Maandbedrag hoger dan toegezegd door tussenpersoon energie

Pagina: 1
Acties:
  • 2.453 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
Onlangs overgestapt op een andere stroomleverancier door een criminele constructie tussen Tariefzeker en DGB Energie. Ik zou iedereen met klem willen afraden om met één van deze organisaties in zee te gaan. Google op DGB energie reviews en je leest bijna alleen maar horrorverhalen.

Op 18-08-2022 zijn wij telefonisch benaderd door Tariefzeker met de dwingende mededeling dat - om een vast, laag stroomtarief te behouden - wij zouden kunnen overstappen naar DGB Energie tegen geschatte kosten van €21,29 per maand obv 1000kWh (ik ben me er van bewust dat dit niet representatief is voor een gezin van 4 met 1,5 elektrische auto) en €255,54 per jaar (niet geschat). Met dit aanbod zijn wij akkoord gegaan en hiervoor heb ik getekend.
Vervolgens ontvingen wij op 23-08-2022 de leveringsovereenkomst van DGB Energie waarin ineens een indicatievoorschot stond van €190,44 per maand. Dit is een veelvoud (900%) (!) van het aanbod van Tariefzeker waarmee wij akkoord zijn gegaan, en waarvoor wij getekend hebben.
Op 24-09-2022 ontvingen wij vervolgens de zogenaamde switchbevestiging van DGB Energie waarin een voorschot per maand wordt genoemd €359,43, een bedrag wat bijna 1700% (!) hoger ligt dan het bedrag waarmee wij akkoord zijn gegaan, en waarvoor wij getekend hebben.

Ruim een week geleden begonnen met mailen naar DGB energie over deze gang van zaken (dossieropbouw), met de aankondiging dat ik het voorschotbedrag zou terugboeken indien er inderdaad €359,43 zou worden geïncasseerd. Hierop kwam een standaard mail met reactie dat het definitieve voorschotbedrag is opgebouwd adhv de uitgelezen meterstanden, verder geen enkele verklaring voor het schokkend hoge voorschotbedrag in verhouding tot hetgeen waarvoor ik getekend heb. Hier heb ik weer op geantwoord dat ik blijf storneren zolang er geen uitleg en verlaging komt van het absurd hoge voorschotbedrag. Inmiddels is er idd €359,43 geïncasseerd en ik heb dit bedrag dus gestorneerd. Hierop volgde vanmorgen een herinneringsmail n.a.v. mislukte incasso.

Ik begrijp dat de overstap dom is geweest etc, maar wil nu graag verder kijken.

Uiteraard ben ik zacht gezegd erg ongelukkig met deze nieuwe leverancier en wil ik hier vanaf of levering tegen het afgesproken tarief. Los van het onlangs aangekondigde prijsplafond energie vind ik het waanzin dat dit soort leveranciers verdienen aan deze regeling.
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee of tips over. Wat is nu wijsheid om te doen? Wat zijn mijn opties?

Alvast bedankt voor de reacties.

Education is important but big biceps are importanter

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02
Dus je weet al ruim een maand dat er iets niet klopt, gaat nu pas 'klagen' maakt geen gebruik van de 14 dagen herroepingsrecht en wat je per KWh en m³ gas weet je eigenlijk niet (althans, zo komt het over uit je verhaal).

Dat deze partij wellicht niet netjes handeld, neemt niet weg dat jezelf ook wat steken laat vallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 14:51
Wat je aan voorschot betaalt is niet zo belangrijk. Dat is immers een voorschot. Belangrijker om te weten is wat je per kWh/m3 betaalt.
Je gaat zelf al in de fout door uit te gaan van 21 euro pm (1000kWh per jaar) terwijl je gezin uit 4 personen bestaat en ook nog 1,5 electrische auto hebt...? Hoe kan dat? Weet je wel hoeveel je normaal gesproken verbruikt?

Volgens mij ligt het probleem bij Tariefzeker (ik heb wel vaker zulke cowbows aan de lijn gehad). Zij spiegelen je een mooi laag maandbedrag voor op basis van een fictief laag verbruik. Terwijl je werkelijke verbruik (wat DGB kan zien) veel hoger ligt. Vandaar dat ze je maandbedrag een stuk hoger hebben gezet. Anders mag je na een jaar in 1x 3000 euro aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elboero
DrNizeGuy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:52:
Dus je weet al ruim een maand dat er iets niet klopt, gaat nu pas 'klagen' maakt geen gebruik van de 14 dagen herroepingsrecht en wat je per KWh en m³ gas weet je eigenlijk niet (althans, zo komt het over uit je verhaal).

Dat deze partij wellicht niet netjes handeld, neemt niet weg dat jezelf ook wat steken laat vallen?
Oh nee hoor, ik klaag niet. Ik vraag om hulp. Niet zo gek lijkt me, en daarvoor lijkt me dit forum een prachtig hulpmiddel.
Om je vragen/aannames te beantwoorden; sinds een week of 2 weet ik dat er iets niet klopt, toen was de herroepingsdatum al verstreken. Ik heb het niet over gas gehad (ik heb geen gas) en weet exact wat ik in het verleden aan stroom verbruikte.
Ik noemde ook al dat de overstap dom is geweest, en tevens gaf ik aan dat ik nu graag verder wil kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door elboero op 05-10-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 14:51
Overstappen nu loont haast niet. Vaste contracten worden haast niet aangeboden i.v.m. onrustige markt.
Belangrijk om te weten is:
Wat is je verbruik per jaar.
Wat betaal je nu per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
Jimster schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:03:
Wat je aan voorschot betaalt is niet zo belangrijk. Dat is immers een voorschot. Belangrijker om te weten is wat je per kWh/m3 betaalt.
Je gaat zelf al in de fout door uit te gaan van 21 euro pm (1000kWh per jaar) terwijl je gezin uit 4 personen bestaat en ook nog 1,5 electrische auto hebt...? Hoe kan dat? Weet je wel hoeveel je normaal gesproken verbruikt?

Volgens mij ligt het probleem bij Tariefzeker (ik heb wel vaker zulke cowbows aan de lijn gehad). Zij spiegelen je een mooi laag maandbedrag voor op basis van een fictief laag verbruik. Terwijl je werkelijke verbruik (wat DGB kan zien) veel hoger ligt. Vandaar dat ze je maandbedrag een stuk hoger hebben gezet. Anders mag je na een jaar in 1x 3000 euro aftikken.
Mee eens, het gaat uiteindelijk om het daadwerkelijke verbruik en wat er betaald moet worden per kWh.
Ik kan niet controleren waar het probleem precies ligt in de constructie tussen Tariefzeker en DGB. Ik weet alleen waar ik mijn handtekening (onder) heb gezet, en dat was het aanbod van Tariefzeker obv wat ik noemde. Zoals ik aangaf was/ben ik me bewust van het feit dat 1000 kWh niet representatief is voor mijn situatie. Het probleem zit hem m.i. echter in het feitelijke voorschotbedrag wat vele malen hoger ligt dan waarvoor ik getekend heb, zelfs al doe ik het aanbodbedrag keer 4, wat eerder representatief zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:37
  • Wat is nu je daadwerkelijke verbruik?
  • Wat is je tarief?
  • heb je een vast contract afgesloten en zo ja, voor hoelang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De hulp die komt er al door de overheid en de gisteren gepresenteerde maatregelen.

Verder is alles al aardig gezegd over de 14 dagen en het focussen op bedragen ipv de tarieven zelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 22:46
Je zegt dat je hebt getekend. In een energiecontract teken je niet voor een voorschotbedrag, maar voor tarieven per KwH en per M3. Wat heb je precies getekend en voor welke tarieven?

Overigens is er een Gedragscode waar energieleveranciers en -verkopers zich aan moeten houden, met veel aandacht voor verkooppraatjes. Als dit inderdaad misleidend of dwingend is geweest, is dit in het uiterste geval aan te vechten bij de Geschillencommissie Energie.
https://www.acm.nl/nl/pub...ent-en-energieleverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
Mijn gemiddelde verbruik zit rond de 400 kWh p/m.
DGB hanteert een normaal tarief hoog/dag van €0,82650 ex en €1,00007 incl BTW per kWh.
Het gaat om een vast contract met looptijd ca 1,5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 17:40
Ze zijn al eens flink op de vingers getikt door de ACM. https://www.acm.nl/nl/pub...isleiding-van-consumenten

Los daarvan, heb je bij het tekenen niet gekeken naar het tarief? Ik ga vanuit dat je dat niet hebt gedaan, anders zou je toch nooit akkoord gaan met zoiets, maar hoezo zou je dat dan niet doen??

In ieder geval, je kan altijd van een lopend contract af, wel moet je een boete betalen: https://www.dgbenergie.nl/opzeggen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
Jimster schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:03:
Klopt, 1000kWh per jaar is niet reëel. Maar als ik uit ga van mijn verbruik het afgelopen jaar (3342 kWh), en ik zou het aanbodbedrag daarop doorberekenen, dan kom ik nog lang niet op het voorschotbedrag wat DGB nu in rekening brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 17:40
Je vergeet de vermindering energiebelasting. Dat is volgens mij ~58 euro per maand (1,87 per dag).

Het is niet zo eenvoudig als verbruik x3, maandbedrag x3. Daarom moet je kijken naar de tarieven, niet naar voorschotten.

Rekenvoorbeeld:

1000 kWh p/j is 83 kWh p/m.

Aan ongeveer 1 euro per kWh ben je dan 83 euro p/m kwijt. Hier gaat vermindering energiebelasting vanaf en dan blijft er ~25 euro per maand over.

3000 kWh p/j is 250 kWh p/m.

Aan ongeveer 1 euro per kWh ben je dan 250 euro p/m kwijt. Hier gaat vermindering energiebelasting vanaf en dan blijft er ~192 euro per maand over.

(dit is heel erg napkin math (mist netbeheer kosten en whatnot), maar voor het idee)

3x zoveel verbruik, bedrag ~x8.

In het geval van 400 kWh per maand klopt je voorschot wel hoor.

[ Voor 45% gewijzigd door jugger naut op 05-10-2022 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Neem contact op met DGB Energie en verlaag het voorschot naar een realistisch bedrag (maak zelf een berekening met je verbruik over het jaar en de prijs die je betaald per kWh - en stel dat voor met de onderbouwing). Uiteindelijk betaal je voor de afgenomen energie.

Daarnaast is deze markt doorspekt met cowboys en bedrijven die erg op de rand zitten (of een enkeling die liever over de rand blijft opereren). Je bent daarvoor nu gevallen, en de enige opties zijn het contract uit te zitten of een boete te betalen om het contract eerder te beëindigen (dat in de voorwaarden staat waar je mee akkoord bent gegaan).

-- oh en stop met mailen, gewoon lekker bellen. En ja het nummer staat verstopt op de website (misschien wel duidelijk in het klantenportaal ?) maar wordt genoemd op onder andere de leveringsovereenkomst ( https://www.dgbenergie.nl/algemene-leveringsvoorwaarden/ )

[ Voor 17% gewijzigd door Qwerty-273 op 05-10-2022 10:51 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:50

paQ

elboero schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:30:
Mijn gemiddelde verbruik zit rond de 400 kWh p/m.
Is dat icm PV?
M.a.w. als er nu bijv 2000 over je meter gaat, dan gaat een nieuwe leverancier daar niet direct in mee.

Maar wat zeggen ze als je ze belt en vraagt voor verlaging van het termijnbedrag?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
Maandbedrag kan maximaal 10% verlaagd worden bij deze club.
PV teruglevering is al verrekend in het verbruik wat ik opgaf (3342 kWh afgelopen jaar).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
Dus jij zoekt een club die voor jou even een paar duizend euro voorfinanciert?

4000kWh verbruik à €1 = €4000,-

En jij wilt graag 21 euro per maand aan voorschot betalen? Om na je jaarafrekening de resterende ~ €3500 af te tikken?

Dat is toch totaal niet haalbaar? Als iedereen dat doet heeft een energieboer miljoenen euro's vaststaan. Dit is éxact waarvoor voorschotten bedoeld zijn. 1. een vast bedrag voor voorspelbaarheid voor de consument en 2. een voorfinanciering voor de energie die je dat jaar gaat afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elboero
t14wo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:10:
Dus jij zoekt een club die voor jou even een paar duizend euro voorfinanciert?

4000kWh verbruik à €1 = €4000,-

En jij wilt graag 21 euro per maand aan voorschot betalen? Om na je jaarafrekening de resterende ~ €3500 af te tikken?

Dat is toch totaal niet haalbaar? Als iedereen dat doet heeft een energieboer miljoenen euro's vaststaan. Dit is éxact waarvoor voorschotten bedoeld zijn. 1. een vast bedrag voor voorspelbaarheid voor de consument en 2. een voorfinanciering voor de energie die je dat jaar gaat afnemen.
Nee dat is niet wat ik wil en ook niet wat ik zei. Maar ik snap je punt ;)
Zit wat in, als je het zo terugrekent komt het wel degelijk redelijk in de buurt van het voorschotbedrag.
Het wrange is alleen dat we voorheen ongeveer €45 euro p/m betaalden voor stroom en ik nu door toedoen van cowboys (en ja, klopt, natuurlijk heb ik zelf getekend) naar €359 p/m ga. Uitgaand van het verbruik en de huidige kWh prijs zal het best kloppen, maar het contrast is nogal groot. Dat is even wennen. En de gang van zaken rond Tariefzeker --> DGB is allerminst transparant.

Anywho. Bedankt voor alle reacties, uitleg en rekenvoorbeelden. Ik zal me beraden op wat ik ga doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
elboero schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Zit wat in, als je het zo terugrekent komt het wel degelijk redelijk in de buurt van het voorschotbedrag.
Het wrange is alleen dat we voorheen ongeveer €45 euro p/m betaalden voor stroom en ik nu door toedoen van cowboys (en ja, klopt, natuurlijk heb ik zelf getekend) naar €359 p/m ga. Uitgaand van het verbruik en de huidige kWh prijs zal het best kloppen, maar het contrast is nogal groot. Dat is even wennen. En de gang van zaken rond Tariefzeker --> DGB is allerminst transparant.

Anywho. Bedankt voor alle reacties, uitleg en rekenvoorbeelden. Ik zal me beraden op wat ik ga doen.
Je gaat het komende jaar slechts 40 cent per kWh betalen door het prijsplafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
[...]

Er is je inderdaad een rotstreek geleverd door zo'n waardeloze callcenterclub. Dat is zeker. Je bent niet goed geïnformeerd.

Maar daarnaast: Jij hebt nu dus een vast contract afgesloten voor een euro per kWh? Dat is echt bizar veel. Zelfs een modelcontract zit nu rond de 75 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
Zijn er nog algemene tips over welke leverancier we de overheidssteun (prijsplafond energie) gunnen en/of welke een redelijk tarief hanteert voor de stroomprijs? Ondanks de uitleg heb ik geen lekker gevoel bij DGB. Daar heb ik evt. wel een boete voor over. Mits DGB verzoeken tot opzegging contract niet negeren. Want daar lees ik ook veel over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

elboero schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:55:
Ondanks de uitleg heb ik geen lekker gevoel bij DGB. Daar heb ik evt. wel een boete voor over. Mits DGB verzoeken tot opzegging contract niet negeren.
Dan wijs je ze naar hun eigen algemene voorwaarden:
21.2 U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen.
21.3 Heeft u een overeenkomst met een vaste einddatum en beëindigt u deze overeenkomst eerder dan de afgesproken einddatum? Dan kunnen wij u hiervoor een opzegvergoeding in rekening brengen. Deze opzegvergoeding hoeft u niet te betalen als wij de kwaliteitscriteria hebben aangepast zonder dat het
moest van de overheid.
21.4 Heeft u een overeenkomst zonder vaste einddatum dan kunt u kosteloos opzeggen.

De opzegvergoeding uit artikel 21.3 is voor een Consument afhankelijk van de duur van de overeenkomst en de resterende looptijd van de overeenkomst. De door DGB Energie gehanteerde opzegvergoedingen zijn conform de richtlijnen van de Autoriteit Consument en Markt. Zie onderstaande tabel voor de betreffende opzegvergoeding:
Resterende looptijd overeenkomstOpzegvergoeding
Korter dan 1,5 jaar € 50,00
Minimaal 1,5 jaar en korter dan 2 jaar€ 75,00
Minimaal 2 jaar en korter dan 2,5 jaar€ 100,00
Minimaal 2,5 jaar€ 125,00
De boete / opzegvergoeding valt erg mee als je kijkt naar wat je betaald voor energie.

Zelf had ik erg goede ervaringen met Vandebron in de laatste periode dat ik in Nederland woonde. En hun missie paste ook goed bij mijn persoonlijke overtuiging hoe de energie markt zich zou moeten ontwikkelen. En hoe men samenwerkt met de lokale partners.
Vandebron: Wat kost één kilowattuur (kWh) stroom in 2022?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De consumentenbond heeft daar wel een uitgebreide pagina over wat je nog kan:
https://www.consumentenbo...nergiecontract-afgesloten

aangezien de 14 dagen bedenktijd al voorbij zijn, zullen sommige opties wel weg vallen.
Uit je verhaal lijk ik te lezen dat je al eerder via tariefzeker iets gedaan hebt? dat heeft ook nog mogelijk invloed op de mogelijke stappen.

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2022 12:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:09
[...]

Als je voorheen 45 euro betaalde, had je waarschijnlijk gewoon nog een heel goed / gunstig contract..

De tarieven die ze hanteren zijn zeer hoog, maar ook niet uitzonderlijk, dit zijn gewoon de prijzen nu.
Het zal wel de shock zijn dat je van 45 naar 400 gaat, maar met jou heel veel meer mensen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
@elboero niet persoonlijk bedoeld, maar het is wel grenzeloos naïef om enkel van een voorschotbedrag uit te gaan zonder de kosten door te rekenen o.b.v. je eigen verbruik. Om dan die partijen als crimineel te bestempelen terwijl je zelf en niet oplet en alle escapes (bedenktijd bv) laat schieten werken niet in je voordeel.

Je kan opzeggen met inachtneming van de opzegboetes. Reken dit keer wel uit of het in je geval gunstig uitkomt.

Modbreak:We hebben juist een laagdrempelig topic voor alle energieperikelen: Help! De energierekening - kroegtopic en Energieleveranciers aanbiedingentopic. Daar gaat dit topic niet veel aan toevoegen, vandaar een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Slotje vergeten...

Rest staat hier: Kraakhelder in "Help! De energierekening - kroegtopic"

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 05-10-2022 13:52 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.