[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 214 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:06
Tommie12 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:48:
[...]

En hoe lang denk je dat die openbare palen op die lage tarieven blijven?

Ik heb de indruk dat de electriciteitsprijzen in NL een stuk trager de indexen volgen. Later omhoog en waarschijnlijk later terug zakken.

In België hoor je nu de eerste dalingen van gas en electriciteitsprijzen er aan komen.
Uiteraard verwacht ik een stijging op openbare laadpalen per 1 januari. Laten we hopen dat het allemaal weer flink gaat dalen drie maanden later.

En wat ben ik blij met mijn bestelde zonnepanelen waarvan de terugverdientijd echt zo laag is nu.

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:27
Interessante nieuwkomer, dat Elli.

Maar hun prijzen zijn wel apart. Ze zeggen dat het duurste pakket ("Drive Highway") de meest economische keuze is vanaf 60 kWh/maand, maar dat is alleen zo als je veel gebruik maakt van Ionity.

Voor normaal AC en DC is "Drive Highway" slechts 2 4 cent goedkoper dan "Drive City", terwijl het maandbedrag 700 cent hoger ligt. Dus pas vanaf 350 175 kWh/maand is Highway goedkoper dan City als je Ionity buiten beschouwing laat. Voor veel klanten zal City de voordeligere keuze zijn, dus pas op dat je het zelf even narekent en niet zomaar uitgaat van die grens van 60 kWh die ze zelf opgeven!

100 kWh/maand met City en alleen AC-laden: 5,99 €/maand + 100 kWh/maand * 0,39 €/kWh = 44,99 €/maand.
100 kWh/maand met Highway en alleen AC laden: 12,99 €/maand + 100 kWh/maand * 0,37 €/kWh = 49,99 €/maand.
100 kWh/maand met Highway en alleen AC laden: 12,99 €/maand + 100 kWh/maand * 0,35 €/kWh = 47,99 €/maand.

200 kWh/maand met City en alleen AC-laden: 5,99 €/maand + 200 kWh/maand * 0,39 €/kWh = 83,99 €/maand.
200 kWh/maand met Highway en alleen AC laden: 12,99 €/maand + 200 kWh/maand * 0,37 €/kWh = 86,99 €/maand.
200 kWh/maand met Highway en alleen AC laden: 12,99 €/maand + 200 kWh/maand * 0,35 €/kWh = 82,99 €/maand.

En ter vergelijking met het abonnement dat ik momenteel nog het meeste gebruik, met de prijsverhoging vanaf 1 december a.s.:

200 kWh/maand met Kia Charge Advanced met alleen AC-laden: 9,99 €/maand + 200 kWh/maand * 0,42 €kWh = 93,99 €/maand.

Ik denk dat ik maar eens ga overstappen naar zo'n Elli-pasje. Met mijn ~200 kWh/maand is dat dus ongeveer een tientje goedkoper dan wat ik nu heb.

[ Voor 30% gewijzigd door Juerd op 20-11-2022 17:59 . Reden: Nederlandse tarief voor AC met Highway is 35 ipv 37 cent (aangegeven door MisterX) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-05 16:29
Dank je Juerd, ik had het zelf ook nagerekend en voor City gekozen, maar jouw sommetjes bieden beter inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Juerd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:16:
Ik denk dat ik maar eens ga overstappen naar zo'n Elli City Drive. Met mijn ~200 kWh/maand is dat dus ongeveer een tientje goedkoper dan wat ik nu heb.
Hoewel... ik kan niks vinden over of ze BTW kunnen verleggen voor ondernemers. Toch eens de klantenservice benaderen daarover.

Update: antwoord van Elli: "Our subscriptions are for private customers only so we can unfortunately not offer this service with a reverse VAT charge to companies." :(

[ Voor 17% gewijzigd door Juerd op 17-11-2022 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Dit is inderdaad een klein verschil, maar doe hem nu maar eens met Fastned of Ionity erbij. Dan is de duurste ineens wel interessant volgens mij.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 09:03

Maar hun prijzen zijn wel apart. Ze zeggen dat het duurste pakket ("Drive Highway") de meest economische keuze is vanaf 60 kWh/maand, maar dat is alleen zo als je veel gebruik maakt van Ionity.

Voor normaal AC en DC is "Drive Highway" slechts 2 cent goedkoper dan "Drive City", terwijl het maandbedrag 700 cent hoger ligt. Dus pas vanaf 350 kWh/maand is Highway goedkoper dan City als je Ionity buiten beschouwing laat. Voor veel klanten zal City de voordeligere keuze zijn, dus pas op dat je het zelf even narekent en niet zomaar uitgaat van die grens van 60 kWh die ze zelf opgeven!

100 kWh/maand met City en alleen AC-laden: 5,99 €/maand + 100 kWh/maand * 0,39 €/kWh = 44,99 €/maand.
100 kWh/maand met Highway en alleen AC laden: 12,99 €/maand + 100 kWh/maand * 0,37 €/kWh = 49,99 €/maand.

200 kWh/maand met City en alleen AC-laden: 5,99 €/maand + 200 kWh/maand * 0,39 €/kWh = 83,99 €/maand.
200 kWh/maand met Highway en alleen AC laden: 12,99 €/maand + 200 kWh/maand * 0,37 €/kWh = 86,99 €/maand.

En ter vergelijking met het abonnement dat ik momenteel nog het meeste gebruik, met de prijsverhoging vanaf 1 december a.s.:

200 kWh/maand met Kia Charge Advanced met alleen AC-laden: 9,99 €/maand + 200 kWh/maand * 0,42 €kWh = 93,99 €/maand.

Ik denk dat ik maar eens ga overstappen naar zo'n Elli City Drive. Met mijn ~200 kWh/maand is dat dus ongeveer een tientje goedkoper dan wat ik nu heb.
Ik zie wel dat je het 12,99 abbo niet kunt afsluiten zonder framenummer (werkt dit met en Peugeot VIN)* de 4,99 daarentegen wel. *Peugeot VIN werkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUVTsI-YKqzdAFxDJZHQoWEBosQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJu1k0mlfUP0ovgYjhFF99R4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 12:35
jaroen89 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:06:
[...]

Ik zie wel dat je het 12,99 abbo niet kunt afsluiten zonder framenummer (werkt dit met en Peugeot VIN)* de 4,99 daarentegen wel. *Peugeot VIN werkt
[Afbeelding]
Hmm, chassisnummers staan gewoon op de voorruit ... Lijkt mij niet sluitend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Brotuck schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:10:
Dit is inderdaad een klein verschil, maar doe hem nu maar eens met Fastned of Ionity erbij. Dan is de duurste ineens wel interessant volgens mij.
"Doe maar eens" - pardon, wat houdt je tegen om het zelf even uit te rekenen?

• Brotuck
Juerd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:29:
[...]

"Doe maar eens" - pardon, wat houdt je tegen om het zelf even uit te rekenen?
Excuus, ik bedoelde meer te zeggen dat het scenario zal verschillen per usecase. Zelf heb ik geen abbo afgesloten voor AC laden. Puur voor de DC laadprijzen. Als ik weer eens 500 km heen en 500 km terug ga , wat toch wel eens per maand gebeurd tegenwoordig, dan is het highway abbo een uitkomst. Dit in tegenstelling tot een abbo bij enkel Fastned of Ionity is veel praktischer.

Mijn Ford gratis subscription verloopt einde vd maand, dit is puur voor Ionity (en andere laadpalen tegen standaard prijs aanbieder) en kost 13,24 per maand (moet een jaar afnemen).
Daarmee zal ik bij andere DC aanbieders moeten laden op het volle tarief.

Daarom had ik al een Fastned abbo lopen van 12,99 per maand.

Beide heb ik nu niet meer omdat ik een Elli Highway abbo heb afgesloten.
Met als bonus erbij dat je ook o.a. bij Total en Shell kan laden voor het vaste tarief.

Een win-win voor mij

[ Voor 30% gewijzigd door Brotuck op 17-11-2022 09:27 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02:13

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Brotuck schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:10:
Dat was ook mijn afweging; één keer naar Oma in Maastricht of een weekendje Groningen en het hele beeld verschuift zodanig dat die €3,- verschil ineens peanuts zijn.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xjs678qr
Hachy schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:57:
[...]

Dat was ook mijn afweging; één keer naar Oma in Maastricht of een weekendje Groningen en het hele beeld verschuift zodanig dat die €3,- verschil ineens peanuts zijn.
Ik vindt lastig kiezen: in eigen land laad ik thuis of via 't werk. Maar op vakantie laad ik op eigen kosten. Het moeilijke is eigenlijk dat je je verbruik moeilijk kan voorspellen. Tijdens m'n laatste verlof heb ik zo 750kWh publiek geladen.
Ik denk erover om ook een betalende pas te blijven gebruiken. Misschien zonder Ionity abonnement, maar neem ik een Tesla abo tijdens de maanden dat ik op vakantie ga....

• Brotuck
xjs678qr schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:25:
[...]

Ik vindt lastig kiezen: in eigen land laad ik thuis of via 't werk. Maar op vakantie laad ik op eigen kosten. Het moeilijke is eigenlijk dat je je verbruik moeilijk kan voorspellen. Tijdens m'n laatste verlof heb ik zo 750kWh publiek geladen.
Ik denk erover om ook een betalende pas te blijven gebruiken. Misschien zonder Ionity abonnement, maar neem ik een Tesla abo tijdens de maanden dat ik op vakantie ga....
Als het puur voor die ene keer is kan je toch ook gewoon de shell pas gebruiken ?

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xjs678qr
Brotuck schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:33:
[...]

Als het puur voor die ene keer is kan je toch ook gewoon de shell pas gebruiken ?
Ik ga nog wel eens op skivakantie en om een andere reden naar't buitenland. (pakweg 3 à 4x per jaar). De Shell pas komt mij een 300€ duurder uit, daarvoor kan ik de verwarming van m'n huis 2 dagen aanzetten deze winter >:)

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-05 18:05

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

MatteC schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:35:
Iemand ervaring met totalenergies CCS 190 kW laadpaal icm JuicePass? Wordt dat aanvaard?
En kan je via de app laden of heb je een kaart nodig?

Op JuicePass zelf lees ik dit
[Afbeelding]
Ik plan om daar te laden later deze maand. Bonnet (pay as you go), Maingau, ChargePoint vermelden ongeveer 65 ct /kWh met verschillende tarieven per minuut na 45 of 60 min (Maingau). EnBW vermeldt 0,52 ct met 10 ct na 2 uur….

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:41

Lagune

Its time for warp

ANWB (eneco) volgende week naar 45,5 cent per kWh AC
hebben ze nog veel klanten met deze prijzen?

vattenfal / chargepoint 31 cent op de meeste palen

[ Voor 6% gewijzigd door Lagune op 17-11-2022 12:51 ]

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik haal morgen bij Lync&Co 01 PHEV op. Laden zal ik moeten doen aan een publieke paal. In mijn directe omgeving zijn dat Allego palen met en tarief van 60ct/kWh. Via de Shell Recharge pas laad ik met 46 cent per Kwh (incl starttarief van 29 ct). Ik zal ongeveer 20x per maand laden gok ik op voorhand. Voor zover ik weet is dit de goedkoopste oplossing, iemand nog een betere suggestie?

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-05 15:35
Juerd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:29:
[...]

Hoewel... ik kan niks vinden over of ze BTW kunnen verleggen voor ondernemers. Toch eens de klantenservice benaderen daarover.
Mocht je antwoord hebben, dan hoor ik dat graag.

Ik lees een AC tarief van 0.09 in Oostenrijk.. Dan is zelfs die 0.05 erbij na 3 uur niet erg.
Bijzonder als dat zou kloppen,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
MarFan schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:29:
[...]

Mocht je antwoord hebben, dan hoor ik dat graag.
Hun reactie: "Our subscriptions are for private customers only so we can unfortunately not offer this service with a reverse VAT charge to companies." :(

• JoskevanT
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-03 23:25
Juerd schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:44:
[...]

Hun reactie: "Our subscriptions are for private customers only so we can unfortunately not offer this service with a reverse VAT charge to companies." :(
Idd ik zit ook met dat probleem. Je kan nog altijd een abonnement nemen maar dan betaal je wel de btw.

Ik kan je wel zeggen dat je voor elk land een verschillende factuur krijgt.
Voor je laadsessies in Nederland is het een factuur met Nederlands btwnummer, voor de laadsessies in Belgie een Belgisch btwnummer enzovoort... De abonnementkost staat op een factuur met Duits btwnummer.

De btw voor laadsessies in Nederland is maar 9% op de factuur, tov 21% Belgie en Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:58
Lagune schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:50:
ANWB (eneco) volgende week naar 45,5 cent per kWh AC
hebben ze nog veel klanten met deze prijzen?

vattenfal / chargepoint 31 cent op de meeste palen
Hier in Nieuwegein zullen ze nog wel klanten hebben. Bijna alle palen hier zijn van Allego die alles op 0.57 gezet hebben...

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-05 15:35
JoskevanT schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:02:
[...]

Idd ik zit ook met dat probleem. Je kan nog altijd een abonnement nemen maar dan betaal je wel de btw.

Voor je laadsessies in Nederland is het een factuur met Nederlands btwnummer, voor de laadsessies in Belgie een Belgisch btwnummer enzovoort... De abonnementkost staat op een factuur met Duits btwnummer.

De btw voor laadsessies in Nederland is maar 9% op de factuur, tov 21% Belgie en Duitsland.
Met de abonnementkosten in DE + vakantiereis (2x), misschien toch eens uitzoeken hoe BTW terugvorderen uit ander EU land werkt, snelle rekensom geeft +/- 75 euro BTW.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-05 18:05

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[...]

Voor intercommunitaire leveringen kunnen bedrijven gebruik maken van het 0 procent tarief, maar dan moeten ze je btw nummer gebruiken op de factuur. Op zich moeten ze sowieso de btw afdragen, dus voor je leverancier maakt het niet uit.

Als ik dit lees,

https://www.belastingdien...r_kunt_u_een_verzoek_doen

Kan je een en ander zelf (laten) doen. Het is de vraag of het voor alleen opladen zin heeft.

(Een van de merkwaardige besluiten van de EU om wel btw te gaan heffen en geen uniform tarief te hanteren. De zelfstandigheid in belastingheffing per land kost ons miljarden in procedures en controles, om nog niet te spreken over de fraude. Zelfstandigheid is mooi, en mag blijkbaar wat kosten)

• Juerd
Voor je laadsessies in Nederland is het een factuur met Nederlands btwnummer (...) De abonnementkost staat op een factuur met Duits btwnummer.
Begrijp ik goed dat je dus 2 facturen per maand krijgt als je alleen in Nederland laadt?

• Juerd
Jan Lelie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:30:
Voor intercommunitaire leveringen kunnen bedrijven gebruik maken van het 0 procent tarief
Kijk ietsje hoger in deze draad, dan zie je dat we het daar juist over hadden: Elli werkt daar helaas niet aan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoskevanT
Juerd schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:35:
[...]

Begrijp ik goed dat je dus 2 facturen per maand krijgt als je alleen in Nederland laadt?
Yes,
1 factuur met het maandelijkse abonnement (met Duits btwnummer).
1 factuur met de laadkosten (met Nederlands btwnummer).

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
JoskevanT schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:52:
[...]

Yes,
1 factuur met het maandelijkse abonnement (met Duits btwnummer).
1 factuur met de laadkosten (met Nederlands btwnummer).
Dan zou je dus als NLse ondernemer tenminste wel de BTW op je Nederlandse laadsessies kunnen terugvorderen gezien dat dan gewone voorheffing is.

Het terugvorderen van BTW uit andere EU landen wordt in dit soort gevallen vaak afgewezen door de de fiscale entiteiten van de andere landen, die zeggen dan vaak dat er een 0% factuur door de leverancier opgesteld dient te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Je kunt gewoon als ondernemer BTW uit een Europees land terugvragen, echter er zijn wel regels aan verbonden. Voor brandstof (ik neem aan dat laden hieronder valt) is het minimum bedrag 250 euro.

En je hebt ook nog een drempelbedrag aan BTW waar je eerst overheen moet zitten en die is vrij fors....

"Btw–drempelbedrag per verzoek (in nationale valuta)
– voor verzoeken per kalenderjaar of resterend gedeelte van een kalenderjaar: € 50
– voor verzoeken per kwartaal: € 400"

https://www.grensinfo.nl/...rugvragen?situatie=nlonde

[ Voor 34% gewijzigd door Brotuck op 17-11-2022 22:27 ]

Just here for the fun

• Brotuck
da_Mastah schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:17:
[...]

Dan zou je dus als NLse ondernemer tenminste wel de BTW op je Nederlandse laadsessies kunnen terugvorderen gezien dat dan gewone voorheffing is.

Het terugvorderen van BTW uit andere EU landen wordt in dit soort gevallen vaak afgewezen door de de fiscale entiteiten van de andere landen, die zeggen dan vaak dat er een 0% factuur door de leverancier opgesteld dient te worden.
Voor een 0 faktuur moet je heel veel doen, bijvoorbeeld eerst toestemming vragen van de belastingdienst ervoor. En die toestemming krijg je niet zomaar.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Brotuck schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:25:
Je kunt gewoon als ondernemer BTW uit een Europees land terugvragen, echter er zijn wel regels aan verbonden. Voor brandstof (ik neem aan dat laden hieronder valt) is het minimum bedrag 250 euro.
Zoals @Hachy je kan vertellen zijn niet alle belastingdiensten het met elkaar eens over onder welke kwalificatie de elektriciteit voor je auto opladen valt (en hoe de BTW eigenlijk zit). Maar voor zover ik weet, is er geen enkele die het als een brandstof classificeert.

Ik heb ervaring met het aanvragen van die terugvraag, en in de praktijk wordt het voor diensten die je (online) hebt afgesloten altijd afgewezen. En zeggen ze dus dat je bij de leverancier een factuur met 0% moet aanvragen conform de Europese intracommunautaire leveringen en verwervingen. Ze weigeren botweg je aanvraag voor reclamatie verder in behandeling te nemen, wijzend naar die prevalerende regel.
Brotuck schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:33:
Voor een 0 faktuur moet je heel veel doen, bijvoorbeeld eerst toestemming vragen van de belastingdienst ervoor. En die toestemming krijg je niet zomaar.
Nee hoor, daar hoef je voor diensten en goederen tussen EU-landen geen toestemming voor te krijgen. Facturen dienen in "lange" vorm opgemaakt te worden, en compleet met BTW nummers (die je ook zelf even dient te verifiëren op de handige EU-pagina) en dan ben je klaar.

[ Voor 21% gewijzigd door da_Mastah op 17-11-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-05 08:08

Voor normaal AC en DC is "Drive Highway" slechts 2 cent goedkoper dan "Drive City", terwijl het maandbedrag 700 cent hoger ligt. Dus pas vanaf 350 kWh/maand is Highway goedkoper dan City als je Ionity buiten beschouwing laat. Voor veel klanten zal City de voordeligere keuze zijn, dus pas op dat je het zelf even narekent en niet zomaar uitgaat van die grens van 60 kWh die ze zelf opgeven!

Mooi rekensommetje alleen de tarieven voor AC met Highway liggen op €0.35 ct/KWH in Nederland dus ligt de grens een stuk lager dan 350 KWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
In het kader van de BTW discussie, wellicht kan ik wat duidelijkheid scheppen.

Volgens mij is er nauwelijks discussie over de levering van elektriciteit; dat wordt Europees gekwalificeerd als de levering van een goed (net als benzine of diesel dus).

We moeten voor de btw onderscheid maken in twee zaken:
1. De levering van elektriciteit, op de locatie waar je komt laden;
2. Het verrichten van een dienst, in dit geval dus het abonnement op de laadpas.

Het werkt als volgt:

1. De levering van elektriciteit:
Elektriciteit is de levering van een goed. Volgens de wet is de plaats van de levering de locatie waar je de elektriciteit als het ware 'afhaalt'. Als je in Duitsland laad, heeft die levering plaats gevonden in Duitsland en is dat met Duitse BTW belast. Nederlandse providers zouden dus ook Duitse BTW moeten berekenen en afdragen in Duitsland voor laadsessies in dat land. (Ik heb afgelopen zomer gezien dat Tesla dit wel voor elkaar heeft, je krijgt per land een factuur van de lokale Tesla vennootschap.)

Je komt niet toe aan intracommunautaire leveringen voor de elektriciteit. Dat komt omdat je de elektriciteit zelf af komt halen in het betreffende land. ICL kan alleen als het goed 'wordt verzonden' naar een ander EU-land.

Je zal dus altijd de lokale BTW betalen op je laadsessies. Terugvragen kán echter wel, in het betreffende land, zie hierboven. Voor brandstof (benzine en diesel) zijn hier complete (dure) services voor tankpassen op touw gezet, want hier speelt precies hetzelfde.

2. Het abonnement bij de MSP:
Dit valt niet onder het leveren van een goed en is dus een dienst. De plaats van de levering van een dienst is, als er sprake is van het leveren aan een 'als zodanig handelende btw ondernemer' de plaats van de ondernemer.

Kortom; als je een dienst afneemt uit een ander EU-land is dit in de basis belast met Nederlandse BTW. Als de dienstverlener geen vaste inrichting in NL heeft, kan ie de BTW verleggen naar de afnemer van de dienst. Hiervoor heb je dus wel het BTW-ID van de afnemer nodig. De dienstverlener dient de btw die is verlegd naar de afnemer namelijk wel te 'listen' op aangifte ICP.

Hier gaat het in de praktijk wel eens "fout", er zijn veel dienstverleners die dan (als het ware) stellen; wij verrichten alleen diensten voor particulieren. Dan is de plaats van de dienst het land van de dienstverlener en dan dienen ze dus gewoon 'hun eigen' btw in rekening te brengen. Deze BTW, omdat er sprake is van een dienst, kan dan niet achteraf nog worden teruggevraagd, er is immers (als het ware) geleverd aan een particulier en niet aan een ondernemer.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Passen we bovenstaande dan toe op Elli als MSP;

De Duitse BTW die ze op hun dienst in rekening brengen kun je niet terugvragen. Dit moet verlegd worden op het BTW-nummer van de afnemer van de dienst. Als ze hier niet aan wensen mee te werken, is het helaas pindakaans.

De BTW op de laadsessies kun je wel aftrekken..:
Als er in Nederland wordt geladen, is dat gewoon Nederlandse BTW die je als voorbelasting kunt opgeven.
Als er in het buitenland wordt geladen is dat de lokale BTW, die je (binnen de EU) kunt terugvragen middels een vrij omslachtige procedure. Maar het kan wel. Deze BTW kan en mag dus ook niet verlegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
Enel X - 'KLANTEN'SERVICE IS WAARDELOOS...

Eerder heb ik hier al gemeld dat ik problemen had met de JuicePass app tijdens een reis door Duitsland (bij verschillende laders moest ik een andere laadpas gebruiken om te kunnen laden), waardoor ik van mijn Flat Large bundel maar 70 van de 145 kWh heb kunnen gebruiken.

Omdat ik toen tegelijkertijd (9 oktober) een RFID kaart bij hen had besteld (en betaald) dacht ik bij een volgende buitenlandse trip veilig te zitten. Tot op de dag van vandaag heb ik deze kaart nog steeds niet!!! Voor mij is het duidelijk dat deze ergens verloren is gegaan. Ik heb inmiddels via de app wel 4 keer een melding gemaakt bij hun Customerservice en steeds om een vervangende kaart gevraagd. De eerste keer was het "we need to investigate with another department", een week later "our research is still in progress"; de laatste keer eergisteren was het "we are working the issue", en steeds werd er geweigerd om een nieuwe kaart op te sturen. :X

Zij gaven aan dat je in de app ook een digitale kaart aan kunt maken die dan met de NFC in je telefoon werkt; echter alleen bij laders die door Enel X worden gemanaged. Dat zou dus kunnen verklaren dat hier is gemeld dat digitale JuicePass niet werkt... En dat is buiten Italië dus ook geen alternatief voor een RFID card.

Ik voelde mij gigantisch aan het lijntje gehouden... 8)7 Maar goed, in mijn laatste bericht aan hen heb ik nog een keer de hele situatie uitgelegd, mijn verbazing uitgesproken over het feit dat ze kennelijk niet accepteren dat een kaart verloren kan gaan in de post en nogmaals een andere kaart gevraagd (met spoed te zenden aangezien ik begin volgende week naar Italië reis). Wel laten merken dat ik als ze meteen een kaart hadden gestuurd ze een 5-ster beoordeling gegeven zou hebben, maar dat ik nu ze onwillig lijken uitkom op een 1-ster feedback.
Terwijl ze normaal binnen een paar uur inhoudelijk reageren nu totaal geen reactie meer gehad. |:(

Kortom, dit is de slechtste ervaring die ik ooit met een klantenservice heb gehad... Voor mij geen Enel X meer ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
bram2700 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:50:

Eerder heb ik hier al gemeld dat ik problemen had met de JuicePass app tijdens een reis door Duitsland (bij verschillende laders moest ik een andere laadpas gebruiken om te kunnen laden), waardoor ik van mijn Flat Large bundel maar 70 van de 145 kWh heb kunnen gebruiken.

Omdat ik toen tegelijkertijd (9 oktober) een RFID kaart bij hen had besteld (en betaald) dacht ik bij een volgende buitenlandse trip veilig te zitten. Tot op de dag van vandaag heb ik deze kaart nog steeds niet!!! Voor mij is het duidelijk dat deze ergens verloren is gegaan. Ik heb inmiddels via de app wel 4 keer een melding gemaakt bij hun Customerservice en steeds om een vervangende kaart gevraagd. De eerste keer was het "we need to investigate with another department", een week later "our research is still in progress"; de laatste keer eergisteren was het "we are working the issue", en steeds werd er geweigerd om een nieuwe kaart op te sturen. :X

Zij gaven aan dat je in de app ook een digitale kaart aan kunt maken die dan met de NFC in je telefoon werkt; echter alleen bij laders die door Enel X worden gemanaged. Dat zou dus kunnen verklaren dat hier is gemeld dat digitale JuicePass niet werkt... En dat is buiten Italië dus ook geen alternatief voor een RFID card.

Ik voelde mij gigantisch aan het lijntje gehouden... 8)7 Maar goed, in mijn laatste bericht aan hen heb ik nog een keer de hele situatie uitgelegd, mijn verbazing uitgesproken over het feit dat ze kennelijk niet accepteren dat een kaart verloren kan gaan in de post en nogmaals een andere kaart gevraagd (met spoed te zenden aangezien ik begin volgende week naar Italië reis). Wel laten merken dat ik als ze meteen een kaart hadden gestuurd ze een 5-ster beoordeling gegeven zou hebben, maar dat ik nu ze onwillig lijken uitkom op een 1-ster feedback.
Terwijl ze normaal binnen een paar uur inhoudelijk reageren nu totaal geen reactie meer gehad. |:(

Kortom, dit is de slechtste ervaring die ik ooit met een klantenservice heb gehad... Voor mij geen Enel X meer ;w
Daarbij is het hele concept "goedkope" prepaid inkoop ook erg beperkt.
Het komt als een echt tegoed op je bundel die je dan afsluit, maar zodra je kiest voor een andere vorm is het weg, ongeacht of je alles hebt opgebruikt. Dus bijkopen kan pas efficient worden zodra je alles hebt opgebruikt, anders is het gewoon weg ! Ook de houdbaarheid van een maand lijkt soms lastig, want het is niet duidelijk genoeg aangegeven tot wanneer het "houdbaar" is.

Deze aanbieder ga ik dus puur gebruiken als het zo uitkomt en niet standaard.

Overigens had ik de pas wel binnen 2 weken op de mat liggen,

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
JanHenk schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:35:
Passen we bovenstaande dan toe op Elli als MSP;

De Duitse BTW die ze op hun dienst in rekening brengen kun je niet terugvragen. Dit moet verlegd worden op het BTW-nummer van de afnemer van de dienst. Als ze hier niet aan wensen mee te werken, is het helaas pindakaans.

De BTW op de laadsessies kun je wel aftrekken..:
Als er in Nederland wordt geladen, is dat gewoon Nederlandse BTW die je als voorbelasting kunt opgeven.
Als er in het buitenland wordt geladen is dat de lokale BTW, die je (binnen de EU) kunt terugvragen middels een vrij omslachtige procedure. Maar het kan wel. Deze BTW kan en mag dus ook niet verlegd worden.
Wat ik me daarbij afvroeg is of je het nog steeds kan terugvragen als je puur prive gebruik hebt gemaakt van de auto ? Mijn redenatie is dat dit mag omdat je ook bijtelling betaald voor de auto en het een package deal is. Maar is dat nog steeds zo wettelijk gezien ?

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Brotuck schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:08:
[...]

Wat ik me daarbij afvroeg is of je het nog steeds kan terugvragen als je puur prive gebruik hebt gemaakt van de auto ? Mijn redenatie is dat dit mag omdat je ook bijtelling betaald voor de auto en het een package deal is. Maar is dat nog steeds zo wettelijk gezien ?
Ja hoor.

Btw privégebruik (let op, deze bijtelling niet verwarren met bijtelling in de loonbelasting of inkomstenbelasting) verreken je zelf op de Btw aangifte in Nederland. Als je de auto voor de Btw als zakelijk hebt aangemerkt, is alle btw in eerste instantie aftrekbaar als voorbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 22:28

Kju

bram2700 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:50:

Pas in mei besteld. Meerdere tickets aangemaakt want die pas kwam maar niet. Ik heb begin oktober een DM op twitter gestuurd. Die werd gelijk opgepakt. Zij hebben de customer service (met een hele reeks andere emailadressen in de CC) gemaild om het op te lossen. Heb daarna nog twee of drie keer (met diezelfde mensen ook in de CC) gevraagd wat de bedoeling is en aangegeven dat het belachelijk is dat zoveel personen bezig zijn met een kaart van 16 (?) euro. Vorige week bericht dat ze gaan crediteren. Nu maar zien hoe lang het duurt voordat mijn geld terug komt.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
Kju schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:47:
[...]

Pas in mei besteld. Meerdere tickets aangemaakt want die pas kwam maar niet. Ik heb begin oktober een DM op twitter gestuurd. Die werd gelijk opgepakt. Zij hebben de customer service (met een hele reeks andere emailadressen in de CC) gemaild om het op te lossen. Heb daarna nog twee of drie keer (met diezelfde mensen ook in de CC) gevraagd wat de bedoeling is en aangegeven dat het belachelijk is dat zoveel personen bezig zijn met een kaart van 16 (?) euro. Vorige week bericht dat ze gaan crediteren. Nu maar zien hoe lang het duurt voordat mijn geld terug komt.
Nou een schrale troost dat ik niet de enige ben die dit is overkomen... Het begrip klantvriendelijkheid is nog niet geheel ingedaald bij deze mensen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:59
Hmm, Shell Recharge gaat voortaan prijswijzigingen niet meer per mail communiceren.
Actuele prijzen zijn daarom altijd te vinden in de Shell Recharge-App en op onze website. Voordat je gaat opladen, raden we je aan altijd de actuele prijs van het laadpunt te controleren in onze app.
Tja. Het laad-tarieven-systeem blijft toch een beetje een rommeltje. Als je dus vier laadpassen hebt, moet je dus voor je gaat aankoppelen en laden vier apps raadplegen om te zien waar je het voordeligste mee bent: ik heb EV-company (toeslag per sessie en toeslag per kWh), Engie (toeslag per sessie), Vattenfall (maar geen Vattenfall laadpalen in de buurt en dan is het volgens mij wat onduidelijk wat ze rekenen) en Shell Recharge (die dus vanaf nu sowieso geen duidelijke tarieven meer hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
vanaalten schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:57:
Hmm, Shell Recharge gaat voortaan prijswijzigingen niet meer per mail communiceren.

[...]

Tja. Het laad-tarieven-systeem blijft toch een beetje een rommeltje. Als je dus vier laadpassen hebt, moet je dus voor je gaat aankoppelen en laden vier apps raadplegen om te zien waar je het voordeligste mee bent: ik heb EV-company (toeslag per sessie en toeslag per kWh), Engie (toeslag per sessie), Vattenfall (maar geen Vattenfall laadpalen in de buurt en dan is het volgens mij wat onduidelijk wat ze rekenen) en Shell Recharge (die dus vanaf nu sowieso geen duidelijke tarieven meer hebben).
Toevallig ontdekte ik een navigatie programma die CPO tarief aangeeft op de laadpaal waar je dan kan laden. In dit geval was dit de routeplanner van sygic. Daarmee heb je in ieder geval een idee en moet je de voorwaarden van je eigen pasje overheen leggen. E-Flux vind ik altijd wel een goede.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHxD0OUFwUBW7DfoFLaFiZmd93A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66vWYmkOCbthCDTtxwbImTOS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Brotuck op 18-11-2022 15:33 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

bram2700 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:57:
[...]

Nou een schrale troost dat ik niet de enige ben die dit is overkomen... Het begrip klantvriendelijkheid is nog niet geheel ingedaald bij deze mensen :O
Ze zoeken het maar lekker uit, ik ga er geen bundel kopen. Ik heb in Italië vaker bij Ionity en Becharge geladen. Ik zie ook net dat Tesla ook in Italië wat superchargers voor non-Tesla beschikbaar heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02:13

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
bram2700 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:57:
[...]

Toen ik ze in 2017 belde voor een Enel pasje kon je niemand te spreken krijgen die een andere taal dan Italiaans sprak. En ze wilden ook geen Enel pasje opsturen, dat kon pas veel later toen ze de boel hebben omgebouwd naar ‘juice’. Ik ben zelfs bij een kantoor van Enel in Italië geweest en ook daar geen succes.

Inmiddels heb ik nu enkele jaren een prima werkende Enel laadpas, waar ik erg zuinig op ben en dat is maar goed ook als ik zo die berichten hierboven lees.

Voor de mensen die misgrijpen is het een troost dat de grote aanbieders zoals Shell, Maingau en Plugsurfing inmiddels allemaal roamen op de Enel paaltjes. En hun app functioneert ter plaatse ook redelijk goed.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Dit zal weleens de meest gestelde vraag hier kunnen zijn maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Klopt het dat er een oerwoud aan aanbieders ontstaat voor elektrisch laden? Ik krijg van de lm een Eneco druppel en van de leverancier van de auto een Plugsurfing pas. Volgend jaar gaan we hoogstwaarschijnlijk rijden door België, Luxemburg, Fankrijk, en Spanje.

Graag zou ik advies willen hebben wat ik voor de zekerheid aan extra apps/pasjes aan zou kunnen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fre_82
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Weet er soms iemand een manier om vroegtijdig van een Ionity abonnement af te geraken?
Ik rij vaak door Frankrijk, maar zie nu dat Elli Drive Highway eigenlijk veel interessanter is dan Ionity Pass.
Zeker aan niet-Ionity DC laadstations is het spotgoedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterX
Kleineheino schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:39:
Dit zal weleens de meest gestelde vraag hier kunnen zijn maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Klopt het dat er een oerwoud aan aanbieders ontstaat voor elektrisch laden? Ik krijg van de lm een Eneco druppel en van de leverancier van de auto een Plugsurfing pas. Volgend jaar gaan we hoogstwaarschijnlijk rijden door België, Luxemburg, Fankrijk, en Spanje.

Graag zou ik advies willen hebben wat ik voor de zekerheid aan extra apps/pasjes aan zou kunnen vragen?
Kijk op laadpastop10. Hier kan je op landen selecteren waar je dekking wilt hebben en kun je een scala aan pasjes bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
MisterX schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:48:
[...]

Mooi rekensommetje alleen de tarieven voor AC met Highway liggen op €0.35 ct/KWH in Nederland dus ligt de grens een stuk lager dan 350 KWh.
Let op: dat geldt alleen voor Ionity. En in de post waar je op reageert, specificeerde ik al dat ik Ionity buiten beschouwing liet.

Het moge volkomen kraakhelder zijn dat wie bij Ionity laadt, absoluut veel zal hebben aan zo'n Highway-abonnement. 35 cent per kWh is fenomenaal laag, en de prijs voor laden via Ionity is bij de andere abonnementsvormen heel veel hoger dan bij andere DC-laders. Ik denk dat niemand een rekensommetje nodig heeft om te zien dat dit een totale no-brainer is voor wie maandelijks meer dan 'n klein beetje bij Ionity wil laden.

Overigens is het omslagpunt 70 kWh als je Ionity via Elli Highway vergelijkt met overig DC via Elli City, en dus nog altijd hoger dan de 60 kWh die ze aangeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliffhanger1970
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-05 21:55
[

[ Voor 97% gewijzigd door cliffhanger1970 op 19-11-2022 15:52 . Reden: verkeerde topic ]

Renault Megane e-tech evolution-er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:39
Gumball schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:07:
Ik haal morgen bij Lync&Co 01 PHEV op. Laden zal ik moeten doen aan een publieke paal. In mijn directe omgeving zijn dat Allego palen met en tarief van 60ct/kWh. Via de Shell Recharge pas laad ik met 46 cent per Kwh (incl starttarief van 29 ct). Ik zal ongeveer 20x per maand laden gok ik op voorhand. Voor zover ik weet is dit de goedkoopste oplossing, iemand nog een betere suggestie?
Ik heb ook alleen maar Allego palen in de buurt en ik gebruik op dit moment Enel X Juicepass met een bundel. Dan kom je op een prijs van 31 tot 35 cent per kWh. De app is vrij traag dus een fysieke laadpas is wel prettig.

Ik zie in de reacties hierboven dat het nog steeds een drama kan zijn om de Enel X Juicepass laadpas te ontvangen. Toen ik afgelopen zomer een pas bestelde was ie binnen drie dagen met GLS al bezorgd. Het kan dus echt een hit-or-miss zijn met Enel X.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:25
Gumball schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:07:
Shell Recharge is sowieso een goeie om in je auto te hebben liggen, kan je bijna overal mee terecht. Zou ik zeker in de auto leggen.

ANWB is momenteel ietsje goedkoper (vanaf 23 november €0,455 :+) qua tarief, maar dat zal de komende maanden wisseling van de wacht zijn vermoed ik zo...

Elli is zoals hierboven veel genoemd nu best interessant.

Met Drive City kan je voor €5 per maand overal AC/straadladen voor €0,39 en is er ook geen starttarief. Na zo'n 4 laadsessies a 15kwh (je Lync&co heeft een 17kwh accu) + Shell's starttarief ben je al goedkoper uit met Elli Drive City.
Grootste voordeel misschien: omdat dat abonnement voor 12 maanden vast staat, verwacht ik dat Elli de kosten ook niet makkelijk zal verhogen binnen je lopende abonnement (al ga ik je daar geen garantie op geven).
Shell heeft vorige week gemaild dat de kosten per paal gaan verschillen en in de app te vinden zullen zijn - dat soort geintjes maakt een advies voor 1 pas per maand achter en het flattarief verdwijnt daar dus waarschijnlijk. Zou me niks verbazen als je over een tijdje met Shell ook gewoon 0,60 bij Allego moet betalen. Dan kan je beter voor E-Flux kiezen ivm starttarief.

Nadeel aan Elli is wel dat je max 3 uur mag laden aan een paal tussen 9:00 en 21:00, daarna start een kleeftarief. Tussen 21:00 en 9:00 mag je wel zonder extra kosten staan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Als Elli de kosten wijzigt mag je opzeggen. Zo ben ik in oktober van mijn Audi charging service afgekomen. De tarieven wijzigden een paar cent :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterX
Juerd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:17:
[...]

Let op: dat geldt alleen voor Ionity. En in de post waar je op reageert, specificeerde ik al dat ik Ionity buiten beschouwing liet.

Het moge volkomen kraakhelder zijn dat wie bij Ionity laadt, absoluut veel zal hebben aan zo'n Highway-abonnement. 35 cent per kWh is fenomenaal laag, en de prijs voor laden via Ionity is bij de andere abonnementsvormen heel veel hoger dan bij andere DC-laders. Ik denk dat niemand een rekensommetje nodig heeft om te zien dat dit een totale no-brainer is voor wie maandelijks meer dan 'n klein beetje bij Ionity wil laden.

Overigens is het omslagpunt 70 kWh als je Ionity via Elli Highway vergelijkt met overig DC via Elli City, en dus nog altijd hoger dan de 60 kWh die ze aangeven :)
De tarieven op de website zijn standaard de geldende tarieven in Duitsland.

Als ik dan het tariefplan van Highway open dan kom ik toch echt 0.35 ct tegen voor normaal ac laden tegen. Of ik lees die tabel niet helemaal goed.. :?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P9YCxcc/Screenshot-20221120-051723-One-Drive.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door MisterX op 20-11-2022 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoskevanT
MisterX schreef op zondag 20 november 2022 @ 05:21:
[...]

Als ik dan het tariefplan van Highway open dan kom ik toch echt 0.35 ct tegen voor normaal ac laden tegen. Of ik lees die tabel niet helemaal goed.. :?

[Afbeelding]
Voor AC laden met Highway plan:
0.35€/kWh in Nederland. 0.37€/kWh in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Met Juicepass kom ik met het flatfee 145Kwh abonnement op 31 cent per Kwh. Volgens mij is dit het goedkooste wat er te vinden is. Is dit een maandelijkse afschrijving en kan ik dit per maand opzeggen? En zitten er nog iets van kleefboetes aan vast? Sorry voor de noobvragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
Van de Juicepass flatfee bundels is het tegoed een maand geldig (bijv. 14 nov t/m 14 dec). Maandelijks opzegbaar. Er zijn geen kleefboete in NL. Als je tegoed op is gaat de rest van de maand het gewone tarief gelden. Je kunt echter gewoon de bundel stop zetten en gelijk weer activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
MisterX schreef op zondag 20 november 2022 @ 05:21:
[...]

[Afbeelding]
Goed punt, het was mij nog niet opgevallen dat er per land verschillende tarieven gelden. Voor wie alleen AC laadt, ligt het omslagpunt tussen City en Highway bij de 175 kWh bij 4 cent prijsverschil (39 vs 35 cent) per kWh ten opzichte van een 700 cent duurder abonnement.

[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 20-11-2022 18:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:08
@Gumball @Floris112

Let wel even op dat je niet over je bundel heengaat, want dan betaal je de hoofdprijs. Let ook even op dat de app je verbruik niet direct bijwerkt. Dus houd zelf goed bij hoeveel je van de bundel hebt verbruikt.

Als je je bundel hebt verbruikt, kun je direct weer overschakelen op nieuwe bundel.

Met deze caveats is Juicepass prima te gebruiken. Afgelopen zomer veel gebruikt en bij Ionity liep dat als een zonnetje.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat anderen, met name wat betreft de pas en klantenservice 'mindere' ervaringen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Poeh die prijzen blijven stijgen overal, bij van der Valk nu 0,55 ct. Toch wel blij met Elli die dit dan weer op 0,35 ct zet.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:23
MAINGAU

Ik kan helaas nog steeds niet met mijn Maingau pas bij Fastned laden.
Maingau reageert niet op mijn emails.
Zijn er momenteel nog meer mensen die dit probleem (nog steeds) ervaren?

Gelukkig laad ik maar een enkele keer bij Fastned, maar betaal liever niet teveel natuurlijk.

VW egolf 2020

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZZeff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-11-2023
Van het weekend ook bij Fastned langs de A30 geprobeerd op te laden met een Maingau pas. Ik kreeg de melding dat de pas niet werd geaccepteerd. Toen maar het volle pond betaald met de Fastned app. Ik heb ook een e-mailtje naar Maingau gestuurd, maar nog geen reactie daarop gekregen. Lijkt dus toch een algemeen probleem. Bij AC palen laden zoals de Allego palen, waar ik overigens regelmatig andere technische issues mee heb, gaat wel goed met de Maingau pas.

Edit:
Van Fastned kreeg ik net netjes een reactie binnen over het probleem met de Maingau pas:

Bedankt voor je bericht. Wij hebben de laatste tijd helaas van meer klanten gehoord dat zij soms problemen hebben met hun Maingau pas. Maingau heeft een aanpassing gedaan in hun systeem, waardoor de laadpassen live gecontroleerd moeten worden wanneer je een laadsessie start. Het systeem van Maingau is niet altijd even betrouwbaar, en wanneer een pas niet gecheckt kan worden, kan er geen laadsessie gestart worden.
Je kunt dit probleem grotendeels voorkomen door jouw laadpas als betaalmethode toe te voegen aan jouw Fastned account. Je kunt dan een laadsessie starten via de app en alle kosten worden dan via de laadpas verrekend.

Het schijnt dus een bekend probleem te zijn. Mooi dat Fastned een oplossing biedt.

[ Voor 47% gewijzigd door ZZeff op 21-11-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Linkdrops zonder ook maar enige toelichting zijn niet de bedoeling.

[ Voor 82% gewijzigd door deepbass909 op 21-11-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:37
Blijkbaar worden sommige mensen steeds creatiever met het blokkeren van laadpalen.

https://www.bd.nl/binnenl...en-touw-mag-dat~aaca1b32/

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jaapio_B schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:35:
Blijkbaar worden sommige mensen steeds creatiever met het blokkeren van laadpalen.

Triest.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:34
Ach N=1. Ik zie hier veel meer ruimte juist bij laadpalen ontstaan, naast dat ze ook meer worden gebruikt. En af en toe ook een voordeeltje, indien er nergens plek behalve op de laadplek, dat je daar mooi gelijk wat kunt bijladen én een plekje hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:23
ZZeff schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:55:
Van het weekend ook bij Fastned langs de A30 geprobeerd op te laden met een Maingau pas. Ik kreeg de melding dat de pas niet werd geaccepteerd. Toen maar het volle pond betaald met de Fastned app. Ik heb ook een e-mailtje naar Maingau gestuurd, maar nog geen reactie daarop gekregen. Lijkt dus toch een algemeen probleem. Bij AC palen laden zoals de Allego palen, waar ik overigens regelmatig andere technische issues mee heb, gaat wel goed met de Maingau pas.

Edit:
Van Fastned kreeg ik net netjes een reactie binnen over het probleem met de Maingau pas:

Bedankt voor je bericht. Wij hebben de laatste tijd helaas van meer klanten gehoord dat zij soms problemen hebben met hun Maingau pas. Maingau heeft een aanpassing gedaan in hun systeem, waardoor de laadpassen live gecontroleerd moeten worden wanneer je een laadsessie start. Het systeem van Maingau is niet altijd even betrouwbaar, en wanneer een pas niet gecheckt kan worden, kan er geen laadsessie gestart worden.
Je kunt dit probleem grotendeels voorkomen door jouw laadpas als betaalmethode toe te voegen aan jouw Fastned account. Je kunt dan een laadsessie starten via de app en alle kosten worden dan via de laadpas verrekend.

Het schijnt dus een bekend probleem te zijn. Mooi dat Fastned een oplossing biedt.
Fijn dat jij wel een reactie kreeg (ik nog steeds niet na 3 mails).
Ik heb de Fastned app geïnstalleerd en mijn Maingau pas toegevoegd als betaalmethode.
Ga dit weekend proberen of dit wel werkt, bedankt voor het delen d:)b

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvroegop
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
Jaapio_B schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:35:

En dan die reacties op die post...
"Terecht dat hij daar staat, want bij betaalt de subsidie op die vervuilende elektrische auto's"

(ik parafraseer uiteraard).

Triest...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juerd
Onlangs heb ik voor het eerst dubbelgeparkeerd omdat beide parkeerplaatsen bij een laadpaal waren bezet door plofwagens. Laadkabel van 7,5 meter is toch wel erg praktisch soms :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Mijn ervaring met EnBW: account aanmaken, abo kiezen en betalingsoptie toevoegen (zowel SEPA als CC) werkt. Aangevraagde kaart is nooit aangekomen. Navraag doen levert direct een volledig opgezegd account op met reden dat hun diensten niet beschikbaar zijn buiten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Dus als het je lukt om een kaart te bemachtigen dan zit je goed, maar zo niet dan houdt het blijkbaar op. Of je hebt voldoende aan de laadpunten die met de app te gebruiken zijn (ik heb geen ervaring met het laden via hun app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvroegop
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
Juerd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:53:
Onlangs heb ik voor het eerst dubbelgeparkeerd omdat beide parkeerplaatsen bij een laadpaal waren bezet door plofwagens. Laadkabel van 7,5 meter is toch wel erg praktisch soms :)
Met het risico dat de mensen je auto beschadigen, bekrassen of zelfs agressief naar jou worden. Ja, ze zijn fout door daar te parkeren maar dat maakt niet zo heel veel.

Er zijn voorbeelden genoeg te vinden van mensen die hun auto bekrast terugvonden nadat ze hem zo neergezet hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Een kleine toevoeging op het abbo bij Elli. Je hebt bij veel snelladers wel echt de pas nodig. Via de app starten werkt niet en geeft de app dan ook aan. Bijvoorbeeld bij Fastned ..

De pas is wel onderweg, maar daar heb je niks aan....

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Gigantische prijsdrop bij Tesla Superchargers, vooral in de daluren met (maand)lidmaatschap opeens *extreem aantrekkelijk*, in Nederland (en Frankrijk). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7swIHkjatyi1KEHXDaCF5VfIaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5f4WPhXfiGKtaMEmYNrWohJZ.jpg?f=fotoalbum_large.
Vermoedelijk Black Friday-gerelateerd dus zou me niet verbazen als volgende week alles weer "als vanouds" is.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05 22:31
Knip - heb het antwoord al gevonden

[ Voor 88% gewijzigd door pmiddeld op 23-11-2022 16:29 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:00
Basket Kees schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:36:
Mijn ervaring met EnBW: account aanmaken, abo kiezen en betalingsoptie toevoegen (zowel SEPA als CC) werkt. Aangevraagde kaart is nooit aangekomen. Navraag doen levert direct een volledig opgezegd account op met reden dat hun diensten niet beschikbaar zijn buiten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Dus als het je lukt om een kaart te bemachtigen dan zit je goed, maar zo niet dan houdt het blijkbaar op. Of je hebt voldoende aan de laadpunten die met de app te gebruiken zijn (ik heb geen ervaring met het laden via hun app).
@Basket Kees
Ik had afgelopen voorjaar al dezelfde ervaring. Zoek even dit forum door.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:29
Basket Kees schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:36:

Ik heb het zelf anders meegemaakt; vorig jaar tijdens wintersport in Portes du soleil, mij aangemeld en app geïnstalleerd, plus de pas besteld, die lag kort na thuiskomst op de mat. En werkt verder prima. Mijn enige probleem is het in de gaten houden van het tijdtarief na 4u.
Moet wel zeggen dat ik het nu niet gebruik omdat tarief niet interessant is, maar kan morgen weer anders zijn.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Oud bericht, prijzen stuk scherper inmiddels. (Zie mijn bericht hier pal boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Ik heb iets vreemds bij mijn publieke laadpaal. Als ik laad via de Juice app gaat er geen blauw “laadstatus” lampje branden op de paal. De laadapps geven echter wel aan dat de paal bezet is en de paal laad m’n auto ook gewoon op. Is dit normaal? Ben een beetje bang dat mensen me onterecht als laadklever zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:36
fewips schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:23:
[...]

Oud bericht, prijzen stuk scherper inmiddels. (Zie mijn bericht hier pal boven).
🤷

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
Gumball schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:25:
Ik heb iets vreemds bij mijn publieke laadpaal. Als ik laad via de Juice app gaat er geen blauw “laadstatus” lampje branden op de paal. De laadapps geven echter wel aan dat de paal bezet is en de paal laad m’n auto ook gewoon op. Is dit normaal? Ben een beetje bang dat mensen me onterecht als laadklever zien
Vreemd. Misschien heeft het met de volgorde van starten te maken. Ik plug eerst de kabel in de auto, dan start ik de laadsessie met de app, vervolgens gaat er een groen lampje branden op de paal, dan inpluggen en dan vergrendeld de kabel, start het laden en wordt het lampje blauw.

Verder is het zo dat als een kabel ingeplugd is, de paal als 'bezet' staat geregistreerd. Ook al wordt er niet geladen en is de kabel niet vergrendeld omdat er geen laadsessie is gestart.

• Juerd
dvroegop schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:00:
[...]

Met het risico dat de mensen je auto beschadigen, bekrassen of zelfs agressief naar jou worden. Ja, ze zijn fout door daar te parkeren maar dat maakt niet zo heel veel.

Er zijn voorbeelden genoeg te vinden van mensen die hun auto bekrast terugvonden nadat ze hem zo neergezet hadden.
Het gaat me niet om het foutparkeren afstraffen, het gaat me om het opladen. Die dikke lange kabel maakt dat denk ik best snel duidelijk. Uiteraard heb ik m'n telefoonnummer achtergelaten.

Mensen die in zo'n geval denken aan een auto beschadigen, denken daar waarschijnlijk ook al aan als je verkeerd naar ze kijkt, of überhaupt regelmatig als hobby. Ik heb niet het idee dat de kans op krassen nou zoveel zal verschillen met parkeren op andere plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:18

Reinier

\o/

Brotuck schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:40:
Poeh die prijzen blijven stijgen overal, bij van der Valk nu 0,55 ct. Toch wel blij met Elli die dit dan weer op 0,35 ct zet.
× 100 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:39
Wat me bij Bonnet opvalt, is het volgende: bij het onderdeel Promotions zie je in de wallet een aantal verschillende soorten credits:
  • Referral credit: je krijgt € 9,- voor iedere aangebrachte Bonnet-gebruiker die een Boost heeft aangeschaft
  • Charging credit
  • Reward credit: geld in de wallet dat je verdiend hebt met het invullen van surveys, het maken van foto's, etc.
  • Refill credit: geld wat je nog over hebt uit het verleden, omdat je één of meerdere Refills hebt aangeschaft
Ik had verwacht dat Bonnet bij iedere laadbeurt zou kijken of er geld van één van de credits zou kunnen worden afgeschreven. Daarbij verwachtte ik, dat dan als eerste van het referral credit zou worden afgeschreven. Bonnet belooft namelijk dat er per maand eenmaal € 9,- van het referral credit kan worden gebruikt.

Mijn verwachting was dat er daarna zou worden afgeschreven van het charging credit, daarna van het reward credit en als laatste pas van het refill credit.

Maar wat blijkt? Bij iedere laadbeurt gaat Bonnet eerst het refill credit aanspreken. Hierdoor blijven de referral credit en reward credit maar oplopen, zonder dat ze worden gebruikt.

Als je dus heel veel refill credit hebt, heeft het weinig nut meer om nieuwe klanten te werven voor Bonnet. Ook heeft het dan weinig nut meer om foto's van laadstations te maken of surveys in te vullen. De tegoeden die je hiermee opbouwt, worden toch niet aangesproken!

Ik heb Bonnet al aangesproken en gevraagd of ze de volgorde bij het opmaken van credits kunnen aanpassen, maar hierop krijg ik gewoonweg geen reactie.

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 09:03
nathalia schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:25:
Wat me bij Bonnet opvalt, is het volgende: bij het onderdeel Promotions zie je in de wallet een aantal verschillende soorten credits:
  • Referral credit: je krijgt € 9,- voor iedere aangebrachte Bonnet-gebruiker die een Boost heeft aangeschaft
  • Charging credit
  • Reward credit: geld in de wallet dat je verdiend hebt met het invullen van surveys, het maken van foto's, etc.
  • Refill credit: geld wat je nog over hebt uit het verleden, omdat je één of meerdere Refills hebt aangeschaft
Ik had verwacht dat Bonnet bij iedere laadbeurt zou kijken of er geld van één van de credits zou kunnen worden afgeschreven. Daarbij verwachtte ik, dat dan als eerste van het referral credit zou worden afgeschreven. Bonnet belooft namelijk dat er per maand eenmaal € 9,- van het referral credit kan worden gebruikt.
Even quote van de bonnet site, verkeerd verwacht dus.

How will my rollover Refill kWh be applied after November 8th?
Your Refill credit will be used towards any charges you make after 8th November. For example, if you have 100kWh in your account and you charge 30kWh, you will be billed like this: your Boost discount will be applied, then your rolled-over Refill kWh will be applied and you will not make a monetary payment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25
Misschien een gekke vraag; maar stopt de laadsessie als je zonder afmelden met de laadpas de kabel eruit haalt? hij is gelockt, maar met knop op de auto kan deze toch losgehaald worden. telt dit ook als afbreken laadsessie?

of blijft de sessie actief en beschikbaar voor een andere berijder :+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:11
Onze lokale Spar supermarkt heeft 4 laadpunten van 22 kW. Niet echt nuttig omdat de meeste mensen daar maar een kwartier binnen zijn.
Zelf adverteren ze met 20ct/ kWh. Ik kijk even in de Numobi app, en zie tarieven van 0,65€ plus een startfee van 1,21€ en nog een blokkeerfee van 0,011€ pm.

Bij Shell recharge… zelfde prijs.

Dit zijn toch dingen die mensen weg duwen van electrisch rijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:17:
Onze lokale Spar supermarkt heeft 4 laadpunten van 22 kW. Niet echt nuttig omdat de meeste mensen daar maar een kwartier binnen zijn.
Zelf adverteren ze met 20ct/ kWh. Ik kijk even in de Numobi app, en zie tarieven van 0,65€ plus een startfee van 1,21€ en nog een blokkeerfee van 0,011€ pm.

Daarom gebruik ik nu Elli, geen controle vooraf nodig altijd zelfde prijs. Alleen een blocking fee na 3 uur

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieshout835
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-12-2023
Tommie12 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:17:

Op zijn minst misleiding, maar wellicht wel oplichting. Adverteren met 20ct en dan die veel hogere tarieven doorberekenen. Ze moeten leveren tegen de getoonde prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

errox schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:41:
Misschien een gekke vraag; maar stopt de laadsessie als je zonder afmelden met de laadpas de kabel eruit haalt? hij is gelockt, maar met knop op de auto kan deze toch losgehaald worden. telt dit ook als afbreken laadsessie?

Goeie vraag. Welkom in Amsterdam.
#alwaysbecharging Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc88sVZ0B0n3doigo_lUsbqGHL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIYb91rfVJVe0Iy6Rn1gXjCv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25
fewips schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:24:
[...]

#alwaysbecharging [Afbeelding]
Dat kan dus gewoon bedoel je?.
De situatie bij mij is auto uitgeleend, waarbij degene niet de pasafmelding heeft gedaan. Vreemd genoeg zie ij ook niks in de incharge app van een (de) sessie. Maar dat kan liggen aan het feit dat het geen Vattenval paal was. #durfttevragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2024
[...]

Parkeerdienst bellen en weglaten slepen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
[...]

Misschien dat de laadpaal de kabel niet heeft vrijgegeven en dat er nu een monteur moet langskomen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:29
Bixby schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:51:
[...]

Parkeerdienst bellen en weglaten slepen
Wie wou je wegslepen dan?
Degene die zijn laadkabel heeft achtergelaten is al weg.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-04 10:03
Even de laadpaal beheerder bellen. Kabel laten vrijgeven. Zelf laden. Wellicht de laadkabel houden als vindersloon?

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
eltron schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:58:
[...]

Wie wou je wegslepen dan?
Degene die zijn laadkabel heeft achtergelaten is al weg.
De audi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaapio_B
Waarom zou die audi daar niet mogen staan? Zo te zien is er aan die kant van de laadpaal gewoon een kabel aangesloten dus zal ie wel staan te laden

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 21:34
Die Audi is een PHEV en staat daar (waarschijnlijk) gewoon te laden. Het punt van de foto is dat er links een laadkabel is ingeplugd, wellicht achtergelaten door de eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siesta
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-05 20:10
First World problems, er zijn genoeg andere laadpalen daar in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

[...]

Nog leuker is de volgende om te ‘laden’.
https://www.hln.be/mobili...eel-kost-je-dat~aaca1b32/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr

Ik heb mijn sessie zelde afgemeld met de pas (enkel Ionity niet denk ik). De sessie is altijd gestopt. Als het een laadpaal met een lampje is, zie je de kleur ook verspringen wanneer je de kabel ontkoppelt aan de kant van je wagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:35

Bij Bonnet stopt de sessie ook als je de laadkabel uittrekt. Maar ik stop de sessie telkens in de app. De reden is dat ik dit eens niet had gedaan en de kabel vergrendeld bleef in de laadpaal (EVBox). Gebeld naar de klantendienst en die hebben de laadkabel op afstand kunnen vrijgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
IndyVS schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:57:
[...]

Bij Bonnet stopt de sessie ook als je de laadkabel uittrekt. Maar ik stop de sessie telkens in de app. De reden is dat ik dit eens niet had gedaan en de kabel vergrendeld bleef in de laadpaal (EVBox). Gebeld naar de klantendienst en die hebben de laadkabel op afstand kunnen vrijgeven.
Ik had dat toevallig vannacht ook. Auto was tot 100% opgeladen en met mijn autosleutel de auto en laadpunt van de auto geopend en de kabel uit de auto gehaald. Toen bleef de kabel in de laadpaal (allego) zitten. Toen maar weer ingeplugd en via de Bonnet app de laadsessie gestopt, et voilà de kabel was weer vrij.
Pagina: 1 ... 10 ... 214 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2