[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 23:23
Bixby schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:40:
[...]

Ik had dat toevallig vannacht ook. Auto was tot 100% opgeladen en met mijn autosleutel de auto en laadpunt van de auto geopend en de kabel uit de auto gehaald. Toen bleef de kabel in de laadpaal (allego) zitten. Toen maar weer ingeplugd en via de Bonnet app de laadsessie gestopt, et voilà de kabel was weer vrij.
Goed om te weten dat dit de oplossing is :) Ik had de sessie gestopt, maar niet de laadkabel terug ingestoken |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:59
Een paar dagen geleden een mail gekregen van EVway (Italiaanse MSP). Vanaf nu kun je blijkbaar alleen maar laden als je minstens €40 op je account hebt gezet. Voor een gelegenheids-laadoplossing is dit dus niet meer handig. Ze waren trouwens ook al erg duur geworden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:01
pmiddeld schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:59:
Een paar dagen geleden een mail gekregen van EVway (Italiaanse MSP). Vanaf nu kun je blijkbaar alleen maar laden als je minstens €40 op je account hebt gezet. Voor een gelegenheids-laadoplossing is dit dus niet meer handig. Ze waren trouwens ook al erg duur geworden.
Stond toch ook in de mail dat je met een creditkaart kon betalen. Hun authentication verhaal of rechtstreeks kunnen laden met een prepaid value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 09:01
Volgend jaar gaan wij op vakantie naar Frankrijk op vakantie vlak onder Orleans, ik zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende aanbieders.
Welke aanbieders werken vrijwel bij alle palen in Frankrijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:12
darud schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:49:
Volgend jaar gaan wij op vakantie naar Frankrijk op vakantie vlak onder Orleans, ik zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende aanbieders.
Welke aanbieders werken vrijwel bij alle palen in Frankrijk?
Geen enkele :P Sorry Frankrijk is echt weer zo'n land. Belangrijkste vraag allereerst is wil je voornamelijk snelladen of ook langzame palen? Met snelladen kom je een eind met je Nederlandse passen. Ionity, Total, Sodetrel werkt allemaal met een TNM pas bijvoorbeeld.

Maar trage palen kan echt een uitdaging zijn. Clem en Mobi kun je nog wel een franse pas voor vinden of Chargemap. Maar als je pech hebt dan worden de palen geexpoliteerd door een lokale door de gemeente gekozen partij met weinig Roaming opties. Wil je ook langzaam landen check dan even wat de aanbieders zijn in Orleans en omgeving via Chargemap en ga dan op zoek naar passen die werken op die netwerken dat is mijn advies.

Als ik even kijk dan zie ik dat de grootste aanbieder Orléans Métropole is, er ook een aantal Shell Recharge palen zijn en nog wat bij autodealers. Die shell palen werken gewoon met een TNM pas. Die van Orléans Métropole niet. Die werken wel met de Chargemap Pas maar ook met Freshmile bijvoorbeeld die die palen exploiteert.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 22:46
errox schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:41:
Misschien een gekke vraag; maar stopt de laadsessie als je zonder afmelden met de laadpas de kabel eruit haalt? hij is gelockt, maar met knop op de auto kan deze toch losgehaald worden. telt dit ook als afbreken laadsessie?

of blijft de sessie actief en beschikbaar voor een andere berijder :+?
De meeste laadpalen stoppen de sessie op het moment dat de kabel aan één van beide kanten wordt losgemaakt. Zeker bij publieke laadpalen. De kabel blijft echter vergrendeld in de laadpaal totdat je de (juiste) pas opnieuw aanbiedt. Je kan dus niet iemand anders sessie 'lenen' om jouw auto op te laden.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09 15:32
MadMan81 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:25:
De kabel blijft echter vergrendeld in de laadpaal totdat je de (juiste) pas opnieuw aanbiedt. Je kan dus niet iemand anders sessie 'lenen' om jouw auto op te laden.
Dit verschilt wel per laadpaal, zojuist nog m'n auto verzet zonder laadpas (Vattenfal) door de kabel vanuit de auto los te koppelen. Op het moment dat je de kabel ook daadwerkelijk uit de auto haalt geven de meeste laadpalen de kabel ook vrij.

Let wel, deze methode is bij sommige laadpaalaanbieders (ahem, Blue Corner) storingsgevoelig, waardoor er een kans bestaat dat je laadkabel vast komt te zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
bruneelm schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:42:
[...]

Stond toch ook in de mail dat je met een creditkaart kon betalen. Hun authentication verhaal of rechtstreeks kunnen laden met een prepaid value.
Klopt, maar met de app en een creditcard laden lijkt me een ramp, zeker bij AC paaltjes. Ik heb van hun nog een druppel en heb nog 5 euro op mijn account staan. Die kan ik dus wel vergeten. In één keer voor €45,00 laden is wel een uitdaging. Maar goed, tegen de tijd dat het echt moet zien we wel weer verder.

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 28-11-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
Koekhapperrr schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:28:
[...]

Dit verschilt wel per laadpaal, zojuist nog m'n auto verzet zonder laadpas (Vattenfal) door de kabel vanuit de auto los te koppelen. Op het moment dat je de kabel ook daadwerkelijk uit de auto haalt geven de meeste laadpalen de kabel ook vrij.
Maar mijn reactie ging ook meer over het stoppen van de sessie :). Wel bijzonder trouwens, want volgens mij is de laadpaal op de foto ook van Vattenfall. Dat zou dus niet verklaren waarom die kabel daar is achter gelaten.

Cupra Born

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 21:43

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Vanochtend een telefoontje van met credit card (AmEx) maatschappij vanwege een vermoeden van frauduleus handelen. Blijkt Miio afgelopen vrijdag zestig keer 20 euro afgeschreven te hebben van mijn credit card, terwijl ik alleen op zoek was naar hun prijzen, condities en betaalmogelijkheden.

Ik herinner me wel een mailtje om een abonnement te bevestigen, maar dat heb ik gelijk in de prullenbak gegooid.

Na een half uurtjes aan de telefoon hangen met de help desk schijnt het opgelost te zijn. Miio heeft nog niet gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 15:38
MadMan81 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:25:
[...]

De meeste laadpalen stoppen de sessie op het moment dat de kabel aan één van beide kanten wordt losgemaakt. Zeker bij publieke laadpalen. De kabel blijft echter vergrendeld in de laadpaal totdat je de (juiste) pas opnieuw aanbiedt. Je kan dus niet iemand anders sessie 'lenen' om jouw auto op te laden.
Ja precies, geen zorgen dus. In dit geval was het een publieke snellaadpaal. Daar heb je probleem van kabel "kwijt" raken niet. Hij komt gewoon los van de auto en daarmee stopt dus automatisch de sessie. Goed om te weten, had ook niet anders verwacht. Maar eigenlijk nooit zelf in de situatie geweest (en altijd direct factuur in de app/afschrijving creditcard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi, is er in de regio Amsterdam/Almere een oplossing zoals ze die hebben in de regio Zuid Holland(Engie Zuid Holland pas)? Heb al rond gezocht, maar kan er niet echt wat over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diGierre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-08 12:14
Hallo, Ik lees hier in dit forum een aantal zaken mbt laadpassen voor Frankrijk en denk erover om ook een Kiwhi pas te bestellen (Freshmile gebruik ik wel de app). Ik begrijp dat dit een prepay pas is en dat je er dus tegoed op moet zetten. Ik heb er nog ene aantal vragen over en hoop dat iemand met ervaring dit kan beantwoorden (heb uiteraard gezocht in het forum maar zie hier niet echt info over)

Is er een minimum wat er op moet staan?
Wat gebeurt er als je tegoed op is tijdens laden? Stopt dan gewoon het laden?
Hoe snel is een tegoed wat je bijschrijft beschikbaar?
Is een tegoed ook terug te boeken?

Voor mij zal dit namelijk alleen in geval van nood zijn dus wil er liefst zo min mogelijk op zetten en alleen snel ter plekke bijschrijven als ik hem echt moet gebruiken.

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 13:51
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:32:
Hi, is er in de regio Amsterdam/Almere een oplossing zoals ze die hebben in de regio Zuid Holland(Engie Zuid Holland pas)? Heb al rond gezocht, maar kan er niet echt wat over vinden.
Niet direct maar de meeste laadpalen in Almere zijn van TotalEnergy. Je kunt met Chargepoint opladen voor 0,31 cent /kWh (9% btw) zonder starttarief. Geen maandelijkse kosten, je kunt ook een gratis pas bestellen. Ze werken met een maandelijks oplaadsysteem, waarbij minimaal 5 euro op je account moet staan. Kom je onder dit bedrag, vullen ze dit aan met het bedrag wat je de maand ervoor gebruikt hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door juwlez op 29-11-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-09 20:34
Nieuwe tarieven EnbW vanaf 17/1/2023:

Aus Ihrem EnBW mobility+ Standard-Tarif wird ab dem 17.01.2023 der EnBW mobility+ Ladetarif S. Für diesen gelten folgende Preise und Bedingungen:

EnBW-Ladestationen (AC & DC): 61 ct/kWh
Ladestationen anderer Betreiber (AC & DC): 65 ct/kWh
Für AC- und DC-Laden gilt ein einheitlicher Preis. Damit vereinfachen wir die Tarifstruktur weiter. Es wird weiterhin zwischen EnBW-Ladestationen und Ladestationen anderer Betreiber unterschieden. So profitieren Sie an EnBW-Ladestationen von einem günstigeren Preis im größten Schnellladenetz Deutschlands. Die Blockiergebühr und die Preise für das Laden bei dem Betreiber Ionity (79 ct/kWh) bleiben unverändert.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
Iemand een idee welke laapas het MER laadnetwerk in Zweden ondersteunt?
Zou een Shell kaart daar werken?

[ Voor 19% gewijzigd door Tommie12 op 29-11-2022 18:25 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTGT
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 17:08
Tommie12 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:25:
Ik heb van de zomer gewoon de MER app gebruikt om ze te activeren, werkte goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 00:14
Kiwhi gaat op in Fulli. Kreg vandaag het bericht:
In 2023 zullen we met veel trots onze activiteiten Mango mobilités, Kïwhi Pass en Fulli Stations-service samenbundelen onder het merk Fulli.

Hopelijk maakt dat ze wat sterker, het werd kwetsbaar klein.

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Paar maanden geleden bij een MER gewoon de app gebruikt, net als @MrTGT. Dat werkt gegarandeerd en helemaal prima :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Heb hier nu een week mijn Elli kaart thuis, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om aan de Allego-palen hier een laadsessie te starten :(

Net gebeld met de helpdesk, paalnummer doorgegeven, die komt met een of ander vaag verhaal dat ze de lader niet kan vinden en dat Elli waarschijnlijk niet werkt met Allego. Ondanks dat ze natuurlijk wel gewoon in de app staan - waarmee het starten van een laadsessie ook niet lukt, overigens.
Heb aangegeven dat wanneer Allego-laders niet werken met Elli, dat ik graag mijn abonnement wil stopzetten.

Ik vind het maar een vaag verhaal. Want ik neem aan dat jullie hier gewoon kunnen laden bij Allego met Elli?

Edit: inmiddels contact gehad met Elli, en er is een 'tijdelijke storing' met Allego.
Ik heb mijn contract met hen kunnen opzeggen (binnen 14 dagen).

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 05-12-2022 17:33 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

eltron schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:21:
Nieuwe tarieven EnbW vanaf 17/1/2023:

Aus Ihrem EnBW mobility+ Standard-Tarif mit der Kundennummer ab dem 17.01.2023 der EnBW mobility+ Ladetarif S. Für diesen gelten folgende Preise und Bedingungen:

EnBW-Ladestationen (AC & DC): 61 ct/kWh
Ladestationen anderer Betreiber (AC & DC): 65 ct/kWh
Für AC- und DC-Laden gilt ein einheitlicher Preis. Damit vereinfachen wir die Tarifstruktur weiter. Es wird weiterhin zwischen EnBW-Ladestationen und Ladestationen anderer Betreiber unterschieden. So profitieren Sie an EnBW-Ladestationen von einem günstigeren Preis im größten Schnellladenetz Deutschlands. Die Blockiergebühr und die Preise für das Laden bei dem Betreiber Ionity (79 ct/kWh) bleiben unverändert.
En je moet akkoord gaan met de prijs. Heb dit nog niet gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
jvries schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:04:
Kiwhi gaat op in Fulli. Kreg vandaag het bericht:
In 2023 zullen we met veel trots onze activiteiten Mango mobilités, Kïwhi Pass en Fulli Stations-service samenbundelen onder het merk Fulli.

Hopelijk maakt dat ze wat sterker, het werd kwetsbaar klein.
Kreeg bericht ook, vanwege tol badge denk ik, wan Kiwhi heb ik (nog) niet
https://www.mango-mobilitesbyaprr.com/nl/annonce-fulli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 18:28
Richh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:34:

Heb aangegeven dat wanneer Allego-laders niet werken met Elli, dat ik graag mijn abonnement wil stopzetten.

Ik vind het maar een vaag verhaal. Want ik neem aan dat jullie hier gewoon kunnen laden bij Allego met Elli?
Eerder met de app de ecotap palen van Allego kunnen activeren, staan twee verschillende in mijn geschiedenis. De laatste poging werkte inderdaad niet, en ook leek de pas hier niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
niki_lauda schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:11:
[...]

En je moet akkoord gaan met de prijs. Heb dit nog niet gedaan
ENBW zal er eenvoudig van uitgaan dat de volgende keer dat je bij hen laadt, of met hun pasje bij een andere laadpaal uitbater, dat je akkoord bent met de nieuwe prijzen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Peter-036 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:27:
[...]

ENBW zal er eenvoudig van uitgaan dat de volgende keer dat je bij hen laadt, of met hun pasje bij een andere laadpaal uitbater, dat je akkoord bent met de nieuwe prijzen.
Ze vragen expliciet om akkoord te gaan, door middel van button wordt je naar pagina op hun website geleid.
Volgens mij houdt het gewoon op als je niet expliciet akkoord gaat.
Het gaat niet (alleen) om akkoord op nieuwe prijzen maar ook op gewijzigde tariefstructuur. zij zien het als een inhoudelijke contractaanpassing waar je akkoord mee moet gaan, anders heb je geen contract meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 10:43
Heb van de zomer gewoon de MER app gebruikt, werkte prima.
In mijn geval bleek Plugsurfing net zo duur en daar heb ik wel een pas van, dus heb die als test ook gebruikt en dat ging goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 12:06

greatgonzo

schit-te-rend!

Hier nog mensen met een ev company pas?

Transacties komen niet meer door, pasje werkt nog wel. En eerder stonden ze er vaak wel snel in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
greatgonzo schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:41:

Transacties komen niet meer door, pasje werkt nog wel. En eerder stonden ze er vaak wel snel in
Al even niet meer gebruikt want nu ook een InCharge pasje van Vattenfall. Ik mis nog steeds twee ladingen, kan soms even duren maar het neemt al wat tijd in beslag intussen.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 21:57
greatgonzo schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:41:

Gisteren nog probleemloos opgeladen met de EV-Company pas. En nu even in de portal gekeken en de laadsessies tot en met afgelopen maandag (gisteren dus nog niet) staan er in. Geen idee trouwens hoe snel dat normaal gesproken in het overzicht zou moeten staan.

Maar goed, ik zie dus niet echt problemen hier. En vanaf morgen ga ik deze pas sowieso niet meer gebruiken, vanwege de tariefverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 13-09 12:06

greatgonzo

schit-te-rend!

Voor mijn gevoel nog altijd goedkoop, 1,5 cent per kWh duurder.

Veel andere aanbieders ook al cpo+0,06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsDHL31gP-Nl0dkqwazAbT7W-9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GCinVK0HJR5WlMm5XperpI2.jpg?f=fotoalbum_large

Enig idee hoe dit te stoppen?

De knop er onder werkt niet en ondertussen ben ik al 12 uur weg daar en hij telt nogsteeds...

Gewoon met mn Elli pas in en uitgescheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 17:57
Nu al een paar keer achter elkaar problemen bij Fastned 300kw laders die blijven steken op 40-50kw met mijn EV6 bij een soc van (ruim) onder de 80%.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 09:49
ArjenIsM3 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:50:
Nu al een paar keer achter elkaar problemen bij Fastned 300kw laders die blijven steken op 40-50kw met mijn EV6 bij een soc van (ruim) onder de 80%.. :?
Koude accu? En wat is ruim onder de 80%? 70%? 50%?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 17:57
Inspired schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:08:
[...]

Koude accu? En wat is ruim onder de 80%? 70%? 50%?
Preconditioning gebruikt, vandaag zat ik op 58% maar afgelopen zondag was hij <20% en had ik hetzelfde bij een ander Fastned station. Afgelopen weekend in Duitsland helemaal geen problemen gehad, was steeds 80% voordat ik mijn koffie op had bij de 350kw laders daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

ArjenIsM3 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:50:
Er is voor de Kia EV6 nog geen update voor BMS met voorverwarming voor het batterijpakket. [correctie/aanvulling: die preconditioning voor DC-laden is net wel beschikbaar: https://nieuws.kia.nl/kia...og-sneller-bij-koud-weer/ ] De auto gebruikt de warmte in de batterij om zuiniger te rijden: deze warmte gaat naar de cabine. Coldgate is een echt ding onder de 10 graden bij de EV6. Na 150-200 km rijden is het batterijpakket weer de ambient temp. De laadsnelheid wordt bepaald per 5°C en enkel met batterijpakket op of boven 25°C geeft het BMS de volledige laadsnelheid (piek op ~244 kW bij ~53%SoC) vrij, omdat dan inmiddels de weerstand laag genoeg is.

Ligt niet aan Fastned.

[ Voor 12% gewijzigd door nannoe op 30-11-2022 21:49 . Reden: aanvulling nieuws ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

gremsems schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:49:
[Afbeelding]

Enig idee hoe dit te stoppen?

De knop er onder werkt niet en ondertussen ben ik al 12 uur weg daar en hij telt nogsteeds...

Gewoon met mn Elli pas in en uitgescheckt.
Gaat waarschijnlijk iets mis met de Laadpaal communicatie of de link tussen Elli & CPO.. Wie is de laadpunt operator? Kan zijn dat ie automagisch geclosed wordt na X aantal dagen/uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

We zijn sinds twee dagen in Frankrijk. België waren bij Ruisbroek de twee opladers kapot geslagen. Gelijk gemeld en kreeg te horen dat aan de overkant er ook een onklaar was, en een bezet. Verder op bij Nijvel een lader, die net vrij kwam toen we aankwamen en kwam er een Ionic aan toen we loskoppelden (Allego, geladen met Maingau, gratis kilomtere).

In Frankrijk zijn laadstations goed uitgebreid langs de autowegen: Aire des Ardennes, achttal Allego palen (nog wat Bonnet korting opgemaakt). Goed gesorteerd relais, met veel nadruk op everzwijnen.

Bij Moulins / Toulons sur Allier is een groot Aire de Bourbonnais klaar gekomen, met Tesla superchargers, grote en kleine (50kWh) Ionity. Vooral die laatste was erg aantrekkelijk: 35ct /kW (en werkte met Vandebron kaart). Mooi modern relais maar helaas zonder publiek WiFi. (En vreselijk ingewikkelde koffie automaten. Ze raden aan om koffie zonder suiker te nemen maar vervolgens wel zoetigheden. Ook pakken ze natuurlijk geen Nederlandse bankkaarten…)

Verderop, na Clermont-F langs de A75 de Aire de Veyre met 8 Ionity laders, waarbij weer 2 50 kW ((tegen de 35 ct). Vandebron gaf bijna onmiddellijk de laadduur en kosten door, 36ct/kWh. Zal wel in de afronding zitten.

Aanvulling: overal werd vermeld: met ondersteuning van de EU. Maar ja, wanneer je het aantal benzine auto’s ziet tanken, vrees ik dat het snel te weinig zal zijn. Of dat de overgang vertraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Lelie op 30-11-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

In de Morvan overnacht. Daar is laden bij 22kW palen gratis, dacht ik. Met de KiWhi-pas wel, (70 ct afgeboekt), maar Reveo presteert het om 47 ct per kWh in rekening te brengen door het combineren van een kWh prijs en een prijs per minuut. Bij de Kona loopt dat op met de 11kWh begrenzing. Snel laadsessie gestopt en met andere pas gestart.

Wel steeds opletten dat je alles rustig doet bij dit type laadpalen, eerst aanmelden, dan kiezen, kastje open en aansluiten, kastje dicht en dan weer aanmelden om te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:18
Misschien dat Elli de laatste tijd veel nieuwe gebruikers erbij heeft gehad, want de app is niet up to date. Vanmiddag geladen en die sessie staat nog niet eens in mijn geschiedenis

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

diGierre schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:17:
Hallo, Ik lees hier in dit forum een aantal zaken mbt laadpassen voor Frankrijk en denk erover om ook een Kiwhi pas te bestellen (Freshmile gebruik ik wel de app). Ik begrijp dat dit een prepay pas is en dat je er dus tegoed op moet zetten. Ik heb er nog ene aantal vragen over en hoop dat iemand met ervaring dit kan beantwoorden (heb uiteraard gezocht in het forum maar zie hier niet echt info over)

Is er een minimum wat er op moet staan?
Wat gebeurt er als je tegoed op is tijdens laden? Stopt dan gewoon het laden?
Hoe snel is een tegoed wat je bijschrijft beschikbaar?
Is een tegoed ook terug te boeken?

Voor mij zal dit namelijk alleen in geval van nood zijn dus wil er liefst zo min mogelijk op zetten en alleen snel ter plekke bijschrijven als ik hem echt moet gebruiken.

Dank.
Ik heb de pas als back-up voor Frankrijk. Ik meen 100 euro erop gezet. Een keer gebruikt bij TotalEnergies langs de A75, tegen bijna 1 euro per kWh. Niet meer gedaan.

Tarieven in Frankrijk zijn chaotisch: per kW en/of per minuut en/of start tarief en/of per minuut na x uur en dan weer afhankelijk van je pasje … . En (tot voor kort) weinig snellaadstations. Ik heb een keer staan praten met een Fransman, die zelf niet met zijn volledig EV-auto door Frankrijk rijdt, mar met een plug-in hybride.

Ik gebruik de pas nu alleen in de Morvan, om bij 22 kWh laadpalen tijdens overnachtingen bij te laden voor 70 ct per keer.

In Zuid-Frankrijk gebruik ik Reveo, die bij de eigen laadpalen goedkoop is (in de nacht 12 ct/kwh) voor 1,50 per maand (per maand opzegbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
greatgonzo schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:34:
Voor mijn gevoel nog altijd goedkoop, 1,5 cent per kWh duurder.

Veel andere aanbieders ook al cpo+0,06
Klopt, EV-Company is ook met de verhoging niet enorm duur. Maar ik had naast die EV-company pas ook al een Engie laadpas. Die heeft wel een iets hoger startbedrag, maar geen toeslag per kWh en als ik het doorreken is het per sessie voor mij een paar dubbeltjes goedkoper. Ontloopt elkaar verder weinig, maar als je beide passen toch al hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Ik gebruik ipv Engie en EV Company de pas van NL MAB. Deze gebruikt ook de diensten van LastMileSolutions (LMS) en rekent CPO tarief + €0,11 starttarief. Pas is gratis, makkelijk aan te vragen via hun site.

Elbizz is ook een LMS pas en rekent CPO tarief + €0,06 starttarief. De pas kost daar alleen 12,95 wat je er na 12,95 / (0,11-0,06=0,05) = 259 keer laden pas uit hebt. NL Mab lijkt daardoor de beste keuze voor mij situatie (LMS paal voor de deur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:18
Heel apart, gisteren een snellaad actie gedaan met Elli (via de laadpas) bij de Total en ik zie niets in de laad geschiedenis. Vanmorgen de faktuur gehad van de maand November en nog steeds niets erover vermeld. Ben erg benieuwd of ik nog een correctie ga krijgen voor November hierover.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Ik had een kia charge pas gekregen met 1 jaar gratis Ionity power. Helaas blijkt nu dat er toch kosten in rekening worden gebracht. Uiteraard heb ik gemeld dat ik dat terug wil hebben. Het gaat weer over zoveel schijven… Verder viel me op dat er ook servicekosten worden berekend? Ik ben helemaal niet bekend met electrisch rijden maar servicekosten?
Kortom ik denk dat dit 1 jaar aanzie voor gratis abonnement en dan snel overstap. Iemand een goed alternatief om ook in NL goed te laden? Ik laad meestal AC en soms HPC. Alle advies is welkom want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Nu online
Ik heb ook Maingau pas maar die kan ik niet toevoegen aan Fastned. Verder ook een shell tag. Nogmaals dank voor jullie adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:01
Robert1962 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:39:
Ik had een kia charge pas gekregen met 1 jaar gratis Ionity power. Helaas blijkt nu dat er toch kosten in rekening worden gebracht. Uiteraard heb ik gemeld dat ik dat terug wil hebben. Het gaat weer over zoveel schijven… Verder viel me op dat er ook servicekosten worden berekend? Ik ben helemaal niet bekend met electrisch rijden maar servicekosten?
Kortom ik denk dat dit 1 jaar aanzie voor gratis abonnement en dan snel overstap. Iemand een goed alternatief om ook in NL goed te laden? Ik laad meestal AC en soms HPC. Alle advies is welkom want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Zo is de vraag eigenlijk niet te beantwoorden. Wil je goedkoop rijden? Dan is de keus voor een pas afhankelijk van waar je woont. Wil je goede dekking? Of toch liever een pas met een vaste prijs?? Kijk in iedergeval eens rond op www.laadpastop10.nl

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
  • Nu online
Dank voor je reactie ik zal dat zeker gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
ZZeff schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:55:
Van het weekend ook bij Fastned langs de A30 geprobeerd op te laden met een Maingau pas. Ik kreeg de melding dat de pas niet werd geaccepteerd. Toen maar het volle pond betaald met de Fastned app. Ik heb ook een e-mailtje naar Maingau gestuurd, maar nog geen reactie daarop gekregen. Lijkt dus toch een algemeen probleem. Bij AC palen laden zoals de Allego palen, waar ik overigens regelmatig andere technische issues mee heb, gaat wel goed met de Maingau pas.

Edit:
Van Fastned kreeg ik net netjes een reactie binnen over het probleem met de Maingau pas:

Bedankt voor je bericht. Wij hebben de laatste tijd helaas van meer klanten gehoord dat zij soms problemen hebben met hun Maingau pas. Maingau heeft een aanpassing gedaan in hun systeem, waardoor de laadpassen live gecontroleerd moeten worden wanneer je een laadsessie start. Het systeem van Maingau is niet altijd even betrouwbaar, en wanneer een pas niet gecheckt kan worden, kan er geen laadsessie gestart worden.
Je kunt dit probleem grotendeels voorkomen door jouw laadpas als betaalmethode toe te voegen aan jouw Fastned account. Je kunt dan een laadsessie starten via de app en alle kosten worden dan via de laadpas verrekend.

Het schijnt dus een bekend probleem te zijn. Mooi dat Fastned een oplossing biedt.
Vandaag even bij Fastned geladen met de app en Maingau als betaalmethode. In de app zie ik echter gewoon € 0,74 per kWh staan. Ben benieuwd of de uiteindelijke rekening lager uitvalt of niet.

Edit: zojuist even de Maingau app geïnstalleerd, daar wordt wel het juiste bedrag weergegeven. d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door S_Chief op 01-12-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Nu online
Ik kon mijn laadpas van Maingau niet toevoegen aan Fastned app. Elke keer krijg ik melding dat dit niet mogelijk is. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Robert1962 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:39:
Het is inderdaad het nieuwe Wilde Westen. En dan boffen we in Nederland nog, want Frankrijk is helemaal chaos.

We wonen in Den Haag en daar is alle AC laden 31ct/kWh. Voorlopig.

Wij hebben indertijd voor Vandebron gekozen en bij hen een contract afgesloten. Vooral vanwege hun groene energie kwalificaties. 1,50 per maand en altijd het CPO tarief.

Voor incidenteel snelladen gebruik ik nog steeds Bonnet bij Allego, meestal met “we miss you” korting. Ook in hun nieuwe prijsstructuur, zonder ‘boost’. Alleen lijkt het op max 25% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:46
S_Chief schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:20:
[...]

Vandaag even bij Fastned geladen met de app en Maingau als betaalmethode. In de app zie ik echter gewoon € 0,74 per kWh staan. Ben benieuwd of de uiteindelijke rekening lager uitvalt of niet.

Edit: zojuist even de Maingau app geïnstalleerd, daar wordt wel het juiste bedrag weergegeven. d:)b
Heb je geladen met de Maingau app of de Fastned app?
Het Fastned station waar ik wel is laad werkt de Maingau app niet.
Ben benieuwd of Fastned de Maingau prijzen hanteert als je Maingau als betaal middel hebt toegevoegd in de Fastned app.

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Hoe betrouwbaar zijn de tarieven in de app's?
Ik vind in verschillende app's verschillende tarieven voor dezelfde paal.
Dat kan komen door de afspraak met de verschillende kaartverstrekkers die kunnen verschillen.

Ik kom op het punt dat sommige openbare palen in de buurt goedkoper lijken qua kwhprijs dan mijn laadinstallatie thuis.....

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekhapperrr
Rdestructo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:32:
[...]

Heb je geladen met de Maingau app of de Fastned app?
Het Fastned station waar ik wel is laad werkt de Maingau app niet.
Ben benieuwd of Fastned de Maingau prijzen hanteert als je Maingau als betaal middel hebt toegevoegd in de Fastned app.
Ja, door een betaalmiddel te koppelen via de Fastned-app verlopen transacties hetzelfde alsof je dat betaalmiddel fysiek voor de NFC-lezer houdt. Fastned haalt overigens niet de tarieven op bij je pasaanbieder (kunnen ze volgens mij niet eens), dus in de app zie je het standaard Fastned-tarief.

Hoop dat meer laadpaalaanbieders de mogelijkheid van autocharge aanzetten, de incidentele keer dat ik bij een Fastned-snellader sta voelt dat toch wel als de toekomst: kabel aansluiten en het laden begint direct, zonder zelf iets te hoeven activeren, en wordt afgerekend via de laadpas van m'n werkgever.

Als Vattenfal dit systeem nou ook eens in hun straatlaadpalen zou stoppen kan m'n sleutelbos weer een stukje kleiner worden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Waterblok schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:36:
Hoe betrouwbaar zijn de tarieven in de app's?
Ik vind in verschillende app's verschillende tarieven voor dezelfde paal.
Dat kan komen door de afspraak met de verschillende kaartverstrekkers die kunnen verschillen.
Ik neem aan dat de apps waar je in kijkt de prijzen laat zien als je met de bijbehorende laadpas gaat laden. Dus Vattenfall app laat de prijs zien als je met een VattenFall laadpas gaat laden; Shell Recharge laat de prijs zien voor een Shell Recharge pas. Dan kan je best hebben dat je per app (dus per laadpas) een andere prijs ziet.

Er zullen vast af en toe wel foutjes in de systemen gemaakt worden, maar in principe zou dit gewoon heel betrouwbaar moeten zijn.
Ik kom op het punt dat sommige openbare palen in de buurt goedkoper lijken qua kwhprijs dan mijn laadinstallatie thuis.....
Oh ja, met gemak.

Ik geloof dat mijn energieleverancier (Greenchoice 'Groen&Vrij Wind en Zon') nu €0,89/kWh rekent voor wat ik thuis verbruik - en op 50 meter afstand staat een laadpaal waar ik zo'n €0,46/kWh betaal (en op m'n werk een laadpaal voor zo'n €0,35/kWh). Voorlopig ga ik niet thuis laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 15:39
Koekhapperrr schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:14:
[...]

Hoop dat meer laadpaalaanbieders de mogelijkheid van autocharge aanzetten, de incidentele keer dat ik bij een Fastned-snellader sta voelt dat toch wel als de toekomst: kabel aansluiten en het laden begint direct, zonder zelf iets te hoeven activeren, en wordt afgerekend via de laadpas van m'n werkgever.

Als Vattenfal dit systeem nou ook eens in hun straatlaadpalen zou stoppen kan m'n sleutelbos weer een stukje kleiner worden :*)
Helaas, dat is niet zo eenvoudig. In een DC laadpaal is er een uitgebreide communicatie tussen laadpaal en auto, zodat de laadpaal weet welke auto er aangesloten is en er een koppeling naar een rekening gemaakt kan worden.
Bij een AC laadpaal is dat er allemaal niet, om de kosten van de paal laag te houden. Dus de paal weet niet welke auto er aangesloten is. Dus heb je een NFC tag (of app) nodig om het laden te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
RJan61 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:36:
[...]

Helaas, dat is niet zo eenvoudig. In een DC laadpaal is er een uitgebreide communicatie tussen laadpaal en auto, zodat de laadpaal weet welke auto er aangesloten is en er een koppeling naar een rekening gemaakt kan worden.
Bij een AC laadpaal is dat er allemaal niet, om de kosten van de paal laag te houden. Dus de paal weet niet welke auto er aangesloten is. Dus heb je een NFC tag (of app) nodig om het laden te starten.
Ah, interessant :)

spoiler:
En tóch moet dit imo zonder extra hardware mogelijk zijn, gezien de laadpaal wel weet dát er een laadpaal is aangesloten, maar ook of de laadsessie vanaf de auto wordt afgebroken. In theorie hoef je de datapin hiervoor niet eens te gebruiken, maar volstaat het om enkel een identificatiecode via de de plus-pool naar de laadpaal te sturen. Zal in de praktijk vast allemaal ingewikkelder zijn, maar a man can dream :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMan81
Dit is er (in theorie al) en heet Plug and Charge (ISO 15118). In theorie, want nog maar weinig auto's en laadpalen ondersteunen het.

Met Plug and Charge gaan de laadpaal en auto meer met elkaar communiceren en wordt oa het betalen geregeld. Het is idee is dat je 1 of meerdere MSP-contracten in je auto kunt laden en dat deze vervolgens gebruikt worden op het moment dat je bij een laadpaal aansluit. Zowel voor DC als AC.

Er zijn nog wel een aantal zorgen mbt de keuze vrijhoud die consumenten houden en de macht van bijvoorbeeld autofabrikanten, leasebedrijven en roaming hubs (houder van het root certificaat). Leesvoer: https://elaad.nl/publicaties/ -> "Public Key Infrastructure for ISO 15118 - Freedom of choice for consumers & an open access market (2022)"

Plug and Charge verschilt van Fastned's Autocharge doordat Plug and Charge echt contracten uitwisselt en Autocharge eigenlijk alleen de auto herkent op basis van het ID van de auto.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 17:43
Ik heb vandaag mijn e208 na bijna een jaar in ontvangst genomen. Een stapel laadpassen had ik al een jaar geleden al aangevraagd.

Voor mij in de buurt (Utrecht, Vattenfal/Incharge palen) is de ChargePoint pas volgens mij het goedkoopst (36 cent per kWh).

Deze pas heb ik echter bij een 4 tal verschillende adressen geprobeerd (zowel app als fysieke pas) en overal krijg ik een error. ChargePoint geeft aan dat bij sommige third party palen eea niet meer werkt en dat ze niets anders kunnen dan een melding maken. Weinig hoopvol dus. M’n E-Flux pas werkte direct.

Aangezien ik hier grotendeels zal moeten laden, weet iemand welke laadpas nu de beste tarieven heeft voor deze palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
maxvdh schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:35:
Ik heb vandaag mijn e208 na bijna een jaar in ontvangst genomen. Een stapel laadpassen had ik al een jaar geleden al aangevraagd.

Voor mij in de buurt (Utrecht, Vattenfal/Incharge palen) is de ChargePoint pas volgens mij het goedkoopst (36 cent per kWh).

Deze pas heb ik echter bij een 4 tal verschillende adressen geprobeerd (zowel app als fysieke pas) en overal krijg ik een error. ChargePoint geeft aan dat bij sommige third party palen eea niet meer werkt en dat ze niets anders kunnen dan een melding maken. Weinig hoopvol dus. M’n E-Flux pas werkte direct.

Aangezien ik hier grotendeels zal moeten laden, weet iemand welke laadpas nu de beste tarieven heeft voor deze palen?
Is de Vattenfall pas niet het goedkoopst bij Vattenfall palen?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
Eiríkr schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:05:
[...]

Is de Vattenfall pas niet het goedkoopst bij Vattenfall palen?
ChargePoint gaf een tarief 36 cent aan waar Vattenfall 52 cent hanteert. Mogelijk is dat niet up to date. Hoopte voor een voordeliger tarief te kunnen laden.

[ Voor 8% gewijzigd door maxvdh op 03-12-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
maxvdh schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:16:
[...]

ChargePoint gaf een tarief 36 cent aan waar Vattenfall 52 cent hanteert. Mogelijk is dat niet up to date. Hoopte voor een voordeliger tarief te kunnen laden.
Ik zou voor de zekerheid eens kijken in de Vattenfall smartphone-app. Wat zegt die bij jouw paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
Eiríkr schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:25:
[...]

Ik zou voor de zekerheid eens kijken in de Vattenfall smartphone-app. Wat zegt die bij jouw paal?
Die geeft 52,32 cent aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Ah opmerkelijk. Hier in Uden was een Vattenfall pas voor mij bij een Vattenfall paal de meest goedkope oplossing. Zal wel verschillen per paal of regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 04:45

Malarky

Wils voor wat ieder

Die Maingau pas (https://shop.maingau-ener...-autostrom-ladekarte-gelb) krijg ik helaas niet besteld nadat ik een laapas account heb aangemaakt via https://www.maingau-energ...anmeldung#/origin=laadpas. Krijg altijd een "Während der Kommunikation mit dem Zahlungsanbieter ist ein Fehler aufgetreten, bitte versuchen Sie es später erneut." Paypal error bij afronding betalen. Mijn adres staat goed, al 5x succesvol opnieuw ingelogd bij Paypal, andere kaarten gekozen bij Paypal om betaling mee af te dekken, niks helpt.

En je moet wel met Paypal betalen anders kan je Nederland niet als adres selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 23:24
Eiríkr schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:48:
[...]

Ah opmerkelijk. Hier in Uden was een Vattenfall pas voor mij bij een Vattenfall paal de meest goedkope oplossing. Zal wel verschillen per paal of regio.
Dat klopt. In Brabant en Limburg zijn de tarieven een stuk lager, € 0,1962 of € 0,2398 per kWh. Hier staan alle prijzen, zit best veel verschil in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Malarky schreef op zondag 4 december 2022 @ 01:23:
En je moet wel met Paypal betalen anders kan je Nederland niet als adres selecteren.
Je hoeft Nederland niet als land te selecteren, je kan bij de opmerkingen vermelden dat het om een Nederlands adres gaat. Ik heb geen Paypal account en heb de pas kunnen bestellen en ook ontvangen.

Niet dat ik er iets aan heb, werkt nog altijd niet bij Fastned en daar had ik de pas juist voor besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maruten
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03-2024
Vraagje over Fastned snelladen. Onlangs heb ik mijn e208 ontvangen (2020 model) en probeerde gisteren de 350kw snellader van Fastned voor zo'n 5-10 minuten. Deze begon rond de 27kw en zakte daarna naar 21kw, terwijl max. 100 is. SoC was wel rond de 50% maar volgens Fastned zou een e208 dan nog steeds zo'n 75kw moeten doen. Het was wel koud, rond de 3C, en ik had maar een klein stukje gereden. Enig idee waarom zo'n laag vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 21:21
je accu is koud. als je niet je auto van 100% naar 0% heb gereden is je accu niet warm genoeg om een normale snellaadsessie zoals te zien op de grafieken van fastned te hebben.

klein stukje rijden doet helemaal niets om je accu beetje normaal op te warmen, dat duurt meestal wel uren rijden totdat zo;n accu op temperatuur is (in de winter)

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maruten
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03-2024
Coasterfreak schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:33:
je accu is koud. als je niet je auto van 100% naar 0% heb gereden is je accu niet warm genoeg om een normale snellaadsessie zoals te zien op de grafieken van fastned te hebben.

klein stukje rijden doet helemaal niets om je accu beetje normaal op te warmen, dat duurt meestal wel uren rijden totdat zo;n accu op temperatuur is (in de winter)
Bedankt voor je antwoord. Ik had wel zo'n vermoeden, maar toch gek dat ie zelfs een beetje inzakt tijdens het laden. Misschien waren die 6 minuten toch te kort om een conclusie te trekken. Ik ga t nog wel een keer testen met een lagere soc en na wat langer gereden te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 21:21
Maruten schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:46:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik had wel zo'n vermoeden, maar toch gek dat ie zelfs een beetje inzakt tijdens het laden. Misschien waren die 6 minuten toch te kort om een conclusie te trekken. Ik ga t nog wel een keer testen met een lagere soc en na wat langer gereden te hebben.
Zelfs in de zomer haal ik vaak de optimale laadcurve niet met de 208, vanaf de 2e snellaadsessie op langere trips wel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Goedemiddag, bij mij in de buurt staat een Allego paal met paslezer, echter lijkt deze niet de paal te willen vrijgeven wanneer ik er met een stekker aanhang en met m'n tag wil activeren. Via de smoov app kan ik wel een uitgang activeren en laden. Hebben er hier meer last van dat de tag niet wordt gepakt of doe ik het qua volgorde fout? (Stekker in de paal dan in de auto, paalaansluiting wordt groen, met mn tag proberen om het proces te starten. Echter wordt de aansluiting niet blauw en blijft groen) Hoort zo'n paslezer te piepen bij aanbieden van de tag?

Kon met de zoekactie geen gelijke situaties in deze topic reeks vinden, anders excuses voor het nogmaals vragen.

Grt. een beginnende ev-rijder

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-09 14:35
Heb even het topic doorzocht maar niet meteen iets gevonden, dus: zijn er nog mensen die problemen hebben met de combo Shell recharge laadpas en Fastned?

Het is al een aantal keer voorgevallen dat ik wil laden bij fastned en m’n pas wel aanvaard wordt, maar dat het laden toch niet wil lukken.
Via de app lukt het dan wel, maar dan is het voor eigen rekening.
Het is niet beperkt tot 1 Fastned station, maar vooral in België. Tijdens afgelopen zomervakantie in Duitsland meerdere keren aan een Fastned gehangen zonder enig probleem.
En kan je eventueel de Shell pas aan de Fastned app koppelen? Dit lijkt niet te lukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
  • Laatst online: 12-04-2024
Deurstopper schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:51:
Goedemiddag, bij mij in de buurt staat een Allego paal met paslezer, echter lijkt deze niet de paal te willen vrijgeven wanneer ik er met een stekker aanhang en met m'n tag wil activeren. Via de smoov app kan ik wel een uitgang activeren en laden. Hebben er hier meer last van dat de tag niet wordt gepakt of doe ik het qua volgorde fout? (Stekker in de paal dan in de auto, paalaansluiting wordt groen, met mn tag proberen om het proces te starten. Echter wordt de aansluiting niet blauw en blijft groen) Hoort zo'n paslezer te piepen bij aanbieden van de tag?

Kon met de zoekactie geen gelijke situaties in deze topic reeks vinden, anders excuses voor het nogmaals vragen.

Grt. een beginnende ev-rijder
Hier idem dito, ook een beginner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndreBos
  • Laatst online: 12-04-2024
Ook een beginner hier, met hetzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:31
Vrijwel alle palen piepen inderdaad zodra je pas of druppel aanbiedt. Kunnen twee redenen zijn van niet: druppel defect (probeer eens bij andere paal) of netwerk wordt niet ondersteunt: de leverancier van je druppel biedt zijn laaddiensten nog niet aan op het laadnetwerk dat bij deze paal hoort, Allego in dit geval. Hoewel je meestal wel een piep krijgt en een foutmelding, bijv rode ring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Malarky schreef op zondag 4 december 2022 @ 01:23:
Die Maingau pas (https://shop.maingau-ener...-autostrom-ladekarte-gelb) krijg ik helaas niet besteld nadat ik een laapas account heb aangemaakt via https://www.maingau-energ...anmeldung#/origin=laadpas. Krijg altijd een "Während der Kommunikation mit dem Zahlungsanbieter ist ein Fehler aufgetreten, bitte versuchen Sie es später erneut." Paypal error bij afronding betalen. Mijn adres staat goed, al 5x succesvol opnieuw ingelogd bij Paypal, andere kaarten gekozen bij Paypal om betaling mee af te dekken, niks helpt.

Hier net als @Basket Kees .
En Maingau schrijft bij mij gewoon van mijn NL bankrek af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
[...]

Ik heb dezelfde ervaring als @jaroen89. Pas bij de tweede snellaad sessie wordt de optimale curve behaald. Goed opgewarmde accu is tevens ook fijn voor je verbruik :*) . Bij lange reizen proberen we altijd met een zo laag als mogelijke SOC aan te komen (onder de 5%). 100KW range is zeer beperkt bij de 208/2008.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Maruten schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:23:
Vraagje over Fastned snelladen. Onlangs heb ik mijn e208 ontvangen (2020 model) en probeerde gisteren de 350kw snellader van Fastned voor zo'n 5-10 minuten. Deze begon rond de 27kw en zakte daarna naar 21kw, terwijl max. 100 is. SoC was wel rond de 50% maar volgens Fastned zou een e208 dan nog steeds zo'n 75kw moeten doen. Het was wel koud, rond de 3C, en ik had maar een klein stukje gereden. Enig idee waarom zo'n laag vermogen?
Wat kan helpen is een obd dongle aansluiten en carscanner gebruiken om oa de temperatuur van je accu uit te lezen.
Ik volg zelf al een tijd Bjorn op YouTube (Dacht dat z'n YouTube naam iets van TeslaBjorn is). Wanneer je een aantal van zijn 1000 kilometer challenges bekijkt ga je veel leren waar de snelheid allemaal van afhankelijk is. Helaas is het bij lange na niet zo dat wat een auto theoretisch zou moeten kunnen laden (Kwa snelheid) dat ook doet.
Verder is het ook zo dat sommige merken via de software de snelheid remmen. Of bijvoorbeeld per 24 uur 2x een bepaalde snelheid toestaan en daarna een lagere snelheid aanhouden.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Basket Kees schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:33:
[...]

Je hoeft Nederland niet als land te selecteren, je kan bij de opmerkingen vermelden dat het om een Nederlands adres gaat. Ik heb geen Paypal account en heb de pas kunnen bestellen en ook ontvangen.

Niet dat ik er iets aan heb, werkt nog altijd niet bij Fastned en daar had ik de pas juist voor besteld.
Ik heb ook Deutschland bij het adres vermeld en Niederlande bij de opmerkingen. Betaalde via Paypal, maar betaal nu via mijn bankrekening. Via &Charge al zo’n 400 km (a 8 ct) verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
*Knip irrelevant*

[ Voor 99% gewijzigd door maxvdh op 04-12-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Door te snelladen warmt de accu wel op. Misschien dat je tegen het eind een hogere laadsnelheid ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09-2024
Beste Tweakers,

Ik heb al wat gelezen hierover, maar kom er toch niet (zelf) uit. Ik heb net een hybride (Lynk) en rij ongeveer 15k per jaar en ben aangewezen op publieke laadpalen. Bij mij in de buurt zijn er Greenflux en Allego palen te vinden (en als ik een nieuwe aanvraag word het waarschijnlijk eentje van Greenflux).

Heeft iemand een goede oplossing qua laadpas en of ik wel of geen pas met abbonement moet nemen?

Ik zoek niet de beste, maar als iemand me op weg kan helpen graag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Heb je deze post ook al gelezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Paul Atreides schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:13:
Beste Tweakers,

Ik heb al wat gelezen hierover, maar kom er toch niet (zelf) uit. Ik heb net een hybride (Lynk) en rij ongeveer 15k per jaar en ben aangewezen op publieke laadpalen. Bij mij in de buurt zijn er Greenflux en Allego palen te vinden (en als ik een nieuwe aanvraag word het waarschijnlijk eentje van Greenflux).

Heeft iemand een goede oplossing qua laadpas en of ik wel of geen pas met abbonement moet nemen?

Ik zoek niet de beste, maar als iemand me op weg kan helpen graag!
https://laadpastop10.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
Ik heb al best behoorlijk gezocht in dit topic maar kan het echt niet vinden: Is er ergens een overzicht van laadpalen en tarieven. Het maakt me niet uit of het een kaart of een lijst is maar ik zou graag willen kunnen filteren op CPO tarief (per kWh). Ik ben met een (kort) onderzoekje bezig om een beeld te krijgen van de range en verdeling van wat er zoal is ingesteld. Als het me gelukt is kan ik het hier ook wel delen.

edit: sorteren zou ook al heel handig kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Laurens__ op 05-12-2022 20:44 ]

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Laadpastop10 :P

Heeft iemand hier al eens kunnen laden?
https://maps.app.goo.gl/zdFaRFpMuoNLaJMt8

Afgelopen weekend met 5(!) passen geprobeerd maar geen een werdt geaccepteerd. Geen wonder dat ie altijd 7/7 vrij staat op Gmaps.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Laurens__ schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:42:
Ik heb al best behoorlijk gezocht in dit topic maar kan het echt niet vinden: Is er ergens een overzicht van laadpalen en tarieven. Het maakt me niet uit of het een kaart of een lijst is maar ik zou graag willen kunnen filteren op CPO tarief (per kWh). Ik ben met een (kort) onderzoekje bezig om een beeld te krijgen van de range en verdeling van wat er zoal is ingesteld. Als het me gelukt is kan ik het hier ook wel delen.

Dat wordt een hele klus. Je kan bijvoorbeeld niet zeggen: Allego CPO tarief = X ct/kWh, omdat Allego in verschillende concessies (lees regio's/steden) verschillende CPO tarieven heeft afgesproken. En dat geldt voor een heleboel providers. En als het je zou lukken om een dergelijke lijst samen te stellen, dan is in deze tijden van energiecrisis waarschijnlijk de helft na een maand niet meer up to date. Mocht je toch een indruk willen krijgen, kijk dan in de App "laadpalen app" van LMS. In principe wordt daar het CPO tarief gegeven. Maar daar zijn volgens mij ook weer uitzonderingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTGT
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 17:08
Erasmo schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:54:
Laadpastop10 :P

Afgelopen weekend met 5(!) passen geprobeerd maar geen een werdt geaccepteerd. Geen wonder dat ie altijd 7/7 vrij staat op Gmaps.
Ja 1x, in mei. Met een E-Flux pas, sessie is nooit in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 12:11
Weet iemand of JuicePass krediet wordt overgedragen naar de volgende maand? Ik wil voor de wintersport een flat rate abonnement afsluiten maar het liefst al een maand krediet opbouwen. Heb ik dan na 2 maanden 2x het krediet of vervalt het na 1 maand?

Dit leek me de goedkoopste optie om snel te laden in het buitenland, of is dat ondertussen veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Laatst online: 00:20

kaanmijo

Picobello B.V.

Laurens__ schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:42:

Ik weet niet of dit is wat je bedoeld, maar er is Chargeprice. Daar kun je op een laadpaal klikken en zie je precies wat je met wie betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
kaanmijo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:11:
[...]

Ik weet niet of dit is wat je bedoeld, maar er is Chargeprice. Daar kun je op een laadpaal klikken en zie je precies wat je met wie betaald.
Super, dit ziet er goed uit en heeft ook een API. Daar ben ik zelf niet handig mee maar kan ik wel iemand bij Fiverr of zo mee aan het werk zetten om alles eruit te trekken.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:54

FTL

--Christiaan-- schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:57:
Weet iemand of JuicePass krediet wordt overgedragen naar de volgende maand? Ik wil voor de wintersport een flat rate abonnement afsluiten maar het liefst al een maand krediet opbouwen. Heb ik dan na 2 maanden 2x het krediet of vervalt het na 1 maand?
Met juicepass moet je erg oppassen omdat ze nogal creatief omgaan met bundels. Ze snoepen graag wat kWh van je af.
Onze bevindingen

Geen overdracht kWh naar nieuwe maand
Als je maand voorbij is zijn je kWh's ook weg, dus geen overdracht.

Oppassen met twee flat rates na elkaar
Ben je meer nodig dan 1 flat rate bundel per maand moet je ook oppassen. Hij schrijft de laatste laadsessie rustig af van de nieuwe flat rate die je koop NA je laatste laadsessie.

Stel; eerste flat rate hadden we nog 5 kWh over.
Die laden we netjes op en stoppen het laden, zien dat hij 4,95 geladen heeft.
Wachten netjes 1,5 uur zodat we het van de huidige flat rate zien afgaan (0,05 kWh over) in de app.

Switchen van flat rate naar basis.
Wachten tot de app dit als verwerkt aangeeft dat hij nu basis is.
Kopen nieuwe flat rate.
Opeens is de 4,95 in mindering gebracht op de nieuwe flat rate bundel terwijl we deze echt echt in de vorige flat rate geladen hadden - inclusief wachten op verwerking in de app. Denk dat de echte verwerking van kWh's pas veel later op de dag plaatsvind.

Tot twee keer toe gehad nu; maar we wisselen nu mooi tussen twee accounts. Zo kunnen ze stiekem niet meer de laatste sessie op een nieuwe bundel afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Laatst online: 00:20

kaanmijo

Picobello B.V.

Laurens__ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:22:
[...]

Super, dit ziet er goed uit en heeft ook een API. Daar ben ik zelf niet handig mee maar kan ik wel iemand bij Fiverr of zo mee aan het werk zetten om alles eruit te trekken.
Let er dan wel even op dat de API je minimaal €590 per maand gaat kosten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:11
kaanmijo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:11:
[...]

Chargeprice zou aardig kunnen zijn, ware het niet dat ze enorm achterlopen.
De eerder besproken allego prijsstijging van weken geleden is momenteel nog niet verwerkt bij hen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhardono
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-04-2023
Ik heb momenteel een BMW Oplaadkaart, hoewel ik mijn BMW heb verkocht, maar ik zet nog steeds mijn abonnement voort en gebruik de kaart met mijn Tesla.

Abonnement: 4,99 EUR/maand
Upgrade Ionity-abonnement: 13 EUR/maand

Tarief:
AC-laden: EUR 0,32/kWh
DC-laden: EUR 0,55/kWh
IONITY laden: 0,22 EUR/kWh

Ik denk dat ik een zeer goed tarief heb genoten, maar ik vraag me af of er een oplaadkaart is uitgegeven door een andere autofabrikant die een concurrerender tarief zou kunnen geven?

laadpastop10.nl is een geweldige site om te beginnen met vergelijken, maar alleen rekening houdt met "gemiddelde prijs per 200 kWh", die geen daadwerkelijke vergelijking geeft voor elk type laden (om te sorteren op kWh prijs op basis van alleen AC-laden, DC-laden alleen, alleen IONITY-charing)

[ Voor 32% gewijzigd door vhardono op 06-12-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MrTGT schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:40:
[...]

Ja 1x, in mei. Met een E-Flux pas, sessie is nooit in rekening gebracht.
Ah top. Jammer dat de E-flux pas een abo heeft anders was het een mooie voor in de portemonnee. Best wel zonde van die locatie want het heeft de potentie om een Schiphol taxi hotspot te kunnen worden als ze het goed aanpakken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81

Vreemd, want ik zie het laadstation gewoon in meerdere apps terugkomen. Hij zit ook gewoon op de backend van E-Flux, dus zou gewoon met de reguliere pasjes moeten werken.

[ Voor 7% gewijzigd door MadMan81 op 06-12-2022 12:58 ]

Cupra Born

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
Erasmo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:31:
[...]

Ah top. Jammer dat de E-flux pas een abo heeft anders was het een mooie voor in de portemonnee.
Ze hebben ook een pas zonder abonnement O-)

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 12:11
FTL schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:23:
[...]

Met juicepass moet je erg oppassen omdat ze nogal creatief omgaan met bundels. Ze snoepen graag wat kWh van je af.
Onze bevindingen

Geen overdracht kWh naar nieuwe maand
Als je maand voorbij is zijn je kWh's ook weg, dus geen overdracht.

Oppassen met twee flat rates na elkaar
Ben je meer nodig dan 1 flat rate bundel per maand moet je ook oppassen. Hij schrijft de laatste laadsessie rustig af van de nieuwe flat rate die je koop NA je laatste laadsessie.

Stel; eerste flat rate hadden we nog 5 kWh over.
Die laden we netjes op en stoppen het laden, zien dat hij 4,95 geladen heeft.
Wachten netjes 1,5 uur zodat we het van de huidige flat rate zien afgaan (0,05 kWh over) in de app.

Switchen van flat rate naar basis.
Wachten tot de app dit als verwerkt aangeeft dat hij nu basis is.
Kopen nieuwe flat rate.
Opeens is de 4,95 in mindering gebracht op de nieuwe flat rate bundel terwijl we deze echt echt in de vorige flat rate geladen hadden - inclusief wachten op verwerking in de app. Denk dat de echte verwerking van kWh's pas veel later op de dag plaatsvind.

Tot twee keer toe gehad nu; maar we wisselen nu mooi tussen twee accounts. Zo kunnen ze stiekem niet meer de laatste sessie op een nieuwe bundel afschrijven.
Ai, dat is balen en dus ook niet mega handig voor richting wintersport waarbij je om de 2 uur staat te laten. Wat zijn de beste opties nu voor laden onderweg in Duitsland/Oostenrijk? Supercharger is in NL weer goedkoop, maar in DE nog steeds duur.

Heb een tijd Bonnett gebruikt en dat is nu niet meer interessant, lees dat veel mensen nu Maingau gebruiken. Heb die pas ook nog liggen maar ziet er ook niet per se uit als goedkope optie, of heb ik het mis?

[ Voor 6% gewijzigd door --Christiaan-- op 06-12-2022 13:32 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2