C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Een batterij degradeert op twee manieren:pilon schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:27:
[...]
In de grafiek zie je het energieverlies tussen het moment van opladen en het moment van verbruik. Het energieverlies is groter met hogere initiële SoC.
Maar ik ben benieuwd of er bewijs is voor accudegradatie bij het regelmatig laden tot 100% ten opzichte van bijvoorbeeld 80%.
1. laad- en ontlaadcycli. Een laadsessie van 80 naar 100% is een veelvoud aan belasting dan van 40 naar 60%. En DC meer dan AC.
2. met de tijd, en dan specifiek een functie van temperatuur × SoC. Hoe hoger de temperatuur hoe slechter, hoe meer tijd op hogere SoC hoe slechter, zie grafiek.
Maar in een EV is het aandeel van 2 vele malen groter dan 1, tenzij je misschien een miljoen km per jaar maakt.
Dus: laad je tot 100% en rij je direct na opladen weg: effect nihil.
Laad je tot 100% en laat je 'm de rest van de week zo staan, en doe je dat vaker: wel degelijk verminderde capaciteit op termijn.
Wat trouwens wel een sprookje is is dat het slecht zou zijn om een auto te laten staan met <20% SoC. Want: hoe lager de SoC, hoe minder tijd-degradatie. Wat wel schadelijk is is volledige ontlading tot onder een bepaald voltage. Maar er is altijd buffer onder 0% op het scherm (afhankelijk van merk, zie ook tests van TeslaBjørn) en een BMS zorgt ruim boven dat kritische voltage dat de batterij wordt ontkoppeld. Dan sta je alleen wel stil
Wat je niet moet doen is ontladen tot 0% (is niet echt 0% want buffer, dus ruim boven kritieke voltage) en dan maanden zo laten staan. Door de inherente (zeer langzame) ontlading heb je dan wel kans dat het voltage genoeg zakt dat er schade ontstaat.
Maar over het algemeen hebben mensen niet een EV om hem maandenlang bijna leeg te laten staan, dus bij normaal gebruik zal dat nooit voorkomen.
Het is en blijft een gebruiksvoorwerp dus hoe neurotisch je over hogere SoC doet heb je volledig zelf in de hand. Ik doe zelf standaard tot 50%, want laden aan huis, ruim voldoende bereik en ik hoef nooit onverwacht ver weg. Beter batterijbehoud zonder aan praktisch gebruik in te boeten.
(semi-ontopic, want het bepaalt wel de laadstrategie ook aan openbare laadpalen
Kleine aanvulling, puntje 1. "DC meer dan AC"m00 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:20:
[...]
Een batterij degradeert op twee manieren:
1. laad- en ontlaadcycli. Een laadsessie van 80 naar 100% is een veelvoud aan belasting dan van 40 naar 60%. En DC meer dan AC.
2. met de tijd, en dan specifiek een functie van temperatuur × SoC. Hoe hoger de temperatuur hoe slechter, hoe meer tijd op hogere SoC hoe slechter, zie grafiek.
Maar in een EV is het aandeel van 2 vele malen groter dan 1, tenzij je misschien een miljoen km per jaar maakt.
Dus: laad je tot 100% en rij je direct na opladen weg: effect nihil.
Laad je tot 100% en laat je 'm de rest van de week zo staan, en doe je dat vaker: wel degelijk verminderde capaciteit op termijn.
Wat trouwens wel een sprookje is is dat het slecht zou zijn om een auto te laten staan met <20% SoC. Want: hoe lager de SoC, hoe minder tijd-degradatie. Wat wel schadelijk is is volledige ontlading tot onder een bepaald voltage. Maar er is altijd buffer onder 0% op het scherm (afhankelijk van merk, zie ook tests van TeslaBjørn) en een BMS zorgt ruim boven dat kritische voltage dat de batterij wordt ontkoppeld. Dan sta je alleen wel stil.
Wat je niet moet doen is ontladen tot 0% (is niet echt 0% want buffer, dus ruim boven kritieke voltage) en dan maanden zo laten staan. Door de inherente (zeer langzame) ontlading heb je dan wel kans dat het voltage genoeg zakt dat er schade ontstaat.
Maar over het algemeen hebben mensen niet een EV om hem maandenlang bijna leeg te laten staan, dus bij normaal gebruik zal dat nooit voorkomen.
Het is en blijft een gebruiksvoorwerp dus hoe neurotisch je over hogere SoC doet heb je volledig zelf in de hand. Ik doe zelf standaard tot 50%, want laden aan huis, ruim voldoende bereik en ik hoef nooit onverwacht ver weg. Beter batterijbehoud zonder aan praktisch gebruik in te boeten.
(semi-ontopic, want het bepaalt wel de laadstrategie ook aan openbare laadpalen. Het is wel goed om van bovenstaande bewust te zijn, vooral als het je eigen is en geen leasebak.)
Iedere EV zal intern omzetten naar DC, dus het is altijd laden op DC.
Echter is het aantal kW bepalend voor de slijtage / warmte ontwikkeling
Just here for the fun
Klopt. Kleine aanvulling daar dan weer op: bij hoge kW is het juist beter om de batterij goed heet te hebben, dit vermindert lithium plating cq. degradatie. Dat klinkt contra-intuïtief op tijd-degradatie, maar de tijd die op hoge temperatuur gespendeerd wordt is zo kort dat dat niet opweegt tegen de bescherming bij hoge kW.Brotuck schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:23:
[...]
Kleine aanvulling, puntje 1. "DC meer dan AC"
Iedere EV zal intern omzetten naar DC, dus het is altijd laden op DC.
Echter is het aantal kW bepalend voor de slijtage / warmte ontwikkeling
Daarom altijd goed preconditioning doen voor snelladen, hoewel er nog steeds merken zijn die dat niet eens kunnen...
En daar komt dus het probleem om de hoek kijken.m00 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:28:
[...]
Klopt. Kleine aanvulling daar dan weer op: bij hoge kW is het juist beter om de batterij goed heet te hebben, dit vermindert lithium plating cq. degradatie. Dat klinkt contra-intuïtief op tijd-degradatie, maar de tijd die op hoge temperatuur gespendeerd wordt is zo kort dat dat niet opweegt tegen de bescherming bij hoge kW.
Daarom altijd goed preconditioning doen voor snelladen, hoewel er nog steeds merken zijn die dat niet eens kunnen...
Mijn Mach-e heeft enkel preconditioning voor de accu als ik een tijd instel voor weggaan.
Er valt verder niets in te stellen. Wel merk ik als ik echt flink doorga met snelladen tot 92% dat de capaciteit vaak een minuut of 5 minder is van de auto bij wegrijden. Dat zou dus aangeven dat de accu te heet word.
Maak ik me er druk om ? Nee eigenlijk niet zolang de fabrieksgarantie erop zit.
Maar ik kan me voorstellen dat dit wel een dingetje gaat worden buiten de garantie om voor een partikulier.
Aangezien het een leaseauto is zal het me jeuken eerlijk gezegd.
Just here for the fun
hangt van de paal af, bij vattenfal palen disconnect ik hem op de auto (knopje op de stekker) en hoef je pasje niet te gebruiken voor unlock op de paaledutch schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:35:
Ik heb 2 passen van Coolblue 1 voor de vrouw en 1 voor mij allebei op hetzelfde account en debiteuren nr. Nu vroeg mijn vrouw ff de auto op te halen halen die in de wijk stond te laden en het stoppen laadactie lukte dus niet omdat zij haar pas had gebruikt en ik alleen de mijne bij me had. Is dit altijd zo?
bij evbox bijv moet je verplicht pasje gebruiken om op de paal te unlocken, zal gelinkt zijn aan pas ID en niet account id I guess?
Ja.edutch schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:35:
Ik heb 2 passen van Coolblue 1 voor de vrouw en 1 voor mij allebei op hetzelfde account en debiteuren nr. Nu vroeg mijn vrouw ff de auto op te halen halen die in de wijk stond te laden en het stoppen laadactie lukte dus niet omdat zij haar pas had gebruikt en ik alleen de mijne bij me had. Is dit altijd zo?
De sessie ID is gekoppeld aan de pas met uniek ID. Enkel met díe pas kan je sessie unlocken.
edit: oplossing: kaart of druppel aan de sleutel hangen of kaart in de auto laten liggen.
[ Voor 8% gewijzigd door nannoe op 08-11-2022 11:39 ]
Enige rode draad die ik herken: auto's die naast me stonden te laden, zijn gewisseld.
Zou het probleem in de auto kunnen zitten, bijvoorbeeld door spanningswisseling oid? Of zit het hem toch bij de laadpas aanbieder?
Gebeurt dit iedere keer bij dezelfde laadpaal? Zo ja, dan zou ik de operator bellen en de storing aan hun doorgeven. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat dit met de laadpas te maken heeft.greatgonzo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:33:
Nu voor de 3e keer meegemaakt: laadsessie bij een openbare paal wordt abrupt afgebroken.
Enige rode draad die ik herken: auto's die naast me stonden te laden, zijn gewisseld.
Zou het probleem in de auto kunnen zitten, bijvoorbeeld door spanningswisseling oid? Of zit het hem toch bij de laadpas aanbieder?
Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl
Je kunt toch altijd het laden vanuit de auto zelf stoppen?nannoe schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:10:
[...]
Ja.
De sessie ID is gekoppeld aan de pas met uniek ID. Enkel met díe pas kan je sessie unlocken.
edit: oplossing: kaart of druppel aan de sleutel hangen of kaart in de auto laten liggen.
nee, bij verschillende palen gebeurd.MadMan81 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:09:
[...]
Gebeurt dit iedere keer bij dezelfde laadpaal? Zo ja, dan zou ik de operator bellen en de storing aan hun doorgeven. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat dit met de laadpas te maken heeft.
En dit was de 1e keer bij een paal (serie van 6) waar ik wel vaker laad
Thanks for getting in touch.
We are currently addressing an issue which has resulted in migrated credit not appearing properly. This credit has not been removed, it is still applied to your account and it will be applied to charges, but won’t be visible in the app until we apply a fix. We apologise for the inconvenience caused.
Once updated, you can navigate to Promotions in Settings which is now the home to (up to) 3 different “Wallets”:
Referral Credit Wallet
Charging Credit Wallet
Legacy Credit Wallet
The Referral Credit wallet shows your total referral credit amount as well as the total you have available to spend that month. Referral credit migrated from an old account and will show up here.
The Charging Credit wallet will show any permanent, monetary credit which might have been migrated (from a Refill promo code, for example) as well as any Charging Credit, in your local currency, that you accrue from rewards on an ongoing basis.
Legacy Credit Wallet. This isn’t a wallet all users can expect to see - it’ll only show to those who have migrated Refill Credit or Reward Credit (migrated kWh).
Also, try and reinstall the app and update it throughout the day please, should be sorted soon.
Really sorry for the inconvenience caused!
(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)
Ik heb ik Frankrijk 2x voorgehad dat het laden niet startte (communicatie met voertuig mislukt), telkens wanneer er een andere wagen aan het laadstation stond.... Ik vermoed dat er soms inderdaad wel eens iets mis kan zitten in de laadpaal...greatgonzo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:33:
Nu voor de 3e keer meegemaakt: laadsessie bij een openbare paal wordt abrupt afgebroken.
Waarom deze vraag?
Ik kom Freshmile laadpalen tegen die via Chargemap stuk goedkoper zijn dan via Freshmile zelf
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Prepaid kopen bij Juicepass en dan laden bij de Shell of Total.JoskevanT schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:30:
Wat is eigenlijk de goedkoopste manier om bij Fastned te laden? Is er een gelijkaardige pas/formule als bij Ionity aan +- 0.35€/kWh?
70 kWh voor 25 euro
Of 145 kWh voor 45 euro
Er is wel een catch, ga er niet overheen want dan betaal je de hoofdprijs !
Just here for the fun
Klinkt interessant.Brotuck schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:32:
[...]
Prepaid kopen bij Juicepass en dan laden bij de Shell of Total.
70 kWh voor 25 euro
Of 145 kWh voor 45 euro
Hoe lang is dit tegoed houdbaar?
Precies 1 maand. Daarna koop je weer additioneel.Supershiva schreef op donderdag 10 november 2022 @ 06:12:
[...]
Klinkt interessant.
Hoe lang is dit tegoed houdbaar?
Ik ben er net mee begonnen en heb nog wat over dus ik zie over een paar dagen of dat het tegoed weg is of dat het nieuwe tegoed erbij komt.
Je moet echt wel de pas bestellen, de app is traag.
Just here for the fun
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik kan wel ff aankoppelen vanavond. Als dit zo is zal het snel gefixed worden vrees ik.pmiddeld schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:14:
Volgens Chargeprice is laden bij Allego laders (AC en DC) met een JuicePass bundel gratis. Moet je dus wel eerst een bundel kopen, maar er worden geen kWh van je bundel afgeschreven. Een paar maanden terug was dit ook zo met Clever palen in Denemarken. Daar heb ik het toen getest en het was echt zo. Misschien kan iemand met een bundel het een keer in NL testen? Zou betekenen dat je met een kleine bundel (€25,00) een maand lang gratis bij Allego kunt laden.
Just here for the fun
Ik gebruik wekelijks JuicePass bundel voor laden aan zowel AC als DC van Allego, maar bij mij gaan de kWh's wel degelijk van het saldo af. Wel irritant dat het wel tot een dag kan duren voordat het verwerkt wordt. Je kunt er dus niet per definitie vanuit gaan dat het weergegeven saldo juist is. Op die manier heb ik al eens per ongeluk flink over de bundel geladen tegen het Pay as you go tarief.pmiddeld schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:14:
Volgens Chargeprice is laden bij Allego laders (AC en DC) met een JuicePass bundel gratis. Moet je dus wel eerst een bundel kopen, maar er worden geen kWh van je bundel afgeschreven. Een paar maanden terug was dit ook zo met Clever palen in Denemarken. Daar heb ik het toen getest en het was echt zo. Misschien kan iemand met een bundel het een keer in NL testen? Zou betekenen dat je met een kleine bundel (€25,00) een maand lang gratis bij Allego kunt laden.
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Ik heb al eerder over de Bonnet app geschreven. Aangeschaft in april van dit jaar. Steeds vaker lukte het de app niet om met de laadpaal contact te maken. Aanvankelijk 1 op de 10 keer, later 3 op de 4 keer.
Toen de app verwijderd van mijn IPhone en opnieuw geïnstalleerd. Liep als een zonnetje. Kon ik eindelijk mijn veel te grote tegoed gaan opmaken. Dat waren de sessies bij Fastned. Gisteren bij Allego, ging het weer vanouds helemaal mis. Ook waren ineens laadpunten die ik vaak gebruik van hun kaart verdwenen.
Zo irritant!
Hebben meer mensen hier last van?
Maar de kWh lijken toch niet in rekening gebracht....
Het activeren gaat bij mij goed, maar idd, ik tank bij fastned.
[ Voor 40% gewijzigd door BarryH op 10-11-2022 10:33 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Erger nog; vandaag hadden we nog 1,81kWh over op eerste flat large bundel. Netjes tot 1,93 geladen. Toen gewacht tot in de app op 0kWh kwam te staan (duurt soms 1,5 uur). Naar basic plan en toen weer terug naar een nieuwe flat large: 143,19 van de 145 stond er opeens. Wat precies 1,81kWh minder is wat we OVER hadden VOOR het laden in de flat large van de vorige bundel.Brotuck schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:32:
[...]
Prepaid kopen bij Juicepass en dan laden bij de Shell of Total.
70 kWh voor 25 euro
Of 145 kWh voor 45 euro
Ze hebben echt heel gek zitten rekenen in hun backend. Support gemailed maar let maar vast op; denk dat ze wat creatief zijn met bundel overgangen.
[ Voor 8% gewijzigd door FTL op 10-11-2022 11:46 ]
Ik mis ook een mailtje waarin staat van wanneer en tot wanneer er geladen is.FTL schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:37:
[...]
Erger nog; vandaag hadden we nog 1,81kWh over op eerste flat large bundel. Netjes tot 1,93 geladen. Toen gewacht tot in de app op 0kWh kwam te staan (duurt soms 1,5 uur). Naar basic plan en toen weer terug naar een nieuwe flat large: 143,19 van de 145 stond er opeens. Wat precies 1,81kWh minder is wat we OVER hadden VOOR het laden in de flat large van de vorige bundel.
Ze hebben echt heel gek zitten rekenen in hun backend. Support gemailed maar let maar vast op; denk dat ze wat creatief zijn met bundel overgangen.
Daarmee sta je ook sterker in dit soort gevallen.
Just here for the fun
In de app kan je wel nakijken hoeveel je geladen hebt tussen welke tijden. Maar dat ik blijkbaar niet vanuit kan gaan dat ze goed rekenen is wel erg. Ook al zou ik de 0,13kWh die ik buiten de eerste bundle reken en verreken met de nieuwe bundel kom ik echt niet uit.Brotuck schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:52:
[...]
Ik mis ook een mailtje waarin staat van wanneer en tot wanneer er geladen is.
Daarmee sta je ook sterker in dit soort gevallen.
Kreeg net een e-mail van ze; ben bang dat ze het toch niet goed gelezen hebben. Maar ze gaven dit aan: "Regarding your request, we inform you that this is just an issue with the visualization on the App because of the changing of tariff the same day as your last charging session, therefore you have all the kWh you should have with a Flat Large Tariff and not 1.81 left."
[ Voor 26% gewijzigd door FTL op 10-11-2022 11:58 ]
Wat ik nergens kan zien is wanneer mijn bundle verloopt, klopt dat ?FTL schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:54:
[...]
In de app kan je wel nakijken hoeveel je geladen hebt tussen welke tijden. Maar dat ik blijkbaar niet vanuit kan gaan dat ze goed rekenen is wel erg. Ook al zou ik de 0,13kWh die ik buiten de eerste bundle reken en verreken met de nieuwe bundel kom ik echt niet uit.
Kreeg net een e-mail van ze; ben bang dat ze het toch niet goed gelezen hebben. Maar ze gaven dit aan: "Regarding your request, we inform you that this is just an issue with the visualization on the App because of the changing of tariff the same day as your last charging session, therefore you have all the kWh you should have with a Flat Large Tariff and not 1.81 left."
Moet ik de aankoopdatum + uur aanhouden van de start van de vorige bundel ?
Just here for the fun
Van en tot staat op je invoice inderdaad.Brotuck schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:59:
[...]
Wat ik nergens kan zien is wanneer mijn bundle verloopt, klopt dat ?
Moet ik de aankoopdatum + uur aanhouden van de start van de vorige bundel ?
Enkel als je de Chargemap pas hebt krijg je die prijs, en die klopt. De Chargemap pas kost je alleen wel 20 euro eenmalig.PASware schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:47:
Hoe 'betrouwbaar' zijn de prijzen die Chargemap weergeeft bij snellaadpalen in Frankrijk?
Waarom deze vraag?
Ik kom Freshmile laadpalen tegen die via Chargemap stuk goedkoper zijn dan via Freshmile zelf
De snelladers van Total België zijn 0,99 euro per kWhcequadrat schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:04:
Dag allemaal, even een vraagje van deze (bijna altijd) thuislader: waar kan ik de tarieven vinden van Total Energies? Ik ga een weekendje naar België en ik wil met mijn e-flux laden bij of Fastned (= € 0,74 per kWh) of bij Total, afhankelijk van het tarief. Maar dat van Total kan ik dus niet vinden. Iemand een idee? Alvast bedankt!
Maar dat geeft nog geen garantie dat de paal dan je laadkabel teruggeeft. Niet elke paal is hetzelfde geprogrammeerd; sommige geven 'm vrij als de verbinding via negatieve of communicatiepin weg is, andere nog niet en moet je altijd unlocken.Bixby schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:30:
[...]
Je kunt toch altijd het laden vanuit de auto zelf stoppen?
[ Voor 21% gewijzigd door nannoe op 10-11-2022 14:13 ]
Ik zag mijn tegoed nu ook in de bonnet app. Bedankt voor de tip.
Toch heb ik bij de Total in Belgie op 30-10 j.l. minder betaald met de Shell kaart ?nannoe schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:08:
[...]
Enkel als je de Chargemap pas hebt krijg je die prijs, en die klopt. De Chargemap pas kost je alleen wel 20 euro eenmalig.
[...]
De snelladers van Total België zijn 0,99 euro per kWh
[...]
Maar dat geeft nog geen garantie dat de paal dan je laadkabel teruggeeft. Niet elke paal is hetzelfde geprogrammeerd; sommige geven 'm vrij als de verbinding via negatieve of communicatiepin weg is, andere nog niet en moet je altijd unlocken.
Met 21% BTW kwam ik op 0,85 ct uit. Nog steeds erg veel.
:strip_exif()/f/image/34prO9aJ0LxREjpsXglIUoJV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Brotuck op 10-11-2022 14:54 ]
Just here for the fun
Dat is het roaming tarief dat Shell heeft ingesteld voor alle niet-Shell DC-laadpunten. In België is dat 0,85 euro/kWh. Voor Nederland 0,83 euro/kWh. Het tarief van Total is 0,99 euro/kWh.
[ Voor 3% gewijzigd door nannoe op 10-11-2022 15:18 . Reden: Specifieker maken: palen veranderd in DC-laadpunten ]
[ Voor 4% gewijzigd door ericafterdark op 10-11-2022 20:48 ]
Hier had uw reclame kunnen staan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4SP6FKis01ohnxqw6hPwvFJJ.jpg?f=user_large)
Het Düsseldorfse Rheinmetall heeft een nieuw soort laadpaal getoond gericht op gebruik in verstedelijkte gebieden. De laadelektronica zit geïntegreerd in stoepranden. De modulaire Rheinmetall-laadpalen zou ac-laden van e-auto's mogelijk maken tot 22 kW. Ze kunnen ook geïntegreerd worden in bestaande laadsysteemstructuren met behulp van het Open Charge Point Protocol (OCPP).
De oplaadtechnologie wordt niet in een paal verwerkt, wat volgens de fabrikant een "verslechtering van het stadsbeeld met zich meebrengt". In plaats daarvan is de techniek verwerkt in een horizontale eenheid die in de stoeprand van een trottoir geplaatst kan worden.
Volgens het bedrijf is het mogelijk volledige straten of bijvoorbeeld parkeerplaatsen voor te bereiden voor de integratie van laaddrempels, waarbij rekening is gehouden met schaalbaarheid in de toekomst. Naast opladen langs de weg zou het systeem geschikt zijn voor gebruik op bedrijfsparkeerplaatsen en woningen.
Eventuele nadelen zijn wellicht:
- Meer kans op vervuiling van de contacten
- Minder bereikbaar wanneer het sneeuwt/vriest
- Wat hebben ze gedaan om te voorkomen dat regenwater via de connector de "laadpaal" in loopt
- Slecht toegankelijk voor mensen die niet zo'n flexibel lijf meer hebben ;-)
- Hopelijk vriezen ze niet vast in de winter
Mazda MX-30
Met deze laadpas kan je voor €0,45/kWh bij Fastned laden en je kunt AC vastzetten op €0,35/kWh.
Hij is nu in ook in Nederland aan te vragen dus ik heb er een blog artikel over geschreven.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Handig om te weten! Dat was nog wel een nadeel van de Elli pas tot vandaag dus. Blij dat dit ook van de baan is! :-)Hachy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:36:
De laadpas van Elli wordt nu ook bij Fastned geaccepteerd.
Met deze laadpas kan je voor €0,45/kWh bij Fastned laden en je kunt AC vastzetten op €0,35/kWh.
Hij is nu in ook in Nederland aan te vragen dus ik heb er een blog artikel over geschreven.
De voorwaarden lijken verdacht veel op die van de Skoda Powerpass.Hachy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:36:
Ik zie dat de prijzen nog steeds gelijk zijn aan een jaar geleden. Je noemt het een 'prijsvechter', maar dat waren ze voorheen niet per se. Misschien zijn ze dat nu wel geworden doordat ieder ander de prijzen heeft verhoogd, maar je kunt je afvragen of het niet wachten op een prijsverhoging is, toch?...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
De tarieven blijven een jaar vast. Is terug te vinden op de site. Wat ik niet op de site terug kan vinden is dat je vooraf het hele jaar aan abbo kosten al moet betalen.Hachy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:36:
Naar mijn weten en in mijn geval, gewoon €12,99 per maand.
Het is idd €12,99 per maand.gremsems schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:34:
[...]
De tarieven blijven een jaar vast. Is terug te vinden op de site. Wat ik niet op de site terug kan vinden is dat je vooraf het hele jaar aan abbo kosten al moet betalen.
Mijn ervaring met EnelX app is ook dat het te traag gaat, in Duitsland had ik een paar keer dat het helemaal niet werkte, dan houd je juist over op je bundel en aan het eind van de maand is het weg.Brotuck schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:54:
[...]
Precies 1 maand. Daarna koop je weer additioneel.
Ik ben er net mee begonnen en heb nog wat over dus ik zie over een paar dagen of dat het tegoed weg is of dat het nieuwe tegoed erbij komt.
Je moet echt wel de pas bestellen, de app is traag.
De fysieke pas heb ik ook aangevraagd, maar na meer dan een maand nog steeds niet binnen (ongetwijfeld ergens onderweg verloren gegaan en geen track & trace...

Kortom, het idee is niet slecht maar de uitwerking valt mij tot nu toe tegen, helaas!
Maar als je een beetje kilometers maakt is dat geen probleem natuurlijk.
Ik pak 40k aan kilometers in het jaar. Persoonlijk haal ik het er gemakkelijk uit.
Leuke blog. Top! Dank je wel.Hachy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:36:
Ik ben idd benieuwd, wanneer ik nu een abbo zou afsluiten, óf ik dan de komende maanden op die vaste prijzen kan rekenen. Maar dat is dus helaas (nog) niet duidelijk.
Tesla model 3 2019 Long Range
Wel aardig als dit in jouw wijk is waar je weet waar dit te vinden.nathalia schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:06:
Hier een voorbeeld van mooi weggewerkte laadpalen:
[Afbeelding]
Het Düsseldorfse Rheinmetall heeft een nieuw soort laadpaal getoond gericht op gebruik in verstedelijkte gebieden. De laadelektronica zit geïntegreerd in stoepranden. De modulaire Rheinmetall-laadpalen zou ac-laden van e-auto's mogelijk maken tot 22 kW. Ze kunnen ook geïntegreerd worden in bestaande laadsysteemstructuren met behulp van het Open Charge Point Protocol (OCPP).
De oplaadtechnologie wordt niet in een paal verwerkt, wat volgens de fabrikant een "verslechtering van het stadsbeeld met zich meebrengt". In plaats daarvan is de techniek verwerkt in een horizontale eenheid die in de stoeprand van een trottoir geplaatst kan worden.
Volgens het bedrijf is het mogelijk volledige straten of bijvoorbeeld parkeerplaatsen voor te bereiden voor de integratie van laaddrempels, waarbij rekening is gehouden met schaalbaarheid in de toekomst. Naast opladen langs de weg zou het systeem geschikt zijn voor gebruik op bedrijfsparkeerplaatsen en woningen.
- Wat hebben ze gedaan om te voorkomen dat regenwater via de connector de "laadpaal" in loopt
Op onbekende plekken heb ik liever wat meer zichtbaarhei. Anders zoek je je een ongeluk naar de onzichtbare laadmogelijkheden. Als je er een bordje bij gaat zetten heb je alweer bijna hetzelfde effect als met normale paal. En zoiets (bordje) zal je ook wel nodig hebben om informatie te geven over de provider, contacntmogelijkheden etc.
En ik zie al die controleurs al bukken om te zien of het blauwe of groene lampje brandt om vast te stellen of feitelijk wel wordt geladen of dat een kleefboete verstrekt moet worden
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dan is het mijn volgende kaart, want ik moet binnenkort mijn Fordpass gaan verlengen anders en die werkt enkel goedkoop bij Ionity....
Klinkt als een goede deal
Just here for the fun

Shell sowieso, €0,45Brotuck schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:33:
Werkt die Elli kaart ook bij de Total en Shell ?
Dan is het mijn volgende kaart, want ik moet binnenkort mijn Fordpass gaan verlengen anders en die werkt enkel goedkoop bij Ionity....
Klinkt als een goede deal
Ik was onlangs met mijn diesel in frankrijk, lac du Bairon, daar staat een virta laadstation, kan je daar laden met een plugsurfing kaart?
Mijn XC40 P6 is sinds januari in bestelling.
:strip_exif()/f/image/Fh0Ig1RyGWyNHBD02202YE8z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door AndreBos op 11-11-2022 20:34 ]
Als wegenbouwer wordt ik een beetje zenuwachtig hiervan. Als je weet wat een stoeprand heeft te verduren.... Ik zou deze niet graag bij ons in de straat willen hebbennathalia schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:06:
Hier een voorbeeld van mooi weggewerkte laadpalen:
[Afbeelding]
Ja maar met plugsurfing is t een dure aangelegenheidAndreBos schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:33:
Vraagje:
Ik was onlangs met mijn diesel in frankrijk, lac du Bairon, daar staat een virta laadstation, kan je daar laden met een plugsurfing kaart?
Mijn XC40 P6 is sinds januari in bestelling.
[Afbeelding]
De virta app of de nextcharge pas rekenen maar 0,07€/min voor die 24kW laders
Total ook. (Volgens de app)
Ik heb een abbo afgesloten (zakelijk)
Zeker voor snelladen is dit echt een verademing qua prijs
Just here for the fun
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Ja, zij hebben de scherpste Ionity deal. Die 0,22 geldt overigens alleen bij Ionity.Hyena schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:42:
Voor BMW rijders. Je kan voor €13.00 per maand een Ionity+ abbo aanschaffen met een looptijd van 12 maanden. AC en DC voor € 0.22 per kWh. Volgens mij niet gek. Wel gekoppeld aan je VIN.
Reguliere laadpalen zijn wel gewoon de normale prijs of iets daarboven.
Fixed. Thanks.gremsems schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:34:
[...]
De tarieven blijven een jaar vast. Is terug te vinden op de site. Wat ik niet op de site terug kan vinden is dat je vooraf het hele jaar aan abbo kosten al moet betalen.
Just here for the fun
Dat is een heel scherp tarief! Lager dan het eerst was, niet waar?Hyena schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:42:
Voor BMW rijders. Je kan voor €13.00 per maand een Ionity+ abbo aanschaffen met een looptijd van 12 maanden. AC en DC voor € 0.22 per kWh. Volgens mij niet gek. Wel gekoppeld aan je VIN.
Bij Kia iets soortgelijks: €12,99 per maand (eerste jaar gratis) en dan voor €0,29/kWh laden bij Ionity.
Ook al zijn dit (bij BMW, Kia en andere merken die dit ook bieden) jaarlijkse abonnementen, je kunt eenvoudig uitrekenen of dit uit kan.
Uitgaande van de huidige tarieven via Kia: met €0,29 ipv de reguliere €0,79/kWh en een heel jaar voor €12,99/maand Ionity abonnement ligt het omslagpunt bij ca 310kWh.
Met gemiddeld (op vakantie) 20kWh/100km verbruik is dit slechts 1550km. Dus als je een keer naar bv zuid Frankrijk op vakantie gaat en vrijwel alles bij Ionity laadt kan het al voordeliger zijn. Ga je meerdere keren per jaar op vakantie met de auto, dan loopt het voordeel snel op.
Het lijken dan ook wel bijna verkooppraatjes. Uiteraard kunnen de prijzen zonder abonnement zomaar veranderen en het is wel gemakkelijk ergens een jaar vast te zitten, maar de vergelijking met CPO prijzen is niet helemaal correct, zoniet misleidend. Je kan beter verschillende passen/apps vergelijken (wat hier gelukkig ook regelmatig gebeurt). De doorgewinterde EV rijder die alle ins en outs van laadpassen weet komt er wel uit, maar iemand die hiervan weinig kennis heeft zou zomaar meer geld kwijt kunnen zijn dan nodig.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ja het is dan alleen voor Ionity. AC laden is dan toch wel voor die prijs overal €0.22, zou niet weten hoe je het anders moet lezen? Ionity heeft geen AC. Voor € 4.99 hebben ze ook €0.32 AC €0.55 DC en €0.79 Ionity. Grappige is ook nog dat ze zeggen dat alle tarieven in 21% Btw staan en niet 9% en dat je de korting op je factuur ziet.Hachy schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:10:
[...]
Ja, zij hebben de scherpste Ionity deal. Die 0,22 geldt overigens alleen bij Ionity.
:strip_exif()/f/image/O3Aa4mtRhYJsSMo0dNND4nYS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja zo kan je nog met ChargePoint voor €0.31 per kWh laden op Totalenergies en heb net nog wederom met ChargePoint voor €0.38 per kWh snel geladen.pmiddeld schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:22:
Er wordt hier vaak zoals de laatste dagen het voordeel van verschillende jaarabbonnementen gemeten ten opzichte van de CPO prijzen, om daarmee je voordeel of het break even point te berekenen. Wat nogal eens vergeten wordt is dat je ook met laadpassen zonder abonnement ook gunstigere prijzen kunt krijgen dan de CPO prijzen. Bijvoorbeeld als je de tarieven van Maingau bij de snelladers van Fastned of Allego etc. neemt (0,59/kWh) dan ligt je break even point opeens een stuk hoger. Idem voor de maandbundels van EnelX, de Bonnet app, de ANWB pas voor AC in Nederland en ga zo maar door.
Het lijken dan ook wel bijna verkooppraatjes. Uiteraard kunnen de prijzen zonder abonnement zomaar veranderen en het is wel gemakkelijk ergens een jaar vast te zitten, maar de vergelijking met CPO prijzen is niet helemaal correct, zoniet misleidend. Je kan beter verschillende passen/apps vergelijken (wat hier gelukkig ook regelmatig gebeurt). De doorgewinterde EV rijder die alle ins en outs van laadpassen weet komt er wel uit, maar iemand die hiervan weinig kennis heeft zou zomaar meer geld kwijt kunnen zijn dan nodig.
Just here for the fun
Even de overbodige tekst, die voor mij aanvallend voelt en bovendien niets toevoegd aan je betoog, doorgestreept.pmiddeld schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:22:
Er wordt hier vaak zoals de laatste dagen het voordeel van verschillende jaarabbonnementen gemeten ten opzichte van de CPO prijzen, om daarmee je voordeel of het break even point te berekenen. Wat nogal eens vergeten wordt is dat je ook met laadpassen zonder abonnement ook gunstigere prijzen kunt krijgen dan de CPO prijzen. Bijvoorbeeld als je de tarieven van Maingau bij de snelladers van Fastned of Allego etc. neemt (0,59/kWh) dan ligt je break even point opeens een stuk hoger. Idem voor de maandbundels van EnelX, de Bonnet app, de ANWB pas voor AC in Nederland en ga zo maar door.
En voor de volledigheid: er is nergens beweerd dat dat Ionity abonnement de beste keuze is. Het was puur een rekensom om aan te geven wat de potentie van dat abonnement kan zijn.
Voor de meest voordelige optie is het altijd raadzaam om meerdere opties te bekijken (wanneer geldt dat eigenlijk niet?) en het liefst ook te gebruiken. Dat is, zoals je zelf ook aangeeft, hier al veel vaker besproken.
.. en alleen in NL. In het buitenland gelden andere tarieven bij Ionity, maar nog wel steeds erg voordelig: BE 28 cent, FR 30 cent, DE 35 centHachy schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:10:
[...]
Ja, zij hebben de scherpste Ionity deal. Die 0,22 geldt overigens alleen bij Ionity.
Heb je gelijk in. Toch zijn sommige aanbiedingen dermate interessant dat ze zelfs t.o.v. de Maingau's van deze wereld snel terug te verdienen zijn en dus de moeite waard voor iedereen om even goed te checken.pmiddeld schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:22:
Ik probeer bij die berekeningen dan ook te kijken hoe het zit bij een gemiddeld verbruik en als dat gunstig uitpakt bepaal ik de hoeveelheid aandacht op basis van de afwijking daarvan. Uiteindelijk is iedereen op zoek naar scherpe tarieven voor zichzelf maar blijf je zelf verantwoordelijk. Ik ben met je eens dat aandacht geven aan iets wat tot hogere kosten kan leiden ook ongewenste bij-effecten kan hebben en dat je daar ook zorgvuldig mee om moet gaan. Op Tweakers speelt dat wmb dan minder vanwege het karakter van GoT.
Ionity heeft wel (mondjesmaat) AC maar inderdaad, het lijkt voor het active abo idd wel om generiek AC te gaan (wat goed nieuws is). Jammer van die voorwaarde dat je een BMW moet rijden (vinnr) en het dus niet voor iedereen eenvoudig bereikbaar is. Zou mooi zijn als de BMW's, Nissans en Kia's van deze wereld die voorwaarde er eens af zouden halen.Hyena schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:50:
[...]
Ja het is dan alleen voor Ionity. AC laden is dan toch wel voor die prijs overal €0.22, zou niet weten hoe je het anders moet lezen? Ionity heeft geen AC. Voor € 4.99 hebben ze ook €0.32 AC €0.55 DC en €0.79 Ionity. Grappige is ook nog dat ze zeggen dat alle tarieven in 21% Btw staan en niet 9% en dat je de korting op je factuur ziet. [Afbeelding]
Dikgedrukt het extra tarief wat ze gaan berekenen vanaf 1/12.
[ Voor 9% gewijzigd door juwlez op 14-11-2022 15:24 ]
Yep, ik kreeg 'm ook net binnen en wilde het hier melden. Prijsverhoging gaat in per 1 december. Da's wel jammer, 1,5 cent per kWh toeslag t.o.v. enkel een vaste toeslag per sessie.juwlez schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:23:
Prijsverhoging EV company: ‘’Wanneer u laadt bij een openbaar of semi-openbaar laadpunt brengen wij u hetzelfde starttarief van €0,12 incl. BTW en €0,015 incl. BTW per kWh voor de gehele laadtransactie in rekening. Dit tarief komt bovenop de tarieven die betaald moeten worden aan de eigenaar van het laadpunt.’’
Binnenkort dus eens doorrekenen of dan Engie voordeliger gaat zijn voor de gebruikelijke laadsessies op m'n werk.
Edit: normaal gesproken ~9 uur laden bij ~3.5kW, dus ruwweg 30kWh per sessie, dus dat gaat per keer 45 cent extra kosten (plus 12 cent starttarief). Engie heeft geen toeslag per kWh, enkel een starttarief van 28 cent. Tja, het ontloopt elkaar allemaal niet veel maar Engie is dus straks zo'n 29 cent goedkoper per sessie.
[ Voor 17% gewijzigd door vanaalten op 14-11-2022 15:35 ]
Ja erg jammer. Gebruikte het als alternatief voor ChargePoint voor TotalEnergies laadpalen in Almere. Zou je tzt je doorrekening willen delen?vanaalten schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:30:
[...]
Yep, ik kreeg 'm ook net binnen en wilde het hier melden. Prijsverhoging gaat in per 1 december. Da's wel jammer, 1,5 cent per kWh toeslag t.o.v. enkel een vaste toeslag per sessie.
Binnenkort dus eens doorrekenen of dan Engie voordeliger gaat zijn voor de gebruikelijke laadsessies op m'n werk.

Waarom? ChargePoint heeft geen starttarief, geen abbo kosten en geen opslag per kWh.juwlez schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:35:
[...]
Ja erg jammer. Gebruikte het als alternatief voor ChargePoint voor TotalEnergies laadpalen in Almere. Zou je tzt je doorrekening willen delen?
Het werkt simpelweg niet altijd en daarnaast ben ik soms ook buiten Almere waarbij EV Company vaak goedkoper is (binnenkort was)Hyena schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:52:
[...]
Waarom? ChargePoint heeft geen starttarief, geen abbo kosten en geen opslag per kWh.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
dame van de support werd al helemaal gek van alle belletjes en dat is begrijpelijk
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Werkt het nog wel met een gewone laadpas?Gunner schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:49:
Ok blijkbaar liggen alle Allego palen eruit in de benelux? net even gebeld omdat ik op m'n werkplek een sessie wilde starten maar UNAVAILABLE
dame van de support werd al helemaal gek van alle belletjes en dat is begrijpelijk
Heb ik niet geprobeerd, omdat ik een voucher heb voor een gratis laadsessie via bonnet.MadMan81 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:15:
[...]
Werkt het nog wel met een gewone laadpas?
In de Bonnet en andere apps zie ik wel weer beschikbaarheid.
Sommige locaties wel inderdaad, maar nog niet allemaal. Smoov app doet helemaal niets meer.Gunner schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:16:
[...]
In de Bonnet en andere apps zie ik wel weer beschikbaarheid.
Maar voor ik de knoop doorhak en dat €5 abonnement kies voor 12 maanden: hoe zit het nu precies met die kleefboete?
Als ik mijn auto om 18:01 aan de lader knoop, kan ik dan tot 8:59 aan de paal staan zonder boete?
De vrijstelling is van 2100 tot 0900Richh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:49:
Ik denk er ook aan om zo'n Elli pas te scoren.
Maar voor ik de knoop doorhak en dat €5 abonnement kies voor 12 maanden: hoe zit het nu precies met die kleefboete?
Als ik mijn auto om 18:01 aan de lader knoop, kan ik dan tot 8:59 aan de paal staan zonder boete?
Dus als je om 1800 aansluit moet je wel 3 uur kunnen laden....
Just here for the fun
Elbizz (ook LMS) heeft een starttarief van €0,06 per sessie en voor zover ik weet (nog) geen toeslag per kWh. De pas kost wel eenmalig een euro of 10.vanaalten schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:30:
[...]
Yep, ik kreeg 'm ook net binnen en wilde het hier melden. Prijsverhoging gaat in per 1 december. Da's wel jammer, 1,5 cent per kWh toeslag t.o.v. enkel een vaste toeslag per sessie.
Edit: normaal gesproken ~9 uur laden bij ~3.5kW, dus ruwweg 30kWh per sessie, dus dat gaat per keer 45 cent extra kosten (plus 12 cent starttarief). Engie heeft geen toeslag per kWh, enkel een starttarief van 28 cent. Tja, het ontloopt elkaar allemaal niet veel maar Engie is dus straks zo'n 29 cent goedkoper per sessie.
Andere optie via Last Mile Solutions (LMS) is NL MAB, laadpas gratis aan te vragen maar ze rekenen dan € 0,11 starttarief per sessie. Op hun website melden ze overigens niks over een starttarief.pmiddeld schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:26:
[...]
Elbizz (ook LMS) heeft een starttarief van €0,06 per sessie en voor zover ik weet (nog) geen toeslag per kWh. De pas kost wel eenmalig een euro of 10.
Het is natuurlijk wel de vraag hoe lang het nog duurt voor deze partijen ook een opslag per kWh gaan toevoegen aan hun tarieven.
Opel Ampera-e (2020)
Ik interpreteer de uitspraak anders.cooper_s1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:26:
[...]
Heerlijk om te zien dat wetgeving echt mijlenver achter technische ontwikkelingen aanhobbelt...
Dit was een uitspraak over een (naheffing) parkeerbelasting niet over een parkeerovertreding.
De naheffing (parkeerbelasting) in de casus van de Hoge Raad mocht niet in dit geval.
Dus in andere situaties (parkeerovertreding) mag laadpaalkleven niet zie https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:GHARL:2022:4493
De gemeente moet (of heeft dit al gedaan) de beleidsregels aanpassen. Dan het dus strafbaar.
Laadpaalkleven. Als de accu van de auto vol is, mag de auto niet op een parkeerplaats uitsluitend bestemd voor opladen blijven staan. De bestuurder moet daarop toezien. Het voertuig werd een uur niet opgeladen, wat als het ‘langdurig bezet houden’ van de laadplek in de zin van de gemeentelijke beleidsregels kan worden aangemerkt.
Het artikel waar je naar linkt is van een kantonrechter - dus (aangenomen dat ze over hetzelfde gaan) het artikel met de uitspraak van de hoge raad is dan denk ik interessanter - die zou (opnieuw, aangenomen dat het over hetzelfde gaat) de kantonrechter-uitspraak corrigeren.niki_lauda schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:41:
[...]
Ik interpreteer de uitspraak anders.
Dit was een uitspraak over een (naheffing) parkeerbelasting niet over een parkeerovertreding.
De naheffing (parkeerbelasting) in de casus van de Hoge Raad mocht niet in dit geval.
Dus in andere situaties (parkeerovertreding) mag laadpaalkleven niet zie https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:GHARL:2022:4493
De gemeente moet (of heeft dit al gedaan) de beleidsregels aanpassen. Dan het dus strafbaar.
[...]
Uit het artikel van security.nl:
Dus zoals ik het zie: het E04-bord geeft aan dat een parkeerplaats bedoeld is om je auto op te laden. En als je je auto daar oplaadt, heb je daar geparkeerd met het doel om te laden en die status behoud je totdat je wegrijdt (ook als je al urenlang geen stroom meer afneemt).De gemeente Den Haag had natuurlijk belang bij die naheffing, en stelde zich dan ook op het standpunt dat hij wél geparkeerd stond met het doel om te laden, immers de auto was aangesloten en had kunnen laden. Dat de auto feitelijk geen stroom afneemt, is een detail: het had gekund. De auto stond dus geparkeerd om te laden, en die status houd je tot je wegrijdt. En de Hoge Raad gaat daarin mee:
De omstandigheid dat de accu van een elektrische auto die is aangesloten op een laadpaal op enig moment niet of niet meer wordt opgeladen, dwingt, anders dan het middel veronderstelt, niet tot de gevolgtrekking dat de auto op de desbetreffende parkeerplaats is geparkeerd met een ander doel dan het opladen van de accu van die auto. De heffingsambtenaar is in een dergelijk geval niet gehouden nader onderzoek te doen naar het doel waarmee de auto is geparkeerd.
Maar goed, het is denk ik even afwachten tot iemand hier opnieuw een rechtzaak over begint en deze uitspraak van de hoge raad daarin wordt meegenomen.
Ik heb het niet meer geprobeerd. Blijf heen en weer lopen naar de dichtsbijzijnde Allego-paal (10 min, de rest is GreenFLux) met de kans dat het niet goed gaat.Hachy schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:48:
De Allego storing is weer opgelost
Donderdag weer een kans om elders m'n voucher in te wisselen.
[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 15-11-2022 17:05 ]
Let wel even op dat Bonnet met het nieuwe prijssysteem eerst €5 van je creditcard afhaalt. Dat lukte bij mij eerst niet (N26), maar later wel (gewijzigd naar Revolut). Overigens keurig terug gekregen, want ik had nog laadtegoed.Gunner schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:04:
[...]
Ik heb het niet meer geprobeerd. Blijf heen en weer lopen naar de dichtsbijzijnde Allego-paal (10 min, de rest is GreenFLux) met de kans dat het niet goed gaat.
Donderdag weer een kans om elders m'n voucher in te wisselen.
Begrijp ik dat er weer codes zijn voor gratis laden? Dat zou top zijn. Met de nieuwe prijzen ben ik anders weg bij Bonnet als mijn tegoed op is. Gelukkig krijgt ik nog wel we-miss-you mailtjes.
Excuus, met voucher bedoel ik eigenlijk de 'we miss you 100% free next charge' die ik heel af en toe nog krijg, ook na een vorige 100% free charge.Peejeehuu schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:48:
Gelukkig krijgt ik nog wel we-miss-you mailtjes.
Die 5 euro reservering was er trouwens altijd al, ook voor hun nieuwe prijssysteem.
Die vouchers die toen op diverse sites rondgingen gaan we niet meer terugzien, hun hele T&C is ook helemaal dichtgetimmerd op dat gebied.
Het verbruik neemt dan wel iets toe. Per 100km ongeveer 2 liter. Dus voor de prijs van 1 liter extra benzine krijg ik ook weer 50km electrisch. 50km is al gauw 10 Kwh. 1 liter benzine is nog geen 2 euro. 10 Kwh is bij bovenstaande prijzen al gauw 7 euro.
Thuis laden kost mij nu ongeveer 14 cent per Kwh (oud contract voor zo lang het duurt), dus dat is het voordeligst.
Maar volgens mij kan ik beter al rijdende mijn accu weer opladen dan uren stilstaan bij een dure laadpaal.
Of maak ik hier een denkfout?
[ Voor 12% gewijzigd door Lieshout835 op 16-11-2022 00:02 ]
Dat klopt voor AC laders. Als je om 18u00 begint te laden kan je tot 9u00 blijven laden of aangesloten blijven aan de lader zonder "boete".Richh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:49:
Ik denk er ook aan om zo'n Elli pas te scoren.
Vanaf 9u00 begint dan het tarief per minuut te lopen.
Als je om 17u30 begint te laden tot 9u00 zal je 30min bijbetalen per minuut (tussen 20u30 en 21u00).
De dure tarieven gaan over snelladen. Al hebben sommigen ook thuis inmiddels dergelijke tarieven.Lieshout835 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:57:
Als ik deze prijzen zie die je per Kwh moet betalen.verwacht ik dat een hybride gunstiger is. Ik heb puur electrisch niet een groot actieradius, maar als ik dan op brandstof verder moet rijden en de accu al rijdende weer laat opladen krijg ik ongeveer 1km electrisch terug bij elke brandstof gereden km. Ik moet het nog precies gaan bereken maar als je zou zeggen dat mijn wagen op brandstof 1:10 kan halen en ik genereer daarmee ook weer 10 electrische km's,dan is het verbruik dus eigenlijk 1:20.
Het verbruik neemt dan wel iets toe. Per 100km ongeveer 2 liter. Dus voor de prijs van 1 liter extra benzine krijg ik ook weer 50km electrisch. 50km is al gauw 10 Kwh. 1 liter benzine is nog geen 2 euro. 10 Kwh is bij bovenstaande prijzen al gauw 7 euro.
Thuis laden kost mij nu ongeveer 14 cent per Kwh (oud contract voor zo lang het duurt), dus dat is het voordeligst.
Maar volgens mij kan ik beter al rijdende mijn accu weer opladen dan uren stilstaan bij een dure laadpaal.
Of maak ik hier een denkfout?
en thuis is met jouw tarief uiteraard het voordeligst, of zonnepanelen bijvoorbeeld.
14ct/kWh is mooi, dacht dat ik laag zat met 15ct, maar je hebt altijd baas boven baas.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Heeft iemand hier ervaring met de laadpas?
Werkt die goed in het buitenland?
Een "trouwe" klant (ik dus) met 20% korting gaat gewoon 0,79 (piek) en 0,60 (dal) betalen, terwijl de openbare laadpaal 0,28 ct (e-flux) kost. Dan maar lopen een klein stukje. Zelfs snelladen (via Elli) kost minder.
[ Voor 3% gewijzigd door Brotuck op 16-11-2022 12:28 ]
Just here for the fun
En hoe lang denk je dat die openbare palen op die lage tarieven blijven?Brotuck schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:19:
Met de verhoging van de kWh prijs van Vattenfall is het thuisvoordeel er totaal af per 1 januari 2023
Een "trouwe" klant (ik dus) met 20% korting gaat gewoon 0,79 (piek) en 0,60 (dal) betalen, terwijl de openbare laadpaal 0,28 ct (e-flux) kost. Dan maar lopen een klein stukje. Zelfs snelladen (via Elli) kost minder.
Ik heb de indruk dat de electriciteitsprijzen in NL een stuk trager de indexen volgen. Later omhoog en waarschijnlijk later terug zakken.
In België hoor je nu de eerste dalingen van gas en electriciteitsprijzen er aan komen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik weet dat de kaarten van LMS/Numobi/50Five en Shell echt een goede dekking hebben, maar niet in elk land.
Kan dat mee de OP?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2