[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:17
Pixeltje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Dank je. Die site heb ik inderdaad ook gevonden via de TS. Daar heb ik alleen niet kunnen vinden of het nódig is om meerdere laadpassen te hebben. Ik heb de Maingau pas besteld omdat die kennelijk in Duitsland en Frankrijk bij veel palen werkt. Heb de (ijdele?) hoop dat ik niet een stapel van die passen mee moet hebben om een wat langere trip te maken, klopt dat of hou ik mezelf voor de gek?
Dat valt wel mee met die stapel passen. Als het puur gaat om acceptatie, ongeacht de prijs, heb je waarschijnlijk aan je bedrijfspas + een backup voldoende. Als je het leuk vind om te shoppen voor de goedkoopste optie dan worden het er meer en wisselt dat ook van tijd tot tijd.
In sommige gebieden is het handig om te kijken naar pas die in betreffende gebied goed wordt geaccepteerd, maar dat is op laadpasto10 wel aardig in kaart gebracht.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
NielsOo schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:23:
Chargepoint is sinds eind deze week op Allego palen naar het CPO tarief (€0,60/kWh) aangepast.

Ze rekenden het nieuwe tarief al, maar er stond nog €0,40/kWh) in de app.
Blijkbaar heeft Allego idd wat aangepast. Hier in Zwolle was het €0,37 en nu €0,60... :|

Helaas gaat per vandaag ook nog het roaming tarief van Shell Recharge van €0,40 naar €0,46 waardoor je ook op die weg duurder uit bent.

Vandaag nog net een 'we miss you' promo van Bonnet de hele accu kunnen vullen voor gratis, maar verder is het denk ik nu wel uit met de pret van openbaar laden :X ja, Vattenvall incharge is er nog, maar die lader ligt niet om de hoek helaas.

Ik heb in augustus mijn energiecontract vast kunnen zetten (hoogtarief €0,45, 3 jaar dalen). Had gehoopt het eerste jaar te kunnen drukken door openbaar te laden. Dat heeft dus eigenlijk een maand geduurd ipv een jaar...
Ach ja scheelt weer een stukje lopen :+ vanaf nu weer thuisladen dus.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 23:14
Al die hoge tarieven helpen niet bepaald mee om de privé rijders uit de benzine auto over te halen naar elektrisch rijden…
Ik schat dat het grootste gedeelte deze beslissing met de portemonnee maakt en niet met de achterliggende groene gedachte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41
Supershiva schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 02:45:
Al die hoge tarieven helpen niet bepaald mee om de privé rijders uit de benzine auto over te halen naar elektrisch rijden…
Ik schat dat het grootste gedeelte deze beslissing met de portemonnee maakt en niet met de achterliggende groene gedachte.
Zeker, en ondertussen worden de benzineprijzen dmv subsidie laag gehouden.
Het helpt allemaal totaal niet in de overgang naar meer EV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:56
EnelX nog steeds 31ct oer kWh bij aanschaf van hun prepaid bundel, 45eu voor 145kWh.
Pasje is wel aan te raden, hun app is niet erg stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:28
The__Virus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:10:
EnelX nog steeds 31ct oer kWh bij aanschaf van hun prepaid bundel, 45eu voor 145kWh.
Ik zie dat de app ook een "digitale pas" ondersteund dmv de NFC in je telefoon, wekt dat wel stabiel of raad je echt een fysieke pas aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
The__Virus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:10:
Ja tijdens een recente reis naar Duitsland had ik hun 45 € bundel genomen omdat dat makkelijk in een maand tijd gebruikt zou worden. Helaas had ik alleen de app en die is inderdaad niet stabiel waardoor ik diverse keren moest switchen naar een fysieke pas van een andere aanbieder. Resultaat is dus veel kWh ongebruikt die je ook niet kunt 'meenemen' naar de volgende maand |:(

Ivm een reis naar Italië inmiddels een fysieke pas van EnelX aangevraagd; die zou binnenkort moeten komen, reken in dat geval op een lange levertijd (~ 1 maand)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:31
bram2700 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:46:
[...]

Ja tijdens een recente reis naar Duitsland had ik hun 45 € bundel genomen omdat dat makkelijk in een maand tijd gebruikt zou worden. Helaas had ik alleen de app en die is inderdaad niet stabiel waardoor ik diverse keren moest switchen naar een fysieke pas van een andere aanbieder. Resultaat is dus veel kWh ongebruikt die je ook niet kunt 'meenemen' naar de volgende maand |:(

Ivm een reis naar Italië inmiddels een fysieke pas van EnelX aangevraagd; die zou binnenkort moeten komen, reken in dat geval op een lange levertijd (~ 1 maand)!
Ik heb er eentje binnen gehad twee weken geleden. Deed er 5 dagen over

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 20:56
Medjai schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:41:
[...]

Ik zie dat de app ook een "digitale pas" ondersteund dmv de NFC in je telefoon, wekt dat wel stabiel of raad je echt een fysieke pas aan?
Digitale pas deed bij mij niets. Dan kun je nog starten en stoppen met de app. Dat werkt bij Ionity prima. Andere palen heb ik ermee laten crashen. Veel errors voor of tijdens het laden. Zeker als je een AC-paal met eigen kabel gebruikt, kan dat betekenen dat je je kabel niet terugkrijgt.
Zelfs met de pas krijg je raar gedrag van de app, maar dan heb je er in elk geval minder last van. Let er wel op dat er flink vertraging kan zitten tussen het bijwerken van je kWhs in de app t.o.v. wat je met de pas hebt verbruikt. Daardoor zelf ook de bundel overschreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Gisteren ben ik (net als heel veel andere nederlanders) terug gereden vanuit Frankrijk naar huis. En alhoewel ik best een grote actieradius heb moet ik toch minimaal 1x laden onderweg. Als je de A1 pakt (tol) naar "boven" dan kom je eigenlijk alleen maar Total Energies tegen die vaak maar 2 snelladers hebben. Werkelijk bij iedere mogelijkheid was alles bezet en stonden er wel auto's te wachten.

Nu weet ik dat er veel gebouwd word langs de A1, want ik heb veel in opbouw gezien van o.a. Fastned locaties, maar op dit moment is het best nog wel even behelpen op dit soort dagen. Natuurlijk weet ik dat als ik even de snelweg afga dat je o.a. bij Ionity vaak wel terecht kan, alhoewel die ook vol stond gisteren.

Ik hoop echt dat het beter gaat worden op korte termijn, maar ik vrees dat de nieuwe Fastned locaties achter de feiten aan gaan lopen, er komen immers ook steeds meer Franse EV's bij.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
Pixeltje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:44:
Mag ik hier een EV-noob vraag stellen over laadpassen? Het is me namelijk niet duidelijk wat een handige strategie is rondom het aantal en type passen wat je nodig hebt.

Ik krokg een ps2 geleverd in november met een laadpas van het bedrijf. Schijnt ook in het buitenland te werken. In ieder geval in Nederland lijkt me dat voldoende. (?)

Ik heb een Maingau pas besteld na het lezen van de TS, die is inmiddels binnen. Omdat ik een paar keer per jaar door Frankrijk of Oostenrijk rij lijkt een backup-pas me minimaal benodigd, maar is één dan voldoende of kan ik er beter voor kiezen om een tweede (derde) pas te regelen?
Bij de PS2 krijg je ook nog een Plugsurfing pas, dus dat is al weer een extra backup ;)
Met die pas kun je lekker goedkoop laden bij Ionity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Bedankt voor de reacties. Ik was de plugsurfing pas van de polestar alweer vergeten, maar heb in de tussentijd niet stilgezeten. Er komen nu passen van Chargemap, greenchoice en Maingau mijn kant op. Samen met de leasepas en plugsurfing hoop ik een eind te komen. Mocht ik toch ergens stranden dan neem ik wel een verlengsnoertje mee ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:27

greatgonzo

schit-te-rend!

is er ergens een openbare database/overzichtspagina van CPO tarieven?
Ik laad regelmatig bij laadpunt
NLEVBEEVB-P1406279-1409052 (arnsbergstraat 7 Deventer)

Volgen de app van EV Company (waar ik de laadpas van heb) is het €0,31 maar op de factuur van oktober staat €0,66

Dus ofwel is het tarief verhoogd en de app niet geupdate, of er is een fout in de factuur

[ Voor 3% gewijzigd door greatgonzo op 31-10-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 12:12
Coasterfreak schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:58:
alle laadpaalapps die er bestaan downloaden en kijken bij welke laadpasaanbieder je het goedkoopst kunt laden, daar de pas van bestellen en laden. ik zie dat utrecht vol is met lms/greenflux palen en die kosten gewoon 31 cent per kwh met de vattenfall laadpas, terwijl de palen van vattenfall 52 cent kosten
Ik denk dat je alleen naar het starttarief hebt gekeken: bij de WeDriveSolar laadpalen in Utrecht (via LMS/Last Mile Solutions) betaal je met de Vattenfall laadpas € 0,3161 starttarief + € 0,3488 / kWh.

Bij de laadpalen van Equans/Engie (via Greenflux) betaal je met de Vattenfall laadpas € 0,3161 starttarief + € 0,3815 / kWh (prijzen incl. BTW).

Daarmee zijn de Vattenfall laadpalen van de goedkoopste in Utrecht nu opeens de duurste geworden: in 2021 betaalde je € 0,3267 per kWh met de Vattenfall laadpas en in juni 2022 € 0,3993 per kWh; in september betaalde je nog € 0,3597 per kWh door het lagere BTW-tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zZuo2XwYgtr2jVhhh5ZgLe9Epw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sGZzrKTPdbo8kwaI2JFvktbS.png?f=fotoalbum_large

Waar Vattenfall in andere gebieden de tarieven dus conform de BTW-verlaging met 10% heeft verlaagd, zijn ze in Utrecht met 31% verhoogd tot € 0,52 per kWh, en na afloop van de lagere BTW-periode per 31-12-2022 wordt dat dan € 0,58 per kWh. Dat is dus duurder dan hun snellaadtarieven bij de Vattenfall snelladers bij de McDonalds.

Daarmee is dus de rare situatie gecreëerd dat je met een Vattenfall laadpas goedkoper kunt laden bij laadpalen van de concurrenten, en met andere laadpassen met een vaste kWh-prijs voor AC-laden (zoals Shell Recharge en ANWB) goedkoper kunt laden bij de Vattenfall laadpalen dan met hun eigen laadpas.

Wat hier precies de reden voor is kan ik lastig achterhalen, er is nergens iets actief over gecommuniceerd. Het zal wel te maken hebben met het aflopen van de concessie-periode waarin een vast tarief is afgesproken maar deze verhoging is wel heel veel. Het is voor mij een goede reden om de Vattenfall laadpalen in Utrecht vanaf nu zoveel mogelijk te vermijden. Gelukkig heb ik alle drie aanbieders op zo'n 100 meter van mijn huis...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennartbee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-08 15:35
Richh schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 00:49:
[...]

Blijkbaar heeft Allego idd wat aangepast. Hier in Zwolle was het €0,37 en nu €0,60... :|

Helaas gaat per vandaag ook nog het roaming tarief van Shell Recharge van €0,40 naar €0,46 waardoor je ook op die weg duurder uit bent.

Vandaag nog net een 'we miss you' promo van Bonnet de hele accu kunnen vullen voor gratis, maar verder is het denk ik nu wel uit met de pret van openbaar laden :X ja, Vattenvall incharge is er nog, maar die lader ligt niet om de hoek helaas.

Ik heb in augustus mijn energiecontract vast kunnen zetten (hoogtarief €0,45, 3 jaar dalen). Had gehoopt het eerste jaar te kunnen drukken door openbaar te laden. Dat heeft dus eigenlijk een maand geduurd ipv een jaar...
Ach ja scheelt weer een stukje lopen :+ vanaf nu weer thuisladen dus.
20 september heb ik voor 29ct ex btw geladen in de parkeergarage in de Emmawijk met pas van e-flux. Echt in de parkeergarage dus (vlak er naast staat er ook één buiten maar die is van Allego). 's nachts kun je daar gratis staan. Mogelijk is dat een optie als je in de buurt van het centrum woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:04
Wesco schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:21:
[...]

Ik denk dat je alleen naar het starttarief hebt gekeken: bij de WeDriveSolar laadpalen in Utrecht (via LMS/Last Mile Solutions) betaal je met de Vattenfall laadpas € 0,3161 starttarief + € 0,3488 / kWh.

Bij de laadpalen van Equans/Engie (via Greenflux) betaal je met de Vattenfall laadpas € 0,3161 starttarief + € 0,3815 / kWh (prijzen incl. BTW).

Daarmee zijn de Vattenfall laadpalen van de goedkoopste in Utrecht nu opeens de duurste geworden: in 2021 betaalde je € 0,3267 per kWh met de Vattenfall laadpas en in juni 2022 € 0,3993 per kWh; in september betaalde je nog € 0,3597 per kWh door het lagere BTW-tarief.

[Afbeelding]

Waar Vattenfall in andere gebieden de tarieven dus conform de BTW-verlaging met 10% heeft verlaagd, zijn ze in Utrecht met 31% verhoogd tot € 0,52 per kWh, en na afloop van de lagere BTW-periode per 31-12-2022 wordt dat dan € 0,58 per kWh. Dat is dus duurder dan hun snellaadtarieven bij de Vattenfall snelladers bij de McDonalds.

Daarmee is dus de rare situatie gecreëerd dat je met een Vattenfall laadpas goedkoper kunt laden bij laadpalen van de concurrenten, en met andere laadpassen met een vaste kWh-prijs voor AC-laden (zoals Shell Recharge en ANWB) goedkoper kunt laden bij de Vattenfall laadpalen dan met hun eigen laadpas.

Wat hier precies de reden voor is kan ik lastig achterhalen, er is nergens iets actief over gecommuniceerd. Het zal wel te maken hebben met het aflopen van de concessie-periode waarin een vast tarief is afgesproken maar deze verhoging is wel heel veel. Het is voor mij een goede reden om de Vattenfall laadpalen in Utrecht vanaf nu zoveel mogelijk te vermijden. Gelukkig heb ik alle drie aanbieders op zo'n 100 meter van mijn huis...
kan goed kunnen dat ik me daarin heb vergist. ik zag een getal dat sws lager was dan 52 dus hoe dan ook die vattenfall palen vermijden in utregt :9~
greatgonzo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:45:

Volgen de app van EV Company (waar ik de laadpas van heb) is het €0,31 maar op de factuur van oktober staat €0,66

Dus ofwel is het tarief verhoogd en de app niet geupdate, of er is een fout in de factuur
denk dat die laadpaal prive is, zie em niet staan in de app van evbox "laadpaal app". alle andere palen op dat adres zijn 31 cent start en 30 cent / kwh met engie pas

ik denk als je cpo wil betalen op de palen van evbox/engie moet je zo'n engie laadpas gebruiken (waarmee je goedkoop in zuid holland kan laden)

[ Voor 15% gewijzigd door Coasterfreak op 31-10-2022 19:53 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
lennartbee schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:23:
[...]

20 september heb ik voor 29ct ex btw geladen in de parkeergarage in de Emmawijk met pas van e-flux. Echt in de parkeergarage dus (vlak er naast staat er ook één buiten maar die is van Allego). 's nachts kun je daar gratis staan. Mogelijk is dat een optie als je in de buurt van het centrum woont.
Dat zijn waarschijnlijk laders van Vattenfall InCharge, die zijn als het goed is zelfs slechts 0,27 per kwh :)

Helaas staan die bij mij niet voor de deur en zijn ze 'toevallig' vaak bezet :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
Mijn eerste dag met een elektrische auto beviel goed. Op een ding na.

Laden bij Fastned en Tesla werkt prima. Maar de openbare Vattenfall palen die ik tot nu toe heb geprobeerd werken niet. Ik zie het laden icoon op de paal activeren en hoor ook een tik. Vervolgens springt hij terug naar een wacht/accu symbool. Ik heb getest op palen die recent defect waren. Stonden ook geen auto’s dus vermoedelijk heb ik pech.

Dit heeft wel tot gevolg dat ik nu weer bij een dure Tesla sta te laden om 6 uur ‘s ochtends omdat ik anders niet op mijn werk kom straks :(

Aangezien ik in het centrum woon ben ik afhankelijk van publiek laden en bij mijn nieuwe werkgever is nog geen paal te vinden.

Vanavond dus maar weer op zoek naar andere palen in het centrum die het hopelijk wel doen.

[ Voor 16% gewijzigd door ericafterdark op 01-11-2022 06:20 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En dat ligt niet aan een ingestelde tijdklok? ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:54

FTL

Hier in overijssel zijn de vattenval tarieven omhoog gegaan op de EVbox hier van 29c naar 32c. Vandaag dus de juicebox 145kWh flat large afgesloten. We zijn in de maand wel meer dan 145kWh nodig voor woon/werk verkeer.

Stel we zijn aan het eind van deze flat large van 145, kunnen we dan nogmaals een flatlarge afsluiten of is het echt een keer per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:43
Brotuck schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:54:
Gisteren ben ik (net als heel veel andere nederlanders) terug gereden vanuit Frankrijk naar huis. En alhoewel ik best een grote actieradius heb moet ik toch minimaal 1x laden onderweg. Als je de A1 pakt (tol) naar "boven" dan kom je eigenlijk alleen maar Total Energies tegen die vaak maar 2 snelladers hebben. Werkelijk bij iedere mogelijkheid was alles bezet en stonden er wel auto's te wachten.

Nu weet ik dat er veel gebouwd word langs de A1, want ik heb veel in opbouw gezien van o.a. Fastned locaties, maar op dit moment is het best nog wel even behelpen op dit soort dagen. Natuurlijk weet ik dat als ik even de snelweg afga dat je o.a. bij Ionity vaak wel terecht kan, alhoewel die ook vol stond gisteren.

Ik hoop echt dat het beter gaat worden op korte termijn, maar ik vrees dat de nieuwe Fastned locaties achter de feiten aan gaan lopen, er komen immers ook steeds meer Franse EV's bij.
A1 tussen Parijs - Kortrijk is al jaren een probleem. Ik rij 4-5x per jaar naar Parijs met de Ioniq en ga nu eigenlijk altijd via Charleroi, Reims, Parijs omdat er op die route een paar Ionity stations zijn. Verder heb je ook minder doorgaand verkeer daar dus minder kans op volle laders.

Mocht je toch via de A1 gaan pak dan de Tesla Superchargers bij Lille of bij Charles de Gaulle. Die hebben zoveel stalls dat je waarschijnlijk niet hoeft de wachten daar. :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 11:21
FTL schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:30:
Hier in overijssel zijn de vattenval tarieven omhoog gegaan op de EVbox hier van 29c naar 32c. Vandaag dus de juicebox 145kWh flat large afgesloten. We zijn in de maand wel meer dan 145kWh nodig voor woon/werk verkeer.

Stel we zijn aan het eind van deze flat large van 145, kunnen we dan nogmaals een flatlarge afsluiten of is het echt een keer per maand?
Je kunt op elk moment de Flat Large omzetten naar Pay per Use en vervolgens weer een nieuwe Flat Large activeren. Het is alleen een beetje gedoe om je gebruik precies te matchen aan je resterende saldo aan kWh's in de bundel. (behalve als je bij een snellader staat).

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:54

FTL

Floris112 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:48:
[...]

Je kunt op elk moment de Flat Large omzetten naar Pay per Use en vervolgens weer een nieuwe Flat Large activeren. Het is alleen een beetje gedoe om je gebruik precies te matchen aan je resterende saldo aan kWh's in de bundel. (behalve als je bij een snellader staat).
De laatste laad sessie zal even paar kWh in de 70c zitten inderdaad. Ach komt wel goed. Betere prijs kan ik niet krijgen hier bij ‘t werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Fastned gaat weer terug van 83 naar 74 cent.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:38
Hadden we maar dynamische tarieven bij onze laadaanbieders. Voor komend uur in NL een negatieve prijs van ongeveer -€ 71 / MWh.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cjkdnBr.png

[ Voor 3% gewijzigd door Wietsee. op 01-11-2022 11:19 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09 15:32
Wietsee. schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:18:
Hadden we maar dynamische tarieven bij onze laadaanbieders. Voor komend uur in NL een negatieve prijs van ongeveer -€ 71 / MWh.

[Afbeelding]
Heb hierom de daltarieven ook nooit begrepen (in ieder geval niet in de huidige tijd). Juist overdag is er door zon een overschot aan energie (en vaak negatieve tarieven). 's Avonds en 's nachts wordt er (dure) energie extra opgewekt, en dán is je tarief lager? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:46
Koekhapperrr schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:30:
[...]

Heb hierom de daltarieven ook nooit begrepen (in ieder geval niet in de huidige tijd). Juist overdag is er door zon een overschot aan energie (en vaak negatieve tarieven). 's Avonds en 's nachts wordt er (dure) energie extra opgewekt, en dán is je tarief lager? :?
Omdat de centrales toch draaien.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:20
Koekhapperrr schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:30:
[...]

Is nog een ding van het pré windmolen en zonnepanelen tijdperk.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:43

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Ik sprak gisteren over een EV-start up (Green Caravan) over ons onvermogen om in te zien dat EV's een symptoom van disruptief technologie is. Omdat onze maatschappij gebaseerd is op olie en auto, houdt een transitie naar elektriciteit en vervoer (Transport as a Service) een trendbreuk in.

De fluctuaties in prijzen voor elektriciteit, componenten, materialen - en weer - duiden op de chaotische fase vlak voor een transformatie. We hebben moeite om exponentiële groei te schatten: we overschatten de korte termijn en onderschatten de lange termijn.

Vanzelfsprekend zijn onze huidige regels en structuren niet in staat de veranderingen te regelen. We regelen meer de regels dan de situatie.

Toevallig kwam ik deze video's tegen: YouTube: The Great Transformation [Part 1] - Patterns of Change, Key Technolo... en YouTube: The Great Transformation [Part 2] - The #Disruption of #Transportation .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:42
Wietsee. schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:18:

[Afbeelding]
Zou je dan ook bereid zijn om 3€ per kWh te betalen bij ‘dunkelflaute’?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_q4a0awLdyiSk9TU5wGBL63AX0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQS4qwNyKrvj6Ssm54oroew6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde deze even delen: een EV rij ik niet, maar dat er schijnbaar op zo'n manier tegen publiekelijke laadpalen geprotesteerd wordt: vind ik echt enorm triest. Het is een publieke parkeerplaats, weleens waar een zone waar je een parkeervergunning voor nodig hebt, maar desalniettemin een publieke parkeerplaats.

Toevallig weet ik waar de andere publieke laadpalen zijn, ze liggen redelijk dichtbij elkaar. Maar er zit toch wel een paar honderd meter afstand tussen, waarvan ik ook zie dat benzine auto's regelmatig denken dat ze een electrische auto zijn. Dus een extra laadpaal in de wijk, lijkt mij geen overbodige luxe.

Schijnbaar zijn sommige burgers er zo fel op tegen, dat ze een briefje ophangen gericht aan de aanvrager van de laadpaal 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:45
Marco-Peters schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:02:
Schijnbaar zijn sommige burgers er zo fel op tegen, dat ze een briefje ophangen gericht aan de aanvrager van de laadpaal 8)7
Zo, dat is triest.

Volgens mij heb je als aanvrager helemaal geen invloed op waar dat ding precies komt te staan.

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Mitchell2.24v schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:17:
[...]

Zo, dat is triest.

Volgens mij heb je als aanvrager helemaal geen invloed op waar dat ding precies komt te staan.
Nee dat denk ik ook niet: maar nummer 124 denkt dat dus van wel |:( Ik stond daar echt zo van.... wat is dit nu weer. Ze hadden ook hetzelfde briefje op het raam gehangen, dus ik eerst dat briefje lezen en daarna zag ik dat er ook twee aan de laadpaal gehangen zijn 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
daemonix schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:58:
En dat ligt niet aan een ingestelde tijdklok? ;)
Helaas niet. Staat op direct laden. Geen schema’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Op zich snap ik wel dat men weer parkeerplaatsen ziet verdwijnen. Ook een laadpaal pal voor het raam lijkt me niet fijn ivm het nogal aanwezige groene/blauwe licht. Maar ik heb nog nooit een keuze gehad van de gemeente om hem op een specifieke plaats te zetten, wel eens contact gehad met een werknemer van gemeente rotterdam en het komt vaak neer op de kabels die onder de grond lopen en de beste aansluiting erop.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
heeft die bewoner in de toekomst een reden minder om geen ev aan te schaffen als er pal naast je woonkamer een laadpaal staat :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
Marco-Peters schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:21:
[...]

Nee dat denk ik ook niet: maar nummer 124 denkt dat dus van wel |:( Ik stond daar echt zo van.... wat is dit nu weer. Ze hadden ook hetzelfde briefje op het raam gehangen, dus ik eerst dat briefje lezen en daarna zag ik dat er ook twee aan de laadpaal gehangen zijn 7(8)7
Als er een publieke laadpaal wordt geplaatst dient er een Verkeersbesluit genomen te worden. Dit besluit wordt in het gemeenteblad en het lokale sufferdje etc. gepubliceerd. Daar staat ook bij hoe je bezwaar kunt maken tegen het besluit.
Er is dus in principe wel degelijk mogelijkheid tot inspraak over de locatie. Alleen houdt niet iedereen de verkeersbesluiten in de gaten....

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Ik heb inmiddels een werkende Vattenfall paal gevonden in Uden-Centrum. Heb er welgeteld 7 moeten proberen. Drie palen met 2 aansluitingen, allemaal defect. Bij de laatste maar even een storing gemeld. De rest komt nog wel. Nu geen zin meer in.

[ Voor 11% gewijzigd door ericafterdark op 01-11-2022 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:38
pmiddeld schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:04:
[...]

Als er een publieke laadpaal wordt geplaatst dient er een Verkeersbesluit genomen te worden. Dit besluit wordt in het gemeenteblad en het lokale sufferdje etc. gepubliceerd. Daar staat ook bij hoe je bezwaar kunt maken tegen het besluit.
Er is dus in principe wel degelijk mogelijkheid tot inspraak over de locatie. Alleen houdt niet iedereen de verkeersbesluiten in de gaten....
De mogelijkheid tot bezwaar en beroep is geen inspraak. Inspraak vindt in informele sfeer plaats vóór dat een besluit wordt genomen. Een verkeersbesluit is een directief middel op basis van een goed gemotiveerde set aan overwegingen en is eigenlijk niet bedoeld om daarna onderwerp te gaan zijn van gepingpong met argumenten van voors en tegens.

Ik begrijp in dit geval de onvrede wel. Zie de situatie op de bovenste foto. De laadpaal is niet zozeer hinderlijk want die is op de hoogte van een auto. De paal met het verkeersbord erop daarentegen.... Dit verdient geen schoonheidsprijs en zou m.i. alleen mogen bestaan bij zwaarwegend belang. Dat betwist nr 124 dus.

[ Voor 5% gewijzigd door joepie de p op 01-11-2022 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
Marco-Peters schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:02:
[Afbeelding]

Ik wilde deze even delen: een EV rij ik niet, maar dat er schijnbaar op zo'n manier tegen publiekelijke laadpalen geprotesteerd wordt: vind ik echt enorm triest. Het is een publieke parkeerplaats, weleens waar een zone waar je een parkeervergunning voor nodig hebt, maar desalniettemin een publieke parkeerplaats.

Toevallig weet ik waar de andere publieke laadpalen zijn, ze liggen redelijk dichtbij elkaar. Maar er zit toch wel een paar honderd meter afstand tussen, waarvan ik ook zie dat benzine auto's regelmatig denken dat ze een electrische auto zijn. Dus een extra laadpaal in de wijk, lijkt mij geen overbodige luxe.

Mja, de woede wordt aan de verkeerde persoon gericht. In dit geval naar de aanvrager van de laadpaal ipv de imbeciel van de gemeente die het een briljante locatie vindt om een paal pal voor iemands raam te plaatsen vol in het zicht, terwijl als ik het zo lees er ook alternatieven waren.

Ik rij zelf EV, maar dit had de gemeente ook niet bij mij hoeven flikken, woongenot bederven.

Ik woon zelf ook naast een openbare parkeerplaats en had wel in het lokale suffertje gezien dat er een laadpaal geplaatst wordt zodra iemand hem zou aanvragen.
Ik heb direct de gemeente gebeld voor uitleg, omdat ook ik m’n nek niet wil breken op een laadpaal als ik m’n voordeur uit stap, of zoals hier pal voor m’n raam.
De ambtenaar van mijn gemeente stond me netjes te woord en vertelde mij dat het niet is toegestaan om een laadpaal pal voor ramen of deuren te plaatsen ivm overlast voor de bewoner, hij noemde specifiek de verlichting op de laadpaal als storende factor.

Heel bijzonder dat de gemeente waar deze mensen wonen een ander (zeer onvriendelijk) beleid er op na houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
het is denk ik sowieso een probleem dat de stoep al super smal is en dat er met de komst van zo'n laadpaal er nog minder loopruimte is. dat is iets wat de gemeente toch beter op orde zou moeten hebben, dus de teleurstelling is begrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Coasterfreak schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:33:
het is denk ik sowieso een probleem dat de stoep al super smal is en dat er met de komst van zo'n laadpaal er nog minder loopruimte is. dat is iets wat de gemeente toch beter op orde zou moeten hebben, dus de teleurstelling is begrijpelijk.
Het is een van de grote problemen nog waar weinig over gesproken wordt maar wel gaat opspelen: ruimte op de stoep.
Ik ken straatjes waar de stoep letterlijk maar 60 cm breed is, zet daar zo'n paal neer en niemand kan er meer langs.

Een ander probleem is dat laadplekken worden onttrokken aan het publieke parkeerbestand. Immers mage r alleen geladen worden en dat moet de auto weer weg, een ICE mag er niet meer staan. Zie het een beteje als een laad/losplek voor leveranciers in een straatje, dat gaat ook ten koste van het aantal gewone parkeerplekken.
Aan de andere kant komt een EV doorgaans in de plaats van een ICE bij veel mensen, dus komt er een EV, gaat er een ICE weg uit de straat (even globaal gesproken).
Het beste zou zijn wanneer daar waar stoepen breed zat zijn, slim laden wordt ingevoerd waarbij iedere plek wordt voorzien van een laadmogelijkheid (verzonken paal in de grond, of dergelijke systemen, of laadstekkers aan de lichtmasten en ga zo maar door).
De plek is dan open voor zowel ICE als PHEV als EV, je hoeft niet je wagen weg te halen als deze vol is, want de plek wordt als het standaard parkeervak gezien zoals deze er nu ook zijn, alleen zit er een stekker vlak naast in een paal of op andere wijze. Door slim laden toe te passen communiceren deze met elkaar en verdelen het beschikbare vermogen over aangesloten wagens. Meer EVs aangesloten, gaat het laden wat langzamer.

Ik zie dat wel als een mogelijke toekomst, maar voor we zover zijn moeten er heel wat mega-megawattjes door het openbare energienet vloeien nog.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

greatgonzo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:45:

Bij EVBox is het, zoals met Bijna alles daar, het wilde westen qua CPO tarieven. Kunnen veel mensen gewoon zelf instellen op hun laadpuntje.

Wat je eMSP betaald hangt van hun roaming contract af en wat hij betaald hangt van je contract af. Overigens weet ik uit ervaring dat zowel het consumenten als het roaming contract nogal eens anders zeggen dan wat er gefactureerd wordt.

TLDR; gewoon bellen/mailen met EVCompany wanneer ze je factuur gaan corrigeren en dat de gene die prijzen voor laadsessies zn Excel template moet updaten. ja zo gaat dat nog op veel plekken 8)7 :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:13

cooper_s1

MINI's rule

Mooi systeem, alleen misschien wat hoger uit laten schuiven en zichtbaardere kleuren erop..
Anders struikelen geheid mensen erover...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
cooper_s1 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:17:
[...]

Mooi systeem, alleen misschien wat hoger uit laten schuiven en zichtbaardere kleuren erop..
Anders struikelen geheid mensen erover...
Als ik inzoom is het redelijk gelijk met het troitoir. Maar een zichtbaar kleurtje is inderdaad nooit weg.
Dit lijkt mij dé oplossing voor de meeste parkeerplaatsen als de EV revolutie na 2030 echt los moet gaan. Wil je parkeren? no problem. wil je bovendien laden? pasje erop en zoef... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:23
oltk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:20:
[...]

Als ik inzoom is het redelijk gelijk met het troitoir. Maar een zichtbaar kleurtje is inderdaad nooit weg.
Dit lijkt mij dé oplossing voor de meeste parkeerplaatsen als de EV revolutie na 2030 echt los moet gaan. Wil je parkeren? no problem. wil je bovendien laden? pasje erop en zoef... _/-\o_
En als dat ook nog 1 pasje is van je eigen energieleverancier zodat je tegen dezelfde tarieven kunt laden (en verrekenen met zonnepanelen). Dat zou ideaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pilon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 20:19
Misschien wel interessant: de Klimaatnota 2022 is gisteren door het kabinet gepubliceerd. Het doel (was al eerder vastgesteld in NAL2022) is om in 2030 1.7 miljoen laadpalen te hebben in NL.

Nog wat leuke statistieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZ_tF8OSw_pVMA_bn7QD-xWzFWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9rziHAs5VrY8yEu6d6R7DUv.jpg?f=fotoalbum_large

ZE = Zero Emission (volledig electrisch, waterstof, etc.)

[ Voor 4% gewijzigd door pilon op 02-11-2022 09:31 . Reden: Afkorting verduidelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEPPI
  • Laatst online: 11-09 13:38

PEPPI

Informatiemanager

In Utrecht hebben ze het zo gedaan:
https://030laadpaal.nl/locatieplan/

Het locatieplan publiek bekend maken, inclusief plattegrond met toekomstige oplaadlocaties. Omwonende die daarop kunnen reageren. (klagen en/of adviseren). De uitrol is tot nu toe zonder noemenswaardigheden verlopen.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
PEPPI schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:02:
In Utrecht hebben ze het zo gedaan:
[knip]

Het locatieplan publiek bekend maken, inclusief plattegrond met toekomstige oplaadlocaties. Omwonende die daarop kunnen reageren. (klagen en/of adviseren). De uitrol is tot nu toe zonder noemenswaardigheden verlopen.
Je linkt naar een vermoedelijk commerciële website van laadpaalaanbieders voor thuis.

De informatie van de gemeente Utrecht zelf staat hier (incl. de kaart met huidige en toekomstige openbare laadpalen):
https://www.utrecht.nl/wo...rvoer/openbare-laadpalen/

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
pilon schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:26:
Misschien wel interessant: de Klimaatnota 2022 is gisteren door het kabinet gepubliceerd. Het doel (was al eerder vastgesteld in NAL2022) is om in 2030 1.7 miljoen laadpalen te hebben in NL.

Nog wat leuke statistieken:
[Afbeelding]

ZE = Zero Emission (volledig electrisch, waterstof, etc.)
De procentuele groei van ZE 2020 naar 2021 valt vies tegen zeg.
Als de overheid alle stimuleringen om EV te rijden blijft afbouwen dan wordt die doelstelling 2030 nooit gehaald 🫤

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
Wesco schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:32:
[...]

Je linkt naar een vermoedelijk commerciële website van laadpaalaanbieders.

De informatie van de gemeente Utrecht zelf staat hier (incl. de kaart met huidige en toekomstige laadpalen):
Het viel mij gister op dat je bij de palen in Utrecht waar ik laad slechts €0,33 tot €0,35 betaalt voor een kWh. Goedkoper kan je bijna niet laden (los van elektra vanaf je zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEPPI
  • Laatst online: 11-09 13:38

PEPPI

Informatiemanager

Wesco schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:32:
[...]

Je linkt naar een vermoedelijk commerciële website van laadpaalaanbieders voor thuis.

De informatie van de gemeente Utrecht zelf staat hier (incl. de kaart met huidige en toekomstige openbare laadpalen):
Ja, dat klop. De link ging naar een nieuws artikel op een site van een derde, over het verloop van dat traject.

Het ging vooral om dit stukje:
Resultaten reactieperiode 2 t/m 22 maart 2020
Van 2 t/m 22 maart 2020 was het mogelijk om te reageren op de mogelijke plekken voor laadpalen. We hebben ruim 2.800 reacties ontvangen op 634 plekken. Op 425 van deze plekken is negatief gereageerd (‘Ik vind dit geen goede plek’). Naar aanleiding van de reacties hebben we 273 plekken verplaatst. Via onderstaande link kunt u de kaart met het aangepaste locatieplan bekijken. In de kaart kunt u ook per laadpaal zien wat er met de reacties is gebeurd. Daarvoor klikt u op het stipje van een laadpaal.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 15:39
Supershiva schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:34:
[...]

De procentuele groei van ZE 2020 naar 2021 valt vies tegen zeg.
Als de overheid alle stimuleringen om EV te rijden blijft afbouwen dan wordt die doelstelling 2030 nooit gehaald 🫤
Dat hangt helemaal van de wetgeving af. Er is nu afgesproken dat er in 2030 geen auto's op fossiele brandstof meer verkocht mogen worden. Dan heb je dus altijd de doelstelling gehaald.Daarvoor heb je geen subsidies meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
GoEV6 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:35:
[...]

Het viel mij gister op dat je bij de palen in Utrecht waar ik laad slechts €0,33 tot €0,35 betaalt voor een kWh. Goedkoper kan je bijna niet laden (los van elektra vanaf je zonnepanelen).
Dat is denk ik excl. BTW, maar er zijn verschillende laadpaalbeheerders met verschillende tarieven. Zoals ik hier gisteren al meldde heeft Vattenfall zijn tarief in Utrecht fors verhoogd naar € 0,52 / kWh, dat is heel duur in vergelijking met andere openbare laadpalen.

En volgens deze pagina van gemeente Utrecht zouden de prijzen bij de anderen ook naar dat tarief toegaan, dan wordt het duur laden hier.
Prijzen
Met een laadpas van Vattenfall, Total, LomboXnet of EQUANS kunt u voor ongeveer € 0,48 per kWh (exclusief btw) laden bij openbare laadpalen (prijspeil september 2022). Gebruikt u een laadpas van een andere aanbieder? Dan rekent die aanbieder naast het bedrag per kWh mogelijk extra administratiekosten. U kunt dit navragen bij uw aanbieder.

We proberen de prijzen van verschillende laadpalen in de stad zo veel mogelijk gelijk te houden. We hebben met verschillende aanbieders vaste afspraken over de prijzen. Soms zijn er verschillen van een paar cent per kWh. Dit komt doordat aanbieders prijswijzigingen niet altijd tegelijkertijd doorvoeren.
Dan zijn er nog wel wat opties met laadpassen/laadapps met een vast kWh-tarief zoals bv. Eneco of Enel-X Juicepass maar die hebben ook weer nadelen als een abonnementstarief, vaste bundels of beperkte dekking.

Terzijde: de genoemde laadpassen van Total, LomboXnet of Equans bestaan helemaal niet :? . Deze laadpaalbeheerders hebben eigenlijk geen rol als MSP. Total alleen voor fleetowners/zakelijke rijders, LomboXnet (WeDriveSolar) doet helemaal niks met laadpassen en Equans heeft momenteel alleen de Engie laadpas voor Zuid-Holland.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
Wesco schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:01:
[...]

Dat is denk ik excl. BTW, maar er zijn verschillende laadpaalbeheerders met verschillende tarieven. Zoals ik hier gisteren al meldde heeft Vattenfall zijn tarief in Utrecht fors verhoogd naar € 0,52 / kWh, dat is heel duur in vergelijking met andere openbare laadpalen.

En volgens deze pagina van gemeente Utrecht zouden de prijzen bij de anderen ook naar dat tarief toegaan, dan wordt het duur laden hier.

[...]

Dan zijn er nog wel wat opties met laadpassen/laadapps met een vast kWh-tarief zoals bv. Eneco of Enel-X Juicepass maar die hebben ook weer nadelen als een abonnementstarief, vaste bundels of beperkte dekking.

Terzijde: de genoemde laadpassen van Total, LomboXnet of Equans bestaan helemaal niet :? . Deze laadpaalbeheerders hebben eigenlijk geen rol als MSP. Total alleen voor fleetowners/zakelijke rijders, LomboXnet (WeDriveSolar) doet helemaal niks met laadpassen en Equans heeft momenteel alleen de Engie laadpas voor Zuid-Holland.
Kan idd goed ex de BTW zijn. Ik haal het tarief uit mijn Leasplan App.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supershiva
RJan61 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:07:
[...]

Dat hangt helemaal van de wetgeving af. Er is nu afgesproken dat er in 2030 geen auto's op fossiele brandstof meer verkocht mogen worden. Dan heb je dus altijd de doelstelling gehaald.Daarvoor heb je geen subsidies meer nodig.
Ja eens, dat is ook manier.
Vraag me alleen af hoe haalbaar dat is.

Jan modaal kan zich zonder subsidies nagenoeg geen EV permitteren, en laat dit nou net een hele grote groep van de NL bevolking zijn.

Zoveel EV’s in de 10k - 15k categorie zijn er nog niet, laat staan betaalbare 2e hands EV’s

Als dan nu ook nog de elektra prijzen thuis en aan de laadpaal omhoog schieten dan is het voor Jan Modaal al helemaal niet meer interessant.

Persoonlijk vind ik het ook een flater dat er straks weer wegenbelasting voor een EV betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GoEV6 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:35:
[...]

Dat wisselt. Mijn stroomprijs thuis is maar de helft hiervan. Nog los van de zonnepanelen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyr2vnB5ct1XY4HczFKbkglYVB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUQCSfjeFKmoHNjesZRjHjlF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
Supershiva schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:56:
[...]

Ja eens, dat is ook manier.
Vraag me alleen af hoe haalbaar dat is.

Jan modaal kan zich zonder subsidies nagenoeg geen EV permitteren, en laat dit nou net een hele grote groep van de NL bevolking zijn.

Zoveel EV’s in de 10k - 15k categorie zijn er nog niet, laat staan betaalbare 2e hands EV’s

Als dan nu ook nog de elektra prijzen thuis en aan de laadpaal omhoog schieten dan is het voor Jan Modaal al helemaal niet meer interessant.

Persoonlijk vind ik het ook een flater dat er straks weer wegenbelasting voor een EV betaald moet worden.
Over 8 jaar mogen er geen nieuwe ICE auto’s verkocht worden, maar wel 2de hands ICE auto’s. Daarnaast zullen er meer kleinere EV’s op de markt komen en meer 2de hands EV’s zijn, dus ik verwacht dat ook jan modaal tegen die tijd langzaam overstapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Coasterfreak schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:33:
We hoeven niet zover te gaan: https://www.streetplug.nl/nl/ ondergronds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekhapperrr
Vermoed dat deze zomaar niet aan een aantal toegankelijkheidswetten voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Toegang tot Ionity netwerk is bij mijn auto het eerste jaar gratis, echter loopt dit binnenkort af. (via Ford)
Verlengen is voor 1 jaar 158,99 euro terwijl het via Ionity zelf 215,88 euro kost.

Op zich laad ik wel meer dan 5x per jaar bij Ionity en het tarief is ook nog steeds gunstig.
23 Oktober nog geladen in Frankrijk voor 31 ct per kWh

Weet iemand of Ionity nog iets met verhogen prijzen gaat doen ?

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-08 14:28
Iemand ervaring met opladen bij de LIDL in NL? Ik heb bij een plaatselijke LIDL meerdere malen vergeefs geprobeerd mijn auto op te laden. Het laadstation is wel in werking, want telkens stond aan de andere kant van de paal een auto wel te laden (blauwe lampjes). Als ik probeer klikt de paal aan, gaat op blauw van 3 seconden en gaat dan in storing. Ik heb meerdere passen gebruikt zonder succes. Ik heb volgorde aansluiten veranderd, zonder succes. Vervolgens bij een andere publieke laadpaal mijn kabel gecheckt: die werkt daar zoals verwacht.
Is er nu iets speciaals bij de LIDL, moet ik een aparte pas hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@corvankruchten Aangezien je het hebt over je eigen laadkabel concludeer ik dat je de AC punten bij Lidl bedoelt. In het verleden had je voor AC-punten een pasje van filiaal nodig. De DC punten kan maar één auto tegelijk laden.

Hoe Lidl het nu in Nederland heeft geregeld weet ik nu niet, maar in Duitsland heb je nu hun eigen app nodig om het laden in te schakelen. In Frankrijk daarentegen kan je met vrijwel elke laadpas terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ricmaniac schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:33:
Voel me een beetje genaaid :P althans daadwerkelijk moet het nog blijken maar vond dit heel gek.
Op de homepage van e-flux zag ik op de kaart dat de paal om de hoek gebruikt kon worden. Althans daar ging ik vanuit omdat het natuurlijk op de homepage.

[Afbeelding]

Dus ik een abonnementje gehaald en zie ik op de kaart in de app die paal er niet bij staan.
Schijnt van Totalenergies te zijn en dat is dus 1 van de weinige die volgens mij niet ondersteund word door E-flux. Moet het nog proberen als die binnen komt natuurlijk maarja verwacht niet veel goed als die niet op hun kaart staat.

[Afbeelding]

Als het daadwerkelijk zo is dat dat niet werkt kan ik niet anders bedenken dan dat ze het expres doen om niet die kaart van hunzelf op de homepage te tonen van E-Flux.
Quote van even geleden maar hier liep ik net ook tegen aan.
Zelf ook de E-Flux pas in aanvraag. Maar na het installeren van de app staan de Total laadpalen in de woonwijken hier (voor €0,31 per kWh) er niet meer in. Op de openbare laadkaart op de E-Flux website staan ze wel.
Na contact via de chat bevestigen ze dat de Total palen wel gewoon mee voor die €0,31 per kWh.

Jammer dat ze niet in de app staan. Zo is het nog wel aantrekkelijk om hem tijdens bezoek ergens anders hem even aan de stekker te gooien. Dan maar een andere app er naast om ze te "vinden".

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Headshot_NL schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:54:
[...]

Quote van even geleden maar hier liep ik net ook tegen aan.
Zelf ook de E-Flux pas in aanvraag. Maar na het installeren van de app staan de Total laadpalen in de woonwijken hier (voor €0,31 per kWh) er niet meer in. Op de openbare laadkaart op de E-Flux website staan ze wel.
Na contact via de chat bevestigen ze dat de Total palen wel gewoon mee voor die €0,31 per kWh.

Jammer dat ze niet in de app staan. Zo is het nog wel aantrekkelijk om hem tijdens bezoek ergens anders hem even aan de stekker te gooien. Dan maar een andere app er naast om ze te "vinden".
Ja want die paal hier bij mij werkte wel gewoon uiteindelijk. ondanks dat die er niet in staat :)

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
nannoe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:37:

Hoe Lidl het nu in Nederland heeft geregeld weet ik nu niet, maar in Duitsland heb je nu hun eigen app nodig om het laden in te schakelen. In Frankrijk daarentegen kan je met vrijwel elke laadpas terecht.
Okay, dank je. Ik ga dan verder op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
corvankruchten schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:33:
Iemand ervaring met opladen bij de LIDL in NL? Ik heb bij een plaatselijke LIDL meerdere malen vergeefs geprobeerd mijn auto op te laden. Het laadstation is wel in werking, want telkens stond aan de andere kant van de paal een auto wel te laden (blauwe lampjes). Als ik probeer klikt de paal aan, gaat op blauw van 3 seconden en gaat dan in storing. Ik heb meerdere passen gebruikt zonder succes. Ik heb volgorde aansluiten veranderd, zonder succes. Vervolgens bij een andere publieke laadpaal mijn kabel gecheckt: die werkt daar zoals verwacht.
Voor de Lidl palen heb je geen aparte pas nodig, willekeurige pas ervoor en gaan. Aansluit volgorde speelt ook geen rol. Waarschijnlijk simpel weg defect. Hier in de buurt zijn meerdere Lidls met AC palen (EVBox). Bij de meeste palen werkt maar een van de twee aansluitingen. Bij de defecte aansluiting gebeurt precies dat wat jij beschrijft.

[ Voor 3% gewijzigd door WOWZERZ op 03-11-2022 11:57 ]

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

corvankruchten schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:33:
We laden een enkele keer op bij Lidl. Fijne supermarkt. Meestal is het inpluggen, op het display de overeenkomende connector kiezen en ok klikken. Dan komen er wat mededelingen en wordt er geladen. Op het display is de voortgang te zien. Er kan maar een snellader tegelijkertijd. Staat al iemand te laden, dan gewoon aansluiten, kiezen en gaat de lader “in de wacht”. Start wanneer de ander stopt. Ik

In het buitenland (Frankrijk, Duitsland), niet gratis, maar wel goedkoop, gebruikte ik de app van Lidl. Wanneer de lader ten minste in bedrijf was. In Frankrijk eigenlijk altijd “hors service”.

Aanvulling: in Frankrijk starten met een laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
Gisteren nogmaals geprobeerd bij LIDL in NL: telkens storing van de laadpaal (EVBOX). Die Tesla stond er overigens weer, maar ook in storing.
Daarna even gaan proberen bij LIDL in Duitsland (ik woon aan de grens). Daar stond zowaar een snellader! Te activeren door de LIDL-plus-app. Die app had ik tevoren geïnstalleerd en geactiveerd. Echter bij het starten van de laadsessie bleek dat ik ook over LIDL-pay (?) moest beschikken. Dat heb ik niet, zie ook niet de optie om die te installeren. Dus laden in Duitsland bij LIDL gaat voor mij vooralsnog ook nog niet......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:18
Jan Lelie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:55:
[...]

We laden een enkele keer op bij Lidl. Fijne supermarkt. Meestal is het inpluggen, op het display de overeenkomende connector kiezen en ok klikken. Dan komen er wat mededelingen en wordt er geladen. Op het display is de voortgang te zien. Er kan maar een snellader tegelijkertijd. Staat al iemand te laden, dan gewoon aansluiten, kiezen en gaat de lader “in de wacht”. Start wanneer de ander stopt. Ik

In het buitenland (Frankrijk, Duitsland), niet gratis, maar wel goedkoop, gebruikte ik de app van Lidl. Wanneer de lader ten minste in bedrijf was. In Frankrijk eigenlijk altijd “hors service”.
Ik heb een paar weken geleden bij de Lidl in Chalons en Champagne geladen met Chargemap voor 27,5ct.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:50

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik heb een (misschien) domme vraag. Binnenkort komt mijn eerste EV, dus ik ben me even aan het inlezen over openbaar laden. Mijn gemeente heeft aangekondigd dat er in mijn straat een laadpaal komt van ParknCharge. Deze partij rekent een “anti-laadpaalkleeftarief” van €0,25 per uur. Nu heb ik daar 2 vragen over:

1. Geldt dit ook als je met laadpassen met een vast tarief laadt?
2. Ik kan het nergens vinden, maar weet iemand of dit ook ‘s nachts geldt? Ik heb niet zoveel zin om om half 5 in m’n pyjama naar die auto te moeten lopen omdat ‘ie vol is :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcZ52CcabsXZmVH49-7jjX1mx5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHnGEzSuffQ61JR6rSGvYO7c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WindowsME
  • Laatst online: 00:06
kaanmijo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:26:
Ik heb een (misschien) domme vraag. Binnenkort komt mijn eerste EV, dus ik ben me even aan het inlezen over openbaar laden. Mijn gemeente heeft aangekondigd dat er in mijn straat een laadpaal komt van ParknCharge. Deze partij rekent een “anti-laadpaalkleeftarief” van €0,25 per uur. Nu heb ik daar 2 vragen over:

2. Ik kan het nergens vinden, maar weet iemand of dit ook ‘s nachts geldt? Ik heb niet zoveel zin om om half 5 in m’n pyjama naar die auto te moeten lopen omdat ‘ie vol is :+
Ik laad ook regelmatig bij een lokale ParknCharge paal en dit connectietarief geldt inderdaad niet als je een eMSP pas hebt die een vast tarief hanteert (bijv. de Shell pas). Verder wordt er helaas geen onderscheid gemaakt in tijd van de dag, het connectietarief begint te lopen zodra het voertuig opgeladen is (maargoed, hier krijg je dus niet mee te maken als je met een Shell pas laadt).

Overigens zou ik niet teveel letten op de maximale laad vermogens die ze opgeven. Die zijn vrij ambitieus gesteld, maar 9 v.d. 10 keer zit je wel rond de min. gegarandeerde laadvermogens. De ene keer dat het iets meer is, dan is het rond de 11 kW voor de Power aansluiting.
Dit hangt natuurlijk sterk af van de lokale belasting op het stroomnet, maar ik merk het ook bij andere ParknCharge palen buiten mijn stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 11:15
Vandaag heb ik mijn Lynk en Co aangesloten op een laadpaal en 1,5 uur geladen met een Elec2Go kaart. De auto is opgeladen, maar ik zie de transactie niet op de app. Paar uur later ergens anders weer aangesloten, die zie ik in de app. Kan toch niet zo zijn dat ik gratis heb opgeladen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKg2igg1Gb6krRE41jB-70y0qu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RacqXdBJFMlWvMCqIoYFbW8j.jpg?f=user_large

Onbegrijpelijk. Letterlijk de plaats ernaast alle ruimte, maar dan toch de laadpalen van de buurt blokkeren. |:(

Heb nu overigens al meerdere malen dat openbare palen niet afgerekend worden. Met mijn Shell pas vorig jaar vakantie diverse sessies 0,00 euro. Onlangs bij Vattenfall snellader met Vattenfall pas ook niet afgerekend.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Ophidian schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:10:
[Afbeelding]

Onbegrijpelijk. Letterlijk de plaats ernaast alle ruimte, maar dan toch de laadpalen van de buurt blokkeren. |:(
Ik zou deze foto even door sturen naar je gemeente.
Vragen of ze denken dat ze hiermee de transitie naar elektrisch rijden stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Zo dan, ik zou ook pissig zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
[Afbeelding]

Heb nu overigens al meerdere malen dat openbare palen niet afgerekend worden. Met mijn Shell pas vorig jaar vakantie diverse sessies 0,00 euro. Onlangs bij Vattenfall snellader met Vattenfall pas ook niet afgerekend.
Ik zie een hele brede stoep waar je kan staan ? :)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[Afbeelding]

Je krijgt van zoiets bijna pyromaniakale neigingen. :+ 8) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:15
Supershiva schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:56:
[...]

Hoezo? Je maakt toch gebruik van de wegen? Waarom dan niet de bijbehorende belasting betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Brotuck schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:26:
[...]

Ik zie een hele brede stoep waar je kan staan ? :)
Daar staan een paar hele vervelende paaltjes. Zelfs een Twizzy komt daar niet langs helaas.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Ophidian schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:28:
[...]

Daar staan een paar hele vervelende paaltjes. Zelfs een Twizzy komt daar niet langs helaas.
Dit is wel de reden waarom ik altijd minimaal een kabel van 5-7 meter bij me heb. Dan kan ik ervoor parkeren.
Gewoon overdwars.

Of als ik echt moet laden dan is die berg zo weg...... 8)

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
gerritjan schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:27:
[...]
Hoezo? Je maakt toch gebruik van de wegen? Waarom dan niet de bijbehorende belasting betalen?
Dat ben ik op zich met je eens, mits men maar het gewicht van de batterij niet meetelt voor het tarief van de schaal.

(idem overigens bij de bijtelling privé gebruik voor zakelijke rijders, maar dan niet het gewicht maar het deel van de catalogusprijs dat samenhangt met de batterij).

Dan trek je op dit punt de verhoudingen tussen EV en brandstofauto weer recht. Bij brandstofauto worden de kilo's voor de energie voortdurend bijgevuld waardoor het gewicht relatief laag is, terwijl de kilo's er bij de EV al standaard maximaal in zitten en bij het laden alleen de chemie weer in de juiste energietoestand wordt gezet zonder toename kilo's. Dat schijnt beter te zijn voor millieu, maar dan moet je dat niet extra belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
eltron schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:33:
[...]

Dat ben ik op zich met je eens, mits men maar het gewicht van de batterij niet meetelt voor het tarief van de schaal.

(idem overigens bij de bijtelling privé gebruik voor zakelijke rijders, maar dan niet het gewicht maar het deel van de catalogusprijs dat samenhangt met de batterij).

Dan trek je op dit punt de verhoudingen tussen EV en brandstofauto weer recht. Bij brandstofauto worden de kilo's voor de energie voortdurend bijgevuld waardoor het gewicht relatief laag is, terwijl de kilo's er bij de EV al standaard maximaal in zitten en bij het laden alleen de chemie weer in de juiste energietoestand wordt gezet zonder toename kilo's. Dat schijnt beter te zijn voor millieu, maar dan moet je dat niet extra belasten.
Ben het erg met je eens dat de kilo's niet bepalend zouden moeten worden voor de aanslag. Dat is een concept van vele jaren geleden.

Het idee wat erachter zat was dat je meer of sneller onderhoud hebt met meer kilo's. Maar helaas gaat het geld van de wegenbelasting helemaal niet rechtstreeks naar onderhoud wegen. Het is gewoon een melkkoe

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Laatst online: 20:41
Tremio schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:49:
Vandaag heb ik mijn Lynk en Co aangesloten op een laadpaal en 1,5 uur geladen met een Elec2Go kaart. De auto is opgeladen, maar ik zie de transactie niet op de app. Paar uur later ergens anders weer aangesloten, die zie ik in de app. Kan toch niet zo zijn dat ik gratis heb opgeladen?
Nee transacties kunnen met enorme vertraging verwerkt worden.
Mijn record is ruim 2 maanden na de laadbeurt.
De kans op een gratis laadbeurt is miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
gerritjan schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:27:
[...]

Je citeert hier nu een klein stukje uit mijn bericht.

Het hele bericht wat ik schreef gaat er over dat de overheid een (klimaat)doelstelling wil behalen.
Ze willen mensen uit de brandstof auto naar een EV halen.
Om dit te bereiken hebben ze X jaar geleden besloten om EV’s geen wegenbelasting toe te schrijven.
Als je die maatregel nu weer terug gaat draaien dan zijn de mensen alleen maar minder genegen om over te stappen naar een EV. Aangezien die dingen loei zwaar zijn vanwege de batterij.

We wisten allemaal dat wegenbelasting vrij EV op termijn zou worden afgebouwd. Maar als je dan als overheid nu ziet dat de doelstelling nog niet is behaald dan zou je flexibel moeten zijn en deze maatregel nog een X aantal jaar moeten verlengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:15
Supershiva schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:11:
[...]

We wisten allemaal dat wegenbelasting vrij EV op termijn zou worden afgebouwd. Maar als je dan als overheid nu ziet dat de doelstelling nog niet is behaald dan zou je flexibel moeten zijn en deze maatregel nog een X aantal jaar moeten verlengen
In een onderzoek van PWC lees ik dit:
"
Het afbouwen van de fiscale stimuleringsmaatregelen zoals nu
is voorzien richting 2025 staat een verdere toename van het
aantal elektrische auto’s niet in de weg, omdat tegen die tijd naar
verwachting de gemiddelde kostprijs van een elektrische auto
onder die van de brandstofauto is gedaald.

"
Moet ik eerst nog maar eens zien, maar ik denk dat de belastinginkomsten onmisbaar zijn, dus dat die maatregel simpelweg teveel geld kost. Bovendien heeft "Brussel" bevolen dat alle nieuwe auto's vanaf 2035 elektrisch aangedreven moeten zijn dus dan komt het vanzelf goed.
Lijkt me overigens een typisch gevalletje van wensdenken. Maar goed, voordat we nog verder off topic gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:18

[Afbeelding]
Je kunt de laadstroom (laadsnelheid) van het AC-laden beperken, zodat je pas om bijvoorbeeld 7.30 vol bent

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eltron
Frij5fd schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:15:
[...]

Je kunt de laadstroom (laadsnelheid) van het AC-laden beperken, zodat je pas om bijvoorbeeld 7.30 vol bent
ja, of de auto weghalen voor je naar bed gaat, als de batterij dan genoeg bevat voor je volgende rit.
dat vind ik persoonlijk dan weer socialer.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 05-11-2022 21:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:18
eltron schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:22:
[...]

ja, of de auto weghalen voor je naar bed gaat, als de batterij dan genoeg bevat voor je volgende rit.
dat vind ik persoonlijk dan weer socialer.
Zeker, als dat ook een optie is heeft dat de voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
@kaanmijo laden van EV is anders dan tanken met ICE, in meerdere opzichten, maar vooral het verschil dat je met ICE meestal de tank (bijna) leeg rijdt en dan weer in één keer vol gooit.
Bij EV hoef je niet naar vol. Het is voldoende als er genoeg in zit voor je volgende rit waar je op bestemming kunt laden. Het wordt ivm levensduur batterij zelfs afgeraden om auto lang met volle batterij te laten staan. Daarom wordt vaak door berijders een max van 80 of 90% aangehouden en alleen naar vol geladen als er een lange rit voor de boeg is.
AC laden duurt lang. Met 11 kW een uurtje of 6 van leeg naar vol afhankelijk van omvang batterij en hoe leeg die is bij start laden. Echter de auto zal in veel gevallen gemiddeld per dag een uurtje of 20 stil staan, waarvan je dus maar enkele uren hoeft te laden.
DC laden gaat snel, hierbij wordt vaak als referentietijd de laadtijd van 20 (of 10) naar 80% gemeld. Dat laatste percentage omdat bij de meeste auto's de laadcurve rond de 80% sterk wordt verlaagd om de batterij te sparen. in de praktijk laad je binnen Nederland waarschijnlijk weinig met DC en ga je dan normaalgesproken niet naar 80% of 100% als je met minder ook op je bestemming kunt komen. Ik doe dat zelf maar een enkele keer per jaar bij buitenlandse vakanties op grotere afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:34
Op zich hoeft de tank van een ICE natuurlijk ook niet altijd helemaal vol. Dat werkt zelfs nadelig voor je verbruik omdat je onnodig extra kilogrammen dinosap meesjouwt. We doen (deden :)) het omdat het makkelijker is: je hoeft minder vaak naar de pomp en je hoeft niet te rekenen. En volgens mij is precies die reden ook waarom de meeste EV-rijders wel degelijk altijd de accu helemaal vol (of tot 80%) laden in plaats van alleen wat ze nodig hebben voor de komende ritten: het is makkelijker. Minder nadenken, en minder vaak je laadkabel uit de kofferbak pakken.

Maar ik ben het helemaal eens met het concept van de laadplek weer vrij maken voordat je gaat slapen, als je zelf genoeg hebt voor de komende dag. Want ik ben zoiemand die vaak ruim na middernacht thuiskomt; als iedereen denkt dat het okay is om altijd maar de hele nacht bij de paal te blijven staan met een volle accu, zou het voor mij heel irritant worden. Het gebeurt al vaak dat alle palen bezet worden door EV's die niet (meer) staan te laden, maar gelukkig is er ook vaak nog wel een plekje vrij omdat ook veel mensen wél sociaal doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco

[Afbeelding]
Let op: het connectietarief bij Park'nCharge geldt volgens mij ook tijdens het laadproces, dus gedurende de totale connectietijd. Dit zie ik ook bevestigd in de laadpas-app van EV Company die de tarieven van de CPO 1 op 1 doorberekent (+ € 0,11 start/administratiekosten voor EV Company).

Overigens vind ik het concept van Park'nCharge op zich wel interessant: ze plaatsen twee laadpalen op 1 net-aansluiting van 3x25A, waarbij er 1 laadpunt op 3 fasen kan laden (Power) en drie laadpunten op 1 fase (Smooth). Die 1 fase-laadpunten zijn dan vooral handig voor EV's die maar op 1 fase kunnen laden, of als je geen probleem hebt met een langere laadtijd, bijvoorbeeld 's nachts.

Wel jammer van de vrij hoge laadtarieven, en een beetje knullig dat ze de kWh-prijs exclusief BTW tonen en het connectietarief inclusief BTW: https://www.parkncharge.nl/tarieven/

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Volladen genoeg voor de volgende rit heeft het risico dat je onverwachte ritten niet haalt. ABC. Always be Charging, er is geen enkele reden om niet tot 80% of zelfs tot vol te laden. De spookverhalen over tot 100% laden zijn niet meer dan dat, spookverhalen tenzij je een beroerde BMS hebt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
daemonix schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:28:
Volladen genoeg voor de volgende rit heeft het risico dat je onverwachte ritten niet haalt. ABC. Always be Charging, er is geen enkele reden om niet tot 80% of zelfs tot vol te laden. De spookverhalen over tot 100% laden zijn niet meer dan dat, spookverhalen tenzij je een beroerde BMS hebt.
Plus, je staat dan veel vaker die laadpaal bezet te houden. Vrijwel niemand heeft wat aan een laadpaal die 's nachts niks te doen heeft. Mensen hebben er wel eerder last van als je daardoor vaker per week 's avonds bij een laadpaal staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
voor onverwachte zaken heb je altijd nog de snellader.
En moet zeggen dat het in 99 van de 100 gevallen wel lukt zonder die snellader en zonder volle batterij, ook bij onverwachte ritten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Lichtelijk offtopic:
Tot 100% laden op zich is weinig mis mee inderdaad. Het geeft wat meer cycle load op de batterij, maar de meeste degradatie komt niet van cycli maar van de tijd (i.c.m. temperatuur, hoger is slechter).
Maar het is wel degelijk slechter om meer tijd dan nodig op 100% te spenderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIXqe2TkUDL9SXYMedBUBAyz9to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdXpeWadhc9V5vAI3lz76Lca.jpg?f=fotoalbum_large
De meeste batterijen zijn NMC/NCA, in dat geval is er vanaf zo'n 60% meer degradatie dan eronder. Op je scherm is dat meestal een iets lagere waarde, afhankelijk van hoeveel en waar de buffer in het BMS is ingesteld. In de zomer is de degradatie nog wat sterker.

Dus voor de batterij is tot 50% laden het beste en in verreweg de meeste gevallen kom je met de helft van het bereik prima de gemiddelde dag door. Of dat praktisch is zonder eigen laadpaal thuis of als je regelmatig onverwacht ver weg moet is natuurlijk een tweede. (en een derde is dat het de gemiddelde leaser zal jeuken wat de toestand van de batterij is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
Mijn MAINGAU pas doet het (nog steeds) niet bij Fastned, ook al is de pas gekoppeld in de Fastned app. Iemand enig idee?

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilon
  • Laatst online: 17-06 20:19
m00 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:26:
[...]

Lichtelijk offtopic:
Tot 100% laden op zich is weinig mis mee inderdaad. Het geeft wat meer cycle load op de batterij, maar de meeste degradatie komt niet van cycli maar van de tijd (i.c.m. temperatuur, hoger is slechter).
Maar het is wel degelijk slechter om meer tijd dan nodig op 100% te spenderen.
[Afbeelding]
De meeste batterijen zijn NMC/NCA, in dat geval is er vanaf zo'n 60% meer degradatie dan eronder. Op je scherm is dat meestal een iets lagere waarde, afhankelijk van hoeveel en waar de buffer in het BMS is ingesteld. In de zomer is de degradatie nog wat sterker.

Dus voor de batterij is tot 50% laden het beste en in verreweg de meeste gevallen kom je met de helft van het bereik prima de gemiddelde dag door. Of dat praktisch is zonder eigen laadpaal thuis of als je regelmatig onverwacht ver weg moet is natuurlijk een tweede. (en een derde is dat het de gemiddelde leaser zal jeuken wat de toestand van de batterij is)
In de grafiek zie je het energieverlies tussen het moment van opladen en het moment van verbruik. Het energieverlies is groter met hogere initiële SoC.
Maar ik ben benieuwd of er bewijs is voor accudegradatie bij het regelmatig laden tot 100% ten opzichte van bijvoorbeeld 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 20:24
Bartelomeus schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:34:
Mijn MAINGAU pas doet het (nog steeds) niet bij Fastned, ook al is de pas gekoppeld in de Fastned app. Iemand enig idee?
Zelfde probleem hier, Maingau reageert niet op email :/

VW egolf 2020

Pagina: 1 ... 8 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2