RobbieB schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:33:
[...]
Er zijn ook nog andere regelingen die de andere kant op werken:
- Elektriciteitsprijs is kunstmatig hoog omdat deze aan de gasprijs gekoppeld is, plan is om dit te gaan veranderen waardoor de elektriciteitsprijs waarschijnlijk weer gaat dalen.
(...)
-Electriciteitsprijs is nu inderdaad onrealistisch hoog (top rond 0,90/kWh), maar dat zou de consumentenprijs aan het stopcontact zijn met een nieuw contract. Deze lag altijd zo'n 10 cent lager dan de prijs aan de AC-paal (begrijpelijk, infrastructuur/laadpaal heeft ook kosten). Wat zou betekenen, als AC-palen een variabel tarief hadden, dat de prijs daar nu 1,00 zou zijn.
Ik reken echter niet met dat absurd hoge bedrag, maar met de stroomprijs voor de uitbraak van de oorlog in Oekraine. Desondanks wordt het tarief dan een stuk hoger.
Ik kan het ook op een andere manier voorrekenen:
Shell ReCharge rekent nu 46 cent/kWh, dat wordt per 1-1-23 met 21% ipv 9% BTW: 51 cent, en tel daar de energiebelasting en ODE bij op waarvan laadpalen nu nog vrijgesteld zijn (8 a 10 cent per kWh incl. BTW) en je komt op het tarief van
0,60/kWh aan de publieke AC paal anno 2023. Zónder dat ze dit hele jaar überhaupt nog een verhoging van hun eigen kosten, of de kosten van de inkoopstroom zouden doorbelasten.
- Benzineprijs is kunstmatig laag tot in ieder geval 30 juni 2023 vanwege belastingkorting hierop. Hierna zal benzineprijs vermoedelijk weer stijgen.
-Benzineprijs: klopt die is kunstmatig laag, maar daarom heb ik ook gerekend met 2,10, en niet 1,89 wat je nu aan de goedkoopste pompen betaald (accijnskorting benzine = 17 cent). Dus daar is in de berekening al voor gecorrigeerd.
- Lease auto's vanaf 2025 zijn verplicht elektrisch, misschien vervelend voor de werkgever die de kosten moet dragen, maar wel een feit waaraan zich ze zich zullen moeten conformeren. Dus dan moeten alle lease rijders wel overstappen.
En 'hier moet de overheid iets aan doen'? De hele reden dat EV's nu onaantrekkelijk worden is omdat de overheid ICE gebruik stimuleert met belastingvoordelen en absurde constructies door elektriciteit aan gasprijs te koppelen. Het zijn juist de maatregelen van de overheid die voor deze ellende zorgen. Dus als ze er al iets aan moeten doen, dan is het dan ze zich er minder tegenaan moeten gaan bemoeien...
-Lease auto's: dat is een plan van het kabinet, dat nog nader onderzocht moet worden m.b.t. haalbaarheid. Er is nog geen nieuws over geweest. Kernpunt daarin zal zijn, is het EV-productiecapaciteit ruim groot genoeg om aan de vraag te voldoen, evenals beschikbare laadvoorzieningen en het stroomnet?
-'Overheid moet zich er minder tegenaan bemoeien': De enige ICE subsidie op dit moment is de korting op de accijns, en daar heb ik al voor gecorrigeerd in de berekening (behalve de subsidie van de oliebedrijven, maar dat is een ander verhaal). Loskoppeling stroom-gasprijs gaat op korte termijn niks verbeteren aan de hoge stroomprijzen, voor Nederland zelfs eerder verslechteren.*
Dus de overheid zal wel wat
moeten doen aan de geplande verhoogde belasting op laadpalen per 1-1-23, om EV's komende jaren enigszins aantrekkelijk te houden t.o.v. benzine. Daarnaast lijkt het mij verstandig per 2025 een (gewichts)korting voor EV's op de MRB te geven zodat deze vergelijkbaar belast wordt als een benzineauto van dezelfde klasse, in plaats van zeker 2-3x zo zwaar. Dat er in 2030 (heeeeel misschien) kilometerbeprijzing ingevoerd gaat worden waarin iedereen hetzelfde betaald, daar heeft de markt 5 jaar lang niks aan.
Members only: Loskoppelen gas- en stroomprijs pakt slecht uit voor Nederland
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen