[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 217 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:18
TucanoItaly schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:17:
Ik heb twee laadpasjes (We Drive Solar, en importeur van m'n EV) die de LMS backend gebruiken. Die zijn dan niet groot genoeg om hun eigen app uit te brengen. Ik dacht altijd dat de Smoov app hiervoor was? Want ik kan m'n laadpas daar wel invoeren, maar nog steeds zie ik geen tarieven bij laadpalen.

Ik kan het natuurlijk wel online bekijken, bijv. voor We Drive Solar is het de URL https://lomboxnet.evc-net.com/Locations
Maar die interface is op een mobiel erg lastig.
Probeer het eens met de "Laadpaal App" van LMS.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:19
4v4t4r schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:15:

Efteling entree, 4 man met parkeren 200 EUR zonder iets te eten. met een volle auto naar huis voel ik dan echt niet meer het verschil financieel (weet niet hoeveel je moet laden (of wil, sommige autos kan je instellen)
Daarnaast staan de laadpalen bij de ingang, scheelt ook weer lopen, dat doe je op zo'n dag genoeg ;)
Wat je zegt, het is al duur genoeg. ;)
Als je niet hoeft te laden dan zie ik niet echt reden om te gaan laden, al gaat het om 1 cent.
Woon je echt te ver en moet je wel laden dan is het te overwegen maar wat ik zei, ik pak dan liever nog even een kwartiertje een Tesla paal. Maar goed, ieder zijn meug hè.

Tenzij je echt niet van lopen houdt en de auto zo dicht mogelijk bij de poort wilt hebben dan is het ook het overwegen waard (niet voor mij overigens maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

TucanoItaly schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:17:
Ik heb twee laadpasjes (We Drive Solar, en importeur van m'n EV) die de LMS backend gebruiken. Die zijn dan niet groot genoeg om hun eigen app uit te brengen. Ik dacht altijd dat de Smoov app hiervoor was? Want ik kan m'n laadpas daar wel invoeren, maar nog steeds zie ik geen tarieven bij laadpalen.

Ik kan het natuurlijk wel online bekijken, bijv. voor We Drive Solar is het de URL https://lomboxnet.evc-net.com/Locations
Maar die interface is op een mobiel erg lastig.
Probeer eens ChargeAssist - Play Store | App Store. Is de app van GreenFlux, je kan er allerlei passen in laden, alleen eerste keer heb je de pas ook fysiek nodig.

Veel palen geven daarin direct de roaming prijs weer, en dan moet jij zelf weten wat de prijsstructuur van je laadpasprovider is, want dat krijgt je er nog bovenop (ElBizz is bijvoorbeeld roaming prijs + 6 cent per sessie).

[ Voor 0% gewijzigd door nannoe op 05-09-2023 17:06 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:03
Oeps hier ging iets mis.

[ Voor 97% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-09-2023 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Zjanzjak schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:32:
[...]

Wat je zegt, het is al duur genoeg. ;)
Als je niet hoeft te laden dan zie ik niet echt reden om te gaan laden, al gaat het om 1 cent.
Woon je echt te ver en moet je wel laden dan is het te overwegen maar wat ik zei, ik pak dan liever nog even een kwartiertje een Tesla paal. Maar goed, ieder zijn meug hè.
We hadden eerder het gesprek over hoe lang Tesla dit vol gaat houden, deze lage prijzen. Maar als iedereen zo gaat denken, en ze concurreren ook met alle ac-palen, dan wordt het nog wat.

Als je de hele dag in een pretpark loopt, is het toch juist de luxe van elektrisch rijden dat je auto weer vol klaar staat? Ik zou na zo’n lange dag niet 5 euro willen besparen door daarna weer 20 minuten langs een snelweg te gaan staan. Tenzij er toch een stop gemaakt moet worden bij het favoriete fastfood-restaurant van de kinderen…;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

pmiddeld schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:23:
[...]

Probeer het eens met de "Laadpaal App" van LMS.
Yes, dat werkt! Dank je.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Helaas.... "Tariffs could not be calculated". Betreft Antwerpen, overigens.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 14:12
TucanoItaly schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:51:
[...]

Helaas.... "Tariffs could not be calculated". Betreft Antwerpen, overigens.
Ik heb hier (ook antwerpen) onlangs geladen op een laadpaal die niet eens in de app stond (50five, gebruikt dezelfde back-end)
Maar de prijs kwam quasi overeen met diegene van de laadpaal aanbieder. De total energies AC palen zijn schappelijk geprijsd aan 33c/kWh. nog geen goedkopere gevonden, buiten laden op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:57
nathalia schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:05:
[...]

Het zijn daar Eneco laadpalen. Met een Eneco abo van € 3,- per maand kosten die € 0,23 per kWh. Zonder abo kom je inderdaad op de tarieven die je zelf had gevonden.

Maar check het initiatief van Go-Charge en topicstarter @Hachy. Als je de app download geeft je dat in 1x een goed inzicht....
Eneco heeft een (lange) lijst met Eneco laadpunten met een afwijkend tarief (zie website). Volgens mij vallen die van de Efteling daar ook onder en kosten €0,60 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 17:25
Silversurfer1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:41:
[...]

Eneco heeft een (lange) lijst met Eneco laadpunten met een afwijkend tarief (zie website). Volgens mij vallen die van de Efteling daar ook onder en kosten €0,60 per kWh.
In dat geval kloppen de tarieven in de app van Go-Charge niet. Daar heb ik die € 0,23 vandaan gehaald.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 09:10
Iemand die uitsluitsel kan geven over het laadtarief bij de Efteling? Liefst met een Eneco laadpas 😊👍

[ Voor 20% gewijzigd door Rolfy op 05-09-2023 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:50
Rolfy schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:54:
Iemand die uitsluitsel kan geven over het laadtarief bij de Efteling? Liefst met een Eneco laadpas 😊👍
Met mijn MTC pas was het EUR 0,605 per kWh. 2 weken geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 18:52
Juerd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:49:
[...]

Helemaal niet saai :)

Ik denk dat je bij het berekenen van de "winst" ook uit moet gaan van 48 - 8 = 40 kWh, omdat je 8 ervan moet investeren in het ritje en die dus niet meedoen aan de winst, die dan nog maar op 0,96 € per keer komt, waardoor je dit zelfs 14 keer per maand zou moeten doen om het rendabel te maken.

Je boft maar, met zo'n goedkope paal in de buurt!
Ja, je hebt gelijk, de winst op die 8 kWh moet inderdaad niet meedoen.
Maar goed, de strekking blijft natuurlijk dat de lage Tesla-prijzen helaas niet zo nuttig zijn voor ons, zolang de laadpalen in de buurt nog (Vattenfall-palen in Gelderland/Overijssel, voorheen ook Allego, maar die heeft de prijzen vorige maand verhoogd van 30 naar 39,5 cent/kWh) goedkoop zijn.

Wel apart dat het zo ontzettend kan verschillen wat je betaalt, afhankelijk van je woonplaats. :X
nannoe schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:06:
[...]

Probeer eens ChargeAssist - Play Store | App Store. Is de app van GreenFlux, je kan er allerlei passen in laden, alleen eerste keer heb je de pas ook fysiek nodig.

Veel palen geven daarin direct de roaming prijs weer, en dan moet jij zelf weten wat de prijsstructuur van je laadpasprovider is, want dat krijgt je er nog bovenop (ElBizz is bijvoorbeeld roaming prijs + 6 cent per sessie).
Dank je wel, nu heb ik 24 openbaar laden-apps op mijn telefoon. 7(8)7
Ziet er wel leuk uit, alleen jammer dat voor heel veel palen de tarieven nog niet goed doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 15:48
dextertje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:12:
[...]

Ja, je hebt gelijk, de winst op die 8 kWh moet inderdaad niet meedoen.
Maar goed, de strekking blijft natuurlijk dat de lage Tesla-prijzen helaas niet zo nuttig zijn voor ons, zolang de laadpalen in de buurt nog (Vattenfall-palen in Gelderland/Overijssel, voorheen ook Allego, maar die heeft de prijzen vorige maand verhoogd van 30 naar 39,5 cent/kWh) goedkoop zijn.

Wel apart dat het zo ontzettend kan verschillen wat je betaalt, afhankelijk van je woonplaats. :X

[...]

Ziet er wel leuk uit, alleen jammer dat voor heel veel palen de tarieven nog niet goed doorkomen.
Als mogelijk EV rijder (PL deal, zie andere topic), 0 ervaring met laadpalen, altijd zoekende naar het goedkopere alternatief zijn dit soort berichten niet extreem bemoedigend :F

Wordt veel inlezen de komende periode.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 23:37
4v4t4r schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:15:
[...]

Efteling entree, 4 man met parkeren 200 EUR zonder iets te eten. met een volle auto naar huis voel ik dan echt niet meer het verschil financieel (weet niet hoeveel je moet laden (of wil, sommige autos kan je instellen)
Daarnaast staan de laadpalen bij de ingang, scheelt ook weer lopen, dat doe je op zo'n dag genoeg ;)
Ja precies. Mijn vrouw hier ook gedaan. Bij het verlaten van de parkeerplaats stond ze alleen achteraan. Weinig lopen betekent lang wachten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
nadroJ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:25:
[...]

Als mogelijk EV rijder (PL deal, zie andere topic), 0 ervaring met laadpalen, altijd zoekende naar het goedkopere alternatief zijn dit soort berichten niet extreem bemoedigend :F

Wat is de PL deal? Welk andere topic?
Edit: gevonden, het ging natuurlijk over Private Lease

Als je het leuk vindt om te zoeken naar het goedkopere alternatief, dan heb je een hele goede aan laadpalen. :D

Het kost wel wat meer moeite dan benzineprijzen bijhouden, maar het kan ook veel meer lonen.
Allego palen in Gelderland, bijvoorbeeld, zijn in 2023 heel flink van prijs veranderd: van 67 naar 35 naar 30 naar 39,5 cent per kWh. Terwijl je bij Tesla ook voor rond de 24 cent per kWh terecht kunt met een abo.
Dat zou zoiets zijn als een verandering van de benzineprijs van € 3,35 naar €1,75 naar €1,50 naar € 1,975 nu, met een Tesla tankstation voor €1,20 op een half uur rijden. 🤪

Dit topic is wel heel nuttig om je te informeren en ik kan ook de nieuwsbrief van laadpas top 10 aanraden.

En mijn ervaring is ook dat je niet lang van te voren allerlei pasjes moet aanschaffen als je ze nog niet gaat gebruiken. Ik heb o.a. pasjes van Maingau, Elli, Hyundai, EnelX, waar ik voorlopig niks mee doe. Sterker nog, alleen die van Maingau heb ik weleens gebruikt uit bovenstaande lijstje.

Ik gebruik wel veel: Freshmile en Chargepoint, en vattenfall voor hun eigen palen.
Maar dat kan over een half jaar weer anders zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door dextertje op 06-09-2023 10:48 . Reden: Vraag is overbodig geworden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
nathalia schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:38:
[...]

In dat geval kloppen de tarieven in de app van Go-Charge niet. Daar heb ik die € 0,23 vandaan gehaald.
Sterker nog: op die locatie klopt geen van de tarieven die ik heb kunnen controleren (e-flux, shell, plugsurfing, vattenfall - deze laatste komt wel in de buurt, scheelt 1,6 ct/kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

dextertje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:12:
[...]
Nee, het is zeker nog geen catch-all. Wat ik nu zie, enkel de TotalEnergies en Equans palen werken.

Wat ontbreekt maar hopelijk nog komt: Vattenfall, Allego, LMS back-end, JustPlugin, EVbox, E-Flux, Shell Community palen.

Daarvoor moeten ze de laadpaalaanbieder hun systemen volgens met een API toegankelijk maken (en andersom de pasaanbieders die met een goede API de prijzen communiceren).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Prullenbak84
nadroJ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:25:
[...]

Ik heb het hier eerder gezegd, en ik zeg het nog een keer:

Ja, de prijzen zijn soms ondoorzichtig. Ja, er zit veel prijsverschil in. Maar nee, het is niet zo erg als het lijkt. Besef goed dat dit topic gevuld is met een divers aantal mensen, maar twee groepen voeren de boventoon: 1. de klager die vooral vindt dat het allemaal heel onoverzichtelijk is, en 2. de koopjesjager/hobbyist die het leuk vindt om zo goedkoop mogelijk kilowattuurtjes te scoren. Alhoewel ze allebei gelijk hebben op hun eigen manier (en vooral groep 2 heel leuk kan zijn om zo af en toe een beetje onderdeel van te zijn), zijn het nou niet bepaald de groepen waar je als beginnende ev-rijder per se je oren naar moet laten hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:58
Prullenbak84 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:55:
[...]

Ik heb het hier eerder gezegd, en ik zeg het nog een keer:

Ja, de prijzen zijn soms ondoorzichtig. Ja, er zit veel prijsverschil in. Maar nee, het is niet zo erg als het lijkt. Besef goed dat dit topic gevuld is met een divers aantal mensen, maar twee groepen voeren de boventoon: 1. de klager die vooral vindt dat het allemaal heel onoverzichtelijk is, en 2. de koopjesjager/hobbyist die het leuk vindt om zo goedkoop mogelijk kilowattuurtjes te scoren. Alhoewel ze allebei gelijk hebben op hun eigen manier (en vooral groep 2 heel leuk kan zijn om zo af en toe een beetje onderdeel van te zijn), zijn het nou niet bepaald de groepen waar je als beginnende ev-rijder per se je oren naar moet laten hangen.
Dat is veel te kort door de bocht. Nieuwe EV-rijders komen zeer waarschijnlijk uit een ICE en zijn dus niets anders gewend dan vrij constante prijzen voor brandstof, waar ze in Nederland ook tanken. Bovendien hangen die prijzen op grote borden bij het tankstation en zijn dus volledig transparant.

Een EV-rijder moet moeite doen om de prijzen te achterhalen en de prijsverschillen zijn extreem veel groter. Dus jouw groep 1 betaalt soms 100% meer dan groep 2. Dat is wel degelijk iets om over te klagen. En niet alleen de prijsverschillen, ook de opbouw van die prijzen varieert per aanbieder (starttarief, prijs per kWh, kleefboete).
Ik denk dan ook dat jouw groep 1 heel veel groter is dan groep 2 en ik denk dat vrijwel niemand de huidige situatie prefereert boven een transparante prijsstelling.

[ Voor 5% gewijzigd door multikoe op 06-09-2023 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
multikoe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:07:
[...]

Dat is veel te kort door de bocht. Nieuwe EV-rijders komen zeer waarschijnlijk uit een ICE en zijn dus niets anders gewend dan vrij constante prijzen voor brandstof, waar ze in Nederland ook tanken. Bovendien hangen die prijzen op grote borden bij het tankstation en zijn dus volledig transparant.
Wellicht heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt, of wellicht heb je niet goed gelezen. Ik wil vooral even mezelf quoten:
Ja, de prijzen zijn soms ondoorzichtig. Ja, er zit veel prijsverschil in.
Wat ik maar bedoel te zeggen is: Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn als het hier vaak lijkt. Als je voor je eigen situatie, voor de paal/palen waar je het meest laadt, een goedkope oplossing hebt, dan ben je al een heel eind.
Een EV-rijder moet moeite doen om de prijzen te achterhalen en de prijsverschillen zijn extreem veel groter. Dus jouw groep 1 betaalt soms 100% meer dan groep 2. Dat is wel degelijk iets om over te klagen.
Waar zeg ik dat dat niet mag dan? Het heeft verder geen zin, zie ook de topic warning, maar ik zeg nergens dat het niet iets is om over te klagen. Alleen zeg ik tegen nieuwe ev-rijders: laat jet niet ontmoedigen door dit topic en het geklaag.
En niet alleen de prijsverschillen, ook de opbouw van die prijzen varieert per aanbieder (starttarief, prijs per kWh, kleefboete).
Ik denk dan ook dat jouw groep 1 heel veel groter is dan groep 2 en ik denk dat vrijwel niemand de huidige situatie prefereert boven een transparante prijsstelling.
Ook dat hoor je mij nergens zeggen.

Verder kun je volgens mij mijn post als een hoop dingen aanmerken, maar "kort door de bocht"? Serieus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
multikoe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:07:
[...]

Een EV-rijder moet moeite doen om de prijzen te achterhalen en de prijsverschillen zijn extreem veel groter. Dus jouw groep 1 betaalt soms 100% meer dan groep 2. Dat is wel degelijk iets om over te klagen. En niet alleen de prijsverschillen, ook de opbouw van die prijzen varieert per aanbieder (starttarief, prijs per kWh, kleefboete).
Ik denk dat een goed advies voor de beginnende EV-rijder is: als je echt zo min mogelijk je wilt verdiepen, neem een laadpas met vaste tarieven (ANWB, Maingau, laadpas van je automerk). Deze veranderen niet zo heel vaak, maar zijn wel duurder.
Als je iets meer moeite wilt doen: oriënteer je even op de laadpalen in de buurt of langs routes waar je vaak langs komt. Check wat de goedkoopste is. Dat kan best veel werk zijn en helaas is niet voor heel Nederland hetzelfde, maar daar is o.a. dit topic voor.
Eenmaal gevonden, kun je daar blijven, maar controleer regelmatig (vooral rond de 1e en de 15e van de maand) of het tarief niet inmiddels veranderd is.
Want die kunnen van de ene op de andere dag met 50% dalen, om enkele maanden later weer met 30%, soms zelfs meer, te stijgen.
Zoals gezegd: de nieuwsbrief van Laadpas Top 10 is daar heel behulpzaam bij.

En dit topic natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Prullenbak84 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:22:
[...]
Wat ik maar bedoel te zeggen is: Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn als het hier vaak lijkt. Als je voor je eigen situatie, voor de paal/palen waar je het meest laadt, een goedkope oplossing hebt, dan ben je al een heel eind.
Dat is waar. Uiteindelijk, na een paar weken/maanden weet je waar de palen staan en hoeveel ze ongeveer kosten.

Maar het kost echt wel veel meer moeite om alles uit te zoeken dan bij een ICE, zelfs voor mensen die tech-savvie zijn. Voor mijn ouders, en menig andere oudere, is dit een praktisch onoverkomelijk probleem. Ik zou hen om die reden op dit moment geen EV kunnen aanraden. Voor mij werkt het, maar ik weet dat ze binnen no-time ontevreden gaan zijn met al dat gedoe en mij gaan aankijken.

Ik vind dat ze de CPO prijs op de palen moeten verplichten. Gewoon een schermpje. Eventueel met tijd-prijs als van toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Bartjuh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:31:
[...]

Maar het kost echt wel veel meer moeite om alles uit te zoeken dan bij een ICE, zelfs voor mensen die tech-savvie zijn.
Voor mijn ouders, en menig andere oudere, is dit een praktisch onoverkomelijk probleem. Ik zou hen om die reden op dit moment geen EV kunnen aanraden. Voor mij werkt het, maar ik weet dat ze binnen no-time ontevreden gaan zijn met al dat gedoe en mij gaan aankijken.
Zeker waar, maar mijn punt is dus deels: Je hóéft ook niet per se alles uit te zoeken. En dan valt "al dat gedoe" wel mee. Zeker, nogmaals: er is wel gedoe, maar we moeten ook niet overdrijven. Het gedoe komt pas bij vreemde laadpalen, of als je zo goedkoop mogelijk wil, of al helemaal bij een combinatie daarvan.
Ik vind dat ze de CPO prijs op de palen moeten verplichten. Gewoon een schermpje. Eventueel met tijd-prijs als van toepassing.
Mwa. Zou mooi zijn, maar dan krijg je weer dat mensen niet weten wat cpo tarief is, en waarom ze toch niet die prijs betalen. En blijft het spelletje: "kan ik niet nog goedkoper met een andere pas" ook gewoon bestaan, en dus lost het maar half het probleem op.
Ik vind t eigenlijk al heel wat als de prijs die je met een speicifieke pas betaalt, duidelijk in de app van die pas staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 06-09-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[quote]Prullenbak84 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:22:
[...]
Wellicht heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt, of wellicht heb je niet goed gelezen. Ik wil vooral even mezelf quoten:
Laat ik even de angel uit de discussie halen: Ik val je niet aan, ik vind alleen dat je het te simpel stelt. Om te beginnen is er een groep 3: de groep waarin ik zit. Ik vind de onduidelijke prijzen en prijsstructuur onwenselijk en stom maar ik maak me er ook weer niet zo druk om. Ik zorg dat ik niet veel teveel betaal, maar ik zoek ook weer niet de goedkoopste oplossing. Ik heb twee laadpaalaanbieders in mijn directe omgeving (Vattenfal en Greenpoint) en ik gebruik voor beide de Vattenfal pas, ook al is zijn er voor Greenpoint goedkopere passen te krijgen.

Ik werd voornamelijk getriggerd door jouw opmerking:
Maar nee, het is niet zo erg als het lijkt
Die vindt ik nog steeds kort door de bocht en ik heb uitgelegd waarom.
Jouw advies aan beginnend EV-rijders (mijn interpretatie althans) is overigens ongeveer hetzelfde als wat ik mensen vaak vertel: relax! Je komt uiteindelijk wel bij een modus uit waarbij jij en je portemonnee zich prettig voelen. Maar het kost tijd en energie.

Dat je als beginnend EV'er naast die onduidelijke prijsstellingen ook nog eens moet uitkijken wiens posts je leest en hoe je die interpreteert is ook goed advies, maar natuurlijk van toepassing op alles wat je leest op Internet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:50
Ik ben ook beginnende EV rijder (had wel al jaren een PHEV). Ik laad ruim 95% thuis, voor die overige 5% wil ik vooral een pas die het doet. In mijn geval gekozen voor Shell en ANWB.

En ja, dat je niet makkelijk vooraf ziet (zonder app) wat een kWh kost vind ik ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:04
Het valt mij op dat de laadpalen van Dutch charge die onder LMS vallen geen LMS maar een DCN serienummer hebben en niet inzichtelijk zijn in de be charge app terwijl die wel een roamingovereenkomst hebben met LMS.

Iemand die weet waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
multikoe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:17:
[quote]Prullenbak84 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:22:
[...]

[...]

Laat ik even de angel uit de discussie halen: Ik val je niet aan, ik vind alleen dat je het te simpel stelt. Om te beginnen is er een groep 3: de groep waarin ik zit.
Er zijn nog veel meer groepen. Dat zei ik ook (letterlijk: "Besef goed dat dit topic gevuld is met een divers aantal mensen"), en zei dat twee groepen de boventoon voeren in dit topic. Dan zeg ik dus overduidelijk juist helemaal niet dat er maar 2 groepen mensen zijn.
Ik werd voornamelijk getriggerd door jouw opmerking:

[...]

Die vindt ik nog steeds kort door de bocht en ik heb uitgelegd waarom.
Jouw advies aan beginnend EV-rijders (mijn interpretatie althans) is overigens ongeveer hetzelfde als wat ik mensen vaak vertel: relax! Je komt uiteindelijk wel bij een modus uit waarbij jij en je portemonnee zich prettig voelen. Maar het kost tijd en energie.
Dus je werd erdoor getriggerd maar bent het er uiteindelijk helemaal mee eens. Ok, check.

Misschien had ik in plaats van "Maar nee, het is niet zo erg als het lijkt" moeten schrijven: "Maar nee, het is meestal niet zo erg als het hier in dit topic vaak lijkt". Maar volgens mij was de rest van mijn post er voor die nuance :)
Dat je als beginnend EV'er naast die onduidelijke prijsstellingen ook nog eens moet uitkijken wiens posts je leest en hoe je die interpreteert is ook goed advies, maar natuurlijk van toepassing op alles wat je leest op Internet :)
Lijkt me duidelijk. Maar ook dat je hier in een topic zit met mensen die er over het algemeen bovengemiddeld mee bezig zijn.

Edit: Ook mijn toon en persoonlijke opmerkingen wat geminderd.

[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 06-09-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 06-09-2023 15:54 . Reden: Dit is niet nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Knip

[ Voor 124% gewijzigd door Notna op 06-09-2023 15:54 . Reden: Ook niet nodig :) ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Houden we het wel gezellig, ondanks de warmte buiten?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:58
boyette schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:00:
Het valt mij op dat de laadpalen van Dutch charge die onder LMS vallen geen LMS maar een DCN serienummer hebben en niet inzichtelijk zijn in de be charge app terwijl die wel een roamingovereenkomst hebben met LMS.

Iemand die weet waarom?
Becharge heeft al een paar maanden struggles met LMS palen in welke constructie dan ook..
Ik kan al tijden niet meer met becharge laden bij de ecotap snellader in de straat (ook LMS).
Misschien is dat voor jouw situatie hetzelfde.
Contact via de app is nagenoeg zinloos, ze hebben op geen enkele vraag hierover gereageerd.
Als je ze belt krijg je een gebrekkig engels sprekende italiaan(se) die je ook niet verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
yannienl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:25:
[...]

Becharge heeft al een paar maanden struggles met LMS palen in welke constructie dan ook..
Ik kan al tijden niet meer met becharge laden bij de ecotap snellader in de straat (ook LMS).
Contact via de app is nagenoeg zinloos, ze hebben op geen enkele vraag hierover gereageerd.
Als je ze belt krijg je een gebrekkig engels sprekende italiaan(se) die je ook niet verder kan helpen.
oh echt.. dus het is zelfs met alle LMS palen..

maar zou die roamingovereenkomst beëindigd zijn dan of is het een storing..dat heeft grote gevolgen voor het inzetten van de bundels als dat zo is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
boyette schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:27:
[...]

maar zou die roamingovereenkomst beëindigd zijn dan of is het een storing..dat heeft grote gevolgen voor het inzetten van de bundels als dat zo is..
Ik wil niet zeggen alle LMS palen, maar iig de palen die ik gebruik.
Het is voor mij nu al zeker een maand, misschien langer gaande.
Ze reageren op geen enkele vraag over LMS palen, dus ik denk niet dat het een storing is.
Is een aanname maar het is anders wel een heel langdurige storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Laatst online: 16-05 10:15
boyette schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:27:
[...]

Ik heb vandaag geladen bij een LMS paal (Park n Charge) met Be Charge. Gaat met vallen en opstaan en de beschikbaarheid vd paal is wisselend. Maar het kan dus nog wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
Pjotr70 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:37:
[...]

Ik heb vandaag geladen bij een LMS paal (Park n Charge) met Be Charge. Gaat met vallen en opstaan en de beschikbaarheid vd paal is wisselend. Maar het kan dus nog wel
Bij mij pakt ie hem gewoon niet, app en pas.
Voor een 'hopen dat het werkt' vind ik dan 38 euro per maand wel heel veel geld.
Elli is maar 11 cent duurder dus die gebruik ik tot het misschien ooit is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Laatst online: 16-05 10:15
yannienl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:41:
[...]

Bij mij pakt ie hem gewoon niet, app en pas.
Voor een 'hopen dat het werkt' vind ik dan 38 euro per maand wel heel veel geld.
Elli is maar 11 cent duurder dus die gebruik ik tot het misschien ooit is opgelost.
Ik gebruik de 250 kWh bundel en snellaad daarnaast met FM en een enkele keer AC met E-Flux. Alternatief genoeg maar t lukt nog steeds om de bundel op te maken 😀. Zo lang het nog werkt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:23
yannienl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:25:
[...]

Kan iemand mij vertellen hoe ik weet of de laadpaal hier op de hoek lms is of niet?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:14
MerijnB schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:30:
[...]

Kan iemand mij vertellen hoe ik weet of de laadpaal hier op de hoek lms is of niet?
Kijk opdr app van chargefinder of moovility

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 09:25
Weet iemand of ze Shell Recharge app fors duurder is geworden?

Wij wouden in augustus naar Zwitserland, maar nu gaan we toch volgende week. Laadkosten zijn flink hoger nu.

Maingau zou het goedkoopst zijn, echter heb ik die pas niet op tijd binnen gok ik.

Nog andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dChained schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:50:

Wij wouden in augustus naar Zwitserland, maar nu gaan we toch volgende week. Laadkosten zijn flink hoger nu.

Maingau zou het goedkoopst zijn, echter heb ik die pas niet op tijd binnen gok ik.

voor maingau heb je de pas niet perse nodig
check ook eens tango app
en chargepoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00

koboy

Heb een idee voor een icon

Als je hem al hebt: Freshmile. Ik had de pas met 1 week binnen, dus misschien gaat het net om er nog 1 aan te vragen....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:51
koboy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:31:
[...]

Als je hem al hebt: Freshmile. Ik had de pas met 1 week binnen, dus misschien gaat het net om er nog 1 aan te vragen....
Wij zijn momenteel onderweg naar Zwitserland met onze Kia E-Soul en laden onderweg bij Tesla. Met een maand abonnement een koopje, in Duitsland overdag tussen € 0,34 en € 0,38. Het is overal vrij rustig en altijd een toilet en koffie beschikbaar. In Zwitserland gaan we ook bij Tesla laden en een keer bij ons hotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
koboy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:31:
[...]

Ga ik eens naar kijken, vertrekken maandag namelijk.
RodeVre schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:56:
[...]

Wij zijn momenteel onderweg naar Zwitserland met onze Kia E-Soul en laden onderweg bij Tesla. Met een maand abonnement een koopje, in Duitsland overdag tussen € 0,34 en € 0,38. Het is overal vrij rustig en altijd een toilet en koffie beschikbaar. In Zwitserland gaan we ook bij Tesla laden en een keer bij ons hotel.
Dat is ook interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje

Volgens mij zijn ze niet in het algemeen fors duurder, maar het viel me toevallig wel op dat een aantal laadpalen in Luxemburg die ik in mijn favorieten had gezet, opeens 52 ct/kWh waren. Terwijl ik er vorige maand nog geladen heb voor 30 ct/kWH.

Zoals RodeVre al zei: Tesla met abo is een aanrader. Let wel op als je een e-GMP auto (Ioniq 5/6, EV6) hebt, want dan werken V3-laders meestal niet, of op maar 42 kW.
In de Tesla-app kun je V2-laders herkennen doordat er staat "150 kW max". Als er staat "250 kW max", dan zijn er in elk geval V3-laders aanwezig. Of er dan óók V2-laders aanwezig zijn, kun je op de site van Tesla zien, of in de Chargemap-app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:21
dextertje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:33:
[...]

Volgens mij zijn ze niet in het algemeen fors duurder, maar het viel me toevallig wel op dat een aantal laadpalen in Luxemburg die ik in mijn favorieten had gezet, opeens 52 ct/kWh waren. Terwijl ik er vorige maand nog geladen heb voor 30 ct/kWH.
Zie ik nu ook, ik meen mij te herinneren dat die lage prijs tot eind dit jaar zou zijn. Gelukkig is Chargemap met 32,4ct nog wel voordelig. Alleen wel opletten met afronden want 10,01kWh is 11 betalen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:19

Maingau werkt ook via de app.
Ik heb zelf ook geen pas van Maingau.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• boyette
MerijnB schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:30:
[...]

welke paal precies?
serienummer?

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:23
boyette schreef op donderdag 7 september 2023 @ 00:20:
[...]

welke paal precies?
serienummer?
Ik zal zo kijken, maar volgens charge finder geen Lms (het is een te paal).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
MerijnB schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:21:
[...]

Ik zal zo kijken, maar volgens charge finder geen Lms (het is een te paal).
Als het een ac lader van totalenergies is, dan is het waarschijnlijk een gfx paal (greenflux)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 14:12
dextertje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:33:In de Tesla-app kun je V2-laders herkennen doordat er staat "150 kW max". Als er staat "250 kW max", dan zijn er in elk geval V3-laders aanwezig. Of er dan óók V2-laders aanwezig zijn, kun je op de site van Tesla zien, of in de Chargemap-app.
Ander truuckje is in chargemap filteren op de "Tesla Supercharger Euro" stekker. Die is uitsluitend te vinden op de V2 modellen. Daar kan je dan weer niet zien of deze is opengesteld voor niet-Tesla gebruik.

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

We zijn ook in Zwitserland geweest. Het blijkt dat ac laadpalen slecht bruikbaar zijn. Die zitten op een niet toegankelijke plaats van hotel of bedrijf of anders zeker met betaald parkeren.
We hebben niets betaald omdat we alles bij de Lidl geladen hebben.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
IceTeaGX schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:23:
[...]

Ander truuckje is in chargemap filteren op de "Tesla Supercharger Euro" stekker. Die is uitsluitend te vinden op de V2 modellen. Daar kan je dan weer niet zien of deze is opengesteld voor niet-Tesla gebruik.
In chargefinder kun je ze nog makkelijker vinden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Silversurfer1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:18:
Nou gelukkig zijn ze op de hoogte dat monopolie weggeven niet de juiste manier is. Hier een antwoord van iemand uit de gemeente:

Hierom is er afgelopen maandag in de periodieke projectbijeenkomst een aantal zaken besproken over marktwerking en 1 enkele partij hebben. Het volgende is nog niet in detail uitgewerkt, maar in het kort kan ik wel iets positiefs meegeven hier over. Momenteel wordt er gewerkt aan nieuwe aanbestedingen en dus partijen gekozen die de bestaande palen gaan exploiteren (onderhouden en gebruiken). Ook qua stroomlevering en nieuwe aanleg.
Zoals eerder gemeld heb ik even opgevraagd hoe het kan dat in Leiden na Allego er nu 4 partijen zijn die allemaal duurder zijn en naast hogere prijzen per kWh ook nog een tarief per tijdseenheid rekenen.

Er blijkt geen aanbesteding te zijn, maar iedere partij mag (kort door de bocht) een standaardovereenkomst tekenen, dan palen plaatsen, en daar zelf de tarieven bepalen. Er is in dit topic wat discussie geweest over het weggeven van een monopolie vs marktwerking door partijen in een gebied te mixen. Zie hier het resultaat: over het algemeen partijen die een starttarief, plus €0.55/kWh, plus een fors tarief per tijdseenheid rekenen. En waarom zou je niet, als je paal onafhankelijk van de prijs regelmatig gebruikt wordt?

Ik heb ook gevraagd waarom ze niet meededen met de Zuid-Holland-pas - daar waren ze blijkbaar niet mee bekend.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:50

Shell is gewoon duur, en zeker geen prijsbreker.

Ik denk dat je met Freshmile beter af bent, zeker als je snel kan laden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• josfr
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-05 18:07
Om een beter inzicht te krijgen in de totstandkoming van tarieven aan openbare laadpalen in Nederland, heb ik geprobeerd een informatie-analyse van die totstandkoming te maken, zie hieronder. Klopt die een beetje? Ik heb niet de illusie dat het al correct en compleet is en ik hoor daarom graag jullie opmerkingen en aanvullingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVmjdiFPMkK1Z_SXqomI-_1Sm-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRh2owkQCBAqgw7w5SjB99lG.jpg?f=fotoalbum_large

Een toelichting op het diagram: een klant sluit een laadpascontract met een laadpasaanbieder. Dat contract kan met abonnement of zonder abonnement zijn en het heeft een tariefstructuur. Die structuur kan bestaan uit transactiekosten, een starttarief, kosten per kWh of een korting per kWh. Daarnaast kan er ook een tijdgebonden tarief zijn, waarbij er, eventueel na een bepaalde tijd, kosten per tijdseenheid in rekening gebracht worden. (Deze opsomming is vast nog niet compleet.)

Aan de andere kant verleent een overheidsorganisatie (bijvoorbeeld gemeente of provincie) een concessie aan een laadpaalaanbieder voor de plaatsing en het beheer van laadpalen in een bepaald gebied. (Voor de duidelijkheid: een laapaal bevat meestal één of twee laadpunten.) In die concessie spreekt de overheidsorganisatie een bepaald tarief af met de laadpaalaanbieder.

Een laadpasaanbieder kan roaming contracten afsluiten met meerdere laadpaalaanbieders, zodat zijn klanten gebruik kunnen maken van de laadpalen van die aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
josfr schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:56:
Om een beter inzicht te krijgen in de totstandkoming van tarieven aan openbare laadpalen in Nederland, heb ik geprobeerd een informatie-analyse van die totstandkoming te maken, zie hieronder. Klopt die een beetje? Ik heb niet de illusie dat het al correct en compleet is en ik hoor daarom graag jullie opmerkingen en aanvullingen.
Wauw. Laten we t anders nog eens hebben over mensen met iets teveel interesse die het iets te ingewikkeld maken allemaal :P

(voor de duidelijkheid, ik bedoel dit grotendeels als grap, lekker nerden als je nerden wil :(:) Ook daar is dit topic voor, lijkt me. Maar dit zijn wel precies de posts waarvan ik eerder hier zei: laat je als beginnende ev-rijder alstjeblieft niet afschrikken door dit soort dingen)

• koboy

koboy

marcieking schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:13:
[...]

Zoals eerder gemeld heb ik even opgevraagd hoe het kan dat in Leiden na Allego er nu 4 partijen zijn die allemaal duurder zijn en naast hogere prijzen per kWh ook nog een tarief per tijdseenheid rekenen.

Er blijkt geen aanbesteding te zijn, maar iedere partij mag (kort door de bocht) een standaardovereenkomst tekenen, dan palen plaatsen, en daar zelf de tarieven bepalen. Er is in dit topic wat discussie geweest over het weggeven van een monopolie vs marktwerking door partijen in een gebied te mixen. Zie hier het resultaat: over het algemeen partijen die een starttarief, plus €0.55/kWh, plus een fors tarief per tijdseenheid rekenen. En waarom zou je niet, als je paal onafhankelijk van de prijs regelmatig gebruikt wordt?

Ik heb ook gevraagd waarom ze niet meededen met de Zuid-Holland-pas - daar waren ze blijkbaar niet mee bekend.
Ik geloof dat Leiden en Leiderdorp hierin samenwerken, waarbij ik tussen de regels doorlees in jouw reactie dat Leiderdorp hierin leidend is. Leiden is altijd een d66 bolwerk geweest, nu GL, Leiderdorp is een VVD bolwerk.
Hierbij valt ook aan te tekenen Dat een jaar of 30 geleden Leiden als gemeente nog aan het rijksinfuus hing, en Leiderdorp volgens mij zichzelf kon bedruipen.

Vanuit Leiderdorp is de instelling in elk geval om alles aan "de markt" over te laten. Voorzieningen voor eigen laadpalen met een voorziening over/in de stoep zijn eng (aansprakelijkheid) en te veel gedoe. Half jaar geleden in herzien beleid opnieuw in de APV verboden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-06 23:22

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Rolfy schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:54:
Zijn laadpalen van Flow, Flow is door Eneco overgenomen, dus eigen infrastructuur --> €0,23 inc met Eneco als je het mij vraagt.

Maar laat het vooral even weten als jij een andere ervaring hebt of een ander tarief aantreft.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• marcieking
  • Niet online

marcieking

• Wat is het verschil tussen transactiekosten en een starttarief?
  • Shell heeft nog een max aan die kosten, na 20x per maand betaal je ze niet meer, je zou nog iets van een limiet op kunnen nemen.
  • Ik zou misschien die tijdsgebonden kosten gewoon in de tariefstructuur zetten, want het is net zozeer een element van de kosten als een starttarief.
  • Verder kan de laadpaalexploitant ook een pas aanbieden. Dan spreek je per definitie niet meer over roaming.

[ Voor 17% gewijzigd door marcieking op 07-09-2023 15:18 ]

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 18:56
Ik zag vandaag een aantal YT reviews en de Seed and Greet Hilden en Sortimo Innovationpark kwamen aan bod. indrukwekkend.

Zijn er nog meer van deze mega charging locaties in Europa?
Ook interessant is verschillende prijzen per laadsnelheid.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Ik snap het idee nog niet helemaal. Ik weet niet of ik specifiek naar een bestemming zou willen gaan om daar te laden.

Als je snel laadt dan is het de moeite niet om er te zijn, en als je langzaam laadt, dan doe je dat waarschijnlijk vooral thuis met een PHEV, dan heeft bijladen amper zin. Die verschillende tarieven bij Sortimo zijn allemaal best hoog trouwens. Als je daar in de buurt woont ben je de doelgroep van de ESB-pas.

Op zich prima als een winkelcentrum veel laadplekken heeft, maar een soort winkelcentrum om laadplekken heen bouwen op een plek waar je anders niet hoeft te zijn lijkt me de omgekeerde wereld.

[ Voor 5% gewijzigd door marcieking op 07-09-2023 16:14 ]

• dChained
Aan de hand van alle tips gaan we maandag kijken hoe de rit verloopt richting Zwitserland. Wordt de eerste rit die zo lang is.

Shell Recharge, Maingau en e-flux worden het.

Tesla nog naar aan het kijken, voor nu lijkt de rit met bovenstaande goed te doen en zijn de kosten volgens ABRP tussen de 55 en 65 euro.

• dextertje
Inspired schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:46:
[...]

In chargefinder kun je ze nog makkelijker vinden.
En dat is openbare laadpaal-app nummer 25 op mijn telefoon... :F B)
Wel handig idd voor Tesla laadpalen.

• Inspired
  • Nu online
dextertje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:12:
[...]

En dat is openbare laadpaal-app nummer 25 op mijn telefoon... :F B)
Wel handig idd voor Tesla laadpalen.
Sorry.. :)

Hij kan er wellicht een paar vervangen. Vind het met name voor DC palen wel prettig. Niet alleen voor Tesla. Fijn overzicht en status van verschillende palen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Zjanzjak schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:16:
Vandaag dagje Middelburg, op de terugweg wilde ik deze testen, helaas, wat ik ook deed, kreeg de boel niet aan de praat met de Freshmile-pas. Stonden 2 laadpalen met 2 kabels dus 4 laadpunten in totaal.
Ook bij andere laadpaal geprobeerd, met kabel er in, maar ook kabel er nog niet in, maar niets.
Vandaag weer naar Middelburg en op de terugweg ineens de gedachte om toch nog eens hier te kijken, en warempel, nu ging het wel met de Freshmile-pas. 25 cent de kWh en 3 cent per minuut. *O*
AgriSnellaad Hudsonweg te Goes dus, naast de KFC, Burger King en McDonald's.

Blijft vreemd met de Freshmile-pas, op kantoor werktie ineens weer niet op bepaalde laadpunten en bij andere, waar ik het eerst niet aan de praat kreeg, weer wel. 8)7

• Gecko123
  • Laatst online: 23:37
Zjanzjak schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:08:
[...]

Vandaag weer naar Middelburg en op de terugweg ineens de gedachte om toch nog eens hier te kijken, en warempel, nu ging het wel met de Freshmile-pas. 25 cent de kWh en 3 cent per minuut. *O*
AgriSnellaad Hudsonweg te Goes dus, naast de KFC, Burger King en McDonald's.

Blijft vreemd met de Freshmile-pas, op kantoor werktie ineens weer niet op bepaalde laadpunten en bij andere, waar ik het eerst niet aan de praat kreeg, weer wel. 8)7
En voor de directe klanten van Agrisnellaad rekenen ze ruim 73 cent per kWh...

• eltron
  • Laatst online: 29-05 21:47
dChained schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:09:
Aan de hand van alle tips gaan we maandag kijken hoe de rit verloopt richting Zwitserland. Wordt de eerste rit die zo lang is.

Tesla nog naar aan het kijken, voor nu lijkt de rit met bovenstaande goed te doen en zijn de kosten volgens ABRP tussen de 55 en 65 euro.
Niks om je druk over te maken. Je hebt neem ik aan vakantie en geen haast.
Zwitserland doe ik regelmatig vanuit ZH en met 1 a 2 laadstops te doen. Praktijk zijn het er soms een paar meer omdat het feitelijk andersom gaat, Als je toe bent aan een stop, hang je hem gelijk even aan de lader en als het toiletbezoek en de koffie achter de rug zijn, weer door.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShuShu21
  • Laatst online: 06-01 20:34
marcieking schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:11:
[...]
Het verschil is dat bij elke keer laden er sowieso transactiekosten optreden om het geld van plaats A naar B te krijgen. Een starttarief is niet standaard van toepassing. Vaak worden deze gebruikt om de transactiekosten te dekken voor mensen zonder abonnement of als financiële prikkel om drukke plekken minder aantrekkelijk te maken zodat de drukte te managen is.
Een toelichting op het diagram: een klant sluit een laadpascontract met een laadpasaanbieder. Dat contract kan met abonnement of zonder abonnement zijn en het heeft een tariefstructuur. Die structuur kan bestaan uit transactiekosten, een starttarief, kosten per kWh of een korting per kWh.
Het kan natuurlijk dat josfr het anders bedoelde in zijn infographic, in dat geval wordt ik graag verbeterd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-05 23:08

El Pollo Diablo

3-wieler

dChained schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:09:

Zal geen probleem zijn. Ik kom daar met enige regelmaat en gebruik alleen Shell Recharge. Op de doorgaande wegen zijn genoeg laders te vinden, en langs de snelwegen vindt je ook wel laders op gewone parkeerplaatsen zonder tankstation.
Alleen in de binnenlanden moet je soms even zoeken, maar de Shell Recharge App of Chargemap (of een andere app) kan je daarbij helpen.

Rij je via Frankrijk of Duitsland naar het zuiden? In Frankrijk zijn er op de route ruim voldoende snelladers van vaak verrassend goede kwaliteit. In Duitsland was het al langer goed geregeld.

Opmerking: Als je via Luxemburg-Frankrijk naar het zuiden rijdt kom je in Frankrijk over een Tolweg die je vooraf of achteraf via de website kan betalen (A3, geloof ik) Er staan geen tolpoortjes. Betalen bij een automaat op de parkeerplaats kan ook. Niet vergeten, want dan wordt het zo duur.

[ Voor 12% gewijzigd door El Pollo Diablo op 08-09-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josfr
Prullenbak84 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:12:
[...]

Wauw. Laten we t anders nog eens hebben over mensen met iets teveel interesse die het iets te ingewikkeld maken allemaal :P

(voor de duidelijkheid, ik bedoel dit grotendeels als grap, lekker nerden als je nerden wil :(:) Ook daar is dit topic voor, lijkt me. Maar dit zijn wel precies de posts waarvan ik eerder hier zei: laat je als beginnende ev-rijder alstjeblieft niet afschrikken door dit soort dingen)
Ik begrijp dat het er ingewikkeld uit ziet, maar dat komt vooral doordat de materie ingewikkeld is; ik probeer orde te scheppen in die complexiteit. Voor mij is dit ook geen "nerden", maar is het een manier om grip te houden op de werkelijkheid om me heen en te begrijpen hoe die in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josfr
marcieking schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:11:
[...]
  • Shell heeft nog een max aan die kosten, na 20x per maand betaal je ze niet meer, je zou nog iets van een limiet op kunnen nemen.
  • Ik zou misschien die tijdsgebonden kosten gewoon in de tariefstructuur zetten, want het is net zozeer een element van de kosten als een starttarief.
  • Verder kan de laadpaalexploitant ook een pas aanbieden. Dan spreek je per definitie niet meer over roaming.
Dank voor je opmerkingen. Wat betreft het verschil tussen transactiekosten en een starttarief zie de reactie van ShuShu21.

Een maximum aan de kosten ga ik opnemen en over de modellering van de tariefstructuur ben ik ook nog niet helemaal tevreden.

Dat een laadpaalexploitant ook een laadpasaanbieder kan zijn had ik me gerealiseerd maar had ik - om het niet al te ingewikkeld te maken - niet opgenomen. Nu je daar op reageert ga ik dat toch doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:03
Sinds 2 maanden zijn de prijzen voor laadpalen in Utrecht al gezakt, maar bij mij (Zeist/Den Dolder) vragen ze nog steeds 60c per kWh?!
Ik dacht dat het per provincie was geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
eltron schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:25:
[...]

Niks om je druk over te maken. Je hebt neem ik aan vakantie en geen haast.
Zwitserland doe ik regelmatig vanuit ZH en met 1 a 2 laadstops te doen. Praktijk zijn het er soms een paar meer omdat het feitelijk andersom gaat, Als je toe bent aan een stop, hang je hem gelijk even aan de lader en als het toiletbezoek en de koffie achter de rug zijn, weer door.
Het is inderdaad een vakantie dus moet goed komen. We zien het wel!
El Pollo Diablo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:04:
[...]

Zal geen probleem zijn. Ik kom daar met enige regelmaat en gebruik alleen Shell Recharge. Op de doorgaande wegen zijn genoeg laders te vinden, en langs de snelwegen vindt je ook wel laders op gewone parkeerplaatsen zonder tankstation.
Alleen in de binnenlanden moet je soms even zoeken, maar de Shell Recharge App of Chargemap (of een andere app) kan je daarbij helpen.

Rij je via Frankrijk of Duitsland naar het zuiden? In Frankrijk zijn er op de route ruim voldoende snelladers van vaak verrassend goede kwaliteit. In Duitsland was het al langer goed geregeld.

Opmerking: Als je via Luxemburg-Frankrijk naar het zuiden rijdt kom je in Frankrijk over een Tolweg die je vooraf of achteraf via de website kan betalen (A3, geloof ik) Er staan geen tolpoortjes. Betalen bij een automaat op de parkeerplaats kan ook. Niet vergeten, want dan wordt het zo duur.
We rijden via Frankrijk tot nu toe. Zal de tol even uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

josfr schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:12:
[...]
Dank voor je opmerkingen. Wat betreft het verschil tussen transactiekosten en een starttarief zie de reactie van ShuShu21.
Als ik het goed begrijp zijn de transactiekosten iets tussen de pas- en de paal-aanbieder, terwijl het starttarief iets is tussen mij en de pasaanbieder? Dan is de vraag wat je in dat object probeert te modelleren. In feite zijn het twee transacties (pas/paal, en pas/gebruiker). Daar kan ook een verschillende stroomprijs en wachttarief bij zitten, naast dat de transactiekosten en het starttarief niet hetzelfde hoeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
josfr schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:05:
[...]

Ik begrijp dat het er ingewikkeld uit ziet, maar dat komt vooral doordat de materie ingewikkeld is; ik probeer orde te scheppen in die complexiteit. Voor mij is dit ook geen "nerden", maar is het een manier om grip te houden op de werkelijkheid om me heen en te begrijpen hoe die in elkaar steekt.
Dat is ook prima, en ieder zijn manier om dat te doen. Maar voor mij (en ik kan me voorstellen ook voor anderen) ziet t eruit alsof je de boel alleen maar ingewikkelder maakt. Maar nogmaals: als t voor jou werkt, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
dChained schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:28:

We rijden via Frankrijk tot nu toe. Zal de tol even uitzoeken!
Hier alle info te vinden: https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/reisvoorbereiding/tol

Bon voyage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Prullenbak84 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:11:
[...]

Dat is ook prima, en ieder zijn manier om dat te doen. Maar voor mij (en ik kan me voorstellen ook voor anderen) ziet t eruit alsof je de boel alleen maar ingewikkelder maakt. Maar nogmaals: als t voor jou werkt, prima.
Ach, voor mobiele telefonie en "reguliere" stroom/gas kom je op net zo'n volle flowchart hoor. Alleen werken we daar al zo lang mee dat het niet meer zo boeit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[...]

Aan de andere kant verleent een overheidsorganisatie (bijvoorbeeld gemeente of provincie) een concessie aan een laadpaalaanbieder voor de plaatsing en het beheer van laadpalen in een bepaald gebied. (Voor de duidelijkheid: een laapaal bevat meestal één of twee laadpunten.) In die concessie spreekt de overheidsorganisatie een bepaald tarief af met de laadpaalaanbieder.

[...]
Dan weet ik niet wat ze in Leiden allemaal aan het aanklooien zijn, maar bijv de provincies Gelderland en Overijssel hebben destijds een meerjarige concessie uitgezet die gewonnen is door Vattenfall. Fixed-rate voor 30ct/kWh :)
Zo moeilijk hoeft het kennelijk niet te zijn?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
koboy schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:56:
[...]

Ach, voor mobiele telefonie en "reguliere" stroom/gas kom je op net zo'n volle flowchart hoor. Alleen werken we daar al zo lang mee dat het niet meer zo boeit :)
Dat denk ik ook. Maar ik maak/gebruik helemaal nooit zo’n ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MadMarky schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:58:
[...]

Dan weet ik niet wat ze in Leiden allemaal aan het aanklooien zijn, maar bijv de provincies Gelderland en Overijssel hebben destijds een meerjarige concessie uitgezet die gewonnen is door Vattenfall. Fixed-rate voor 30ct/kWh :)
Zo moeilijk hoeft het kennelijk niet te zijn?
Vergis je niet, aanbestedingen uitzetten vraagt specialistische kennis, inzet van juristen (om de verliezende partijen geen kans voor rechtzaken te geven) en vooral tijd.
Een aanbesteding uitzetten voor laadpalen gaat ten koste van de tijd en middelen voor andere aanbestedingen (straat onderhoud, mooie nieuwe lampen in het centrum). Het is vooral een kwestie van prioriteiten stellen.
Ik weet zo snel even niet hoe het zit voor diensten waarvoor de gemeente niet direct betaalt, maar voor normale inkoop boven de 215k moet een gemeente Europees aanbesteden!

Wat betreft specifiek de Leidse/Leiderdorpse situatie zijn er wel degelijk grote vraagtekens te stellen. Allego is gestopt met het uitbreiden van het AC netwerk, en de overige partijen zijn allemaal hele kleintjes die de schaalgrootte en eigen productiemiddelen niet hebben om tot concurrerende tarieven te komen.
Wat ik zie is dat de betreffende gemeentes een aantal partijen hebben aangewezen die markttechnisch gezien niet de meest voor de hand liggende is. Meer helderheid over hoe deze tot stand is gekomen is wel op zijn plaats.
Leiderdorp vindt het opladen van EV's op een andere plek dan de eigen oprit maar eng en lastig (aansprakelijkheid bij kabeltegels), en heeft gewoon alles bij "de markt" gedumpt. Hoeven ze buiten het goedkeuren/aanwijzen van locaties zich nergens druk om te maken.

Nog even een laatste opmerking over het tarief van €0,30 van Vattenfall: Vattenfall heeft eigen productie middelen, en wat zijn de looptijden van die contracten? Gaat daar geld bij vanuit de lokale overheden? Zijn er andere voorwaarden zoals laadpalen plaatsen gecombineerd met een windmolen?
We hebben kunnen zien bij Total Energies palen wat er gebeurt als een partij te scherp langjarig intekent: er komt een oorlog in Oekraïne, de marktprijzen schieten omhoog en er wordt zwaar verlies geleden. Verliezen die later weer gecompenseerd moeten worden.....
N.B. ik zeg niet dat het tarief van Vattenfall niet kan zonder subsidie, of te laag is. Ik weet niet hoe dit tot stand is gekomen, maar constateer wel dat dit tot de laagste binnen Nederland behoort, en ook dat de tarieven hier in Leiden/Leiderdorp tot de hoogste van Nederland behoren.

Voetnoot: https://tweakers.net/nieu...ederlandse-gemeenten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@koboy ik heb geen details over prijsopbouw en of daar publiek geld mee gemoeid is, maar ik zie wel dat de aanbesteding goed in elkaar lijkt te zitten inclusief afspraken over proactief uitbreiden van het laadnetwerk: http://www.aanbestedingsn...naar-vattenfall-incharge/

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:43
Recentelijk was ik in Duitsland en wilde mijn VW ID3 bij Tesla Neumunster laden. De app begon met laden maar gaf onmiddellijk een fout. Alles geprobeerd (opnieuw installeren, op een andere telefoon inloggen, etc) maar niks werkte. Toen bij dichtstbijzijnde Ionity geladen. Pas 2 uur later de app herstelde zich en kon ik alweer bij Tesla laden.
Altijd een back-up plan hebben... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

MadMarky schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:14:
@koboy ik heb geen details over prijsopbouw en of daar publiek geld mee gemoeid is, maar ik zie wel dat de aanbesteding goed in elkaar lijkt te zitten inclusief afspraken over proactief uitbreiden van het laadnetwerk: http://www.aanbestedingsn...naar-vattenfall-incharge/
Het mooie van openbare aanbestedingen is dat de stukken te vinden zijn. In dit geval een paar klikken vanuit jouw link. Er is geen direct geld mee gemoeid, alleen het alleenrecht op nieuwe palen in de openbare ruimte.
Het zit hier inderdaad prima in elkaar. In de provincies Gelderland/Overijssel is er dus de politieke wil geweest om dit als provincies samen op te pakken. Een prachtige zet!

Het maakt alleen maar duidelijk dat de politieke wil/prioriteit er niet is hier in de Provincie Zuid-holland dan wel de gemeentes Leiden/Leiderdorp (en misschien ook Oegstgeest?).
Klote, maar de enige manier om daar wat aan te doen is 2x in de 4 jaar het juiste vakje rood in te kleuren (gemeenteraad en provinciale staten).
Vanuit de landelijke overheid kan er natuurlijk ook wat geregeld worden, bijvoorbeeld door kabeltegels verplicht mogelijk te maken, maar zolang de "bedrijven eerst" vorm van liberalisme daar heerst kunnen we daar lang op wachten vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

edit:
dubbelpost, sorry

[ Voor 97% gewijzigd door koboy op 08-09-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShuShu21
marcieking schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:39:
[...]

Als ik het goed begrijp zijn de transactiekosten iets tussen de pas- en de paal-aanbieder, terwijl het starttarief iets is tussen mij en de pasaanbieder? Dan is de vraag wat je in dat object probeert te modelleren. In feite zijn het twee transacties (pas/paal, en pas/gebruiker). Daar kan ook een verschillende stroomprijs en wachttarief bij zitten, naast dat de transactiekosten en het starttarief niet hetzelfde hoeven zijn.
Nee transactiekosten spelen ook tussen pas\gebruiker. Zo is een aanbieder algauw 28 cent kwijt wanneer jij betaalt met Ideal, maar wanneer je betaalt via een automatische incasso, is de aanbieder bijvoorbeeld 13 cent kwijt bij de Rabobank.

Daarom zie je vaak dat pasaanbieders pas ( :P ) aan het einde van de maand de kosten innen van die maand, om zo deze transactiekosten te drukken en geen verlies te maken op laadbeurten waarbij maar een aantal KWH is geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Is er een pasaanbieder die die kosten aan de eindgebruiker doorberekent anders dan een starttarief of maandelijks abonnement? De pasaanbieders hebben vast nog meer kosten (personeelskosten, hostingkosten, eten in hun kantine), maar zolang ik kosten als gebruiker niet doorberekend zie als element van de voor mij relevante tariefstructuur, begrijp ik niet goed wat ze doen in dit overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
koboy schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:54:

Klote, maar de enige manier om daar wat aan te doen is 2x in de 4 jaar het juiste vakje rood in te kleuren (gemeenteraad en provinciale staten).
Ik zeg vaak ongeveer hetzelfde, alleen nu, in november, heb ik even geen idee welk vakje rood te kleuren.
Wel the usual suspects die ik niet/nooit rood zal kleuren maar toch, best een interessante kwestie deze keer.
Wat is wijsheid voor iemand die elektrisch rijden hoog in het vaandel heeft staan en links van het midden staat.

Maar goed, ik dwaal af.
Usta schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:25:
Recentelijk was ik in Duitsland en wilde mijn VW ID3 bij Tesla Neumunster laden. De app begon met laden maar gaf onmiddellijk een fout. Alles geprobeerd (opnieuw installeren, op een andere telefoon inloggen, etc) maar niks werkte. Toen bij dichtstbijzijnde Ionity geladen. Pas 2 uur later de app herstelde zich en kon ik alweer bij Tesla laden.
Altijd een back-up plan hebben... ;)
Vraag is, daarna dus probleemloos met de Tesla-app kunnen laden?

Ben nog niet tegen problemen aangelopen en ben erg te spreken over de app en het laden bij Tesla met een non-Tesla. Moet alleen kijken of het niet te druk is bij bepaalde locaties omdat de kabel, voor mij, net te kort is en ik dwars moet staan om te kunnen laden. Is het te druk dan zal ik daar niet laden maar dat is tot nu toe (Breda en Middelburg) niet voorgekomen en heb ik, dwarsstaand, kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShuShu21
@marcieking Nee die zijn niet anders, de aanbieder heeft 3 mogelijkheden inderdaad, de kosten door berekenen in KWH prijs, via een starttarief of via een abonnement. Dus op één van die manieren worden die kosten wel aan je doorberekend.

Waarom die transactiekosten dan belangrijker zijn om vernoemd te worden in plaats van die anderen kosten heeft te maken met dat personeelskosten een constante kost is die een aanbieder sowieso kwijt is per maand. Daar in tegen zijn transactiekosten variabele kosten die de pasaanbieder alleen geld kost wanneer iemand gaat laden. Wanneer je dit vanuit een break-even model bekijkt, wil je dat je omzet per afzet groter is dan de variabele kosten per afzet. Anders kan je als aanbieder niet je constante kosten dekken, zoals personeelskosten, hostingkosten en eten in hun kantine. Daarom heeft transactiekosten meer invloed op de prijs die je per KWH betaald dan die anderen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
Zjanzjak schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:44:
[...]

..

Ben nog niet tegen problemen aangelopen en ben erg te spreken over de app en het laden bij Tesla met een non-Tesla. Moet alleen kijken of het niet te druk is bij bepaalde locaties omdat de kabel, voor mij, net te kort is en ik dwars moet staan om te kunnen laden. Is het te druk dan zal ik daar niet laden maar dat is tot nu toe (Breda en Middelburg) niet voorgekomen en heb ik, dwarsstaand, kunnen laden.
Kun je niet gewoon voorwaards parkeren dan? Ik dacht dat dit met de Megane gewoon zou passen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Inspired schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:00:
[...]

Kun je niet gewoon voorwaards parkeren dan? Ik dacht dat dit met de Megane gewoon zou passen toch?
Bij voorwaarts parkeren haalde ik het bij Breda net niet met de kabel, bij Middelburg was het nog een kleine halve meter verder. Ik had in Middelburg misschien een stukje op het stoepje kunnen gaan staan bij voorwaarts parkeren maar dat vond ik te link. In Breda was dat niet eens een optie daar was de lengte van het stoepje dan weer te kort voor.

Dit 'probleem' (ik vind het eigenlijk geen probleem hoor, het is zoals het is en ik hou gewoon rekening met anderen op die bewuste Tesla-locaties) komt, volgens mij, vooral voor bij de al wat 'oudere' Tesla locaties.

Dus liever sta ik op de wat nieuwere locaties, zoals je ziet is het dan vrij makkelijk laden voor mij;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JicNLdtqzGTH_yN8H_6vkxS_Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dvv5X0AdyQ35C0r5mmJcDhi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:43
Zjanzjak schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:44:
[...]

Ja, eigenlijk verder noit probleemen gehad met Tesla laden. Behalve dat het een keer zeer druk was en ik niet kon schuiven tussen al die Teslas vanwege "verkeerde" laadpoort op ID3....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 15:40

The Wizard

Moderator Mobile
Zjanzjak schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:36:
[...]

Bij voorwaarts parkeren haalde ik het bij Breda net niet met de kabel, bij Middelburg was het nog een kleine halve meter verder. Ik had in Middelburg misschien een stukje op het stoepje kunnen gaan staan bij voorwaarts parkeren maar dat vond ik te link. In Breda was dat niet eens een optie daar was de lengte van het stoepje dan weer te kort voor.

Dit 'probleem' (ik vind het eigenlijk geen probleem hoor, het is zoals het is en ik hou gewoon rekening met anderen op die bewuste Tesla-locaties) komt, volgens mij, vooral voor bij de al wat 'oudere' Tesla locaties.

Dus liever sta ik op de wat nieuwere locaties, zoals je ziet is het dan vrij makkelijk laden voor mij;
[Afbeelding]
De meeste locaties zijn idd goed voor de Megane, afgelopen zomer een tripje naar Zweden gemaakt met alleen SuC's. 1x moest ik scheef staan omdat er van die plastic balken lagen (zie foto).

De SuC's in Noord-Duitsland zijn onprettig te bezoeken in de late avond/nacht. Ze liggen op een industrieterrein waar niks open is of ergens achteraf. De locaties in Denemarken en Zweden zijn vaak op betere plekken te vinden. De rest vd foto's laten zien dat ver uit de meeste locaties goed bereikbare laders zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpThOlR5sC9eevPm_0RMdKtulsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPxRtkbq1KAFyw2dJHjUSb0t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ef0_b0b5XM3FmSKfmspqOpEaPhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abnJITXRrKAaMkoaYluGTHIy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvG6vLEgBghIaF3fznVjz9fZDI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQNlMEZLuc6tPDDrSXsM3jIX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORihPpcjrF_xmZuZ3WBtgVi93rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ry61pm3CJfTSfT0b74axpku.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsuhAka0yYyiA1Ug6DwGB2XwGVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tX3DELILZrHwiLgvOCjreZ5M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMkCKygoc2PFcynxIwpCEOpNQEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFeE1pkJjHULS4IXnnXjAM5e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x3CCaQ4C0kyZWyc7q0qB5OAoHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDV96MvCcXnXtYFvNheRChor.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eG8d12PIMXKSFRgqUgK_ooCop4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8Q4TB2DDZpWAedKHdTpi7nf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NM4hEEifKXKCvVniOzuIcpHfNuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRaavoxWNwFfLnybb7HgQDRJ.jpg?f=fotoalbum_large

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Weet iemand waarom ik in de go-charge app mijn freshmile kaart niet kan toevoegen ?
of zitten nog niet alle kaarten erin ?

En ik heb een vattenfall-incharge kaart toegevoegd aan de go-charge app maar dan laat ie bij de vattenfall paal hier achter niet zien bij "mijn cards" dat ik een vattenfall pas heb.

Weet iemand hoe het zit als de go-charge app 2 aanbieders laad zien bij dezelfde paal ?
adres: dirk vreekenstraat 89 amsterdam , vattenfall en equans. met een prijsverschil (vandaar de vraag)

[ Voor 66% gewijzigd door kevertje1977 op 09-09-2023 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
kevertje1977 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:15:
Weet iemand waarom ik in de go-charge app mijn freshmile kaart niet kan toevoegen ?
of zitten nog niet alle kaarten erin ?

En ik heb een vattenfall-incharge kaart toegevoegd aan de go-charge app maar dan laat ie bij de vattenfall paal hier achter niet zien bij "mijn cards" dat ik een vattenfall pas heb.

Weet iemand hoe het zit als de go-charge app 2 aanbieders laad zien bij dezelfde paal ?
adres: dirk vreekenstraat 89 amsterdam , vattenfall en equans. met een prijsverschil (vandaar de vraag)
Denk dat je met dit soort dingen beter gebruik kan maken van het share feedback gedeelte in de app.

Zoals Maarten ook voorstelde:
Hachy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:22:

Het is een beetje uitgelekt op social media dus ik kan er hier net zo goed ook openheid over geven; we zijn bij LaadpasTop10 al langere tijd bezig met een realtime database die van elke laadpaal in Nederland elk MSP tarief bevat. Na een paar jaartjes puzzelen hebben we deze puzzel nu redelijk 'ingekleurd'.

Deze data wordt o.a. gebruikt in de app Go-Charge. Deze app is nog een beetje hoekig, maar wordt elke dag een stukje beter. Je kan er een overzicht van de MSP tarieven per laadpaal op raadplegen.

Disclaimer: 100% foutvrij bestaat niet, niet gelijk bij mij gaan klagen als je ergens een foutje ontdekt maar netjes in die app even feedback sharen aub. :> #doeslief
Denk ook dat de app daar an sich ook beter van wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 18:55
kevertje1977 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:15:

Wordt dat niet veroorzaakt omdat Equans Vattenfall palen aan het overnemen is?
De meeste palen in de buurt waar ik woon in Amsterdam zijn inmiddels van Vattenfall overgegaan naar Equans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
Recentelijk overnacht bij de Belgisch/Luxemburgse grens in een hotel bij winkelcentrum Massen in Weiswampach/Wemperhardt. Wat opmerkelijk is dat het winkelcentrum een parkeergarage heeft met maar liefst 52 (!) laadplekken, terwijl er aan de andere kant van de weg ook nog eens 32 (!) laadplekken zijn (allemaal LMS).
Is dat “voorbereid op de toekomst” of niet?

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Juerd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:34:
Gisteren bij de Tesla SuperCharger in Schiedam voor 33 cent geladen.
Ik zie een slagboom voor dat parkeerterrein staan in Google Maps.
Lees in een review op Chargemap dat je binnen in het hotel (van der Valk) je kaartje kan laten scannen en gratis kan uitrijden. Maar.... is dat alleen voor hotelgasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 00:07
kx22 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:13:
Sinds 2 maanden zijn de prijzen voor laadpalen in Utrecht al gezakt, maar bij mij (Zeist/Den Dolder) vragen ze nog steeds 60c per kWh?!
Ik dacht dat het per provincie was geregeld?
Gemeente Utrecht heeft bedongen dat bij alle aanbieders de tarieven gelijk zijn. (Afhankelijk van aanbieder van je laadpas). Maar het is 33 cent ex btw.

https://www.utrecht.nl/wo...rvoer/openbare-laadpalen/

Die andere gemeentes hebben dat niet en dan is het aan MRA om te tarieven aan te passen.

Dat is gelijk ook de reden waarom ik in Flevoland liever die AC palen niet gebruik. Ook al rij ik zakelijk, ik vind het persoonlijk onzin om 62 cent per kWh te betalen als het letterlijk in Gelderland, Overijssel (beide 31cent per kWh)en Friesland (0.34 cent) al kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-06 13:39
Inspired schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:49:
[...]

Denk dat Tesla dit gewoon blijft hanteren. Het is voor Tesla bijzaak waar het voor Fastned/Ionity core is. Tesla heeft (bijna) geen A-locaties, goedkopere hardware en ook doorgaans een grotere overboeking op de sites. Het prijsverschil is best logisch.

Zie oa; https://www.teslarati.com...rivals-cost-efficiencies/

Een prijs van 50k per stall vs 150-200k lijkt me best aannemelijk en een concurrent moet die extra investering financieren en terugverdienen tijdens de levensduur van de lader.
Interessant. Dank voor de link en uitleg. Wat betreft A-locaties en B-locaties heb ik overigens een heel andere ervaring. Ik had voordat ik impulsief een Tesla kocht geen idee waar chargers precies staan. Ik had me er op voorhand al bij neergelegd dat ik met gezin pauze moest gaan houden langs de snelweg, waar ik voorheen een rustig plekje opzocht voor een pauze. Nou, dat viel alles mee! De meeste superchargers staan op ideale plekken net van de snelweg af en gelukkig niet bij tankstations direct naast de snelweg. Als je even 2 minuten stopt om te tanken is direct naast de snelweg een A-locatie. Als je 20-25 minuten gaat pauzeren is het voor mij (en ik vermoed veel anderen) een B-locatie. Volgens mij snapt Tesla dat beter dan sommige andere aanbieders.
Pagina: 1 ... 89 ... 217 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2