[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 ... 213 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:57
MarkV6 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:14:
[...]

Die bedrijven hebben ook nog nooit winst gemaakt. Eerder dit jaar waren de tarieven meer gelijk aan elkaar. Maar sinds Tesla ook op hun wagens prijsverlagingen hebben doorgevoerd is het laden ook goedkoop.
Profiteer ervan nu het kan, hopelijk overleven de andere door de leaserijders. Ze zou toch niet willen dat Tesla de enige speler op markt van DC lader zou worden.
Die bedrijven hebben nog nooit winst gemaakt, maar in het geval van Fastned komt dat ook omdat ze nog altijd heel veel investeren in groei en nieuwe locaties. Het aantal laadsessies, geladen kWh, en omzet uit laden gaat bij hen nog altijd rap omhoog. Dus er komen blijkbaar nog altijd veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Dat is nog niet écht winst natuurlijk, maar inderdaad. Dit soort positieve resultaten bedoelde ik. Het gaat steeds beter bij fastned. Ondanks Tesla. Ik hoop wel dat ze dat vol gaan houden, want ik gun ze dat wel. Maar ben wel benieuwd hoe dan.

En dat Tesla dit vol gaat houden, is ook nog geen uitgemaakte zaak :)

[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 01-09-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:15:
[...]
Ik vind zelf de superchargers geen alternatief voor de ac-lader. Al is het maar omdat het me meer tijd kost, en het schijnt nog altijd minder goed voor je accu te zijn. Voor die paar cent voordeel zou ik het lekker bij de vattenfall paal houden, in jouw geval. Maar goed, het is jouw tijd, hier maakt iedereen lekker zijn eigen keuze in.

[...]
Dit begint langaamaan wel een goede vraag te worden. Van ionity heb ik dat al nooit begrepen. Volgens mij komen hier alleen mensen met geld over, mensen waarvan de werkgever de stroom betaalt, of mensen met een voordelige pas die bij hun auto zat. Ik ben alleen op vakantie weleens bij ionity geweest, omdat het eigenlijk niet anders ging.

Maar nu ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee als je ergens anders gaat snelladen dan bij tesla. Dus moeten die andere partijen het hebben van diezelfde groep mensen: geld teveel of de baas betaalt. En gemak
Mocht je dagelijks op pad moeten (luxepositie hier: 4 dagen thuiswerken en 1 dag kantoor met OV sneller dan aansluiten in de file) ja dan werkt ac laden aan een openbare laadpaal makkelijker. Ik heb de auto vooral voor de uitjes en familiebezoeken. En toch kan EV rijden dan al uit tov ice. En omdat mijn laadfrequentie dus wekelijks is ipv dagelijks vind ik die 30 - 40 min laden bij een SuC niet zo'n probleem. Kan er in 5min bij de SuC staan en heen en weer lopen naar de Vattenfal paal is ook 5 min.

Dat vooral. Als je nu 10k km gratis laden bij Ionity kreeg (was dat geen deal bij Audi/BMW?) of zoals Kia/Hyundai kan ik het nog begrijpen. Of als je echt geen andere aanbieder meer kunt bereiken met je laatste beetje accu op vakantie. Gezien ik de auto privé rijd, Tesla overal wel te vinden is zie ik niet zoveel reden te kiezen voor een andere aanbieder. Helpt een monopolie positie in de hand maar dat gaat nog wel even duren gelet op de veelvoud aan aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Joosie200 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:25:
[...]

Mocht je dagelijks op pad moeten (luxepositie hier: 4 dagen thuiswerken en 1 dag kantoor met OV sneller dan aansluiten in de file) ja dan werkt ac laden aan een openbare laadpaal makkelijker. Ik heb de auto vooral voor de uitjes en familiebezoeken. En toch kan EV rijden dan al uit tov ice. En omdat mijn laadfrequentie dus wekelijks is ipv dagelijks vind ik die 30 - 40 min laden bij een SuC niet zo'n probleem. Kan er in 5min bij de SuC staan en heen en weer lopen naar de Vattenfal paal is ook 5 min.
Ja, zoals ik zei maakt iedereen zijn eigen keuzes hierin. Ik vind zelf één van de voordelen van een EV juist dat het laden in het dagelijks leven nauwelijks tijd kost, en "tanken" geen taak meer is waar ik rekening mee moet houden, voor om hoef te rijden, tijd aan hoef te besteden (en die luxe lever je weer keihard in als je op vakantie gaat...maar dit verhaal kennen we allemaal wel...). Nou heb ik het voordeel dat ik meestal thuis kan opladen, dus dat maakt het verhaal weer wat anders. Als ik aan de allego-paal hier in de straat voor 57 cent moest gaan staan, dan kwam het sommetje ook weer anders uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:57
Prullenbak84 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:15:

Dit begint langaamaan wel een goede vraag te worden. Van ionity heb ik dat al nooit begrepen. Volgens mij komen hier alleen mensen met geld over, mensen waarvan de werkgever de stroom betaalt, of mensen met een voordelige pas die bij hun auto zat. Ik ben alleen op vakantie weleens bij ionity geweest, omdat het eigenlijk niet anders ging.
[…]

Daarnaast er zijn natuurlijk nog een hoop mensen die niet weten dat je ook bij Tesla kan laden met een kia. Laat staan dat ze weten dat je er goedkoper uit bent. Je ziet regelmatig bij een supercharger nog allerlei lege plekken en dat er dan een auto aan de ionity of fastned ernaast hangt. Ja, dan sta je dus gewoon geld weg te gooien, maar als je dat niet weet...
Wat ik begrepen heb is het met een Kia niet echt snelladen. Het is nogal een verschil of je bij een ionity met 240kWh kunt laden of 50kWh bij tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
GHorsie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:45:
[...]

Wat ik begrepen heb is het met een Kia niet echt snelladen. Het is nogal een verschil of je bij een ionity met 240kWh kunt laden of 50kWh bij tesla.
Ik noemde Kia maar gewoon als willekeurig voorbeeld. Maar je hebt helemaal gelijk dat dat met sommige auto's zo is (uit mijn hoofd zijn Kia EV6, Hynday ioniq 5 en 6 en Porsche Taycan auto's die de supercharger beter mijden :) )

Was dus eigenlijk een slecht voorbeeld :P

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 01-09-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:54
Prullenbak84 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:48:
[...]

Ik noemde Kia maar gewoon als willekeurig voorbeeld. Maar je hebt helemaal gelijk dat dat met sommige auto's zo is (uit mijn hoofd zijn Kia EV6, Hynday ioniq 5 en 6 en Porsche Taycan auto's die de supercharger beter mijden :) )

Was dus eigenlijk een slecht voorbeeld :P
Een Taycan haalt nog wel een redelijke snelheid. De E-GMP auto's niet inderdaad. Maar goed, dat komt meer door de keuze van dat betreffende platform.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 01-09-2023 12:00 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 30-04 14:52
"winst" is betrekkelijk; voor het eerst een positieve EBITDA.
Dat is vast niet genoeg om de rente en afschrijving te dekken...

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 15:05
Joosie200 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:02:
Ik heb een Allego paal om de hoek bij een parkeerhofje. Voor 30 cent per kWh nog het overwegen waard maar met 39.5 cent per kWh skip ik die. Er staat nog een Vattenfall in charge paal bij de supermarkt 200m verderop voor 31.5 cent. Prima als ik even boodschappen ga doen.

Maar ze kunnen Tesla hun tarieven niet matchen: die 13 euro heb je na 1x laden er al uit want vanaf 2x laden tegen 23 cent scheelt het al. En nu is ac laden geen dc laden maar zo vaak hoef ik niet laden. Dus ik ga wekelijks in het weekend langs de Tesla SuC tegenover de Ikea en Van der Valk. Ontbijtje fixen en laden maar.

Snap niet hoe Allego en andere duurdere palen nog kunnen overleven met zulke tarieven. Zo ook fast ned of ionity.
Ik laad inmiddels ook om de dag, soms twee dagen, bij Tesla en niet meer op straat. Ben inderdaad geen dief van mijn portemonnee. Dan maar even wachten in de auto of buiten de auto. Ook een prima moment om te ontladen na een dag kantoor.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03

koboy

Heb een idee voor een icon

Inspired schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:56:
[...]

Een Taycan haalt nog wel een redelijke snelheid. De E-GMP auto's niet inderdaad. Maar goed, dat komt meer door de keuze van dat betreffende platform.
Vind het een beetje bot om het slecht laden bij v3 superchargers volledig op het conto van Hyundai/Kia te gooien. Voor zover ik heb begrepen geven Tesla en Hyundai/Kia elkaar de schuld dat het qua communicatie tussen auto en lader niet goed loopt. Ik ben geneigd de fout voor een groter deel bij Tesla te leggen, gezien die laden voor niet Tesla's toch nog als een gunst zien.
Alle andere types snellader die ik tot nu toe heb geprobeerd trekt de Ioniq 6 ruim 230kW op het moment dat dit zou moeten, dus het platform kan het gewoon.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
koboy schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:37:
[...]

Vind het een beetje bot om het slecht laden bij v3 superchargers volledig op het conto van Hyundai/Kia te gooien. Voor zover ik heb begrepen geven Tesla en Hyundai/Kia elkaar de schuld dat het qua communicatie tussen auto en lader niet goed loopt. Ik ben geneigd de fout voor een groter deel bij Tesla te leggen, gezien die laden voor niet Tesla's toch nog als een gunst zien.
Alle andere types snellader die ik tot nu toe heb geprobeerd trekt de Ioniq 6 ruim 230kW op het moment dat dit zou moeten, dus het platform kan het gewoon.
Ja, de extra trage snelheid op v3 is inderdaad gek. Begrijp dat verschil tussen v2 en v3 ook niet. Ik doelde meer op de keuze om max 100kW op 400V te supporten. Een Taycan doet 150kW. Die 100kW is wel degelijk een keuze van de fabrikant. In theorie zou je meer kunnen supporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Inspired schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:39:
[...]

Ja, de extra trage snelheid op v3 is inderdaad gek. Begrijp dat verschil tussen v2 en v3 ook niet. Ik doelde meer op de keuze om max 100kW op 400V te supporten. Een Taycan doet 150kW. Die 100kW is wel degelijk een keuze van de fabrikant. In theorie zou je meer kunnen supporten.
Zal ongetwijfeld een kosten baten analyse aan ten grondslag liggen. Op de prijs van een Taycan is dit natuurlijk relatief kleiner.
Maar ik denk dat de belangrijker vraag is: zijn er (veel) 400V laders (over), en kunnen die meer dan 100kW leveren? Anders zit je kosten toe te voegen voor een edge case..... Op de vakantie rit alleen maar 800V laders gezien, en een enkele (meestal in staat van ontbinding) 50kW.
Enige voorbeeld dat ik kan geven zijn de v2 superchargers, maar denk dat die ook langzaam uitgefaseerd worden.

Het laadplein hier in Leiderdorp heeft 1 supercharger per plek, dus dat is v3 geloof ik.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:32
[...]

Tja, en bijna alle andere auto's kunnen bij Tesla ook gewoon aan volle snelheid laden, dus de laders kunnen het gewoon.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Het komt toch gewoon doordat het 800V auto's zijn, en daardoor minder Ampere aankunnen(/nodig hebben)? En als je zo weinig ampere kan, en je krijgt maar max 480V...tja, dan laadt ie dus langzamer. Heeft volgens mij niet zoveel met communicatie of onwil of "fout" te maken. De v4 superchargers schijnen tot 1000V te doen, dus daar is het probleem ook niet. Toch?

Echt heerlijk, trouwens, hoe mijn willekeurig gekozen automerk "kia" het hele gesprek ontspoort ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Prullenbak84 op 01-09-2023 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:49
[...]

Wat de oorzaak is volgens de geleerde is het 800volt systeem van de Hyundai/Kia de 5 en de 6 hebben we het dan, wat er nu gebeurt is dat de auto het 400 volt aanbod naar 750 volt transformeert en daar zit het probleem en beperkt de lader het tot 50kw, ze zullen het uiteindelijk wel oplossen alleen zal het wel een beperkte snelheid blijven zolang je laad bij een snellader die dus 400 volt gebaseerd is. maar we zullen ook bij Tesla wel 800volt systemen gaan zien in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
pecari schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:42:
[...]

Wat de oorzaak is volgens de geleerde is het 800volt systeem van de Hyundai/Kia de 5 en de 6 hebben we het dan, wat er nu gebeurt is dat de auto het 400 volt aanbod naar 750 volt transformeert en daar zit het probleem en beperkt de lader het tot 50kw, ze zullen het uiteindelijk wel oplossen alleen zal het wel een beperkte snelheid blijven zolang je laad bij een snellader die dus 400 volt gebaseerd is. maar we zullen ook bij Tesla wel 800volt systemen gaan zien in de toekomst.
Dat verklaard het issue met v3 nog niet. Daar krijg je met een E-GMP maar iets van 42kW. Op een v2 ga je richting de max van 100kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21

WCA

[...]

Oftewel, Kia ziet de supercharger als een "Legacy" 400v lader, en dat beperkt de laadsnelheid nou eenmaal. Het is niemands schuld, het is een compatibility probleem of niet?

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 08:13
Mysterie ontrafeld, de app is niet helemaal correct.
Als je het dashboard gaat van E-Flux/Road en je gaat daar naar de kaart dan zie je wel de juiste tarieven.

Dan zie je bijvoorbeeld bij de Odiliastraat 102 in Uden wel 40 cent staan.
En 64 cent bij mijn lokale laadpunt. :'( ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:49
Inspired schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:47:
[...]

Dat verklaard het issue met v3 nog niet. Daar krijg je met een E-GMP maar iets van 42kW. Op een v2 ga je richting de max van 100kW.
Andre hardware en software, en de laders zullen allemaal marges ingebouwd krijgen software matig om geen schaden aan het voertuig en de lader te veroorzaken dus zodra iedereen de zelfde taal spreekt en we allemaal de zelfde richtlijnen volgen gaat het volvermogen geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ja, maar zoals eerder gezegd, bij een v2 die ook 400V is trekt een e-GMP auto wel gewoon 100kW. Op 1 of andere manier vinden e-GMP en v3 superchargers elkaar niet lief, en leggen beide kanten de oorzaak ervan bij elkaar.
Gezien de (default) houding van Tesla tegenover elk probleem: ontkennen dat er een probleem is, en het punt dat het openstellen van superchargers voor andere merken zeker in het begin als gunst en goede daad gezien werd ben ik geneigd de schuld toch wat meer in het Tesla kamp te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
koboy schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:02:
[...]

Ja, maar zoals eerder gezegd, bij een v2 die ook 400V is trekt een e-GMP auto wel gewoon 100kW. Op 1 of andere manier vinden e-GMP en v3 superchargers elkaar niet lief, en leggen beide kanten de oorzaak ervan bij elkaar.
Gezien de (default) houding van Tesla tegenover elk probleem: ontkennen dat er een probleem is, en het punt dat het openstellen van superchargers voor andere merken zeker in het begin als gunst en goede daad gezien werd ben ik geneigd de schuld toch wat meer in het Tesla kamp te leggen.
Je kunt ook redeneren dat E-GMP de enige is met issues en dus het geen Tesla probleem is. Maar goed, zou mooi zijn als ze er beide eens samen naar gaan kijken. Dit moet toch op te lossen zijn zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Inspired schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:05:
[...]

Je kunt ook redeneren dat E-GMP de enige is met issues en dus het geen Tesla probleem is. Maar goed, zou mooi zijn als ze er beide eens samen naar gaan kijken. Dit moet toch op te lossen zijn zou je zeggen.
Helemaal mee eens, zou gewoon opgelost moeten kunnen worden. Ik denk dat Hyundai/Kia/Genesis echt wel in diagnose mode aan een v3 supercharger heeft getest, en waarschijnlijk ook precies weet waar de v3 implementatie afwijkt van de standaard of niet reageert op een bepaald bericht. Kan iets heel simpels zijn als een timing die iets te strak staat, waardoor 800V autos met een aparte DC-DC booster wel goed gaan (Lucid, Porsche), en auto's die de motor als booster gebruiken (e-GMP) niet.

Misschien nu Tesla een subsidie heeft gekregen vanuit de VS overheid om de superchargers open te zetten vanuit de overheid daar wat druk komt om de boel eindelijk op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:09
koboy schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:02:
[...]

Tesla werkt aan een software update van de V3 chargers om het probleem op te lossen. Ze kunnen alleen nog geen ETA geven (info van Tesla supercharger klantenservice)

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Slinnenb schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:34:
[...]

Tesla werkt aan een software update van de V3 chargers om het probleem op te lossen. Ze kunnen alleen nog geen ETA geven (info van Tesla supercharger klantenservice)
Dat is goed nieuws! Nu maar hopen dat het klopt, en het niet iemand van de klantenservice is die de klant naar de mond praat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:21
Hachy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:22:
[...]

Het is een beetje uitgelekt op social media dus ik kan er hier net zo goed ook openheid over geven; we zijn bij LaadpasTop10 al langere tijd bezig met een realtime database die van elke laadpaal in Nederland elk MSP tarief bevat. Na een paar jaartjes puzzelen hebben we deze puzzel nu redelijk 'ingekleurd'.

Deze data wordt o.a. gebruikt in de app Go-Charge. Deze app is nog een beetje hoekig, maar wordt elke dag een stukje beter. Je kan er een overzicht van de MSP tarieven per laadpaal op raadplegen.

Disclaimer: 100% foutvrij bestaat niet, niet gelijk bij mij gaan klagen als je ergens een foutje ontdekt maar netjes in die app even feedback sharen aub. :> #doeslief
Wat een super initiatief die realtime database! En mooi dat Go-Charge hier al gebruik van maakt. Zijn er nog meer apps/sites die de database (gaan) gebruiken?

Dit betekent dat onderstaand overzicht binnenkort overbodig gaat zijn ;) . Geen probleem uiteraard! Ik zal de september-versie in ieder geval nog posten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTwX4bLdD9sniMoCNrgGQDJXGo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IXnSvIGO04PKV6B97cudNJYR.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaand overzicht is voor mensen die incidenteel bij een snellader laden en daarom geen abonnementen willen aangaan of bundels willen aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door nathalia op 03-09-2023 12:42 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:09
koboy schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:13:
[...]

Dat is goed nieuws! Nu maar hopen dat het klopt, en het niet iemand van de klantenservice is die de klant naar de mond praat.
Het is een wereldwijd probleem dus de kans is aanwezig dat Tesla het oplost.
Zie bv deze post: https://www.ioniq5forums.co.uk/viewtopic.php?t=215

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 21:17

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]

Tesla heeft het zelfs toegegeven. Ook dat ze het op gaan lossen en meteen erbij verteld dat het niet bovenaan de prioriteitenlijst staat. Dus zal nog wel even duren.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:08
Mooie tabel ! Dus bij de Mac laden is erg goedkoop met de juiste pas, en tesla nog goedkoper.. volgens mij zijn tarieven bij verschillende tesla laders ook verschillend?
In de go charge app zag ik trouwens geen tesla of Fastned laders.. dus daarvoor is je tabel nog wel steeds erg nuttig lijkt mij….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
engelbertus schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:05:
volgens mij zijn tarieven bij verschillende tesla laders ook verschillend?
Er staat dan ook best wel duidelijk “verschilt per locatie en tijd.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Geladen (met de Engie/ZuidHolland-pas) in parkeergarage in Bergen op Zoom, bij 1 vd 6 laadpunten van LMS.
Stond wel Ecotap op de zijkanten.
In de Engie/ZuidHolland/50Five-app (Laadpaal App) stond dat de prijs 30 cent (incl. btw, zonder starttarief) is.
Kijk ik net in het dashboard, hebben ze (net geen) 31,5 cent gerekend, ben ik mooi opgelicht!
Hier komen kamervragen over. :P

Maar goed, wel vreemd dat het een kleine 1,5 cent duurder is.

Zie ik wel in de app ergens staan bij die laadpunten;

Bij betaling met een laadpas kunnen er extra kosten van toepassing zijn als gevolg van conversiekosten en wisselkoersen.

Zou die bijna anderhalve cent extra daar vandaan komen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:06
Zjanzjak schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:18:
Geladen (met de Engie/ZuidHolland-pas) in parkeergarage in Bergen op Zoom, bij 1 vd 6 laadpunten van LMS.
Stond wel Ecotap op de zijkanten.
In de Engie/ZuidHolland/50Five-app (Laadpaal App) stond dat de prijs 30 cent (incl. btw, zonder starttarief) is.
Kijk ik net in het dashboard, hebben ze (net geen) 31,5 cent gerekend, ben ik mooi opgelicht!
Hier komen kamervragen over. :P

Maar goed, wel vreemd dat het een kleine 1,5 cent duurder is

Zie ik wel in de app ergens staan bij die laadpunten;

Bij betaling met een laadpas kunnen er extra kosten van toepassing zijn als gevolg van conversiekosten en wisselkoersen.

Zou die bijna anderhalve cent extra daar vandaan komen dan?
Engie hanteert buiten Zuid-Holland een starttarief van &0,31. Daardoor hoger dan 30 cent?

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-04 21:54
Prullenbak84 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:31:
[...]

Er staat dan ook best wel duidelijk “verschilt per locatie en tijd.”
Er had volgens mij moeten staan: “verschilt per locatie, tijd en merk auto.” En zou de vanafprijs iets van 23 cent moeten zijn. Met een Tesla zonder abonnement lijkt dat namelijk de vanaf prijs.

Hoe dan ook een gigantisch verschil in prijs tussen de Tesla Superchargers en overige laders. De tijd zal moeten uitwijzen of Tesla dit prijspunt vol gaat houden. Voorlopig zal ik hierdoor meer snelladen dan ik van tevoren had bedacht dat ik zou gaan doen.

[ Voor 24% gewijzigd door tweakerpip op 03-09-2023 05:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
tweakerpip schreef op zondag 3 september 2023 @ 05:18:
[...]

Er had volgens mij moeten staan: “verschilt per locatie, tijd en merk auto.” En zou de vanafprijs iets van 23 cent moeten zijn. Met een Tesla zonder abonnement lijkt dat namelijk de vanaf prijs.

Hoe dan ook een gigantisch verschil in prijs tussen de Tesla Superchargers en overige laders. De tijd zal moeten uitwijzen of Tesla dit prijspunt vol gaat houden. Voorlopig zal ik hierdoor meer snelladen dan ik van tevoren had bedacht dat ik zou gaan doen.
Denk dat Tesla dit gewoon blijft hanteren. Het is voor Tesla bijzaak waar het voor Fastned/Ionity core is. Tesla heeft (bijna) geen A-locaties, goedkopere hardware en ook doorgaans een grotere overboeking op de sites. Het prijsverschil is best logisch.

Zie oa; https://www.teslarati.com...rivals-cost-efficiencies/

Een prijs van 50k per stall vs 150-200k lijkt me best aannemelijk en een concurrent moet die extra investering financieren en terugverdienen tijdens de levensduur van de lader.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 03-09-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:20
ik heb plotseling het probleem dat op Vattenfall palen het ladenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87TKYBwaL3PG_v37DRdty-6aXuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckzTFJBihD0KUl3BMRNmNhmu.jpg?f=fotoalbum_large zeer traag is
iemand die dit herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@boyette andere paal getest? Welke auto? Niet per ongeluk aan de laadsnelheid in de auto/app gezeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:39
boyette schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:15:
ik heb plotseling het probleem dat op Vattenfall palen het laden[Afbeelding] zeer traag is
iemand die dit herkend?
Zo te zien gaat het om een laadpaal van het merk Alfen.
Als je in dit topic zoekt op de combinatie "Vattenfall" en "Alfen" zul je zien dat dit aan het begin van dit jaar ook al een probleem was.

Toet nu toe is het mij gelukt om die palen te vermijden maar blijkbaar is het probleem nog niet opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door Jaapio_B op 03-09-2023 09:35 ]

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:27
@Hachy @nathalia

Even opbiechten dat ik de éérste keer dat ik de naam Go-Charge voorbij zag komen, niet direct in actie kwam.

Ik ben een ~90%(?) thuislader dus liep niet echt warm.
Dankzij de "push" van Nathalia d:)b toch even de APP (zoveelste ) erbij gezet
en ik moet eerlijk bekennen dat dit een hééél mooie opzet is.

Ga ik zeker gebruiken ondanks dat ik niet veel buitenshuis "aanvul". (schuiven/zoomen is even wennen)

Hachy, LaadpasTOP10 jullie zijn met recht Ambassadeurs _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
(waarbij ik alle overige Tweakers die óók veel doen /bijdragen niet wil vergeten. :(:)

chapeau ALLEN! we zijn op de goede weg oOo

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Jaapio_B schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:33:
[...]

Als je in dit topic zoekt op de combinatie "Vattenfall" en "Alfen" zul je zien dat dit aan het begin van dit jaar ook al een probleem was.

Toet nu toe is het mij gelukt om die palen te vermijden maar blijkbaar is het probleem nog niet opgelost.
oh echt want ik heb al een afspraak bij de garage staan ik snap er echt helemaal niks van

en incharge gebeld die zeggen dat het aan de auto ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Hier geen problemen met Vattenfall en alfen palen op een Skoda Enyaq. Ik merk wel als er twee auto's staan te laden dat er geen 11kW maar 7of 8 kW geladen wordt. De paal schakelt dan terug. Maar dat verklaart jouw probleem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Inspired schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:26:
@boyette andere paal getest? Welke auto? Niet per ongeluk aan de laadsnelheid in de auto/app gezeten?
nissan leaf 2018-
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Inspired schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:49:
[...]

Denk dat Tesla dit gewoon blijft hanteren. Het is voor Tesla bijzaak waar het voor Fastned/Ionity core is. Tesla heeft (bijna) geen A-locaties, goedkopere hardware en ook doorgaans een grotere overboeking op de sites. Het prijsverschil is best logisch.

Een prijs van 50k per stall vs 150-200k lijkt me best aannemelijk en een concurrent moet die extra investering financieren en terugverdienen tijdens de levensduur van de lader.
Je helpt onzin in de wereld. Je citeert een Tesla fansite die Bloomberg citeert. Bloomberg is niet onafhankelijk en al jaren erg pro Tesla (en Apple, en nog wat Amerikaanse bedrijven).

https://youtu.be/ctfpaAiqDAM?si=twUpfUAUmKnWbQ6v
Hier is een interview met een Ionity manager, die op 3:50 globaal uit de doeken doet wat een laadparkje (van. In dit geval 6 aansluitingen) kost:
- 200-300k voor de netaansluiting en trafo
- 200-300k voor de zuilen (dus max 30k/stuk)
Met aanlegkosten komt hij op ongeveer een miljoen.
Als je dat dan per aansluiting omrekent kom je op ongeveer 160k totaal.

Al je dus rekent dat alles behalve de zuilen dus al rond de 700k komt, welke kosten Tesla ook heeft kan het gewoon niet voor 50k per zuil. Ja relatief gezien worden de aanlegkosten lager bij hele grotere laadparken, maar in de buurt van 50k all in kom je gewoon niet

Voor Tesla is het laden een bijzaak, waardoor ze het kunnen gebruiken om anderen uit de markt te drukken zo lang ze er qua stroom inkoop vs verkoop maar niet al te veel verlies op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:39
boyette schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:56:
[...]

oh echt want ik heb al een afspraak bij de garage staan ik snap er echt helemaal niks van

en incharge gebeld die zeggen dat het aan de auto ligt
Ala je bij andere laadpalen ook problemen hebt zou het aan de auto kunnen liggen. Als je alleen problemen hebt bij Vattenfall palen van het merk Alfen zou ik het bij de palen zoeken.

Ik dit topic en in het grote Peugeot topic zijn er meerdere mensen geweest die problemen hadden met laden bij de specifieke combinatie van Vattenfall en Alfen.

Alfen van een andere aanbieder of Vattenfall met een ander merk paal is, bij mij, nooit een echt een probleem geweest.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Inspired
koboy schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:27:
[...]

Je helpt onzin in de wereld. Je citeert een Tesla fansite die Bloomberg citeert. Bloomberg is niet onafhankelijk en al jaren erg pro Tesla (en Apple, en nog wat Amerikaanse bedrijven).

https://youtu.be/ctfpaAiqDAM?si=twUpfUAUmKnWbQ6v
Hier is een interview met een Ionity manager, die op 3:50 globaal uit de doeken doet wat een laadparkje (van. In dit geval 6 aansluitingen) kost:
- 200-300k voor de netaansluiting en trafo
- 200-300k voor de zuilen (dus max 30k/stuk)
Met aanlegkosten komt hij op ongeveer een miljoen.
Als je dat dan per aansluiting omrekent kom je op ongeveer 160k totaal.

Al je dus rekent dat alles behalve de zuilen dus al rond de 700k komt, welke kosten Tesla ook heeft kan het gewoon niet voor 50k per zuil. Ja relatief gezien worden de aanlegkosten lager bij hele grotere laadparken, maar in de buurt van 50k all in kom je gewoon niet

Voor Tesla is het laden een bijzaak, waardoor ze het kunnen gebruiken om anderen uit de markt te drukken zo lang ze er qua stroom inkoop vs verkoop maar niet al te veel verlies op maken.
En de locatie is gratis voor Ionity? Waar ze in het filmpje staan is ook niet echt een a-locatie. Of het nu 50k vs 200k is of 75k vs 150k. Feit blijft dat een Tesla locatie voordeliger is. Verder post Bloomberg ook genoeg FUD. Pro Tesla zou ik ze zeker niet willen noemen. En Bloomberg quote overigens gewoon een andere bron. Dus leuk dat je mij wilt betitelen van onzin posten maar ik zie weinig bewijs dat die orde van grote tussen Ionity vs Tesla niet zou kloppen.

Een 24 stall locatie van Tesla zit maar op een 6x250kW aansluiting. Een Ionity 8 stall zit al op het dubbele denk ik. Als ABB 30k moet hebben voor een charger doet Tesla het voor de helft. Charger veel maar basic, grotere aantallen en minder marge nodig omdat er geen dure ABB tussen zit. Tesla pakt locaties die bijna voor niks zijn. Een hotel laat ze toe voor extra omzet. Ionity gaat aan de tolweg zitten tegen een veel hogere prijs. Wat is hier onzin aan?

Fastned zou rond de 200k per aansluiting zitten. (oa https://www.rtlnieuws.nl/...laden-voor-aandeelhouders)

Dat zijn kleine dure locaties. Als je 24 stalls op een (bijna) gratis locatie neerzet dan is het gewoon logisch dat je met goedkopere hardware, dezelfde aansluiting op een veel lagere prijs per stall komt. Ik blijft 50k dan best aannemelijk vinden. Of zeg 75k vs 200k.

[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 03-09-2023 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Prullenbak84 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:51:
[...]

haha ik moet zeggen dat ik de verwarring wel snap als je die zin van @HenryP iets te snel leest ;)
Niet voor niets luidt een gevleugeld tegeltjeswijsheid: Alles waar 'te' voor staat is slecht, behalve tevreden.

[ Voor 5% gewijzigd door HenryP op 03-09-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:03
Jaapio_B schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:33:
[...]

Ala je bij andere laadpalen ook problemen hebt zou het aan de auto kunnen liggen. Als je alleen problemen hebt bij Vattenfall palen van het merk Alfen zou ik het bij de palen zoeken.

Ik dit topic en in het grote Peugeot topic zijn er meerdere mensen geweest die problemen hadden met laden bij de specifieke combinatie van Vattenfall en Alfen.

Alfen van een andere aanbieder of Vattenfall met een ander merk paal is, bij mij, nooit een echt een probleem geweest.
Mijn vriendin kreeg vorige week een nieuw elektrische Fiat Ulysse taxibus. Gelijk aan de Peugeot, Citroën etcetera. Geen enkele van die bussen van het taxibedrijf kan laden bij de Alfen palen van Vattenfall. Handig in West-Brabant waar dit de meest voorkomende laadpaal is. |:(

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Inspired schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:39:
[...]

En de locatie is gratis voor Ionity? Waar ze in het filmpje staan is ook niet echt een a-locatie. Of het nu 50k vs 200k is of 75k vs 150k. Feit blijft dat een Tesla locatie voordeliger is. Verder post Bloomberg ook genoeg FUD. Pro Tesla zou ik ze zeker niet willen noemen. En Bloomberg quote overigens gewoon een andere bron. Dus leuk dat je mij wilt betitelen van onzin posten maar ik zie weinig bewijs dat die orde van grote tussen Ionity vs Tesla niet zou kloppen.

Een 24 stall locatie van Tesla zit maar op een 6x250kW aansluiting. Een Ionity 8 stall zit al op het dubbele denk ik. Als ABB 30k moet hebben voor een charger doet Tesla het voor de helft. Charger veel maar basic, grotere aantallen en minder marge nodig omdat er geen dure ABB tussen zit. Tesla pakt locaties die bijna voor niks zijn. Een hotel laat ze toe voor extra omzet. Ionity gaat aan de tolweg zitten tegen een veel hogere prijs. Wat is hier onzin aan?

Fastned zou rond de 200k per aansluiting zitten. (oa https://www.rtlnieuws.nl/...laden-voor-aandeelhouders)

Dat zijn kleine dure locaties. Als je 24 stalls op een (bijna) gratis locatie neerzet dan is het gewoon logisch dat je met goedkopere hardware, dezelfde aansluiting op een veel lagere prijs per stall komt. Ik blijft 50k dan best aannemelijk vinden. Of zeg 75k vs 200k.
Blijft het nog steeds onzin. Het gaat hier over de aanlegkosten; locatiekosten zijn hier niet in meegenomen. Sterker nog: aanleggen van de hoogvermogen electriciteit wordt alleen maar duurder wanneer een groter stuk gegraven moet worden. De Ionity manager benoemt dat dit bij (qua stroom) ongunstige ligging kan oplopen tot 1 miljoen.
Ja een a-locatie zal duurder zijn om te exploiteren dan een bedrijventerrein of gratis grond bij een hotel. Dit zal je dan weer terug zien in de kWh prijs, maar daar hebben we het hier niet over. We hebben het over de kosten per aansluiting, oftewel de aanlegkosten.

Maar laten we jouw getallen eens meenemen in de berekening. Graafwerk en arbeid blijft net zo duur, we passen de hardware kosten en elektriciteitskosten aan. Kosten omgerekend naar 6 aansluitingen:
Hardware kost de helft, dus 125k ipv 250k
Stroomaansluiting (1,5MW/24 vs 1,2Mw/6 = factor 3,3; laten we 4 doen want rekent makkelijker, de rest is compensatie voor de schaalgroote) kost een kwart, dus 62k ipv 250.
De rest, 500k, is arbeid, graafkosten, machinehuur en wat straatstenen. Kosten die Tesla in dezelfde verhouding heeft!
Kom ik op 677 per 6 aansluitingen, dus 113k per stuk.

De vergelijking is dus 113k tegen 165k voor puur de aansluitkosten. Wat je hiervoor terugkrijgt is 62kW ipv 200kW gemiddeld per aansluiting. Of anders gezegd: 2/3 van de kosten voor 1/3 van het gemiddeld vermogen per aansluiting.

Dat Fastned op 200k voor een aansluiting komt snap ik ook wel. Dat dakje met zonnecellen is ook niet gratis. Vergeet niet dat een bouwwerk met fundering een flinke bak meer kost dan wat simpele straatstenen.

Tot slot nog even het puntje Bloomberg: die hebben er een handje van dingen te (her)publiceren die vooral de beurslievelingen van de VS in een goed daglicht stellen. Ja ze publiceren genoeg FUD, maar dan vooral over Samsung, oude tech (liefst niet VS) etc. Echt onderzoek doen, en dingen narekenen doen ze niet. Je zou kunnen zeggen dat het de Fox News van de financiële nieuwssites is.

Edit:
Nog even een nabrander: Die kosten voor de electriciteitsaansluiting schalen natuulijk niet lineair. Hoe groter de aansluiting hoe goedkoper die per MW wordt. Maar goed, alles in het voordeel van Tesla gerekend.

[ Voor 6% gewijzigd door koboy op 03-09-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-02 02:23

zumba

De eAmbu is onderweg!

HenryP schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:58:
[...]

Niet voor niets luidt een gevleugeld tegeltjeswijsheid: Alles waar 'te' voor staat is slecht, behalve tevreden.
En tequila... ;)

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
koboy schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:10:
[...]

Blijft het nog steeds onzin. Het gaat hier over de aanlegkosten; locatiekosten zijn hier niet in meegenomen. Sterker nog: aanleggen van de hoogvermogen electriciteit wordt alleen maar duurder wanneer een groter stuk gegraven moet worden. De Ionity manager benoemt dat dit bij (qua stroom) ongunstige ligging kan oplopen tot 1 miljoen.
Ja een a-locatie zal duurder zijn om te exploiteren dan een bedrijventerrein of gratis grond bij een hotel. Dit zal je dan weer terug zien in de kWh prijs, maar daar hebben we het hier niet over. We hebben het over de kosten per aansluiting, oftewel de aanlegkosten.

Maar laten we jouw getallen eens meenemen in de berekening. Graafwerk en arbeid blijft net zo duur, we passen de hardware kosten en elektriciteitskosten aan. Kosten omgerekend naar 6 aansluitingen:
Hardware kost de helft, dus 125k ipv 250k
Stroomaansluiting (1,5MW/24 vs 1,2Mw/6 = factor 3,3; laten we 4 doen want rekent makkelijker, de rest is compensatie voor de schaalgroote) kost een kwart, dus 62k ipv 250.
De rest, 500k, is arbeid, graafkosten, machinehuur en wat straatstenen. Kosten die Tesla in dezelfde verhouding heeft!
Kom ik op 677 per 6 aansluitingen, dus 113k per stuk.

De vergelijking is dus 113k tegen 165k voor puur de aansluitkosten. Wat je hiervoor terugkrijgt is 62kW ipv 200kW gemiddeld per aansluiting. Of anders gezegd: 2/3 van de kosten voor 1/3 van het gemiddeld vermogen per aansluiting.

Dat Fastned op 200k voor een aansluiting komt snap ik ook wel. Dat dakje met zonnecellen is ook niet gratis. Vergeet niet dat een bouwwerk met fundering een flinke bak meer kost dan wat simpele straatstenen.

Tot slot nog even het puntje Bloomberg: die hebben er een handje van dingen te (her)publiceren die vooral de beurslievelingen van de VS in een goed daglicht stellen. Ja ze publiceren genoeg FUD, maar dan vooral over Samsung, oude tech (liefst niet VS) etc. Echt onderzoek doen, en dingen narekenen doen ze niet. Je zou kunnen zeggen dat het de Fox News van de financiële nieuwssites is.

Edit:
Nog even een nabrander: Die kosten voor de elektriciteitsaansluiting schalen natuurlijk niet lineair. Hoe groter de aansluiting hoe goedkoper die per MW wordt. Maar goed, alles in het voordeel van Tesla gerekend.
Wat ik nog een beetje mis in dit verhaal, dat overigens naar mijn smaak wel wat van het topic glijdt, is de hoeveelheid subsidie die Ionity heeft ontvangen voor het aanleggen van hun netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

eltron schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:30:
[...]

Wat ik nog een beetje mis in dit verhaal, dat overigens naar mijn smaak wel wat van het topic glijdt, is de hoeveelheid subsidie die Ionity heeft ontvangen voor het aanleggen van hun netwerk.
Wanneer ik Google op "Ionity subsidie" zie ik op de eerste pagina alleen een subsidie voor het automatisch inpluggen van de stekker, niets voor het netwerk zelf......
Tenzij je de investeringen van diverse auto fabrikanten als subsidie wilt zien.

Ik neem aan dat je het project van de EU bedoelt om elke zoveel kilometer langs de snelweg en snellaad station te krijgen. Voor zo ver ik weet wordt dit geregeld via aanbestedingen, dus geen directe subsidie, maar waarschijnlijk wil grond beschikbaar stellen onder bepaalde (gunstige?) voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:30:
[...]

Tot nu toe een 68m wat ik zo zie. Maar goed ook, anders was de prijs nog hoger geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
koboy schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:46:
[...]

Wanneer ik Google op "Ionity subsidie" zie ik op de eerste pagina alleen een subsidie voor het automatisch inpluggen van de stekker, niets voor het netwerk zelf......
Tenzij je de investeringen van diverse auto fabrikanten als subsidie wilt zien.

Ik neem aan dat je het project van de EU bedoelt om elke zoveel kilometer langs de snelweg en snellaad station te krijgen. Voor zo ver ik weet wordt dit geregeld via aanbestedingen, dus geen directe subsidie, maar waarschijnlijk wil grond beschikbaar stellen onder bepaalde (gunstige?) voorwaarden.
Deze bijvoorbeeld Ionity secures funding for EUROP-E charging network

en deze IONITY en het Rocin-Eco project

Het huidige Ionity netwerk is mede met dit soort subsidies gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-04 14:43
Ik denk dat Ionity net zo stroperig en traag is als de eigenaren (Bmw, Vag, Ford en Mercedes) en dat ze continu achter de feiten aanlopen. Old auto heeft daar erg last van. Is ook moeilijk om hele afdelingen om te turnen naar elektrisch. Andere partijen hebben deze bagage niet en kunnen er met frisse ideeën in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

eltron schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:46:
[...]

Deze bijvoorbeeld Ionity secures funding for EUROP-E charging network

en deze IONITY en het Rocin-Eco project

Het huidige Ionity netwerk is mede met dit soort subsidies gebouwd.
Die tweede gaat om het automatisch in/uitpluggen van de stekker.

De eerste gaat inderdaad over laadinfra (stond bij mij op pagina 2 zie ik nu ik doorzoek. Maar ze zijn hier niet de enige ontvangende partij, en ik denk dat een stukje compensatie nodig is om minder vruchtbare locaties te kunnen financieren. Het is de EU die laders op bepaalde locaties wil, als de markt daar anders over denkt moet de markt (met subsidies) overgehaald worden.
N.B. deze subsidies staan open voor alle partijen die snelladers kunnen en willen neerzetten. Fastned zal hier ook wel van gebruik maken, en als ze slim zijn Tesla ook (v4 superchargers ondersteunen toch een betaalterminal?).

[ Voor 18% gewijzigd door koboy op 03-09-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 14:55

The Wizard

Moderator Mobile
koboy schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:35:
[...]

N.B. deze subsidies staan open voor alle partijen die snelladers kunnen en willen neerzetten. Fastned zal hier ook wel van gebruik maken, en als ze slim zijn Tesla ook (v4 superchargers ondersteunen toch een betaalterminal?).
Je kan zoeken tot je een ons weegt maar op de v4 is geen terminal (of scherm) te bekennen. Misschien dat ze later gemakkelijk aangepast kunnen worden, maar op dit moment zijn ze nog niet voorzien.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 10:43
Ik lees inmiddels een tijdje mee en heb ook inmiddels 4 pasjes, E-flix, Shell Recharge, Freshmile en Vattenfall.
Nu is de vraag ; hoe bepaal je welke APP en welke pas je gebruikt ?
Welke app gebruiken jullie om dat te bepalen ?
Ideaal gezien gebruik ik nu de Tesla-app en niet eens een pasje maar stel dat ik onderweg moet laden zonder een Tesla punt in de buurt/beschikbaar ?
En voor Belgie/Frankrijk dezelfde logica ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
The Wizard schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:15:
[...]

Je kan zoeken tot je een ons weegt maar op de v4 is geen terminal (of scherm) te bekennen. Misschien dat ze later gemakkelijk aangepast kunnen worden, maar op dit moment zijn ze nog niet voorzien.
Toch wel hoor, i.i.g. op de locatie in deze video. YouTube: World's first Tesla V4 Supercharger using contactless payments (open...

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 14:55

The Wizard

Moderator Mobile
Ik denk niet dat veel NL/BE rijders naar London rijden om daar te laden... De v4 in NL in ieder geval niet.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
The Wizard schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:42:
[...]

Ik denk niet dat veel NL/BE rijders naar London rijden om daar te laden... De v4 in NL in ieder geval niet.
In Frankrijk ook. Deze locatie heeft ook stalls met terminals, al werken ze nog niet. Zie ook; https://twitter.com/i/web/status/1683761409144881152

Op dit moment is het ook nog niet verplicht. Als ik het goed heb vanaf 2025, en dan ook nog alleen bij nieuwe palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
The Wizard schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:42:
[...]

Je hoeft er i.d.d. niet voor naar het VK, ze staan inmiddels ook in Frankrijk en Oostenrijk met display en contactloos betalen. https://insideevs.com/new...rchargers-france-austria/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

The Wizard schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:15:
[...]

Daarom schreef ik ook ondersteunen..... Maar het kan ook van niet. Wat ik wel vond was dat Tesla in Californië een behoorlijke subsidie voor de aanleg van snelladers heeft laten schieten vanwege een betaalterminal eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Inspired schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:47:
[...]

In Frankrijk ook. Deze locatie heeft ook stalls met terminals, al werken ze nog niet. Zie ook; https://twitter.com/i/web/status/1683761409144881152

Op dit moment is het ook nog niet verplicht. Als ik het goed heb vanaf 2025, en dan ook nog alleen bij nieuwe palen.
Ondersteunen is dus bevestigd. Die 2025 klopt, en ik dacht 2027 ook voor bestaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

kevertje1977 schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:17:
Naar de prijs kijken in de app van het pasje. Het is wat meer werk, maar die prijzen veranderen niet elke dag. En ik sta niet telkens bij een andere laadpaal. Dus ik controleer 1x in de zoveel weken of ik nog steeds de goedkoopste laadpas gebruik voor een bepaalde laadpaal.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
HenryP schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:58:
[...]

En tegoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Inspired schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:49:
[...]

Denk dat Tesla dit gewoon blijft hanteren. Het is voor Tesla bijzaak waar het voor Fastned/Ionity core is.
Ik denk dat je hier een punt hebt, maar ook weer niet. Ik denk dat het laden van non-tesla's wel bijzaak is voor Tesla. Want die superchargers staan anders alleen maar niks te doen en geld te kosten. Al houdt je dan maar een paar cent per kWh over, dan is dat al lekker meegenomen. Maar de superchargers op zich zijn natuurlijk geen bijzaak, maar waren/zijn een heel grote meerwaarde aan het rijden van een Tesla.
Tesla heeft (bijna) geen A-locaties
Je zegt dit een paar keer. Maar wat bedoel je met "A-locatie" en hoe bedoel je dat Tesla die niet heeft? Je bedoelt gelijk langs de snelweg? Tesla zit best vaak in ieder geval in de buurt van de snelweg, alleen niet er vlak langs. Waarom is langs de snelweg wel een "A locatie", maar bij een hotel of wegrestaurant/fastfood-keten niet? En hoe vaak het wel niet gebeurt dat er klem naast de Tesla een Allego/ionity/fastned zit...
, goedkopere hardware en ook doorgaans een grotere overboeking op de sites. Het prijsverschil is best logisch.

Prijzen heb ik verder geen inzicht in, en ga ook niet 1 site als waarheid aannemen, maar ok. In de basis zal hier best een kern van waarheid inzitten. Ik kan me vooral voorstellen dat de stations van bijvoorbeeld Fastned, met dak, bankjes, etc, duurder zijn om te bouwen, dan een paar van die plastic dingen neerzetten zoals tesla doet. Vooral dat bloempotten-plastic van die V2 chargers was natuurlijk eigenlijk gewoon om te huilen (misschien is dit bij de v3 eigenlijk ook wel, maar heb altijd het idee dat bij die v2 ook de houder van de stekker, en de stekker zelf echt flut is...een petfles is er luxe bij.). Dus tja. Daar zullen ze best flink op besparen. Maar dat maakt de stroom die eruit komt nog niet goedkoper :)

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-09-2023 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
kevertje1977 schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:17:
Ik lees inmiddels een tijdje mee en heb ook inmiddels 4 pasjes, E-flix, Shell Recharge, Freshmile en Vattenfall.
Op locaties waar je misschien vaker komt, zo af en toe weer eens kijken welke goedkoper is. Bij incidenteel gebruik, kijk je in de app van de laadpassen. Ik heb een beetje een volgorde van apps om af te gaan. Bij twijfel of geen zin om te kijken, gok ik op e-flux. Werkt die niet, dan shell, want die werkt gewoon lekker vaak.
Welke app gebruiken jullie om dat te bepalen ?
De app van de laadpas.
Ideaal gezien gebruik ik nu de Tesla-app en niet eens een pasje maar stel dat ik onderweg moet laden zonder een Tesla punt in de buurt/beschikbaar ?
Voor snelladers gebruik ik tegenwoordig gewoon de app van de aanbieder zelf. Fastned app bij fastned, gewoon met automatische afschrijving van de bank. Bij Tesla idem. Bij andere snelladers kom ik liever niet, maar zo wel: Dan doe ik de tactiek die ik hierboven beschreef ;) Mocht ik niet onder Shell Recharge snelladers uitkomen, dan ook de Shell pas. (zie https://gathering.tweaker...message/76396278#76396278 voor de redenen ;)
En voor Belgie/Frankrijk dezelfde logica ?
Jep.

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-09-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Prullenbak84 schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:48:
[...]

Prijzen heb ik verder geen inzicht in, en ga ook niet 1 site als waarheid aannemen, maar ok. In de basis zal hier best een kern van waarheid inzitten. Ik kan me vooral voorstellen dat de stations van bijvoorbeeld Fastned, met dak, bankjes, etc, duurder zijn om te bouwen, dan een paar van die plastic dingen neerzetten zoals tesla doet. Vooral dat bloempotten-plastic van die V2 chargers was natuurlijk eigenlijk gewoon om te huilen (misschien is dit bij de v3 eigenlijk ook wel, maar heb altijd het idee dat bij die v2 ook de houder van de stekker, en de stekker zelf echt flut is...een petfles is er luxe bij.). Dus tja. Daar zullen ze best flink op besparen. Maar dat maakt de stroom die eruit komt nog niet goedkoper :)
Er zit een kern van waarheid in dat een Tesla plein goedkoper is om aan te leggen dan Ionity of Allego of Aral. Het gaat alleen mank op de mate van goedkoper. Die factor 3 of 4 ga je niet aan komen omdat de post arbeid (grofweg alles wat niet tot het laadplein in de breedste zin behoort) de helft van de kosten is. Die helft heb je altijd, of je nou goedkope spullen installeert of niet. Alles meer dan een verhouding 1:1,5 is gewoon ongeloofwaardig, of je bent appels met peren aan het vergelijken.

Tuin laten doen? Zonnepanelen laten leggen? Meterkast renoveren? Elke offerte zie je weer de helft op de post arbeid staan. En met het tekort aan vaklieden die met de handen willen werken zal dit alleen maar meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
koboy schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:39:
[...]

Er zit een kern van waarheid in dat een Tesla plein goedkoper is om aan te leggen dan Ionity of Allego of Aral. Het gaat alleen mank op de mate van goedkoper. Die factor 3 of 4 ga je niet aan komen omdat de post arbeid (grofweg alles wat niet tot het laadplein in de breedste zin behoort) de helft van de kosten is. Die helft heb je altijd, of je nou goedkope spullen installeert of niet. Alles meer dan een verhouding 1:1,5 is gewoon ongeloofwaardig, of je bent appels met peren aan het vergelijken.

Tuin laten doen? Zonnepanelen laten leggen? Meterkast renoveren? Elke offerte zie je weer de helft op de post arbeid staan. En met het tekort aan vaklieden die met de handen willen werken zal dit alleen maar meer worden.
Zeker, maar dan nog kan ik me ergens ook wel voorstellen dat zo'n hele overkapping bij fastned ook meer arbeid kost, dan wat er bij Tesla neergezet wordt. Héél ongeloofwaardig zou ik het niet vinden, als er bij Fastned, per laadpunt, 2 a 3 keer zoveel arbeid verricht wordt. Maar ik weet het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Prullenbak84 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:07:
[...]

Zeker, maar dan nog kan ik me ergens ook wel voorstellen dat zo'n hele overkapping bij fastned ook meer arbeid kost, dan wat er bij Tesla neergezet wordt. Héél ongeloofwaardig zou ik het niet vinden, als er bij Fastned, per laadpunt, 2 a 3 keer zoveel arbeid verricht wordt. Maar ik weet het niet :)
Daarom noemde ik ook heel bewust Fastned niet! Die bieden een premium laad ervaring. Maar Fastned heeft in 2016 geroepen dat een laadpunt 200k kost (linkje staat stuk terug). Zal nu wat meer zijn, maar denk niet dat je de factor 3 gaat halen. Maar ik denk ook dat Fastned de overkapping met zonnecellen ziet als een investering in het drukken van de energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
koboy schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:24:
[...]

Daarom noemde ik ook heel bewust Fastned niet! Die bieden een premium laad ervaring. Maar Fastned heeft in 2016 geroepen dat een laadpunt 200k kost (linkje staat stuk terug). Zal nu wat meer zijn, maar denk niet dat je de factor 3 gaat halen. Maar ik denk ook dat Fastned de overkapping met zonnecellen ziet als een investering in het drukken van de energiekosten.
Als je de grootte van die daken ziet, dan zal het wel eerder het imago zijn dan echte stroombesparing.

Ik denk dat de herkenbaarheid net iets belangrijker is.
Ik had liever een proper toilet gezien dan dat afdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 19:57
koboy schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:24:
[...]

Een premium laadervaring, daarom staan Audi's etc altijd bij Fastned dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Tommie12 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:27:
[...]

Als je de grootte van die daken ziet, dan zal het wel eerder het imago zijn dan echte stroombesparing.

Ik denk dat de herkenbaarheid net iets belangrijker is.
Ik had liever een proper toilet gezien dan dat afdak.
Natuurlijk is herkenbaarheid en imago (dus marketing) de reden. Maar dan nog verdienen die zonnepanelen zich ook gewoon terug net als ieder ander zonnepaneel. Dus is gewoon mooi (meegenomen) toch. Als je dan toch een dak plaatst...

Toiletten en winkels mocht Fastned heel lang niet. Nu (op sommige plekken?) wel, en dat komt dus ook wel in de loop van de tijd.

O, en een premium laadervaring krijg je hier ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Prullenbak84 schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:41:
[...]

Natuurlijk is herkenbaarheid en imago (dus marketing) de reden. Maar dan nog verdienen die zonnepanelen zich ook gewoon terug net als ieder ander zonnepaneel. Dus is gewoon mooi (meegenomen) toch.
Beetje OT, maar:
Fastned betaalt per kWh minder dan wat we als consument gebruiken.
Hun panelen zullen waarschijnlijk wel wat goedkoper zijn.

Maar... als je de prijs van de daken er bij rekent, dan kan het wat langer duren. Die constructies zijn niet gratis natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Tommie12 schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:43:
[...]

Beetje OT, maar:
Fastned betaalt per kWh minder dan wat we als consument gebruiken.
Hun panelen zullen waarschijnlijk wel wat goedkoper zijn.

Maar... als je de prijs van de daken er bij rekent, dan kan het wat langer duren. Die constructies zijn niet gratis natuurlijk.
Ik was tegelijk mijn post nog wat aan het uitbreiden met de zin "Als je dan toch een dak plaatst..." Dat nuanceert de boel wel een beetje :)
Dat die daken niet gratis zijn, was zo'n beetje mijn halve punt waarom een station van Fastned (per laadpunt) veel duurder is om uit de grond te stampen dan zo'n tesla supercharge-plein.

[ Voor 14% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-09-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Jaapio_B schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:33:
[...]

Het gekke is dat zowel Vattenfall als Alfen nog nooit van dit probleem gehoord zegt te hebben.

Maar zou dit met alle autos zijn of alleen dit merk?

Weet je er toevallig wat meer over?
Het is een groot mysterie wat er precies aan de hand is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 11:22
Sinds 1/9 is het tarief van onze favoriete AC-laadpaal gestegen van 26,6 ct/kWh naar 60,5 ct/kWh plus nog een starttarief van 12 ct. :(

Zijn er eigenlijk nog AC-laders waarvan de prijs enigszins in de buurt komt van de goedkoopste snelladers (Tesla met abo rond de 24ct, Freshmile bij 175 kW Shell chargers rond van 24-25 ct als je laad met een snelheid rond 120kW)?

Vattenfall is hier (Nijmegen) nog ~31 ct/kWh, maar met 200-300 kWh/maand, scheelt dat toch best wat; genoeg voor een Tesla laadabo (ware het niet dat het een ruim uur kost om naar Duiven te rijden om daar te laden en weer naar huis te gaan).

AC-laden zou toch goedkoper moeten zijn dan DC-laden, zou je denken, maar momenteel dus niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 14:39
Mijn vrouw heeft op het bedrijventerrein de mogelijkheid om te laden bij een paal van Ecotap met Vattenfall als leverancier. Ik kom er niet zo goed achter wat daar de beste prijs is of kan zijn. In de app van Ecotap staat 73ct. Omdat dit voor ons de enige plek is om te laden buiten de laadpaal voor ons huis zou het fijn zijn om de exacte prijs te achterhalen.

Is er voor ons voordeel om bv zelf over te stappen op Vattenfall?

Welke route is er voor de beste prijs bij die palen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:27
GustavSan schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:30:
Mijn vrouw heeft op het bedrijventerrein de mogelijkheid om te laden bij een paal van Ecotap met Vattenfall als leverancier. Ik kom er niet zo goed achter wat daar de beste prijs is of kan zijn. In de app van Ecotap staat 73ct. Omdat dit voor ons de enige plek is om te laden buiten de laadpaal voor ons huis zou het fijn zijn om de exacte prijs te achterhalen.

Go-Charge App??

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21

WCA

Soms nog steeds wel idiote dingen hoor, bij mijn werkgever staat een paal van nota bene e-flux zelf. Die is niet in de app te vinden, enigszins begrijpelijk maar toch wel vervelend. Denk je, ik zie wel wat het kost als ik ga laden, maar zelfs als je dat doet krijg je in het actieve sessies tabje van de app niet te zien wat het kost... Moet ik nou serieus wachten tot het laden klaar is? Man

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje

Als het een Vattenfall-paal is, kun je de Vattenfall Incharge-app downloaden en de prijs van die paal opzoeken.
Als Vattenfall goedkoper is, dan kun je een account aanmaken en een laadpas vragen. Is gewoon gratis, dus je hoeft niet over te stappen op Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 10:43

Misschien als je de locatie van de paal kan delen dat we mee kunnen kijken? Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
dextertje schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:16:
Zijn er eigenlijk nog AC-laders waarvan de prijs enigszins in de buurt komt van de goedkoopste snelladers (Tesla met abo rond de 24ct, Freshmile bij 175 kW Shell chargers rond van 24-25 ct als je laad met een snelheid rond 120kW)?
Ik heb er bij mij in de omgeving nog geen gevonden. Daarom dat ik nu een paar keer per week bij Tesla sta.

[ Voor 34% gewijzigd door ericafterdark op 04-09-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
dextertje schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:16:
Vattenfall is hier (Nijmegen) nog ~31 ct/kWh, maar met 200-300 kWh/maand, scheelt dat toch best wat; genoeg voor een Tesla laadabo (ware het niet dat het een ruim uur kost om naar Duiven te rijden om daar te laden en weer naar huis te gaan).
Laden in Uden geen optie?

-edit-

NVM, ook te ver.

[ Voor 41% gewijzigd door ericafterdark op 04-09-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Jaapio_B schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:33:
[...]

vorige week kon ik op vattenfall palen gemiddeld max 1-2kw/u laden
nu opeens lijkt het weer normaler met exact 3.7kw/u

maar op andere palen gaat het veel sneller dan 6kw/u

Ik vraag me nu af wat eigenlijk normaal is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gisteren een middagje Haarzuilens / Kasteel het Haar gedaan. Dus ik opzoeken via chargemap of en waar er laadpalen staan. Er staan genoeg in Vleuten. Had ik er eentje gevonden met gratis label nabij Themaat 3. Kom ik aanrijden zie ik enkel vrijstaande woningen met opritten en dichte hekken. Geen openbare parkeerplek of paal te vinden.

Hierna naar de Hamweg 3 genavigeerd. Ook gratis gelabeld nabij de Hamtoren. Nu stonden daar keurig 4 AC palen van EV-Box. Maar evenmin gratis zo bleek later. Opladen ging tegen 45 cent de kWh. Niet de hoofdprijs en niet de bodemprijs. Tweede keer dat ik Chargemap dus niet accuraat vind qua filter. Nu snap ik dat gratis laden eruit gaat en daar een ander topic voor is.

Meer ervaringen hier qua chargemap dat de filters niet kloppen? Ik heb zo mijn reviews geplaatst. Zag niet een optie om het label te wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
ericafterdark schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:53:
[...]

Laden in Uden geen optie?

-edit-

NVM, ook te ver.
Dank voor het meedenken, maar helaas om 2 redenen geen optie:
  1. volgens https://www.tesla.com/fin...rcharger/udensupercharger staan er alleen 250kW-laders. Dat werkt (nog?) niet lekker met de Ioniq 5 van ons.
  2. voor mij is de supercharger in Uden verder dan die in Duiven.
Ik besef me net ook dat ik er economisch niks mee op schiet om een Tesla-lidmaatschap te nemen.

[saaie_berekening]
De Tesla SuC in Duiven is een kleine 25 km van mijn huis, dus retour is dat iets minder dan 50km. Dat kost zo'n 8-9 kWh; zeg 8 kWh als ik zuinig rij (Ioniq 5).
Heb een 57 kWh-accu, dus als ik het redelijk goed uitkien, zou ik bv 48 kWh kunnen laden.
48 kWh laden bij Tesla, voor een lidmaatschapsprijs van 0,24/kWh tegenover 31,2/kWh bij Vattenfall in de buurt. Bruto winst: 48x 7,2 ct = EUR 3,456.
Maar dat kost 8 kWh, dus EUR 1,92. Winst is dus netto EUR 1,54 (naar boven afgerond). Lidmaatschap kost EUR 12,99 per maand. EUR 12,99/1,54 = 8,4.
Oftewel ik minstens 9x per maand 40 kWh nodig hebben om het ritje naar Duiven net rendabel te maken.
Zoveel laden we niet.

[/saaie_berekening]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
boyette schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:04:
[...]
vorige week kon ik op vattenfall palen gemiddeld max 1-2kw/u laden
nu opeens lijkt het weer normaler met exact 3.7kw/u

maar op andere palen gaat het veel sneller dan 6kw/u

Ik vraag me nu af wat eigenlijk normaal is..
Als ik het goed begrijp dan heb jij een auto die met 1 fase kan laden?
Dan is normaal dat je bij een 11kW paal met 3fasen, maar 1/3e daarvan kunt gebruiken en dus 3,7kW kunt halen.
Sommige palen hebben wat meer vermogen, bijvoorbeeld 22kW, in dat geval kun je ook op 1F 1/3e gebruiken, maar dat is dan 7,4kW max.
22kW palen zijn in Nederland zeldzaam. in Duitsland zie je die veel vaker.
Ook zie je soms in apps in NL palen aangeduid als 22kW die in werkelijkheid 17kW doen (3x25A is de basisaansluiting hier).
En dan kan het nog zijn dat je de totale capaciteit van de paal moet delen met een andere auto die aan dezelfde paal staat te laden of dat de MSP vanwege de beperkte capaciteit van het net (en/of de stroomtarieven) de capaciteit van de paalt op bepaalde tijden verlaagt.

Oftewel met 1F auto haal je op 11kW aansluiting max 3,7kW en op 22kW aansluiting max 7,4kW.
Maar in de praktijk is het vaak minder omdat de werkelijke capaciteit beïnvloed kan worden door de genoemde omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
eltron schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:28:
[...]

Als ik het goed begrijp dan heb jij een auto die met 1 fase kan laden?
Dan is normaal dat je bij een 11kW paal met 3fasen, maar 1/3e daarvan kunt gebruiken en dus 3,7kW kunt halen.
Sommige palen hebben wat meer vermogen, bijvoorbeeld 22kW, in dat geval kun je ook op 1F 1/3e gebruiken, maar dat is dan 7,4kW max.
22kW palen zijn in Nederland zeldzaam. in Duitsland zie je die veel vaker.
Ook zie je soms in apps in NL palen aangeduid als 22kW die in werkelijkheid 17kW doen (3x25A is de basisaansluiting hier).
En dan kan het nog zijn dat je de totale capaciteit van de paal moet delen met een andere auto die aan dezelfde paal staat te laden of dat de MSP vanwege de beperkte capaciteit van het net (en/of de stroomtarieven) de capaciteit van de paalt op bepaalde tijden verlaagt.

Oftewel met 1F auto haal je op 11kW aansluiting max 3,7kW en op 22kW aansluiting max 7,4kW.
Maar in de praktijk is het vaak minder omdat de werkelijke capaciteit beïnvloed kan worden door de genoemde omstandigheden.
Dit verhaal makes sense..

Ik heb op mijn werk nu gechecked en dat zijn idd 22 kw palen.
Maar dat is dus anders dan de Vattenfall palen in de wijk die zijn dus maar 11 kw maar dat wil dus zeggen dat ik dan maar max 3.7 kw kan laden daaro..

en idd op het werk is het tussen de 6 en 7.4!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
boyette schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:34:
[...]

Dit verhaal makes sense..

Ik heb op mijn werk nu gechecked en dat zijn idd 22 kw palen.
Maar dat is dus anders dan de Vattenfall palen in de wijk die zijn dus maar 11 kw maar dat wil dus zeggen dat ik dan maar max 3.7 kw kan laden daaro..

en idd op het werk is het tussen de 6 en 7.4!
75% van de NL laadpalen zijn 3x16A (11kW) of 3x25A (17kW)
Ongeveer 17% is 3x32A (22kW). 7% is 'other' (trager)

Vrijwel alle publieke (concessie) laadpalen op straat vallen in de bovenste 75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hachy schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:44:
[...]

75% van de NL laadpalen zijn 3x16A (11kW) of 3x25A (17kW)
Ongeveer 17% is 3x32A (22kW). 7% is 'other' (trager)

Vrijwel alle publieke (concessie) laadpalen op straat vallen in de bovenste 75%.
Er zit ook geen verschil in de palen de provincie plaatst of de stad en die je zelf aanvraagt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
boyette schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:45:
[...]

Er zit ook geen verschil in de palen de provincie plaatst of de stad en die je zelf aanvraagt?
Nee, geen verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 04-09-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Wat ik dan ook nog heb meegemaakt is dat het soms dus nog veel trager gaat..
dus minder dan 2 of zelfs 1 kw..

en ik heb het vermoeden maar dat weet ik nog niet helemaal zeker omdat ik nog onvoldoende statistieken heb maar dat wanneer de energieprijzen hoog zijn het dan trager gaat..

Ik heb zelf zon dynamisch contract en als ik echt moet opladen en de tarieven thuis duurder zijn dan de paal en ik hem aan de paal zet haal ik de 3.7 kw daar niet..
maar als de tarieven laag zijn wel...

dit is nog niet zeker..
het kan ook zijn dat de capaciteit op het net ook minder is wanneer de tarieven hoog zijn dus dat het daar mee te maken heeft bijv.

klinkt dat herkenbaar?

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 04-09-2023 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-04 14:47
boyette schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:48:
Wat ik dan ook nog heb meegemaakt is dat het soms dus nog veel trager gaat..
dus minder dan 2 of zelfs 1 kw..

en ik heb het vermoeden maar dat weet ik nog niet helemaal zeker omdat ik nog onvoldoende statistieken heb maar dat wanneer de energieprijzen hoog zijn het dan trager gaat..

Ik heb zelf zon dynamisch contract en als ik echt moet opladen en de tarieven thuis duurder zijn dan de paal en ik hem aan de paal zet haal ik de 3.7 kw daar niet..
maar als de tarieven laag zijn wel...

dit is nog niet zeker..
het kan ook zijn dat de capaciteit op het net ook minder is wanneer de tarieven hoog zijn dus dat het daar mee te maken heeft bijv.

klinkt dat herkenbaar?
Op basis van mijn ervaring (en zoals hier eerder al vermeld) werken de meeste laadpalen met een capaciteit van 3x25A (gelijk aan 17kW) als volgt: het totale vermogen wordt verdeeld over de twee aansluitingen van één laadpaal. Dit betekent dat wanneer er twee auto's tegelijkertijd worden opgeladen aan dezelfde paal:

Een auto met een 3-fase aansluiting zal met ongeveer 8-8,5kW laden.
Een auto met een 1-fase aansluiting zal ongeveer 2,3-2,7kW laden, rekening houdend met laadverliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Joosie200 schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:25:

Meer ervaringen hier qua chargemap dat de filters niet kloppen? Ik heb zo mijn reviews geplaatst. Zag niet een optie om het label te wijzigen.
Dat filter in Chargemap zou ik niet gebruiken, gaat in de regel over privé-laadpunten.
Vraag me alleen niet waarom het gebeurt en je dus denkt dat het gratis is.
Ik weet alleen zeker dat het voor zo'n 99% om een privé-laadpunt gaat waar je dus eigenlijk niet kan laden.
Tenzij je de bewoner bent. ;)
Ligt niet aan Chargemap eigenlijk maar aan degene die het laadpunt heeft laten plaatsen.

Qua gratis laden is het vrij makkelijk, dat komt nagenoeg niet meer voor in Nederland, wat er nog te vinden is kan je inderdaad terug vinden in het topic [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Als ik ergens heen ga waar ik nog niet eerder ben geweest, ga ik een paar apps af, chargefinder is bij mij wel favoriet, chargemap ook en de shell recharge app, of shell recharge online.

Vind ik een laadpunt wat mij aantrekkelijk lijkt, ga ik in Google Maps kijken of het niet op een bedrijventerrein staat, of dat het een privé laadpunt (op bijv. de oprit van een huis) van iemand is, als ik zeker weet dat het openbaar (bereikbaar) is dan ga ik een aantal apps waarvan ik de laadpassen bezit af om te zien wat het goedkoopste tarief is. Zie ik het laadpunt niet in een app ga ik er van uit dat die pas dan ook niet werkt. Na een minuut of 10 weet ik dan wel waar ik kan laden en welke pas ik kan gebruiken voor het goedkoopste tarief maar ook wat m'n back up pas is (second best).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

He, jammer.
De laadpaal in de buurt waarvan ik nog nooit een afrekening heb gezien na gebruik is wel zichtbaar in het nieuwe portaal van de ESB pas.

Deed er niet altijd laden, maar toch regelmatig. Had het richting ESB ook wel eens terloops benoemd in een mail uitwisseling. Nu afwachten of ik achteraf nog de rekening krijg voor de laadsessies ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:38
dextertje schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:37:
[saaie_berekening]
(...)
48 kWh laden bij Tesla, voor een lidmaatschapsprijs van 0,24/kWh tegenover 31,2/kWh bij Vattenfall in de buurt. Bruto winst: 48x 7,2 ct = EUR 3,456.
Maar dat kost 8 kWh, dus EUR 1,92. Winst is dus netto EUR 1,54 (naar boven afgerond). Lidmaatschap kost EUR 12,99 per maand. EUR 12,99/1,54 = 8,4.
Oftewel ik minstens 9x per maand 40 kWh nodig hebben om het ritje naar Duiven net rendabel te maken.
Zoveel laden we niet.[/i]
[/saaie_berekening]
Helemaal niet saai :)

Ik denk dat je bij het berekenen van de "winst" ook uit moet gaan van 48 - 8 = 40 kWh, omdat je 8 ervan moet investeren in het ritje en die dus niet meedoen aan de winst, die dan nog maar op 0,96 € per keer komt, waardoor je dit zelfs 14 keer per maand zou moeten doen om het rendabel te maken.

Je boft maar, met zo'n goedkope paal in de buurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik heb twee laadpasjes (We Drive Solar, en importeur van m'n EV) die de LMS backend gebruiken. Die zijn dan niet groot genoeg om hun eigen app uit te brengen. Ik dacht altijd dat de Smoov app hiervoor was? Want ik kan m'n laadpas daar wel invoeren, maar nog steeds zie ik geen tarieven bij laadpalen.

Ik kan het natuurlijk wel online bekijken, bijv. voor We Drive Solar is het de URL https://lomboxnet.evc-net.com/Locations
Maar die interface is op een mobiel erg lastig.

[ Voor 22% gewijzigd door TucanoItaly op 05-09-2023 14:18 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Iemand hier ervaring met het laden op de parkeerplaats van de Efteling? Welke laadpas is de beste optie om hier te laden? Ik heb in mijn beschikbare laad apps gekeken en zie als prijzen per kWh:
- Vattenfall pas: ~ €0,54 + starttarief van €0,35
- Shell Recharge: €0,55
- E-Flux: €0,50

Betere opties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
TucanoItaly schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:17:
Ik heb twee laadpasjes (We Drive Solar, en importeur van m'n EV) die de LMS backend gebruiken. Die zijn dan niet groot genoeg om hun eigen app uit te brengen. Ik dacht altijd dat de Smoov app hiervoor was? Want ik kan m'n laadpas daar wel invoeren, maar nog steeds zie ik geen tarieven bij laadpalen.
Smoov is voor Allego.
Haay schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:28:
Iemand hier ervaring met het laden op de parkeerplaats van de Efteling? Welke laadpas is de beste optie om hier te laden? Ik heb in mijn beschikbare laad apps gekeken en zie als prijzen per kWh:

Betere opties?
Geen ervaring maar denk dat je met E-Flux wel de 'goedkoopste' te pakken hebt.
Persoonlijk vind ik dat aan de dure kant dus zie mij niet zo snel laden daar, maar goed, ik haal het ook makkelijk heen en weer.
Als ik verder zou wonen en het niet halen dan had ik een kwartier gereserveerd aan een snellader ergens onderweg, liefst van Tesla, want die hebben mooie prijzen de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:35

Betere opties?
Efteling entree, 4 man met parkeren 200 EUR zonder iets te eten. met een volle auto naar huis voel ik dan echt niet meer het verschil financieel (weet niet hoeveel je moet laden (of wil, sommige autos kan je instellen)
Daarnaast staan de laadpalen bij de ingang, scheelt ook weer lopen, dat doe je op zo'n dag genoeg ;)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:21

Betere opties?
Het zijn daar Eneco laadpalen. Met een Eneco abo van € 3,- per maand kosten die € 0,23 per kWh. Zonder abo kom je inderdaad op de tarieven die je zelf had gevonden.

Maar check het initiatief van Go-Charge en topicstarter @Hachy. Als je de app downloadt, geeft je dat in 1x een goed inzicht....

[ Voor 9% gewijzigd door nathalia op 06-09-2023 17:34 ]

Mazda MX-30

Pagina: 1 ... 88 ... 213 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2