Die van mij zit op 500 meter of zoPrullenbak84 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:16:
[...]
Echt een leuke actie, en mijn auto kan wel wat stroom gebruiken...Alleen ik heb verder vandaag geen reden om weg te gaan en de dichtstbijzijnde supercharger is 20km weg ofzo. Dus ik hang 'm, denk ik, een dezer dagen maar gewoon aan de granny
Natuurlijk is het echt zo. En dynamische prijzen doen ze al heel lang, toch?kisik schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:27:
[...]
Die van mij zit op 500 meter of zoIk eet zo mijn boterhammen in de auto op, want thuiswerkdag. Eens kijken of het echt zo is ook. Mogen ze wel vaker doen, maar we zullen wel de proefkonijnen van Elon zijn. Die gaan meer dynamisch beprijzen, zijn ze al helemaal klaar voor. En Ionity maar 80ct per kwh durven vragen....
Tesla viert dat die 10 jaar geleden de eerste supercharger heeft geopend in EuropaGecko123 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:08:
[...]
Nu breekt m'n klomp. Is dit een eerste keer? Nog nooit gezien.
Werd net aangenaam verrast dat ik niets hoefde af te tikken voor het laden
Vanmorgen ook even gratis geladen bij de SuC in Gouda, kwam er toch langs.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Sorry, ging over laadpaalkleven.eltron schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:06:
[...]
Hybride heb je in 2 varianten; met en zonder stekker. In het laatste geval hoef je je dus om laadmogelijkheden helemaal niet druk te maken. Ik neem aan dat je met stekker bedoelt (PHEV).
Dan is laden juist extra belangrijk omdat die een kleine batterij heeft en je dus eigenlijk altijd/na elke rit wilt laden. Met als lastigheid dat je de auto na paar uur moet verplaatsen omdat de batterij vol is. Dus als je echt een stap wilt maken zou ik deze overslaan en direct naar volledig elektrisch. Dan hoef je waarschijnlijk maar 1 of enkele keren per week te laden en kan je dat doen wanneer en waar het jou uitkomt.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan Lelie op 29-08-2023 16:29 ]
Knip
[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 29-08-2023 19:48 . Reden: Dit soort opmerkingen zijn suggestief en ronduit trollerig. Dan kan beter, toch? ]
Openingspost gelezen (wow) en de laatste 10 pagina's van dit topic.
Ik heb een Shell pas inmiddels binnen maar de electrische auto moet ik nog aanschaffen.
In de garage kan ik voor een fors bedrag een 11kWh paal laten installeren tegen het tarief van 69 ct per kWh en per 1-jan wordt dat 45ct per kWh.
Vooral randstad rijden, soms en keer naar Belgie (Antwerpen-Brussel)
Wat zou de beste pas zijn voor mij ? Ik wil een Polestar kopen met 300-350km bereik. Dus in theorie zou ik met de Tesla app superchargers en dan thuis laden uit de voeten moeten kunnen.
Ik heb een Shell pas inmiddels binnen maar de electrische auto moet ik nog aanschaffen.
In de garage kan ik voor een fors bedrag een 11kWh paal laten installeren tegen het tarief van 69 ct per kWh en per 1-jan wordt dat 45ct per kWh.
Vooral randstad rijden, soms en keer naar Belgie (Antwerpen-Brussel)
Wat zou de beste pas zijn voor mij ? Ik wil een Polestar kopen met 300-350km bereik. Dus in theorie zou ik met de Tesla app superchargers en dan thuis laden uit de voeten moeten kunnen.
Ik zou voor Freshmile gaan alleen ontgaat de logica mij waarom je een laadpunt laat installeren waar je voor moet betalen voor de geladen stroom. Voor onderweg is de Tesla-app wel retegoedkoop ja, dus aanrader.kevertje1977 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:04:
Openingspost gelezen (wow) en de laatste 10 pagina's van dit topic.
Ja ook hier te lezen: https://www.linkedin.com/...7102189650730995713-t3ta/hallom schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:03:
Tesla viert dat die 10 jaar geleden de eerste supercharger heeft geopend in Europa
Werd net aangenaam verrast dat ik niets hoefde af te tikken voor het ladendacht dat het een bug was dat die 0 euro aangaf voor het laden haha
Las het vanochtend in een ander topic, plan was om een dagje Dordt te doen met vrouwlief, dat werd dus een dagje Dordt en een klein half uurtje bij de Tesla lader aan het begin van Dordrecht.
Het was best druk, kwam nog een EV rijder in een mooie BMW aan en ik zag em druk in de weer met z'n ANWB-laadpas. De man maar aangesproken, hij vertelde mij dat hij op facebook had gelezen dat het vandaag gratis laden was bij Tesla maar hij had nog nooit eerder geladen bij Tesla, Heb de goede man uitgelegd dat het alleen met de Tesla-app kon maar dat dat zo gepiept was. Neemt niet weg dat het een grappig gezicht was, zijn ANWB-laadpas overal langs-swipe'n bij de laadpaal.
[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 29-08-2023 19:49 . Reden: Quote weg ]
Evs gaan goedkoper worden. Zie platte tvs, computers, tv, koelkast etc etc. Tesla komt over tijdje (2 jaar?) met de Model 2 dan gaat het echt in de buurt komen. Al gelooft Tesla ook in autodelen. Bezit raakt uit. Jeugd kan nu al amper auto betalen. Dus waarom niet auto oproepen en betalen per minuut / kilometer.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:44:
[...]
Wat onze overheid wil strookt vaak niet met de realiteit, het kunnen. Ik denk dat men een te rooskleurig beeld heeft van de mogelijkheden van gezinnen tot 2x modaal inkomen. Maar goed, dat zie ik als een rode draad in de gehele energietransitie terug. Er wordt een doel gesteld en vervolgens met de armen over elkaar afwachten tot de markt het oplost.
Kijk, ik kan 25K uitgeven, ik heb een goede baan, maar als het mij al niet echt lukt om de overstap te maken, hoe moeten mensen die op modaal zitten dat dan doen.
Maar goed, dat is meer een discussie voor het topic over toekomst van mobiliteit.
Ik hoop dat je gelijk krijgt

Voor mij zal het nu voor nu toch een ICE worden, eventueel een hybride (non-PHEV). Maar goed, dat laatste moet ik eens afwegen of het voordeel van hybride opweegt tegen de aankomende MRB wijzigingen in 2025/2026.
De grondstoffen voor accu's zijn nu al beperkt in de handel. Ja er gaat meer gewonnen worden, technieken verbeteren, maar er komt onder druk van de energie crisis/milieu en nog veel grotere druk op de vraag. Kijk maar eens hoeveel autos er zijn, een reken uit hoeveel EV's er nodig zijn om dit in 2050 geëlektrificeerd te krijgen, een vergelijk dat met de EV productie nu.....Silversurfer1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:27:
[...]
Evs gaan goedkoper worden. Zie platte tvs, computers, tv, koelkast etc etc. Tesla komt over tijdje (2 jaar?) met de Model 2 dan gaat het echt in de buurt komen. Al gelooft Tesla ook in autodelen. Bezit raakt uit. Jeugd kan nu al amper auto betalen. Dus waarom niet auto oproepen en betalen per minuut / kilometer.
[Boomer]
Het is niet alleen de jeugd die geen auto kan betalen. Voor iedereen is de afgelopen 30 jaar alles #_€#€- duur geworden. Huizen, autos, voedsel, energie......
Wonen is duur geworden door een gebrek aan betaalbare huur, een massale dubbele inkomens waardoor de koop prijzen de pan uit zijn gestegen. Autos zijn die door milieu maatregelen maar ook door veiligheidseisen; neem bijvoorbeeld de net ingegane verplichting van allerlei rijhulpen. Het kleine auto segment is hiermee vrijwel verdwenen omdat al deze regels en te grote opslag op de prijs leggen.
Tel daarbij op dat de jeugd niet heeft geleerd te sparen, geen financiële discipline heeft een onder sociale druk massaal ingestapt is op de alles huren markt (deeleconomie). Hierdoor wordt deze extra hard geraakt.
[/boomer]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Wat doe je precies in dit topic?JeroenNietDoen schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:38:
[...]
Ik hoop dat je gelijk krijgt
Voor mij zal het nu voor nu toch een ICE worden, eventueel een hybride (non-PHEV). Maar goed, dat laatste moet ik eens afwegen of het voordeel van hybride opweegt tegen de aankomende MRB wijzigingen in 2025/2026.
Zullen we t met zijn allen weer gewoon gaan hebben waar dit topic over zou moeten gaan? Of in ieder geval in de buurt?
[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 29-08-2023 19:29 ]
Daarover gesproken, en even in het blauw, zodat het opvaltPrullenbak84 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:27:
[...]
Wat doe je precies in dit topic?
Zullen we t met zijn allen weer gewoon gaan hebben waar dit topic over zou moeten gaan? Of in ieder geval in de buurt?
Nav de feedback hier, heb ik de TW aangepast in taal c.q strekking.
Het is nooit de bedoeling geweest alle negativiteit te weren, of om complete discussiepunten compleet te verbannen. Wél gingen discussies omtrent laadpaaletiquette en onduidelijkheden over tarieven vaak een kant op dat er gefrustreerde one-liners werden gepost en men over elkaar heen viel met superlatieven te strooien wat niet echt veel toevoegt. En ze bleven soms ook te lang bediscussieërd worden. Dat is waar de toevoegingen op doelden.
Dat dit beter gedaan had kunnen worden, ben ik met jullie eens. Daarvoor mijn excuses, en dus een aangepaste tekst.
Eventuele andere opmerkingen of suggesties zie ik graag tegemoet in het feedbacktopic of middels DM
Eflux laat sinds een tijdje niet meer de Vattenfal palen hier in de straat zien. Sinds de Allego palen zijn verhoogd van 0,3 naar 0,4 laad ik toch het liefst bij die van Vattenfal a 0,31.
Iemand hier toevallig ervaring mee? Of poppen die dalijk ineens weer op met dezelfde prijsstijging? 😬
Iemand hier toevallig ervaring mee? Of poppen die dalijk ineens weer op met dezelfde prijsstijging? 😬
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
De app werkt prima in Nederland, die heb ik al gebruiktPjotr70 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:57:
[...]
Het gekke is wel dat ik een account digitaal aan kon maken en een creditcard koppelen. Ik heb alleen nog niet geprobeerd te laden.
Ik neem aan dat je het hebt over laadpalen binnen de Gelderland/Overijssel concessie.bokkow schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:03:
Eflux laat sinds een tijdje niet meer de Vattenfal palen hier in de straat zien. Sinds de Allego palen zijn verhoogd van 0,3 naar 0,4 laad ik toch het liefst bij die van Vattenfal a 0,31.
Als ik in de Eflux app naar de palen bij mij in dd omgeving kijk zijn ook de meeste vattenfall palen hier in de buurt verdwenen.
Het valt mij op dat de palen die verdwenen zijn allemaal in de laatste paar maanden zijn geplaatst.
De vattenfall palen die nog wel zichtbaar zijn staan er ondertussen al bijna een jaar en hebben nog steeds het tarief van €0,31/kWh.
Aan alles komt een eind.
Ja die bedoel ik inderdaad. Typisch, en inderdaad het zijn allemaal palen die in het afgelopen jaar zijn geplaatst hier in de regio. Nou ja, ik ga er dan maar blind van uit dat ze nog steeds €0,31/kWh hanteren en zie het wel met de afrekening.Jaapio_B schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:14:
[...]
Ik neem aan dat je het hebt over laadpalen binnen de Gelderland/Overijssel concessie.
Als ik in de Eflux app naar de palen bij mij in dd omgeving kijk zijn ook de meeste vattenfall palen hier in de buurt verdwenen.
Het valt mij op dat de palen die verdwenen zijn allemaal in de laatste paar maanden zijn geplaatst.
De vattenfall palen die nog wel zichtbaar zijn staan er ondertussen al bijna een jaar en hebben nog steeds het tarief van €0,31/kWh.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Ik ben een nieuwe elektrische rijder, en merk een groot aanbod van laadpassen met daarbij verschillende soorten laadtarieven. Ik ben benieuwd welke website en/of apps jullie gebruiken om laadtarieven van de publieke laadpalen in je buurt te bekijken?
Wellicht de volgende keer ook even de TS lezen en de zoekfunctie gebruiken; deze vraag is inmiddels al wat vaker gesteld
Wellicht de volgende keer ook even de TS lezen en de zoekfunctie gebruiken; deze vraag is inmiddels al wat vaker gesteld
[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 31-08-2023 08:02 ]
Welkom als EV rijderTwinPeaks schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:41:
Ik ben een nieuwe elektrische rijder, en merk een groot aanbod van laadpassen met daarbij verschillende soorten laadtarieven. Ik ben benieuwd welke website en/of apps jullie gebruiken om laadtarieven van de publieke laadpalen in je buurt te bekijken?
Ik gebruik zelf de apps van de passen die ik heb, voornaamste om even snel te kijken wat de goedkoopste palen in de buurt zijn is Tap Electric (heeft niet alle palen, maar laat wel tarief van alle palen in de buurt in 1 oog opslag zien, tarief is wel een paar cent duurder dan CPO overigens). In NL gebruik ik overigens de MTC laadpas, maar die app is bij far de slechtste app (en dat is inclusief de niet bestaande app, maar wel website, van mijn Greenchoice pas)
Als je snel wil zien of er überhaupt palen in de buurt zijn is de makkelijkste die van Shell Recharge, maar tarief daar is veelal een vast tarief en moet je dus eigenlijk niet gebruiken als je ook een CPO pas hebt.
Daarnaast gebruik ik ook de Freshmile app, meestal is die goedkoper om te gebruiken, (goedkoop tarief per kWh, maar ook een tarief per minuut en dan maakt de totale kosten per kWh wat moeilijker uit te rekenen)
De reden is dat ik geen parkeervergunning heb en onderweg laden niet altijd goedkoper zal zijn.Zjanzjak schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:23:
[...]
Ik zou voor Freshmile gaan alleen ontgaat de logica mij waarom je een laadpunt laat installeren waar je voor moet betalen voor de geladen stroom. Voor onderweg is de Tesla-app wel retegoedkoop ja, dus aanrader.
[...]
Per 01-jan gaat het tarief op de laadpaal hier in de garage terug naar 45cent wegens een nieuw energiecontract.
Vraag is wel : welke pas kan ik het beste gebruiken voor de laadpaal van de VVE.
Want daar kan ik de hele nacht aan blijven hangen, en dan is Freshmile niet handig.
(Die pas wel aangevraagd, net als de vattenfall pas, en de shell recharge pas heb ik al)
En extra vraag : hier in Amsterdam zie ik veel Vattenfall oplaadpunten. Ook staat er hier eentje van Total Energies.
Maar in de TIP app zie ik een tarief van 0.426 eur /kwh
In de Vattenfall app zie ik een tarief van 0.4961 euro /kwh
In de freshmile app zie ik een tarief van 0.23 euro /kwh + 0.04/min
In de charge-assist app zie ik een tarief van 0.39 eur/kwh + start tarief van 0.30ct.
(Borneolaan 390)
[ Voor 38% gewijzigd door kevertje1977 op 30-08-2023 08:14 ]
Regelmatig dit topic lezen blijven, komen soms nieuwe passen langs die de moeite waard zijn.TwinPeaks schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:41:
Zelf gebruik ik bv de ESB pas welke kort te bestellen was vanuit NL dankzij dit topic.
Ik laad voornamelijk thuis en heb vooral passen om buitenshuis te laden. Belangrijkste reden is dat ze het doen en niet TE duur op sommige snellaadpalen. Dat zal nl bijna altijd zijn tijdens vakantie of een weekendje weg.
Gisteren gratis geladen bij Tesla. Nou ja gratis, de ijsjes kosten bijna 20euro.
Gisteren gratis geladen bij Tesla. Nou ja gratis, de ijsjes kosten bijna 20euro.
Heb jij toevallig al gebruik gemaakt van becharge? Zo ja, hoe bevalt het?yannienl schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:28:
[...]
Jep, ik ben zelf nog nieuw met becharge dus weet verder niet hoe het werkt als je bundel vroegtijdig op is, of je dan een nieuwe bundel kan nemen en/of verhogen of dat je net als bij Enel X een extra account moet maken voor een nieuwe bundel.
Heb je over dan ben je dat kwijt als de nieuwe maand begint, dat dan weer wel..
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Jep, toen het werkte was het gewoon prima.MerijnB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:23:
[...]
Heb jij toevallig al gebruik gemaakt van becharge? Zo ja, hoe bevalt het?
Lekker goedkoop, ik had een bundel van 38 euro voor 100kwh dus voor ac en dc 38 cent per kwh.
Maar op dit moment zijn nagenoeg alle lms backend palen unavailable en dat zijn precies de palen waar ik altijd sta te laden.
Heb je problemen, de klantenservice is niet heel best..
Thanks. Dit tegoed is dus niet bij alle palen in Nederland te gebruiken? Ik zit vast aan Total Energies palen, is het tegoed daar wel te gebruiken?yannienl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:33:
[...]
Jep, toen het werkte was het gewoon prima.
Lekker goedkoop, ik had een bundel van 38 euro voor 100kwh dus voor ac en dc 38 cent per kwh.
Maar op dit moment zijn nagenoeg alle lms backend palen unavailable en dat zijn precies de palen waar ik altijd sta te laden.
Heb je problemen, de klantenservice is niet heel best..
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Totalenergies/Greenflux ac laders, ja.MerijnB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:35:
[...]
Thanks. Dit tegoed is dus niet bij alle palen in Nederland te gebruiken? Ik zit vast aan Total Energies palen, is het tegoed daar wel te gebruiken?
Totalenergies snelladers, nee.
Waarom zit je vast aan TE-palen?MerijnB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:35:
[...]
Thanks. Dit tegoed is dus niet bij alle palen in Nederland te gebruiken? Ik zit vast aan Total Energies palen, is het tegoed daar wel te gebruiken?
En zo ja, dan doen andere passen/apps er toch niet meer toe?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Omdat in mijn woonplaats er eigenlijk alleen TE palen staan, en die zijn (nog steeds) rete duur (€0,61/kW). Ik hoop via andere passen minder te betalen, het lijkt erop dat dat bijvoorbeeld met die be charge pas te kunnen.HansAuutB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:00:
[...]
Waarom zit je vast aan TE-palen?
En zo ja, dan doen andere passen/apps er toch niet meer toe?
Voor de TE palen gebruik ik in mijn woonplaats zelf incharge van vattenfall.
Met die pas is het bij mij 49ct de KW
Die heb ik inderdaad ook als mogelijkheid genoteerd staan, is €3 per maand toch?S4All schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:13:
Voor de TE palen gebruik ik in mijn woonplaats zelf incharge van vattenfall.
Vattenfall pas is gratis aan te vragen.MerijnB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:17:
Die heb ik inderdaad ook als mogelijkheid genoteerd staan, is €3 per maand toch?
[ Voor 3% gewijzigd door vanaalten op 30-08-2023 13:23 ]
De Vattenfall laadpas heeft geen maandelijks abonnement, de Eneco laadpas heeft wel een abonnement van € 3 per maand.
Ik lees dat er een starttarief van toepassing kan zijn (€ 0,35), weet jij (of iemand) of dat ook van toepassing is als ik met die pas op een TE paal laad?vanaalten schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:23:
[...]
Vattenfall pas is gratis aan te vragen.
Waarschijnlijk wel op laadpalen van een andere provider, bij Vattenfall palen volgens mij geen starttarief met hun eigen laadpas. Voorbeeldje, hier in de omgeving staan veel Vattenfall palen:MerijnB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:27:
[...]
Ik lees dat er een starttarief van toepassing kan zijn (€ 0,35), weet jij (of iemand) of dat ook van toepassing is als ik met die pas op een TE paal laad?
:strip_exif()/f/image/X3gGDSH8cbZNCjlp2cYr4KFG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een paal van een andere provider:
:strip_exif()/f/image/832eHLwyKZ3bpJs6L5ullbo9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Rolfy op 30-08-2023 13:35 ]
Maar TE <> Vattenfall en dus wel starttarief?Rolfy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:32:
[...]
Waarschijnlijk wel op laadpalen van een andere provider, bij Vattenfall palen volgens mij geen starttarief met hun eigen laadpas. Voorbeeldje, hier in de omgeving staan veel Vattenfall palen:
[Afbeelding]
Dit is een paal van een andere provider:
[Afbeelding]
Ah zo, hmmm, ik zou zeggen, probeer E-Flux die rekenen in de regel hetzelfde maar bij laadpalen zoals dan bij jou (met VVE enzo) kan dat zo maar weer anders zijn.kevertje1977 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:46:
[...]
De reden is dat ik geen parkeervergunning heb en onderweg laden niet altijd goedkoper zal zijn.
Per 01-jan gaat het tarief op de laadpaal hier in de garage terug naar 45cent wegens een nieuw energiecontract.
Vraag is wel : welke pas kan ik het beste gebruiken voor de laadpaal van de VVE.
Want daar kan ik de hele nacht aan blijven hangen, en dan is Freshmile niet handig.
(Die pas wel aangevraagd, net als de vattenfall pas, en de shell recharge pas heb ik al)
Eerlijk gezegd geen kaas van gegeten maar is misschien hier iemand in dit topic die je kan helpen.
Maar als ik jou was zou ik de vraag ook hier stellen: Thuisladen van je EV deel 2
Het klopt inderdaad dat elke laadpasaanbieder (en dus ook de corresponderende app) een andere prijs heeft, maar wat is je vraag nou specifiek?kevertje1977 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:46:
En extra vraag : hier in Amsterdam zie ik veel Vattenfall oplaadpunten. Ook staat er hier eentje van Total Energies.
Maar in de TIP app zie ik een tarief van 0.426 eur /kwh
In de Vattenfall app zie ik een tarief van 0.4961 euro /kwh
In de freshmile app zie ik een tarief van 0.23 euro /kwh + 0.04/min
In de charge-assist app zie ik een tarief van 0.39 eur/kwh + start tarief van 0.30ct.
(Borneolaan 390)
Dank, ik heb een e-flux pas aangevraagd. Ziet er goed uit voor Nederland.Zjanzjak schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:04:
[...]
Ah zo, hmmm, ik zou zeggen, probeer E-Flux die rekenen in de regel hetzelfde maar bij laadpalen zoals dan bij jou (met VVE enzo) kan dat zo maar weer anders zijn.
Eerlijk gezegd geen kaas van gegeten maar is misschien hier iemand in dit topic die je kan helpen.
Maar als ik jou was zou ik de vraag ook hier stellen: Thuisladen van je EV deel 2
[...]
Het klopt inderdaad dat elke laadpasaanbieder (en dus ook de corresponderende app) een andere prijs heeft, maar wat is je vraag nou specifiek?
Wat betreft de VVE , ik weet het tarief maar ken de opslag niet. Maar daar kom ik wel achter. Moet eerst de laadpaal nog laten installeren.
Ik heb vorig jaar voor het laatst met mijn Vattenfall InCharge pas op een Total Energies/Greenflux paal geladen. Hierbij is alleen € 0,3602 per kWh in rekening gebracht en geen startkosten.MerijnB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:27:
[...]
Ik lees dat er een starttarief van toepassing kan zijn (€ 0,35), weet jij (of iemand) of dat ook van toepassing is als ik met die pas op een TE paal laad?
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Prijzen van Total staan op hun website:
Stad Utrecht €0,45
Amsterdam en Weesp €0,39
MRA-E €0,61 (Flevoland, Noord-Holland en Utrecht)
Friesland €0,39
Rotterdam €0,53
Echter in het MRA-E waar ze het alleenrecht hebben zijn ook pasjes met een lagere prijs bv Waterval.
Stad Utrecht €0,45
Amsterdam en Weesp €0,39
MRA-E €0,61 (Flevoland, Noord-Holland en Utrecht)
Friesland €0,39
Rotterdam €0,53
Echter in het MRA-E waar ze het alleenrecht hebben zijn ook pasjes met een lagere prijs bv Waterval.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Ik vermoed van wel ja.MerijnB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:43:
[...]
Maar TE <> Vattenfall en dus wel starttarief?
Maar je kunt het denk ik uitproberen in de Vattenfall app en daar de TE laadpaal aan te klikken?
Heb het zelf al geprobeerd. Die palen hebben wij niet veel in Limburg!
Maar ik heb er eentje gevonden, wordt als E-flux aangegeven maar heb ik gevonden op de Total Energies website als hun eigen laadpaal:
:strip_exif()/f/image/eay8slWdV1n3fv8B3Z8mkhx1.jpg?f=fotoalbum_large)
Geven toch helaas ook weer een starttarief aan ..
[ Voor 52% gewijzigd door Rolfy op 30-08-2023 16:55 ]
Wederom vandaag een kapotte laadpaal tot twee keer toe, dit is geloof ik al de vijfde of zesde in 2,5 week tijd..
Begint nu toch wel echt vervelend te worden..
@Rolfy , als ik hier in de regio kijk is Vattenfall enkel goedkoop met hun eigen palen (30 cent), maar wanneer het over een andere paal gaat zijn ze ineens veruit de duurste.

@Rolfy , als ik hier in de regio kijk is Vattenfall enkel goedkoop met hun eigen palen (30 cent), maar wanneer het over een andere paal gaat zijn ze ineens veruit de duurste.
[ Voor 35% gewijzigd door FabianGTI op 30-08-2023 16:58 ]
Hier in Purmerend idd wel start tariefMerijnB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:43:
[...]
Maar TE <> Vattenfall en dus wel starttarief?
De Total Energie pas kun je volgens mij niet aanvragen als particulier
Be-Charge is het goedkoopst op de Total Energie AC palen (als je het aandurft en zolang het nog werkt)
Maar in Amsterdam is Incharge weer duurder en is een pas met CPO tarief beter.
Leuk he die puzzels

Ja, druk rechts boven op de avatar, kies account - opladen - geschiedenis, kan je zien waar je geladen hebt en per lading de kost en verbruik zien, en daaronder een factuur in PDF downloaden.Waterblok schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:54:
Bij Tesla laden als niet Tesla kan maar kan je ook ergens de geschiedenis zien, een factuur downloaden, gegevens ophalen?
Dat kan goed kloppen ja!FabianGTI schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:56:
Wederom vandaag een kapotte laadpaal tot twee keer toe, dit is geloof ik al de vijfde of zesde in 2,5 week tijd..![]()
Alleen heeft de gemeente hier allemaal Vattenfall palen in de buurt staan, dus vandaar dat ik die app en laadpas heb. Moet mijn eerste EV nog krijgen hoor, vrijdag
Ik stik ondertussen in de laadpassen en apps! Heb een Eneco pas omdat de buurman een 11 kWh Eneco laadpaal heeft vanuit zijn werk, en ik daar mag laden. Onze opritten liggen naast elkaar. Dat is goedkoper en sneller dan ik zelf zou kunnen laden. Hij krijgt daar een vergoeding voor van Eneco, en heeft zijn eigen nieuwe zakelijke EV nog steeds niet gekregen. Wordt steeds uitgesteld blijkbaar, maar die laadpaal staat er al wel.
En zo heb ik er nog een paar via de informatie in dit forum aangevraagd. Maar wat een oerwoud aan laadpassen, druppels, palen en apps.... Niet grappig meer, en zo ondoorzichtig qua prijzen! Bekend verhaal voor alle aanwezigen hier

[ Voor 6% gewijzigd door Rolfy op 30-08-2023 17:26 ]
Eigenlijk niet….Rolfy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:13:
[...]
Dat kan goed kloppen ja!
Alleen heeft de gemeente hier allemaal Vattenfall palen in de buurt staan, dus vandaar dat ik die app en laadpas heb. Moet mijn eerste EV nog krijgen hoor, vrijdag![]()
Ik stik ondertussen in de laadpassen en apps! Heb een Eneco pas omdat de buurman een 11 kWh Eneco laadpaal heeft vanuit zijn werk, en ik daar mag laden. Onze opritten liggen naast elkaar. Dat is goedkoper en sneller dan ik zelf zou kunnen laden. Hij krijgt daar een vergoeding voor van Eneco, en heeft zijn eigen nieuwe zakelijke EV nog steeds niet gekregen. Wordt steeds uitgesteld blijkbaar, maar die laadpaal staat er al wel.
En zo heb ik er nog een paar via de informatie in dit forum aangevraagd. Maar wat een oerwoud aan laadpassen, druppels, palen en apps.... Niet grappig meer, en zo ondoorzichtig qua prijzen! Bekend verhaal voor alle aanwezigen hier
Ik laad meestal aan de paal die mijn werkgever op mijn oprit gezet heeft. Daarvoor heb ik een druppel van Numobi die nogal goed verspreid aanvaard wordt. Daarnaast gebruik ik de superchargers.
Ik heb een paar extra apps en passen (shell, plugsurfing, freshmile, mer, evcore), maar die gebruik ik niet of bijna niet.
Met een bereik van 400km heb ik ook buiten vakanties vrijwel nooit een snellader nodig.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dank!RigolleM schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:03:
[...]
Ja, druk rechts boven op de avatar, kies account - opladen - geschiedenis, kan je zien waar je geladen hebt en per lading de kost en verbruik zien, en daaronder een factuur in PDF downloaden.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Opmerkelijk. Vattenfall palen zijn hier in Uden momenteel goedkoper met een E-Flux pas (0,33) dan met een Vattenfall pas (0,3993).
Prijsverlaging nog niet verwerkt in de InCharge app?
Hier had uw reclame kunnen staan.
Is dat zo?ericafterdark schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:50:
Opmerkelijk. Vattenfall palen zijn hier in Uden momenteel goedkoper met een E-Flux pas (0,33) dan met een Vattenfall pas (0,3993).
Bij mij geeft de Eflux app gewoon €0,40/kWh aan zoals alle Brabantse Vattenfall palen.
Aan alles komt een eind.
Je hebt wel de app ChargingTogether van TE.S4All schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:00:
[...]
Hier in Purmerend idd wel start tariefmet de incharge pas van Vattenfall
De Total Energie pas kun je volgens mij niet aanvragen als particulier
Be-Charge is het goedkoopst op de Total Energie AC palen (als je het aandurft en zolang het nog werkt)
Maar in Amsterdam is Incharge weer duurder en is een pas met CPO tarief beter.
Leuk he die puzzels
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
-
[ Voor 100% gewijzigd door Harry Nak op 31-08-2023 01:03 ]
Nu zie ik mijn eigen Shell Recharge laadpunt niet terug bij eflux. Bij veel andere aanbieders wel, maar met belachelijke prijsopslagen.kevertje1977 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:19:
[...]
Dank, ik heb een e-flux pas aangevraagd. Ziet er goed uit voor Nederland.
Wat betreft de VVE , ik weet het tarief maar ken de opslag niet. Maar daar kom ik wel achter. Moet eerst de laadpaal nog laten installeren.
Laadpaal is opengesteld voor gast gebruik
Ja, 33 cent.Jaapio_B schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:20:
[...]
Is dat zo?
Bij mij geeft de Eflux app gewoon €0,40/kWh aan zoals alle Brabantse Vattenfall palen.
Voorbeeld:
/f/image/KiCqr47wuNL8THnUzPQ7sZRX.png?f=fotoalbum_large)
Laatst sprak ik met iemand over de prijsverschillen. Als voorbeeld gaf ik Dordrecht (waar we waren) en Den Haag (waar ik vaak ben). In Dordrecht heeft bijna-monopolist Allego vrij spel in de tarieven en rekenen ze 0,57 €/kWh, terwijl de gemeente Den Haag heeft geregeld dat alle laadpalen 0,33 €/kWh aftikken. Toen kwam de vraag of ik goedkoper uit zou zijn als ik naar Den Haag zou rijden, daar zou laden, en terug zou rijden, inclusief de stroom voor de heen- en terugreis.
Eens rekenen: als ik het goed plan, kan ik zo'n 40 kWh afnemen in 1 laadsessie. Er valt 0,57 €/kWh - 0,33 €/kWh = 0,24 €/kWh te besparen, maar het is 90 km rijden en dat kost me bij 14 kWh/100 km (dat is realistisch haalbaar in de zomer) in totaal 12,6 kWh en dus 4,16 € tegen het Haagse tarief. Ondanks dat deze laadsessie per saldo nog maar 40 kWh - 12,6 kWh = 27,4 kWh oplevert, ben ik daarvoor nog steeds 27,4 kWh × 0,24 €/kWh = 6,58 € goedkoper uit. Na aftrek van die 4,16 € blijkt dus dat ik met 2 keer 45 km rijden 2,42 € kan verdienen!
(Uiteraard werkt dit in de praktijk niet: een auto heeft nog andere kosten, en het kost zo wel heel veel tijd om uiteindelijk een relatief klein beetje te laden.)
Eens rekenen: als ik het goed plan, kan ik zo'n 40 kWh afnemen in 1 laadsessie. Er valt 0,57 €/kWh - 0,33 €/kWh = 0,24 €/kWh te besparen, maar het is 90 km rijden en dat kost me bij 14 kWh/100 km (dat is realistisch haalbaar in de zomer) in totaal 12,6 kWh en dus 4,16 € tegen het Haagse tarief. Ondanks dat deze laadsessie per saldo nog maar 40 kWh - 12,6 kWh = 27,4 kWh oplevert, ben ik daarvoor nog steeds 27,4 kWh × 0,24 €/kWh = 6,58 € goedkoper uit. Na aftrek van die 4,16 € blijkt dus dat ik met 2 keer 45 km rijden 2,42 € kan verdienen!
(Uiteraard werkt dit in de praktijk niet: een auto heeft nog andere kosten, en het kost zo wel heel veel tijd om uiteindelijk een relatief klein beetje te laden.)
@Juerd Geen tesla supercharger dichterbij die je kan gebruiken? Ben je nog goedkoper af.
@Prullenbak84 k had het uiteraard ook zelf kunnen opzoeken in de app
43/48 zonder en 32/36 cent met abbo in Dordrecht
36/41 zonder en 27/31 cent met abbo in Barendrecht
@Prullenbak84 k had het uiteraard ook zelf kunnen opzoeken in de app
43/48 zonder en 32/36 cent met abbo in Dordrecht
36/41 zonder en 27/31 cent met abbo in Barendrecht
[ Voor 50% gewijzigd door IceTeaGX op 31-08-2023 09:15 ]
Jep, Tesla bij Dordrecht is het tussen de 32 en 36 cent. Daar hoef je niet voor naar Den Haag te rijdenIceTeaGX schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:49:
@Juerd Geen tesla supercharger dichterbij die je kan gebruiken? Ben je nog goedkoper af.
Ik denk wel dat dit prijzen zijn voor abonnees, want mijn abonnement is volgens mij nog geldig sinds de vakantie. Wat de standaard prijzen zijn, weet ik even niet.
[ Voor 76% gewijzigd door Prullenbak84 op 31-08-2023 09:25 ]
Effe randje off-topic, maar aansluitend op de vorige posts, als je (tijdelijk) veel moet snelladen, dan loont het om dit bij Tesla te doen, want Tesla is op dit moment by far de goedkoopste als het aankomt op snellaadtarieven. Je kunt via hun App hiervoor een abonnement afsluiten. Het abonnement van Tesla ga je voor een maand (=geen kalendermaand) aan. Je aanmelding is een doorlopende aanmelding, maar via een knop in de App is die net zo snel als die is afgesloten weer opgezegd. In de praktijk heb je de maandkosten van zo'n abonnement er na zo'n 100 kWh te hebben geladen weer uit. Daarna begint voor jou het flinke besparen.
Hou dan wel in de gaten waar je kunt laden, ik uit Groningen kan in Assen of Hoogezand terecht. Das niet precies naast de deur, maar wel handig als je onderweg bent. En dan is (met abonnement) € 0,28 wel een mooie prijs natuurlijkHenryP schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:08:
Effe randje off-topic, maar aansluitend op de vorige posts, als je (tijdelijk) veel moet snelladen, dan loont het om dit bij Tesla te doen, want Tesla is op dit moment by far de goedkoopste als het aankomt op snellaadtarieven. Je kunt via hun App hiervoor een abonnement afsluiten. Het abonnement van Tesla ga je voor een maand (=geen kalendermaand) aan. Je aanmelding is een doorlopende aanmelding, maar via een knop in de App is die net zo snel als die is afgesloten weer opgezegd. In de praktijk heb je de maandkosten van zo'n abonnement er na zo'n 100 kWh te hebben geladen weer uit. Daarna begint voor jou het flinke besparen.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Bij mij in Almere (MRA-E gebied, dus Total Energies) zie ik op de TE palen met bv. mijn E-Flux app:
- €0,61 per kWh (incl. BTW).
Kijk ik op dezelfde paal met de Vattenfall InCharge app zie ik:
- €0,484 / kWh + €0,3509 start
En Shell Recharge rekent op diezelfde paal:
- €0,55 / kWh
Op de enige Vattenfall paal iets verderop betaal ik met de InCharge app: €0,34 / kWh.
- €0,61 per kWh (incl. BTW).
Kijk ik op dezelfde paal met de Vattenfall InCharge app zie ik:
- €0,484 / kWh + €0,3509 start
En Shell Recharge rekent op diezelfde paal:
- €0,55 / kWh
Op de enige Vattenfall paal iets verderop betaal ik met de InCharge app: €0,34 / kWh.
@rolfio : Klopt, in de Tesla App kun je precies zien waar je kunt laden met je niet-Tesla EV. Niet alle Tesla laadpleinen zijn opengesteld voor niet-Tesla's. De tarieven verschillen per Tesla locatie en verschillen ook nog eens op de dag zelf (duurder in de laadspits, goedkoper op de overige momenten). Er zijn locaties waar ik op dit moment in de daluren goedkoper kan laden dan via mijn eigen laadpaal, waarvoor ik een dynamisch energiecontract heb afgesloten.
Ik heb die app ook en je kunt inderdaad mooi zien waar je terecht kunt, ook in het buitenland. Denk je dat dat nog veranderd? Ik bedoel dat er nog meer Tesla laadpunten beschikbaar worden gemaakt voor iedereen?HenryP schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:43:
@rolfio : Klopt, in de Tesla App kun je precies zien waar je kunt laden met je niet-Tesla EV. Niet alle Tesla laadpleinen zijn opengesteld voor niet-Tesla's. De tarieven verschillen per Tesla locatie en verschillen ook nog eens op de dag zelf (duurder in de laadspits, goedkoper op de overige momenten). Er zijn locaties waar ik op dit moment in de daluren goedkoper kan laden dan via mijn eigen laadpaal, waarvoor ik een dynamisch energiecontract heb afgesloten.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
De grote vraag is wat de marge van een aanbieder van een laadpas maakt?
Als je als basis het tarief wat met met bankpas betaald bij Fastned: 69ct, en met abonnement: 48ct
Met pasje betaal je daar E-Flux:68 Vattenfall en Shell 76ct
Dan zou de marge tussen de 20 en 28ct zijn.
In het MRA-E neemt Vattenfall genoegen met 13ct minder
Als je als basis het tarief wat met met bankpas betaald bij Fastned: 69ct, en met abonnement: 48ct
Met pasje betaal je daar E-Flux:68 Vattenfall en Shell 76ct
Dan zou de marge tussen de 20 en 28ct zijn.
In het MRA-E neemt Vattenfall genoegen met 13ct minder
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
@rolfio Geen idee, die vraag kun je beter aan Tesla stellen.
Jij gebruikt de IOS versie van de Eflux app?ericafterdark schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 05:51:
[...]
Ja, 33 cent.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
Als ik dezelfde paal opzoek in de Android versie van de Eflux app krijg ik €0,40/kWh te zien.
:strip_exif()/f/image/7yluuhVs8R03oFw6WhedJ10e.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan alles komt een eind.
Ik heb het vermoeden dat zijn app in excl. BTW staat.Jaapio_B schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:27:
[...]
Jij gebruikt de IOS versie van de Eflux app?
Als ik dezelfde paal opzoek in de Android versie van de Eflux app krijg ik €0,40/kWh te zien.
[Afbeelding]
of het is extreem toeval dat 0.33 + BTW = 0.40
Wat kost dat maand abonnement? Volgende week woensdag ga ik met de C40 naar Italië en ben van plan om te laden bij Teslarolfio schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
Hou dan wel in de gaten waar je kunt laden, ik uit Groningen kan in Assen of Hoogezand terecht. Das niet precies naast de deur, maar wel handig als je onderweg bent. En dan is (met abonnement) € 0,28 wel een mooie prijs natuurlijk
Ik heb 13€ betaald in juli. In m'n reis heen en terug naar Spanje in totaal een keer of 14 geladen bij Tesla denk ik dus heb het er dubbel en dik uitgehaald. Goedkoper en beter dan bij Ionity waar ik in de heenreis 40c/kWh betaalde en op de terugweg 45c/kWh dankzij de korting van Plugsurfing het eerste jaar.thechip schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:50:
[...]
Wat kost dat maand abonnement? Volgende week woensdag ga ik met de C40 naar Italië en ben van plan om te laden bij Tesla
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
€ 12,99/maandthechip schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:50:
[...]
Wat kost dat maand abonnement? Volgende week woensdag ga ik met de C40 naar Italië en ben van plan om te laden bij Tesla
Prijzen gaan bij mij in de buurt dan van € 0,33 naar € 0,24 tijdens de "rustige/dal" uren en daarna
van € 0,39 naar € 0,28 tijdens de "drukkere/normale" uren.
Is waarschijnlijk excl. BTW, want bij Vattenfall is het tarief precies 1,21 x 0,33 = 0,3993ericafterdark schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 05:51:
[...]
Ja, 33 cent.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Check. Dat zal het zijn. Dank!
Die app is niet te vinden in de Play Store. De E-Flux app heeft gisteren ook nog een update gehad, en heet nog steeds E-Flux EV. Ook staat op de site van E-Flux dat de wijziging pas binnenkort zal zijn. Sowieso zou het ook wel fijn geweest zijn als er iets over de naamswijziging gecommuniceerd zou zijn in de app. Dus hoezo verouderd? Lijkt me meer laksheid van de aanbieder dan om de schuld aan de gebruiker te geven.pmiddeld schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:00:
@Jaapio_B je Android app van E-Flux is verouderd. E-Flux heet nu Road en de app is vernieuwd. Daar is het wel €0,33
Klopt, maar het ging me om de absurditeit van 90 km rijden en dan alsnog goedkoper uit zijn inclusief wat die 90 km aan energie kosten.IceTeaGX schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:49:
Als het alleen om de besparing gaat, is een Rotterdamse paal met 0,38 €/kWh financieel interessanter dan de lokale Tesla (zonder abo) of de 90 km van/naar Den Haag rijden. Dat is namelijk 0,19 €/kWh besparen met maar 40 km rijden: 40 km × 140 Wh/km = 5,6 kW; (40 kW - 5,60 kW) × (0,57 €/kWh - 0,38 €/kWh) - 5,6 kW × 0,38 €/kWh = 4,41 € bespaard.
De moraal van het verhaal is volgens mij hoe dan ook dat 0,57 €/kWh gewoon heel erg duur is
[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 31-08-2023 14:38 ]
Op het moment dat ik de app opende heette die 'data_road' en was de lay-out anders dan die van @Jaapio_B. Ik had al een email gekregen van E-Flux over de naamsverandering vandaar dat ik de naam herkende. Nadat ik mijn post geschreven had moest ik de app weer updaten en toen stond er bij het icoontje weer E-Flux. Maar de nieuwe lay-out en de prijzen excl. BTW zijn gebleven. Beetje verwarrend allemaal. Ik beschuldig niemand, wijs hooguit iemand erop dat er een update beschikbaar is.Of-Aaargh schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:13:
[...]
Die app is niet te vinden in de Play Store. De E-Flux app heeft gisteren ook nog een update gehad, en heet nog steeds E-Flux EV. Ook staat op de site van E-Flux dat de wijziging pas binnenkort zal zijn. Sowieso zou het ook wel fijn geweest zijn als er iets over de naamswijziging gecommuniceerd zou zijn in de app. Dus hoezo verouderd? Lijkt me meer laksheid van de aanbieder dan om de schuld aan de gebruiker te geven.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Allego is in Zuid Holland zo ongeveer de duurste ja, en als je dan ook nog de pas van Kia/Hyundai gebruikt betaal je €0,75/kWh.....Juerd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:32:
[...]
Klopt, maar het ging me om de absurditeit van 90 km rijden en dan alsnog goedkoper uit zijn inclusief wat die 90 km aan energie kosten.
Als het alleen om de besparing gaat, is een Rotterdamse paal met 0,38 €/kWh financieel interessanter dan de lokale Tesla (zonder abo) of de 90 km van/naar Den Haag rijden. Dat is namelijk 0,19 €/kWh besparen met maar 40 km rijden: 40 km × 140 Wh/km = 5,6 kW; (40 kW - 5,60 kW) × (0,57 €/kWh - 0,38 €/kWh) - 5,6 kW × 0,38 €/kWh = 4,41 € bespaard.
De moraal van het verhaal is volgens mij hoe dan ook dat 0,57 €/kWh gewoon heel erg duur is
De Freshmile pas doet het trouwens prima bij Allego, kom je op ongeveer €0,45/kWh mits de paal lekker 11kW levert wat hij meestal wel doet.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
nice ik ga dinsdagmiddag richting Italie en ga ook een abonnement afsluiten, bedankt voor de tip. Nog even opzoeken of alle Tesla laders zijn opengesteld voor mij.Largamelion schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:49:
[...]
Ik heb 13€ betaald in juli. In m'n reis heen en terug naar Spanje in totaal een keer of 14 geladen bij Tesla denk ik dus heb het er dubbel en dik uitgehaald. Goedkoper en beter dan bij Ionity waar ik in de heenreis 40c/kWh betaalde en op de terugweg 45c/kWh dankzij de korting van Plugsurfing het eerste jaar.
@thechip Als je de Tesla App opent, moet je aangeven of je een Tesla hebt of niet.
Als je geen Tesla rijdt, druk dan vooral op de Niet-Tesla knop, want niet alle laadpleinen van Tesla zijn geopend voor niet-Tesla's. In het kort komt het er op neer dat alleen de grote Tesla laadpleinen zijn opengesteld voor niet-Tesla's.
Als Volvo rijder heb je 1 groot voordeel: de aansluiting op je Volvo zit ongeveer op dezelfde plek als die van een Tesla. De laadkabel van de Tesla snelladers is namelijk net lang genoeg om die te koppelen aan een Tesla, dus ook aan een Volvo XC40. Bij andere merken wil de "contactdoos" nog wel eens op een andere plek in de auto zitten, waardoor deze mensen voor een uitdaging staan. Niet erg als het rustig is, maar minder leuk als het druk(ker) is.
Daarbij moet je weten dat de laadpalen op een Tesla laadplein genummerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
1A, 1B, 1C, 1D, 2A, 2B, 2C, 2D etc. of 1A, 1B, 2A, 2B etc. Je zult zien dat de Tesla rijders hun auto niet direct naast een andere Teslarijder zetten. De reden is dat de maximale capaciteit anders moet worden verdeeld tussen de twee aangesloten auto's, wat soms kan betekenen dat je niet de maximale laadsnelheid haalt. Dus, als je bij Tesla laadt, en er is plek, ga dan niet vlak naast een andere lader staan. Ga dus niet op 1B staan als 1A al bezet is en er nog andere laadpalen vrij zijn. Sluit dan aan op bijvoorbeeld 1C of 1D.
Als je geen Tesla rijdt, druk dan vooral op de Niet-Tesla knop, want niet alle laadpleinen van Tesla zijn geopend voor niet-Tesla's. In het kort komt het er op neer dat alleen de grote Tesla laadpleinen zijn opengesteld voor niet-Tesla's.
Als Volvo rijder heb je 1 groot voordeel: de aansluiting op je Volvo zit ongeveer op dezelfde plek als die van een Tesla. De laadkabel van de Tesla snelladers is namelijk net lang genoeg om die te koppelen aan een Tesla, dus ook aan een Volvo XC40. Bij andere merken wil de "contactdoos" nog wel eens op een andere plek in de auto zitten, waardoor deze mensen voor een uitdaging staan. Niet erg als het rustig is, maar minder leuk als het druk(ker) is.
Daarbij moet je weten dat de laadpalen op een Tesla laadplein genummerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
1A, 1B, 1C, 1D, 2A, 2B, 2C, 2D etc. of 1A, 1B, 2A, 2B etc. Je zult zien dat de Tesla rijders hun auto niet direct naast een andere Teslarijder zetten. De reden is dat de maximale capaciteit anders moet worden verdeeld tussen de twee aangesloten auto's, wat soms kan betekenen dat je niet de maximale laadsnelheid haalt. Dus, als je bij Tesla laadt, en er is plek, ga dan niet vlak naast een andere lader staan. Ga dus niet op 1B staan als 1A al bezet is en er nog andere laadpalen vrij zijn. Sluit dan aan op bijvoorbeeld 1C of 1D.
Met dien verstande dat dit voor V2 laders geldt (met twee aparte kabels) en niet voor V3 laders (alleen 1 CSS2 aansluiting).HenryP schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:35:
Bij een V3 kan je prima naast iemand anders gaan staan.
Ja, zij schieten zichzelf in de voet lijkt mij. Ik zie hier niemand meer laden bij de 2 Allegopalen in de wijk.koboy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:30:
[...]
Allego is in Zuid Holland zo ongeveer de duurste ja, en als je dan ook nog de pas van Kia/Hyundai gebruikt betaal je €0,75/kWh.....
De Freshmile pas doet het trouwens prima bij Allego, kom je op ongeveer €0,45/kWh mits de paal lekker 11kW levert wat hij meestal wel doet.
En waarom zou je ook als je binnen 250m ook bij 5 Equans palen terecht kunt voor 0,31 of 0,38.
Allego verdient op hun palen hier zelfs de vaste kosten niet terug op deze manier.
(Jammer dat ze daarvoor wel 4 parkeerplekken bezet houden, maar gelukkig is parkeren hier geen groot probleem).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Formaat van de laadpleinen doet er helemaal niet toe. Heb in Luxemburg bij een supercharger gestaan met echt 6 palen ofzo.HenryP schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:35:
@thechip In het kort komt het er op neer dat alleen de grote Tesla laadpleinen zijn opengesteld voor niet-Tesla's.
In Nederland zijn ze allemaal open (op 1 na, meen ik?)
Maar in de app zie je het inderdaad gewoon.
[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 31-08-2023 20:53 ]
Of op https://www.tesla.com/nl_...1581&zoom=6&filters=partyPrullenbak84 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:48:
[...]
Maar in de app zie je het inderdaad gewoon.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het wás iets minder gebalanceerd, ik heb ze vorige week regelmatig gesproken. De eerste titel was "EV rijders betalen massaal teveel aan de laadpaal"TucanoItaly schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:45:
'Elektrische riders betalen vaak te veel voor laden aan openbare paal’
https://nos.nl/l/2488385
In het artikel, dat vrij uitgebreid en gebalanceerd is, geeft men de pijnpunten aan die we hier ook lezen. Consumentenbond doet ook nog een duit in het zakje.

Chargemap is een Franse provider. De uitzending gaat over Nederlandse partijen op de Nederlandse markt en dus niet over roamingtarieven waar [zoals de meeste tweakers inmiddels wel weten] veel meer grilligheid in zit zodra je over de landsgrenzen gaat.Tweak_ers schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 06:29:
[...]
Ik zit nog even de specie van mijn eigen laadpaal te bekijken en dit slaat echt alles!
Mijn laadpaal is opengesteld voor publiek gebruik a 37 cent per kWh mits je Shell als kaart gebruikt.
Kijk ik even bij chargemap:
[Afbeelding]
62 cent per kWh 🤣🤣🤣🤣
En dat noemen ze dan zelf “een redelijke vergoeding voor hun dienstverlening”.
Het is een beetje uitgelekt op social media dus ik kan er hier net zo goed ook openheid over geven; we zijn bij LaadpasTop10 al langere tijd bezig met een realtime database die van elke laadpaal in Nederland elk MSP tarief bevat. Na een paar jaartjes puzzelen hebben we deze puzzel nu redelijk 'ingekleurd'.FabianGTI schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:15:
[...]
Voor mij ook één van de grootste minpunten van elektrisch rijden, ik hoop dat er snel meer eenheid komt met vaste tarieven voor elke aanbieder.
Het is soms geen doen bij een laadpaal hoeveel apps je door moet bladeren voor de tarieven, die ook enorm afwijken van elkaar.
Deze data wordt o.a. gebruikt in de app Go-Charge. Deze app is nog een beetje hoekig, maar wordt elke dag een stukje beter. Je kan er een overzicht van de MSP tarieven per laadpaal op raadplegen.
Disclaimer: 100% foutvrij bestaat niet, niet gelijk bij mij gaan klagen als je ergens een foutje ontdekt maar netjes in die app even feedback sharen aub.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Nog als aanvulling, volgens mij als je 1C en 1D hebt is het een V3, dus dan maakt het niks uit. Het feit dat er maar 1 laadkabel is, is ook voldoende.HenryP schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:35:
@thechip
Ook zitten bij een V2 de 1A en 1B niet altijd naast elkaar, dus je zult altijd scherp moeten zijn op de 'nummering'
Komt er ook een website waarin je de tarieven kunt vergelijken?Hachy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:22:
[...]
[...]
Het is een beetje uitgelekt op social media dus ik kan er hier net zo goed ook openheid over geven; we zijn bij LaadpasTop10 al langere tijd bezig met een realtime database die van elke laadpaal in Nederland elk MSP tarief bevat. Na een paar jaartjes puzzelen hebben we deze puzzel nu redelijk 'ingekleurd'.
Deze data wordt o.a. gebruikt in de app Go-Charge. Deze app is nog een beetje hoekig, maar wordt elke dag een stukje beter. Je kan er een overzicht van de MSP tarieven per laadpaal op raadplegen.
Disclaimer: 100% foutvrij bestaat niet, niet gelijk bij mij gaan klagen als je ergens een foutje ontdekt maar netjes in die app even feedback sharen aub.#doeslief
Dank !Hachy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:22:
Het is een beetje uitgelekt op social media dus ik kan er hier net zo goed ook openheid over geven; we zijn bij LaadpasTop10 al langere tijd bezig met een realtime database die van elke laadpaal in Nederland elk MSP tarief bevat. Na een paar jaartjes puzzelen hebben we deze puzzel nu redelijk 'ingekleurd'.
Ga ik eens mee aan de slag.
Even de app vernieuwen en je ziet andere tarieven, net ook gedaan, met op 1 locatie bij mij in de buurt een wel heel wonderlijk resultaat.....Jaapio_B schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:27:
Jij gebruikt de IOS versie van de Eflux app?
IceTeaGX schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:37:
Ik heb het vermoeden dat zijn app in excl. BTW staat.
of het is extreem toeval dat 0.33 + BTW = 0.40
pmiddeld schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:58:
Is waarschijnlijk excl. BTW, want bij Vattenfall is het tarief precies 1,21 x 0,33 = 0,3993
Maar, hoeveel is de prijs met btw dan bij mijn lokale E-Flux laadpunt?ericafterdark schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:59:
Check. Dat zal het zijn. Dank!
:strip_exif()/f/image/XL5DNRKdmlvpyOtK8BW433aP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zeg echt nog geen 2 uur geleden tegen vrouwlief dat de prijs omhoog is gegaan bij mijn lokale E-Flux laadpunt, ik laadde er tot voor kort voor nog geen 29 cent, nu hebben ze recentelijk een extra laadpunt geplaatst en waar ik al bang voor was (dat het tarief omhoog zou gaan) gebeurde, 64 cent!
Tot ik hier in dit topic dus constateer dat de app verouderd is, na een update is het nu ineens dus 0 cent.
Maar goed, ik geloof niet (zo) in sprookjes dus ben bang dat het inderdaad toch gewoon 64 cent is, ga ik uiteraard eerdaags wel even checken.
Dat ligt vooralsnog niet in onze planning. Maar misschien pakt iemand anders die handschoen wel op.Yoade75 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:21:
[...]
Komt er ook een website waarin je de tarieven kunt vergelijken?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dan neem ik mijn "op 1 na" ook maar even terug. Tel er toch iets van 9 ofzo
edit: En ook dat neem ik weer terug. Het is er wel 1. De rest is in aanbouw.
[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 01-09-2023 08:17 ]
Heb naar aanleiding van dit verhaal ook maar eens de Tesla app geinstalleerd. Account aangemaakt, maar daarna kan ik alleen kiezen voor 'Uw niet-Tesla opladen' 'Beleef een testrit', een van de modellen selecteren, (waardoor je deze gaat bestellen) of naar de Tesla shopHenryP schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:35:
@thechip Als je de Tesla App opent, moet je aangeven of je een Tesla hebt of niet.
Geen idee hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. Google verwijst alleen maar naar de optie 'Uw niet-Tesla opladen' als niet Tesla rijder.
Tesla toevoegen heb je voor nodig:
Toegang tot het voertuig

[ Voor 3% gewijzigd door Tripl3 D op 01-09-2023 10:26 ]
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Dat is toch wat je wil?Tripl3 D schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:24:
[...]
Heb naar aanleiding van dit verhaal ook maar eens de Tesla app geinstalleerd. Account aangemaakt, maar daarna kan ik alleen kiezen voor 'Uw niet-Tesla opladen'
Of heb je wel een tesla? Want dan heb je (als het goed is
[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 01-09-2023 10:34 ]
Oh, dit is een mooi initiatief!!Hachy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:22:
Disclaimer: 100% foutvrij bestaat niet, niet gelijk bij mij gaan klagen als je ergens een foutje ontdekt maar netjes in die app even feedback sharen aub.#doeslief
Heb 'm geinstalleerd en ja, er zitten nog de nodige schoonheidsfoutjes in, maar dit is al een mooi begin. Enige wat ik mij afvraag: een aantal laadpassen die ik heb (ESB, NL-MAB, EV-Company, Bosch) zitten nog niet in de lijst van laadpassen. Is dat ook iets wat in de feedback van de app zelf past?
Dat is juist wat @HenryP af raadt, maar het is me niet duidelijk wat ik dan wel moet doen.Prullenbak84 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:33:
Dat is toch wat je wil?
Of heb je wel een tesla? Want dan heb je (als het goed is) ook toegang tot het voertuig
Nee, hij raadt je juist aan om vooral wél op de "niet-tesla"-knop te drukken. (want, precies: wat moet je anders doen dan?Tripl3 D schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:43:
[...]
Dat is juist wat @HenryP af raadt, maar het is me niet duidelijk wat ik dan wel moet doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 01-09-2023 10:46 ]
Goedemorgen, begrijpend lezen is ook een vak.Prullenbak84 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:45:
Nee, hij raadt je juist aan om vooral wél op de "niet-tesla"-knop te drukken. (want, precies: wat moet je anders doen dan?)
Ik ga me gauw verstoppen in een hoekje en me schamen

haha ik moet zeggen dat ik de verwarring wel snap als je die zin van @HenryP iets te snel leestTripl3 D schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:49:
[...]
Goedemorgen, begrijpend lezen is ook een vak.
Ik ga me gauw verstoppen in een hoekje en me schamen
Ik heb een Allego paal om de hoek bij een parkeerhofje. Voor 30 cent per kWh nog het overwegen waard maar met 39.5 cent per kWh skip ik die. Er staat nog een Vattenfall in charge paal bij de supermarkt 200m verderop voor 31.5 cent. Prima als ik even boodschappen ga doen.
Maar ze kunnen Tesla hun tarieven niet matchen: die 13 euro heb je na 1x laden er al uit want vanaf 2x laden tegen 23 cent scheelt het al. En nu is ac laden geen dc laden maar zo vaak hoef ik niet laden. Dus ik ga wekelijks in het weekend langs de Tesla SuC tegenover de Ikea en Van der Valk. Ontbijtje fixen en laden maar.
Snap niet hoe Allego en andere duurdere palen nog kunnen overleven met zulke tarieven. Zo ook fast ned of ionity.
Maar ze kunnen Tesla hun tarieven niet matchen: die 13 euro heb je na 1x laden er al uit want vanaf 2x laden tegen 23 cent scheelt het al. En nu is ac laden geen dc laden maar zo vaak hoef ik niet laden. Dus ik ga wekelijks in het weekend langs de Tesla SuC tegenover de Ikea en Van der Valk. Ontbijtje fixen en laden maar.
Snap niet hoe Allego en andere duurdere palen nog kunnen overleven met zulke tarieven. Zo ook fast ned of ionity.
Ik heb de GO Charge app ook "gedownload.
Goed initiatief, als dit goed gaat werken is een grote ergernis voor mensen die hun auto willen laden opgelost.
Ik vraag me wel af waarom de app de nummers van de laadpassen wil weten? die had ik zo snel ik de app ff downloadde niet bij de hand uiteraard, en dan worden ze niet toegevoegd.
Ik kwam ook geen Fastned of Tesla palen tegen, kan dat kloppen?
Goed initiatief, als dit goed gaat werken is een grote ergernis voor mensen die hun auto willen laden opgelost.
Ik vraag me wel af waarom de app de nummers van de laadpassen wil weten? die had ik zo snel ik de app ff downloadde niet bij de hand uiteraard, en dan worden ze niet toegevoegd.
Ik kwam ook geen Fastned of Tesla palen tegen, kan dat kloppen?
Die bedrijven hebben ook nog nooit winst gemaakt. Eerder dit jaar waren de tarieven meer gelijk aan elkaar. Maar sinds Tesla ook op hun wagens prijsverlagingen hebben doorgevoerd is het laden ook goedkoop.Joosie200 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:02:
Profiteer ervan nu het kan, hopelijk overleven de andere door de leaserijders. Ze zou toch niet willen dat Tesla de enige speler op markt van DC lader zou worden.
Ik vind zelf de superchargers geen alternatief voor de ac-lader. Al is het maar omdat het me meer tijd kost, en het schijnt nog altijd minder goed voor je accu te zijn. Voor die paar cent voordeel zou ik het lekker bij de vattenfall paal houden, in jouw geval. Maar goed, het is jouw tijd, hier maakt iedereen lekker zijn eigen keuze in.Joosie200 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:02:
Ik heb een Allego paal om de hoek bij een parkeerhofje. Voor 30 cent per kWh nog het overwegen waard maar met 39.5 cent per kWh skip ik die. Er staat nog een Vattenfall in charge paal bij de supermarkt 200m verderop voor 31.5 cent. Prima als ik even boodschappen ga doen.
Dit begint langaamaan wel een goede vraag te worden. Van ionity heb ik dat al nooit begrepen. Volgens mij komen hier alleen mensen met geld over, mensen waarvan de werkgever de stroom betaalt, of mensen met een voordelige pas die bij hun auto zat. Ik ben alleen op vakantie weleens bij ionity geweest, omdat het eigenlijk niet anders ging.Snap niet hoe Allego en andere duurdere palen nog kunnen overleven met zulke tarieven. Zo ook fast ned of ionity.
Maar nu ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee als je ergens anders gaat snelladen dan bij tesla. Dus moeten die andere partijen het hebben van diezelfde groep mensen: geld teveel of de baas betaalt. En gemak. Ik kom zelf nog wel zo heel af en toe bij Fastned, omdat het soms gewoon beter uitkomt. En als ik even weinig moet bijladen om thuis te komen, dan is het zonder abonnement nou ook weer geen drama om een paar euro meer te betalen. Fastned zit gewoon vaak op fijne plekken langs de snelweg. Even gauw en weer door. Dat is een voordeel.
Daarnaast er zijn natuurlijk nog een hoop mensen die niet weten dat je ook bij Tesla kan laden met een kia. Laat staan dat ze weten dat je er goedkoper uit bent. Je ziet regelmatig bij een supercharger nog allerlei lege plekken en dat er dan een auto aan de ionity of fastned ernaast hangt. Ja, dan sta je dus gewoon geld weg te gooien, maar als je dat niet weet...
[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 01-09-2023 11:19 ]
Correctie, Fastned heeft winst gemaakt.MarkV6 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:14:
[...]
Die bedrijven hebben ook nog nooit winst gemaakt. Eerder dit jaar waren de tarieven meer gelijk aan elkaar. Maar sinds Tesla ook op hun wagens prijsverlagingen hebben doorgevoerd is het laden ook goedkoop.
Profiteer ervan nu het kan, hopelijk overleven de andere door de leaserijders. Ze zou toch niet willen dat Tesla de enige speler op markt van DC lader zou worden.
https://aftersalesmagazin...ekt-voor-het-eerst-winst/
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2