[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 214 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:40
Gisteren bij de Tesla SuperCharger in Schiedam voor 33 cent geladen. Ik was verbaasd over het tarief, omdat mijn abonnement van 1 maand alweer afgelopen was. Blijkt 33 cent inmiddels het tarief te zijn voor niet-abonnementhoudende niet-teslarijders, waarbij de abonnementhouders nu kunnen laden voor 24 cent. Ik vind het heel bijzonder dat de toch al lage prijzen nog verder omlaag zijn gegaan.

Ik zal niet genoeg snelladen om het abonnement te nemen, maar zelfs met 33 cent per kWh (38 in piektarief) is voor mij de drempel om eens een superchargertje te nemen onderweg wel erg laag geworden; in de straat is het CPO-tarief 57 cent bij Allego of nóg meer bij Park'n'Charge; en met m'n ESB-pasje ben ik 38 cent kwijt. Ik hoop dat de lokale AC-paal-aanbieders ook eindelijk weer eens naar de ouderwetse tarieven gaan zakken, maar vrees een beetje dat ze dat nooit meer zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01:08
yannienl schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:46:
[...]

Jij ook zeker nog geen antwoord van Becharge?
Het is ook zo vreemd, hier in de straat is het een pleintje met 2 snelladers en iets van 8 ac laders.
Elke keer als ik kijk is een andere paal unavailable en nog gekker, nu zijn de snelladers steeds available maar ik kan er geen sessie starten.
Verder niets gehoord van Be Charge idd, maar sta nu gewoon te laden na 1 keer error doet hij het wel op de andere aansluiting. Ik gebruik alleen de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:19

WCA

Juerd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:34:
Gisteren bij de Tesla SuperCharger in Schiedam voor 33 cent geladen. Ik was verbaasd over het tarief, omdat mijn abonnement van 1 maand alweer afgelopen was. Blijkt 33 cent inmiddels het tarief te zijn voor niet-abonnementhoudende niet-teslarijders, waarbij de abonnementhouders nu kunnen laden voor 24 cent. Ik vind het heel bijzonder dat de toch al lage prijzen nog verder omlaag zijn gegaan.

Ik zal niet genoeg snelladen om het abonnement te nemen, maar zelfs met 33 cent per kWh (38 in piektarief) is voor mij de drempel om eens een superchargertje te nemen onderweg wel erg laag geworden; in de straat is het CPO-tarief 57 cent bij Allego of nóg meer bij Park'n'Charge; en met m'n ESB-pasje ben ik 38 cent kwijt. Ik hoop dat de lokale AC-paal-aanbieders ook eindelijk weer eens naar de ouderwetse tarieven gaan zakken, maar vrees een beetje dat ze dat nooit meer zullen doen.
Ik hoop dat dit voor Tesla ondanks die lage prijs, wel iets is waar ze nog op verdienen. Ik maak er voor nu graag gebruik van, maar het zou mooi zijn als deze tarieven houdbaar zijn op de lange termijn.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:53
MarkV6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:25:
Waarschuwing voor de ANWB laadpas!
Deze heb ik in het begin van mijn elektrische tijdperk aangevraagd. Echter doordat de app geen prijzen geeft en je die op een website ergens moet opzoeken gebruik ik deze nooit. En de prijs was ook hoger dan Shell.
Nu wilde ik de kaartjes afkoppelen van mijn account. Dat kan dus niet online. Opzeggen kan ook niet. Je kunt alleen een bericht sturen.
Dat heb ik gedaan en na 2 dagen: door algemene voorwaardes blabla heb ik een opzegtermijn van een maand. Ik heb gevraagd om de pasjes te blokkeren, na weer 2 dagen zeggen ze dat gedaan te hebben ik zie ze alleen nog wel actief op mijn account.
Als je het pasje verloren bent heb je dus mooi pech gehad.
Bijj Shell kan dat wel en bij Vattenfall staat dat het kan ik zie alleen niet hoe.
Ach waarschuwing... dat je niet makkelijk kunt opzeggen is zeker niet goed.

En het tarief is altijd hetzelfde, 2ct hoger dan het meest voorkomende tarief bij Shell. Maar als je niet kunt opzoeken omdat internet even niet werkt, is weten wat het tarief is best handig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 11:38
Juerd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:34:

Het is dat voor dagelijks gebruik snelladen niet goed is voor de batterij... anders zou ik er elke dag even gaan staan.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:54
MarkV6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:25:
Waarschuwing voor de ANWB laadpas!
Deze heb ik in het begin van mijn elektrische tijdperk aangevraagd. Echter doordat de app geen prijzen geeft en je die op een website ergens moet opzoeken gebruik ik deze nooit. En de prijs was ook hoger dan Shell.
Nu wilde ik de kaartjes afkoppelen van mijn account. Dat kan dus niet online. Opzeggen kan ook niet. Je kunt alleen een bericht sturen.
Dat heb ik gedaan en na 2 dagen: door algemene voorwaardes blabla heb ik een opzegtermijn van een maand. Ik heb gevraagd om de pasjes te blokkeren, na weer 2 dagen zeggen ze dat gedaan te hebben ik zie ze alleen nog wel actief op mijn account.
Als je het pasje verloren bent heb je dus mooi pech gehad.
Bijj Shell kan dat wel en bij Vattenfall staat dat het kan ik zie alleen niet hoe.
Ofwel, blokkeren van de pasjes moet je vooral schriftelijk doen, niet mondeling. Als dan NA je blokkeerbericht er misbruik van gemaakt wordt, sta je juridisch wel behoorlijk sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:12

Jebus4life

BE User

Ik heb vandaag mijn eerste electrische auto in ontvangst genomen, maar er is een issue tussen de leasemaatschappij en mijn bedrijf waardoor ik geen laadpas heb. Vermoedelijk zal dat "ergens" komende week wel opgelost raken, maar momenteel heb ik wel een oplossing nodig gezien ik wel wat kilometers doen. Bij mijn thuis staat nu een paal, maar ik kan die enkel gebruiken met een laadpas.

Uit de TS kan ik afleiden dat ik enkel bij snelladers zonder laadpas terecht kan (en kan betalen met creditcard of kan pinnen). Maar ik woon toch halfuurtje weg van een snellader, dus ik hoop op een betere oplossing

Ik dacht dat de meeste aanbieders gewoon een app zouden hebben die je met NFC kan gebruiken op je smartphone, ipv een fysieke kaart, maar ook dat lijkt niet het geval? Zijn mijn enige opties het gewone stopcontact thuis of een ommetje richting snellader? Of wat kan ik doen? Ik kan alvast een laadpas bestellen (voor mocht het via het werk toch langer duren), maar die zal morgen niet in de bus zitten gok ik...

(Ik heb de TS doorgelezen en de zoekfunctie eens gebruikt, maar ik vind niet direct een antwoord, en 340 pagina's doorlezen valt me wat zwaar...)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:49
Bijna alle openbare laadpalen zijn ook via een app te starten. Ofwel via de app van de CPO (eigenaar van de laadpaal) of via de app van de laadpasaanbieder (MSP). Je hoeft niet perse een fysieke laadpas te hebben, maar dit werkt in de praktijk wel veel makkelijker.

Overigens: jouw werkgever hoeft niet de laadpas van de leasemaatschappij te gebruiken, ze kunnen er zelf ook gewoon eentje voor je aanvragen bij een willekeurige MSP.

Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:35
Zjanzjak schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Ben alleen wel benieuwd of de Freshmile daar ook daadwerkelijk werkt, al een paar keer meegemaakt dat het niet wil, zowel bij AC als DC laden. Keep us posted!

En geniet van je schnitzel. ;)
Net in Bremen en Lüneberg geladen voor respectievelijk €0,314 en €0,331 per kwh. In Bremen zit het alleen op een heel druk punt en in Lüneberg naast een geweldig mooi klooster waar je koffie kan drinken. Mooi die verschillen.

Vanavond dus gratis schnitzel en bier, goede vrijdag! 🍺

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
Jebus4life schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:32:
Ik heb vandaag mijn eerste electrische auto in ontvangst genomen, maar er is een issue tussen de leasemaatschappij en mijn bedrijf waardoor ik geen laadpas heb. Vermoedelijk zal dat "ergens" komende week wel opgelost raken, maar momenteel heb ik wel een oplossing nodig gezien ik wel wat kilometers doen. Bij mijn thuis staat nu een paal, maar ik kan die enkel gebruiken met een laadpas.

Uit de TS kan ik afleiden dat ik enkel bij snelladers zonder laadpas terecht kan (en kan betalen met creditcard of kan pinnen). Maar ik woon toch halfuurtje weg van een snellader, dus ik hoop op een betere oplossing

Ik dacht dat de meeste aanbieders gewoon een app zouden hebben die je met NFC kan gebruiken op je smartphone, ipv een fysieke kaart, maar ook dat lijkt niet het geval? Zijn mijn enige opties het gewone stopcontact thuis of een ommetje richting snellader? Of wat kan ik doen? Ik kan alvast een laadpas bestellen (voor mocht het via het werk toch langer duren), maar die zal morgen niet in de bus zitten gok ik...

(Ik heb de TS doorgelezen en de zoekfunctie eens gebruikt, maar ik vind niet direct een antwoord, en 340 pagina's doorlezen valt me wat zwaar...)
Makkelijk is gewoon b.v. bonnet downloaden (en koppelen aan je creditcard). Dan kan je bij veel palen laden (aan/uit zetten via de app)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:19

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Silversurfer1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:21:
[...]

Jazeker. Afgelopen vakantie met de ice naar Frankrijk geweest. Op snelweg soms €2,50 per liter en van de snelweg af €1,80. Kleine moeite om je trip gunstig te plannen en zo tientallen euro’s uit te sparen.
Eens, toen ik een ICE had tankte ik ook niet langs de snelweg.

De vakantie in noord Italië kosten mij op de heen en terugreis € 115, als ik zonder Abo met Ionity had 'getankt' had dat bijna het dubbele gekost. Scheelt toch een keer uit eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAKuRdZyAjxiVJjsOGJ5ZAWthjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ilWNVH9cxdUnV7nuvycyuG6P.jpg?f=user_large

Vandaag even naar Oberhausen geweest. Daar zou ook een goedkope snellader van Shell moeten zijn via Freshmile. Ik had het goed uitgezocht, maar blijkbaar liggen er twee Shell-snelladers binnen 600 meter van elkaar. De ene staat niet op de Freshmile-kaart, de ander wel. Heel vreemd was dat degene die goedkoop is bij Freshmile niet eens in de app van Shell Recharge staat.

Doordat het begin erg snel ging, rond de 130kw/uur kwam ik op 25 cent de kWh uit.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:31
Jebus4life schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:32: Maar ik woon toch halfuurtje weg van een snellader, dus ik hoop op een betere oplossing.
Laat maar... voettekst te laat gelezen 😉

[ Voor 15% gewijzigd door pmiddeld op 25-08-2023 17:40 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 18:50
Zijn er hier gebruikers van de app ChargingTogether (van Total Energies)? In deze app staan alle laders van Total Energies / Pitpoint / Greenflux.

Echter, bij alle snelladers krijg ik een tarief van € 0,00 per kWh te zien. Iemand dit al opgemerkt en geprobeerd of hij gratis kan laden? Ik kan het zelf niet even snel uitproberen, omdat de dichtstbijzijnde snellader op 40km van m'n woonplaats is....

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 16:23
(..)

(..)
Handigste is om even te checken bij de palen in je buurt. Daar staat meestal een verwijzing naar de app die je kunt gebruiken voor het laden bij die paal.
Bij Allego-palen kun je met de Smoov-app terecht; bij EV-box palen vaak met de EV-box app (EVBox Everon), bij Vattenfall-palen met de Vattenfall app. Verder kun je vaak ook met de app van een andere aanbieder ergens betalen, maar dat kan verschillen per laadpaal/aanbieder.

Dus advies is om ter plekke te kijken welke laadpaal er bij je in de buurt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:26:
[Afbeelding]

Vandaag even naar Oberhausen geweest. Daar zou ook een goedkope snellader van Shell moeten zijn via Freshmile. Ik had het goed uitgezocht, maar blijkbaar liggen er twee Shell-snelladers binnen 600 meter van elkaar. De ene staat niet op de Freshmile-kaart, de ander wel. Heel vreemd was dat degene die goedkoop is bij Freshmile niet eens in de app van Shell Recharge staat.

Doordat het begin erg snel ging, rond de 130kw/uur kwam ik op 25 cent de kWh uit.
Locaties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:58

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik zou graag een RFID laadpas aanvragen van Bump, maar ik kan bij verzendadres niks anders kiezen dan Frankrijk. Is het hier iemand al gelukt om zo'n kaart aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
kaanmijo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:24:
Ik zou graag een RFID laadpas aanvragen van Bump, maar ik kan bij verzendadres niks anders kiezen dan Frankrijk. Is het hier iemand al gelukt om zo'n kaart aan te vragen?
Ik heb het geprobeerd met de truc van @Hachy door postcode te modificeren maar heb tot op heden niets ontvangen @Hachy heb jij al een pas binnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 20:49

_V_

Hansieo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:37:
Maar hoe kan ik nu de juiste code(s) achterhalen van bv Freshmile card? die operators wél kunnen checken? :?
Als ik de browser devtools opentrek en naar de sessies navigeer dan zie ik een auth_id die begint met
"FR-FRM-" gevolgd door 9 letters.
Weet niet of dat 'm is. En als je geen gelukte sessies hebt zie ik niet waar je'm kan vinden.

Heb je wel ergens anders kunnen laden met Freshmile?

Misschien handiger om een email naar Freshmile support te sturen.
Wellicht is deze pas nooit aangemeld als actief bij Allego of een van hun gemeenschappelijke netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:33
Gunner schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:26:
[Afbeelding]

Voor zover ik weet zijn het alleen maar de 175 kW laders van Shell met het 21+7 cent tarief, maar de 150 heeft ook dit tarief dus lijkt het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:47
murky123 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:47:
dat freshmile is wel intressant.

Ik heb een Kia EV6 gekocht die wel heel snel kan laden. dus als ik bij een 175kwh paal staat ben ik zo klaar van 20-80%

bij mij in het dorp staat 1 shell station met 2 van die palen. en verders in de straat ook alleen palen van Allego.
en dat is dubbel voordeel, het kost weinig tijd en weinig geld. En voor het prijsverschil kun je in die tijd wel een bakje koffie nemen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ericafterdark schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:34:
[...]
Het is dat voor dagelijks gebruik snelladen niet goed is voor de batterij... anders zou ik er elke dag even gaan staan.
Dat valt wel mee als je een goed BMS hebt. Er zijn al taxi's gesignaleerd die probleemloos een paar honderduizendkilometer hebben gereden met hoofdzakelijk snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
eltron schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:52:
[...]

Dat valt wel mee als je een goed BMS hebt. Er zijn al taxi's gesignaleerd die probleemloos een paar honderduizendkilometer hebben gereden met hoofdzakelijk snelladen.
Zit wat in.

Ik vind 23 cent bij Tesla (met abonnement) t.o.v. 40 cent bij Vattenfall een aardig verschil.

Misschien dat ik toch maar eens een tijdje ga laden bij Tesla hier om de hoek i.p.v. de Vattenfall palen in de straat. Dat scheelt gewoon bijna de helft per maand en ik vind het prima om daar even te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnC
  • Laatst online: 25-12-2024

Voorlopig de granny charger gebruiken thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

eltron schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:52:
[...]

Je accupakket zal er niet van kapot gaan. Dat stadium hebben we al lang achter ons gelaten (1e generatie Leaf en Zoe, kuch). De huidige nieuwe EV's hebben een BMS dat de temperatuur bij laden en gebruik in het optimale temperatuur bereik houdt. Helaas kun je niet om de chemie van een (lithium) accu heen: snelladen verstoort de optimale verdeling van de stoffen meer dan langzaam laden, een daarmee is de degradatie van het accupakket groter.
Het gaat hierbij waarschijnlijk over een paar procent verschil per 100k km, en als je na een jaar of 4 de auto inruilen betwijfel ik of je het verschil in de praktijk echt fors gaat merken.
Wij zijn van plan zeker 10 jaar met onze auto te rijden, en daarom proberen we snelladen te beperken. Tel daarbij op dat snelladen minimaal 20 minuten extra kost die afgaat van de tijd als gezin samen en dat ik het vertik Tesla te sponsoren voor die paar euro per week, en ook nog dat v3 superchargers niet lekker werken met de Ioniq 6....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:55
nathalia schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:42:
Zijn er hier gebruikers van de app ChargingTogether (van Total Energies)? In deze app staan alle laders van Total Energies / Pitpoint / Greenflux.

Echter, bij alle snelladers krijg ik een tarief van € 0,00 per kWh te zien. Iemand dit al opgemerkt en geprobeerd of hij gratis kan laden? Ik kan het zelf niet even snel uitproberen, omdat de dichtstbijzijnde snellader op 40km van m'n woonplaats is....
App gedownload om te kijken of er palen in de buurt staan maar jeetje, wat een dwingeland, dus ik pas even.
Vind het raar dat ik gelijk al een betalingsmethode MOET toevoegen om hun kaart met laders te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

StijnC schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:09:
[...]

Voorlopig de granny charger gebruiken thuis?
25 km bijladen per uur, dat schiet lekker op hoor! Zeker als je het niet 's nachts wil doen in verband met mogelijk brandgevaar....
Zeker als je de kosten kunt declareren is de granny niet handig, je weet immers niet hoeveel je verbruikt hebt. Kun je beter de app van de laadpaal zelf gebruiken, of een universele zoals Shell recharge. Moet ik wel zeggen dat de Shell app het niet doet met alle laadpalen: de Allego hier niet bijvoorbeeld. Gelukkig zit er een filter optie in die dit soort palen weglaat.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StijnC
  • Laatst online: 25-12-2024
koboy schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:29:
[...]

25 km bijladen per uur, dat schiet lekker op hoor! Zeker als je het niet 's nachts wil doen in verband met mogelijk brandgevaar....
Zeker als je de kosten kunt declareren is de granny niet handig, je weet immers niet hoeveel je verbruikt hebt. Kun je beter de app van de laadpaal zelf gebruiken, of een universele zoals Shell recharge. Moet ik wel zeggen dat de Shell app het niet doet met alle laadpalen: de Allego hier niet bijvoorbeeld. Gelukkig zit er een filter optie in die dit soort palen weglaat.
Handig is het zeker niet, maar als hij enkel de laadpaal kan activeren met een laadpas is dit voor de komende dagen mss wel een oplossing tot die laadpas er is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericafterdark
koboy schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:18:
[...]

Je accupakket zal er niet van kapot gaan. Dat stadium hebben we al lang achter ons gelaten (1e generatie Leaf en Zoe, kuch). De huidige nieuwe EV's hebben een BMS dat de temperatuur bij laden en gebruik in het optimale temperatuur bereik houdt. Helaas kun je niet om de chemie van een (lithium) accu heen: snelladen verstoort de optimale verdeling van de stoffen meer dan langzaam laden, een daarmee is de degradatie van het accupakket groter.
Het gaat hierbij waarschijnlijk over een paar procent verschil per 100k km, en als je na een jaar of 4 de auto inruilen betwijfel ik of je het verschil in de praktijk echt fors gaat merken.
Wij zijn van plan zeker 10 jaar met onze auto te rijden, en daarom proberen we snelladen te beperken. Tel daarbij op dat snelladen minimaal 20 minuten extra kost die afgaat van de tijd als gezin samen en dat ik het vertik Tesla te sponsoren voor die paar euro per week, en ook nog dat v3 superchargers niet lekker werken met de Ioniq 6....
Dank voor de toelichting. Mijn persoonlijke situatie is ook net even anders dan die van jou dus dat scheelt ook.

Ik heb het Tesla-abonnement afgesloten en ben inmiddels de eerste keer gaan laden. Onder de streep scheelt me dit zo’n 130 euro per maand en ik kan dit laden prima inpassen in mijn routine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
_V_ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

Als ik de browser devtools opentrek en naar de sessies navigeer dan zie ik een auth_id die begint met
"FR-FRM-" gevolgd door 9 letters.
Weet niet of dat 'm is. En als je geen gelukte sessies hebt zie ik niet waar je'm kan vinden.

Heb je wel ergens anders kunnen laden met Freshmile?

Misschien handiger om een email naar Freshmile support te sturen.
Wellicht is deze pas nooit aangemeld als actief bij Allego of een van hun gemeenschappelijke netwerken.
dank voor je input.. _/-\o_

Ik heb laatst (eigenwijs) alsnog 20,= op de kaart gestort óndanks dat deze gekoppelt staat aan mijn debitcard (Revolut).
Revolut liet ook zien dát er een reservering van 50,= was maar Allego ging níet laden.

nu, ra ra... met de 20,= op de kaart starte de sessie wél en heb ik deze gelijk weer gestopt, en ga ik afwachten wat ik in de app te zien krijg.

Dat de card dus niet bekend zou zijn is idd. stierenpoep... }:O

en dat van de 2 mogelijkheden card-credit en/of bank koppeling... tja nader onderzoek gaat nog volgen.. }:|

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 18:37

Bekijk bonnet een keer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 08:43
koboy schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:18:
[...]

.. Tel daarbij op dat snelladen minimaal 20 minuten extra kost die afgaat van de tijd als gezin samen en dat ik het vertik Tesla te sponsoren voor die paar euro per week, en ook nog dat v3 superchargers niet lekker werken met de Ioniq 6....
Waar laad je dan wel? Shell? Ionity? Daar is toch ook allemaal wat op aan te merken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Hansieo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:43:
[...]

dank voor je input.. _/-\o_

Ik heb laatst (eigenwijs) alsnog 20,= op de kaart gestort óndanks dat deze gekoppelt staat aan mijn debitcard (Revolut).
Revolut liet ook zien dát er een reservering van 50,= was maar Allego ging níet laden.

nu, ra ra... met de 20,= op de kaart starte de sessie wél en heb ik deze gelijk weer gestopt, en ga ik afwachten wat ik in de app te zien krijg.

Dat de card dus niet bekend zou zijn is idd. stierenpoep... }:O

en dat van de 2 mogelijkheden card-credit en/of bank koppeling... tja nader onderzoek gaat nog volgen.. }:|
Denk dat je conclusie juist is. Freshmile wil een Reservering doen bij Revolut waar geen saldo op staat, en dus gaat het mis.
Van Revolut ku je je saldo toch laten terugboeken? Kun je aangeven dat er altijd 50 euro op moet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Inspired schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Waar laad je dan wel? Shell? Ionity? Daar is toch ook allemaal wat op aan te merken.
Gewoon op de hoek met een Freshmile pas bij een Allego paal, dus voor ongeveer 45ct/kWh.

Ben wel benieuwd naar wat de Tesla tarieven gaan doen als het overschot aan zonneenergie over een paar maanden verdwenen is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
koboy schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

Denk dat je conclusie juist is. Freshmile wil een Reservering doen bij Revolut waar geen saldo op staat, en dus gaat het mis.
Van Revolut ku je je saldo toch laten terugboeken? Kun je aangeven dat er altijd 50 euro op moet staan?
De Revolut staat zát op..... gebruik ik dagelijks en óók veel in het buitenland.
(Dat buitenland gebruik is ook de hoofdrede dat ik voor Revolut heb gekozen dankzij minimale kosten en maximale gemak om NIET Euro valuta te gebruiken)

Revolut heft de blokkering op nadat ze (denk ik..) een terugkoppeling krijgen van Freshmile dat er géén sessie geweest is.

Dat "gelockte" bedrag komt gewoon netjes terug na een paar dagen.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 08:43
koboy schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Gewoon op de hoek met een Freshmile pas bij een Allego paal, dus voor ongeveer 45ct/kWh.

Ben wel benieuwd naar wat de Tesla tarieven gaan doen als het overschot aan zonneenergie over een paar maanden verdwenen is....
Ah, je rijdt geen lange stukken. Dan snap ik het. Ik denk niet dat de tarieven ineens flink gaan stijgen bij Tesla tenzij we weer een energiecrisis gaan krijgen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Hansieo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

De Revolut staat zát op..... gebruik ik dagelijks en óók veel in het buitenland.
(Dat buitenland gebruik is ook de hoofdrede dat ik voor Revolut heb gekozen dankzij minimale kosten en maximale gemak om NIET Euro valuta te gebruiken)

Revolut heft de blokkering op nadat ze (denk ik..) een terugkoppeling krijgen van Freshmile dat er géén sessie geweest is.

Dat "gelockte" bedrag komt gewoon netjes terug na een paar dagen.
Sorry, niet goed gelezen/begrepen. Er zal dan wel iets misgaan in de terugkoppeling van Revolut dat de autorisatie geslaagd is. De blokkering/autorisatie heeft een vervaltermijn, dus dat gaat automatisch.
Ik weet even geen andere manier om het proces te testen dan dinosap tanken....

Al een support ticket ingeschoten bij Freshmile? Ze zouden moeten kunnen zien of de autorisatie binnenkomt.....

[ Voor 6% gewijzigd door koboy op 26-08-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

maharens schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Voor zover ik weet zijn het alleen maar de 175 kW laders van Shell met het 21+7 cent tarief, maar de 150 heeft ook dit tarief dus lijkt het ?
Klopt, deze ligt aan de Centroallee in Oberhausen, bij dat grote winkelcentrum. Je moet diegene hebben met de KFC , die andere dichtbij staat niet in de FM-app.

@maharens voor de duidelijkheid; DEZE 150kwh heeft het. Dat is dus niet overal zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 26-08-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Inspired schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Ah, je rijdt geen lange stukken. Dan snap ik het. Ik denk niet dat de tarieven ineens flink gaan stijgen bij Tesla tenzij we weer een energiecrisis gaan krijgen.
Rond de 20k per jaar, en met een praktijk range in de zomer van 575km kan hij gewoon bij huis aan de lader. Dan telt gemak best wel zwaar.
In de vakantie is het een ander verhaal, maar dan boeit de kosten op de lange rit minder, en op locatie zoek ik van te voren wel even uit hoe ik daar betaalbaar kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
Voor de volledigheid: ik laad ook met tegoed op Freshmile. Heb mijn N26 creditcard wel gekoppeld, maar puur om tegoed op te waarderen. Reserveringen van €50 vind ik een beetje veel, zeker als ik een paar keer per dag laad. Voor je het weet staan er een paar hondertjes gereserveerd. Nu heb ik het eenmaal op €20 gezet en upp ik met afwisselend €5/€10 nagelang het verbruik.

Werkt toppie 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
koboy schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:17:
[...]

Sorry, niet goed gelezen/begrepen. Er zal dan wel iets misgaan in de terugkoppeling van Revolut dat de autorisatie geslaagd is. De blokkering/autorisatie heeft een vervaltermijn, dus dat gaat automatisch.
Ik weet even geen andere manier om het proces te testen dan dinosap tanken....

Al een support ticket ingeschoten bij Freshmile? Ze zouden moeten kunnen zien of de autorisatie binnenkomt.....
dat is een volgende stap als mijn laadsessie binnenkomt.
ZIEN... waar het afgegaan is ..ik denk het card-tegoed, maar kan ook zijn dat dmv het card-tegoed de Revolut alsnog belast gaat worden.. ik wacht het even af.

@mastermaas
als dat de juiste (werkende) weg is, zal ik deze gaan bewandelen... 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 26-08-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Gunner schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

@maharens voor de duidelijkheid; DEZE 150kwh heeft het. Dat is dus niet overal zo.
Heel bijzonder idd, daar is dus eigenlijk geen peil op te trekken. Maar van tevoren kon je in de freshmile app wel zien dat je het voordelige tarief had ipv 30/30 cent ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Meestermaas schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:59:
Voor de volledigheid: ik laad ook met tegoed op Freshmile. Heb mijn N26 creditcard wel gekoppeld, maar puur om tegoed op te waarderen. Reserveringen van €50 vind ik een beetje veel, zeker als ik een paar keer per dag laad. Voor je het weet staan er een paar hondertjes gereserveerd. Nu heb ik het eenmaal op €20 gezet en upp ik met afwisselend €5/€10 nagelang het verbruik.

Werkt toppie 👍
Ik heb een reguliere creditcard gekoppeld, maar om bij laden niet afhankelijk te zijn van een werkende communicatie tussen Freshmile en de creditcard kijk ik zo nu en dan even, en vul bij tot ongeveer 100 euro. Tot nu toe nog geen problemen gehad, op 1x na dat de pas geweigerd werd door Allego.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

maharens schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

Heel bijzonder idd, daar is dus eigenlijk geen peil op te trekken. Maar van tevoren kon je in de freshmile app wel zien dat je het voordelige tarief had ipv 30/30 cent ?
Ja klopt. Stond op 21ct + 7 per minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
nathalia schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:42:
Iemand dit al opgemerkt en geprobeerd of hij gratis kan laden?
Ik heb het geprobeerd, maar krijg een foutmelding als ik de laadsessie wil starten. Ik denk dat het nog niet werkt voor snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:13
kevertje1977 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:40:
Ik heb het geboekt en ga het wel zien.
Hoe ging het?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 08:36

CVD

ericafterdark schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:09:
[...]

Dank voor de toelichting. Mijn persoonlijke situatie is ook net even anders dan die van jou dus dat scheelt ook.

Ik heb het Tesla-abonnement afgesloten en ben inmiddels de eerste keer gaan laden. Onder de streep scheelt me dit zo’n 130 euro per maand en ik kan dit laden prima inpassen in mijn routine.
Hier ook aan het laden bij tesla voor 0,24€ de kWh woon er hemelsbreed 500m vanaf dus is prima te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 10:14
Tip: bijkomende voordeel van Revolut (en wellicht andere fintechs) is dat er per MSP een aparte virtuele kaart aangemaakt kan worden om als betaalmiddel te gebruiken. Per app/laadpas een unieke betaalpasnummer dus. Pas kwijt of niet meer nodig? Blokkeer dan het bijbehorende virtuele Revolut kaart. De rest van je betalingen blijven dan werken. Handig als (bv) ANWB het blokkeer proces niet op orde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 10:14
maharens schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Er zijn ook in NL 150kW Shell chargers met een Freshmile tarief van 21/7. Zelf heb ik er een bij de Gamma gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Yo!Bananas schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:54:
[...]

Er zijn ook in NL 150kW Shell chargers met een Freshmile tarief van 21/7. Zelf heb ik er een bij de Gamma gebruikt.
Het verwarrende is dat het volgens de Freshmile soms 475 kW of 360 kW laders zijn en dan zijn het in werkelijkheid 175 kW laders. Op zich maakt dat niks uit, zolang het tarief er maar staat en tot nu toe klopt het elke keer. Wel spijtig dat je in de FM app niet kan selecteren op deze goedkope laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:19

HaikoW

International man of mystery

Heeft iemand ervaring met www.borneslib.fr ?
Zat net op chargeprice te kijken en ze bieden bij Total stations rond de 22ct/kWh aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:19
HaikoW schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:10:
Zat net op chargeprice te kijken en ze bieden bij Total stations rond de 22ct/kWh aan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:12
Toch maar even chargeprice geïnstalleerd. Maar de prijzen die het laat zien bij een paar AC palen lijken helemaal niet te kloppen. Ik heb daar een paar dagen geleden geladen bij een greenfkux paal voor 48 ct/kWh met mijn Vattenfall kaart. Chargeprice zegt dat me dat 67 ct kostte. Heeft iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-05 19:48
In de APP zelf staat de hele tijd dat er geen CPO prijs bekend is. Zou het eerst even testen.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:58
multikoe schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

Toch maar even chargeprice geïnstalleerd. Maar de prijzen die het laat zien bij een paar AC palen lijken helemaal niet te kloppen. Ik heb daar een paar dagen geleden Heusden bij een greenfkux paal voor 48 ct/kWh met mijn Vattenfall kaart. Chargeprice zegt dat me dat 67 ct kostte. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Ja chargeprice is een top idee...maar de informatie klopt vaak helemaal niet (meer). Soms vind je er handige info over opties...maar altijd dubbelchecken dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:15
Het ging heel goed. Ik heb 1 keer in de garage voor het hotel kunnen laden voor 10 euro.
En daarnaast heb ik de Iberdrola APP gebruikt die gewoon aan de creditcard gekoppeld was. Via de APP kon je de laadpalen ontgrendelen.

Er zat bij Hertz wel een Shell laadpas bij maar die heb ik niet gebruikt.
Bij Iberdrola in Javea (mcdo) kon ik laden voor 45 cent per kWh.
Ik zag dat het op de snelweg bij Shell voor 81ct was maar dat heb ik dus niet gebruikt.

Wel gekozen voor "leeg" inleveren want ik wilde niet op de terugweg naar de airport moeten wachten op een laadpaal. Dat kostte 40 euro bij Hertz.

(en nu op zoek naar een polestar om aan te schaffen :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:13
kevertje1977 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

Het ging heel goed. Ik heb 1 keer in de garage voor het hotel kunnen laden voor 10 euro.
En daarnaast heb ik de Iberdrola APP gebruikt die gewoon aan de creditcard gekoppeld was. Via de APP kon je de laadpalen ontgrendelen.

Er zat bij Hertz wel een Shell laadpas bij maar die heb ik niet gebruikt.
Bij Iberdrola in Javea (mcdo) kon ik laden voor 45 cent per kWh.
Ik zag dat het op de snelweg bij Shell voor 81ct was maar dat heb ik dus niet gebruikt.

Wel gekozen voor "leeg" inleveren want ik wilde niet op de terugweg naar de airport moeten wachten op een laadpaal. Dat kostte 40 euro bij Hertz.

(en nu op zoek naar een polestar om aan te schaffen :-))
Oke goed om te horen. Ik heb ook een Polestar gehuurd bij Hertz, vakantie is binnenkort. Ook nul ervaring met elektrische auto's. Goede tip van dat leeg inleveren. Halfvol ophalen en halfvol inleveren zou voor mij ook prima zijn maar die optie is er denk ik niet.

Electromaps, Enel X Way en Tesla app staan inmiddels op mijn telefoon. Zal ook even de Iberdrola app proberen te installeren, wel jammer dat ik er eerst Spaans voor moet leren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:15
busscherski schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Oke goed om te horen. Ik heb ook een Polestar gehuurd bij Hertz, vakantie is binnenkort. Ook nul ervaring met elektrische auto's. Goede tip van dat leeg inleveren. Halfvol ophalen en halfvol inleveren zou voor mij ook prima zijn maar die optie is er denk ik niet.

Electromaps, Enel X Way en Tesla app staan inmiddels op mijn telefoon. Zal ook even de Iberdrola app proberen te installeren, wel jammer dat ik er eerst Spaans voor moet leren.
Bij de Polestar krijg je dus 2 kabels mee, dus je kan ook "thuis" laden. Al gaat dat super langzaam.
In de Polestar zit google maps en die helpt ook met oplaadstations tussendoor.
Iberdrola laadpalen zijn gewoon in het Engels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC6_JY-E8kM07E-0wTMt3Of4-0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DekVDTx0Hxj5e2LTVLcS4ZMG.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gy7rsw4MfGlXxHZt45Dusuq-qfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UwkcT819AaMZ1xAUWc0zDB3u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-05 16:27
Olla,

Ik heb een laadpaal staan via chargepoint.
Die werkt met een pqsje, mqar zou grqag een druppel willen hebben voor aan mijn sleutelbos.
Weet iemand of dit te maken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:54
Demiesehv schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:13:
Die werkt met een pqsje, mqar zou grqag een druppel willen hebben voor aan mijn sleutelbos.
Bij de leverancier van de laadpas vragen of er ook een laaddruppel geleverd kan worden? Shell, Vattenfall, Engie en anderen hebben die mogelijkheid in elk geval.

Alternatief is om zelf met een NFC programmer aan de slag te gaan, Daar ben ik ooit eens mee begonnen, maar uiteindelijk niet uitgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Demiesehv schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:13:
Olla,

Als je het pasje tegen het licht houdt kun je misschien zien waar de antenne en electronica zit. Daarna McGyveren met een schaar en perforator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:58

kaanmijo

Picobello B.V.

Pjotr70 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:37:
[...]

Ik heb het geprobeerd met de truc van @Hachy door postcode te modificeren maar heb tot op heden niets ontvangen @Hachy heb jij al een pas binnen?
Ik heb Bump even een mailtje gestuurd met de vraag hoe ik 'm kan bestellen, kreeg daarop helaas dit antwoord terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Siy-JjzxsNPpnYDqwnTJpjU2YFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHbblGw5UkBGw37rFNT9zfNt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
kaanmijo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Ik heb Bump even een mailtje gestuurd met de vraag hoe ik 'm kan bestellen, kreeg daarop helaas dit antwoord terug:

[Afbeelding]
Het gekke is wel dat ik een account digitaal aan kon maken en een creditcard koppelen. Ik heb alleen nog niet geprobeerd te laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:21
Vanavond in Nieuwsuur om 21.30 op NPO2 een item over de uiteenlopende tarieven bij de laadpalen.
https://nos.nl/l/2488385

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik overweeg om mijn huidige auto (Audi A3) weg te doen. Staat inmiddels 121K op de teller, vind het onderhoud duur, maar ook dat de inruilwaarde nog erg gunstig is. Goed, overwegen of dat dan een benzine, hybride of EV moet worden. Met het oog op de toekomst wilde ik dan kijken voor hybride of EV.

Ik heb geen oprit en ik heb geen parkeervak voor mijn deur. Thuisladen is geen optie. Ik heb bij mijn huidige gemeente even het beleid en de documenten voor aanvragen publieke laadpaal doorgenomen. 1 van de beoordelingscriteria is parkeerdruk. Nou is die in het stukje waar ik woon, soort hof van 300*300M, al bizar hoog, na 17:00 ga je in mijn deel van de wijk geen parkeerplek meer vinden en zie je auto's ook gewoon op stoepen gedumpt worden, en dat wordt met een verbouwing openbare ruimte volgend jaar nog minder. Ik kan mij zomaar voorstellen dat om die reden een verzoek wellicht afgewezen zou worden. Nou is er 30-8 een bijeenkomst over die herstructurering, o.a. wil ik daar vragen stellen over laadpalen.

Het andere wat ik in de aanvraag las is dat ik een aankoopbewijs van de EV moet meesturen. Eh...ik probeer juist vooronderzoek te doen of ik de voorzieningen voor een EV kan treffen. Ik ga toch niet eerst een EV aanschaffen en daarna de voorzieningen aanvragen met het risico dat het misschien afgewezen wordt.

Enfin, best frustrerend, ik snap denk ik nu ook waarom er zo weinig plugins rondrijden in mijn wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:54
JeroenNietDoen schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:45:

Enfin, best frustrerend, ik snap denk ik nu ook waarom er zo weinig plugins rondrijden in mijn wijk.
Met een plugin wil je een eigen oprit met laadpaal. Je gaat een auto toch geen hele nacht aan een paal laten staan om 10 kWh te laden.

In jouw geval, die palen komen wel in de wijk en je zal ook niet elke dag moeten laden vermoed ik. Kan je op je werk laden, of af en toe thuis werken?

In elk geval, ik zou de hybrides over slaan, en ofwel nog even doordoen met je dinosapauto, of naar een goede EV overstappen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:00:
[...]

Met een plugin wil je een eigen oprit met laadpaal. Je gaat een auto toch geen hele nacht aan een paal laten staan om 10 kWh te laden.

In jouw geval, die palen komen wel in de wijk en je zal ook niet elke dag moeten laden vermoed ik. Kan je op je werk laden, of af en toe thuis werken?

In elk geval, ik zou de hybrides over slaan, en ofwel nog even doordoen met je dinosapauto, of naar een goede EV overstappen.
Ik woon in een appartement in het centrum. Mijn auto hangt normaal gesproken altijd *ergens* waar plek is gedurende de nacht aan een paal. Goed te doen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 15:18
Ik overweeg om mijn huidige auto (Audi A3) weg te doen. Staat inmiddels 121K op de teller, vind het onderhoud duur, maar ook dat de inruilwaarde nog erg gunstig is. Goed, overwegen of dat dan een benzine, hybride of EV moet worden. Met het oog op de toekomst wilde ik dan kijken voor hybride of EV.

Ik heb geen oprit en ik heb geen parkeervak voor mijn deur. Thuisladen is geen optie. Ik heb bij mijn huidige gemeente even het beleid en de documenten voor aanvragen publieke laadpaal doorgenomen. 1 van de beoordelingscriteria is parkeerdruk. Nou is die in het stukje waar ik woon, soort hof van 300*300M, al bizar hoog, na 17:00 ga je in mijn deel van de wijk geen parkeerplek meer vinden en zie je auto's ook gewoon op stoepen gedumpt worden, en dat wordt met een verbouwing openbare ruimte volgend jaar nog minder. Ik kan mij zomaar voorstellen dat om die reden een verzoek wellicht afgewezen zou worden. Nou is er 30-8 een bijeenkomst over die herstructurering, o.a. wil ik daar vragen stellen over laadpalen.

Het andere wat ik in de aanvraag las is dat ik een aankoopbewijs van de EV moet meesturen. Eh...ik probeer juist vooronderzoek te doen of ik de voorzieningen voor een EV kan treffen. Ik ga toch niet eerst een EV aanschaffen en daarna de voorzieningen aanvragen met het risico dat het misschien afgewezen wordt.

Ik heb zelf ook geen eigen parkeerplaats/laadplek, maar laden is totaal geen probleem met mijn Tesla Model 3 RWD.

Laden op het werk is mogelijk, laden terwijl ik aan het sporten ben, laden onderweg.

Uiteindelijk hoef ik bij tot 100% laden, maar 1x per week te laden op mijn werk en dan kan ik weer een week vooruit, mocht ik nog in het weekend ergens naartoe gaan, dan zou ik op vrijdag bv ook nog daar kunnen laden of een openbare paal in de buurt pakken.

Goedkoopste optie (incl thuis laden) is overigens een Tesla Supercharger (EUR 0,23 per kWh), op kantoor is het EUR 0,30 per kWh, thuis EUR 0,34 per kWh en op straat 0,47 kWh (in Groningen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

'Elektrische riders betalen vaak te veel voor laden aan openbare paal’

In het artikel, dat vrij uitgebreid en gebalanceerd is, geeft men de pijnpunten aan die we hier ook lezen. Consumentenbond doet ook nog een duit in het zakje.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
[...]
Daarom dat ik ook zei, ik ga deze week toch al naar bijeenkomst van de gemeente, daar meteen even vragen over stellen.

Sowieso werk ik standaard 4 dagen thuis, 1 dag hoofdkantoor. Echter op die andere 4 dagen komt het vaak zat voor dat ik afspraken op andere locaties heb.

V.w.b. laden op het werk, onze 4 hoofdlocaties hebben allemaal een laadpaal, maar animo genoeg dus geen gegarandeerde plek.
[...]
In elk geval, ik zou de hybrides over slaan
En waarom vind je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
hsb85 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:06:
[...]
met mijn Tesla Model 3 RWD.
Denk niet dat dat gaat passen in het budget ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Hybride is dure complexe tussentechnologie. Binnen een paar jaar wil niemand dat nog, en ik betwijfel of die auto’s het lange leven hebben.
Buiten Toyota zijn de andere merken daar hals over kop in gevlogen.

Trouwens, het haalt enkel zijn doel als je een eigen oprit hebt en dus elke dag kan laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Hybride heb je in 2 varianten; met en zonder stekker. In het laatste geval hoef je je dus om laadmogelijkheden helemaal niet druk te maken. Ik neem aan dat je met stekker bedoelt (PHEV).
Dan is laden juist extra belangrijk omdat die een kleine batterij heeft en je dus eigenlijk altijd/na elke rit wilt laden. Met als lastigheid dat je de auto na paar uur moet verplaatsen omdat de batterij vol is. Dus als je echt een stap wilt maken zou ik deze overslaan en direct naar volledig elektrisch. Dan hoef je waarschijnlijk maar 1 of enkele keren per week te laden en kan je dat doen wanneer en waar het jou uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Laatst online: 08-05 15:18
JeroenNietDoen schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:14:
[...]

Denk niet dat dat gaat passen in het budget ;)
Vraag me af wat wel gaat passen dan in je budget, of je overschat de kosten van een M3..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

hsb85 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:10:
[...]

Vraag me af wat wel gaat passen dan in je budget, of je overschat de kosten van een M3..
Vergeet niet dat aanschaf/afschrijving niet de enige kostenpost is. Veel verzekeraars rekenen voor auto's sneller dan 7,5? sec naar de honderd een hogere risicocategorie, net als voor bepaalde merken zoals Audi, BMW, Mercedes en helaas ook Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 08-05 09:28
[...]

Met budget wordt denk ik bedoeld aanschafbudget. En dat begrijp ik heel goed want de aanschafprijzen voor een EV zijn hoger dan een ICE. Tegelijkertijd wordt je aanschafbudget steeds kleiner hoe langer je de Audi A3 vasthoud...

Elektrisch rijden lijkt nu een beetje onaantrekkelijk door duur openbaar laden waardoor je een hogere waarde voor een ICE krijgt en tegelijktijd best te onderhandelen valt bij een nieuwe EV uit voorraad. Maar ik voorspel dat dit op een zeker moment ineens zal gaan kantelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 29-08-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
eltron schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:06:
[...]

Hybride heb je in 2 varianten; met en zonder stekker. In het laatste geval hoef je je dus om laadmogelijkheden helemaal niet druk te maken. Ik neem aan dat je met stekker bedoelt (PHEV).
Dan is laden juist extra belangrijk omdat die een kleine batterij heeft en je dus eigenlijk altijd/na elke rit wilt laden. Met als lastigheid dat je de auto na paar uur moet verplaatsen omdat de batterij vol is. Dus als je echt een stap wilt maken zou ik deze overslaan en direct naar volledig elektrisch. Dan hoef je waarschijnlijk maar 1 of enkele keren per week te laden en kan je dat doen wanneer en waar het jou uitkomt.
Nou, in het voorwerk v.w.b. laadpaal keek ik uiteraard alleen naar wagens met een vorm van plug-in. Als een laadpaal niet haalbaar blijkt dan kijk ik naar hybride zonder plugin, of gewoon benzine.

V.w.b. hybrides ben ik ook wel benieuwd naar 2026. Voor alsnog wordt wegenbelasting gelijkgetrokken met ICE, dan ga je dus met een hybride wel meer wegenbelasting betalen t.o.v. een ICE variant, en ik vraag mij af of je dat kunt wegstrepen tegen de benzine besparingen die je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:44
TucanoItaly schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:45:

In het artikel, dat vrij uitgebreid en gebalanceerd is, geeft men de pijnpunten aan die we hier ook lezen. Consumentenbond doet ook nog een duit in het zakje.
Vooral dit stukje vond ik bizar om te lezen:

“Branchevereniging DOET van laadpaal- en laadpasexploitanten herkent het beeld niet.”

Bij het Rotterdamse laadcollectief, waar inmiddels veel meer gemeenten zijn aangesloten wordt altijd maar met 32 cent per kWh gerekend, maar welke laadpas die kosten nu precies vertegenwoordigt, geen idee?

Met Shell van de zaak is het gewoon 55 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:40:
[...]
Binnen een paar jaar wil niemand dat nog

Trouwens, het haalt enkel zijn doel als je een eigen oprit hebt en dus elke dag kan laden.
Ik verwacht zelf dat hybride (zonder plugin) een grote rol zal spelen in de transitie, puur vanwege het feit dat het gros van de mensen geen oprit heeft en dat niet elke straat voor de helft vol gezet gaat worden met laadpalen. Toekomstige ontwikkelingen op accu gebied gaan dat pas echt aanpakken, van onze netbeheerders en overheid hoef je de oplossing niet te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
[...]

Ik ben niet zo bevooroordeeld dat ik een nieuwe auto kan kopen. Ik moet het doen met occasions van 3-4 jaar oud ;) De goedkoopste Tesla M3 momenteel: 31K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
Gecko123 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 00:18:
[...]

Met budget wordt denk ik bedoeld aanschafbudget. En dat begrijp ik heel goed want de aanschafprijzen voor een EV zijn hoger dan een ICE. Tegelijkertijd wordt je aanschafbudget steeds kleiner hoe langer je de M3 vasthoud...
Sterker nog, zoals hierboven benoemd, occasions, dat aanbod is ook niet sterk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:44
Tweak_ers schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 06:21:
[...]

Vooral dit stukje vond ik bizar om te lezen:

“Branchevereniging DOET van laadpaal- en laadpasexploitanten herkent het beeld niet.”

Bij het Rotterdamse laadcollectief, waar inmiddels veel meer gemeenten zijn aangesloten wordt altijd maar met 32 cent per kWh gerekend, maar welke laadpas die kosten nu precies vertegenwoordigt, geen idee?

Met Shell van de zaak is het gewoon 55 cent per kWh.
Ik zit nog even de specie van mijn eigen laadpaal te bekijken en dit slaat echt alles!
Mijn laadpaal is opengesteld voor publiek gebruik a 37 cent per kWh mits je Shell als kaart gebruikt.

Kijk ik even bij chargemap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hetdDo_kXZI01aoc1WU4YvGYyV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZaMSwpvjgLZkr6NQLshjrtST.png?f=fotoalbum_large

62 cent per kWh 🤣🤣🤣🤣
En dat noemen ze dan zelf “een redelijke vergoeding voor hun dienstverlening”.

En brancheorganisatie DOET ziet geen problemen.

Nou mensen, ik heb weer genoeg onzin van zakkenvullers gelezen vandaag!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Laatst online: 08-05 15:25
Vandaag vanaf 9:00u gratis opladen bij Tesla Superchargers! Zie hieronder een voorbeeld van Sassenheim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_75xBwXULg1xooKmDEibL5xzpY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhkFLwf9SMvSIk0hdXG3c1mI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 08-05 09:28
Stockbaard schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:18:
Vandaag vanaf 9:00u gratis opladen bij Tesla Superchargers! Zie hieronder een voorbeeld van Sassenheim.

[Afbeelding]
Nu breekt m'n klomp. Is dit een eerste keer? Nog nooit gezien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online

in jouw geval (situatie zonder EIGEN plek) zou ik 100% zeker Hybride OVERSLAAN.

Even kort door de bocht:
16.000 KM per jaar á 1:4 (zomer/winter) ~~ 4.000kWh laden

wil je eff gebruik (blijven) maken, moet je de auto zsm weer op 100% SoC zetten dus pakweg iedere 10kWh verbruik=laden (als je 15kWh auto hebt)

4.000kWh / 10kWh =
400! keer per jaar hopen op vrije laadpaal,
400x kofferbak open, laadkabel aansluiten, naar huis lopen
400x per jaar terug naar je auto, kabel terug in kofferbak,
400x per jar auto verzetten en hopen op lege plek (OOK bij vies weer / winter)

en als je bij slecht weer je climate remote aanzet, ben je zó weer extra 1,5~2kWh extra kwijt..
en hup 400+ keer deze trajecten.

en dan, hybride heeft meestal beperkte elektro pk's maar wél een extra zware auto..
ofwel rijden als een nonnetje op zondag. (sry, mijn mening)

Straks EXTRA MRB, voor die zware oplossing maar niet de lusten van een echte EV.

Ik zou maar een paar extra nachtjes er over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 06:26:
[...]

Ik ben niet zo bevooroordeeld dat ik een nieuwe auto kan kopen. Ik moet het doen met occasions van 3-4 jaar oud ;) De goedkoopste Tesla M3 momenteel: 31K.
beetje off topic, maar dit moet goedkoper kunnen als je goed zoekt.
bijvoorbeeld Tesla M3 voor 28K en dan nog paar mille subsidie eraf wordt het toch behoorlijk betaalbaar als je dan bedenkt dat de exploitatiekosten een stuk lager zijn dan ICE met zelfde aanschafprijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:25
eltron schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:02:
[...]
beetje off topic, maar dit moet goedkoper kunnen als je goed zoekt.
bijvoorbeeld Tesla M3 voor 28K en dan nog paar mille subsidie eraf wordt het toch behoorlijk betaalbaar als je dan bedenkt dat de exploitatiekosten een stuk lager zijn dan ICE met zelfde aanschafprijs.
Welke subsidie? Subsidie is er voor zover ik weet alleen voor modellen met een cataloguswaarde <45k. Dat was de M3 in 2019 niet voor zover ik weet. Even opgezocht op site RDW: De auto waarnaar je linkt heeft een cataloguswaarde van 48850 en komt dus niet in aanmerking voor subsidie.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakerpip op 29-08-2023 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 20:02
Gecko123 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:08:
[...]

Nu breekt m'n klomp. Is dit een eerste keer? Nog nooit gezien.
Alleen op 29 augustus ivm 10 jaar sinds eerste supercharger in NL of zoiets. doe er je voordeel mee...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 06:24:
[...]

Ik verwacht zelf dat hybride (zonder plugin) een grote rol zal spelen in de transitie, puur vanwege het feit dat het gros van de mensen geen oprit heeft en dat niet elke straat voor de helft vol gezet gaat worden met laadpalen. Toekomstige ontwikkelingen op accu gebied gaan dat pas echt aanpakken, van onze netbeheerders en overheid hoef je de oplossing niet te verwachten.
Ik denk het niet, gewoon omdat we tegen 2035 echt naar net zero willen gaan in steden.
Ik verwacht dat tegen dan enkel EV's de stad in mogen.

Je overschat ook de nood aan laden. Als de gemiddelde auto slechts 15k per jaar rijdt, dan is dat grosso modo 40km per dag of een nood aan 1 keer per week opladen gedurende een halve nacht.
Als er 50kW palen komen bij de supermarkt, en je spendeert daar 2 keer per week een half uurtje ben je ook gered.
Het gaat echt niet nodig zijn om hele straten vol palen te zetten als de mensen die palen maar vrij maken na het laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 06:26:
[...]

Ga vooral door met je onderzoek, maar ik denk niet dat het op dit moment verstandig is om binnen jouw budget een tweedehands EV te kopen, vooral omdat zo'n 4 jaar geleden de beschikbaarheid van een (groter) aantal verschillende modellen. Vermijd in elk geval het eerste model Nissan Leaf en Renault Zoe, die hebben een slecht ontworpen accupakket waardoor die na een aantal jaar niet meer bruikbaar zijn.

Misschien is het een idee om met je baas een lease regeling te bespreken? Hopelijk kun je dan doorsparen voor een volgende (electrische) auto....Let wel op, je bruto loon kan dan achteruit gaan, dus minder WW als je die nodig zou hebben.
Private lease zou ik niet doen. T.o.v. een jaar of 8 geleden zijn de voorwaarden zijn dusdanig veranderd dat dit een stuk duurder is geworden en eigenlijk niet meer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:46
TucanoItaly schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:45:

Voor mij ook één van de grootste minpunten van elektrisch rijden, ik hoop dat er snel meer eenheid komt met vaste tarieven voor elke aanbieder.

Het is soms geen doen bij een laadpaal hoeveel apps je door moet bladeren voor de tarieven, die ook enorm afwijken van elkaar.

De laatste tijd hebben we hier ook veel te maken met palen die het niet doen en van die flapdrollen zoals gisteren.
Bij de Hornbach een non EV die zn auto over twee laadplekken had gezet (van de 2 plekken die er zijn).
Toen hij er aan kwam lopen gaf hij aan dat er geen plekken waren, op een vrijwel lege parkeerplaats voor Hornbach begrippen.
De laatste tijd overkomt het me steeds vaker dat er auto’s op de laadplekken staan.. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

koboy schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:39:
[...]
...
Vermijd in elk geval het eerste model Nissan Leaf en Renault Zoe, die hebben een slecht ontworpen accupakket waardoor die na een aantal jaar niet meer bruikbaar zijn.
...
De Leaf heeft last van rappe degradatie door slecht thermisch ontwerp, maar de Zoe heeft een prima accupakket. Ook 10 jaar later vaak nog ~90% SOH. Niets mis mee. Waarschijnlijk beter dan vele hedendaagse NMC "Long-range" accu's.

Het probleem met de <2020 Zoë's zit hem meer in de AC-only (type 2) aansluiting zonder CCS. Laden gaat rap aan de standaard publieke laadpalen, maar AC-43kW is aan het uitsterven. Ook zijn de laders veelal vrij kritisch op goede aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
[...]
Ga vooral door met je onderzoek, maar ik denk niet dat het op dit moment verstandig is om binnen jouw budget een tweedehands EV te kopen, vooral omdat zo'n 4 jaar geleden de beschikbaarheid van een (groter) aantal verschillende modellen.
Ja, misschien moet ik maar gewoon accepteren dat EV er voor mij nog niet inzit :Y
[...]
Misschien is het een idee om met je baas een lease regeling te bespreken?
Ik zit in de semi-overheid, lease doen ze hier niet aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:16
Aan de ene kant eens met dit hele verhaal. Aan de andere kant: met hier tegen elkaar klagen alsof we op een verjaardag zitten, lossen we ook nul komma nada op, natuurlijk. Dus in die zin snap ik de topic warning ook wel. Maar meer in de zin van "Denk even na voor je weer gaat klagen over onduidelijke tarieven, we weten het." en of je er dan vervolgens zo hard op moet modereren, vraag ik me persoonlijk af (ik denk het niet)...

In grote lijnen wel helemaal eens: Als je t niet meer over zo'n beetje alles wat met openbaar laden te maken heeft (locaties, vreemde regelgeving, tarieven, etc) mag hebben, en voor lange reizen in europa is een apart topic...waar mogen we het hier dan nog wel over hebben? Blijkbaar over of iemand een EV of hybride moet kopen. Alsof dat niet mijlenver off-topic is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:36:
[...]
Ik denk het niet, gewoon omdat we tegen 2035 echt naar net zero willen gaan in steden.
Ik verwacht dat tegen dan enkel EV's de stad in mogen.
Wat onze overheid wil strookt vaak niet met de realiteit, het kunnen. Ik denk dat men een te rooskleurig beeld heeft van de mogelijkheden van gezinnen tot 2x modaal inkomen. Maar goed, dat zie ik als een rode draad in de gehele energietransitie terug. Er wordt een doel gesteld en vervolgens met de armen over elkaar afwachten tot de markt het oplost.

Kijk, ik kan 25K uitgeven, ik heb een goede baan, maar als het mij al niet echt lukt om de overstap te maken, hoe moeten mensen die op modaal zitten dat dan doen.

Maar goed, dat is meer een discussie voor het topic over toekomst van mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 20:02
Als de laadpaal / laadpas / tarieven informatiestructuur nu heel duidelijk zou zijn zou je de "klaagverhalen" ook niet hebben, en dit topic niet bestaan. dus wat dat betreft denk ik dat enige vorm van klagen en zo in dit topic altijd blijven.

De reacties van sommige mensen op die klachten vindt ik soms wel wat kort door de bocht, zoals .. het scheelt op jaarbasis toch niet zoveel, etc. dat gaat voorbij aan de reden van de klacht. die mijns inziens wel terecht is.
je kunt niet in de portemonnee van andere mensen zien, net zomin als je de persoonlijke omstandigheden van mensen niet kent kent m.b.t. laad en reis situatie. de discussies die daarover gaan vindt ik hinderlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:45
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:44:
[...]
Maar goed, dat is meer een discussie voor het topic over toekomst van mobiliteit.
Deelauto, fiets, OV enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas

[Afbeelding]
Ook in Duitsland. Zijn net vertrokken naar huis en ga er gretig gebruik van maken. Dank voor de melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 20:32

[Afbeelding]
Sinterklaas is vroeg dit jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:16
kisik schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Sinterklaas is vroeg dit jaar!
Echt een leuke actie, en mijn auto kan wel wat stroom gebruiken...Alleen ik heb verder vandaag geen reden om weg te gaan en de dichtstbijzijnde supercharger is 20km weg ofzo. Dus ik hang 'm, denk ik, een dezer dagen maar gewoon aan de granny :)
Pagina: 1 ... 86 ... 214 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2