Even uit een ander topic de boel hier neergezet omdat het, mijns inziens, in dit topic meer past en ik in het andere niet (teveel) off topic wil gaan.
Zjanzjak schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:07:
Je laatste alinea gaat niet alleen op voor Volkswagen is mijn beleving, denk dat het meer een algemeen iets zal moeten zijn. Zelfs in Nederland alleen al durf ik mijn ouweheer geen privé EV te adviseren, juist vanwege de jungle aan laadpassen en laadpaalaanbieders. Collega's op kantoor keken ook een beetje beducht toen ik het aantal pasjes liet zien, en ik ze vertelde dat je, als privé rijder die wat op de centen moet letten, je wel een beetje moet uitzoeken waar op locatie X goedkoop laden is bij laadpaal Y met laadpas Z.
Op vakantie let je daar weliswaar wat minder op, maar toen ik zag dat ik een klein stukje van de snelweg af moest om voor 30 cent te snelladen ipv dik 60 cent vond ik dat geen probleem. Maar ook dat soort dingen moet je wel enigszins uit zoeken van te voren
PeterZ(on) schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:26:
Je voegt hier natuurlijk wel twee zaken op een hoop, - kunnen laden en - goedkoop laden.
- Het eerste lijkt mij het belangrijkste en dat kun je eigenlijk met 1 laadpas doen.
- Goedkoop laden is een ander verhaal. In onbekend gebied kun je met die ene pas waarschijnlijk ook wel overal laden en is de extra prijs op jaarbasis gering. Kom je ergens regelmatig, bijvoorbeeld thuis of op het werk, en wil je goedkoop laden dan moet je wat moeite doen en dan loont het ook direct.
Dus zo ingewikkeld hoeft het allemaal niet te zijn denk ik.

Ja qua kunnen laden heb je een punt, dat is in Nederland wel in orde.
Kan met 1 laadpas ook wel, maar ik mikte meer op de privé EV-rijder, zoals ik, en zoals mogelijk mijn vader, die toch wat op de centen moeten letten. Dat wordt uitzoeken. Nou wil ik niet elke 77 jarige op 1 hoop gooien, en is mijn ouweheer niet op zijn achterhoofd gevallen maar een kwestie als laadpassen uitzoeken, met apps werken, het toch wel redelijk constant op de hoogte blijven van de prijzen, etc. zal niet het makkelijkste zijn voor hem.
Ik vind het constant bijblijven, tig fora en facebook pagina's aangaande elektrisch rijden elke dag lezen, ontzettend leuk, mijn vader kennende, hij niet.
We zien in dit topic regelmatig mensen met de 1 million dollar question komen (zo ook ik de allereerste keer) of niet in 1 overzicht te zien is bij alle laadpalen van de wereld welke pas cq app die er allemaal zijn op de wereld, de goedkoopste is. Jij en ik weten het nu wel zo'n beetje, maar reagerende op Stockbaard;
Stockbaard schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:13:
Een grote reis met een ID3 is prima te doen, wel heb je kennis/verstand/enthousiasme nodig voor laadapps en zelf de laadstops plannen. Hier valt echt nog wat te winnen voor Volkswagen om EV’s toegankelijk te maken voor een breder publiek.
Dacht ik meer aan mijn vader en hoe het voor hem best een lastig verhaal zou kunnen worden. En dan wat meer gericht op laadpassen/apps( -jungle).
Wat je zegt, dat je wat moeite moet doen om goedkoop te kunnen laden, helemaal eens, maar dat durf ik mijn vader dus niet aan te doen, op dit moment.
Digibeet istie nou ook weer niet but I hope you get the point.
Disclaimer, zelf klaag ik niet, ik neem het zoals het is met alle verschillende laadpassen/apps, aanbiedingen, bundels, prijsstijgingen, prijsdalingen, etc., maar we lezen hier best wel eens wat frustraties van mensen.
Zo ingewikkeld is het ook niet zoals je aanhaalt, maar ik denk dat dat wel meer voor ons geldt dan voor de wat oudere generatie is mijn mening. Daarmee wil ik ze echt niet tekort doen trouwens.
Tot mijn punt komend; het mag wel wat simpeler.
Wie weet biedt Maarten (zijn app?) wel uitkomst;