23 cent is heel extreem. De zonder abbo prijs ligt regulier toch meestal net onder de 40 cent?
En als je dan principes hebt bestaan er alternatieven die niet het dubbele kosten. Hier in Leiderdorp staan op het laadplein 3 of 4 350kW Allego palen met 2 stekkers. met freshmile blijf ik daar onder de 45 cent. Er staat ook een gigantische batterij superchargers. Bij de Allego palen is altijd iemand aan het laden, bij de superchargers heb ik nog nooit meer dan 2 bezet gezien, een aantal keer zelfs niemand.
Ik heb sterk het vermoeden dat Tesla te maken heeft met een onderbezetting van de palen, en daardoor de prijs zo laag heeft gesteld. De reden daarvoor is natuurlijk vrij simpel: het overgrote deel van het EV wagenpark is zakelijke lease met een tankpas. De exacte kosten maken dan niet uit, gemak des te meer. Je gaat dan niet voorschieten en declareren als het niet nodig is. Andere landen in Europa zal iets vergelijkbaars gelden. Ook wil je als particulier zo min mogelijk snelladen om de accu in de beste conditie houden.
Dan over de persoon Musk: hij heeft bewust een persoonlijkheids cultus gecreëerd om zichzelf en alles wat hij zakelijk doet. Hierbij heeft hij een fanatieke groep volgelingen die alles was hij doet en zegt verheerlijkt en geen tegenspraak duldt. Twitter is hier een belangrijk hulpmiddel bij, net als voor Trump. Gelukkig kan hij nieteedoen aan de presidentsverkiezingen....
Beloftes doen op Twitter en bij presentaties (full self driving zou er toch al een paar jaar zijn? Wanneer komt die slachtpartij door Zuckerberg er nou?), moeilijke woorden hangen aan normale processen (opschalen van productie wordt "production hell(?)"): Feit blijft dat vrijwel alles veel later (of nooit) komt ten aanzien van de beloftes.
Elektrische autos maken is een bekend proces dat al meer dan 100 jaar op oud is (de eerste hybride is zelfs al 100 jaar oud!). Efficiënte autos maken is ook al langer van bekend hoe het moet.
Tesla heeft de elektrificatie versneld voor het hogere segment, maar voor Jan met de pet heeft het geen donder uitgemaakt.
Je kunt zelfs zeggen dat Musk voor Jan met de pet alleen maar schade berokkent: belabberde arbeidsvoorwaarden in de fabrieken, gevaren/gebreken die bewust onder de pet worden gehouden, en iedereen met een ander geluid kapot procederen.
In dat geval mogen voor mij principes wat kosten. In mijn geval in iets hogere laadkosten, iemand anders zal helemaal geen EV nemen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!