[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 215 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-01 21:19
koboy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Dan is BMW de uitzondering blijkbaar. Zullen ze wel flink de buidel voor hebben getrokken, wat ook verklaart waarom een i4 zo veel duurder is dan een Ioniq 6.
Ze zijn volgens mij mede-eigenaar, dus blijft een sigaar uit eigen doos. En het verschil tussen een i4 en een Ioniq6 zit nog wel in wat meer dan alleen dit, maar daar is dit het topic niet voor..

Viel me juist op dat alle EcoTap palen in de kop van Noord-Holland (AC) fors verhoogd zijn, ik kon bij werk in deze regio altijd laden voor 20-30 cent, nu gewoon dik 55 cent per KWH. Vind ik erg aan de prijs voor buiten de randstad, en niet snelladen. Nouja, dan maar de andere pas gebruiken ipv E-Flux (pas is gecapt op AC tarief van 39ct, dus betere optie..)

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-05 14:06

Blucky

Still tweaking my profile

Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 17-08-2023 09:17 . Reden: Vragen om referrals doen we niet asn ]

Feeling lucky...Phunk

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:24
Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 17-08-2023 09:17 . Reden: Zie boven ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:20
boyette schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:44:
[...]

en hoe zit dat voor NL dan?
Eerste hit op google met nieuwe tarieven: https://support.ionity.eu...-cost-to-charge-at-ionity
Die nieuwe lagere prijzen zijn nog niet van toepassing in NL :/

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
23ct bij de Tesla Superchargers op het moment off peak bij ons in Apeldoorn... kan hem beter daar laden momenteel dan thuis of aan de straat :)

[ Voor 7% gewijzigd door Devian op 17-08-2023 10:51 ]

https://wren.co/join/Devian

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:58
Dat ligt wel aan welke Tesla station je hebt. Maar de 32 en 34ct die ik off-peak in Weert en Urmond zie zijn idd al snel lager dat thuis. (Zonder panelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-05 16:34

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
xjs678qr schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Hoe bedoel je dat de prijs voor nieuwe abonnementen hoger is? Ik vind niets in de tarieven...

[Afbeelding]
BMW heeft de tarieven voor Ionity in elk land een beetje aangepast. Alleen dat is een beetje verstopt. Jij ziet alleen het Nederlandse tarief maar in DE is het geloof ik 42 cent nu, en zo hanteren ze voor elk land weer andere Ionity tarieven waar andere automerken dit voor het hele Ionity netwerk hebben vastgezet.
gremsems schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:29:
[...]
Heb je geen BMW voor nodig... Alleen een BMW charging account met Ionity plus.

Of een Mini Charging account, die heeft het ook...

Abo is 3 maanden vast en daarna maandelijks opzegbaar.
Je hebt nog steeds een VIN nodig van een BMW of Mini waarmee ze feitelijk dit product alleen beschikbaar stellen voor bezitters van deze automerken. Er zijn ook automerken met vergelijkbare abonnementen die deze (ouderwetse) voorwaarde hebben losgelaten, zoals bijv. Skoda Powerpass, al is hun Ionity aanbod wel minder aantrekkelijk dan BMW/Mini. (€0,50/kWh voor €14,99/mnd)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Devian schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:41:
23ct bij de Tesla Superchargers op het moment off peak bij ons in Apeldoorn... kan hem beter daar laden momenteel dan thuis of aan de straat :)
Bizarre prijsontwikkeling.
De concurrentie lijkt ook vrijwel niet mee te bewegen.

Hoe doen ze dit? Gewoon op de gebakken lucht beurswaarde je prijzen naar beneden gooien om klanten weg te kapen bij andere aanbieders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:03
Zephyrex schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Bizarre prijsontwikkeling.
De concurrentie lijkt ook vrijwel niet mee te bewegen.

Hoe doen ze dit? Gewoon op de gebakken lucht beurswaarde je prijzen naar beneden gooien om klanten weg te kapen bij andere aanbieders?
Denk je nu dat Tesla even veel betaalt voor stroom dan jij en ik?
Zij zijn industriele afnemers, dus om zomaar aan te geven dat ze daar geld aan verliezen....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:45
Tommie12 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Zij zijn industriele afnemers, dus om zomaar aan te geven dat ze daar geld aan verliezen....
Ik heb weleens met de TD van een groot museum gesproken, die kopen vooraf energie in op grote schaal. Zal hier niet veel anders gaan denk ik. Dat waren soms tarieven van 2 a 3 cent per kWh

Just here for the fun

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-05 16:52
Tesla gebruikt de uurprijs van stroom. Hetzelfde dat je voor thuis ook dynamische tarieven kan afnemen.

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-05 14:22
Tommie12 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Ik denk dat ze mogelijk ook al een relatief groot deel op dagkoersen inkopen...... Ze sorteren met hun prijsstelling en weergave in de app al een beetje voor op variabele beprijzing ook van de stroom aan de Supercharger. Ik kan me zo voorstellen dat je straks een pop-up in je app krijgt met een melding dat je "vandaag tussen x en y uur kan superchargen tegen tarief z (bij superchargers p, q en r?)".

e.e.a. afhankelijk van tijd, zon, wind, drukte, lokatie etc. Ik denk dat Tesla daar al veel verder mee is op de achtergrond dan de rest.Als de spotprijzen negatief zijn, kan een bedrijf misschien wel tegen €0,20 per KW laten snelladen en dan heel veel geld verdienen, zonder dat het dumping is oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
kisik schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

Ik denk dat ze mogelijk ook al een relatief groot deel op dagkoersen inkopen...... Ze sorteren met hun prijsstelling en weergave in de app al een beetje voor op variabele beprijzing ook van de stroom aan de Supercharger. Ik kan me zo voorstellen dat je straks een pop-up in je app krijgt met een melding dat je "vandaag tussen x en y uur kan superchargen tegen tarief z (bij superchargers p, q en r?)".

e.e.a. afhankelijk van tijd, zon, wind, drukte, lokatie etc. Ik denk dat Tesla daar al veel verder mee is op de achtergrond dan de rest.Als de spotprijzen negatief zijn, kan een bedrijf misschien wel tegen €0,20 per KW laten snelladen en dan heel veel geld verdienen, zonder dat het dumping is oid.
Bedrijven betalen een pak minder netvergoeding of distributievergoeding omdat ze aangesloten worden op 10kV of meer, en dat levert heel andere prijzen op.
Of ze dan werken met de uurprijzen of maandelijkse prijzen is nog iets anders. In België is er ook een kwartierpiektarief, en dat is belangrijk.

Maar de bedrijfsmarkt kan je niet vergelijken met de markt voor particulieren.

Het is niet dat Tesla met enorm verlies werkt, het is Ionity die dik winst maakt als ze 80ct vragen of vroegen.

• yannienl
yannienl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Zal straks eens kijken of het daadwerkelijk werkt, dan maar even op pay as you go tarief.
Anders weer lekker 38 euro bundeltje en voor 38 cent per kWh snelladen.
Jammer.. in de Becharge app op de map groen maar nu staan de palen op unavailable.. pas en app starten de sessie niet..

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-05 10:15
yannienl schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

Jammer.. in de Becharge app op de map groen maar nu staan de palen op unavailable.. pas en app starten de sessie niet..
Dat is balen. Hopelijk komt het alsnog goed en komen ze beschikbaar. Heb maar weer eens een melding gestuurd….

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-02 19:38
Pjotr70 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

Dat is balen. Hopelijk komt het alsnog goed en komen ze beschikbaar. Heb maar weer eens een melding gestuurd….
Ik zie palen op available staan in de app en ook kan ik swipe to start Charging “uitvoeren”. Overigens nog niet geprobeerd of het laden dan echt start.

• Pjotr70
Allie74 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Ik zie palen op available staan in de app en ook kan ik swipe to start Charging “uitvoeren”. Overigens nog niet geprobeerd of het laden dan echt start.
In mijn directe omgeving ook groen in app maar unavailable. Iets verderop een enkele paal groen en available. Daar nog niet getest.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-05 13:33
HaikoW schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:59:
Hierbij het overzicht van alle Freshmile 21+7ct opties voor DC snelladen bij Shell stations in Duitsland.

Het is een lijst met bijna 90 laadstations geworden. De geografische spread is wisselend, er zitten best wel wat lege plekken in Duitsland met deze goedkope optie.
Ik denk dat er veel goede laadplekken bijzitten als je naar Oostenrijk/Italie/Scandinavie/Polen/Tsjechie op vakantie gaat, veel laadplekken zijn dichtbij een snelweg afrit.

De goedkope stations zijn in de volgende Bundeslander te vinden.
- 5 in Baden-Württemberg
- 5 in Beieren
- 12 in Berlijn
- 4 in Brandenburg
- 1 in Bremen
- 10 in Hamburg
- 4 in Hessen
- 6 in Niedersachsen
- 17 in Nordrhein-Westfalen
- 7 in Rheinland-Pfalz
- 4 in Saksen
- 1 in Saksen-Anhalt
- 9 in Schleswig-Holstein
- 1 in Thüringen
(Voor wie school alweer een tijdje geleden is, hier een link naar een kaartje van Duitsland)
Het viel me op dat er al vrij veel 475kW laders geinstalleerd zijn. Denk 50/50 met de 175kW laders.

Omdat de lijst wel erg lang is, denk ik dat het handiger is om deze als Excel beschikbaar te stellen:
https://1drv.ms/x/s!Al0M_h5EiV0nhLg7tNeZnAN4Q8CVug

Doe er je voordeel mee :)F
Ik heb zelf ook een beetje gehobbied en de laadstations in een Google Earth file (.kmz) gezet. Vroeger kon ik deze zo inladen in de navi van mijn Ioniq 28kWh, maar dat hebben ze helaas lang geleden veranderd. Maar misschien heeft iemand anders er wat aan. Dan kun je iig een beetje zien hoe de dekking is in Duitsland. Te downloaden met de volgende link:
https://drive.google.com/..._C-1a/view?usp=drive_link

Wie geïnteresseerd is in de lijst met GPS-coördinaten, stuur maar een DM.

P.S. gebruik voor eigen risico ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:34

bert pit

asdasd

Happy hour vandaag bij de Tesla Supercharger Middelburg 23 cent per kWh

[ Voor 8% gewijzigd door bert pit op 17-08-2023 18:19 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-05 14:06

Blucky

Still tweaking my profile

Ook in Denemarken de goedkope laadtarieven van 23 cent (in combo met abo) d:)b

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-04 11:56
Hallo allemaal,

Sinds deze week mag ik mij officieel ook EV rijder noemen :)
Nu ben ik mij aan het oriënteren op alle verschillende laadpassen / abonnementen maar door de bomen zie ik het bos niet helemaal meer.

Welke laadpas(sen) gebruiken jullie? En waarom gebruiken jullie deze passen? Ik heb al gekeken via laadpastop10 maar door de grote hoeveelheid passen wil ik toch graag jullie advies :)

Bij voorbaat bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-05 19:00
jerjer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:01:
Hallo allemaal,

Nu ben ik mij aan het oriënteren op alle verschillende laadpassen / abonnementen maar door de bomen zie ik het bos niet helemaal meer.

Welke laadpas(sen) gebruiken jullie? En waarom gebruiken jullie deze passen? Ik heb al gekeken via laadpastop10 maar door de grote hoeveelheid passen wil ik toch graag jullie advies :)

Bij voorbaat bedankt!
Is sterk afhankelijk van je eigen situatie en wensen. Sommigen vinden dat verschrikkelijk en anderen een leuke uitdaging om zo goedkoop mogelijk te laden. Leaserijders maakt het vaak niet uit omdat de baas toch betaalt, maar anderen doen het toch voor de sport of vanwege specifieke afspraken/mobiliteitsregeling.
Het maakt ook uit of je alleen in je eigen omgeving wilt laden of ook in exotische oorden.
Voor de korte termijn is mijn advies om te kijken welke laadpalen (leverancier/CPO) er zijn in jouw omgeving en de plekken waar je veel komt. Zoek daar dan een laadpas/app (MSP) bij die in elk geval werkt op die palen en relatief voordelig is.
En voor de wat incidentelere uitstapjes kun je dan per geval eens kijken wat dan de stand van de wetenschap is.

En dit draadje doorlezen kan ook helpen al snap ik wel dat je van de bomen het bos niet meer ziet. Ik zou het in elk geval achterstevoren lezen (behalve topic start) omdat de info over voordelige tarieven vaak snel verouderd is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13

koboy

Heb een idee voor een icon

Hallo allemaal,

Bij voorbaat bedankt!
In aanvulling op wat @eltron net heeft gezegd: welke laadpas is ook flink afhankelijk van welke regio je van laadpalen gebruik wilt maken. Hier in Leiden/Leiderdorp is Allego bijvoorbeeld dominant met een stevig tarief. Met de juiste pas kun je hier omheen werken. Hoeveel ga je gebruik maken van (welke) snellader?

Ook belangrijk is je af te vragen hoeveel fysieke moeite je bereid bent te doen. Er zijn laadpassen met een tijd-component, waarbij je niet meer ingeplugd wilt zijn als de accu vol is. Ook kan het zijn dat een laadpaal van een andere aanbieder op 5 minuten lopen goedkoper is dan die op de hoek.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:43
Hallo allemaal,

Bij voorbaat bedankt!
Welkom mede EV rijder :) , ik ben sinds 1 week ook ‘lid’. Ik heb eerst gekeken welke laadpalen in de buurt zijn en op basis daarvan Vattenfall genomen en shell recharge als backup.
Maar zo kijken naar de tarieven van Tesla, zijn deze ook interessant, je kan als niet-tesla auto ook tanken (download app en dan zie je welke beschikbaar zijn).

Ongetwijfeld dat er andere passen voordeliger zijn maar voor nu kan ik laden en evt later andere passen nemen.

Suc6 met je keuze :)

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik rij ook pas kort, prive, ev. Aangezien ik voornamelijk thuislaad was ik op zoek naar passen die het vooral overal doen. Uiteindelijk gekozen voor ANWB (ruim geaccepteerd, ook in het buitenland en voor Fastned en Ionity de prijzen van de aanbieder. Verder een standaardaard tarief dst weliswaar iets hoger is.) Daarnaast de pas van shell recharge met name voor hun snelladers. O ja nog een oude pas van toen Nuon, die het nog steeds doet. En de Tesla app.

Zoals ik als zei, thuisladen en als ik op vakantie ben of zo moet de pas het vooral doen, vakantie is toch al duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:09
Hallo allemaal,

Bij voorbaat bedankt!
Naast de mooie adviezen nog een tip vanuit mijn perspectief: ik heb diverse passen en aanbieders geprobeerd die via dit forum naar voren zijn gekomen :D. Maar je eindigt dan wel met allerlei apps en accounts waar je vaak ook nog eens je bankaccount aan hebt gekoppeld en soms een simpele ww / pass authenticatie hebben.
Dus registreer heel goed je aanbieders en verwijder je account (als dat al kan) van aanbieders die toch niet interessant bleken.

Voorkom een wirwar aan pasjes en aanbieders en kies voor een of twee grote, algemeen geaccepteerde voor op reis in NL of B; voor de goedkoopste voor lokaal laden. En pak een "prijsvechter" op een bepaald vlak. Ik heb zelf, naast shell en anwb (algemeen toepasbaar), vandenbron (laagste tarief lokale AC palen); Maingau (duitsland), Fastned (autocharge en eigen stations redelijk betaalbaar), Vattenfal (goedkoop bij MC donalds) en Tesla (idiote prijzen zolang Elon op kruistocht is).
En dat is eigenlijk al veel :P

ik had ook nog Elli, bonnet, freshmile, plugsurfing, jaguar (heb ik niet,maar was ff hype), bosch, chargepoint+, en dan ben ik vast nog enkele vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent90
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-05 21:36
koboy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:35:
[...]

In aanvulling op wat @eltron net heeft gezegd: welke laadpas is ook flink afhankelijk van welke regio je van laadpalen gebruik wilt maken. Hier in Leiden/Leiderdorp is Allego bijvoorbeeld dominant met een stevig tarief. Met de juiste pas kun je hier omheen werken. Hoeveel ga je gebruik maken van (welke) snellader?

Ook belangrijk is je af te vragen hoeveel fysieke moeite je bereid bent te doen. Er zijn laadpassen met een tijd-component, waarbij je niet meer ingeplugd wilt zijn als de accu vol is. Ook kan het zijn dat een laadpaal van een andere aanbieder op 5 minuten lopen goedkoper is dan die op de hoek.
Sorry, ik had nog geen pas gevonden die een tarief onder het allego tarief had (ik heb mijn eerste elektrische auto sinds maandag, dus ben alles nog aan het uitzoeken). Met welke pasjes kan je om de tarieven van allego werken? Bij ons in de straat en in de buurt (Warmond) staan alleen maar allego palen en daar is het tarief nu 57 cent.
Dank:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Vincent90 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

Sorry, ik had nog geen pas gevonden die een tarief onder het allego tarief had (ik heb mijn eerste elektrische auto sinds maandag, dus ben alles nog aan het uitzoeken). Met welke pasjes kan je om de tarieven van allego werken? Bij ons in de straat en in de buurt (Warmond) staan alleen maar allego palen en daar is het tarief nu 57 cent.
Freshmile. Is eigenlijk hier (leiden en omgeving) de enige goedkopere keuze. Let wel op dat je per kWh EN minuut betaalt, maar met totaal ongeveer 45 cent per kWh zit je redelijk qua kosten.
Zodra de auto klaar is meteen afkoppelen dus!
Zelf gaat hij hier meestal aan de lader hoe rond een uur of 6, en haal ik hem er rond middernacht weer af.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:31
[...]

Als het alleen maar Allego is dan raad ik de Freshmile-pas aan, weet niet welke wagen je hebt (i.v.m. de laadsnelheid bij AC-laden) maar in de regel ben je dan gemiddeld rond 45 cent kwijt.
Nadeel is dat het wel per minuut (4 cent extra) gaat, dus zorg er altijd voor dat je enigszins op tijd terug bent bij de auto. Nou is 10 minuten later ook geen ramp (want 40 cent extra) maar een nacht de wagen laten staan raad ik dan ook niet aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Nog even een nabrander wat betreft Freshmile: bij de Allego palen hier in Leiderdorp (zowel AC als DC) kun je niet starten/stoppen met de app. Pasje kost 5 euro en had ik met 1 week binnen geloof ik. Ging in elk geval supersnel.
DC snelladen met Freshmile kan ook qua prijs gunstig zijn. Als je gemiddeld 2 kWh per minuut kunt laden (dus 120kW gemiddeld) zit je weer op die ongeveer 45 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-05 09:35
[...]

Beetje afhankelijk van hoeveel je laadt, maar je kunt Bonnet overwegen.
Bij Turbo abonnement van 8 euro per maand betaal je € 0,48 (15% korting)
Bij Light abonnement van 2 euro per maand betaal je € 0,51 (10% korting)

Nadeel is wel dat je alleen met de app kunt starten en stoppen, dus geen pasje.
Mijn ervaring hiermee is overigens wel goed; nog nooit gehad dat het niet lukte.

p.s. die kortingspercentages krijg je ook bij andere aanbieders; bijv. Fastned

[ Voor 16% gewijzigd door Bula op 18-08-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:48
Ik heb een elektrische auto te leen, maar ik heb geen laadpas meegekregen. De laadpaal in de straat is van TotalEnergies, maar deze staat in geen van de apps om ‘pas-loos’ te laden.

Kan ik in een winkel of tankstation een laadpas kopen? Ik zie bij zowat alle aanbieders dat een pas besteld moet worden en dan thuisbezorgd wordt. Met het weekend voor de deur wil ik eigenlijk zo snel mogelijk een laadpas bemachtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 16:10
firecaps30 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:36:
Ik heb een elektrische auto te leen, maar ik heb geen laadpas meegekregen. De laadpaal in de straat is van TotalEnergies, maar deze staat in geen van de apps om ‘pas-loos’ te laden.

Kan ik in een winkel of tankstation een laadpas kopen? Ik zie bij zowat alle aanbieders dat een pas besteld moet worden en dan thuisbezorgd wordt. Met het weekend voor de deur wil ik eigenlijk zo snel mogelijk een laadpas bemachtigen.
Bij mijn weten kan je niet zomaar een laadpas ergens kopen. Ik denk dat je opties zijn, voor zover ik kan bedenken:

a) snelladers gebruiken (vaak bij tankstations langs de snelweg) - als ik het goed heb begrepen kan je bij sommige (velen? allemaal? ik doe nooit snelladen) met een creditcard of bankpas betalen.

b) een Shell Recharge pas aanvragen. Er wordt dan daadwerkelijk een pas opgestuurd, maar je krijgt er ook een virtuele pas bij die je in de Shell Recharge app kan gebruiken om bij een specifieke laadpaal een laadsessie te starten/stoppen. Maar geen idee of jouw specifieke paal dat kan - ik verwacht van wel, maar garanties heb ik niet voor je

c) bij de eigenaar van de auto een laadpas lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:15
d) Zien of je een laadpas van iemand (in de straat of kennissenkring?) even kunt lenen.
Edit:
Dan betaal je de geladen kWh zo nodig even cash aan die persoon.

[ Voor 32% gewijzigd door Peter-036 op 18-08-2023 15:40 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Peter-036 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:39:
d) Zien of je een laadpas van iemand (in de straat of kennissenkring?) even kunt lenen.
Edit:
Dan betaal je de geladen kWh zo nodig even cash aan die persoon.
Dit is wel het makkelijkst inderdaad, ook omdat het maar voor een paar dagen is. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Er hangt ook geen 'druppel' aan de sleutel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Je kan ook snel een freshmile, Shell of Total account aan maken en laden via de app. Dat is toch snel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 16:10
Tommie12 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:03:
Je kan ook snel een freshmile, Shell of Total account aan maken en laden via de app. Dat is toch snel geregeld.
Total account? Voor zover ik dat zie biedt Total enkel een kaart voor bedrijven aan, niet voor particulieren. Of heb ik wat gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Een tesla account kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:20
Andere optie is een snellader zoeken waar je direct met een betaalpas/creditcard kan betalen (Vattenfal laders bij o.a. McDonalds).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-05 15:33
firecaps30 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:36:

"Charge Assist" app voor total energies laadpalen gebruiken

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Coasterfreak schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:30:
[...]

"Charge Assist" app voor total energies laadpalen gebruiken
Deze heb ik gedownload, alleen het probleem was dat de paal in de straat niet in de app stond. Er was alleen een e-mail adres om naar te mailen. Verrassend genoeg had ik binnen een uurtje antwoord, kwam het advies om de Charging Together app te downloaden en was de paal zichtbaar in de app! Nu staat de paal in beide apps.

[ Voor 9% gewijzigd door firecaps30 op 18-08-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-05 16:57
Is A Better Route Planner (ABRP) de meest handige app voor een lange rit naar het buitenland? Waarmee je ook ziet wanneer je het beste kunt opladen onderweg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57
Over Denemarken: ja het is duur, maar de Spirii app is echt een must, zelfs snelladen voor lage tarieven , soms goedkoper dan andere AC palen. Daarnaast is Clever een handige app. Met die twee zie je een stuk meer van de palen dan shell/lms/chargemap laat zien, en ze zijn meestal de voordeligste optie. De roaming kosten leken heel.hoog, zelfde paal was soms 2x zo duur als je lms/shell deed (als ie al in het lijstje stond)

Een app die de GoingElectric.de data integreert is ook goed, want die hebben goeie dekking. Ik was erg blij met EVMap Android app.

[ Voor 13% gewijzigd door Dala op 18-08-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Westland1940 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:44:
Is A Better Route Planner (ABRP) de meest handige app voor een lange rit naar het buitenland? Waarmee je ook ziet wanneer je het beste kunt opladen onderweg?
Nee.
ABRP helpt om wat gevoel te krijgen, vooral bij de voorbereiding. Maar ik vaar onderweg gewoon op de dynamiek van de reis en de feitelijke ontwikkeling volgens de GOM. Oftewel ik stop waar en wanneer ik er aan toe ben en plug dan in. En als de GOM tussen de 60 en 40km aangeeft kijk ik wat voor mij de interessantste locatie is om te laden.
ABRP heb ik nog nooit feitelijk kunnen volgen. Ik laad vaak op andere plekken en meestal langer en soms korter dan ABRP aangeeft,

Maar ik moet toegeven dat mijn buitenlandse reizen meestal niet zo heel lang zijn; tot ca. 1200km enkele reis op een dag zeg maar.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 18-08-2023 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hangt helemaal van de navigatie in je auto af. Ikzelf vind het een prettige tool bij het voorbereiden omdat je kunt aangeven na een bepaalde tijd te willen stoppen voor een overnachting, eten, etc. Wil je gebruik maken van de pre-heating van de accu, dan zit je alsnog de stops in de navigatie van de auto in te voeren.

De navigatie van onze Ioniq 6 is dusdanig goed (en de basiswaarden voor verbruik in ABRP zo slecht) dat ik hem na 200 km rijden de deur uit heb gedaan als route begeleider.
In de praktijk halen we de door de navigatie aangegeven stops niet eens
Voor die tijd wordt er al om een sanitaire stop geroepen. Dan vraag ik de Hyundai navigatie om de eerstvolgende snellader langs de route. Voor iedereen klaar is zit de auto al weer vol....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

janne_nl schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:15:
Een tesla account kan natuurlijk ook.
Zeker, kijk net in de app met non tesla abo DC onder de €0,30. Het moet niet gekker worden.
AC betaal ik €0,40 bij Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik vind ABRP prima voor de voorbereiding. Is wel wat conservatief in het standaard verbruik van de auto, maar dat kun je aanpassen. Voor de navigatie is het niet erg ideaal, hoewel het langzaamaan beter wordt. Ik zou wel voor zo'n reis een maandje premium nemen voor 5 euro, dan kan die op Android Auto of Carplay en heb je een mooi overzichtelijk scherm.
Anderen zweren weer bij de Pump app (alleen iOS). Ook schijnt de app chargingtime het goed te doen maar ook die is alleen voor iOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:25
Ben nu met ABRP onderweg in Frankrijk.
De AA en Carplay view is echt flink verbeterd hoor. Zit nu in een maand gratis trial voor de vakantie :)

De reden voor mij om het te gebruiken is omdat ik niet naar willekeurige palen wil waarvan ik het tarief niet weet en niet weet hoe betrouwbaar ze zijn. Ik kies van tevoren welke palen (Tesla :P) en kan er dan op uit.

Maar goed, de meeste mensen hebben een lease EV, en die hebben gigantische range, dus dan is het niet meer nodig. Tarief maakt dan ook niet uit als je geluk hebt en de baas betaald

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Kodess schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:25:
Ben nu met ABRP onderweg in Frankrijk.
De AA en Carplay view is echt flink verbeterd hoor. Zit nu in een maand gratis trial voor de vakantie :)

De reden voor mij om het te gebruiken is omdat ik niet naar willekeurige palen wil waarvan ik het tarief niet weet en niet weet hoe betrouwbaar ze zijn. Ik kies van tevoren welke palen (Tesla :P) en kan er dan op uit.

Maar goed, de meeste mensen hebben een lease EV, en die hebben gigantische range, dus dan is het niet meer nodig. Tarief maakt dan ook niet uit als je geluk hebt en de baas betaald
Geen lease, wel gigantische range. Had afgelopen vakantie onderweg de Enel bundel die goed geaccepteerd werd in Duitsland. Doet die het niet Freshmile, en als backup de Hyundai pas zonder abbo. Ik houd niet van geld over de balk gooien, maar op vakantie wil ik nou ook weer niet te veel moeite doen. We eten immers ook een hapje in de raststattes en dat is ook niet goedkoop. Maar zelfs met vol snellaad tarief rijden we goedkoper dan op benzine.

Tesla is voor ons geen optie, aangezien de v3 superchargers niet lekker werken met een Ioniq 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Ja voor mij wel, Vooral als je hem koppelt met een OBD device. Ja hij is in het begin nogal conservatief qua range, maar hij past zich aan met behulp van je live data.

Vandaag weer ermee op pad geweest en ik heb niks geks meer kunnen ontdekken. Overigens blijf ik google maps fijner vinden.

Vooral het feit dat de live weergave van bezetting van de snellader waar je naartoe op pad bent vind ik prettig. Mijn range is groot genoeg om dan te beslissen later te stoppen, of eerder afhankelijk van het moment. Ook de snelladers waar je langs komt worden aangegeven in groen (er is plek), grijs (er is geen data) of rood (alles bezet). Dat scheelt weer in een afrit en oprit.

Ik gebruik overigens wel de premium versie ervan, de standaard versie heeft zijn beperkingen.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 21:35
Galukon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

Tesla gebruikt de uurprijs van stroom. Hetzelfde dat je voor thuis ook dynamische tarieven kan afnemen.
Heb je een bron?

De energiebelasting op laadinstallaties is bovendien veel lager dan voor een reguliere stroomaansluiting.

Tesla zit neem ik aan op het tarief van 1,5 cent per kWh. Daar waar consumenten op 12,5 zitten.

https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:17

kaanmijo

Picobello B.V.

Nee. Ik vind ABRP een gedrocht van een app en kan er totaal niet mee omgaan. Het is voor mij veel te veel aan configuratie en vind het te omslachtig en niet goed werken. Ik gebruik PUMP; ziet er beter uit en werkt (voor mij) beter.

Ik hoef niet 200 dingen te configureren, ik wil gewoon palen in de buurt zien met beschikbaarheid, aangeven welke auto ik heb en een koppeling maken met dat ding en navigeren naar laders die mijn voorkeur hebben. Navigatie via CarPlay laat daarnaast ook live de bezetting zien dus dat is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-05 16:52
Gecko123 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:00:
[...]

Heb je een bron?

De energiebelasting op laadinstallaties is bovendien veel lager dan voor een reguliere stroomaansluiting.

Tesla zit neem ik aan op het tarief van 1,5 cent per kWh. Daar waar consumenten op 12,5 zitten.

https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110
Niet specifiek eigenlijk. Teslabjorn gaf het aan in zijn videos en vond hem vrij betrouwbaar maar goed, weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 08:58
Sorry, verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door Extigo op 19-08-2023 19:04 ]

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:19
Dala schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:37:
Over Denemarken: ja het is duur
Er is al genoeg geschreven over de stuntprijzen van de Tesla superchargers. In Denemarken is alles duur maar Tesla superchargers met 23 tot 29ct juist niet!
Bij mijn roadtrip 4500 km door Denemarken en Zweden alleen maar gebruikt, 19 maal.

Tesla heeft door hoe het moet, geen pasjes, werkt altijd, veel plaatsen en net even van de snelweg af bij een winkelcentrum of vet plaza.

Dat geeft rust op je vakantie, ik zou het ook geen 'range anxiety' maar 'charge anxiety' noemen want ik haal de volgende lader wel. Maar lukt het wel?
En daar hoef je je bij Tesla en Fastned trouwens ook geen zorgen over te maken.

En AC laden op vakantie is mij vaak lastig gebleken, niet toegankelijk of met betaald parkeren, kun je ook nog uitzoeken hoe dat werkt.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
MarkV6 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:21:
Tesla heeft door hoe het moet, geen pasjes, werkt altijd, veel plaatsen en net even van de snelweg af bij een winkelcentrum of vet plaza.
Kleine correctie, werkt BIJNA altijd. Maar qua 'betrouwbaarheid' etc vind ik de Tesla laders (als non Tesla-rijder) wel de beste. Ok, FastNed ook wel maar dat is taffesduur vergeleken met Tesla. Maar goed, wel al een paar keer meegemaakt dat het niet wilde, gelukkig staan er tig laders per locatie en komt het uiteindelijk wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dala
MarkV6 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Er is al genoeg geschreven over de stuntprijzen van de Tesla superchargers. In Denemarken is alles duur maar Tesla superchargers met 23 tot 29ct juist niet!
Bij mijn roadtrip 4500 km door Denemarken en Zweden alleen maar gebruikt, 19 maal.

Dat geeft rust op je vakantie, ik zou het ook geen 'range anxiety' maar 'charge anxiety' noemen want ik haal de volgende lader wel. Maar lukt het wel?
En daar hoef je je bij Tesla en Fastned trouwens ook geen zorgen over te maken.

En AC laden op vakantie is mij vaak lastig gebleken, niet toegankelijk of met betaald parkeren, kun je ook nog uitzoeken hoe dat werkt.
Ow ja, ik negeer Tesla eigenlijk altijd. Deels vanwege Musk, maar ook omdat ze op rare plekken zitten, en dat onze Ioniq 5 niet op de v3 palen kan.

Spirii & Clever zijn juist heel fijn voor AC laadpalen. Even tijdens bezoekje aan een stad of museum rustig opladen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Zjanzjak schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

Kleine correctie, werkt BIJNA altijd. Maar qua 'betrouwbaarheid' etc vind ik de Tesla laders (als non Tesla-rijder) wel de beste. Ok, FastNed ook wel maar dat is taffesduur vergeleken met Tesla. Maar goed, wel al een paar keer meegemaakt dat het niet wilde, gelukkig staan er tig laders per locatie en komt het uiteindelijk wel goed.
Duur ? Ik kom op 19 cent ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KSr_mL9KcBxTyOFN44BtCWXxXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DJ4GpGD8ydzgxntkChpq6KsP.png?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
Sinds 2 weken eigenaar van een nieuwe model 3 sr+.
Paar dagen na ontvangst naar Frankrijk vertrokken voor vakantie met Laadpassen van Freshmile en Shell recharge op zak.

Eerste publieke niet-tesla laadpaal was geen succes. Laden startte met de Freshmile kaart maar stopte uiteindelijk na een paar kWh toen ik stadje aan het bekijken was. Ook na opnieuw starten stopte het na korte tijd. Prijs was laag: 6kwh voor 1 euro. Tweemaal paar kWh geladen en tweemaal rekening van 1 euro gehad van Freshmile. Omdat het totaal onder de 6kwh was mailtje gestuurd naar Freshmile en die hebben 1 euro gecrediteerd. Al met al vooral geen succes omdat ik gepland had mn auto vol te hebben na bezoek van stad en nu dus iets verderop alsnog 20 minuten kon stilstaan bij een supercharger die wel gewoon werkte.

Daarna paar keer zonder problemen met Freshmile geladen. Paar dagen terug wel weer een opmerkelijk probleem gehad dat nog niet opgelost is. Ik heb m’n m3sr+ geladen van 78% naar 100%. Volgens Tesla app 14 kWh. Volgens Freshmile 34(!) kwh. Dit alles in nog geen 2 uur tijd. In de chart die Freshmile bij de factuur zet wordt een topsnelheid van boven de 22kw weergegeven. Bijzonder daar mijn m3sr+ slechts maximaal 11kw doet op AC. Tot nu toe Freshmile nog niet weten te overtuigen dat er niets klopt van hun rekening…. Het gaat om kleingeld want tarief was 20ct/kWh, maar als ze dit niet goed oplossen gaat die kaart weg.

Dan nog een goede ervaring. Die betreft http://iecharge.io/. Zij zijn bezig met het installeren van snellader op het Franse platteland en hanteren een fixed price van 30ct per kWh. Laden ging perfect. Je hebt geen laadpas nodig. Laden kan ook gewoon met debit kaart. Die snelladers staan overigens echt vaak in the middle of nowhere.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakerpip op 20-08-2023 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Welk type station was dit als ik vragen mag? Welke kaart? Ik heb dergelijke tarieven voor snelladen nog niet gezien.

Is dat fastned? Hoe komt dat dan uit op 19ct? De tarieven op hun website zijn paar keer hoger. Ik probeer het allemaal nog te snappen. Heb m’n auto pas 2 weken.

[ Voor 23% gewijzigd door tweakerpip op 20-08-2023 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purm86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-03-2024
Ik overweeg een EV te kopen, in eerste instantie zonder laadbox aan huis. Wat is de beste manier om de voordeligste laadpaal in de omgeving te zoeken?

Ik heb nu alvast diverse apps geïnstalleerd, het lijkt alsof er per app soms een ander tarief gehanteerd wordt. Is er niet 1 uniforme app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-05 11:31

m00

Purm86 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:39:
Ik overweeg een EV te kopen, in eerste instantie zonder laadbox aan huis. Wat is de beste manier om de voordeligste laadpaal in de omgeving te zoeken?

Ik heb nu alvast diverse apps geïnstalleerd, het lijkt alsof er per app soms een ander tarief gehanteerd wordt. Is er niet 1 uniforme app?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 17:46
Shell Haarrijn (A2, Amsterdam - Utrecht) heeft weinig laadpunten zeg voor zo’n grote stop.

De twee laders van Shell waren gisteren defect en bij de twee laders van Fastned was het aanschuiven. Bizar! Maar meteen doorgereden.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl

Ik zou toch kijken voor een eigen laadpaal. Alleen snelladen is op den duur niet zo goed voor de accu en hoe lager je laadsnelheid is, hoe je (procentueel) laadverlies hebt (als je bv met een 'vranny' lader laad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 22:35
Dala schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:32:
[...]

Ow ja, ik negeer Tesla eigenlijk altijd. Deels vanwege Musk, maar ook omdat ze op rare plekken zitten, en dat onze Ioniq 5 niet op de v3 palen kan.

Spirii & Clever zijn juist heel fijn voor AC laadpalen. Even tijdens bezoekje aan een stad of museum rustig opladen etc.
Deels vanwege Musk, dat vind ik echt een vreemde reden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ericafterdark schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:54:
Shell Haarrijn (A2, Amsterdam - Utrecht) heeft weinig laadpunten zeg voor zo’n grote stop.

De twee laders van Shell waren gisteren defect en bij de twee laders van Fastned was het aanschuiven. Bizar! Maar meteen doorgereden.
Ik snap Shell ook niet.
Veel communicatie over sustainble worden, dan weer niet helemaal, maar wat ze concreet zelf kunnen doen is laadpalen zetten, bij elke benzinepomp.
En dat doen ze niet…
En als er dan palen staan of je Shell pasje werkt elders, dan betaal je je blauw.

Overigens, tot hiertoe 2 keer een laadprobleem gehad.

Eerste keer was in Maastricht in de parking onder Vrijthof. Laden startte, maar werd direct af gebroken.
En de tweede keer was bij een Tesla supercharger.
Er waren een 10-tal palen, en ik kreeg bij aankomst de laatste plek aan een 150 kW paal. Laden ging met 75 kW, en zakt zelfs naar 55 kW alhoewel mijn batterij maar op 15% stond.
Na 10 min : laden werd gestopt. Ik ging naar buiten, en tegelijk met mij kwam de laadbuur ook kijken. Beide palen in fout, en gedaan met de pret. Ik had het geluk dat mijn andere laadbuur vertrok, en aan die paal kreeg ik dan vrijwel direct 120 kW.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:43
maharens schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:06:
[...]

Deels vanwege Musk, dat vind ik echt een vreemde reden 8)7
Dat vind ik dan weer een heel begrijpelijke reden. Over het algemeen doen CEO's van autofabrikanten en laadinfrastructuren niet hun best om gehaat (of juist aanbeden) te worden, maar Musk is wel een uitzondering. Dus ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die geen Tesla willen kopen of niet bij Tesla-laders langsgaan, precies vanwege de eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-05 16:49
Ik snap ook niets van dit tarief, volgens fastned zelf is het 0,59 met 25% korting dan 0,4425. Geen idee hoe je op 0,19 komt..

https://fastnedcharging.com/nl/tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Het is in Frankrijk en daar rekenen sommige aanbieders met een prijs per minuut i.p.v. kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Misschien zou je er voor de nuance bij moeten zetten dat jij nog profiteert van een Elli abbo (tot november). ;)
Je weet heus wel dat voor het merendeel van de Tweakers hier FastNed taffesduur is in vergelijk met Tesla.
tweakerpip schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:50:
Tot nu toe Freshmile nog niet weten te overtuigen dat er niets klopt van hun rekening…. Het gaat om kleingeld want tarief was 20ct/kWh, maar als ze dit niet goed oplossen gaat die kaart weg.
Grappig, ik zweer bij Freshmile, qua betalingen nog nooit problemen gehad.
Doe je op saldo of gekoppeld aan je creditcard?

Aangaande deze variant (1 euro de 6 kWh) schreef ik in een ander topic dit;
Zjanzjak schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:29:
Dacht dat ik alle vormen van betalen met de Freshmile-pas nu wel wist.... maar in en rond Troyes te Frankrijk toch een nieuwe variant ontdekt. Staan aardig wat 22 kWh laadpalen (wat fijn is want Renault Megane E-Tech) hier in de omgeving waar je erg voordelig met de Freshmile-pas kan laden.

Tenminste....

Er staat nl. te lezen dat je 1 euro per 6 kWh betaalt in de Freshmile-app, maar dat werkt dus als volgt;
Bij aankoppelen en laden ben je gelijk 1 euro kwijt, en of je dan 1 kWh of 5 kWh laadt maakt niet uit, het blijft 1 euro kosten. Slimst is dus om tegen de 6 kWh te laden of net onder een veelvoud daarvan te laden.
De (natte) droom van elke (privé-) EV rijder. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld

Lees even de laatste paar pagina's van dit topic en de startpost. Deze vragen zijn recent nog gesteld en beantwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 22:35
Of-Aaargh schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

Dat vind ik dan weer een heel begrijpelijke reden. Over het algemeen doen CEO's van autofabrikanten en laadinfrastructuren niet hun best om gehaat (of juist aanbeden) te worden, maar Musk is wel een uitzondering. Dus ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die geen Tesla willen kopen of niet bij Tesla-laders langsgaan, precies vanwege de eigenaar.
Dan heb je inderdaad ijzersterke prinicpes om niet voor 23 cent te gaan laden omdat je zo'n hekel aan Musk hebt. Beter om dan 69 cent te betalen bij Fastned idd, dat zal hem leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
janne_nl schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:04:
[...]

Ik zou toch kijken voor een eigen laadpaal. Alleen snelladen is op den duur niet zo goed voor de accu en hoe lager je laadsnelheid is, hoe je (procentueel) laadverlies hebt (als je bv met een 'vranny' lader laad.
Ik heb ook net m’n m3. Ik kan thuis laden aan stopcontact met 3kw. Ik twijfel of ik voor 500 euro zo’n tesla laadbox ga kopen. Het scheelt misschien 5% in efficiency, maar daarmee ga ik nooit die 500 euro terugverdienen.

Bij afleveren zeiden ze bij tesla dat die 3kw lader niet geschikt was voor dagelijks gebruik. Heeft dat een technische reden of is het gewoon niet de gebruikservaring die ze bij tesla voor ogen hebben. Ik kan me namelijk geen situatie voorstellen dat die 3kw te traag is voor praktisch gebruik vanuit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 19-05 12:59

In sommige provincies of gemeentes krijg je ook korting met een 'lokale' pas. Zo laad ik hier in Rotterdam voor ik geloof nog steeds 31 cent per kWh als ik maar m'n Engie pas gebruik en dat geld voor heel Zuid-Holland.

Daarnaast mix ik zelf Shell en Plugsurf en als back-up de Fastned app heb ik met die 4 nog nooit niet kunnen laden ergens.

Dus even een beetje uitzoeken, en daarna af en toe is blijven checken is mijn advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 02:11
tweakerpip schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Ik heb ook net m’n m3. Ik kan thuis laden aan stopcontact met 3kw. Ik twijfel of ik voor 500 euro zo’n tesla laadbox ga kopen. Het scheelt misschien 5% in efficiency, maar daarmee ga ik nooit die 500 euro terugverdienen.

Bij afleveren zeiden ze bij tesla dat die 3kw lader niet geschikt was voor dagelijks gebruik. Heeft dat een technische reden of is het gewoon niet de gebruikservaring die ze bij tesla voor ogen hebben. Ik kan me namelijk geen situatie voorstellen dat die 3kw te traag is voor praktisch gebruik vanuit huis.
Brandveiligheid:
YouTube: 5 Reasons NOT To Charge An EV By 3 Pin Socket!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

maharens schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Dan heb je inderdaad ijzersterke prinicpes om niet voor 23 cent te gaan laden omdat je zo'n hekel aan Musk hebt. Beter om dan 69 cent te betalen bij Fastned idd, dat zal hem leren.
23 cent is heel extreem. De zonder abbo prijs ligt regulier toch meestal net onder de 40 cent?
En als je dan principes hebt bestaan er alternatieven die niet het dubbele kosten. Hier in Leiderdorp staan op het laadplein 3 of 4 350kW Allego palen met 2 stekkers. met freshmile blijf ik daar onder de 45 cent. Er staat ook een gigantische batterij superchargers. Bij de Allego palen is altijd iemand aan het laden, bij de superchargers heb ik nog nooit meer dan 2 bezet gezien, een aantal keer zelfs niemand.

Ik heb sterk het vermoeden dat Tesla te maken heeft met een onderbezetting van de palen, en daardoor de prijs zo laag heeft gesteld. De reden daarvoor is natuurlijk vrij simpel: het overgrote deel van het EV wagenpark is zakelijke lease met een tankpas. De exacte kosten maken dan niet uit, gemak des te meer. Je gaat dan niet voorschieten en declareren als het niet nodig is. Andere landen in Europa zal iets vergelijkbaars gelden. Ook wil je als particulier zo min mogelijk snelladen om de accu in de beste conditie houden.

Dan over de persoon Musk: hij heeft bewust een persoonlijkheids cultus gecreëerd om zichzelf en alles wat hij zakelijk doet. Hierbij heeft hij een fanatieke groep volgelingen die alles was hij doet en zegt verheerlijkt en geen tegenspraak duldt. Twitter is hier een belangrijk hulpmiddel bij, net als voor Trump. Gelukkig kan hij nieteedoen aan de presidentsverkiezingen....
Beloftes doen op Twitter en bij presentaties (full self driving zou er toch al een paar jaar zijn? Wanneer komt die slachtpartij door Zuckerberg er nou?), moeilijke woorden hangen aan normale processen (opschalen van productie wordt "production hell(?)"): Feit blijft dat vrijwel alles veel later (of nooit) komt ten aanzien van de beloftes.
Elektrische autos maken is een bekend proces dat al meer dan 100 jaar op oud is (de eerste hybride is zelfs al 100 jaar oud!). Efficiënte autos maken is ook al langer van bekend hoe het moet.
Tesla heeft de elektrificatie versneld voor het hogere segment, maar voor Jan met de pet heeft het geen donder uitgemaakt.
Je kunt zelfs zeggen dat Musk voor Jan met de pet alleen maar schade berokkent: belabberde arbeidsvoorwaarden in de fabrieken, gevaren/gebreken die bewust onder de pet worden gehouden, en iedereen met een ander geluid kapot procederen.

In dat geval mogen voor mij principes wat kosten. In mijn geval in iets hogere laadkosten, iemand anders zal helemaal geen EV nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Kijk eens naar Chargeprice. Geeft een prima (niet altijd actueel qua prijs) beeld van alle (Europese) laadpassen en tarieven bij een paal. Geeft je samen met laadpastop10.nl een mooi startpunt.

@Hachy : misschien een idee om Chargeprice met disclaimer over de tarieven op te nemen in de startpost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
koboy schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:28:
[...]
Tesla heeft de elektrificatie versneld voor het hogere segment, maar voor Jan met de pet heeft het geen donder uitgemaakt.
Nog niet… De m3 is best een redelijk geprijsde auto. Ik kon in ieder geval geen alternatief vinden toen ik er recent een ging kopen. Een auto met trekhaak die ook nog iets kan trekken voor minder dan 38k na de subsidie. Ik zag geen echte alternatieven. Nieuw natuurlijk niet voor iedereen natuurlijk maar als straks de tweedehands markt overspoeld wordt met die dingen heeft Jan met de pet er zeker wat aan. Niet iedereen kan of wil uit de voeten met een leaf of andere compacte auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

tweakerpip schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Nog niet… De m3 is best een redelijk geprijsde auto. Ik kon in ieder geval geen alternatief vinden toen ik er recent een ging kopen. Een auto met trekhaak die ook nog iets kan trekken voor minder dan 38k na de subsidie. Ik zag geen echte alternatieven. Nieuw natuurlijk niet voor iedereen natuurlijk maar als straks de tweedehands markt overspoeld wordt met die dingen heeft Jan met de pet er zeker wat aan. Niet iedereen kan of wil uit de voeten met een leaf of andere compacte auto.
De tweedehands markt wordt al redelijk bevolkt qua model 3's. Probleem is alleen dat die qua prijs concurreren met een nieuwe ICE. Op dit moment is de prijs nieuw relatief laag voor een model 3, maar dat is ook nodig om de vraag in stand te houden met de introductie van de nieuwe versie die er aan komt. Denk dat de prijs dan weer omhoog knalt om de kosten er uit te halen.
Maar mijn vergelijking was niet naar alleen EV's, maar ook naar ICE's. EV's vragen nog steeds (ook tweedehands!) een hogere investering vooraf. Iets wat Jan met de pet over het algemeen niet kan betalen. De goedkoopste (niet schade) model 3 op gaspedaal.nl kost net geen 25k. Een even oude Octavia Combi met vergelijkbare km stand is er vanaf 14k......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
[...]

Ik zou me daar eens in verdiepen. Onderzoek wijst uit dat een granny charger wel tussen de 20 en 30% laadverlies kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
janne_nl schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

Ik zou me daar eens in verdiepen. Onderzoek wijst uit dat een granny charger wel tussen de 20 en 30% laadverlies kan hebben.
Ja, wat betreft verlies heb ik dat bekeken. Zie bijvoorbeeld https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
Dat is echter voor een m3 niet schrikbarend hoog. Niet iets dat het economisch verantwoord om een laadpaal te nemen. Het veiligheidsargument dat net door iemand werd genoemd hier ga ik wel een serieus overwegen. Dat lijkt me wel belangrijk om goed te bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:30
@tweakerpip zie mijn reactie in het juiste topic. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Yup, maar goed, ja, de boel wordt goed warm maar ligt er ook aan op welke groep je dat ding gooit en hoeveel Ampere je er door heen jaagt. En uiteraard de staat van je bekabeling en de wandcontactdoos.

Ik gebruik 'em in m'n garage, granny charger is instelbaar van 6A tot 16A, zit alleen een koelkast op die groep.
Bij 10A stopt het bij zo'n 53 graden, bij 12A wordt de boel niet warmer dan 55 graden.
Bij 16A blijft het rond de 63 graden, na een uurtje of 2 bereik ik dat al, maar ook na 4 en half uur is het nog steeds 63 graden. Maar 16A laden doe ik alleen overdag, 's nachts hou ik het bij 10A, just to be sure.
koboy schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:41:
Kijk eens naar Chargeprice. Geeft een prima (niet altijd actueel qua prijs) beeld van alle (Europese) laadpassen en tarieven bij een paal. Geeft je samen met laadpastop10.nl een mooi startpunt.
Chargeprice is wel meer gericht op de Duitse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 02:11
Zjanzjak schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Yup, maar goed, ja, de boel wordt goed warm maar ligt er ook aan op welke groep je dat ding gooit en hoeveel Ampere je er door heen jaagt. En uiteraard de staat van je bekabeling en de wandcontactdoos.

Ik gebruik 'em in m'n garage, granny charger is instelbaar van 6A tot 16A, zit alleen een koelkast op die groep.
Bij 10A stopt het bij zo'n 53 graden, bij 12A wordt de boel niet warmer dan 55 graden.
Bij 16A blijft het rond de 63 graden, na een uurtje of 2 bereik ik dat al, maar ook na 4 en half uur is het nog steeds 63 graden. Maar 16A laden doe ik alleen overdag, 's nachts hou ik het bij 10A, just to be sure.

[...]

Chargeprice is wel meer gericht op de Duitse markt.
Je zal je echt verbazen wat je aantreft met verlengkabels en stekkerdozen. Dat is echt riskant om daar lange tijd 10a+ doorheen te jagen. Uit je verhaal te lezen heb je het wel ok voor elkaar en gaat het wel goed. 90% plugt gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
Be charge komt weer online. Nog niet alle aansluitingen per paal beschikbaar maar steeds meer groen in de app. Zojuist. Een succesvolle sessie gestart op een park en charge (LMS) vlakbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Zjanzjak schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Misschien zou je er voor de nuance bij moeten zetten dat jij nog profiteert van een Elli abbo (tot november). ;)
Je weet heus wel dat voor het merendeel van de Tweakers hier FastNed taffesduur is in vergelijk met Tesla.

[...]

Grappig, ik zweer bij Freshmile, qua betalingen nog nooit problemen gehad.
Doe je op saldo of gekoppeld aan je creditcard?

Aangaande deze variant (1 euro de 6 kWh) schreef ik in een ander topic dit;

[...]

[...]

De (natte) droom van elke (privé-) EV rijder. :P
Ok ok dat klopt, ik heb vorig jaar de gok genomen met een jaarabbo en heb daar meer dan profijt van inderdaad. Dit was Fastned, maar eigenlijk maakt het niet uit welke aanbieder het is. Overigens heb ik vandaag op de terugweg vanuit Parijs ook een volle Fastned gezien met 2 wachtende ev's. De volgende stop was een Engie waar weer voldoende plek was trouwens.

Uiteindelijk met 0,19 ct geladen per kWh

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Laatst online: 22:17

kaanmijo

Picobello B.V.

Pjotr70 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:45:
Be charge komt weer online. Nog niet alle aansluitingen per paal beschikbaar maar steeds meer groen in de app. Zojuist. Een succesvolle sessie gestart op een park en charge (LMS) vlakbij.
En de sessie staat ook gelijk in je app? Dat zou voor het eerst zijn dat ik dat zie en hoor bij BeCharge, hopelijk hebben ze het dan gefixed! Ben benieuwd of je ‘m ook kan stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

hallo @tweakerpip voor thuisladen is apart topic.
maar als je om de dag de granny gebruikt gaat het goed.
met andere woorden, dagelijks is ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-02 19:38
kaanmijo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:39:
[...]

En de sessie staat ook gelijk in je app? Dat zou voor het eerst zijn dat ik dat zie en hoor bij BeCharge, hopelijk hebben ze het dan gefixed! Ben benieuwd of je ‘m ook kan stoppen.
Starten en stoppen werkt bij lms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
kaanmijo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:39:
[...]

Sessie na 3.15u en 34kWh laden succesvol gestopt en gelijk zichtbaar vanaf begin. Maar geen data tijdens laden. Wel totaal achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Over principes, ik probeer altijd shell te ontwijken (want voornamelijk greenwashing) maar als ik een dure CPO laadpaal tegenkom, kijk ik altijd of shell die toevallig stuk goedkoper in de app heeft, en dan gebruik ik die van harte })

(Context: ik heb geen abbo met maandelijkse kosten, want 95% thuisladen, o.a. vanwege auto met goed bereik)

[ Voor 18% gewijzigd door Dala op 20-08-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
yannienl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:39:
Ik zie geleidelijk de lms palen weer op groen in de Becharge app.
Maar nog steeds geen reacties op mijn meldingen in de app hier over.
Voor nu lijken het alleen de Ecotap ac en dc palen te zijn zoals ik het in eerste instantie gemeld heb bij Becharge.
Ik zag zaterdag hetzelfde, dus hoopte op een zorgeloze sessie bij de Ecotap in Ede.
Helaas, zeker 5 keer succesvol kunnen starten met de BeCharge pas. Maar, telkens na ca. 30 seconde een vage “card expired” foutmelding.
De Ecotap helpdesk kon er niets mee…

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
lvdmoosdijk schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:53:
[...]

Ik zag zaterdag hetzelfde, dus hoopte op een zorgeloze sessie bij de Ecotap in Ede.
Helaas, zeker 5 keer succesvol kunnen starten met de BeCharge pas. Maar, telkens na ca. 30 seconde een vage “card expired” foutmelding.
Ik heb via de app gestart en gestopt en dat ging goed. De ecotap paal bij mij werkt niet met RFID volgens de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
lvdmoosdijk schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:53:
[...]

Bij mij ook helaas en dat terwijl de paal wel op groen stond.
Ik blijf het gewoon af en toe proberen want 38 cent is wel erg aantrekkelijk, zeker als de snellader gewoon om de hoek staat bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Pjotr70 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:45:
[...]

Ik heb via de app gestart en gestopt en dat ging goed. De ecotap paal bij mij werkt niet met RFID volgens de app.
Ja dat is ook bijzonder, want hij heeft het hier altijd gedaan met de pas.
Maar net als mijn Italiaanse 500e is ook de italiaanse Becharge weinig betrouwbaar haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

yannienl schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Maar net als mijn Italiaanse 500e is ook de italiaanse Becharge weinig betrouwbaar haha
Ik denk dat je het op de "Italiaanse administratie" moet gooien. Mechanisch gezien heb ik geen problemen met Italiaans spul: de Fiat 500 0.9 85pk en de Aprilia RST1000 doen het altijd.
De administratie bij Enel daarintegen.... Of toen we op vakantie waren: de bliksem is ingeslagen kun je op de hoek even cash halen (vlak voor me rekende iemand met creditcard af).....
Franse mechanica echter: heb een C3 gehad met kapotte bobine, kapotte ruitenwisser motor, lopen op benzine bij kou was een ramp (LPG deed het perfect!). En dat alles in het eerste jaar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
koboy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

Ik denk dat je het op de "Italiaanse administratie" moet gooien. Mechanisch gezien heb ik geen problemen met Italiaans spul: de Fiat 500 0.9 85pk en de Aprilia RST1000 doen het altijd.
De administratie bij Enel daarintegen.... Of toen we op vakantie waren: de bliksem is ingeslagen kun je op de hoek even cash halen (vlak voor me rekende iemand met creditcard af).....
Franse mechanica echter: heb een C3 gehad met kapotte bobine, kapotte ruitenwisser motor, lopen op benzine bij kou was een ramp (LPG deed het perfect!). En dat alles in het eerste jaar....
Hahaha ja Franse meuk is ook niet altijd even best, maar nee ik heb nooit geluk gehad met Italiaanse auto's..
En ook de 500e..

In de eerste maand deed hij nog snelladen met de geadverteerde 85kw, maar zomaar ineens deed hij dat niet meer. Zodra hij begint met laden dan loopt hij op tot meestal 62kw en zakt direct terug naar 32kw in de winter en op dit moment naar 49kw.
Langzaam loopt hij dan verder door naar echt maximaal 60kw maar op dit moment komt hij gewoon niet verder dan 51kw.
Dit is overigens bij elke paal (bp, fastned, totalenergies hpc, allego, shell) en onder alle omstandigheden.
Een omgekeerde laadcurve als het ware maar hij komt nooit in de buurt van de 85kw.

Fiat ziet dit als normaal gedrag en geen defect.. Sterker nog, ondanks de specs van 85kw, zegt Fiat dat mijn auto helemaal niet met 85kw kan laden, maar met slechts 50kw..

Dus nee, niks geen administratie.. Voor mij is dit echt de allerlaatste Italiaanse auto.

(Tenzij je me een lambo of ferrari kado doet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
yannienl schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

De door mij gebruikte paal werkte voorheen ook alleen via de app. Saillant detail is dat 2 buren uit de straat laadproblemen hebben met deze paal en als defect hebben gemeld terwijl Be Charge geen probleem is 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Pjotr70 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

De door mij gebruikte paal werkte voorheen ook alleen via de app. Saillant detail is dat 2 buren uit de straat laadproblemen hebben met deze paal en als defect hebben gemeld terwijl Be Charge geen probleem is 😃
Ik moet wel zeggen dat ecotap palen na het sluiten van de sessie de kabel niet vrijgeven.. Gelukkig zit bij mijn auto de release knop naast de stekker.

Maar helaas voor mij nog geen succesvolle sessie met Becharge.
Met Elli 49 cent per kWh ipv 38 cent maar toch..
Pagina: 1 ... 84 ... 215 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2