[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 219 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:56
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:24:
[...]

Ik heb in mijn Tomtom alle snelladers staan, dus even naar de gewenste SuC gaan of eventueel een andere snellader, aanklikken en rijden maar. Fluitje van een cent vind ik, maar ik vind het zelf doen ook leuk, dus dat scheelt veel. :)
Vind het ook altijd opvallend hoe slecht die dingen zelfs in een Tesla te vinden zijn. Ik zet ze voor vertrek ook maar in de favorieten inderdaad. En anders zoek ik even op Chargefinder en stuur ik de locatie door naar de auto.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 23:24

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

kisik schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:30:
[...]

Op de a79 ri Moulins een stuk met automatische tolheffing, dus poortjes boven de snelweg, waar je gewoon onderdoor kon rijden. Ik had een badge die af en toe aan het piepen was (rare bedragen afgeschreven, 40ct, 90 ct...). Heb je die niet, dan zou je wel eens verrast kunnen worden met onvoorziene extra kosten of boetes misschien wel. In dat dorpje onder Magny Cours heb je ook nog een goedkope ieCharge zitten.
We reden dat stuk ook dit jaar, vanaf de A71, in plaats van via - leuk stuk - St. Pourçain sur Sioule (een van mijn favoriete pleisterplaatsen, uitstekende restaurants) en - saai stuk - Granat. Je kan binnen 72 uur achteraf via internet betalen, van te voren, bij automaten of met de transponder. https://www.wegenwiki.nl/A79_(Frankrijk) het is voor dit stuk 90 ct, maar de boete is 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentbosch
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-03 13:06
Een update wat betreft Be Charge. Opladen bij LMS werkt nog steeds niet. Zojuist wel met de RFID pas bij de BP snellader (die ook in de app op groen stond) een laadsessie kunnen starten. Eveneens zichtbaar als sessie in de app tijdens het laden. Dat gaat dus wel goed. Hopelijk is LMS snel gefixt en ook weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:02

uFx

Opvallend: in Duitsland kwam ik een LMS paal tegen (22 kW). Via Shell Recharge zit daar na 4 uur een 'blocking fee' op van €0,10/minuut. Maar via Vattenvall Incharge is dat niet het geval (al is de kWh prijs wel 10ct hoger). Dat was voor mij wel een betere oplossing omdat ik mijn Ioniq 38 kWh niet in 4 uur volgeladen krijg :+

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-06 07:06
vincentbosch schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:19:
Een update wat betreft Be Charge. Opladen bij LMS werkt nog steeds niet. Zojuist wel met de RFID pas bij de BP snellader (die ook in de app op groen stond) een laadsessie kunnen starten. Eveneens zichtbaar als sessie in de app tijdens het laden. Dat gaat dus wel goed. Hopelijk is LMS snel gefixt en ook weer beschikbaar.
Oh oh.. ik zie in de Elli app ook steeds meer lms palen op unavailable..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 07:52
Bij mij staan in de Be Charge app alle palen op "Not available" - "charge status unavailable".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:07
Juerd schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:14:
Korte vakantie-review van Tesla superchargers met een Kia e-Soul: mooie tarieven en een prima dekkend netwerk, Nederland en Denemarken voor abonnementshouders meestal 30 cent, Duitsland wat duurder maar nog steeds veel goedkoper dan de concurrentie. De abonnementskosten heb je er heel snel uit, en het is fijn dat je voor 1 maand lid kunt zijn door meteen weer af te melden (normaal gesproken kom ik eigenlijk nooit bij snelladers). Ik heb 16 keer geladen en geen enkele keer hoeven wachten. 2 laders deden het niet, maar dan deed die ernaast het wel gewoon. We hebben geen enkele keer hoeven uitwijken naar een andere snellader.

Je moet wel creatief parkeren als je laadpoort links in je voorbumper zit in plaats van rechtsachter zoals bij een Tesla, maar het leverde in de praktijk geen grote problemen op en bijna overal konden we parkeren zonder een 2e plek in te nemen. Hooguit konden de rechter deuren van de twee naast elkaar geparkeerde auto's niet open. We kwamen een auto tegen die de laadpoort aan de linkerkant vooraan heeft, en die had echt geen andere keuze dan 2 vakken tegelijk te gebruiken.

Over ABRP ben ik minder tevreden. Het is bruikbaar, maar het zit echt vol met bugs en de nieuwste versie is alweer maanden oud. Pas na 5x proberen lukte het me om te betalen voor de extra services, maar toen ik die eenmaal had, kreeg ik regelmatig dat de app geen "geldige route" meer kon berekenen, wat dat ook moge betekenen. De routes die ik kreeg werkten wel, ondanks de waarschuwing. Omdat ABRP geen route met tussenstops kan exporteren naar TomTom Go kon ik niet met mijn favoriete navigatie-app werken, maar heb ik met tegenzin Google Maps gebruikt. Uiteindelijk ben ik vooral teleurgesteld in TomTom dat zij deze functionaliteit niet zelf in hun app hebben. Ze maken dergelijke software wel, maar verkopen die alleen aan automerken.
Linksvoor is toch gelijk aan rechtsachter? Of begrijp ik iets niet?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-06 19:34
HansAuutB schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Moest allicht links achter zijn geweest wat hij bedoelde, bij een Tesla zit de laadpoort linksachter. Allicht goed bedoeld, maar verkeerd verwoord...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Vattenfall schrijft bij elke sessie €20 af (reserveerd) van mij creditcard wanneer ik de stekker in steek. Waarom is dit? Ik zie dat ze dit ook gewoon aangeven in de app. Maar worden de laadkosten verrekend ofzo?

De auto is nu aan het laden (voor het eerst electrisch hier). Had een storing bij een laadpunt dus probeerde ik een andere. Nu 2x €20 gereserveerd zie ik.

[ Voor 30% gewijzigd door Farabi op 12-08-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-06 22:52
[...]

Ik schreef het verkeerd. Bij een Tesla zit de laadpoort linksachter, niet rechtsachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 22:14
Farabi schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:59:
Vattenfall schrijft bij elke sessie €20 af (reserveerd) van mij creditcard wanneer ik de stekker in steek. Waarom is dit? Ik zie dat ze dit ook gewoon aangeven in de app. Maar worden de laadkosten verrekend ofzo?

De auto is nu aan het laden (voor het eerst electrisch hier). Had een storing bij een laadpunt dus probeerde ik een andere. Nu 2x €20 gereserveerd zie ik.
Is ook zo aan een dinosap station. Reservatie van een bedrag om te kunnen afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Farabi op 12-08-2023 19:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:57
Dat soort reserveringen zijn zogenaamde pre-authorizations (of authorization holds of deferred payments). Omdat ze vooraf niet precies weten hoeveel je moet gaan betalen, blokkeren ze een deel van je saldo. Zo weten ze zeker dat je dat bedrag in ieder geval kunt betalen. Een dinosapstation zal ook stoppen als dat bedrag is bereikt (laadpalen weet ik niet zeker). Zodra je de auto afkoppelt van de laadpaal is het eindebedrag bekend en wordt er weer een bericht naar de creditkaartmaatschappij gestuurd, de completion. Het gereserveerde bedrag wordt dan verrekend met het daadwerkelijke bedrag en het restant wordt weer vrijgegeven.

Als het laden mislukt dan kunnen die pre-authorizations blijven hangen (omdat er geen completion volgt). Dit kan soms wel een paar dagen duren. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of dit door de CPO of MSP komt of dat het aan de creditkaartmaatschappij ligt.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Als je bedoelt dat je andersom kunt inparkeren: meestal wel maar niet als je vakken hebt waar je met 45 graden in moet draaien vanaf een eenrichtingsweg.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HaikoW
  • Laatst online: 24-06 22:59

HaikoW

International man of mystery

Er zijn redelijk wat Duitse Shell snelladers waar je via Freshmile kunt laden voor EUR 0,21ct per kWh + EUR 0,07ct per minuut.

Is er interesse om een volledige lijst van deze snelladers op het forum te plaatsen? Hieronder een niet compleet overzicht van laders in Nordrhein Westfalen. @Malarky Indien er voldoende interesse is, wil je dit dan bij het Nederlandse overzicht plaatsen?

ProvinciePlaatsLocatieShell Station
Beieren
NurnbergNurnbergFrankenstrasse
HessenLangenLangenMoerfelder Land
Nordrhein WestfalenKeulenKeulenVenloer Strasse
Nordrhein WestfalenDormagenDormagenDusseldorfer Strasse
Nordrhein WestfalenDusseldorfDusseldorf Auf hennekamp
Nordrhein WestfalenOberhausen Oberhausen Kirchhellener
Nordrhein WestfalenEssen-SteeleEssenGrenoblestrasse
Nordrhein WestfalenBochumBochum)Berneckestrasse
Nordrhein WestfalenDorsten Schermbeck Dorsten SchermbeckFreudenbergstrasse
Nordrhein WestfalenRheinberg RheinbergAn der Neuweide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:32
Louwke schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:11:
Vandaag eerste keer een issue gehad met een laadpaal. Was een vattenfal paal hier in de wijk. Gisterenavond aan de lader gehangen en dit ging al niet soepel. Pasje e-flux ervoor en er gebeurde niets, iets er na ging de paal rood knipperen en daarna startte het laden uiteindelijk. Was al met al niet zoals ik daar gewend was. Vanmorgen de pas er weer voor en de kabel ontgrendelde niet. Zandloper begon te knipperen en verder geen sjoege. Wel leukste het me de kabel bij de auto los te halen. Ik bellen met de beheerder en ja ene reset kon de kabel los gemaakt worden.
Echter nu zie ik de laadsessie helemaal niet in mij geschiedenis staan. Wellicht toch iets fout gegaan met aankoppelen dat hij foutief de sessie gestart is om wat voor reden dan ook?
Waarom gebruik je niet gewoon de vattenfall pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:19
Of-Aaargh schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:07:
Bij mij staan in de Be Charge app alle palen op "Not available" - "charge status unavailable".
Be charge bij alle LMS palen nog steeds op rood. Hier in de buurt alleen Allego (waren sowieso niet zichtbaar in app) en LMS laadpunten. Hopelijk komt het nog goed of anders maar op zoek naar alternatieven. Bump maar eens proberen. Wel duurder 0,41 ipv 0,36 maar zou zo niet iets anders weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Een TotalEnergies paal bij mij in de buurt (Oranjelaan 16, De Meern) is al ruim een maand defect. Stom genoeg blijft die in bijvoorbeeld de Shell Recharge app gewoon op beschikbaar staan.

Is er een app waarin je kan zien dat een TotalEnergies paal defect is? Want elke keer langslopen en uitproberen vind ik wat vervelend worden...

(en ja: al twee keer gebeld naar TotalEnergies om een defect te melden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-06 21:50
De “freshmile” Shell Recharge palen op Donau Den Haag (vlakbij ADO Stadion) zijn nu al weken offline/uit dus rij daar niet voor om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 22:22
vanaalten schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:04:
Een TotalEnergies paal bij mij in de buurt (Oranjelaan 16, De Meern) is al ruim een maand defect. Stom genoeg blijft die in bijvoorbeeld de Shell Recharge app gewoon op beschikbaar staan.

Is er een app waarin je kan zien dat een TotalEnergies paal defect is? Want elke keer langslopen en uitproberen vind ik wat vervelend worden...

(en ja: al twee keer gebeld naar TotalEnergies om een defect te melden)
Meestal pak ik dan de Shell Recharge app om te kijken of die paal het dan nog doet. Dan komt er een vraagteken bij te staan als de status niet duidelijk is. Maar dat is dus hier niet het geval. Hier was een Total paal defect (Friesland), die zat geheel zonder stroom. Daardoor ook als status “vraagteken” zichtbaar in de app

Is dit de laadpaal waarvan de paslezer het niet meer doet? ;).

Ik zie namelijk dat ik op 5 juli daar namelijk ook geprobeerd heb te laden, maar kon de pas niet scannen. Via de app Charge Assist lukte het laden (op eigen kosten) nog wel.

[ Voor 17% gewijzigd door krakendmodem op 13-08-2023 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
krakendmodem schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Meestal pak ik dan de Shell Recharge app om te kijken of die paal het dan nog doet. Dan komt er een vraagteken bij te staan als de status niet duidelijk is. Maar dat is dus hier niet het geval. Hier was een Total paal defect (Friesland), die zat geheel zonder stroom. Daardoor ook als status “vraagteken” zichtbaar in de app

Is dit de laadpaal waarvan de paslezer het niet meer doet? ;).

Ik zie namelijk dat ik op 5 juli daar namelijk ook geprobeerd heb te laden, maar kon de pas niet scannen. Via de app Charge Assist lukte het laden (op eigen kosten) nog wel.
Dat is dus inderdaad het defect. :) Heb 'm zelf op 6 juli als defect aangemeldt en afgelopen maandag nogmaals.
Wil 'm dan zelf met een ESB pas gebruiken, maar als de kaartlezer het laat afweten wordt dat lastig.

Maar vooral irritant dat zo'n paal dan niet herkenbaar als defect wordt aangemeldt in het systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 13-08-2023 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 25-06 22:22
vanaalten schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:59:
[...]

Dat is dus inderdaad het defect. :) Heb 'm zelf op 6 juli als defect aangemeldt en afgelopen maandag nogmaals.
Wil 'm dan zelf met een ESB pas gebruiken, maar als de kaartlezer het laat afweten wordt dat lastig.

Maar vooral irritant dat zo'n paal dan niet herkenbaar als defect wordt aangemeldt in het systeem.
Geen enkele pas (Shell, MTC) deed het op dat apparaat. Alleen online via de app is ie nog te activeren door de QR te scannen. Daardoor is ie dus nog wel online te bereiken. Mogelijk daardoor dus niet als “defect” zichtbaar.

Ik besefte mij net: 120.000 laadpalen in Nederland en toevallig weten we dezelfde laadpaal in dezelfde periode te vinden die het niet doet. :')

Anders moet ik de komende week ook maar eens bellen als ik weer naar kantoor moet in De Meern. (Ik woon maar 174km vanaf kantoor)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

Hierbij het overzicht van alle Freshmile 21+7ct opties voor DC snelladen bij Shell stations in Duitsland.

Het is een lijst met bijna 90 laadstations geworden. De geografische spread is wisselend, er zitten best wel wat lege plekken in Duitsland met deze goedkope optie.
Ik denk dat er veel goede laadplekken bijzitten als je naar Oostenrijk/Italie/Scandinavie/Polen/Tsjechie op vakantie gaat, veel laadplekken zijn dichtbij een snelweg afrit.

De goedkope stations zijn in de volgende Bundeslander te vinden.
- 5 in Baden-Württemberg
- 5 in Beieren
- 12 in Berlijn
- 4 in Brandenburg
- 1 in Bremen
- 10 in Hamburg
- 4 in Hessen
- 6 in Niedersachsen
- 17 in Nordrhein-Westfalen
- 7 in Rheinland-Pfalz
- 4 in Saksen
- 1 in Saksen-Anhalt
- 9 in Schleswig-Holstein
- 1 in Thüringen
(Voor wie school alweer een tijdje geleden is, hier een link naar een kaartje van Duitsland)
Het viel me op dat er al vrij veel 475kW laders geinstalleerd zijn. Denk 50/50 met de 175kW laders.

Omdat de lijst wel erg lang is, denk ik dat het handiger is om deze als Excel beschikbaar te stellen:
https://1drv.ms/x/s!Al0M_h5EiV0nhLg7tNeZnAN4Q8CVug

Doe er je voordeel mee :)F

[ Voor 1% gewijzigd door HaikoW op 13-08-2023 22:31 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-06 09:57
Vraagje tussendoor, werkt de ANWB laadpas ook op Tesla Supercharger palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Westland1940 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:07:
Nee, enkel met de Tesla app.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tesla heeft (nog) geen RFID lezers/betaalterminals op de stalls, dus je kunt alleen met de Tesla app laden.

Zie ook; https://www.tesla.com/nl_nl/support/non-tesla-supercharging

Btw; niet alle locaties staan open voor non-Tesla's dus wel even goed kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 14-08-2023 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:07
HaikoW schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:59:
Hierbij het overzicht van alle Freshmile 21+7ct opties voor DC snelladen bij Shell stations in Duitsland.

Het is een lijst met bijna 90 laadstations geworden. De geografische spread is wisselend, er zitten best wel wat lege plekken in Duitsland met deze goedkope optie.
Ik denk dat er veel goede laadplekken bijzitten als je naar Oostenrijk/Italie/Scandinavie/Polen/Tsjechie op vakantie gaat, veel laadplekken zijn dichtbij een snelweg afrit.

- 5 in Baden-Württemberg
- 5 in Beieren
- 12 in Berlijn
- 4 in Brandenburg
- 1 in Bremen
- 10 in Hamburg
- 4 in Hessen
- 6 in Niedersachsen
- 7 in Rheinland-Pfalz
- 4 in Saksen
- 1 in Saksen-Anhalt
- 1 in Thüringen
(Voor wie school alweer een tijdje geleden is, hier een link naar een kaartje van Duitsland)
Het viel me op dat er al vrij veel 475kW laders geinstalleerd zijn. Denk 50/50 met de 175kW laders.

Omdat de lijst wel erg lang is, denk ik dat het handiger is om deze als Excel beschikbaar te stellen:

Top overzicht, Overigens zegt FM dat het 475 kW laders zijn, maar volgens de Shell app en in de realiteit zijn het vaak gewoon 175 kW laders en dat zijn ook de laders die je moet hebben. Die inAchim bijvoorbeeld. Volgens FM is dit 475 kW, maar het is gewoon 175 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:31
Hachy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

Hold your horses, a.s. dinsdag gaat het weer omhoog, ben het net in de nieuwsbrief van LaadpasTop10 aan het zetten.
Lijkt vandaag al in te gaan, staat al in de smoov app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driekussie
  • Laatst online: 09:03
Heeft een van jullie al gebruik gemaakt van het nieuwe Fastned station in Baraque de Fraiture, halverwege de route door de Ardennen? Ik laad zelf meestal even op bij Knuvelkens alvorens de oversteek naar Frankrijk te maken, maar een stop halverwege is natuurlijk ook prima als alles daar werkt. Ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:56
Driekussie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:54:
Heeft een van jullie al gebruik gemaakt van het nieuwe Fastned station in Baraque de Fraiture, halverwege de route door de Ardennen? Ik laad zelf meestal even op bij Knuvelkens alvorens de oversteek naar Frankrijk te maken, maar een stop halverwege is natuurlijk ook prima als alles daar werkt. Ervaringen?
Niet persoonlijk maar ik volg sinds de opening regelmatig op chargefinder de bezetting en die is hoog. Op dit moment 1 vrije CCS lader en alle Chademo bezet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB

- 5 in Baden-Württemberg
- 5 in Beieren
- 12 in Berlijn
- 4 in Brandenburg
- 1 in Bremen
- 10 in Hamburg
- 4 in Hessen
- 6 in Niedersachsen
- 7 in Rheinland-Pfalz
- 4 in Saksen
- 1 in Saksen-Anhalt
- 1 in Thüringen

Valt me op dat dit tarief ook vaak in oost-NL geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

HansAuutB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

Valt me op dat dit tarief ook vaak in oost-NL geldt.
@Malarky heeft een mooi overzicht van alle Shell stations waar dit tarief in Nederland beschikbaar is gemaakt. Je kunt 21+7ct bijvoorbeeld ook in Zeeland en Noord-Holland vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-06 21:17
Driekussie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:54:
Yep. Begin juli geweest richting zuid. Alles werkte. Rustig iets van de snelweg af. 290 km vanaf huis, perfecte eerste stop. Voldoende verschillende horeca tentjes (wel wat consumeren voor je de naar de wc kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:35
PeterZ(on) schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Niet persoonlijk maar ik volg sinds de opening regelmatig op chargefinder de bezetting en die is hoog. Op dit moment 1 vrije CCS lader en alle Chademo bezet.
Op 14 en 23 juli gebruikt. Beperkt aantal laadpunten met hoge bezetting, maar ik heb er niet hoeven wachten. Aardig restaurantje er naast (met WC en eten). Ik dacht dat ik met m’n Zoe Arlon wel zou halen, maar verbruik in de Ardennen toch nog hoger dan geschat.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
grunaubaby schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:35:
[...]

Op 14 en 23 juli gebruikt. Beperkt aantal laadpunten met hoge bezetting, maar ik heb er niet hoeven wachten. Aardig restaurantje er naast (met WC en eten). Ik dacht dat ik met m’n Zoe Arlon wel zou halen, maar verbruik in de Ardennen toch nog hoger dan geschat.
Daarom is het voor mij ook een prima lader op weg naar Berchem in Luxemburg. Ik moet dat vanaf Knuvelkes ook wel direct kunnen halen maar als wat tegenzit kan het net te krap zijn en is Baraque de Fraiture goed voor een korte laadstop. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Malarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:11:
Dit zijn alle 53 Shell 175kW (en 300kW Hofplein) laders in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 21ct/kWh + 7ct/min (€0,2520 bij ±100kW/u)
Super.
Kan je dit ook in een excel-sheet plaatsen (wellicht in de OP)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-06 17:58

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
HansAuutB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

Super.
Kan je dit ook in een excel-sheet plaatsen (wellicht in de OP)?
Als @Malarky het in een Google sheet wil delen kan ik de link wel in de OP zetten, dan kan iedereen daar in werken en hoeven het geen losse flodders en tabelletjes in dit topic te worden wat wat overzicht geeft.

Ervaring leert wel dat deze 'foutjes' in roaming land nooit erg lang stand houden dus steek er niet teveel tijd en energie in zou ik zeggen, de kans is groot dat deze tarieven op korte termijn verleden tijd gaan zijn.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Werkt alleen via de - uitstekende - app. Downloaden, gegevens ingeven (bankrekening!) en gaan. Je krijgt de optie “laden voor niet-Tesla” - dan een kaart met de beschikbare Tesla Superchargers, dus zonder de laadplaatsen exclusief voor Tesla. (Wel met Google Maps, ik heb me daarin een keer vergist). Parkeren bij vrije lader, aansluiten en lader kiezen in app (of omgekeerd). Werkte in 90 % van de gevallen in één keer, een enkele keer moest ik een andere laadpaal kiezen. Factuur binnen een uur.

Enige na/voordeel: niet aan maar nabij autowegen. En ze staan meestal pas op het allerlaatste moment met borden aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-06 22:52
Jan Lelie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:39:
[...]
En [Tesla SuperChargers] staan meestal pas op het allerlaatste moment met borden aangegeven.
Als je met het allerlaatste moment de plek bedoelt dat je de supercharger-palen zelf al lang hebt gespot, dan klopt dat... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Juerd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:37:
[...]

Als je met het allerlaatste moment de plek bedoelt dat je de supercharger-palen zelf al lang hebt gespot, dan klopt dat... :)
Nog nooit een bord gezien, inderdaad. Gelukkig leidt Apple Maps me 9/10 keer perfect naar de laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-06 09:57
[...]

Werkt alleen via de - uitstekende - app. Downloaden, gegevens ingeven (bankrekening!) en gaan. Je krijgt de optie “laden voor niet-Tesla” - dan een kaart met de beschikbare Tesla Superchargers, dus zonder de laadplaatsen exclusief voor Tesla. (Wel met Google Maps, ik heb me daarin een keer vergist). Parkeren bij vrije lader, aansluiten en lader kiezen in app (of omgekeerd). Werkte in 90 % van de gevallen in één keer, een enkele keer moest ik een andere laadpaal kiezen. Factuur binnen een uur.

Enige na/voordeel: niet aan maar nabij autowegen. En ze staan meestal pas op het allerlaatste moment met borden aangegeven.
Super uitleg, dankjewel! Dan meteen het volgende, is er ergens wel een overzicht met laadstations die de ANWB pas accepteren? Kan mij toch wat geld schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06 17:17
Ik woon in Oslo, wat lange tijd het mekka voor electrische autos was. Maar nu ik zelf sinds kort een Model 3 heb vind ik het opladen eigenlijk maar matig geregeld en vraag me af hoe dat in Nederlandse steden is?

In Oslo:
  • je kunt niet online/in app zien of laders of laders in gebruik zijn of kapot zijn. Je moet er dus heen rijden om te zien of er wat vrij is, en je moet alles aansluiten en in de app activeren voordat je ziet of de lader werkt
  • tussen 9 en 20 uur mag je max 3 uur laden, pakweg 2 euro per uur
  • tussen 20 en 8 uur is er geen tijdslimiet, pakweg 1.30 euro per uur.
  • die laders zijn meestal 3 kwh, sommige 7 kWh, maar die zijn altijd bezet.
Dus meestal laadt je dan ´s nachts op 3kWh, omdat de snellere bezet zijn, en dan betaal je dus 0.43 cent per pWh, terwijl de supercharger een eindje verderop 0.30 / 0.34(spits) euro per kWh kost.
Het is dus heel aantrekkelijk om te gaan superchargen, maar dat is slecht voor de accu..

[ Voor 7% gewijzigd door Menesis op 15-08-2023 09:26 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Menesis schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:06:
Ik woon in Oslo, wat lange tijd het mekka voor electrische autos was. Maar nu ik zelf sinds kort een Model 3 heb vind ik het opladen eigenlijk maar matig geregeld en vraag me af hoe dat in Nederlandse steden is?

In Oslo:
  • je kunt niet online/in app zien of laders of laders in gebruik zijn of kapot zijn. Je moet er dus heen rijden om te zien of er wat vrij is, en je moet alles aansluiten en in de app activeren voordat je ziet of de lader werkt
Dus meestal laadt je dan ´s nachts op 3kWh, omdat de snellere bezet zijn, en dan betaal je dus 0.43 cent per pWh, terwijl de supercharger een eindje verderop 0.3 cent per kWh kost.
Het is dus heel aantrekkelijk om te gaan superchargen, maar dat is slecht voor de accu..
Amsterdam:
- Geen kleeftarief, maar indien betaald parkeren wel betalen voor parkeren. Kleeftarief mogelijk met buitenlandse [duitse] passen
- 30 cent bij equans / 39 cent bij total per kwh - 11 kw palen
- Status te zien met verschillende apps
- supercharger om de hoek kost 27/34[spits] cent met abo.

[ Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 15-08-2023 09:15 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 16:21

Louw Post

Cerenas

In Oslo:
Dus meestal laadt je dan ´s nachts op 3kWh, omdat de snellere bezet zijn, en dan betaal je dus 0.43 cent per pWh, terwijl de supercharger een eindje verderop 0.3 cent per kWh kost.
Tijdslimiet overdag is wel vervelend zeg, voor veel mensen is de laadpaal in de straat de enige optie om dichtbij huis te laden en een lege ev heeft volgens mij wat meer dan 3 uur nodig? Vooral met wat grotere batterij.

In Nederland is het wat beter geregeld, alhoewel een wat hogere tijdslimiet misschien ook wel zou mogen om langparkeerders aan te pakken. Gelukkig gebeurd dat zelden bij mij in de straat, maar de laaddruk heb ik wel flink zien groeien bij de dichtstbijzijnde paal voor mij. Gelukkig is de gemeente wel van plan meer palen aan te laten leggen. En zelfs al zou de paal (aan het einde van de straat voor mij, 2 minuten lopen) bezet zijn, dan moet ik een paar minuten langer lopen voor de volgende.

Hier in Lelystad zijn de palen ook 11kW. Ik heb een pas van de leasemaatschappij om te laden dus ik weet de prijzen zo niet, maar de Shell Recharge app toont 0,55ct per kWh (volgens mij wel erg hoog momenteel?). Ik gebruik de Shell Recharge app ook om te zien of de paal volledig bezet is (2 aansluitpunten) of dat de paal in storing staat. Volgens mij werken de meeste laadapps wel om prijzen en laadpaal status te zien hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-06 16:25

In Oslo:
  • knip
knip
De Shell app laat ook in Oslo 'gewoon' zien welke paal bezet/beschikbaar is, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
janne_nl schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

De Shell app laat ook in Oslo 'gewoon' zien welke paal bezet/beschikbaar is, of mis ik iets?
Ik heb de Shell app niet geprobeerd, maar ik check nu Plugsurfing, daar staan de laders van de gemeente niet op (280 locaties). Maar ik had nog niet aan commerciele partijen gedacht, ik ga eens kijken of dat aantrekkelijker is. Thanks!

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Juerd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:37:
[...]

Inderdaad. Het doet een beetje denken aan vroeger (jaren ‘70) in Frankrijk: wat zie je eerder, de camping of het bordje naar de camping. Het zijn ook vaak hele kleine bordjes, alleen bij de inrit. In Frankrijk; in Duitsland heb ik wel af en toe eerder bordjes gezien dan de laadpaal (geen palindroom, maar je kan het wel 180 gr draaien). .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Westland1940 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:46:
[...]

Super uitleg, dankjewel! Dan meteen het volgende, is er ergens wel een overzicht met laadstations die de ANWB pas accepteren? Kan mij toch wat geld schelen :)
Voor snelladen lijkt me Tesla het goedkoopst. Ik laad in Den Haag AC, 33 ct/kW met elke kaart, omdat dat beter is voor de accu. En omdat we hier op elke hoek van de straat een laadpaal hebben. Maar anders zou ik Tesla abbo nemen. (Met Vandebron-pas, 1,50/maand zonder starttarief, om ook kleine beetjes bij te laden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

yeehaw schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:12:
Ik krijg zojuist een mail van ESB dat ze een nieuw portaal hebben met een password reset email die 24 uur geldig is. Ik zag het gelukkig op tijd.
Had hem de vorige keer genegeerd, dacht dat het spam was. :+
Nu een herinnering ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 15:06
[...]

Met deze link kun je ze ook vinden zonder de app en vooraf een beetje plannen.

https://www.tesla.com/nl_...0779&zoom=6&filters=party

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Louw Post schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Tijdslimiet overdag is wel vervelend zeg, voor veel mensen is de laadpaal in de straat de enige optie om dichtbij huis te laden en een lege ev heeft volgens mij wat meer dan 3 uur nodig? Vooral met wat grotere batterij.

In Nederland is het wat beter geregeld, alhoewel een wat hogere tijdslimiet misschien ook wel zou mogen om langparkeerders aan te pakken. Gelukkig gebeurd dat zelden bij mij in de straat, maar de laaddruk heb ik wel flink zien groeien bij de dichtstbijzijnde paal voor mij. Gelukkig is de gemeente wel van plan meer palen aan te laten leggen. En zelfs al zou de paal (aan het einde van de straat voor mij, 2 minuten lopen) bezet zijn, dan moet ik een paar minuten langer lopen voor de volgende.

Hier in Lelystad zijn de palen ook 11kW. Ik heb een pas van de leasemaatschappij om te laden dus ik weet de prijzen zo niet, maar de Shell Recharge app toont 0,55ct per kWh (volgens mij wel erg hoog momenteel?). Ik gebruik de Shell Recharge app ook om te zien of de paal volledig bezet is (2 aansluitpunten) of dat de paal in storing staat. Volgens mij werken de meeste laadapps wel om prijzen en laadpaal status te zien hier.
Die tijdslimiet van 3 uur bij 3 kWh is redelijk bezopen inderdaad. Je laadt dus hooguit 9 kWh erbij overdag. Die laadplaatsen zijn overdag bijna allemaal leeg om die reden, want niemand heeft zin om z'n auto aan te sluiten voor een paar procent stroom erbij..

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-06 19:22
Menesis schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:44:
[...]
Die tijdslimiet van 3 uur bij 3 kWh is redelijk bezopen inderdaad. Je laadt dus hooguit 9 kWh erbij overdag. Die laadplaatsen zijn overdag bijna allemaal leeg om die reden, want niemand heeft zin om z'n auto aan te sluiten voor een paar procent stroom erbij..
Het is wel een mooie manier om te verhullen dat de infrastructuur helemaal nog niet klaar is voor zware belasting. In de statistieken is er overdag dus voldoende plek beschikbaar.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-06 00:52

In Oslo:
Dus meestal laadt je dan ´s nachts op 3kWh, omdat de snellere bezet zijn, en dan betaal je dus 0.43 cent per pWh, terwijl de supercharger een eindje verderop 0.30 / 0.34(spits) euro per kWh kost.
Ik was gisteren in Oslo en was verbaasd over de lage vermogens van AC laadpalen. Inderdaad, veel 3kW laadpalen met 3 uur tijdlimiet (ik was vlakbij Frognerpark), dus blij om ergens kunnen parken en met 7kWh laden. Als je denkt dat DC laden doe je normaal alleen onderweg, dan AC laden voelt in NL beter geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-06 16:25
Menesis schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:54:
[...]
Ik heb de Shell app niet geprobeerd, maar ik check nu Plugsurfing, daar staan de laders van de gemeente niet op (280 locaties). Maar ik had nog niet aan commerciele partijen gedacht, ik ga eens kijken of dat aantrekkelijker is. Thanks!
Zo goed heb ik niet gekeken, ik er laders in staan, niet heel goed gekeken, maar 280 volgens mij zeker niet. Dus waarschijnlijk heb je gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Brotuck schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Het is wel een mooie manier om te verhullen dat de infrastructuur helemaal nog niet klaar is voor zware belasting. In de statistieken is er overdag dus voldoende plek beschikbaar.
Tja zou het dat zijn? Alles gaat op electra in Oslo, ook verwarmen van woningen en gebouwen dus je zou verwachten dat die EVs niet zo'n impact hebben op het net als je bedankt dat elke woning toch wel 3 - 5 kwh kW trekt in de winter.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-06 18:41
Menesis schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:35:
[...]
Tja zou het dat zijn? Alles gaat op electra in Oslo, ook verwarmen van woningen en gebouwen dus je zou verwachten dat die EVs niet zo'n impact hebben op het net als je bedankt dat elke woning toch wel 3 - 5 kwh trekt in de winter.
Ik denk dat je kW bedoelt ;)
Ik weet wel dat in Scandinavische landen in het ICE-only tijdperk overal op straat stopcontacten beschikbaar waren om in de winter de motor enigszins warm te houden. Misschien hebben ze deze stopcontacten geüpgrade naar laadpalen? En om er dan 7 of 11 kW doorheen te laten lopen zal dan dan qua capaciteit niet mogelijk geweest zijn.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
pmiddeld schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Ik weet wel dat in Scandinavische landen in het ICE-only tijdperk overal op straat stopcontacten beschikbaar waren om in de winter de motor enigszins warm te houden. Misschien hebben ze deze stopcontacten geüpgrade naar laadpalen? En om er dan 7 of 11 kW doorheen te laten lopen zal dan dan qua capaciteit niet mogelijk geweest zijn.
nee dat niet. Het zijn wel echte laders, op plekken waar vroeger zeker geen stopcontacten waren om de motor warm te houden. Ik weet wel wat je bedoelt, die kastjes zie je nog sporadisch hier en daar.

FWIW: sinde de zomer van 2022 zijn er meer EVs dan bezineauto's in Oslo:
per 30 juni 2022: 76.364 electrische auto's versus 75.851 benzineauto's (maar er zijn ook nog 62.130 dieselauto's, dus de ICE is nog niet verslagen). bron.

[ Voor 20% gewijzigd door Menesis op 15-08-2023 14:25 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 12:30

In Oslo:
Die infrastructuur is dus beetje prehistorie, maar is het laden daar niet veel vaker thuis of op het werk?
Zelfs met granny ben je beter af als ik dit zo lees.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ben je wel eens in een stad geweest? Niet iedereen heeft daar een eigen parkeerplaats.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 12:30
marcieking schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:08:
Ben je wel eens in een stad geweest? Niet iedereen heeft daar een eigen parkeerplaats.
Het is al een poosje geleden dat ik in Oslo was, maar meen mij te herinneren dat het iets ruimer is opgezet dan Amsterdam. De cijfers die ik op google zie geven dat ook aan; in Oslo pp 4 a 5 x zoveel ruimte.
Ofwel ik verwacht daar meer mogelijkheden om thuis te laden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 19:12
Vorig jaar oktober een openbare laadpaal aangevraagd bij Vattenfall, vandaag reactie dat de gemeente het verzoek heeft goedgekeurd en het stappenplan voor de komende periode: locatie bepalen, verkeersbesluit publiceren incl. bezwaarperiode, evt. bezwaren afhandelen en dan wordt de paal geplaatst.

We zullen maar blij zijn dat er tenminste iets gebeurt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre61
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:29

- 5 in Baden-Württemberg
- 5 in Beieren
- 12 in Berlijn
- 4 in Brandenburg
- 1 in Bremen
- 10 in Hamburg
- 4 in Hessen
- 6 in Niedersachsen
- 7 in Rheinland-Pfalz
- 4 in Saksen
- 1 in Saksen-Anhalt
- 1 in Thüringen

Hi Bedankt hiervoor. Is deze data simpel te verzamelen? Ik was nog iets soortgelijks aan het zoeken voor Frankrijk, maar via de Shell en Freshmile site kom ik daar niet echt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Volgens het Duitse NextMove gaan morgen de adhoc prijzen bij Ionity met 10ct omlaag. Goed nieuws dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

Andre61 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:08:
[...]

Hi Bedankt hiervoor. Is deze data simpel te verzamelen? Ik was nog iets soortgelijks aan het zoeken voor Frankrijk, maar via de Shell en Freshmile site kom ik daar niet echt uit.
Niet echt. Ik ben alle Shell stations in Duitsland gaan opzoeken in de FM app om te kijken of FM ze ondersteunt en tegen welk tarief. Daar zijn best wel wat uurtjes in gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
eltron schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:36:
[...]

Die infrastructuur is dus beetje prehistorie, maar is het laden daar niet veel vaker thuis of op het werk?
Zelfs met granny ben je beter af als ik dit zo lees.
Dit is "thuis" voor mij, ik heb geen eigen oprit of parkeerplaats (woon aardig centraal). Dat geldt voor aardig veel mensen, al hebben nieuwere appartementencomplexen uiteraard een parkeergarage met veel laadmogelijkheden. Ach ja, ik stuur wel weer een klacht naar de gemeente en over een paar jaar zal er wel e.e.a. verbetern :P Ze zouden in elk geval de app aan gaan passen zodat de beschikbaarheid duidelijk wordt, dat scheelt al een hoop onnodig rondrijden :+

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
eltron schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:24:
[...]

Het is al een poosje geleden dat ik in Oslo was, maar meen mij te herinneren dat het iets ruimer is opgezet dan Amsterdam. De cijfers die ik op google zie geven dat ook aan; in Oslo pp 4 a 5 x zoveel ruimte.
Ofwel ik verwacht daar meer mogelijkheden om thuis te laden.
Kan goed zijn dat er meer mogelijkheden zijn op zich, er zijn een hoop plekken voor traag laden. En dus wat matige voorwaarden.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kisik
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:28:
Volgens het Duitse NextMove gaan morgen de adhoc prijzen bij Ionity met 10ct omlaag. Goed nieuws dus.
En dat heeft niks te maken met de terugloop van de stroomafname zeker.... Tsjonge, wat waren die dit jaar schandalig duur geworden. Soms wel 2x zo duur als Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:56
kisik schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

En dat heeft niks te maken met de terugloop van de stroomafname zeker.... Tsjonge, wat waren die dit jaar schandalig duur geworden. Soms wel 2x zo duur als Tesla.
Inderdaad!

Ik heb ook een paar keer bij Ionity geladen aan 80ct+, en de enige reden is dat mijn LM het laden bij Tesla niet direct bij hen laat afrekenen. Bij Ionity gaat het via de laadpas.

Ik denk dat veel privé rijders echt Ionity gaan vermijden als die prijsverschillen zo hoog blijven. Maar vooralsnog zijn de meeste EV's wel auto's van de zaak.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Ik zie in de app nu idd € 0,69 in D maar nog 0,79 in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

Ik zie in de app nu idd € 0,69 in D maar nog 0,79 in NL.
En het zijn ook maar enkele landen, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Dus ook dat valt tegen en dan nog zijn ze duur. Maar goed, beter dit dan prijzen omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001

koboy

Heb een idee voor een icon

Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Inderdaad!

Ik heb ook een paar keer bij Ionity geladen aan 80ct+, en de enige reden is dat mijn LM het laden bij Tesla niet direct bij hen laat afrekenen. Bij Ionity gaat het via de laadpas.

Ik denk dat veel privé rijders echt Ionity gaan vermijden als die prijsverschillen zo hoog blijven. Maar vooralsnog zijn de meeste EV's wel auto's van de zaak.
Ik krijg het gevoel dat Tesla een heel smerig spelletje aan het spelen is. Ze hebben een groot en heel behoorlijk dekkend netwerk van snelladers en gebruiken dat nu om de concurrentie weg te drukken door tegen kostprijs aan te bieden. Mag je raden wat er gebeurt als die concurrentie verdwenen is....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
koboy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:22:
[...]

Ik krijg het gevoel dat Tesla een heel smerig spelletje aan het spelen is. Ze hebben een groot en heel behoorlijk dekkend netwerk van snelladers en gebruiken dat nu om de concurrentie weg te drukken door tegen kostprijs aan te bieden. Mag je raden wat er gebeurt als die concurrentie verdwenen is....
Doen ze ook met de auto's. Maar idd dit zal wel een lange termijn investering op marktaandeel zijn. Ergens tussen deze prijzen in is redelijk vind ik (50-60 ct p/kwh). Wat ik sws echt goed vind van Tesla is dat ze de prijs diversificeren op tijd dat je komt laden en de duidelijkheid over idle kosten. Zo krijg je een iets betere benutting van je infrastructuur.

Toevoeging: En als econoom over het 'smerige spelletje'. Dat is natuurlijk zoals ze allemaal werken om marktaandeel te veroveren. Ik heb 2 jaar geleden bij mijn Volkswagen een WeCharge laadabonnement genomen van €9,99 p/m en per jaarabonnement, waarbij Ionity op 0,35 stond. Deze zomer ging WeCharge naar 14,99 per maand voor een kwartaal en dan Ionity op 0,50. Ik (en velen met mij) hebben niet verlengd. De ad-hoc prijzen zijn ook behoorlijk verhoogd en dat merken ze nu waarschijnlijk.

[ Voor 37% gewijzigd door kisik op 16-08-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Als ik zie dat IECharge in Frankrijk 30ct rekent voor snelladen en dat ze bij het aangekondigde Duitslandnet ook zo'n soort prijsstelling hadden, dan valt dat nog best mee. Bovendien zijn die lage prijzen alleen maar met een abo of voor Tesla bezitters zelf. Bij Ionity kunnen bijvoorbeeld BMW rijders ook voor 30ct laden. Dus zo absurd laag is Tesla nu ook weer niet. Tesla zit overal met heel veel laders, dat is het grote verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:56
[...]

Denk je nu echt dat Tesla de concurrentie compleet kan wegdrukken?
Dat lukt ze nooit, niet voor auto's, en ook niet voor laadpalen.

En als ze dan ooit de prijzen sterk zouden verhogen, dan is die concurrentie er snel terug.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
Ik zie geleidelijk de lms palen weer op groen in de Becharge app.
Maar nog steeds geen reacties op mijn meldingen in de app hier over.
Voor nu lijken het alleen de Ecotap ac en dc palen te zijn zoals ik het in eerste instantie gemeld heb bij Becharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

PeterZ(on) schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Als ik zie dat IECharge in Frankrijk 30ct rekent voor snelladen en dat ze bij het aangekondigde Duitslandnet ook zo'n soort prijsstelling hadden, dan valt dat nog best mee. Bovendien zijn die lage prijzen alleen maar met een abo of voor Tesla bezitters zelf. Bij Ionity kunnen bijvoorbeeld BMW rijders ook voor 30ct laden. Dus zo absurd laag is Tesla nu ook weer niet. Tesla zit overal met heel veel laders, dat is het grote verschil.
Stroom is in Frankrijk zwaar gesubsidieerd. Kost nu voor consumen 24 cent/kWh, en de Franse overheid is ook niet vies van een beetje protectionisme ten gunste van de eigen industrie.
Duitslandnet met kan ik zo snel met Google niets over vinden.

Wat betreft die 29 cent bij Ionity voor BMW rijders (en ook o.a. bepaalde Hyundai en Kia rijders): dit is voor diegenen die een jaarabbo hebben afgesloten voor 1 juni. Daarna betaal je flink meer. Vergeet ook niet dat zaken als eerste jaar of altijd gratis abbo gewoon bij de prijs van de auto in zitten.

Tesla zit gewoon voor de eigen rijders en abbo houders op dit moment zwaar onder de prijs die de concurrentie rekent, en ik denk niet dat dat komt doordat de concurrentie zulke woekerwinsten aan het maken is.

Ik ben het eens met een poster hierboven dat 50-60 cent per kWh een redelijk tarief is voor betrouwbaar kunnen snelladen. Dit zie je ook vaak terugkomen in de prijzen met abbo bij de verschillende partijen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purm86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-03-2024
Ik heb een offerte liggen voor een electrische auto. Nu heb ik nog geen eigen laadpaal dus ik wil openbare laadpalen gebruiken. Bestaat er een goede app waarbij je de dichtstbijzijnde , beschikbare (of juist niet), openbare laadpalen kunt vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:37:
[...]

Denk je nu echt dat Tesla de concurrentie compleet kan wegdrukken?
Dat lukt ze nooit, niet voor auto's, en ook niet voor laadpalen.

En als ze dan ooit de prijzen sterk zouden verhogen, dan is die concurrentie er snel terug.
Als we niet opletten is die mogelijkheid er inderdaad. Vergeet niet dat een snellaad station met een flink aantal palen neerzetten al gauw miljoenen kost. Die investering moet je terugverdienen. Het enige wat Tesla bij het aantreden van een nieuwe concurrent hoeft te doen is even de prijs weer verlagen tot die nieuwe concurrent met hangende pootjes afdruipt.
Tesla heeft het grote netwerk; de grote investeringen zijn gedaan en door de absurd hoge beurswaarde heeft Tesla ook een oorlogskas om dit te kunnen doen.
Denk ook even aan hoe hard we hier allemaal mopperen op KPN, Ziggo, en kijk naar wat Microsoft in het verleden heeft gedaan. De procedures bij toezichthouders duren gewoon te lang, en het ontbreekt de toezichthouders aan echte macht om SNEL en stevig op te kunnen treden.

Wat betreft de vergelijking met auto's: ook daar zie je hetzelfde patroon: met een model waarop de ontwikkelkosten allang zijn terugverdiend de instapende concurrentie het moeilijk maken. Gelukkig is het daar lastiger omdat de concurrentie grotendeels bestaat uit partijen die allang niet meer in de "alleen maar investeren" opstartfase zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 18:18

WCA

Purm86 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:51:
Ik heb een offerte liggen voor een electrische auto. Nu heb ik nog geen eigen laadpaal dus ik wil openbare laadpalen gebruiken. Bestaat er een goede app waarbij je de dichtstbijzijnde , beschikbare (of juist niet), openbare laadpalen kunt vinden?
Ja, zie de topicstart

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:54
[...]

Voor mij was de keuze makkelijk, na mijn Nissan Leaf heb ik nu een Tesla Model Y prive gekocht, wat er ook voor spelletje gespeeld wordt uiteindelijk profiteer ik er (nog) wel van.

1. Qua formaat, prijs, efficiëntie, range, laadsnelheid, automatische updates, geen verplichte jaarlijks onderhoud en opties was voor mij een model Y verreweg de beste keuze.

2. Het snelladen is gewoon erg goedkoop.

Heb vanaf 2019 meerdere trips naar het buitenland gedaan, de kosten voor het snelladen zijn met forse stappen omhoog gegaan, en het rommelen met verschillende pasjes en het eindeloos zoeken welke pas ik waar het beste kon gebruiken ga ik niet missen.

Bij Tesla is het erg makkelijk te zien hoeveel plek er is, hoe duur het is en heb geen pasje nodig.

Ik heb van alles overwogen maar Tesla is gewoon een erg goede keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
koboy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

Stroom is in Frankrijk zwaar gesubsidieerd. Kost nu voor consumen 24 cent/kWh, en de Franse overheid is ook niet vies van een beetje protectionisme ten gunste van de eigen industrie.
Duitslandnet met kan ik zo snel met Google niets over vinden.

Wat betreft die 29 cent bij Ionity voor BMW rijders (en ook o.a. bepaalde Hyundai en Kia rijders): dit is voor diegenen die een jaarabbo hebben afgesloten voor 1 juni. Daarna betaal je flink meer. Vergeet ook niet dat zaken als eerste jaar of altijd gratis abbo gewoon bij de prijs van de auto in zitten.

Tesla zit gewoon voor de eigen rijders en abbo houders op dit moment zwaar onder de prijs die de concurrentie rekent, en ik denk niet dat dat komt doordat de concurrentie zulke woekerwinsten aan het maken is.

Ik ben het eens met een poster hierboven dat 50-60 cent per kWh een redelijk tarief is voor betrouwbaar kunnen snelladen. Dit zie je ook vaak terugkomen in de prijzen met abbo bij de verschillende partijen.
Zoek maar op Deutschlandnetz dan vindt je genoeg. Eerst was er sprake van een 30ct maar dat is inmiddels wel verhoogd naar 44ct als bovengrens maar ook dat heeft men weer laten vallen. Het is ook politiek gevoelig en allerlei partijen hebben belangen. Verder denk ik dat eerder 40-50ct een reële prijs is en geen 79ct en verder natuurlijk afhankelijk van de geboden faciliteiten ter plekke.

Dat Tesla minder vraagt komt natuurlijk ook door simpele laders zonder scherm e.d.. Goedkopere locaties i.pv. aan de snelweg. Tesla kon dit 10 jaar geleden als startup doen, waarom kunnen bestaande merken als VW Mercedes BMW en de rest dit niet. Ze hebben gewoon niet opgelet, dus om nu Tesla te verwijten dat ze onder de prijs werken gaat mij te ver. De concurrentie heeft het gewoon laten gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 10:07
Ja, net mail met de nieuwe tarieven gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PHM4HPcFXGzsaiOI-sJzu5hQww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0aYGxxqW4P9JmGXk7dF8S4d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRae8HprT-cJFypmYUuuqdewmn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7msbJ5RBpM94oTkkFxISGgaU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:07
koboy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Tesla heeft het grote netwerk; de grote investeringen zijn gedaan en door de absurd hoge beurswaarde heeft Tesla ook een oorlogskas om dit te kunnen doen.
Die investeringen zijn gedaan in een tijd waarin ze door iedereen voor gek verklaard werden. Daar mogen ze geen voordeel van hebben vind jij dus? Dan moet een toezichthouder zich er mee bemoeien?

Een stall van Tesla kost iets van 34k, vele malen goedkoper dan de 200k van een andere aanbieder. Dan kun je dus goedkoper aanbieden als je ook nog een goedkopere locatie aanhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
maharens schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:54:
[...]

Die investeringen zijn gedaan in een tijd waarin ze door iedereen voor gek verklaard werden. Daar mogen ze geen voordeel van hebben vind jij dus? Dan moet een toezichthouder zich er mee bemoeien?

Een stall van Tesla kost iets van 34k, vele malen goedkoper dan de 200k van een andere aanbieder. Dan kun je dus goedkoper aanbieden als je ook nog een goedkopere locatie aanhoudt.
Het is ook een dure A locatie vs een (bijna) gratis B locatie. Verder staat het elk bedrijf vrij om hetzelfde te doen. Achter Ionity zit ook genoeg kapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 20:59
koboy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

Hoe bedoel je dat de prijs voor nieuwe abonnementen hoger is? Ik vind niets in de tarieven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO1KpX8AT89UNXnLx3KzsgkQBd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GvnMInQGjSF79yuawh40QY7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-06 20:48
PeterZ(on) schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Bovendien zijn die lage prijzen alleen maar met een abo of voor Tesla bezitters zelf. Dus zo absurd laag is Tesla nu ook weer niet.
Je kunt als niet-Tesla rijder toch zonder abonnement ook gewoon goedkoop terecht bij de Tesla laders? Als ik in de app kijk, dan kan ik bijv. voor € 0,32 per kWh laden zonder dat ik een abonnement heb.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
yannienl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:39:
Ik zie geleidelijk de lms palen weer op groen in de Becharge app.
Maar nog steeds geen reacties op mijn meldingen in de app hier over.
Voor nu lijken het alleen de Ecotap ac en dc palen te zijn zoals ik het in eerste instantie gemeld heb bij Becharge.
Ik heb ook melding gestuurd over de plug &charge palen. Kijken of daar ook wat gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

maharens schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:54:
[...]

Er is een verschil tussen voordeel hebben en prijs dumpen. Het 1 is toegestaan, het ander niet. Daar heb je dus toezichthouders voor.

En wat betreft de kosten van een stall: volgens mij is de kale paal van de concurrenten qua prijs vergelijkbaar aan die van Tesla. Die prijs van 200k komt door de kosten voor grond, aanleggen van bestrating, aansluiten op het hoogspanningsnet etc.

Ben benieuwd trouwens hoe Tesla om gaat gaan met de verplichting met een normale betaalpas te kunnen betalen die er aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

xjs678qr schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Hoe bedoel je dat de prijs voor nieuwe abonnementen hoger is? Ik vind niets in de tarieven...

[Afbeelding]
Dan is BMW de uitzondering blijkbaar. Zullen ze wel flink de buidel voor hebben getrokken, wat ook verklaart waarom een i4 zo veel duurder is dan een Ioniq 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
nathalia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

Je kunt als niet-Tesla rijder toch zonder abonnement ook gewoon goedkoop terecht bij de Tesla laders? Als ik in de app kijk, dan kan ik bijv. voor € 0,32 per kWh laden zonder dat ik een abonnement heb.
Er is wel degelijk een prijsverschil tussen abo/Teslarijder en adhoc laden. En die 32ct zal op bepaalde plaatsen zo zijn maar ik zie bijvoorbeeld in Gouda al 38ct en in Duitsland waar ik probeerde te laden was het 52ct. Dus hangt erg af van de locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
koboy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:43:
[...]

Er is een verschil tussen voordeel hebben en prijs dumpen. Het 1 is toegestaan, het ander niet. Daar heb je dus toezichthouders voor.

En wat betreft de kosten van een stall: volgens mij is de kale paal van de concurrenten qua prijs vergelijkbaar aan die van Tesla. Die prijs van 200k komt door de kosten voor grond, aanleggen van bestrating, aansluiten op het hoogspanningsnet etc.

Ben benieuwd trouwens hoe Tesla om gaat gaan met de verplichting met een normale betaalpas te kunnen betalen die er aan komt.
Een plek aan de snelweg kost natuurlijk serieus geld. Tesla staat bij Hotels die er soms voor moeten betalen omdat het ze traffic opleverd. Of in ieder geval voor niks en is het win/win. Tesla heeft “eigen” stalls die ook veel voordeliger zijn. Vaak meer stalls en dus meer omzet op dezelfde aansluiting.

Verder komt Tesla gewoon netjes met een nieuwe stall met betaalterminal en RFID op het moment dat het moet. Is pas vanaf 2025 dacht ik, en dan alleen voor nieuwe stalls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-06 20:48
PeterZ(on) schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

Er is wel degelijk een prijsverschil tussen abo/Teslarijder en adhoc laden. En die 32ct zal op bepaalde plaatsen zo zijn maar ik zie bijvoorbeeld in Gouda al 38ct en in Duitsland waar ik probeerde te laden was het 52ct. Dus hangt erg af van de locatie.
Jij gaf het volgende aan: "Bovendien zijn die lage prijzen alleen maar met een abo of voor Tesla bezitters zelf."

Ik geef alleen maar aan dat niet-Tesla rijders met én zonder abo ook goedkoop kunnen laden bij Tesla-laders. Een niet-Tesla rijder kan zonder abo al voor € 0,32 bij Tesla-laders in bijv. Apeldoorn, Uden, Tilburg, Leusden terecht. Een niet-Tesla rijder kan met een abo zelfs nóg goedkoper snelladen bij Tesla.

Kortom, jouw bewering dat de lage prijzen bij Tesla alleen maar met een abo mogelijk zijn of alleen maar voor Tesla bezitters zijn, klopt naar mijn mening niet.

De bedragen van € 0,38 in Gouda of € 0,52 in Duitsland waar je mee schermt, zijn nog steeds goedkope snellaadtarieven als je het vergelijkt met de tarieven van Shell, Ionity, Allego, BP Pulse, Total Energies, etc.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Pjotr70 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:33:
[...]

Ik heb ook melding gestuurd over de plug &charge palen. Kijken of daar ook wat gebeurd
Zal straks eens kijken of het daadwerkelijk werkt, dan maar even op pay as you go tarief.
Anders weer lekker 38 euro bundeltje en voor 38 cent per kWh snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
nathalia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

Jij gaf het volgende aan: "Bovendien zijn die lage prijzen alleen maar met een abo of voor Tesla bezitters zelf."

Ik geef alleen maar aan dat niet-Tesla rijders met én zonder abo ook goedkoop kunnen laden bij Tesla-laders. Een niet-Tesla rijder kan zonder abo al voor € 0,32 bij Tesla-laders in bijv. Apeldoorn, Uden, Tilburg, Leusden terecht. Een niet-Tesla rijder kan met een abo zelfs nóg goedkoper snelladen bij Tesla.

Kortom, jouw bewering dat de lage prijzen bij Tesla alleen maar met een abo mogelijk zijn of alleen maar voor Tesla bezitters zijn, klopt naar mijn mening niet.

De bedragen van € 0,38 in Gouda of € 0,52 in Duitsland waar je mee schermt, zijn nog steeds goedkope snellaadtarieven als je het vergelijkt met de tarieven van Shell, Ionity, Allego, BP Pulse, Total Energies, etc.
Ik doelde met die "lage prijzen" op de prijzen met abo en als Tesla rijder, dat jij de wat hoger liggende prijzen ook als die lage prijzen ziet is natuurlijk prima, ze zijn ook laag. Maar goed, wat is nu je punt want dat vat ik even niet? En waar doel je op met de woorden "waarmee jij schermt", maar klinkt niet echt positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
yannienl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Zal straks eens kijken of het daadwerkelijk werkt, dan maar even op pay as you go tarief.
Anders weer lekker 38 euro bundeltje en voor 38 cent per kWh snelladen.
Ben benieuwd. In mijn directe omgeving staan de LMS plug&charge palen in de app nog op rood. FM snelladen was mijn escape maar als ze het weer doen wordt het een 250 kWh bundel a 36ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 13:48
Pjotr70 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:53:
[...]

Ben benieuwd. In mijn directe omgeving staan de LMS plug&charge palen in de app nog op rood. FM snelladen was mijn escape maar als ze het weer doen wordt het een 250 kWh bundel a 36ct
LMS is hier weer groen aan het kleuren, wacht nog een dagje af en dan weer proberen. Eerst maar zonder abo is denk wel verstandig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Inderdaad!

Ik denk dat veel privé rijders echt Ionity gaan vermijden als die prijsverschillen zo hoog blijven.
Tenzij je privé een BMW hebt, en tegen 0,22ct bij Ionity (in NL) kunt laden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Van de prijsvorming snap ik soms ook niets van. Dat de elektriciteit marktprijs omhoog ging zag je overal verhogingen. Nu het de afgelopen tijd het weer wat terug zakt zijn er een aantal waaronder Tesla die het aanpassen. Een week terug was her nog 29ct van het weekend 26ct vandaag 25ct per kWh. Geweldig toch . Maar ik wil ook wel eens ac laden . Op mijn werk hebben ze het vorige maand de prijs omhoog gedaan maar niemand lijkt het te weten waarom en of wie dat gedaan heeft. Ging van 30ct naar 61ct . Thuis kan ik alleen plubliek laden en dat is Pitpoint/Total ook 61ct . Nu kan het wel iets goedkoper met een een of andere pas maar het gaat om het idee. Waarom gaat nu dat meerdere dc aanbieders wel omlaag kan maar een normale ac aanbieder zoals Pitpoint/Total het niet doen . Het voelt voor mij aan als zakkenvullerij.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 08:26
magatsu schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:41:
[...]

Ja, net mail met de nieuwe tarieven gekregen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
en hoe zit dat voor NL dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 07:27
HaikoW schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Tenzij je privé een BMW hebt, en tegen 0,22ct bij Ionity (in NL) kunt laden ;)
Heb je geen BMW voor nodig... Alleen een BMW charging account met Ionity plus.

Of een Mini Charging account, die heeft het ook...

Abo is 3 maanden vast en daarna maandelijks opzegbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door gremsems op 16-08-2023 19:31 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 219 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2