Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik vermoed dat het zeker 100x zo duur is.
Punctuality is the politeness of kings
Ik kreeg hem ook binnen. 0,20 per minuut dat je aan het laden bent bovenop de KWH prijs (0,60). Ik had wel verwacht dat dat ene hele dure zou zijn. Heb er maar 8 kw geladen en daarna gauw door naar Tesla voor 0,45.HansAuutB schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:46:
Net nota Shell Recharge gekregen voor Total Energies in Frankrijk voor hpc-laden.
Blijkt dat ze kWh en minuten (geen overstay, pure laadtijd) afrekenen en dan wordt het samen wel een dure grap (ruim € 0,80 per kWh).
En dan was de snelheid ook niet denderend bij Total! Maar goed, ze hebben een incentive om het niet zo snel te laten zijn.
HansAuutB schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:46:
Net nota Shell Recharge gekregen voor Total Energies in Frankrijk voor hpc-laden.
Blijkt dat ze kWh en minuten (geen overstay, pure laadtijd) afrekenen en dan wordt het samen wel een dure grap (ruim € 0,80 per kWh).
Maar staat ook gewoon aangegeven, zowel online als de kaart in de app wat het gaat kosten bij Total.kisik schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:54:
Ik kreeg hem ook binnen. 0,20 per minuut dat je aan het laden bent bovenop de KWH prijs (0,60). Ik had wel verwacht dat dat ene hele dure zou zijn. Heb er maar 8 kw geladen en daarna gauw door naar Tesla voor 0,45.
En dan was de snelheid ook niet denderend bij Total! Maar goed, ze hebben een incentive om het niet zo snel te laten zijn.
Tenzij het echt niet anders kan zou ik daar de Shell pas niet gebruiken, of een andere pas, of even doorrijden naar een andere locatie. Het is uiteraard wel vakantie (neem ik aan) en dan nemen we het niet zo nauw qua financiën maar enigszins onnodig geld over de balk gooien is ook weer zoiets.
We moesten stoppen, want toilet was noodzakelijk en als we dan toch stil staan, dan prik ik wel even in. Ik heb toen niet vooraf gekeken, maar wist al wel dat Total duur zou zijn. Uiteindelijk 8,5 minuut geladen daar. Mijn vrouw begon uitgebreid wat te snaaien te pakken naast de auto. Ik heb iedereen snel de auto ingeduwd, omdat de wel gewenste stop bij een Tesla supercharger (met fatsoenlijk restaurant ernaast) nog een half uurtje verder was.Zjanzjak schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:06:
Maar staat ook gewoon aangegeven, zowel online als de kaart in de app wat het gaat kosten bij Total.
Tenzij het echt niet anders kan zou ik daar de Shell pas niet gebruiken, of een andere pas, of even doorrijden naar een andere locatie. Het is uiteraard wel vakantie (neem ik aan) en dan nemen we het niet zo nauw qua financiën maar enigszins onnodig geld over de balk gooien is ook weer zoiets.
https://www.bump-charge.com/recharger ?StijnC schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:39:
[...]
Misschien eens kijken via Bump? Hun prijs per kwh is vaak 0,41 cent voor ac laden.
De kaart in hun app kent de locatie niet.
PSN: Kjujay
De app laat idd 41 cent zien.... maar heb ff zitten googlen voor een laadpas. Geen hits..... link evt?StijnC schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:39:
[...]
Misschien eens kijken via Bump? Hun prijs per kwh is vaak 0,41 cent voor ac laden.
Becharge werkt niet bij TNMhjs schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:10:
[...]
BeCharge bundel?
Maar zit je wel met kleeftarief.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
https://www.bump-charge.com/Devke schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:36:
[...]
De app laat idd 41 cent zien.... maar heb ff zitten googlen voor een laadpas. Geen hits..... link evt?
Heb er een rfid kaart van (kost 5 euro) en al enkele keren gebruikt.
Gebruik deze in combinatie met izivia voor ac te laden, en toch zeer grote dekking met gunstige prijzen hiermee.
https://www.egear.be/laadpalen-betaalkaarten/
Ja, die gedachte is ook al door mijn hoofd gegaan. Opvallend vind ik dat het om drie ‘Duits’ sprekende landen gaat waarvan Zwitserland niet eens lid is van de EU.josfr schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:36:
[...]
Ik vraag mij af of het weigeren van klanten uit andere dan de genoemde landen volgens de Europese richtlijn 2006/123/EG wel toegestaan is. Volgens die richtlijn mag een bedrijf dat gevestigd is in een Europees land zijn diensten niet weigeren op basis van de nationaliteit of het land van verblijf van een persoon binnen de Europese Unie. Op die richtlijn zijn echter uitzonderingen en een van die uitzonderingen is eventuele nationale regelgeving die beperkingen oplegt.
Ik zou ze eens vragen op basis waarvan zij denken jou de toegang tot hun diensten te mogen weigeren.
Maar ja, ik zit nu lekker op de camping en wil me ook niet druk maken. Voer voor over een paar weken.
Misschien probeer ik het nog eens met een Duits adres.
Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp
@Hachy is dit wellicht een geschikt alternatief om AC te laden voor een interessant tarief?StijnC schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:19:
[...]
https://www.bump-charge.com/
Gebruik deze in combinatie met izivia voor ac te laden, en toch zeer grote dekking met gunstige prijzen hiermee.
Jouw Frans of Italiaans is beter dan mij haha. Geen NL site dus. Maar wel in NL te gebruiken dus?StijnC schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:19:
[...]
https://www.bump-charge.com/
Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red
Nou, hier in Harderwijk nog steeds 57 cent viaRichh schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:45:
Volgens mij is het hier nog niet gemeld?
De bekende AC-laders van Allego in de regio Overijssel/Gelderland zitten weer op een lager tarief: terug naar €0,30/kWh. Daarmee opnieuw goedkoper dan het gros van de (vaste) energiecontracten die tegenwoordig te vinden zijn.
Ik was net weer blij dat ik gewoon thuis kon laden zonder dat dat duurder ismaar nu is het dus weer financieel aantrekkelijker om in de wijk te laden
E-Flux…
Over E-Flux gesproken : die app is toch totaal tegen-intuïtief, en pokketraag ? Meerdere connectortypes kiezen lukt ook al niet. Ik heb er een laadkaart van, maar ik vind het niet bepaald de meest aantrekkelijke en bruikbare app...Gumball schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:01:
[...]
Nou, hier in Harderwijk nog steeds 57 cent via
E-Flux…
Model 3 LR (model 2023)
Ik heb er ook last van. In Zeeland was het sowieso al behelpen met LMS, die alleen via de app te activeren is en regelmatig daardoor met vastgelopen of niet gestarte sessies zit. Nu staat alles op rood behalve 3, die voorheen niet met RFID konden en nu volgens de app wel. Deze laadstations zouden nu op GFL zitten ipv op LMS. Misschien switchen ze van backend oid, zodat RFID op meer palen kan?yannienl schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:35:
Hebben anderen met Becharge ook dat je dit nergens meer kunt gebruiken?
Ik kan niet meer starten met de app (android) maar ook niet met de pas.
Geprobeerd bij snelladers van BP en Ecotap en langzame laders van totalenergies waar ik hem altijd gebruik.
De klantenservice reageert er niet op en heeft mijn 38 euro bundel gewoon maar teruggestort..
BP heb ik überhaupt nog niet geprobeerd, maar staat wel voor vrijdag op de planning want dan ligt dat laadpunt toevallig op de route. Zou ook met RFID moeten werken, maar tot op heden is me dat met BeCharge nog nergens gelukt. Hopelijk is het in ieder geval snel opgelost, want dit is geen doen.
Ik kan geen prijzen vinden op de website, die is overigens volledig in het Frans. De App is Engels gelukkig.
Ja het werkt in NL
[ Voor 30% gewijzigd door Brotuck op 09-08-2023 22:28 ]
Just here for the fun
Jep, toen ik probeerde stonden de lms palen nog groen maar nu zijn ze voor zover ik kan zien echt overal rood....vincentbosch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:50:
[...]
Ik heb er ook last van. In Zeeland was het sowieso al behelpen met LMS, die alleen via de app te activeren is en regelmatig daardoor met vastgelopen of niet gestarte sessies zit. Nu staat alles op rood behalve 3, die voorheen niet met RFID konden en nu volgens de app wel. Deze laadstations zouden nu op GFL zitten ipv op LMS. Misschien switchen ze van backend oid, zodat RFID op meer palen kan?
BP heb ik überhaupt nog niet geprobeerd, maar staat wel voor vrijdag op de planning want dan ligt dat laadpunt toevallig op de route. Zou ook met RFID moeten werken, maar tot op heden is me dat met BeCharge nog nergens gelukt. Hopelijk is het in ieder geval snel opgelost, want dit is geen doen.
BP stond bij mij rood maar is nu weer groen.
Maar goed, zonder te vragen hebben ze zelf al mijn volledige bundel teruggestort.
De laadpaal herkende en accepteerde mijn Freshmile pas, maar deed vervolgens niets. Via help kreeg ik melding dat het voertuig en de laadpas zijn herkend, druk op start om het laden te starten. Er was echter geen startknop te vinden op de paal, ook in de app van Freshmile gebeurde niets.
Met veel gedoe heb ik een ionity app gedownload, ben dan echter 0,69 per kWh ipv ongeveer 0,50 per kWh.
Iemand vergelijkbare ervaring, heb ik iets verkeerd gedaan?
Welke pas of app adviseer je?Zjanzjak schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:06:
[...]
[...]
Maar staat ook gewoon aangegeven, zowel online als de kaart in de app wat het gaat kosten bij Total.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Heeft Tesla een eigen pas of app?kisik schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:25:
[...]
We moesten stoppen, want toilet was noodzakelijk en als we dan toch stil staan, dan prik ik wel even in. Ik heb toen niet vooraf gekeken, maar wist al wel dat Total duur zou zijn. Uiteindelijk 8,5 minuut geladen daar. Mijn vrouw begon uitgebreid wat te snaaien te pakken naast de auto. Ik heb iedereen snel de auto ingeduwd, omdat de wel gewenste stop bij een Tesla supercharger (met fatsoenlijk restaurant ernaast) nog een half uurtje verder was.
In Duitsland, Frankrijk en Spanje zag ik vrijwel direct de laadsessies terug in de app. De factuur per land komt begin volgende maand.Davidas schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:36:
Meer dan een maand geleden ben ik naar Italië geweest en dus ook meermaals geladen met de Shell Recharge tag, ik zie echter nog steeds niet de laadsessies terug in de app en ook geen factuur. Kan dit maanden duren? Lijkt me sterk toch, iemand hier ervaring mee?
Heb in Duitsland soms de tag ook gebruikt, zal ik mazzel hebben.HansAuutB schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 00:41:
[...]
In Duitsland, Frankrijk en Spanje zag ik vrijwel direct de laadsessies terug in de app. De factuur per land komt begin volgende maand.
Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red
Alles staat nog steeds rood bij de lms palen, hopelijk is het voor niet al te lange duur.vincentbosch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:50:
[...]
Ik heb er ook last van. In Zeeland was het sowieso al behelpen met LMS, die alleen via de app te activeren is en regelmatig daardoor met vastgelopen of niet gestarte sessies zit. Nu staat alles op rood behalve 3, die voorheen niet met RFID konden en nu volgens de app wel. Deze laadstations zouden nu op GFL zitten ipv op LMS. Misschien switchen ze van backend oid, zodat RFID op meer palen kan?
Gisterenmiddag nog kunnen laden. Heb jij al een berichtje gedaan via de app?
Een app. Je maakt makkelijk eenmalig een accountje aan met betaalgegevens (Zou ik vast thuis doen en niet onderweg). Daarna kan je op een kaart zien waar laadparken zijn voor "non-Tesla's", Je selecteert de laadpaal in de app en gaan! Als je niet linksachter of rechtsvoor je laadpoort hebt, is het soms een beetje passen en meten, zeker als er lussen in het parkeervak zitten. Het tarief verschilt per lokatie en tijdstip, maar dat is duidelijk in de app te zien. In het algemeen is het fatsoenlijk/gemiddeld en met abbo. zelfs redelijk laag.
Lokaties (in Frankrijk) doorgaans wel in de buurt van doorgaande wegen, soms bij een winkelcentrum, soms bij een hotel, maar ook een keer op een kaal industrieterrein. Wel even opletten.
Ligt aan je situatie denk ik. Ik ben naar Spanje op pad gegaan met Shell Recharge, Tesla, en Fastned. De laatste heb ik niet gebruikt. De andere twee naar behoefte. Achteraf zou ik het iets beter plannen en dan Tesla + abbo nemen en dan primair op Tesla koersen en dan de Shell Recharge als backup erbij. Die heeft wel een aardig goede dekking: Je hebt sws alles langs de snelweg (soms wat duurder) , maar ook goedkopere snelladers (120, 160 kwh) in 'de provincie': alle Lidls (has.to.be) in Frankrijk á 0,30 per KW, ie.charge á 0,25 per KW.
Nope, ook lopen kutten met ionity onlangs. App had ik geen zin in, dus via de QR code op de paal en de website een eenmalige sessie proberen te starten en betalen via de website. Pagina wilde niet laden na het valideren van de creditcard (externe pagina van de bank), dus ben maar op een trage ionity paal gaan laden die wel mijn (enige) total card accepteerde en daar dus veel langer gestaan dan nodig.big_clarence schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:53:
Vandaag voor het eerst bij Ionity geladen in Soissons in Frankrijk.
De laadpaal herkende en accepteerde mijn Freshmile pas, maar deed vervolgens niets. Via help kreeg ik melding dat het voertuig en de laadpas zijn herkend, druk op start om het laden te starten. Er was echter geen startknop te vinden op de paal, ook in de app van Freshmile gebeurde niets.
Met veel gedoe heb ik een ionity app gedownload, ben dan echter 0,69 per kWh ipv ongeveer 0,50 per kWh.
Iemand vergelijkbare ervaring, heb ik iets verkeerd gedaan?
Welkom in de wereld van EV. Maar daar mag je hier niets over vinden op straffe van dikke hakken in het zand van de EV fundies.
Wat ik hier ook tussen de lijnen lees, is dat de meesten blijkbaar 95% van hun trips over de grote assen/autoroutes naar de 'kemping' karren, met onderweg allemaal stalls van de grote netwerken/merken. Fastned, Shell, Tesla, Total, Allego, Ionity, Engie... . En die roamen nog wel redelijk op elkaar. Een total kaart werkt op Fastned, Allego en Shell. Dus nogal wiedes dat je daar in het algemeen minder geklungel ondervindt. Of als je tesla rijdt op Tesla Superchargers...
Lokaal in het achterland heb je het vaak te doen met een lokale speler die overal 8-11kW paaltjes neergezet heeft. Dus dan mag je op zoek naar de correcte laadpas/app.
Kijk, wat al veel zou helpen is een website die bijhoudt wie bij wie kan laden/aan roaming doet.
Persoonlijk beslis ik op de vooravond van een vertrek of ik richting Berlijn rijd of Bordeaux (fictief voorbeeld), hotelletjes regel ik wel onderweg. Als je dan pasjes moet laten opsturen voor het lokale net naar je thuisbestemming
Edit: En nee, ik heb er fysiek of intellectueel geen moeite mee. Ik draai prima mee in de 'the brave new world' waar je voor elke scheet slaaf moet zijn van een brakke app. Maar met tegenzin en niet met volle overgave en plezier... Dat mag...
[ Voor 4% gewijzigd door Amos_x op 10-08-2023 09:21 ]
Ik heb ze gister een bericht gestuurd waarom alle LMS palen unavailable staan.Allie74 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 06:37:
[...]
Alles staat nog steeds rood bij de lms palen, hopelijk is het voor niet al te lange duur.
Maar op het afgelopen bericht voor deze heb ik nooit antwoord op gekregen en hebben ze maar gelijk ongevraagd mijn bundel teruggestort, dat was een soortgelijke vraag.
Dat is wel jammer want ik laad voornamelijk aan een Ecotap snellader bij mij in de straat.
Ik herken dat wel hoor. Er zijn veel meer 11Kw laadpunten dan ik via de Shell Recharge druppel kan gebruiken. Toch probeer ik het wel eens: Laadpunt staat niet aangegeven in de App, maar doet het dan toch. Maar vaker komt het voor dat niet aangegeven in de App ook daadwerkelijk niet werkt.Amos_x schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:14:toon volledige bericht
[...]
Nope, ook lopen kutten met ionity onlangs. App had ik geen zin in, dus via de QR code op de paal en de website een eenmalige sessie proberen te starten en betalen via de website. Pagina wilde niet laden na het valideren van de creditcard (externe pagina van de bank), dus ben maar op een trage ionity paal gaan laden die wel mijn (enige) total card accepteerde en daar dus veel langer gestaan dan nodig.
Welkom in de wereld van EV. Maar daar mag je hier niets over vinden op straffe van dikke hakken in het zand van de EV fundies.![]()
![]()
Wat ik hier ook tussen de lijnen lees, is dat de meesten blijkbaar 95% van hun trips over de grote assen/autoroutes naar de 'kemping' karren, met onderweg allemaal stalls van de grote netwerken/merken. Fastned, Shell, Tesla, Total, Allego, Ionity, Engie... . En die roamen nog wel redelijk op elkaar. Een total kaart werkt op Fastned, Allego en Shell. Dus nogal wiedes dat je daar in het algemeen minder geklungel ondervindt. Of als je tesla rijdt op Tesla Superchargers...
Lokaal in het achterland heb je het vaak te doen met een lokale speler die overal 8-11kW paaltjes neergezet heeft. Dus dan mag je op zoek naar de correcte laadpas/app.
Kijk, wat al veel zou helpen is een website die bijhoudt wie bij wie kan laden/aan roaming doet.
Persoonlijk beslis ik op de vooravond van een vertrek of ik richting Berlijn rijd of Bordeaux (fictief voorbeeld), hotelletjes regel ik wel onderweg. Als je dan pasjes moet laten opsturen voor het lokale net naar je thuisbestemmingMaar blijkbaar is dat de nieuwe normaal. Plannen, en nogmaals plannen en kijken waar je kan laden. Waar je vroeger aan elke pomp van elk merk op een normale manier terug verder kan. En ja, ik val in herhaling, voel je vrij om rustig adem te halen en verder te scrollen
Edit: En nee, ik heb er fysiek of intellectueel geen moeite mee. Ik draai prima mee in de 'the brave new world' waar je voor elke scheet slaaf moet zijn van een brakke app. Maar met tegenzin en niet met volle overgave en plezier... Dat mag...
Ik pas er voor om me voor elk lokaal of regionaal netwerk aan te melden of in te schrijven.
Dat rustig adem halen en verder scrollen, dat doe ik nu al een paar dagen met dat oeverloos gejammer van je. En daar ben ik eigenlijk wel een beetje heel erg klaar mee.Amos_x schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:14:
En ja, ik val in herhaling, voel je vrij om rustig adem te halen en verder te scrollen
Je hebt tot op zekere hoogte een punt dat het irritant is dat het niet allemaal vanzelf perfect werkt. Maar mijn hemel, wat maak je het jezelf toch moeilijk met zo'n attitude. Als je één extra pasje hebt en een suf appje, dan ben je er al. En nee, je hoeft niet weer uit te leggen dat je daar geen zin in hebt, wat dat heb je al zestien keer gedaan.
Kun je nu alsjeblieft ophouden met de sfeer te verzieken in dit topic?
Knipdreamscape schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
Dat rustig adem halen en verder scrollen, dat doe ik nu al een paar dagen met dat oeverloos gejammer van je. En daar ben ik eigenlijk wel een beetje heel erg klaar mee.
@ mods , maak je niet druk, im out. Inderdaad genoeg gerant.
Maar ik wou wel het standpunt van een stille minderheid eens belichten want de indruk is er wel dat andere meningen hardhandig buiten gewerkt worden uit dit topic. Want “hoera” … Hier en daar een +1 duid er ook wel op dat ik hier niet alleen in sta.
Er zit een verschil tussen je standpunt uiteenzetten en eindeloos zeuren op een niet constructieve manier. Laat het hier ook verder bij, of verander je toon.
[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 10-08-2023 09:57 ]
[ Voor 248% gewijzigd door Hachy op 10-08-2023 10:39 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dan zou ik over gaan op Freshmile (mits je wagen enigszins vlot AC kan laden).Gumball schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:01:
Nou, hier in Harderwijk nog steeds 57 cent via
E-Flux…
Nee, maar soms duurt het gewoon wat langer. De ene keer zie je het een seconde later terug in je app, of online dashboard, de andere keer een uur later en in uitzonderlijke gevallen heb je wel eens pech en duurt het een maand, tot zelfs langer. En dat zelfs met dezelfde laadpas.Devke schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:23:
Is dat bij alle laadpassen zo dat je pas na 1 maand ziet wat je geladen hebt? Ik zie graag direct wat ik heb afgenomen en wat het me kost.
Dat is een uitzoekwerkje en ook welke passen je op dat moment hebt.HansAuutB schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 00:32:
Welke pas of app adviseer je?
Zelf zal ik onderweg ook bij Total gaan laden in Frankrijk, voor mij is het daar de Chargemap- of Freshmile-pas die ik dan zal gaan gebruiken. Afhankelijk hoeveel prik er in moet.
Zullen uiteraard nog goedkopere alternatieven zijn maar ik ga uit van de passen (geen fan van apps om te laden) die ik nu heb. Apps gebruik ik uiteraard wel om tarieven en/of laadpunten te zoeken.
Enige app die ik gebruik om te kunnen laden is Tesla, enige laadpunt wat ik zonder app en/of pas gebruik is FastNed (autocharge). In Frankrijk kan je ook bij Electra laden zonder app en/of pas, ook autocharge.
Maar 1 ding wat ik echt altijd doe, van tevoren kijken wat de prijs is.
De reden dat ik dus de Shell Recharge pas niet bij Total zal gebruiken.
Tenzij het niet anders kan natuurlijk en je echt moet laden.
Maar goed, beetje off topic, dit hoort meer thuis in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Ben ik op vakantie met een ICE (zo'n vieze diesel
Komt miscchien ook omdat we bijna toch met mijn e208 op pad hadden moeten gaan omdat er iemand verzonken in gedachten bezine in de diesel had getankt.
Dat probleem heb je met een EV gelukkig niet. Want die rijdt net zo goed op groene als zwarte stroom.
Ik hoop wel dat dit een omrekenfoutje is in de eflux app anders zou het laden hier wel een erg dure aangelegenheid worden.
:strip_exif()/f/image/izrSv1boNFd7ZtOdeJ6FNsxP.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan alles komt een eind.
Hiermee kom je al een heel eind.Amos_x schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:14:
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/anbieter/
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Die discussie voer ik al heel lang met EnBW en heb ik vorig jaar september ook aan de (Nederlandse!) CEO (hier links op de foto) gevraagd. 'Due to tax reasons' is steeds het antwoord. Volgens mij is het onrechtmatig wat hij doet en is het puur risico mijdend gedrag omdat Nederlanders gewoon slimme mensen zijn die graag ergens op besparen.josfr schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:36:
[...]
Ik vraag mij af of het weigeren van klanten uit andere dan de genoemde landen volgens de Europese richtlijn 2006/123/EG wel toegestaan is. Volgens die richtlijn mag een bedrijf dat gevestigd is in een Europees land zijn diensten niet weigeren op basis van de nationaliteit of het land van verblijf van een persoon binnen de Europese Unie. Op die richtlijn zijn echter uitzonderingen en een van die uitzonderingen is eventuele nationale regelgeving die beperkingen oplegt.
Ik zou ze eens vragen op basis waarvan zij denken jou de toegang tot hun diensten te mogen weigeren.
Meer info op Twitter
[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 10-08-2023 13:32 ]
Ik kon in de Playstore geen Tesla"stroom"app vinden.kisik schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:08:
[...]
Een app. Je maakt makkelijk eenmalig een accountje aan met betaalgegevens (Zou ik vast thuis doen en niet onderweg). Daarna kan je op een kaart zien waar laadparken zijn voor "non-Tesla's", Je selecteert de laadpaal in de app en gaan! Als je niet linksachter of rechtsvoor je laadpoort hebt, is het soms een beetje passen en meten, zeker als er lussen in het parkeervak zitten. Het tarief verschilt per lokatie en tijdstip, maar dat is duidelijk in de app te zien. In het algemeen is het fatsoenlijk/gemiddeld en met abbo. zelfs redelijk laag.
Lokaties (in Frankrijk) doorgaans wel in de buurt van doorgaande wegen, soms bij een winkelcentrum, soms bij een hotel, maar ook een keer op een kaal industrieterrein. Wel even opletten.
Hoe heet die dan?
Edit: inmiddels gevonden. Gewoon de Tesla-app.
Ik heb in Frankrijk aan de autoroute wel Fastned (met autocharge) gebruikt. € 0,59 en daarmee goedkoper dan menig concurrent.kisik schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:18:
[...]
Ligt aan je situatie denk ik. Ik ben naar Spanje op pad gegaan met Shell Recharge, Tesla, en Fastned. De laatste heb ik niet gebruikt. De andere twee naar behoefte. Achteraf zou ik het iets beter plannen en dan Tesla + abbo nemen en dan primair op Tesla koersen en dan de Shell Recharge als backup erbij. Die heeft wel een aardig goede dekking: Je hebt sws alles langs de snelweg (soms wat duurder) , maar ook goedkopere snelladers (120, 160 kwh) in 'de provincie': alle Lidls (has.to.be) in Frankrijk á 0,30 per KW, ie.charge á 0,25 per KW.
Maar meeste was Ionity met een KIA-korting: 0,29 (normaal 0,79).
Gewoon 'Tesla' https://play.google.com/s...?id=com.teslamotors.teslaHansAuutB schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:00:
[...]
Ik kon in de Playstore geen Tesla"stroom"app vinden.
Hoe heet die dan?
Hold your horses, a.s. dinsdag gaat het weer omhoog, ben het net in de nieuwsbrief van LaadpasTop10 aan het zetten.Richh schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:45:
Volgens mij is het hier nog niet gemeld?
De bekende AC-laders van Allego in de regio Overijssel/Gelderland zitten weer op een lager tarief: terug naar €0,30/kWh. Daarmee opnieuw goedkoper dan het gros van de (vaste) energiecontracten die tegenwoordig te vinden zijn.
Ik was net weer blij dat ik gewoon thuis kon laden zonder dat dat duurder ismaar nu is het dus weer financieel aantrekkelijker om in de wijk te laden
Waar vind ik die info eigenlijk op de site van Allego? Als ik ga zoeken op 'laadtarieven' vind ik alleen een ouder persbericht over prijswijzigingen per 1-4-2022. Of heb je die info uit een nieuwsbrief waar ik me eigenlijk eens voor moet aanmelden...?Hachy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:10:
[...]
Hold your horses, a.s. dinsdag gaat het weer omhoog, ben het net in de nieuwsbrief van LaadpasTop10 aan het zetten.
Ik zie nu dat de Allego palen bij mij in de buurt via Chargemap op 33ct/kWh uitkomen, dus als Allego verder omhoog gaat, dan gebruik ik gewoon weer even een ander pasje. Vond het bij Allego wel fijn dat je in de Smoov app ook kunt zien hoe de voortgang van het laden is, want de dataverbinding van mijn auto is hopeloos onbetrouwbaar... Maar dat is me niet een flink extra bedrag per kWh waard.
[ Voor 28% gewijzigd door dreamscape op 10-08-2023 11:20 ]
Ik gebruik voor TotalEnergies in Frankrijk tot nu toe ook altijd Chargemap, alleen een kWh prijs en pas na 45 minuten een prijs per minuut maar dan ben ik al weg, althans voor de plaatsen waar ik heb geladen. Maingau zou het ook moeten doen maar die is tot nu toe altijd geweigerd, maar die is sinds de prijsverhoging ook minder interessant buiten Duitsland. Voor laden bij TotalEnergies zou er ook een laadpas van TotalEnergies zelf moeten zijn waarmee het goedkoper laden is, heb alleen nog niet kunnen ontdekken hoe je daar aan komt.Zjanzjak schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Dat is een uitzoekwerkje en ook welke passen je op dat moment hebt.
Zelf zal ik onderweg ook bij Total gaan laden in Frankrijk, voor mij is het daar de Chargemap- of Freshmile-pas die ik dan zal gaan gebruiken. Afhankelijk hoeveel prik er in moet.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Heel Zeeland kleurt nog steeds rood, ook elders met LMS palen. Ik ga regelmatig naar Antwerpen en daar is ook veel rood op dit moment, eveneens LMS palen. Heb zojuist een melding gemaakt via de app. Hopelijk is het snel opgelost en storten ze niet gewoon maar het geld terug.Allie74 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 06:37:
[...]
Alles staat nog steeds rood bij de lms palen, hopelijk is het voor niet al te lange duur.
Ik vermoed overigens dat de problemen al langer gaande waren, want afgelopen dinsdag stond een cluster LMS palen op niet beschikbaar, maar kon ik wel een laadsessie starten. Vervolgens werd er gewoon geladen, maar is er niks in rekening gebracht en was er niks zichtbaar in de app.
In ieder geval ga ik BP nog proberen met de RFID-pas. Fingers crossed dat die gewoon werkt en blijft werken...
Ik had de eerste dag vd heenweg nog WeCharge van VW waar Ionity op 0,35 stond. Vanaf de 2e dag en terug moest het anders. Fastned via Shell staat ook op 0,59 (Gebruikt vlak voor Montpellier via Shell), maar je betaald dan de transactiekosten van Shell á 0,35 extra. Dat vond ik makkelijker dan een extra factuur van Fastned te moeten verwerken in mijn boekhouding aangezien ik Shell al in gebruik had. Voor iedereen zijn de overwegingen/situatie anders dus.HansAuutB schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:09:
[...]
Ik heb in Frankrijk aan de autoroute wel Fastned (met autocharge) gebruikt. € 0,59 en daarmee goedkoper dan menig concurrent.
Maar meeste was Ionity met een KIA-korting: 0,29 (normaal 0,79).
De TotalEnergies laadpas is alleen voor bedrijven en niet voor particulieren beschikbaar. Dat is waarschijnlijk omdat het een mobiliteitspas is die ook gebruikt kan worden voor brandstof, wassen, péage, etc.PeterZ(on) schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:23:
[...]
Ik gebruik voor TotalEnergies in Frankrijk tot nu toe ook altijd Chargemap, alleen een kWh prijs en pas na 45 minuten een prijs per minuut maar dan ben ik al weg, althans voor de plaatsen waar ik heb geladen. Maingau zou het ook moeten doen maar die is tot nu toe altijd geweigerd, maar die is sinds de prijsverhoging ook minder interessant buiten Duitsland. Voor laden bij TotalEnergies zou er ook een laadpas van TotalEnergies zelf moeten zijn waarmee het goedkoper laden is, heb alleen nog niet kunnen ontdekken hoe je daar aan komt.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik heb een account gemaakt, maar het lukt mij niet om de RFID tag bestellen met NL address (melding: verkeerde postcode)....Hachy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:54:
Ontopic dan maar weer. Heb die Bump pas aangevraagd en die gaat de testprocedure in.

Even veranderen in 01234 werkte bij mij. De letters heb ik voor mijn woonplaats geplakt. Kon zelfs met iDeal betalen, verrassend.Usta schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:04:
[...]
Ik heb een account gemaakt, maar het lukt mij niet om de RFID tag bestellen met NL address (melding: verkeerde postcode)....
Vroeger plaatsten ze nog wel eens een nieuwsartikel met alle tariefswijzigingen maar de laatste paar keer is dat niet gebeurd dus ik denk dat ze daarmee zijn gestopt. Het staat ook niet in hun nieuwsbrief. Die nieuwsbrief verscheen altijd maandelijks maar na mei 2023 heb ik ook die niet meer ontvangen.dreamscape schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:17:
[...]
Waar vind ik die info eigenlijk op de site van Allego? Als ik ga zoeken op 'laadtarieven' vind ik alleen een ouder persbericht over prijswijzigingen per 1-4-2022. Of heb je die info uit een nieuwsbrief waar ik me eigenlijk eens voor moet aanmelden...?
Ik zie nu dat de Allego palen bij mij in de buurt via Chargemap op 33ct/kWh uitkomen, dus als Allego verder omhoog gaat, dan gebruik ik gewoon weer even een ander pasje. Vond het bij Allego wel fijn dat je in de Smoov app ook kunt zien hoe de voortgang van het laden is, want de dataverbinding van mijn auto is hopeloos onbetrouwbaar... Maar dat is me niet een flink extra bedrag per kWh waard.
Het tarief gaat van €0,30 naar €0,395 per kWh met ingang van 15 mei. (a.s. dinsdag).
Bron: mail van Laadpastop10.nl (tracker ID verwijderd)
https://mailchi.mp/0aaaa1e52a1f/laadpastop10-15616593
[ Voor 17% gewijzigd door TucanoItaly op 10-08-2023 13:35 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik heb het account tezamen met de app alweer verwijderd, daar waar ik zou willen laden is de prijs hoger dan waarmee ik tot nu toe laad.Usta schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:04:
[...]
Ik heb een account gemaakt, maar het lukt mij niet om de RFID tag bestellen met NL address (melding: verkeerde postcode)....
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ah, dat is wel een aardige verhoging. Met €0,333 is Chargemap dan toch handiger - totdat die de prijzen weer verhogen. Het niet kunnen volgen van de laadsessie in de app, dat neem ik dan maar voor lief.Hachy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:28:
[...]
Vroeger plaatsten ze nog wel eens een nieuwsartikel met alle tariefswijzigingen maar de laatste paar keer is dat niet gebeurd dus ik denk dat ze daarmee zijn gestopt. Het staat ook niet in hun nieuwsbrief. Die nieuwsbrief verscheen altijd maandelijks maar na mei 2023 heb ik ook die niet meer ontvangen.
Het tarief gaat van €0,30 naar €0,395 per kWh met ingang van 15 mei. (a.s. dinsdag).
Sowieso laad ik de laatste tijd heel weinig meer thuis of op straat. Sinds kort kan ik op mijn werk af en toe gebruik maken van de Tesla Wall Chargers of mijn 3-fase granny inpluggen aan de andere kant van het parkeerterrein. En dat is stiekem toch best handig, want die auto staat daar toch. En de €0,00 per kWh is natuurlijk ook interessant
Logisch.PeterZ(on) schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:41:
[...]
Ik heb het account tezamen met de app alweer verwijderd, daar waar ik zou willen laden is de prijs hoger dan waarmee ik tot nu toe laad.
Helaas bij mij in de buurt dat zijn Allego (0.57c/kWh) of Park&Charge/LMS palen (0.54/0.56 c/kWh + 0.25/0.01 c/minute)...Die vallen voor mij als dure laadpalen.
In het algemeen beoordeel ik AC tarieven als volgt:
- onder 30 cent: Bijna gratis!
- tussen 30 a 40 cent: Goede prijs.
- tussen 40 a 50 cent: Duur maar betaalbaar
- tussen 50 a 60 cent: Duur
- boven 60 cent: Woekerprijzen
Maar, 0,57 cent is toch echt heel ver onder 30 cent...?Usta schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:03:
[...]
Logisch.
Helaas bij mij in de buurt dat zijn Allego (0.57c/kWh) of Park&Charge/LMS palen (0.54/0.56 c/kWh + 0.25/0.01 c/minute)...Die vallen voor mij als dure laadpalen.

Ja, ik snap dat ik de grap al vaak herhaald heb. Maar zullen we gewoon centen noemen of nul komma nogwat euro's...
Ik had de pas in Frankrijk willen gebruiken, niet hier in NL. En de paar locaties die ik daar heb bekeken zijn met Bump allemaal duurder dan bijvoorbeeld Chargemap. Dus voor mij niet interessant, maar misschien voor iemand met een ander gebruik wel. Benieuwd naar de ervaringen en ik kan het altijd weer activeren.Usta schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:03:
[...]
Logisch.
- tussen 30 a 40 cent: Goede prijs.
- tussen 40 a 50 cent: Duur maar betaalbaar
- tussen 50 a 60 cent: Duur
- boven 60 cent: Woekerprijzen
He he, you got me.dreamscape schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:07:
[...]
Maar, 0,57 cent is toch echt heel ver onder 30 cent...?![]()
Ja, ik snap dat ik de grap al vaak herhaald heb. Maar zullen we gewoon centen noemen of nul komma nogwat euro's...
Chargemap zal de 15e hun prijzen ook updaten. Zo niet, dan kun je weleens geluk hebben.dreamscape schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
Ah, dat is wel een aardige verhoging. Met €0,333 is Chargemap dan toch handiger - totdat die de prijzen weer verhogen. Het niet kunnen volgen van de laadsessie in de app, dat neem ik dan maar voor lief.
Sowieso laad ik de laatste tijd heel weinig meer thuis of op straat. Sinds kort kan ik op mijn werk af en toe gebruik maken van de Tesla Wall Chargers of mijn 3-fase granny inpluggen aan de andere kant van het parkeerterrein. En dat is stiekem toch best handig, want die auto staat daar toch. En de €0,00 per kWh is natuurlijk ook interessant
Wat mij alleen opvalt is dat ik geen optie heb om direct met de NFC te betalen via de App. Had ik niet verwacht, tegenwoordig kan je via mobile acces een gemiddled hotel of vakantie park in maar moet je voor een laatpaal nog een key fob of pasje gebruiken?
Volgens mij is Enel X helaas de enige die dat aanbiedt op Android, ik denk dat het standaard op iOS wordt geblokkeerd, want Tim Apple..The_Woesh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:39:
Ik mag morgen mijn MY ophalen en heb alvast key fob via e-flux ontvangen.
Wat mij alleen opvalt is dat ik geen opzie heb om direct met de NFC te betalen via de App. Had ik niet verwacht, tegenwoordig kan je via mobile acces een gemiddled hotel of vakantie park in maar moet je voor een laatpaal nog een key fob of pasje gebruiken?
Ik heb gisteren geprobeerd de klacht in te vullen bij “klachtenkompas”. Alles ingevuld, bijlagen toegevoegd en verzonden. “Oeps, er ging iets mis, kunt u het nog een keer invoeren” Nee. 😞Hachy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:59:
[...]
Die discussie voer ik al heel lang met EnBW en heb ik vorig jaar september ook aan de (Nederlandse!) CEO (hier links op de foto) gevraagd. 'Due to tax reasons' is steeds het antwoord. Volgens mij is het onrechtmatig wat hij doet en is het puur risico mijdend gedrag omdat Nederlanders gewoon slimme mensen zijn die graag ergens op besparen.
[Afbeelding]
Meer info op Twitter
Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp
Dank, die had ik niet gevonden. Binnen 10 minuten account aangemaakt en gekoppeld aan Paypal.yannienl schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:46:
[...]
Volgens mij is Enel X helaas de enige die dat aanbiedt op Android, ik denk dat het standaard op iOS wordt geblokkeerd, want Tim Apple..
Kan ik gelijk morgen gaan testen. Omdat ik tegenwoordig betaal met mobiel, straks mijn Tesla met mobiel kan openen wilt ik niet altijd een pas of key bij mij hebben.
Nu nog biometrish slot op de voordeur thuis en sleutels kunnen achterwegen blijven.
Werkt niet, de meeste laadpalen hebben geen NFC lezer maar alleen RFID.The_Woesh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
Dank, die had ik niet gevonden. Binnen 10 minuten account aangemaakt en gekoppeld aan Paypal.
Kan ik gelijk morgen gaan testen. Omdat ik tegenwoordig betaal met mobiel, straks mijn Tesla met mobiel kan openen wilt ik niet altijd een pas of key bij mij hebben.
Nu nog biometrish slot op de voordeur thuis en sleutels kunnen achterwegen blijven.
En let op, Enel-X is (zonder bundels) niet de voordeligste aanbieder.
[ Voor 13% gewijzigd door Hachy op 10-08-2023 16:28 ]
NFC is toch een vorm van RFID? of snap ik het niet.Hachy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
Werkt niet, de meeste laadpalen hebben geen NFC lezer maar alleen RFID.
De prijs maakt mij niet zoveel uit. Ik kan laden op eigen oprit. Dus het zal niet veel vorkomen, het is meer een "omdat het kan" vraag (en ik heb ook e-flux al natuurlijk).
Ik ben goed in dingen kwijt raken dus een extra backup is niet verkeerd.
Als het niet werkt heb ik er natuurlijk niks aan. Maargoed, het staat nu op mijn telefoon dus ik ga het iig proberen.
edit:
Hier
Can You Use Your Smartphone As An RFID Tag?
The NFC hardware in your smartphone can work as an NFC reader and an NFC tag.
When you use your smartphone for contactless payments, the payment terminal has an NFC reader, and your smartphone acts as an NFC tag.
NFC and HF RFID use common core protocols, and as a result you can use your smartphone as an RFID tag for HF RFID readers.
However, there can be some compatibility issues when you use your NFC phone with HF RFID readers. For example, when you use your NFC smartphone to emulate an RFID student ID, it will get complicated if the student ID uses non-standard technologies like Mifare classic. It is possible to emulate Mifare classic using regular NFC, but it is not easy and takes some expertise.
This functionality, where your smartphone act as an NFC or RFID tag, is called Host Card Emulation (HCE).
[ Voor 41% gewijzigd door The_Woesh op 10-08-2023 16:43 ]
Loqed, niet biometrisch, maar werkt primaThe_Woesh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
Dat kan dan alleen te maken hebben met de btw (vat). Dat kan alleen voor bedrijven en gaat via de respectievelijke belastingdiensten. Dus geen klus voor EnBW. Voor Duitsland geldt:Hachy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:59:
[...]
Die discussie voer ik al heel lang met EnBW en heb ik vorig jaar september ook aan de (Nederlandse!) CEO (hier links op de foto) gevraagd. 'Due to tax reasons' is steeds het antwoord. Volgens mij is het onrechtmatig wat hij doet en is het puur risico mijdend gedrag omdat Nederlanders gewoon slimme mensen zijn die graag ergens op besparen.
[Afbeelding]
Meer info op Twitter
Btw–drempelbedrag per verzoek (in nationale valuta)
– voor verzoeken per kalenderjaar of resterend gedeelte van een kalenderjaar: € 50
– voor verzoeken per kwartaal: € 400
Onze administrateur, de vriendelijkheid zelve, begint er niet aan, zegt ie (maar twee auto).
Overigens heb ik indertijd een Duits adres van een collega opgegeven en later op de site het factuuradres aangepast. Maar ja, de btw vragen we niet terug…. Bovendien niet interessant meer na hun prijsverhogingen. Gebruik Tesla Superchargers met 30 dagen abonnement.
Gewoon proberen, laat maar wetenThe_Woesh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:36:
[...]
NFC is toch een vorm van RFID? of snap ik het niet.
De prijs maakt mij niet zoveel uit. Ik kan laden op eigen oprit. Dus het zal niet veel vorkomen, het is meer een "omdat het kan" vraag (en ik heb ook e-flux al natuurlijk).
Als het niet werkt heb ik er natuurlijk niks aan. Maargoed, het staat nu op mijn telefoon dus ik ga het iig proberen.
edit:
[...]
Andersom Lidl was bij ons DC 25 ct/kW (maar die in Zuid-Frankrijk waren of nog niet aangelegd of zo nieuw dat ze nog niet werkten). En ie.charge 30 ct.kisik schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:18:
[...]
Lidl is meestal net buiten stadscentrum en heeft niet altijd DC snelladers. In Brive was de Lidl DC snellader gemaximaliseerd op 17 kW. Waren te starten met Vandebron en merkwaardig genoeg staan die sneller in je overzicht dan laden in Nederland.
ie.charge in het buitengebied, maar wel met de bankpas te activeren! En je kan nu ook instellen dat je auto automatisch herkend wordt. Aansluiten en gaan.
Ionity in Frankrijk kreeg ik tot nu altijd (drie keer tot nu toe) aan de praat met Vandebron (met abonnement, altijd CPO tarief, geen starttarief) De 50kW lader, die goedkoper is (en de ChaDeMo heeft).
Bij mij werkte het gewoon maar ik heb het destijds maar op een paar palen geprobeerd.Hachy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
Werkt niet, de meeste laadpalen hebben geen NFC lezer maar alleen RFID.
Wellicht dat autocharge voor jou dan de ideale oplossing is. Gewoon plug and charge op basis van voertuigherkenning. Dat heb je al bij je Tesla en het Teslanetwerk maar ook o.a. bij Fastned.The_Woesh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:36:
[...]
NFC is toch een vorm van RFID? of snap ik het niet.
Als het niet werkt heb ik er natuurlijk niks aan. Maar goed, het staat nu op mijn telefoon dus ik ga het iig proberen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Das een forse stijging😐TucanoItaly schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:32:
Allego stijgt met 32% van €0,30/kWh naar €0,395/kWh in Gelderland en Overijssel. Kennelijk was dat wel de goedkoopste, dus vandaar die procentueel enorme stijging.
Bron: mail van Laadpastop10.nl (tracker ID verwijderd)
https://mailchi.mp/0aaaa1e52a1f/laadpastop10-15616593
Gelukkig staat hier ook een Vattenfall paal om de hoek tegen 31cent, dan wordt dat de nieuwe favoriet.
Ik herken dat ook. Op onze Franse camping stond een laadpaal die wel op de Shell Recharge site te vinden was, maar niet in de app. Werkte wel met de Recharge pas.El Pollo Diablo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:28:
[...]
Ik herken dat wel hoor. Er zijn veel meer 11Kw laadpunten dan ik via de Shell Recharge druppel kan gebruiken. Toch probeer ik het wel eens: Laadpunt staat niet aangegeven in de App, maar doet het dan toch. Maar vaker komt het voor dat niet aangegeven in de App ook daadwerkelijk niet werkt.
Ik pas er voor om me voor elk lokaal of regionaal netwerk aan te melden of in te schrijven.
Goed man!
Dan ben je bij de Lidl in zuid-west Brive geweest denk ik (vlakbij de Hyundai dealer)? De DC lader bij de Lidl in Malemort (noord-oost Brive) is nieuw en doet 150kW als het goed is.Jan Lelie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:54:
[...]
Andersom Lidl was bij ons DC 25 ct/kW (maar die in Zuid-Frankrijk waren of nog niet aangelegd of zo nieuw dat ze nog niet werkten). En ie.charge 30 ct.
Lidl is meestal net buiten stadscentrum en heeft niet altijd DC snelladers. In Brive was de Lidl DC snellader gemaximaliseerd op 17 kW. Waren te starten met Vandebron en merkwaardig genoeg staan die sneller in je overzicht dan laden in Nederland.
ie.charge in het buitengebied, maar wel met de bankpas te activeren! En je kan nu ook instellen dat je auto automatisch herkend wordt. Aansluiten en gaan.
Ionity in Frankrijk kreeg ik tot nu altijd (drie keer tot nu toe) aan de praat met Vandebron (met abonnement, altijd CPO tarief, geen starttarief) De 50kW lader, die goedkoper is (en de ChaDeMo heeft).
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik ben in Nevers geweest bij de Lidl. De Shell Recharge app. gaf 150kw aan, daar aangekomen stond er 120kw op de lader, maar in geval er 2 auto's komen te staan, deel je dat wel weer. Maar goed. Prijs/kwaliteit prima en voldoende om de boodschappen te doen en aardig vol weer te vertrekken. Volgens mij kon je ook met pin betalen.SpongeRob schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
Dan ben je bij de Lidl in zuid-west Brive geweest denk ik (vlakbij de Hyundai dealer)? De DC lader bij de Lidl in Malemort (noord-oost Brive) is nieuw en doet 150kW als het goed is.
Heb je daar bij de Lidl in Nevers geen last van de slagboom? Ik wilde daar vorig jaar geen risico lopen en heb bij het hotel geladen.kisik schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:03:
[...]
Ik ben in Nevers geweest bij de Lidl. De Shell Recharge app. gaf 150kw aan, daar aangekomen stond er 120kw op de lader, maar in geval er 2 auto's komen te staan, deel je dat wel weer. Maar goed. Prijs/kwaliteit prima en voldoende om de boodschappen te doen en aardig vol weer te vertrekken. Volgens mij kon je ook met pin betalen.
Nope. Volgens mij de eerste 3 uur gratis oid.PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:24:
[...]
Heb je daar bij de Lidl in Nevers geen last van de slagboom? Ik wilde daar vorig jaar geen risico lopen en heb bij het hotel geladen?
Helaas nog steeds problemen inderdaad. Beste wat je kunt doen is ook een report insturen en hopen dat ze het snel oplossen. Tot die tijd kun palen van Greenflux of BP proberen als die toevallig in de buurt staan.
Ik kreeg deze bij 3 Allego palen niet aan de praat.... dus twijfel nu of dat kan...
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Gebruik je een laadpas of de app? Wel of geen tegoed op je account gezet? Hoeveel staat er op de Revolut pas?Hansieo schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:46:
Zijn er hier mensen die een Freshmile>Revolut card combo gebruiken icm met Allego?
Ik kreeg deze bij 3 Allego palen niet aan de praat.... dus twijfel nu of dat kan...
Als je geen tegoed op je Freshmile account hebt gezet wordt er een autorisatie van dacht €30 op je creditcard gezet. Staat dit er niet op, dan zal de sessie niet starten wegens onvoldoende saldo.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik heb net een test sessie gedaan op LMS laadpaal via app (nog geen rfid tag). Er waren direct 2 afschrijvingen gedaan van mijn creditcard (totaal €9.23), maar het verwachte prijs van €0.41 klopt in iedergeval.Hachy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:54:
Ontopic dan maar weer. Heb die Bump pas aangevraagd en die gaat de testprocedure in.
:strip_exif()/f/image/KycFYWW7HbPle0IzOGXYwpRG.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier Freshmile->N26 en dat werkt uitstekend, ook bij AllegoHansieo schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:46:
Zijn er hier mensen die een Freshmile>Revolut card combo gebruiken icm met Allego?
Wel bij elke sessie € 50 gereserveerd idd
Hier in Utrecht staan nu ook alle WeDriveSolar laadpalen (via LMS backend) op 'Not available' in de Be Charge app.vincentbosch schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:40:
[...]
Helaas nog steeds problemen inderdaad. Beste wat je kunt doen is ook een report insturen en hopen dat ze het snel oplossen. Tot die tijd kun palen van Greenflux of BP proberen als die toevallig in de buurt staan.
Mogelijk hebben ze gemerkt dat de laadsessies via LMS niet altijd goed werden verwerkt via de app. Ik had in juni na het stoppen van de Enel-X bundels een Be Charge-bundel van € 90 genomen, maar dit tegoed lang niet opgemaakt omdat de meeste laadsessies bij de WeDriveSolar-laadpaal hier wel gestart werden op de laadpaal, maar niet goed afgehandeld werden in de app.
De app gaf dan bv. een 'I have arrived'-optie in de slidebar terwijl het laden al was gestart. Als je dan die slider gebruikte kreeg je een 'Something went wrong'-foutmelding in de app. Uiteindelijk moest ik de laadsessie dan ook vanuit de auto stoppen, waarna de laadpaal ook de stekker vrijgaf.
Deze maand gingen tot nu toe twee van de drie sessies wel goed en eentje niet. Het vervelende van die niet-verwerkte sessies is dat de kans bestaat dat ze later alsnog verwerkt worden, maar dan mogelijk tegen het volle tarief als je geen bundeltegoed meer hebt. Ik heb zoiets al eens meegemaakt met Freshmile-laadsessies op Allego-laadpalen, die pas na een half jaar ofzo tegen het inmiddels fors verhoogde tarief werden afgerekend. Dat is toen wel rechtgezet maar is toch gedoe.
Ik kan nog wel met Be Charge laden op de Greenflux-paal hier, maar had nu maar een kleine maandbundel genomen, en een volgende gaat pas in aan het eind van de huidige maandbundel als ik het goed begrijp.
En dan heb je nog het kleeftarief als je auto volgeladen is, wat vanaf 7.00 uur 's ochtends gaat lopen. Is niet echt relaxed in het weekend. Kortom, Be Charge kan voordelig zijn (€ 0,35/kWh met de grootste bundel) maar het is wel meer gedoe dan gewoon het CPO-tarief betalen (€ 0,45/kWh hier in Utrecht + € 0,12 per sessie via NL MAB laaddruppel).
Opel Ampera-e (2020)
Wij waren daar ook. Daar hebben ze ook een natuur/stadstuin aangelegd en de mededeling dat ze het aantal plaatsen gaan uitbreiden.kisik schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:03:
[...]
Ik ben in Nevers geweest bij de Lidl. De Shell Recharge app. gaf 150kw aan, daar aangekomen stond er 120kw op de lader, maar in geval er 2 auto's komen te staan, deel je dat wel weer. Maar goed. Prijs/kwaliteit prima en voldoende om de boodschappen te doen en aardig vol weer te vertrekken. Volgens mij kon je ook met pin betalen.
Mooi op de route A77 /N7. Het laatste stuk tweebaans naar Moulins wordt ook vierbaans. Je bespaart meer door de tolwegen te vermijden - wanneer je de tijd hebt - dan goedkoop te laden.
Lidl’s in België waren gratis, maar overcompenseren nu met 68 ct/kW. Bij Zaventem op een steenworp afstand van de Tesla Supercharger (39 ct met abo).
Bij Fastned heb ik dat ingesteld. In combinatie met Maingau, ivm de punten gespaard bij &Charge. En bij Ie-Charge in Frankrijk.eltron schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:54:
[...]
Wellicht dat autocharge voor jou dan de ideale oplossing is. Gewoon plug and charge op basis van voertuigherkenning. Dat heb je al bij je Tesla en het Teslanetwerk maar ook o.a. bij Fastned.
Maar bij Tesla kan ik de optie niet vinden. Daar moet ik me via de app aanmelden aan welk station je wilt laden. Overigens bijzonder snel.
Ja. Alleen open tijdens openingsuren, dus niet op zondag. Is bij meer Lidl’s het geval (bijvoorbeeld bij Issoire, maar daar werkte de charger (nog) niet).PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:24:
[...]
Heb je daar bij de Lidl in Nevers geen last van de slagboom? Ik wilde daar vorig jaar geen risico lopen en heb bij het hotel geladen.
Stonden open toen we aankwamen. Mij werd verteld dat parkeren daar betaald gaat worden, maar nu nog vrij is. Ik neem aan dat je bij winkelen een uitrijkaart krijgt of binnen x uur niet hoeft te betalen.
Met het steeds groter worden aanbod aan snelladers probeer ik nu op doorreis deze locaties te vermijden, te veel gedoe. Betaal dan liever wat meer.Jan Lelie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:07:
[...]
Ja. Alleen open tijdens openingsuren, dus niet op zondag. Is bij meer Lidl’s het geval (bijvoorbeeld bij Issoire, maar daar werkte de charger (nog) niet).
Stonden open toen we aankwamen. Mij werd verteld dat parkeren daar betaald gaat worden, maar nu nog vrij is. Ik neem aan dat je bij winkelen een uitrijkaart krijgt of binnen x uur niet hoeft te betalen.
Overigens is het op die route naar het zuiden wel oppassen voor de FreeFlow tolweg bij Moulins, gaat weliswaar van oost/west maar je hebt zo ongemerkt een stukje te pakken.
Autocharge bij Tesla is alleen voor Tesla's zelf. Ik hoop dat ze dat ook voor non-Tesla's mogelijk gaan maken.
Op de a79 ri Moulins een stuk met automatische tolheffing, dus poortjes boven de snelweg, waar je gewoon onderdoor kon rijden. Ik had een badge die af en toe aan het piepen was (rare bedragen afgeschreven, 40ct, 90 ct...). Heb je die niet, dan zou je wel eens verrast kunnen worden met onvoorziene extra kosten of boetes misschien wel. In dat dorpje onder Magny Cours heb je ook nog een goedkope ieCharge zitten.Jan Lelie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:52:
[...]
Mooi op de route A77 /N7. Het laatste stuk tweebaans naar Moulins wordt ook vierbaans. Je bespaart meer door de tolwegen te vermijden - wanneer je de tijd hebt - dan goedkoop te laden.
Ik weet niet of autocharge bij Tesla ook voor andere automerken mogelijk is.Jan Lelie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:02:
[...]
Bij Fastned heb ik dat ingesteld. In combinatie met Maingau, ivm de punten gespaard bij &Charge. En bij Ie-Charge in Frankrijk.
Maar bij Tesla kan ik de optie niet vinden. Daar moet ik me via de app aanmelden aan welk station je wilt laden. Overigens bijzonder snel.
Heb wel de app van Tesla al een tijdje, maar tot nog toe niet nodig gehad om van a naar b te komen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
*META*
Onderaan het topic staat sinds een tijdje een dikgedrukte mededeling:Daar ben ik niet blij mee. Dit zet mensen die hierover hebben gediscussieerd in een kwaad daglicht, terwijl dit topic wel degelijk ook over de etiquette ging. In de start-post staat immers ook een heel uitgebreid verhaal van een aantal alineas over "hoe het heurt", ingeleid met de tekst "Vandaar een stukje over Etiquette". Discussies over dit onderwerp kregen in eerste instantie de ruimte en werden niet afgekapt.Het is expliciet niet de bedoeling om het over laadpaal etiquette, laadpaalklevers en/of dergelijke frustraties te hebben. Dergelijke posts dragen 0.0 toe aan dit topic en worden als storend ervaren.
Het is inmiddels duidelijk dat dat onderwerp niet meer gewenst is, en ik snap helemaal waarom. Zelf begon ik het ook vermoeiend te vinden. Maar het is een wijziging ten opzichte van hoe het eerder ging, dus gebruik alsjeblieft ook taal die recht doet aan dat het een verandering is. De oude posts blijven namelijk staan, en worden nu ineens met terugwerkende kracht in een andere context geplaatst, waardoor de posters (waaronder ik) heel anders overkomen. Zoals het nu staat, is het echt te lullig; vooral "dergelijke posts dragen 0.0 toe aan dit topic" vind ik ronduit onredelijk aangezien het juist levendige (en soms interessante) discussie opleverde, en het destijds helemaal niet helder was dat zulke discussie onwenselijk was. Een wijziging van de regels is echt helemaal prima en ik sta er achter, maar verwoord het alsjeblieft heel anders.
Voorstel voor een nieuwe tekst: "Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic over laadpaaletiquette, laadpaalklevers en/of dergelijke frustraties te hebben. Alles is er al over gezegd en er steeds weer over beginnen is alleen maar vervelend voor de sfeer."
En wellicht in de startpost alles over etiquette weghalen, en strikt uitgaan van de wetgeving. Als etiquette inderdaad niet meer bespreekbaar is, begin er dan ook niet over
Beide dank voor jullie input.
Ik gebruikte de PAS en deze is dus gekoppeld aan de Revolut met genoeg geld er op.
Ik heb dus niét op de Freshmile card gestort, maar dit zou gewoon moeten werken.
Hij bleef in initialisatie hangen, maar had wél al €50,= gereserveerd maar deed niets.
Ik had nog 2 andere palen geprobeerd idem dito en het vreemde was dat mijn Plugsurf (Polestar versie) het óók niet deed.
Later zag ik nog wel iemand anders aan de paal laden.
-----------------------
update:
Bellen met Allego :
Mjah meneer, in Leiden zijn er méér palen met relatief veel meldingen,
en ik gaf de straten op.
Mjahh, die eerste 2 ken ik wel.. staat ook een call voor open, waarom het bij u niet werkte weten we niet.
Wat zijn uw card nummers?
xxxx yyyy....
goh meneer deze kaarten kúnnen helemaal niet want ze staan niet in onze database... en we zien afgebroken sessie rond uw tijdstip...
wtf?
Als u de shell pas neemt, die werkt nagenoeg altijd
lol, snap ik, 2x duurder laden... (zou dát de bedoeling zijn??) kan ik net zo goed aan de snellader...
------------------------------
nogmaals beide bedankt voor jullie input
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Allego in Leiderdorp doet het normaal gesproken met Freshmile. Keurig ook altijd snel de rekening.Hansieo schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:31:toon volledige bericht
@koboy @thys
Beide dank voor jullie input.
Ik gebruikte de PAS en deze is dus gekoppeld aan de Revolut met genoeg geld er op.
Ik heb dus niét op de Freshmile card gestort, maar dit zou gewoon moeten werken.
Hij bleef in initialisatie hangen, maar had wél al €50,= gereserveerd maar deed niets.
Ik had nog 2 andere palen geprobeerd idem dito en het vreemde was dat mijn Plugsurf (Polestar versie) het óók niet deed.
Later zag ik nog wel iemand anders aan de paal laden.
-----------------------
update:
Bellen met Allego :
Mjah meneer, in Leiden zijn er méér palen met relatief veel meldingen,
en ik gaf de straten op.
Mjahh, die eerste 2 ken ik wel.. staat ook een call voor open, waarom het bij u niet werkte weten we niet.
Wat zijn uw card nummers?
xxxx yyyy....
goh meneer deze kaarten kúnnen helemaal niet want ze staan niet in onze database... en we zien afgebroken sessie rond uw tijdstip...
wtf?
Als u de shell pas neemt, die werkt nagenoeg altijd
lol, snap ik, 2x duurder laden... (zou dát de bedoeling zijn??) kan ik net zo goed aan de snellader...
------------------------------
nogmaals beide bedankt voor jullie input
Als je de pas net hebt geactiveerd zou het kunnen dat dat nog niet helemaal doorgekomen is. Maar ik geloof dat een aantal weken geleden de Allego paal aan de Gabriel Metzustraat het ook niet deed met freshmile. Omdat ik naar een afspraak moest een heb zijn had de auto uit het laden van te halen toen maar de dure Hyundai pas gebruikt.
Je moet wel creatief parkeren als je laadpoort links in je voorbumper zit in plaats van linksachter zoals bij een Tesla, maar het leverde in de praktijk geen grote problemen op en bijna overal konden we parkeren zonder een 2e plek in te nemen. Hooguit konden de rechter deuren van de twee naast elkaar geparkeerde auto's niet open. We kwamen een auto tegen die de laadpoort aan de linkerkant vooraan heeft, en die had echt geen andere keuze dan 2 vakken tegelijk te gebruiken.
Over ABRP ben ik minder tevreden. Het is bruikbaar, maar het zit echt vol met bugs en de nieuwste versie is alweer maanden oud. Pas na 5x proberen lukte het me om te betalen voor de extra services, maar toen ik die eenmaal had, kreeg ik regelmatig dat de app geen "geldige route" meer kon berekenen, wat dat ook moge betekenen. De routes die ik kreeg werkten wel, ondanks de waarschuwing. Omdat ABRP geen route met tussenstops kan exporteren naar TomTom Go kon ik niet met mijn favoriete navigatie-app werken, maar heb ik met tegenzin Google Maps gebruikt. Uiteindelijk ben ik vooral teleurgesteld in TomTom dat zij deze functionaliteit niet zelf in hun app hebben. Ze maken dergelijke software wel, maar verkopen die alleen aan automerken.
[ Voor 0% gewijzigd door Juerd op 12-08-2023 17:01 . Reden: s/rechts/links/ ]
Ik ben het er mee eens dat laadpaal-etiquette wel degelijk onderdeel van dit topic zou moeten zijn, zoals dat voorheen ook was. Niet zozeer om puur je frustraties te uiten over een laadpaalklever (daar is een Facebook-groep voor), maar wel om te bespreken wat redelijk is en wat niet, en wat je er eventueel aan kunt doen. Hier zitten best wel wat verschillende aspecten aan die niet direct voor iedereen bekend of duidelijk zijn, dus dan lijkt het mij goed om dat hier op een normale manier te bespreken.Juerd schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:25:*META*
Onderaan het topic staat sinds een tijdje een dikgedrukte mededeling:
"Het is expliciet niet de bedoeling om het over laadpaal etiquette, laadpaalklevers en/of dergelijke frustraties te hebben. Dergelijke posts dragen 0.0 toe aan dit topic en worden als storend ervaren."
Daar ben ik niet blij mee. Dit zet mensen die hierover hebben gediscussieerd in een kwaad daglicht, terwijl dit topic wel degelijk ook over de etiquette ging. In de start-post staat immers ook een heel uitgebreid verhaal van een aantal alineas over "hoe het heurt", ingeleid met de tekst "Vandaar een stukje over Etiquette". Discussies over dit onderwerp kregen in eerste instantie de ruimte en werden niet afgekapt.
...
Het is dan onvermijdelijk dat men soms in herhalingen valt, maar dat geldt ook voor terugkerende vragen als "Ik krijg binnenkort een EV, welke laadpas(sen) kan ik het beste aanvragen?".
Volgens mij was de directe aanleiding voor de gewijzigde topic-warning een welles-nietes discussie over laadpaalklevers die nogal op de persoon gespeeld werd. Volkomen terecht dat daar op ingegrepen werd, maar misschien was het niet nodig om dit hele onderwerp dan meteen off-topic te verklaren?
[ Voor 0% gewijzigd door Wesco op 11-08-2023 15:24 . Reden: Quote uit topic-warning toegevoegd ter verduidelijking ]
Opel Ampera-e (2020)
Voor de duidelijkheid: dat zei ik niet. Ik heb wel begrip voor de wijziging, alleen niet voor de manier waarop het verwoord is.Wesco schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:19:
[...]
Ik ben het er mee eens dat laadpaal-etiquette wel degelijk onderdeel van dit topic zou moeten zijn, zoals dat voorheen ook was.
Als het wel weer toegestaan wordt, doe ik er waarschijnlijk graag weer aan mee omdat ik wel houd van het inhoudelijk testen van mijn en andermans logica, maar ik snap ook goed dat de sfeer de verkeerde kant op ging en dat deze regelwijziging een makkelijke manier kan zijn om er niet mee te hoeven dealen.
Als je een Tesla abo hebt wat moet je dan nog met ABRP, je navigeert dan toch gewoon van SuC naar SuC. In je Tomtom maak je gewoon zelf die route langs de SuC's.Juerd schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:14:toon volledige bericht
Korte vakantie-review van Tesla superchargers met een Kia e-Soul: mooie tarieven en een prima dekkend netwerk, Nederland en Denemarken voor abonnementshouders meestal 30 cent, Duitsland wat duurder maar nog steeds veel goedkoper dan de concurrentie. De abonnementskosten heb je er heel snel uit, en het is fijn dat je voor 1 maand lid kunt zijn door meteen weer af te melden (normaal gesproken kom ik eigenlijk nooit bij snelladers). Ik heb 16 keer geladen en geen enkele keer hoeven wachten. 2 laders deden het niet, maar dan deed die ernaast het wel gewoon. We hebben geen enkele keer hoeven uitwijken naar een andere snellader.
Je moet wel creatief parkeren als je laadpoort links in je voorbumper zit in plaats van rechtsachter zoals bij een Tesla, maar het leverde in de praktijk geen grote problemen op en bijna overal konden we parkeren zonder een 2e plek in te nemen. Hooguit konden de rechter deuren van de twee naast elkaar geparkeerde auto's niet open. We kwamen een auto tegen die de laadpoort aan de linkerkant vooraan heeft, en die had echt geen andere keuze dan 2 vakken tegelijk te gebruiken.
Over ABRP ben ik minder tevreden. Het is bruikbaar, maar het zit echt vol met bugs en de nieuwste versie is alweer maanden oud. Pas na 5x proberen lukte het me om te betalen voor de extra services, maar toen ik die eenmaal had, kreeg ik regelmatig dat de app geen "geldige route" meer kon berekenen, wat dat ook moge betekenen. De routes die ik kreeg werkten wel, ondanks de waarschuwing. Omdat ABRP geen route met tussenstops kan exporteren naar TomTom Go kon ik niet met mijn favoriete navigatie-app werken, maar heb ik met tegenzin Google Maps gebruikt. Uiteindelijk ben ik vooral teleurgesteld in TomTom dat zij deze functionaliteit niet zelf in hun app hebben. Ze maken dergelijke software wel, maar verkopen die alleen aan automerken.
wederom dank voor de extra infokoboy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:36:
[...]
Allego in Leiderdorp doet het normaal gesproken met Freshmile. Keurig ook altijd snel de rekening.
Als je de pas net hebt geactiveerd zou het kunnen dat dat nog niet helemaal doorgekomen is. Maar ik geloof dat een aantal weken geleden de Allego paal aan de Gabriel Metzustraat het ook niet deed met freshmile. Omdat ik naar een afspraak moest een heb zijn had de auto uit het laden van te halen toen maar de dure Hyundai pas gebruikt.
Omdat adressen opzoeken in invoeren werk is dat ik graag uitbesteed aan een app...PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:43:
[...]
Als je een Tesla abo hebt wat moet je dan nog met ABRP, je navigeert dan toch gewoon van SuC naar SuC. In je Tomtom maak je gewoon zelf die route langs de SuC's.
Ik heb in mijn Tomtom alle snelladers staan, dus even naar de gewenste SuC gaan of eventueel een andere snellader, aanklikken en rijden maar. Fluitje van een cent vind ik, maar ik vind het zelf doen ook leuk, dus dat scheelt veel.Juerd schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:00:
[...]
Omdat adressen opzoeken in invoeren werk is dat ik graag uitbesteed aan een app...
Echter nu zie ik de laadsessie helemaal niet in mij geschiedenis staan. Wellicht toch iets fout gegaan met aankoppelen dat hij foutief de sessie gestart is om wat voor reden dan ook?
Untappd: Louwke80
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2