@murdoch1980 Allereerst respect voor jou. Ik zou dit zelf dus niet aandurven. Een diepe buiging. Ik zie je gestoei met apps. Waarom gebruik je niet Plug & Charge? Dan wordt de financiële afwikkeling voor je geregeld.
Vraagje. Weet niet of het hier thuishoort.
Afgelopen donderdag in Oostenrijk de auto aan een snellader van Enercharge gelegd. Laadpassen deden het daar niet. Het was creditcard of maestro kaart.
Er werd aangegeven dat er 70 euro gereserveerd zou worden. Ik heb vervolgens voor 14 euro geladen. Die 70 euro is direct afgeschreven. Hoe gaat dat nu verder? Wordt dat ergens verrekend of ben ik gewoon kneiter duur uit geweest? Iemand hier ervaring mee?
Afgelopen donderdag in Oostenrijk de auto aan een snellader van Enercharge gelegd. Laadpassen deden het daar niet. Het was creditcard of maestro kaart.
Er werd aangegeven dat er 70 euro gereserveerd zou worden. Ik heb vervolgens voor 14 euro geladen. Die 70 euro is direct afgeschreven. Hoe gaat dat nu verder? Wordt dat ergens verrekend of ben ik gewoon kneiter duur uit geweest? Iemand hier ervaring mee?
Waarom geen Plug & Charge?Luap82 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:31:
Dank! Ja het was best spannend.simonanton schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:09:
@murdoch1980 Allereerst respect voor jou. Ik zou dit zelf dus niet aandurven. Een diepe buiging. Ik zie je gestoei met apps. Waarom gebruik je niet Plug & Charge? Dan wordt de financiële afwikkeling voor je geregeld.
Gestoei was het niet en plug en charge was niet overal beschikbaar via VW in Griekenland, ik ging voor zekerheid hier 😬
Zie in je Volkswagen app onder je Profiel. Komt er op neer dat je gewoon aan de lader kan en dat je geen druppel of app verder hoeft te gebruiken. Alles wordt via Elli afgehandeld. Misschien niet altijd het goedkoopste maar wel het snelst en gemakkelijkst.
Als net nieuwe EV leaser MG4 met een Movemove laaddruppel kan ik wel wat tips gebruiken. Ik was vandaag rondom Schiphol bijna leeg, en probeerde eerst bij de Tesla chargers bij het Correndon hotel te laden maar daar kon ik niet terecht met mn laaddruppel. Had geen Tesla app en geen tijd om dat te downloaden, account aan te maken etc. Toen doorgereden naar de Mac daar vlakbij naar een Allego paal. Ook daar nergens een RFID symbool waar je de druppel voor kon houden. Weer een QR code voor een app waar je ook weer een account voor moest hebben.
Toen maar naar de Shell Badhoevedorp doorgereden waar je wel "gewoon" plug en play kan laden met druppel.
Is dat zo bij al die types snelladers dat je overal een andere app en een account voor moet hebben? En hoe koppel je dan je druppel aan zo'n account? Geen zin om zelf te betalen namelijk. Ik vind het allemaal maar erg onoverzichtelijk....
Toen maar naar de Shell Badhoevedorp doorgereden waar je wel "gewoon" plug en play kan laden met druppel.
Is dat zo bij al die types snelladers dat je overal een andere app en een account voor moet hebben? En hoe koppel je dan je druppel aan zo'n account? Geen zin om zelf te betalen namelijk. Ik vind het allemaal maar erg onoverzichtelijk....
Maar dat is toch geen antwoord op zijn vraag.simonanton schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:01:
Zie in je Volkswagen app onder je Profiel. Komt er op neer dat je gewoon aan de lader kan en dat je geen druppel of app verder hoeft te gebruiken. Alles wordt via Elli afgehandeld. Misschien niet altijd het goedkoopste maar wel het snelst en gemakkelijkst.
Ik zal je nog even helpen, dit was zijn vraag;
Anyways.Luap82 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:31:
Geen ervaring, maar misschien dat iemand in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa er antwoord op heeft.
Zakelijk lease?Robonus schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:23:
Als net nieuwe EV leaser MG4 met een Movemove laaddruppel kan ik wel wat tips gebruiken. Ik was vandaag rondom Schiphol bijna leeg, en probeerde eerst bij de Tesla chargers bij het Correndon hotel te laden maar daar kon ik niet terecht met mn laaddruppel. Had geen Tesla app en geen tijd om dat te downloaden, account aan te maken etc. Toen doorgereden naar de Mac daar vlakbij naar een Allego paal. Ook daar nergens een RFID symbool waar je de druppel voor kon houden. Weer een QR code voor een app waar je ook weer een account voor moest hebben.
Zelf heb ik zo als hier al door meer vermeld verschillende pasjes en apps. Maar heb een prive EV.
Tesla moet je inderdaad app voor installeren, wel een goedkope snel lader.
Verder heb ik: ANWB, E-Flux, Shell, FreshMile pas. ANWB is bij mij meer voor buitenland als ik met iets anders niet kan laden.
Op https://movemove.com/mobi...2z07Fwuc0qucaAgStEALw_wcBRobonus schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:23:
hun app installeren waar je kan opzoeken waar je met je druppel kunt laden, de evidentie zelve vergelijkbaar met een tankkaart voor een ICE.
Je druppel doet het in elk geval.Robonus schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:23:
Wat betreft Allego: de palen die ik ken hebben een symbool van een soort pasje, daar zit de lezer. Bij de grote snelladers is dat ergens midden onder het scherm, bij de AC lader rechts onder het lampje (geloof ik).
Als het op die plek houden (even wachten op de piep) niet werkt, is er of een storing richting de aanbieder van de druppel of het activeren van de druppel is nog niet helemaal voltooid naar alle partijen.
Zelf laad ik nu eigenlijk overal met de Freshmile pas sinds de Enel bundels het hier niet meer doen. Het is dus niet zo dat je voor elk soort paal een andere pas/app nodig hebt. Wel zul je merken dat sommige aanbieders het niet met alle passen doen; Freshmile doet het bijvoorbeeld niet bij Fastned.
Met een MoveMove druppel zou je volgens mij wel overal terecht moeten kunnen, behalve bij Ionity....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Dit gaat bij mij altijd goed. Freshmile doet dit bijv ook. Je krijgt na verloop van tijd ofwel de hele reservering terug of soms met de laadkosten afgetrokken. Het is een reservering, geen daadwerkelijke afschrijving, maar zo ervaar je het wel. Immers, het geld staat vast. Maak je geen zorgen, duurt gewoonlijk een paar dagen in slechtste geval paar weken. Indien het nl. door de 'verkopende' partij niet wordt vrijgegeven, is het beetje afhankelijk van je bank/creditcardmaatschappij hoe lang dit duurt. Een reservering verloopt na zoveel dagen.Luap82 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:31:
Dank voor de reacties. Omdat ik van het werk alleen de move druppel heb gekregen heb ik niet veel opties. Zelf voorschieten en declareren is een drama dus daar ga ik niet aan beginnen. Ik had al eens gekeken naar die move app maar volgens mij kon je niet filteren. Dus je kan niet specifiek naar snellaadstations zoeken. Ik ga er nog wel eens in duiken. Bedankt iig!
Stukje vanaf Schiphol, maar misschien op de route: bij de McDonalds Leiderdorp net vanaf de A4 staan een paar Allego Snelladers, Fastned in elk geval aan 1 kant.Robonus schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:59:
Dank voor de reacties. Omdat ik van het werk alleen de move druppel heb gekregen heb ik niet veel opties. Zelf voorschieten en declareren is een drama dus daar ga ik niet aan beginnen. Ik had al eens gekeken naar die move app maar volgens mij kon je niet filteren. Dus je kan niet specifiek naar snellaadstations zoeken. Ik ga er nog wel eens in duiken. Bedankt iig!
Maar kun je de navigatie niet laten filteren op snelladers? Hyundai zet het "merk" er ook bij, weet hier hoe MG dat doet. Alleen ionity zou het niet moeten doen, maar zoveel zijn dat er in Nederland ook weer niet.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Dank voor je verslag, geeft een beeld van de ontwikkelingen in Griekenland en dat daar wel progressie is.murdoch1980 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:42:
Afgelopen paar weken zijn wij met onze ID4 op vakantie geweest in Griekenland, wat een bijzondere ervaring was en ook een goed inzicht in hoe men daar naar elektrisch rijden kijkt....
Wij waren afgelopen maand op Kreta, maar daar is elektrisch rijden nog niet echt doorgedrongen. Gelukkig hadden we een ice gehuurd, ik heb zegge en schrijve 1 laadpaal gezien (in Rhetimno bij de haven).
Volgens de app moeten er ca. 8 zijn op het hele eiland. Dat is voor een eiland dat toch een kleine 300km lang is wel wat mager.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Top! Dank voor je reactie. Ik wacht nog ff af.The__Virus schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:39:
[...]
Dit gaat bij mij altijd goed. Freshmile doet dit bijv ook. Je krijgt na verloop van tijd ofwel de hele reservering terug of soms met de laadkosten afgetrokken. Het is een reservering, geen daadwerkelijke afschrijving, maar zo ervaar je het wel. Immers, het geld staat vast. Maak je geen zorgen, duurt gewoonlijk een paar dagen in slechtste geval paar weken. Indien het nl. door de 'verkopende' partij niet wordt vrijgegeven, is het beetje afhankelijk van je bank/creditcardmaatschappij hoe lang dit duurt. Een reservering verloopt na zoveel dagen.
Ik zit erover te denken bij Hertz een Polestar te huren in Spanje. (donderdag al , dus een electromaps pas aanvragen is te laat)
Echter word het mij niet duidelijk hoe het zit met het laden.
Als ik de ABRP app download dan zie ik diverse laadpalen met allemaal andere connectoren.
En krijg je een pas erbij , bij Hertz ? Ik heb ze gebeld maar ze weten het niet en bellen mij terug.
Ik heb de Shell EV app al gedownload en daarmee kan ik voor zover ik zie bij verschillende palen met de bank gewoon betalen (via de app)
Ik heb geen electrische auto ervaring
Als ik de ABRP app download dan zie ik diverse laadpalen met allemaal andere connectoren.
En krijg je een pas erbij , bij Hertz ? Ik heb ze gebeld maar ze weten het niet en bellen mij terug.
Ik heb de Shell EV app al gedownload en daarmee kan ik voor zover ik zie bij verschillende palen met de bank gewoon betalen (via de app)
[ Voor 6% gewijzigd door kevertje1977 op 08-08-2023 09:56 ]
Moedige stap als je nog geen EV ervaring hebt👍🏼kevertje1977 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:52:
Ik zit erover te denken bij Hertz een Polestar te huren in Spanje. (donderdag al , dus een electromaps pas aanvragen is te laat)
Maar moet wel lukken ook met apps om te laden.
Je kan denk ik ook wel met de Electromaps app het laden starten, want in de app zie ik de knop "opladen", zelf geen ervaring mee want ik gebruik hun laadpas.kevertje1977 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:52:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Waar zit je en ga je veel rijden? Met een Shell pas kom je echt al een heel eind. Zou dan wel kijken of je nog een tag kunt krijgen van Shell. Denk niet dat we een tag bij zit. Aangezien transacties niet snel gaan. Electromaps pas is zeker geen must in Spanje imho.kevertje1977 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:52:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dit is voor mij het grootste struikelblok. Ik ben helemaal geen boomer, en kan prima accounts maken en apps installeren, maar daar heb ik een hekel aan. Allemaal brol apps die je telefoon vervuilen, en natuurlijk al je gegevens overal rondstrooien voor lekker veel profiling en advertisements op je mail adres.SnowBigQ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:49:
[...]
Zakelijk lease?
Zelf heb ik zo als hier al door meer vermeld verschillende pasjes en apps. Maar heb een prive EV.
Tesla moet je inderdaad app voor installeren, wel een goedkope snel lader.
Verder heb ik: ANWB, E-Flux, Shell, FreshMile pas. ANWB is bij mij meer voor buitenland als ik met iets anders niet kan laden.
Ik heb een total-energies kaart, en die roamen op zich wel vrij goed op andere aanbieders. Allego, fastned, nog een paar andere, shell ook. Maar ik vertik het om extra passen en apps te nemen.
Onlangs op een kort roadtripje in noord frankrijk kon ik met geen mogelijkheid ionity opstarten (150 kW), terwijl ik me vaag herinner dat me dat eerder wel was gelukt. Ik dus buiten in de regen kutten met die QR code, en m'n kredietkaart online invullen, valideren via de bank, en bij het terug navigeren naar de ionity website, dus steeds errors en problemen. Kan ik er wat aan doen dat ik bij die mastercard telkens extern in een pop-up moet valideren? Werkte dus niet. Uiteindelijk aan een trage lader gehangen die wel die kaart accepteerde.
Ook met chargemap begreep ik totaal niet wat de bedoeling was, en kon ik ook de paal niet starten vanuit de app. Blijkbaar krijg je van chargemap ook een pasje toegestuurd dan? Ik dacht dat ik met NFC kon scannen met de telefoon?
In elk geval, niet iets waar je op een ongeplande casual roadtrip steeds rekening mee wil houden. "Oh daar, de lidl, kan ik daar wel laden??"
Ik rijd deze lease nog uit, maar als over 4 jaar Europa niet iedere aanbieder VERPLICHT om een kredietkaart/bankkaart aan te nemen, is het EV verhaaltje wat mij betreft over en uit. Het is een armoedig geklooi, zonder respect voor de klant, en die mij comfort en gemak ontneemt. Ik heb al een betaalmiddel, waar ik steeds overal in de hele wereld mee terecht kan voor alles. Waar enkel m'n bank aan profiling doet, en ik mijn gegevens niet moet afgeven aan elke aanbieder die in een uithoek van litouwen (voorbeeldje) een paar paaltjes zet.
Ik kan best wel om met de lage range, het snelladen, enz... Maar dit kaartjes/pasjes gegevens is de grootste bijdrage aan een vrij matige EV ervaring.
Fastned en Allego accepteren bijvoorbeeld wel een bankpas, dus het kan wel gewoon. En alle andere palen hebben ook kaartlezers, dus dat moet prima kunnen.
Oh, en een schermpje waar je de prijs kan aflezen zonder steeds een van die erbarmelijke apps er te moeten bijnemen.
Bedankt voor de reacties. Ik vind de Hertz informatie erg verwarrend want hier zeggen ze dat je max 11kw kan laden: https://www.hertz.co.uk/p/electric-vehicles/polestar/faqInspired schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:21:
[...]
Waar zit je en ga je veel rijden? Met een Shell pas kom je echt al een heel eind. Zou dan wel kijken of je nog een tag kunt krijgen van Shell. Denk niet dat we een tag bij zit. Aangezien transacties niet snel gaan. Electromaps pas is zeker geen must in Spanje imho.
Maar verderop staat dat je ook 150kW kan laden met DC charger.
Als je slechts 11kW kan laden dan schiet het niet echt op. Dus ik ga er maar vanuit dat die 150kW een soort standaard is (mits de laadpaal het kan)
Het is ook wel vreemd dat als je Hertz belt men zegt " ja alles zit erbij ". Maar wat dat alles is weten ze niet :-)
Ik heb het geboekt en ga het wel zien. Ik neem aan dat de kabel die bij de Polestar zit wel gangbaar is.
In de ABPR app zie ik namelijk veel laadpalen met diverse connectoren.
[ Voor 6% gewijzigd door kevertje1977 op 08-08-2023 10:41 ]
Bij normale palen kun je met max 11kW laden (AC) en bij snellaadpalen met 150kW (DC). Of nog wat sneller wellicht, weet even zo niet de max snelheid van de P2 uit mijn hoofd. Ik zit zelf rond Alicante en daar is het gewoon prima qua palen. (Iberdrola) Die zijn met Shell gewoon te starten. Als je langere stukken wilt afleggen van de Tesla app ook handig zijn. Daar kun je gewoon een CC aan koppelen en dan kun je laden. Daarnaast zijn er links en rechts ook wat andere snellaadaanbieders. Ionity/Zunder. Ook met app een CC te gebruiken.kevertje1977 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:40:
[...]
Bedankt voor de reacties. Ik vind de Hertz informatie erg verwarrend want hier zeggen ze dat je max 11kw kan laden: https://www.hertz.co.uk/p/electric-vehicles/polestar/faq
Maar verderop staat dat je ook 150kW kan laden met DC charger.
Als je slechts 11kW kan laden dan schiet het niet echt op. Dus ik ga er maar vanuit dat die 150kW een soort standaard is (mits de laadpaal het kan)
Het is ook wel vreemd dat als je Hertz belt men zegt " ja alles zit erbij ". Maar wat dat alles is weten ze niet :-)
Ik heb het geboekt en ga het wel zien.
Die faq gaat ook meer over de UK zie ik. Ik zou obv hiervan zeggen dat er geen laadpas bij zit.
When it comes to paying for charging, only a minority of charging points in the UK accept credit or debit card. Depending on the charging company, you’ll either have to download an app, go to the website or register for an RFID card.
An RFID or a radio frequency identification card can be used at selected EV charging stations across the UK. They allow you to make a payment by simply tapping your card against the reader.
[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 08-08-2023 10:44 ]
Bedankt ! Dat stelt me gerust. Ik kom aan op Valencia en ga eerst naar Murcia en daarna naar Javea.Inspired schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:42:
[...]
Bij normale palen kun je met max 11kW laden (AC) en bij snellaadpalen met 150kW (DC). Of nog wat sneller wellicht, weet even zo niet de max snelheid van de P2 uit mijn hoofd. Ik zit zelf rond Alicante en daar is het gewoon prima qua palen. (Iberdrola) Die zijn met Shell gewoon te starten. Als je langere stukken wilt afleggen van de Tesla app ook handig zijn. Daar kun je gewoon een CC aan koppelen en dan kun je laden. Daarnaast zijn er links en rechts ook wat andere snellaadaanbieders. Ionity/Zunder. Ook met app een CC te gebruiken.
Die faq gaat ook meer over de UK zie ik. Ik zou obv hiervan zeggen dat er geen laadpas bij zit.
[...]
Ik zat even naar twee toekomstige Supercharger Locaties te kijken, weet iemand of die bijwerkingen doorgaans aan het begin van het kwartaal worden doorgevoerd?
Vraag me namelijk af of die in Almere dan op zijn vroegst pas Q4 gaat worden aangezien er in Haarlem al wel een kwartaal wordt aangegeven.
:fill(white):strip_exif()/f/image/56DfDSIuyRc3VnjtqPXNKVRe.png?f=user_large)
Vraag me namelijk af of die in Almere dan op zijn vroegst pas Q4 gaat worden aangezien er in Haarlem al wel een kwartaal wordt aangegeven.
:fill(white):strip_exif()/f/image/56DfDSIuyRc3VnjtqPXNKVRe.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Cx0u5FC6znjLQIbcSmruTS7n.png?f=user_large)
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
@Greatsword planning zegt volgens mij niet mega veel.
Ik begrijp je frustratie wel, maar 100% vertrouwen op slechts één aanbieder is bij EV rijden in het buitenland gewoon vaak niet de handigste aanpak. Het aanvragen van 1 extra laadpasje had (bijna) alle beschreven problemen onderweg opgelost zonder dat je daar allerhande apps bij nodig hebt. Als je niet een beetje flexibeler wil of kan zijn dan is elektrisch rijden misschien inderdaad nog wat te avontuurlijk voor jou.Amos_x schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:34:
[...]
Dit is voor mij het grootste struikelblok. Ik ben helemaal geen boomer, en kan prima accounts maken en apps installeren, maar daar heb ik een hekel aan. Allemaal brol apps die je telefoon vervuilen, en natuurlijk al je gegevens overal rondstrooien voor lekker veel profiling en advertisements op je mail adres.
Ik heb een total-energies kaart, en die roamen op zich wel vrij goed op andere aanbieders. Allego, fastned, nog een paar andere, shell ook. Maar ik vertik het om extra passen en apps te nemen.
<knip>
Ik hoop dat je met een extra pasje alsnog de positieve ervaringen eruit kunt halen zodat je die kunt delen ter inspiratie.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ik had dit jaar soortgelijke slechte ervaringen met Ionity ( aire de Haut-Koeningburg). Wilde ook alleen maar lade als ik app en creditcard zou gebruiken.Amos_x schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:34:
[...]
Dit is voor mij het grootste struikelblok. Ik ben helemaal geen boomer, en kan prima accounts maken en apps installeren, maar daar heb ik een hekel aan. Allemaal brol apps die je telefoon vervuilen, en natuurlijk al je gegevens overal rondstrooien voor lekker veel profiling en advertisements op je mail adres.
Onlangs op een kort roadtripje in noord frankrijk kon ik met geen mogelijkheid ionity opstarten (150 kW), terwijl ik me vaag herinner dat me dat eerder wel was gelukt. Ik dus buiten in de regen kutten met die QR code, en m'n kredietkaart online invullen, valideren via de bank, en bij het terug navigeren naar de ionity website, dus steeds errors en problemen. Kan ik er wat aan doen dat ik bij die mastercard telkens extern in een pop-up moet valideren? Werkte dus niet. Uiteindelijk aan een trage lader gehangen die wel die kaart accepteerde.
Ook met chargemap begreep ik totaal niet wat de bedoeling was, en kon ik ook de paal niet starten vanuit de app. Blijkbaar krijg je van chargemap ook een pasje toegestuurd dan? Ik dacht dat ik met NFC kon scannen met de telefoon?
In elk geval, niet iets waar je op een ongeplande casual roadtrip steeds rekening mee wil houden. "Oh daar, de lidl, kan ik daar wel laden??"
Ik rijd deze lease nog uit, maar als over 4 jaar Europa niet iedere aanbieder VERPLICHT om een kredietkaart/bankkaart aan te nemen, is het EV verhaaltje wat mij betreft over en uit. Het is een armoedig geklooi, zonder respect voor de klant, en die mij comfort en gemak ontneemt. Ik heb al een betaalmiddel, waar ik steeds overal in de hele wereld mee terecht kan voor alles. Waar enkel m'n bank aan profiling doet, en ik mijn gegevens niet moet afgeven aan elke aanbieder die in een uithoek van litouwen (voorbeeldje) een paar paaltjes zet.
Ik kan best wel om met de lage range, het snelladen, enz... Maar dit kaartjes/pasjes gegevens is de grootste bijdrage aan een vrij matige EV ervaring.
Fastned en Allego accepteren bijvoorbeeld wel een bankpas, dus het kan wel gewoon. En alle andere palen hebben ook kaartlezers, dus dat moet prima kunnen.
Oh, en een schermpje waar je de prijs kan aflezen zonder steeds een van die erbarmelijke apps er te moeten bijnemen.
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
Dit soort uitsprakenHachy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:35:
Ik begrijp je frustratie wel, maar 100% vertrouwen op slechts één aanbieder is bij EV rijden in het buitenland gewoon vaak niet de handigste aanpak. Het aanvragen van 1 extra laadpasje had (bijna) alle beschreven problemen onderweg opgelost zonder dat je daar allerhande apps bij nodig hebt. Als je niet een beetje flexibeler wil of kan zijn dan is elektrisch rijden misschien inderdaad nog wat te avontuurlijk voor jou.

Je kent me niet, en je hoeft helemaal geen uitspraken te doen over mijn 'avontuurlijk karakter'. Dat hele gedoe met pasjes en apps is waar heel silicon valley en de "app economy" ziek in is. Namelijk 'creating extra steps' voor iets wat al 30 jaar prima werkt en OPGELOST is. Namelijk een universeel, overal geaccepteerde, gestandaardiseerde betaalmethode

Zijn jullie tweakers niet de eerste om compleet over de zeik te gaan als een apparaat eens geen usb-c gebruikt. en dus geen 'standaard' volgt?
Het feit dat we langzaam als kikkers gekookt worden door techy startups om dit hele klantonvriendelijke gedoe er maar bij te nemen alsof het nooit anders kon, en nooit anders heeft gewerkt, is volledig absurd. Het is een keuze...
En wat ik beoog kan dus wel, want alle fastneds, NE/BE/FR waar ik ooit ben gestopt, kan je prima met een bankkaart betalen (of Allego). Of de wallet op je gsm als je dan toch per se 'inNoVaTIef' wil doen.
Prima infrastructuur trouwens die Fastned. Netjes, proper, overdekt, bankjes, erg over te spreken.
Dit hele gedoe is oplossingen zoeken voor problemen die er nooit zijn geweest. Een beetje zoals een telefoon er bij nemen om een lamp uit te doen, als je voor de schakelaar staat
In Normandie heb je een regio met groen/gele laadpalen van een of andere vage lokale operator. Dit had me serieus kunnen helpen door 's nachts te laden terwijl ik op hotel was. Ik heb gebadged met de total kaart, daarna geconcludeerd dat bankkaart niet werkt. 15 seconden op de paal gelezen en ik was er klaar mee. QR, App, blablabla... Ik ben op vakantie, niet op een IT helpdesk. Ze bekijken het maar.
Gevolg, volgende ochtend een uurtje verliezen om een allego snellader te zoeken

'Aavontuurlijk', het gaat gewoon over comfort en klantvriendelijkheid, niet over een tripje naar de himalaya.
Meer zelfs, als rasechte ICE autoliefhebber heb ik die polestar gekozen en in ontvangst genomen, zonder te beschikken over een eigen laadpaal. Opmerkingen over wat ik wel en niet aandurf, daar heb je me niet mee. Ik sta er heel erg open voor. Ook nooit last van range anxiety en rijd 'm vaak tot 5% leeg of zo. Allemaal prima.
En met slechts 1 badge en nul EV ervaring heb ik meteen na de handover in een nieuwe EV 400km gereden naar het buitenland. Heb ik me echt geen seconde druk over gemaakt, ik zou het wel ervaren 'on the road'. Aan de autosnelwegen, en omdat TOTAL vrij breed geaccepteerd is bij de grote providers (shell, fastned, allego, Total zelf), heb ik eigenlijk geen problemen gehad. Het begint in regios waar lokale aanbieders hun palen hebben.
Neen. De EV zal ik voornamelijk lokaal gebruiken. Is prima te doen voor binnenland, zelfs zonder eigen laadpaal op dit moment. Werk, hobby (binnen bepaalde afstanden), boodschappen, enz...Ik hoop dat je met een extra pasje alsnog de positieve ervaringen eruit kunt halen zodat je die kunt delen ter inspiratie.
Ik ben al op zoek naar een ICE om er naast te houden. Prijzen zijn flink aan het dalen, dus dat kan prima. En verbruik, ach ja, je leeft maar een keer. Gemak > opgelegde beperkingen en extra gedoe.
Heb de mazzel gehad een tesla te kunnen leasen, laatpalen in Nl zijn geen issue en voor een trip is tesla supercharger netwerk perfect.Hachy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
Ik begrijp je frustratie wel, maar 100% vertrouwen op slechts één aanbieder is bij EV rijden in het buitenland gewoon vaak niet de handigste aanpak. Het aanvragen van 1 extra laadpasje had (bijna) alle beschreven problemen onderweg opgelost zonder dat je daar allerhande apps bij nodig hebt. Als je niet een beetje flexibeler wil of kan zijn dan is elektrisch rijden misschien inderdaad nog wat te avontuurlijk voor jou.
Ik hoop dat je met een extra pasje alsnog de positieve ervaringen eruit kunt halen zodat je die kunt delen ter inspiratie.
Alleen destination laden is soms een punt van aandacht maar beter dan het gekut van al die andere merken die er eigenlijk nog niet aan toe zijn.
Over 4 jaar zal het zeker beter zijn en gok dat voor lease rijders EV tegen die tijd de enige optie is in NL
Je maakt er nogal een punt van om met slechts 1 laadkaart alles te willen doen.Amos_x schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:27:
[...]
Dit soort uitsprakenWaarom moet steeds dat vleugje misprijzen en 'judgement' in reacties op een verhaal die een licht kritische noot neerzet (enkel het pasjes gebeuren). Als je het durft om de reële pijnpunten van dit hele EV gebeuren te bespreken, en geen rücksichtslos hoera verhaal op te hangen, wordt je bedankt met overdrijving en kleinering.
Je kent me niet, en je hoeft helemaal geen uitspraken te doen over mijn 'avontuurlijk karakter'. Dat hele gedoe met pasjes en apps is waar heel silicon valley en de "app economy" ziek in is. Namelijk 'creating extra steps' voor iets wat al 30 jaar prima werkt en OPGELOST is. Namelijk een universeel, overal geaccepteerde, gestandaardiseerde betaalmethode![]()
Zijn jullie tweakers niet de eerste om compleet over de zeik te gaan als een apparaat eens geen usb-c gebruikt. en dus geen 'standaard' volgt?
Het feit dat we langzaam als kikkers gekookt worden door techy startups om dit hele klantonvriendelijke gedoe er maar bij te nemen alsof het nooit anders kon, en nooit anders heeft gewerkt, is volledig absurd. Het is een keuze...
En wat ik beoog kan dus wel, want alle fastneds, NE/BE/FR waar ik ooit ben gestopt, kan je prima met een bankkaart betalen (of Allego). Of de wallet op je gsm als je dan toch per se 'inNoVaTIef' wil doen.
Prima infrastructuur trouwens die Fastned. Netjes, proper, overdekt, bankjes, erg over te spreken.
Dit hele gedoe is oplossingen zoeken voor problemen die er nooit zijn geweest. Een beetje zoals een telefoon er bij nemen om een lamp uit te doen, als je voor de schakelaar staat![]()
In Normandie heb je een regio met groen/gele laadpalen van een of andere vage lokale operator. Dit had me serieus kunnen helpen door 's nachts te laden terwijl ik op hotel was. Ik heb gebadged met de total kaart, daarna geconcludeerd dat bankkaart niet werkt. 15 seconden op de paal gelezen en ik was er klaar mee. QR, App, blablabla... Ik ben op vakantie, niet op een IT helpdesk. Ze bekijken het maar.
Gevolg, volgende ochtend een uurtje verliezen om een allego snellader te zoeken![]()
De toekomst van roadtrips.
'Aavontuurlijk', het gaat gewoon over comfort en klantvriendelijkheid, niet over een tripje naar de himalaya.
Meer zelfs, als rasechte ICE autoliefhebber heb ik die polestar gekozen en in ontvangst genomen, zonder te beschikken over een eigen laadpaal. Opmerkingen over wat ik wel en niet aandurf, daar heb je me niet mee. Ik sta er heel erg open voor. Ook nooit last van range anxiety en rijd 'm vaak tot 5% leeg of zo. Allemaal prima.
En met slechts 1 badge en nul EV ervaring heb ik meteen na de handover in een nieuwe EV 400km gereden naar het buitenland. Heb ik me echt geen seconde druk over gemaakt, ik zou het wel ervaren 'on the road'. Aan de autosnelwegen, en omdat TOTAL vrij breed geaccepteerd is bij de grote providers (shell, fastned, allego, Total zelf), heb ik eigenlijk geen problemen gehad. Het begint in regios waar lokale aanbieders hun palen hebben.
[...]
Neen. De EV zal ik voornamelijk lokaal gebruiken. Is prima te doen voor binnenland, zelfs zonder eigen laadpaal op dit moment. Werk, hobby (binnen bepaalde afstanden), boodschappen, enz...
Ik ben al op zoek naar een ICE om er naast te houden. Prijzen zijn flink aan het dalen, dus dat kan prima. En verbruik, ach ja, je leeft maar een keer. Gemak > opgelegde beperkingen en extra gedoe.
Ik denk dat jij nog nooit een betaalprobleem hebt gehad met een creditcard of een debetcard. Ik heb er van elk 2, gewoon voor de zekerheid. En nu heb ik 3 laadpassen, gewoon omdat het makkelijker is een laadpas tegen een paal te houden dan een creditcard.
En weet je wat nog makkelijker is…. Plug en charge. Kan je zowel bij Tesla als bij Fastned. (Niet zeker dat een Polestar ook plug en charge kan laden bij Tesla)
Nu, de EU heeft regels uitgebracht dat elke nieuwe snellaadpaal zal moeten uitgerust worden met een betaalautomaat. Je probleem wordt opgelost!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Sinds kort heeft Equans in Amsterdam de laadpalen van Vattenfall overgenomen. Erg fijn, want via de app laden kost dan maar 30ct/kWh. Minder fijn is dat, net zoals bij Vattenfall, de laadpaal de helft van de tijd de stekker niet vrijgeeft en je weer moet gaan bellen. Overigens veel minder lange wachttijd dan bij Vattenfall, maar toch irritant. Wie weet welke laadpas ik kan gebruiken om ook dit lage tarief te krijgen bij Equans? Zij lijken er zelf niet echt een te hebben.
Plug en charge kan bij een SuC volgens mij alleen met een Tesla, (nog?) niet met andere merken. Zou ideaal zijn als dat wel zou kunnen.Tommie12 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
En weet je wat nog makkelijker is…. Plug en charge. Kan je zowel bij Tesla als bij Fastned. (Niet zeker dat een Polestar ook plug en charge kan laden bij Tesla)
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Voorlopig ziet de echte wereld er nog steeds iets anders uit en jouw frustratie daarover kan je misschien beter elders uiten dan hier in dit topic. Als je zelf licht kritisch bent verwacht dan ook wat lichte kritiek terug. Natuurlijk kun je pijnpunten bespreken maar we zitten hier niet op Facebook, van Tweakers wordt ook enige zelfreflectie en zelfredzaamheid verwacht.Amos_x schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:27:
[...]
Dit soort uitsprakenWaarom moet steeds dat vleugje misprijzen en 'judgement' in reacties op een verhaal die een licht kritische noot neerzet (enkel het pasjes gebeuren). Als je het durft om de reële pijnpunten van dit hele EV gebeuren te bespreken, en geen rücksichtslos hoera verhaal op te hangen, wordt je bedankt met overdrijving en kleinering.
Je kent me niet, en je hoeft helemaal geen uitspraken te doen over mijn 'avontuurlijk karakter'. Dat hele gedoe met pasjes en apps is waar heel silicon valley en de "app economy" ziek in is. Namelijk 'creating extra steps' voor iets wat al 30 jaar prima werkt en OPGELOST is. Namelijk een universeel, overal geaccepteerde, gestandaardiseerde betaalmethode![]()
Het is een eenvoudig feit dat de een het gebrek aan volwassenheid in de e-mobility markt en de kinderziektes die daarbij horen (zoals te weinig klantvriendelijkheid) avontuurlijker vind dan de ander. Je zegt zelf dat het een struikelblok voor je is en het EV verhaaltje 'over en uit is'. Dat ik dat vervolgens 'minder avontuurlijk' noem is geen oordeel, dat oordeel had je zelf allang gegeven.
Top!!Tommie12 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
Nu, de EU heeft regels uitgebracht dat elke nieuwe snellaadpaal zal moeten uitgerust worden met een betaalautomaat. Je probleem wordt opgelost!

Kleine nuance, ik KAN het prima, ik WIL het alleen niet. Duidelijk verschil. Zelfredzaam ben ik genoeg daar waar ik het belangrijk vind.Hachy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:16:
[...]
van Tweakers wordt ook enige zelfreflectie en zelfredzaamheid verwacht.
Vraagje dan, is EV dan enkel voor nerds en app-hipsters? Of mogen mijn ouders van jou ook aan een mooie luxe EV zonder een wildgroei aan pasjes en apps en andere afleidende poespas (dus geen Dacia whatever...)?
En je doet net alsof we weer opnieuw het wiel moeten uitvinden, en alsof mobiliteit met een auto, EV dan, een compleet nieuw gegeven is waarvoor we drastisch andere oplossingen moeten verzinnen. Hoe heet het weer, een 'niet-mature'/onvolwassen markt.
Er is niets onvolwassen of spannend aan een auto, al lang niet meer. EV of niet. De grote lijnen, en alle "spannende" ontwerpen en engineering zijn al lang opgelost, bekend en beheerst door zowat iedere autobouwer. Een waterdichte auto met passende panelen, ophanging, dynamiek... De aandrijving maakt op zich niets uit. Maar een hele industrie heeft van die overvang misbruik gemaakt om vanalles in cloud/SaaS en software te verpakken waar het niet nodig was. En EV=futurisme=iNnOvAtiEEE... Die link hoeft er helemaal niet te zijn. Je kan gewoon de aandrijving vervangen door een elektromotor en batterij en klaar.
En de consument trapt er in, en gelooft effectief dat we bezig zijn met de nieuwe 'moonshot', en aavaard alle geklungel en ondermaatse engineering met de glimlach. Ach ja. "A brave new frontier". Onzin.
Bruikbare EV's bestonden in de jaren 80 ook al.
Het gaat niet over de auto. Het gaat over laadinfrastructuur en roaming. Ik ken diverse oudere mensen die gewoon één of twee pasjes en een paar appjes hebben en al jaren met veel plezier EV rijden.Amos_x schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:48:
[...]
Kleine nuance, ik KAN het prima, ik WIL het alleen niet. Duidelijk verschil. Zelfredzaam ben ik genoeg daar waar ik het belangrijk vind.
Vraagje dan, is EV dan enkel voor nerds en app-hipsters? Of mogen mijn ouders van jou ook aan een mooie luxe EV zonder een wildgroei aan pasjes en apps en andere afleidende poespas (dus geen Dacia whatever...)?
En je doet net alsof we weer opnieuw het wiel moeten uitvinden, en alsof mobiliteit met een auto, EV dan, een compleet nieuw gegeven is waarvoor we drastisch andere oplossingen moeten verzinnen. Hoe heet het weer, een 'niet-mature'/onvolwassen markt.
Er is niets onvolwassen of spannend aan een auto, al lang niet meer. EV of niet. De grote lijnen, en alle "spannende" ontwerpen en engineering zijn al lang opgelost, bekend en beheerst door zowat iedere autobouwer. Een waterdichte auto met passende panelen, ophanging, dynamiek... De aandrijving maakt op zich niets uit. Maar een hele industrie heeft van die overvang misbruik gemaakt om vanalles in cloud/SaaS en software te verpakken waar het niet nodig was. En EV=futurisme=iNnOvAtiEEE... Die link hoeft er helemaal niet te zijn. Je kan gewoon de aandrijving vervangen door een elektromotor en batterij en klaar.
En de consument trapt er in, en gelooft effectief dat we bezig zijn met de nieuwe 'moonshot', en aavaard alle geklungel en ondermaatse engineering met de glimlach. Ach ja. "A brave new frontier". Onzin.
Bruikbare EV's bestonden in de jaren 80 ook al.
Ik krijg zojuist een mail van ESB dat ze een nieuw portaal hebben met een password reset email die 24 uur geldig is. Ik zag het gelukkig op tijd.
Daarna moet je je contract opnieuw activeren, alleen daarbij krijg ik een foutmelding dat de data niet opgeslagen kon worden.
Ik heb een mail gestuurd naar ESB, maar ik dacht deel het hier even zodat anderen er ook vanaf weten mochten ze hun mail niet lezen en dit topic wel
Daarna moet je je contract opnieuw activeren, alleen daarbij krijg ik een foutmelding dat de data niet opgeslagen kon worden.
Ik heb een mail gestuurd naar ESB, maar ik dacht deel het hier even zodat anderen er ook vanaf weten mochten ze hun mail niet lezen en dit topic wel
Yep,Ben 70+;Heb 11 pasjes en veel apps en rij al 4 jaar EV, ook in het buitenland. Als je gemak wilt kom je met Shellpasje en Fastnedapp en Tesla app heel West-Europa door.Hachy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:58:
[...]
Het gaat niet over de auto. Het gaat over laadinfrastructuur en roaming. Ik ken diverse oudere mensen die gewoon één of twee pasjes en een paar appjes hebben en al jaren met veel plezier EV rijden.
Ik verbaas me telkens weer over de weerstand tegen pasjes. Toen LPG opkwamheb ik nooit iemand horen mopperen overhoe moeilijk verkrijgbaar het was en hoe ingewikkeld en gevaarlijk het zelf laden was.
Inderdaad, op die manier zijn er wel meer pijnpunten te vinden.Tommie12 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
Je maakt er nogal een punt van om met slechts 1 laadkaart alles te willen doen.
Ik denk dat jij nog nooit een betaalprobleem hebt gehad met een creditcard of een debetcard. Ik heb er van elk 2, gewoon voor de zekerheid. En nu heb ik 3 laadpassen, gewoon omdat het makkelijker is een laadpas tegen een paal te houden dan een creditcard.
Een aantal jaren geleden heb ik een roadtrip gedaan door Europa. In Polen kon ik toch echt niet betalen met mijn Rabobank pinpas, toen moest ik overschakelen naar mijn creditcard.
Later hetzelfde in Letland maar dan met de ING pinpas. Gelukkig had ik mijn creditcard mee. Hoe ik anders had moeten betalen bij het tankstation na het tanken? Geen idee, ergens pinnen en cash afrekenen?
Ook op dit soort reizen doe je voorbereiding en neem je dus een extra pasje mee. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijk als je het niet doet.
Vraag gewoon 2-3 gratis pasjes aan en je kan gewoon overal laden.
Hier ook het mailtje gehad, account aangemaakt maar kan ook geen betaalmethode instellen. Op dat tabje lijkt alles greyed-out. Ben benieuwd met welke reactie ze komen.yeehaw schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:12:
Ik krijg zojuist een mail van ESB dat ze een nieuw portaal hebben met een password reset email die 24 uur geldig is. Ik zag het gelukkig op tijd.
[ Voor 19% gewijzigd door Headshot_NL op 08-08-2023 15:24 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Met welke app laad je in Amsterdam?--Christiaan-- schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:00:
Sinds kort heeft Equans in Amsterdam de laadpalen van Vattenfall overgenomen. Erg fijn, want via de app laden kost dan maar 30ct/kWh. Minder fijn is dat, net zoals bij Vattenfall, de laadpaal de helft van de tijd de stekker niet vrijgeeft en je weer moet gaan bellen. Overigens veel minder lange wachttijd dan bij Vattenfall, maar toch irritant. Wie weet welke laadpas ik kan gebruiken om ook dit lage tarief te krijgen bij Equans? Zij lijken er zelf niet echt een te hebben.
De chargepoint app laad hier de palen met 0,30ct/kwh zien. En die hebben een gratis pas voorzover ik weet. Het enige issue is dat het prepaid is en ze af en toe rare voorschotten afschrijven.
[ Voor 13% gewijzigd door yeehaw op 08-08-2023 15:27 ]
Je kan op edit method klikken en dan kan je wel de IBAN invullen. Maar bij het opslaan gaat het bij mij fout.Headshot_NL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:16:
[...]
Hier ook het mailtje gehad, account aangemaakt maar kan ook geen betaalmethode instellen. Op dat tabje lijkt alles greyed-out. Ben benieuwd met welke reactie ze komen.
Gebruik je een mobiel wellicht? In de email staat namelijk:yeehaw schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Je kan op edit method klikken en dan kan je wel de IBAN invullen. Maar bij het opslaan gaat het bij mij fout.
"Hinweis: Zum Speichern Ihrer Zahlmethode benötigen Sie einen Laptop, Tablet oder PC. Ein mobiles Endgerät ist in diesem Falle nicht ausreichend."
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd trouwens.
[ Voor 5% gewijzigd door Medjai op 08-08-2023 15:39 ]
Ah, hier ook die mailtjes gehad en meteen het stappenplan doorlopen. Bij mij ging het probleemloos, inclusief betaalmethode instellen (credit card). Beetje knullig zoals dit gaat, maar voor mij maakt €0,38/kWh veel goed.yeehaw schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:12:
ik heb nu de ANWB/Eneco druppel maar omdat die een vast tarief heeft wat best hoog ligt vergeleken met sommige aanbieders wilde ik er een tweede pas bij voor als de aanbieder een laag tarief heeft.
E-Flux lijkt daarvoor een goede kandidaat of ben ik op de verkeerde sites aan het vergelijken?
E-Flux lijkt daarvoor een goede kandidaat of ben ik op de verkeerde sites aan het vergelijken?
Charge Assist, die van Equans zelf volgens mij. Dat is de app die je krijgt als de QR code op de laadpaal scant.yeehaw schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:21:
[...]
Met welke app laad je in Amsterdam?
De chargepoint app laad hier de palen met 0,30ct/kwh zien. En die hebben een gratis pas voorzover ik weet. Het enige issue is dat het prepaid is en ze af en toe rare voorschotten afschrijven.
Ik begrijp uit Laadpastop10 dat die pas wel 3 euro per maand + 0,45 per transactie kost, dat is juist wat ik probeer te voorkomen
Heb net ook een mail gestuurd met de foutmelding dat de data niet opgeslagen kan worden. Hoop dat het niet ligt aan het feit dat we geen duitse klant zijn zoals ergens nu vermeld staat dat dit alleen voor bepaalde partijen geldt.yeehaw schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:12:
Hmm dus met Visa geldt het wel goed, heb zelf geen visa maar ICS mastercard. Via sepa met NL<banknaam><rekening nummer> gaat het fout.vanaalten schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:39:
[...]
Ah, hier ook die mailtjes gehad en meteen het stappenplan doorlopen. Bij mij ging het probleemloos, inclusief betaalmethode instellen (credit card). Beetje knullig zoals dit gaat, maar voor mij maakt €0,38/kWh veel goed.
Even snel gekeken blijkbaar betaalde ik al via creditcard dus nu ingevoerd, opgeslagen en geverifieerd lijkt nu wel goed te gaan. Waarschijnlijk kan het systeem dus niet omgaan met NL bankrekeningen.
[ Voor 19% gewijzigd door Wingie op 08-08-2023 16:08 ]
Ah inderdaad, het is me gelukt om hem in te vullen en op te slaan. Gaf ook de melding "The dataset is stored."yeehaw schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Je kan op edit method klikken en dan kan je wel de IBAN invullen. Maar bij het opslaan gaat het bij mij fout.
Ik heb echter wel de creditcard optie gebruikt.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
En heb je dat gas afgerekend met bankkaart/creditcard neem ik aan? Want dat is waar het om ging. Pasjes, het staat in de topic titel.grunaubaby schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:14:
[...]
Yep,Ben 70+;Heb 11 pasjes en veel apps en rij al 4 jaar EV, ook in het buitenland. Als je gemak wilt kom je met Shellpasje en Fastnedapp en Tesla app heel West-Europa door.
Ik verbaas me telkens weer over de weerstand tegen pasjes. Toen LPG opkwamheb ik nooit iemand horen mopperen overhoe moeilijk verkrijgbaar het was en hoe ingewikkeld en gevaarlijk het zelf laden was.
Als je echt koppig wil doen en het argument (hoe slecht dan ook volgens jou, prima) niet wil begrijpen en verbasteren door een niet ter zake doende analogie/metafoor. Tja, dan ben je gewoon een moedwillig niet ter goeder trouw in deze discussie.
Om het toch nog even uit te schrijven: LPG is en blijft een zeer kleine niche/uitzondering op de regel. Het tanken van LPG is een mechanische aangelegenheid, zoals je met andere mechaniek ook wel hebt (perslucht, tuinslangen, weet ik het). Dat weet je op voorhand, en daar KIES je voor. EV's worden op zijn minst opgedrongen, en je hebt het maar te doen met en wildgroei aan providers.
Het zou me verbazen als er nog meer dan 80k auto's in NL op LPG rijden, en het was vooral een bezigheid voor oldtimers. Dit is ongeveer evenveel als er EV's verkocht worden per jaar.
Charge Assist is van Greenflux.--Christiaan-- schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:52:
[...]
Charge Assist, die van Equans zelf volgens mij. Dat is de app die je krijgt als de QR code op de laadpaal scant.
Ik begrijp uit Laadpastop10 dat die pas wel 3 euro per maand + 0,45 per transactie kost, dat is juist wat ik probeer te voorkomen. Klopt dat?
Bij nieuwere Equans laadpalen kan je over het algemeen het beste laadpassen gebruiken die het cpo tarief in rekening brengen. Als je daarbinnen nog keuzestress hebt kijk dan bij laadpassen van LMS zoals Greenchoice, Greencaravan en Elbizz omdat die net als Equans samen binnen de LMS infrastructuur zitten en je daardoor minder kans hebt op eventuele extra (roaming) kosten.
[ Voor 20% gewijzigd door Hachy op 08-08-2023 16:40 ]
In die tijd ging je op vakantie met Belgische Francs, FranseFrancs, Zwitserse Francs, italiaanse Lires en Dmarken.Amos_x schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:19:
[...]
En heb je dat gas afgerekend met bankkaart/creditcard neem ik aan? Want dat is waar het om ging. Pasjes, het staat in de topic titel.
Als je echt koppig wil doen en het argument (hoe slecht dan ook volgens jou, prima) niet wil begrijpen en verbasteren door een niet ter zake doende analogie/metafoor. Tja, dan ben je gewoon een moedwillig niet ter goeder trouw in deze discussie.
Om het toch nog even uit te schrijven: LPG is en blijft een zeer kleine niche/uitzondering op de regel. Het tanken van LPG is een mechanische aangelegenheid, zoals je met andere mechaniek ook wel hebt (perslucht, tuinslangen, weet ik het). Dat weet je op voorhand, en daar KIES je voor. EV's worden op zijn minst opgedrongen, en je hebt het maar te doen met en wildgroei aan providers.
Het zou me verbazen als er nog meer dan 80k auto's in NL op LPG rijden, en het was vooral een bezigheid voor oldtimers. Dit is ongeveer evenveel als er EV's verkocht worden per jaar.
Helemaal eens en herkenbaar.Tommie12 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
Je maakt er nogal een punt van om met slechts 1 laadkaart alles te willen doen.
@Amos_x
Die tijden dat je >2 pasjes en/of apps nodig had is wel geweest. Ik heb de afgelopen weken door Duitsland, Oostenrijk en Italië gereisd en alles met de Elli kaart/app gedaan. Een nette €0,50/kWh
2 uitzonderingen:
- Nabij ons vakantieadres kan ik voor €0,45/kWh snelladen door lokaal met pin of creditcard te betalen.
- Zojuist gratis 30kWh kunnen laden bij 1 van de 4 laadstations bij de Pitztaler Gletscher.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Altijd gevaarlijk om te zeggen😊. Want:Amos_x schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:34:
Dit is voor mij het grootste struikelblok. Ik ben helemaal geen boomer,
Is een perfecte beschrijving van een Boomer....en kan prima accounts maken en apps installeren, maar daar heb ik een hekel aan. Allemaal brol apps die je telefoon vervuilen, en natuurlijk al je gegevens overal rondstrooien voor lekker veel profiling en advertisements op je mail adres.
Zeker als je dat laat volgen door een flinke lap tekst met veel lettertjes😁
Toen was er nog geen internet/Tweakers/Facebook/Twitter*grunaubaby schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:14:
[...]
Toen LPG opkwamheb ik nooit iemand horen mopperen overhoe moeilijk verkrijgbaar het was en hoe ingewikkeld en gevaarlijk het zelf laden was.
*Doorhalen wat niet van toepassing is
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Volgens mij krijg ik alleen het CPO tarief berekend. In ieder geval zeker geen maand abonnement.--Christiaan-- schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:52:
[...]
Charge Assist, die van Equans zelf volgens mij. Dat is de app die je krijgt als de QR code op de laadpaal scant.
Ik begrijp uit Laadpastop10 dat die pas wel 3 euro per maand + 0,45 per transactie kost, dat is juist wat ik probeer te voorkomen. Klopt dat?
EV is een transitie, en dan krijg je altijd gedoe, mensen die tegen zijn en mensen die het geweldig vinden. Kenmerk van een transitie is ook altijd dat iedereen betrokken is. Van overheid tot deelnemer. Dus een "ze moeten het regelen" is vaak niet een juiste stellingHachy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:58:
[...]
Het gaat niet over de auto. Het gaat over laadinfrastructuur en roaming. Ik ken diverse oudere mensen die gewoon één of twee pasjes en een paar appjes hebben en al jaren met veel plezier EV rijden.
En sommigen passen zich best ok aan. Ik kwam vrijdag bij de lidl in Antwerpen (een ouder) iemand tegen die mij hulp vroeg of hij met "deze paal" ook kon laden. Was zijn eerste keer
Het is niet moeilijk, maar gewoon even wennen. En inderdaad: laadpalen waarop je ook met een betaalpas kan betalen is zeker handig. Voor mij (geen pasje bij me, niet het juiste pasje) en voor diegenen die niet wíllen wennen aan pasjes. Wat anderen juist weer graag willen behouden omdat je vaak tot vele euro's kan besparen op een laadsessie.
We gaan gewoon naar een hybride situatie en uiteindelijk zal het laadpasjessysteem uitsterven (verwacht ik) ergens over 5 tot 10 jaar. Ik profiteer er nu even zoveel mogelijk van
Ik moet eerlijk toegeven dat ik die zin een aantal keer heb herlezen, want met dat "oud kreng" wist ik niet zo onmiddellijk of dit op die persoon dan wel op die auto sloeg ...oltk schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:51:
[...]
...
Ik kwam vrijdag bij de lidl in Antwerpen (een ouder) iemand tegen die mij hulp vroeg of hij met "deze paal" ook kon laden. Was zijn eerste keerHet was nogal een oud kreng met alleen AC. ...
Model 3 LR (model 2023)
Tja. Toen ik mijn EV kocht was dat ook niet een moedige stapeltron schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:15:
[...]
Moedige stap als je nog geen EV ervaring hebt👍🏼
Maar moet wel lukken ook met apps om te laden.
Beste EV-rijders,
Ik ben aan het bekijken of EV rijden iets voor ons gezin is. Ben al veel tegen gekomen maar ben nog lost op laadpassen.
Welke zou ik moeten hebben als ik voornamelijk in Nederland ben. Soms misschien ff uitstapje buitenland. Waar kan ik dan het goedkoopst opladen incl laadverlies die er zal zijn. Hebben jullie handige ervaringstips? Zijn er ook gratis oplaadpunten of vloek ik nu echt in de kerk haha.... heb wel eens gelezen bij een lidl bijvoorbeeld maar of dit echt waar is??????
Ik ben aan het bekijken of EV rijden iets voor ons gezin is. Ben al veel tegen gekomen maar ben nog lost op laadpassen.
Welke zou ik moeten hebben als ik voornamelijk in Nederland ben. Soms misschien ff uitstapje buitenland. Waar kan ik dan het goedkoopst opladen incl laadverlies die er zal zijn. Hebben jullie handige ervaringstips? Zijn er ook gratis oplaadpunten of vloek ik nu echt in de kerk haha.... heb wel eens gelezen bij een lidl bijvoorbeeld maar of dit echt waar is??????
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Komaan man, wie is hier koppig?Amos_x schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:19:
[...]
En heb je dat gas afgerekend met bankkaart/creditcard neem ik aan? Want dat is waar het om ging. Pasjes, het staat in de topic titel.
De EU heeft net geregeld dat nieuwe snellaadpalen met een betaalpas moeten uitgerust worden. Dan is het toch klaar voor jou.
EV is in die mate nog een niche dat slechts 2-3% van de vloot al een EV is. Bij nieuwe bestellingen gaat het over 20-30%.
Met een EV ben je dus nog altijd early adopter of very fast follower, maar je bent niet de gemiddelde automobilist.
Waarom denk je dat een electrische auto je opgedrongen wordt?
Kies dan toch gewoon benzine, en bekijk het binnen 10 jaar nog eens.
Tot in 2033?
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3Devke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:19:
Beste EV-rijders,
Lees dit eerst eens, en stel dan je vragen wat gerichter.
Ik zou beginnen met een pas van Freshmile en Shell, en de app van Tesla.
Tesla is doorgaans het goedkoopst wat snelladen betreft.
Maak je niet te veel zorgen over laadverliezen, je kan daar zelf weinig aan doen, behalve dan proberen zo veel mogelijk thuis te laden met een vermogen van 4-7 kW.
Gratis is zeldzaam.
@Amos_x Je hebt inmiddels al de nodige reacties ontvangen maar laat ik de mijne ook toevoegen.
Ik ben inmiddels 70 en heb sinds januari 2019 een EV. Heb nu ruim 135.000 km op de teller.
Ben er diverse malen mee op vakantie geweest in Duitsland, Denemarken, Zweden, België, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Zwitserland.
M.n. de reizen in het buitenland vereis(t)en wel enige voorbereiding. Heb in de loop der jaren heel wat passen besteld en apps gedownload. In 2019 zijn we naar Denemarken en Zweden geweest en met name aan de oostkust van Zweden waren toentertijd een beperkt aantal laadpalen van een lokale provider. Dat is 1 van de problemen van de laadpalenmarkt: deze is in eerste instantie bottom up opgebouwd door lokale energieproducenten en pas veel later top down (Fastned, Ionity). De huidige infrastructuur van laadpalen in Europa weerspiegelt ook nog het verschil in regulering per land.
Terug naar Zweden 2019. Ik had van de lokale aan de oostkust opererende laadpaalprovider een pas aangevraagd en gekregen en heb uiteindelijk voor een bedrag van omgerekend 25 euro geladen. Betaling vond plaats via facturering achteraf. Kun je het anno 2023 nog voorstellen?
Ik kreeg de factuur in lokale valuta (Zweedse kronen) ongeveer een half jaar later. Om die 25 euro te kunnen betalen rekende mijn bank ruim 15 euro aan transactiekosten. Vond ik voor een bedrag van 25 euro wat aan de hoge kant. Ik zag dat het Zweedse bedrijf ook een euro rekening had. Ik heb een e-mail gestuurd naar het bedrijf, mijn probleem voorgelegd en gevraagd of ik het bedrag ook in euro’s kon overboeken. Kreeg in eerste instantie geen reactie. Nogmaals e-mail gestuurd en kreeg toen een e-mail terug dat ik het geld ook op hun euro rekening kon overmaken en dat ik dat zelf maar moest doen op basis van de op het moment van overschrijving actuele valutakoers. Kun je het voorstellen? Heb dat gedaan en op die manier 15 euro bespaard. Uiteraard volkomen belachelijk maar het geeft wel iets weer van het ‘avontuur’ waaraan anderen ook refereerden.
Vier jaar later ziet de wereld er al heel anders uit. Ideaal? Zeker niet, maar het gaat wel de goede kant uit. En aan de ‘oude’ situatie heb ik ook nog goede herinneringen. Uitdagingen en onbekende terreinen spreken mij persoonlijk meer aan dan comfort en luxe. Maar ik heb er geen enkel probleem mee als anderen daar anders over denken.
Ik ben inmiddels 70 en heb sinds januari 2019 een EV. Heb nu ruim 135.000 km op de teller.
Ben er diverse malen mee op vakantie geweest in Duitsland, Denemarken, Zweden, België, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Zwitserland.
M.n. de reizen in het buitenland vereis(t)en wel enige voorbereiding. Heb in de loop der jaren heel wat passen besteld en apps gedownload. In 2019 zijn we naar Denemarken en Zweden geweest en met name aan de oostkust van Zweden waren toentertijd een beperkt aantal laadpalen van een lokale provider. Dat is 1 van de problemen van de laadpalenmarkt: deze is in eerste instantie bottom up opgebouwd door lokale energieproducenten en pas veel later top down (Fastned, Ionity). De huidige infrastructuur van laadpalen in Europa weerspiegelt ook nog het verschil in regulering per land.
Terug naar Zweden 2019. Ik had van de lokale aan de oostkust opererende laadpaalprovider een pas aangevraagd en gekregen en heb uiteindelijk voor een bedrag van omgerekend 25 euro geladen. Betaling vond plaats via facturering achteraf. Kun je het anno 2023 nog voorstellen?
Ik kreeg de factuur in lokale valuta (Zweedse kronen) ongeveer een half jaar later. Om die 25 euro te kunnen betalen rekende mijn bank ruim 15 euro aan transactiekosten. Vond ik voor een bedrag van 25 euro wat aan de hoge kant. Ik zag dat het Zweedse bedrijf ook een euro rekening had. Ik heb een e-mail gestuurd naar het bedrijf, mijn probleem voorgelegd en gevraagd of ik het bedrag ook in euro’s kon overboeken. Kreeg in eerste instantie geen reactie. Nogmaals e-mail gestuurd en kreeg toen een e-mail terug dat ik het geld ook op hun euro rekening kon overmaken en dat ik dat zelf maar moest doen op basis van de op het moment van overschrijving actuele valutakoers. Kun je het voorstellen? Heb dat gedaan en op die manier 15 euro bespaard. Uiteraard volkomen belachelijk maar het geeft wel iets weer van het ‘avontuur’ waaraan anderen ook refereerden.
Vier jaar later ziet de wereld er al heel anders uit. Ideaal? Zeker niet, maar het gaat wel de goede kant uit. En aan de ‘oude’ situatie heb ik ook nog goede herinneringen. Uitdagingen en onbekende terreinen spreken mij persoonlijk meer aan dan comfort en luxe. Maar ik heb er geen enkel probleem mee als anderen daar anders over denken.
Zit momenteel nog in Zwitserland. Gratis geladen bij een Lidl, mag maar voor 20 minuten a 50 Kw. Maar half uur later opnieuw gedaan. Wel ook daar boodschappen gedaan.Devke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:19:
Beste EV-rijders,
Denk dat laadpassen het laatste is wat je je druk om moet maken, zeker wanneer je voornamelijkin Nederland blijft. Er zijn al een aantal genoemd, maar kijk ook naar ANWB en de pas van het automerk zelf. Als je het goedkoopste uit wil zijn kan het best zo zijn dat over een half jaar die pas niet meer werkt of de goedkoopste is, wanneer je eindelijk de auto geleverd krijgt (uitgaande van een nieuwe).Devke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:19:
Beste EV-rijders,
Belangrijker is een afweging te maken naar wensen en kosten, en ga hierbij niet uit van de goedkoopste optie, maar bijvoorbeeld van shell of de merk pas. Kijk ook hoeveel je thuis zou kunnen laden....
En vergeet het belangrijkste niet: wat voor rijder ben je? Knal je wisselend met partner de hele dag door, of laat je elke 2 uur de boel even uit voor een korte pauze.....
Laadverlies is voor een deel gewoon de energie die verloren gaat als warmte bij het opladen. Deze ligt redelijk vast per kWh. Daarnaast heb je stroom die nodig is om het hele laadgebeuren te laten werken. Deze is afhankelijk van AC of DC (DC zou efficiënter moeten zijn), en hoe lang het laden duurt. Met een granny charger heb je meer laadverlies dan aan een 22kW AC paal (als de auto dat kan)
Vlak voor de vakantie een maand geabonneerd op EnBW ladetarif L (€0,39 bij enbw, €0,50 bij bijna alle andere Hpc’s (niet Ionity))
Kosten ca €17,-
Ik heb er welgeteld 3 dagen gebruik van kunnen maken. Alleen voor Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers. In die drie dagen ben ik wel met de caravan naar Karinthië gereden 😁. Vanavond kreeg ik deze mail:
Kosten ca €17,-
Ik heb er welgeteld 3 dagen gebruik van kunnen maken. Alleen voor Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers. In die drie dagen ben ik wel met de caravan naar Karinthië gereden 😁. Vanavond kreeg ik deze mail:
:strip_exif()/f/image/XvTAH0MDqxcfvcYUBIzIr6fn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp
Mening bijgesteld, post verwijderd. Was té positief jegens een forumlid, naderhand bekeken.
[ Voor 90% gewijzigd door flupp op 14-08-2023 21:16 ]
Model 3 LR (model 2023)
Ik heb het wel, met een Zwitsers adresL.Hou schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:29:
Vlak voor de vakantie een maand geabonneerd op EnBW ladetarif L (€0,39 bij enbw, €0,50 bij bijna alle andere Hpc’s (niet Ionity))
Kosten ca €17,-
[Afbeelding]
Kennelijk zit ik nog onder de radar. Maar ook nog niet het abotarief ingesteld. ga ik wellicht met wintersport nog doen.L.Hou schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:29:
Kosten ca €17,-
[Afbeelding]
Overigens als NL adres het probleem vormt kun je vrij eenvoudig een duits adres "huren". Er zijn partijen die dit soort services bieden. Maar goed, dan verdampt je voordeel ook wel snel.
Tip: neem het abbo dan heel kort vantevoren en misschien helpt het om de fysieke laadpas niet aan te vragen. Die heb ik wel aangevraagd en moesten ze natuurlijk opsturen…… naar NLeltron schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:43:
[...]
Kennelijk zit ik nog onder de radar. Maar ook nog niet het abotarief ingesteld. ga ik wellicht met wintersport nog doen.
Overigens als NL adres het probleem vormt kun je vrij eenvoudig een duits adres "huren". Er zijn partijen die dit soort services bieden. Maar goed, dan verdampt je voordeel ook wel snel.
Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp
Of 14 dagen voordat je gaat naar de wintersport je pas daar aan laten komeneltron schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:43:
[...]
Kennelijk zit ik nog onder de radar. Maar ook nog niet het abotarief ingesteld. ga ik wellicht met wintersport nog doen.
Bij mijn zwitsers adres is alleen de pas aangekomen verder nooit iets van EnBW.
Wat zou de beste laadpas zijn voor een hybride accu met 50KM ratio? Ik kom uit op een anwb card. Maar weet niet zeker of dit de goede oplossing is. Ik wil geen abonnement.
Waar verwacht je te laden? Op basis daarvan kun je gerichter zoeken naar de meest voordelige optie.Farabi schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:48:
Wat zou de beste laadpas zijn voor een hybride accu met 50KM ratio? Ik kom uit op een anwb card. Maar weet niet zeker of dit de goede oplossing is. Ik wil geen abonnement.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ben nieuw in het wereldje. Bij winkelcentra's en woonwijken. Of bedoel je de naam van een oplaadstation?Eiríkr schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:56:
[...]
Waar verwacht je te laden? Op basis daarvan kun je gerichter zoeken naar de meest voordelige optie.
Wanneer jij (bijvoorbeeld) altijd alleen maar bij een Vattenfall paal in de straat gaat laden, is een Vattenfall pas de meest voordelige optie.Farabi schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:57:
[...]
Ben nieuw in het wereldje. Bij winkelcentra's en woonwijken. Of bedoel je de naam van een oplaadstation?
Je zou dus kunnen kijken wie de aanbieders van die palen zijn.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik had met mijn plugin een Vattenfal kaart. De laatste jaren vond ik het echter sneu on mijn plugin te laden waardoor er een EV wellicht niet kon laden. Daarnaast was het bereik intussen teruggelopen naar 25km.
Nu ik een EV heb zou ik het sneu vinden als ik echt moet laden een een PHEV houdt een laadpaal bezet.
Nu ik een EV heb zou ik het sneu vinden als ik echt moet laden een een PHEV houdt een laadpaal bezet.
Waarom zou het laden van een PHEV sneu zijn?
Juist in zo'n ding rijden een hem nooit opladen is in mijn ogen sneu want dan ben je het hele milieuvoordeel van dat ding kwijt.
Ik ken een aantal mensen met een grote PHEV die de auto regelmatig als trekauto gebruiken waardoor volledig elektrisch nog niet haalbaar is.
Korte stukken lokaal verkeer, waarbij een grote ICE juist het minst efficiënt is, rijden ze volledig elektrisch.
Ik heb ook een buurman die een PHEV heeft gekocht, alleen maar omdat deze uit voorraad was te leveren, en deze nog nooit aan een laadpaal heeft gehad.
Dat een PHEV staat te laden is niet het probleem. Het probleem is dat het er op lijkt dat sommige PHEV rijders hun auto vaak langer aan de laadpaal laten staan dan noodzakelijk.
Maar hetzelfde geldt ook voor sommige BEV rijders.
Juist in zo'n ding rijden een hem nooit opladen is in mijn ogen sneu want dan ben je het hele milieuvoordeel van dat ding kwijt.
Ik ken een aantal mensen met een grote PHEV die de auto regelmatig als trekauto gebruiken waardoor volledig elektrisch nog niet haalbaar is.
Korte stukken lokaal verkeer, waarbij een grote ICE juist het minst efficiënt is, rijden ze volledig elektrisch.
Ik heb ook een buurman die een PHEV heeft gekocht, alleen maar omdat deze uit voorraad was te leveren, en deze nog nooit aan een laadpaal heeft gehad.
Dat een PHEV staat te laden is niet het probleem. Het probleem is dat het er op lijkt dat sommige PHEV rijders hun auto vaak langer aan de laadpaal laten staan dan noodzakelijk.
Aan alles komt een eind.
Fysieke pas heb ik al een paar jaar.L.Hou schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:50:
[...]
Tip: neem het abbo dan heel kort vantevoren en misschien helpt het om de fysieke laadpas niet aan te vragen. Die heb ik wel aangevraagd en moesten ze natuurlijk opsturen…… naar NL
Ik heb de pas al een paar jaar. Wel ooit vanuit Zwitserland besteld, maar gewoon naar NL laten sturen.niki_lauda schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:29:
[...]
Of 14 dagen voordat je gaat naar de wintersport je pas daar aan laten komen![]()
Bij mijn zwitsers adres is alleen de pas aangekomen verder nooit iets van EnBW.
@Jaapio_B PHEV's moeten zeker opladen, want anders rijd je inderdaad in een zware inefficiënte ICE rond (verbruik van een 530e bijvoorbeeld is niet min!)
Maar een PHEV komt enkel tot z'n recht als je zelf thuis kan laden. In verhouding met BEV's laden ze die 'miniscule' aandrijfbatterij zeer langzaam op. Ze houden dus onevenredig lang de paal bezet.
Als ik ergens aankom met 5% en niet kan laden, kan ik niet meer naar huis. Een PHEV kan tenminste nog thuis raken op benzine. Ik ben dan het haasje...
Maar een PHEV komt enkel tot z'n recht als je zelf thuis kan laden. In verhouding met BEV's laden ze die 'miniscule' aandrijfbatterij zeer langzaam op. Ze houden dus onevenredig lang de paal bezet.
Als ik ergens aankom met 5% en niet kan laden, kan ik niet meer naar huis. Een PHEV kan tenminste nog thuis raken op benzine. Ik ben dan het haasje...
Ik snap je punt, maar beetje overdreven is het ook wel.Amos_x schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:44:
@Jaapio_B PHEV's moeten zeker opladen, want anders rijd je inderdaad in een zware inefficiënte ICE rond (verbruik van een 530e bijvoorbeeld is niet min!)
Als ik ergens aankom met 5% en niet kan laden is er bij mij iets fout gegaan. Ik ben niet vol vertrokken, of ik rekende op een paal die niet beschikbaar bleek. In dat geval geen man overboord en ga ik onderweg 10-min snelladen (is me overigens nog vrijwel nooit overkomen, 1x in 4 jaar of zo).
En laadsnelheden van BEV zijn behoorlijk verschillend. Sommige laden langzamer dan PHEV. Met name als BEV 1F is op 11kW paal.
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 09-08-2023 18:37 ]
Sneu als je een laadpaal bezet houd. Verder zeker laden.Jaapio_B schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:27:
Waarom zou het laden van een PHEV sneu zijn?
Hebben anderen met Becharge ook dat je dit nergens meer kunt gebruiken?
Ik kan niet meer starten met de app (android) maar ook niet met de pas.
Geprobeerd bij snelladers van BP en Ecotap en langzame laders van totalenergies waar ik hem altijd gebruik.
De klantenservice reageert er niet op en heeft mijn 38 euro bundel gewoon maar teruggestort..
Ik kan niet meer starten met de app (android) maar ook niet met de pas.
Geprobeerd bij snelladers van BP en Ecotap en langzame laders van totalenergies waar ik hem altijd gebruik.
De klantenservice reageert er niet op en heeft mijn 38 euro bundel gewoon maar teruggestort..
Wat sneu is, is dat er blijkbaar nog steeds nieuwe (PH)EV's verkocht worden die NIET 3 fase AC kunnen laden. Bij PHEVs laat het zien dat het de fabrikant alleen gaat om het verbruik op papier, want leeg naar vol terwijl je de supermarkt doorgaat zorgt voor meer electrisch rijden. Ook als hij in een (dik) uur van leeg naar vol gaat is de bereidheid om hem snel van de paal te halen veel groter.janne_nl schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:14:
[...]
Sneu als je een laadpaal bezet houd. Verder zeker laden.
En het gaat hier niet alleen om goedkope PHEVs.... Kuch Porsche Panamera Kuch....
Maar we gaan hier weer off topic....
Net nota Shell Recharge gekregen voor Total Energies in Frankrijk voor hpc-laden.
Blijkt dat ze kWh en minuten (geen overstay, pure laadtijd) afrekenen en dan wordt het samen wel een dure grap (ruim € 0,80 per kWh).
Blijkt dat ze kWh en minuten (geen overstay, pure laadtijd) afrekenen en dan wordt het samen wel een dure grap (ruim € 0,80 per kWh).
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Even een waarschuwing voor bij wie de Enel-X bundel is "blijven hangen":
Bijna 2 weken geleden werd een maanden oude sessie gefactureerd tegen de huidige bundel. Contact gezocht met de klantenservice (had immers overgelaten in de betreffende bundel), en resultaat was dat de laadsessie doorgehaald is, maar de bundel ook weggehaald is. Heb nog om bevestiging van het terugstorten van de bundel kosten gevraagd, want je krijgt hier blijkbaar geen credit nota van in de app.
Bijna 2 weken geleden werd een maanden oude sessie gefactureerd tegen de huidige bundel. Contact gezocht met de klantenservice (had immers overgelaten in de betreffende bundel), en resultaat was dat de laadsessie doorgehaald is, maar de bundel ook weggehaald is. Heb nog om bevestiging van het terugstorten van de bundel kosten gevraagd, want je krijgt hier blijkbaar geen credit nota van in de app.
Ik vraag mij af of het weigeren van klanten uit andere dan de genoemde landen volgens de Europese richtlijn 2006/123/EG wel toegestaan is. Volgens die richtlijn mag een bedrijf dat gevestigd is in een Europees land zijn diensten niet weigeren op basis van de nationaliteit of het land van verblijf van een persoon binnen de Europese Unie. Op die richtlijn zijn echter uitzonderingen en een van die uitzonderingen is eventuele nationale regelgeving die beperkingen oplegt.L.Hou schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:29:
Kosten ca €17,-
[Afbeelding]
Ik zou ze eens vragen op basis waarvan zij denken jou de toegang tot hun diensten te mogen weigeren.
Ik voel me nu wel heel erg noob om deze vraag te stellen. Ik ga binnenkort verhuizen naar een complex waar 14 The New Motion/Shell recharge palen in de garage staan. Met m'n Elli betaal ik nu € 0,35 per kWh maar dat loopt in december af. Ik kan geen laadpas vinden die onder € 0,59 per kWh komt om AC te laden bij TNM/Shel Recharge.
PSN: Kjujay
Wordt Freshmile niet ondersteund? Meestal kom je op ongeveer 45 cent per kWh bij 11kW....Kju schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:44:
Ik voel me nu wel heel erg noob om deze vraag te stellen. Ik ga binnenkort verhuizen naar een complex waar 14 The New Motion/Shell recharge palen in de garage staan. Met m'n Elli betaal ik nu € 0,35 per kWh maar dat loopt in december af. Ik kan geen laadpas vinden die onder € 0,59 per kWh komt om AC te laden bij TNM/Shel Recharge.
Nieuwe elli is dan goedkoper dan de shell.Kju schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:44:
Kost dan 0,54 cent
Just here for the fun
Shell zelf rekent hier op dit moment 55ct, zou overal het zelfde moeten en dat zonder abo.Kju schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:44:
BeCharge bundel?Kju schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:44:
Maar zit je wel met kleeftarief.
Dat is het tarief bij niet-Shell-laadpalen, bij AC-palen van Shell/NewMotion hangt het af van het tarief dat op die paal is ingesteld en kan het dus meer of minder zijnPeterZ(on) schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:04:
[...]
Shell zelf rekent hier op dit moment 55ct, zou overal het zelfde moeten en dat zonder abo.
Cupra Born
Ok, weer wat geleerd. Thnx. Ik ging er vanuit dat Shell vaste prijzen had, maar niet dus. Nu gebruik ik maar zelden mijn Shell druppel en dan eigenlijk alleen nog in het buitenland.MadMan81 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:15:
[...]
Dat is het tarief bij niet-Shell-laadpalen, bij AC-palen van Shell/NewMotion hangt het af van het tarief dat op die paal is ingesteld en kan het dus meer of minder zijn
Misschien eens kijken via Bump? Hun prijs per kwh is vaak 0,41 cent voor ac laden.Kju schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:44:
Dat is wel heel goedkoop. Klopt dat wel?StijnC schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:39:
[...]
Misschien eens kijken via Bump? Hun prijs per kwh is vaak 0,41 cent voor ac laden.
Volgens mij is het hier nog niet gemeld?
De bekende AC-laders van Allego in de regio Overijssel/Gelderland zitten weer op een lager tarief: terug naar €0,30/kWh. Daarmee opnieuw goedkoper dan het gros van de (vaste) energiecontracten die tegenwoordig te vinden zijn.
Ik was net weer blij dat ik gewoon thuis kon laden zonder dat dat duurder is
maar nu is het dus weer financieel aantrekkelijker om in de wijk te laden
De bekende AC-laders van Allego in de regio Overijssel/Gelderland zitten weer op een lager tarief: terug naar €0,30/kWh. Daarmee opnieuw goedkoper dan het gros van de (vaste) energiecontracten die tegenwoordig te vinden zijn.
Ik was net weer blij dat ik gewoon thuis kon laden zonder dat dat duurder is
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
NL IBAN wordt niet geaccepteerd, dan moet je een creditcard opgeven. Hij pakt je nummer niet altijd goed, maar als je deze nog een keer netjes erin zet wordt die opeens herkent en dan kan je betaalinformatie opslaan.Headshot_NL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:16:
[...]
Hier ook het mailtje gehad, account aangemaakt maar kan ook geen betaalmethode instellen. Op dat tabje lijkt alles greyed-out. Ben benieuwd met welke reactie ze komen.
Ik moest het ook een paar keer overnieuw doen voordat de greyed-out button groen werd. Ik heb nu zowel een inactive:migrated als een active:active contract.
Ik had ESB nog nooit geregisteerd want had voldoende aan andere opties, maar toch maar gedaan voor de 38ct/kWh incl. 19% BTW. Ik zie dat je alleen de 4,90 p/m betaald per geactiveerde kaart en dat dit nog steeds los staat van je geactiveerde contract. En dat je elk moment alsnog je kaart kan activeren of deactiveren. Dus dat is mooi.
[ Voor 32% gewijzigd door Malarky op 09-08-2023 14:10 ]
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2