[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:20
Richh schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:52:
Wat is jullie ervaring met een trage verwerking van laadkosten?
Hoe lang duurt zoiets in uiterste situatie? Ik ben gewend dat het een kwestie van seconden is :)

Mijn werkgever heeft een (afgesloten) parkeergarage met een paar laadpalen. Deze laadpalen staan niet in apps of op kaarten, dus ik weet het tarief niet. Ook gevraagd bij de betreffende afdelingen, niemand heeft een idee 8)7 men moet er daar nog aan wennen dat er ook non-leaseauto EV's bestaan ofzo.
De laders vereisen wel een RFID voordat ze starten met laden.

Ik rijd zelf privé en heb daar de afgelopen weken mijn auto aangekoppeld en geauthenticeerd met mijn persoonlijke e-Flux druppel. Dan start het laden ook gewoon.
Maarr: tot nu toe (zijn nu 3 weken verder) staat er nog steeds niks in mijn account :P

Nu twijfel ik een beetje wat te doen:
- Mogelijk heeft werkgever een nultarief waardoor ik niks zie? Hoe dan ook, gratis laden is wel erg fijn.
- Of is de verwerking super traag en krijg ik straks mogelijk een rekening van misschien wel €1/kWh

Vandaar de vraag, hoe lang duurt die verwerking?
Mag ik een gokje doen; Cube laders?

Die staan bij mijn werk ook. Niemand wist het tarief, 1 keer geprobeerd en na 8(!) weken kreeg ik de afrekening. €0,68 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48
Maurice- schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:10:
[...]

Mag ik een gokje doen; Cube laders?

Die staan bij mijn werk ook. Niemand wist het tarief, 1 keer geprobeerd en na 8(!) weken kreeg ik de afrekening.
Nope, ze zijn van 'NL Charge'. Op die website staat een tarief van 0,50/kWh, maar dat zel voor openbare laders zijn. Kan me voorstellen dat ze een eigen tarief hebben hierzo en dat dat dus niks zegt.

Hoe dan ook; 8 weken dus. Dat kan een tegenvaller worden :P

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 31-07-2023 16:12 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03
Hoe lang duurt zoiets in uiterste situatie? Ik ben gewend dat het een kwestie van seconden is :)

Mijn werkgever heeft een (afgesloten) parkeergarage met een paar laadpalen. Deze laadpalen staan niet in apps of op kaarten, dus ik weet het tarief niet. Ook gevraagd bij de betreffende afdelingen, niemand heeft een idee 8)7 men moet er daar nog aan wennen dat er ook non-leaseauto EV's bestaan ofzo.

Ik rijd zelf privé en heb daar de afgelopen weken mijn auto aangekoppeld en geauthenticeerd met mijn persoonlijke e-Flux druppel. Dan start het laden ook gewoon.
Maarr: tot nu toe (zijn nu 3 weken verder) staat er nog steeds niks in mijn account :P

- Mogelijk heeft werkgever een nultarief waardoor ik niks zie? Hoe dan ook, gratis laden is wel erg fijn.
- Of is de verwerking super traag en krijg ik straks mogelijk een rekening van misschien wel €1/kWh

Bij ons toevallig hetzelfde. Wij verhuizen later dit jaar naar een nieuwe locatie en daar staan ook palen die niet te zien zijn in de diverse apps. En niemand heeft een idee hoe of wat....

Ik ga het binnenkort gewoon maar eens proberen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 22:06
Inspired schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Oh, van mij ook niet. Dacht dat je dit wilde insinueren met je post.

@Brotuck dat is allemaal wat persoonlijk. Ik plan het zelf zo. We stoppen nu weer bij Met Sud. Zijn we rond 9 uur en dan kun je zo bij de Lidl broodjes, fruit en drinken scoren. Iemand anders werkt liever een QP naar binnen om negen uur. :)
Ja ik besefte het me vandaag ook dat het een nogal persoonlijke voorkeur is en dat lang niet iedereen dit belangrijk vind.

Er is wat mij persoonlijk betreft dan ook een groot onderscheid in alleen in de auto of met de familie. Dan wil je iedereen toch graag blij houden en mijn partner heeft een haat liefde verhouding met de EV. Zeker het lange wachten op laadplekken die vaak erg saai zijn vallen dan tegen. Toch nog beter gaan plannen dus en niet meer de goedkoopste oplossing hanteren, maar de meest comfortabele. _/-\o_

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:57
Dat er geen touw aan vast te knopen is en het niet te definiëren is.
Daar ga ik ook van uit, de ene keer zie ik een milliseconde later wat de kosten waren/zijn, dan weer 1 minuut, dan weer een uur, een dag, paar dagen tot zelfs een week of maand.... etc.

Gevalletje Vattenfall bijvoorbeeld (maar dat is heus niet de enige), ik had 26 februari geladen bij een Vattenfall-laadpaal, half juni pas bekend wat de laadkosten waren en eind juni afgeschreven.

Ergens in deze thread (deel 2 geloof ik) was er iemand die geloof ik na 8 maanden of zo pas de rekening kreeg van de laadkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik wacht al meer dan een jaar op afrekening van Shell Recharge van het laden bij ElDrive in Bulgarije... wellicht komt het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-09 18:08
Brotuck schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:26:
[...]

Toch nog beter gaan plannen dus en niet meer de goedkoopste oplossing hanteren, maar de meest comfortabele. _/-\o_
Precies dit. Heb bewust gekozen voor een iets grotere accu en dan abc: always be charging. Als je kan AC laden op plek van bestemming voor €0,60 en daarmee door kan rijden naar huis in tegenstelling tot onderweg DC laden voor €0,35 dan kies ik dus het eerste.

Mijn vrouw was eerst sceptisch, maar toen we 23 uur thuis kwamen van visite was ze maar wat blij dat dit niet nog een half uur later was.

Ik ben blij met de grote dichtheid AC laders in Nederland. Echt een gemis in Noorwegen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
Zo, de ANWB/Eneco harken het geld even binnen. Na de vakantie loop ik even door mijn laadsessies heen, zie ik toch wat geks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ier3maZ9lICbFoGuImwxkrOR.png

Vier laadsessies op dezelfde lokatie (een set van acht laadpalen). Drie van de vier voor heel ruim € 6 per kWh, eentje voor een normale prijs. Ik heb er de servicedesk zojuist eens een berichtje over gestuurd.... Heeft iemand zoiets geks al eens gezien?

Het is een Toyota Prius plugin, daarom van die kleine beetjes ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:18

koboy

Heb een idee voor een icon

JeroenH schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:03:
Zo, de ANWB/Eneco harken het geld even binnen. Na de vakantie loop ik even door mijn laadsessies heen, zie ik toch wat geks:

[Afbeelding]

Vier laadsessies op dezelfde lokatie (een set van acht laadpalen). Drie van de vier voor heel ruim € 6 per kWh, eentje voor een normale prijs. Ik heb er de servicedesk zojuist eens een berichtje over gestuurd.... Heeft iemand zoiets geks al eens gezien?

Het is een Toyota Prius plugin, daarom van die kleine beetjes ;)
Overnacht geladen, en een kleeftarief (met maximum) om de oren gekregen? Is vrij gebruikelijk in Duitsland....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
koboy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:10:
Overnacht geladen, en een kleeftarief (met maximum) om de oren gekregen? Is vrij gebruikelijk in Duitsland....
WTF, zou het dat zijn? Dit is voor het eerst dat ik in het buitenland geladen heb. Ik weet van die laatste sessie zeker dat ik kort na voltooien van de lader heb gehaald omdat het de laatste avond was. Die dure sessies.... ik moet even terugdenken. Hij zal er zeker twee keer langer gestaan hebben, idd tot de volgende ochtend, maar volgens mij niet alle drie de keren.

Maar shit, dat had ik wel graag vooraf geweten zeg. ANWB met hun "transparante tarieven" op de website :(

Kijken maar wat de servicedesk zegt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 15:42
JeroenH schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:17:
[...]
Maar shit, dat had ik wel graag vooraf geweten zeg. ANWB met hun "transparante tarieven" op de website :(

Kijken maar wat de servicedesk zegt.
In Duitsland is het kleeftarief € 0,10 / minuut dus dat loopt wel op ja, staat ook op de website

https://www.anwb.nl/auto/...adpas-abonnement/tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja... dat staat er inderdaad, maar ik heb het niet gezien. Dat was een vrij duur lesje over laden in het buitenland maar nu weet ik het :$

Bedankt voor de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 21:22
JeroenH schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Ja... dat staat er inderdaad, maar ik heb het niet gezien. Dat was een vrij duur lesje over laden in het buitenland maar nu weet ik het :$

Bedankt voor de info.
Ik had hetzelfde bij een laadpaal in Shopping City Sud in Wenen. Maingau werkte niet, dus ik pakte het "universele" pasje van shell met transparante tarieven erbij. dacht ik. Pas toen ik thuis was zag ik dat shell 95 ct / minuut vroeg. Dus een laadsessie van 35 euro. En dat had ik 2x gedaan 8)7 8)7 Totaal iets van 73 euro voor 26 kWh |:(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:08
Knip

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 01-08-2023 09:58 . Reden: Lezen we de TW onderaan nog even een keer? ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 16:50
Meestermaas schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:59:
[...]

Precies dit. Heb bewust gekozen voor een iets grotere accu en dan abc: always be charging. Als je kan AC laden op plek van bestemming voor €0,60 en daarmee door kan rijden naar huis in tegenstelling tot onderweg DC laden voor €0,35 dan kies ik dus het eerste.

Mijn vrouw was eerst sceptisch, maar toen we 23 uur thuis kwamen van visite was ze maar wat blij dat dit niet nog een half uur later was.

Ik ben blij met de grote dichtheid AC laders in Nederland. Echt een gemis in Noorwegen bijvoorbeeld.
Als het mogelijk is kies is er eigenlijk bijna altijd voor om op bestemming te laden.

Of dat nou is om een extra laadstop over te slaan of om niet afhankelijk van het wel of niet beschikbaar zijn van de laadpaal bij mij voor de deur.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

thys schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:14:
https://www.hyundai.com/d...nd-elektromobilitaet.html
https://www.enbw.com/elektromobilitaet/produkte/ladetarife

Weet iemand in welk EnBW ladetarif pakket je terechtkomt met de code via Hyundai?
Ik kan de genoemde tarieven op de Hyundai site niet linken aan een van de genoemde pakketten en vroeg me even af of dit nog actueel en de moeite waard is.
We hebben ongeveer twee jaar geleden het EnBW Hyundai tarief aangevraagd, omdat het indertijd aantrekkelijk was. We moesten wel een postadres in Duitsland opgeven. Later aangepast.

De tarieven en de voorwaarden zijn verhoogd en veranderd. Momenteel gebruiken we meestal Tesla met abonnement en EnWB alleen wanneer we niet van de Autobahn af willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

uFx schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:35:
[...]

Ik ben ooit in Frankrijk bij een Total gaan laden waar ook gewoon een tankstation bij was. Ik kies ze bewust ook zo uit omdat ik niet op een plek wil laden waar niets te doen is of waar je niet naar het toilet kunt.

Nu bleek alleen dit tankstation geen toilet te hebben. Daar sta je dan met kinderen die hoognodig moeten plassen 8)7.

Nu zie ik trouwens hier regelmatig het advies voorbij komen om te laden bij Tesla Superchargers. Ik heb daar niet zoveel ervaring mee en aangezien ik een Ioniq 38 kWh rij ben ik altijd wat langer aan het laden. Dat vind ik geen probleem maar dan moeten er wel faciliteiten in de buurt zijn. Zijn er die voldoende bij deze Superchargers omdat die vaak niet bij een tankstation of andere voorziening liggen?
In Frankrijk zijn volgens mij gratis toiletten verplicht bij tankstations en supermarkten (well soms de sleutel vragen). Ook heeft elk dorp gratis openbare toiletten (maar wel zelf je papier meebrengen). Zijn die in de buurt van een café of restaurant, dan mogen ze ernaar verwijzen.

Begraafplaatsen moeten in principe een gratis drinkwaterkraan hebben. Maar dat is meer een tip voor fietsers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timka100
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 23:47
Het lijkt er op dat de Metropoolregio Amsterdam eindelijk het licht gezien heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5OQz_c1HQpecJ_FxVnF3rmI-kQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qiANhbo56DmOjrMFHyhGJbTq.png?f=user_large
Bron: https://www.mra-e.nl/wp-c...lmonitor-2-2023-final.pdf

Ik ben benieuwd wanneer die bizarre tarieven eindelijk gaan veranderen, maar als ik het zo lees nog niet op korte termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 22:01
Hachy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:09:
[...]

Lijkt me een heel oud tarief, denk dat de pagina niet is bijgewerkt.
Klopt, wilde (nu ik terug ben van vakantie) de pas eindelijk aanvragen en nu is het EUR 0,57 per kWh. Jammer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Timka100 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:08:
Het lijkt er op dat de Metropoolregio Amsterdam eindelijk het licht gezien heeft:
[Afbeelding]
Bron: https://www.mra-e.nl/wp-c...lmonitor-2-2023-final.pdf

Denk dat Total niet zal meebieden in de aanbesteding. Zag afgelopen dagen ook het bericht langskomen dat ze zich (net als Shell) uit de consumenten energiecontracten terugtrekken (lopende contracten zelfs opzeggen).
Het wordt duidelijk dat zonder eigen bronnen (centrales, windmolens etc) het niet mogelijk is EN concurrerend te zijn op contracten EN service te bieden.

Ik ben benieuwd wanneer die bizarre tarieven eindelijk gaan veranderen, maar als ik het zo lees nog niet op korte termijn.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:50

Kan heel goed zijn dat je geen kosten krijgt. Ik heb voor werk een locatie waar ik regelmatig kom, en dan bij de overburen (ander bedrijf) mag laden. Moet wel met mijn pas autoriseren maar er worden nooit kosten berekend. Uiteraard krijgen ze af en toe een doos gebak als bedankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
da_Mastah schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:55:
Ik wacht al meer dan een jaar op afrekening van Shell Recharge van het laden bij ElDrive in Bulgarije... wellicht komt het nooit.
Die komt echt niet meer.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
RandomNick schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:25:
[...]

Kan heel goed zijn dat je geen kosten krijgt. Ik heb voor werk een locatie waar ik regelmatig kom, en dan bij de overburen (ander bedrijf) mag laden. Moet wel met mijn pas autoriseren maar er worden nooit kosten berekend. Uiteraard krijgen ze af en toe een doos gebak als bedankje.
Ik kom ook regelmatig op twee locaties waar het laden kosteloos is, maar wel geautoriseerd moet worden met een laadpas. De transacties zijn in de E-Flux app ook zichtbaar met 0 euro tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Kan lang duren. Bij mijn werkgever is laden op het hoofdkantoor sowieso gratis, want geen pas nodig. Ik merkte echter dat laadsessies op andere locaties meteen op het overzicht van ESB verschenen, maar dat ik bij Shell niets zag. Ik dacht dat dat de bedoeling was, deal met Shell ofzo, dus heb daar nog lang de (dure) Shell-pas gebruikt, als ik daar eens moest zijn. Tijdje later stonden ze er opeens toch allemaal in, tot maanden terug. Dikke pech...

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb nu een maand een lease stekker hybride auto,
Volgens de app van Multitank (laden/tanken pas) heb ik nog steeds geen enkele keer opgeladen.

Dit terwijl ik dagelijks op twee openbare laadpalen de accu oplaadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-09 19:27
TripleQ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:50:
[...]

Heb nu een maand een lease stekker hybride auto,
Volgens de app van Multitank (laden/tanken pas) heb ik nog steeds geen enkele keer opgeladen.

Dit terwijl ik dagelijks op twee openbare laadpalen de accu oplaadt.
Multitank pas zijn heel traag, kan zo 2 maanden duren voor je je laat sessies ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Gebruikt iemand toevallig de BeCharge app icm facebook authenticatie? Ik kan al een paar dagen niet in m’n account komen op de BeCharge app. Als ik probeer in te loggen met facebook dan krijg ik de onderstaande foutmelding. Ik heb support al een mail gestuurd maar heb nog geen reactie mogen ontvangen. Het vervelende is dat ik een lopende bundel heb en die wil ik laten stoppen. Ik gebruik overigens de ios app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqdP4Jpptq9mg7MrX2mpmoW_s2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjOkn3VPDmL2sysTmaG54q7m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
davidov2008 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:16:
[...]

En nog steeds wordt mijn Enel bundel gewoon maandelijks verlengd :+ Mss heb ik toch Italiaans bloed. Wel jammer dat ik niet de 320kWh bundel actief had (nu de 160), want dat was nog een stuk gunstiger, maar switchen kan niet meer.
Dat gebeurde bij mij ook.
Helaas, sinds de app-update van gisteren is de bundel alleen nog maar in Italië te gebruiken.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Laatst online: 21-09 13:03
Ik ben sinds een paar maanden eigenaar van een e-Golf (2020) met snellader. Ik heb de afgelopen maanden publiek geladen met Shell/Vattenfall en Robocharge. Deze laatste omdat deze ook voordelig kan laden op de plek waar mijn vrouw werkt. Inmiddels ben ik er ook achter dat deze een vrij ondoorzichtelijke prijsstructuur heeft wat soms voordelig uitpakt en soms ook niet.

Inmiddels ken ik ook het publieke EV-landschap in mijn omgeving. Deze wordt gedomineerd door Allego-palen en in deze buurt wat Vattenfall-palen uit de Gelderland/Overijssel-concessie (31 cent/kWh). Ik heb er nu een e-flux kaart bijgenomen omdat daar geen opslag op de tarieven zit en ik deze ook bij mijn werk met Eneco-palen (denk ik gebruiken kan (ze zeggen samen te werken met Eneco maar de palen staan niet op de app)).

Dan zit ik nog met het snelladen, ik zie jullie schrijven over Freshmile, maar is het echt zo voordelig? of hangt dat ook weer af van de laadsnelheid van de auto? Want je hebt immers bij bv Shell het tarief 20 cent/kWh en 20cent/minuut. Zijn daar ook rekenmodellen voor? Of moet ik zelf wat in elkaar sleutelen? Of denk ik te moeilijk >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
GerjanT schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:10:
Ik ben sinds een paar maanden eigenaar van een e-Golf (2020) met snellader. Ik heb de afgelopen maanden publiek geladen met Shell/Vattenfall en Robocharge. Deze laatste omdat deze ook voordelig kan laden op de plek waar mijn vrouw werkt. Inmiddels ben ik er ook achter dat deze een vrij ondoorzichtelijke prijsstructuur heeft wat soms voordelig uitpakt en soms ook niet.

Inmiddels ken ik ook het publieke EV-landschap in mijn omgeving. Deze wordt gedomineerd door Allego-palen en in deze buurt wat Vattenfall-palen uit de Gelderland/Overijssel-concessie (31 cent/kWh). Ik heb er nu een e-flux kaart bijgenomen omdat daar geen opslag op de tarieven zit en ik deze ook bij mijn werk met Eneco-palen (denk ik gebruiken kan (ze zeggen samen te werken met Eneco maar de palen staan niet op de app)).

Dan zit ik nog met het snelladen, ik zie jullie schrijven over Freshmile, maar is het echt zo voordelig? of hangt dat ook weer af van de laadsnelheid van de auto? Want je hebt immers bij bv Shell het tarief 20 cent/kWh en 20cent/minuut. Zijn daar ook rekenmodellen voor? Of moet ik zelf wat in elkaar sleutelen? Of denk ik te moeilijk >:)
Zoekfunctie gebruiken dan had je dit ook gevonden

GG85 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Laatst online: 21-09 13:03
Sorry, echt wel gezocht maar niet gevonden blijkbaar. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-11-2024
Omdat ik binnenkort naar Spanje gaat heb ik een Electromaps pas besteld.

Waar ik nu tegen aan loop is hoe deze pas te activeren in de app? Ik heb een betaalmethode toegevoegd, maar om de pas te activeren heb ik een activeringscode nodig die ik (nog) niet ontvangen heb.

Hoe hebben andere gebruikers dit gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

b17b schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:01:
Omdat ik binnenkort naar Spanje gaat heb ik een Electromaps pas besteld.

Waar ik nu tegen aan loop is hoe deze pas te activeren in de app? Ik heb een betaalmethode toegevoegd, maar om de pas te activeren heb ik een activeringscode nodig die ik (nog) niet ontvangen heb.

Hoe hebben andere gebruikers dit gedaan?
- ga naar "Account" in de app
- klik op de optie "RFID-sleutelhangers" en vervolgens op "Activeer de token"
- Voer de activeringscode in die op de achterkant van de Electropas-token staat 🙈

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Zucht, mijn aanvraag bij de gemeente voor een openbare laadpaal bij ons in de buurt is afgewezen, want we hebben een eigen parkeerplaats. Echter moet je toestemming van de VVE om bij die parkeerplaats een lader te mogen zetten, en blijken onze medebewoners nou tegen te zijn.. Kom maar op met de wet voor notificatieregeling.

Maar tot die tijd mogen wij dus niks plaatsen, maar de gemeente wijst de aanvraag af.. De Allego laadpaal die enigzins in de buurt staat is verder altijd stuk, en ze doen niks met je telefoontjes daarover, het interesseert ze gewoon niet lijkt het?

Hopelijk helpt mijn laatste pleidooi naar de gemeente om toch een nieuwe paal te plaatsen. Gelukkig kan ik wél laden op werk, maar dat is niet altijd genoeg bij een drukker weekend.😅

[ Voor 7% gewijzigd door Sanny1987 op 02-08-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-11-2024
Azqi schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

- ga naar "Account" in de app
- klik op de optie "RFID-sleutelhangers" en vervolgens op "Activeer de token"
- Voer de activeringscode in die op de achterkant van de Electropas-token staat 🙈
Ah veel dank! Ik had geen token maar een pas ontvangen en inderdaad er staat een code op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 22:51
Sanny1987 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:21:
Zucht, mijn aanvraag bij de gemeente voor een openbare laadpaal bij ons in de buurt is afgewezen, want we hebben een eigen parkeerplaats. Echter moet je toestemming van de VVE om bij die parkeerplaats een lader te mogen zetten, en blijken onze medebewoners nou tegen te zijn.. Kom maar op met de wet voor notificatieregeling.

Maar tot die tijd mogen wij dus niks plaatsen, maar de gemeente wijst de aanvraag af.. De Allego laadpaal die enigzins in de buurt staat is verder altijd stuk, en ze doen niks met je telefoontjes daarover, het interesseert ze gewoon niet lijkt het?

Hopelijk helpt mijn laatste pleidooi naar de gemeente om toch een nieuwe paal te plaatsen. Gelukkig kan ik wél laden op werk, maar dat is niet altijd genoeg bij een drukker weekend.😅
Parkeergarage of zijn ze nu zelfs tegen het plaatsen van laadpalen buiten? Moet niet gekker worden.. |:( Altijd erg benieuwd naar de gemiddelde leeftijd van de tegenstanders en de redenen die ze aandragen. Puur om even met een bakje popcorn door te nemen ;)

Hoop voor jou dat de gemeente erin meegaat, maar ik acht de kans klein. Ze zullen het niet als hun probleem zien dat de VVE tegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

Parkeergarage of zijn ze nu zelfs tegen het plaatsen van laadpalen buiten? Moet niet gekker worden.. |:( Altijd erg benieuwd naar de gemiddelde leeftijd van de tegenstanders en de redenen die ze aandragen. Puur om even met een bakje popcorn door te nemen ;)

Hoop voor jou dat de gemeente erin meegaat, maar ik acht de kans klein. Ze zullen het niet als hun probleem zien dat de VVE tegen is.
Parkeergarage, maar we staan open voor alle manieren van installatie (gezamenlijk en uniform, eigen aan eigen meterkast, whatever).

De leeftijd inderdaad aan de hoge kant, en o.a. bang voor brandgevaar. Als ze het parkeren van een elektrische auto ook konden tegenhouden zie ik ze daar ook wel voor aan, alles is eng..

Ik vrees inderdaad dat we tussen wal en schip blijven zitten, waardeloos 😕

[ Voor 11% gewijzigd door Sanny1987 op 02-08-2023 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 09:40

Gewoon bezwaar maken tegen de afwijzing door gemeente. Hun verhaal klopt niet want jij kunt op jouw parkeerplaats dus nooit laden.
En dan moet je een paar uur in de week bij die (aangevraagde) laadpaal parkeren, de rest van de week sta je lekker op je eigen parkeerplaats.

Ik heb het hier anders meegemaakt. Heb een laadpaal aangevraagd terwijl ik er al één op de oprit had hangen. Heb nu 3 laadpalen voor de deur, binnen 100m en 1 op de oprit die ik afgelopen halfjaar niet heb gebruikt omdat publiek laden goedkoper was....

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

14 april bericht gekregen dat de status van de door mij aangevraagde openbare laadpaal is veranderd naar “Voorlopig verkeersbesluit gepubliceerd (2/4)”.

Op 20 juni te horen gekregen dat er bezwaar is gemaakt. Nu is het wachten op een hoorzitting, maar helaas is er nog geen zittingsdatum bekend.

Afwachten dus. Ik heb geen idee wie bezwaar gemaakt heeft en mag ook niet bij de hoorzitting aanwezig zijn, omdat aanvragers van een publieke laadpaal geen ‘’belanghebbende’’ in het verkeersbesluit en bijbehorende bezwaartraject zijn. Een publieke laadpaal en het bijbehorende verkeersbesluit is niet persoonsgebonden. Enkel bezwaarmakers tegen een verkeersbesluit kunnen aanwezig zijn bij een hoorzitting.

08-02 de aanvraag gedaan, inmiddels dus al bijna 6 maanden verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-08-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Dj-sannieboy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:04:
14 april bericht gekregen dat de status van de door mij aangevraagde openbare laadpaal is veranderd naar “Voorlopig verkeersbesluit gepubliceerd (2/4)”.

Op 20 juni te horen gekregen dat er bezwaar is gemaakt. Nu is het wachten op een hoorzitting, maar helaas is er nog geen zittingsdatum bekend.

Afwachten dus. Ik heb geen idee wie bezwaar gemaakt heeft en mag ook niet bij de hoorzitting aanwezig zijn, omdat aanvragers van een publieke laadpaal geen ‘’belanghebbende’’ in het verkeersbesluit en bijbehorende bezwaartraject zijn. Een publieke laadpaal en het bijbehorende verkeersbesluit is niet persoonsgebonden is. Enkel bezwaarmakers tegen een verkeersbesluit kunnen aanwezig zijn bij een hoorzitting.
Bizar dat je als aanvrager geen belanghebbende zou zijn.
Dit lijkt mij een gevalletje voor Reinier van Zutphen (nationale ombudsman).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 22:51

Afwachten dus. Ik heb geen idee wie bezwaar gemaakt heeft en mag ook niet bij de hoorzitting aanwezig zijn, omdat aanvragers van een publieke laadpaal geen ‘’belanghebbende’’ in het verkeersbesluit en bijbehorende bezwaartraject zijn. Een publieke laadpaal en het bijbehorende verkeersbesluit is niet persoonsgebonden. Enkel bezwaarmakers tegen een verkeersbesluit kunnen aanwezig zijn bij een hoorzitting.
Zelf bezwaar maken en na hoorzitting intrekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

eltron schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:06:
[...]

Bizar dat je als aanvrager geen belanghebbende zou zijn.
Dit lijkt mij een gevalletje voor Reinier van Zutphen (nationale ombudsman).
Ik ben erg benieuwd wie er bezwaar gemaakt heeft en vooral waarom. De voorgestelde locatie is helaas niet bij mij in de straat, maar in een zijstraat bij andere woningen voor de deur (met oprit), omdat er volgens de gemeente geen palen geplaatst kunnen worden vanwege technische beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dj-sannieboy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

Ik ben erg benieuwd wie er bezwaar gemaakt heeft en vooral waarom. De voorgestelde locatie is helaas niet bij mij in de straat, maar in een zijstraat bij andere woningen voor de deur (met oprit), omdat er volgens de gemeente geen palen geplaatst kunnen worden vanwege technische beperkingen.
Dan is de suggestie van @Niek_ nog niet zo gek, om ook zelf bezwaar te maken en dan (hopelijk) in zelfde hoorzitting dat toe te mogen lichten.
"Technicshe beperkingen"
Dat moeten ze goed uitleggen, anders is het gewoon onwil.
Technisch is (bijna) alles mogelijk, al zit er wellicht een kostenplaatje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietdelft
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-01 22:57
Niek_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

Hier (Delft) zelfde probleem. Weet iemand hoe het nu met deze wetgeving is? Wat is de verwachte planning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 16:39
Dj-sannieboy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

Misschien niet zelf, maar je partner of een buurman waarmee je goed kunt opschieten, bezwaar laten maken.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:46
pmiddeld schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:45:
[...]

Misschien niet zelf, maar je partner of een buurman waarmee je goed kunt opschieten, bezwaar laten maken.
Je loopt misschien het risico dat men het aantal bezwaarmakers meeneemt in de besluitvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

eltron schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:51:
[...]

Dan is de suggestie van @Niek_ nog niet zo gek, om ook zelf bezwaar te maken en dan (hopelijk) in zelfde hoorzitting dat toe te mogen lichten.
"Technicshe beperkingen"
Dat moeten ze goed uitleggen, anders is het gewoon onwil.
Technisch is (bijna) alles mogelijk, al zit er wellicht een kostenplaatje aan.
Toen de voorgestelde locatie bekend werd heb ik navraag gedaan waarom de paal niet in mijn straat geplaatst wordt, het enige wat ik daarop als antwoord kreeg ik dat het echt niet mogelijk is vanwege technische beperkingen. Het zal ongetwijfeld met de infrastructuur te maken hebben. De wijk bestaat trouwens sinds 1998.

Op de kaart is ook goed zichtbaar waar de palen we en niet geplaatst worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UVr78uUEZoI8chsI6wUkABJHS0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rW9AzyWKLnC1jkY2dNt4k5Uw.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Dj-sannieboy op 02-08-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:34
Vraagje: Iemand die hier wel eens laadt bij een laadpaal met als CPO Eflux met een laadpas van MultiTankcard?

Ik krijg dubbele transacties te zien in de MTC app bij gebruik van één snellader met als CPO Eflux. Andere palen met Eflux geven geen dubbele transacties.

Exact hetzelfde bedrag met precies 2 uur tijdsverschil er tussen. Vermoedelijk een foutje aan de kant van Eflux en MTC, maar andere laadpallen zoals greenflux en Vattenfall worden keurig met 1 transactie getoond.

Ik ga morgen maar eens bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-09 04:55

Die oudjes laden zeker wel hun ebike in de garage op? Over brandgevaar gesproken. Ik zou daar bezwaar tegen maken.

Anders een kabel vanuit een stopcontact naar de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Dj-sannieboy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

Toen de voorgestelde locatie bekend werd heb ik navraag gedaan waarom de paal niet in mijn straat geplaatst wordt, het enige wat ik daarop als antwoord kreeg ik dat het echt niet mogelijk is vanwege technische beperkingen. Het zal ongetwijfeld met de infrastructuur te maken hebben. De wijk bestaat trouwens sinds 1998.

Op de kaart is ook goed zichtbaar waar de palen we en niet geplaatst worden.[Afbeelding]
Onbegrijpelijk. Ik kan mij geen technische beperkingen voorstellen voor plaatsen van een laadpaal bij een parkeerplek.
Dan alleen de aansluiting nog. Die ligt er al min of meer aangezien ook de huizen op het net zijn aangesloten. Hooguit is er een capaciteitsvraagstuk maar daar zijn oplossingen voor.

Kaartje waar het wel en niet mag zegt mij niet zoveel, lijkt me meer een beleidsmatige afweging. Bijvoorbeeld hoe de palen zo te plaatsen dat er zoveel mogelijk woningen binnen de maximale loopafstand (250m meestal) liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 22:06
Zelfde laadpaal als een paar dagen terug. Dit kan toch echt niet ? Lekker zelf op vakantie en de auto maar laten staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PfONBM3aMc8WPFPsd6Csj002dU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xfxzf4O3DHPUvzjB1tdfeS6k.png?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Brotuck schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:48:
Zelfde laadpaal als een paar dagen terug. Dit kan toch echt niet ? Lekker zelf op vakantie en de auto maar laten staan.
[Afbeelding]
Nee, er staat blijkbaar iemand 8 dagen, maar die laadt echt niet meer.
Maar goed jij veronderstelt vakantie, betrokkene kan ook met de ambulance naar de intensive care zijn vertrokken....

echter de Moderator heeft een dringende oproep gedaan om het hier niet meer over te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 02-08-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Even een Incharge ervaringen vraag: ik heb nu enkele keren met de laadpas van Incharge geladen bij hun palen. Op internet lees ik dat ze de 1e of 2e van de maand afschrijven. Echter zijn juni en juli nog niet afgeschreven. Iemand ook dit gehad? Zijn kleine bedragen, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zarex
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:54
Silversurfer1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:40:
[...]

Die oudjes laden zeker wel hun ebike in de garage op? Over brandgevaar gesproken. Ik zou daar bezwaar tegen maken.

Anders een kabel vanuit een stopcontact naar de auto?
De ironie wil dus dat laden uit een stopcontact met een grannycharger meer risico op brand oplevert dan een wallbox. De schuko-aansluiting is simpelweg minder robuust en wil nog wel eens gaan smeulen als er geen goed contact gemaakt wordt. Heb dat zelf wel eens meegemaakt met een vaatwasser-aansluiting.

Zie ook https://nederlandelektris...eid-elektrische-autos.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Meestermaas schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:40:
Even een Incharge ervaringen vraag: ik heb nu enkele keren met de laadpas van Incharge geladen bij hun palen. Op internet lees ik dat ze de 1e of 2e van de maand afschrijven. Echter zijn juni en juli nog niet afgeschreven. Iemand ook dit gehad? Zijn kleine bedragen, maar toch.
Als ik in mijn bank app kijk zie ik dat ze over een periode van 4 maanden afgeschreven hebben op de 26e, 27e, 23e en 27e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:48
zarex schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:40:
[...]

De ironie wil dus dat laden uit een stopcontact met een grannycharger meer risico op brand oplevert dan een wallbox. De schuko-aansluiting is simpelweg minder robuust en wil nog wel eens gaan smeulen als er geen goed contact gemaakt wordt. Heb dat zelf wel eens meegemaakt met een vaatwasser-aansluiting.

Zie ook https://nederlandelektris...eid-elektrische-autos.pdf
Hm, nooit last van gehad, Mijn Outlander PHEV uit 2014 heeft zeker 6 jaar continu (als thuis) aan de 'granny' lader gehangen. Nu is die met max 6kWh wel snel vol natuurlijk. Max 10A, dat dan weer wel. Normale contactdozen zijn niet bestand tegen lange tijd 16A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 18:54
Tesla Supercharger prijzen blijven maar dalen! :*)

Alleen tussen 18.00 en 22.00 wat duurder, anders hier in Gouda tegen CPO / Equans tarief á €0,38 per kWh. Met abonnement €0,28 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

PlayerGoods schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:21:

Alleen tussen 18.00 en 22.00 wat duurder, anders hier in Gouda tegen CPO / Equans tarief á €0,38 per kWh. Met abonnement €0,28 per kWh.
Lekker! Bunnik en Badhoevedorp e.a. zelfs 0,27 kwh. Je zou bijna niet meer aan een openbare paal AC gaan laden... :X

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
janne_nl schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

Hm, nooit last van gehad, Mijn Outlander PHEV uit 2014 heeft zeker 6 jaar continu (als thuis) aan de 'granny' lader gehangen. Nu is die met max 6kWh wel snel vol natuurlijk. Max 10A, dat dan weer wel. Normale contactdozen zijn niet bestand tegen lange tijd 16A.
Je snapt natuurlijk dat N=1 geen enkel bewijs is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

Je snapt natuurlijk dat N=1 geen enkel bewijs is.
Nee, maar als 1% van de Schuko's die met 10A belast worden in de fik gaan, dan zou de brandweer wel wat meer werk hebben.
Boiler, oven, wasmachine... er zijn nog toestellen die 10A trekken gedurende langere tijd.

En ja, een goed gemonteerde Schuko moet 16A prima kunnen verdragen, ook voor langere tijd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47
Ikzelf woon ook in een VvE, en heb deze situatie recent bij een andere complex meegemaakt:

In dat complex heb je prive-parkeerplaatsen, deze koop/huur je. Daar zou je best een laadpaal mogen plaatsen (even natuurlijk afhankelijk hoe & wat qua stroom), vanuit de VvE.
Maar wat er dus gebeurde was dat er een laadpaal op de "openbare" parkeerplaatsen van het complex wilde plaatsen. Er was maar één elektrische rijder in het complex, oftewel die probeerde een openbare parkeerplaats te claimen en DAAR specifiek had de collega-complex op tegen gestemd.

(En trouwens, leeftijd van dat complex was rond 40-43 jaar denk ik. Als er al mensen waren met Ebikes werden de accu's mee naar binnen in huis genomen om op te laden.)
Sanny1987 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:33:
[...]

Bij mij is het voor bij mijn eigen parkeerplek, maar dan heb je ook gewoon toestemming nodig van de VVE waar het onder valt: https://www.rijksoverheid.../toestemming-vve-laadpaal
Ik weet dat je ook toestemming nodig hebt.
Noemde het niet echt goed, bedoelde dat er geen tegenstemmen waren geweest als het in die situatie een prive-parkeerplek was :)

[ Voor 24% gewijzigd door Ryur op 03-08-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Niet online
Ryur schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:21:
[...]

Ikzelf woon ook in een VvE, en heb deze situatie recent bij een andere complex meegemaakt:

In dat complex heb je prive-parkeerplaatsen, deze koop/huur je. Daar zou je best een laadpaal mogen plaatsen (even natuurlijk afhankelijk hoe & wat qua stroom).
Maar wat er dus gebeurde was dat er een laadpaal op de "openbare" parkeerplaatsen van het complex wilde plaatsen. Er was maar één elektrische rijder in het complex, oftewel die probeerde een openbare parkeerplaats te claimen en DAAR specifiek had de collega-complex op tegen gestemd.

(En trouwens, leeftijd van dat complex was rond 40-43 jaar denk ik. Als er al mensen waren met Ebikes werden de accu's mee naar binnen in huis genomen om op te laden.)
Bij mij is het voor bij mijn eigen parkeerplek, maar dan heb je ook gewoon toestemming nodig van de VVE waar het onder valt: https://www.rijksoverheid.../toestemming-vve-laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:36
lvdmoosdijk schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

Helaas, sinds de app-update van gisteren is de bundel alleen nog maar in Italië te gebruiken.
Bij mij deed ie het ook nog, regio stond op Europa. Ik neem aan dat dit dan bij de volgende verlenging in gaat? Werkt dat bij jullie ook zo?

Verder van totalenergies bericht gehad dat ze inderdaad de administratie in Weesp niet helemaal op orde hadden, en dus onjuiste tarieven rekenen. Nog een week wachten op een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Nee, maar als 1% van de Schuko's die met 10A belast worden in de fik gaan, dan zou de brandweer wel wat meer werk hebben.
Boiler, oven, wasmachine... er zijn nog toestellen die 10A trekken gedurende langere tijd.

En ja, een goed gemonteerde Schuko moet 16A prima kunnen verdragen, ook voor langere tijd.
Ten eerste:: Boiler, oven, wasmachine komen niet in de buurt van het langdurig hoge stroom gebruik van een granny charger. Een oven zal een minuut of 10 een hoge stroom trekken, en daarna terugschakelen. Een wasmachine idem. Een boiler zal inderdaad iets langer een hoge stroom trekken maar geen 12 uur lang.
Ten tweede: Wandcontactdozen zijn veel kwetsbaarder voor slecht contact zoals al eerder aangegeven door anderen.
Ten derde: Niet alleen de gevallen waar de brandweer is opgeroepen zijn belangrijk, ook de gevallen waar het net goed is gegaan zijn dat.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:40

WCA

daemonix schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Ten eerste:: Boiler, oven, wasmachine komen niet in de buurt van het langdurig hoge stroom gebruik van een granny charger. Een oven zal een minuut of 10 een hoge stroom trekken, en daarna terugschakelen. Een wasmachine idem. Een boiler zal inderdaad iets langer een hoge stroom trekken maar geen 12 uur lang.
Ten tweede: Wandcontactdozen zijn veel kwetsbaarder voor slecht contact zoals al eerder aangegeven door anderen.
Ten derde: Niet alleen de gevallen waar de brandweer is opgeroepen zijn belangrijk, ook de gevallen waar het net goed is gegaan zijn dat.
Ik weet niet hoe het zit met andere modellen, maar de granny charger van mijn hyundai kan ik instellen op 8, 10 of 12A. Dat moet toch prima kunnen op elk stopcontact lijkt me?

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zarex
WCA schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:02:
[...]

Ik weet niet hoe het zit met andere modellen, maar de granny charger van mijn hyundai kan ik instellen op 8, 10 of 12A. Dat moet toch prima kunnen op elk stopcontact lijkt me?
Ja en nee. Als het stopcontact technisch in orde is, is het geen probleem. Als je slecht contact maakt, ben je de pisang. Heb je een oud stopcontact wat veel gebruikt wordt loopt het risico op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Oven trekt inderdaad 10-15 minuten zijn vermogen, maar dan wel 16A.
Wasmachine : idem
En een boiler kan zeker uren 10 of 13A trekken.
Nu zullen je contacten na 10 minuten nog niet hun maximale temperatuur bereiken, maar na een uur of 2 zeker wel. Het verschil tussen 2 uur en 10 uur zal verwaarloosbaar zijn.

Meestal gaat het fout als de draden niet goed vastgezet zijn in de WCD. En die is normaal wel ontworpen voor 16A.

Ik ben het er wel mee eens dat een vaste laadpaal een betere oplossing is dan de granny, maar die paniek is onnodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:50
zarex schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Ja en nee. Als het stopcontact technisch in orde is, is het geen probleem. Als je slecht contact maakt, ben je de pisang. Heb je een oud stopcontact wat veel gebruikt wordt loopt het risico op.
Inderdaad. ik heb diezelfde Hyundai lader en had hem direct na aanschaf op een oud stopcontact in de schuur aangesloten. Ondanks dat hij op 8 ampère stond wat dat stopcontact en de stekker erg heet. Toen heb ik hem in de auto zelf nog lager gezet omdat ik het niet vertrouwde.

Niet veel later kwam de Zappi dus was hij overbodig. Maar het oude stopcontact in de schuur heb ik alsnog vervangen en was daarna onder de 12 ampère belasting maar een heel lichtjes warm.

Een goed stopcontact waarop de bekabeling ook goed is aangesloten kan vast 16 ampère doorlaten zonder problemen. Als je echter een oud versleten stopcontact (die minder goed vast klemt om de poten van de stekker) gebruikt kan het snel mis gaan.
Veel mensen denken dat ze wel veilig zitten omdat een groep er wel uit springt vanwege kortsluiting, maar een slecht contact is geen kortsluiting en daardoor kan het stopcontact gewoon wegsmelten. Later kan er als gevolg natuurlijk wel kortsluiting ontstaan.

Als toevoeging hebben sommige granny chargers nog een temperatuursensor in de stekker zitten. Dan gaat hij gewoon uit in het geval van oververhitting door een slechte overdracht. Dat is ook een van de redenen om geen verlengsnoer te gebruiken. Dan kan hij natuurlijk niet meer meten wat de temperatuur bij het stopcontact en de stekker van je verlengsnoer.

De granny gebruik ik nog wel sporadisch op vakanties en ook wel met (goed en geschikt) verlengsnoer. Dan beperk ik hem gewoon op 8 ampère en check ik na een half uurtje laden even of het stopcontact niet erg heet is geworden. Zo ja, dan pak ik een ander stopcontact of beperk ik hem in de auto tot 4-6 ampère.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
Headshot_NL schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:23:
[...]

Inderdaad. ik heb diezelfde Hyundai lader en had hem direct na aanschaf op een oud stopcontact in de schuur aangesloten. Ondanks dat hij op 8 ampère stond wat dat stopcontact en de stekker erg heet. Toen heb ik hem in de auto zelf nog lager gezet omdat ik het niet vertrouwde.

Niet veel later kwam de Zappi dus was hij overbodig. Maar het oude stopcontact in de schuur heb ik alsnog vervangen en was daarna onder de 12 ampère belasting maar een heel lichtjes warm.

Een goed stopcontact waarop de bekabeling ook goed is aangesloten kan vast 16 ampère doorlaten zonder problemen. Als je echter een oud versleten stopcontact (die minder goed vast klemt om de poten van de stekker) gebruikt kan het snel mis gaan.
Veel mensen denken dat ze wel veilig zitten omdat een groep er wel uit springt vanwege kortsluiting, maar een slecht contact is geen kortsluiting en daardoor kan het stopcontact gewoon wegsmelten. Later kan er als gevolg natuurlijk wel kortsluiting ontstaan.

Als toevoeging hebben sommige granny chargers nog een temperatuursensor in de stekker zitten. Dan gaat hij gewoon uit in het geval van oververhitting door een slechte overdracht. Dat is ook een van de redenen om geen verlengsnoer te gebruiken. Dan kan hij natuurlijk niet meer meten wat de temperatuur bij het stopcontact en de stekker van je verlengsnoer.

De granny gebruik ik nog wel sporadisch op vakanties en ook wel met (goed en geschikt) verlengsnoer. Dan beperk ik hem gewoon op 8 ampère en check ik na een half uurtje laden even of het stopcontact niet erg heet is geworden. Zo ja, dan pak ik een ander stopcontact of beperk ik hem in de auto tot 4-6 ampère.
Dat bedoel ik dus. Wel voor het eerst dat ik hoor over die temperatuursensor. Zou eigenlijk verplicht moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
CP1977 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:53:
[...]

Multitank pas zijn heel traag, kan zo 2 maanden duren voor je je laat sessies ziet.
Haha. 'laat' sessie :+
Tommie12 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Misschien heb ik het mis, maar boilers, ovens, airco's en wasdrogers zijn vaak ook max 13A (per fase) in mijn beleving. Wasmachine wel 16A maar daar wordt dan ook een eigen natte groep voor vereist en de momenten dat de wasmachine daadwerkelijk 3680 Watt trekt zijn dan ook nog kortstondig.

Probleem is dat je nooit precies weet wat een 'goed gemonteerde Schuko' is. En dan nog wordt voor langere tijd 16A vanuit de normen een blauwe CEE stekker voorgeschreven, Normaalgesproken kan een reguliere schuko wel eventjes 16A verdragen maar die is destijds niet ontworpen voor 30 uur volle bak 16A.

Dat is een van de redenen dat bijna alle reguliere granny chargers op max 13A kunnen worden ingesteld, al zijn er in het begin ook Granny chargers geweest die wel op 16A konden worden ingesteld maar die hadden dan dus een blauwe CEE stekker.

Ik gebruik de Grannycharger redelijk vaak op vakantie, altijd op 10A of lager, waarbij ik na 5 minuten even bij het stopcontact ga voelen of het niet warmer wordt dan handwarm, en dit levert eigenlijk nooit problemen op.

Als de auto maar eenmaal laadt toch, lang duurt het toch wel....

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:13
Tommie12 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:19:
Meestal gaat het fout als de draden niet goed vastgezet zijn in de WCD. En die is normaal wel ontworpen voor 16A.
Of als een stopcontact zelf gewoon wat versleten is... Die boiler, wasmachine en oven die worden genoemd, die zitten meestal in hun eigen stopcontact en blijven jarenlang ingestoken zitten.
Granny chargers worden ingeplugd in de garage of in een buitenstopcontact, waar misschien wel dagelijks andere gebruikers ingeplugd of uitgetrokken worden.

En ja, meestal gaat dat goed. Maar ideaal is het zeker niet.

Ze vliegen echt niet zomaar in de fik. Maar het ging eerder over VVE's die vanwege brandgevaar laadpalen niet toestaan en vinden dat je dan maar moet laden met een granny. En dat is wel een beetje de omgekeerde wereld.

* dreamscape is blij met zijn Granny met rode CEE stekker, die vrolijk (en veilig) 3x16A kan verstouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 03-08-2023 14:51 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
dreamscape schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

Of als een stopcontact zelf gewoon wat versleten is... Die boiler, wasmachine en oven die worden genoemd, die zitten meestal in hun eigen stopcontact en blijven jarenlang ingestoken zitten.
Granny chargers worden ingeplugd in de garage of in een buitenstopcontact, waar misschien wel dagelijks andere gebruikers ingeplugd of uitgetrokken worden.

En ja, meestal gaat dat goed. Maar ideaal is het zeker niet.

Ze vliegen echt niet zomaar in de fik. Maar het ging eerder over VVE's die vanwege brandgevaar laadpalen niet toestaan en vinden dat je dan maar moet laden met een granny. En dat is wel een beetje de omgekeerde wereld.

* dreamscape is blij met zijn Granny met rode CEE stekker, die vrolijk (en veilig) 3x16A kan verstouwen.
Tja, die VVE's hebben hier ongelijk.
En wat jij beschouwt als een ganny met CEE 3x16... Nu ken ik je granny niet, maar mijn Granny had zo'n stekker niet in huis. Dat is een industriele 3-fasige aansluiting....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:13
Tommie12 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:03:
[...]

Tja, die VVE's hebben hier ongelijk.
En wat jij beschouwt als een ganny met CEE 3x16... Nu ken ik je granny niet, maar mijn Granny had zo'n stekker niet in huis. Dat is een industriele 3-fasige aansluiting....
Beide granny's liggen al sinds eind jaren 90 een marmeren plaat vanaf de onderkant te bekijken. Ik vermoed dat op die begraafplaats misschien juist wel zo'n aansluiting aanwezig is, maar ik kom er niet zo vaak. ;)

Waar ik wel vaak kom: op mijn werk. Waar laadpalen zijn voor klanten, maar ook een heleboel van die rode CEE stekkers.

Inderdaad, de terminologie is ook wat suf. Laten we het een mobiele lader noemen of zo.

(en eigenlijk begint het wat offtopic te raken in een topic over openbare laadpalen en wat daarbij hoort...)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Iemand anders hier ook issues met de Ionity app? Sowieso als je de app opent lijkt het net of je in een testomgeving komt. Allemaal rare benamingen.

Ik ben mijn wachtwoord kwijt en volgens de helpdesk moet ik een WW reset kunnen doen. Maar die link is nergens te vinden in de app.

Sowieso als je ergens op een help link drukt kom je uit op een 404.

En dit allemaal terwijl ik net een Ionity paspoort wilde afsluiten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtNj6wkkLRft-hLzEDIupJerJ0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jkIIb0jva4XgNVezq3w0GN81.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5HFNbuKmPRH9oqfhp079QOsQf8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/khfRj85bvIpMmZxIY2Qt64S7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPocvc8GgE2Bwb5GFFTr-Ghv2Ao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iDwdGz1l6VFKZc34E70PaSiX.png?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
lvdmoosdijk schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

Bij mij ook, en helaas zonder enige vooraankondiging dat dit ging gebeuren (Ja ik wist natuurlijk via dit forum dat bij sommige de bundel was opgezegd, maar bij mij nooit, terwijl ik krijg wel andere mails van ze; zoals over nieuwe Term en Conditions maar daar stond helemaal niets over geldigheid bundel in specifieke landen over, zaken als account sharing enz.). Nu weer via klantenservice resterende bundel waarde retour krijgen. Bijzonder genoeg staat in de app nog wel dat mijn bundel geldig is "At all chargers in the Netherlands", bijzonder weer. Verder prima als ze hun beleid willen aanpassen, maar je kan niet tijdens mijn lopende, vooruitbetaalde bundel eenzijdig de voorwaarden opeens veranderen; dan kondig je het aan, ik stop de bundel per vervaldatum.

[ Voor 31% gewijzigd door davidov2008 op 03-08-2023 19:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

dreamscape schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:10:
[...]

(en eigenlijk begint het wat offtopic te raken in een topic over openbare laadpalen en wat daarbij hoort...)
Helemaal mee eens. Kunnen we weer verder ontopic en de voorgaande discussie houden in het daartoe bestemde 'thuisladen' topic? :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Zjanzjak schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

Als ik in mijn bank app kijk zie ik dat ze over een periode van 4 maanden afgeschreven hebben op de 26e, 27e, 23e en 27e.
Ik heb nog een keer gezocht, geen afschrijving gevonden. Vreemd. Het is een redelijk nieuwe paal en ik ze de bedragen terug in de app, maar geen afschrijving. Gebruiken ze een andere naam dan Vattenfall? Sorry voor de vele vragen, maar laden zonder te betalen is vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:44

kaanmijo

Picobello B.V.

Zat net even wat laatste voorbereidende dingen te doen voor mijn vakantie richting Oostenrijk morgen, kwam ik tot de conclusie dat SalzburgAG hun prijzen in de app heeft verhoogd: van €4,40 per uur naar €6,60 per uur voor AC. Let dus even op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

kaanmijo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:20:
Zat net even wat laatste voorbereidende dingen te doen voor mijn vakantie richting Oostenrijk morgen, kwam ik tot de conclusie dat SalzburgAG hun prijzen in de app heeft verhoogd: van €4,40 per uur naar €6,60 per uur voor AC. Let dus even op!
Vreemd, ik zou als klant een mail met nieuwe tarieven hebben verwacht. Ik heb dus even zitten neuzen bij de paal waar ik zelf geladen heb (Zell am See Schutdorf bij de Areitbahn) en verder nog een paar willekeurige palen, en ik zie de normale AC laders nog gewoon op €4 per uur staan. Ik zag wel iets met type2 en ChaDeMo aansluiting, maar die stond ook op een hoger vermogen (<43kW ipv 22kW) en die had een tarief van €6,60.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 22:56
—overbodig

[ Voor 96% gewijzigd door juwlez op 05-08-2023 02:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Meestermaas schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:36:
[...]

Ik heb nog een keer gezocht, geen afschrijving gevonden. Vreemd. Het is een redelijk nieuwe paal en ik ze de bedragen terug in de app, maar geen afschrijving. Gebruiken ze een andere naam dan Vattenfall? Sorry voor de vele vragen, maar laden zonder te betalen is vreemd.
Een forum is er ook voor om te vragen. ;)

Bij mij is het afgeschreven onder de naam: Vattenfall Customers S

Hoofdletter S staat 2 spaties na Customers.

Als de bedragen wel in de app staan dan durf ik wel te stellen dat het nog afgeschreven gaat worden.
Kan me nog heugen dat ik bij Loonse en Drunense duinen aan een Vattenfall laadpaal hing, het bedrag in de app kreeg maar dat het pas na 2 (of 3?) maanden afgeschreven werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:44

kaanmijo

Picobello B.V.

koboy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:36:
[...]

Vreemd, ik zou als klant een mail met nieuwe tarieven hebben verwacht. Ik heb dus even zitten neuzen bij de paal waar ik zelf geladen heb (Zell am See Schutdorf bij de Areitbahn) en verder nog een paar willekeurige palen, en ik zie de normale AC laders nog gewoon op €4 per uur staan. Ik zag wel iets met type2 en ChaDeMo aansluiting, maar die stond ook op een hoger vermogen (<43kW ipv 22kW) en die had een tarief van €6,60.....
Hmm, vreemd. Ligt misschien aan de paal dan. Deze is 22kW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzug83ejk3O_4BTwaLnt5HmTG9E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HUXbbVzoJVtTMSxIJVzTtcMB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-09 23:50
2 Jaar geleden heb ik een plugsurfing laadpas aangeschaft als back-up, destijds iets van 20euro.
Inmiddels heb ik deze dus 1 jaar en 11 maanden niet meer gebruikt..
Weten jullie of deze na 2 jaar nog steeds werkt of dient deze jaarlijks geactiveerd ofzo te worden?

[ Voor 19% gewijzigd door BaBoK op 05-08-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

kaanmijo schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Hmm, vreemd. Ligt misschien aan de paal dan. Deze is 22kW:

[Afbeelding]
Is het er 1 bij een hotel ofzo? Ik vermoed dat het er niet 1 van een energiebedrijf is. Helaas zit dat stuk een scherm eerder in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 19:46
BaBoK schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:53:
2 Jaar geleden heb ik een plugsurfing laadpas aangeschaft als back-up, destijds iets van 20euro.
Weten jullie of deze na 2 jaar nog steeds werkt of dient deze jaarlijks geactiveerd ofzo te worden?
Zou nog gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-09 04:55
Ik heb nog passen van Nuon en The New Motion. Beide jaren geleden al overgenomen door respectievelijk Vattenfall en Shell maar ze werken nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:15
Als je het echt zeker wilt weten, kun je altijd even naar een laadpaal rijden en kijken of je er een laadsessie mee kunt starten. Je hoeft niet vol te laden, starten is voldoende. Kost je slechts 1 minuutje.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Ik zou zeggen probeer het is op een paal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

PlayerGoods schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:21:

Zojuist terug uit Frankrijk. Regelmatig bij Tesla Superchargers geladen, meestal ca. 32 ct (met abonnement, gelijk weer opgezegd, 30 dagen geldig.). De ene keer (Limoges) waren e de enige die staat te laden, rond 16.00. De andere keer, rond lunchtijd, (Le Bosc) ca. 50 pct bezet, meest Tesla’s. Eigenlijk alleen in Massif Central dun gezaaid. In Troyes grote lokatie met 23 chargers en rond 11.00 maar 1 in gebruik. Helaas is het cafe sinds februari gesloten. Bij Riom 11 laders, maar al in aanleg nog 11 aansluitingen. De nabij gelegen brasserie warm aanbevolen (open tussen 12.00 en 14.00 en in de avond). Excuses dat we met de Hyundai Kona 2 plaatsen innemen (op Troyes na). Bij Brussel, in de buurt van Zaventem, rond spitsuur, waren we de enige.

Ook een paar keer bij Lidl geladen. In noord-Frankrijk - en Brive - geen probleem (50 kW, 25 ct), maar dezelfde type ABB laders in het zuiden, rond Nimes, deden het geen van alle. Bellen hielp niet, we werden van een naar de ander gestuurd. Stond wel steeds correct vermeld in Google Maps. Bij de Lidl in Nevers - met een mooi aangelegde tuin - werd aangekondigd dat in de toekomst 20% van de parkeerplaatsen een lader krijgen. (We deden ook steeds boodschappen, met name groente en fruit). Lidl in België is niet (meer) aantrekkelijk. 68ct/kW.

IeCharge twee keer gebruikt, Noord-Frankrijk, werkt prima (DC 30ct) ook met bankpas, maar wel steeds een zoektocht om te vinden. Sinds kort ook met automatische herkenning van je auto bij aansluiten.

Enige tegenvaller was Aire des Ardenne Wolnic, waar maar 2 van de 6 laders werkten (gelukkig ging er net iemand weg) en de lay-out beroerd is: alle verkeer over dezelfde smalle, deels afgezette weg. Je moet na laden achteruit die weg op. En we waren er rond lunchtijd, met regen… .

Wijziging: bij Lidl werkte Vandebron. Iecharge en tesla met app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 16:50
Bij de Decathlon in Best hebben ze het ook goed voor elkaar (op de prijzen na).

Een stuk of 40 AC aansluitingen tegen €0,46/kWh.
En zeker 3 DC laders van 150 kW tegen €0,76/kWh.
(Volgens de E-flux app)

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Jaapio_B schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:37:

(Volgens de E-flux app)
Bij de Shell om de hoek heb je nog een paar ionity's staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:35
Jaapio_B schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:37:

(Volgens de E-flux app)
Met de MVV app zijn de laders bij de Karwei (;)) 0,59 per kWh

De ionitys bij de shell staan daar trouwens constant vol met mensen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-09 20:55
Mijn EV wordt in oktober geleverd, is via het werk, dus leasewagen, dus misschien een beginnersvraag.
Normaal krijgen we daar een luminus powerpass laadpas bij waarbij we aan verschillende laadpalen kunnen laden (fastned, eon, ionity, …). Ik zou als backup een chargemap pas gebruiken, echter heb ik dan nog steeds maar 1 backup, moest de kaart van het werk niet gaan.
Welke alternatieve passen of laadpas-apps voorzie ik best nog voor het buitenland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Sky74 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:05:
Mijn EV wordt in oktober geleverd, is via het werk, dus leasewagen, dus misschien een beginnersvraag.
Normaal krijgen we daar een luminus powerpass laadpas bij waarbij we aan verschillende laadpalen kunnen laden (fastned, eon, ionity, …). Ik zou als backup een chargemap pas gebruiken, echter heb ik dan nog steeds maar 1 backup, moest de kaart van het werk niet gaan.
Welke alternatieve passen of laadpas-apps voorzie ik best nog voor het buitenland?
https://laadpastop10.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Inmiddels op 4 augustus bericht gekregen dat de locatie definitief is. Ik ben benieuwd hoe snel de paal nu gerealiseerd wordt, de gemeente zegt dat door diverse redenen het nog een aantal maanden kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Luminus is Belgisch, dus vergeet niet hier het vinkje "in Nederland leverbaar" uit te zetten.
Geloof dat https://www.laadkaarten.be/ een Belgisch alternatief is.

Wat ik zo snel zie is dat Luminus bij heel veel van de Europese netwerken aangesloten zit, misschien wel allemaal.

Grote vraag is of je stroomkosten in het buitenland vergoed worden dan wel je deZe kunt declareren. In dat geval boeit het niet zo veel welke pas je neemt, en biedt de pas van het automerk zelf vaak ook een prima dekking.

Als je zelf moet betalen in het buitenland het heel erg afhankelijk van welk land, en dus geen algemeen advies over te geven (afgezien van Tesla).

[ Voor 25% gewijzigd door koboy op 06-08-2023 13:53 . Reden: oorspronkelijke bericht voor de duidelijkheid toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Dj-sannieboy schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:04:
Inmiddels op 4 augustus bericht gekregen dat de locatie definitief is. Ik ben benieuwd hoe snel de paal nu gerealiseerd wordt, de gemeente zegt dat door diverse redenen het nog een aantal maanden kan duren.
"personeelstekort" let maar op. Want daar verschuilt elke organisatie zich achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Freshmile is ook een aanrader, en zeker een account maken bij Tesla, dat is momenteel zowat de goedkoopste voor snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

JeroenH schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

"personeelstekort" let maar op. Want daar verschuilt elke organisatie zich achter...
“Helaas is er vertraging ontstaan bij het plaatsen van laadpalen. Eerder waren er leveringsproblemen van laadpalen. Daarnaast is er een tekort aan monteurs om laadpalen te plaatsen.”

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• murdoch1980
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:26
Afgelopen paar weken zijn wij met onze ID4 op vakantie geweest in Griekenland, wat een bijzondere ervaring was en ook een goed inzicht in hoe men daar naar elektrisch rijden kijkt.

Ik kan een volledig verslag schrijven over de complete rij ervaring van Nederland naar Griekenland, maar er is al genoeg geschreven over laden in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië, dus houd ik dat deel even kort.

Onze reis bracht ons via Duitsland, Oostenrijk naar Italië waar wij vanaf Ancona de boot namen naar Igoemenitsa (Griekenland). Aangezien dit mijn eerste ervaring is met lange reis met elektrische auto (heb hem pas sinds maart) had ik veel pasjes voor de verschillende landen en apps. Voor Griekenland was er geen pas te krijgen, voornamelijk alles via apps, maar later daarover meer.

Eerste dag van de reis was toch best stressvol, want ik wilde laden wanneer het kan en niet wanneer het moet, en reed dus zonder een directe laadbestemming. Eerste fout dus, want toen er gestopt moest worden (sanitaire stop kinderen en hond) kwam ik direct een defecte (en enige) laadpaal tegen. Dus vanaf dat moment maar van laadpaal naar laadpaal genavigeerd (zeker wetende dat ze het doen via Chargemap en apps van diverse aanbieders zoals Ionity).

Voor Griekenland heb ik veel informatie geprobeerd te zoeken en kwam tot de volgende 4 aanbieders van openbare laadpalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGUK3KD0LRKPqtRlyQZ_fqa3L7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9wLRxAyzEy6wWFkK7qGFNSHj.jpg?f=user_large

Al deze 4 aanbieders werken via apps, waarbij je kan registreren en alvast je betalingsvoorkeur (Credit Card, Paypal, Apple Pay) kan opgeven. Met uitzondering van Incharge daarvoor moet je een adres in Griekenland hebben, maar je zou lokaal bij de paal wel de app moeten kunnen gebruiken.

Incharge is de meest interessante van de 4, want zij zijn onderdeel van NRG wat de nationale Energiemaatschappij is en zij beheren het laadnetwerk langs de Griekse snelwegen. Bij elke stop staat wel 2 of 4 60KW laders van hun, en ze zijn al druk bezig 150 KW laders erbij te plaatsen, deze waren allemaal nog niet in gebruik helaas (stonden nog in het plastic). Zodra je bij de paal staat herkent de app op basis van locatie gegevens waar je staat en kan je de desgewenste chargeport selecteren. Vul je gegevens in en je creditcard details en hij gaat laden. Althans zo zou het moeten, want het jammere van Incharge is helaas dat ik het op verschillende locaties niet aan de praat kreeg en elke keer een melding kreeg dat mijn bank mijn card tijdelijk on hold had gezet (ik heb 2 creditcards en beide gaven hetzelfde probleem). Of het aan hen of de bank ligt heb ik niet kunnen achterhalen, want de support desk was nogal unresponsive (wacht nog steeds op antwoord).

Dei Blue is de 2e meest geziene aanbieder en wat mij betreft ook de beste (althans beste ervaring). Je zal deze niet langs de snelweg vinden, maar voornamelijk bij supermarkten, dus voor onderweg zou je even een klein stukje de snelweg af moeten, maar dan kan je gelijk ook even boodschappen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tUCTouKFvobNlhGAJ2VuCU0VYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAzXiBjeQS7ydaKpaDK6KidN.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llpptP3rx3qczNnC620MfcXxoPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTmZfGpgQz0H62pgaZXTgQZj.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn voornamelijk 60KW en 22 KW laders die ze hebben staan, maar ik heb ook een 300 KW lader gevonden en het werkt allemaal helemaal prima, paal selecteren in app en gaan. Het enige nadeel van de locaties bij supermarkten zijn de Grieken zelf, er staan vaak 1 of 2 benzineauto’s op de laadplekken (zie foto), hoewel ik er altijd wel terecht kon want er zijn genoeg laadplekken.

Fortizo en ElpeFuture (kan wel laadpas bestellen via de app zie ik achteraf) vind je wel langs de snelweg, Fortizo heb ik niet gebruikt (nodig gehad) zij maken gebruik van een fixed fee methode, €15 voor max 40 min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWRTlfAgjuhId-EAmx2UqrfOXx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgnAGqXnewbODFpMGGLjfP9n.jpg?f=fotoalbum_large

ElpeFuture wel gebruikt (150 KW lader), zelfde ervaring als met Dei Blue, de app is ook vergelijkbaar. QR-code scannen en gaan.

Je ziet in Griekenland dat ze hard aan het werk zijn om laadplekken te realiseren. Vooral langs de snelwegen en bij supermarkten. Daarbuiten is het nogal schaars en in sommige regio’s (ben alleen op het vaste land/Peloponnesos geweest) moet je goed de apps van de bovenstaande providers gebruiken om te zien wat er is. Chargemap en andere apps die we hier gebruiken geven vrij weinig volledige informatie, maar kunnen soms wel iets laten zien wat de bovenstaande providers weer niet laten zien omdat het niet van hen is.

Prijzen van het laden ligt tussen de 45 tot 55 cent voor 60KW en rond de 60 cent voor 150/300KW laders.

We hadden er ook een studie van gemaakt hoeveel Griekse elektrische auto’s we zouden tegenkomen, en dat waren er in 3 weken tijd een stuk of 5 à 6. We zijn niet in de buurt van Athene geweest en kan me zo voorstellen dat daar (en andere grote steden) wel meer elektrische auto’s zijn.

Eindconclusie, ze hebben het verrassend goed voor elkaar (naar wat ik verwacht had) en ze werken er hard aan om het uit te bereiden en meer supercharges neer te zetten. Je moet wel verschillende appjes hebben voor de aanbieders en voor support moet je geen hoge verwachting hebben. Ook het mobiele bereik laat soms te wensen over, zodat je problemen hebt om de app te kunnen gebruiken :)
Pagina: 1 ... 80 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2