Afgelopen paar weken zijn wij met onze ID4 op vakantie geweest in Griekenland, wat een bijzondere ervaring was en ook een goed inzicht in hoe men daar naar elektrisch rijden kijkt.
Ik kan een volledig verslag schrijven over de complete rij ervaring van Nederland naar Griekenland, maar er is al genoeg geschreven over laden in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië, dus houd ik dat deel even kort.
Onze reis bracht ons via Duitsland, Oostenrijk naar Italië waar wij vanaf Ancona de boot namen naar Igoemenitsa (Griekenland). Aangezien dit mijn eerste ervaring is met lange reis met elektrische auto (heb hem pas sinds maart) had ik veel pasjes voor de verschillende landen en apps. Voor Griekenland was er geen pas te krijgen, voornamelijk alles via apps, maar later daarover meer.
Eerste dag van de reis was toch best stressvol, want ik wilde laden wanneer het kan en niet wanneer het moet, en reed dus zonder een directe laadbestemming. Eerste fout dus, want toen er gestopt moest worden (sanitaire stop kinderen en hond) kwam ik direct een defecte (en enige) laadpaal tegen. Dus vanaf dat moment maar van laadpaal naar laadpaal genavigeerd (zeker wetende dat ze het doen via Chargemap en apps van diverse aanbieders zoals Ionity).
Voor Griekenland heb ik veel informatie geprobeerd te zoeken en kwam tot de volgende 4 aanbieders van openbare laadpalen:
Al deze 4 aanbieders werken via apps, waarbij je kan registreren en alvast je betalingsvoorkeur (Credit Card, Paypal, Apple Pay) kan opgeven. Met uitzondering van Incharge daarvoor moet je een adres in Griekenland hebben, maar je zou lokaal bij de paal wel de app moeten kunnen gebruiken.
Incharge is de meest interessante van de 4, want zij zijn onderdeel van NRG wat de nationale Energiemaatschappij is en zij beheren het laadnetwerk langs de Griekse snelwegen. Bij elke stop staat wel 2 of 4 60KW laders van hun, en ze zijn al druk bezig 150 KW laders erbij te plaatsen, deze waren allemaal nog niet in gebruik helaas (stonden nog in het plastic). Zodra je bij de paal staat herkent de app op basis van locatie gegevens waar je staat en kan je de desgewenste chargeport selecteren. Vul je gegevens in en je creditcard details en hij gaat laden. Althans zo zou het moeten, want het jammere van Incharge is helaas dat ik het op verschillende locaties niet aan de praat kreeg en elke keer een melding kreeg dat mijn bank mijn card tijdelijk on hold had gezet (ik heb 2 creditcards en beide gaven hetzelfde probleem). Of het aan hen of de bank ligt heb ik niet kunnen achterhalen, want de support desk was nogal unresponsive (wacht nog steeds op antwoord).
Dei Blue is de 2e meest geziene aanbieder en wat mij betreft ook de beste (althans beste ervaring). Je zal deze niet langs de snelweg vinden, maar voornamelijk bij supermarkten, dus voor onderweg zou je even een klein stukje de snelweg af moeten, maar dan kan je gelijk ook even boodschappen doen.
Het zijn voornamelijk 60KW en 22 KW laders die ze hebben staan, maar ik heb ook een 300 KW lader gevonden en het werkt allemaal helemaal prima, paal selecteren in app en gaan. Het enige nadeel van de locaties bij supermarkten zijn de Grieken zelf, er staan vaak 1 of 2 benzineauto’s op de laadplekken (zie foto), hoewel ik er altijd wel terecht kon want er zijn genoeg laadplekken.
Fortizo en
ElpeFuture (kan wel laadpas bestellen via de app zie ik achteraf) vind je wel langs de snelweg, Fortizo heb ik niet gebruikt (nodig gehad) zij maken gebruik van een fixed fee methode, €15 voor max 40 min.
ElpeFuture wel gebruikt (150 KW lader), zelfde ervaring als met Dei Blue, de app is ook vergelijkbaar. QR-code scannen en gaan.
Je ziet in Griekenland dat ze hard aan het werk zijn om laadplekken te realiseren. Vooral langs de snelwegen en bij supermarkten. Daarbuiten is het nogal schaars en in sommige regio’s (ben alleen op het vaste land/Peloponnesos geweest) moet je goed de apps van de bovenstaande providers gebruiken om te zien wat er is. Chargemap en andere apps die we hier gebruiken geven vrij weinig volledige informatie, maar kunnen soms wel iets laten zien wat de bovenstaande providers weer niet laten zien omdat het niet van hen is.
Prijzen van het laden ligt tussen de 45 tot 55 cent voor 60KW en rond de 60 cent voor 150/300KW laders.
We hadden er ook een studie van gemaakt hoeveel Griekse elektrische auto’s we zouden tegenkomen, en dat waren er in 3 weken tijd een stuk of 5 à 6. We zijn niet in de buurt van Athene geweest en kan me zo voorstellen dat daar (en andere grote steden) wel meer elektrische auto’s zijn.
Eindconclusie, ze hebben het verrassend goed voor elkaar (naar wat ik verwacht had) en ze werken er hard aan om het uit te bereiden en meer supercharges neer te zetten. Je moet wel verschillende appjes hebben voor de aanbieders en voor support moet je geen hoge verwachting hebben. Ook het mobiele bereik laat soms te wensen over, zodat je problemen hebt om de app te kunnen gebruiken