[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 219 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-06 06:35
Zjanzjak schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:54:
[...]

Ik zie een slagboom voor dat parkeerterrein staan in Google Maps.
Lees in een review op Chargemap dat je binnen in het hotel (van der Valk) je kaartje kan laten scannen en gratis kan uitrijden. Maar.... is dat alleen voor hotelgasten?
In Breukelen gaat dat op kenteken en mag je dus 4 uur gratis op het parkeerterrein zijn.

Viel me gisteren met het laden bij Tesla wel op dat de laadsessie begon met 143kW en al op 66kW zat toen de auto op 76% zat.
Boven de 80% zakte het helemaal terug maar dat schijnt normaal te zijn.

Ik had gehoopt dat ie op 143kW zou blijven tot 80% ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:50
kevertje1977 schreef op zondag 10 september 2023 @ 06:44:
[...]

In Breukelen gaat dat op kenteken en mag je dus 4 uur gratis op het parkeerterrein zijn.
Soms heb je ook een code nodig die je dan kan vinden in de Tesla app, bijvoorbeeld in Gouda of Rijswijk als de slagboom gesloten is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-06 22:14
Zjanzjak schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:54:
[...]

Ik zie een slagboom voor dat parkeerterrein staan in Google Maps.
Lees in een review op Chargemap dat je binnen in het hotel (van der Valk) je kaartje kan laten scannen en gratis kan uitrijden. Maar.... is dat alleen voor hotelgasten?
Bij de Tesla chargers in Hoorn is het hetzelfde. Deze staan bij Hotel Van der Valk waar een slagboom voor de parkeerplaats staat. Als je daar gaat laden, moet je naar binnen lopen naar de receptie om een gratis uitrijkaart te vragen. Erg omslachtig allemaal, maar ja.... we willen goedkopen laden toch ;)

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:15
[...]

..

Viel me gisteren met het laden bij Tesla wel op dat de laadsessie begon met 143kW en al op 66kW zat toen de auto op 76% zat.

Hangt van de auto af. Er zijn auto's die dat kunnen maar de meeste zakken wel in ja

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
nathalia schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:28:
[...]

Bij de Tesla chargers in Hoorn is het hetzelfde. Deze staan bij Hotel Van der Valk waar een slagboom voor de parkeerplaats staat. Als je daar gaat laden, moet je naar binnen lopen naar de receptie om een gratis uitrijkaart te vragen. Erg omslachtig allemaal, maar ja.... we willen goedkopen laden toch ;)
Binnen de 15 minuten kun je er zo uit. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:18

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Je geeft helaas niet aan welke auto....
Grofweg gezegd houden de meeste autos de maximale snelheid aan tot ongeveer 50% vol, daarna zakt het in eerste instantie meestal flink, en bij 80% is het beter om los te koppelen zo langzaam gaat het.

De Hyundai Ioniq 5/6 en Kia EV6 houden in de LR versie de 230+ kW vast tot net onder de 50%. Daarna gaat het (niet helemaal) met stappen terug naar ongeveer 100kW bij 80%.
Fastned heeft laadcurves van veel autos, zoek maar, dan weet je waar je aan toe bent.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:32
koboy schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:08:

Je geeft helaas niet aan welke auto....
Grofweg gezegd houden de meeste autos de maximale snelheid aan tot ongeveer 50% vol, daarna zakt het in eerste instantie meestal flink, en bij 80% is het beter om los te koppelen zo langzaam gaat het.
Volgens mij Polestar;
kevertje1977 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:04:
Openingspost gelezen (wow) en de laatste 10 pagina's van dit topic.
Ik heb een Shell pas inmiddels binnen maar de electrische auto moet ik nog aanschaffen.
In de garage kan ik voor een fors bedrag een 11kWh paal laten installeren tegen het tarief van 69 ct per kWh en per 1-jan wordt dat 45ct per kWh.

Vooral randstad rijden, soms en keer naar Belgie (Antwerpen-Brussel)

Wat zou de beste pas zijn voor mij ? Ik wil een Polestar kopen met 300-350km bereik. Dus in theorie zou ik met de Tesla app superchargers en dan thuis laden uit de voeten moeten kunnen.
https://support.fastned.n...les/360012258358-Polestar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 15:52
The Wizard schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:42:
[...]

De meeste locaties zijn idd goed voor de Megane, afgelopen zomer een tripje naar Zweden gemaakt met alleen SuC's. 1x moest ik scheef staan omdat er van die plastic balken lagen (zie foto).

De SuC's in Noord-Duitsland zijn onprettig te bezoeken in de late avond/nacht. Ze liggen op een industrieterrein waar niks open is of ergens achteraf. De locaties in Denemarken en Zweden zijn vaak op betere plekken te vinden. De rest vd foto's laten zien dat ver uit de meeste locaties goed bereikbare laders zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel leuk dat er mensen zijn met een fetish voor foto's van ladende auto's...

GEINTJE!!!
(maar wel klasse dat je die laad-info even deelt! Top!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Go-Charge
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-03 11:46

Go-Charge

Bedrijfsaccount Go-Charge
Zjanzjak schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:18:
[...]

Tijdje geleden kwam ik dit tegen: https://www.go-charge.io/

Zelf geprobeerd maar vond het nog niet helemaal lekker werken, edoch recentelijk niet meer bekeken.
Misschien is het verbeterd in de tussentijd.

[...]

Heb meer het idee dat er een soort van storing was ipv dat de Freshmile pas niet werkt.
Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik er op kantoor ook 'last' van heb dat mijn FM-pas bij het ene laadpunt niet werkt en bij het andere weer wel. Gelukkig zijn er 60 laadpunten.

Al iemand bij het nieuwe laadpunt van Allego bij Bunnik (voor het Postillion hotel) wezen laden trouwens?
Die flexibile kabels van de Kempower/Allego laadpunten zien er namelijk gebruiksvriendelijk uit.

[Afbeelding]
Hi @Zjanzjak we hebben al weer enige tijd een verbeterde versie neergezet. Recent is er ook steeds meer aandacht vanuit verschillende media. Waardoor we groeien, meer feedback krijgen en sneller verbeteringen kunnen uitrollen. Ik ben heel benieuwd wat je van deze versie vind. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

Brotuck schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:53:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom je alle pasnummers erin zou gooien terwijl alle tarieven zonder ook bekend zijn. Ik wil het snel kunnen zien en daarna pak ik dat pasje wel
Helemaal mee eens. De volgende release halen we die pasnummers eruit! Voor nu kan je ook gewoon X invullen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

Zjanzjak schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:19:
[...]

Denk dat je met dit soort dingen beter gebruik kan maken van het share feedback gedeelte in de app.

Zoals Maarten ook voorstelde:

[...]

Denk ook dat de app daar an sich ook beter van wordt.
Zeker weten. Ik denk ook dat de feedback optie de belangrijkste feature is die we hebben. Zonder jullie input kunnen we geen betere app, prijzen of locatie info realiseren. Dus Download vooral de app op go-charge.io en deel jullie feedback via de verschillende feedback opties. Dan kan ik (Dennis) weer reageren en verbeteringen doorvoeren.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:46
Go-Charge schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:22:
[...]

Zeker weten. Ik denk ook dat de feedback optie de belangrijkste feature is die we hebben. Zonder jullie input kunnen we geen betere app, prijzen of locatie info realiseren. Dus Download vooral de app op go-charge.io en deel jullie feedback via de verschillende feedback opties. Dan kan ik (Dennis) weer reageren en verbeteringen doorvoeren.
_/-\o_
Ik draai iOS 17 (Beta) op mijn iPhone 14 pro. Klopt het dat de app daarop nog niet werkt? De app is niet te openen en valt direct uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
Go-Charge schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:12:
[...]

Helemaal mee eens. De volgende release halen we die pasnummers eruit! Voor nu kan je ook gewoon X invullen. :P
Staat de nieuwste versie ook gewoon in de Apple store? Hoe werkt dat anders met die io- files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:19
Weet iemand of er ook laadpalen zijn die je zo kan instellen dat bij einde laden door de auto de kabel aan de laadpaalkant losgekoppeld wordt? Zodat iemand anders terecht kan?
(voor op onze jachthaven, dus incl, pasjeslezer etc voor automatisch afrekenen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:41:
Weet iemand of er ook laadpalen zijn die je zo kan instellen dat bij einde laden door de auto de kabel aan de laadpaalkant losgekoppeld wordt? Zodat iemand anders terecht kan?
Volgens mij kun je dat ook in de Ioniq instellen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:15
TTSS schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:04:
[...]

Ik draai iOS 17 (Beta) op mijn iPhone 14 pro. Klopt het dat de app daarop nog niet werkt? De app is niet te openen en valt direct uit.
Bij mij gebeurt dat ook. Heb ook de iOS 17 beta dus dat zal het probleem wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:19
PeterZ(on) schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:56:
[...]

Volgens mij kun je dat ook in de Ioniq instellen.
Ja, maar ik zou het graag aan de laadpaalkant instellen (als beheerder), zodat dit alle laadsessies gebeurt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:36
Bij de Ikea in Amersfoort hebben ze de vier laders die ze hadden vervangen voor dertig laders. De helft heeft nog een geel/zwarte tape over de laadpoort, dus die moeten nog opgeleverd o.i.d., maar van vier naar vijftien is al een mooie ontwikkeling :)

Ik had niet veel tijd om ze te bekijken toen ik er was, maar ze hebben een display waarop staat hoeveel kW de lader levert, en hoeveel kWh er al geladen is. Enige gekkigheid is dat de plek waar je je pasje moet houden niet is aangegeven is - het display zegt iets als "houdt pasje onder het display tegen de paal". Dat is een beetje gek, maar als je oplet geen probleem.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

BarryH schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:30:
[...]

Ja, maar ik zou het graag aan de laadpaalkant instellen (als beheerder), zodat dit alle laadsessies gebeurt
Wij hebben op kantoor palen van Easee, die kun je handmatig resetten waardoor de sessie eindigt en je de kabel los kunt koppelen. Niet helemaal automatisch, en in principe kan de kabel los voor de sessie klaar is.

Je zou kunnen vragen of iedereen een parkeerschijf neerlegt met de starttijd en iedereen 3-4u geven. Dan zijn de meeste auto's op een 22kW-paal wel vol.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-06 18:41
BarryH schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:41:
Misschien kun je dit beter vragen in het topic voor Thuisladen van je EV

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 12-09-2023 10:07 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:49
marcieking schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:22:
[...]

Wij hebben op kantoor palen van Easee, die kun je handmatig resetten waardoor de sessie eindigt en je de kabel los kunt koppelen. Niet helemaal automatisch, en in principe kan de kabel los voor de sessie klaar is.

Je zou kunnen vragen of iedereen een parkeerschijf neerlegt met de starttijd en iedereen 3-4u geven. Dan zijn de meeste auto's op een 22kW-paal wel vol.
De meeste EV's laden aan max 11 kW. Maar als je regelmatig kan laden dan is een halve dag laden wel fair.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Precies, en anders pas je de afspraak zo aan dat je even een briefje neerlegt met je eindtijd, en bij geen briefje max 3u, of gewoon de volgende het recht geven de stekker eruit te trekken.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:07
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:03:
[...]

De meeste EV's laden aan max 11 kW. Maar als je regelmatig kan laden dan is een halve dag laden wel fair.
Als in 4 uur ? Mijn auto heeft minimaal 8 uur nodig op 11 kWh als hij leeg is

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Go-Charge schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:22:

_/-\o_
On it!

Feedback geven trouwens beetje lastig omdat de feedback pagina niet scrollt bij mij (Samsung S22) maar goed, blind typen is mij niet vreemd. :P

Keep up the good work Dennis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Brotuck schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:22:
[...]

Tja, maar je rijdt je auto toch niet elke dag leeg?

Ik laad vrijwel alles thuis, maar als ik op kantoor zou moeten laden, dan brengt 4 uur laden me 40kWh op, en dat is goed voor een goede 250-300km.
Ik zou op die manier waarschijnlijk 1,5 keer per week moeten laden gedurende 4 uur.
Dat moet toch haalbaar zijn zonder laadpalen telkens een hele dag te bezetten£.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:01
[...]

Maar je komt toch meestal niet leeg bij je werkgever aan? Vier uur laden op 11 kWh levert je ongeveer 35 kWh in de batterij op. Met een gemiddeld verbruik van (in de zomer) 16 kWh/100 km kun je dus dagelijks minimaal 200 km bijladen. Als je ook thuis nog kunt laden dan zou dat in de meeste gevallen ruim voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:25:
[...]

Tja, maar je rijdt je auto toch niet elke dag leeg?

Ik laad vrijwel alles thuis, maar als ik op kantoor zou moeten laden, dan brengt 4 uur laden me 40kWh op, en dat is goed voor een goede 250-300km.
Ik zou op die manier waarschijnlijk 1,5 keer per week moeten laden gedurende 4 uur.
Dat moet toch haalbaar zijn zonder laadpalen telkens een hele dag te bezetten£.
Gisteren met 6% aangekomen (ja dat is iets van 350km), in mijn geval thuis en op de eigen lader. Maar het gaat me om het principe dat je geen algemene aanname kan maken dat iedereen met 50% vol wel de dag/avond doorkomt. Ik ken genoeg scenario's dat je dan alsnog moet gaan bijladen omdat die 200km daadwerkelijk niet voldoende zijn.

Zelf ben ik eerder voorstander van een ander scenario. Zolang je aan het opladen bent op minimaal 6 of 7kW dan is er geen boetefee. Zodra je hieronder duikt dan heb je een bijna volle accu.

Dit kunnen laadpaal eigenaren vast wel ergens instellen.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

11 kWh, wat een kleine accu! (geintje natuurlijk. Maar je bedoelt kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Brotuck schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:32:
[...]

Gisteren met 6% aangekomen (ja dat is iets van 350km), in mijn geval thuis en op de eigen lader. Maar het gaat me om het principe dat je geen algemene aanname kan maken dat iedereen met 50% vol wel de dag/avond doorkomt. Ik ken genoeg scenario's dat je dan alsnog moet gaan bijladen omdat die 200km daadwerkelijk niet voldoende zijn.
Het gaat natuurlijk al fout als je het hebt over procenten. Want dat is ook allemaal afhankelijk van van alles. Maar 40kWh is 40kWh. Of iemand daarmee thuis kan komen, is niet super relevant. Wat relevant is, is dat iedereen daar ergens tussen de ~200 en ~300 km verder kan komen. En dat moet over het algemeen best voldoende zijn. Dus is 4 uur laden eigenlijk in heel veel situaties zoals degene die geschetst werd, best wel fair. Dit specifieke voorbeeld ging zelfs over werk. Ik weet niet precies, maar niet heel veel mensen werken denk ik 250 km van hun werk vandaan en gaan daar dan iedere dag heen. Of die kopen dan op zijn minst een auto met 500 km range ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Prullenbak84 op 12-09-2023 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
[...]

Zelf ben ik eerder voorstander van een ander scenario. Zolang je aan het opladen bent op minimaal 6 of 7kW dan is er geen boetefee. Zodra je hieronder duikt dan heb je een bijna volle accu.

Leuk voor alle EVs met 1 fase lader , prijzig bezoekje word het dan

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
4v4t4r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:27:
[...]

Zijn die er nog dan ? :+

Die kunnen op een 22 kW lader toch op 7 kW laden ?

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Brotuck schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:46:
Er zijn er ook die dat niet kunnen, met name plugin hybrids kunnen niet sneller dan 3,6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dat voorstel lijkt me correct. Alleen moeten we er voor zorgen dat de uitzonderingen niet de regels gaan bepalen. Als je regelmatig 300km+ op een dag rijdt, dan heb je tussendoor misschien wel eens een stop bij een snellader of een andere locatie waar je een paar uur kan inprikken. Die gelegenheden moet je dan ook gebruiken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Welke volwaardige EV heeft nu nog een 1F lader? Dat is een tijdelijk probleem, en ik denk dat de meesten thuis wel kunnen laden. Anders zou ik dat nooit kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Beetje flauw, het gaat natuurlijk om het principe dat je een laadpaal alleen bezet mag houden als je ook werkelijk aan het laden bent. De precieze grens zul je moeten bepalen en daar zullen dan weer mensen misbruik van maken (opzettelijk traag laden bijvoorbeeld). Maakt niet uit, het is een niet 100% perfecte manier om laadpaalkleven te ontmoedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-06 14:53
JeroenE schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:51:
[...]
Er zijn er ook die dat niet kunnen, met name plugin hybrids kunnen niet sneller dan 3,6kW.
Geen full EV dus. Een hybride heeft een backup oplossing.

Maar ik zie het hier op het werk ook.
46 palen, 90+% is tegen de middag klaar, en blijft dan lekker staan. EV, PHEV door elkaar.
Voorlopig zijn de EV's nog beperkt, maar dat gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
JeroenE schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:51:
[...]
Ja heb ik ook gehad, Opel Ampera, Mercedes C350e, Ford C-Max, Volvo V60 etc. Allemaal met een beperkte snelheid. Maar ook allemaal sneller vol dan binnen 3 uur.

Ach ik heb ook niet de perfecte oplossing, maar ik constateer wel dat de meeste laadpalen te lang bezet blijven. Zelf maakte in me daar ook schuldig aan in het verleden, maar met een full EV merk je pas wat het echte issue daarvan is.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:18

WCA

Brotuck schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:46:
[...]

Zijn die er nog dan ? :+

Alleen in NL zijn er bijna geen 22kW laders. Iets met een heel hoog vastrecht.

Mijn Ioniq gaat hooguit 3,6kW op een 11kW paal helaas.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:53:
[...]

Dat voorstel lijkt me correct. Alleen moeten we er voor zorgen dat de uitzonderingen niet de regels gaan bepalen. Als je regelmatig 300km+ op een dag rijdt, dan heb je tussendoor misschien wel eens een stop bij een snellader of een andere locatie waar je een paar uur kan inprikken. Die gelegenheden moet je dan ook gebruiken denk ik.
Normaal rij ik per dag niet zoveel en inderdaad als je dan bijna leeg bent dan is het gebruik van een Fastned zo gedaan uiteraard. Ik heb niet voor niets een el-cheapo abbo bij Elli. Gebruiken zal ik het tot de laatste dag !

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
WCA schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:07:
[...]

Ah ja nooit echt op gelet omdat ik nog nooit hoger dan 11 kW nodig had. In Frankrijk zie ik wel heel veel (geadverteerde) 22 kW laders.

Overigens staan er in Frankrijk ook vaak veel niet EV's op deze plekken. Ieder land heeft zijn eigen issues.

[ Voor 12% gewijzigd door Brotuck op 12-09-2023 13:12 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
multikoe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:57:
[...]

Beetje flauw, het gaat natuurlijk om het principe dat je een laadpaal alleen bezet mag houden als je ook werkelijk aan het laden bent. De precieze grens zul je moeten bepalen en daar zullen dan weer mensen misbruik van maken (opzettelijk traag laden bijvoorbeeld). Maakt niet uit, het is een niet 100% perfecte manier om laadpaalkleven te ontmoedigen.
Bedoelde het niet flauw hoor, mn vrouw rijd Dacia Spring, geen laadpaal thuis, genoeg laadpalen in de buurt. Die auto is 100% electrisch maar wel maar 1 fase.

er is gewoon geen oplossing voor laadpaalkleven ben ik bang, tenzij er iets hard word opgelegd.. maar daar moeten dan wel alle aanbieders in mee willen, er zijn altijd zoveel uitzonderingen.

Er staat er hier vaak een Outlander PHEV meerdere dagen aan de paal en overdag regelmatig een VW passat PHEV die hier ergens in de buurt werkt (en dus aan de paal van 8 AM tot 5 PM) super storend, briefjes helpen niets.. zelfs gevraagd of ze me willen appen als ze weg gaan, gebeurd ook niet. Sommige mensen boeit het gewoon nul.

[ Voor 16% gewijzigd door 4v4t4r op 12-09-2023 13:15 ]

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 23-06 14:53
4v4t4r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:13:
[...]

Bedoelde het niet flauw hoor, mn vrouw rijd Dacia Spring, geen laadpaal thuis, genoeg laadpalen in de buurt. Die auto is 100% electrisch maar wel maar 1 fase.

er is gewoon geen oplossing voor laadpaalkleven ben ik bang, tenzij er iets hard word opgelegd.. maar daar moeten dan wel alle aanbieders in mee willen, er zijn altijd zoveel uitzonderingen.

Er staat er hier vaak een Outlander PHEV meerdere dagen aan de paal en overdag regelmatig een VW passat PHEV die hier ergens in de buurt werkt (en dus aan de paal van 8 AM tot 5 PM) super storend, briefjes helpen niets.. zelfs gevraagd of ze me willen appen als ze weg gaan, gebeurd ook niet. Sommige mensen boeit het gewoon nul.
En boetetarief na het laden, optioneel na 4-8-12h continue staan, zou toch voldoende moeten zijn.
Desnoods eentje dat stijgt naarmate men langer blijft staan. Het is openbare infra, het moet voor iedereen bruikbaar blijven, anders koop je maar een privé parking met laadmogelijkheid.

Ga je bewust aan lagere snelheid laden kost het je uiteindelijk ook meer, want de efficiëntie van het laden verlaagt. Dus kan je het boete tarief wel uitstellen, maar echt winst maken doe je niet. Uiteindelijk zal het ook wel vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:18

WCA

[...]

Geen idee of het (goed) werkt, maar je kan in de shell recharge app aangeven dat je een notificatie wil ontvangen als de huidige aangesloten auto afkoppelt.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:06
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:55:
[...]

Welke volwaardige EV heeft nu nog een 1F lader? Dat is een tijdelijk probleem, en ik denk dat de meesten thuis wel kunnen laden. Anders zou ik dat nooit kopen.
1f zal best tijdelijk zijn..... Maar een e-niro is in mijn ogen een volwaardige.
Ik laad alles publiek. Inmiddels 140000 km in 3 jaar. Totaal geen probleem.
Maar 3f zou wel lekker zijn ;)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBro
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-12-2024
WCA schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:49:
[...]

Geen idee of het (goed) werkt, maar je kan in de shell recharge app aangeven dat je een notificatie wil ontvangen als de huidige aangesloten auto afkoppelt.
Deze functie heeft de Vattenfall app ook. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Brotuck schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:07:
Normaal rij ik per dag niet zoveel en inderdaad als je dan bijna leeg bent dan is het gebruik van een Fastned zo gedaan uiteraard. Ik heb niet voor niets een el-cheapo abbo bij Elli. Gebruiken zal ik het tot de laatste dag !
Over anderhalve maand is het november. >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:41

_V_

BarryH schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:30:
[...]

Let op bij dergelijke instellingen. Vattenfall had een tijdje ingesteld dat ook de laadpaalkant ontkoppeld werd, wanneer de autokant ontkoppeld werd. (En de autokant werd niet altijd door de eigenaar ontkoppeld.) Dit heeft tot gestolen laadkabels geleid.
https://tweakers.net/nieu...ction=15402108#r_15402108

[ Voor 5% gewijzigd door _V_ op 12-09-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Max 3 of 4 uur bij een laadpaal is wat ik in Duitsland heb gezien, lijkt mij een prima maatregel om ervoor te zorgen dat iedereen er gebruik van kan maken.

En de mensen met een traag ladende hybride kopen dan weer snel een modernere auto die wel meegaat met de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Wolly schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:05:
Max 3 of 4 uur bij een laadpaal is wat ik in Duitsland heb gezien, lijkt mij een prima maatregel om ervoor te zorgen dat iedereen er gebruik van kan maken.
Dat is het: er is nu nog een beperkte beschikbaarheid van laadpalen. Dat gaat veranderen en als het eenmaal zo ver is kunnen we allemaal gewoon altijd aan de laadpaal en is dat laadpaalkleven geen issue meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
multikoe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:11:
[...]

Dat is het: er is nu nog een beperkte beschikbaarheid van laadpalen. Dat gaat veranderen en als het eenmaal zo ver is kunnen we allemaal gewoon altijd aan de laadpaal en is dat laadpaalkleven geen issue meer.
Welk winstmodel blijft er dan over voor de leverancier als zijn palen ongebruikt blijven door klevers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-05 10:15
Be Charge app geeft weer bij de meeste LMS palen not available als status. Klantenservice reageert nu wel met problems with some of our international operators. Technical department is working on it. Kortom fingers crossed 🤞 dat ze het fiksen. Telefonisch ook assistentie in Engels bij ontkoppelen gehad. Ze gaan vooruit!

• Silversurfer1
  • Laatst online: 24-06 22:34
Wolly schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:19:
[...]

Welk winstmodel blijft er dan over voor de leverancier als zijn palen ongebruikt blijven door klevers?
Meer ev’s. Kosten per laadpaal gaan omlaag. Massa is kassa.

Je kan gewoon niet verwachten dat mensen hun auto gaan wegzetten om 01:00 ‘s nachts.

• multikoe
[...]

Geen idee. Ik denk dat het voor laadpaalfabrikanten lucratief blijft. Maar ik heb de cijfers niet, alleen onderbuikgevoel :)

• MarkV6
  • Laatst online: 14:08
[...]

Hetzelfde als in Duitsland, na 4 uur betaal je 10ct per minuut of je nog aan het laden bent of niet.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Blijven we wel letten op de TW onderaan deze pagina? Het gaat al best weer een paar posts over laadpaalklevers :Y

Dank u!

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
Notna schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:08:
[mbr]Blijven we wel letten op de TW onderaan deze pagina? Het gaat al best weer een paar posts over laadpaalklevers :Y

Dank u![/]
Eerder kritiek gehad op dit gedoe, en erg blij met de wijziging aan de TW. Maar in dit geval zie ik zo goed wat je bedoelt. 1 iemand stelt gewoon een vraag over of het mogelijk is om zijn eigen openbare paal ook de kabel automatisch kan afkoppelen, en het gaat 2 pagina's over kleefboetes en onzin. De vraag wordt nog eens herhaald maar wordt gewoon ondergesneeuwd. Zonde. Komt helaas ook volgens mij omdat mensen niet teruglezen waar ze nou eigenlijk helemaal op reageren. En dan dwaalt het héél snel af allemaal...

[ Voor 10% gewijzigd door Prullenbak84 op 13-09-2023 09:07 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:23
_V_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:33:
[...]

Let op bij dergelijke instellingen. Vattenfall had een tijdje ingesteld dat ook de laadpaalkant ontkoppeld werd, wanneer de autokant ontkoppeld werd. (En de autokant werd niet altijd door de eigenaar ontkoppeld.) Dit heeft tot gestolen laadkabels geleid.
https://tweakers.net/nieu...ction=15402108#r_15402108
Is dat nog steeds een dingetje? Hoor er nooit meer iets over. Kan me voorstellen dat als defacto de kabel wordt ontgrendeld op alle palen, dit lucratiever is dan als dat standaard niet zo is. De kans dat dieven specifiek voor deze paal dat weten én er de moeite voor nemen is al een stuk kleiner, meestal gaan die dingen wat minder gestructureerd. Wel blij met een vaste kabel thuis.
Eigenlijk de losse kabel nooit nodig: publiek laden is over het algemeen voor mij DC (want Tesla SuCs zijn goedkoper dan AC-laden) en hoef dat alleen over lange afstanden, wat alleen op vakantie voorkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door The__Virus op 13-09-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:06
Pjotr70 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:03:
Be Charge app geeft weer bij de meeste LMS palen not available als status. Klantenservice reageert nu wel met problems with some of our international operators. Technical department is working on it. Kortom fingers crossed 🤞 dat ze het fiksen. Telefonisch ook assistentie in Engels bij ontkoppelen gehad. Ze gaan vooruit!
Ik heb nog steeds geen antwoord haha
Maar ik heb inmiddels ervaring hoe italiaanse bedrijven omgaan met 'problemen' en vind het al vrij uniek dat ze toegeven dat er problemen zijn.
Gelukkig zijn we niet afhankelijk van becharge maar wel jammer dat zo'n goedkope aanbieder al maanden niet werkt bij LMS palen.

• multikoe
The__Virus schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:25:
[...]

Is dat nog steeds een dingetje? Hoor er nooit meer iets over. Kan me voorstellen dat als defacto de kabel wordt ontgrendeld op alle palen, dit lucratiever is dan als dat standaard niet zo is. De kans dat dieven specifiek voor deze paal dat weten én er de moeite voor nemen is al een stuk kleiner, meestal gaan die dingen wat minder gestructureerd. Wel blij met een vaste kabel thuis.
Eigenlijk de losse kabel nooit nodig: publiek laden is over het algemeen voor mij DC (want Tesla SuCs zijn goedkoper dan AC-laden) en hoef dat alleen over lange afstanden, wat alleen op vakantie voorkomt.
In mijn omgeving heb ik een aantal Greenflux palen. Deze laten de kabel los op het moment dat de auto hem ook vrijgeeft. Mijn auto geeft de kabel pas vrij als ik de deuren ontgrendel, helemaal prima.
De enige Vattenfal paal hier laat de kabel pas los als je je pasje langs de lezer haalt. Dat is op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat ik slim dacht te zijn door twee Vattenfal passen aan te vragen en je dezelfde pas moet gebruiken als waarmee je de sessie hebt gestart.... Daar kwam ik al vrij snel (op een erg ongelukkig moment) achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Ik ben de Go_charge app aan het uitproberen en heb twee van mijn kaarten (Eneco, Vattenfal) kunnen toevoegen. Ik zie alleen niet de Kia Charge card in de lijst staan. Klopt dat is Kia Charge onderhuids een wel bekende aanbieder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
yannienl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:29:
[...]

Maar ik heb inmiddels ervaring hoe italiaanse bedrijven omgaan met 'problemen' en vind het al vrij uniek dat ze toegeven dat er problemen zijn.
Gelukkig zijn we niet afhankelijk van becharge maar wel jammer dat zo'n goedkope aanbieder al maanden niet werkt bij LMS palen.
Ik zoek nog wel n goedkoop alternatief voor de LMS (Park n Charge) palen. Anders ben ik overgeleverd aan de dure Allego palen in de buurt. Benieuwd of hier nog tips zijn. Dank alvast

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:35
WCA schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:07:
[...]

Die zijn er genoeg hoor.. alleen staan die vaak niet juist aangegeven in de apps..
als je Ioniq maar 3.6kw gaat kan die maar op 1 fase laden terwijl voor de 11KW 3 fases nodig zijn..

• boyette
[...]

je kan gewoon een alert instellen op de paal zodat je een ringetje krijgt wanneer deze vrij is
je kan ook een melding doen bij stadstoezicht als een auto de paal meerdere dagen bezet houdt die moeten daarop handhaven ende gemeente kan op verzoek ook een extra paal plaatsen als dit gedoe er toe leidt dat er niet genoeg laadplekken beschikbaar zijn in de directe omgeving

• boyette
Pjotr70 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:03:
Ik ben hier ook op aan het wachten heb tot nu toe geen reactie en meerderheid van de palen worden nog altijd niet weergegeven, goed dat het probleem iig erkend wordt nu..
kun je ze ook echt niet gebruiken of kan je het wel forceren?

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 13-09-2023 18:34 ]

• boyette
yannienl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:29:
[...]

volgens mij werken de echte LMS palen wel maar alleen de zeg maar virtuele LMS palen niet

• boyette
multikoe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:17:
[...]

In mijn omgeving heb ik een aantal Greenflux palen. Deze laten de kabel los op het moment dat de auto hem ook vrijgeeft. Mijn auto geeft de kabel pas vrij als ik de deuren ontgrendel, helemaal prima.
De enige Vattenfal paal hier laat de kabel pas los als je je pasje langs de lezer haalt. Dat is op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat ik slim dacht te zijn door twee Vattenfal passen aan te vragen en je dezelfde pas moet gebruiken als waarmee je de sessie hebt gestart.... Daar kwam ik al vrij snel (op een erg ongelukkig moment) achter.
als je de sessie via de app start kan je het ook via de app beeindigen en hoeft het niet met het pasje en dan wordt de kabel ook vrijgegeven

• boyette
Pjotr70 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:15:
[...]

Ik zoek nog wel n goedkoop alternatief voor de LMS (Park n Charge) palen. Anders ben ik overgeleverd aan de dure Allego palen in de buurt. Benieuwd of hier nog tips zijn. Dank alvast
heb je geen vattenfall palen in je buurt? dat zou een alternatief kunnen bieden
check de incharge app en filter op vattenfall

• Pjotr70
boyette schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:34:
[...]

Ik ben hier ook op aan het wachten heb tot nu toe geen reactie en meerderheid van de palen worden nog altijd niet weergegeven, goed dat het probleem iig erkend wordt nu..
kun je ze ook echt niet gebruiken of kan je het wel forceren?
Palen staan simpelweg op not available en dan kun je ook geen sessie starten. Als ze onterecht op busy staan kan het wel. Van de tig LMS palen in de buurt werkt er nog 1 iets verderop wel. Om daar nu van afhankelijk te zijn…. Deze is ook vaak bezet

• Pjotr70
boyette schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:42:
[...]

heb je geen vattenfall palen in je buurt? dat zou een alternatief kunnen bieden
check de incharge app en filter op vattenfall
Helaas geen Vattenfall in de buurt 2 km verderop de eerste optie bij de Mac

• multikoe
boyette schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:42:
[...]

als je de sessie via de app start kan je het ook via de app beeindigen en hoeft het niet met het pasje en dan wordt de kabel ook vrijgegeven
Hoe werkt dat met meerdere gezinsleden. Als ik de auto aan de paal hang en de sessie start, kan mijn zoon die sessie dan stoppen? Dat is namelijk de reden dat ik twee passen heb besteld. De oplossing is overigens voor ons heel simpel: gewoon een paar in de auto bewaren en de ander thuis in een la als reserve🙂

• boyette
multikoe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:08:
[...]

Hoe werkt dat met meerdere gezinsleden. Als ik de auto aan de paal hang en de sessie start, kan mijn zoon die sessie dan stoppen? Dat is namelijk de reden dat ik twee passen heb besteld. De oplossing is overigens voor ons heel simpel: gewoon een paar in de auto bewaren en de ander thuis in een la als reserve🙂
dat zou je moeten testen
zelfde app
en zelfde login gebruiken
ik denk dat je dan op verschillende apparaten gewoon de sessie kunt starten en stoppen

je moet dan wel de sessie starten via de app!

maar even wat anders
je kan het pasje toch ook altijd in de auto laten liggen
dan heb je nooit een probleem

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 13-09-2023 19:43 ]

• _V_
  • Laatst online: 15:41

_V_

_V_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:33:
Vattenfall had een tijdje ingesteld dat ook de laadpaalkant ontkoppeld werd, wanneer de autokant ontkoppeld werd. (En de autokant werd niet altijd door de eigenaar ontkoppeld.) Dit heeft tot gestolen laadkabels geleid.
The__Virus schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:25:
Is dat nog steeds een dingetje? Hoor er nooit meer iets over.
Volgens Autoblog - Vattenfall komt met oplossing voor diefstal Tesla-laadkabels heeft Vattenfall de instelling teruggedraaid.
Daarmee zou het probleem dus opgelost zijn.

• multikoe
boyette schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:24:
[...]

dat zou je moeten testen
zelfde app
en zelfde login gebruiken
ik denk dat je dan op verschillende apparaten gewoon de sessie kunt starten en stoppen

je moet dan wel de sessie starten via de app!

maar even wat anders
je kan het pasje toch ook altijd in de auto laten liggen
dan heb je nooit een probleem
Zie de laatste zin van mijn post en vervang "paar" door "pas"....

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 07:40
Tesla heeft variabele tarieven. Stel het tarief wijzigt tijdens een lopende laadsessie, hoe wordt die sessie dan gefactureerd?

Hier had uw reclame kunnen staan.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:25
Lijkt me niet zo moeilijk toch? Als je thuis hoog en laag tarief hebt.....

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:06
Pjotr70 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:15:
[...]

Je kan kijken naar freshmile (https://charge.freshmile.com/map) of de palen die je gebruikt er bij zitten en welk tarief.
Voor mij is dat jammer genoeg te duur op de palen die ik gebruik (ecotap snelladers € 0.30 / started kWh + € 0.30 / min).

• Pjotr70
yannienl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:04:
[...]

Je kan kijken naar freshmile (https://charge.freshmile.com/map) of de palen die je gebruikt er bij zitten en welk tarief.
Voor mij is dat jammer genoeg te duur op de palen die ik gebruik (ecotap snelladers € 0.30 / started kWh + € 0.30 / min).
FM kost 25 cent +0,03 min. Komt neer op pakweg 43ct. Kan maar ten opzichte van de 36ct ff wennen.

• engelbertus
In de go charge app heb ik passen toegevoegd, maar daar laat hij niets van zien als je een laadpaal aanklikt.. moet dit nog verbeterd worden?

• Sandro!
  • Nu online
Sinds kort krijg ik in de Shell Recharge-app op CarPlay een melding "Oeps, er is iets fout gegaan!" Jammer, want die app gebruikte ik regelmatig i.c.m. een aantal favoriete laadpalen om snel te kijken of de paal vrij was of dat ik beter gewoon m'n auto bij de deur kon parkeren. Op de bonnefooi een straat verder rijden dan de parkeerplaats is natuurlijk een optie, maar wat is het nut van technologie als je er geen gebruik van maakt? ;)

Twee vragen:
  1. Hebben meer mensen last van die foutmelding?
  2. Welke app gebruiken jullie i.c.m. CarPlay om snel te kijken welke palen er vrij zijn? Liefst met de optie om te filteren op favorieten.
(ik heb uiteraard al een keer geprobeerd uit en in te loggen in de app en de app opnieuw geïnstalleerd)

• boyette
yannienl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:04:
[...]

hier ontbreken heel veel palen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb van horen zeggen (dus niet 100% betrouwbaar), dat Arnhem en Nijmegen geen onderborden meer willen / gaan plaatsen bij laadpalen, en dat ze deze zelfs aan het weghalen zijn.
Dat betekent dat elke auto (ook een brandstof auto) mag parkeren bij een laadpaal. Anekdotisch bewijs is dat in de wijk alle onderborden weg zijn gehaald (maar dit zou ook diefstal / vandalisme geweest kunnen zijn).

Zou dit zijn om "makkelijker" toestemming / minder weerstand tegen het plaatsen van laadpalen te krijgen?

Interessante move, ik heb een mail gestuurd naar gemeente Nijmegen om eens te vragen of dit gerucht klopt, en wat hun redeneringen hier achter zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 14-09-2023 08:11 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:18

koboy

Heb een idee voor een icon

boyette schreef op donderdag 14 september 2023 @ 03:14:
[...]

hier ontbreken heel veel palen
Klopt, Freshmile doet het niet bij alle palen in Nederland hoewel ik er zelf nog geen 1 ben tegengekomen. Ook heb ik nog geen AC paal gezien die je kunt starten met de app. Gelukkig had ik de pas in een week binnen....
Maar het is wel de enige pas waarmee je op Allego palen nog een enigzins redelijk tarief kunt krijgen.
Wel handig als je niet alleen maar wilt en kunt snelladen bij Tesla (laadpark hier is allemaal v3 waar onze auto ruzie mee heeft).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
_eLMo_ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:10:
Ik heb van horen zeggen (dus niet 100% betrouwbaar), dat Arnhem en Nijmegen geen onderborden meer willen / gaan plaatsen bij laadpalen, en dat ze deze zelfs aan het weghalen zijn.
Dat betekent dat elke auto (ook een brandstof auto) mag parkeren bij een laadpaal. Anekdotisch bewijs is dat in de wijk alle onderborden weg zijn gehaald (maar dit zou ook diefstal / vandalisme geweest kunnen zijn).

Zou dit zijn om "makkelijker" toestemming / minder weerstand tegen het plaatsen van laadpalen te krijgen?

Interessante move, ik heb een mail gestuurd naar gemeente Nijmegen om eens te vragen of dit gerucht klopt, en wat hun redeneringen hier achter zijn.
Je zou kunnen vragen of ze dan ook de benzinestations weg gaan halen, want niemand hoeft meer te tanken als we niet mogen laden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-06 19:40
ericafterdark schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:40:
Tesla heeft variabele tarieven. Stel het tarief wijzigt tijdens een lopende laadsessie, hoe wordt die sessie dan gefactureerd?
janne_nl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:51:
Lijkt me niet zo moeilijk toch? Als je thuis hoog en laag tarief hebt.....
Ik heb het meegemaakt, en het werkt niet zoals thuis ;)

Het gaat om in welk tarief je sessie start.
marowi schreef opdonderdag 14 september 2023 08:10:

Onderborden zijn niet meer nodig omdat het normale laadpaal bord nu ook al inhoud dat het alleen is voor laden. (ik herinner mij dat iemand dat hier een keer heeft gepost, kijken of ik het kan vinden)
(en je post is verplaatst van elektrische autos naa ropenbaar laden deel 2, ipv 3 :+ )

[ Voor 49% gewijzigd door Kodess op 14-09-2023 08:58 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:07
Zoek de fout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7LONIX4nD5fJKQGtugx3k9Qyt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMtDKY0nuM68UFjm1BBbnZk8.jpg?f=fotoalbum_large

Staat in Folkestone, UK bij de chunnel terminal.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• PeterZ(on)
morgoth924 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:20:
Zoek de fout:

[Afbeelding]

Er staat niet bij of die 50kWh per uur is of per dag of ...... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:55
Zoek de fout:

[Afbeelding]

Moet 50 kW zijn bedoel je denk ik?

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-06 18:41
Zoek de fout:

[Afbeelding]

De QR-code van de charger ontbreekt (op de foto)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-06 14:20
Zoek de fout:

[Afbeelding]

plek waar je de pas moet aanbieden ?

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

• Kodess
Zoek de fout:

[Afbeelding]

Wat maharens zegt. Het is een DC 50kWh lader. Die is dus in een uur op en dan moet de paal vervangen worden? :+
Of zou het een DC 50kW lader zijn :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Sandro! schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:48:
Sinds kort krijg ik in de Shell Recharge-app op CarPlay een melding "Oeps, er is iets fout gegaan!" Jammer, want die app gebruikte ik regelmatig i.c.m. een aantal favoriete laadpalen om snel te kijken of de paal vrij was of dat ik beter gewoon m'n auto bij de deur kon parkeren. Op de bonnefooi een straat verder rijden dan de parkeerplaats is natuurlijk een optie, maar wat is het nut van technologie als je er geen gebruik van maakt? ;)

Twee vragen:
  2. Welke app gebruiken jullie i.c.m. CarPlay om snel te kijken welke palen er vrij zijn? Liefst met de optie om te filteren op favorieten.
(ik heb uiteraard al een keer geprobeerd uit en in te loggen in de app en de app opnieuw geïnstalleerd)
Shell is bezig met een migratie van hun IT systemen in de komende weken, kreeg ik een mail over en ook bovenaan de app in Android een melding.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:41
Sandro! schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:48:

Twee vragen:
Die foutmeldingen krijg ik ook al een tijdje. Maar eerlijk gezegd heb ik al veel langer dat in Carplay-mode die app vaker niet werkt dan wel. Geen idee of de aankomende IT-migratie hier verschil gaat maken, maar ik verwacht het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Laatst online: 15:44

kaanmijo

Picobello B.V.

ericafterdark schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:40:
Je wordt gefactureerd op je initiële starttarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
bericht van be charge:

the recharge service on ionity has been restored.

er is ook direct een update van de app

[ Voor 22% gewijzigd door boyette op 14-09-2023 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Kodess schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:54:

[...]

Onderborden zijn niet meer nodig omdat het normale laadpaal bord nu ook al inhoud dat het alleen is voor laden. (ik herinner mij dat iemand dat hier een keer heeft gepost, kijken of ik het kan vinden)
(en je post is verplaatst van elektrische autos naa ropenbaar laden deel 2, ipv 3 :+ )
Dankjewel je hebt gelijk!

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2023-07-01#Bijlage1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVLVUKghF0wiahwGpC-96Doye_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Cypi9JwVo0OGw6fcT3MGKj8.png?f=fotoalbum_large

Geld dus alleen voor dit specifieke bord. Oud artikel dat me op het spoor bracht (na jouw post): https://www.verkeerskunde...ng-voor-gebruik-laadpalen

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
Zoek de fout:

[Afbeelding]

Je camera stelt niet meer scherp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-06 06:35
Ik heb van de week geladen bij een laadpaal op een parkeerterrein van een kantoor.
Op de paal staat :
45 ct per kWh en 50ct eenmalig.

Ik heb de e-flux kaart gebruikt :
Prijs incl btw : 8,36
KWH : 16.03

Nu heb ik contact gehad met e-flux/road en die zeggen :

Ik zie dat je gebruikt maakt van het 'Orange - Pay as your charge' abonnement. Hiermee heb je op je eerste factuur eenmalig 5 Euro betaald voor je laadpas, gevolgd door 0,32 Euro per laadsessie en het reguliere tarief van je aanbieder.

0.45 x 16.03 = 7,21 Euro + 50 Eurocent start tarief + roaming kosten van 0.04 Eurocent per kWh

Nu gaat het maar om een paar centen etc, maar hoe kan ik dit weten ?
Want in het dashboard van eflux zie ik het niet en waar komen die roaming kosten van 4 cent vandaan ?
Ik zie in dat dashboard wel dat de operator Last Mile Solutions is.

Had ik beter de shell recharge pas kunnen gebruiken ? Deze paal staat op geen enkele kaart dus het was gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@kevertje1977 Geen idee waar die roaming kosten vandaan komen, op hun site kan ik er verder niets over vinden.

Zijn ze niet vergeten dat ze zelf 32 cent starttarief in rekening brengen? Alleen kom je dan ook niet aan de 8,36 euro. Dan zit je (zonder roamingkosten) op 8,03 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
JeroenE schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 06:39:
@kevertje1977 Geen idee waar die roaming kosten vandaan komen, op hun site kan ik er verder niets over vinden.

Zijn ze niet vergeten dat ze zelf 32 cent starttarief in rekening brengen? Alleen kom je dan ook niet aan de 8,36 euro. Dan zit je (zonder roamingkosten) op 8,03 euro.
Het is de omgekeerde korting :+
Je krijgt 0,04 korting op E-flux palen, dus op roaming betaal je 4 cent extra die je niet hoeft te betalen bij eflux palen.

Je kan beter een gratis LMS kaart nemen, die is overal goedkoper dan EFlux behalve bij Eflux palen (die ik nog nooit heb gezien) bv NL MAB, is gewoon CPO (het tarief wat je op de paal zit) + 0,12 start tarief.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Kodess schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:06:
Het is de omgekeerde korting :+
Je krijgt 0,04 korting op E-flux palen, dus op roaming betaal je 4 cent extra die je niet hoeft te betalen bij eflux palen.
Op hun site staat dat ze de kWh-prijs van de laadpaal berekenen, er staat nergens bij dat je per kWh extra moet betalen.

Dat ze op sommige laadpalen een korting geven mag best, maar dat is niet hetzelfde als een opslag op alle andere palen!

Edit: NL MAB is overgenomen door 50five en ik kan op de site de laadpas niet meer vinden. 50five heeft er zelf ook 1, die rekent een hoger starttarief en 2 cent per kWh opslag.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenE op 15-09-2023 10:17 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 219 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2