[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-07 21:05

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Jan Lelie schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:43:
Mijn Vandebron app voor laden (en energieverbuik) geeft vanochtend geen overzicht van sessies meer. “Oeps, er is een fout opgetreden”. De kaart lijkt te werken, maar geeft geen details (en prijzen) van laadpalen. Ook de webpagina reageert niet. Heb ik een onderhoud mededeling gemist?
Werkt weer. Zowel op telefoon als i-pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
De zoektocht naar gratis laadpunten is best grappig: veel informatie op die Chargemap is gewoon verouderd, want ook alle publieke laadpalen van Vattenfall staan als gratis aangegeven 8)7

Ik heb al een paar correcties doorgevoerd, puur aan de hand van de informatie die ik online kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezle
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06-2023
S_Chief schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:44:
[...]

Ja, staat ook in dit topic. Je moet je pas koppelen in de app van Fastned en dan daarmee het laden starten.
Dank je. Dat krijg ik niet voor elkaar; ondanks dat ik de pas al een tijdje gebruik meldt Fastned bij het koppelen dat de pas niet geldig is. Lees dat ik niet de enige ben. Balen dat het koppelen niet lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:05
Malarky schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:26:
Na de prijzen update van 1 maart, vandaag de laadprijzen zoals op 1 april:

Aanbieders voor bekende +100kW laadpunten in Nederland tot 64ct/kWh:
1 kWhAanbiederDC netwerkNote
€0,2200BMW / MINI Charging (IONITY Plus)Ionity€13,00 p/m (12mnd). BMW of MINI VIN vereist
€0,2480FreshmileBP*20ct/kWh + 8ct/pm. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,2900KIA Charge (IONITY Power) / Charge myHyundai (IONITY Premium)Ionity€13,00 p/m (12mnd). KIA of Hyundai VIN vereist
€0,3000Nissan Charge (Premium)Ionity€13,00 p/m (12mnd). Nissan VIN vereist
€0,3094Enel X (Travel Plus - Flat)Allego, BP, GreenFlux, Ionity, Shell95-99ct/kWh buiten bundel. Geen kleeftarief voor DC in NL. Bundel loopt altijd 1 maand
€0,3500Be Charge (Be Electric 500)BP, GreenFlux, Ionity85-95ct/kWh buiten bundel. Kleeftarief 18ct/min na 1u idle
€0,3500Volkswagen (We Charge Plus) / Audi (charging pro)Ionity€14,99 p/m (12mnd). VW of Audi VIN vereist
€0,3500Elli (Drive Highway)Ionity€14.99 p/m (12mnd). Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden
€0,3700FreshmileAllego, BP*, GreenFlux, Shell19ct/kWh + 30ct/pm. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,4100Mercedes me (Charge L)Ionity€12,90 p/m. Mercedes VIN vereist
€0,4200Tesla Public SuperchargerTesla€12,99 p/m (niet-Tesla rijders).
Piektarief: 57ct/kWh (16u-20u). Idle fee tot €1/min
€0,4800ESB FLEXmobilAllego, Ionity, Shell€4,90 p/m
€0,4830Fastned (Gold)Fastned€11.99 p/m (-30% op standaardtarief)
€0,5500Mercedes me (Charge L)Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell€12,90 p/m. Mercedes VIN vereist
€0,5600Volkswagen (We Charge Plus)Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell€14,99 p/m (12mnd). VW VIN vereist. Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden
€0,5865Bonnet (Turbo Boost)Fastned€8 p/m voor CPO -15%
€0,5900MAINGAUAllego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Ionity, ShellKleeftarief 10ct/min na 1u laden
€0,6000BMW/ MINI (Active)Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell€13,00 p/m. BMW of MINI VIN vereist
€0,6160FreshmileIonity19ct/kWh + 71ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden

*Sommige BP Pulse laders zijn 8ct/min (bijv. BP Hoofddorp, BP Amsterdam/Oude Haagseweg, BP Amsterdam/Nieuwe Hemweg, BP Amsterdam/Kadoelen, BP Dordrecht/Leeuwstraat, BP Krabbendijke). Veel BP Pulse laders staan niet in de Freshmile app, onbekend of die werken/wat tarief is.

En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies:
[Afbeelding]
Foutje in de DC tabel:
Het BMW tarief is 5€/maand voor non-Ionity (Active) en 13.00 voor Ionity. Elke optie kan apart genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik heb nog een vraagje over snelladen: als ik mijn Nissan Leaf aan een gewone publieke laadpaal zal zetten, dan laad je met maximaal 6.6kw op. Dat gaat natuurlijk niet zo heel rap, maar je hebt ook snelladers welke begrensd zijn op 20kw ( omdat ze gratis zijn ).

Veroorzaakt een lagere laadsnelheid aan de snellader, minder slijtage aan het batterijpakket? Dan wanneer je met zeg maar 45kw zou opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Marco-Peters schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:01:
Ik heb nog een vraagje over snelladen: als ik mijn Nissan Leaf aan een gewone publieke laadpaal zal zetten, dan laad je met maximaal 6.6kw op. Dat gaat natuurlijk niet zo heel rap, maar je hebt ook snelladers welke begrensd zijn op 20kw ( omdat ze gratis zijn ).

Veroorzaakt een lagere laadsnelheid aan de snellader, minder slijtage aan het batterijpakket? Dan wanneer je met zeg maar 45kw zou opladen?
In het algemeen kan snelladen (DC) wel meer slijtage opleveren dan traagladen (AC). Echter de moderne baterij managementsystemen (BMS) zorgen dat het met die schade wel meevalt. Dus niet iets om je zorgen over te maken in het algemeen. Nissan Leaf heb ik geen ervaring mee, maar wel het beeld dat ze er vroeg bij waren en BMS op oudere versies niet optimaal (cold gate etc.) en ook teruglopende batterijcapaciteit. Je kunt hiervoor beter navragen in een Nissan Leaf topic.
Bij moderne EV's speelt de afname van de batterijcapaciteit nauwelijks. Ik heb met mijn e-niro inmiddels bijna 110k km gereden en nog geen spoor van afnemende capaciteit. Wel zie je bij DC-laden dat het BMS hier nadrukkelijk op stuurt en de maximale laadsnelheid maar kort actief is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:25
De ene app zegt dat er te laden valt bij BP pulse Krabbendijke, Vattenfall zegt bijv 2/2 in groene kleur.
Maar kijk je bij een andere app, is de boel weer rood en kan het dus weer niet, ja wat is het nou!?

Iemand daar toevallig nog recentelijk geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-07 18:02
Je kunt in de Vattenval app filteren op alleen Vattenval laadpalen.
Het valt op dat de sommige 34 cent zijn en andere 68 cent. In Zaandam kun je voor 34 cent laden, in Amsterdam 68 cent. In Amstelveen zijn beide tarieven te vinden.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het lijkt erop dat de laadpaal-aanbieders in veel wijken zoals Allego, Park&Charge etc, verschrikkelijk slecht zijn in inkopen, of gigantisch aan het graaien zijn nav de hoge prijzen vorig jaar. Zijn er eigenlijk al aanbieders die prijzen weer verlaagd hebben?

Het is 50% duurder om daar te laden tov het Supercharger tarief van Tesla (voor een Tesla rijder), en in veel gevallen is ook Fastned (zonder abonnement) de identieke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:53
Ik denk dat als de Zonnepanelen -Terugleververgoedingen contracten straks (geleidelijk) verlopen
....en de TLV's schandalig laag zijn/worden op diefstal niveau ......
er wel eens véél mensen kunnen zijn die hun overtollige kWh-tjes gaan aanbieden aan EV rijders middels "laadpalen openzetten".

Ik ga mijn overschot "straks" iig zoveel mogelijk verkopen aan EV rijders in de buurt.
Dan heb je een privé win/win situatie en "de dieven" het nakijken.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:02:
Ik denk dat als de Zonnepanelen -Terugleververgoedingen contracten straks (geleidelijk) verlopen
....en de TLV's schandalig laag zijn/worden op diefstal niveau ......
er wel eens véél mensen kunnen zijn die hun overtollige kWh-tjes gaan aanbieden aan EV rijders middels "laadpalen openzetten".

Ik ga mijn overschot "straks" iig zoveel mogelijk verkopen aan EV rijders in de buurt.
Dan heb je een privé win/win situatie en "de dieven" het nakijken.
Ik negeer even de negatieve connotatie in je post, maar hoe praktisch en realistisch is dit? Haalt jij 11kW van je dak of ga je continu met het laadvermogen van je paal zitten schipperen en zodra het tarief ineens niet meer aantrekkelijk is de laadsessie stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:53
Hallo Sander

Heel makkelijk, iemand die vlakbij woont heeft (nog) geen panelen en hij parkeert gewoon om mijn oprit,
Laden gaat via mijn Zappi op max 11kW (of lager als er minder zon is).
Haast is er niet, en ik heb genoeg voor 2 EV's (en straks met meer zon voor 3 EV's)

Zoals ik aangaf hebben we dan een win/win. (hij komt/blijft dan óók nog eens onder plafond narigheden)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimi3h
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-07 15:12
Weet er iemand of je de laadpas van Eneco op een of andere manier kan toevoegen aan Google Wallet of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:26
Dimi3h schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:59:
Weet er iemand of je de laadpas van Eneco op een of andere manier kan toevoegen aan Google Wallet of iets dergelijks?
als ik me niet vergis kan dit alleen als de aanbieder via de app het laat toevoegen aan wallet..
en ik dacht dat enel x op android als enige een digitale rfid aanbiedt, maar ik kan het mis hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:28

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hansieo schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:35:
Hallo Sander

Heel makkelijk, iemand die vlakbij woont heeft (nog) geen panelen en hij parkeert gewoon om mijn oprit,
Laden gaat via mijn Zappi op max 11kW (of lager als er minder zon is).
Haast is er niet, en ik heb genoeg voor 2 EV's (en straks met meer zon voor 3 EV's)

Zoals ik aangaf hebben we dan een win/win. (hij komt/blijft dan óók nog eens onder plafond narigheden)
Is wel een niche dingetje. Ik laat mijn buurman ook bij mij opladen als de energie gratis is zoals bijv. gisterenmiddag tussen 13:00 en 17:00 maar echt handig is dat niet hoor, plekje op de oprit vrijmaken / afstemmen etc.

Daarnaast hebben de meeste doorzonwoningen over het algemeen 3,7 kWp op het dak liggen en dan moet je ook nog een laadpaal hebben die kan loadbalancen op solar opwek.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-07 01:53

Malarky

Wils voor wat ieder

Zojuist bij Ionity Grauholz Sud in Zwitserland mijn 1e Enel 320kWh bundel gewisseld voor een nieuwe op een 2e Enel account. Binnen 1 minuut was mijn 2e account geactiveerd inclusief de laadpas van de 1e account (krijg straks een boel gratis Enel passen binnen) en kon ik weer verder laden bij dezelfde Ionity lader.

Heb aantal email adress aliassen aangemaakt voor mijn roadtrip door Europa want verwacht wel 3 a 4 Enel accounts nodig te hebben komende maand.

Ben erg blij met Enel. Plan met ABRP mijn routes die realtime de Tesla accu uitleest en elke snellader in Europa lijkt het te doen met Enel zolang je Tesla en Fastned maar uitzondert in de ABRP app. Voor 30,5ct/kWh ben je klaar en dankzij de 320kWh hoef je niet snel van bundel te wisselen. Zo is roadtrippen op een onzuinig hoge snelheid weer leuk voor de portomonee.

[ Voor 16% gewijzigd door Malarky op 03-04-2023 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:01
Ik lees hier wat verschillende verhalen over Freshmile qua opwaarderen en/of creditcard gebruik.
Omdat de ESB pas er nog niet is heb ik vorige week een Freshmile pas aangevraagd. Binnen drie dagen in de brievenbus.
De pas is betaald door een creditcard aan mijn profiel te koppelen via de website.
Vandaag de test gedaan met een Allego paal en zonder een saldo op mijn account, dat werkt.
Tijdens het laden zie ik op de creditcard een reservering van 50 euro. Als het laden klaar is en de sessie is via de pas beëindigd op de paal, dan wordt het uiteindelijke bedrag van de creditcard betaald en de reservering is weg.

Wat me wel opvalt is dat het laden heel traag ging, waardoor het voordeel ten opzichte van een Shell pas helemaal weg is.
Geladen: 4.66kWh
Duur: 02:54:50
Prijs: 6.20 euro

Terwijl ik met een Shell Recharge (zelfde paal) dit al eens heb gehaald.
Geladen: 9.71kWh
Duur: 03:27

Moet nog wat meer testen of het een toeval is. Iemand dit al eens meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-07 14:44
Hachy schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:57:
[...]

Is wel een niche dingetje. Ik laat mijn buurman ook bij mij opladen als de energie gratis is zoals bijv. gisterenmiddag tussen 13:00 en 17:00 maar echt handig is dat niet hoor, plekje op de oprit vrijmaken / afstemmen etc.

Daarnaast hebben de meeste doorzonwoningen over het algemeen 3,7 kWp op het dak liggen en dan moet je ook nog een laadpaal hebben die kan loadbalancen op solar opwek.
Dan ben je wel extra aardig voor je buurman ;) , want hoewel de stroom gistermiddag kaal gratis was komt er per kWh zo'n 15 ct energiebelasting en een paar cent inkoopkosten bij.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
MichelatNL schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:01:
Ik lees hier wat verschillende verhalen over Freshmile qua opwaarderen en/of creditcard gebruik.
Omdat de ESB pas er nog niet is heb ik vorige week een Freshmile pas aangevraagd. Binnen drie dagen in de brievenbus.
De pas is betaald door een creditcard aan mijn profiel te koppelen via de website.
Vandaag de test gedaan met een Allego paal en zonder een saldo op mijn account, dat werkt.
Tijdens het laden zie ik op de creditcard een reservering van 50 euro. Als het laden klaar is en de sessie is via de pas beëindigd op de paal, dan wordt het uiteindelijke bedrag van de creditcard betaald en de reservering is weg.

Wat me wel opvalt is dat het laden heel traag ging, waardoor het voordeel ten opzichte van een Shell pas helemaal weg is.
Geladen: 4.66kWh
Duur: 02:54:50
Prijs: 6.20 euro

Terwijl ik met een Shell Recharge (zelfde paal) dit al eens heb gehaald.
Geladen: 9.71kWh
Duur: 03:27

Dan heb je óf een heel traag ladende laadpaal of een heel traag ladende auto (1-fase?). In beide gevallen niet zo geschikt voor Freshmile. Was de andere socket (als die er is) ook bezet? Dan kan dat ook een verklaring zijn aangezien het vermogen dan vaak gedeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
pmiddeld schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:37:
[...]

Dan heb je óf een heel traag ladende laadpaal of een heel traag ladende auto (1-fase?). In beide gevallen niet zo geschikt voor Freshmile. Was de andere socket (als die er is) ook bezet? Dan kan dat ook een verklaring zijn aangezien het vermogen dan vaak gedeeld wordt.
Het gaat om een Volvo XC60 T6 en volgens mij is het 3.7 kW AC. Is dat 1-fase?
Andere socket was bezet, maar dat is vaker voorgekomen, al weet ik niet of die ook "echt" in gebruik was.

Volgens mij zou het sneller kunnen dan wat het nu was. Ga het nog een paar keer testen op verschillende palen.
Uiteindelijk zou dit goedkoper moeten zijn dan de huidige Shell Recharge pas die ik nu gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-07 16:12
Malarky schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:52:
Zojuist bij Ionity Grauholz Sud in Zwitserland mijn 1e Enel 320kWh bundel gewisseld voor een nieuwe op een 2e Enel account. Binnen 1 minuut was mijn 2e account geactiveerd inclusief de laadpas van de 1e account (krijg straks een boel gratis Enel passen binnen) en kon ik weer verder laden bij dezelfde Ionity lader.

Heb aantal email adress aliassen aangemaakt voor mijn roadtrip door Europa want verwacht wel 3 a 4 Enel accounts nodig te hebben komende maand.

Ben erg blij met Enel. Plan met ABRP mijn routes die realtime de Tesla accu uitleest en elke snellader in Europa lijkt het te doen met Enel zolang je Tesla en Fastned maar uitzondert in de ABRP app. Voor 30,5ct/kWh ben je klaar en dankzij de 320kWh hoef je niet snel van bundel te wisselen. Zo is roadtrippen op een onzuinig hoge snelheid weer leuk voor de portomonee.
werkt enel x op het fastned netwerk? Ik dacht fastned niet te zien in de app als ondersteund netwerk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
MichelatNL schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:23:
[...]

Ja, dat is 1 fase. Een openbare 11kw paal zal dan slechts 1/3e van z'n vermogen in je auto kunnen pompen, wat neerkomt op ongeveer 3,7kW :)
Andere socket was bezet, maar dat is vaker voorgekomen, al weet ik niet of die ook "echt" in gebruik was.
Dan zou het dus nog gehalveerd kunnen worden (afhankelijk van de precieze werking van de paal) naar 1,8 kW, wat over 3 uur neer komt op 5,4 kW. Hoe je daar met 4,7 kW toch onder kwam durf ik niet te verklaren.
Volgens mij zou het sneller kunnen dan wat het nu was. Ga het nog een paar keer testen op verschillende palen.
Uiteindelijk zou dit goedkoper moeten zijn dan de huidige Shell Recharge pas die ik nu gebruik.
Als je auto enkelfasig gaat opladen (mijn eigen auto ondersteunt ook niet anders) zijn laadpassen die een minuten/uren tarief hanteren (doet Freshmile dat?) in ieder geval niet handig en soms duurder dan flatrate passen zoals die van Shell.
Technisch kan een druppel volgens mij geen invloed maken op de laadsnelheid.

Laden zal sneller gaan als de andere socket niet is aangesloten, of als de paal 22 kW is (met een 2e aangesloten auto, naar enkelfase, kan je dan alsnog met 3,7kW laden).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-07 01:53

Malarky

Wils voor wat ieder

freegeek schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:32:
[...]

werkt enel x op het fastned netwerk? Ik dacht fastned niet te zien in de app als ondersteund netwerk
Nee Fastned en Tesla laders dus uitzonderen die werken niet met Enel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
MichelatNL schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:01:

In de regel ben ik nooit zo achterdochtig maar bij Freshmile bekruipt mij soms het gevoel wel eens dat er wat 'geknepen' wordt qua laadsnelheid haha. Op kantoor, bij de 11 kWh paal zit ik ergens tussen de 8,5 en 10 kWh.
Met 2 andere passen zit ik tussen de 10 en 11. Het zijn afzonderlijke laadpunten dus ik ben de enige gebruiker.

Recentelijk wel ontdekt dat er 1 22kWh lader staat op kantoor, daar de Freshmile pas toegepast en dan zit ik tussen de 19 en 21 kWh, die valt dan weer mee. En dan loont de Freshmile pas heel erg voor mij.
Bij de 11 kWh kom ik gemiddeld uit op 35,5 tot 40 cent, bij de 22 kWh rond de 28 a 30 cent de kWh.

Btw, niet gekoppeld aan mijn creditcard, gaf mij een unheimisch gevoel, dus ik gooi er (voldoende) saldo op.
Richh schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:01:
Als je auto enkelfasig gaat opladen (mijn eigen auto ondersteunt ook niet anders) zijn laadpassen die een minuten/uren tarief hanteren (doet Freshmile dat?)
Ja, 19 cent de kWh en 3 cent per minuut, ook als de wagen 'vol' is loopt die meter door.

[ Voor 13% gewijzigd door Zjanzjak op 03-04-2023 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
MichelatNL schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:23:
[...]

Bespaar je de moeite (en het geld). Als ik even snel reken zal je in een uur met 3,7 kW (dat betekent ongeveer 3 kW in je accu i.v.m. laadverliezen) per uur 3 kWh x €0,19/kWh en 60 minuten x €0,03/minuut = €2,17 kwijt zijn. Dat is dan €0,723/kWh. En dan moet je hem als-ie vol is direct afkoppelen, anders tikt de tijd en daarmee de kosten door. Zelfs als je wat optimistischer rekent zal je nooit de 59 ct/kWh van Shell gaan halen. Als je hier het adres en evt. CPO van je laadpaal laat weten, dan zijn er zat mensen hier die voor jou de goedkoopste laadpas/app kunnen vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 03-04-2023 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Zjanzjak schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:11:
[...]

In de regel ben ik nooit zo achterdochtig maar bij Freshmile bekruipt mij soms het gevoel wel eens dat er wat 'geknepen' wordt qua laadsnelheid haha.
Volgens mij kan dat niet bij een AC-paal ;) Wel is het zo dat Freshmile in alles in z'n voordeel rekent. Dus 3 ct per elke "begonnen" minuut, en 19 ct per elke "begonnen" kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:03
Malarky schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:52:

Krijg je dan gratis een pas indien je zo'n bundel aanschaft? Want normaal is die eenmalig 16eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-01 11:42
Hoi. Heb geen verstand van electra en daarom de volgende vraag voordat ik misschien iets kapot maak. Heb een Easee laadpaal thuis en die is afgezekerd op 20A kan ik in de app van easee lezen. Bij de 20A lurkt mijn EV6 dan zo’n 10 kwh naar binnen. Je kunt via de Easee app het aantal ampere’s naar beneden instellen. Mij vraag: als ik dat op b.v. 10A instel kan mijn EV6 dan ook de helft minder kWh naar binnen slurpen? Iets met de wet van Ohm maaruhhh🥴🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
pmiddeld schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:22:
[...]

Volgens mij kan dat niet bij een AC-paal ;) Wel is het zo dat Freshmile in alles in z'n voordeel rekent. Dus 3 ct per elke "begonnen" minuut, en 19 ct per elke "begonnen" kWh.
Volgens mij doet Chargemap dat ook, ik had in Spanje bij La Plana 8,081kWh geladen en er werd 9kWh afgerekend. Volgende keer bij het laden met Chargemap maar eens in de gaten houden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:22
dejager58 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:30:
Hoi. Heb geen verstand van electra en daarom de volgende vraag voordat ik misschien iets kapot maak. Heb een Easee laadpaal thuis en die is afgezekerd op 20A kan ik in de app van easee lezen. Bij de 20A lurkt mijn EV6 dan zo’n 10 kwh naar binnen. Je kunt via de Easee app het aantal ampere’s naar beneden instellen. Mij vraag: als ik dat op b.v. 10A instel kan mijn EV6 dan ook de helft minder kWh naar binnen slurpen? Iets met de wet van Ohm maaruhhh🥴🥴
Verkeerde topic. Je moet hier zijn: Thuisladen van je EV deel 2

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-01 11:42
Ok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelatNL
pmiddeld schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:16:
[...]

Bespaar je de moeite (en het geld). Als ik even snel reken zal je in een uur met 3,7 kW (dat betekent ongeveer 3 kW in je accu i.v.m. laadverliezen) per uur 3 kWh x €0,19/kWh en 60 minuten x €0,03/minuut = €2,17 kwijt zijn. Dat is dan €0,723/kWh. En dan moet je hem als-ie vol is direct afkoppelen, anders tikt de tijd en daarmee de kosten door. Zelfs als je wat optimistischer rekent zal je nooit de 59 ct/kWh van Shell gaan halen. Als je hier het adres en evt. CPO van je laadpaal laat weten, dan zijn er zat mensen hier die voor jou de goedkoopste laadpas/app kunnen vinden.
Op de een of andere manier had ik dus een heel ander getal in mijn hoofd. Thanks voor de berekening 👍
Via de gemeente (Doetinchem) heb ik een publieke laadpaal aangevraagd en dat gaat via Vattenfall. Deze is al goedgekeurd door Vattenfall en moet nu door de molen bij de gemeente, denk aan 20 weken. Wat wel vreemd is hoe het dan kan dat er hier overal Allego palen staan en geen Vattenfall.
Normaal CPO tarief is 0,67 bij de Allego palen. Vattenfall paal is 0,30 cent volgens de app in de deze gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-07 16:36
MichelatNL schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:55:
[...]

Op de een of andere manier had ik dus een heel ander getal in mijn hoofd. Thanks voor de berekening 👍
Via de gemeente (Doetinchem) heb ik een publieke laadpaal aangevraagd en dat gaat via Vattenfall. Deze is al goedgekeurd door Vattenfall en moet nu door de molen bij de gemeente, denk aan 20 weken. Wat wel vreemd is hoe het dan kan dat er hier overal Allego palen staan en geen Vattenfall.
Normaal CPO tarief is 0,67 bij de Allego palen. Vattenfall paal is 0,30 cent volgens de app in de deze gemeente.
dus iedereen gaat "jouw" paal gebruiken..... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
[...]

Allego is nu iets van 1,5 jaar geleden gestopt met plaatsen van AC palen ;) Vandaar. Vattenfall heeft nu de concessie Gelderland-Overijssel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Malarky schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:05:
[...]

Nee Fastned en Tesla laders dus uitzonderen die werken niet met Enel.
ach ok, had uw post fout gelezen, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
The__Virus schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:23:
[...]

Krijg je dan gratis een pas indien je zo'n bundel aanschaft? Want normaal is die eenmalig 16eu.
ja, ik heb die nieuwe pack besteld en heb bericht gekregen dat ze een pas gaan opsturen, is wel nog niet toegekomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik vroeg een hotel in Oostenrijk welke € 1000 vragen voor 5 nachten overnachten, of de auto opgeladen kon worden. Daarna vroeg ik of het dan kosteloos was? Toen kreeg ik mij toch een boos mailtje terug.....

De stroom moest ook betaald worden: maar ik dacht juist, dat het vaak een service van hotels is? Ter beloning van hun gasten, die milieuvriendelijk bezig zijn i.p.v. met de vervuilende benzineauto helemaal naar Oostenrijk.

Dus ik denk dat ik nog eventjes verder ga zoeken: als hotels toch de hoofdprijs vragen, dan verwacht ik ook zo'n soort service. Maar ik ga de uitdaging aan, om gebruik te maken van de verschillende IKEA's onderweg om snel te laden. Ik heb al een route uitgestippeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swiffer81
  • Niet online

swiffer81

MG4 Luxury

Wel €200 per overnachting willen betalen maar laden moet het liefst gratis.
Ik zou een tarief van max €150 per nacht aanhouden en dan lekker voordelig en makkelijk laden waar en wanneer het jou uit komt met de juiste laadpas aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
swiffer81 schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:48:
Wel €200 per overnachting willen betalen maar laden moet het liefst gratis.
Naja het is wel hoogseizoen: dus het zal waarschijnlijk niet veel goedkoper worden. Maar in mijn zoektocht, hou ik wel rekening met de oplaad mogelijkheden. Aan het gewone stopcontact opladen is voldoende voor mij.

Echter ik had de verwachting dat het een gratis service zou zijn: want hier zijn wel gewoon hotels, waar je gratis je electrische auto oplaadt. Toen ik nog een benzineauto reed, zag ik gewoon die electrische autos aan het stopcontact. Dus daar komt die verwachting vandaan _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:40:
Ik vroeg een hotel in Oostenrijk welke € 1000 vragen voor 5 nachten overnachten, of de auto opgeladen kon worden. Daarna vroeg ik of het dan kosteloos was? Toen kreeg ik mij toch een boos mailtje terug.....

De stroom moest ook betaald worden: maar ik dacht juist, dat het vaak een service van hotels is? Ter beloning van hun gasten, die milieuvriendelijk bezig zijn i.p.v. met de vervuilende benzineauto helemaal naar Oostenrijk.

Dus ik denk dat ik nog eventjes verder ga zoeken: als hotels toch de hoofdprijs vragen, dan verwacht ik ook zo'n soort service. Maar ik ga de uitdaging aan, om gebruik te maken van de verschillende IKEA's onderweg om snel te laden. Ik heb al een route uitgestippeld.
En verwacht je dan ook voor dat geld dat mensen gratis benzine kunnen tanken bij dat hotel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
yannienl schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:04:
[...]

En verwacht je dan ook voor dat geld dat mensen gratis benzine kunnen tanken bij dat hotel?
Nee, maar die vergelijking gaat helemaal mank: benzine kost het drie of viervoudige van de stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik denk dat je verkeerde verwachtingen hebt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Gunner schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:07:
Ik denk dat je verkeerde verwachtingen hebt.
Dat weet ik nog niet zo hoor: het is een vrij gebruikelijke service, dat hotels gratis laden voor hun gasten aanbieden.

Je hebt bijvoorbeeld het Tesla Destination Chargers network: Designer Outlet Roermond, is er ook onderdeel.

https://www.tesla.com/nl_...ers=destination%20charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:06:
[...]

Nee, maar die vergelijking gaat helemaal mank: benzine kost het drie of viervoudige van de stroom.
Je vraagt om gratis 'brandstof', of dit nu het drie of viervoudige kost ten opzichte van stroom is niet relevant..
Tuurlijk zijn er hotels die dat aanbieden, maar dat je dit verwacht lijkt me behoorlijk onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
yannienl schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:12:
[...]

Je vraagt om gratis 'brandstof', of dit nu het drie of viervoudige kost ten opzichte van stroom is niet relevant..
Tuurlijk zijn er hotels die dat aanbieden, maar dat je dit verwacht lijkt me behoorlijk onrealistisch.
Hoezo onrealistisch? Toen ik met mijn vervuilende benzineauto onderweg was, verbleef ik ook telkens in hotels waar vaak deze service aangeboden werd. Ik vraag niet om snelladen, dat is ook bij het Tesla Destination Chargers network niet gratis.

Maar ik ga geen € 0,50 per kWh betalen: ik heb het hotel het tarief gevraagd en naar mij weten, behoort het stroom tarief in Nederland juist bij hoogstens. Terwijl dat in Oostenrijk iets minder is.

Ze vragen toch ook geen geld voor de stroom die je op de hotelkamer verbruikt? Wij kijken nooit TV, terwijl andere gasten misschien heel veel stroom op hun kamers gebruiken omdat de PlayStation meegenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:10:
[...]

Dat weet ik nog niet zo hoor: het is een vrij gebruikelijke service, dat hotels gratis laden voor hun gasten aanbieden.

Je hebt bijvoorbeeld het Tesla Destination Chargers network: Designer Outlet Roermond, is er ook onderdeel.

https://www.tesla.com/nl_...ers=destination%20charger
Die zijn tegenwoordig ook niet altijd gratis meer..
Zal me niks verbazen als dit straks ook deels over is.
Hotels en recreatie parken kunnen daar aan verdienen.

https://electrek.co/2022/...stination-chargers-catch/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Een PlayStation gebruiken vergelijken met het volladen van je auto ; die vergelijking gaat nogal mank vind je ook niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 03-04-2023 19:25 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Gunner schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:25:
Een PlayStation gebruiken vergelijken met het volladen van je auto ; die vergelijking gaat nogal mank vind je ook niet?
Weet niet? Maar mijn punt was, dat andere gasten ook wellicht veel stroom gebruiken: ik blijf in dat gebied, dus ga waarschijnlijk nauwelijks met de auto weg. Dus hoeveel meer stroom zou ik dan verbruikt hebben, in vergelijking met het gezin waarvan de puberzoon de hele dag op de PlayStation zit te spelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:27:
[...]

Weet niet? Maar mijn punt was, dat andere gasten ook wellicht veel stroom gebruiken: ik blijf in dat gebied, dus ga waarschijnlijk nauwelijks met de auto weg. Dus hoeveel meer stroom zou ik dan verbruikt hebben, in vergelijking met het gezin waarvan de puberzoon de hele dag op de PlayStation zit te spelen?
Lange afstand rijden op Ikea / Lidl laders is echt wel iets van 4 jaar geleden, dat is tegenwoordig moeilijk omdat veel van die DC palen gelimit zijn op 30kW enzo, dus niet echt haalbaar om te doen.
Of althans, als je tijd je wat waard is.

De eerste keer in 2019 heb ik nog ~50% gratis DC geladen onderweg naar Zweden, maar een jaar later lukte dat al niet meer voor 25%, en nog een jaar later gewoon [i]niet[i] meer door trage snelheden en bezetting.

Ik bedank een hotel als er EV charging beschikbaar is, de kWh prijs boeit me daarbij niet, zolang hij onder DC laden ligt vind ik het prima.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:27:
[...]

Wil je daar serieus een vergelijking van?
Stel jij hebt een 75kwh accu die vol moet of een PlayStation die 225watt per uur trekt..
Jouw zoon kan dus 4 uur spelen wat gelijk staat aan 1kwh voor je auto x 75.
Dus voor 1 volle accu kan jouw zoon 300 uur gamen.. Dat is meer dan 12 dagen 24/7..

Update
Ah, ik zie het verkeerd je vergelijking ging om een ander gezin met een PlayStation maar het feit blijft hetzelfde

[ Voor 7% gewijzigd door yannienl op 03-04-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBro
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-12-2024
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:06:
[...]

Dat is dus niet waar. Benzine en stroom ontlopen elkaar qua kosten per km nauwelijks, momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
_eLMo_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:31:
[...]

Lange afstand rijden op Ikea / Lidl laders is echt wel iets van 4 jaar geleden, dat is tegenwoordig moeilijk omdat veel van die DC palen gelimit zijn op 30kW enzo, dus niet echt haalbaar om te doen.
Of althans, als je tijd je wat waard is.

Ik bedank een hotel als er EV charging beschikbaar is, de kWh prijs boeit me daarbij niet, zolang hij onder DC laden ligt vind ik het prima.
Ik ga toch de uitdaging aan hoor: wij willen naar de Bodensee, dus Vorarlberg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ervbZViQa18gAzP0VTrhE-EdLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Og8GQgPNRpfaCsVE9jxi2Mwi.png?f=fotoalbum_large

In twee dagen wil ik de afstand rijden, dus niet in een dag. Ik heb al uitgezocht bij welke IKEA filialen ik dan kan stoppen om te laden: ja ik weet, tegenwoordig gaat dat niet meer zo snel. Maar dan kunnen wij direct eten in het IKEA restaurant, dus dan is een uurtje zo voorbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqCtsO17_gGfmEV3JhHRqqc5lsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IrWVOct96I4FBRnItYhePFfZ.png?f=fotoalbum_large

Voor de zekerheid heb ik nog een stop ingepland bij IKEA Ulm, want van IKEA Stuttgart naar Bregenz haal ik net niet op een lading met de Nissan Leaf schat ik. Op beide dagen zou ik dus 2x bij een IKEA stoppen om te laden: dan red ik het ook tot Vorarlberg.

Als een hotel gratis laden aanbiedt, dan ben ik ook best bereid mij daarvoor te bedanken. Maar hotel in Oostenrijk zei, dat hun stroomtarief simpelweg zo hoog is: dan heb ik er eigenlijk wel begrip voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:24:
[...]

Hoezo onrealistisch? Toen ik met mijn vervuilende benzineauto onderweg was, verbleef ik ook telkens in hotels waar vaak deze service aangeboden werd. Ik vraag niet om snelladen, dat is ook bij het Tesla Destination Chargers network niet gratis.

Maar ik ga geen € 0,50 per kWh betalen: ik heb het hotel het tarief gevraagd en naar mij weten, behoort het stroom tarief in Nederland juist bij hoogstens. Terwijl dat in Oostenrijk iets minder is.

Ze vragen toch ook geen geld voor de stroom die je op de hotelkamer verbruikt? Wij kijken nooit TV, terwijl andere gasten misschien heel veel stroom op hun kamers gebruiken omdat de PlayStation meegenomen wordt.
ik heb het beide gehad, (jaren terug was het weleens gratis ) maar tegenwoordig nooit meer.
in Duitsland meerdere keren een vast tarief voor parkeren + laden, onafhankelijk hoeveel je laad of gewoon netjes iets van 35c/kW.
Oostenrijk is is een prijzig land vind ik qua laden (voordat onze stroom tarieven zo stegen), nog nooit hotels gehad waar het gratis was. Sterker nog - bij geen enkele kon ik reserveren " first come, first serve".

Maar goed, ik ben op vakantie, ik betaal het gewoon als het betekent dat ik de volgende dag vol weg kan naar de volgende bestemming.
Als ik jou zo lees blijf je er een week, hoef je maar 1x vol te gooien als je weggaat - of heb je de intentie om de hele week rondjes te rijden?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Naja ik zal waarschijnlijk gewoon verkeerde verwachtingen hebben: omdat ik achter over val, van wat die hotels kosten. Wij zijn tijdens corona ook een week in Oostenrijk geweest en waren slechts € 500 krijg voor een midweek, halfpension plus.

First come, first serve vind ik dan wel weer logisch: maar de Nissan Leaf is een van weinige electrische autos, welke standaard een granny charger heeft. Dus mijn beeld in mijn autistisch zwart wit brein, was dat ik de auto dan kon inpluggen in het stopcontact in de garage zoals weleens gezien heb op vakantie.

Ik denk dat Nederland wellicht gewoon heel uitzonderlijk is: hier is het laden van een electrische auto, op enkele provincies na gewoon heel schappelijk geprijsd. Want ik kijk wel degelijk naar de kWh prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-07 20:52
Begin Maart nog gratis geladen bij een hotel vlakbij Disneyland. Het kan wel...

[ Voor 5% gewijzigd door Brotuck op 03-04-2023 20:03 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:50
Per ongeluk in foute topic gepost :) thanks @Sandro!

[ Voor 181% gewijzigd door Card Nox op 03-04-2023 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 18:55
Card Nox schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:40:
wellicht kan iemand me al in een bepaalde richting duwen
Zoals deze kant op? Thuisladen van je EV deel 2 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Brotuck schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:03:
Begin Maart nog gratis geladen bij een hotel vlakbij Disneyland. Het kan wel...
Ik vind de verwachting van @Marco-Peters ook niet zo gek.
Afgelopen jaar was na oekraïne oorlog natuurlijk een rollercoster wat energieprijzen betreft. maar onder normale omstandigheden ben ik zelf ook wel gewend dat laden op locatie; hotel of chalet zonder meerkosten kan. Granny op stopcontact of wallbox bij hotel.
Inmiddels zie je bij hotels en ook huisjes wel steeds meer dat er één of meer laadpalen zijn waar je de gebruikelijke tarieven betaalt.
Voor mij geldt ook dat ik het op dit soort reizen belangrijker vind dat je gemakkelijk kunt laden, dan hoeveel dat kost (binnen redelijke grenzen dan, ik kan er ook niet goed tegen om te worden afgezet, gaan we gewoon naar volgende hotel of chalet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:50
Lol, had meerdere tabbladen open, foute gekozen want wilde hem daar posten. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:46:
[...]

[Afbeelding]

In twee dagen wil ik de afstand rijden, dus niet in een dag. Ik heb al uitgezocht bij welke IKEA filialen ik dan kan stoppen om te laden: ja ik weet, tegenwoordig gaat dat niet meer zo snel. Maar dan kunnen wij direct eten in het IKEA restaurant, dus dan is een uurtje zo voorbij.

[Afbeelding]

Voor de zekerheid heb ik nog een stop ingepland bij IKEA Ulm, want van IKEA Stuttgart naar Bregenz haal ik net niet op een lading met de Nissan Leaf schat ik. Op beide dagen zou ik dus 2x bij een IKEA stoppen om te laden: dan red ik het ook tot Vorarlberg.

Als een hotel gratis laden aanbiedt, dan ben ik ook best bereid mij daarvoor te bedanken. Maar hotel in Oostenrijk zei, dat hun stroomtarief simpelweg zo hoog is: dan heb ik er eigenlijk wel begrip voor.
Laatste keer dat ik in Duitsland gratis laders zag waren er laadfiles, echt een rij van auto's die stond te wachten om aan te koppelen.

Ik denk dat dat bij Ikea net zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-07 20:52
Waarom zou je anno 2023 nog rekenen op gratis oplaadpunten ? Als ze er nog zijn verwacht ik enorme drukte erbij en tijdens de vakantie besteed ik mijn tijd toch liever anders. Wel kan ik uren besteden aan het uitpluizen of er nog goede snelladers beschikbaar in de vakantiebestemming zijn. Maar dat is eigenlijk ook al een beetje vakantiepret vooraf.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wolly schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:00:
[...]

Laatste keer dat ik in Duitsland gratis laders zag waren er laadfiles, echt een rij van auto's die stond te wachten om aan te koppelen.

Ik denk dat dat bij Ikea net zo is.
Zal dat nog steeds zo zijn? IKEA is de laatste partij in Duitsland die het nog aanbiedt, voorheen kon je ook bij Aldi en Lidl gratis snelladen. En die laatste twee hebben toch net wat meer filialen, dan de IKEA.

Het snelladen bij IKEA is ook enkel aantrekkelijk als je het op de koop toe neemt, dat je slechts met 20kw kunt snel laden. En ik heb begrepen dat CHAdeMO alleen door Aziatische electrische autos gebruikt wordt, waarbij de nieuwere Kia's en Hyundai volgens mij allang niet meer CHAdeMO gebruiken?

Dus dan denk ik, dat de snellaadpalen met CHAdeMO minder vaak bezet zullen zijn: maar ik moet eerst maar eens een accomodatie vinden, wat enigszins betaalbaar is. Anders ga ik gewoon dichterbij in Duitsland op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Vorig jaar toen ik naar Luxemburg ging wilde ik ook eens van die gratis laders gebruik maken, had mijn route langs drie gratis Lidl laders gepland vanaf Maaseik. Allemaal bezet. Leuk voor als je er toch moet zijn maar niet op doorreis, ik begin er niet meer aan want veel te druk.

Hier in Spanje gaat het prima, rij al twee weken gratis, maar ook hier wordt het al drukker.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-07 17:03
200 euro per nacht betalen maar moeilijk doen om 15 euro aan stroom :+ waarom rij je elektrisch? als je uberhaupt je auto kunt laden bij een hotel terwijl je slaapt is dat toch ook wat waard?

aan de andere kant begrijp ik het ook wel dat je op zoek gaat naar gratis punten, die leveren toch max rond de 20kw als je ze werkend krijgt. als je zou betalen voor je stroom zou je met hogere vermogens snelladen en zou je na 2 ladingen toch ook met max 20kw laden, want de nissan leaf doet toch niet aan accukoeling.

https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/

filter op kostenlos en op chademo, dan zie je dat ze bijna allemaal met storing zijn.

laat vooral weten of het je lukt, kun je gelijk wat schrijven op https://goedkoperrijden.blogspot.com/ want goedkoper dan gratis bestaat niet

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Graag gedaan. De lichtgrijze Ecotap-Allego palen in Gelderland enOverijssel (die van de eerder genoemde concessie) zijn een tijdje geleden teruggezet naar €0,36/kWh. De prijzen van de donkergrijze Allego palen zijn hoog gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Coasterfreak schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:15:

aan de andere kant begrijp ik het ook wel dat je op zoek gaat naar gratis punten, die leveren toch max rond de 20kw als je ze werkend krijgt.
Dan heeft @Marco-Peters met zijn 2e generatie Leaf misschien ook geen last van rapidgate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fkeizer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 06:51
Weet iemand hoe prijzen voor laadpalen tot stand komen? Ik neem aan dat dat gekoppeld is aan enerzijds de prijs van de concurrent en anderzijds de kostprijs. Maar feit is dat mensen (o.a. ik) zonder eigen oprit afhankelijk zijn van de palen in hun buurt, zeker als je in een betaald parkeren gebied woont. Weinig keuze dus. Lijkt me een situatie waar misbruik door de aanbieder op de loer ligt. Zeker na een periode van prijsstijging (bijvoorbeeld niet meer verlagen en/of meer laten stijgen dan nodig)

Iemand bekend met hoe een partij als Allego in een bepaald gebied haar prijs bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Coasterfreak schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:15:
200 euro per nacht betalen maar moeilijk doen om 15 euro aan stroom :+ waarom rij je elektrisch? als je uberhaupt je auto kunt laden bij een hotel terwijl je slaapt is dat toch ook wat waard?
Nouja het is niet dat ik dit wil betalen: maar hotels in het hoogseizoen zijn gewoon stervensduur geworden. Normaalgesproken zet ik een budget voor maximaal € 100 per nacht, voor ons gezinnetje. Onze dochter van 2 jaar is in-principe gratis. Eigenlijk heb ik dus niet veel keuze, of ik moet uitwijken naar Tsjechië ofzo. Kan mij niet voorstellen dat daar dan weer veel laadpalen staan.
aan de andere kant begrijp ik het ook wel dat je op zoek gaat naar gratis punten, die leveren toch max rond de 20kw als je ze werkend krijgt. als je zou betalen voor je stroom zou je met hogere vermogens snelladen en zou je na 2 ladingen toch ook met max 20kw laden, want de nissan leaf doet toch niet aan accukoeling.
Dat is wel een van de beweegredenen: maar ook omdat 20kw eigenlijk helemaal niet zo langzaam is? Je laad dan van 35% naar 80% in een uurtje, terwijl het via een gewone laadpaal 3 uur duurt. Want sneller dan 6.6kw kan de Nissan Leaf niet laden, aan een gewone laadpaal.
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/

filter op kostenlos en op chademo, dan zie je dat ze bijna allemaal met storing zijn.

laat vooral weten of het je lukt, kun je gelijk wat schrijven op https://goedkoperrijden.blogspot.com/ want goedkoper dan gratis bestaat niet
Ik gebruik Chargemap en heb het nu vooral gemunt op de gratis laadpunten van Lidl, omdat de 1e lange rit die ik wil gaan doen richting Rotterdam is. Als ik dan moet wachten tot de laadpaal vrijkomt? Dan zij het zo, dan wacht ik gewoon.

Maar ik denk dat de CCS snelladers vaker bezet zullen zijn, dan ze CHAdeMO snelladers. Want de vele Duitse electrische autos die je ziet rijden, maken allemaal gebruik van die standaard.

Natuurlijk weet ik dat het gratis opladen op een gegeven moment ten einde is: echter zolang electrische rijden nog niet gemeengoed is, zullen landen als België er juist mee door blijven gaan. Ze hebben alleen de laadsnelheid naar onder geschroefd, om het te ontmoedigen.

Ik ben echter de beroerdste niet en koop wel een paar broodjes uit de bakkerij bij de Lidl, dan ben ik ook klant en. Is alleen totaal niet te controleren, wie klant is en wie gewoon zijn auto er neer zet om vervolgens een stukje te gaan wandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
fkeizer schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:41:
Weet iemand hoe prijzen voor laadpalen tot stand komen? Ik neem aan dat dat gekoppeld is aan enerzijds de prijs van de concurrent en anderzijds de kostprijs. Maar feit is dat mensen (o.a. ik) zonder eigen oprit afhankelijk zijn van de palen in hun buurt, zeker als je in een betaald parkeren gebied woont. Weinig keuze dus. Lijkt me een situatie waar misbruik door de aanbieder op de loer ligt. Zeker na een periode van prijsstijging (bijvoorbeeld niet meer verlagen en/of meer laten stijgen dan nodig)

Iemand bekend met hoe een partij als Allego in een bepaald gebied haar prijs bepaald?
Ik weet dat Vattenfall hele schappelijke laadtarieven hanteert: al had ik een oprit, het tarief bij de Vattenfall laadpaal is goedkoper dan wat ik moet betalen aan mijn energieleverancier. Maar het is mij ook opgevallen, dat een partij als Allego schandalig hoge tarieven hanteert voor langzame laadpalen.

In sommige buurten vind je simpelweg geen laadpalen van Vattenfall, want die zijn wel echt een van de goedkoopste. Maar voor mij zou het goedkoper zijn om bij de Duitse Aldi te laden. Dat is 10km rijden en meestal, gaan wij daar sowieso zowel naar de DM Drogisterij en Aldi Süd.

Alleen ik betwijfel of ik dan ook echt 3 uur daar zou kunnen besteden: normaalgesproken besteden wij in totaliteit ongeveer 1 a 2 uur in Duitsland. Eventueel zouden wij dan ook nog te voet naar de Lidl kunnen lopen, welke op 10 minuten lopen van de Aldi vandaan ligt.

Maar ik zie de laadpalen van Aldi Süd, vooral op vakantie als een mooi alternatief voor de dure publieke laadpalen in Duitsland. Want voor een supermarkt bezoek, gaat mij 6.6kw weer te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-07 16:36
gremsems schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Ik ben vd zomer in Engeland geweest met de Niro. Via oa de Zap Map app heb je een overzicht van de laadpalen in de VK. Ik gebruikte zelf Ionitypalen en Instavolt. Maar ik moest naar de midlands. Vooral instavolt is lekker aan de weg aan het timmeren, hoewel niet goedkoop, wel makkelijk met idd een creditcard of bankpas.

Ze lopen daar echt wel een behoorlijk stuk achter mbt EV, maar je gaat het daar echt wel redden.
Nam je een granny charger mee? En een verloop naar UK stopcontacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:28
PlayerGoods schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:11:
[...]

Nam je een granny charger mee? En een verloop naar UK stopcontacten?
Had de granny wel mee, maar niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:46:
[...]

750km in 2 dagen noem ik niet echt lange afstandsrijden, dat kan ik nog met 1 nacht AC laden xD

Zweden was 1700km in 2 dagen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 10:47
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:43:
...
Maar ik denk dat de CCS snelladers vaker bezet zullen zijn, dan ze CHAdeMO snelladers. Want de vele Duitse electrische autos die je ziet rijden, maken allemaal gebruik van die standaard.
...
In bijna alle gevallen is de Chademo snellaad-aansluiting gedeeld met een CCS aansluiting, dat willen zeggen dat als de ene aansluiting gebruikt wordt de andere uitgeschakeld wordt. Je concurreert dus met alle EV’s met een CCS-aansluiting om dezelfde laadcapaciteit.

Op de zogenaamde triple-chargers kun je de type 2 AC-aansluiting wel tegelijk gebruiken met de CCS of Chademo-aansluiting, maar dat schiet ook niet op met de max. 6,6 kW die de Nissan Leaf kan laden (mits je Leaf deze optie heeft, standaard was 3,6 kW). En die AC-aansluiting kan en zal natuurlijk ook door bijna alle andere EV’s gebruikt worden, zeker als het gratis is.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
_eLMo_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:43:
[...]

750km in 2 dagen noem ik niet echt lange afstandsrijden, dat kan ik nog met 1 nacht AC laden xD

Zweden was 1700km in 2 dagen.
Zo deden wij het met de benzineauto ook hoor: mijn vrouw die was altijd tegen zeg maar 800, in een dag afleggen. Dus ik moest het telkens in tweeën delen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wesco schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 01:47:
[...]

In bijna alle gevallen is de Chademo snellaad-aansluiting gedeeld met een CCS aansluiting, dat willen zeggen dat als de ene aansluiting gebruikt wordt de andere uitgeschakeld wordt. Je concurreert dus met alle EV’s met een CCS-aansluiting om dezelfde laadcapaciteit.
Ik dacht dat snelheid dan simpelweg gehalveerd werd? Maar goed de AC aansluiting kun je natuurlijk ook gebruiken, dan moet je alleen wel veel gratis koffie in IKEA drinken _O-

Bij IKEA Hasselt wil ik het weleens gaan uitproberen: de auto daar aan de lader en dan, gewoon gaan wandelen over de nabij de parkeerplaats gelegen platteland weggetjes. Echter in IKEA zelf kun je ook echt veel tijd besteden.

Op de afdeling waar ze kinderspulletjes verkopen, kan je kind ook altijd spelen. Alleen aan de AC lader, ben je wel 3x zoveel tijd kwijt. Maar het is wel belangrijk, dat het hotel waar ik verblijf een oplaad mogelijkheid heeft.

Dus nu stuur ik eerst een mail, met de vraag of er een mogelijkheid tot laden is en wat het kost. € 0,50 per kWh wil ik nog wel betalen, is ansich een redelijk prijs. Soms vergeet ik weleens dat wij het prijsplafond hebben en in Limburg een goedkoper tarief: natuurlijk niet zonder redenen.

[ Voor 17% gewijzigd door Marco-Peters op 04-04-2023 07:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 22:39
Marco-Peters schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:06:
[...]

Bij IKEA Hasselt wil ik het weleens gaan uitproberen: de auto daar aan de lader en dan, gewoon gaan wandelen over de nabij de parkeerplaats gelegen platteland weggetjes. Echter in IKEA zelf kun je ook echt veel tijd besteden.

Op de afdeling waar ze kinderspulletjes verkopen, kan je kind ook altijd spelen. Alleen aan de AC lader, ben je wel 3x zoveel tijd kwijt.
Ik snap nog steeds niet het waarom. De Ikea ingaan als ik op reis ben lijkt mij echg de hel. Kan je toch veel beter gewoon betalen voor het laden en met je kind bv het bos ingaan erna?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xjs678qr
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:40:

In Oostenrijk is het publieke AC tarief met m'n laadpas 0.10 €/kWh... Ik zou gewoon aan een publieke laadpaal gaan laden als je wil besparen. Ik snap wel dat het niet gratis is aan het hotel, maar daarom moet de uitbater niet boos worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:45
Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:43:
[...]

Nouja het is niet dat ik dit wil betalen: maar hotels in het hoogseizoen zijn gewoon stervensduur geworden. Normaalgesproken zet ik een budget voor maximaal € 100 per nacht, voor ons gezinnetje. Onze dochter van 2 jaar is in-principe gratis. Eigenlijk heb ik dus niet veel keuze, of ik moet uitwijken naar Tsjechië ofzo. Kan mij niet voorstellen dat daar dan weer veel laadpalen staan.

[...]

Dat is wel een van de beweegredenen: maar ook omdat 20kw eigenlijk helemaal niet zo langzaam is? Je laad dan van 35% naar 80% in een uurtje, terwijl het via een gewone laadpaal 3 uur duurt. Want sneller dan 6.6kw kan de Nissan Leaf niet laden, aan een gewone laadpaal.

[...]

Ik gebruik Chargemap en heb het nu vooral gemunt op de gratis laadpunten van Lidl, omdat de 1e lange rit die ik wil gaan doen richting Rotterdam is. Als ik dan moet wachten tot de laadpaal vrijkomt? Dan zij het zo, dan wacht ik gewoon.

Natuurlijk weet ik dat het gratis opladen op een gegeven moment ten einde is: echter zolang electrische rijden nog niet gemeengoed is, zullen landen als België er juist mee door blijven gaan. Ze hebben alleen de laadsnelheid naar onder geschroefd, om het te ontmoedigen.

Ik ben echter de beroerdste niet en koop wel een paar broodjes uit de bakkerij bij de Lidl, dan ben ik ook klant en. Is alleen totaal niet te controleren, wie klant is en wie gewoon zijn auto er neer zet om vervolgens een stukje te gaan wandelen.
Ik denk echt dat je verwachting om een degelijk hotel te vinden voor 100€ inclusief laden voor 3 personen echt niet meer realistisch is in hoogseizoen.
Die hoteliers hebben in de Corona periode enorme klappen gehad, en hebben nu geen ruimte meer om veel cadeautjes te geven.
En ja, stroomprijzen in Oostenrijk zijn echt niet de laagste.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
xjs678qr schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:12:
[...]

In Oostenrijk is het publieke AC tarief met m'n laadpas 0.10 €/kWh... Ik zou gewoon aan een publieke laadpaal gaan laden als je wil besparen. Ik snap wel dat het niet gratis is aan het hotel, maar daarom moet de uitbater niet boos worden :)
Met welke laadpas heb ik nodig dan? Ik heb nu enkel de gratis laadpas van Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 09-07 17:23
Maar ik zie de laadpalen van Aldi Süd, vooral op vakantie als een mooi alternatief voor de dure publieke laadpalen in Duitsland.
Vorig jaar en het jaar daarvoor gebruik gemaakt van die nieuwe blauwe snelladers (150kW te delen) enkel met CCS én tegen betaling. Huidige prijs nog niet opgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Chevalley schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:56:
[...]

Ik snap nog steeds niet het waarom. De Ikea ingaan als ik op reis ben lijkt mij echg de hel. Kan je toch veel beter gewoon betalen voor het laden en met je kind bv het bos ingaan erna?
Wij zijn op reis weleens vaker een grote meubelzaak/woonwarenhuis naar binnen gegaan, puur om in het restaurant te eten. In Oostenrijk is nog een andere keten, ben even de naam kwijt. Maar daar zijn wij toen ook gestopt en dat was met de benzine auto.

Het bos ligt letterlijk naast de IKEA in Hasselt: maar ik wil gewoon de uitdaging aangaan, reizen zonder te hoeven te betalen voor de laadstops. Nu kan het nog en dan wil ik het ook doen. De lagere laadsnelheid neem ik op de koop toe.

Ik kijk nu overigens ook naar vakantiehuisjes, is met een gezinnetje waarschijnlijk toch goedkoper ( vind die hotels te duur voor wat ze bieden ). Moet alleen wel telkens een mail sturen, of er laadmogelijkheden zijn. Zolang er een stopcontact beschikbaar is, dan kan mijn auto in-principe opgeladen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
bruneelm schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:02:
[...]

Vorig jaar en het jaar daarvoor gebruik gemaakt van die nieuwe blauwe snelladers (150kW te delen) enkel met CCS én tegen betaling. Huidige prijs nog niet opgezocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKRAb9fNeS5POw61QbVMqVdTD0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4n9hCglU9hTAj6z3Eq2AJGmW.png?f=fotoalbum_large

Aldi's met snelladers rekenen € 0,39 per kWh en de gewone laadpalen, kosten € 0,29 en goedkoopste is met je creditcard betalen. Dan betaal je enkel de laadkosten. Correctie, als ze enkel normale laadpalen hebben is het tarief € 0,29 en bij filialen met ook een snellaadpaal is het dus € 0,39 ongeacht of je de snellaadpaal of de gewone laadpaal gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_8N-DaI3FCuuP5Iu67XQjhQt44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vpDIZI1bgtB5nCIV3lnRYGD9.png?f=fotoalbum_large

Rood zal wel betekenen dat ze bezet zijn: maar dit is dus een hele interessante optie voor omwonenden, want ik zou mijn auto er gewoon opladen als ik er dichtbij woonde. Filiaal is toch van 7 tot 20 geopend.

[ Voor 31% gewijzigd door Marco-Peters op 04-04-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 09-07 17:23
Vorig jaar was er laadfilevorming aan die aldi snelladers. Slechts 1 keer geluk gehad om meteen te laden, 1 keer was is eerste wachtende de rest was er minstens 1 voor mij.
Ik vermoed enkel rond 10u en net na 14u de meeste kans dat er een paal vrij is (tijdens weekdagen)
O ja, het laden stopte ook na 1u, maar je kon opnieuw connecteren zonder problemen
Vanaf er 2 wagens staan had ik de indruk dat het beschikbare vermogen gedeeld werd door 2 ongeacht de laadsnelheid van elke wagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
xjs678qr schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:12:
[...]

En welke laadpas mag dat dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
bruneelm schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:20:
Vorig jaar was er laadfilevorming aan die aldi snelladers. Slechts 1 keer geluk gehad om meteen te laden, 1 keer was is eerste wachtende de rest was er minstens 1 voor mij.
Ik vermoed enkel rond 10u en net na 14u de meeste kans dat er een paal vrij is (tijdens weekdagen)
O ja, het laden stopte ook na 1u, maar je kon opnieuw connecteren zonder problemen
Vanaf er 2 wagens staan had ik de indruk dat het beschikbare vermogen gedeeld werd door 2 ongeacht de laadsnelheid van elke wagen
Maar filevorming heb je ook bij de duur betaalde laadpalen heb ik begrepen: dan maakt het weinig uit, als je moet wachten tot de gratis laadpaal vrij komt. Ik krijg volgende week woensdag pas de auto, omdat de werkplaats van de dealer het druk had.

Ik ga die zaterdag erna echter direct een langere rit maken: electrische autos met minimaal een actieradius van +- 200km zijn ideaal om te reizen in ons kikkerlandje. Theoretisch zou ik mijn eindbestemming wellicht op een volle lading kunnen halen.

Echter ik vertrek niet met een volle accu en ik laad liever halverwege, dan heb ik ook nog genoeg stroom om weer halverwege bij zo'n gratis laadpunt van Lidl België uit te komen. Of in Nederland: ze zijn er nog wel hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
Marco-Peters schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:00:
[...]

Met welke laadpas heb ik nodig dan? Ik heb nu enkel de gratis laadpas van Vattenfall.
Als je nu BMW/Mini rijdt: de BMW pas:

https://bmw-public-charging.com/web/de/bmw-at/tariffs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
Dat is 10 ct per minuut, niet per kWh zoals je schreef....
Bij 11 kW (als je dat al haalt) is dat €0,55 per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
pmiddeld schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:27:
[...]

Dat is 10 ct per minuut, niet per kWh zoals je schreef....
Bij 11 kW (als je dat al haalt) is dat €0,55 per kWh
|:( |:( |:( |:(

Stom van mij !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:28
Dat zijn de duitse tarieven.

De Nederlandse tarieven voor Active zijn:
€0,39 AC
€0,60 DC
€0,79 Ionity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xjs678qr
gremsems schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:49:
[...]

Dat zijn de duitse tarieven.

De Nederlandse tarieven voor Active zijn:
€0,39 AC
€0,60 DC
€0,79 Ionity
De Belgische tarieven in Oostenrijk zijn hetzelfde, maar ik had gemist dat het tarief per minuut was: ik leefde nog in de waan dat Oostenrijk veruit het goedkoopste Europese land was om AC te laden. Mea Culpa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 13:48
Zijn er meer mensen waarbij de app van Enel x niet actueel is. Laatste laadsessies zijn niet verwerkt van mijn tegoed. Vanmorgen travel plus aangeschaft, in de app zie ik updating staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Allie74 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:21:
Zijn er meer mensen waarbij de app van Enel x niet actueel is. Laatste laadsessies zijn niet verwerkt van mijn tegoed. Vanmorgen travel plus aangeschaft, in de app zie ik updating staan.
heb ik ook momenteel. Vanmorgen voor 8u travel plus aangeschaft en staat nog steeds op updating.
Wel Italiaans mailtje gehad dat mijn bestelling ongeveer op 14/4 geleverd wordt (dat is dan de gratis laadpas neem ik aan). Mijn laatste laadsessies zijn wel verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
Allie74 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:21:
had je al een vorige pack? De nieuwe pack wordt pas actief als de vorige afgelopen is. Bij mij is dat pas op 14/4 omdat ik op 14/3 een flat large had aangekocht (en opgebruikt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-07 00:09
Die prijsverhoging bij Enel X vanaf 1 augustus is voor nieuwe en bestaande klanten?

Ze geven het beetje onduidelijk aan op hun website. Als ik mijn Travel Plus gewoon maandelijks laat doorlopen gaan ze vanaf augustus €129 incasseren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zjanzjak
Marco-Peters schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:00:
Zelf ben ik groot fan van Freshmile, gebruik ik hier frequent en als ik op vakantie ga naar Frankrijk, dan ook.
Qua Oostenrijk zou ik het 1 2 3 niet weten maar dat is met de app zo uitgevogeld of Freshmile daar loont.
Kijk anders even in hier : Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Even zoeken op Oostenrijk en je zal vast wat nuttigs vinden.
Marco-Peters schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:01:
Maar filevorming heb je ook bij de duur betaalde laadpalen heb ik begrepen: dan maakt het weinig uit, als je moet wachten tot de gratis laadpaal vrij komt.
Tijdens de vakantieperiodes is er, bij wat snelllaad-stations, enige kans op filevorming ja, maar iedereen wil ook snel weer weg. Mensen aan de lader bij Aldi, Lidl, Ikea, etc hebben dat totaal niet. Stel dat er een paar lekker bij de Ikea gaan shoppen, het restaurant ook nog eens in....of die lokale bewoners bij de Aldi, die
even wat boodschappen doen, te voet naar huis en een stuk later pas terug komen....
Dan sta je daar toch maar mooi flink te wachten op een open plekje, en dan ook nog eens laden....

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk, en gedurfd, wat je van plan bent, kijk ook heel erg uit naar je verslag haha, maar ik denk dat het wel een hele grote uitdaging gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

- privacy -

[ Voor 96% gewijzigd door TucanoItaly op 05-04-2023 20:02 . Reden: Privacy ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zjanzjak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:05:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk, en gedurfd, wat je van plan bent, kijk ook heel erg uit naar je verslag haha, maar ik denk dat het wel een hele grote uitdaging gaat worden.
Ik denk wel dat er enige kans is, dat ik wellicht kom te wachten tot de laadplek vrij komt. Of dat enkel een "langzame" laadpaal beschikbaar is: dan duurt het wel wat langer ja. Gelukkig kun je onbeperkt koffie drinken in het IKEA restaurant _O- het duurt drie uurtjes om van 35% naar 80% op te laden met 6.6kw.

Maar het gaan ongeveer 630km's in twee dagen tijd worden: zou ik met de benzineauto wellicht, ook in twee dagen afgelegd hebben. Want mijn vrouw stelt dit telkens als voorwaarde, wat ook een beetje de reden is dat ik nu overgestapt ben naar een electrische auto.

Nu moet ik alleen nog een vakantiehuisje vinden, waar ik dan ook mijn auto op kan laden: het hoeft echt niet gratis en ik schrijf ook telkens, dat een stopcontact ook volstaat. Thuis kan ik dit niet :-( Echter die vakantiehuizen hebben vaak een groot erf, dus dan zal ik wel niet het onmogelijke vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:44
vanaalten schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:31:
[...]

Hmmm, bij mij ook. Zal mij benieuwen, immers heb ik het contract afgesloten voor die regel er was. Maar goed, de RFID-kaart heb ik ook nog niet binnen, dus vooralsnog kan ik er niets mee.
En pas al binnen? Hier nog steeds geen reactie op mijn mails van 20/3 mag toch aannemen dat ze intern een mail wel doorsturen naar het juiste adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:45
Marco-Peters schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:26:
[...]

Ik denk wel dat er enige kans is, dat ik wellicht kom te wachten tot de laadplek vrij komt. Of dat enkel een "langzame" laadpaal beschikbaar is: dan duurt het wel wat langer ja. Gelukkig kun je onbeperkt koffie drinken in het IKEA restaurant _O- het duurt drie uurtjes om van 35% naar 80% op te laden met 6.6kw.

Maar het gaan ongeveer 630km's in twee dagen tijd worden: zou ik met de benzineauto wellicht, ook in twee dagen afgelegd hebben. Want mijn vrouw stelt dit telkens als voorwaarde, wat ook een beetje de reden is dat ik nu overgestapt ben naar een electrische auto.

Nu moet ik alleen nog een vakantiehuisje vinden, waar ik dan ook mijn auto op kan laden: het hoeft echt niet gratis en ik schrijf ook telkens, dat een stopcontact ook volstaat. Thuis kan ik dit niet :-( Echter die vakantiehuizen hebben vaak een groot erf, dus dan zal ik wel niet het onmogelijke vragen.
Dus jouw vakantie bestaat voor de helft uit Ikea koffie drinken terwijl je auto aan de druppellader hangt…..

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Tommie12 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:29:
[...]

Dus jouw vakantie bestaat voor de helft uit Ikea koffie drinken terwijl je auto aan de druppellader hangt…..
In worse case scenario wel: maar IKEA in Duitsland heeft ook CHAdeMO snelladers, dus dan duurt het een uurtje van 35% naar 80% totaal. Als die echter bezet zijn, dan kan ik kiezen? Type 2 stekker gebruiken en met 6.6kw laden, dan duurt het 3 uurtjes.

Maar je hebt voor dat je het weet 1.5u in IKEA besteed, vooral als je met kind gaat eten in restaurant. In dat geval is de auto van 35% naar ongeveer 60% opgeladen. Hij zou dan nog 1.5u langer nodig hebben tot 80% totaal.

Ik denk in mogelijkheden en niet onmogelijkheden: weet je en het is gratis, dus dan neem ik het risico dat ik moet wachten tot de snellader vrij komt op de koop toe. Over IKEA gesproken: IKEA Hasselt, ligt op 30 minuten loopafstand van het centrum van Hasselt. Stel ik wil dat mijn auto van 20% naar 80% opgeladen wordt, dan laat ik de auto daar aan de laadpaal staan om 10 uur.

Loop naar het centrum van Hasselt: weet oprecht niet of het een mooie stad is, maar ben er dus nog nooit echt geweest. En kom dan terug rond 14 uur en waarschijnlijk, is de auto dan bijna 80% opgeladen. Tot 100% duurt 5 uur, dus dat is ook prima.

IKEA is echt de enigste partij, welke het prima vindt als je auto daar 5 uur aan de laadpaal staat en je geen eens in IKEA bent. Maja wij gaan het meemaken, want ik heb geeneens een mogelijkheid om thuis voor de deur te laden. De auto zal ik hoe dan ook naar een laadpaal moeten verplaatsen, wil ik opladen.
Pagina: 1 ... 41 ... 221 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2