Bij de meeste Carrefour of Leclere heb je ook snelladers.Brotuck schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:47:
Ik ben dit weekend eens ervoor gaan zitten om de route te plannen naar Bretagne, maar het valt erg op dat alhoewel Frankrijk goed bezig is, je toch wel aangewezen bent op de Lidl en een handjevol snelladers. Heel veel zit er in die hoek niet.
Dat is degene die ik ook op het oog heb, het vakantiehuisje bevindt zich namelijk ten zuidoosten van Vielsalm.Waterblok schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:11:
Ik heb op doorreis de Teslacharger in Remouchamps (vlak naast de weg bij een hotel) gebruikt
Is hier al vaker voorgekomen, gebeurt, waarschijnlijk, veelal onbewust.C6DL schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:25:
Dat dus.
Waarom laten ze überhaupt privé laadpalen zien in die app? Wij hebben daar helemaal niets aan. Valse hoop zeg maar
Maar er zijn er soms inderdaad waar je gewoon kan laden en de eigenaar een centje meepikt.
Een brutaal mens heeft de halve wereld zeg ik altijd maar ik zie me niet zo snel iemand zijn terrein oprijden en doodleuk m'n wagen aan de laadpaal hangen haha.eltron schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:35:
Maar als ze publiek staan gewoon doen of je neus bloed en gaan laden. Bij slagbomen aanmelden met de boodschap dat je moet laden etc. Publiek is publiek en als ze dat niet willen moeten ze de palen ook niet publiek zetten.
Er zijn overigens ook in NL "privélaadpalen" die bewust publiek staan omdat de eigenaar het prima vindt als je daar komt laden. Die verdient er namelijk ook nog een centje aan door relatief hoog CPO tarief in te stellen.
Google maps zegt dan ook niet zoveel.
In geval van supernood zal ik het dan wel vragen maar dat is een ander verhaal.
En wie weet is het ook helemaal geen probleem maar dat weet je niet van tevoren.
Aanmelden bij de slagboom kan uiteraard ook maar dan ligt het er ook maar aan wie die bedient.
Heb je een halsstarrige bediende dan sta je mooi maar.
Op vakantie, of weekendjes weg, ga ik toch voor zekerheid qua laden. Ik wil er gewoon, op voorhand, 500% zeker van zijn dat ik in die buurt daar dan kan laden, dan zijn bovenstaande voorbeelden dus voor mij simpelweg geen optie.
Ligt er ook aan hoe 'snel' je kan AC-laden, elk beetje dorp wat ik tot nu toe bekeken heb in de Freshmile-app heeft wel een 22 kwH AC laadpaal staan. Op het gemakkie boodschappen doen, koppie koffie doen etc, zou dan, voor mij, ook wel aardig opschieten.Brotuck schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:47:
Ik ben dit weekend eens ervoor gaan zitten om de route te plannen naar Bretagne, maar het valt erg op dat alhoewel Frankrijk goed bezig is, je toch wel aangewezen bent op de Lidl en een handjevol snelladers. Heel veel zit er in die hoek niet.
" gewoon" 11 kWh, dus een uurtje boodschappen is al snel 10% erbij, maar ik ga geen 5 uur boodschappen doen, ik ben op vakantie.Zjanzjak schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:37:
[...]
[...]
Ligt er ook aan hoe 'snel' je kan AC-laden, elk beetje dorp wat ik tot nu toe bekeken heb in de Freshmile-app heeft wel een 22 kwH AC laadpaal staan. Op het gemakkie boodschappen doen, koppie koffie doen etc, zou dan, voor mij, ook wel aardig opschieten.

Helaas, staat hier nog steeds op "Updating". Zojuist een ticket ingeschoten, ben benieuwd.hallom schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:38:
[...]
Vandaag rond 17:30 een 145 kWh bundel aangeschaft, en hij is nu geactiveerd. Dus komt goed 😉
Ik heb laatst volgens de Maingau app gratis geladen bij de laadpaal bij de McDonalds Breukelen aan de A2, dus lijkt wel dat er daar nog gratis laden bestaat, of dat het een fout van de laadpaal is, er staat namelijk ook in de app dat ik 0 kWh heb geladen, terwijl dat mindstends 8 kWh was volgens de auto.Marco-Peters schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:17:
Ben ik nou stom of hoezo geeft Chargemap aan dat de oplaadpunten van Vattenfall gratis zijn? Want dat zijn ze namelijk niet, al is het met € 0,39 per kWh ook niet echt duur te noemen.
Bestaat dat überhaupt nog gratis laden? En zo ja, hoe doe je dat? Want ik weet wel, dat de laadpas voor de publieke laadpalen van Vattenfall gratis is. Dus ik hoef enkel de stroom te betalen.
Edit:
Ben benieuwd of laadpastop10 dit bedoelde met het - teken:
[Voor 20% gewijzigd door Timka100 op 27-03-2023 11:52]
Ah ok, bij mij wel 22 kWh en dan zit ik met de Megane na een uurtje op zo'n 30% erbij.Brotuck schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:11:
[...]
" gewoon" 11 kWh, dus een uurtje boodschappen is al snel 10% erbij, maar ik ga geen 5 uur boodschappen doen, ik ben op vakantie.
Nou zal boodschappen ook geen uur duren maar in combinatie met een bakje koffie erbij in de buurt haal ik een uur laden makkelijk wel. Bij sommige palen betaal je dan met Freshmile 1 euro de 6 kWh zag ik.
Waarschijnlijk dat je niet kan laden met die pas.Timka100 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:57:
Ik heb laatst volgens de Maingau app gratis geladen bij de laadpaal bij de McDonalds Breukelen aan de A2, dus lijkt wel dat er daar nog gratis laden bestaat, of dat het een fout van de laadpaal is, er staat namelijk ook in de app dat ik 0 kWh heb geladen, terwijl dat mindstends 8 kWh was volgens de auto.
Edit:
Van laadpastop10 over de Maingau-pas:
Minpunten: De pas werkt niet op alle netwerken waaronder Shell Recharge, EVNet en Vattenfall.
Kwestie van geluk daar dan denk ik, en volgende keer daar gewoon weer die pas gebruiken.

Allemaal naar de Mac in Breukelen!
Ja bij de IKEA in België kun je nog gratis laden: in Hasselt is een IKEA, maar in Nederland is dit geloof ik iets wat sinds dit jaar iets uit het verleden is.Timka100 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:57:
[...]
Ik heb laatst volgens de Maingau app gratis geladen bij de laadpaal bij de McDonalds Breukelen aan de A2, dus lijkt wel dat er daar nog gratis laden bestaat, of dat het een fout van de laadpaal is, er staat namelijk ook in de app dat ik 0 kWh heb geladen, terwijl dat mindstends 8 kWh was volgens de auto.
Edit:
[Afbeelding]
In NL zijn ook nog wel IKEA's hoorMarco-Peters schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:19:
[...]
in Hasselt is een IKEA, maar in Nederland is dit geloof ik iets wat sinds dit jaar iets uit het verleden is.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ja, maar daar is het niet meer gratis: je bent Nederlander of niet. De enige reden dat ik plotseling zo'n interesse in electrische rijden toon, is omdat de kosten per km goedkoper zijn.
<verkeerd forum> sorry
[Voor 98% gewijzigd door murdoch1980 op 27-03-2023 15:44]
Ikea NL is nooit gratis geweest. Alleen buitenlandse Ikea's zijn soms nog gratis. Ook Lidl gaat over een paar dagen stoppen.
@Timka100 Dat streepje staat daar omdat Maingau qua roaming bij Vattenfall niet werkt. Ik denk dat jij in Breukelen één van de 2 AC paaltjes van McDonalds gepakt hebt (die zitten op het LMS netwerk en vallen dus niet onder de roaming overeenkomst van Vattenfall).
Ik heb ook eens meegemaakt dat een sessie bij Maingau gratis 'leek' en dat de app een week later alsnog het juiste verbruik en tarief liet zien. Juich dus niet te snel.
@Timka100 Dat streepje staat daar omdat Maingau qua roaming bij Vattenfall niet werkt. Ik denk dat jij in Breukelen één van de 2 AC paaltjes van McDonalds gepakt hebt (die zitten op het LMS netwerk en vallen dus niet onder de roaming overeenkomst van Vattenfall).
Ik heb ook eens meegemaakt dat een sessie bij Maingau gratis 'leek' en dat de app een week later alsnog het juiste verbruik en tarief liet zien. Juich dus niet te snel.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ikea Hengelo heb ik na 1,5 jaar nog steeds geen factuur van ontvangen anders hoor ;-)Hachy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:44:
Ikea NL is nooit gratis geweest. Alleen buitenlandse Ikea's zijn soms nog gratis. Ook Lidl gaat over een paar dagen stoppen.
Zeker wel, in Delft kon je altijd gratis laden (wel op slakkentempo).Hachy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:44:
Ikea NL is nooit gratis geweest.
Heb je daar meer nieuws over?Ook Lidl gaat over een paar dagen stoppen.
Al die gratis laadpunten ook. Sowieso heb ik de laatste tijd steeds meer last van hybrides die "moeten" laden. Nu al meermaals meegemaakt dat ik ergens wilde opladen en alle plekken vol zitten met hybrides terwijl het laden voor die auto's niet strikt noodzakelijk is.
Ik heb met mijn full electric auto nu echter al 2x moeten snelladen (tegen hoog tarief) terwijl ik bijvoorbeeld een hele werkdag in een garage stond maar alle laadpalen bezet waren met 80% hybride auto's die naar mijn idee vooral een parkeerplaats dichtbij de ingang wilden hebben...
Wellicht de laadplek voor elektrische auto's niet meer zo gunstig plaatsen of standaard een kleeftarief bij geen laden!
Ik heb met mijn full electric auto nu echter al 2x moeten snelladen (tegen hoog tarief) terwijl ik bijvoorbeeld een hele werkdag in een garage stond maar alle laadpalen bezet waren met 80% hybride auto's die naar mijn idee vooral een parkeerplaats dichtbij de ingang wilden hebben...
Wellicht de laadplek voor elektrische auto's niet meer zo gunstig plaatsen of standaard een kleeftarief bij geen laden!
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Ik heb de kaart ook een week geleden besteld en nog niet binnen, misschien duurt het wat langer omdat het uit zuid Duitsland moet komen.vanaalten schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:51:
[...]
Afgelopen maandag besteld, creditcard als betaalmethode, bestelbevestiging gekregen maar kaart nog niet ontvangen.
Niets van wat je schrijft heeft iets te maken met het feit dat er toevallig ook nog een veertig liter benzinetank achter in die auto’s ligt. En je voorstel voor een oplossing gaat dat (veronderstelde) probleem dus ook niet oplossen denk ik.B-Bandit schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:22:
Al die gratis laadpunten ook. Sowieso heb ik de laatste tijd steeds meer last van hybrides die "moeten" laden. Nu al meermaals meegemaakt dat ik ergens wilde opladen en alle plekken vol zitten met hybrides terwijl het laden voor die auto's niet strikt noodzakelijk is.
Er is simpelweg te weinig betaalbare AC infrastructuur en een gebrek aan goede manieren zal redelijk gelijk verdeeld zijn over EV en PHEV-eigenaren.
Laden is laden toch?B-Bandit schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:22:
Waarom zouden deze mensen niet mogen laden?
Beetje flauw argument dat ze niet perse hoeven te laden..
Jij hoeft toch ook niet perse te laden, je kan ook met de benenwagen..
En laten we eerlijk zijn, we willen toch allemaal een plek zo dicht mogelijk bij de ingang of je nu hybride, ev of ice rijdt..
Ik dacht dat Lidl allang gestopt was met gratis laden aanbieden? Wat ik wel begrepen heb, in Delft staat een gratis laadpaal van de ANWB op terrein van de IKEA. Maar dat is dan ook echt de enige in het land.Hachy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:44:
Hier in Julianadorp kan je iig nog gratis een half uurtje laden.Marco-Peters schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:53:
[...]
Ik dacht dat Lidl allang gestopt was met gratis laden aanbieden? Wat ik wel begrepen heb, in Delft staat een gratis laadpaal van de ANWB op terrein van de IKEA. Maar dat is dan ook echt de enige in het land.
Heb je daar je laadpas voor nodig? Ik heb begrepen, dat bij de Ikea in België je gewoon zonder laadpas kan laden. Je kunt er alleen niet echt van profiteren als je een electrische auto, met korte actieradius hebtyannienl schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:58:
[...]
Hier in Julianadorp kan je iig nog gratis een half uurtje laden.

Hier lidl he en ja je hebt wel een pas nodig maar maakt niet uit welke.Marco-Peters schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:03:
[...]
Heb je daar je laadpas voor nodig? Ik heb begrepen, dat bij de Ikea in België je gewoon zonder laadpas kan laden. Je kunt er alleen niet echt van profiteren als je een electrische auto, met korte actieradius hebt
Het is niet veel wat je aan range binnen haalt, maar ja.. gratis..
Net email van Enel X ontvangen met de nieuwe prijzen, staat ook al in de App.
Weer stukje duurder geworden, maar ja, wat niet in het leven.....
[Voor 49% gewijzigd door twan123 op 27-03-2023 18:30]
Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger
Is deze dan geldig van 27 maart tot 27 april? of is de geldigheid maar tot 31 maart?hallom schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:38:
[...]
Vandaag rond 17:30 een 145 kWh bundel aangeschaft, en hij is nu geactiveerd. Dus komt goed 😉
Vanaf augustus €0,10/kWh duurdertwan123 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:26:
Net email van Enel X ontvangen met de nieuwe prijzen, staat ook al in de App.
[Afbeelding]

Op locatie is voor mij meestal de eerste optie een stopcontact bij huisje of hotel. Je staat daar lang genoeg stil om dagelijks verbruik bij te laden met granny.Brotuck schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:10:
[...]
Onderweg is het probleem ook niet, die zijn idd prima te doen bij de grote jongens op of langs de snelweg. Ik bedoel meer op locatie zelf. Ik zag dat er inderdaad een Tesla snellader enigzins in de buurt zit. We gaan het wel meemaken, de camping heeft zelf ook 4 x 22 kWh laders. Benieuwd of ik een keer aan de beurt kom als ik er ben.
Qua Lidl zit deze op 20 minuten rijden, dus die is wel te doen om even vol te laden:
https://chargemap.com/lidl-542.html
Ook de commentaren zijn positief, dus die staat in mijn opgeslagen favorieten.
e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV
voor mij nog steeds geen factuur voor bundel die zaterdag is geactiveerd. In de app gaat het wel goed met saldo en afboeking laadsessies, maar heb toch nog wat zorg of ze dat op enig moment als overschrijding vorige bundel gaan zien.bubbelbart schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:11:
[...]
Helaas, staat hier nog steeds op "Updating". Zojuist een ticket ingeschoten, ben benieuwd.
Update: zojuist, 21u04 de factuur ontvangen voor de zaterdag geactiveerde bundel. Factuurdatum vandaag en is inclusief naberekening van twee bundels terug 25/2-24/3 overschrijding 0,09 kWh

[Voor 31% gewijzigd door eltron op 27-03-2023 21:30]
Ik heb 20 maart bundel van 145 kWh genomen. Loopt volgens de app tot 20 april.ngommers schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:45:
[...]
Is deze dan geldig van 27 maart tot 27 april? of is de geldigheid maar tot 31 maart?
Dat was altijd al zo, maar ging dan om maximale termijn om het op te maken. Als het op was kon je via switch naar pay per use, gevolgd door switch naar flat large, weer nieuwe bundel starten.Harvest2002 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:10:
[...]
Ik heb 20 maart bundel van 145 kWh genomen. Loopt volgens de app tot 20 april.
Verschil in nieuwe situatie zou zijn dat nieuwe optie pas na (uiterlijke) einddatum van de oude kan ingaan.
Waarbij mij nu niet helemaal duidelijk is of je pay per use sneller kan wisselen of dat dit ook eens per maand is.
Als de nieuwe regel van kracht gaat (en hij daadwerkelijk 30 dagen actief is) dan vrees ik ook dat de duurste vorm 30 dagen zal duren voordat je weer kan verandereneltron schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:17:
[...]
Dat was altijd al zo, maar ging dan om maximale termijn om het op te maken. Als het op was kon je via switch naar pay per use, gevolgd door switch naar flat large, weer nieuwe bundel starten.
Verschil in nieuwe situatie zou zijn dat nieuwe optie pas na (uiterlijke) einddatum van de oude kan ingaan.
Waarbij mij nu niet helemaal duidelijk is of je pay per use sneller kan wisselen of dat dit ook eens per maand is.
Ja, @Wesco heeft afgelopen vrijdag de terms en conditions uitgeplozen en daarin gelezen dat:Brotuck schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:20:
[...]
Als de nieuwe regel van kracht gaat (en hij daadwerkelijk 30 dagen actief is) dan vrees ik ook dat de duurste vorm 30 dagen zal duren voordat je weer kan veranderen
"passing from a "Flat" Tariff Plan (for example Flat City) to a "Pay per Use" Tariff Plan (for example Pay per Use Basic), the new Tariff Plan will apply at the expiration of the “Flat” Tariff Plan (e.g. if the monthly flat Tariff Plan was signed on 1 January, and on 10 January you request a change to the plan, the new Tariff Plan will apply from 1 February);"
Dat betekent dat je wel elk moment kunt instellen van een flat tarif naar een pay per use te willen, maar dat dit dan pas in gaat na einde van de flat tariff maand. Andersom staat dat niet zo specifiek. Dus voorlopig is de veronderstelling dat je binnen een dag weer van pay per use naar flat kunt (maar dan kun je net zo goed flat aan laten staan, dan gaat na een maand weer een nieuwe bundel in).
De vraag is wat te doen met laadbehoefte > 320kWh/maand. Dat zou dan 2e account zijn met een soort dakpanconstructie om en om overschakelen op pay per use en terug.
Maar ik vind één account al ingewikkeld genoeg eigenlijk. Ik zoek eigenlijk nog een paar Enel X Way buurmensen waarmee ik tekorten en overschotten zou kunnen uitwisselen, al zal dat ook niet heel eenvoudig zijn.

@eltron waarom is 2 accounts ingewikkeld? Dat moest toch eigenlijk al want in oude situatie kon je steeds tot 1 dag je account niet gebruiken (tenzij je 2x wilde betalen voor hetzelfde gebruik)
Gewoon accounts in wachtwoord manager, 2 passen (1e keer Travel Plus aanschaffen levert je gratis extra pas op) en zodra bundel op is zet je op je andere account van PerUse naar Flat.
Uiteraard WEL altijd direct naar PayPerUse gaan als je bundel op is anders heb je dus straks een keer 2 bundels tegelijk lopen dat wil je niet.
Gewoon accounts in wachtwoord manager, 2 passen (1e keer Travel Plus aanschaffen levert je gratis extra pas op) en zodra bundel op is zet je op je andere account van PerUse naar Flat.
Uiteraard WEL altijd direct naar PayPerUse gaan als je bundel op is anders heb je dus straks een keer 2 bundels tegelijk lopen dat wil je niet.
[Voor 16% gewijzigd door Malarky op 27-03-2023 21:52]
Bij mij is de bundel vanmiddag geactiveerd, vanavond de factuur ontvangen. So far so good! Loopt tot 27 april, dus dat is positief.eltron schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:58:
[...]
voor mij nog steeds geen factuur voor bundel die zaterdag is geactiveerd. In de app gaat het wel goed met saldo en afboeking laadsessies, maar heb toch nog wat zorg of ze dat op enig moment als overschrijding vorige bundel gaan zien.
Was net in de buurt van BP Amsterdam Noord, natuurlijk even dat Pulse plein uitgeprobeerd waar Freshmile die stroom voor 8ct de minuut weggeeft. Ja, dan laad je zomaar 50kW voor 23ct/kW dat is toch wel lekker.
Alle BP Pulses met 8ct/min staan hoog op mijn lijstje. Mocht iemand nog andere weten dan deze dan laat maar weten: BP Hoofddorp, BP Amsterdam/Oude Haagseweg, BP Amsterdam/Nieuwe Hemweg, BP Amsterdam/Kadoelen, BP Dordrecht, BP Krabbendijke
Alle BP Pulses met 8ct/min staan hoog op mijn lijstje. Mocht iemand nog andere weten dan deze dan laat maar weten: BP Hoofddorp, BP Amsterdam/Oude Haagseweg, BP Amsterdam/Nieuwe Hemweg, BP Amsterdam/Kadoelen, BP Dordrecht, BP Krabbendijke
[Voor 37% gewijzigd door Malarky op 27-03-2023 21:58]
Geldig van 26 maart t/m 26 april, dus gewoon 1 maand.ngommers schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:45:
[...]
Is deze dan geldig van 27 maart tot 27 april? of is de geldigheid maar tot 31 maart?
Ja dat zal vooral aan mij liggen. Die ene dag overstaptijd kan ik prima inplannen, maar toch al een keer gehad dat ik er bij benutting bundel naast zat doordat één laadbeurt te laat werd geregistreerd. Dat vind ik bij één laadbundel al lastig te volgen/controleren, maar bij 2 wordt dat er niet overzichtelijker op.Malarky schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:51:
@eltron waarom is 2 accounts ingewikkeld? Dat moest toch eigenlijk al want in oude situatie kon je steeds tot 1 dag je account niet gebruiken (tenzij je 2x wilde betalen voor hetzelfde gebruik)
En technisch klopt het verhaal wel met die 2 accounts, maar je moet wel erg goed opletten om niet van tijd tot tijd de (dure) mist in te gaan.
Voor een liefhebber heb ik wel een Enel x pas die ik op de post kan doen. € 10 voor de moeite.
Ik stap over op Hyundai - dat is veel minder gedoe.
Ik stap over op Hyundai - dat is veel minder gedoe.
Zijn dat locatie die in de app staan voor 20 cent de kwh en 8 cent per minuut?Malarky schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:57:
Was net in de buurt van BP Amsterdam Noord, natuurlijk even dat Pulse plein uitgeprobeerd waar Freshmile die stroom voor 8ct de minuut weggeeft. Ja, dan laad je zomaar 50kW voor 23ct/kW dat is toch wel lekker.
(edit; ja lijkt me wel)
(Lijkt wel beperkt tot Amsterdam, een locatie van BP Pulse in Overijssel geeft een normaal tarief.)
[Voor 8% gewijzigd door Gunner op 28-03-2023 11:04]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Vooralsnog heb je in Hoorn bij de Lidl geen laadpas nodig. Half uur max laden op 22kw.Marco-Peters schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:03:
[...]
Heb je daar je laadpas voor nodig? Ik heb begrepen, dat bij de Ikea in België je gewoon zonder laadpas kan laden. Je kunt er alleen niet echt van profiteren als je een electrische auto, met korte actieradius hebt
Kleine toevoeging, in Dordt (er zijn namelijk 4 BP stations daar) is het de BP aan de Leeuwstraat.Malarky schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:57:
Inderdaad, die locaties waar 20 cent de kWh en 8 cent per minuut staat in de Freshmile-app.Gunner schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:57:
[...]
Zijn dat locatie die in de app staan voor 20 cent de kwh en 8 cent per minuut?
(edit; ja lijkt me wel)
(Lijkt wel beperkt tot Amsterdam, een locatie van BP Pulse in Overijssel geeft een normaal tarief.)
Is in dat geval bij de 150 kWh punten.
Krabbendijke en Dordrecht ook bevestigd, wel via de app van Freshmile, maar soms rij ik daar wel eens in de buurt dus dan zal ik het zeker zelf ook even live checken.
Jammer, in Flevoland waar ik woon en werk staat een enkele BP Pulse snellader maar niet tegen dat tarief. Maar goed, volgens mij is snelladen bij FM sowieso niet duur.Zjanzjak schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:22:
Inderdaad, die locaties waar 20 cent de kWh en 8 cent per minuut staat in de Freshmile-app.
Is in dat geval bij de 150 kWh punten.
Krabbendijke en Dordrecht ook bevestigd, wel via de app van Freshmile, maar soms rij ik daar wel eens in de buurt dus dan zal ik het zeker zelf ook even live checken.
Het Europese Parlement heeft enkele nieuwe regels opgelegd die er voor moeten zorgen dat de transitie naar elektrische rijden weer een stukje vlotter gaat. Zo moeten er tegen 2026 fors meer laadstations bij langs de snelweg, moet betalen aan een laadpaal mogelijk zijn met je bankkaart én moeten de laadprijzen duidelijk geafficheerd worden. Eindelijk.
Europa heeft plannen om de laadinfrastructuur een stuk transparanter te maken. Zo wil het aanbieders verplichten om klanten de mogelijkheid te geven te kunnen betalen met een bank- of creditkaart.
Ook moeten laadprijzen duidelijk geafficheerd worden. Je weet wel, zoals het al decennialang werkt bij de benzine- en dieselpomp.
Maar let op, klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal wordt geïnstalleerd of wanneer een bestaande laadpaal wordt gerenoveerd. Verwacht dus niet meteen veranderingen aan die éne laadpaal in je boerendorpje.
Bron: https://autofans.be/nieuw...aal-zoals-bij-tankstation
Europa heeft plannen om de laadinfrastructuur een stuk transparanter te maken. Zo wil het aanbieders verplichten om klanten de mogelijkheid te geven te kunnen betalen met een bank- of creditkaart.
Ook moeten laadprijzen duidelijk geafficheerd worden. Je weet wel, zoals het al decennialang werkt bij de benzine- en dieselpomp.
Maar let op, klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal wordt geïnstalleerd of wanneer een bestaande laadpaal wordt gerenoveerd. Verwacht dus niet meteen veranderingen aan die éne laadpaal in je boerendorpje.
[Voor 5% gewijzigd door nathalia op 28-03-2023 17:24]
Mazda MX-30
Kunnen we alleen maar toejuichen, heb je een bron?nathalia schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:34:
Het Europese Parlement heeft enkele nieuwe regels opgelegd die er voor moeten zorgen dat de transitie naar elektrische rijden weer een stukje vlotter gaat. Zo moeten er tegen 2026 fors meer laadstations bij langs de snelweg, moet betalen aan een laadpaal mogelijk zijn met je bankkaart én moeten de laadprijzen duidelijk geafficheerd worden. Eindelijk.
Ik was op de hoogte dat er een ontwerp was, maar niet dat het al goedgekeurd was.
En ik verwachtte ook dat de regels ook zouden toegepast worden voor bestaande laadpalen.
Tesla zal de meeste aanpassingen moeten doen denk ik.
https://www.ad.nl/auto/ge...rastisch-omhoog~a26a0dd9/Tommie12 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:45:
[...]
Kunnen we alleen maar toejuichen, heb je een bron?
Ik was op de hoogte dat er een ontwerp was, maar niet dat het al goedgekeurd was.
En ik verwachtte ook dat de regels ook zouden toegepast worden voor bestaande laadpalen.
Tesla zal de meeste aanpassingen moeten doen denk ik.
Ik mag toch hopen dat de laadprijzen transparantie en de betaalmethode alleen voor DC gaat gelden. De tarieven zullen flink gaan stijgen als dit ook van toepassing is op lokale AC palen. Zulke kosten zijn uiteindelijk altijd voor rekening consument.nathalia schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:34:
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
2 weken geleden nog stuk helaas 😶 Ondertussen weer gemaakt dat jij weet?Akemi schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:23:
[...]
Vooralsnog heb je in Hoorn bij de Lidl geen laadpas nodig. Half uur max laden op 22kw.
Tesla model 3 2019 Long Range
Nope ook vorige week besteld en gezien dat abbo al ingegaan is op de 20ste. Heb nog gebeld om te vragen of ze een app hebben. Heb de ladenetz app gedownload maar kan hier geen account aan koppelen het lijkt erop dat je dus al betaald voor een abbo zonder dat je het kunt gebruiken.Peutpeut schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:13:
Heeft iemand zijn ESB laadpas al binnen? Heb vorige week besteld en alleen de bevestiging ontvangen van de aanvraag.
Mocht het bekend zijn dat dit nog even op zich laat wachten dan neem ik nog een Flat Large van 145 kWh
Hoop dat de pas wel snel komt want mijn kia stopt per 1/4/23
Hij is niet defect, het lijkt er op dat als het budget er doorheen is er een bericht 'out of order, problem has been reported' staat. Daar is over nagedacht om te voorkomen dat het personeel wordt lastiggevallen staat dit er.DrDeJe schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:01:
[...]
2 weken geleden nog stuk helaas 😶 Ondertussen weer gemaakt dat jij weet?
De dag erna doet hij het wel weer. Het vermogen varieert tussen de 20 en 50kw maar waar dat van af hangt? Niet van de zon want in het donker doet hij het ook gewoon.
RZAG71NY1 + FBA71A /SRK ZS-S 2.5KW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170Kw / VanMoof S3
... en toevallig heb ik eergisteren geladen bij een 150kW lader waar ik kon betalen met bankpas, creditkaart, telefoon of RFID en wonder boven wonder stond er een bord langs de weg waar de kWh prijs werd aangegeven! Nooit eerder zoiets gezien.nathalia schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:34:
... moet betalen aan een laadpaal mogelijk zijn met je bankkaart én moeten de laadprijzen duidelijk geafficheerd worden. Eindelijk.
...
Het gebeurt niet vaak dat ik kan zeggen dat ze in Engeland vooruit lopen ;-)
Heb gisteren naar ESB gemaild met de vraag of ze een prognose kunnen geven voor de levering, nog geen reactie.Wingie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:24:
[...]
Nope ook vorige week besteld en gezien dat abbo al ingegaan is op de 20ste. Heb nog gebeld om te vragen of ze een app hebben. Heb de ladenetz app gedownload maar kan hier geen account aan koppelen het lijkt erop dat je dus al betaald voor een abbo zonder dat je het kunt gebruiken.
Hoop dat de pas wel snel komt want mijn kia stopt per 1/4/23
PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West
Same here... ook gisteren gemaild naar ESB, nog geen reactiePeutpeut schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:30:
[...]
Heb gisteren naar ESB gemaild met de vraag of ze een prognose kunnen geven voor de levering, nog geen reactie.
We denken allemaal hetzelfde want dat heb ik gisteren ook gedaanSupershiva schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:39:
[...]
Same here... ook gisteren gemaild naar ESB, nog geen reactie

Heeft Joulz er baat bij dat ze 11 kWh leveren terwijl er op alle laadpunten 22 kWh te lezen valt?
We hebben dus 60 laadpunten hier in de openbare parkeergarage bij kantoor.
Viel me al in diverse apps op dat er 1 paal is waarbij staat dattie 22 kWh levert en de rest 11 kWh.
Heb de bewuste paal gevonden en er vanochtend bij geladen en inderdaad 22 kWh.
Wat natuurlijk fijn is i.c.m. de Freshmile pas, maar vroeg me dus af waarom niet alle palen 22 kWh leveren.
Waarom 1 paal wel en de andere 59 niet?
Ter info, het zijn echt 60 fysieke laadpunten, dus niet 2 aansluitingen per laadpunt/paal.
Viel me al in diverse apps op dat er 1 paal is waarbij staat dattie 22 kWh levert en de rest 11 kWh.
Wat natuurlijk fijn is i.c.m. de Freshmile pas, maar vroeg me dus af waarom niet alle palen 22 kWh leveren.
Ter info, het zijn echt 60 fysieke laadpunten, dus niet 2 aansluitingen per laadpunt/paal.
Nu e flux 0.35 incl btw. Andere passen die ik heb en niet gebruikFFW schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:06:
Ik stel vast een te simpele vraag maar bij welke aanbieder kan ik goedkoop AC laden?
de passen die ik nu heb :
ANWB : 0,60
Ecotap : 0,62
Vattenfall : 0,72
ik laad minimaal 0.5 gWh per maand en eigenlijk altijd bij dezelfde AC punten (in een Q-park en op een e-quans paal in onze straat )
Shell newmotion
Coolblue
Mkb brandstof
Toevallig gisteren ook een mail gestuurd naar ESB met de vraag over wanneer de pas geleverd gaat worden.
En waarom ik opeens niet meer kan inloggen op de portal. Blijkbaar herkent die mijn account niet meer. Iemand anders daar ook last van?
https://onlineservice.esb.de/portal/login
Edit: inloggen is blijkbaar een verlopen cookie probleem en is opgelost
En waarom ik opeens niet meer kan inloggen op de portal. Blijkbaar herkent die mijn account niet meer. Iemand anders daar ook last van?
[Voor 11% gewijzigd door MichelatNL op 29-03-2023 13:50]
Ik wil je niet teleurstellen maar op mijn 2 mails van 20 maart heb ik nog geen enkele reactie gehad. (1ste was om te vragen of ik het abbonnement per 1/4 kon laten ingaan. (ivm aflopen kia) en tweede gaat over of ze een app hebben die ik kan gebruiken zolang ik de rfid kaart nog niet heb.Peutpeut schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:30:
[...]
Heb gisteren naar ESB gemaild met de vraag of ze een prognose kunnen geven voor de levering, nog geen reactie.
Ik blijf duimen dat de kaart vandaag komt.
Hmmm strange bij mij werkt de login ook niet meer. Heb in private tab geprobeerd i.v.m. je opmerking over cookie. Zouden ze account hebben verwijderd?MichelatNL schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:48:
Toevallig gisteren ook een mail gestuurd naar ESB met de vraag over wanneer de pas geleverd gaat worden.
Ik ga nog even verder onderzoeken.
Opgelost de url die hierboven genoemd wordt werkt niet voor mij https://esb.emobilitycloud.com/en/login werkt wel
[Voor 8% gewijzigd door Wingie op 29-03-2023 14:10]
Dat zal wel te maken hebben met de capaciteit van de stroomaansluiting.Zjanzjak schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:44:
Heeft Joulz er baat bij dat ze 11 kWh leveren terwijl er op alle laadpunten 22 kWh te lezen valt?
60 keer 22kW is nogal wat...
60 keer 11 kW is een pak minder.
Zowieso zal daar wel een load balancing op zitten zodat je niet op alle palen tegelijk 11kW zal kunnen trekken, en dan is het beter om maar 11kW te beloven ipv 22kW en dat vrijwel nooit te leveren.
Nu is het ook zo dat er niet veel auto's AC kunnen laden aan 22kW, de meesten kunnen maar 11kW aanvaarden.
Ja zoiets bedacht ik me ook, maar waarom dan 1 paal wel 22 kWh?Tommie12 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:29:
Dat zal wel te maken hebben met de capaciteit van de stroomaansluiting.
60 keer 22kW is nogal wat...
60 keer 11 kW is een pak minder.
Zowieso zal daar wel een load balancing op zitten zodat je niet op alle palen tegelijk 11kW zal kunnen trekken, en dan is het beter om maar 11kW te beloven ipv 22kW en dat vrijwel nooit te leveren.

Die logica ontgaat mij dan.
Want vanuit deze beredenering gedacht had ik dan alle 60 laadpunten 11 kWh laten leveren en niet 59 11 kWh en eentje 22 kWh. Het bewuste laadpunt staat ook midden tussen de andere in, tis nou niet dat het op een bijzonder plekje is, of op een iets andere plaats.
Ik ben dan in de gelukkige omstandigheid dat de Megane wel die 22 kWh kan laden en i.c.m. met de Freshmile pas daar erg gebaat bij ben. Bij een ander laadpunt in de garage daar betaal ik daar dan tussen de 36 cent a 40 cent de kWh, nu, bij dit laadpunt, was het 28 cent met Freshmile.Tommie12 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:29:
Nu is het ook zo dat er niet veel auto's AC kunnen laden aan 22kW, de meesten kunnen maar 11kW aanvaarden.
Ik zou er bijna meer voor naar kantoor gaan. Bijna dan hè. 1 a 2 dagen per week vind ik meer dan zat.

Niet gezien dat hij stuk is. Kom er elke week. Laatst nog geladen.DrDeJe schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:01:
[...]
2 weken geleden nog stuk helaas 😶 Ondertussen weer gemaakt dat jij weet?
Iemand al een ESB pas inmiddels ontvangen? Ik heb dit de 23e besteld maar nog niks binnen. Morgen ga ik mijn ID.3 ophalen dus voor the time being maar een gratis pas van de anwb maar dat is het dubbele in tarief bijna 😅
Ook deze vraag is een aantal keer gesteld, en beantwoord in de afgelopen dagen.mokkalokka schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:01:
Iemand al een ESB pas inmiddels ontvangen? Ik heb dit de 23e besteld maar nog niks binnen. Morgen ga ik mijn ID.3 ophalen dus voor the time being maar een gratis pas van de anwb maar dat is het dubbele in tarief bijna 😅
Nee, niemand heeft z'n aangevraagde pas binnen. En de klantenservice is ruk

[Voor 4% gewijzigd door Gunner op 29-03-2023 19:13]
We zijn ook weer een paar dagen verder vandaar de vraag.Gunner schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:09:
[...]
Ook deze vraag is een aantal keer gesteld, en beantwoord in de afgelopen dagen.
Nee, niemand heeft z'n aangevraagde pas binnen. En de klantenservice is ruk

Je kunt in de app van Vattenfall gewoon je creditcard toevoegen en zo tegen het tarief van Vattenfall, de Vattenfall laadpalen gebruiken. Ik heb ook laadpassen besteld bij Vattenfall, want die zijn toch gratis en is ook handig als je aan het oriënteren bent voor een electrische auto.mokkalokka schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:01:
Dit stond al in de AFIR uit 2014.nathalia schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:34:
Er zijn andere opties, zeker als je een creditcard heb.mokkalokka schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:01:
een klein abo van BeCharge is er één van

(in het topic worden er nog veel meer genoemd)
Coolblue stopt met het aanbieden van laadpassen. Vanavond de volgende mail ontvangen:
Beste Tjado,
Vanaf 1 mei 2023 kan je niet meer onderweg laden met je Coolblue Laadpas. We schakelen dan de mogelijkheid voor AC en DC laden bij externe laadpalen uit. Je gebruikt je Coolblue Laadpas nog wel bij je eigen Coolblue laadpaal.
Kies een nieuwe laadpas voor onderweg
We snappen dat dit vervelend is. Daarom helpen we je graag op weg. Je kiest een nieuwe laadpas voor onderweg via LaadpasTop10.
Heb je een vraag?
Op deze pagina vind je meer informatie en veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Coolblue Laadpassen
Die ene, met die snor
fkeizer schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:34:
Weet iemand of Becharge werkt met Allego palen?
Hachy schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:50:
Be Charge roamt niet bij Allego, Shell/TNM en Vattenfall dus daar heb je in NL niet erg veel aan.
Ik was net weer even op Chargemap aan het kijken: sommige Lidl filialen bieden inderdaad nog gratis laden aan, alleen dat geldt niet voor iedere filiaal. Afgelopen dinsdag reed ik in Weert langs een Lidl filiaal, waar een grote banner hing dat je gratis kon laden.
Maar ik weet het nog beter: in België kun schijnbaar bij alle Lidl's gratis laden, wel is de snelheid omlaag gezet na 22kw en kun je maximaal 45 minuten laden. Het laadpalen netwerk van Lidl België is echter enorm.
Laadpalennetwerk / réseau de bornes électriques Lidl
https://goo.gl/maps/x8gKxXESgxnxqe7H7
Maar ik weet het nog beter: in België kun schijnbaar bij alle Lidl's gratis laden, wel is de snelheid omlaag gezet na 22kw en kun je maximaal 45 minuten laden. Het laadpalen netwerk van Lidl België is echter enorm.
Laadpalennetwerk / réseau de bornes électriques Lidl
https://goo.gl/maps/x8gKxXESgxnxqe7H7
Ook hier is de pas nog steeds niet binnen en ook geen reactie op mijn mail.mokkalokka schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:01:
Ik had begrepen dat je maand wel direct start, dus zodra de eerste afschrijving er is boek ik die terug. Het kan langer duren maar communiceer dan wel even.
🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp
Door omstandigheden werkte mijn laadpaal thuis niet. Blijkt een storing te zitten tussen de meter en de laadpaal (iets met wifi-signaal) Wel blijkt mijn P1 poort kapot te zijn en de meter wordt binnenkort (wederom) vervangen. Daarvoor moet je wel 1 uur 20 aan de lijn blijven bij Liander, waarvan netto circa 15 minuten echte spreektijd. Maar goed, er gebeurt in ieder geval iets en natuurlijk duizendmaal excuses...
Noodgedwongen dus op zoek naar een openbare laadpaal. Kom ik uiteindelijk tot mijn verrassing uit bij een Vattenfall/Nuon paal op 250 meter van mijn huis uit.
Heb verschillende passen en zag in de app van E-flux een prijs van €0,30 incl. BTW en kon verder geen kosten ontdekken. Te mooi om waar te zijn?? Is dit tijdelijk?
Heb nu de factuur van E-flux gezien in de app en het staat er toch echt: 34 minuten laden, verbruik 6,28 kWh en dat voor een totaalprijs van €1,57 excl. btw.
De paal staat ergens in Apeldoorn.
Noodgedwongen dus op zoek naar een openbare laadpaal. Kom ik uiteindelijk tot mijn verrassing uit bij een Vattenfall/Nuon paal op 250 meter van mijn huis uit.
Heb verschillende passen en zag in de app van E-flux een prijs van €0,30 incl. BTW en kon verder geen kosten ontdekken. Te mooi om waar te zijn?? Is dit tijdelijk?
Heb nu de factuur van E-flux gezien in de app en het staat er toch echt: 34 minuten laden, verbruik 6,28 kWh en dat voor een totaalprijs van €1,57 excl. btw.
€0,30 is de standaard prijs voor Vattenfall palen in Gelderland en Overijssel. Heb je overigens geen speciale pas ofzo voor nodig. Kan ook gewoon met de (gratis) Vattenfall pas en app.geomannetje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:36:
Door omstandigheden werkte mijn laadpaal thuis niet. Blijkt een storing te zitten tussen de meter en de laadpaal (iets met wifi-signaal) Wel blijkt mijn P1 poort kapot te zijn en de meter wordt binnenkort (wederom) vervangen. Daarvoor moet je wel 1 uur 20 aan de lijn blijven bij Liander, waarvan netto circa 15 minuten echte spreektijd. Maar goed, er gebeurt in ieder geval iets en natuurlijk duizendmaal excuses...
Als je de eigen App van Vattenfall opent, zie je ook die tarieven staan van € 0,3025 (je kan makkelijk filter zetten op "alleen Vattenfall palen")
Tarieven waren paar weken geleden zelf nog lager. Bij ons in Brabant kost het momenteel € 0,3993
Tarieven waren paar weken geleden zelf nog lager. Bij ons in Brabant kost het momenteel € 0,3993
Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger
AC-laadpalen van Vattenfall in Gelderland en Overijssel hebben inderdaad een heel gunstig tarief (in vergelijk met de rest). Geen tijdelijk actie dus. https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven.geomannetje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:36:
Sommige Allego palen (uit de vorige ronde van diezelfde aanbesteding), hebben ook een relatief gunstig tarief: 35cent/kWh. Dit geldt alleen op de lichtgrijze Allego/Ecotap palen. https://twitter.com/Alleg.../1637833195738497024?s=20
Als je een E-Flux Pay-as-you-go laadpas hebt, komt er nog wel 32 cent per laadsessie bij trouwens.
E-Golf | www.LaadpasTop10.nl
Ik heb een Orange Pay-as-you-Charge pas. Geldt dan ook die 32 cent? Je merkt het al: heb de pas ooit aangeschaft maar nooit eerder hoeven te gebruikenMadMan81 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:50:
[...]
AC-laadpalen van Vattenfall in Gelderland en Overijssel hebben inderdaad een heel gunstig tarief (in vergelijk met de rest). Geen tijdelijk actie dus. https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven.
Sommige Allego palen (uit de vorige ronde van diezelfde aanbesteding), hebben ook een relatief gunstig tarief: 35cent/kWh. Dit geldt alleen op de lichtgrijze Allego/Ecotap palen. https://twitter.com/Alleg.../1637833195738497024?s=20
Als je een E-Flux Pay-as-you-go laadpas hebt, komt er nog wel 32 cent per laadsessie bij trouwens.

Ja precies bij externe laadpalen kan je niet meer laden maar bij je eigen (kortom coolblue palen geplaatst op prive locaties wel). Ik gebruikte de pas sporadisch buiten de deur en heb hem thuis niet nodig. Dus pasje kan de deur uit.Tjado schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:21:
Coolblue stopt met het aanbieden van laadpassen. Vanavond de volgende mail ontvangen:
[...]
Hoe kan je dit veilig wissen/vernietigen? Ding is zo dik dat doorknippen niet lukt

Weg smeltenanc schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:58:
[...]
Hoe kan je dit veilig wissen/vernietigen? Ding is zo dik dat doorknippen niet lukt

[Voor 4% gewijzigd door MisterX op 31-03-2023 11:01]
Ja, dat is die pas met 32 cent/sessie. E-Flux heeft ook een pas met een abonnement. Die rekent geen kosten per laadsessie, maar wel 3,23 euro paar maand. Als je meer dan 10x maand bij een openbare laadpaal laadt met je E-Flux Orange Pay-as-you-Charge pas, kun je beter voor de abonnementspas gaan.geomannetje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:56:
[...]
Ik heb een Orange Pay-as-you-Charge pas. Geldt dan ook die 32 cent? Je merkt het al: heb de pas ooit aangeschaft maar nooit eerder hoeven te gebruiken
E-Golf | www.LaadpasTop10.nl
Mijn mail naar ESB is beantwoord.
Er zijn vertragingen met het verzenden en de kaart zou over 1 a 2 weken moeten arriveren, ik heb hem besteld op 19 maart trouwens.
Er zijn vertragingen met het verzenden en de kaart zou over 1 a 2 weken moeten arriveren, ik heb hem besteld op 19 maart trouwens.
Ik heb net hetzelfde antwoord gekregen…CrazyMinded schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:12:
We wachten het af
Ik ben benieuwd heb nog niks gehoord en ben ook benieuwd wat ze dan met abbo van 4,99 doen die al per 20/3/23 ingegaan is. Kan vandaag nog via Kia laden dus hoop dat pas in de loop van de week wel binnenkomt.CrazyMinded schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:12:
Strange de url die ik eerder gedeeld heb werkt nu ineens niet meer krijg nu een 403 forbidden.
Update ook het aanvragen kan niet meer dus zal wel storing zijn. Zie dat ik mijn mail naar service@esb.de heb gestuurd en dat ze nu emobil@esb.de hebben.
[Voor 20% gewijzigd door Wingie op 31-03-2023 13:46]
@Wingie bij mij werkt 'ie wel, maar ook de link van @MichelatNL werkt bij mij. Tenminste, bij allebei krijg ik een website voorgeschoteld, weliswaar niet dezelfde...Wingie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:32:
Strange de url die ik eerder gedeeld heb werkt nu ineens niet meer krijg nu een 403 forbidden.
Echter, username/password had ik opgeslagen in een passwordmanager maar kent 'ie niet meer.
Mja. Wellicht zijn ze flink aan het reorganiseren en is het even een dagje afwachten.
Ik had inderdaad mijn email gestuurd naar emobil@esb.de.Wingie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:32:
[...]
Ik ben benieuwd heb nog niks gehoord en ben ook benieuwd wat ze dan met abbo van 4,99 doen die al per 20/3/23 ingegaan is. Kan vandaag nog via Kia laden dus hoop dat pas in de loop van de week wel binnenkomt.
Update ook het aanvragen kan niet meer dus zal wel storing zijn. Zie dat ik mijn mail naar service@esb.de heb gestuurd en dat ze nu emobil@esb.de hebben.
Emobiliteit zal waarschijnlijk in een aparte afdeling zitten gescheiden van de energie maatschappij zelf.
Apart, paar weken terug een nieuwe maingai pas besteld, netjes ontvangen.. Vandaag weer een nieuwe pas in de bus.. 😅 Heb er nu 2, beide met ander pasnummer ook. Lief cadeau van ze!
Volvo XC40 P8
het werkt weer maar nu staat bij de tarieven:
Zum Vertragsabschluss sind nur Kunden mit Wohnsitz in Ober- und Niederbayern berechtigt.
Zum Vertragsabschluss sind nur Kunden mit Wohnsitz in Ober- und Niederbayern berechtigt.
Ik weet niet of iemand het al gemeld heeft? Maar in Duitsland, kun je bij iedere IKEA gratis laden: dat is toch aantrekkelijk, Zweedse gehaktballetjes naar binnen werken en ondertussen wordt je bolide gratis volgeladen.
En bij de Duitse Aldi kost normaal laden € 0,29 per kWh, dat is goedkoper dan de publieke laadpaal in Gelderland of Overijsel. Dus eigenlijk wel aantrekkelijk, om ook bij de Aldi te laden als je er toch boodschappen doet. Betalen doe je met creditcard: als je laadpas gebruikt, dan betaal je waarschijnlijk meer.
En bij de Duitse Aldi kost normaal laden € 0,29 per kWh, dat is goedkoper dan de publieke laadpaal in Gelderland of Overijsel. Dus eigenlijk wel aantrekkelijk, om ook bij de Aldi te laden als je er toch boodschappen doet. Betalen doe je met creditcard: als je laadpas gebruikt, dan betaal je waarschijnlijk meer.
[Voor 42% gewijzigd door Marco-Peters op 31-03-2023 19:56]
Jep, bedankt.Marco-Peters schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:55:
Ik weet niet of iemand het al gemeld heeft? Maar in Duitsland, kun je bij iedere IKEA gratis laden: dat is toch aantrekkelijk, Zweedse gehaktballetjes naar binnen werken en ondertussen wordt je bolide gratis volgeladen.
Ik zal morgen even van Den Helder naar Duitsland rijden, naar de Ikea om gratis te laden, gewoon omdat het kan..

Haarlem is bijna net zo veryannienl schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:38:
[...]
Jep, bedankt.
Ik zal morgen even van Den Helder naar Duitsland rijden, naar de Ikea om gratis te laden, gewoon omdat het kan..

Vandaag wilde ik met mijn Maingau-pas laden bij de Fastned aan de A4 bij het brugrestaurant (richting Den Haag) en daar werd mijn pas niet geaccepteerd. Meer mensen die ervaring?
Bij de Ikea is dat niet super lang meer. Verder zijn die laders helaas vaak stuk doordat ze zo veel gebruikt worden. Tarieven van de Aldi zijn verschillend per vestiging tussen de 25 en de 40 cent, met een reguliere laadpas is dat overigens even duur.Marco-Peters schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:55:
Grote voordeel is wel dat je bij bepaalde vestigingen hier 150kW DC voor krijgt, nadeel is dat ze buiten kantoortijden worden uitgeschakeld.
[Voor 3% gewijzigd door Hachy op 31-03-2023 22:24]
Ja, staat ook in dit topic. Je moet je pas koppelen in de app van Fastned en dan daarmee het laden starten.Sneezle schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:55:
Vandaag wilde ik met mijn Maingau-pas laden bij de Fastned aan de A4 bij het brugrestaurant (richting Den Haag) en daar werd mijn pas niet geaccepteerd. Meer mensen die ervaring?
You save everyone, but who saves you?
Je kunt ook naar een Tesla Destination Charger rijden, die zijn ook gratis en in Nederland te vinden.yannienl schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:38:
[...]
Jep, bedankt.
Ja IKEA is de laatste partij in Duitsland die nog gratis laden aanbiedt: in Chargemap staat heel veel outdated informatie, maar ik weet in ieder geval wel dat je in Nederland bij Tesla Destination Chargers gratis kan laden. Zijn wel geen snelladers....Hachy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:24:
[...]
Bij de Ikea is dat niet super lang meer. Verder zijn die laders helaas vaak stuk doordat ze zo veel gebruikt worden. Tarieven van de Aldi zijn verschillend per vestiging tussen de 25 en de 40 cent, met een reguliere laadpas is dat overigens even duur.
Grote voordeel is wel dat je bij bepaalde vestigingen hier 150kW DC voor krijgt, nadeel is dat ze buiten kantoortijden worden uitgeschakeld.
Na de prijzen update van 1 maart, vandaag de laadprijzen zoals op 1 april:
Aanbieders voor bekende +100kW laadpunten in Nederland tot 64ct/kWh:
*Sommige BP Pulse laders zijn 8ct/min (bijv. BP Hoofddorp, BP Amsterdam/Oude Haagseweg, BP Amsterdam/Nieuwe Hemweg, BP Amsterdam/Kadoelen, BP Dordrecht/Leeuwstraat, BP Krabbendijke). Veel BP Pulse laders staan niet in de Freshmile app, onbekend of die werken/wat tarief is.
En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies:
Aanbieders voor bekende +100kW laadpunten in Nederland tot 64ct/kWh:
1 kWh | Aanbieder | DC netwerk | Note |
€0,2200 | BMW / MINI Charging (IONITY Plus) | Ionity | €13,00 p/m (12mnd). BMW of MINI VIN vereist |
€0,2480 | Freshmile | BP* | 20ct/kWh + 8ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden |
€0,2900 | KIA Charge (IONITY Power) / Charge myHyundai (IONITY Premium) | Ionity | €13,00 p/m (12mnd). KIA of Hyundai VIN vereist |
€0,3000 | Nissan Charge (Premium) | Ionity | €13,00 p/m (12mnd). Nissan VIN vereist |
€0,3094 | Enel X (Travel Plus - Flat) | Allego, BP, GreenFlux, Ionity, Shell | 95-99ct/kWh buiten bundel. Geen kleeftarief voor DC in NL. Bundel loopt altijd 1 maand |
€0,3500 | Be Charge (Be Electric 500) | BP, GreenFlux, Ionity | 85-95ct/kWh buiten bundel. Kleeftarief 18ct/min na 1u idle |
€0,3500 | Volkswagen (We Charge Plus) / Audi (charging pro) | Ionity | €14,99 p/m (12mnd). VW of Audi VIN vereist |
€0,3500 | Elli (Drive Highway) | Ionity | €14.99 p/m (12mnd). Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden |
€0,3700 | Freshmile | Allego, BP*, GreenFlux, Shell | 19ct/kWh + 30ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden |
€0,4100 | Mercedes me (Charge L) | Ionity | €12,90 p/m. Mercedes VIN vereist |
€0,4200 | Tesla Public Supercharger | Tesla | €12,99 p/m (niet-Tesla rijders). Piektarief: 57ct/kWh (16u-20u). Idle fee tot €1/min |
€0,4800 | ESB FLEXmobil | Allego, Ionity, Shell | €4,90 p/m |
€0,4830 | Fastned (Gold) | Fastned | €11.99 p/m (-30% op standaardtarief) |
€0,5500 | Mercedes me (Charge L) | Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell | €12,90 p/m. Mercedes VIN vereist |
€0,5865 | Bonnet (Turbo Boost) | Fastned | €8 p/m voor CPO -15% |
€0,5900 | MAINGAU | Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Ionity, Shell | Kleeftarief 10ct/min na 1u laden |
€0,6000 | BMW/ MINI (Active) | Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell | €4,99 p/m. BMW of MINI VIN vereist |
€0,6160 | Freshmile | Ionity | 19ct/kWh + 71ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden |
€0,6400 | Volkswagen (We Charge Plus) | Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell | €14,99 p/m (12mnd). VW VIN vereist. Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden |
*Sommige BP Pulse laders zijn 8ct/min (bijv. BP Hoofddorp, BP Amsterdam/Oude Haagseweg, BP Amsterdam/Nieuwe Hemweg, BP Amsterdam/Kadoelen, BP Dordrecht/Leeuwstraat, BP Krabbendijke). Veel BP Pulse laders staan niet in de Freshmile app, onbekend of die werken/wat tarief is.
En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies:
[Voor 8% gewijzigd door Malarky op 02-04-2023 08:53]
Hmmm, bij mij ook. Zal mij benieuwen, immers heb ik het contract afgesloten voor die regel er was. Maar goed, de RFID-kaart heb ik ook nog niet binnen, dus vooralsnog kan ik er niets mee.Wingie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:27:
het werkt weer maar nu staat bij de tarieven:
Mijn Vandebron app voor laden (en energieverbuik) geeft vanochtend geen overzicht van sessies meer. “Oeps, er is een fout opgetreden”. De kaart lijkt te werken, maar geeft geen details (en prijzen) van laadpalen. Ook de webpagina reageert niet. Heb ik een onderhoud mededeling gemist?
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2