Nieuw pack gaat bij mij de 15e in.freegeek schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:34:
[...]
had je al een vorige pack? De nieuwe pack wordt pas actief als de vorige afgelopen is. Bij mij is dat pas op 14/4 omdat ik op 14/3 een flat large had aangekocht (en opgebruikt)
Nee. Ik reken er ook niet meer op, en ALS ‘ie nog binnenkomt reken ik er niet op dat ik er zo goedkoop mee kan laden.Wingie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:37:
[...]
En pas al binnen? Hier nog steeds geen reactie op mijn mails van 20/3 mag toch aannemen dat ze intern een mail wel doorsturen naar het juiste adres.
Bij mij zijn inmiddels ook de 24u voorbij die gisteren als melding werden getoond, dat het omschakelen 24u zou kunnen duren. Staat nog net als gisteren in de stand "updating". En de oude bundel loopt pas op 25/3 af.vanaalten schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:00:
[...]
Nee. Ik reken er ook niet meer op, en ALS ‘ie nog binnenkomt reken ik er niet op dat ik er zo goedkoop mee kan laden.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik raad je Airbnb aan i.c.m. Google maps/streetview.Marco-Peters schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:26:
Nu moet ik alleen nog een vakantiehuisje vinden, waar ik dan ook mijn auto op kan laden: het hoeft echt niet gratis en ik schrijf ook telkens, dat een stopcontact ook volstaat. Thuis kan ik dit nietEchter die vakantiehuizen hebben vaak een groot erf, dus dan zal ik wel niet het onmogelijke vragen.
Ondanks dat het voor mij geen noodzaak is maar meer een 'nice to have', zit ik zelf ook op die manier te zoeken met dezelfde gedachte die jij hebt.
Was jij een vrouw en ik niet getrouwd, dan had ik je bij deze een huwelijksaanzoek gedaan!Marco-Peters schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:02:
Ik denk in mogelijkheden en niet onmogelijkheden

Hoe vaak ik soortgelijke uitspraken doe thuis, en op kantoor haha
Maar goed, on topic.
In elke app staat dat er bij mijn kantoor (openbare parkeergarage) 60 laadpunten zijn.
Apps geven aan dat er 1 is die 22 kWh levert en de andere 59 11 kWh.
Die ene van 22 kWh weet ik sinds kort te vinden en levert dat ook, bij diverse andere laadpunten gestaan inmiddels en alles was idd 11 kWh.
Kom ik vanochtend aan, 22 kWh bezet, dus zet em bij ander laadpunt neer waar ik nog niet eerder had gestaan met de gedachte maar heel even te laden en wachten tot het 22 kWh laadpunt eventueel vrij komt.
Want met de Freshmile pas geeft dat wel een leuk tarief.
Maar wat blijkt waar ik nu sta.... geeft ook 22 kWh!

Op alle laadpunten zelf staat trouwens wel dat ze 22 kWh zouden moeten leveren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VyNc6dfj4y5jCxS108TsXPiW.jpg?f=user_large)
Niet dat ik klaag maar wel maf dat elke app aangeeft dat ze 11 kWh leveren.

Iemand hier zijn enel x al geupgrade van Flat naar Travel plus?
Mijn Travel plus loopt nog tot 22/04 maar is al wel op
Aangezien thuis laden te duur is voor mij en ik met enel x goedkoper laad als thuis voor de travel plus gekozen. Maar eigenlijk geen zin om tot de 22ste te wachten.
Heb ze gemailed met de vraag of ze hem niet eerder kunnen activeren, en of ze gelijk de bestelling voor de RFID kaart kunnen annuleren want die heb ik al.
Nu maar hopen dat ze ook zo aardig zijn om deze al eerder te activeren.
Mijn Travel plus loopt nog tot 22/04 maar is al wel op
Aangezien thuis laden te duur is voor mij en ik met enel x goedkoper laad als thuis voor de travel plus gekozen. Maar eigenlijk geen zin om tot de 22ste te wachten.
Heb ze gemailed met de vraag of ze hem niet eerder kunnen activeren, en of ze gelijk de bestelling voor de RFID kaart kunnen annuleren want die heb ik al.
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
@eltron Ik vermoed dat jij het over Enel-x hebt - ik en @Wingie hebben het over de ESB pas die maar niet binnenkomt.eltron schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:46:
[...]
Bij mij zijn inmiddels ook de 24u voorbij die gisteren als melding werden getoond, dat het omschakelen 24u zou kunnen duren. Staat nog net als gisteren in de stand "updating". En de oude bundel loopt pas op 25/3 af.Als ik tot 25/3 moet wachten betekent dat dus wel dat ze de nieuwe regels al toepassen op bundels van voor 27/3.
(ja, dat bedacht ik ook achteraf, dat in mijn reactie het niet zo duidelijk was waar het over ging...)
Bij mij in ieder geval wéér verkeerd.. Drie op een rij..JanKoen schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:14:
[...]
Ik kreeg van Elli 14,42 terug gestort met de mededeling, dat dit uit goede wil was gedaan en ik over de afgelopen maand geen abo kosten (12,99) hoefde te betalen. Excuus voor het ongemak.
Nu maar weer kijken wat ze komende maand gaan afschrijven…….
Mailtje gestuurd dat ik gecompenseerd wil worden voor alle moeite die ik er steeds voor moet doen.
Geen nieuws, maar toch nieuws bij RTL vandaag over verschil in laadpaaltarieven per stad.
https://www.rtlnieuws.nl/...tterdam-den-haag-goedkoop
Helaas nog geen concrete data/prijzen wanneer Utrecht eindelijk gaat zakken..
Angry Rabbit
Ik zag hem bij het AD ook. Beetje carbon copy van wat o.a @Hachy ook al heeft ingezet in zijn artikel voor AD en Radar-uitzending. Waarom Pricewyse er nu ook goede sier mee wil maken?KingCrash schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:46:
Geen nieuws, maar toch nieuws bij RTL vandaag over verschil in laadpaaltarieven per stad.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Momenteel ben ik aan het kijken om naar Denemarken te gaan met een elektrische auto, en ik zoek niet de goedkoopste tarieven met een laadpas maar wel met een goede dekking. Bij ANWB zie ik dat er dekking is in DE/DK met een lijst van providers. Maar hoe kan ik vooraf bepalen of ik daar voldoende aan heb? Moet ik de route via Google Maps uitstippelen om te achterhalen of deze providers op de route ligt qua laadpunten?
Ik wil niet voor verassingen staan dat laden geen optie is met twee kinderen van 4 en 6 jaar op de achterbank. Daarom overweeg ik ook nog sterk om de benzine auto in te zetten voor deze vakantie.
Ik wil niet voor verassingen staan dat laden geen optie is met twee kinderen van 4 en 6 jaar op de achterbank. Daarom overweeg ik ook nog sterk om de benzine auto in te zetten voor deze vakantie.
[ Voor 19% gewijzigd door Hari-Bo op 05-04-2023 13:45 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Wat wanneer je de laadpas laat bezorgen naar een pakketstation van DHL? Dit is hoe ik het doe, wanneer ik iets uit Duitsland wil bestellen en het wordt niet naar Nederland geleverd.
Bij de Lidl Plus app loop ik er ook tegen aan, dat ik mijn rekening niet gekoppeld krijg aan Lidl Pay: want dan zou ik kunnen betalen bij de laadpalen van Lidl.
Welke pas heb je nu?Hari-Bo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:44:
Momenteel ben ik aan het kijken om naar Denemarken te gaan met een elektrische auto, en ik zoek niet de goedkoopste tarieven met een laadpas maar wel met een goede dekking. Bij ANWB zie ik dat er dekking is in DE/DK met een lijst van providers. Maar hoe kan ik vooraf bepalen of ik daar voldoende aan heb? Moet ik de route via Google Maps uitstippelen om te achterhalen of deze providers op de route ligt qua laadpunten?
Shell is altijd een goeie, Tesla app erbij en je komt al een behoorlijk eind.
Plannen doe ik zelf wel altijd, gewoon op route kijken wat er zoal is en of dat met jouw pas(en) werkt.
Heb je dat onder de knie kan je altijd nog verder verdiepen in eventueel goedkopere tarieven.
Ik heb nu een zakelijke lease pas welke alleen in Nederland werkt. Maar ik wil sowieso voor vakantie een aparte pas. Ik zal even een blik werpen op de Shell pas, bedankt!yannienl schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:11:
[...]
Welke pas heb je nu?
Shell is altijd een goeie, Tesla app erbij en je komt al een behoorlijk eind.
Plannen doe ik zelf wel altijd, gewoon op route kijken wat er zoal is en of dat met jouw pas(en) werkt.
Heb je dat onder de knie kan je altijd nog verder verdiepen in eventueel goedkopere tarieven.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
In Amsterdam zijn de tarieven van een aanzienlijk deel van de laadpalen gedaald.
CPO tarief Vattenfall blijft 68 cent inclusief BTW,
CPO tarief Equans Amsterdam is nu 34 cent inclusief BTW,
CPO tarief Total Energies is nu 41 cent inclusief BTW.
Meer info: https://www.amsterdam.nl/...msterdam/#PagCls_16822436

CPO tarief Vattenfall blijft 68 cent inclusief BTW,
CPO tarief Equans Amsterdam is nu 34 cent inclusief BTW,
CPO tarief Total Energies is nu 41 cent inclusief BTW.
Meer info: https://www.amsterdam.nl/...msterdam/#PagCls_16822436
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Je kunt met een beetje uitzoekwerk een aantal laadpassen opgeven in ABRP en dan de route laten uitstippelen. Een van de opties dat je alleen laadpalen wil zien die gedekt worden door jouw aangegeven passen. Zo kom je bijna niet voor een verassing te staan op locatie zelf. Uiteraard is het nooit een zekerheid.Hari-Bo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:44:
Just here for the fun
Die energiebelasting kan je gelukkig salderen ;-)pmiddeld schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:31:
[...]
Dan ben je wel extra aardig voor je buurman, want hoewel de stroom gistermiddag kaal gratis was komt er per kWh zo'n 15 ct energiebelasting en een paar cent inkoopkosten bij.
Dat is een gevalletje jammer dan, dus geen ESB pas en zelf nog even het abonnement stopzetten..
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu
Inderdaad. @Hachy , ESB Flexmobil is blijkbaar niet in NL beschikbaar...Peutpeut schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:56:
[...]
Dat is een gevalletje jammer dan, dus geen ESB pas en zelf nog even het abonnement stopzetten..
@Usta, zelf heb ik overigens nog geen mail gehad van ESB dat de laadpas niet komt. Tegelijkertijd verwacht ik dat dit niet lang zal duren
Hebben jullie dit artikel van zustersite AD.nl gelezen? Mensen uit Utrecht, zijn goedkoper uit als ze met de auto naar Rotterdam rijden om op te laden. Dan is mijn idee om voor op te laden naar België te rijden, helemaal niet zo'n slecht idee 
Maar nooit had ik kunnen bedenken, dat het voor mensen uit Utrecht goedkoper is om 100km retour te rijden naar Rotterdam om daar dan de auto op te laden. Dat is wel schokkend hoor: alsof de gemeente Utrecht electrische rijden ontmoedigen wilt.

Dus investeren in een vouwfiets? Ik was ook al bezig met uitdokteren, welke Belgische steden een IKEA hebben: nou een dagje Gent wordt binnenkort wel erg goedkoop, want je pakt de tram voor € 2,50 naar het centrum.Die laadpaal staat misschien niet op loopafstand, maar door bijvoorbeeld met de fiets of tram naar de auto te gaan kun je aanzienlijk veel geld besparen én een frisse neus halen.’’
Maar nooit had ik kunnen bedenken, dat het voor mensen uit Utrecht goedkoper is om 100km retour te rijden naar Rotterdam om daar dan de auto op te laden. Dat is wel schokkend hoor: alsof de gemeente Utrecht electrische rijden ontmoedigen wilt.
Ayooo mn vattenfall palen zijn vorige maand geswitcht naar equans. 34 cent/kwh lets goo.
Niet meer snelladen voor Q2 want dat was goedkoper in Q1
Niet meer snelladen voor Q2 want dat was goedkoper in Q1
[ Voor 27% gewijzigd door Simply1337 op 05-04-2023 20:02 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Bij mij ook weer verkeerd afgeschreven…….yannienl schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:40:
[...]
Bij mij in ieder geval wéér verkeerd.. Drie op een rij..
Mailtje gestuurd dat ik gecompenseerd wil worden voor alle moeite die ik er steeds voor moet doen.
Klopt gaat bij mij over Enel X Way. Zij hebben 27/3 een wijziging doorgevoerd waardoor alles opeens anders is .vanaalten schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:02:
[...]
@eltron Ik vermoed dat jij het over Enel-x hebt - ik en @Wingie hebben het over de ESB pas die maar niet binnenkomt.
(ja, dat bedacht ik ook achteraf, dat in mijn reactie het niet zo duidelijk was waar het over ging...)
Als je het toch wilt moet je een postadres in die regio regelen.
Kost wat moeite maar werkt wel.
Zou me er niet druk om maken. Denemarken is vlak bij en genoeg laadmogelijkheden waar ook de meeste passen op werken. En, in mijn geval, van Gouda naar Kopenhagen ongeveer 1,2 laadstop nodig.Hari-Bo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:44:
Wel fijn als je op bestemming ook kunt laden, maar bij huisje of hotel is granny ook prima.
Jammer 😞.Peutpeut schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:56:
[...]
Ik heb nog geen mail gehad.
Hoe zet je het abonnement stop?
Ik heb ook nog geen mail gehad dus wacht nog even met stopzetten. Inloggen op de website en anders mailen. Deze link gebruik ik momenteel: https://esb.emobilitycloud.com/de/overview
2de account aanmaken en daar die 2de rfid aankoppelenMagnetronkip schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:34:
Iemand hier zijn enel x al geupgrade van Flat naar Travel plus?
Mijn Travel plus loopt nog tot 22/04 maar is al wel op![]()
Wat een doolhof met die laadpassen: kwam gisteren tot de conclusie, dat ik met de Shell InCharged goedkoper bij Allego laadpalen in Barendrecht kon laden.
Toen kwam ik Nissan Charge tegen, deze is van Plugsurfing en jawel: bij last mile solution laadpalen, betaal ik met deze laadpas slechts € 0,42 per kWh. Dat is dus de goedkoopste laadpaal, welke ik kon vinden in Barendrecht. Zelfs bij de IKEA was duurder met € 0,53 per kWh, wanneer je de Shell Incharged laadpas gebruikt.
Dus nu heb ik drie laadpassen besteld: een heb ik al, de laadpas van Vattenfall. Aangezien bij ons in Limburg, heel veel laadpalen van Vattenfall staan en die met € 0,39 per kWh ook het voordeligste zijn.
En dan de Shell Recharged en Nissan Charge Laadpas, beide gratis: met deze laadpassen ben ik in een uitzonderlijk geval goedkoper uit. Ik vond de ANWB routeplanner trouwens best fijn werken, alleen hij houdt niet altijd rekening met de meest zuinige route. Wel geeft hij een schatting van het percentage lading wat je nog over hebt.
Ergens ben ik blij, dat ik de auto pas volgend week woensdag afgeleverd krijg: op deze manier heb ik tenminste de tijd gehad, om laadpassen te verzamelen.
Toen kwam ik Nissan Charge tegen, deze is van Plugsurfing en jawel: bij last mile solution laadpalen, betaal ik met deze laadpas slechts € 0,42 per kWh. Dat is dus de goedkoopste laadpaal, welke ik kon vinden in Barendrecht. Zelfs bij de IKEA was duurder met € 0,53 per kWh, wanneer je de Shell Incharged laadpas gebruikt.
Dus nu heb ik drie laadpassen besteld: een heb ik al, de laadpas van Vattenfall. Aangezien bij ons in Limburg, heel veel laadpalen van Vattenfall staan en die met € 0,39 per kWh ook het voordeligste zijn.
En dan de Shell Recharged en Nissan Charge Laadpas, beide gratis: met deze laadpassen ben ik in een uitzonderlijk geval goedkoper uit. Ik vond de ANWB routeplanner trouwens best fijn werken, alleen hij houdt niet altijd rekening met de meest zuinige route. Wel geeft hij een schatting van het percentage lading wat je nog over hebt.
Ergens ben ik blij, dat ik de auto pas volgend week woensdag afgeleverd krijg: op deze manier heb ik tenminste de tijd gehad, om laadpassen te verzamelen.
@Marco-Peters Om verwarring te voorkomen: het is Shell Recharge en Vattenfall Incharge.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Had gister juist de standaard mail dat ze achterlopen en ik nog ff geduld moet hebben.Peutpeut schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:55:
Ik heb ook nog geen mail gehad dus wacht nog even met stopzetten. Inloggen op de website en anders mailen. Deze link gebruik ik momenteel: https://esb.emobilitycloud.com/de/overview
We wachten dus ook maar af.
Vermoed dat bij het moment van verzenden ze erachter komen dat het buiten de regio is.
Vergeet niet te kijken naar de tesla app, kan ook een levensredder zijn.Hari-Bo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:25:
[...]
Ik heb nu een zakelijke lease pas welke alleen in Nederland werkt. Maar ik wil sowieso voor vakantie een aparte pas. Ik zal even een blik werpen op de Shell pas, bedankt!
Heb je iig een groot netwerk om naar uit te wijken door heel Europa.
Enige nadeel is als je laadklep zoals bij mijn 500e rechts zit ipv links zoals bij tesla zelf..
In Barendrecht zou je het voordeligst moeten kunnen laden op de eQuans laadpalen, met de ZH laadpas.Marco-Peters schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:42:
Wat een doolhof met die laadpassen: kwam gisteren tot de conclusie, dat ik met de Shell InCharged goedkoper bij Allego laadpalen in Barendrecht kon laden.
En dan de Shell Incharged en Nissan Charge Laadpas, beide gratis: met deze laadpassen ben ik in een uitzonderlijk geval goedkoper uit. Ik vond de ANWB routeplanner trouwens best fijn werken, alleen hij houdt niet altijd rekening met de meest zuinige route. Wel geeft hij een schatting van het percentage lading wat je nog over hebt.
bij de eerste generatie betaal je dan 0,31.
Als je veel in Barendrecht laadt kun je ook eens kijken naar de Zuid Hollandpas: geen startarief en 0,31 cent per kwh.Marco-Peters schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:42:
En dan de Shell Incharged en Nissan Charge Laadpas, beide gratis: met deze laadpassen ben ik in een uitzonderlijk geval goedkoper uit. Ik vond de ANWB routeplanner trouwens best fijn werken, alleen hij houdt niet altijd rekening met de meest zuinige route. Wel geeft hij een schatting van het percentage lading wat je nog over hebt.
Ik ga simpelweg een vriend bezoeken: dus nee kom niet veel in Barendrecht, maar wilde wel graag weten waar ik kon laden. En het lijkt erop dat Allego een monopolie daar heeft, want bijna alle laadpalen in de wijk zijn van hun.Sneezle schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:38:
[...]
Als je veel in Barendrecht laadt kun je ook eens kijken naar de Zuid Hollandpas: geen startarief en 0,31 cent per kwh.
Maar er stond ook een last mile solutions laadpaal, dus daar ga ik gewoon bij laden. Want weleens waar rij ik door België en heb ik een laadstop, bij Lidl Geel gepland. Het lijkt mij toch verstandig om juist ook op de eindbestemming te laden.
Naar mijn schatting zal ik vertrekken met een percentage van tussen de 65% en 70% en de ANWB Routeplanner, had uitgerekend dat ik bij aankomst bij Lidl Geel nog 20% over zou hebben.
Dus dan ga ik daar een uurtje aan de snellader, dan zit ik weer op 65% of ik moet het laadproces opnieuw starten. Ik heb begrepen dat het laden automatisch stopt na een uur, echter dan kun je hem gewoon weer starten.
[ Voor 41% gewijzigd door Marco-Peters op 06-04-2023 14:06 ]
Reken niet al te veel op de snelladers bij de Lidl. Ze zijn heel vaak in gebruik en soms ook nog inclusief "wachtrij". Zorg dus wel voor een 2e optie. Zoals je aangeeft kan je de sessie wel weer opnieuw starten maar erg netjes is dat niet (voor de andere wachtenden).Marco-Peters schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:55:
[...]
Ik ga simpelweg een vriend bezoeken: dus nee kom niet veel in Barendrecht, maar wilde wel graag weten waar ik kon laden. En het lijkt erop dat Allego een monopolie daar heeft, want bijna alle laadpalen in de wijk zijn van hun.
Maar er stond ook een last mile solutions laadpaal, dus daar ga ik gewoon bij laden. Want weleens waar rij ik door België en heb ik een laadstop, bij Lidl Geel gepland. Het lijkt mij toch verstandig om juist ook op de eindbestemming te laden.
Naar mijn schatting zal ik vertrekken met een percentage van tussen de 65% en 70% en de ANWB Routeplanner, had uitgerekend dat ik bij aankomst bij Lidl Geel nog 20% over zou hebben.
Dus dan ga ik daar een uurtje aan de snellader, dan zit ik weer op 65% of ik moet het laadproces opnieuw starten. Ik heb begrepen dat het laden automatisch stopt na een uur, echter dan kun je hem gewoon weer starten.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Nee erg netjes is dat niet: maar ik wil sowieso niet langer dan een uurtje aan de snellader, want ik hou ook al rekening dat ik eventueel moet wachten. Maar ik vind het lastig om uit te rekenen wat nou mijn laadpercentage gaat zijn, bij aankomst. De ANWB Routeplanner rekende 19% uit, alleen ze zeggen niet met wat voor rijsnelheid ze rekenen. Als ze uitgaan van 120km/u, dan klopt er natuurlijk niets van. Want ik wil juist zuinig aan doen met de stroom, dus ben niet van plan sneller dan 90km/u te gaan rijden.Headshot_NL schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:23:
[...]
Reken niet al te veel op de snelladers bij de Lidl. Ze zijn heel vaak in gebruik en soms ook nog inclusief "wachtrij". Zorg dus wel voor een 2e optie. Zoals je aangeeft kan je de sessie wel weer opnieuw starten maar erg netjes is dat niet (voor de andere wachtenden).
Het is voor mij nog allemaal nieuw, dus plan sowieso erg voorzichtig: van mij thuis tot Lidl Geel is 90km totaal en ik zal vertrekken met een percentage van ongeveer 70% en dus ongeveer 140km actieradius. Dus die schatting van ANWB kloppen wel redelijk, bij aankomst zal ik rond 25% nog over hebben. Dan kan ik dus tot 70% opladen in een uur. Op de eindbestemming gaat de auto dan gewoon aan de laadpaal, want Lidl Rijkevorsel ligt op 77km rijden vanaf Barendrecht en of ik dat haal is afhankelijk van hoeveel percentage er op mijn eindbestemming nog over is.
Gebruik voor een betere indicatie ABPR: https://abetterrouteplanner.com/Marco-Peters schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:41:
[...]
Nee erg netjes is dat niet: maar ik wil sowieso niet langer dan een uurtje aan de snellader, want ik hou ook al rekening dat ik eventueel moet wachten. Maar ik vind het lastig om uit te rekenen wat nou mijn laadpercentage gaat zijn, bij aankomst. De ANWB Routeplanner rekende 19% uit, alleen ze zeggen niet met wat voor rijsnelheid ze rekenen. Als ze uitgaan van 120km/u, dan klopt er natuurlijk niets van. Want ik wil juist zuinig aan doen met de stroom, dus ben niet van plan sneller dan 90km/u te gaan rijden.
Het is voor mij nog allemaal nieuw, dus plan sowieso erg voorzichtig: van mij thuis tot Lidl Geel is 90km totaal en ik zal vertrekken met een percentage van ongeveer 70% en dus ongeveer 140km actieradius. Dus die schatting van ANWB kloppen wel redelijk, bij aankomst zal ik rond 25% nog over hebben. Dan kan ik dus tot 70% opladen in een uur. Op de eindbestemming gaat de auto dan gewoon aan de laadpaal, want Lidl Rijkevorsel ligt op 77km rijden vanaf Barendrecht en of ik dat haal is afhankelijk van hoeveel percentage er op mijn eindbestemming nog over is.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Die werkt voor mij persoonlijk niet zo goed vind ik: heb geprobeerd mijn snelheid aan te passen, maar hij gaat uit van een referentieverbruik van 5.78km/kWh bij 110km/u en het is algemeen bekend, dat wanneer je langzamer rijdt met een EV. Dat je verbruik ook flink omlaag gaat en dus verder komt.Headshot_NL schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:47:
[...]
Gebruik voor een betere indicatie ABPR: https://abetterrouteplanner.com/
Dus ik plan alles handmatig, want ABPR stuurt je ( niet geheel onbegrijpelijk ) naar betaalde snelladers. Die van Lidl België of IKEA Duitsland, neemt ie niet mee in zijn resultaten.
Wel handig voor schattingen over hoeveel percentage je nog over zou hebben, alleen laadstops die plan ik handmatig.
[ Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 06-04-2023 15:00 ]
Gunner schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:47:
[...]
Ik zag hem bij het AD ook. Beetje carbon copy van wat o.a @Hachy ook al heeft ingezet in zijn artikel voor AD en Radar-uitzending. Waarom Pricewyse er nu ook goede sier mee wil maken?

Geupdate. Dank.Usta schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:39:
[...]
Inderdaad. @Hachy , ESB Flexmobil is blijkbaar niet in NL beschikbaar...
Hoef je ook niet te bedenken, stond in Januari al in m'n nieuwsbrief.Marco-Peters schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:48:
Hebben jullie dit artikel van zustersite AD.nl gelezen? Mensen uit Utrecht, zijn goedkoper uit als ze met de auto naar Rotterdam rijden om op te laden. Dan is mijn idee om voor op te laden naar België te rijden, helemaal niet zo'n slecht idee![]()
[...]
De gemeente Utrecht wil EV rijden niet ontmoedigen maar hebben in crisistijd met alle aanbieders een prijsafspraak gemaakt en komen nu weer op terug op die zienswijze. (Zie nieuwsbrief Maart)
ABRP gebruikt het verbruik bij 110 km/u om het verbruik bij andere snelheden uit te rekenen. Als jij opgeeft dat je 90 km/u wil rijden, dan rekent ABRP dat om naar het verbruik bij 90 km/u. Je kan ook nog zelf het verbruik bij 110 km/u veranderen als je dat met jouw rijstijl nodig vindt.Marco-Peters schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:55:
[...]
Die werkt voor mij persoonlijk niet zo goed vind ik: heb geprobeerd mijn snelheid aan te passen, maar hij gaat uit van een referentieverbruik van 5.78km/kWh bij 110km/u en het is algemeen bekend, dat wanneer je langzamer rijdt met een EV. Dat je verbruik ook flink omlaag gaat en dus verder komt.
Verder kun je de LIDL-lader handmatig aanklikken en deze toevoegen als tussenstop. Dan kan je de door ABRP voorgestlede (betaalde) laadpaal deleten. Speel er maar eens mee.
De ANWB app is in mijn ervaring zeer pessimistisch, dus misschien goed voor jou in het begin
voor de mensen die naar turkije willen, de nieuwe turkse elektrische autofabrikant TOGG heeft recent hun eigen snellaadnetwerk geopend: https://www.trugo.com.tr/network beschikbaar voor iedereenCoasterfreak schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:17:
snelle statusupdate van de (turkije) turkse (snel)laadpaalaanbieders, er is veel veranderd in de 2 jaar sinds ik daar laatst was met een ev. wellicht kan dit ook opgenomen worden in laadpastop10?
de lijst met aanbieders is gigantisch gegroeid. er zijn 0 roaming overeenkomsten tussen al deze partijen, dus mag je lekker 10+ apps downloaden... nog een lange weg te gaan daar. het is ook voornamelijk app only, geen pasje bestelbaar.
lijst ziet er nu zo uit, maar officiëel hebben 50+ bedrijven zich aangemeld als aanbieder van laadservices, dus dit zal nog wel groeien zo:
nu beschikbaar:
https://esarj.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...tails?id=com.esarj.mobile
IOS: https://apps.apple.com/tr...driver-mobile/id982709995
https://zes.net/
ANDROID: https://play.google.com/s...=com.solidict.zorluenerji
IOS: https://apps.apple.com/gb...1401503272?ign-mpt=uo%3D2
https://enyakit.com.tr/
ANDROID: https://play.google.com/s...?id=com.ilerleyen.EnYakit
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/enyak%C4%B1t/id1498514720?l=tr
https://oncharge.com.tr/
ANDROID: https://play.google.com/s...?id=com.kalyonev.oncharge
IOS: https://apps.apple.com/tr...station/id1631342279?l=tr
https://gioev.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...ails?id=io.omwo.gioev.app
IOS: https://apps.apple.com/gb...%C4%9F%C4%B1/id6444001336
https://www.trugo.com.tr/
ANDROID: https://play.google.com/s...ails?id=com.togg.trugoapp
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/trugo/id6443913003?l=tr
https://www.voltrun.com/
ANDROID: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.voltrun
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/voltrun/id1242236792
http://sharz.net/
ANDROID: https://play.google.com/s...id=com.ipitex.sharz&hl=tr
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/sharz/id1445392005
https://www.beefull.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...=com.beefull.charge&gl=TR
IOS: https://apps.apple.com/tt/app/beefull/id1592420541
https://pleco.com.tr/
ANDROID: https://play.google.com/s...ils?id=io.electroop.pleco
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/pleco/id1660377016?l=tr
https://www.astorsarj.com.tr/
ANDROID: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.astor
IOS: https://apps.apple.com/us/app/astor/id1658407530
https://cv-charging.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...d=com.cw.chargingvehicles
IOS: https://apps.apple.com/tr...ing-vehicles/id6443815181
https://www.powersarj.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...d=com.marsis.powersarjapp
IOS: https://apps.apple.com/us...30200&itsct=apps_box_link
VIA ENERJI (geen website)
ANDROID: https://play.google.com/s...chargeeapp&hl=en_US&gl=US
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/pluginn/id1639588597?l=tr
https://watmobilite.com/
App kun je hier downloaden (link detecteerd je apparaat): onelink.to/52whnw
https://b-charge.net/
App kun je hier downloaden (link detecteerd je apparaat): https://me-qr.com/l/b-charge
https://epsis.net/
App kun je hier downloaden (link detecteerd je apparaat): https://onelink.to/epsis
https://www.enerturk.com/sarj
ANDROID: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.enerturk
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/rhg-enerturk/id6443610258?l=tr
https://www.vzx.com.tr/
ANDROID: https://play.google.com/s...d=com.vizyoneks.vzx&gl=TR
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/vizyoneks/id1662883336?l=tr
https://torasarj.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...ls?id=com.torasarj.mobile
IOS: https://apps.apple.com/tr...5%9Farj/id1603824090?l=tr
met esarj, zes en oncharge kom je al behoorlijk ver als het moet tegenwoordig, is ook een beetje onserieus om voor 10+ diensten aan te melden zo
beter overzicht van wie wat waar aanbied zie https://plugshare.com/
op dit moment nog veel in aanbouw, maar zal spoedig operationeel zijn. samen met het tesla supercharger netwerk en een paar aanbieders zoals ZES, ESarj en een paar anderen die hierboven te zien zijn kun je zonder problemen door turkije heen
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Als de ESB pas niet meer komt, gaan we maar weer verder met Be-Charge.
Ik heb alleen voor deze maand de kleinste bundel besteld, kan ik dan een nieuwe aanvragen voordat de maand om is (en deze bundel op is)?
Iemand toevallig ervaring mee?
Ik heb alleen voor deze maand de kleinste bundel besteld, kan ik dan een nieuwe aanvragen voordat de maand om is (en deze bundel op is)?
Iemand toevallig ervaring mee?
[ Voor 7% gewijzigd door hjs op 06-04-2023 17:47 ]
Ik heb de eis voor het laden bij de accommodatie maar losgelaten: had een mooi hotel gevonden, in Montafon en schijnbaar is de zomer laagseizoen daar ofzo? Want in de winter is het hotel veel duurder en kun je geeneens, met de auto omhoog rijden
Wel heb ik een gratis laadpunt van Tesla Destination Chargers network gevonden in de parkeergarage van een hotel, waar je voor € 1 per uur kunt parkeren. Als je dan bedenkt dat je al gauw € 0,50 per kWh betaald, zijn die parkeerkosten een lachertje.
/f/image/kPKmxz6queRQBo6ONk9HdL4n.png?f=fotoalbum_large)
Bij Hotel zelf, kun je in het dal bij de Mpreis supermarkt de auto opladen. Valt mij wel op, dat er zowel een prijs per kWh staat en ook wat je per minuut betaald. In de Shell Recharge app staat € 0,42 per kWh en € 0,01 per minuut: dus je betaald ook voor de tijd dat de auto aan de laadpaal staat? In de Nissan Charge app staat dan weer € 0,53 per kWh.

Wel heb ik een gratis laadpunt van Tesla Destination Chargers network gevonden in de parkeergarage van een hotel, waar je voor € 1 per uur kunt parkeren. Als je dan bedenkt dat je al gauw € 0,50 per kWh betaald, zijn die parkeerkosten een lachertje.
/f/image/kPKmxz6queRQBo6ONk9HdL4n.png?f=fotoalbum_large)
Bij Hotel zelf, kun je in het dal bij de Mpreis supermarkt de auto opladen. Valt mij wel op, dat er zowel een prijs per kWh staat en ook wat je per minuut betaald. In de Shell Recharge app staat € 0,42 per kWh en € 0,01 per minuut: dus je betaald ook voor de tijd dat de auto aan de laadpaal staat? In de Nissan Charge app staat dan weer € 0,53 per kWh.
Bij voorkeursladers alleen Lidl, Ikea (die staan erbij) en andere gratis exploitanten opgeven dan planned ABRP een route met alleen de door jouw gewenste laders.Marco-Peters schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:55:
[...]
Dus ik plan alles handmatig, want ABPR stuurt je ( niet geheel onbegrijpelijk ) naar betaalde snelladers. Die van Lidl België of IKEA Duitsland, neemt ie niet mee in zijn resultaten.
Stomme vraag: maar die snelladers van Lidl Duitsland, kun je die ook buiten de openingstijden gebruiken? Want een gedeelte van de terugreis vindt plaats op zondag. Ik probeer nu Lidl Pay te registreren, door Lidl 1 cent naar mijn ( Duitse ) rekening over te laten boeken.Malarky schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:45:
[...]
Bij voorkeursladers alleen Lidl, Ikea (die staan erbij) en andere gratis exploitanten opgeven dan planned ABRP een route met alleen de door jouw gewenste laders.
Ben benieuwd of ze dan lagere tarieven hanteren.
[ Voor 15% gewijzigd door Marco-Peters op 06-04-2023 19:03 ]
ANWB is naar mijn gevoel nog erg bezig wielen uit te vinden die allang zijn bedacht, als het om EV gaat.pmiddeld schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:25:
[...]
De ANWB app is in mijn ervaring zeer pessimistisch, dus misschien goed voor jou in het begin
de routeplanner voor EV is nog steeds beta (al 2 jaar geloof ik).
En ook hun andere communicatie, tests, reviews EV etc. moet ik meestal om (glrm)lachen als het niet zo triest was, dat een club met een achterban van ca. 5,5 miljoen leden zo achter loopt.
Zij hadden hierin voorop moeten lopen, ook in de landelijke lobby; een rol die de VER heeft opgepakt maar niet nodig was geweest als de ANWB haar verantwoordelijkheid had genomen (en ik ben (nog) Platina lid, dus hopelijk mag ik wat kritisch zijn).
Kijk dit doet Enel dan wel weer netjes. Keurig de 0,06kWh overschrijding van de bundel in rekening brengen.
Een factuur voor 4ct. Ook al kost de verwerking aan beide kanten veel meer
Een factuur voor 4ct. Ook al kost de verwerking aan beide kanten veel meer
/f/image/WLW6wlR0y5kywyQUawkdgjSi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 144% gewijzigd door eltron op 06-04-2023 22:22 ]
Ach… kijk naar de artikeltjes die de oude automagazines nog schrijven en posten.eltron schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:59:
[...]
ANWB is naar mijn gevoel nog erg bezig wielen uit te vinden die allang zijn bedacht, als het om EV gaat.
de routeplanner voor EV is nog steeds beta (al 2 jaar geloof ik).
En ook hun andere communicatie, tests, reviews EV etc. moet ik meestal om (glrm)lachen als het niet zo triest was, dat een club met een achterban van ca. 5,5 miljoen leden zo achter loopt.
Zij hadden hierin voorop moeten lopen, ook in de landelijke lobby; een rol die de VER heeft opgepakt maar niet nodig was geweest als de ANWB haar verantwoordelijkheid had genomen (en ik ben (nog) Platina lid, dus hopelijk mag ik wat kritisch zijn).
Die weten dat 80% van hun publiek het in de broek doen bij de gedachte aan een EV.
Als die ineens positief (of gewoon correct) worden over electrisch rijden, dan gaan ze nog snellet abonnees verliezen.
Nee hoor, Joop (60j, rijdt met een Opel Isignia CDTI met ANWB sticker, denkt nog altijd dat hij elke week 1000 km moet kunnen rijden zonder te stoppen, en vindt electrisch rijden iets voor op de kermis.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik dacht ESB even te bellen om te vragen hoe het met mijn pas zit (aanvraag 21-03). Gisteren belde ik na 12:30u, en kreeg ik een bandje dat ze vanwege de grote druk dan dicht zijn (ik denk om mails te beantwoorden). Vandaag weer even gebeld, en ook na 9u krijg ik een bandje dat ze dicht zijn, maar de openingstijden 8-16u zouden moeten zijn. Is het iemand wel gelukt om ze te bereiken?
Anders misschien inderdaad maar annuleren, en een pas bij KIA bestellen.
Edit: het is natuurlijk goede vrijdag, dat is in Duitsland een vrije dag.
[ Voor 8% gewijzigd door marcieking op 07-04-2023 10:25 ]
In de PostNL app zie ik dat er een brief van ESB onderweg is, ik kan nog niet zien wat erin zit maar mogelijk dus toch de langverwachte laadpas
Helaas hier nog niet. Maar misschien is er nog hoop.Peutpeut schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:10:
In de PostNL app zie ik dat er een brief van ESB onderweg is, ik kan nog niet zien wat erin zit maar mogelijk dus toch de langverwachte laadpas
Wanneer heb je de aanvraag gedaan? In het portal staat die van mij op 19-03.
Hier ook 19-03.Headshot_NL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:22:
[...]
Helaas hier nog niet. Maar misschien is er nog hoop.
Wanneer heb je de aanvraag gedaan? In het portal staat die van mij op 19-03.
Ik krijg zojuist een factuur van Enel X dat ik schijnbaar automatisch een Travel abonnement heb afgesloten à €69/maand. Ik heb in het verleden enkel twee keer een Flat bundel aangeschaft, maar nooit meer dan dat. Als ik hem in de app cancel gaat dat pas na de eerste maand in effect. Hebben meer mensen hier last van?
Die ene, met die snor
Die Flat bundels van Enel X waren maandbundels die dus na een maand automatisch vernieuwd werden, tenzij je ze daarvoor had omgezet naar Pay per Use.Tjado schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:15:
Ik krijg zojuist een factuur van Enel X dat ik schijnbaar automatisch een Travel abonnement heb afgesloten à €69/maand. Ik heb in het verleden enkel twee keer een Flat bundel aangeschaft, maar nooit meer dan dat. Als ik hem in de app cancel gaat dat pas na de eerste maand in effect. Hebben meer mensen hier last van?
Met de nieuwe maandbundels sinds eind maart wordt de Flat Large maandbundel omgezet naar een Travel maandbundel. Het was en is dus een maandelijks abonnement totdat je dat uitzet door het om te zetten naar Pay per Use.
Opel Ampera-e (2020)
Ah helder. Dat was mij niet duidelijk. Mogen ze dan automatisch een Flat Large 'abonnement' van 45 euro omzetten naar een Travel à 69 euro met slechtere voorwaarden?
Die ene, met die snor
Kijk even bij de FAQ in de app. Daar staat volgens mij dat je drie dagen de tijd hebt om je plan te veranderen.Tjado schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:37:
Ah helder. Dat was mij niet duidelijk. Mogen ze dan automatisch een Flat Large 'abonnement' van 45 euro omzetten naar een Travel à 69 euro met slechtere voorwaarden?
Duitsland is met de witte donderdag en goede vrijdag dicht. Dan zijn ze naar 🇳🇱 Nederlandmarcieking schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:09:
Ik dacht ESB even te bellen om te vragen hoe het met mijn pas zit (aanvraag 21-03). Gisteren belde ik na 12:30u, en kreeg ik een bandje dat ze vanwege de grote druk dan dicht zijn (ik denk om mails te beantwoorden). Vandaag weer even gebeld, en ook na 9u krijg ik een bandje dat ze dicht zijn, maar de openingstijden 8-16u zouden moeten zijn. Is het iemand wel gelukt om ze te bereiken?
Tja. Het rijplezier van een EV is dan ook een goed bewaard (doodgezwegen ?) geheim...eltron schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:59:
[...]... moet ik meestal om (glrm)lachen als het niet zo triest was, dat een club met een achterban van ca. 5,5 miljoen leden zo achter loopt.
...
Wie mij 40 jaar geleden had verteld dat ik ooit aan een "single pedal drive EV" nét zo'n rijplezier zou beleven als aan mijn Golf I GTI, had ik toentertijd ronduit gek verklaard. Dus misschien zijn er bij de ANWB nog teveel van die oude mannetjes als ik...
Wie geeft er aan die oude ANWB-mannetjes de hint dat koppel in een EV onmiddellijk beschikbaar is, en dat mijn auto nu in 4,4 seconden aan 100 km/u zit, daar waar ik in mijn jonge petrolhead testosteron-jaren al supersnel dacht te zijn met de Golf I GTI en daar "slechts" 8,8 seconden over deed ?
Intussen maken die cijfertjes mij niet meer zoveel uit, maar van het EV-rijplezier word ik wel nog dagelijks gelukkig
Model 3 LR (model 2023)
Afgelopen week naar DLD geweest, ik heb blijkbaar iets met openbaar laden, want de eerste paal waar ik sinds lange tijd wilde gaan laden bleek kaduuk. Gelukkig wist de bestuurder van de wel ladende SOUL (andere zuil) me te vertellen dat er al een hele hoop mensen waren geweest. Het aantal beschikbare schommelde tussen de 2 en 0, misschien had dat me moeten waarschuwen.
Gelukkig had ik een ruime marge en had ik even verderop 4 lege plaatsen, die wel gewoon werkten, behalve dan weer voor de man die het met zijn credit card probeerde. Was zijn eerste keer met laden en toen ik hem mijn laadpas liet zien wist hij die ook uit zijn zak te toveren, daar ging hij het daarna mee proberen.
Denk dat daar nog veel valt te verbeteren. Range anxiety wordt eerder laadpaal anxiety, werkt hij wel en is er 1 beschikbaar. Ter plaatse had ik een deal met de verhuurder van het huisje dat ik een stopcontact mocht gebruiken om te laden, met de granny scharger aan een goed verlengsnoer werkte dat prima. De volgende ochtend stond hij toch weer op 90%. Bruikbaar alternatief voor een echte laadpaal.
Gelukkig had ik een ruime marge en had ik even verderop 4 lege plaatsen, die wel gewoon werkten, behalve dan weer voor de man die het met zijn credit card probeerde. Was zijn eerste keer met laden en toen ik hem mijn laadpas liet zien wist hij die ook uit zijn zak te toveren, daar ging hij het daarna mee proberen.
Denk dat daar nog veel valt te verbeteren. Range anxiety wordt eerder laadpaal anxiety, werkt hij wel en is er 1 beschikbaar. Ter plaatse had ik een deal met de verhuurder van het huisje dat ik een stopcontact mocht gebruiken om te laden, met de granny scharger aan een goed verlengsnoer werkte dat prima. De volgende ochtend stond hij toch weer op 90%. Bruikbaar alternatief voor een echte laadpaal.
[ Voor 28% gewijzigd door gjcvro op 07-04-2023 20:33 ]
Die CPO-tarieven van € 0,73 tot € 0,75 per kWh worden natuurlijk niet door alle Utrechters betaaldMarco-Peters schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:48:
Hebben jullie dit artikel van zustersite AD.nl gelezen? Mensen uit Utrecht, zijn goedkoper uit als ze met de auto naar Rotterdam rijden om op te laden. Dan is mijn idee om voor op te laden naar België te rijden, helemaal niet zo'n slecht idee![]()
...
En ook zonder Enel X zullen er bar weinig Utrechters naar Rotterdam op en neer rijden om hun EV op te laden. Met AC een batterij van 64 kWh helemaal volladen duurt tussen ergens de 6 uur (11 kW 3-fasen) en 18 uur (3,7 kW 1-fase zoals onze Opel Ampera-e als je de paal moet delen) of soms nog langer. Dus dan moet je er misschien ook nog overnachten... Ik kan mijn tijd wel beter besteden.
Komt ook nog bij dat je met het heen en weer rijden ook weer bijna de helft van de accu leegrijdt (of bijna helemaal met een Nissan Leaf 39 kWh]. Maar het is natuurlijk een mooie frame van @Hachy om de bizar hoge laadtarieven in Utrecht aan de kaak te stellen, en dat frame wordt overgenomen in de media, tot aan vragen in de gemeenteraad aan toe.
De gemeente Utrecht is best goed bezig met het plaatsen van veel laadpalen, maar deze tariefafspraken zijn geen handige actie gebleken. Ik denk het gevolg van een ongelukkige timing en gebrekkig inzicht in de werking van de electriciteitsmarkt en de concurrentie tussen de CPO’s.
Opel Ampera-e (2020)
Tuurlijk, het is ook leuk dat Tweakers het frame direct doorzien maar technisch gezien klopt het, en in de belevingswereld van een brandstofrijder kun je toch al snel een paar fronsende wenkbrauwen mee veroorzaken :-)Wesco schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:23:
[...]
Die CPO-tarieven van € 0,73 tot € 0,75 per kWh worden natuurlijk niet door alle Utrechters betaald. Ik laad bij de laadpaal van WeDriveSolar met Enel X vooralsnog voor rond de € 0,31 per kWh.
En ook zonder Enel X zullen er bar weinig Utrechters naar Rotterdam op en neer rijden om hun EV op te laden. Met AC een batterij van 64 kWh helemaal volladen duurt tussen ergens de 6 uur (11 kW 3-fasen) en 18 uur (3,7 kW 1-fase zoals onze Opel Ampera-e als je de paal moet delen) of soms nog langer. Dus dan moet je er misschien ook nog overnachten... Ik kan mijn tijd wel beter besteden.
Komt ook nog bij dat je met het heen en weer rijden ook weer bijna de helft van de accu leegrijdt (of bijna helemaal met een Nissan Leaf 39 kWh]. Maar het is natuurlijk een mooie frame van @Hachy om de bizar hoge laadtarieven in Utrecht aan de kaak te stellen, en dat frame wordt overgenomen in de media, tot aan vragen in de gemeenteraad aan toe.
De gemeente Utrecht is best goed bezig met het plaatsen van veel laadpalen, maar deze tariefafspraken zijn geen handige actie gebleken. Ik denk het gevolg van een ongelukkige timing en gebrekkig inzicht in de werking van de electriciteitsmarkt en de concurrentie tussen de CPO’s.
De envelop van ESB die gisteren bezorgd is bevat inderdaad een laadpas van ESB
Zonder enige problemen de pas toe kunnen voegen in de online omgeving van ESB en vandaag geladen met de pas bij een Vattenfall paal. De sessie is nog niet terug te zien dus dat ga ik even in de gaten houden.
Ook is de eerste factuur van Maart is binnen, daar staat 0,00 euro op, dus ook geen abonnementskosten
Ook is de eerste factuur van Maart is binnen, daar staat 0,00 euro op, dus ook geen abonnementskosten
[ Voor 4% gewijzigd door Peutpeut op 08-04-2023 14:32 ]
Kijk, dat geeft hoop. Alleen weer niet dat mijn pas van dezelfde datum nog niet onderweg is. Gelukkig heb ik nog 2 Enel bundels lopen. Daarna zien we wel weer.Peutpeut schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:31:
De envelop van ESB die gisteren bezorgd is bevat inderdaad een laadpas van ESBZonder enige problemen de pas toe kunnen voegen in de online omgeving van ESB en vandaag geladen met de pas bij een Vattenfall paal. De sessie is nog niet terug te zien dus dat ga ik even in de gaten houden.
Ik ben zojuist aan mijn 4e Enel account en dus 4e 320kWH bundel binnen 1 maand begonnen op een Europa roundtrip.
Moet zeggen dat er nog best wat Ionity laders buggy zijn. Ze staan uit (maar niet in de app), de RFID lezer doet het niet, de RFID lezer piept maar pakt geen kaarten etc. Maar zodra je dat weet en gewoon een andere Ionity pakt (in deze tijd is er vrijwel niets bezet) dan kun je altijd laden. Soms doet de ene lader 30kWh en die ernaast 170kWh terwijl je echt de enige bent die aan het laden is en alle laders identiek zijn (ik weet dat sommige Ionity laadpleinen een mix aan laders hebben). Wat dat betreft is Fastned een stuk beter beheerd
In ABRP ook een aantal snelladers uitgezet die het niet doen met Enel, dat zijn buiten Tesla en Fastned bijv ook LMS, Total Energies (in Nederland zijn die van Greenflux die doen het wel), Engie, Miio, Electra, maar overgrote deel doet het gewoon.
Ook opletten dat sommige dagen je Enel tegoed pas na 24u of zelfs langer wordt bijgewerkt. Gelukkig staat er bij laadhistorie ook een totaal dat altijd klopt (in mijn geval kom ik binnen 1 week al op 320kwh dus dat is makkelijk)
Moet zeggen dat er nog best wat Ionity laders buggy zijn. Ze staan uit (maar niet in de app), de RFID lezer doet het niet, de RFID lezer piept maar pakt geen kaarten etc. Maar zodra je dat weet en gewoon een andere Ionity pakt (in deze tijd is er vrijwel niets bezet) dan kun je altijd laden. Soms doet de ene lader 30kWh en die ernaast 170kWh terwijl je echt de enige bent die aan het laden is en alle laders identiek zijn (ik weet dat sommige Ionity laadpleinen een mix aan laders hebben). Wat dat betreft is Fastned een stuk beter beheerd
In ABRP ook een aantal snelladers uitgezet die het niet doen met Enel, dat zijn buiten Tesla en Fastned bijv ook LMS, Total Energies (in Nederland zijn die van Greenflux die doen het wel), Engie, Miio, Electra, maar overgrote deel doet het gewoon.
Ook opletten dat sommige dagen je Enel tegoed pas na 24u of zelfs langer wordt bijgewerkt. Gelukkig staat er bij laadhistorie ook een totaal dat altijd klopt (in mijn geval kom ik binnen 1 week al op 320kwh dus dat is makkelijk)
[ Voor 25% gewijzigd door Malarky op 08-04-2023 19:06 ]
Wilde vandaag de Leaf bijladen aan een goedkope (30ct/kw) publieke paal bij het winkelcentrum hier om de hoek. De laad app liet zien dat er drie van de vier plekken vrij waren dus tot zover geen probleem, maar je voelt de bui vast al hangen...
Kom ik daar, staan er op de 'vrije' plaatsen twee benzine auto's en een EV die het kennelijk niet nodig vond om ook daadwerkelijk te gaan laden
En niet eens omdat de parkeerplaats verder helemaal vol stond vanwege de paasinkopen, maar omdat sommige mensen kennelijk persé vooraan moeten staan bij de winkels als ze boodschappen gaan doen. Gelukkig hebben de meesten nog net het fatsoen om de invalide plaatsen vrij te houden maar (mede) EV rijders kunnen de pot op.
Kom ik daar, staan er op de 'vrije' plaatsen twee benzine auto's en een EV die het kennelijk niet nodig vond om ook daadwerkelijk te gaan laden
En niet eens omdat de parkeerplaats verder helemaal vol stond vanwege de paasinkopen, maar omdat sommige mensen kennelijk persé vooraan moeten staan bij de winkels als ze boodschappen gaan doen. Gelukkig hebben de meesten nog net het fatsoen om de invalide plaatsen vrij te houden maar (mede) EV rijders kunnen de pot op.
En mede daarom heb ik een heel lange laadkabel. Heb al eens dubbelgeparkeerd omdat 4 van 4 laadplekken geICEd waren. Je moet iets...
Aangifte doen. Is denk ik het enige dat helpt.MadMarky schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:39:
Wilde vandaag de Leaf bijladen aan een goedkope (30ct/kw) publieke paal bij het winkelcentrum hier om de hoek. De laad app liet zien dat er drie van de vier plekken vrij waren dus tot zover geen probleem, maar je voelt de bui vast al hangen...
Evt briefje onder ruitenwisser om dat te melden.
Vind eigenlijk vooral die EV erg. Die moet in elk geval beter weten.
En ICE moet toch ook de borden kunnen lezen.
Het is gdoe (die aangifte) maar anders komen we nooit van dit gedoe (ten onrechte bezette laadplekken) af, als je dat straffeloos kunt doen.
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 08-04-2023 19:48 ]
Jep, beetje hoop in bange dagenHeadshot_NL schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:54:
[...]
Kijk, dat geeft hoop. Alleen weer niet dat mijn pas van dezelfde datum nog niet onderweg is. Gelukkig heb ik nog 2 Enel bundels lopen. Daarna zien we wel weer.
Wel weer vreemd dat ik vooralsnog één van de weinige, zoniet de enige, ben die de pas ontvangen heeft. En dat er daarnaast ook afmeldingen zijn gedaan door ESB.
Aangifte doen heeft volgens mij geen zin. De borden die laadplekken aangeven, zijn geen officiele borden zover ik weet. Het is afhankelijk van een gemeente of er wel of geen verordening is in je stad m.b.t. die borden.eltron schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:47:
[...]
Aangifte doen. Is denk ik het enige dat helpt.
Evt briefje onder ruitenwisser om dat te melden.
Vind eigenlijk vooral die EV erg. Die moet in elk geval beter weten.
En ICE moet toch ook de borden kunnen lezen.
Het is gdoe (die aangifte) maar anders komen we nooit van dit gedoe (ten onrechte bezette laadplekken) af, als je dat straffeloos kunt doen.
Signature van nature
Dit is ook de reden dat Supercharger vaak zo 'ver' van de ingang verwijderd zijnMadMarky schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:39:
En niet eens omdat de parkeerplaats verder helemaal vol stond vanwege de paasinkopen, maar omdat sommige mensen kennelijk persé vooraan moeten staan bij de winkels als ze boodschappen gaan doen.
Zouden ze met AC-palen eigenlijk ook beter kunnen doen.
Aangifte doen lijkt me niet mogelijk of zinvol, maar die borden zijn over het algemeen gewoon rechtsgeldig, en je kunt dan ook een bekeuring krijgen.Sircuri schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:53:
[...]
Aangifte doen heeft volgens mij geen zin. De borden die laadplekken aangeven, zijn geen officiele borden zover ik weet. Het is afhankelijk van een gemeente of er wel of geen verordening is in je stad m.b.t. die borden.
Hier in Utrecht kun je via de website van de gemeente een melding doen van niet-ladende auto’s bij de laadpalen, en dan worden er mogelijk BOA’s gestuurd om te bekeuren. Of er altijd actie wordt ondernomen en hoe snel weet ik niet.
Overigens worden laadpaalklevers niet bekeurd, omdat niet altijd van tevoren duidelijk is wanneer de electrische auto vol is.
Opel Ampera-e (2020)
Ik Haarlem kost het parkeren op een laadplek zonder te laden 140 euro + 9 euro administratie.Sircuri schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:53:
[...]
Aangifte doen heeft volgens mij geen zin. De borden die laadplekken aangeven, zijn geen officiele borden zover ik weet. Het is afhankelijk van een gemeente of er wel of geen verordening is in je stad m.b.t. die borden.
Ken de situatie niet en of dit anders de doorstroming belemmert. Maar je zou natuurlijk je auto dusdanig kunnen zetten dat je voor die auto's staat en wel de laadpaal bereikt. Kunnen ze er niet uit, hun probleem.MadMarky schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:39:
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Gaan ze dan met geweld je auto wegduwen, wat heel schadelijk voor een EV is. Dus ik zou mij niet tot het niveau verlagen, van mensen die hun benzineauto op een laadplek zetten.Freakie1NL schreef op zondag 9 april 2023 @ 07:32:
[...]
Ken de situatie niet en of dit anders de doorstroming belemmert. Maar je zou natuurlijk je auto dusdanig kunnen zetten dat je voor die auto's staat en wel de laadpaal bereikt. Kunnen ze er niet uit, hun probleem.
Hier in Uden gaf een boa aan dat ik het altijd kan melden bij de gemeente (bellen) of via de meldkamer van de politie (0900 0800 - 8844). Zo kunnen de boa’s die die dag in dienst zijn de melding meteen oppakken.Wesco schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:18:
[...]
Aangifte doen lijkt me niet mogelijk of zinvol, maar die borden zijn over het algemeen gewoon rechtsgeldig, en je kunt dan ook een bekeuring krijgen.
Hier in Utrecht kun je via de website van de gemeente een melding doen van niet-ladende auto’s bij de laadpalen, en dan worden er mogelijk BOA’s gestuurd om te bekeuren. Of er altijd actie wordt ondernomen en hoe snel weet ik niet.
Overigens worden laadpaalklevers niet bekeurd, omdat niet altijd van tevoren duidelijk is wanneer de electrische auto vol is.
Een quote uit de e-mail:
"Via de meldkamer kunnen wij de meldingen direct oppakken via de portofoon en dit werkt eigenlijk het snelste."
Hier had uw reclame kunnen staan.
Hoe krijg je die 8 cent bij de BP? is dat alleen met de bankpas?
Vroeger kreeg je daarmee een goed tarief bij de BP Pulse maar sinds tijd was die naar 40 cent gegaan.
Vroeger kreeg je daarmee een goed tarief bij de BP Pulse maar sinds tijd was die naar 40 cent gegaan.
Malarky schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:26:
Na de prijzen update van 1 maart, vandaag de laadprijzen zoals op 1 april:
Aanbieders voor bekende +100kW laadpunten in Nederland tot 64ct/kWh:
1 kWh Aanbieder DC netwerk Note €0,2200 BMW / MINI Charging (IONITY Plus) Ionity €13,00 p/m (12mnd). BMW of MINI VIN vereist €0,2480 Freshmile BP* 20ct/kWh + 8ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden €0,2900 KIA Charge (IONITY Power) / Charge myHyundai (IONITY Premium) Ionity €13,00 p/m (12mnd). KIA of Hyundai VIN vereist €0,3000 Nissan Charge (Premium) Ionity €13,00 p/m (12mnd). Nissan VIN vereist €0,3094 Enel X (Travel Plus - Flat) Allego, BP, GreenFlux, Ionity, Shell 95-99ct/kWh buiten bundel. Geen kleeftarief voor DC in NL. Bundel loopt altijd 1 maand €0,3500 Be Charge (Be Electric 500) BP, GreenFlux, Ionity 85-95ct/kWh buiten bundel. Kleeftarief 18ct/min na 1u idle €0,3500 Volkswagen (We Charge Plus) / Audi (charging pro) Ionity €14,99 p/m (12mnd). VW of Audi VIN vereist €0,3500 Elli (Drive Highway) Ionity €14.99 p/m (12mnd). Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden €0,3700 Freshmile Allego, BP*, GreenFlux, Shell 19ct/kWh + 30ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden €0,4100 Mercedes me (Charge L) Ionity €12,90 p/m. Mercedes VIN vereist €0,4200 Tesla Public Supercharger Tesla €12,99 p/m (niet-Tesla rijders).
Piektarief: 57ct/kWh (16u-20u). Idle fee tot €1/min€0,4800 ESB FLEXmobil Allego, Ionity, Shell €4,90 p/m €0,4830 Fastned (Gold) Fastned €11.99 p/m (-30% op standaardtarief) €0,5500 Mercedes me (Charge L) Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell €12,90 p/m. Mercedes VIN vereist €0,5865 Bonnet (Turbo Boost) Fastned €8 p/m voor CPO -15% €0,5900 MAINGAU Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Ionity, Shell Kleeftarief 10ct/min na 1u laden €0,6000 BMW/ MINI (Active) Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell €4,99 p/m. BMW of MINI VIN vereist €0,6160 Freshmile Ionity 19ct/kWh + 71ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden €0,6400 Volkswagen (We Charge Plus) Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell €14,99 p/m (12mnd). VW VIN vereist. Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden
*Sommige BP Pulse laders zijn 8ct/min (bijv. BP Hoofddorp, BP Amsterdam/Oude Haagseweg, BP Amsterdam/Nieuwe Hemweg, BP Amsterdam/Kadoelen, BP Dordrecht/Leeuwstraat, BP Krabbendijke). Veel BP Pulse laders staan niet in de Freshmile app, onbekend of die werken/wat tarief is.
En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies:
[Afbeelding]
Welke laadpas is nou het goedkoopste als je aan de snellader wilt in Duitsland? Ik heb nu een laadpas van Vattenfall, Shell en Nissan
( Plugsurfing). Wat ik gisteren gezien heb, zijn de snellaadpalen van Shell het goedkoopste met € 0,64 per kWh.
Het gaat om een zondag, dus Lidl is dan dicht en daar kun je dan niet laden. Kan dat echt niet goedkoper dan € 0,64 of heb ik een aanbieder over het hoofd gezien? De snellaadstations direct naast de snelweg, zijn natuurlijk het duurste. Dus ik ga dan wel van de snelweg af.
Ik wil geen abbonement afsluiten, omdat het laden aan een snellader maar slechts 1x a 2x hoeft. Dan loont zich zo'n abbonement niet.
( Plugsurfing). Wat ik gisteren gezien heb, zijn de snellaadpalen van Shell het goedkoopste met € 0,64 per kWh.
Het gaat om een zondag, dus Lidl is dan dicht en daar kun je dan niet laden. Kan dat echt niet goedkoper dan € 0,64 of heb ik een aanbieder over het hoofd gezien? De snellaadstations direct naast de snelweg, zijn natuurlijk het duurste. Dus ik ga dan wel van de snelweg af.
Ik wil geen abbonement afsluiten, omdat het laden aan een snellader maar slechts 1x a 2x hoeft. Dan loont zich zo'n abbonement niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Marco-Peters op 09-04-2023 10:16 ]
Ik zag wat palen voor 56ct per kWh bij EV company, maar het is gewoon kijken per paal.
https://www.google.nl/map...5203!16s%2Fg%2F11lr9z_t4r
https://www.google.nl/map...5203!16s%2Fg%2F11lr9z_t4r
dat zijn toch wel echt een beetje de tarieven voor snelladen en ontkom je niet aan een abo.Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:15:
Welke laadpas is nou het goedkoopste als je aan de snellader wilt in Duitsland? Ik heb nu een laadpas van Vattenfall, Shell en Nissan
ik heb wel een Ionity abo afgesloten. Wat ik er makkelijk uit haal ook omdat AC tarief ook flink lager is.
Dan zou ik de Maingau pas (einfachstromladen.de) aan je verzameling toevoegen. Is nu 59 ct/kWh bij snelladers. Geen abbo overal in Dld dezelfde prijs.Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:15:
Het algemene telefoonnummer is 0900-8844.Eiríkr schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:02:
[...]
of via de meldkamer van de politie (0800-8844).
Haha, valt me nu pas op! Tikfoutje van de boa.Alfred Spijker schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:38:
[...]
Het algemene telefoonnummer is 0900-8844.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Hij geeft een foutmelding bij de postcode: hoe heb je dat opgelost?pmiddeld schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:37:
[...]
Dan zou ik de Maingau pas (einfachstromladen.de) aan je verzameling toevoegen. Is nu 59 ct/kWh bij snelladers. Geen abbo overal in Dld dezelfde prijs.
Nee met de Freshmile pas. Zij rekenen een tarief per kWh EN een tarief per minuut.syntesia schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:13:
Hoe krijg je die 8 cent bij de BP? is dat alleen met de bankpas?
https://laadpastop10.nl/chargecard/70/FreshMile
Heel simpel rekenvoorbeeld:
Laad je met bijv. 100 kW per uur, en je staat er een half uur.
Dan heb je dus 50 kW geladen x 20 cent = 10 euro.
Plus dat half uur laden = 30 x 8 cent = 2,4 euro.
Opgeteld 12,4 euro voor die 50 kW, wat omgerekend (12,4 gedeeld door 50) neer komt op 24,8 cent per kWh.
https://laadpastop10.nl/chargecard/1/MaingauMarco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:44:
[...]
Hij geeft een foutmelding bij de postcode: hoe heb je dat opgelost?
Onderaan staat het ergens.
[ Voor 57% gewijzigd door Zjanzjak op 09-04-2023 11:02 ]
Dat is 5ct per kWh, en Marco wil het maar 2 keer gebruiken..pmiddeld schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:37:
[...]
Dan zou ik de Maingau pas (einfachstromladen.de) aan je verzameling toevoegen. Is nu 59 ct/kWh bij snelladers. Geen abbo overal in Dld dezelfde prijs.
Dus hij laadt pakweg 50 kWh aan 5ct te veel. We spreken over 2,5€.
Naja ik heb mij toch geregistreerd: maar las net dat een laadpas € 10 kost, dus dan ga ik het toch niet gebruiken. Of het moet via de app gaan? Zou bij Shell ook mogelijk zijn, alleen vervolgens werken 9 van de 10 laadpalen toch niet met de app en heb je de laadpas nodig.Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:01:
[...]
Dat is 5ct per kWh, en Marco wil het maar 2 keer gebruiken..
Ja ik denk niet dat ik vaker dan 2x per jaar zo'n lange afstand ga rijden en waar mogelijk, maak ik gewoon gebruik van de Lidl of IKEA laadpalen. Ik heb gisteren overigens eindelijk een hotel voor op de terugweg gevonden, waar ik dus de auto kan opladen. Ze vragen er € 5 voor en dat vind ik echt heel redelijk.
En in Oostenrijk heb ik een middeleeuws stadje gevonden genaamd, Feldkirch en daar in de parkeergarage van Montforthaus kun je gratis opladen zonder laadpas. Stond zelfs nog op hun website, dus heb het kunnen verifiëren. Je moet wel de parkeerkosten van € 1,70 per uur betalen.
Er gaat echt een hele wereld voor mij open: plotseling kijk ik anders tegen dure parkeergarages, als het inclusief opladen is. Zo is er in Sankt Gallenkirch de Moonlounge bij de Bergbaan, dat is een exclusieve parkeergarage voor electrische autos. Voor € 25 kun je er de hele dag parkeren en opladen is in de prijs inbegrepen, je hoeft dus ook niet de kosten te betalen voor dat je auto niet meer aan opladen is. Terwijl je nog op de skipiste bent

[ Voor 49% gewijzigd door Marco-Peters op 09-04-2023 11:26 ]
je hebt bij maingau geregistreerd dus je kunt altijd de app gebruiken om het laden te starten.Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:16:
[...]
Naja ik heb mij toch geregistreerd: maar las net dat een laadpas € 10 kost, dus dan ga ik het toch niet gebruiken. Of het moet via de app gaan? Zou bij Shell ook mogelijk zijn, alleen vervolgens werken 9 van de 10 laadpalen toch niet met de app en heb je de laadpas nodig.
doe de ENBW mobility+ app downloaden en registreer, laad exclusief bij enbw laders die op je route staan en als je behoefte hebt doe een laadpas bestellen (krijg je gratis bij een van de abo's die je kunt activeren)
bij het aanmelden op geen enkel moment een nederlands adres invoeren behalve als je exclusief de app gaat gebruiken. jij woont langs de grens, voer een postpakketpunt oid in duitsland in waar je je laadpas kunt ophalen. ze sturen in principe niet naar adressen in NL.
zonder een abbo kost het 61 cent, voor €6 p/m maandelijks opzegbaar kun je voor 49 cent/kwh bij enbw palen laden, of 39 cent/kwh voor €18 p/m en met je eerste abo een gratis laadpas.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
@Marco-Peters ik heb gisteren bij de Lidl in Tournus, Frankrijk geladen. Is toch tegenwoordig echt 25ct/kWh via Lidl website/app. Weet niet of deze toevallig altijd al betaald was, maar dus niet gratis.
Ik had de indruk dat @Marco-Peters aardig op de centen zitTommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:01:
[...]
Dat is 5ct per kWh, en Marco wil het maar 2 keer gebruiken..
Maar Shell rekent zeker niet overal 64 ct, vaak meer. Maar daarnaast kun je de Maingau pas in heel Europa en dus ook in NL jarenlang gebruiken. De aanschaf is maar 1x.
Ja ik verdien ook maar rond het minimumloon niveau hoorpmiddeld schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:38:
[...]
Ik had de indruk dat @Marco-Peters aardig op de centen zit![]()
Maar Shell rekent zeker niet overal 64 ct, vaak meer. Maar daarnaast kun je de Maingau pas in heel Europa en dus ook in NL jarenlang gebruiken. De aanschaf is maar 1x.

Nu met electrische rijden, probeer ik ook uit te vinden waar je het goedkoopste kan laden. Alleen bij laadpunten is die informatie veel lastiger te vinden, want iedere laadpas hanteert weer een ander tarief. Daarom heb ik er nu al drie en krijg de auto pas woensdag
En wij hebben ook geen zonnepanelen en zelfs al hadden wij die: voor de deur opladen is geen optie, want ik zou wel een verlengsnoer door het raampje van de souterrain kunnen uitrollen. Alleen dat mag niet en het tarief, bij de Vattenfall paal is toch lager dan het prijsplafond. Dus het heeft geen zin om dat te doen.
Ik denk wel dat ik een aparte portomonee nodig ga hebben voor al die pasjes, want nu heb ik er al drie.
Zover ik weet verschilt het echt per land en soms zelfs per filiaal, zoals in Nederland. Echter in België is het bij iedere Lidl nog gratis en heb je ook geen laadpas nodig. Alleen de laadtijd is beperkt op maximaal 1 uur.Malarky schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:35:
@Marco-Peters ik heb gisteren bij de Lidl in Tournus, Frankrijk geladen. Is toch tegenwoordig echt 25ct/kWh via Lidl website/app. Weet niet of deze toevallig altijd al betaald was, maar dus niet gratis.
Ik denk dat België in algemene zin toch een beetje achterloopt: zou mij niets verbazen, als je daar ook nog steeds een limiet hebt bij je thuis internet verbinding. Maar die Lidl filialen hebben ook allemaal zonnepanelen en ze willen zo natuurlijk hun steentje bijdragen, aan het beperkte laadnetwerk van België in vergelijking met Nederland.
Vooral in Wallonië zou het erg gesteld zijn met het laadnetwerk...
[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 09-04-2023 13:34 ]
Pas nu is een België een goed fiscale aanmoediging, en tot vandaag was het aantal EV’s nog beperkt. En vermits Wallonie nogal dunbevolkt is met weinig bedrijven die bedrijfswagens voorzien moeten die laadstations draaien op passerende toeristen.Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:32:
[...]
Zover ik weet verschilt het echt per land en soms zelfs per filiaal, zoals in Nederland. Echter in België is het bij iedere Lidl nog gratis en heb je ook geen laadpas nodig. Alleen de laadtijd is beperkt op maximaal 1 uur.
Ik denk dat België in algemene zin toch een beetje achterloopt: zou mij niets verbazen, als je daar ook nog steeds een limiet hebt bij je thuis internet verbinding. Maar die Lidl filialen hebben ook allemaal zonnepanelen en ze willen zo natuurlijk hun steentje bijdragen, aan het beperkte laadnetwerk van België in vergelijking met Nederland.
Vooral in Wallonië zou het erg gesteld zijn met het laadnetwerk...
Zal wel komen, maar het gaat altijd iets trager. In Vlaanderen komen de laadstations als paddestoelen uit de grond.
Ja Vlaanderen wel: als je ook kijkt naar dat laadnetwerk van Lidl België, dan zie je direct ook dat er in Wallonië een stuk minder laadstations zijn bij de Lidl's. Ik heb eentje gemarkeerd in Eupen, vlak onder het Limburgse heuvelland. En je hebt nog eentje in het mooie stadje Spa in de Ardennen.Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:50:
[...]
Zal wel komen, maar het gaat altijd iets trager. In Vlaanderen komen de laadstations als paddestoelen uit de grond.
Maar onder de rook van Rotterdam en dus nabij Antwerpen, heb je echt heel veel gratis Lidl Laadstations. Dus aankomende zaterdag, ga ik tot Lidl Turnhout rijden. Ik vertrek thuis met circa 80% en zal nog 30% ongeveer over hebben.
Dan ga ik daar een uurtje aan de CHAdeMO snellader, welke beperkt is op 20kw. Dus eigenlijk kun je dit niet snel noemen. Echter op deze manier hoef ik helemaal niet in Barendrecht te laden, want ik zal nog genoeg actieradius hebben om op de terugweg bij Lidl Rijkevorsel te stoppen om wederom op te laden.
Er zijn dus meerdere laadstations van Lidl, welke ik zou kunnen kiezen: met name net buiten de ring van Antwerpen heb je binnen een actieradius van 10km meerdere Belgische Lidl fialalen met zo'n gratis laadstation. Dit kun je in Wallonië wel vergeten.
@Marco-Peters
Misschien toch beter een topic openen met “Waar kan ik gratis laden”
Niet iedereen heeft zin om je gratis zoektocht te volgen.
Als dat mag van Tweakers? Men wilt ja zoveel mogelijk in een topic stoppen, omdat ze liever niet tig topics hebben. Er is nu al veel overlap onder de verschillende topics.Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:22:
@Marco-Peters
Je hoeft het trouwens niet te lezen
Want sommige laadpalen, die hanteren echt zo'n hoog tarief: dat je met benzine nog goedkoper uit zou kunnen zijn. Vooral die snellaadpalen, maar nu weet ik waar ik het goedkoopste snel kan laden in Duitsland
[ Voor 31% gewijzigd door Marco-Peters op 09-04-2023 16:54 ]
Wellicht dat iemand tips heeft voor me, vanaf komende week zal ik 1-2x per week vanuit Nijmegen naar Mechelen-Brussel gaan pendelen. Weet iemand wellicht de snelste HPC laders die ook nog eens perfect samenwerken met een Ioniq5?
Als dat dan nog samenwerkt met Be Charged bv zou dat helemaal mooi zijn, heb nog flink wat kwhs van ze….. en die app werkt op veel laders niet helaas
Als dat dan nog samenwerkt met Be Charged bv zou dat helemaal mooi zijn, heb nog flink wat kwhs van ze….. en die app werkt op veel laders niet helaas
Waarom?Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:22:
@Marco-Peters
Dit topic gaat over openbare laadpalen, ook die gratis zijn, dit hoort hier juist thuis.
Wanneer dan niet? Ik weet van mijn EV, vooraf, ongeveer op de seconde wanneer die vol is.Wesco schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:18:
[...]
(en ik kan hem ook eerder weghalen als mij dat beter uit komt. Meestal hoeft hij helemaal niet vol om volgende bestemming te kunnen bereiken).
Dus ben wel voorstander van stevig bekeuren als iemand laadplek bezet houd zonder te laden.
Ook geen moeite mee om oom agent of BOA even te attenderen.
[ Voor 32% gewijzigd door eltron op 09-04-2023 19:33 ]
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2