[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
TissueAndLube schreef op zondag 9 april 2023 @ 00:05:
[...]
Ik Haarlem kost het parkeren op een laadplek zonder te laden 140 euro + 9 euro administratie.
UItstekend!
en is dat per uur of per dag?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:15:
Welke laadpas is nou het goedkoopste als je aan de snellader wilt in Duitsland? Ik heb nu een laadpas van Vattenfall, Shell en Nissan
( Plugsurfing). Wat ik gisteren gezien heb, zijn de snellaadpalen van Shell het goedkoopste met € 0,64 per kWh.

Het gaat om een zondag, dus Lidl is dan dicht en daar kun je dan niet laden. Kan dat echt niet goedkoper dan € 0,64 of heb ik een aanbieder over het hoofd gezien? De snellaadstations direct naast de snelweg, zijn natuurlijk het duurste. Dus ik ga dan wel van de snelweg af.

Ik wil geen abbonement afsluiten, omdat het laden aan een snellader maar slechts 1x a 2x hoeft. Dan loont zich zo'n abbonement niet.
Met Enel X way bundel kan je nog voor 0,31 laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:37:
[...]
Ik denk wel dat ik een aparte portomonee nodig ga hebben voor al die pasjes, want nu heb ik er al drie.
Al drie?
Nog maar 3 zou ik zeggen.
Als je echt de prijsbodem wilt volgen en een beetje door Europa rond rijden heb je er echt nog wat meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
eltron schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:18:
[...]

Wanneer dan niet? Ik weet van mijn EV, vooraf, ongeveer op de seconde wanneer die vol is.

(en ik kan hem ook eerder weghalen als mij dat beter uit komt. Meestal hoeft hij helemaal niet vol om volgende bestemming te kunnen bereiken).

Dus ben wel voorstander van stevig bekeuren als iemand laadplek bezet houd zonder te laden.
Ook geen moeite mee om oom agent of BOA even te attenderen.
Dat is wel een lastige. Ik heb bijvoorbeeld geen app om het te kunnen monitoren.
Na het inpluggen zie ik in het display een tijd die eigenlijk altijd klopt, behalve... Wanneer iemand op dezelfde paal nog een auto aansluit. Dan kan de tijd ineens het dubbele zijn geworden.

Ik ben het met je eens dat het hij echt niet altijd 100% vol hoeft te zitten. Maar er zijn best wat factoren waardoor het laden ineens de dubbele, of halve tijd in beslag neemt.

Stel, ik plug heb in en aan diezelfde paal staat al een auto te laden. Misschien krijg ik een indicatie dat het 6 uur duurt. 10 minuten later vertrekt de andere auto aan dezelfde paal waardoor mijn tijd ineens afloopt naar 3 uur. Is het dan terrecht dat ik dan na, pak hem beet, 4 uur een boete krijg vanwege laadpaalkleven?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
eltron schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:23:
[...]

Met Enel X way bundel kan je nog voor 0,31 laden.
Maar wat houdt die bundel in? Is het een soort prepaid bundel? Want op vakantie na, rij ik echt weinig en de Nissan Leaf kan toch maar maximaal met 50kw snelladen. De dealer heeft mij al verteld: doe het 3x achter elkaar en de 3e keer, gaat het laden niet zo snel meer.

In algemene zin rij ik wekelijks geeneens 50km totaal, soms iets meer als wij van Heerlen naar Maastricht rijden. Ik zoek dus vooral naar laadpassen, waar ik alleen betaal voor wat ik ook echt gebruikt heb. Dus geen abonnementsvorm ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
[...]

Wanneer dan niet? Ik weet van mijn EV, vooraf, ongeveer op de seconde wanneer die vol is.
Je hoeft je EV ook niet helemaal vol te laden: tot 80 a 90% is veel beter voor de batterij. En je kunt een app gebruiken om uit te rekenen, hoelang het laden duurt.

https://play.google.com/s...rging_time_calculator.v_1

Nissan Leaf heeft wel een app, maar momenteel is die schijnbaar kapot. Want op mijn telefoon en getuige de reviews, werkt de app niet meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Marco-Peters op 09-04-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Headshot_NL schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:39:
[...]

Dat is wel een lastige. Ik heb bijvoorbeeld geen app om het te kunnen monitoren.
Na het inpluggen zie ik in het display een tijd die eigenlijk altijd klopt, behalve... Wanneer iemand op dezelfde paal nog een auto aansluit. Dan kan de tijd ineens het dubbele zijn geworden.

Ik ben het met je eens dat het hij echt niet altijd 100% vol hoeft te zitten. Maar er zijn best wat factoren waardoor het laden ineens de dubbele, of halve tijd in beslag neemt.

Stel, ik plug heb in en aan diezelfde paal staat al een auto te laden. Misschien krijg ik een indicatie dat het 6 uur duurt. 10 minuten later vertrekt de andere auto aan dezelfde paal waardoor mijn tijd ineens afloopt naar 3 uur. Is het dan terrecht dat ik dan na, pak hem beet, 4 uur een boete krijg vanwege laadpaalkleven?
Ja het is uiteraard genuanceerd. Ik kan het wel goed volgen op de app, maar ook als ik bij start laden zie wat de laadsnelheid is en hoeveel ik wil laden dan komt dat in 9 van de 10 gevallen uit op verwachte eindtijd.
En er kan effect zijn van een extra auto wel of niet aan zelfde paal. maar zit voor mij meestal wel in de bandbreedte (en kan dat dus op de app nog wel aardig volgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
[...]

(en ik kan hem ook eerder weghalen als mij dat beter uit komt. Meestal hoeft hij helemaal niet vol om volgende bestemming te kunnen bereiken).

Dus ben wel voorstander van stevig bekeuren als iemand laadplek bezet houd zonder te laden.
Mijn Opel Ampera-e geeft bij het aansluiten weliswaar een indicatie wanneer het opladen voltooid is, maar dat blijkt in de praktijk niet altijd correct. Enerzijds scheelt het als iemand anders ook inplugt op dezelfde paal, maar in Utrecht wordt (in elk geval bij de palen van WeDriveSolar) de laadsnelheid ook verminderd als er veel vraag/weinig aanbod van electriciteit is (dus een hoge prijs). Ik heb er nog niet echt een goed beeld van wanneer en hoeveel er dan wordt geknepen.

Daarnaast heeft de Ampera-e geen app meer waarbij je de laadstatus kunt zien sinds General Motors het merk aan Stellantis heeft verkocht, omdat daarbij het Onstar-netwerk in Europa is afgebouwd per eind 2020. Overigens wist ik dat bij de aankoop.

Ik ben er helemaal voor om een volgeladen EV zo snel mogelijk weg te halen bij een publieke laadpaal en doe dat zelf ook, maar door de onzekere laadtijden lukt dat niet altijd onmiddelijk. En omdat de drie laadpalen hier in de buurt vooralsnog ook nooit allemaal tegelijk vol in gebruik zijn is dat ook geen probleem.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
spidertje schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:27:
Wellicht dat iemand tips heeft voor me, vanaf komende week zal ik 1-2x per week vanuit Nijmegen naar Mechelen-Brussel gaan pendelen. Weet iemand wellicht de snelste HPC laders die ook nog eens perfect samenwerken met een Ioniq5?

Als dat dan nog samenwerkt met Be Charged bv zou dat helemaal mooi zijn, heb nog flink wat kwhs van ze….. en die app werkt op veel laders niet helaas :(
Werkt die met Fastned? Er zit een Fastned tussen Mechelen en Brussel op de E19.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:09
MadMarky schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:39:
Wilde vandaag de Leaf bijladen aan een goedkope (30ct/kw) publieke paal bij het winkelcentrum hier om de hoek. De laad app liet zien dat er drie van de vier plekken vrij waren dus tot zover geen probleem, maar je voelt de bui vast al hangen...

Kom ik daar, staan er op de 'vrije' plaatsen twee benzine auto's en een EV die het kennelijk niet nodig vond om ook daadwerkelijk te gaan laden :')
En niet eens omdat de parkeerplaats verder helemaal vol stond vanwege de paasinkopen, maar omdat sommige mensen kennelijk persé vooraan moeten staan bij de winkels als ze boodschappen gaan doen. Gelukkig hebben de meesten nog net het fatsoen om de invalide plaatsen vrij te houden maar (mede) EV rijders kunnen de pot op.
Ik praat het niet goed en heb er zelf ook regelmatig last van, maar waarom plaatst de gemeente laadpalen vooraan bij de winkels? Hier (Zaanstad) ook recht voor het winkelcentrum bij de snackbar. Daar staat dus bijna altijd iemand die even snel iets op moet halen.

Van mij mogen laadplekken best op iets minder aantrekkelijke plekken als daardoor de kans op foutparkeerders afneemt. Die tien plekken verder lopen, overleef ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:27:
[...]

Waarom?
Dit topic gaat over openbare laadpalen, ook die gratis zijn, dit hoort hier juist thuis.
Ja, ik snap dat.
Maar we weten toch allemaal dat gratis laden een tijdelijk fenomeen zal zijn, tenzij er andere belangen spelen.
Natuurlijk willen we de excessen er uit halen, en een correcte prijs betalen.
Bij brandstoffen is de maximumprijs in B vastgelegd, dat verwacht ik eigenlijk ook als meer en meer mensen electrisch gaan rijden.

Gratis brandstof bestaat niet.
Ik verwacht enkel dat gratis laden kan blijven op plaatsen waar je dan op een andere manier (te) veel geld gaat uitgeven, en wordt gebruikt als lokkertje.
Als je dan met een electrische auto zomaar 20-40€ gratis krijgt, dan maakt mij dat op een of andere manier wat achterdochtig. Dus als gratis laden wordt aangeboden, dan zal dat ten hoogste traag laden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 23:49
Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:49:
[...]

Werkt die met Fastned? Er zit een Fastned tussen Mechelen en Brussel op de E19.
Daar deed die afg week niks helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:56:
[...]
Gratis stroom wel: een van de redenen dat Lidl België dit nog steeds doet, is omdat ze alle filialen waar een laadpaal staat. Vol gelegd hebben met zonnepanelen, dus die stroom waar je auto mee opgeladen wordt is opgewekt door zonnepanelen.

De IKEA in Duitsland doet het ook zo en legt zelfs geen tijdsbeperking, op het opladen. Zolang het maar tijdens de openingsuren is en net als Lidl, beperken ze maximale snellaad snelheid. Die wordt op 20kw gezet i.p.v. 50kw.

Het is zeker niet zo dat je binnen een halfuurtje van 20% weer op 80% zit, maar ik vind ook niet dat de geboden snelheden langzaam zijn. En je bent al klant wanneer je een croissantje koopt, waarschijnlijk lekkerdere dan die dure broodjes bij de tankstations waar tegenwoordig de snelladers geplaatst worden _O-

Lokkertjes heb je altijd: het is aan jezelf of je daar aan toe geeft of niet. Je hoeft echt niet telkens een nieuw bankstel te kopen, omdat je gratis de auto bij IKEA opgeladen hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 09-04-2023 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:02
Zowel de Lidl als de Ikea zullen het gratis laden niet aanbieden omdat ze een overschot hebben op de zonnepanelen.

Dat is puur een manier om extra klanten de winkel in te krijgen en als uit de statistieken blijkt dat het plaatsen van de laadpaal geen of te weinig extra omzet genereert dan is dat gratis zo verdwenen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:33:
[...]

Gratis stroom wel: een van de redenen dat Lidl België dit nog steeds doet, is omdat ze alle filialen waar een laadpaal staat. Vol gelegd hebben met zonnepanelen, dus die stroom waar je auto mee opgeladen wordt is opgewekt door zonnepanelen.

De IKEA in Duitsland doet het ook zo en legt zelfs geen tijdsbeperking, op het opladen. Zolang het maar tijdens de openingsuren is en net als Lidl, beperken ze maximale snellaad snelheid. Die wordt op 20kw gezet i.p.v. 50kw.

Het is zeker niet zo dat je binnen een halfuurtje van 20% weer op 80% zit, maar ik vind ook niet dat de geboden snelheden langzaam zijn. En je bent al klant wanneer je een croissantje koopt, waarschijnlijk lekkerdere dan die dure broodjes bij de tankstations waar tegenwoordig de snelladers geplaatst worden _O-

Lokkertjes heb je altijd: het is aan jezelf of je daar aan toe geeft of niet. Je hoeft echt niet telkens een nieuw bankstel te kopen, omdat je gratis de auto bij IKEA opgeladen hebt.
Gratis stroom bestaat niet. Die panelen hebben geld gekost en hebben ze niet op het dak gelegd omdat dat mooi is. Reken je de aankoopprijs, en verdeel je de opbrengst over 15 jaar (en dat is voor een bedrijf véél te lang) dan zit je nog aan 10ct per kWh.
Bovendien, die laders kosten ook nog eens geld. Een snelladet van 150 kW gaat naar 50.000€.
Een 50 kW DC lader zit ook al rap aan 20k.
Ergens willen ze dat terugverdienen, dus ga je daar geen auto kunnen laden van 10-80% binnen 30 min.

Gratis bestaat niet. Als het gratis is, dan ben jij het product….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
@Tommie12 Dan is dit probleem ook weer opgelost. We gaan het in dit topic niet over gratis laadpalen hebben, maar wel over laadpalen-waar-je-niks-hoeft-te-betalen-maar-waar-wel-een-andere-tegenprestatie-wordt-verwacht. Bekt wel lekker :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD130nl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 17:40
[...]

Door een uitspraak van de rechter is het sinds enige tijd niet meer mogelijk voor de Politie/BOA’s om hierop tegen op te treden. Stekkeren zonder te laden is dus niet meer strafbaar.

Edit: Hoge raad zelfs:

Hoge raad beslist: laadpaalkleven is niet illegaal

https://www.ad.nl/auto/ho...s-niet-illegaal~a46c6dc3/

[ Voor 10% gewijzigd door CD130nl op 10-04-2023 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
CD130nl schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:33:
[...]

Door een uitspraak van de rechter is het sinds enige tijd niet meer mogelijk voor de Politie/BOA’s om hierop tegen op te treden. Stekkeren zonder te laden is dus niet meer strafbaar.
Heb je daar een bron van?
Wat ik begreep is dat eerder de bebording niet op orde was. Op de meeste plekken is dit nu wel goed geregeld, nl gewoon een parkerenbord met onderschrift 'opladen elektrische auto'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CD130nl
The__Virus schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:36:
[...]

Heb je daar een bron van?
Wat ik begreep is dat eerder de bebording niet op orde was. Op de meeste plekken is dit nu wel goed geregeld, nl gewoon een parkerenbord met onderschrift 'opladen elektrische auto'.
Heb net m’n bericht bewerkt. De bebording is ook geregeld. Zowel via een eigen bord die sinds 1 januari 2023 is opgenomen in de Bijlage I van het RVV als een P bord met onderbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:15:
Welke laadpas is nou het goedkoopste als je aan de snellader wilt in Duitsland? Ik heb nu een laadpas van Vattenfall, Shell en Nissan
( Plugsurfing). Wat ik gisteren gezien heb, zijn de snellaadpalen van Shell het goedkoopste met € 0,64 per kWh.

Het gaat om een zondag, dus Lidl is dan dicht en daar kun je dan niet laden. Kan dat echt niet goedkoper dan € 0,64 of heb ik een aanbieder over het hoofd gezien? De snellaadstations direct naast de snelweg, zijn natuurlijk het duurste. Dus ik ga dan wel van de snelweg af.

Ik wil geen abbonement afsluiten, omdat het laden aan een snellader maar slechts 1x a 2x hoeft. Dan loont zich zo'n abbonement niet.
enel x met de city of travel pack, 80 kwh voor 48 eurocent of 160 kwh voor 43 eurocent
Freshmiles is ook een optie als je een wagen hebt die zeer snel kan laden

[ Voor 4% gewijzigd door freegeek op 10-04-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
spidertje schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:27:
Wellicht dat iemand tips heeft voor me, vanaf komende week zal ik 1-2x per week vanuit Nijmegen naar Mechelen-Brussel gaan pendelen. Weet iemand wellicht de snelste HPC laders die ook nog eens perfect samenwerken met een Ioniq5?

Als dat dan nog samenwerkt met Be Charged bv zou dat helemaal mooi zijn, heb nog flink wat kwhs van ze….. en die app werkt op veel laders niet helaas :(
er is een fastned afrit Kontich op de E19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freegeek
Peejeehuu schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:56:
[...]

Ik praat het niet goed en heb er zelf ook regelmatig last van, maar waarom plaatst de gemeente laadpalen vooraan bij de winkels? Hier (Zaanstad) ook recht voor het winkelcentrum bij de snackbar. Daar staat dus bijna altijd iemand die even snel iets op moet halen.

Van mij mogen laadplekken best op iets minder aantrekkelijke plekken als daardoor de kans op foutparkeerders afneemt. Die tien plekken verder lopen, overleef ik wel.
meestal staan die het dichtst bij de winkel omdat daar het minste graafwerk (en dus kosten) nodig zijn om de laadpalen aan te sluiten op het net.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
[...]

Een deel is denk ik vrij makkelijk af te vangen door het introduceren van een idle fee. Als je na het laden blijft staan betaal je een x bedrag per minuut. Volgens mij al in veel andere landen zo geregeld. En als je de kabel niet in prikt ben je gewoon illegaal aan het parkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

[...]

In deze zaak was de belangrijkste component het betalen van parkeerbelasting. Vaak is dit niet het geval. De provider moet gewoon de kleefboete invoeren. Zal de komende jaren wel gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 20-07 21:34
Iemand ervaringen met laden in Tsjechië? Beetje goed geregeld daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Zag dit bericht ook langs komen : Afbeeldingslocatie: https://www.ad.nl/auto/hoge-raad-beslist-laadpaalkleven-is-niet-illegaal~a46c6dc3/

Ik kon de beredenering niet helemaal volgen waarom de Hoge Raad nu deze uitspraak heeft gemaakt. Weet nog niet of ik hier nu blij mee ben. Je zou maar zo'n laadpaalklever in je buurt hebben wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokkalokka
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik wacht ESB ook nog even af maar was wel benieuwd als de pas niet komt wat een goed alternatief is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Kaaschef schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:20:
Zag dit bericht ook langs komen : [Afbeelding]

Ik kon de beredenering niet helemaal volgen waarom de Hoge Raad nu deze uitspraak heeft gemaakt. Weet nog niet of ik hier nu blij mee ben. Je zou maar zo'n laadpaalklever in je buurt hebben wonen.
Een briefje onder de ruitenwisser leggen: mijn buurman had laatst ook een briefje onder de ruitenwisser, maar dat ging erover dat hij te dicht naast een andere auto geparkeerd stond?

En het was een anoniem briefje, met een dreigement dat als hij het weer zou doen: er een baksteen door de ruit van zijn auto gegooid zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:44
Kaaschef schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:07:
Iemand ervaringen met laden in Tsjechië? Beetje goed geregeld daar?
Ik heb vooral ervaring met de Tesla superchargers. Je hebt wel andere "snelladers", vaak tot max 50kW. In shoppingmall vind je ook wel vaak laadplekken, maar is het soms nogal een uitzoekwerk om zo'n ding aan de gang te krijgen. Vaak werken pasjes niet, en moet je via een app/website de sessie starten. Iets wat mij enkele keren niet gelukt is.

Maw: op zich genoeg laadvoorzieningen langs de hoofdwegen en bij centrum van steden, ook al gaan ze niet altijd even snel.

Ervaring met: Pilsen, Praag, Olomouc, BRNO, Ostrava. Regio Ostrava is stuk minder puik geregeld dan de rest.

[ Voor 3% gewijzigd door rmathijssen op 10-04-2023 12:18 ]

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
mokkalokka schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:51:
Ik wacht ESB ook nog even af maar was wel benieuwd als de pas niet komt wat een goed alternatief is?
Hangt er van af of je veel snellaad of alleen gewone AC-palen pakt. En waar je vaak oplaadt, Of je een abonnement er bij wil of niet. Vaak in het buitenland komt of niet.

Ofwel, zoals in de topicstart hier genoemd is:
Er bestaat geen 'beste' laadpas, hoogstens eentje die het beste bij jouw rijgedrag en woon- werk situatie past.
Of eigenlijk: kijk eens op https://laadpastop10.nl. En kijk de laatste ~5 a ~10 pagina's met reacties hier eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Marco-Peters schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:13:
[...]

Een briefje onder de ruitenwisser leggen: mijn buurman had laatst ook een briefje onder de ruitenwisser, maar dat ging erover dat hij te dicht naast een andere auto geparkeerd stond?

En het was een anoniem briefje, met een dreigement dat als hij het weer zou doen: er een baksteen door de ruit van zijn auto gegooid zou worden.
Lekker vriendelijk.. :N . Maar iemand klem zetten is wel rete irritant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:22
Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:56:

Ja, ik snap dat.
Maar we weten toch allemaal dat gratis laden een tijdelijk fenomeen zal zijn, tenzij er andere belangen spelen.
Natuurlijk willen we de excessen er uit halen, en een correcte prijs betalen.
Bij brandstoffen is de maximumprijs in B vastgelegd, dat verwacht ik eigenlijk ook als meer en meer mensen electrisch gaan rijden.

Ik verwacht enkel dat gratis laden kan blijven op plaatsen waar je dan op een andere manier (te) veel geld gaat uitgeven, en wordt gebruikt als lokkertje.
Als je dan met een electrische auto zomaar 20-40€ gratis krijgt, dan maakt mij dat op een of andere manier wat achterdochtig. Dus als gratis laden wordt aangeboden, dan zal dat ten hoogste traag laden zijn.
Kijk, en (bijna) helemaal eens met je hoor.
Maar ik blijf er bij, want of gratis nu wel of niet kan, of niet meer kan, daar gaat het niet om, het is juist min of meer de discussie/dialoog/monoloog plus wat vragen en wat dat aan gaat zit Marco-Peters zit toch echt in het juiste topic. ;) Soms wel een beetje off-topic, maar soit, zijn er meerdere, incluis ik, die dat wel eens doen.
spidertje schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:19:

Daar deed die afg week niks helaas :(
In de app van Be Charge staat FastNed er ook niet tussen dus dat bevreemdt mij niet.
Ionity wel, als je via Eindhoven rijdt kom je er eentje vlakbij tegen bij Best, rij je geloof ik nog geen 5 km om al met al maar hé, sta je wel aan een 350 kWh laadpaal. Daarna haal je heen en weer naar Mechelen makkelijk, maar volgens mij hoef je op de terugweg niet eens te laden. Maar goed, dat heb je vast zelf ook wel snel genoeg uitgevogeld.

Trouwens die app (het kaart-gedeelte) van BeCharge..... *%^#@**&&
Blinkt niet echt moet ik zeggen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
Zjanzjak schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:03:
[...]

Kijk, en (bijna) helemaal eens met je hoor.
Maar ik blijf er bij, want of gratis nu wel of niet kan, of niet meer kan, daar gaat het niet om, het is juist min of meer de discussie/dialoog/monoloog plus wat vragen en wat dat aan gaat zit Marco-Peters zit toch echt in het juiste topic. ;) Soms wel een beetje off-topic, maar soit, zijn er meerdere, incluis ik, die dat wel eens doen.

[...]

In de app van Be Charge staat FastNed er ook niet tussen dus dat bevreemdt mij niet.
Ionity wel, als je via Eindhoven rijdt kom je er eentje vlakbij tegen bij Best, rij je geloof ik nog geen 5 km om al met al maar hé, sta je wel aan een 350 kWh laadpaal. Daarna haal je heen en weer naar Mechelen makkelijk, maar volgens mij hoef je op de terugweg niet eens te laden. Maar goed, dat heb je vast zelf ook wel snel genoeg uitgevogeld.

Trouwens die app (het kaart-gedeelte) van BeCharge..... *%^#@**&&
Blinkt niet echt moet ik zeggen haha
Thanks. Service van BeCharge is trouwens een drama… niemand die daar uberhaupt reageert…. Heb begin feb een rfid pas besteld, met oog op wintersport eind maart.. denk vast meer opties dan alleen met de app…. Nou geen id waar die pas is maar niet hier… en op mail/online contact reageert niemand van die Italiaanse maffiosi….. weggegooid geld… ook omdat ik bij Ionity gewoon std tarief moest betalen terwijl ik a 35ct prepaid had ingekocht. Kortom, mijn advies sla deze club rustig over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb wel redelijke ervaringen met Be-Charge, paar keer een vraag gehad en meestal antwoord gehad.
Pas met twee weken in huis, die deed het in het begin niet, maar ondertussen wel.

Vraag over waarom de pas niet werkte kreeg ik geen antwoord, maar werkte even later opeens wel.

Mocht de EBS kaart niet komen ga ik weer een maand bundel nemen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
hjs schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:08:
Ik heb wel redelijke ervaringen met Be-Charge, paar keer een vraag gehad en meestal antwoord gehad.
Pas met twee weken in huis, die deed het in het begin niet, maar ondertussen wel.

Vraag over waarom de pas niet werkte kreeg ik geen antwoord, maar werkte even later opeens wel.

Mocht de EBS kaart niet komen ga ik weer een maand bundel nemen daar.
Had je ze gebeld soms? Ik hoor helemaal
Niks van die club namelijk….. maffiosi wat mij betreft 😂😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

spidertje schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:33:
[...]

Had je ze gebeld soms? Ik hoor helemaal
Niks van die club namelijk….. maffiosi wat mij betreft 😂😂😂
Via de app de vragen gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
hjs schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:48:
[...]

Via de app de vragen gesteld.
Ok, heb ik ook al 5x gedaan en nada noppes niks…. Merkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-09 09:21
Heb op 29-03-2023 een Maingau pas aangevraagd en betaald (zoals beschreven in de laadpastop10)
Op 31-03-2023 email ontvangen dat hij is verstuurd. Nu is 10-04, nog niets ontvangen.

Wat is de gemiddelde doorlooptijd van bestellen tot in je brievenbus...?

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

spidertje schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:55:
[...]

Ok, heb ik ook al 5x gedaan en nada noppes niks…. Merkwaardig.
Vreemd, mijn Italiaans was wat roestig dus wel in het Engels gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Via de Chargemap app zie ik (in m'n voorwerk) best veel laadpaal en in Oostenrijk van Kelag.
Iemand bekend hiermee?
Heb al gelezen dat je een soort maand abbo moet afsluiten (echter kan dat al vanaf €0,-/mnd).
Ben meer benieuwd of iemand hier al gebruik maakt van de app én hoe dat beviel in Oostenrijk?

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:43
twan123 schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:56:
Heb op 29-03-2023 een Maingau pas aangevraagd en betaald (zoals beschreven in de laadpastop10)
Op 31-03-2023 email ontvangen dat hij is verstuurd. Nu is 10-04, nog niets ontvangen.

Volgens Google Maps is de afstand Obertshauzen-Utrecht 388 km. Als je doorloopt zou dat moeten kunnen in 3 dagen en 9 uur. Maar ja, wie loopt er zolang (non-stop) door 🥱

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twan123
Meubelmaker schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:51:
[...]

Volgens Google Maps is de afstand Obertshauzen-Utrecht 388 km. Als je doorloopt zou dat moeten kunnen in 3 dagen en 9 uur. Maar ja, wie loopt er zolang (non-stop) door 🥱
Top, hier heb ik wat aan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
twan123 schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:56:

Een week of twee gerekend vanaf zo'n bericht is vrij normaal. Vaak is de melding dat hij is verzonden puur het intern vrijgeven voor verzending. En dan moet je ook nog eens kijken naar strekkende werkdagen.
Dus als de feitelijke verzending ergens in de loop van vorige week is gebeurd en de post met Pasen niet wordt bezorgd, dan kun je het in de loop van deze week verwachten. Als tie er vrijdag nog niet is zou ik aan de bel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Meubelmaker schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:51:
[...]

Ik vond hem wel grappig.

@twan123 Buitenlandse laadpassen kunnen soms wel 4 weken onderweg zijn, heb geduld.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:53:
[...]

Gratis stroom bestaat niet. Die panelen hebben geld gekost en hebben ze niet op het dak gelegd omdat dat mooi is. Reken je de aankoopprijs, en verdeel je de opbrengst over 15 jaar (en dat is voor een bedrijf véél te lang) dan zit je nog aan 10ct per kWh.
Bovendien, die laders kosten ook nog eens geld. Een snelladet van 150 kW gaat naar 50.000€.
Een 50 kW DC lader zit ook al rap aan 20k.
Ergens willen ze dat terugverdienen, dus ga je daar geen auto kunnen laden van 10-80% binnen 30 min.

Gratis bestaat niet. Als het gratis is, dan ben jij het product….
Ik laad al drie jaar gratis bij Lidl. En inderdaad rijd ik daar speciaal heen en doe ik daar dan ook boodschappen. Maar verder is het ook gewoon reclame, en goed voor de uitstraling. Ik betaal nergens verder mee. Hooguit kan het zijn dat er al iemand anders staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
DDDikkiedik schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 00:10:
[...]

Ik laad al drie jaar gratis bij Lidl. En inderdaad rijd ik daar speciaal heen en doe ik daar dan ook boodschappen. Maar verder is het ook gewoon reclame, en goed voor de uitstraling. Ik betaal nergens verder mee. Hooguit kan het zijn dat er al iemand anders staat.
Kan je nog steeds gratis bij de Lidl laden? Het enige wat ik qua nieuws/info kon vinden is dat ze daar vorig jaar September mee gestopt zijn...

De laadpaal bij onze Lidl heeft ook een tijdsbegrenzing en heeft een laadpas nodig. Wanneer ik mijn Vattenfall pas binnen heb ga ik eens proberen te laden daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:41:
[...]

Kan je nog steeds gratis bij de Lidl laden? Het enige wat ik qua nieuws/info kon vinden is dat ze daar vorig jaar September mee gestopt zijn...

De laadpaal bij onze Lidl heeft ook een tijdsbegrenzing en heeft een laadpas nodig. Wanneer ik mijn Vattenfall pas binnen heb ga ik eens proberen te laden daar...
Schijnbaar wel bij diverse Lidl filialen: op Chargemap kun je de filialen vinden, welke dit nog steeds aanbieden. Ik weet dat het in Weert kan, omdat in daar langs reed en zo'n groot spandoek hing.

In België is het sowieso landelijk zo, dat het kosteloos bij de Lidl filialen is. Terwijl het in Duitsland geheel afgeschaft is en ik Nederland, verschilt het dus per filiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik heb een reactie op mijn mail naar ESB. Er zijn wat vertragingen, maar op mijn expliciete vraag of ze nog verwachten dat mijn kaart in Nederland aankomt, gaven ze aan dat die gewoon nog uitgeleverd moet worden. Dan nog maar even door met de Shell ReCharge-kaart en afwachten wanneer die van ESB komt!

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
marcieking schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:04:
Ik heb een reactie op mijn mail naar ESB. Er zijn wat vertragingen, maar op mijn expliciete vraag of ze nog verwachten dat mijn kaart in Nederland aankomt, gaven ze aan dat die gewoon nog uitgeleverd moet worden. Dan nog maar even door met de Shell ReCharge-kaart en afwachten wanneer die van ESB komt!
Hier ook een zelfde reactie. Ze verwachten dat hij binnen 1-2 weken in de brievenbus zit.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Net nog even een mailtje erachteraan van ESB, omdat ik genoemd had dat ik elders las dat ze niet meer uitleverden:
[...]if your order is received before 28.03.23 you should still receive a charge card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
[...]

Hier in Julianadorp kun je nog gratis laden, maar het is geen snellader dus heel veel heb je niet aan 30 minuten gratis AC laden..
Maar gratis is gratis en je mag een gegeven paard niet in de bek schijten.

Je hebt inderdaad laadpaas nodig maar er wordt niks gerekend en in geval van Elli pas komt dit ook niet in je historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
marcieking schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:26:
Net nog even een mailtje erachteraan, omdat ik genoemd had dat ik elders las dat ze niet meer uitleverden:

[...]
Dat is wel heel (Duits) netjes. Wel de voorwaarden aanpassen, maar de paar kaarten die al besteld waren onder oude voorwaarden wel uitleveren. Ik heb mijn kaart 19 maart besteld dus duimen dat ie ook nog binnen gaat komen.

Overigens als de Nederlandse CPO facturen bij ESB binnen komen en deze zijn disproportioneel hoog, dan verwacht ik alsnog wel dat ons abo voor Nederlanders aangepast / gestopt wordt ergens komend jaar. Maar er is natuurlijk mogelijkheid dat CPO tarieven langzaam dalen als er meer nieuwe consessies ingaan nu de stroomprijs genormaliseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfFSpy8oXpEQSByWyja62CCxPvk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B2THTBY2n68285P8n2h5gj83.png?f=fotoalbum_large

Eindelijk mijn Duitse Bankaccount weten te koppelen aan Lidl Plus, welke je nodig hebt voor de laadpalen van Lidl in Duitsland. De tarieven zijn dus als volgt: AC opladen € 0,29 per kWh en snel opladen, is € 0,48 per kWh. Alleen jammer dat je niet buiten de openingstijden kunt opladen.....

Dit is echt reuze interessant, voor wanneer je door Duitsland reist: € 0,48 is goedkoper, dan alle andere aanbieders van snellaadpalen. En € 0,29 voor langzaam laden, is ook echt een scherp tarief. Helaas woon ik 10km van zo'n filiaal, dus ik heb er niet zoveel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freegeek
Marco-Peters schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:44:
[Afbeelding]

Eindelijk mijn Duitse Bankaccount weten te koppelen aan Lidl Plus, welke je nodig hebt voor de laadpalen van Lidl in Duitsland. De tarieven zijn dus als volgt: AC opladen € 0,29 per kWh en snel opladen, is € 0,48 per kWh. Alleen jammer dat je niet buiten de openingstijden kunt opladen.....

Dit is echt reuze interessant, voor wanneer je door Duitsland reist: € 0,48 is goedkoper, dan alle andere aanbieders van snellaadpalen. En € 0,29 voor langzaam laden, is ook echt een scherp tarief. Helaas woon ik 10km van zo'n filiaal, dus ik heb er niet zoveel aan.
met Freshmiles en Enel x ben ik goedkoper af voor snelladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
freegeek schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:29:
[...]

met Freshmiles en Enel x ben ik goedkoper af voor snelladen
Allemaal leuk en aardig, maar bij Enel x betaal je € 16 voor de laadpas en je bent alleen goedkoper uit als je gebruik maakt van bundels. Dus je kunt dat niet vergelijken met de tarieven van Lidl, want die zijn hetzelfde ongeacht of je 1x of 100x gebruik maakt van hun snellaadpaal.

En freshmiles heb ik niet opgezocht, maar zal vast ook bundels of dergelijke hanteren. Okay, je betaald naast een tarief per kW ook nog een tarief per minuut. Dat is best nadelig als je EV niet zo snel kan laden.

[ Voor 10% gewijzigd door Marco-Peters op 11-04-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[...]

Ik laad wel eens (ca een keer per maand) op in Woerden, meestal op de terugweg vanuit Utrecht. Ik blijf niet wachten wanneer ze bezet zijn.

Maximaal 30 minuten, hoewel de laatste keer iemand zo vriendelijk was opnieuw te starten (en zelf AC te laden). Het was maar vijf minuten, maar ik waardeer het gebaar.

Doe dan ook boodschappen. Vooral groente en fruit is erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Gratis Enel X laadpas bij Travel Plus vandaag ontvangen. 30-3 besteld. Niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Marco-Peters schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:44:
[Afbeelding]

Je kan toch via de lidl website die palen activeren en ermee afrekenen?

Maar ik ben wel benieuwd hoe je de Duitse (?) Lidl app op je telefoon hebt gezet en waarom je er een Duits ibanaan moest koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:08

Oekol

waka waka hey hey

Hoe gaan jullie om met ICE auto's die geparkeerd staan op laadplekken? Kom steeds vaker tegen dat een app aangeeft dat er laadplek is. Eenmaal aangekomen zie ik dan een ICE auto staan die uiteraard niet laad. Dan rijden we door naar de volgende plek of ik zet 'm ergens neer en snellaad op de terugweg, maar wel irritant dat mensen zo egoïstisch zijn.

Zelfde met de openbare hier dicht bij huis (volgende week wordt er 1 extra aangesloten op 't net dichter bij huis, hoeeeseee) waar mensen hun auto die vol is heel lang aan laten staan. Het is ook helaas - uiteraard- elke keer dezelfde auto.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:34
Oekol schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:50:
Hoe gaan jullie om met ICE auto's die geparkeerd staan op laadplekken? Kom steeds vaker tegen dat een app aangeeft dat er laadplek is. Eenmaal aangekomen zie ik dan een ICE auto staan die uiteraard niet laad. Dan rijden we door naar de volgende plek of ik zet 'm ergens neer en snellaad op de terugweg, maar wel irritant dat mensen zo egoïstisch zijn.

Zelfde met de openbare hier dicht bij huis (volgende week wordt er 1 extra aangesloten op 't net dichter bij huis, hoeeeseee) waar mensen hun auto die vol is heel lang aan laten staan. Het is ook helaas - uiteraard- elke keer dezelfde auto.
Briefje op voorruit achterlaten met de vraag of hij/zij/het hiermee kan stoppen. Indien je het nog 1x ziet. Is het foto en gaat dit naar gemeente elke keer als dit gebeurd.

(Foto is dus auto + kenteken + laadpaalbord dat je alleen mag laden, dus niet parkeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wolly schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:35:
[...]

Je kan toch via de lidl website die palen activeren en ermee afrekenen?

Maar ik ben wel benieuwd hoe je de Duitse (?) Lidl app op je telefoon hebt gezet en waarom je er een Duits ibanaan moest koppelen.
Het is gewoon de Lidl Plus App: als je de landinstellingen, op Duitsland zet. Dan krijg je ook de Duitse Lidl Plus aanbiedingen. Duitse IBAN koppelen was simpelweg het eenvoudigste, want toen ik het via de ASN Bank probeerde. Kreeg ik telkens foutmeldingen.

De bankverbinding is voor Lidl Pay en is ook vereist, om in de app te kunnen zien waar die laadpalen zitten en of zet bezet zijn of vrij etc. Zou best kunnen, dat je via een QR-code op die palen ook af kan rekenen via de website van Lidl. Maar daar vertrouw ik niet op..... voor hetzelfde geld werkt dat niet met je Nederlandse pinpas.

Bij de Duitse Aldi weet ik, dat je gewoon met je betaalpas kunt betalen: net zoals bij onbemande tankstations. Dus geen gedoe met laadpassen of apps. Alleen Aldi heeft geen CHAdeMO snelladers :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Curapica schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:55:
[...]
(Foto is dus auto + kenteken + laadpaalbord dat je alleen mag laden, dus niet parkeren).
Doet de gemeente toch niets mee: ik heb hier ook een foto van kenteken, van een hardleerse foutparkeerder via de app verstuurd naar de handhaving. Die automobilist heeft waarschijnlijk niet eens een belletje gekregen, want nog steeds denkt hij dat het parkeerverbod niet voor hem geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02

Politie bellen op het 0900-nummer. Die schakelen een boa in.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyMinded
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 22:06

Gisteren toevallig een ICE die op een laadplek stond gerapporteerd aan de gemeente. Vandaag al bericht gehad dat ze contact gaan opnemen met de eigenaar omdat ik een foto had meegestuurd. Dus gewoon een klacht melding maken bij de gemeente. De politie doet hier niks mee omdat het geen gevaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 08:47
Ik heb een laadpas van Enel X aantal maanden geleden gekocht. Nu heb ik sinds deze week de Travel Plus (320kw) bundel aangeschaft. In de omschrijving staat dat een gratis laadpas wordt verstuurd.

Nu wil ik voor de vakantie graag een tweede pas zodat ik 2 accounts kan gebruiken. Wordt de laadpas automatisch verstuurd ook als je er al een hebt aangeschaft of moet ik via Enel X Way Card Order a new RFID card aanklikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:00:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar bij Enel x betaal je € 16 voor de laadpas en je bent alleen goedkoper uit als je gebruik maakt van bundels. Dus je kunt dat niet vergelijken met de tarieven van Lidl, want die zijn hetzelfde ongeacht of je 1x of 100x gebruik maakt van hun snellaadpaal.
Bij travel plus zit de laadpas er gratis bij en kost een kWh ongeveer 0,31.
je moet wel een bundel afnemen, maar dat is maar 320kWh voor een maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
CrazyMinded schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:03:
[...]
Gisteren toevallig een ICE die op een laadplek stond gerapporteerd aan de gemeente. Vandaag al bericht gehad dat ze contact gaan opnemen met de eigenaar omdat ik een foto had meegestuurd. Dus gewoon een klacht melding maken bij de gemeente. De politie doet hier niks mee omdat het geen gevaar is.
Dat is een rare houding van de politie. Er is natuurlijk wel gevaar, namelijk dat mensen elkaar de hersens gaan inslaan als iemand onterecht een laadplek in beslag neemt die een ander dringend nodig heeft. En dan nog eens extra wrang als de sterke arm je in de steek laat.
Je kunt er op wachten dat dit soort dingen, na de zoveelste keer wellicht, tot escalatie kunnen leiden. Dan is het opeens wel een politiezaak terwijl ze het gewoon kunnen voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 11-04-2023 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
markweb4871 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:06:
Ik heb een laadpas van Enel X aantal maanden geleden gekocht. Nu heb ik sinds deze week de Travel Plus (320kw) bundel aangeschaft. In de omschrijving staat dat een gratis laadpas wordt verstuurd.

Nu wil ik voor de vakantie graag een tweede pas zodat ik 2 accounts kan gebruiken. Wordt de laadpas automatisch verstuurd ook als je er al een hebt aangeschaft of moet ik via Enel X Way Card Order a new RFID card aanklikken?
Je hoeft de pas niet apart te bestellen. Als je Travel Plus aanschaft wordt er automatisch een pas verstuurd. Je krijgt hier ook een mail van (orderbevestiging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:54
Eiríkr schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:59:
[...]

Politie bellen op het 0900-nummer. Die schakelen een boa in.
Heel herkenbaar hoor. Was laatst in Julianadorp en had precies hetzelfde. Dat was een Duitser maar asociaal blijft het .Wij hadden het echt nodig en moesten op zoek naar een andere lader…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Robert1962 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:36:
[...]

Heel herkenbaar hoor. Was laatst in Julianadorp en had precies hetzelfde. Dat was een Duitser maar asociaal blijft het .Wij hadden het echt nodig en moesten op zoek naar een andere lader…
Dat wordt waarschijnlijk alleen maar erger: er is een grote groep automobilisten, welke een aversie tegen electrische rijden hebben. Ze zijn ook jaloers op onze fiscale voordelen.....

Ik woon in een redelijk nette buurt in Heerlen en had de electrische auto anders niet aangeschaft. Want in tegenstelling tot andere delen van Heerlen, heb je in Heerlen Zuid al echt veel publieke laadpalen. Dus het zou eigenlijk nooit een probleem moeten zijn, om op minimaal 5 minuten lopen mijn auto aan de laadpaal te zetten.

Wel jammer dat slechts een parkeerplaats dan specifiek toegewezen is als laadplaats, want de laadpalen kunnen natuurlijk twee electrische autos tegelijkertijd opladen. Echter die tweede plek is dan vaak bezet door een ICE, omdat dit gewoon toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan123
Hachy schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:27:
[...]

Ik vond hem wel grappig.

@twan123 Buitenlandse laadpassen kunnen soms wel 4 weken onderweg zijn, heb geduld.
Dank voor je antwoord.
Twijfelen of ik een Enel X ga nemen voor de vakantie. Ik zie dat je momenteel bij de hoogste bundel de pas erbij krijgt.
De bundel is 1 maand geldig, dus als je pas dan ook ± 4 weken onderweg is, dan wordt het wel een dure pas van € 99,- als je tot die tijd niet kan laden. Pas binnen en bundel verlopen.
Of kan dat ook anders...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Marco-Peters schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:27:
[...]

Dat wordt waarschijnlijk alleen maar erger: er is een grote groep automobilisten, welke een aversie tegen electrische rijden hebben. Ze zijn ook jaloers op onze fiscale voordelen.....

Ik woon in een redelijk nette buurt in Heerlen en had de electrische auto anders niet aangeschaft. Want in tegenstelling tot andere delen van Heerlen, heb je in Heerlen Zuid al echt veel publieke laadpalen. Dus het zou eigenlijk nooit een probleem moeten zijn, om op minimaal 5 minuten lopen mijn auto aan de laadpaal te zetten.

Wel jammer dat slechts een parkeerplaats dan specifiek toegewezen is als laadplaats, want de laadpalen kunnen natuurlijk twee electrische autos tegelijkertijd opladen. Echter die tweede plek is dan vaak bezet door een ICE, omdat dit gewoon toegestaan is.
Ik woon nu in Brabant maar heb wel ± 30 jaar in Heerlen (Molenberg, Schandelen, Centum) gewoond. Zo erg is het toch niet t.o.v. andere steden?

Mijn advies zou zijn consistent de politie bellen wanneer je het ziet gebeuren.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
In veel wijken is er al een parkeerprobleem.
Als ze dan ook nog eens 2 plaatsen weghalen door er laadplaatsen van te maken zal dat niet meewerken om de tegenstanders van elektrisch rijden mee te krijgen.

Als een er veel gebruik wordt gemaakt van de paal wordt die 2de plek ook gereserveerd.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]
Ze zijn ook jaloers op onze fiscale voordelen.....
Off topic: Het loop nogal los met die fiscale voordelen.
Die zijn ter compensatie van prijsverschillen bij met name aanschaf van EV.
Dus het sommetje is ongeveer: meerkosten -/- compensatie is +/- 0.
en de fiscale voordelen zijn zo hard afgebouwd dat die in elk geval voor mij geen rol meer spelen.

On topic: kan mij dus niet voorstellen dat jaloersheid over fiscale voordelen een rol zou kunnen spelen bij het icen van een laadplek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
twan123 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:45:
[...]Dank voor je antwoord.
Twijfelen of ik een Enel X ga nemen voor de vakantie. Ik zie dat je momenteel bij de hoogste bundel de pas erbij krijgt.
De bundel is 1 maand geldig, dus als je pas dan ook ± 4 weken onderweg is, dan wordt het wel een dure pas van € 99,- als je tot die tijd niet kan laden. Pas binnen en bundel verlopen.
Of kan dat ook anders...?
Jazeker, ik heb de pas al een poosje maar gebruik die bijna nooit omdat met app ook prima werkt.
Ik zet gewoon warm en droog (in de auto) de laadsessie vast aan in de app, dan heb je nog 90 seconden om de kabel aan te sluiten. Dat lijkt kort maar meestal is ca. 15 seconden wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Jaapio_B schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:13:
[...]

In veel wijken is er al een parkeerprobleem.
Als ze dan ook nog eens 2 plaatsen weghalen door er laadplaatsen van te maken zal dat niet meewerken om de tegenstanders van elektrisch rijden mee te krijgen.

Als een er veel gebruik wordt gemaakt van de paal wordt die 2de plek ook gereserveerd.
2 plaatsen "weghalen" vind ik dan weer overdreven. Die plaatsen zijn er gewoon nog, en worden gebruikt door EV, die anders ook moesten parkeren (c.q. de ice's van de mensen die ice hebben omgewisseld voor EV).
Het gaat alleen op als er niemand staat te laden en de plek wel vrij is, gereserveerd voor EV, terwijl nergens meer gewoon geparkeerd kan worden.

Wat mij betreft is de oplossing eenvoudig: maak van elke parkeerplek een laadplek en sta dan toe dat je er ook met een ICE mag parkeren.
(Ben ik ook van de discussies af die ik nu heb met mijn mensen die geen EV willen omdat er in hun wijk geen laadpaal is en ze niet thuis kunnen laden :) .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
Toch kan het plaatsen van een laadpaal er voor zorgen dat de parkeerdurk hoger wordt in een wijk.
Veel laadpalen worden ook gebruikt door mensen die de auto wel op hun eigen terrein kunnen parkeren.

Dit kan zijn omdat het energietarief aan de paal lager is dan thuis of door het prijsplafond.

Of zoals in mijn geval iemand die een plaats heeft in een parkeergarage en er vanuit de vve nog een weerstand is tegen het plaatsen van een laadpunt in de garage.
Ja, ik kan tegen de vve in gaan en een laadpaal laten plaatsen maar waarom zou ik als er voor mijn deur ook een openbare paal staat.

Het beste zou idd zijn dat alle parkeerplaatsen worden voorzien van een laadpaal maar dat zal nog wel een flink aantal jaren duren.

[ Voor 10% gewijzigd door Jaapio_B op 12-04-2023 00:02 ]

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
In de buurt woont een 'enthousiasteling' die de palen onbruikbaar maakt door de laadpoort dicht te kitten/lijmen. Althans, ik hoop dat enkelvoud de juiste term is.

Beweegredenen? Geen idee. Jaloezie? Inname van parkeerplaatsen? Kronkel in de bovenkamer of een combinatie hiervan? Het zal... Kansloos, dat wel. In ons geval levert het zelfs een parkeerplaats op, want wij zijn van twee benzinewagens naar één EV gegaan.

We hebben wel de pech dat een EV-rijdende buurtgenoot altijd net iets eerder thuis is dan wij. Maar ja, stukje lopen is ook gezond en vooralsnog is 2x laden per week ruim voldoende voor ons gebruik. Geen eigen oprit, maar wel voldoende oplaadpunten in de buurt. Anders waren we er ook niet aan begonnen. Zou wel fijn zijn als andere mensen de boel heel laten. Maar ja, dat is met alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
-MD- schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:03:
In de buurt woont een 'enthousiasteling' die de palen onbruikbaar maakt door de laadpoort dicht te kitten/lijmen. Althans, ik hoop dat enkelvoud de juiste term is.

Beweegredenen? Geen idee. Jaloezie? Inname van parkeerplaatsen? Kronkel in de bovenkamer of een combinatie hiervan? Het zal... Kansloos, dat wel. In ons geval levert het zelfs een parkeerplaats op, want wij zijn van twee benzinewagens naar één EV gegaan.

We hebben wel de pech dat een EV-rijdende buurtgenoot altijd net iets eerder thuis is dan wij. Maar ja, stukje lopen is ook gezond en vooralsnog is 2x laden per week ruim voldoende voor ons gebruik. Geen eigen oprit, maar wel voldoende oplaadpunten in de buurt. Anders waren we er ook niet aan begonnen. Zou wel fijn zijn als andere mensen de boel heel laten. Maar ja, dat is met alles.
Die "enthousiasteling" zou ik persoonlijk "vandaal" noemen.
En met huidige technologie eenvoudig te betrappen. Een wildcamera van een paar tientjes lijkt me wel geschikt.
Dan kunnen ze de zieligerd een gepaste behandeling aanbieden, lijkt me geval voor de psychiater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
eltron schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:13:
[...]
On topic: kan mij dus niet voorstellen dat jaloersheid over fiscale voordelen een rol zou kunnen spelen bij het icen van een laadplek
Nee dat is natuurlijk omdat het voorheen een gewone parkeerplaats was: ik heb echt met mijn buren gesproken, ook even gepeild of ze er een probleem mee zouden hebben als er een laadpaal voor de deur kwam.

Het probleem alleen is: er staat al binnen 300 meter een laadpaal, dus dan voldoe ik niet aan de voorwaarden om eentje bij de gemeente aan te vragen. Wilde ik namelijk wel doen. Maar mijn buren die hadden er geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Jaapio_B schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:58:
Toch kan het plaatsen van een laadpaal er voor zorgen dat de parkeerdurk hoger wordt in een wijk.
Veel laadpalen worden ook gebruikt door mensen die de auto wel op hun eigen terrein kunnen parkeren.

Dit kan zijn omdat het energietarief aan de paal lager is dan thuis of door het prijsplafond.
Ja dat is hier in Limburg het geval: € 0,39 per kWh is echt lager, den het prijsplafond voor energie. Ik wil niet zeggen dat de laadpalen altijd bezet zijn. Echter de laadpaal bij het sportcomplex, die is wel telkens bezet als wij er langs lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Eiríkr schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:45:
[...]
Mijn advies zou zijn consistent de politie bellen wanneer je het ziet gebeuren.
Ik bel de politie niet meer: die heb ik ook al tig keer voor drugsoverlast gebeld en overlast van dat scootertuig. De politie die komt hier toch niet voor en de handhaving, die maakt er alleen prioriteit van in het centrum gebied.

Tevens hanteert de handhaving dubbele standaarden: toen hier een muziek festival plaats vond, stond de hele straat vol geparkeerd. Waar een parkeerverbod geldt. Daar heb ik op die dag 3x melding gemaakt van. Kreeg ik uiteindelijk een email, dat ze besloten hadden om niet te handhaven.

Kijk dat is Nederland: in Duitsland had iedere auto gewoon een boete gekregen en was ook nog de afsleepdienst erbij gehaald, omdat ze de doorgang van het vrachtverkeer naar de supermarkt zo belemmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Marco-Peters schreef op woensdag 12 april 2023 @ 06:38:
[...]
Het probleem alleen is: er staat al binnen 300 meter een laadpaal, dus dan voldoe ik niet aan de voorwaarden om eentje bij de gemeente aan te vragen. Wilde ik namelijk wel doen. Maar mijn buren die hadden er geen probleem mee.
Gewoon doen. In Leiden waren ze na dekking uitbreiden alnaar verdichting van het netwerk aan het kijken, maar was er een vergelijkbare regel. Toch een aanvraag gedaan (en na verhuizing nog een) en beide keren kwam er een extra paal. Men kon zien dat er ook echt veel geladen werd, dus die extra paal had ook echt zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:58
Ik probeer een koppeling te maken tussen &Charge en Maingau, via de Maingau app, maar ik krijg onderstaande foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HExLWm-TmcP3xHgnDJcAvNp7dcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFoySzyybKrpQTndGyfx36N7.jpg?f=fotoalbum_large

In maingau app gedrukt op 'Link to &Charge'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25_cw3eN4DyjY7Rvg7uKVMvoxgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eK2nRl4U3Aykh7YUpK6oKj9q.jpg?f=fotoalbum_large

Doe ik iets fout?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
marcieking schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:31:
[...]

Gewoon doen. In Leiden waren ze na dekking uitbreiden alnaar verdichting van het netwerk aan het kijken, maar was er een vergelijkbare regel. Toch een aanvraag gedaan (en na verhuizing nog een) en beide keren kwam er een extra paal. Men kon zien dat er ook echt veel geladen werd, dus die extra paal had ook echt zin.
Bedankt voor de tip: ik heb toch even het formulier ingevuld bij Vattenfall. Zelfs al zou ik er zelf niet regelmatig gebruik van maken, wat ik betwijfel eerlijk gezegd. Want als wij een lange reis gaan maken, dan wil je natuurlijk met een volle accu kunnen vertrekken.

Ben benieuwd of er een ook eentje gaat komen: zullen de buren misschien niet zo leuk vinden, want dat betekend dat een parkeerplaats dan verboden terrein is voor ICE's. Maar ik heb gepeild en ook getuige, hoe de meeste mensen hier parkeren ( netjes ) zullen ze er waarschijnlijk niet zo'n groot drama van maken.

Ik weet wel nog, dat vorig jaar hier in de buurt een bewoner totaal not amused was over de publieke laadpaal die voor haar deur gekomen was. Enige wat die mensen niet realiseren: zodra ze zelf de overstap naar electrische rijden maken, mogen ook zij gebruik maken van die laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07
eltron schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:22:
[...]

Dat is een rare houding van de politie. Er is natuurlijk wel gevaar, namelijk dat mensen elkaar de hersens gaan inslaan als iemand onterecht een laadplek in beslag neemt die een ander dringend nodig heeft. En dan nog eens extra wrang als de sterke arm je in de steek laat.
Je kunt er op wachten dat dit soort dingen, na de zoveelste keer wellicht, tot escalatie kunnen leiden. Dan is het opeens wel een politiezaak terwijl ze het gewoon kunnen voorkomen.
Sorry, maar zo IS de politie tegenwoordig.

Ik woon aan een dorpse 30KM weg waar bijna 1.000 voertuigen per dag langs komen,
en waarvan 85% (ja geen tikfout!) te hard rijden.

Hoogste snelheid personenvoertuig 124 Km/h (wederom GEEN tikfout)
Hoogste snelheid vrachtauto 82Km/h

afgelopen 10 jaar 3x!!!! politie gezien en maar énkele bekeuringen.

Als we dan vragen WAAROM niet bekeuren va bv 40km/H...

antwoord:
ja, dan kunnen we wel bezig blíjven...

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
[...]

De vorige keer dat ik boodschappen deed, wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
Nvm. Deels off-topic en reactie op user die kennelijk alleen wilt ranten.

[ Voor 95% gewijzigd door -MD- op 13-04-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 02:08
-MD- schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:10:
@eltron @Hansieo Het is ook een lastig onderwerp. Je kunt er heel zwart/wit naar kijken, maar er zijn meer factoren die spelen. Ik heb een 'blauwe' achtergrond dus ik sta er wel een beetje gekleurd in.

Laadpalen en parkeervakken. Zowel de beleidsmakers als de wetgever lopen achter de feiten aan. Een willekeur van borden/markeringen en wijzen van handhaving. Dan ook nog artikelen zoals: 'Laadpaalkleven mag in principe, oordeelt de Hoge Raad', uitspraak hier. Maar in bezwaar gaan werkt niet altijd (klik). Ook nog een blog hierover van de op Tweakers bekende Arnoud Engelfriet. Dan moet je ook nog constateren dat iemand er langer staat zonder op te laden of te verplaatsen. Ouderwetse krijtstreepjes op de band/grond, foto van het oplaadscherm/paal. En met een goed verhaal kun je daar nog steeds geen waterdicht verhaal van maken. Komt er dan ook nog een hoge werkdruk bij waar sommige regio's mee te maken hebben... Hoeveel prioriteit heeft het dan om om moment A iets te constateren en dan X uur later op moment B nogmaals te controleren. Dat dan ook door dezelfde ambtenaar, anders krijg je een veelvoud aan administratie (als je het goed wilt doen).

Snelheid. Het klopt, je kunt bezig blijven. Moet je het dan niet doen? Nee, maar misschien liggen de prioriteiten simpelweg elders. Dit antwoord is in ieder geval niet volledig om ook maar enigszins begrip te kweken. Ik zou sowieso eens beginnen bij de gemeente. Een 30 km weg moet ook wel enigszins ingericht zijn als een 30 km weg...

Om ook maar meteen die suggestie onderuit te halen: ik heb zelf eens de gemeente aangeschreven vanwege vrachtverkeer dat hier door de wijk heen dendert als de doorgaande wegen vol staan en het huis lekker laat schudden en scheuren. Reactie van de gemeente: 'het is openbare weg en daar kunnen we niet handhaven'... Tja, wat moet je met zo'n stupide antwoord.

Ik snap de frustraties, heb ze zelf ook. Maar wat betreft laadpalen ligt die bal m.i. niet bij de handhaving. Of beleidsmakers maken duidelijker regels die te handhaven zijn, maar het lijkt mij interessanter als laadpaalaanbieders een idle-tarief gaan invoeren. Uitzondering 22:00-08:00 en gaat in na 2u o.i.d. en 10 cent per minuut lijkt mij een prima tarief.
Met idle tarieven ga je compleet voorbij aan de mensen die 's avonds/'s nachts werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
@gremsems Nee hoor, ik denk dat dat wel meevalt. Overdag ben ik te laat thuis en zijn mijn buurtgenoten eerder. Na nachtdiensten heb ik parkeerplek zat en kan ik mijn laadsnelheid verlagen zodat opladen wat langer duurt. Zonder idle-fee heb je misschien ook geen plek want sommigen laten de wagen dan gerust een paar dagen staan. Na avonddiensten heb je zonder idle-fee misschien ook geen plek, want, sommigen laten de wagen dan gerust de gehele avond en nacht staan. Dan heb ik het nog niet over eventuele laadmogelijkheden op het werk of dat (hoop ik voor ze) mensen die nachtdiensten werken geen woon-werk verkeer hebben van honderden kilometers en zodoende meerdere dagen met een lading kunnen doen.

Ik zie geen problemen. Maar goed, dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:04

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

-MD- schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:10:
@eltron @Hansieo
...... maar het lijkt mij interessanter als laadpaalaanbieders een idle-tarief gaan invoeren. Uitzondering 22:00-08:00 en gaat in na 2u o.i.d. en 10 cent per minuut lijkt mij een prima tarief.
Ik begrijp ook niet dat niet elke laadpaalaanbieder al lang een idle-tarief heeft. Het zijn toch al stuk voor stuk boeven met hun tarieven en een idle-tarief is voor hun echt 'gratis-geld'.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
@Danfoss Eens. Ik denk dat het klanten ook afschrikt dus wil niemand er mee beginnen (behalve Tesla natuurlijk). Daar valt overigens ook wel wat voor te verzinnen. Laat de klanten maar kiezen:
- een lager kWh tarief en een idle-tarief (na bijv 2 uur),
- een hoger kWh tarief zonder idle-tarief (of die pas na 8u start bijvoorbeeld).

Kun je zelf kiezen of je rekening wilt houden met anderen en is er die incentive om iets goedkoper uit te zijn. Dan krijg je natuurlijk 'ja maar ik heb nachtdienst en dan betaal ik meer'. Dat is nog steeds een keuze want je kunt ook laden als je wakker bent geworden en al die kantoorlui nog in de file naar huis moeten, maar jij kunt gewoon voor de deur parkeren of hoeft geen vrije dag te nemen doordeweeks voor een rustig diergaardebezoek ofzo. Niet alles is voor iedereen even gunstig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CD130nl
Hansieo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:07:
[...]

Sorry, maar zo IS de politie tegenwoordig.

Ik woon aan een dorpse 30KM weg waar bijna 1.000 voertuigen per dag langs komen,
en waarvan 85% (ja geen tikfout!) te hard rijden.

Hoogste snelheid personenvoertuig 124 Km/h (wederom GEEN tikfout)
Hoogste snelheid vrachtauto 82Km/h

afgelopen 10 jaar 3x!!!! politie gezien en maar énkele bekeuringen.

Als we dan vragen WAAROM niet bekeuren va bv 40km/H...

antwoord:
ja, dan kunnen we wel bezig blíjven...
Klinkt meer alsof de wegbeheerder werk te doen heeft. Fysiek onmogelijk maken is natuurlijk handiger dan een racebaan aanleggen en dan om de politie roepen om te handhaven…

Sorry… beetje off-topic wel 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07
ontopic is fijn... :Y

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 13-04-2023 14:58 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
marcieking schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:31:
[...]

Ik had een uur later al een afwijzing: er wordt schijnbaar al een laadpaal aangelegd, vlakbij mij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Ik heb mijn NL X Way maandbudget aan kWh verbruikt. Over een paar dagen, op 17 april is de activation/expiration date. Nu probeerde ik Pay per Use Basic te activeren maar ik krijg een foutmelding. Ook zie ik in een oranje hokje ,rechts boven "Updating en er onder "4 days left" Is mijn ervaring herkenbaar ?

Het was eigenlijk mijn bedoeling om nog voor de nieuwe ingevoerde tarieven/ kWh budgetten Pay per Use te activeren maar mogelijk ben ik daar al te laat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StijnC
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-12-2024
Cass schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:14:
Ik heb mijn NL X Way maandbudget aan kWh verbruikt. Over een paar dagen, op 17 april is de activation/expiration date. Nu probeerde ik Pay per Use Basic te activeren maar ik krijg een foutmelding. Ook zie ik in een oranje hokje ,rechts boven "Updating en er onder "4 days left" Is mijn ervaring herkenbaar ?

Het was eigenlijk mijn bedoeling om nog voor de nieuwe ingevoerde tarieven/ kWh budgetten Pay per Use te activeren maar mogelijk ben ik daar al te laat mee?
Ben ook nog aan het wachten tegen dat mijn nieuw pakket geactiveerd wordt (travel plus). Vroeger kon ik ook gewoon wisselen naar pay per use en dan opnieuw een nieuw pakket activeren, maar veronderstel met hun nieuwe pakketten dat dit (even?) niet gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:56:
[...]

Bedankt voor de tip: ik heb toch even het formulier ingevuld bij Vattenfall. Zelfs al zou ik er zelf niet regelmatig gebruik van maken, wat ik betwijfel eerlijk gezegd. Want als wij een lange reis gaan maken, dan wil je natuurlijk met een volle accu kunnen vertrekken.

Ben benieuwd of er een ook eentje gaat komen: zullen de buren misschien niet zo leuk vinden, want dat betekend dat een parkeerplaats dan verboden terrein is voor ICE's. Maar ik heb gepeild en ook getuige, hoe de meeste mensen hier parkeren ( netjes ) zullen ze er waarschijnlijk niet zo'n groot drama van maken.

Ik weet wel nog, dat vorig jaar hier in de buurt een bewoner totaal not amused was over de publieke laadpaal die voor haar deur gekomen was. Enige wat die mensen niet realiseren: zodra ze zelf de overstap naar electrische rijden maken, mogen ook zij gebruik maken van die laadpaal.
Het is dus een transitievraagstuk. En niet minder parkeerplekken, maar anders verdeeld.
Plus hoe meer EV en hoe meer parkeerplekken met laadmogelijkheid, hoe kleiner het transitievraagstuk wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
StijnC schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:53:
[...]
Ben ook nog aan het wachten tegen dat mijn nieuw pakket geactiveerd wordt (travel plus). Vroeger kon ik ook gewoon wisselen naar pay per use en dan opnieuw een nieuw pakket activeren, maar veronderstel met hun nieuwe pakketten dat dit (even?) niet gaat.
Je kunt nu nog maar één keer per maand wisselen.
dus als je aan de travel plus tekort komt heb je twee accounts nodig.
Wel van belang om dan de oude te switchen naar pay per use, anders heb je op enig moment twee bundels tegelijk die je niet binnen maand op maakt wellicht.
Ik weet overigens niet hoe snel je van pay per use naar bundel terug kan switchen. Verwacht dat dit zonder tijdsbeperking kan, maar als pay per use ook minimaal maand moet duren dan heb je wellicht nog 3e account nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:13:
[...]

Ik had een uur later al een afwijzing: er wordt schijnbaar al een laadpaal aangelegd, vlakbij mij in de buurt.
Niet bij neerleggen. Wat is in de buurt? norm is 250 meter of zo.
en als die teveel bezet is moet er nog één komen. Krachten bundelen, samen aanvragen kan ook helpen. Toon maar aan dat er bijvoorbeeld 5 of meer EV voor zelfde laadpaal zijn. Of dwing af dat je wel thuis mag laden met verlengkabel over stoep etc.

Die middeleeuwse benadering dat het vroeger ook zonder laadpaal kon is niet meer houdbaar.

Pagina: 1 ... 43 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2