[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Marco-Peters schreef op woensdag 12 april 2023 @ 06:38:
[...]

Nee dat is natuurlijk omdat het voorheen een gewone parkeerplaats was: ik heb echt met mijn buren gesproken, ook even gepeild of ze er een probleem mee zouden hebben als er een laadpaal voor de deur kwam.

Het probleem alleen is: er staat al binnen 300 meter een laadpaal, dus dan voldoe ik niet aan de voorwaarden om eentje bij de gemeente aan te vragen. Wilde ik namelijk wel doen. Maar mijn buren die hadden er geen probleem mee.
Is bij jou binnen 300m de norm?
Toen ik de laadpaal bij onze wijk aanvroeg ging het ook om de laaddruk op de bestaande palen. Er waren er al 4 (x2) binnen 300m en is toch één bijgeplaatst. Nu dus 5 laadpalen (10 laadaansluitingen) binnen 300m en dat werkt goed, worden intensief gebruikt, maar er is er altijd wel één vrij. Inmiddels een stuk of 30 (PH)EV in de wijk en stijgend. En veel ook laadmogelijkheid op de oprit, maar ja als je daar 0,80/kWh moet betalen en in de wijk 0,30/kWh is de keus weer snel gemaakt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hansieo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:07:
[...]

Sorry, maar zo IS de politie tegenwoordig.

Ik woon aan een dorpse 30KM weg waar bijna 1.000 voertuigen per dag langs komen,
en waarvan 85% (ja geen tikfout!) te hard rijden.

Hoogste snelheid personenvoertuig 124 Km/h (wederom GEEN tikfout)
Hoogste snelheid vrachtauto 82Km/h

afgelopen 10 jaar 3x!!!! politie gezien en maar énkele bekeuringen.

Als we dan vragen WAAROM niet bekeuren va bv 40km/H...

antwoord:
ja, dan kunnen we wel bezig blíjven...
Ik heb ook wel mijn frustraties t.a.v. politie, maar blijf wel uitgaan van de bedoeling.
Zij kunnen zichzelf, en de samenleving, een hoop ellende besparen, door te handhaven voordat het escaleert.
En dat hoeft niet eens per se met boetes. Een wijkagent met mensenkennis die het gesprek aan gaat over (a)sociaal gedrag, kan wonderen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
eltron schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:22:
[...]

Is bij jou binnen 300m de norm?
Toen ik de laadpaal bij onze wijk aan vroeg ging het ook om de laaddruk op de bestaande palen. Er waren er al 4 (x2) binnen 300m en is toch één bijgeplaatst. Nu dus 5 laadpalen (10 laadaansluitingen) binnen 300m en dat werkt goed, worden intensief gebruikt, maar er is er altijd wel één vrij. Inmiddels een stuk of 30 EV in de wijk en stijgend. En veel ook laadmogelijkheid op de oprit, maar ja als je daar 0,80/kWh moet betalen en in de wijk 0,30/kWh is de keus weer snel gemaakt.
Ja 300m is de norm: daarom dacht ik al dat het aanvragen niet de moeite waard was. Maar wat blijkt nu het geval te zijn. Bij mij achterom, in een van de zijstraatjes komt op 70m lopen al een laadpaal.

Hij staat er nog niet: maar deze was in ontwikkeling en daarom werd mijn aanvraag dus afgewezen. Ik ben echter toch niet van plan om regelmatig van die laadpalen gebruik te maken, want er zijn goedkoper opties beschikbaar. Alleen ik moet dan een stukje rijden gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:55
Cass schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:14:
Ik heb mijn NL X Way maandbudget aan kWh verbruikt. Over een paar dagen, op 17 april is de activation/expiration date. Nu probeerde ik Pay per Use Basic te activeren maar ik krijg een foutmelding. Ook zie ik in een oranje hokje ,rechts boven "Updating en er onder "4 days left" Is mijn ervaring herkenbaar ?

Het was eigenlijk mijn bedoeling om nog voor de nieuwe ingevoerde tarieven/ kWh budgetten Pay per Use te activeren maar mogelijk ben ik daar al te laat mee?
Zelfde hier, maar paar dagen eerder, onmogelijk om te switche naar pay per use basic. Ticket aangemaakt en vrij snel reactie, je wijzigt binnen 1 dag naar travel pakket. Ik weer terug mailen, dat ik dat niet wil... Uitleg dat ik kan wisselen zodra travel actief is. Wederom uitgegelegd at ik per oude voorwaarden wil wisselen voordat ik naar travel overga.

Je raadt het al, heb nu travel pakket, nog maar een keer gemail en nu de opmerking dat ik nu pay per use kan aanvragen en als ik de travel bundel de hele maand niet gebruik ik na afloop een refund kan aanvragen.. Gaat weer lekker dus.. Ze hebben de nieuwe regels (wisselen xx dagen voor einde bundel, gewoon ook op de oude bundels toegepast blijkbaar.

Zou even aan de bel trekken zodat je iets op papier hebt staan, waan waarschijnlijk wordt er gewoon minimaal 1 maand aan bundel afgeschreven bij je.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Kird03 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:39:
[...]

Zelfde hier, maar paar dagen eerder, onmogelijk om te switche naar pay per use basic. Ticket aangemaakt en vrij snel reactie, je wijzigt binnen 1 dag naar travel pakket. Ik weer terug mailen, dat ik dat niet wil... Uitleg dat ik kan wisselen zodra travel actief is. Wederom uitgegelegd at ik per oude voorwaarden wil wisselen voordat ik naar travel overga.

Je raadt het al, heb nu travel pakket, nog maar een keer gemail en nu de opmerking dat ik nu pay per use kan aanvragen en als ik de travel bundel de hele maand niet gebruik ik na afloop een refund kan aanvragen.. Gaat weer lekker dus.. Ze hebben de nieuwe regels (wisselen xx dagen voor einde bundel, gewoon ook op de oude bundels toegepast blijkbaar.

Zou even aan de bel trekken zodat je iets op papier hebt staan, waan waarschijnlijk wordt er gewoon minimaal 1 maand aan bundel afgeschreven bij je.
Heb ik ook maar staat bij mij in de app dat de overgang naar Pay per Use plaatsvindt na 30 dagen en dus tot die tijd op “Updating” blijft staan. Hoor graag of dat ook na 30 dagen gebeurd maar dan is er dus niets aan de hand.

Er staat ook dat je dus nog tot einde maand je bundel kan leeggebruiken, terwijl je vroeger dus je resterende tegoed gelijk kwijt was als je switchte naar PayPerUse.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bY15MEPtGPeq4kGpCxt6ZkaQzBk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VL2kY9ArniWfnjAlXRev9fWr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykC1FvbjFkTSatksRyFkJWxCNQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MBH1ctvf2i74icVoTIrbXGRg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-285mCieOKemUYWSS8hTrZc0zds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qLOZTP2j2oG5zFXHulwTFtlk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Malarky op 13-04-2023 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TissueAndLube
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-03-2024
eltron schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:17:
[...]

Niet bij neerleggen. Wat is in de buurt? norm is 250 meter of zo.
en als die teveel bezet is moet er nog één komen. Krachten bundelen, samen aanvragen kan ook helpen. Toon maar aan dat er bijvoorbeeld 5 of meer EV voor zelfde laadpaal zijn. Of dwing af dat je wel thuis mag laden met verlengkabel over stoep etc.

Die middeleeuwse benadering dat het vroeger ook zonder laadpaal kon is niet meer houdbaar.
Gemeente kan gewoon inzien hoeveel en wanneer de bestaande palen gebruikt worden en op basis daarvan beslissen of er meer palen moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Er zijn weer prijs veranderingen. Zo kun je in Amsterdam bij Vattenval met Vattenval pas voor 68 cent laden maar met de Bosh voor 41 cent.
Bij Total kun je met de Eflux pas ook voor 41 cent laden. Alleen in Amsterdam anders is het 62 cent.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

De PostNL-app geeft bij mij aan dat er een brief uit Duitsland onderweg is, dus ESB heeft woord gehouden en voor degenen die hem op tijd aangevraagd hebben inderdaad een pas verstuurd.

Edit: dat was een pas van KIA Charge, die ik ook maar vast besteld had zonder abonnement, voor als ESB niet zou leveren.

[ Voor 25% gewijzigd door marcieking op 14-04-2023 09:34 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
Malarky schreef op donderdag 13 april 2023 @ 04:36:
[...]

Heb ik ook maar staat bij mij in de app dat de overgang naar Pay per Use plaatsvindt na 30 dagen en dus tot die tijd op “Updating” blijft staan. Hoor graag of dat ook na 30 dagen gebeurd maar dan is er dus niets aan de hand.

Er staat ook dat je dus nog tot einde maand je bundel kan leeggebruiken, terwijl je vroeger dus je resterende tegoed gelijk kwijt was als je switchte naar PayPerUse.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik had een oude bundel die ik had opgebruikt een week terug met een vervaldatum vandaag 13/9. De travel plus aangekocht 1 week terug maar die zal pas geactiveerd worden vandaag. Als ik het goed begrijp dan kan je maar 1 per maand meer een bundel aankopen en als die is opgebruikt zit je op het pay per use tarief. Na de vervaldatum kan je terug een bundel activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:59
marcieking schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:49:
De PostNL-app geeft bij mij aan dat er een brief uit Duitsland onderweg is, dus ESB heeft woord gehouden en voor degenen die hem op tijd aangevraagd hebben inderdaad een pas verstuurd.
Ik ben dan wel benieuwd of het t.z.t. wel mogelijk is om je abonnement bij ESB een paar maanden te stoppen (omdat een andere aanbieder even goedkoper is) en daarna weer te starten met dezelfde lage tarieven - of dat ze het dan wel exclusief voor lokale duitsers houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:24
marcieking schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:49:
Ben benieuwd ik heb nog steeds geen mail ontvangen. In de postnl app (net geinstalleerd) geen bericht en de url werkt ook weer eens niet (403 forbidden). https://esb.emobilitycloud.com/en/login

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
Wingie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:49:
[...]

Ben benieuwd ik heb nog steeds geen mail ontvangen. In de postnl app (net geinstalleerd) geen bericht en de url werkt ook weer eens niet (403 forbidden). https://esb.emobilitycloud.com/en/login
Hier ook de reactie gehad dat ik de pas alsnog krijg. Maar er is nog niks onderweg, ondanks dat ik hem gelijktijdig met andere tweakers heb besteld.
De link werkt hier wel maar laatst had ik ook die foutmelding. Even de browsergegevens wissen of incognito gebruiken en het werkt wel.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve79
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:40

Steve79

wie weet!?

Ik heb mijn ESB pas 22 maart besteld, nog niks vernomen. Ik wacht het wel rustig af.
Inloggen op de site is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:24
Headshot_NL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:54:
[...]

Hier ook de reactie gehad dat ik de pas alsnog krijg. Maar er is nog niks onderweg, ondanks dat ik hem gelijktijdig met andere tweakers heb besteld.
De link werkt hier wel maar laatst had ik ook die foutmelding. Even de browsergegevens wissen of incognito gebruiken en het werkt wel.
Thanks incognito werkt wel , zie nu ook een eerste rekening van 0 euro. Ik wacht rustig af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 19:44
Enel X Way app blijft hangen op inlogscherm, tenzij cookies/gegevens worden gewist.

Iemand die dit herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
freegeek schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:05:
[...]
ik had een oude bundel die ik had opgebruikt een week terug met een vervaldatum vandaag 13/9. De travel plus aangekocht 1 week terug maar die zal pas geactiveerd worden vandaag. Als ik het goed begrijp dan kan je maar 1 per maand meer een bundel aankopen en als die is opgebruikt zit je op het pay per use tarief. Na de vervaldatum kan je terug een bundel activeren.
Je moet het zien als een abonnement waarbij je per maand (kan op elke dag ingaan) een bundel kWh krijgt voor een vast tarief; heb je binnen die maand meer kWh nodig dan betaal je daarvoor het hoge Pay per Use-tarief.

Als je je abonnement bij Enel-X niet hebt aangepast dan krijg je bij ingang van een nieuwe maand weer een nieuwe bundel en worden de kosten daarvoor afgeschreven. Heb je je abonnement wel aangepast dan gaat die wijziging in per eind van de maand.

Het is dus niet zo dat je eenmalig een bundel koopt, deze bundel wordt automatisch elke maand vernieuwd zolang je niet zelf je abonnement aanpast.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
@Wesco Dat laatste was al zo.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
MarkV6 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:57:
Er zijn weer prijs veranderingen. Zo kun je in Amsterdam bij Vattenval met Vattenval pas voor 68 cent laden maar met de Bosh voor 41 cent.
Bij Total kun je met de Eflux pas ook voor 41 cent laden. Alleen in Amsterdam anders is het 62 cent.
en als je een equans laadpaal hebt kost het 34 cent [cpo].

Gelukkig worden alle vattenfallpalen binnenkort equans [ze zijn bezig!], tot die tijd zuigt vattenfall alle laatste beetje winstmaximalisatie van de gebruikers -.-

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Opvallend verschil in Utrecht sinds ze prijspariteit hebben losgelaten met ingang van dit kwartaal (was een eerdere reden waarom de prijzen zo dicht bij elkaar lagen):
WeDriveSolar LMS - 42 cent
InCharge Vattenfal - 46 cent
PitPoint/Total - 70 cent
EQUANS - 75 cent

WeDriveSolar heeft in Utrecht en omgeving (Houten, Nieuwegein) zo'n 13.000 zonnepanelen op daken liggen, o.a. op scholen, en ook twee battery packs (Jaarbeurs, Kanaleneiland), die zijn aangemerkt als buffers. Energietransitie begint z'n beslag te krijgen: eigen (lokale) energie is goedkoper en móet weg, anders negatieve prijs, ergo lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Simply1337 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:45:
[...]
Gelukkig worden alle vattenfallpalen binnenkort equans
Met een Vattenval paal en pas is in Zaandam en Haarlem nu al 34 cent. Zou Bosch dan een gunstig contact hebben afgesloten dat ze de helft onder cpo zitten? Bestaat cpo wel?
Op een Vattenval paal zijn hier zijn ongeveer alle pasjes goedkoper dan een Vattenval pas.

De Vattenfall palen zijn heel lang goedkoop gebleven door een jaarcontract. En nu de duurste. Dus die prijsverlaging zal ook wel een jaar duren.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Simply1337 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:45:
[...]
Gelukkig worden alle vattenfallpalen binnenkort equans [ze zijn bezig!], tot die tijd zuigt vattenfall alle laatste beetje winstmaximalisatie van de gebruikers -.-
In heel Nederland?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 02:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
nannoe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:36:
Opvallend verschil in Utrecht sinds ze prijspariteit hebben losgelaten met ingang van dit kwartaal (was een eerdere reden waarom de prijzen zo dicht bij elkaar lagen):
WeDriveSolar LMS - 42 cent
InCharge Vattenfal - 46 cent
PitPoint/Total - 70 cent
EQUANS - 75 cent

WeDriveSolar heeft in Utrecht en omgeving (Houten, Nieuwegein) zo'n 13.000 zonnepanelen op daken liggen, o.a. op scholen, en ook twee battery packs (Jaarbeurs, Kanaleneiland), die zijn aangemerkt als buffers. Energietransitie begint z'n beslag te krijgen: eigen (lokale) energie is goedkoper en móet weg, anders negatieve prijs, ergo lagere prijs.
Waar zie je deze nieuwe prijzen? Want in de Laadpaal app (die de CPO prijzen zou moeten geven) zie ik nog steeds prijzen van € 0,73 tot € 0,75 voor alle vier de aanbieders...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Laadpalen, om het maar zo duister mogelijk te houden:

Was Wordt
Newmotion ShellWaar bemoeit fossiel zich mee
Total Energies GreenfluxOlie stopt ermee
Vattenfall EquansElektriciteit producent stopt ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Wesco schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:05:
[...]

Waar zie je deze nieuwe prijzen? Want in de Laadpaal app (die de CPO prijzen zou moeten geven) zie ik nog steeds prijzen van € 0,73 tot € 0,75 voor alle vier de aanbieders...
Yep, vreemde is: bij de LMS apps zie ik inderdaad ook nog 73-75 cent. Terwijl bijvoorbeeld WDS op het LMS back-end draait.

Dit zijn de prijzen bij Chargepoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
MarkV6 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:06:
Laadpalen, om het maar zo duister mogelijk te houden:

Was Wordt
Newmotion ShellWaar bemoeit fossiel zich mee
Total Energies GreenfluxOlie stopt ermee
Vattenfall EquansElektriciteit producent stopt ermee
Ja, maar Vattenfall dus niet in heel Nederland.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

En InCharge Vattenfal is omdat ze aanbesteding zijn kwijtgeraakt. Ze stoppen er niet mee, de palen in Utrecht blijven bijvoorbeeld gewoon van InCharge Vattenfal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
MarkV6 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:39:
[...]

Met een Vattenval paal en pas is in Zaandam en Haarlem nu al 34 cent. Zou Bosch dan een gunstig contact hebben afgesloten dat ze de helft onder cpo zitten? Bestaat cpo wel?
Op een Vattenval paal zijn hier zijn ongeveer alle pasjes goedkoper dan een Vattenval pas.

De Vattenfall palen zijn heel lang goedkoop gebleven door een jaarcontract. En nu de duurste. Dus die prijsverlaging zal ook wel een jaar duren.
Ah metropool amsterdam (MRA), volgens mra is dat 62 cent cpo.
https://www.mra-e.nl/vragen-en-antwoorden/

gemeente amsterdam valt er buiten

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dit is natuurlijk wel een beetje onderdeel van het grote probleem dat er zoveel variaties in de kosten per eenheid zijn. Regio, stad, aanbieder. Bij fossiele brandstoffen is dat een stuk transparanter niet in de laatste plaats omdat je de prijs per eenheid op een grote zuil ziet zodra je aan komt rijden.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Aan de andere kant, je kunt er ook niets aan doen. Als ik bij een Shell-station aan kom rijden is er geen pasje dat ik kan pakken waarmee ik 50-60% van de prijs op de paal af kan halen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

marcieking schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:46:
Aan de andere kant, je kunt er ook niets aan doen. Als ik bij een Shell-station aan kom rijden is er geen pasje dat ik kan pakken waarmee ik 50-60% van de prijs op de paal af kan halen.
Maar het is in ieder geval transparant. Dat is het opladen van je EV nu niet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
marcieking schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:46:
Gunner schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:57:
[...]

Maar het is in ieder geval transparant. Dat is het opladen van je EV nu niet.
Exact, want nu rijden we toch ook die dure tankstations voorbij.
Dus die laadpalen moeten dan vanzelf prijzen gaan verlagen om aantrekkelijk te worden.

Daar heb je dan geen 'speciale' pas voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Malarky schreef op donderdag 13 april 2023 @ 04:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de print screen zie ik geen bevestiging dat je Pay per Use hebt geselecteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mapoev
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-01-2024
Cass schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:35:
[...]

In de print screen zie ik geen bevestiging dat je Pay per Use hebt geselecteerd.
Hier zelfde situatie. Ik zie ook niet dat ik naar Pay per Use ga of deze heb geselecteerd. Er staat Updating... verloopdatum 18/4 (4 days left).
Dan zal ik aangeven of dit ook echt gebeurt...

Tesla Model 3 SR+ / Zoe R135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
demonic schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:00:
[...]

[...]

Dus die laadpalen moeten dan vanzelf prijzen gaan verlagen om aantrekkelijk te worden.

Toch zijn er genoeg mensen die gemakshalve langs de autosnelweg tanken: mijn vader heeft het vorig jaar ook 1x gedaan en dan klagen over de hoge prijs per liter.

Bij EV's moet je simpelweg je huiswerk nog beter doen: wanneer je op internet leest "IKEA Nederland hanteert een kW tarief van € 0,22" en je gaat ervanuit dat die informatie nog correct is? Dan kom je van een koude kermis thuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4QHWvNR4jomypHDqxdPdnkX5KM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1nhMQlAOpkO0hzEN5IcTNqt8.png?f=fotoalbum_large

Ik was bij de IKEA in Heerlen en kW tarief is daar gewoon hoger, dan de Vattenfall laadpaal thuis. Je zult maar zomaar je laadpas swipen en achteraf, de verassing krijgen dat je € 0,54 voor "langzaam laden" moest betalen. Want aan de "snellader" bij McDonalds is met de Vattenfall pas geloof ik net zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:22
Marco-Peters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:36:
Bij EV's moet je simpelweg je huiswerk nog beter doen: wanneer je op internet leest "IKEA Nederland hanteert een kW tarief van € 0,22" en je gaat ervanuit dat die informatie nog correct is? Dan kom je van een koude kermis thuis.
Ligt er toch ook aan met welke kaart je laadt?
In de Freshmile app zie ik dat het daar 19 cent de kWh en 3 cent per minuut is.
Als het een 11 kWh laadpunt is, is de prijs dan al met al ergens tussen de 35 en 40 cent de kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zjanzjak schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:55:
[...]

Ligt er toch ook aan met welke kaart je laadt?
In de Freshmile app zie ik dat het daar 19 cent de kWh en 3 cent per minuut is.
Als het een 11 kWh laadpunt is, is de prijs dan al met al ergens tussen de 35 en 40 cent de kWh.
Het is een laadpaal van "Newmotion" oftewel "Shell" dus ik vind het gek, dat je dan goedkoper uit bent met een andere laadpas. Maar dat zal wel vanwege de voorwaarden, van die laadpas zijn.

Hoe dan ook is het verre van transparant en het tarief wordt enkel getoond, als je de QR-Code op de laadpaal scant. Of je moet in de Shell Recharge app kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Marco-Peters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:47:
Het is een laadpaal van "Newmotion" oftewel "Shell" dus ik vind het gek, dat je dan goedkoper uit bent met een andere laadpas. Maar dat zal wel vanwege de voorwaarden, van die laadpas zijn.

Hoe dan ook is het verre van transparant en het tarief wordt enkel getoond, als je de QR-Code op de laadpaal scant. Of je moet in de Shell Recharge app kijken.
Ach ja, ik kijk er niet van op, het 'eigen' merk is wel eens meer niet de goedkoopste.
Transparant is het wel, je moet er alleen je verdomde best voor doen haha.
En vooral vooraf.
Ik check vele apps en online kaarten om te kijken met welke laadpas die ik bezit, welke dan de goedkoopste is.
Maar ik ben nog niet een laadpaal tegen gekomen waar geen tarief van te zien is.
Ik noem het pas niet transparant als ik dat niet zie, dat het niet overzichtelijk is en soms lastig uit te vinden is, is wel zo maar dat neem ik voor lief. Zie ik het graag anders? Ja, maar ja, het is zoals het is.

Voor nu. De VER doet iig hard zijn best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
Zjanzjak schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:40:
[...]

Ach ja, ik kijk er niet van op, het 'eigen' merk is wel eens meer niet de goedkoopste.
Transparant is het wel, je moet er alleen je verdomde best voor doen haha.
En vooral vooraf.
Ik check vele apps en online kaarten om te kijken met welke laadpas die ik bezit, welke dan de goedkoopste is.
Maar ik ben nog niet een laadpaal tegen gekomen waar geen tarief van te zien is.
Ik noem het pas niet transparant als ik dat niet zie, dat het niet overzichtelijk is en soms lastig uit te vinden is, is wel zo maar dat neem ik voor lief. Zie ik het graag anders? Ja, maar ja, het is zoals het is.

Oef gelukkig hoef ik dat allemaal niet te doen..
Behalve bij ionity en tesla, heb ik door heel europa overal dezelfde ACDC tarieven.
39 cent AC en 49 cent DC, ik vind dat wel prima zo.
Goedkoper is natuurlijk beter maar een tientje voor 200km met snelladen zit me wel gescheten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoskevanT
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-03 23:25
yannienl schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:47:
[...]

Oef gelukkig hoef ik dat allemaal niet te doen..
Behalve bij ionity en tesla, heb ik door heel europa overal dezelfde ACDC tarieven.
39 cent AC en 49 cent DC, ik vind dat wel prima zo.
Goedkoper is natuurlijk beter maar een tientje voor 200km met snelladen zit me wel gescheten..
Dat klinkt idd interessant.
Welke aanbieder is dit?
Ik heb nu nog Elli, ook min of meer vaste tarieven maar wel verschillend per land. Maar dit jaarcontract eindigt binnenkort helaas :-( 39cent ac en 49cent dc is wel net iets meer dan dat ik nu betaal maar gezien het huidige aanbod lijkt me dat wel interessant om te bekijken als vervanger van Elli.

Als er nog iemand anders een leuk aanbod weet met vaste tarieven, shoot he :-)

[ Voor 5% gewijzigd door JoskevanT op 13-04-2023 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
JoskevanT schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:11:
[...]

Dat klinkt idd interessant.
Welke aanbieder is dit?
Ik heb nu nog Elli, ook min of meer vaste tarieven maar wel verschillend per land. Maar dit jaarcontract eindigt binnenkort helaas :-( 39cent ac en 49cent dc is wel net iets meer dan dat ik nu betaal maar gezien het huidige aanbod lijkt me dat wel interessant om te bekijken als vervanger van Elli.

Als er nog iemand anders een leuk aanbod weet met vaste tarieven, shoot he :-)
Mijne is ook Elli haha
Ik heb 19 december het city drive abo gesloten met deze tarieven.
Maar geldt het voor jou niet per land hetzelfde tenzij het daar goedkoper is of per minuut gerekend wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
TissueAndLube schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:36:
[...]
Gemeente kan gewoon inzien hoeveel en wanneer de bestaande palen gebruikt worden en op basis daarvan beslissen of er meer palen moeten komen.
Ja en het verschilt nogal per gemeente hoe men er mee om gaat. Ik heb inmiddels 6 laadpunten binnen ca. 100m. En nog 6 binnen 300m, het lijkt er hier op dat ze de groei van het aantal EV voor willen blijven met de uitrol van de laadpalen.... (en voordelig laden met ZH laadpas).
Als ik dan hier lees hoe moeilijk andere gemeenten er over doen en dat nog steeds aanvragen voor laadpalen worden afgewezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
freegeek schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:05:
[...]
Ja, als je aan het eind van je bundel nog een stuk maand over hebt, dan is het zaak om een 2e account te openen voor een nieuwe bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
eltron schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:35:
[...]
Als ik dan hier lees hoe moeilijk andere gemeenten er over doen en dat nog steeds aanvragen voor laadpalen worden afgewezen..
Vattenfall beoordeeld die aanvragen hier in Limburg hoor: maar ik ben er niet treurig om, aangezien ik niet van plan ben regelmatig van die laadpalen gebruik te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:14
Het is een laadpaal van "Newmotion" oftewel "Shell" dus ik vind het gek, dat je dan goedkoper uit bent met een andere laadpas.
Ik meen vandaag gelezen te hebben dat fastnet een bruto winstmarge heeft van 0,46 of 0,49€/kWh

Voor een startup die geen winst wil is er marge om tijdelijk lagere prijzen te hanteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoskevanT
yannienl schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:34:
[...]

Mijne is ook Elli haha
Ik heb 19 december het city drive abo gesloten met deze tarieven.
Maar geldt het voor jou niet per land hetzelfde tenzij het daar goedkoper is of per minuut gerekend wordt?
Ja idd een vast tarief per land. Ik dacht dat je bedoelde 1 tarief voor heel europa. My bad.
Maarja, city drive is nu een pak duurder dus dat is geen optie meer.
De elektriciteittarieven zouden gedaald zijn de laatste maanden, maar aan de huidige prijzen bij de laadpalen merk ik daar niets van :-( Tis nog nooit zo duur geweest precies...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
JoskevanT schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:16:
[...]

Ja idd een vast tarief per land. Ik dacht dat je bedoelde 1 tarief voor heel europa. My bad.
Maarja, city drive is nu een pak duurder dus dat is geen optie meer.
De elektriciteittarieven zouden gedaald zijn de laatste maanden, maar aan de huidige prijzen bij de laadpalen merk ik daar niets van :-( Tis nog nooit zo duur geweest precies...
Ik kan daar niet echt over meepraten, ik rij pas sinds augustus vorig jaar elektrisch.. Voor mij is DC nooit goedkoper geweest dan 49 cent dus ik weet niet beter..
Daarom is dat tarief voor dan ook gewoon prima.
Het tarief van Shell en Vattenfall destijds van ongeveer 54 cent was mijn berekening om over te gaan op elektrisch, dus 49 cent was alleen maar beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Het zou mooi zijn als er een app is die op de kaart met een kleurtje aangeeft welke paal het beste tarief heeft met welke pas.
Maar dat is extreem veel werk om bij te houden, je zou iedere paal apart moeten testen en dat iedere week. En zover ik weet krijg je de tarieven alleen in de app van de kaart ze zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 10:26
MarkV6 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:24:
Het zou mooi zijn als er een app is die op de kaart met een kleurtje aangeeft welke paal het beste tarief heeft met welke pas.
Maar dat is extreem veel werk om bij te houden, je zou iedere paal apart moeten testen en dat iedere week. En zover ik weet krijg je de tarieven alleen in de app van de kaart ze zien.
Toch is die data voor alle apps wel beschikbaar toch? Ik begrijp werkelijk niet waarom dat er niet al is. Want ook bij de verschillende energieboer-apps is dat niet eens mogelijk, terwijl er wel degelijk verschil zit tussen de ene en de andere paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 09:11
Hier in het dorp doen de 2 laadpalen helemaal niks meer, vorige week nog een storing aangemeld bij Park n charge omdat hij een error gaf.

1 van de 2 staat nog steeds in error en de andere leest mijn pasje niet meer via de NFC reader. Park N charge gebeld en die vertelde me dat de gemeente de palen heeft overgenomen.

Nu maar de gemeente gemailed ben benieuwd of ze uberhaupt nog gemaakt gaan worden.

Gaat overigens om de palen aan het wilhelminaplein in Heel.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
demonic schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:00:
[...]

[...]

het prijsverschil tussen "dure" en "goedkope" tankstations is wel niet te vergelijken met de verschillen die we zien tussen verschillende laadpassen. Met laadpas a kan ik momenteel laden aan 0,31 euro terwijl de prijs met laadpas b aan diezelfde paal 0,79 euro is. Ik ken nergens een tankstation in Belgie of Nederland waar ik aan de helft van de prijs diesel kan tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 09:25
MarkV6 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:57:
Dat is wel weer grappig.. Hier in de Purmerend kan je inderdaad met Total (de meeste palen) laden voor 62 cent, maar er staan ook een paar oude Vattenval palen, waar je nog voor 34 cent kan laden.. Soms zit er nog een 100 meter tussen de 2 palen en vaak zijn de Total Palen bezet en de Vattenval paal vrij.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
errox schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:43:
[...]

Toch is die data voor alle apps wel beschikbaar toch? Ik begrijp werkelijk niet waarom dat er niet al is. Want ook bij de verschillende energieboer-apps is dat niet eens mogelijk, terwijl er wel degelijk verschil zit tussen de ene en de andere paal.
Je zou van waze verwachten dat ze al veel langer gebruiker zouden toelaten om pas+prijs te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Ik zou me niet voor kunnen stellen hoe zo'n app er dan uit zou moeten zien.
Moet ik dan de passen hebben van alle aanbieders die in de app voorkomen?
Want als ik dan moet filteren op de pas(en) die ik heb, dan kan ik net zo goed de app van de aanbieder gebruiken..

Ik heb veel liever dat er landelijk gewoon een tarief is die onderling binnen 10 cent van elkaar af zit, dan heb je die app niet nodig..
Net als benzine aan de snelweg wat duurder en in de steden en dorpjes iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 10:26
yannienl schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:24:
[...]

Want als ik dan moet filteren op de pas(en) die ik heb, dan kan ik net zo goed de app van de aanbieder gebruiken..
Maar dan nog steeds heb je palen binnen enkele (honderden)meters van elkaar die heel erg kunnen verschillen van prijs. Mij maakt het voor AC laden niet uit of ik 100 of 200 meter moet lopen. Vooral niet als het 20 cent per kWh scheelt. Alleen nu moet je de halve stad af klikken om er achter te komen van wie, welke paal is (en welke kosten daarmee gemoeid zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:03
Wolly schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:51:
[...]
Zeker wel, in Delft kon je altijd gratis laden (wel op slakkentempo).
[...]
Ik weet niet of het al gemeld was, maar het was vorige maand (maart 2023) al niet meer gratis bij Ikea Delft. Het is nu (EX BTW) €0.50 opstarttarief + €0.40/kWh, dus een stuk duurder dan de meeste AC laders.
Marco-Peters schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:53:
[...]
Wat ik wel begrepen heb, in Delft staat een gratis laadpaal van de ANWB op terrein van de IKEA. Maar dat is dan ook echt de enige in het land.
Die ken ik niet, maar ik kom er dan ook niet zo vaak. Is deze nog steeds gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
errox schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:34:
[...]

Maar dan nog steeds heb je palen binnen enkele (honderden)meters van elkaar die heel erg kunnen verschillen van prijs. Mij maakt het voor AC laden niet uit of ik 100 of 200 meter moet lopen. Vooral niet als het 20 cent per kWh scheelt. Alleen nu moet je de halve stad af klikken om er achter te komen van wie, welke paal is (en welke kosten daarmee gemoeid zijn).
Ja maar dat zeg ik dus net, een landelijk adviestarief waar de tarieven onderling binnen 10 cent per kwh zit. Op 20kwh hebben we het dan over een paar euro verschil, dat kun je nauwelijks een groot verschil noemen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Marco-Peters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:36:
[...]

Toch zijn er genoeg mensen die gemakshalve langs de autosnelweg tanken: mijn vader heeft het vorig jaar ook 1x gedaan en dan klagen over de hoge prijs per liter.
Maar heel plat gezegd, hij kan niet zeggen dat "ik had niet gezien dat het zo duur was".
En dat is het hele punt met je EV laden dat het zo onduidelijk is als de pest.

[Afbeelding]

Ik was bij de IKEA in Heerlen en kW tarief is daar gewoon hoger, dan de Vattenfall laadpaal thuis. Je zult maar zomaar je laadpas swipen en achteraf, de verassing krijgen dat je € 0,54 voor "langzaam laden" moest betalen. Want aan de "snellader" bij McDonalds is met de Vattenfall pas geloof ik net zo duur.
Wat je nu dus zegt is exact de reden waarom de laadtarieven duidelijk vermeld moeten zijn aan de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Opxah schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:37:
[...]

Ik weet niet of het al gemeld was, maar het was vorige maand (maart 2023) al niet meer gratis. Het is nu (EX BTW) €0.50 opstarttarief + €0.40/kWh, dus een stuk duurder dan de meeste AC laders.
Die gele laadpalen bedoel je? Ik zag wel dat ze iets meer lege plekken hadden de laatste keer, daar zal het vervallen van de gratis mogelijkheid tot laden wel mee te maken hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
Ik ga binnenkort voor het eerst “elektrisch” naar Trier in Duitsland en beschik o.a. over een Maingau-pas. Ik lees dat er vanaf 4 uur een extra vast bedrag van € 0,10 per minuut wordt berekend. Ik vraag mij af of dat ook wordt berekend als je nog steeds aan het laden bent, of alleen als het laden is gestopt en je na 4 uur nog op de laadpaal bent aangesloten (kleeft)?

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
HDinHO schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:08:
Ik ga binnenkort voor het eerst “elektrisch” naar Trier in Duitsland en beschik o.a. over een Maingau-pas. Ik lees dat er vanaf 4 uur een extra vast bedrag van € 0,10 per minuut wordt berekend. Ik vraag mij af of dat ook wordt berekend als je nog steeds aan het laden bent, of alleen als het laden is gestopt en je na 4 uur nog op de laadpaal bent aangesloten (kleeft)?
De tijdstarieven bij Maingau zijn onafhankelijk van of je wel of niet aan het laden bent, dus zorg dat je niet langer dan 4 uur aan een AC laadpaal staat om hoge kosten te voorkomen (DC snelladers max 1 uur).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Zjanzjak schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:40:
[...]

Eigenlijk zou de (Europese) overheid een API verplicht moeten stellen voor iedere laadpas aanbieder, waar je de laadpaal identifier in kan vullen, en dat de API terug rapporteert of deze paal werkt met je laadpas, en wat het tarief zou zijn.

Dan komen er vanzelf wel app-bouwers die het makkelijk maken dat je je een overzicht van je laadpassen (of bestelbare laadpassen) hebt, waarbij het scannen van de (QR)-code van de laadpaal alle relevante prijzen kan zien.

Want zelf handmatig alle apps checken, dat is geen doen.
Voor banken is zoiets ook afgedwongen met PSD2, dat er een verplichte API is voor toegang.

@Hachy jij praat vast wel eens met beleidsmakers gok ik zo. Kun je een balletje opgooien? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
Wesco schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:11:
[...]

De tijdstarieven bij Maingau zijn onafhankelijk van of je wel of niet aan het laden bent, dus zorg dat je niet langer dan 4 uur aan een AC laadpaal staat om hoge kosten te voorkomen (DC snelladers max 1 uur).
Was er al bang. Dank voor de snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wolly schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:36:
[...]

Die gele laadpalen bedoel je? Ik zag wel dat ze iets meer lege plekken hadden de laatste keer, daar zal het vervallen van de gratis mogelijkheid tot laden wel mee te maken hebben :+
Hehe: daar gaat mijn stedentrip naar Delft :-( Misschien moet de ANWB die informatie ook eventjes op hun website bijwerken? Want daar staat gewoon, dat de gele palen van de ANWB gratis zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 22:39
da_Mastah schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:44:
[...]

Eigenlijk zou de (Europese) overheid een API verplicht moeten stellen voor iedere laadpas aanbieder, waar je de laadpaal identifier in kan vullen, en dat de API terug rapporteert of deze paal werkt met je laadpas, en wat het tarief zou zijn.

Dan komen er vanzelf wel app-bouwers die het makkelijk maken dat je je een overzicht van je laadpassen (of bestelbare laadpassen) hebt, waarbij het scannen van de (QR)-code van de laadpaal alle relevante prijzen kan zien.

Want zelf handmatig alle apps checken, dat is geen doen.
Voor banken is zoiets ook afgedwongen met PSD2, dat er een verplichte API is voor toegang.

@Hachy jij praat vast wel eens met beleidsmakers gok ik zo. Kun je een balletje opgooien? :-)
Even 40.000 handtekeningen ophalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
I.v.m. trip naar Trier zoek ik een DC-laadstation in de buurt van Verviers. De goedkoopste mogelijkheid volgens Chargeprice is E-Flux voor ongeveer € 0,36 bij een Powerstop (Volvo) laadstation, Avenue du Parc 2, 4800 Hervé, België. Gezien de normale prijzen van DC-laders heb ik ernstige twijfels of dit wel klopt, maar ik heb geen flauw idee hoe dit te verifiëren. E-Flux zelf heeft geen idee. Heeft iemand nog een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
HDinHO schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:58:
I.v.m. trip naar Trier zoek ik een DC-laadstation in de buurt van Verviers. De goedkoopste mogelijkheid volgens Chargeprice is E-Flux voor ongeveer € 0,36 bij een Powerstop (Volvo) laadstation, Avenue du Parc 2, 4800 Hervé, België. Gezien de normale prijzen van DC-laders heb ik ernstige twijfels of dit wel klopt, maar ik heb geen flauw idee hoe dit te verifiëren. E-Flux zelf heeft geen idee. Heeft iemand nog een suggestie?
Gewoon laden en screenshot maken van de tarieven in de app?

Ik denk niet dat je iemand gaat vinden die zegt 'U heeft gelijk, de prijzen in de app kloppen niet met wat wij rekenen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
Ik weet niet hoe het in Belgie is geregeld bij dealers, maar de meeste in Frankrijk zitten er niet op te wachten als je even komt laden. Dat is voor eigen gebruik en klanten

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:14
Gewoon bij Verviers slechts een paar kWh'tjes laden, zodat je kunt doorrijden naar Luxemburg. Met de Shell Recharge pas kan je daar voor slechts € 0,30 per kWh laden. Vanaf daar is het maar een klein stukje naar Trier.

Zie ook https://www.autoweek.nl/a...iet-half-zo-duur-als-hier

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
Brotuck schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:16:
[...]

Ik weet niet hoe het in Belgie is geregeld bij dealers, maar de meeste in Frankrijk zitten er niet op te wachten als je even komt laden. Dat is voor eigen gebruik en klanten
Dat is geen probleem.
Zie hieronder een van de vragen met hun antwoord op de site van Powerstop:

Is Volvo Powerstop enkel beschikbaar voor Volvo wagens?
Alle oplaadpunten zijn 24/7 beschikbaar voor alle bestuurders van elektrische wagens, ook als u geen Volvo hebt. De laadpunten zijn makkelijk te herkennen aan het Powerstop logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
nathalia schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:25:
[...]

Gewoon bij Verviers slechts een paar kWh'tjes laden, zodat je kunt doorrijden naar Luxemburg. Met de Shell Recharge pas kan je daar voor slechts € 0,30 per kWh laden. Vanaf daar is het maar een klein stukje naar Trier.

Zie ook https://www.autoweek.nl/a...iet-half-zo-duur-als-hier
Hmmm….die Shell-pas heb ik ook dus dat is een goeie suggestie. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:05:
[...]

Ik denk niet dat je iemand gaat vinden die zegt 'U heeft gelijk, de prijzen in de app kloppen niet met wat wij rekenen".
Dat klinkt me als teveel gedoe achteraf voor die ene keer dat ik kom, maar ik hou het in het achterhoofd. Dank je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
Wolly schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:05:
[...]

Je schrijft het wat ingewikkeld, maar E-Flux hoeft zich natuurlijk niet te verantwoorden voor prijzen die in de Chargeprice app getoond worden. Het is bekend dat die regelmatig niet kloppen, dus je kunt ze het beste dubbelchecken met de app van de laadpas-aanbieder zelf. Daar kun je ze natuurlijk wel op aanspreken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
Brotuck schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:16:
[...]

Ik heb een Volvo en BMW garage dicht bij, beide met publieke dc snelladers. Bij de Volvo dealer krijg je zelfs een koffietje aangeboden als je aan het laden ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wesco schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:55:
[...]

Je schrijft het wat ingewikkeld, maar E-Flux hoeft zich natuurlijk niet te verantwoorden voor prijzen die in de Chargeprice app getoond worden. Het is bekend dat die regelmatig niet kloppen, dus je kunt ze het beste dubbelchecken met de app van de laadpas-aanbieder zelf. Daar kun je ze natuurlijk wel op aanspreken.
Ik bedoel uiteraard de app van de laadpas, dat lijkt mij duidelijk maar het kan zijn dat mensen dat niet zo begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Eind 2021 heb ik aan dat station geladen.
Was toen even goedkoop, in vergelijking met de buurt, met de shell laadpas
Paal staat op de parking, ruimte genoeg, echter geen sanitair, eet of drank gelegenheid in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoskevanT
Er is wel een site waar je kan zien wat de goedkoopste is per laadpaal:
https://www.chargeprice.app/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Malarky schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:57:
Was net in de buurt van BP Amsterdam Noord, natuurlijk even dat Pulse plein uitgeprobeerd waar Freshmile die stroom voor 8ct de minuut weggeeft. Ja, dan laad je zomaar 50kW voor 23ct/kW dat is toch wel lekker.

Alle BP Pulses met 8ct/min staan hoog op mijn lijstje. Mocht iemand nog andere weten dan deze dan laat maar weten: BP Hoofddorp, BP Amsterdam/Oude Haagseweg, BP Amsterdam/Nieuwe Hemweg, BP Amsterdam/Kadoelen, BP Dordrecht, BP Krabbendijke
Helaas, flinke prijsstijging van Freshmile bij alle BP Pulse, het is nu 65 cent de kWh en 11 cent per minuut.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Zjanzjak schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:10:
[...]

Helaas, flinke prijsstijging van Freshmile bij alle BP Pulse, het is nu 65 cent de kWh en 11 cent per minuut.
Daarentegen weer een flinke verlaging bij Shell, 21ct + 7 ct per min. Als je EV snel kan laden, dan heb je een mooi tarief, goedkoper dan vorige week in elk geval, toen was het nog 19ct + 30ct per min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

maharens schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:56:
[...]

Daarentegen weer een flinke verlaging bij Shell, 21ct + 7 ct per min. Als je EV snel kan laden, dan heb je een mooi tarief, goedkoper dan vorige week in elk geval, toen was het nog 19ct + 30ct per min.
Alleen in Amsterdam? Want ik zie overal € 0,65 en Shell Recharge app staan.

Edit: freshmile app. Ik zie het 👍

[ Voor 4% gewijzigd door tomic op 15-04-2023 07:45 ]

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 22:39
maharens schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:56:
[...]

Grappig, de Shell hier staat gewoon nog op 19ct + 30ct per min in Freshmile app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
JoskevanT schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:09:
[...]

Maar dat is op dit moment juist mijn probleem. Je kunt onvoldoende vertrouwen op de gepubliceerde tarieven in de Chargeprice-app. Het is dat ik van te voren alvast op zoek ben gegaan naar de gunstigste mogelijkheid halverwege de rit naar Trier anders was ik behoorlijk in de portemonnee geraakt door onvoorbereid te gaan laden bij een Powerstop-laadpaal in Hervé :)B En dit zal vast geen uitzondering zijn.
Overigens is dit geen kritiek op Chargeprice want uit de diverse discussies heb ik al begrepen dat het tegenwoordig onmogelijk is om alle tarieven van alle laadpalen in alle landen actueel te houden.
De enige oplossing lijkt dus om per laadpas-aanbieder te gaan zoeken (of dubbelchecken) en daar een keus uit te maken en in dit forum ervaringen van anderen te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

JoskevanT schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:09:
[...]

Wat is jullie ervaring. Zijn de genoemde prijzen in voornoemde link actueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:12:
[...]

Ik bedoel uiteraard de app van de laadpas, dat lijkt mij duidelijk maar het kan zijn dat mensen dat niet zo begrijpen.
Als onervaren EV-rijder had ik het idd niet gelijk door, maar achteraf begreep ik wat je bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:48
Cass schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:25:
[...]

Wat is jullie ervaring. Zijn de genoemde prijzen in voornoemde link actueel?
Nee. De Allego-paal met 36ct CPO staat nog voor 67ct in de app en bij de andere paal staat dat Vattenfall € 5,71/kWh vraagt. Heb dat ooit eens via de app als fout tarief gemeld, maar toen kreeg ik als reactie dat Vattenfall voor verschillende palen verschillende tarieven hanteert. Ja, daar wil ik juist zo’n app als Chargeprice voor 8)7 Het is eigenlijk een veredelde rekenmachine-app met verkeerde tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
vraagje ivm Enel x. Ik heb de travel plus aangekocht, paar dagen terug geladen (13/4), sessie was direct zichtbaar in de app maar is nog altijd niet afgetrokken van de pack. Met de oude packs was dit vlug zichtbaar.
Ik heb ook een factuur voor 4 euro ontvangen met omschrijving "bolle", iemand enig idee wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
Ik zie hier de laatste tijd regelmatig FreshMile voorbij komen.

Wat zijn jullie motivaties om voor deze te kiezen? (of juist níet?)

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
Hansieo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:33:

tia
prijs, ik kan snelladen aan 0,36 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
HDinHO schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:25:
[...]

Maar dat is op dit moment juist mijn probleem. Je kunt onvoldoende vertrouwen op de gepubliceerde tarieven in de Chargeprice-app. Het is dat ik van te voren alvast op zoek ben gegaan naar de gunstigste mogelijkheid halverwege de rit naar Trier anders was ik behoorlijk in de portemonnee geraakt door onvoorbereid te gaan laden bij een Powerstop-laadpaal in Hervé :)B En dit zal vast geen uitzondering zijn.
Overigens is dit geen kritiek op Chargeprice want uit de diverse discussies heb ik al begrepen dat het tegenwoordig onmogelijk is om alle tarieven van alle laadpalen in alle landen actueel te houden.
De enige oplossing lijkt dus om per laadpas-aanbieder te gaan zoeken (of dubbelchecken) en daar een keus uit te maken en in dit forum ervaringen van anderen te delen.
Zou me om de portemonnee (kosten/kWh) minder druk maken bij een langere rit.
Het is belangrijker dat je (snel) kunt laden als je dat nodig hebt, dan hoeveel (of weinig) dat dan kost.
Je hoeft ook niet van leeg naar vol, maar alleen aanvullen tot niveau dat nodig is om volgende bestemming te halen (mits je daar weer kunt laden).
Als je kosten snelladen wel belangrijk vind zou ik adviseren om vooral niet harder dan 80 te rijden. Dat scheelt op je verbruik (kosten) en range, al snel meer dan 25% ten opzichte van snelheden > 100km.
Wellicht haal je Trier dan wel zonder te laden. Trier is maar 350km van Utrecht. Ik zou op dat stuk nog wel 100km over hebben als ik kalm aan doe (en dan rijd ik al rond de 100).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
MMmm... weet je dat zeker? 100km over?

-Het traject is bijna geheel stijgend (stevig extra verbruik..)
-we hebben nog géén "zomerse" temperaturen.
-A2 is best druk, dus hoger verbruik.

bij mijn bescheiden mening is 350KM dan al héél netjes... _/-\o_
indien je niet met SoC 0.5% wil aankomen/ of laatste stukje afleggen.. in turtle mode... in de bergen.. :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
eltron schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:11:
[...]

Zou me om de portemonnee (kosten/kWh) minder druk maken bij een langere rit.
Het is belangrijker dat je (snel) kunt laden als je dat nodig hebt, dan hoeveel (of weinig) dat dan kost.
Je hoeft ook niet van leeg naar vol, maar alleen aanvullen tot niveau dat nodig is om volgende bestemming te halen (mits je daar weer kunt laden).
Als je kosten snelladen wel belangrijk vind zou ik adviseren om vooral niet harder dan 80 te rijden. Dat scheelt op je verbruik (kosten) en range, al snel meer dan 25% ten opzichte van snelheden > 100km.
Wellicht haal je Trier dan wel zonder te laden. Trier is maar 350km van Utrecht. Ik zou op dat stuk nog wel 100km over hebben als ik kalm aan doe (en dan rijd ik al rond de 100).
Dank je voor de wijze woorden! Het tot maximaal 80% snelladen houd ik inmiddels wel al rekening mee en het hotel heeft maar liefst 10 laadpalen (hebben we op geselecteerd)
Maar de kostenbeperking is eigenlijk een persoonlijke afwijking 8)7 en verder zit het (voorlopig nog) niet in mijn systeem om 80 te rijden waar je 100 mag. Ik heb me inmiddels wel al wat aangepast als je 130 mag (rij dan 110/120) maar ik voel me bij 100 comfortabeler met 105/108 op de linkerbaan dan met 80 op rechts. En mijn echtgenote zit (helaas) het liefst zo kort mogelijk in een auto dus daar moet ik ook mee dealen. Dus zoals met alles blijft het zoeken naar het beste compromis |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmusic
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-07-2024
Hier in het dorp welgeteld 0 openbare laadpalen.
Dus ben ik bezig een Alfen s-line te plaatsen en deze tevens openbaar te maken, So far so good.
Echter ik loop vast bij het aanmelden bij e-flux, na het invoeren van paal ID, krijg ik de melding dat de paal niet volledig is geconfigureerd. Geen idee welke stap er is gemist. Handleidingen op e-flux spreken van een simkaart, echter deze gaat niet in een Alfen s-line. Misschien is hier iemand die tegen hetzelfde is aangelopen en advies kan geven, anders maandag E-Flux maar even bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedmusic op 15-04-2023 17:11 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Hansieo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:33:

tia
Goedkoopste laadpas die ik bezit, gebruik deze pas ook heel vaak.
AC-laden bij Joulz (openbare parkeergarage onder mijn kantoor) kost, omgerekend, 28 a 30 cent de kWh.
Snelladen doe ik amper aan maar nu bij Shell zit je, omgerekend, wel onder de 30 cent de kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Laatst online: 16-09 18:36
Speedmusic schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:54:
Hier in het dorp welgeteld 0 openbare laadpalen.
Dus ben ik bezig een Alfen s-line te plaatsen en deze tevens openbaar te maken, So far so good.
Echter ik loop vast bij het aanmelden bij e-flux, na het invoeren van paal ID, krijg ik de melding dat de paal niet volledig is geconfigureerd. Geen idee welke stap er is gemist. Handleidingen op e-flux spreken van een simkaart, echter deze gaat niet in een Alfen s-line. Misschien is hier iemand die tegen hetzelfde is aangelopen en advies kan geven, anders maandag E-Flux maar even bellen.
Als ik het mijn goed herinner, kon je bij EDI enkel split billing bekomen met de pro-line. Ik ben niet zeker of je een s-line wel publiek kan zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Hansieo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:27:
MMmm... weet je dat zeker? 100km over?

-Het traject is bijna geheel stijgend (stevig extra verbruik..)
-we hebben nog géén "zomerse" temperaturen.
-A2 is best druk, dus hoger verbruik.

bij mijn bescheiden mening is 350KM dan al héél netjes... _/-\o_
indien je niet met SoC 0.5% wil aankomen/ of laatste stukje afleggen.. in turtle mode... in de bergen.. :F
Afgelopen week ook nog zo'n traject gedaan waarbij ik toch wel ongeveer 470km uit de batterij weet te persen.
Maand geleden ook Winterberg gedaan, vergelijkbare afstand, hoogte ca. 800m, temperatuur onder 0, had nog ca. 60km over.
Dus ja ik ben daar wel vrij zeker van. s' zomers is dat natuurlijk veel meer dan gaat het ver over de 500km

en "bergen" in de ardennen en eifel zijn het alleen heuvels en wat je omhoog verliest komt er omlaag weer bij.

Ik rijd ook regelmatig in de alpen. Dan is het wel van belang dat je de top haalt als je een uur lang omhoog moet rijden. Daarna ook weer een tijd 0 verbruik en regeneratie. Had afgelopen kerstvakantie op terugweg van wintersport in Zwitserland de eerste 60km per saldo 0 verbruik da's ook wel lachen _/-\o_
(moet je wel zorgen dat je niet vol vertrekt, anders kun je batterij niet bijvullen uit regeneratie bij de eerste afdalingen).

[ Voor 30% gewijzigd door eltron op 15-04-2023 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:09
Wesco schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:11:
[...]

Gewoon via de app stoppen en een minuut later weer een nieuwe oplaadsessie starten. Kan ook als je niet naast je auto staat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 17:38

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:49:
[...]

Als dat mag van Tweakers? Men wilt ja zoveel mogelijk in een topic stoppen, omdat ze liever niet tig topics hebben. Er is nu al veel overlap onder de verschillende topics.

Je hoeft het trouwens niet te lezen ;) Ik heb mijn EV prive aangeschaft, dus krijg geen laadpas van de zaak. Daardoor ben ik veel meer gefocust op goedkoop, of zelfs gratis laden.

Want sommige laadpalen, die hanteren echt zo'n hoog tarief: dat je met benzine nog goedkoper uit zou kunnen zijn. Vooral die snellaadpalen, maar nu weet ik waar ik het goedkoopste snel kan laden in Duitsland :)
Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:22:
@Marco-Peters
Misschien toch beter een topic openen met “Waar kan ik gratis laden”
Niet iedereen heeft zin om je gratis zoektocht te volgen.
Even hierop inhakende: we hebben even overlegd en we zien wel de meerwaarde van het bediscussieren van gratis laadpalen, maar het heeft wat structuur nodig. @Marco-Peters is bereid om het eea hierover in de TS te schrijven, dus ik maak hem mede auteur zodat zijn ervaringen en tips/tricks daar een plek hebben.

Hebben we geen losse posts nodig, kan iedereen die het niet wil lezen het negeren en als het wél tersprake komt kan er gerefereerd worden naar de TS.

Iedereen blij *O* (hoop ik :+ )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Mooi: dan kan ik er wellicht vanavond al een begin aanmaken, moet alleen een heel deel van mijn tekst in de prullenbak gooien. Maar ik snap alleen niet hoe ik die opmaak krijg, zoals met die koppen in dat topic.

Waarschijnlijk ga ik het eerst in mijn kladblok schrijven, dan kopieer ik het wel: wanneer ik denk dat het gestructureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
Peejeehuu schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:12:
[...]

Gewoon via de app stoppen en een minuut later weer een nieuwe oplaadsessie starten. Kan ook als je niet naast je auto staat.
Is dit uit eigen ervaring of een vermoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
HDinHO schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:25:
[...]

Is dit uit eigen ervaring of een vermoeden?
Dit werkt ook bij Elli mits je de sessie gestart bent via de app.
Pagina: 1 ... 44 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2