[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09 15:32
Inspired schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:33:
In Duitsland is het even goed kijken naar de pas inderdaad. Gekke is dat er wel aanbieders waar het kleeftarief niet geld tussen 22 en 7 bv. Dat lijkt me ook redelijk logisch. Al blijft het sowieso wat raar, na 4 uur een boetetarief op een AC paal.
Vind het sowieso heel vreemd dat dit vanuit de pasaanbieder wordt opgelegd. Laadpaalaanbieders lopen nu geld mis (mensen laden minder lang) en laadpalen staan vaker onnodig ongebruikt leeg. Zou het logischer vinden als een laadpaalaanbieder dit initieert, als deze door laadpaalklevers geld misloopt (bij bezette laders, waar geen kW's meer worden afgenomen).

Ook de 'one size fits all'-benadering gaat nergens over. Een publieke laadpaal in een winkelgebied bijvoorbeeld (of bij een Lidl, wat je in Duitsland vaak ziet), zijn eerder bedoeld voor even kort bijladen tijdens je winkelbezoek. Vier uur is dan meer dan zat. In een woonwijk is de situatie heel anders.

Bij AC-laders (en eigenlijk ook bij DC-laders), zou er toch wel minimaal een systeem moeten komen dat rekening houdt met de bezetting van laders vlakbij. Tesla heeft dit systeem volgens mij al; wanneer op een laadplek alle superchargers bezet zijn en jouw auto zit vol, dan ga je extra betalen per minuut. Als de laders naast jou (of bv andere laders in de straat) nog vrij zijn, zit je niemand in de weg en slaan de extra kosten nergens op.

[ Voor 11% gewijzigd door Koekhapperrr op 04-10-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09 11:19
Tommie12 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Dan zou ik toch maar eens met je werkgever praten. Dit is toch geen manier van doen.

Als jij je kWh prijs kan aantonen, dan moet die toch gecompenseerd worden....
En wat verwachten ze dat je gaat doen als je een lange verplaatsing voor het werk moet doen? Zelf betalen?
Helemaal eens met jou. Ikzelf en andere collega's hebben dit inderdaad al aangekaart. Werkgever houdt vol dat het onhaalbaar is om afwijkende tarieven toe te staan "want iedereen heeft een ander energiecontract". Daarom passen ze dus de tarieven voor terugbetaling 1 keer per jaar "op basis van gemiddelde tarieven".

Openbare laadpalen zijn het enige alternatief, in combinatie met thuisladen in noodgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:45
In het portaal van mijn laadpaal (via Leaseplan Energy) kun je gewoon je eigen stroomtarief invoeren. En die wordt dan gebruikt voor de automatische verrekening: LP Energy stort elke maand het overeenkomstige bedrag op mijn rekening. En dat zullen ze dan vast weer doorbelasten aan de werkgever, net zoals dat ook vaak voor brandstofauto's gebeurt.

Bovenstaande zou heel normaal moeten zijn anno 2022 lijkt me. Maar kennelijk dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
redzone schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Helemaal eens met jou. Ikzelf en andere collega's hebben dit inderdaad al aangekaart. Werkgever houdt vol dat het onhaalbaar is om afwijkende tarieven toe te staan "want iedereen heeft een ander energiecontract". Daarom passen ze dus de tarieven voor terugbetaling 1 keer per jaar "op basis van gemiddelde tarieven".

Openbare laadpalen zijn het enige alternatief, in combinatie met thuisladen in noodgevallen.
Vraag je werkgever dan welke energieleverancier die prijzen hanteert, en laat het ons weten. Ik wil daar ook stroom kopen als die goedkoop zijn.

Trouwens.... ze mogen dan wel eens inzicht geven in de berekening van dat "gemiddelde".

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Gaat dat prijsplafond voor energie nog voor enige verlichting aan de publieke laadpaal zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:02:
Gaat dat prijsplafond voor energie nog voor enige verlichting aan de publieke laadpaal zorgen?
De regeling geldt voor consumenten, dus ik verwacht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
Dat prijsplafond is een lachertje, want met 2 EV's zit ik inmiddels op een totaal thuisgebruik van meer dan 10.000 kWh.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

De regeling geldt voor consumenten, dus ik verwacht het niet.
Ja was ik al bang voor. Thanks :)
Brotuck schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:22:
Dat prijsplafond is een lachertje, want met 2 EV's zit ik inmiddels op een totaal thuisgebruik van meer dan 10.000 kWh.
Beetje offtopic hier sowieso, maar dan ga je toch aan een publieke paal staan. Problem solved.

[ Voor 43% gewijzigd door RodeStabilo op 04-10-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
RodeStabilo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

Ja was ik al bang voor. Thanks :)

[...]

Beetje offtopic hier sowieso, maar dan ga je toch aan een publieke paal staan. Problem solved.
En dat toont ineens aan hoe belachelijk die regeling is...

Je wil inderdaad energiezuinige gezinnen motiveren, en vermijden dat mensen hun zwembad nog wat harder verwarmen met net te goedkope electriciteit, maar met een EV doe je toch ook iets voor het milieu, en dat wordt dan indirect afgestraft...
Als ze niet opschieten met die extra laadpalen, dan gaan we elke oprit nog nodig hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:57:
Als ze niet opschieten met die extra laadpalen, dan gaan we elke oprit nog nodig hebben...
Ik heb geen oprit en ben dus door gemeentelijke bepalingen feitelijk verplicht een publieke paal te gebruiken.
Geen klacht hoor, dat wist ik waar ik aan begon. en met de huidige prijzen momenteel niet eens zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

Ik heb geen oprit en ben dus door gemeentelijke bepalingen feitelijk verplicht een publieke paal te gebruiken.
Geen klacht hoor, dat wist ik waar ik aan begon. en met de huidige prijzen momenteel niet eens zo slecht.
Wacht maar tot die concessies aflopen, ik ben benieuwd welke prijs er dan uitrolt.

Aan de tariefsverhogingen bij de snelladers kan je al afleiden dat het flink meer moet gaan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
Ze moeten ergens van uitgaan en ze zijn van een gemiddeld verbruik per huishouden uitgegaan en daar iets boven gaan zitten. Een gemiddeld huishouden heeft geen 2 EV’s.
Ik vind het alleszins redelijk, maar ik blijf waarschijnlijk net onder het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:19
allemaal prive?
normaal is groot deel zakelijk en wordt dat met werkgever verrekend.
Dat hoeft niet te worden opgenomen in landelijke regeling voor consumptief gebruik.

en zelfs als het privé is bestaat een gerede kans dat stroom niet significant duurder is dan benzine.
Waarom dan EV rijder extra compenseren?

en voor de goede orde, ik zit ook wel rond die 10.000kWh, maar mij hoor je niet klagen.

[ Voor 22% gewijzigd door eltron op 04-10-2022 16:16 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Volgens mij ben je vrij om na 2500kWh te wisselen van maatschappij. Ik denk namelijk niet dat er per adres een landelijk register gestart gaat worden.

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Bixby schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Ze moeten ergens van uitgaan en ze zijn van een gemiddeld verbruik per huishouden uitgegaan en daar iets boven gaan zitten. Een gemiddeld heeft geen 2 EV’s.
Ik vind het alleszins redelijk, maar ik blijf waarschijnlijk net onder het plafond.
Het is inderdaad een beetje offtopic, dus ik zal er een publieke laadpaal in stoppen :)

Mijn situatie is dat er in de wijk 2 laadpalen zijn en dat die gewoon bezet zijn in de avond en nacht. Wellicht handig om hier ook een idle fee op te zetten, maar dat laad ik graag aan de gemeente over. Overigens hebben we in de wijk een flink parkeerprobleem omdat de gemeente met een verkeerd model rekent qua aantallen auto's per huis.

Gelukkig heb ik wel de beschikking over een eigen terrein en dus een laadpaal van mezelf staan.
Voor andere laadpalen moet ik langer dan een kwartier lopen en daar ben ik te lui voor :+

Op deze manier ben ik dus aangewezen op de eigen laadpaal en dus een flink hoger energie verbruik dan de 2900 kWh.

Natuurlijk ga ik zonnepanelen op het dak gooien en gebruik maken van de salderings regeling.
Maar ook dat is een tijdelijke oplossing, want over 3 jaar is die regeling minder of weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Brotuck op 04-10-2022 16:18 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Brotuck schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Het is inderdaad een beetje offtopic, dus ik zal er een publieke laadpaal in stoppen :)

Mijn situatie is dat er in de wijk 2 laadpalen zijn en dat die gewoon bezet zijn in de avond en nacht. Wellicht handig om hier ook een idle fee op te zetten, maar dat laad ik graag aan de gemeente over. Overigens hebben we in de wijk een flink parkeerprobleem omdat de gemeente met een verkeerd model rekent qua aantallen auto's per huis.

Gelukkig heb ik wel de beschikking over een eigen terrein en dus een laadpaal van mezelf staan.
Voor andere laadpalen moet ik langer dan een kwartier lopen en daar ben ik te lui voor :+

Op deze manier ben ik dus aangewezen op de eigen laadpaal en dus een flink hoger energie verbruik dan de 2900 kWh.

Natuurlijk ga ik zonnepanelen op het dak gooien en gebruik maken van de salderings regeling.
Maar ook dat is een tijdelijke oplossing, want over 3 jaar is die regeling minder of weg.
Gewoon nog een publieke paal aanvragen. Als ik jouw verhaal goed begrijp is de dichtstbijzijnde paal altijd bezet en volgende een kwartiier lopen (wel gezond trouwens >:) )
Dan kan er prima een nieuwe paal worden aangevraagd. Het helpt als je nog wat collega's in de buurt hebt met zelfde vraag.
Heb er hier ook 2x2 (publieke palen met 2 aansluitingen) voor de deur staan waarbij ik heb meegedaan aan aanvraag voor de 2e terwijl ik ook een thuislaadpaal heb. Kan nu kiezen uit 5 laadopties binnen 50-100meter. Vooral een prijskwestie dus.
Voorlopig laad ik alleen thuis zolang ik nog een contract heb voor 0,15/kWh. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
eltron schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:25:
[...]

Gewoon nog een publieke paal aanvragen. Als ik jouw verhaal goed begrijp is de dichtstbijzijnde paal altijd bezet en volgende een kwartiier lopen (wel gezond trouwens >:) )
Dan kan er prima een nieuwe paal worden aangevraagd. Het helpt als je nog wat collega's in de buurt hebt met zelfde vraag.
Heb er hier ook 2x2 (publieke palen met 2 aansluitingen) voor de deur staan waarbij ik heb meegedaan aan aanvraag voor de 2e terwijl ik ook een thuislaadpaal heb. Kan nu kiezen uit 5 laadopties binnen 50-100meter. Vooral een prijskwestie dus.
Voorlopig laad ik alleen thuis zolang ik nog een contract heb voor 0,15/kWh. ;)
Tja dan ga je te maken krijgen met beleid van de gemeente die nog niet is aangepast op de huidige energie crisis. Want als je een eigen terrein hebt waar je een laadpaal kan neerzetten, dan zetten ze geen openbare paal neer

Overigens betaal ik nu thuis nog steeds minder dan openbaar. Maar dat is een kwestie van tijd. Of niet als de zonnepanelen voor de zomer liggen.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
Wilde schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

Volgens mij ben je vrij om na 2500kWh te wisselen van maatschappij. Ik denk namelijk niet dat er per adres een landelijk register gestart gaat worden.
Zal de registratie en de controle hiervan niet gaan lopen via de netbeheerder in plaats van de leverancier? Zou anders mooi zijn. Spaart veel geld met een paar minuten werk om over te stappen.

Zelf rijden we twee EV's particulier. Publiek laden is momenteel voor ons nog goedkoper (Vattenfall palen in Limburg). Als de AC prijzen de lucht in schieten zien we wel verder.

Fun fact: bij de werkgever van mijn vrouw zijn de laadpalen allemaal (4 stuks) 'defect' sinds medio dit jaae en bij mijn werkgever staan ze simpel weg uit :X

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:45
Wilde schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

Dat denk je dan verkeerd ;)
Dat register is er namelijk al een tijdje en heet Centraal Aansluit Register, beheerd door Energie Data Services Nederland (EDSN). Alle netbeheerders zijn hierbij aangesloten en ook energieleveranciers hebben hier toegang toe.

Overigens is het plafond nu vastgesteld op 2900kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
I stand corrected! Dank voor de aanvulling

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50

Daarom hadden die IMHO al lang op je dak moeten liggen met 2 EV's :)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
pmiddeld schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:53:
[...]

Daarom hadden die IMHO al lang op je dak moeten liggen met 2 EV's :)
Helemaal mee eens. Maar ze zijn niet goedkoop en je moet wel ff ergens wat geld vandaan trekken.

En dan heb ik ook nog eens de uitdaging dat ik voor 10.000 kWh ongeveer 32 zonnepanelen moet hebben...en er passen er maar 12 op het dak

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Brotuck schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Helemaal mee eens. Maar ze zijn niet goedkoop en je moet wel ff ergens wat geld vandaan trekken.

En dan heb ik ook nog eens de uitdaging dat ik voor 10.000 kWh ongeveer 32 zonnepanelen moet hebben...en er passen er maar 12 op het dak
Daar kan je voor lenen, en ja, leggen waar je plaats voor hebt.

12 panelen van 430 WP zal een kleine 8000€ zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Brotuck schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:28:
[...]

Tja dan ga je te maken krijgen met beleid van de gemeente die nog niet is aangepast op de huidige energie crisis. Want als je een eigen terrein hebt waar je een laadpaal kan neerzetten, dan zetten ze geen openbare paal neer
Dat dacht ik dus ook toen ik de 2e paal voor de wijk aanvroeg. Maar op dit punt geen enkele reactie gehad. Ze hebben de aanvraag keurig in behandeling genomen en door Allego in dit geval, laten uitvoeren. Duurde als bij elkaar wel ca. 9 maanden, maar hij staat er inmiddels wel al 1,5 jaar.
Gemeente loopt ook eigenlijk geen risico, de investering wordt door de provider gedaan.
Kost alleen wat tijd om plekje te bepalen en de gebruikelijke termijnen van publicatie, bezwaar etc. te doorlopen.

En het beleid van de gemeente waar jij het over hebt lijkt mij dan meer "wanbeleid".
Gezien het risico bij de provider ligt en het aantal parkeerplekken gelijk blijft kan een gemeente hier toch niet tegen zijn(?) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]
off topic, maar ook als saldering weg is zijn zonnepanelen wel voordelig. Wellicht iets meer plannen met laden en evt thuisbatterijtje er tussen. Maar bij huidige tarieven blijft dat wel rendabel.

Zie voor thuisladen het betreffende topic: https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

eltron schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

off topic, maar ook als saldering weg is zijn zonnepanelen wel voordelig. Wellicht iets meer plannen met laden en evt thuisbatterijtje er tussen. Maar bij huidige tarieven blijft dat wel rendabel.

Zie voor thuisladen het betreffende topic: https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
Thuisbatterij? opladen overdag en leeggebruiken savonds. Dat wordt de toekomst.
En dat gaat ook gebeuren met bidirectioneel laden van je EV op die manier, ook bij de publieke laadpalen willen ze dat invoeren in de toekomst.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ron65 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:11:
[...]

Thuisbatterij? opladen overdag en leeggebruiken savonds. Dat wordt de toekomst.
En dat gaat ook gebeuren met bidirectioneel laden van je EV op die manier, ook bij de publieke laadpalen willen ze dat invoeren in de toekomst.
Yep en de toekomst is dichterbij dan je denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Heeft iemand al bedacht wat het prijsplafond gaat betekenen voor leaserijders met een eigen laadpaal, waarbij de werkgever de laadkosten vergoedt? Die eerst 2900kwh a €0,40 zijn voor het huishouden bedoeld neem ik aan. Lijkt me een administratieve nachtmerrie.

[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 04-10-2022 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:18:
Heeft iemand al bedacht wat het prijsplafond gaat betekenen voor leaserijders met een eigen laadpaal, waarbij de werkgever de laadkosten vergoedt? Die eerst 2900kwh a €0,40 zijn voor het huishouden bedoeld neem ik aan. Lijkt me een administratieve nachtmerrie.
mij niet. gewoon je contracttarief afrekenen zonder het plafond, de laadpaal kWh vallen buiten de landelijke regeling om je thuisverbruik te plafonneren tot 2900 kWh.
Als je daar onder zou blijven, wat mij zou verbazen, plafond ligt niet voor niets zo laag, dan kan je idd discussie met wg aan gaan om je restant kWh's voor 40ct af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

Wacht maar tot die concessies aflopen, ik ben benieuwd welke prijs er dan uitrolt.

Aan de tariefsverhogingen bij de snelladers kan je al afleiden dat het flink meer moet gaan kosten.
Ik denk dat we ons meer zorgen moeten maken als de stroomprijs zo structureel hoog blijft. De regeringen kunnen en gaan niet eindeloos bijspringen.
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:18:
Is dat niet meer voer voor een ander soort topic? Het lijkt me hier niet echt relevant.

[ Voor 34% gewijzigd door RodeStabilo op 05-10-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:37
Ik krijg zojuist melding via Apple dat mijn Ionity account/wachtwoord is betrokken bij een datalek. Meer mensen gehad?

Edit: melding verwijst naar ionity.com - dus dat zou een valse melding zijn dan aangezien de website van Ionity .eu is.

[ Voor 34% gewijzigd door VidaR-9 op 05-10-2022 09:39 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12-09 10:28
eltron schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:23:
[...]

En het beleid van de gemeente waar jij het over hebt lijkt mij dan meer "wanbeleid".
Gezien het risico bij de provider ligt en het aantal parkeerplekken gelijk blijft kan een gemeente hier toch niet tegen zijn(?) 8)7
Hoe beredeneer je dat het aantal parkeerplakken gelijk blijft? Indien er laadpalen bij komen, kost dit per saldo evenveel parkeerplekken, een laadplek is namelijk geen parkeerplek meer. Bij mij in de buurt hadden ze twee laadpalen met 3 laadpunten naast elkaar gemaakt en dus 3 parkeerplekken minder. Daar is bezwaar tegen gekomen en nu heeft de gemeente 1 laadpunt "vrijgegeven". Sindsdien staat er eigenlijk altijd een ICE op die plek en kan je daar dus nooit laden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Laatst online: 12-09 12:34

tomic

Smexylittlebabe!

Opeens vraagt Pitpoint zo'n 0,48ct / Kwh bij mij in Noord-Holland. Is dit iemand anders ook al opgevallen?
Het gekke is dat in de Charge Assist app van hun gewoon nog 0,31ct. staat.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 21:22
tomic schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:54:
Opeens vraagt Pitpoint zo'n 0,48ct / Kwh bij mij in Noord-Holland. Is dit iemand anders ook al opgevallen?
Het gekke is dat in de Charge Assist app van hun gewoon nog 0,31ct. staat.
Alle links naar tarieven op de site werken niet meer. Rara hoe kan dat? :D

Ik had ook pitpoint in mijn buurt maar zie het het nu allemaal Green Point is geworden. (€ 0,40)

[ Voor 11% gewijzigd door Akemi op 05-10-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:10
Kun je tegenwoordig ook laden bij een Greenpoint? Da's wel handig, ben je meteen goed bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
royverdegem schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:50:
[...]
Hoe beredeneer je dat het aantal parkeerplakken gelijk blijft? Indien er laadpalen bij komen, kost dit per saldo evenveel parkeerplekken, een laadplek is namelijk geen parkeerplek meer. Bij mij in de buurt hadden ze twee laadpalen met 3 laadpunten naast elkaar gemaakt en dus 3 parkeerplekken minder. Daar is bezwaar tegen gekomen en nu heeft de gemeente 1 laadpunt "vrijgegeven". Sindsdien staat er eigenlijk altijd een ICE op die plek en kan je daar dus nooit laden :-(
als het laden only is dan kost het i.d.d. parkeerplekken.
maar als dat niet het geval is mag je er ook parkeren zonder te laden. Bij veel laders zie je dat ook gebeuren dat bijvoorbeeld 2 aansluitingen zijn en dat maar 1 plek uitsluitend gebruikt mag worden om te laden. Naarmate het aantal EV en de bezetting van de laadpaal toenemen kan ook de tweede plek laden only worden maar is dan ook nagenoeg constant bezet door een daar parkerende auto die wel aan het laden is. De auto had ook zonder laadpaal een parkeerplek nodig gehad en gaat dus niet ten koste van aantal beschikbare parkeerplekken.
Ik kan het nog wel iets sterker zeggen; als de EV nooit in de wijk zou laden maar bijvoorbeeld altijd bij werkgever of snellader onderweg, dan nog heeft zij als zij thuis is een parkeerplek nodig al laadt zij helemaal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 05-10-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Akemi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Alle links naar tarieven op de site werken niet meer. Rara hoe kan dat? :D

Ik had ook pitpoint in mijn buurt maar zie het het nu allemaal Green Point is geworden. (€ 0,40)
Pitpoint /Greenflux dat is toch Total energy. Is het nu Green Point? Bij mij is het nog 31ct/kWh (evcompany) met Shell Recharge is het 40ct/kWh.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 20:24
Prullenbak84 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:24:
Weet iemand of het zou kunnen dat Maingau niet meer werkt bij Fastned? Of kan er iets mis zijn met mijn pasje?
Vanochtend bij Fastned proberen te laden met mijn Maingau pas, 1x leek de sessie te starten helaas gebeurde er niks. Ook met de app geprobeerd, deze melde dat alle palen bezet waren (stond er toch echt alleen).
Maar met mijn laadtag geladen tegen 0,90 cent per kWh ; :-(

VW egolf 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27
evtje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:00:
[...]

Pitpoint /Greenflux dat is toch Total energy. Is het nu Green Point? Bij mij is het nog 31ct/kWh (evcompany) met Shell Recharge is het 40ct/kWh.
Bij mij in de straat is dat Greenflux. 31ct/kWh met E-Flux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floris112
  • Laatst online: 03-09 11:21
Rdestructo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:33:
[...]

Vanochtend bij Fastned proberen te laden met mijn Maingau pas, 1x leek de sessie te starten helaas gebeurde er niks. Ook met de app geprobeerd, deze melde dat alle palen bezet waren (stond er toch echt alleen).
Waarom gebruik je geen Enel X Juicepass om te snelladen? Die werkt bij Allego en Ionity zonder problemen. En met de bundels kun je voor 35 cent (70 kWh) of 31 cent (145 kWh) per kWh laden. Sinds Bonnet gestopt is met aantrekkelijke tarieven ben ik overgestapt op Enel.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

Even een vraag voor de ervaren EV (Lease) rijders, mijn auto komt begin volgend jaar.
Is een Shell Recharge kaart genoeg (bijna 400 aangesloten merken) of moet ik toch extra pasjes gaan regelen?
Ik rijd enkel in NL buiten een vakantie af en toe, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italie.

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Cozm0 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:53:
Even een vraag voor de ervaren EV (Lease) rijders, mijn auto komt begin volgend jaar.
Is een Shell Recharge kaart genoeg (bijna 400 aangesloten merken) of moet ik toch extra pasjes gaan regelen?
Ik rijd enkel in NL buiten een vakantie af en toe, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italie.
Mijn advies zou zijn de shell pas voor standaard gebruik en per land een backup kaart uit het land zelf.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12-09 10:28
Cozm0 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:53:
Tot nu toe in Belgie, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italie aan laders gehangen. Altijd Shell Recharge (of mijn LM pas) kunnen gebruiken, behalve 1x in Turijn bij een EnelX paal. Toen heb ik de EnelX (JuicePass) app gedownload en dat werkte ook. In Duitsland paar keer de app van EnBW gebruikt bij hun palen, maar daar werkte de Shell-pas ook. Frankrijk nog geen ervaring mee, gaan we in december en januari doen. Heb alwel vast de KiWi pas.
En natuurlijk de Tesla-app, deze vooralsnog niet gebruikt, maar dat gaat in Frankrijk vast gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Rdestructo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:33:
[...]

Ja bij mij ongeveer hetzelfde verhaal. Dan lijkt ie te starten maar blokkeert de paal direct. Ik moest naar een andere paal en kon daar met bonnet laden. Is eigenlijk nog 2 cent goedkoper (lees: minder duur) dacht ik, dus prima. Maar het gemak van een pasje is ook niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Er lijkt een stiekeme prijsverhoging door Engie/Equans in Den Haag toegepast te zijn.
In de concessie met de gemeente was een gemaximeerde prijs van €0,33 per kWh afgesproken (€0,27 exclusief BTW). Toen deze zomer de BTW verlaagd werd, bleef de exclusief-BTW prijs hetzelfde, en zakte het tarief inclusief BTW naar €0,30.

Sinds 2 oktober is het inclusief BTW echter weer gestegen naar €0,33 per kWh en is het exclusief-BTW tarief gestegen naar €0,30. Een prijsstijging van 3 cent per kWh die direct naar de omzet van Engie toe gaat.

De facto gaat de BTW-verlaging die door de rijksoverheid is ingevoerd om de energiekosten te drukken van de eindgebruikers nu naar de winstmarge van Engie, niet netjes naar mijn mening, ook omdat ze hier niet over communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
da_Mastah schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:40:
Er lijkt een stiekeme prijsverhoging door Engie/Equans in Den Haag toegepast te zijn.
In de concessie met de gemeente was een gemaximeerde prijs van €0,33 per kWh afgesproken (€0,27 exclusief BTW). Toen deze zomer de BTW verlaagd werd, bleef de exclusief-BTW prijs hetzelfde, en zakte het tarief inclusief BTW naar €0,30.

Sinds 2 oktober is het inclusief BTW echter weer gestegen naar €0,33 per kWh en is het exclusief-BTW tarief gestegen naar €0,30. Een prijsstijging van 3 cent per kWh die direct naar de omzet van Engie toe gaat.

De facto gaat de BTW-verlaging die door de rijksoverheid is ingevoerd om de energiekosten te drukken van de eindgebruikers nu naar de winstmarge van Engie, niet netjes naar mijn mening, ook omdat ze hier niet over communiceren.
Tussen 1 juli en 30 september 2022 was de prijs voor elektrisch laden tijdelijk lager. Dit kwam door de btw-verlaging op elektriciteit. Volgens het contract is de prijs op € 0,33 per kWh inclusief btw berekend. Daarom geldt vanaf 1 oktober 2022 weer de oude prijs van € 0,33 per kWh inclusief btw.
https://www.denhaag.nl/nl...eid/elektrisch-rijden.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Dank voor de link met de opheldering!
Wel jammer dat de middelen die bedoeld zijn de particuliere eindgebruiker nu effectief bij Engie belanden en dat ondernemers die BTW mogen verrekenen effectief een prijsverhoging krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
da_Mastah schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Wel jammer dat de middelen die bedoeld zijn de particuliere eindgebruiker nu effectief bij Engie belanden en dat ondernemers die BTW mogen verrekenen effectief een prijsverhoging krijgen.
Engie heeft de hele tijd toch 27 cent per kWh ex BTW gekregen?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Ja, en nu krijgen ze dus per 1 oktober €0,30 per kWh.

En het wordt dus mogelijk gemaakt doordat de afspraak met de gemeente inclusief BTW is, en de rijksoverheid de BTW verlaagd heeft. Daardoor kunnen ze dus de exclusief-BTW prijs nu met 3 cent verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
da_Mastah schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Engie moet de BTW ook gewoon weer afdragen hoor :+

Ik begrijp alleen niet waarom die BTW verlaging tot 30 september is, volgens de Belastingdienst is het t/m 31 december 2022.
Voor energie die wordt geleverd in de periode van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022, geldt tijdelijk het 9%-tarief.
https://www.belastingdien...delijk-btw-tarief-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:48:
Ik begrijp alleen niet waarom die BTW verlaging tot 30 september is, volgens de Belastingdienst is het t/m 31 december 2022.
De BTW verlaging loopt door. Maar ze verhogen dus gewoon de prijzen, omdat het kader van de afspraken dat toelaat (omdat de afspraak in de concessie €0,33 inclusief BTW is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
da_Mastah schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

De BTW verlaging loopt door. Maar ze verhogen dus gewoon de prijzen, omdat het kader van de afspraken dat toelaat (omdat de afspraak in de concessie €0,33 inclusief BTW is).
Ah op die manier. Ja dat is een flinke naaistreek.

Je kunt nog wel met Engie in DH laden voor 28,34 ct/kWh overigens, zie https://www.engie.nl/prod...alen/laadpas/zuid-holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Je kunt nog wel met Engie in DH laden voor 28,34 ct/kWh overigens, zie https://www.engie.nl/prod...alen/laadpas/zuid-holland
Dat is niet in Den Haag. Den Haag is een andere concessie dan de "Zuid-Holland" concessie. Maar ik probeer nu wel mijn auto wat meer op te laden in de randgemeenten met de Engie-pas ja :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
da_Mastah schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Dat is niet in Den Haag. Den Haag is een andere concessie dan de "Zuid-Holland" concessie. Maar ik probeer nu wel mijn auto wat meer op te laden in de randgemeenten met de Engie-pas ja :-)
Excuus, je hebt gelijk. Ik dacht Zuid Holland in zijn geheel maar het betreft veel gemeenten maar niet Den Haag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 20:24
Floris112 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Waarom gebruik je geen Enel X Juicepass om te snelladen? Die werkt bij Allego en Ionity zonder problemen. En met de bundels kun je voor 35 cent (70 kWh) of 31 cent (145 kWh) per kWh laden. Sinds Bonnet gestopt is met aantrekkelijke tarieven ben ik overgestapt op Enel.
Ik laad zelden DC.
Alleen als ik een verre rit heb of als alle palen in mijn wijk bezet zijn dan pak ik op weg naar werk een Fastnet.
Vandaar de Maingau pas in combinatie met &charge (y)

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 21:43

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

da_Mastah schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:47:
Ja, en nu krijgen ze dus per 1 oktober €0,30 per kWh.

En het wordt dus mogelijk gemaakt doordat de afspraak met de gemeente inclusief BTW is, en de rijksoverheid de BTW verlaagd heeft. Daardoor kunnen ze dus de exclusief-BTW prijs nu met 3 cent verhogen.
Dit staat op de site van de belastingdienst:

“ verlaagde tarief geldt in deze periode voor:
  • aardgas dat via een aardgasnet wordt geleverd of een soortgelijk systeem. Het aardgassysteem moet op het grondgebied van de Europese Unie liggen
  • stadsverwarming die via een warmtenet wordt geleverd
  • elektriciteit die wordt geleverd via het elektriciteitsnet
Netwerkbeheerskosten ook 9% btw
De netbeheerkosten hiervoor worden in de periode 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022 ook belast met 9% btw. Met netwerkbeheerskosten bedoelen we bijvoorbeeld kosten voor transport en de aansluiting op het net of het systeem.

21%-tarief blijft soms gelden
Het btw-tarief van 21% blijft gelden voor:

aardgas, stadsverwarming of elektriciteit die níet via een net of systeem voor aardgas, warmte of elektriciteit wordt geleverd
andere energie dan genoemd in de 1e opsomming”

Blijkbaar wordt deze elektriciteit niet via het electriciteitsnet geleverd. Ik vermoed dat de belastingdienst de gemeente Den Haag daarop gewezen heeft. De 21 % moet gewoon afgedragen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

da_Mastah schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Maar ook met de Vandebron pas betaal ik het Engie Zuid-Holland tarief in bijvoorbeeld Rijswijk. (We wonen in Den Haag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Engie Zuid-Holland rekent wel 9 % btw, zeggen ze. Maar even op de volgende factuur kijken.

[ Voor 40% gewijzigd door Jan Lelie op 06-10-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

En Vandebron zette op de laatste factuur voor elektrisch laden: de btw bedraagt altijd 21%. Ook over laden in Den Haag. De facturen daarvoor wel 9%. Ik vermoed dat de belastingdienst ze erop gewezen heeft dat laadpalen niet tot het elektriciteitsnet behoren. Kwestie van definitie: het geldt waarschijnlijk alleen voor huishoudens en dan gaat het om “achter de meter”. Thuisladers zijn dan weer in het voordeel.

Mijn excuses, ik zat naar het verkeerde jaar, 2021, te kijken Vandebron rekent wel 9% over op laden in oktober 2022.

[ Voor 70% gewijzigd door Jan Lelie op 07-10-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 12:12
Jan Lelie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:59:
[...]
...
Blijkbaar wordt deze elektriciteit niet via het electriciteitsnet geleverd. Ik vermoed dat de belastingdienst de gemeente Den Haag daarop gewezen heeft. De 21 % moet gewoon afgedragen worden.
Uiteraard wordt de electriciteit voor de laadpalen wel gewoon via het electriciteitsnet geleverd, er zit geen accu in de grond die elke week wordt bijgevuld ofzo.

Elke laadpaal heeft een eigen aansluiting met electriciteitsmeter op het net (of evt. een groepje bij elkaar staande laadpalen als ze een aansluiting delen), waarbij de factuur naar de CPO (laadpaalbeheerder) gaat. De gemeente Den Haag en de Belastingdienst hebben daar verder niks mee te maken.

Dus Engie 'profiteert' nu van de korting op de BTW, en zij kunnen door de inclusief BTW-prijsafspraak in het contract (concessie) met de gemeente het tarief van € 0,33 incl. BTW blijven rekenen, ook al is die BTW nu maar 9%.

Laten we ons wel realiseren dat de laadpaal-beheerders deze enorme prijsstijgingen ook niet hebben zien aankomen, en nu waarschijnlijk flink verlies lijden op elke kWh die er via hun laadpalen geladen wordt.
Als ze slim zijn geweest hebben ze die contractueel vastgelegde laadprijzen afgedekt met lange termijncontracten voor hun energie, maar ik kan me ook goed voorstellen dat ze dat risico van prijsstijgingen (deels) zelf genomen hebben.

Het doel van die tijdelijke BTW-verlaging was natuurlijk ook om de sterk stijgende energieprijzen ietwat te dempen, en niet om de toch al lage kWh-tarieven voor publieke laadpalen nog verder te verlagen voor de EV-rijders. Dus vanuit dat perspectief snap ik wel dat Engie nu weer het contractueel overeengekomen tarief hanteert.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Jan Lelie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:13:
En Vandebron zette op de laatste factuur voor elektrisch laden: de btw bedraagt altijd 21%. Ook over laden in Den Haag. De facturen daarvoor wel 9%. Ik vermoed dat de belastingdienst ze erop gewezen heeft dat laadpalen niet tot het elektriciteitsnet behoren. Kwestie van definitie: het geldt waarschijnlijk alleen voor huishoudens en dan gaat het om “achter de meter”. Thuisladers zijn dan weer in het voordeel.
Dit is wel heel bijzonder. Bv. Vattenfall Incharge en Shell Recharge hebben expliciet gecommuniceerd dat ze het verlaagde BTW-tarief hanteren, en op al hun laad-facturen sinds 1 juli staat ook 9% BTW berekend.
Ik kan me niet voorstellen dat de Belastingdienst hierin onderscheid maakt tussen energiemaatschappijen, of dat publiek laden nu opeens niet meer onder het verlaagde tarief valt.

In theorie zou je nog kunnen zeggen dat de Charge Point Operator (laadpaalbeheerder die al dan niet ook zelf energieleverancier is) de stroom levert aan de Mobility Service Provider (de laadpasaanbieder) en dan 9% BTW daarover rekent, en de MSP een dienst aanbiedt aan zijn EV-rijders en daarover gewoon 21% BTW moet rekenen. Maar die dienst is feitelijk niet veel meer dan een afrekenmechanisme, dus dit lijkt mij niet logisch.

Voer voor juristen waarschijnlijk...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Wesco schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Dit is wel heel bijzonder. Bv. Vattenfall Incharge en Shell Recharge hebben expliciet gecommuniceerd dat ze het verlaagde BTW-tarief hanteren, en op al hun laad-facturen sinds 1 juli staat ook 9% BTW berekend.
Ik kan me niet voorstellen dat de Belastingdienst hierin onderscheid maakt tussen energiemaatschappijen, of dat publiek laden nu opeens niet meer onder het verlaagde tarief valt.

In theorie zou je nog kunnen zeggen dat de Charge Point Operator (laadpaalbeheerder die al dan niet ook zelf energieleverancier is) de stroom levert aan de Mobility Service Provider (de laadpasaanbieder) en dan 9% BTW daarover rekent, en de MSP een dienst aanbiedt aan zijn EV-rijders en daarover gewoon 21% BTW moet rekenen. Maar die dienst is feitelijk niet veel meer dan een afrekenmechanisme, dus dit lijkt mij niet logisch.

Bij mij staat ook sinds 1 juli 9 % op de factuur, alleen op de laatste - november over oktober - staat 21%. Ik denk dat de vraag is of het gaat over huishoudens - achter een elektriciteitsmeter - of over consumenten - ook EV’s.

In de geest van de wet lijkt t me huishoudens. Dus zal de CPO 21 % moeten afdragen. Wanneer ze 9 % doorrekenen mag dat, je mag ook de hele btw voor je rekening nemen (het gaat immers over de toegevoegde waarde, dus altijd minder dan 21% over het hele bedrag).

Maar ik ben geen fiscalist,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterSn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 22:50
Goedemorgen,

Denk dat ik hier in het juiste topic ben voor mijn vraag:

Welke app/website gebruiken jullie om onderweg z.s.m. naar een (snel)lader te navigeren of op te zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 16:27
PieterSn schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:28:
Goedemorgen,

Welke app/website gebruiken jullie om onderweg z.s.m. naar een (snel)lader te navigeren of op te zoeken?
chargemap
https://play.google.com/s...rgemap_beta.android&gl=NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

Goedemorgen,

A Better Route Planner voor lange afstanden
https://abetterrouteplanner.com/
Shell Recharge voor korte afstanden (Lease)

[ Voor 8% gewijzigd door Cozm0 op 07-10-2022 08:51 ]

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Goedemorgen,

Smoov om snel naar een lader te rijden, ABRP om een route te plannen als het meer dan ca. 450km enkele reis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:04
Goedemorgen,

Google Maps met spraakbesturing. Als je tijdens de navigeren 'Fastned', 'Ionity' of 'snellader' roept dan krijg je meerdere suggesties rondom je GPS locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
ABRP werkt (voor mij) erg goed en stabiel, zeker met de premium (android auto) functie. In de instellingen kan je zelfs voorkeuren opgeven voor bepaalde providers zoals fastned of ionity.

Het grote nadeel ervan is in mijn ogen dat je echt een route moet plannen om een paal voorgesteld te krijgen.

Andere apps zoals die van de shell kun je wel gebruiken om een laadpaal in de buurt te vinden, echter ben ik erachter gekomen dat zeker in het buitenland geen garantie is dat hij daadwerkelijk te gebruiken is.

In Frankrijk al aantal keer tegen gekomen dat de laadpaal dan achter een hek staat. Dus je moet eigenlijk meerdere apps gebruiken om het zeker te weten....

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Wolly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:57:
[...]
Tja, het mag. Ze zijn niet de enige die (een deel van) de BTW verlaging gebruikt om hun business case te verbeteren. Shell Recharge deed dit bijvoorbeeld ook en gaf maar een klein deel van de verlaging terug.
Technisch is het toegestaan, maar wat meer communicatie hierover dan dit ene zinnetje zou welkom zijn.

In 2016 ging de energiebelasting voor energie op laadpalen omlaag van 10 naar 5 cent per kWh. Veel CPO's gaven dit toen ook niet terug aan de consument en zeiden dat ze het zelf nodig hadden. De CPO tarieven bleven toen bijna overal gelijk. (Toegeven, de business case was toen ook echt wel moeilijker).
Wesco schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

De BTW verlaging is zeker wel bedoeld voor elektrische rijders. In de officiele stukken staan laadpaalexploitanten ook genoemd en wordt ook de vergelijking met accijnsverlaging gemaakt. Hoewel de implementatie natuurlijk niet letterlijk in Den Haag wordt voorgeschreven hebben is er in de branche de volgende concensus met het ministerie gevonden qua voorwaarden:
• It is about the energy delivery
• It will be applicable through the chain so for both CPO and MSP
• No matter if you are also an energy supplier/utility or just a CPO or just an MSP or a virtual CPO or virtual MSP
• It would be for all components directly related to the energy delivery – so also e.g. a start fee or roaming fee etc. It will NOT be applicable for things like subscription fee at an MSP for a token etc.
Kortom de 9% geldt voor om 'alle diensten gerelateerd aan stroomlevering'. Vrijwel alle Nederlandse MSP's en CPO's (Zelfs Tesla) hebben na deze communicatie de laad- en andere tarieven van 21% naar 9% BTW gebracht. Over bijv. abonnementskosten ontstond hier en daar wel wat discussie en dat is ook verschillende geïmplementeerd. Maar de laadkosten mogen afaik tot 1 januari 2023 niet met 21% BTW belast worden dus ik ga hier even in duiken.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Mijn oprechte excuses, ik zat naar 2021 te kijken - we zijn toen van abonnement veranderd =. Vandebron rekent weldegelijk 9% btw over opladen in oktober.

Ik heb deze maand nog niet in Den Haag opgeladen. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:12

Consulectro

Lekker bezig...

Even mijn ervaringen tot nu toe. Heb vier passen maar gebruik nu voor een vakantie naar Zwitserland alleen de 'Greenchoice' dongel.
Werkt tot nu altijd probleemloos op gewone (11kW) en op DC-laadpalen in NL, B, D, F en Zwitserland.
Gebruik de navigatie van mijn ID-4 voor het vinden van (snellaad)palen of anders Chargemap (ook voor het vinden van de prijs/kWh zelfs 'gratis' palen). ABRP zal ook wel werken langs de route maar deze kun je niet gebruiken voor palen 'in de buurt'.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Goedemorgen,

We plannen met ABRP maar ter plaatse gebruiken we meestal Googlemaps met “charging station”. Voor incidenteel opladen met Bonnet (“we’re missing you”) natuurlijk de Bonnet-app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• festinger
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 22:20
(...)
Ik raadpleeg graag de ANWB routeplanner voor EVs. Die is nog in béta maar lijkt al aardig te werken. Ik vind het vooral fijn dat je de capaciteit van je accu kunt aanpassen. Die is nu 80% van de oorspronkelijke capaciteit. Als hij in 2023 vervangen wordt, dan zal ie ongeveer 110% aan capaciteit hebben, en ook die flexibiliteit biedt de ANWB website, je kunt het gewoon instellen.
Zie: https://www.anwb.nl/verke...?displayType=instructions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
festinger schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:38:
[...]
Ik raadpleeg graag de ANWB routeplanner voor EVs. Die is nog in béta maar lijkt al aardig te werken. Ik vind het vooral fijn dat je de capaciteit van je accu kunt aanpassen. Die is nu 80% van de oorspronkelijke capaciteit. Als hij in 2023 vervangen wordt, dan zal ie ongeveer 110% aan capaciteit hebben, en ook die flexibiliteit biedt de ANWB website, je kunt het gewoon instellen.
ik begrijp niet zo goed waarom je batterij nu op 80% van de capaciteit zit en in 2023 is toegenomen tot 110%.
Meestal gaat dat andersom. Af fabriek rond de 100% en na verloop van tijd degeneratie. Al gaat dat bij een goed BMS niet zo snel achteruit.

uit de pagina van de ANWB waar jij naar linkt leid ik af dat het hier gaat om een soort reparatieknop om onvolkomenheden in de inschatting van de ANWB mee te repareren.
Dat ziet er nogal primitief uit, in vergelijking tot ABRP bijvoorbeeld waar je veel meer parameters kunt instellen, waaronder je gemiddelde en maximale snelheid en je praktijkverbruik en bovendien ook realtime informatie kunt koppelen. En verhogen of verlagen batterijcapaciteit voelt ook onnatuurlijk omdat het daar dus eigenlijk niets mee te maken heeft. Noem het dan gewoon correctieknop of zo.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 10-10-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Laatst online: 22-08 12:29
Tijdens mijn vakantie (september) in Frankrijk heb ik een aantal malen geladen met de Shell Recharge pas. In de app zag ik keurig de laadsessies staan. De laatste 1 1/2 week zie ik dat de sessies langzaam uit mijn overzicht verdwijnen. (Blijkbaar kent de app geen historisch overzicht wat lagere tijd geraadpleegd kan worden). Ik zie nog geen facturen in de “facturen”, wat voor mij nl. zou verklaren dat de sessies langzaam verdwijnen.

Hoelang duurt het voor men gaat factureren? Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:58
wimbre schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:24:
Tijdens mijn vakantie (september) in Frankrijk heb ik een aantal malen geladen met de Shell Recharge pas. In de app zag ik keurig de laadsessies staan. De laatste 1 1/2 week zie ik dat de sessies langzaam uit mijn overzicht verdwijnen. (Blijkbaar kent de app geen historisch overzicht wat lagere tijd geraadpleegd kan worden). Ik zie nog geen facturen in de “facturen”, wat voor mij nl. zou verklaren dat de sessies langzaam verdwijnen.

Hoelang duurt het voor men gaat factureren? Iemand ervaring hiermee?
Je kan toch bij laadgeschiedenis de filter gebruiken om alle gedane sessies te tonen ("Altijd" selecteren). Standaard staat dat op "vorige maand".

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:54
Vraagje: ik heb via Volkswagen een laadpas (Elli) met een abonnement waardoor ik maar €0,30 per kWh betaal bij Ionity. Kan voor ons goed uit. Nu gaan vrienden binnenkort op vakantie en heb ik de pas niet nodig. Mag ik de pas gewoon uitlenen en de kosten terugvragen aan hen?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
wheli schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:29:
Vraagje: ik heb via Volkswagen een laadpas (Elli) met een abonnement waardoor ik maar €0,30 per kWh betaal bij Ionity. Kan voor ons goed uit. Nu gaan vrienden binnenkort op vakantie en heb ik de pas niet nodig. Mag ik de pas gewoon uitlenen en de kosten terugvragen aan hen?
Van mij wel ;) maar je kunt het beter even nazoeken in de algemene voorwaarden van de Elli laadpas.

Ik kan me wel voorstellen dat er een voorwaarde is zodat je niet met die laadpas bij een druk Ionity-station gaat staan en iedereen met korting laat laden, of er met meerdere mensen en/of auto’s gebruik van gaat maken. Kan ook in de vorm van een fair use policy of zoiets natuurlijk.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:54
De voorwaarden zijn volledig in her Duits :s

Ik dacht misschien weet iemand het toevallig, anders ga ik er gewoon voor

[ Voor 46% gewijzigd door wheli op 10-10-2022 20:43 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
wheli schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:43:
De voorwaarden zijn volledig in her Duits :s

Ik dacht misschien weet iemand het toevallig, anders ga ik er gewoon voor
Zal officieel alleen voor je eigen auto zijn. Maar goed, je kennis kan hem natuurlijk per ongeluk meenemen en gebruiken omdat hij dacht dat het zijn eigen was en daar pas na de vakantie achter komen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
festinger schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:38:
[...]
Opel Ampera-e toevallig?

Mijn ervaring met de ANWB routeplanner voor EV’s is dat die veel te veel laadstops inplant. Toen we vorig jaar met de EV naar Zuid-Frankrijk gingen kwam de ANWB tot schrik van mijn vrouw met iets van 12 laadstops aanzetten, terwijl we het uiteindelijk met een stuk of zeven prima konden redden.
Deze zomer naar Noord-Italië vergelijkbaar verhaal, dus ik vertrouw vooral op ABRP voor de routeplanning, en dan Google Maps voor de navigatie.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimbre
  • Laatst online: 22-08 12:29
Cpt. Peacock schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:27:
[...]

Je kan toch bij laadgeschiedenis de filter gebruiken om alle gedane sessies te tonen ("Altijd" selecteren). Standaard staat dat op "vorige maand".
Dat zocht ik👍.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• festinger
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 22:20
eltron schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:50:
[...]

ik begrijp niet zo goed waarom je batterij nu op 80% van de capaciteit zit en in 2023 is toegenomen tot 110%.
Meestal gaat dat andersom. Af fabriek rond de 100% en na verloop van tijd degeneratie. Al gaat dat bij een goed BMS niet zo snel achteruit.

(...)
Wesco hieronder raadt het antwoord helemaal correct :)
Wesco schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:49:
[...]
Opel Ampera-e toevallig?
Inderdaad ik heb een Opel Ampera-e. De degeneratie van die accu's schijnt erg mee te vallen, door verschillende ontwerpkeuzes. Maar door een fabrikagefout is er ook (een hele kleine) kans op brand bij het opladen, met name als de accu vol of bijna vol is. Daarom is bij een terugroepactie de accucapaciteit teruggezet op een veilige 80%. Alle Opel Ampera-e auto's en ook alle Chevrolet Bolts (Nagenoeg dezelfde auto) krijgen onder garantie een nieuwe accu. Dat is dan gelijk de accu van een recenter model (ik meen het 2022 model). Deze accu heeft 10% meer capaciteit dan de oorspronkelijke. De accucapaciteit gaat ergens in 2023 dus van 80% naar 110%.
Ik vind het handig dat de ANWB site die mogelijkheid biedt. En inderdaad op de site zelf staat dat je het ook kunt gebruiken om zelf de inschatting te tweaken. De ANWB site is ook nog in béta natuurlijk.
Er bestaan andere EV's waarbij de capaciteit ook flink kan verschillen, door verschillende omstandigheden.
Wesco schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:49:
[...]
(...)Mijn ervaring met de ANWB routeplanner voor EV’s is dat die veel te veel laadstops inplant. (...) dus ik vertrouw vooral op ABRP voor de routeplanning, en dan Google Maps voor de navigatie.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet heel veel langere reizen heb gemaakt. ANWB gebruikte ik wel voor routevoorbereiding. Binnen afzienbare tijd ga ik naar Engeland, en leg ik daar de nodige kilometers af. Dan zal ik de diverse opties gaan proberen. ABRP staat er al op, en premium zal ik zeker overwegen. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
@festinger In ABRP kun je ook het % accudegradatie instellen (bij de Voertuig-opties), en er is een voertuigkeuze voor de 'Opel Ampera-e 66 kWh upgrade'.

Wij hebben inmiddels al een tijdje de nieuwe accu, en dan is een binnenkort geplande rit naar Praag (861 km) goed te doen met drie laadstops, volgens ABRP.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Môge, ik hoop dat iemand me kan helpen met wat info over de Maingau pas en registratie. Ik heb me via de laadpastop10 een beetje georiënteerd en geregistreerd bij Maingau, naast de pas die ik van de leasemaatschappij krijg lijkt me dat genoeg om beetje door Europa te kunnen crossen zometeen.

Nu heb ik me aangemeld bij Maingau dus en in de webshop een laadpas besteld, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of dat nu genoeg is om mee te kunnen laden het lijkt me dat ik op een of andere manier die pas nog moet koppelen aan mijn account en een rekeningnummer? Kan iemand hier me daar mee op weg helpen?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Pixeltje schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:02:
Môge, ik hoop dat iemand me kan helpen met wat info over de Maingau pas en registratie. Ik heb me via de laadpastop10 een beetje georiënteerd en geregistreerd bij Maingau, naast de pas die ik van de leasemaatschappij krijg lijkt me dat genoeg om beetje door Europa te kunnen crossen zometeen.

Nu heb ik me aangemeld bij Maingau dus en in de webshop een laadpas besteld, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of dat nu genoeg is om mee te kunnen laden het lijkt me dat ik op een of andere manier die pas nog moet koppelen aan mijn account en een rekeningnummer? Kan iemand hier me daar mee op weg helpen?
Ik kan alleen voor mezelf spreken. Maar ik heb de app van Meingau. Daarin heb ik én de pas geregistreerd én m'n persoonlijke data én m'n betalingsgegevens. :-)

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ah, dan snor ik die app even op en kijken of daar de boel bij elkaar komt. Die had ik nog niet gevonden..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Rise
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-04-2024
Vraag van een laadpas beginner (voorheen altijd druppel vanuit het werk gehad):

Ik overweeg een laadpas van e-flux. Ik heb een laadpaal (Alfen) op de oprit en binnenkort panelen op het dak. 95% van het laden zal thuis gebeuren: ongeveer 3a4 keer per week 40 kWh, en daar zoek ik een goede pas bij. Bij e-flux wordt gesproken over twee soorten passen. De site schrijft:

Bij een orange abonnement betaal je €2,95 per maand aan E-Flux. De overige kosten bestaan maandelijks uit het aantal geladen kWh vanuit de laadpaal eigenaar. Iedere maand worden deze kosten via een automatische incasso of per factuur afgeschreven van je rekening. Je betaalt bij het orange abonnement geen aanschafkosten.

Bij een orange pay as you charge abonnement betaal je eenmalig aanschafkosten van €5,- per laadpas en betaal je €0,29 per laadsessie. Dit betekent dat je geen maandelijkse vaste kosten hebt, maar bij elke laadsessie €0,29 betaalt bovenop het reguliere laadtarief van de aanbieder.

Die laatste lijkt mij het meest interessant, mits ik niet betaal per laadsessie voor het laden thuis. Klopt het dat je thuis hiervoor niet betaalt? Klantenservice was er niet heel duidelijk over en had het over een groep aanmaken... maar dat begreep ik niet. Wellicht een ervaringsdeskundige die dit kan verhelderen? Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Als je niet zakelijk gaat verrekenen is een abonnement niet nodig. Moet je wel verrekenen, dan heb je bij E-flux dit abonnement nodig. Daar zit nog geen laadpas bij. Je kan elke willekeurige pas (een betaalde van e-flux of een gratis pas van bijvoorbeeld Shell Recharge zijn) laten white listen om je sessie te starten. Als je auto dat ondersteunt kan zelfs in worden gesteld dat jouw specifieke auto zonder pas kan starten met laden.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Rise
Kju schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:48:
Als je niet zakelijk gaat verrekenen is een abonnement niet nodig. Moet je wel verrekenen, dan heb je bij E-flux dit abonnement nodig. Daar zit nog geen laadpas bij. Je kan elke willekeurige pas (een betaalde van e-flux of een gratis pas van bijvoorbeeld Shell Recharge zijn) laten white listen om je sessie te starten. Als je auto dat ondersteunt kan zelfs in worden gesteld dat jouw specifieke auto zonder pas kan starten met laden.
Wij rijden prive. Zakelijk verrekenen is niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Laatst online: 01-09 21:53
High Rise schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Wij rijden prive. Zakelijk verrekenen is niet nodig.
je kunt dan op de Alfen paal ook instellen dat je helemaal geen pasje nodig bent. Dan is het stekker erin en gaan. Als je paal op een locatie staat waar mischien een ander er oneigenlijk gebruik van gaat maken kun je bijvoorbeeld wel instellen dat er een pas of druppel voorgehouden moet worden. Welke pas of druppel dat is maakt opzich niet uit, ik deed met het met een druppel die ik toch al had van een toegangs systeem zodat ik geen extra pasjes of druppel nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

@High Rise het is ook meer een vraag voor dit topic.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• High Rise
Oke,grappig, want daar wordt naar dit draadje verwezen voor vragen over laadpassen. Zal daar ook eens vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 23:14
High Rise schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:41:
Vraag van een laadpas beginner (voorheen altijd druppel vanuit het werk gehad):

Ik overweeg een laadpas van e-flux. Ik heb een laadpaal (Alfen) op de oprit en binnenkort panelen op het dak. 95% van het laden zal thuis gebeuren: ongeveer 3a4 keer per week 40 kWh, en daar zoek ik een goede pas bij. Bij e-flux wordt gesproken over twee soorten passen. De site schrijft:

Bij een orange abonnement betaal je €2,95 per maand aan E-Flux. De overige kosten bestaan maandelijks uit het aantal geladen kWh vanuit de laadpaal eigenaar. Iedere maand worden deze kosten via een automatische incasso of per factuur afgeschreven van je rekening. Je betaalt bij het orange abonnement geen aanschafkosten.

Bij een orange pay as you charge abonnement betaal je eenmalig aanschafkosten van €5,- per laadpas en betaal je €0,29 per laadsessie. Dit betekent dat je geen maandelijkse vaste kosten hebt, maar bij elke laadsessie €0,29 betaalt bovenop het reguliere laadtarief van de aanbieder.

Die laatste lijkt mij het meest interessant, mits ik niet betaal per laadsessie voor het laden thuis. Klopt het dat je thuis hiervoor niet betaalt? Klantenservice was er niet heel duidelijk over en had het over een groep aanmaken... maar dat begreep ik niet. Wellicht een ervaringsdeskundige die dit kan verhelderen? Bij voorbaat dank!
Check anders ook Elbizz eens, via laadpastop10.nl betaal je eenmalig 10,-
CPO tarief aan de paal, alleen 6 cent per laadsessie.

Heeft zelfde "netwerk" ? (ben nog niet thuis in de termen...) als E-Flux alleen betaal je dus voor starttarief maar 6 cent ipv 29 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Rise
Ik heb net even gebeld met Alfen. Mijn laadpaal werd onder leasecontract beheerd door Allego. Nu is die paal vrijgegeven en kan er 'plug en charge' mee geladen worden. Ik zou dat dus achter een pasje of druppel kunnen beveiligen.

Dit betekent wel dat ik dus op zoek moet naar een nieuwe 'service provider / back-end' voor instellingen, reparaties, etc. Die vraag zal ik in het andere topic stellen, want heeft niets meer met de pas te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Ik krijg vrijdag mijn eerste EV uitgeleverd.
Ik heb nu een laadpas van Elbizz voor me liggen.
Is het raadzaam om nog een tweede pas er naast te nemen als back up?

Ik zal eigenlijk alleen in Nederland rijden vermoed ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-08 19:56
Supershiva schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:50:
Ik krijg vrijdag mijn eerste EV uitgeleverd.
Ik heb nu een laadpas van Elbizz voor me liggen.
Is het raadzaam om nog een tweede pas er naast te nemen als back up?

Ik zal eigenlijk alleen in Nederland rijden vermoed ik
Elbizz pas is top.

Ik heb één enkele keer gehad dat deze niet werd geaccepteerd (bij de net geïnstalleerde nieuwe laadpalen op kantoor). Ik heb voor die momenten als back-up Shell Recharge (gratis) en de laadpas vanuit Kia.
De Kia laadpas gebruik ik, naast backup, voornamelijk in het buitenland ivm de aanbieding waarmee je voor een erg gunstig tarief bij Ionity kan laden het eerste jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door roelwillems op 11-10-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
roelwillems schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Elbizz pas is top.

Ik heb één enkele keer gehad dat deze niet werd geaccepteerd (bij de net geïnstalleerde nieuwe laadpalen op kantoor). Ik heb voor die momenten als back-up Shell Recharge (gratis) en de laadpas vanuit Kia.
De Kia laadpas gebruik ik, naast backup, voornamelijk in het buitenland ivm de aanbieding waarmee je voor een erg gunstig tarief bij Ionity kan laden het eerste jaar.
Oh dat is wel mooi van Kia dat zij je een laadpas bieden.
Ik ga straks een e-C4 van Citroën rijden, volgens mij heeft Citroën geen eigen pas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-08 19:56
Supershiva schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:05:
[...]

Oh dat is wel mooi van Kia dat zij je een laadpas bieden.
Ik ga straks een e-C4 van Citroën rijden, volgens mij heeft Citroën geen eigen pas?
Voor het eerste jaar is het top, daarna is het ivm de abonnementskosten (om voordelig bij Ionity te kunnen laden) waarschijnlijk al niet echt interessant meer om enkel tijdens vakantie te gebruiken. Op andere momenten maak ik geen gebruik van snelladers. Al hangt dit natuurlijk vooral af wat de prijzen van Ionity gaan doen en hoeveel voordeel het abonnement geeft volgend jaar.

Ik weet niet of Citroën ook zoiets aanbiedt, maar ze hebben waarschijnlijk wel een laadpas/aanbieder waarmee ze samenwerken. Die pas kan je dan prima naast Elbizz als backup gebruiken. Ik zou daar alleen geen pas met een abonnement voor gaan gebruiken, alternatieven genoeg ;)

[ Voor 5% gewijzigd door roelwillems op 11-10-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Is Bonnet nog steeds interessant? Die strooide voorheen toch veel met kortingscodes?
Of is dat helemaal over?
Pagina: 1 ... 5 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2