Weet je zeker dat het NFC is en geen RFID? Als je een RFID pas tegen een lamp houdt dan zie je waar de chip zit. De antenne is minder goed te zien. Die kan rondom langs de buitenzijde lopen.DAO schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:19:
Vraagje...hoop dat er ervaringen mee zijn maar vrees het.
Mijn werkgever werkt met een nogal stugge wagenparkbeheerder icm een net zo stugge leasemaatschappij.
Men heeft verzonnen dat je wel een laadpas mag maar geen sleutel.
De discussie an sich wil ik niet gaan voeren (getracht maar die gaan we hier niet beslechten) maar ben benieuwd of er creatieve tweakers zijn geweest die hun laadpas hebben verbouwd zodat hij gewoon alsnog als een laadsleutel werkt. (nfc chip er uit knippen en plastificeren en aan je sleutelhanger bv?)
Dat is inderdaad heel bijzonder. Ik kom op vele gemeentehuizen in ‘t land wegens mijn werk als accountmanager bij een IT bedrijf, wat specifiek voor lokale overheid werkt. Het verbaasd mij telkens weer wat een enorme verschillen er zitten qua gemeenten en gemeentehuizen. Bij enkele is niets te gek terwijl bij andere gemeenten best eens wat gerenoveerd kan worden. Enfin, heel zuur dus voor je.ron65 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:15:
[...]
Noord Holland, maar de gemeente is de grootste van Nederland in oppervlakte, Haarlemmermeer. En die hebben zoals altijd weer onbrgrijpelijk beleid. Ze breken momenteel het 30 jaar oude raadhuis af, "te oud", om een nieuw te bouwen. Tegelijk hebben ze geld te kort en schieten alle lasten de lucht in. Ik heb zoiets van blijft dan in je oude raadhuis dat prima voldoet, dat geld kun je beter besteden. Bijvoorbeeld aan goede laadpaal infrastructuren.
Nu mogen we niets meer aanvragen, en dat lijkt een beetje door geld tekort, want qua energienetwerk zitten we hier juist heel sterk met een nieuwe 380 KV lijn dwars door de polder met een hoogspanningsstation ervan bij Vijfhuizen.
Is er geen visie voor de komende jaren vwb laadpalen?
Ik vind net deze link en de laatste alinea suggereert dat er in 2023 ook weer uitbreiding komt in ‘t laadpalenbeleid.
Zie deze link: https://haarlemmermeergem...ergie-voor-laadcapaciteit
Als ik er een felle lamp tegen houdt dan zie ik diverse dingen...de magneetsstrip....een rood lijkende streep daarnaartoe. Maar ook ergens rechtsonder (1,5cm van beide randen) iets wat op een chip lijkt (als een nanosim). Denk dat dat de NFC is...ben ook best bereid om het te proberen...mocht het niks zijn dan krijg ik een vervangende pasjoepie de p schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:56:
[...]
Weet je zeker dat het NFC is en geen RFID? Als je een RFID pas tegen een lamp houdt dan zie je waar de chip zit. De antenne is minder goed te zien. Die kan rondom langs de buitenzijde lopen.
Nog ff een search gedaan en kwam dit tegen
Een laadpas stelt je in staat om een laad transactie te kunnen starten en stoppen voor het opladen van een Electronic Vehicle (EV). In tegenstelling tot een tankpas hebben laadpassen een ingebouwde NFC-chip waarmee een laadpaal ontgrendeld wordt en een laad transactie eenvoudig gestart en gestopt kan worden middels de ingebouwde chip.
[ Voor 22% gewijzigd door DAO op 28-09-2022 21:41 ]
Een "Electronic Vehicle", dat is de eerste keer dat ik die versie tegenkom.DAO schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:45:
[...]
Een laadpas stelt je in staat om een laad transactie te kunnen starten en stoppen voor het opladen van een Electronic Vehicle (EV). [...]
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Dank voor de link!Hamer schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:28:
[...]
Dat is inderdaad heel bijzonder. Ik kom op vele gemeentehuizen in ‘t land wegens mijn werk als accountmanager bij een IT bedrijf, wat specifiek voor lokale overheid werkt. Het verbaasd mij telkens weer wat een enorme verschillen er zitten qua gemeenten en gemeentehuizen. Bij enkele is niets te gek terwijl bij andere gemeenten best eens wat gerenoveerd kan worden. Enfin, heel zuur dus voor je.
Is er geen visie voor de komende jaren vwb laadpalen?
Ik vind net deze link en de laatste alinea suggereert dat er in 2023 ook weer uitbreiding komt in ‘t laadpalenbeleid.
Zie deze link: https://haarlemmermeergem...ergie-voor-laadcapaciteit
Klopt wel, want in een verslag van een raadsvergadering begin september staat globaal hetzelfde.
De problemen zijn wel dat ze meer gaan inzetten op laadpleinen, dat blijkt uit dat verslag. Geopteerd wordt om ergens midden in een wijk een plein aan te wijzen waar alle parkeerplekken laadplekken worden die onderling communiceren en zo ben je allerminst zeker van den stabiele laadcapaciteit.
Op de foto in dat artikel staat deze wethouder voor de Marktpleinkerk in het centrum van Hoofddorp, daar is al zo'n laadplein ter proef en dat gaan ze dus ook in een woonwijk uitvoeren als test.
De intelligentie moet eruit bestaan dat als er meerdere wagens staan, de wagens met de meeste behoefte aan lading meer capaciteit krijgen. JE auto laad dan normaal tot er een goede 60% inzit, dan gaat gedwongen je laadstroom omlaag omdat dan een ander met een legere accu aankopelt en voorrang krijgt. Denk je sochtends de accu vol te hebben, mist er nog 30% en moet er alsnog onderweg een snellader gebruikt worden op sommige langere ritten.
Natuurlijk wel een mooie oplossing voor capaciteitstekorten in het energienet.
Blijft een feit dat laadpalen in wijken dus op die laadpleinen niet altijd dicht bij huis zijn, maar ook dat grijze gebieden waar nu nog echt te weinig palen staan niet in beeld komen. Ze plaatsen daar alleen bij als er een paal is die te veel bezettingsgraad kent, aangezien er niets staat is die bezettingsgraad er ook niet

Ze geven hoog op dat er voor iedereen op loopafstand een paal is momenteel, maar dat is niet overal waar. MEt name de kleine dorpskernen missen echt palen en moet soms meer dan 1500 meter gelopen worden naar een paal.
Waar ze ook nooit naar gekeken hebben is de bezetting, dat gaat nu dus wel in positieve zin wijzigen, prima, want dan zie ik hier in de straat geheid 1 a 2 palen verschijnen. Meestal tussen 20.00 en 08.00 zijn alle palen bezet hier, enkele nachten niet, maar zeker de vrijdag en maandag heel vaak wel.
We gaan het zien, de brief gaat met twee weken de deur uit als iedereen het ermee eens is, we vragen 3 palen aan in deze en twee omliggende straten, en denken dat er niets van terecht komt.
Maar hee... niet geschoten is altijd mis
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Zijn er EV-rijders die zitten te wachten op laadpleinen? Ik vind het zelf een bijzonder onaantrekkelijk idee. Een laadplein als onderdeel van een grotere parkeerplaats bij een winkelgebied of P+R is misschien nog zinnig, maar wat verwachten ze nou dat mensen gaan doen als ze gewoon naar huis willen en er ook nog geladen moet worden? Dit sluit toch totaal niet aan bij hoe mensen leven?
Iets met teleportatie waarschijnlijk, zo van "beam me up scotty" of zoiets.SpongeRob schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:31:
[...]
Een "Electronic Vehicle", dat is de eerste keer dat ik die versie tegenkom.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Sowieso is dat maar een tijdelijke aanpak, aangezien op den duur straks alles een EV is. Dus misschien een kostenbesparing op de korte termijn voor netbeheer, maar op de langere termijn moet elke parkeerplaats gewoon een oplaadpunt zijn.Juerd schreef op donderdag 29 september 2022 @ 01:55:
Zijn er EV-rijders die zitten te wachten op laadpleinen? Ik vind het zelf een bijzonder onaantrekkelijk idee. Een laadplein als onderdeel van een grotere parkeerplaats bij een winkelgebied of P+R is misschien nog zinnig, maar wat verwachten ze nou dat mensen gaan doen als ze gewoon naar huis willen en er ook nog geladen moet worden? Dit sluit toch totaal niet aan bij hoe mensen leven?
Waarom zou elke parkeerplaats een oplaadpunt moeten zijn?1Mark schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:53:
[...]
Sowieso is dat maar een tijdelijke aanpak, aangezien op den duur straks alles een EV is. Dus misschien een kostenbesparing op de korte termijn voor netbeheer, maar op de langere termijn moet elke parkeerplaats gewoon een oplaadpunt zijn.
Gemiddeld woon-werkverkeer is iets van 20km.
Ga jij er van uit dat elke EV aan de lader moet wanneer die geparkeerd is?1Mark schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:53:
[...]
Sowieso is dat maar een tijdelijke aanpak, aangezien op den duur straks alles een EV is. Dus misschien een kostenbesparing op de korte termijn voor netbeheer, maar op de langere termijn moet elke parkeerplaats gewoon een oplaadpunt zijn.
Zelfs wanneer alle auto's EV's zijn, zul je niet meer dan 10-15 % van de parkeerplaatsen met een laadpaal hoeven uitrusten. Nog afgezien van alle mensen die voornamelijk thuis laden.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Als je een Android telefoon hebt, kun je de TagInfo app van NXP gebruiken om hem uit te lezen. Dan kun je precies zien wat erin zitDAO schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:45:
[...]
Als ik er een felle lamp tegen houdt dan zie ik diverse dingen...de magneetsstrip....een rood lijkende streep daarnaartoe. Maar ook ergens rechtsonder (1,5cm van beide randen) iets wat op een chip lijkt (als een nanosim). Denk dat dat de NFC is...ben ook best bereid om het te proberen...mocht het niks zijn dan krijg ik een vervangende pas.
Een laadpas stelt je in staat om een laad transactie te kunnen starten en stoppen voor het opladen van een Electronic Vehicle (EV). In tegenstelling tot een tankpas hebben laadpassen een ingebouwde NFC-chip waarmee een laadpaal ontgrendeld wordt en een laad transactie eenvoudig gestart en gestopt kan worden middels de ingebouwde chip.
Cupra Born
terecht punt. Ik denk niet dat je 100% dekking nodig hebt, maar wel best veel. Hoe meer EV's, hoe hoger de complexiteit.Peter-036 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:04:
[...]
Ga jij er van uit dat elke EV aan de lader moet wanneer die geparkeerd is?
Zelfs wanneer alle auto's EV's zijn, zul je niet meer dan 10-15 % van de parkeerplaatsen met een laadpaal hoeven uitrusten. Nog afgezien van alle mensen die voornamelijk thuis laden.
Als je weinig oplaadplekken hebt, met hoge bezetting, dan wordt 'de wachtrij' ook steeds groter. Bij een wachtrij van 1 (per laadpaal) kan je het misschien nog managen, bij 2 wordt het lastig, bij 3 ga je al niet meer aan de beurt komen die avond.
Deels met je eens, want met 10-15% ga je nog altijd ervanuit, net als de meeste overheidsinstanties, dat als een wagen gemiddeld 6 uur laadtijd nodig heeft er dus 4 per etmaal bij een laadpunt terecht kunnen.Peter-036 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:04:
[...]
Ga jij er van uit dat elke EV aan de lader moet wanneer die geparkeerd is?
De praktijk is anders, overdag zijn veel laadpalen leeg en savonds staan er mensen voor in de rij her en der. Het opladen gebeurt op tijden dat je niet moet rijden, en de meeste mensen rijden nog altijd in spitsuren en overdag, dus is er per paal een laadpiek van 20-08 uur te verwachten, waardoor ern 2 terecht kunnen en dan nog moet diegene die eerst is wel snachts de wagen weghalen om polek te maken voor de tweede die dan ook zijn bed ervoor uit moet.
Ik zie dat niet gebeuren, en dus is er meer nodig, ik schat toch wel 80% van alle parkeergelegenheid.
BEste is uiteindelijk alle parkeerplekken een laadpaal geven, en dan ook gewoon ICE toestaan er te parkeren. Als je met je EV of PHEV waar je ook parkeert een aansluiting voorhanden hebt, hoeven we ook nooit strijd te voeren over plekken voor ICE en plekken voor EV en blijf van elkaars parkeerplaats af.
klopt, voor mensen op kantoren en zo, maar die hebben vaak geen leasewagen.Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:01:
[...]
Waarom zou elke parkeerplaats een oplaadpunt moeten zijn?
Gemiddeld woon-werkverkeer is iets van 20km.
Meeste EV zijn voorlopig leasewagens (vanwege de prijs koop je die niet snel partikulier) en die worden dorogaans beschikbaar gesteld aan mensen die meer dan die 2x 20 km rijden, die laatste wordt vaak zelfs een elektrische fiets of busabonnementje aangeboden.
Lease EV rijden gemiddeld 20.000 km per jaar minimaal, dus minimaal zo'n 55 km per dag als ze 365 dagen per jaar rijden.
Mijn daggemiddelde voor een werkdag is 175 km, de ene dag meer, de andere dag minder. Afhankelijk van waar de klant zich bevindt. Met een actieradius in de winter van 300 km wil je dan toch echt wel even laden voor je de volgende dag weer op pad mag.
Probleem is vaak ook niet het aantal palen maar het claim gedrag van mensen. Ik weet ook niet hoe dit op te lossen is. Mensen die zetten gewoon het liefst de auto aan de paal, ook al hebben ze maar 5% nodig. Helemaal als de laadplekken lekker dicht bij de ingang zijn. Desnoods alleen inpluggen en niet laden. PHEV rijders zijn nog erger. Die laten lekker het hele weekend de auto aan de paal staan bij een vakantiepark bijvoorbeeld.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
simpel, idle fee, 1 euro per minuut indien bezetting >80% (in een straal van x meter?)Inspired schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:50:
Probleem is vaak ook niet het aantal palen maar het claim gedrag van mensen. Ik weet ook niet hoe dit op te lossen is. Mensen die zetten gewoon het liefst de auto aan de paal, ook al hebben ze maar 5% nodig. Helemaal als de laadplekker lekker dicht bij de ingang zijn. Desnoods alleen inpluggen en niet laden. PHEV rijders zijn nog erger. Die laten lekker het hele weekend de auto aan de paal staan bij een vakantiepark bijvoorbeeld.
zoiets als bij superchargers
Zo makkelijk is dat volgens mij niet. Ze stellen dan gewoon de laadsnelheid in op standje turtle en hangen de auto er met een 1F kabel aan. Desnoods climate aan zodat de auto blijft laden. Ook snap ik ook wel dat als je leeg aan komt dat je niet tijdens een meeting binnen 5 minuten je auto weg kunt halen.Lagune schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:51:
[...]
simpel, idle fee, 1 euro per minuut indien bezetting >80% (in een straal van x meter?)
idle fee gaat in na 30 minuten, laden kan alleen met minimaal 32 amps en/of het max wat de auto kan trekkenInspired schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:54:
[...]
Zo makkelijk is dat volgens mij niet. Ze stellen dan gewoon de laadsnelheid in op standje turtle en hangen de auto er met een 1F kabel aan. Desnoods climate aan zodat de auto blijft laden. Ook snap ik ook wel dat als je leeg aan komt dat je niet tijdens een meeting binnen 5 minuten je auto weg kunt halen.
[ Voor 3% gewijzigd door Lagune op 29-09-2022 10:56 ]
heheh yes...Lagune schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:51:
[...]
simpel, idle fee, 1 euro per minuut indien bezetting >80% (in een straal van x meter?)
Leuke annekdote: Een kennis van me die in Amersfoort woont had in de gaten dat er een Prius vrijdags aan de laadpaal werd geknoopt rond 17 uur en er bleef staan tot maandags 9 uur.
Op een goede vrijdag was hij de prius voor en parkeerde zijn EV op die plek en sloot de laadpaal aan.
savonds om 21 uur was de EV vol en hij loopt erheen om hem weg te halen, staat de Prius er dwars achter en een briefje tussen de ruitenwissers in de trend van "Deze plek gebruik ik al jaren in het weekeinde, zou u zo vriendelijk willen zijn hier niet meer te laden in het weekeinde?".
Hoe erg kun je zijn..... Uiteraard kon mijn kennis de wagen niet weghalen (geblokkeerd) dus politie erbij. duurde een uurtje, maar toen was de Prius weg (via kenteken eigenaar opgespoord etc) met een boete wegens parkeren op de rijbaan waar dat niet mag.
Maar die vent was gewoon kwaad dat "zijn" weekend plekje bezet werd gehouden. Hoe het verder afgelopen is weet ik niet, maar dit soort claimgedrag is natuurlijk meer dan een beetje asociaal te noemen.
Bij de Fiat 500e kun je de laadsnelheid in 4 of 5 standen instellen. Dan hang je gewoon 20 uur aan de lader....
Just here for the fun
Misschien is een tarief per minuut wel beter. Zeg tien cent per minuut bij een 11kW paal. Maar goed, blijf je nog mensen houden die de auto aansluiten maar niet bliepen.Lagune schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:56:
[...]
idle fee gaat in na 30 minuten, laden kan alleen met minimaal 32 amps en/of het max wat de auto kan trekken
als ze niet bliepen trek je de stekker uit de paal, parkeerplaats er naast ladenInspired schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:59:
[...]
Misschien is een tarief per minuut wel beter. Zeg tien cent per minuut bij een 11kW paal. Maar goed, blijf je nog mensen houden die de auto aansluiten maar niet bliepen.
Volledig mee eens!ron65 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:35:
[...]
Deels met je eens, want met 10-15% ga je nog altijd ervanuit, net als de meeste overheidsinstanties, dat als een wagen gemiddeld 6 uur laadtijd nodig heeft er dus 4 per etmaal bij een laadpunt terecht kunnen.
De praktijk is anders, overdag zijn veel laadpalen leeg en savonds staan er mensen voor in de rij her en der. Het opladen gebeurt op tijden dat je niet moet rijden, en de meeste mensen rijden nog altijd in spitsuren en overdag, dus is er per paal een laadpiek van 20-08 uur te verwachten, waardoor ern 2 terecht kunnen en dan nog moet diegene die eerst is wel snachts de wagen weghalen om polek te maken voor de tweede die dan ook zijn bed ervoor uit moet.
Ik zie dat niet gebeuren, en dus is er meer nodig, ik schat toch wel 80% van alle parkeergelegenheid.
BEste is uiteindelijk alle parkeerplekken een laadpaal geven, en dan ook gewoon ICE toestaan er te parkeren. Als je met je EV of PHEV waar je ook parkeert een aansluiting voorhanden hebt, hoeven we ook nooit strijd te voeren over plekken voor ICE en plekken voor EV en blijf van elkaars parkeerplaats af.
Maar, moet iedereen elke dag laden, jij mogelijk wel, maar dat gaat zeker niet voor elke EV berijder op, en natuurlijk gaat iedere nieuwe EV berijder in het begin de accu 'vol' proberen te houden, maar dat gaat er 'vanzelf' af. Een stimulans daarin zal komen uit plaatselijke overheden die controleren of er daadwerkelijk geladen wordt, en CPO's die een idle fee/blokkeertarief of 'slowcharging' opslag gaan rekenen.
Dat is mijn verwachting, want het plaatsen en onderhouden van een laadpaal is ook voor een CPO niet gratis, en die zullen toch wel zoveel mogelijk rendement uit die investeringen willen krijgen.
We zullen zien wat de, al dan niet nabije, toekomt brengt.
Ik kijk altijd tijdens de hond uit laten in de wijk of er een lege paal is, en als ik onder de 50% in de garage sta, dan rij ik hem er uit en laad ik hem tot 90% en zet ik hem weer binnen. 's avonds hier proberen te laden is niet te doen door alle klevers (de blauwe randjes zijn allang oranje rond een uurtje of 10
) erg asociaal maar ik werk er maar omheen.
In de praktijk laad ik vooral als ik op visite ben, dan zit ik daar 2/3 uur, kan de auto mooi laden en sta ik er nooit langer dan nodig.
In de praktijk laad ik vooral als ik op visite ben, dan zit ik daar 2/3 uur, kan de auto mooi laden en sta ik er nooit langer dan nodig.
Nu gaat het over een laadpaal, maar dit is precies mijn ergernis met betrekking tot 'oplossingen' met kabels over de stoep. Door middel van kabelgoten of al dan niet meer.ron65 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:58:
[...]
Maar die vent was gewoon kwaad dat "zijn" weekend plekje bezet werd gehouden. Hoe het verder afgelopen is weet ik niet, maar dit soort claimgedrag is natuurlijk meer dan een beetje asociaal te noemen.
Je claimt daarmee gewoon een parkeerplaats als je eigen, immers ga je er voorzieningen aanleggen. Het is openbare ruimte, dus s.v.p. alleen openbare voorzieningen (voor iedereen om gebruik van te maken).
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Precies dit is denk ik de reden dat gemeenten niet zo happig zijn om kabelgoottegels of matjes toe te staan om bij je eigen huis te laden. Zeker als je ook een laadpaal ophangt aan je huis, dan wil je daar liefst ook gebruik van maken. Maar omdat het een openbare parkeerplek is, heeft iedereen evenveel recht om daar te parkeren.JanHenk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:18:
[...]
Nu gaat het over een laadpaal, maar dit is precies mijn ergernis met betrekking tot 'oplossingen' met kabels over de stoep. Door middel van kabelgoten of al dan niet meer.
Je claimt daarmee gewoon een parkeerplaats als je eigen, immers ga je er voorzieningen aanleggen. Het is openbare ruimte, dus s.v.p. alleen openbare voorzieningen (voor iedereen om gebruik van te maken).
Omdat de politie en BOA's hun tijd wel beter kunnen besteden dan aan burenruzies over laadplekken lijkt het mij handiger om in te zetten op voldoende publieke laadpalen in de straten, eventueel gebundeld in kleine laadpleinen op max. een paar honderd meter afstand.
Opel Ampera-e (2020)
Word ik toch nieuwsgierig van; als jij normaal in garage staat, waarom laad je daar dan niet?ex87 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:13:
Ik kijk altijd tijdens de hond uit laten in de wijk of er een lege paal is, en als ik onder de 50% in de garage sta, dan rij ik hem er uit en laad ik hem tot 90% en zet ik hem weer binnen. 's avonds hier proberen te laden is niet te doen door alle klevers (de blauwe randjes zijn allang oranje rond een uurtje of 10) erg asociaal maar ik werk er maar omheen.
Gok ff omdat er geen paal is.eltron schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:14:
[...]
Word ik toch nieuwsgierig van; als jij normaal in garage staat, waarom laad je daar dan niet?
Ik denk dat je nu wat dingen door elkaar haalt.JanHenk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:18:
[...]
Nu gaat het over een laadpaal, maar dit is precies mijn ergernis met betrekking tot 'oplossingen' met kabels over de stoep. Door middel van kabelgoten of al dan niet meer.
Je hebt mensen die asociaal gedrag vertonen en die dat ook doen als er alleen openbare infra is. Zoals de Prius rijder.
De meeste mensen deugen, die claimen niet een parkeerplek voor de deur, ook niet als daar hun laad mogelijkheid zit. In goed overleg met de buren zijn de meeste fricties wel te voorkomen of op te lossen en als je 2 of 3x per week moet laden kom je daar in het algemeen best wel uit.
Uitzonderingen houd je altijd. Maar m.i. dient dat dan aangepakt te worden en niet de brave burger die zich netjes en sociaal gedraagt.
Gedeelde garage van het hele complex, geen laad opties (zijn ze nog steeds mee bezig)eltron schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:14:
[...]
Word ik toch nieuwsgierig van; als jij normaal in garage staat, waarom laad je daar dan niet?
Zoiets vermoede ik al. Kwestie van tijd dan lijkt mij.ex87 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:18:
[...]
Gedeelde garage van het hele complex, geen laad opties (zijn ze nog steeds mee bezig)
Geloof me, daar zijn geen kabelgoten of snoeren op de stoep voor nodig.JanHenk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:18:
[...]
Ik heb een overbuurman die in zijn eentje 4 autos heeft, daarmee claimt hij de plekjes voor mijn deur nu al 15 jaar. Als hij een van die wagen nodig heeft wisselt hij die gewoon voor een van de 3 andere, en ik kan al jaren niet meer voor mijn deur parkeren. Op zich geen ramp want er zijn zat andere plekjes bij anderen voor de deur (die daar ook weer niet blij mee zijn maar oke, je moet wat), maar zijn gedrag irriteert echt mateloos op deze manier.
Dat is dus niet alleen voorbehouden aan mensen die willen laden, zijn 4 wagens zijn allemaal ICE.
Dat ligt eraan natuurlijk.Peter-036 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:11:
[...]
Volledig mee eens!
Maar, moet iedereen elke dag laden, jij mogelijk wel,
De ene week ben ik dagelijks op pad, de andere week enkele dagen en er zijn weken dat ik 5 dagen niet weghoef.
Dat is erg wisselend.
Natuurlijk pas je nadenkend truckjes toe om niet voor een laadprobleem te komen te staan, opladen bij klanten / op de zaak, opladen bij snelladers (niet voller dan nodig voor de dag erop) en dat soort dingen.
Vol hoeft niet persee, als ik morgen 100 km moet rijden ga ik met 40-50% akkoord en kan een snellaadpaal op 8 km hiervandaan oplossing geven, daarna door naar huis en gewoon ergens parkeren zonder te hoeven laden.
Maar het wordt gewoon drukker met EV's, en gemeentelijke molens draaien tergend langzaam dus ze lopen ver achter de feiten aan soms. Net als onze gemeente zich nu baseert op cijfers uit 2019 en daar net een nieuw laadpaalbeleid op heett uitgestippeld, zij komen er over 2 jaar achter dat ze iets evrkeerd ingeschat hebben en over 3 jaar hebben ze nieuw beleid gebaseerd op 2022.
Voor de EV gebruiker is het fijn als je gewoon wanneer nodig kunt laden zonder gedoe.
Overigens benijd ik de thuisladers, lekker sochtends de standverwarming vast aan in de winter 10 minuten voor je weggaat zonder dat je je halve actieradius kwijt bent
Daar vergis je je in, kantoorlui hebben vaak wel een leasewagen vanaf een bepaalde functie.ron65 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:49:
[...]
klopt, voor mensen op kantoren en zo, maar die hebben vaak geen leasewagen.
Leaserijders kunnen lekker makkelijk even langs de snellader, kost ze niets (baas betaalt) en scheelt gehannes met laadplek zoeken in de avond (en weghalen wanneer volgeladen). En anders bij de baas laden, als die EV's in de pool heeft dan is er bijna altijd laadgelegenheid.Meeste EV zijn voorlopig leasewagens (vanwege de prijs koop je die niet snel partikulier) en die worden dorogaans beschikbaar gesteld aan mensen die meer dan die 2x 20 km rijden, die laatste wordt vaak zelfs een elektrische fiets of busabonnementje aangeboden.
Lease EV rijden gemiddeld 20.000 km per jaar minimaal, dus minimaal zo'n 55 km per dag als ze 365 dagen per jaar rijden.
Mijn daggemiddelde voor een werkdag is 175 km, de ene dag meer, de andere dag minder. Afhankelijk van waar de klant zich bevindt. Met een actieradius in de winter van 300 km wil je dan toch echt wel even laden voor je de volgende dag weer op pad mag.
Dus nee, ik vind dat geen argument om te stellen dat 80/100% van de parkeerplekken een laadpaal moet hebben.
Ik kan niet thuis laden, toch gebruik ik in de winter de scheduled verwarmen functie. Ik heb range genoeg en vind die functie echt wel heel fijn. Scheelt ook krabben in de winter. Als je niet je hele accu nodig hebt voor je eerste rit, lijkt me het geen probleem om te voorverwarmen zonder laadpaal.ron65 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:50:
Overigens benijd ik de thuisladers, lekker sochtends de standverwarming vast aan in de winter 10 minuten voor je weggaat zonder dat je je halve actieradius kwijt bentZou ik ook wel willen uiteraard.
Ik kan ook niet thuis laden, maar gebruik elke dag voorwarmen, "kost" me ongeveer 6 a 8 km range. Dat lijkt me dus inderdaad geen probleem.tiguan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:27:
[...]
Ik kan niet thuis laden, toch gebruik ik in de winter de scheduled verwarmen functie. Ik heb range genoeg en vind die functie echt wel heel fijn. Scheelt ook krabben in de winter. Als je niet je hele accu nodig hebt voor je eerste rit, lijkt me het geen probleem om te voorverwarmen zonder laadpaal.
Ik begrijp dus niet waarom zo veel mensen in dit topic tegen genoeg laadpalen voor iedereen zijn, met het argument dat dit met 'gedoe' (plannen, afstemmen met je buren, 's avonds monitoren of je auto al vol zit en dan moeten verplaatsen enz.) niet nodig zou zijn.Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:19:
Leaserijders kunnen lekker makkelijk even langs de snellader, kost ze niets (baas betaalt) en scheelt gehannes met laadplek zoeken in de avond (en weghalen wanneer volgeladen). En anders bij de baas laden, als die EV's in de pool heeft dan is er bijna altijd laadgelegenheid.
Dus nee, ik vind dat geen argument om te stellen dat 80/100% van de parkeerplekken een laadpaal moet hebben.
Niet elke parkeerplaats heeft een laadpaal nodig, want niet elke auto hoeft elke avond te worden opgeladen. Maar bij 30-40% je auto redelijk in de buurt aan een laadpaal kunnen zetten, en dan pas de volgende ochtend weghalen vind ik echt geen overdreven wens. Ik wil (en in de praktijk, kan) 's avonds niet met het laden van mijn auto bezig zijn. Om 22:00 weer 5 mins naar je auto lopen, nieuwe parkeerplaats zoeken (5 - 10 mins), vervolgens weer 10 mins terug moeten lopen: ga ik niet doen. En is bij een goed laadpaalbeleid helemaal niet nodig hier.
En stellen dat leaserijders wel elke 2 - 3 dagen een halfuur bij een snellader kunnen wachten 'omdat de baas betaalt' gaat natuurlijk al helemaal nergens over.
Bovendien zijn er ook leaserijders die zelf de baas zijn, en dus zelf betalen. De kleinere zelfstandigen.Koekhapperrr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:03:
En stellen dat leaserijders wel elke 2 - 3 dagen een halfuur bij een snellader kunnen wachten 'omdat de baas betaalt' gaat natuurlijk al helemaal nergens over.
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Ik heb geen mensen in dit topic gezien die tegen genoeg laadpalen zijn. De discussie waar het nu over gaat is of het nodig is dat 100% van de parkeerplekken een laadpaal nodig heeft.Koekhapperrr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:03:
[...]
Ik begrijp dus niet waarom zo veel mensen in dit topic tegen genoeg laadpalen voor iedereen zijn, met het argument dat dit met 'gedoe' (plannen, afstemmen met je buren, 's avonds monitoren of je auto al vol zit en dan moeten verplaatsen enz.) niet nodig zou zijn.
Dat zal waarschijnlijk betekenen dat de laadkosten sterk moeten toenemen om die paal rendabel te houden, zou je dat ook prima vinden?Niet elke parkeerplaats heeft een laadpaal nodig, want niet elke auto hoeft elke avond te worden opgeladen. Maar bij 30-40% je auto redelijk in de buurt aan een laadpaal kunnen zetten, en dan pas de volgende ochtend weghalen vind ik echt geen overdreven wens. Ik wil (en in de praktijk, kan) 's avonds niet met het laden van mijn auto bezig zijn. Om 22:00 weer 5 mins naar je auto lopen, nieuwe parkeerplaats zoeken (5 - 10 mins), vervolgens weer 10 mins terug moeten lopen: ga ik niet doen. En is bij een goed laadpaalbeleid helemaal niet nodig hier.
Zit gewoon in de tankpas heb ik begrepen van collega's, is dat niet standaard?En stellen dat leaserijders wel elke 2 - 3 dagen een halfuur bij een snellader kunnen wachten 'omdat de baas betaalt' gaat natuurlijk al helemaal nergens over.
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 29-09-2022 15:36 ]
Krijg net een mail van Plugsurfing in het Duits, maar komt er op neer dat ze overal in Duitsland dus blockingfees gaat toepassen. Hier de vertaalde versie
Respected Driver,
We all know how frustrating it can be to reach a charging station and find that a fully charged vehicle is blocking the space and the owner is nowhere in sight.
Some charging station operators have included a blocking fee in their rate structure to address this practice. We are seeing a growing trend among our partners to charge blocking fees in certain markets. However, drivers using Plugsurfing have not historically incurred such fees.
At Plugsurfing, we want to create a worry-free charging experience. Blocked charging stations stand in the way of worry-free charging for our users. That's why we want to help ensure that everyone can charge when, where and how they want.
Starting next week, October 6, we are introducing blocking fees in Germany, our largest market, to incentivize drivers to stay at the charging station only as long as they need to. Blocking fees will accrue after your car has reached a reasonable charge level and will only penalize those who block the charging station for an excessive amount of time.
Like our charging rates in Germany, our new blocking fees are flat fees and uniform for all charging stations in the Plugsurfing network. Starting October 6, the following rates will apply:
AC: 0.10 €/minute after 4 hrs.
DC/HPC: €0.10/minute after 60 min.
Blocking fees are not yet charged at Ionity charging stations.
We hope to establish a good collaborative practice where charging stations are occupied by vehicles that are actively and efficiently charging.
As this is a new approach on our part, we are open to your thoughts and concerns, and would like to improve the process wherever possible. To that end, please contact us with any comments or questions.
Thank you and see you on the road soon.
Drive safe,
Plugsurfing
Ik vind deze manier niet netjes: De baas betaald, dus je hoeft nergens naar te kijken?Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:19:
[...]
Leaserijders kunnen lekker makkelijk even langs de snellader, kost ze niets (baas betaalt) en scheelt gehannes met laadplek zoeken in de avond (en weghalen wanneer volgeladen). En anders bij de baas laden, als die EV's in de pool heeft dan is er bijna altijd laadgelegenheid.
Hoe zou jij het vinden als iemand zo over jou portemonnee beslist?
Ik heb ook firma wagen maar vanwege kosten, laad ik nooit op de snelweg. Wij hebben geen oprit en moeten alles publiek laden. Ook dan adviseer ik mijn werkgever de goedkoopste oplossingen/passen.
[ Voor 12% gewijzigd door driel24 op 29-09-2022 16:48 ]
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Dit. Ik snellaad ook alleen wanneer het echt nodig is. Krijg een mooie auto van m'n werkgever om in te rijden met laadpas, dat ga ik niet misbruiken door continu duur te snelladen.driel24 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:28:
[...]
Ik vind deze manier niet netjes: De baas betaald, dus ik hoef nergens naar te kijken.
Hoe zou jij het vinden als iemand zo over jou portemonnee beslist?
Ik heb ook firma wagen maar vanwege kosten, laad ik nooit op de snelweg. Wij hebben geen oprit en moeten alles publiek laden. Ook dan adviseer ik mijn werkgever de goedkoopste oplossingen/passen.
Zit nu tijdelijk zonder laadkabel, dus ben aangewezen op snelladen (zit gelukkig een snellader 150kW in de buurt met een acceptabel tarief van 43ct/kWh). Naast de extra kosten, kost het mij ook gewoon best wat extra tijd.
Helemaal voor blockingfees bij DC snelladers. Die zijn bedoeld om snel bij te laden en dan ruimte te maken voor de volgende.JeroenV_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:50:
Krijg net een mail van Plugsurfing in het Duits, maar komt er op neer dat ze overal in Duitsland dus blockingfees gaat toepassen. Hier de vertaalde versie
[...]
Geen voorstander van blockingfees bij AC-laders. Paar maanden terug nog een ritje naar Duitsland gemaakt met één overnachting (ging een concert bezoeken). Auto 's avonds bij aankomst in een parkeergarage gezet, aan een laadpunt (met Plugsurfing-pas).
1. Auto was vrij leeg, dus had zeker meer dan 4 uur nodig om bij te laden
2. Ik ga niet dronken 's nachts m'n auto verplaatsen
Maar ook buiten dit (misschien) randgeval, als je je auto dus met een vrij lege accu om 9 uur 's avonds aan de lader zet, ben je de volgende ochtend zo ~50 euro aan blocking fees kwijt

[ Voor 10% gewijzigd door Koekhapperrr op 29-09-2022 16:51 ]
Een nieuwe kortingscode voor Bonnet:
Tot 01-10-2022 kan je gebruik maken van de code EVDAY22. Deze geeft je een korting van 25% op een laadsessie. Als je deze invoert terwijl er een refill actief is, dan schrijven ze 25% minder van een laadsessie af van het tegoed.
Tot 01-10-2022 kan je gebruik maken van de code EVDAY22. Deze geeft je een korting van 25% op een laadsessie. Als je deze invoert terwijl er een refill actief is, dan schrijven ze 25% minder van een laadsessie af van het tegoed.
Mazda MX-30
-
[ Voor 99% gewijzigd door nannoe op 29-09-2022 18:57 . Reden: laden versus blocken ]
Ik verbaas me daar ook over. Met name plug-in hybrides staan ook hier in de buurt soms dagen aan de oplader, vooral wanneer er geen kruis op de straat staat. Het mag in principe, maar niet sociaal.Inspired schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:50:
Probleem is vaak ook niet het aantal palen maar het claim gedrag van mensen. Ik weet ook niet hoe dit op te lossen is. Mensen die zetten gewoon het liefst de auto aan de paal, ook al hebben ze maar 5% nodig. Helemaal als de laadplekken lekker dicht bij de ingang zijn. Desnoods alleen inpluggen en niet laden. PHEV rijders zijn nog erger. Die laten lekker het hele weekend de auto aan de paal staan bij een vakantiepark bijvoorbeeld.
De gemeenteraad van Den Haag heeft wel tijdig veel oplaadpalen laten zetten, op bijna elke straathoek en soms zelfs vier achterelkaar. En de laatste maanden inderdaad soms veel bezet in de avond.
En voor een vaste prijs, 29ct / kWh, bij 9 % btw, onafhankelijk van je leverancier.
mee eens!tiguan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:27:
[...]
Ik kan niet thuis laden, toch gebruik ik in de winter de scheduled verwarmen functie. Ik heb range genoeg en vind die functie echt wel heel fijn. Scheelt ook krabben in de winter. Als je niet je hele accu nodig hebt voor je eerste rit, lijkt me het geen probleem om te voorverwarmen zonder laadpaal.
Wat er niet inzit is de tijd die je er staat.Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:35:
Zit gewoon in de tankpas heb ik begrepen van collega's, is dat niet standaard?
Is die voor de baas? of voor de werknemer? met andere woorden: moet de werknemer savonds een half uur doorwerken na werktijd omdat hij halverwege de dag een half uur heeft staan laden of komt er een projectnummertje waarop je dat halve uur kunt schrijven?
Dan de laadkosten, als ze nú al verbieden om langs de snelweg te tanken omdat dit per liter gemiddeld 8 cent duurder is (op een tank van 50 liter dus 4 euro duurder), hoe gaan ze dan om met 50 kWh die per kwh ongeveer 40 cent meer kost (op een lading dus 20 euro duurder)
Dus zeg 20 euro laadkosten (ik ga van 50 kWh uit als 60% van een accupakket van 80 kWh effectief) en een half uur arbeidsloon (bij ons afhankelijk van de werknemers salaris al snel een 50 euro minimaal) is 70 euro extra kosten voor snelladen omdat je te ebroerd bent om na werktijd thuis te laden, want dat zou het effect zijn van "een leaserijder kan best wel even langs de snellader, de baas betaalt toch wel".
Ik denk dat er dan heel snel een verbod komt op snelladers tenzij noodzaak wordt aangetoond. Net als ze nu ook doen met tanken langs de snelweg.
Die functies zitten doorgaans mensen met een riant huis en eigen opritje met laadpaaltje, die hebben het probleem van bezette palen niet thuis of op kantoor.Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:19:
[...]
Daar vergis je je in, kantoorlui hebben vaak wel een leasewagen vanaf een bepaalde functie.
[...]
Het gaat hier om of je elke dag moet laden of niet, meeste leaserijders zullen daar aan moeten geloven, uitgezonderd jouw bepaalde functies en hoger
De kosten voor snelladen zijn qua meerkosten per kWh EN de kosten van een personeelslid dat een half uur zit te neuspeuteren zo hoog dat die snelladers al heel snel verboden zouden worden als iedereen maar zo met de leaseautos en laden zou omgaan.
Tanken langs de snelweg is al verboden omdat het 4 euro per tank meer kost gemiddeld, laat staan snelladen wat 20 euro meer kost afgezien van de soms dik 50 euro arbeidsloon die niet door te berekenen is aan klanten.
Je commerciële gevoel is ver te zoeken merk ik al
[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 29-09-2022 22:14 ]
Interessant, en voor sommige Zuid-Hollanders wordt het bij dit tarief lonend om speciaal naar Den Haag te gaan om te laden.Jan Lelie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:26:
[...]
En voor een vaste prijs, 29ct / kWh, bij 9 % btw, onafhankelijk van je leverancier.
De werkelijkheid is natuurlijk wel genuanceerder. De tijd die je er staat kun je gewoon nuttig besteden, je administratie bijwerken, je mail bijwerken, deelnemen aan een video of telefonische vergadering etc.).ron65 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:38:
[...]
Wat er niet inzit is de tijd die je er staat.
Is die voor de baas? of voor de werknemer? met andere woorden: moet de werknemer savonds een half uur doorwerken na werktijd omdat hij halverwege de dag een half uur heeft staan laden of komt er een projectnummertje waarop je dat halve uur kunt schrijven?
Dan de laadkosten, als ze nú al verbieden om langs de snelweg te tanken omdat dit per liter gemiddeld 8 cent duurder is (op een tank van 50 liter dus 4 euro duurder), hoe gaan ze dan om met 50 kWh die per kwh ongeveer 40 cent meer kost (op een lading dus 20 euro duurder)
Dus zeg 20 euro laadkosten (ik ga van 50 kWh uit als 60% van een accupakket van 80 kWh effectief) en een half uur arbeidsloon (bij ons afhankelijk van de werknemers salaris al snel een 50 euro minimaal) is 70 euro extra kosten voor snelladen omdat je te ebroerd bent om na werktijd thuis te laden, want dat zou het effect zijn van "een leaserijder kan best wel even langs de snellader, de baas betaalt toch wel".
Ik denk dat er dan heel snel een verbod komt op snelladers tenzij noodzaak wordt aangetoond. Net als ze nu ook doen met tanken langs de snelweg.
en € 4 of € 20 of € 70 meer, In veel sectoren is de druk wel zo opgelopen dat het zonder veel problemen ook aan de klant kan worden doorberekend.
Als dat niet het geval is zit je in een sector die te weinig toegevoegde waarde levert en dus de kosten wel een issue zijn. Zou dan op zoek gaan naar een job waar je wel het verschil kunt maken.
Misschien niet zo naar bedoeld als het overkomt, maar wat een nare opmerking. Het verschil maken gaat lang niet altijd gepaard met vette winsten. Sterker nog, veel van de organisaties die de grootste maatschappelijke waarde leveren, doen dat juist met een heel krap budget.eltron schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:28:
Als dat niet het geval is zit je in een sector die te weinig toegevoegde waarde levert en dus de kosten wel een issue zijn. Zou dan op zoek gaan naar een job waar je wel het verschil kunt maken.
[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 29-09-2022 23:34 ]
Klopt, komt misschien naarder over dan ik het bedoel.Juerd schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:33:
[...]
Misschien niet zo naar bedoeld als het overkomt, maar wat een nare opmerking. Het verschil maken gaat lang niet altijd gepaard met vette winsten. Sterker nog, veel van de organisaties die de grootste maatschappelijke waarde leveren, doen dat juist met een heel krap budget.
Off topic: Mijn punt is meer dat de afgelopen jaren een onevenwichtige situatie is ontstaan. Bedrijven die anders waren omgevallen zijn met Covidsteun overeind gehouden. Mede daardoor hebben we nu een krappe arbeidsmarkt. Mensen hadden anders al aan de slag gekund in organisaties die meer toegevoegde waarde bieden.
De gevolgen zie je ook terug in de vraag hoe men met (laad)kosten om gaat.
Maar is wel generaliserend. Er zijn best sectoren waar de toegevoegde waarde enorm is en toch veel (te) weinig voor wordt betaald. De zorgsector is daar een mooi voorbeeld van. De tarieven zijn gemaximeerd door de zorgautoriteit. Dat max is gebaseerd op gemiddelde van de sector. En zorgverzekeraars trekken daar dan weer 10% af en zien dan met verbazing dat dat problemen oplevert.
Een vraag voor de Bonnet gebruikers. Ik heb nog een korting die straks verloopt. Ik kan mijn wagen pas ‘s avonds opladen wanneer de korting wel nog geldig is, maar ik kan mijn wagen pas uittrekken als de korting verlopen is. Stopt de laadsessie automatisch als de wagen vol is? Telt enkel de starttijd voor de korting?
Is natuurlijk ten dele waar, maar in de praktijk komt het erop neer dat dit niet altijd gaat werken.eltron schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:28:
[...]
De werkelijkheid is natuurlijk wel genuanceerder. De tijd die je er staat kun je gewoon nuttig besteden, je administratie bijwerken, je mail bijwerken, deelnemen aan een video of telefonische vergadering etc.).
en € 4 of € 20 of € 70 meer, In veel sectoren is de druk wel zo opgelopen dat het zonder veel problemen ook aan de klant kan worden doorberekend.
Niet iedereen heeft een beroep waarin je onderweg ook wat documenten of mails kunt verwerken.
Bovendien is het niet nodig, vooral niet als je thuis/bij de klant/op kantoor gewoon een publieke lader kunt gebruiken.
De opmerking waar het hier over ging id dat leaserijders maar moeten gaan snelladen want de baas betaalt toch.
En als tegenargument geef ik aan dat dit door bazen vanwege de kosten niet zal worden gewaardeerd, en dan wordt gezegd dat ik dan maar moet gaan mailen of document verwerken in die tijd.
Ik heb niet altijd de laptop mee (is dan onnodige ballast), en op een GSM mailen is al helemaal geen doen want we kunnen onze GSM niet met de mailserver koppelen, ICT heeft dat na enkele voorvallen met gelekte informatie uitgesloten. (leuk detail, het ging in alle gevallen mis bij een iPhone die van alles weglekte, maar nu hebben ze alle GSM, dus ook de androids, uitgesloten van mail ter voorkoming herhaling)
EN het is niet nodig, er wordt gezegd "je bent de hele dag bij 1 klant, rijdt naar huis waar je zou kunnen laden maar je bent leaserijder dus zoek je maar een snellader onderweg".
Dat slaat nergens op, want kost geld en tijd, tijd die niet in elk beroep op te vullen is met mail en documenten, en onnodig want je kunt ook de publieke paal in de straat gebruiken.
In feite wordt hier mijn werk even voor me ingedeeld, er wordt bepaald hoe ik moet laden en er wordt bepaald wat ik in die laadtijd moet doen. Mag ik dat als leaserijder zelf niet gewoon weten hoe ik dat doe?
Ik ga mijn werkgever niet onnodig op hogere kosten jagen, want dan weet ik dat als dat te vaak voorkomt dat hij die snellaad optie aan banden gaat leggen. "we berekenen dat wel even aan de klant door" is in strijd met onze bedrijfspolicy en zal het dus nooit worden.
Bij ons zijn dergelijke overhead kosten in het uurtarief verwerkt, als we dan een half uur extra berekenen voro laden betaalt de klant dat dus tweemaal.
In die uurtarief verrekening is rekening gehouden met een enkele keer kort snelladen als noodzakelijk, maar niet standaard! Sterker, in de leaseregeling staat dit duidelijk verwoord en geeft de werkgever aan dat wordt verwacht dat je zoveel mogelijk de thuislader indien beschikbaar en anders publieke palen gebruikt en snelladers zoveel als mogelijk vermijd.
En dan lees ik hier "je gaat maar snelladen want je baas betaalt toch wel".
Die vlieger gaat echt niet op. OOk leaserijders mogen gewoon aan de publieke laadpaal, er moeten er gewoon genoeg van zijn zodat er niet in avond en nacht files voor ontstaan.
En aangezien het aantal EV en PHEV in de straat zal toenemen komende jaren, moeten er ook laadpalen bij.
Ten koste van de ICE? nee, want daarvan zal het aantal evenredig gaan minderen de komende jaren, want een EV komt maar al te vaak in plaats van een ICE. Ik krijg echt geen twee leasewagens, een ICE en een EV, naast elkaar.
Ik vond het ook een opmerking die getuigt van heel weinig inzicht.Juerd schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:33:
[...]
Misschien niet zo naar bedoeld als het overkomt, maar wat een nare opmerking. Het verschil maken gaat lang niet altijd gepaard met vette winsten. Sterker nog, veel van de organisaties die de grootste maatschappelijke waarde leveren, doen dat juist met een heel krap budget.
Wij werken met offertes, en we hebben concurrentie. Als wij dit soort overhead nog eens extra bij de uurprijs moeten opleggen ga je de ene na de andere aanbesteding mislopen, het gaat om projecten die soms jaren doorlopen.
We hebben langdurige contracten en die zijn vaak al afgesloten, die kun je niet gaan openbreken hiervoor.
Bovendien zijn wij een europees bedrijf en werken in de ingenieurs en advies sector op bijzonder breed gebied. Ook iemand als Eltron heeft dagelijks te maken met zaken waarin wij adviseren, ontwerpen, meedenken, sturen etc etc.
Of het nu verkeerszaken betreft, gebouwen, waterleidngen, electriciteisnetwerken, groenvorozieningen, CO2 neutraal produceren, duurzaamheid, gezond werkklimaat in gebouwen en scholen, klimaatzeken, we zitten overal wel in en doen daarin zeer zeker nuttig werk.
Waarom dnek je dat ze zo prat gaan op EV rijden en de ICE en PHEV hebben verbannen uit het wagenpark? overheidswege opgelegd enerszeids, maar ook omdat we het als bedrijf zelf willen anderszijds.
Wij moeten europees aanbieden, dus scherp, en dan zijn onnodige overheadkosten absoluut niet gewenst. Snelladen als dat niet nodig is hoort bij die ongewenste gedragingen die onnodig kosten met zich meebrengen, want uiteindelijk zijn we wel een commercieel bedrijf dat ook de boterham voor elke werknemer moet verdienen.
Al na 4 uur bij een AC-paal, dat is erg kort als je het mij vraagt. Veel auto's hebben meer dan 4 uur nodig om op te laden als de accu leeg is. Bovendien, wat verwachten ze als je 's avonds om 23 uur de auto inplugt? Ik ga hier geen wekker voor zetten.JeroenV_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:50:
[...]
Cupra Born
Helemaal mee eens, 4u is krap bij een aardig lege auto en ook voor 's avonds/'s nachts niet werkbaar.MadMan81 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:51:
[...]
Al na 4 uur bij een AC-paal, dat is erg kort als je het mij vraagt. Veel auto's hebben meer dan 4 uur nodig om op te laden als de accu leeg is. Bovendien, wat verwachten ze als je 's avonds om 23 uur de auto inplugt? Ik ga hier geen wekker voor zetten.
Nu is het gelukkig nog in Duitsland, maar je kunt er natuurlijk donder op zeggen dat dit verder uitgerold gaat worden.
Plugsurfing doet erg z'n best om niet bij hen te willen laden. Eerder stopten ze al met automatische incasso's, was de laadgeschiedenis heel lang niet zichtbaar en verhoogden ze de tarieven fors. Ik gebruik het tot nu toe redelijk vaak vanwege de tegoedbonnen via &Charge, zou het anders niet snel gebruiken. De mail heb is hier niet aangekomen.
Het grote verschil is dat in het buitenland de laadpalen vaak 22kWh zijn en hier meestal 11. Aan een 22kWh oasl is mijn Zoe in iets meer dan 2 uur 100% vol aan een 11 kWh paal alleen in 4 uur als ik daar met minimaal 18 a 20 % kom.JeroenV_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:41:
[...]
Helemaal mee eens, 4u is krap bij een aardig lege auto en ook voor 's avonds/'s nachts niet werkbaar.
Nu is het gelukkig nog in Duitsland, maar je kunt er natuurlijk donder op zeggen dat dit verder uitgerold gaat worden.
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
De prijs geldt alleen voor AC-laders, 11 en 22 kWh, dus het kost tijd en hou rekening met betaald parkeren.eltron schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:22:
[...]
Interessant, en voor sommige Zuid-Hollanders wordt het bij dit tarief lonend om speciaal naar Den Haag te gaan om te laden.
De meeste EVs kunnen maximaal met 11 kW op AC laden. (Tesla, VW, Skoda, Polestar,…)grunaubaby schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:37:
[...]
Het grote verschil is dat in het buitenland de laadpalen vaak 22kWh zijn en hier meestal 11. Aan een 22kWh oasl is mijn Zoe in iets meer dan 2 uur 100% vol aan een 11 kWh paal alleen in 4 uur als ik daar met minimaal 18 a 20 % kom.
Op 4 uur kan je dan ca 200 km bijladen, niet slecht toch.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Klopt, maar dan kan je de auto wel niet s ‘avonds insteken om hem pas s ‘morgens uit te trekken wat toch wel het meest praktische is. Bovendien kan je de accu dan voller laden, waardoor je zelf minder de laadpaal moet gebruiken en meer personen er gebruik van kunnen maken.Tommie12 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:42:
[...]
De meeste EVs kunnen maximaal met 11 kW op AC laden. (Tesla, VW, Skoda, Polestar,…)
Op 4 uur kan je dan ca 200 km bijladen, niet slecht toch.
Gaan ze je nu echt verplichten om bv om 2 uur’s nachts je auto van de lader te halen als je die om 22h inplugt? Dat gaat niet gebeuren, laat staan dat ze dat kunnen en willen handhaven.IndyVS schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:51:
[...]
Klopt, maar dan kan je de auto wel niet s ‘avonds insteken om hem pas s ‘morgens uit te trekken wat toch wel het meest praktische is. Bovendien kan je de accu dan voller laden, waardoor je zelf minder de laadpaal moet gebruiken en meer personen er gebruik van kunnen maken.
Hier in België kunnen ze je vanaf nu beboeten (uiteraard gaat geen enkele agent dit ‘s nachts controleren), maar meer en meer MSP’s voeren een blokkeertarief in als je auto insteekt maar niet meer oplaadt. Sommige MSP’s rekenen bovenop het kWh tarief ook een tijdtarief aan. Dan hoopt het rap op.Tommie12 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:56:
[...]
Gaan ze je nu echt verplichten om bv om 2 uur’s nachts je auto van de lader te halen als je die om 22h inplugt? Dat gaat niet gebeuren, laat staan dat ze dat kunnen en willen handhaven.
Mijn inschatting is dat de situatie met publieke AC laadpalen in Duitsland iets anders is dan bij ons. Waarschijnlijk kunnen veel meer EV-rijders ‘s nachts thuis laden aan hun eigen laadpaal, en zijn de publieke laadpalen vooral bedoeld voor tijdens het winkelen of bij bezoek aan een restaurant of bioscoop.
Maar als je niet thuis kunt laden, of een 1-fase EV hebt die langzamer oplaadt (I am looking at you, Opel Ampera-e!) dan wordt het wel lastiger. Ook voor buitenlanders, nu steeds meer laadpassen die blokkeertarieven gaan doorberekenen.
Maar als je niet thuis kunt laden, of een 1-fase EV hebt die langzamer oplaadt (I am looking at you, Opel Ampera-e!) dan wordt het wel lastiger. Ook voor buitenlanders, nu steeds meer laadpassen die blokkeertarieven gaan doorberekenen.
Opel Ampera-e (2020)
@IndyVS Als je het laden niet start, hoe gaat de OCP dan weten wie/welke auto er aangekoppeld staat?
Dus wie ze de rekening voor het blokkeren moeten sturen?
Als je het laden niet start kan je enkel een boete krijgen van de politie. Ze willen “laadpaalklevers” weren, maar in sommige gevallen zoals ‘s nachts moeten ze dit toestaan.Peter-036 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:17:
@IndyVS Als je het laden niet start, hoe gaat de OCP dan weten wie/welke auto er aangekoppeld staat?
(Ik heb in mijn vorige post verduidelijkt dat het blokkeertarief geld nadat de wagen is opgeladen.)
[ Voor 10% gewijzigd door IndyVS op 01-10-2022 10:23 ]
@Wesco Ik heb begrepen dat het blokkeertarief één uur na 'vol' zijn ingaat, en tusen 20:00 en 08:00 uur niet in rekening gebracht wordt, maar dat kan inmiddels veranderd zijn.
-
[ Voor 100% gewijzigd door IndyVS op 01-10-2022 10:23 ]
Dat wisselt per laadpas, bv. de Duitse Maingau laadpas (die een tijdje populair was voor snelladen bij Fastned) start het blokkeertarief voor AC van € 0,10 per minuut altijd na vier uur, of je nog aan het laden bent of niet, dag of nacht maakt allemaal niet uit.Peter-036 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:21:
@Wesco Ik heb begrepen dat het blokkeertarief één uur na 'vol' zijn ingaat, en tusen 20:00 en 08:00 uur niet in rekening gebracht wordt, maar dat kan inmiddels veranderd zijn.
Sommige mensen hebben dit al ‘the hard way’ ontdekt, een nachtje opladen en dan een afrekening daarvoor tussen de € 50 en € 100 ontvangen...
Opel Ampera-e (2020)
Zijn er nog nieuwe Bonnet codes of zo, ik krijg soms nog wel eens een app pop-up met "We miss you" en wat korting, maar that's it.
Niet meer zoals in het begin.
Heb laatst overigens ook LastMileSolutions/Threeforce laadpalen gevraagd of ze die ook willen supporten (Den Haag staat er vol mee).
Heb laatst overigens ook LastMileSolutions/Threeforce laadpalen gevraagd of ze die ook willen supporten (Den Haag staat er vol mee).
De gemeente Den Haag heeft bij de aanbesteding een vaste prijs bedongen tot begin 2024 voor alle CPO’s: 33 ct/ kWh bij 21% btw. Elektriciteit komt van een windmolen park voor de kust van Zeeland. Dat is, behoudens gratis, altijd goedkoper dan Bonnet. Behalve bij DC-laden. Wanneer ik gratis AC wil laten met Bonnet moet ik dat plannen (We miss you is maar een week geldig).rvdlaar schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:36:
Zijn er nog nieuwe Bonnet codes of zo, ik krijg soms nog wel eens een app pop-up met "We miss you" en wat korting, maar that's it.
Zie ook https://denhaag.raadsinfo...e_personenautos_2021-2024
Ik wilde vandaag opladen in Rijswijk (ZH) bij de markt. De meeste laadpunten waren bezet, zoals vaak tegenwoordig op zaterdag. De recente nieuwe laadpaal aan Generaal van Geenplein (Equans, vroeger Engie) werkte wekenlang niet. Vandaag knipperde deze wel groen. Aansluiten dus. Echter, de Engie laadpas reageerde niet (foto 1). Vandebron pas wel. Nooit eerder meegemaakt. Ik dacht dat het aan mij lag, maar bij terugkomen (zo’n 7 kWh geladen) stond een ander bij de tweede aansluiting (waar overigens geen kruis op de straat staat). Zijn Engiepas werkte ook niet (foto 2) Ligt dit aan deze lokatie?
:strip_exif()/f/image/W0pQVSvJzP5N3xGjmHVVQOL5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W0pQVSvJzP5N3xGjmHVVQOL5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QcXLN7n8tU8ak717FBfAlvvs.jpg?f=fotoalbum_large)
Staat in “ PUMP” als al 10 dagen out of service.Jan Lelie schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:59:
Ik wilde vandaag opladen in Rijswijk (ZH) bij de markt. De meeste laadpunten waren bezet, zoals vaak tegenwoordig op zaterdag. De recente nieuwe laadpaal aan Generaal van Geenplein (Equans, vroeger Engie) werkte wekenlang niet. Vandaag knipperde deze wel groen. Aansluiten dus. Echter, de Engie laadpas reageerde niet (foto 1). Vandebron pas wel. Nooit eerder meegemaakt. Ik dacht dat het aan mij lag, maar bij terugkomen (zo’n 7 kWh geladen) stond een ander bij de tweede aansluiting (waar overigens geen kruis op de straat staat). Zijn Engiepas werkte ook niet (foto 2) Ligt dit aan deze lokatie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
Vorige week knipperde de paal rood, gisteren groen.grunaubaby schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Staat in “ PUMP” als al 10 dagen out of service.
Ga binnenkort naar de Dolomieten, heb een Recharge pas van mijn werkgever waar ik niet voor hoef te betalen. Is Recharge tegenwoordig voldoende om als enige pas mee te nemen? (naast Tesla Superchargers te kunnen pakken zonder pas). Of is het nog steeds aan te raden voor Italie een aparte app (Juicepass?) te gebruiken?
Ik zou graag een juicepass abo nemen met 145 kWh per maand.
Wat gebeurt er met de resterende kWh's als ik deze niet allemaal opgebruik.
Ben je deze kwijt?
Ben je deze kwijt?
Ik ben in mei naar zuid Tirol geweest, de BMW pas werd overal geaccepteerd... Je vertrouwt wel best op de snelladers, want AC laders zijn niet zo frequent en zijn soms erg traag (3.7kw)...jelmuur schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:49:
Ga binnenkort naar de Dolomieten, heb een Recharge pas van mijn werkgever waar ik niet voor hoef te betalen. Is Recharge tegenwoordig voldoende om als enige pas mee te nemen? (naast Tesla Superchargers te kunnen pakken zonder pas). Of is het nog steeds aan te raden voor Italie een aparte app (Juicepass?) te gebruiken?
JaMatteC schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:36:
Ben je deze kwijt?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Met de pas van Shell Recharge kun je sowieso bij alle laadpalen terecht die ze in hun app laten zien. Dus als al weet waar je ongeveer naar toe gaat, kun je alvast kijken of daar voldoende laadpalen in de buurt zijn.jelmuur schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:49:
Vergeet ook niet de gratis snelladers aan de tolweg daar!
Cupra Born
Er staat een reisje naar de Spaanse costa de Ponent (iets ten zuiden van Barcelona) op het programma. Zijn er mensen met ervaringen uit die regio en eventuele apps en/of passen die ik zou moeten hebben ter voorbereiding? Ik heb op het moment een Shell recharge pas(mtc, zakelijk) en een Kiwhi pas.
Even naar het juiste topic verplaatst
Even naar het juiste topic verplaatst
[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 03-10-2022 13:18 ]
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Ja, dat werd inderdaad mijn plan, zeker aangezien parkeerruimte daar vrij schaars is. Bewust twee dorpen gekozen waar een snellader is of lijkt te zien, dan heb je dat in ieder geval altijd achter de hand.xjs678qr schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:46:
[...]
Ik ben in mei naar zuid Tirol geweest, de BMW pas werd overal geaccepteerd... Je vertrouwt wel best op de snelladers, want AC laders zijn niet zo frequent en zijn soms erg traag (3.7kw)...
Ah dat is een goede tip, dank!MadMan81 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:00:
[...]
Met de pas van Shell Recharge kun je sowieso bij alle laadpalen terecht die ze in hun app laten zien. Dus als al weet waar je ongeveer naar toe gaat, kun je alvast kijken of daar voldoende laadpalen in de buurt zijn.
Vergeet ook niet de gratis snelladers aan de tolweg daar!
Je kunt ze ook doneren: je kunt met de app andermans sessie starten en stoppen. Of ze sociaal inwisselen: 10 Enel kWh is grofweg 1 kopje koffie in de kroeg.MatteC schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:36:
Ben je deze kwijt?
Uitgaande van een prijs voor espresso van 1,20 à 1,50 zijn dat goedkope kWh.joepie de p schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:44:
[...]
Je kunt ze ook doneren: je kunt met de app andermans sessie starten en stoppen. Of ze sociaal inwisselen: 10 Enel kWh is grofweg 1 kopje koffie in de kroeg.
In Calabrië kan je zelfs nog voor 1 euro een koffie krijgen...
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
Haha,
Sorry, ik had erbij moeten zetten Nederland, prijspeil: september 2022.
(Maar het ging meer om de gedachte dan het voorbeeld. Als je toch kWh gaat zien vervallen dan kan je er nog altijd iemand blij mee maken).
Sorry, ik had erbij moeten zetten Nederland, prijspeil: september 2022.
(Maar het ging meer om de gedachte dan het voorbeeld. Als je toch kWh gaat zien vervallen dan kan je er nog altijd iemand blij mee maken).
Ditzelfde geldt voor laden in Dld met Shell Recharge, er wrs. ook NL passen die het cpo tarief rekenen.JeroenV_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:50:
[...]
4 uur aan AC lader is aan de krappe kant, los van dat ik vind dat zo'n beperking niet tussen 20-8 u doorgevoerd zou moeten worden. Er zijn vrij veel scenario's denkbaar waarin je rond 22-23u je auto bijna leeg aan de lader zet en gaat slapen, maar je moet de volgende ochtend wel een (behoorlijk) volle accu hebben; bijvoorbeeld als je op doorreis bent en bij hotel overnacht. Dan moet je midden in de nacht opstaan en -gezien de dichtheid van de laders in Dld- mss wel een kilometer lopen om je auto te verplaatsen?
1-fase ladende auto's zijn sws de pinuut. Mijn e-Up (net als de e-Golf) laadt met 2 fasen / ca 7kW, en heeft voor 10>100% net iets meer dan 4 uur nodig, dus dat zou acceptabel zijn, mits de laadsnelheid continu maximaal is. En ik merk in Nederland dat dit steeds vaker niet het geval is. Meer Tweakers die dit merken bij publieke palen in hun regio?
Hier in Groningen, waar de palen worden uitgebaat door Allego, zakte de snelheid eerst in naar 5-6kW (laatste maanden) en tegenwoordig 3,5-4kW (na de zomervakantie), vreemd genoeg maakt het niet eens meer uit of dit midden in de nacht is of bv. om 18 u s avonds. Ik dacht eerst dat t mss aan auto of kabel lag, maar bij div. andere AC-laadpunten bleek ik gewoon met volle kracht te kunnen laden. Ik snap dat er load balancing nodig is voor het net, en ik heb hier meestal niet zo'n probleem mee (heb de auto vele uren niet nodig), maar vind dat er toch een mogelijkheid zou moeten bestaan sneller laden te "forceren" als je de auto snel weer nodig hebt.
Het tweede bezwaar van deze balancing strategie "laad zich raden": nu duurt het opeens 6-8 uur voordat de accu vol is, een 10ct/min blocking fee na 4 uur is daarmee funest (mocht dit ooit in NL ingevoerd worden).

Ik vind het overigens rechtvaardiger om te hanteren of de auto nog aan het opladen is, in plaats van hoe lang al, hiermee ondervang je een onterechte blocking fee t.g.v. vertraagd laden door load balancing, en door een AC vermogensbeperking in te stellen op de auto kan je dan s nachts langzaam opladen maar zal je m alsnog s ochtends moeten verplaatsen.
Ik ben eerder deze week ook slachtoffer geworden van het kleeftarief: ik ging laden, de wagen naast mij had problemen om z'n sessie te starten, dus ik start met mijn kaart voor hem en krijg wat cash in de plaats). So far so good, maar dan bleef de buur blijkbaar enkele uren te lang staan op mijn kosten...
Enfin, gelukkig is ie maar 6h blijven staan en was het blokkeertarief amper 0.06€/min...
Enfin, gelukkig is ie maar 6h blijven staan en was het blokkeertarief amper 0.06€/min...
In Duitsland is het even goed kijken naar de pas inderdaad. Gekke is dat er wel aanbieders waar het kleeftarief niet geld tussen 22 en 7 bv. Dat lijkt me ook redelijk logisch. Al blijft het sowieso wat raar, na 4 uur een boetetarief op een AC paal.
Weet iemand of het zou kunnen dat Maingau niet meer werkt bij Fastned? Of kan er iets mis zijn met mijn pasje?
vorige week, werkte het bij mij nog prima.Prullenbak84 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:24:
Weet iemand of het zou kunnen dat Maingau niet meer werkt bij Fastned? Of kan er iets mis zijn met mijn padje?
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
heb ik ook al een paar keer gehad, uit luiheid gewoon met shell recharge geladen en nooit verder onderzochtPrullenbak84 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:24:
Weet iemand of het zou kunnen dat Maingau niet meer werkt bij Fastned? Of kan er iets mis zijn met mijn pasje?
Graag toch even aanvullen als (toekomstige) leaserijder van een Belgisch bedrijf:Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:19:
[...]
Snelladers zijn niet inbegrepen in ons maandbedrag, enkel de normale openbare AC-laders. Daarnaast krijgen we ook een vergoeding voor thuisladen, maar op dit moment dekt die de lading (letterlijk) niet: mijn kWh-prijs is thuis flink duurder dan de vergoeding van mijn werkgever.
Op mijn werkplaats is er 1 laadpaal en die is altijd bezet.
Dit is dus geen zwart-witverhaal van leaserijders vs. anderen.
Dan zou ik toch maar eens met je werkgever praten. Dit is toch geen manier van doen.redzone schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:47:
[...]
Graag toch even aanvullen als (toekomstige) leaserijder van een Belgisch bedrijf:
Snelladers zijn niet inbegrepen in ons maandbedrag, enkel de normale openbare AC-laders. Daarnaast krijgen we ook een vergoeding voor thuisladen, maar op dit moment dekt die de lading (letterlijk) niet: mijn kWh-prijs is thuis flink duurder dan de vergoeding van mijn werkgever.
Als jij je kWh prijs kan aantonen, dan moet die toch gecompenseerd worden....
En wat verwachten ze dat je gaat doen als je een lange verplaatsing voor het werk moet doen? Zelf betalen?
Het is inderdaad veel te zwart-wit gesteld. Bij ons hebben we de policy: snelladen mag, maar enkel wanneer AC problematisch is. Dus voornamelijk voor langere afstanden. Als we merken dat iemand naar ons idee teveel en onnodig bij de snellader staat dan krijgt diegene daarover echt wel iets te horen.redzone schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:47:
[...]
Graag toch even aanvullen als (toekomstige) leaserijder van een Belgisch bedrijf:
Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR
Dat is ook logisch.rmathijssen schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:23:
[...]
Het is inderdaad veel te zwart-wit gesteld. Bij ons hebben we de policy: snelladen mag, maar enkel wanneer AC problematisch is. Dus voornamelijk voor langere afstanden. Als we merken dat iemand naar ons idee teveel en onnodig bij de snellader staat dan krijgt diegene daarover echt wel iets te horen.
Maar mensen dwingen om thuis te laden en dan niet correct vergoeden is onzin.
Dat laatste klopt helemaal.Tommie12 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Dat is ook logisch.
Maar mensen dwingen om thuis te laden en dan niet correct vergoeden is onzin.
Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR
In jou geval dus niet thuisladen, en blijft over publiek ac laden.redzone schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:47:
[...]
en op kosten van werkgever verder gaan lopen als de batterij leeg is; nog gezond ook
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2