Toon posts:

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 60 Laatste
Acties:

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Eiríkr schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:29:
Is iemand al eens gestrand zonder stroom en hoe los je dat op?
Binnen de mobiliteitsservice van Volkswagen bieden ze je in zo'n geval aan om je twee keer gratis naar de dichtsbijzijnde laadpaal te vervoeren.
Bij een lege hoogvoltaccu van de elektrische modellen twee keer gratis afslepen naar dichtstbijzijnde laadpunt

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:27
Marcva schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:52:
De facturen van laadsessies uit de vakantie druppelen nog wat na. Daar zat een on aangename verrassing tussen: € 138,66 incl voor 26,53 kWh.

Factuur van Energievanons voor roaming op een Allego paal in DK.

Ik heb Energievanons via de klantenservice verantwoordelijk gehouden voor de factuur en om uit te zoeken van hier mis is gegaan. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat Allego € 5,22 rekent voor een kWh-tje.

Backoffice is van evc-net.

Iemand ervaren met het betwisten van facturen? En is dit de juiste weg? Ze begonnen me al door te verwijzen terug in de keten, maar daar heb ik voor gepast. Dan blijf ik waarschijnlijk aan de gang en kom ik uiteindelijk toch weer uit bij pasaanbieder.

PS: ja ik had de Smoov pas moeten gebruiken, maar realiseerde me dat pas toen de sessie al was gestart. Niet wetende dat deze factuur eruit zou rollen.
Heb je misschien een "kleefboete" gescoord? Hoe lang heb je daar gestaan (nadat-ie vol was)?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:47
De facturen van laadsessies uit de vakantie druppelen nog wat na. Daar zat een on aangename verrassing tussen: € 138,66 incl voor 26,53 kWh.

...
Welke laadpaal was het precies? Dan kunnen we even meekijken naar het laadtarief. Waarschijnlijk inderdaad een kleefboete na zoveel uur laden.

Energie Vanons rekent het CPO-tarief + € 0,33 per sessie dus daar zal het probleem niet zitten.

Opel Ampera-e (2020)

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:57
Wesco schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:46:
[...]

Welke laadpaal was het precies? Dan kunnen we even meekijken naar het laadtarief. Waarschijnlijk inderdaad een kleefboete na zoveel uur laden.

Energie Vanons rekent het CPO-tarief + € 0,33 per sessie dus daar zal het probleem niet zitten.
DKALLEGO0010031 Baltivej 10, Nørre Alslev, DK

Andere facturen zijn wel "normaal".

@pmiddeld Zeker geen kleefboete. 26 min staan laden tot zo'n 80%.

[Voor 7% gewijzigd door Marcva op 19-09-2022 17:18. Reden: kleefboete]

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:22
Dat is me wel eens bijna overkomen, maar nooit helemaal. Je krijgt ook steeds indringender signalen bij de laatste procenten SOC, turtle modus, vrijwel niet meer kunnen accelereren etc.
Dus je wordt wel gedwongen om de dichtst bij zijnde paal of desnoods stopcontact op te zoeken.

Waardoor dit (helemaal leeg rijden) in de praktijk vrijwel niet voor komt.

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-05 16:26
Wat ik me alleen nog wel afvraag Hachy, na het lezen van je uitgebreide informatie in je eerste post (hartelijk dank……)
Is het volgende; je noemt voor Europa allerlei pasjes en apps, maar ik krijg volgende maand mijn nieuwe Volvo C40 leaseauto van de zaak, waarbij laden EU inbegrepen zit. Mijn laadpas wordt waarschijnlijk Travelcard. Kan ik met de Travelcard dan ook (bijna) overal opladen? Ik zie deze laadpas nergens terug op je website laadpastop10.nl terwijl dit voor zakelijk leasend Nederland toch best een grote is volgens mij.

• Wesco
Marcva schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:17:
[...]
DKALLEGO0010031 Baltivej 10, Nørre Alslev, DK

Andere facturen zijn wel "normaal".

@pmiddeld Zeker geen kleefboete. 26 min staan laden tot zo'n 80%.
Als ik die Allego snellader zoek in een paar verschillende apps valt het me op dat hij in sommige apps wel staat maar in andere weer niet.

Chargemap: € 0,68 / kWh
Smoov (Allego): 5,20 DKK (circa € 0,70) / kWh
ChargePoint (US): € 0,70 / kWh

Niet te vinden in o.a. de Vattenfall Incharge, Shell Recharge, EV Company apps. Vooral van die laatste vind ik vreemd, omdat Energie Vanons volgens Laadpastop10 gebruik maakt van dezelfde backend (Last Mile Solutions/evc-net) als EV Company. Heb je ook een app van Energie Vanons waarin je de laadpalen en tarieven kunt zien?

Het lijkt op basis van bovenstaande normale prijzen dat je dus bijna € 120 teveel betaalt voor die laadsessie, dat is wel de moeite waard om te laten uitzoeken en niet mee akkoord te gaan.

Hoewel deze snelladers er volgens Chargemap toch al minstens een maand of acht staan, lijken ze dus niet overal goed geregistreerd te staan. Misschien zit daar ergens de oorzaak van het probleem, maar laat Energie Vanons dat verder maar uitzoeken.

Edit: ik heb nog even gekeken maar mijn facturen van EV Company krijg ik ook vanuit Last Mile Solutions (Threeforce BV), en daar staat op dat je bij vragen over de factuur contact moet opnemen met Last Mile Solutions. Dus ik kan me voorstellen dat Energie Vanons doorverwijst naar Last Mile Solutions hiervoor, omdat ze het feitelijk uitbesteed hebben aan hun. Je registratie voor de laadpas op evc-net.com gaat ook bij Last Mile Solutions/Threeforce BV.

[Voor 14% gewijzigd door Wesco op 19-09-2022 23:22]

Opel Ampera-e (2020)

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:09

Ik heb Energievanons via de klantenservice verantwoordelijk gehouden voor de factuur en om uit te zoeken van hier mis is gegaan. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat Allego € 5,22 rekent voor een kWh-tje.

Backoffice is van evc-net.

Iemand ervaren met het betwisten van facturen? En is dit de juiste weg? Ze begonnen me al door te verwijzen terug in de keten, maar daar heb ik voor gepast. Dan blijf ik waarschijnlijk aan de gang en kom ik uiteindelijk toch weer uit bij pasaanbieder.

PS: ja ik had de Smoov pas moeten gebruiken, maar realiseerde me dat pas toen de sessie al was gestart. Niet wetende dat deze factuur eruit zou rollen.
Lijkt me dan een gevalletje DKK en Euro's door elkaar halen.

• Marcva
@Wesco klopt wat je zegt: voor vragen verwijzen ze naar Last Mile Solutions. Maar ik vind dat te makkelijk. Zij facturen mij. Ook al zitten ze er met geen vinger aan.
En ik denk idd dat @jaroen89 gelijk heeft. De backoffice heeft alleen DKK vervangen door Euro's. Behoorlijk slordig.
Ik zal Energievanons ook ff op dat spoor zetten.
Dank voor het meedenken _/-\o_

Update: vandaag een fijne medewerker getroffen bij EnergievanOns. Dame nam verantwoordelijkheid, zou de vraag doorspelen, de zaak zelf in beheer houden en me donderdag updaten. Je bent daar dus geen nummer. Altijd fijn.

[Voor 23% gewijzigd door Marcva op 20-09-2022 10:11. Reden: update telefoongesprek]

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:02
Ons is het (helaas) ook eens overkomen in België. Na, tot 3x, niet te kunnen laden (door verschillende oorzaken) en nog geheel nieuw met elektrisch rijden stonden we met nog 3% ergens in The middle....

Contact ANWB en zij kwamen ons keurig ophalen met een RAM-Van (Lokaal) + aanhanger.

De eerst volgende lader (wederom defect). Maar doorgebracht naar de volgende (gelukkig kwamen wij steeds dichter in de buurt van onze eindbestemming). Helaas was dit een AC lader dus een uurtje of 3 gestaan en toen gedurfd om naar het hotel te rijden.

Ioniq 2020 38.8Kwh Premium

• Marcva
@jaroen89 Je had gelijk. Vanmiddag al reactie van Energievanons.
Berichtje van hun backoffice / LMS: "onze welgemeende excuses, ons systeem heeft het bedrag in DKR berekend zonder de wisselkoers. Zojuist hebben we de transactie gecrediteerd en opnieuw verwerkt met de juiste instellingen/prijs. De correctie vindt plaats bij de eerstvolgende facturatieronde."
En na doorvragen"de klant kan wel de betaling storneren en vervolgens de betaling pas voldoen zodra de juiste creditfactuur er is."

Gevalletje, kan gebeuren, netjes opgelost :)

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-05 21:54
Whoopsy! Netjes opgelost door Energie Van Ons.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Marcva schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:39:
@jaroen89 Je had gelijk. Vanmiddag al reactie van Energievanons.
Berichtje van hun backoffice / LMS: "onze welgemeende excuses, ons systeem heeft het bedrag in DKR berekend zonder de wisselkoers. Zojuist hebben we de transactie gecrediteerd en opnieuw verwerkt met de juiste instellingen/prijs. De correctie vindt plaats bij de eerstvolgende facturatieronde."
En na doorvragen"de klant kan wel de betaling storneren en vervolgens de betaling pas voldoen zodra de juiste creditfactuur er is."

Gevalletje, kan gebeuren, netjes opgelost :)
Ben benieuwd hoeveel mensen argeloos hebben betaald voordat jij vragen ging stellen.

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:14
Dat snap ik wel. Dus zullen er weinig mensen zijn die dat niet door hebben.

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-05 16:17
ah op die manier. dan snap ik het nu ook

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-05 20:12
Audi abo prijs voor Ionity STIJGT vanaf 1 oktober. van 31 naar 36 cent per kwh.

wellicht een voorbode voor overige fabrikanten voor ionity prijzen.

Dus voor de wintergangers hier die hun reis plannen van ionity naar ionity (tesla is ook echt duur geworden..) en toch nog willen genieten van goedkope laadsessie. check je auto's laadpasoplossing en abonneer even op het meestal te dure jaarabo wat je in 8 a 10 laadsessie terugverdient.

en ik verwacht ook wel heel veel laadfiles komend winter bij ionity.. .weer :P

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 23:49
Het was in ieder geval een prachtig moment om het op te zeggen. Ik gebruik het eigenlijk alleen in vakanties. Volgend jaar vlak voor de vakantie maar weer aanvragen.

PSN: Kjujay

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:00

cooper_s1

MINI's rule

Heerlijk om te zien dat wetgeving echt mijlenver achter technische ontwikkelingen aanhobbelt...

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-04 22:48
Is dit nu een vrijbrief om de auto te kunnen laten staan ondanks dat deze volgeladen is?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:36
Kleineheino schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:13:
[...]

Is dit nu een vrijbrief om de auto te kunnen laten staan ondanks dat deze volgeladen is?
Nee. Want je wil nog steeds een sociaal persoon zijn.

Het is net zo iets als dat je juridisch gezien de hele dag de radio in de tuin aan mag op goed volume. Het mag, maar toch doe je het niet omdat je snapt dat dat niet sociaal is t.o.v. de omwonenden.

Het enige is dat je nu niet meer gestresst op de klok hoeft te kijken of je je auto moet weghalen. Of midden in de nacht opstaan. Zo heb ik dinsdagavond m'n auto op een laadpaal aangesloten om 20:00 en dan zou de auto rond 03:00 opgeladen zijn - moet ik dan echt tussen 03:00 en 05:00 naar de auto?

Want het mogelijke scenario is dat de gemeente voor inkomsten gaat zorgen door elke laadpaal strak in de gaten te houden en om 05:01 een boete uit te schrijven. Dat lijkt mij toch ook geen gewenste situatie.

• eltron
cooper_s1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:26:
[...]

Heerlijk om te zien dat wetgeving echt mijlenver achter technische ontwikkelingen aanhobbelt...
Persoonlijk vind ik dat niet heerlijk om te zien.

De uitspraak is juridische haarkloverij op de mm2.

En zowel de wetgeving als de jurisprudentie loopt inderdaad, maar dus helaas, mijlenver achter op de ontwikkelingen. Dat geldt overigens helaas voor bijna alle dossiers die onze regering en het lokale bestuur onder handen hebben.

• claeysy
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 10:34
met welke laadpas hebben jullie de beste ervaringen voor een tesla in België - Europa?

• Anoniem: 30722
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
claeysy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:30:
met welke laadpas hebben jullie de beste ervaringen voor een tesla in België - Europa?
Voor een tesla? Tesla's eigen netwerk ;)
En denk dat ik daar nu ook gebruik van ga maken met de volgende EV (Kia)

• Kju
Anoniem: 30722 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:43:
[...]

Voor een tesla? Tesla's eigen netwerk ;)
En denk dat ik daar nu ook gebruik van ga maken met de volgende EV (Kia)
Met (vanaf deze maand) 0,72/kWh in Nederland en 0,74 in Belgie zal je ook als Tesla-rijder toch wel naar goedkopere stroom zoeken..?

• Anoniem: 30722
  • Niet online
Kju schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:14:
[...]

Met (vanaf deze maand) 0,72/kWh in Nederland en 0,74 in Belgie zal je ook als Tesla-rijder toch wel naar goedkopere stroom zoeken..?
Laad zelf zo goed als alles bij huis, die enkel keer dat ik een laadpaal nodig voor snelladen, dan is het maar even zo. Ik heb dan geen zin in de puzzel waar ik op een laadsessie 5,- kan besparen. Zeker met een tesla, die in de navigatie overal rekening mee weet te houden qua laden niet.

In de Kia moet ik de eerste lange rit nog maken, morgen staat hij op de planning, maar dan merken we het wel.
Dan is mijn weekendje parijs 15,- duurder, geloof niet dat ik daar nou heel erg van wakker ga liggen.

update:
Als ik even snel kijk bij Ionity en Fastned, ionity rekent 79ct/kWh en fastned 83 (59 in frankrijk, maar daar hebben ze weinig tot geen dekking. Dan klinkt Tesla zeker zo slecht nog niet!

Als het als backup is, pak een shell recharge pas, die is goed geaccepteerd, voor nood.

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 22-09-2022 09:20. Reden: aanvulling]

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:02

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

cooper_s1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:26:
[...]

Je zou toch raar op kijken wanneer er eerst P-laadpaalbordjes komen en daarna pas electrische auto's. (Ik mag wel zeggen dat bij ons in de straat door technisch/organisatorische problemen het bord er weken eerder stond dan de laadpaal.)

Dit is het snijvlak van de technische systemen van electrische auto's, fiscale systemen met parkeerboetes, de sociale systemen van gedrag en een juridische systeem van wet- en regelgeving met de feitelijke werkelijkheid van een opgeladen geparkeerde auto. Deze "systemen" hebben allemaal hun eigen werkelijksheidsopvatting die op elkaar aansluiten en elkaar schijnbaar uitsluiten.

Het doet me denken aan een grap uit mijn opleiding: drie (honkbalscheids)rechsters hebben ruzie over of een bal slag of wijt is. De eerste zegt: "ik beoordeel zoals ze zijn", de tweede zegt: "ik beoordeel ze zoals ik ze zie", de derde zegt: "ze zijn nog niets, tot ik ze beoordeel".

• Hachy
Precies Jan, het is grappig om te zien hoe de verschillende systemen hun eigen werkelijkheidsopvatting projecteren op dit soort problemen.

Bijvoorbeeld netbeheerders die collectief de denkfout maken dat zij straks controle hebben over het wel of niet smart chargen van jouw auto en energiebedrijven die daar al business modellen in zien. Overheden die grote besparingen in deze waarheden zien, maar niemand die aan de EV rijder vraagt wat die er eigenlijk van vind.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:15
Hachy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:45:
Precies Jan, het is grappig om te zien hoe de verschillende systemen hun eigen werkelijkheidsopvatting projecteren op dit soort problemen.

Bijvoorbeeld netbeheerders die collectief de denkfout maken dat zij straks controle hebben over het wel of niet smart chargen van jouw auto en energiebedrijven die daar al business modellen in zien. Overheden die grote besparingen in deze waarheden zien, maar niemand die aan de EV rijder vraagt wat die er eigenlijk van vind.
Ja en nee...
Uiteraard zal je controle houden, maar tegenover het gebruik van je batterij zal er een vergoeding staan, ofwel gewoon een bedrag per uur dat de auto aan een lader hangt, of (wat VW al als mogelijke optie heeft uitgesproken) gratis stroom op basis van een aantal uren per dag aan de lader.

In Californië kan een eigenaar van een Nissan Leaf tot 300$ per maand krijgen voor het gebruik van de batterij.
Dat lijkt me echt geen slechte deal.

• Hachy
Oh zoiets zal het ongetwijfeld worden hoor, maar met mijn voorbeeld doelde ik meer op het punt dat organisaties vanuit hun eigen visie zo'n probleem bekijken en dan compleet missen dat er andere partijen met een andere visie naar hetzelfde probleem kijken.

Ander voorbeeld: Duitse OEM's denken dat EV's over 10 jaar allemaal geen boordlader meer hebben. Boordladers zijn maar ondingen die ruimte kosten en dat omvormen kan je beter in de infrastructuur oplossen, althans dat is hun 'waarheid'. Hun V2G strategie is (mede) daarom ook uitsluitend op DC gericht.

Fransen en Koreanen zien er juist een kans in om iedereen betaalbaar zijn eigen omvormer te geven en zo altijd AC power overal terug te kunnen leveren.

Het is kennelijk erg moeilijk om zo samen te werken / te polderen dat je iets kan creëren waarmee iedereen uit de voeten kan.

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Hachy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:45:

Inderdaad. Daarbij kunnen mensen exponentiële groei slecht inschatten: ze overschatten de korte termijn en onderschatten de lange termijn. Daarbij trachten we consequent te zijn, ook wanneer er een trendbreuk is. Het vasthouden aan bestaande denkbeelden heeft de voorkeur over veranderen van ideeën. Je ziet het nu heel mooi in de discussie over de prijs van energie.

Grappig genoeg hebben de problemen in alle systemen dezelfde structuur: tragedie van de gemeenschappelijke weide. In essentie zijn het verdelingsproblemen.

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:52
Ik ben nieuw met het gebruik van laadpalen en oplaadpassen. Heb inmiddels diverse laadpassen aangevraagd en allemaal zonder abonnement. Even om te kijken wat heb beste uitpakt voor me. Ik laad voornamelijk aan een openbare laadpaal van total-energies.

Momenteel heb ik drie keer geladen aan deze paal en ik schrok eerlijk gezegd een beetje van de prijs. Het kwam rond de €5,- voor een oplaadsessie na ongeveer 42km. Is dit de gangbare prijs en wat ik kan verwachten?

De eerste sessie heb ik geladen met een pas van GreenChoice, maar die sessie staat nog niet genoteerd… De sessies erna geladen net ANWB-Eneco en Vattenfall.

Door het enorme aanbod van laadpassen zie ik door de bomen het bos niet meer en wellicht is een pas met abbo beter voor mij.

• Inspired
  • Laatst online: 21:04
@Bulligan 41c per kWh voor AC is niet mega voordelig. Waar staat de paal?

• Bulligan
Inspired schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:47:
@Bulligan 41c per kWh voor AC is niet mega voordelig. Waar staat de paal?
Gaat om Europaplein 96 Alkmaar

[Voor 48% gewijzigd door Bulligan op 24-09-2022 19:54]

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:02

Dit is met de Shell pas gedaan want Freshmile werd geweigerd. Terwijl die het ook zou moeten doen. Best netjes voor een 150kWh paal toch ? Het tarief dan..

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:26
Bulligan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:36:
Ik ben nieuw met het gebruik van laadpalen en oplaadpassen. Heb inmiddels diverse laadpassen aangevraagd en allemaal zonder abonnement. Even om te kijken wat heb beste uitpakt voor me. Ik laad voornamelijk aan een openbare laadpaal van total-energies.

Momenteel heb ik drie keer geladen aan deze paal en ik schrok eerlijk gezegd een beetje van de prijs. Het kwam rond de €5,- voor een oplaadsessie na ongeveer 42km. Is dit de gangbare prijs en wat ik kan verwachten?

De eerste sessie heb ik geladen met een pas van GreenChoice, maar die sessie staat nog niet genoteerd… De sessies erna geladen net ANWB-Eneco en Vattenfall.

Door het enorme aanbod van laadpassen zie ik door de bomen het bos niet meer en wellicht is een pas met abbo beter voor mij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Europaplein 56 is er vlakbij als ik zo zie op de kaart dat is een pitpoint/total paal met evcompany pas is dat 31ct/kWh
Edit:
Europaplein 96 met E-flux ook 31ct/kWh

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• Bulligan
evtje schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:08:
[...]

Europaplein 56 is er vlakbij als ik zo zie op de kaart dat is een pitpoint/total paal met evcompany pas is dat 31ct/kWh
Edit:
Europaplein 96 met E-flux ook 31ct/kWh
Ik zal hem even aanvragen en proberen. Maakt het dan nog verschil of je met of zonder abbo neemt?

Waarmee kun je het beste die prijzen zien van al die palen een welke pas dan het goedkoopste is?

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:46
Brotuck schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:13:
[Afbeelding]

Dit is met de Shell pas gedaan want Freshmile werd geweigerd. Terwijl die het ook zou moeten doen. Best netjes voor een 150kWh paal toch ? Het tarief dan..
Die prijs van € 22,14 is excl. BTW, dus die wordt incl. BTW dan € 26,79. Dat is € 0,65 per kWh. Daar komen de transactiekosten van Shell dan nog bij.

Het kan goedkoper.... Met MVV e-Motion kan daar geladen worden voor € 0,54 per kWh zonder transactiekosten.

Mazda MX-30

• DrDeJe
Bulligan schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:53:
[...]

Ik zal hem even aanvragen en proberen. Maakt het dan nog verschil of je met of zonder abbo neemt?

Waarmee kun je het beste die prijzen zien van al die palen een welke pas dan het goedkoopste is?
Volgens mij is er (helaas) nog steeds niet "echt" 1 app welke alles helemaal goed aangeeft. Je ontkomt er (in mijn beleving) niet aan verschillende apps te raadplegen. Chargemap, Plugshare, Pump......
(En let goed op dat telkens de filters in de app juist staan voor hetgeen je zoekt).

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
@Bulligan Chargepoint rekent ook €0,31/kWh.
Er zijn wel apps/websites die een prijsvergelijking maken (chargeprice.app, moovility) maar die nemen niet alle Nederlandse MSP's mee, zijn meer internationaal gericht. Het is dus een kwestie van verschillende apps raadplegen. Maar als je het niet regelmatig nodig hebt kun je het ook via dit forum vragen :)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:46
De eerste optie waar je naar zou moeten kijken, is de pas of app van de paalaanbieder zelf. Europaplein 96 is een Pitpoint / Total Energies paal, dus dan zou ik als eerste kijken in de Charge Assist app van Total Energies. Daar betaal je € 0,31 per kWh. Deze regel gaat niet altijd op, maar bij AC-laden is in 80% van de gevallen de pas of app van de paalaanbieder zelf het goedkoopst.

Als je toch wilt verder kijken, dan zie je dat je ook met bijv. E-Flux of Chargepoint US € 0,31 per kWh betaalt.

Mazda MX-30

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:26
[...]

Ik gebruik altijd evcompany voor bij pitpoint/total. Ev company berekend een start van 11ct en wat het kost bij die paal per kWh 31ct dus . Maar heel soms kan er bij een andere pitpoint/total zomaar een hogere prijs zijn . Zo was er bij mij in de omgeving een nieuwe pitpoint/total paal en daar geladen was de kWh prijs een stuk hoger . Toen heb ik contact met evcompany gehad . En vertelde mij altijd eerst even in de app te kijken wat de prijzen zijn . Maar bij het aangeven dat het om het zelfde netwerk gaat hebben ze het uitgezocht en de goede prijs daar nu berekend. En zonder te vragen was mijn rekening van die laadsessie ook aangepast.
E-flux berekend iets meer voor een start maar bij het afnemen van een abonnement is er geen start tarief meer . En op je vraag wat het beste is weet ik voor jouw niet. Als je veel per maand laadt kan dat voordeliger zijn je kan ook eerst zonder abbo nemen en even aankijken hoe dat gaat
De prijzen van het laden bij de laadpaal zijn altijd te zien in de app van de laadkaart aanbieder of op de website van ze.
Om uit te zoeken welke laadkaart het goedkoopste of beste bij je past kun je bekijken op laadpastop10. En ook dit forum in de gaten houden. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Poeh, ik kan die benaming niet meer uit elkaar halen…

• Bulligan
Bedankt iedereen. Ik ben weer wat verder geholpen. Ik was al aan het zoeken maar zag door de bomen het bos niet meer. En zijn zo verschrikkelijk veel aanbieders van passen en voor elk moet je weer een andere app gebruiken.

Heb nu die van e-flux ook even aangevraagd zonder abbo, om te testen. Mocht het allemaal werken dan neem ik waarschijnlijk een abbo, aangezien ik wel meer dan 12x p/mnd daar laad.

Zal die van evcompany ook even checken.

Thx again. 🙏🏼

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik rij nu zo'n 15 maanden BEV met private lease. Ik laad 99,9% op het werk voor niets, dus ik mag niet klagen (en doe het dan ook niet).

Maar.... als ik hier zo de reacties lees vind ik het (nog altijd) van de zotte dat je een abbonement kunt nemen om te laden. Waarom hanteren we niet hetzelfde principe als bij het 'oude tanken'. Gewoon "pay to play/charge" voor een tarief wat duidelijk staat aangegeven.

Dit hele oerwoud wat wordt gecreeerd door alle aanbieders die nog een paar euro willen verdienen is in mijn ogen schandalig en ik kan niet wachten tot er ingegrepen wordt en we eea versimpelen.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
DrDeJe schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:07:
[...]

Volgens mij is er (helaas) nog steeds niet "echt" 1 app welke alles helemaal goed aangeeft. Je ontkomt er (in mijn beleving) niet aan verschillende apps te raadplegen. Chargemap, Plugshare, Pump......
(En let goed op dat telkens de filters in de app juist staan voor hetgeen je zoekt).
Het kan nog gekker. In Lorlanges in Frankrijk staan twee Shell triplechargers keurig vermeld in Chargemap maar in de Shell app en website staan ze niet. Dus altijd meerdere bronnen raadplegen.

@Card Nox dat heet concurrentie. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• eltron
Card Nox schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:02:
Ik rij nu zo'n 15 maanden BEV met private lease. Ik laad 99,9% op het werk voor niets, dus ik mag niet klagen (en doe het dan ook niet).

Maar.... als ik hier zo de reacties lees vind ik het (nog altijd) van de zotte dat je een abbonement kunt nemen om te laden. Waarom hanteren we niet hetzelfde principe als bij het 'oude tanken'. Gewoon "pay to play/charge" voor een tarief wat duidelijk staat aangegeven.

Dit hele oerwoud wat wordt gecreeerd door alle aanbieders die nog een paar euro willen verdienen is in mijn ogen schandalig en ik kan niet wachten tot er ingegrepen wordt en we eea versimpelen.
Het is nog een beetje pionieren, maar als je 99,9% thuis of op het werk laadt hoef je je daar niet druk om te maken. Behalve de aanbieders van laadpassen die nog een centje willen verdienen, of simpelweg onder de prijs werken om wat marktaandeel te winnen, heb je ook de laadpasgebruikers op zoek naar een paar cent voordeel. Niks mis mee voor wie daarin geïnteresseerd is. Anderen zoals jij en ik maken zich daar niet druk om. Wat maakt het uit of je een paar cent meer of minder betaalt voor die enkele keer in het jaar dat je publiek laadt? Belangrijker is dat je publiek kunt laden als je dat nodig hebt.

Voor fossiel is het overigens niet heel veel anders. Ook daar zijn de prijsverschillen fors, tot enkele tientallen centen/liter. Dus je kunt ook met ICE best wat "verdienen" door selectief te zijn waar je tankt. en met sommige tankpassen ook nog wat korting mogelijk. Belangrijk verschil, je kunt (meestal) niet thuis of op het werk tanken.

[Voor 12% gewijzigd door eltron op 25-09-2022 14:58]

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

eltron schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:53:
[...]

Het is nog een beetje pionieren, maar als je 99,9% thuis of op het werk laadt hoef je je daar niet druk om te maken. Behalve de aanbieders van laadpassen die nog een centje willen verdienen, of simpelweg onder de prijs werken om wat marktaandeel te winnen, heb je ook de laadpasgebruikers op zoek naar een paar cent voordeel. Niks mis mee voor wie daarin geïnteresseerd is. Anderen zoals jij en ik maken zich daar niet druk om. Wat maakt het uit of je een paar cent meer of minder betaalt voor die enkele keer in het jaar dat je publiek laadt? Belangrijker is dat je publiek kunt laden als je dat nodig hebt.

Voor fossiel is het overigens niet heel veel anders. Ook daar zijn de prijsverschillen fors, tot enkele tientallen centen/liter. Dus je kunt ook met ICE best wat "verdienen" door selectief te zijn waar je tankt. en met sommige tankpassen ook nog wat korting mogelijk. Belangrijk verschil, je kunt (meestal) niet thuis of op het werk tanken.
Thuisladen heb ik wel zin in, maar ik ben helaas een van die 80% Nederlanders die daar geen enkele mogelijkheid toe hebben, de auto kan niet op prive terrein komen en tussen de parkeergelegenheid en de tuin zit minstens een stoep van de gemeente waarover het leggen van een kabel op straffe van een fikse boete verboden is via de APV.
De gemeente heeft laadpaalaanvragen stopgezet, men vind dat er genoeg staan. Dan kun je niet zoveel, als jij één van die gelukkigen bent die wel op eigen terrein kan laden, wees je dan bewust van het enorme voorrecht dat je daarmee hebt!

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• eltron
ron65 schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:28:
[...]
Thuisladen heb ik wel zin in, maar ik ben helaas een van die 80% Nederlanders die daar geen enkele mogelijkheid toe hebben, de auto kan niet op prive terrein komen en tussen de parkeergelegenheid en de tuin zit minstens een stoep van de gemeente waarover het leggen van een kabel op straffe van een fikse boete verboden is via de APV.
De gemeente heeft laadpaalaanvragen stopgezet, men vind dat er genoeg staan. Dan kun je niet zoveel, als jij één van die gelukkigen bent die wel op eigen terrein kan laden, wees je dan bewust van het enorme voorrecht dat je daarmee hebt!
Misschien wel een enorm voorrecht ja.
Tegelijkertijd beluister ik dat het bij jou ook wel zou kunnen als de gemeente hier een fatsoenlijke regeling voor zou treffen. Dat is denk ik voorlopig het grootste probleem. Gemeenten die nog in oude werkelijkheid blijven steken en de burgers dwars zitten in plaats van hen te helpen.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
In mijn gemeente zijn er in 2022 geen laadpalen bij gekomen en is het aantal ev’s in mijn wijk verdriedubbeld. Dus die palen zijn vaak wel bezet.

Gelukkig staan er op mijn werk wel 48 laadpalen, anders was het niet te doen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

eltron schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:30:
[...]

Misschien wel een enorm voorrecht ja.
Tegelijkertijd beluister ik dat het bij jou ook wel zou kunnen als de gemeente hier een fatsoenlijke regeling voor zou treffen. Dat is denk ik voorlopig het grootste probleem. Gemeenten die nog in oude werkelijkheid blijven steken en de burgers dwars zitten in plaats van hen te helpen.
Dat klopt ja, ik heb besteld op 31-01. De voorwaarden voor laadpaalaanvraag waren
- dichtstbijzijnde paal moest tenminste 210 meter lopen zijn
- je moest een bestelbewijs hebben van een EV

Dus pas op 1-2-2022 kon ik de aanvraag gaan indienen omdat ik aan beide voorwaarden ruimschoots voldoe, hebben ze de aanvragen per 20-01-2022 op slot gezet.
Men wees op afdoende laadpalen voorhanden geconcludeerd vanuit recent onderzoek begin 2019 (!), en wil geen wildgroei aan palen.
Dan volgt er een kleine 6 tot 7 maanden waarin ze alleen aangeven "we zijn in afwachting van nieuw laadpaal beleid, dit duurt enkele weken".
Brieven aan de gemeenteraad gestuurd met daarin wijzen op de situatie dat in 2022 veel bedrijven werknemers verplichten een EV te kiezen als ze leasen, daardoor in mijn omgeving in de maanden februari tot Juni (briefdatum) geconstateerd dat er 6 nieuwe EV's zijn verschenen en ik van nog eens 4 mensen weet dat die dit jaar ook zeker een EV krijgen. Aangegeven dat onderzoek uit 2019 niet relevant is voor de zeer snel gaande ontwikkelingen op dit gebied en een aanvraag laadpaal via die brief gedaan.

Antwoord was dat ze het in overweging nemen, later (begin september) antwoord "Helaas, er zijn afdoende laadpalen en uit onderzoek blijkt dat die, met name overdags, onvoldoende bezet zijn om een nieuwe paal te rechtvaardigen." Dat mensen overdags werken komt niet bij ze op, dat diezelfde mensen savonds thuiskomen en dan tegelijk willen laden bedenken ze zich ook niet.
Enige toezegging: we gaan kijken of voor u een stoepgoottegel gerechtvaardigd is, echter gaan we hiervoor geen parkeervak reserveren, u zult goede afspraken met uw buren moeten maken ALS we besluiten dat u zo een prive laadpunt mag gebruiken."

Die buren gaat het niet worden, ik heb een arrogante egotripper aan de overkant die vier autos heeft en daarmee autotje wisselend de vakjes voor mijn deur al jaren bezet houdt, en zelfs niet vrij wil maken als ik dat vraag omdat er bijvoorbeeld zand voor de voortuin wordt afgeleverd. Valt niet mee te praten.

Dus zit er niets anders op dan de laadpaal op 250 meter te gebruiken en af en toe dan maar snelladen vlak voor ik thuiskom als ik de volgende dag naar een klant moet, risico dat ik niet kan laden is te groot. Kosten voor de baas in dat geval onder verwijzing naar de gemeente.

Je hebt gelijk, gemeenten leven met hun kop in het zand op dit gebied en hebben weinig voor de burgers over.

• Peter-036
  • Laatst online: 19:06
ron65 schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:47:
[...]

Je hebt gelijk, gemeenten leven met hun kop in het zand op dit gebied en hebben weinig voor de burgers over.
Dat is te algemeen, ik woon (in Emmen) in een wijk waar echt elk huis een parkeermogelijkheid op eigen grond heeft of kan aanleggen, maar er is toch een dubbele laadpaal geplaatst op de parkeerplaats bij het schooltje aan de rand van de wijk.
De mogelijke gebruikers van die paal zijn de onderwijzers van die school.
Maar dat de gemeente hier mee- en vooruit- denkt moge duidelijk zijn.
Spijtig dat het bij jou anders zit...........

• Card Nox
  • Nu online
@eltron, mijn dichtstbijzijnde laadpunt laad je voor 33ct met Ecotap en 71ct met Shell. Kan me niet voorstellen dat de verschillen zo groot zijn met benzine/diesel.

Daarnaast kan ik nog niet overal zo maar aan komen rijden en met mijn bankpasje/telefoon/smart watch betalen maar moet ik al met apps, accounts, druppels aan de gang.

De enige die het snapt is Tesla. Je komt aan, stekker erin, klaar. Er zijn zoveel mooie oplossingen te verzinnen maar we maken er een potje van.

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[...]

Ik heb zelf vorig jaar een abonnement Van de Bron genomen (met een 3 jarig contract (‘yeah’) voor 1,35/maand) vanwege hun gegarandeerde groene stroom en een aantal passen van CPO’s zonder abonnement. Ik laad af en toe de helft met een pas van de CPO en Van de Bron. Van de Bron rekent steeds hetzelfde tarief, zoals beloofd. Ik betaal voor het gemak. (En af en toe snel laden met Bonnet, een keer per maand gratis).

• DrDeJe
ron65 schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:28:
[...]

Tis jammer dat, in geval geval een stoep het enige obstakel is, gemeente (nog) niet meer willen doen met een reeds bestaande oplossing. (Waarbij halve stoeptegels voorzien van goot mét dik afdichtingsrubben (zoek via Google) kunnen worden aangevraagd. Gemiste kans. Kabel ligt dan netjes in een goot (dus ligt niemand in de weg). De ev eigenlijk kan met eigen middelen laden.

[Voor 15% gewijzigd door DrDeJe op 25-09-2022 20:14]

• Hachy
Card Nox schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:10:
@eltron, mijn dichtstbijzijnde laadpunt laad je voor 33ct met Ecotap en 71ct met Shell. Kan me niet voorstellen dat de verschillen zo groot zijn met benzine/diesel.
Welk laadpunt is dat? Ik denk 33 met Ecotap en 37 met Shell. De verschillen waren eerst nog veel groter. Shell gaat overigens verhogen 8 oktober.
Daarnaast kan ik nog niet overal zo maar aan komen rijden en met mijn bankpasje/telefoon/smart watch betalen maar moet ik al met apps, accounts, druppels aan de gang.

De enige die het snapt is Tesla. Je komt aan, stekker erin, klaar. Er zijn zoveel mooie oplossingen te verzinnen maar we maken er een potje van.
Niet zo aanstellen, met 1 pasje wat je gewoon in de auto kan laten liggen kan je op 400.000 sockets in Europa terecht. Ook zonder 5G of bankpas.

Tesla rijders hebben ditzelfde pasje in hun Tesla liggen, alleen bij de Supercharger hebben ze geen laadpas nodig maar dit kan dan weer niet zonder creditcard, met autocharge kan dit bij Fastned al jaren ook prima, voor alle merken.

• Hachy
-

[Voor 100% gewijzigd door Hachy op 25-09-2022 21:22. Reden: Nooit GoTten op je mobiel]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrDeJe schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:51:
[...]

Tis jammer dat, in geval geval een stoep het enige obstakel is, gemeente (nog) niet meer willen doen met een reeds bestaande oplossing. (Waarbij halve stoeptegels voorzien van goot mét dik afdichtingsrubben (zoek via Google) kunnen worden aangevraagd. Gemiste kans. Kabel ligt dan netjes in een goot (dus ligt niemand in de weg). De ev eigenlijk kan met eigen middelen laden.
[Afbeelding]
probleem is dan dat ze ook een parkeervak moeten reserveren voor je, zeker hier waar een autobezitter van 4 autos voor 1 persoon aan de overkant de vakjes voor mijn deur als eigendom ziet, en krampachtig autotje wisselt. hij heeft de vakjes zo al zeker 15 jaar bezet gehouden inmiddels, dus kansloos voor mij om zo'n stoeptegelgoot te laten aanleggen. Helaas wil de gemeente daar voorlopig ook nog niets mee, juist vanwege dat parkeerprobleem

• Card Nox
  • Nu online
Hachy schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:07:
[...]

Welk laadpunt is dat? Ik denk 33 met Ecotap en 37 met Shell. De verschillen waren eerst nog veel groter. Shell gaat overigens verhogen 8 oktober.

[...]

Niet zo aanstellen, met 1 pasje wat je gewoon in de auto kan laten liggen kan je op 400.000 sockets in Europa terecht. Ook zonder 5G of bankpas.

Tesla rijders hebben ditzelfde pasje in hun Tesla liggen, alleen bij de Supercharger hebben ze geen laadpas nodig maar dit kan dan weer niet zonder creditcard, met autocharge kan dit bij Fastned al jaren ook prima, voor alle merken.
Esso Vissers. Stationsstraat 90 in Horst. Heb de prijzen via ChargePrice, weet niet in hoeverre ze betrouwbaar/accuraat zijn. De prijzen liggen, mits de data klopt, dus erg ver uit elkaar. Heb er even wat prntscrns van gemaakt.

Je kunt het inderdaad best met 1 druppel doen, al heb je dan kans dat je 2x zoveel betaald als een andere druppel/App of wat dan ook wat ik apart vind. De hele constructie is ontransparant en onnodig complex.

Het Autocharge van Fastned kende ik niet (zoals gezegd laad ik meeatal op het werk) maar dat is een super oplossing... Als we dit kunnen gebruiken voor alle auto op alle laadpunten (niet enkel Fastned) en we dan overal een vast tarief zouden hebben (dus 1 prijs op 1 locatie) zijn we er.

Ps. Ik snap best dat mensen er geld op willen verdienen en dat een abonnement de mogelijkheid geeft om lagere tarieven aan te kunnen bieden vanwege een stukje zekerheid mbt omzet.

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-05 21:50
[...]

Dat klopt ja, ik heb besteld op 31-01. De voorwaarden voor laadpaalaanvraag waren

Dus pas op 1-2-2022 kon ik de aanvraag gaan indienen omdat ik aan beide voorwaarden ruimschoots voldoe, hebben ze de aanvragen per 20-01-2022 op slot gezet.
Men wees op afdoende laadpalen voorhanden geconcludeerd vanuit recent onderzoek begin 2019 (!), en wil geen wildgroei aan palen.
Dan volgt er een kleine 6 tot 7 maanden waarin ze alleen aangeven "we zijn in afwachting van nieuw laadpaal beleid, dit duurt enkele weken".
Brieven aan de gemeenteraad gestuurd met daarin wijzen op de situatie dat in 2022 veel bedrijven werknemers verplichten een EV te kiezen als ze leasen, daardoor in mijn omgeving in de maanden februari tot Juni (briefdatum) geconstateerd dat er 6 nieuwe EV's zijn verschenen en ik van nog eens 4 mensen weet dat die dit jaar ook zeker een EV krijgen. Aangegeven dat onderzoek uit 2019 niet relevant is voor de zeer snel gaande ontwikkelingen op dit gebied en een aanvraag laadpaal via die brief gedaan.

Antwoord was dat ze het in overweging nemen, later (begin september) antwoord "Helaas, er zijn afdoende laadpalen en uit onderzoek blijkt dat die, met name overdags, onvoldoende bezet zijn om een nieuwe paal te rechtvaardigen." Dat mensen overdags werken komt niet bij ze op, dat diezelfde mensen savonds thuiskomen en dan tegelijk willen laden bedenken ze zich ook niet.
Enige toezegging: we gaan kijken of voor u een stoepgoottegel gerechtvaardigd is, echter gaan we hiervoor geen parkeervak reserveren, u zult goede afspraken met uw buren moeten maken ALS we besluiten dat u zo een prive laadpunt mag gebruiken."

Die buren gaat het niet worden, ik heb een arrogante egotripper aan de overkant die vier autos heeft en daarmee autotje wisselend de vakjes voor mijn deur al jaren bezet houdt, en zelfs niet vrij wil maken als ik dat vraag omdat er bijvoorbeeld zand voor de voortuin wordt afgeleverd. Valt niet mee te praten.

Dus zit er niets anders op dan de laadpaal op 250 meter te gebruiken en af en toe dan maar snelladen vlak voor ik thuiskom als ik de volgende dag naar een klant moet, risico dat ik niet kan laden is te groot. Kosten voor de baas in dat geval onder verwijzing naar de gemeente.

Bij mij stond er 2 laadpalen in de buurt. 200m en 90m(achter) bij mijn huis. Ik heb toch een aanvraag ingediend.
Binnen 4 maanden stond er een laadpaal voor mijn deur.

Vervolgens heeft de gemeente zelf ook random palen gezet in de gemeente. Na 3 maanden stond er een extra paal binnen 150m. Dus heb ik nu 4 palen!!

• Peter-036
Autocharge is ook al bij Aral Pulse (voorlopig alleen in Duitsland) mogelijk, en wordt uitgebreid.
Zie: https://elektrischeautova...gcharge-en-hoe-werkt-het/

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
Wesco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:50:
[...]

Aan de publieke Vattenfall laadpalen hier in Utrecht betalen we gelukkig vooralsnog € 0,36 / kWh met de Vattenfall laadpas of druppel.

En in hun andere concessie-gebieden nog (veel) minder, tot iets onder de € 0,20 / kWh bij een deel van hun palen in Noord-Brabant en Limburg (zie https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven).
Hier in regio Rijnmond zit ook zo'n groot concessiegebied met € 0,31 bij 21% BTW. De levering zal zijn afgedekt met langdurende contracten, die nog in prijsgunstige tijden zijn afgesloten. Als de concessies worden heraanbesteed dan worden ze op opnieuw afgeprijst tegen actuele tarieven.

Iemand een overzicht van de looptijd van de concessies? @Hachy ?

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-04 11:29
ron65 schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:21:
[...]

probleem is dan dat ze ook een parkeervak moeten reserveren voor je, zeker hier waar een autobezitter van 4 autos voor 1 persoon aan de overkant de vakjes voor mijn deur als eigendom ziet, en krampachtig autotje wisselt. hij heeft de vakjes zo al zeker 15 jaar bezet gehouden inmiddels, dus kansloos voor mij om zo'n stoeptegelgoot te laten aanleggen. Helaas wil de gemeente daar voorlopig ook nog niets mee, juist vanwege dat parkeerprobleem
Voor elke oplossing is er een passend probleem.

• Wesco
Card Nox schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:26:
[...]

Esso Vissers. Stationsstraat 90 in Horst. Heb de prijzen via ChargePrice, weet niet in hoeverre ze betrouwbaar/accuraat zijn. De prijzen liggen, mits de data klopt, dus erg ver uit elkaar. Heb er even wat prntscrns van gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kunt het inderdaad best met 1 druppel doen, al heb je dan kans dat je 2x zoveel betaald als een andere druppel/App of wat dan ook wat ik apart vind. De hele constructie is ontransparant en onnodig complex.
...
Chargeprice is niet heel betrouwbaar qua prijzen, maar er lijkt hier nog een ander probleempje te spelen.

Als ik in mijn app van EV Company (die dezelfde Last Mile Solutions backend en app gebruikt als Ecotap) dan zie ik bij die Esso Vissers, Stationsstraat 90, Horst alleen twee 22 kW type 2 AC laadpunten staan, met een CPO-tarief van € 0,39 / kWh.

Kijk ik in de Shell Recharge app, dan zie ik dat daar twee triplechargers staan met naast 22 kW AC type 2 en Chademo ook een CCS snellaad-aansluiting die dan € 0,64 / kWh kost. Met Shell Recharge laadpas kost de 22 kW AC aansluiting € 0,36 / kWh.

Dus naast dat de prijzen van Chargeprice niet (helemaal) correct lijken te zijn worden in dit specifieke geval ook de kosten van aansluitingen met reguliere laadsnelheid en snelladers door elkaar gemixt.

De enige betrouwbare manier om de laadkosten met een bepaalde laadpas te weten is om te kijken in de bijbehorende app voor die specifieke laadpaal.

Opel Ampera-e (2020)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Prullenbak84 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:29:
[...]

Voor elke oplossing is er een passend probleem.
Ik kan er niets anders van maken, een laadpunt van 1500 euri laten installeren en de gemeente met veel energie overtuigen een kabelgoottegel aan te leggen en dan vervolgens daar totaal nooit gebruik van kunnen maken omdat je nooit op die parkeerplekjes kunt staan lijkt mij zonder van tijd, geld en energie.

Kabelgoottegel kan prima, mits de parkeerplek ook bruikbaar wordt gemaakt. En dat kan maar op 1 manier hier dankzij een dwarsligger aan de overkant: reservering op kenteken.
Beter is dat ze de laadpaal aanvragen weer aannemen, en er een publieke laadplek van maken. Oke, moet ik de wagen na afloop wel wegzetten, maar het voorkomt de huidige situatie en ik zal makkelijker kunnen laden thuis, anderen in de buurt ook, want de bezetting van palen is nu best hoog hier. Mogen er best een paar bij.

[Voor 19% gewijzigd door ron65 op 26-09-2022 14:11]

• Harvest2002

Enel JuicePass: Abo blijft aantrekkelijk.

• Wesco
Klopt helemaal, alleen wel opletten als je het eind van je bundel nadert omdat de rest tegen het hoge Pay per use-tarief gefactureerd wordt.
En hij werkt niet bij alle laadpalen/snelladers in Nederland. Maar € 0,31 per kWh is een mooi tarief (met de Flat Large bundel)!

Opel Ampera-e (2020)

• Harvest2002
Ik heb hem veel op vakantie bij Ionity in FR gebruikt. Is me prima bevallen. Hopelijk houden ze dit nog even vol.

• Hachy
Hier kwam ik ook net achter. @Card Nox je vergelijkt hierdoor de AC prijzen van Ecotap met DC prijzen van Shell en daar ontstaat de verwarring.

Zo groot zijn die verschillen dus niet, zoals Wesco ook al aangeeft is Chargeprice ook maar een indicatie op basis van wat generieke rules.
Wesco schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:50:
[...]

Chargeprice is niet heel betrouwbaar qua prijzen, maar er lijkt hier nog een ander probleempje te spelen.

Als ik in mijn app van EV Company (die dezelfde Last Mile Solutions backend en app gebruikt als Ecotap) dan zie ik bij die Esso Vissers, Stationsstraat 90, Horst alleen twee 22 kW type 2 AC laadpunten staan, met een CPO-tarief van € 0,39 / kWh.

Kijk ik in de Shell Recharge app, dan zie ik dat daar twee triplechargers staan met naast 22 kW AC type 2 en Chademo ook een CCS snellaad-aansluiting die dan € 0,64 / kWh kost. Met Shell Recharge laadpas kost de 22 kW AC aansluiting € 0,36 / kWh.

Dus naast dat de prijzen van Chargeprice niet (helemaal) correct lijken te zijn worden in dit specifieke geval ook de kosten van aansluitingen met reguliere laadsnelheid en snelladers door elkaar gemixt.

De enige betrouwbare manier om de laadkosten met een bepaalde laadpas te weten is om te kijken in de bijbehorende app voor die specifieke laadpaal.

• Hachy
joepie de p schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:50:
[...]

Hier in regio Rijnmond zit ook zo'n groot concessiegebied met € 0,31 bij 21% BTW. De levering zal zijn afgedekt met langdurende contracten, die nog in prijsgunstige tijden zijn afgesloten. Als de concessies worden heraanbesteed dan worden ze op opnieuw afgeprijst tegen actuele tarieven.

Iemand een overzicht van de looptijd van de concessies? @Hachy ?
Vertellen ze niet. De looptijd staat onder druk want sommige concessienemers willen vanwege de energiecrisis het overmacht argument gebruiken om het contract open te breken.

• Kju
Het probleem is alleen dat ik geen zin heb om m'n geld daar te storten als de support niet reageert. Ik heb in mei een RFID aangevraagd en ben al tientallen tickets verder zonder enige reactie.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Harvest2002 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:12:
Ik heb hem veel op vakantie bij Ionity in FR gebruikt. Is me prima bevallen. Hopelijk houden ze dit nog even vol.
In Fr kun je gewoon met de Ionity app voor 39ct laden, echter alleen de triple, niet de HPC. Heb je geen abo voor nodig. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hachy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:08:
[...]

Vertellen ze niet. De looptijd staat onder druk want sommige concessienemers willen vanwege de energiecrisis het overmacht argument gebruiken om het contract open te breken.
In de meeste contracten zullen de voorwaarden toch wel rekening houden met stijgende energieprijzen?

Even snel een voorbeeldje gezocht:
In de huidige concessie is het laadtarief door de concessiehouder bepaald,
op een maximum van € 0,33 per kWh inclusief btw. Wijzigingen in de
financiële en fiscale omstandigheden, zoals bijvoorbeeld de (fiscale)
regelgeving kunnen van invloed zijn op de businesscase. In dat geval zal
het laadtarief mogelijk worden aangepast.
Welke concessiehouders willen contracten openbreken vanwege die reden?

• Hachy
Jawel, maar meestal mag er alleen geindexeerd worden n.a.v. de standaard inflatie percentages. Dit is natuurlijk een forse wijziging in de omstandigheden.

Welke partijen dit zijn kan ik hier niet delen.

• WOWZERZ
  • Laatst online: 18:08
Mede tweakers, misschien lees ik er overheen in de voorwaarden maar ik kan niet achterhalen welke termijn Enel X hanteert voor de Juicepass subscriptions.

Is het net als Bonnet een maand gerekend vanaf moment aanschaf of is de looptijd gebaseerd op de kalender maanden dus 1ste tot eind van de maand?

Alvast bedankt

Peugeot e-2008 GT PACK I VW e-Golf (36kWh)

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-05 16:26
[...]

In welke provincie woon je als ik vragen mag? Vanuit mijn gemeente (Bronckhorst, Gelderland) begreep ik dat Vattenfall Incharge een aanbesteding had gewonnen in Gelderland/Overijssel en dat ze binnen enkele jaren (geloof uiterlijk 2025) in alle aangesloten gemeentes een openbare laadpaal binnen een straal van 150 meter voor elke inwoner BINNEN de bebouwde kom willen hebben staan.

• DrDeJe
WOWZERZ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:48:
Mede tweakers, misschien lees ik er overheen in de voorwaarden maar ik kan niet achterhalen welke termijn Enel X hanteert voor de Juicepass subscriptions.

Is het net als Bonnet een maand gerekend vanaf moment aanschaf of is de looptijd gebaseerd op de kalender maanden dus 1ste tot eind van de maand?

Alvast bedankt
Volgens mij had ik gekeken door het gewoon aan te klikken en dan staat er een jaar.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Hamer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:39:
[...]

In welke provincie woon je als ik vragen mag? Vanuit mijn gemeente (Bronckhorst, Gelderland) begreep ik dat Vattenfall Incharge een aanbesteding had gewonnen in Gelderland/Overijssel en dat ze binnen enkele jaren (geloof uiterlijk 2025) in alle aangesloten gemeentes een openbare laadpaal binnen een straal van 150 meter voor elke inwoner BINNEN de bebouwde kom willen hebben staan.
Noord Holland, maar de gemeente is de grootste van Nederland in oppervlakte, Haarlemmermeer. En die hebben zoals altijd weer onbrgrijpelijk beleid. Ze breken momenteel het 30 jaar oude raadhuis af, "te oud", om een nieuw te bouwen. Tegelijk hebben ze geld te kort en schieten alle lasten de lucht in. Ik heb zoiets van blijft dan in je oude raadhuis dat prima voldoet, dat geld kun je beter besteden. Bijvoorbeeld aan goede laadpaal infrastructuren.

Nu mogen we niets meer aanvragen, en dat lijkt een beetje door geld tekort, want qua energienetwerk zitten we hier juist heel sterk met een nieuwe 380 KV lijn dwars door de polder met een hoogspanningsstation ervan bij Vijfhuizen.

• Lagune
  • Laatst online: 11:19

Lagune

Its time for warp

ron65 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:15:
[...]

Noord Holland, maar de gemeente is de grootste van Nederland in oppervlakte, Haarlemmermeer. En die hebben zoals altijd weer onbrgrijpelijk beleid. Ze breken momenteel het 30 jaar oude raadhuis af, "te oud", om een nieuw te bouwen. Tegelijk hebben ze geld te kort en schieten alle lasten de lucht in. Ik heb zoiets van blijft dan in je oude raadhuis dat prima voldoet, dat geld kun je beter besteden. Bijvoorbeeld aan goede laadpaal infrastructuren.

Nu mogen we niets meer aanvragen, en dat lijkt een beetje door geld tekort, want qua energienetwerk zitten we hier juist heel sterk met een nieuwe 380 KV lijn dwars door de polder met een hoogspanningsstation ervan bij Vijfhuizen.
waar woon je dan precies in haarlemmermeer, ik woon zelf in overbos en echt overal palen (<500 meter)

• WOWZERZ
DrDeJe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:54:
[...]

Volgens mij had ik gekeken door het gewoon aan te klikken en dan staat er een jaar.
Dat is voor het Pay as you Go premium abbonement. In deze gaat het om specifiek het flat large abbonement.

Wij gaan vrijdag tot en met maandag (30/09 - 03/10) naar London. 1x flat large via Juice Pass + 1x laden bij Tesla SUC in Folklore zou voor besten en goedkoopste zijn. Maar dit hangt dus af van de houdbaarheid van flat large.

Vraag staat ook uit bij Enel X maar ik verwacht dat tweakers sneller is

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:18
WOWZERZ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:41:
[...]

Dat is voor het Pay as you Go premium abbonement. In deze gaat het om specifiek het flat large abbonement.

Wij gaan vrijdag tot en met maandag (30/09 - 03/10) naar London. 1x flat large via Juice Pass + 1x laden bij Tesla SUC in Folklore zou voor besten en goedkoopste zijn. Maar dit hangt dus af van de houdbaarheid van flat large.

Vraag staat ook uit bij Enel X maar ik verwacht dat tweakers sneller is
Het Flat Large abonnement loopt gewoon een maand. Dus bijvoorbeeld vanaf vandaag 28 sept, zou het tot 28 oktober lopen. Je moet het gewoon binnen een maand opmaken. De Enel X bundel is inderdaad ideaal voor jouw situatie.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

• WOWZERZ
Floris112 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:00:
[...]

Het Flat Large abonnement loopt gewoon een maand. Dus bijvoorbeeld vanaf vandaag 28 sept, zou het tot 28 oktober lopen. Je moet het gewoon binnen een maand opmaken. De Enel X bundel is inderdaad ideaal voor jouw situatie.
Top dat is perfect. Dankjewel voor je reactie!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lagune schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:06:
[...]

waar woon je dan precies in haarlemmermeer, ik woon zelf in overbos en echt overal palen (<500 meter)
Ik zikt in Toolenburg west, net een ongunstig stukje. Dichtstbijzijnde is op Doornbos, pal voor een brandgang van bewoners en op 250 meter, andere zitten op 260 en 300 meter. De aanvraag mocht je doen als er geen paal was binnen 200 meter, daar voldoe ik wel aan. Maar de aanvragen mogen niet meer.
https://haarlemmermeergem...en-voor-elektrische-autos en dan "kan ik een laadpaal aanvragen" openklikken.

Het probleem is dat overdag de meeste publieke palen wel beschikbaar zijn, maar savonds en snachts vaak bezet. Juist dan willen mensen laden en dan kom je gewoon net wat te kort.
Maar de gemeente baseert zich nog steeds op een adviesrapport uit 2019, dat aangeeft dat er voldoende palen zijn.

<500 heb je overal wel in Haarlemmermeer, uitzonderingen zijn de oude dorpskernen langs de ringvaart, Zwanenburg bijvoorbeeld heeft daar best last van en veel mensen wonen >500 meter van een paal daar, maar daar zijn weer veel mogelijkheden voor mensen om te laden op eigen terrein. Veel mensen hebben de voortuin omgetoverd tot parkeerplek en dat wordt door de gemeente gedoogd zolang er geen parkeervakjes voor verdwijnen. In Hoofddorp gebeurt dat wel en mag het daarom vaak niet.

[Voor 32% gewijzigd door ron65 op 28-09-2022 13:41]

• Lagune

Lagune

Its time for warp

ron65 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:38:
[...]

Ik zikt in Toolenburg west, net een ongunstig stukje. Dichtstbijzijnde is op Doornbos, pal voor een brandgang van bewoners en op 250 meter, andere zitten op 260 en 300 meter. De aanvraag mocht je doen als er geen paal was binnen 200 meter, daar voldoe ik wel aan. Maar de aanvragen mogen niet meer.
https://haarlemmermeergem...en-voor-elektrische-autos en dan "kan ik een laadpaal aanvragen" openklikken.

Het probleem is dat overdag de meeste publieke palen wel beschikbaar zijn, maar savonds en snachts vaak bezet. Juist dan willen mensen laden en dan kom je gewoon net wat te kort.
Maar de gemeente baseert zich nog steeds op een adviesrapport uit 2019, dat aangeeft dat er voldoende palen zijn.

<500 heb je overal wel in Haarlemmermeer, uitzonderingen zijn de oude dorpskernen langs de ringvaart, Zwanenburg bijvoorbeeld heeft daar best last van en veel mensen wonen >500 meter van een paal daar, maar daar zijn weer veel mogelijkheden voor mensen om te laden op eigen terrein. Veel mensen hebben de voortuin omgetoverd tot parkeerplek en dat wordt door de gemeente gedoogd zolang er geen parkeervakjes voor verdwijnen. In Hoofddorp gebeurt dat wel en mag het daarom vaak niet.
sorry hoor maar in hoofddorp heb je zoveel palen, geef dan gewoon aan "ik heb geen zin om te lopen" :+

mn pa woont in een klein dorpje bij maastricht, heb je 2 palen op 2kilometer, that's it

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lagune schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:47:
[...]

sorry hoor maar in hoofddorp heb je zoveel palen, geef dan gewoon aan "ik heb geen zin om te lopen" :+

[Afbeelding]

mn pa woont in een klein dorpje bij maastricht, heb je 2 palen op 2kilometer, that's it
Lopen maakt me niet uit, wel dat ze bezet zijn savonds, gisteravond ook weer alles rood gekleurd in de wijde omgeving.
In het kaartje zie je wel dat er blinde vlekken zijn, waar je nog verder mag lopen. Bijvoorbeeld omdat er water tussen je huis en de dichtstbijzijnde paal zit. Dan lijkt het alsof er dichtbij een paal is, maar daarvoor moet je nog best een eindje omlopen.

Ook het laadpaalkleven doet niet veel goeds, ik zie regelmatig een prius 3 dagen aan een paal hangen.

[Voor 21% gewijzigd door ron65 op 28-09-2022 13:51]

• Sam Shaydee
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 07:42

Sam Shaydee

let the beat control your body

ron65 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:48:
[...]

Lopen maakt me niet uit, wel dat ze bezet zijn savonds, gisteravond ook weer alles rood gekleurd in de wijde omgeving.
In het kaartje zie je wel dat er blinde vlekken zijn, waar je nog verder mag lopen. Bijvoorbeeld omdat er water tussen je huis en de dichtstbijzijnde paal zit. Dan lijkt het alsof er dichtbij een paal is, maar daarvoor moet je nog best een eindje omlopen.

Ook het laadpaalkleven doet niet veel goeds, ik zie regelmatig een prius 3 dagen aan een paal hangen.
Kan je niet op je werk of in de buurt van je werk je auto opladen dan ?
Woon zelf ook in hoofddorp (Sportdorp) en volgens mij zijn er genoeg laadpalen. Ik merk wel dat in mijn straat, sommige auto's een dag tot 2 dagen aan de paal staan op te laden :N

idee voor Laadpaalkleven:
1.gezamenlijke whatsapp groep en elkaar op de hoogte brengen of vragen of ze auto weg willen halen.
2. ANWB oplaadschijf gebruiken ( ene kant is dit een blauw zone schijf ) :)

[Voor 10% gewijzigd door Sam Shaydee op 28-09-2022 13:58]

AUDI A6 DIESEL 2012 kan niet wachten op mijn KIA EV6 GT-LINE Zwart (Aurora Black Pearl)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sam Shaydee schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:56:
[...]

Kan je niet op je werk of in de buurt van je werk je auto opladen dan ?
Woon zelf ook in hoofddorp (Sportdorp) en volgens mij zijn er genoeg laadpalen. Ik merk wel dat in mijn straat, sommige auto's een dag tot 2 dagen aan de paal staan op te laden :N

idee voor Laadpaalkleven:
1.gezamenlijke whatsapp groep en elkaar op de hoogte brengen of vragen of ze auto weg willen halen.
2. ANWB oplaadschijf gebruiken ( ene kant is dit een blauw zone schijf ) :)
op het werk kan, is 80 km verderop en ik kom er 1x per maand hooguit, de rest is thuiswerk en bij klanten

Er zijn hier veel laadpalen, maar de bezetting is savonds vaak vrij hoog, juist als je thuiskomt.

Maar los daarvan, het is niet van deze tijd dat een gemeente de laadpaalaanvragen afschaft, nu zal er nog een gemiddelde bezettingsgraad van 40% zijn (10 overdags en 80 savonds en snachts globaal), maar over een jaar is het aantal laadbehoeftigen bijna verdubbeld. Dat komt doordat bedrijven hun leasepark aan het electrificeren zijn. Daar moet je in vooruitkijken als gemeente en vooraf zorgen dat er meer laadvoorzieningen komen.

Het is maar net waar je zit in Hoofddorp, als ik een voorbeeld mag noemen: Hardersbos, een kennis van mij daar heeft dus geen laadpaal in de wijde omgeving, ze lijken er te zijn maar er zit wel water tussen (klaterbos) of het is ver lopen (sparresholm of Sonderholm). Meer dan 500 meter naar de dichtstbijzijnde paal zegt hij. Ook hij kan niets aanvragen.
En zo zijn er meer blinde vlekken.

• Harvest2002
WOWZERZ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:03:
[...]

Top dat is perfect. Dankjewel voor je reactie!
Let wel op dat je niet over je maandlimiet gaat. Over het meerdere betaal je dan het pay as you go tarief. Je kunt wel direct nieuw abonnement afsluiten.

• Lagune

Lagune

Its time for warp

ron65 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:06:
[...]

op het werk kan, is 80 km verderop en ik kom er 1x per maand hooguit, de rest is thuiswerk en bij klanten

Er zijn hier veel laadpalen, maar de bezetting is savonds vaak vrij hoog, juist als je thuiskomt.

Maar los daarvan, het is niet van deze tijd dat een gemeente de laadpaalaanvragen afschaft, nu zal er nog een gemiddelde bezettingsgraad van 40% zijn (10 overdags en 80 savonds en snachts globaal), maar over een jaar is het aantal laadbehoeftigen bijna verdubbeld. Dat komt doordat bedrijven hun leasepark aan het electrificeren zijn. Daar moet je in vooruitkijken als gemeente en vooraf zorgen dat er meer laadvoorzieningen komen.

Het is maar net waar je zit in Hoofddorp, als ik een voorbeeld mag noemen: Hardersbos, een kennis van mij daar heeft dus geen laadpaal in de wijde omgeving, ze lijken er te zijn maar er zit wel water tussen (klaterbos) of het is ver lopen (sparresholm of Sonderholm). Meer dan 500 meter naar de dichtstbijzijnde paal zegt hij. Ook hij kan niets aanvragen.
En zo zijn er meer blinde vlekken.
als je thuis werkt is het al helemaal simpel, gewoon overdag even laden, eventueel zet je een push notification aan via de bonnet of Incharge app zodra een lader vrij komt

ik snap wel dat de gemeente geen nieuwe palen meer toelaat, zal nu wel veel geklaag zijn van ICE rijders

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lagune schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:15:
[...]

als je thuis werkt is het al helemaal simpel, gewoon overdag even laden, eventueel zet je een push notification aan via de bonnet of Incharge app zodra een lader vrij komt

ik snap wel dat de gemeente geen nieuwe palen meer toelaat, zal nu wel al veel geklaag zijn van ICE rijders
Op thuiswerkdagen wel ja, maar zoals komende week moet ik 4 dagen naar klanten en wil dan savonds kunnen laden (verspreid over half nederland).
Ik had liever hybride gehad, maar dat mag niet meer van de werkgever.
Als ik een vast patroon had gehad van 3x per week naar de zaak en 2 dagen klantbezoek bijv, dan had ik het op een manier kunnen oplossen zoals jij beschrijft, daar laden en thuis niet direct nodig hebben.
Maar helaas is dat patroon niet mogelijk in dit beroep.

En wat is er mis met dat ik graag een laadpaal wil aanvragen (net als mijn buren dat ook willen)? omdat er in de omgeving palen staan mag dat ineens niet meer? moeten we nu plaatsvervangende schaamte krijgen voor een laadpaal aanvraag omdat karel eikel twee straten verderop ons daarin is voorgeweest en het ding voor zijn deur heeft zodat wij niet meer mogen? ik vind dat raar.

Daarom had ik gewoon graag een laadpaal aangevraagd hier vlakbij ergens, en ik niet alleen, mijn achterbuurman en buurman naast me liepen er ook tegenaan, ook zij rijden inmiddels verplicht EV. Ook zij hebben allebei al eens niet kunnen laden terwijl ze dat wel nodig hadden. Van nog 3 anderen in het rijtje hier weet ik dat ze ook binnen nu en 3 jaar verplicht EV moeten gaan leasen, en zij zullen echt niet de enigen zijn. Allemaal hebben ze een laadmogelijkheid nodig in de buurt van huis. En dat wordt steeds lastiger zo.
Dus het is niet alleen mijn persoon die een laadpaal erbij wil, het zijn er meer. We gaan nu gezamenlijk een schriftelijke aanvraag aan de gemeenteraad sturen, zijn we mee bezig al om die op te stellen.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16
Deed Haarlemmermeer de openbare palen via Allego? Hier wel iig en daar zijn ze begin dit jaar mee gestopt. De gemeente hier gaat nu zelf locaties kiezen om palen neer te zetten. Je hebt er wel enige invloed op door ja/nee te stemmen, maar de locaties waren al bepaald.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:23
Hoe is jullie ervaring met openbare laadpalen / parkeerkosten. Ik ga best vaak openbaar moeten laden maar lopen de parkeerkosten dan niet enorm op?

• Lagune

Lagune

Its time for warp

tiguan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:59:
Deed Haarlemmermeer de openbare palen via Allego? Hier wel iig en daar zijn ze begin dit jaar mee gestopt. De gemeente hier gaat nu zelf locaties kiezen om palen neer te zetten. Je hebt er wel enige invloed op door ja/nee te stemmen, maar de locaties waren al bepaald.
via MRA geloof ik

• Peter-036
@ron65 Is het een idee om bij de volgende aanvraag (aanvragen?) voor die laadpaal (laadpalen?), daarin te vermelden dat er een kopie van de aanvraag naar de ombudsman gaat (en dat ook doen!).
Dit grenst voor mij toch aan onbehoorlijk bestuur.
Het zal niet direct effect hebben, maar wellicht gaat er een waarschuwende werking van uit.

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 08:06
Vraagje...hoop dat er ervaringen mee zijn maar vrees het.

Mijn werkgever werkt met een nogal stugge wagenparkbeheerder icm een net zo stugge leasemaatschappij.
Men heeft verzonnen dat je wel een laadpas mag maar geen sleutel.
De discussie an sich wil ik niet gaan voeren (getracht maar die gaan we hier niet beslechten) maar ben benieuwd of er creatieve tweakers zijn geweest die hun laadpas hebben verbouwd zodat hij gewoon alsnog als een laadsleutel werkt. (nfc chip er uit knippen en plastificeren en aan je sleutelhanger bv?)

• Hachy
Eneco gooit de knuppel in het hoenderhok n.a.v. de recente prijsverhogingen bij Allego, alle Allego laadpalen (AC) kosten daar vanaf zaterdag €0,60/kWh. Bij de rest van Nederland krijg je je stroom voor €0,38/kWh.

De 60 cent geldt voor alles waar maar Allego op staat, dus ook de normaalgesproken voordeliger concessie laadpalen zoals Groningen/Drenthe en Overijssel/Gelderland.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Peter-036 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:19:
@ron65 Is het een idee om bij de volgende aanvraag (aanvragen?) voor die laadpaal (laadpalen?), daarin te vermelden dat er een kopie van de aanvraag naar de ombudsman gaat (en dat ook doen!).
Dit grenst voor mij toch aan onbehoorlijk bestuur.
Het zal niet direct effect hebben, maar wellicht gaat er een waarschuwende werking van uit.
Het is een idee, dank voor de tip!

Wat betreft onbehoorlijk bestuur, daar komen ze onderuit omdat ze aangeven te bepalen op basis van laadpaalbezetting of er in een wijk palen bij moeten komen,
Dat heeft twee nadelen:
- wie monitort met welke frequentie? als ze eenmaal per jaar eens kijken gaat dit hem niet worden
- Grijze gebieden zoals die ik al benoemde, hebben nu geen kans meer een paal aan te vragen, en er is geen referentiepunt in dat gebied (een bestaande laadpaal) waaraan de gemeente de bezettingsgraad kan aflezen.

Even los van de discussie of ik hier bij mij een paal moet aanvragen terwijl er een 250m verderop staat, ik vind dat mensen die vrijheid horen te hebben. Denk aan mensen die wat minder goed ter been zijn door reuma, die hebben niet altijd last, maar er zijn dagen dat die 250 lopen meter een hell of a job kan zijn voor die mensen.
Onvoldoende grond voor een minder validen plaats, want dan zou je met een stoepgoottegel nog wat kunnen doen in Prive laadpaal, maar teveel op sommige dagen om dat 'stukje' te lopen.
Laten we even focussen op het beleid van Haarlemmermeer en niet de discussie voeren "er staan er genoeg in je buurt".
Mijn moeder bijvoorbeeld is geopereerd aan heup na een breuk, loopt moeilijk, en zou als ze EV zou willen tijden daar niet aan beginnen omdat er in dat dorp geen laadpaal is binnen 1500 meter van haar adres. Net als al benoemd werd in Limburgse dorpjes. Maar hier komt dan erbij kijken dat de gemeente vind dat er wel genoeg staan en de laadpaal aanvraag op slot gooide.Die gaat echt die 1500 meter niet meer lopen, wilde graag een tweedehands EV maar ziet er nu vanaf om die reden. Leeftijd speelt ook een rol, de 70 gepasseerd loop je ook wat minder kwiek doorgaans.
Ik ben van mening dat die laadpaal aanvraag ook gewoon open moet weer, ze zullen er dan veel afwijzen, maar grijze gebieden zonder palen komen zo wel in beeld en dat is nu niet het geval.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Klopt, https://laadkaart.mrae.nl/
Via hen monitoren ze de huidige palen en bepalen ze nieuwe plaatsen.
Maar uit een gebied waar geen paal staat, komt ook geen paal met hoge bezettingsgraad naar voren en dus geen aanleiding er een te plaatsen.

Pagina: 1 2 3 ... 60 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee