eltron schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:30:
[...]
Misschien wel een enorm voorrecht ja.
Tegelijkertijd beluister ik dat het bij jou ook wel zou kunnen als de gemeente hier een fatsoenlijke regeling voor zou treffen. Dat is denk ik voorlopig het grootste probleem. Gemeenten die nog in oude werkelijkheid blijven steken en de burgers dwars zitten in plaats van hen te helpen.
Dat klopt ja, ik heb besteld op 31-01. De voorwaarden voor laadpaalaanvraag waren
- dichtstbijzijnde paal moest tenminste 210 meter lopen zijn
- je moest een bestelbewijs hebben van een EV
Dus pas op 1-2-2022 kon ik de aanvraag gaan indienen omdat ik aan beide voorwaarden ruimschoots voldoe, hebben ze de aanvragen per 20-01-2022 op slot gezet.
Men wees op afdoende laadpalen voorhanden geconcludeerd vanuit recent onderzoek begin 2019 (!), en wil geen wildgroei aan palen.
Dan volgt er een kleine 6 tot 7 maanden waarin ze alleen aangeven "we zijn in afwachting van nieuw laadpaal beleid, dit duurt enkele weken".
Brieven aan de gemeenteraad gestuurd met daarin wijzen op de situatie dat in 2022 veel bedrijven werknemers verplichten een EV te kiezen als ze leasen, daardoor in mijn omgeving in de maanden februari tot Juni (briefdatum) geconstateerd dat er 6 nieuwe EV's zijn verschenen en ik van nog eens 4 mensen weet dat die dit jaar ook zeker een EV krijgen. Aangegeven dat onderzoek uit 2019 niet relevant is voor de zeer snel gaande ontwikkelingen op dit gebied en een aanvraag laadpaal via die brief gedaan.
Antwoord was dat ze het in overweging nemen, later (begin september) antwoord "Helaas, er zijn afdoende laadpalen en uit onderzoek blijkt dat die, met name overdags, onvoldoende bezet zijn om een nieuwe paal te rechtvaardigen." Dat mensen overdags werken komt niet bij ze op, dat diezelfde mensen savonds thuiskomen en dan tegelijk willen laden bedenken ze zich ook niet.
Enige toezegging: we gaan kijken of voor u een stoepgoottegel gerechtvaardigd is, echter gaan we hiervoor geen parkeervak reserveren, u zult goede afspraken met uw buren moeten maken ALS we besluiten dat u zo een prive laadpunt mag gebruiken."
Die buren gaat het niet worden, ik heb een arrogante egotripper aan de overkant die vier autos heeft en daarmee autotje wisselend de vakjes voor mijn deur al jaren bezet houdt, en zelfs niet vrij wil maken als ik dat vraag omdat er bijvoorbeeld zand voor de voortuin wordt afgeleverd. Valt niet mee te praten.
Dus zit er niets anders op dan de laadpaal op 250 meter te gebruiken en af en toe dan maar snelladen vlak voor ik thuiskom als ik de volgende dag naar een klant moet, risico dat ik niet kan laden is te groot. Kosten voor de baas in dat geval onder verwijzing naar de gemeente.
Je hebt gelijk, gemeenten leven met hun kop in het zand op dit gebied en hebben weinig voor de burgers over.