Je moet een maandelijkse refill actief hebben dan komt hij vanzelf 7 dagen na je laatste sessie.Peejeehuu schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:46:
Even een Bonnet-vraagje: hoeveel kWh moet ik laden om volgende week met 25% korting te mogen laden? Ik zie een mogelijkheid om de hoge prijzen te omzeilen. Stel ik laad 2kWh bij Bonnnet. Als ik dan een week later met korting kan laden, koop ik eigenlijk voor €1 korting. (Of twee weken later zelfs 100% korting)
Was die prijs per kWh niet verplicht door de EU? En die lagere prijs is volgens mij door de Franse overheid zo bepaald, net zoals ze andere energietarieven hebben gemaximeerd.Inspired schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:16:
[...]
Oud nummer? Ze doen al enige tijd per kWh. (In BE en NL is het volgens mij altijd per kWh geweest. Tenminste, na de fixed prijs per lading in het begin.) Frankrijk is wel sinds enige tijd aangepast van per minuut naar per kWh. Verder zie ik ze in deze tijd niet de tarieven verlagen.
Overigens, ze zullen juist ook van per minuut afgestapt zijn omdat het duurder is voor ze. De meerderheid van de auto’s kan inmiddels gemiddeld tussen 10% en 80% met meer dan 60kW laden dus dan is het voor Ionity handiger om per kWh af te rekenen. Helemaal nu ook met de 800V auto’s. Ook de 69 cent is in menig land 79 cent. Dus, lijkt meer een add dan een goed artikel.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tot onze verassing staat ineens op de hoek van de straat een vattenfall paal.
Die was zeker welkom, want met een aflopend energiecontract zou ik aan huis minimaal €0,90 per kWh gaan betalen.
We hebben al een vattenfall pasje, en in Overijssel zouden de kosten dan € 0,2725 per kWh zijn.
Kan dit nog goedkoper? Bijvoorbeeld door een abonnement bij een aanbieder met een vaste lage prijs (die dan onder de €0, 25 haast moet zijn, wil het goedkoper zijn op maandbasis)
Die was zeker welkom, want met een aflopend energiecontract zou ik aan huis minimaal €0,90 per kWh gaan betalen.
We hebben al een vattenfall pasje, en in Overijssel zouden de kosten dan € 0,2725 per kWh zijn.
Kan dit nog goedkoper? Bijvoorbeeld door een abonnement bij een aanbieder met een vaste lage prijs (die dan onder de €0, 25 haast moet zijn, wil het goedkoper zijn op maandbasis)
Interessante vraag. Ik heb het nog niet gevonden. Hier staan overigens een paar Vattenfall palen met tarief 0,1962. Een straat verder 0,2398. Beiden Vattenfall en publiek.greatgonzo schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:35:
Tot onze verassing staat ineens op de hoek van de straat een vattenfall paal.
dat klopt, ligt aan de plaatsing, sommige hebben nog langlopende contracten. Bij mijn schoonouders staan er twee in de straat.. Aan de linkerkant idd 0,2962 en aan de andere kan 0,2398Eiríkr schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:54:
[...]
Interessante vraag. Ik heb het nog niet gevonden. Hier staan overigens een paar Vattenfall palen met tarief 0,1962. Een straat verder 0,2398. Beiden Vattenfall en publiek.
Aangezien ik afhankelijk zal zijn van publiek laden en hier overal Vattenfall staat is voor mij een Vattenfall pas de beste optie. Zal ook een Shell pas in de auto leggen en de Tesla app installeren (geen Tesla besteld overigens) als alternatief. Leuk die voorbereidingen op elektrisch rijden haha.greatgonzo schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:18:
[...]
dat klopt, ligt aan de plaatsing, sommige hebben nog langlopende contracten. Bij mijn schoonouders staan er twee in de straat.. Aan de linkerkant idd 0,2962 en aan de andere kan 0,2398
Ik heb geen maandelijkse refill bij Bonnet, dus het “as you go” tarief en krijg ook gewoon na een paar weken de xx% off aanbiedingen. De 50% off lukte deze week niet omdat Bonnet niet kon communiceren met EVbox. Heb nu 100% off aanbod.jaroen89 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:49:
[...]
Je moet een maandelijkse refill actief hebben dan komt hij vanzelf 7 dagen na je laatste sessie.
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
Ik heb ook nu pay as you go maar krijg geen meldingen meer over kortingen zoals "we miss you get 25% off".grunaubaby schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:09:
[...]
Ik heb geen maandelijkse refill bij Bonnet, dus het “as you go” tarief en krijg ook gewoon na een paar weken de xx% off aanbiedingen. De 50% off lukte deze week niet omdat Bonnet niet kon communiceren met EVbox. Heb nu 100% off aanbod.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Iemand bekend met laden bij de Lidl in frankrijk?
Morgen is eigenlijk de enige logische route terug naar huis met een Lidl paal, maar die kreeg ik hier in het dorp niet aan de gang. Ook met de QR code kreeg ik een melding dat de code wel gevonden was, maar er geen laadpaal actief zou zijn met die code.
Enig idee? Na 5 pasjes geprobeerd te hebben werkte dat ook niet namelijk.
Morgen is eigenlijk de enige logische route terug naar huis met een Lidl paal, maar die kreeg ik hier in het dorp niet aan de gang. Ook met de QR code kreeg ik een melding dat de code wel gevonden was, maar er geen laadpaal actief zou zijn met die code.
Op zo'n trip zou ik sowieso niet voor een Lidl lader kiezen, maar indien toch zou ik eens op Chargemap.com kijken.Ricardo schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:44:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De plek waar ik oplaadde in Kassel hoefde ik geen parkeergeld betalen zolang je oplaadde. Halverwege viel het laden stil, meldde de Bluelink, dus moest ik terug gaan om opnieuw te starten.DDDikkiedik schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:10:
Over de openingspost: in Duitsland heb ik dit jaar nog verschillende keren gezien dat elektrische auto's geen parkeergeld hoefden te betalen op straat.
Ik heb op drie plaatsen in Frankrijk een Lidl gehad waar de oplader niet functioneerde. Stond twee keer in Chargemap gemeld (ik dacht, laat ik t even checken).Ricardo schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:44:
Ik heb nog nooit een refill gehad en krijg nog steeds (tot nu toe drie keer) een “we miss you” korting. Laadde tussendoor wel een keertje bij een snellader. Ik denk een kW of 15.jaroen89 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:49:
[...]
Je moet een maandelijkse refill actief hebben dan komt hij vanzelf 7 dagen na je laatste sessie.
Ondanks dat ik de app al had helemaal niet meer aan gedacht. Bevestigd wel mijn idee, Lidl is een hele brakke optie. Dan maar wat om rijden en IonityPeterZ(on) schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:28:
[...]
Op zo'n trip zou ik sowieso niet voor een Lidl lader kiezen, maar indien toch zou ik eens op Chargemap.com kijken.

Een kW of 15, dat noem ik niet snelladen.Jan Lelie schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:31:
[...]
Ik heb nog nooit een refill gehad en krijg nog steeds (tot nu toe drie keer) een “we miss you” korting. Laadde tussendoor wel een keertje bij een snellader. Ik denk een kW of 15.
Je bedoelt waarschijnlijk kWh?

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV
Ik heb echt moeite met 2 dingen aan mekaar te knopen in het tariefsysteem en de uitleg van E-Flux maakt het er niet duidelijker op.
In casu de situatie die de infographic van @Hachy zo duidelijk maakt: laden is thuis duurder geworden.
Ik heb een Alfen paal op E-flux en heb recent het tarief daar op 80ct/kWh gezet. Iemand met een NewMotion laadpasje van het werk is komen laden. Ik zie in E-Flux correct kWh * 0,8 EUR wat resulteert in circa 40 EUR maar hij ziet in zijn app een bedrag van circa 23 EUR voor die laadbeurt...
Wie past die 17 EUR bij? Want ik krijg sowieso 40 EUR, dat is bevestigd door E-Flux.
Hoe komt het dat NewMotion een lager tarief laat zien dan het CPO tarief? Is dat omdat er een contract afspraak is dat NewMotion nooit meer aanrekent aan de leaserijder dan xx aantal cent?
In casu de situatie die de infographic van @Hachy zo duidelijk maakt: laden is thuis duurder geworden.
Ik heb een Alfen paal op E-flux en heb recent het tarief daar op 80ct/kWh gezet. Iemand met een NewMotion laadpasje van het werk is komen laden. Ik zie in E-Flux correct kWh * 0,8 EUR wat resulteert in circa 40 EUR maar hij ziet in zijn app een bedrag van circa 23 EUR voor die laadbeurt...
Wie past die 17 EUR bij? Want ik krijg sowieso 40 EUR, dat is bevestigd door E-Flux.
Hoe komt het dat NewMotion een lager tarief laat zien dan het CPO tarief? Is dat omdat er een contract afspraak is dat NewMotion nooit meer aanrekent aan de leaserijder dan xx aantal cent?
Vandaag even niets
Zoals ik het nu begrijp zijn er aanbieders van pasjes die een vast bedrag kosten voor de gebruiker, ongeacht welk tarief er staat op de daadwerkelijke paal. Men gaat uit van een landelijk gemiddelde daarin denk ik.HyperBart schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:31:
Ik heb echt moeite met 2 dingen aan mekaar te knopen in het tariefsysteem en de uitleg van E-Flux maakt het er niet duidelijker op.
Mijn laadpaal heb ik nu op een vergoeding gezet die boven het inkoopbedrag staat (5 cent) en gebruik daar ook een pasjesaanbieder voor die minder doorberekend. De eerste afrekening moet nog komen, maar ik ga er vanuit dat ik dan iets "verdien"
Waarom een hoger bedrag ? Simpel, ik wil de kosten van de laadpaal ook terug verdienen.
[Voor 3% gewijzigd door Brotuck op 05-09-2022 10:04]
Voor "mijn" laadpaal kun je terecht in het topic over thuisladen:Brotuck schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:02:
[...]
Zoals ik het nu begrijp zijn er aanbieders van pasjes die een vast bedrag kosten voor de gebruiker, ongeacht welk tarief er staat op de daadwerkelijke paal. Men gaat uit van een landelijk gemiddelde daarin denk ik.
Mijn laadpaal heb ik nu op een vergoeding gezet die boven het inkoopbedrag staat (5 cent) en gebruik daar ook een pasjesaanbieder voor die minder doorberekend. De eerste afrekening moet nog komen, maar ik ga er vanuit dat ik dan iets "verdien"
Waarom een hoger bedrag ? Simpel, ik wil de kosten van de laadpaal ook terug verdienen.
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
-->siesta schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:59:
Waarom zet je je paal op zo'n abominabel hoog bedrag?
@siesta , waarom? Omdat "den elentrik in den Bels" (ik vertaal even voor de NL'ers: "de elektriciteit in België") gewoon zo duur is geworden...(?)Brotuck schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:02:

En ja, wat @Brotuck ook nog zegt, die laadpaal staat hier niet voor de lol, die moet opbrengen, dus prijs staat zelfs nu gewoon aan kostprijs van deze maand/periode.
Heb je de infographic niet gezien hier? Laden is gewoon thuis duurder geworden, echt publiek-publiek laden (en niet zoals bij mij semi-publiek op mijn oprit) is nog goedkoper omdat dat volgens mij langere termijn contracten zijn maar reken maar dat die ook hoger gaan liggen binnenkort.
En ja

[Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 05-09-2022 12:59]
Vandaag even niets
Ik werd vandaag gebeld door EnelX/Juicepass. Ze zeiden dat ik een rekening moet betalen van €5020,- omdat ik het Flat large abonnement een jaar lang heb laten doorlopen zonder te betalen.
Ik denk/hoop dat de niet bepaald vloeiend Engels sprekende mevrouw zich vergiste in "thousand" en "hundred", want 12 x €45,- is €520,-
Daarnaast heb ik vorig jaar netjes teruggeswitcht van Flat large naar Pay per use, maar probeer dat maar eens aan te tonen in die brakke app. Dat ik niet betaald heb is omdat mijn betaalmethode (Paypal) geblokkeerd was. Vervelende samenloop van omstandigheden. Natuurlijk wel laks om zo lang te wachten met aanmanen, anders was het probleem veel eerder opgelost. Vermoedelijk zijn ze wakker geworden toen ik een paar weken geleden een nieuwe Flat large bundel wilde activeren, wat niet lukte omdat de betaalmethode voor die bundel nog steeds op Paypal stond en ik die niet kon wissen en overzetten naar mijn CC. Toen heb ik de helpdesk gevraagd of ze mijn Paypal betaalmethode zelf konden wissen (wat idd een paar dagen later gebeurd is).
Lang verhaal, maar ze bleek vooral geïnteresseerd hoe ik het wilde betalen. Toen ik zei dat ik het helemaal niet ging betalen en dat ik eerst wel eens een specificatie wilde zien, was ze snel klaar.
Wordt vervolgd....

Ik denk/hoop dat de niet bepaald vloeiend Engels sprekende mevrouw zich vergiste in "thousand" en "hundred", want 12 x €45,- is €520,-
Daarnaast heb ik vorig jaar netjes teruggeswitcht van Flat large naar Pay per use, maar probeer dat maar eens aan te tonen in die brakke app. Dat ik niet betaald heb is omdat mijn betaalmethode (Paypal) geblokkeerd was. Vervelende samenloop van omstandigheden. Natuurlijk wel laks om zo lang te wachten met aanmanen, anders was het probleem veel eerder opgelost. Vermoedelijk zijn ze wakker geworden toen ik een paar weken geleden een nieuwe Flat large bundel wilde activeren, wat niet lukte omdat de betaalmethode voor die bundel nog steeds op Paypal stond en ik die niet kon wissen en overzetten naar mijn CC. Toen heb ik de helpdesk gevraagd of ze mijn Paypal betaalmethode zelf konden wissen (wat idd een paar dagen later gebeurd is).
Lang verhaal, maar ze bleek vooral geïnteresseerd hoe ik het wilde betalen. Toen ik zei dat ik het helemaal niet ging betalen en dat ik eerst wel eens een specificatie wilde zien, was ze snel klaar.

Wordt vervolgd....
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
En wie betaalt het verschil dan tussen mijn/jouw hogere prijs en de prijs die de pas afrekent?Brotuck schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:02:
[...]
Zoals ik het nu begrijp zijn er aanbieders van pasjes die een vast bedrag kosten voor de gebruiker, ongeacht welk tarief er staat op de daadwerkelijke paal. Men gaat uit van een landelijk gemiddelde daarin denk ik.
En waar zit dan eigenlijk de limiet?
Doe eens gek: wat belet me nu om mijn laadpaal in te stellen op
10 EUR per sessie EN 2 EUR per kWh EN 10 EUR per uur?
Nou, da's dus beantwoord:
code:
1
2
3
| "costSettings[0].pricePerSession" must be less than or equal to 2.5 "costSettings[0].pricePerKwh" must be less than or equal to 1 "costSettings[0].pricePerHour" must be less than or equal to 2 |
[Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 05-09-2022 20:06]
Vandaag even niets
Zo kreeg ik een mailtje afgelopen zondagnacht om 4:30 met de vraag of mijn probleem met de app was opgelost. Beetje jammer dat het probleem zich half mei voor had gedaan en ze alles behalve haast hadden om er iets aan te doen of überhaupt te antwoorden...pmiddeld schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:14:
Ik werd vandaag gebeld door EnelX/Juicepass. Ze zeiden dat ik een rekening moet betalen van €5020,- omdat ik het Flat large abonnement een jaar lang heb laten doorlopen zonder te betalen.![]()
Lang verhaal, maar ze bleek vooral geïnteresseerd hoe ik het wilde betalen. Toen ik zei dat ik het helemaal niet ging betalen en dat ik eerst wel eens een specificatie wilde zien, was ze snel klaar.![]()
Wordt vervolgd....
Ik had een laadsessie gestart in de app, maar de lader begon niet te laden. Het heeft uiteindelijk ruim een week geduurd voordat de "actieve" laadsessie beeïndigd was en toen was natuurlijk de maand van m'n flat bundel net afgelopen wat me dus iets van 20kWh heeft gekost.
Het blijven Italianen...

Het is eigenlijk bizar hoe ondoorzichtig het laadpassen landschap is. Ik gebruik al een tijdje Bonnet (in de tijd van de acties, nu enkel nog bij FastNed indien ik echt moet laden) en 2 Shell Recharge passen (1x mw Kroket).
Eigenlijk als je met name thuis laadt is de Shell Recharge pas voor publiek laden toch het prettigste (mening). Een paal via een app starten (zoals met Bonnet) vind ik veel gehannes (duurt even, lukt 1 vd 10 keer niet). Mw Kroket heb ik haar eigen druppel gegeven, als ik haar de Bonnet app ga verplichten dan pakt ze haar ICE V40. Iets met lieve vrede
.
Als je veel publiek moet laden dan zijn passen met een abonnement soms wel voordeliger (al is dat ook weer niet altijd het geval). Het is gewoon geen 1-2tje om de juiste pas zomaar even te vinden.
Ik heb verder nu wel een Maingau pas aangevraagd voor het voordeligere snelladen bij FastNed tov de Shell Recharge pas. De Bonnet app vind ik te ongemakkelijk \ bied niet genoeg voordeel meer als ik kijk naar de laadkosten van Shell Recharge bij Shell Recharge bijvoorbeeld en de kosten van Maingau bij andere publieke snelladers.
Eigenlijk als je met name thuis laadt is de Shell Recharge pas voor publiek laden toch het prettigste (mening). Een paal via een app starten (zoals met Bonnet) vind ik veel gehannes (duurt even, lukt 1 vd 10 keer niet). Mw Kroket heb ik haar eigen druppel gegeven, als ik haar de Bonnet app ga verplichten dan pakt ze haar ICE V40. Iets met lieve vrede

Als je veel publiek moet laden dan zijn passen met een abonnement soms wel voordeliger (al is dat ook weer niet altijd het geval). Het is gewoon geen 1-2tje om de juiste pas zomaar even te vinden.
Ik heb verder nu wel een Maingau pas aangevraagd voor het voordeligere snelladen bij FastNed tov de Shell Recharge pas. De Bonnet app vind ik te ongemakkelijk \ bied niet genoeg voordeel meer als ik kijk naar de laadkosten van Shell Recharge bij Shell Recharge bijvoorbeeld en de kosten van Maingau bij andere publieke snelladers.
Ik schijn ook nog een niet-beëindigde laadsessie te hebben, maar kon tot nu toe met de pas wel laden.SpongeRob schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:24:
[...]
Zo kreeg ik een mailtje afgelopen zondagnacht om 4:30 met de vraag of mijn probleem met de app was opgelost. Beetje jammer dat het probleem zich half mei voor had gedaan en ze alles behalve haast hadden om er iets aan te doen of überhaupt te antwoorden...
Ik had een laadsessie gestart in de app, maar de lader begon niet te laden. Het heeft uiteindelijk ruim een week geduurd voordat de "actieve" laadsessie beeïndigd was en toen was natuurlijk de maand van m'n flat bundel net afgelopen wat me dus iets van 20kWh heeft gekost.
Het blijven Italianen...
Het laden via een app als Bonnet inderdaad ook z'n ongemakken.
Omdat ik nog een hoop opgespaarde, goedkope, kWh-tjes heb gebruik ik Bonnet nog bij de Allego palen die bij mij in de buurt staan.
Vandaag, toen ik een sessie wilde beëindigen, had ik om een of andere reden geen mobiel internet op m'n telefoon.
Volgens de bonnet app kan je ook een sessie beëindigen door het laden te stoppen vanuit de auto maar mijn ervaring daarmee is dat de laadpaal dan niet de kabel vrij geeft en je dan dus een helpdesk moet gaan bellen om de paal te laten resetten.
Gelukkig stond ik bij een laadpaal vlak bij huis want uiteindelijk ben ik terug naar wifi bereik moeten lopen om de sessie te kunnen stoppen.
Omdat ik nog een hoop opgespaarde, goedkope, kWh-tjes heb gebruik ik Bonnet nog bij de Allego palen die bij mij in de buurt staan.
Vandaag, toen ik een sessie wilde beëindigen, had ik om een of andere reden geen mobiel internet op m'n telefoon.
Volgens de bonnet app kan je ook een sessie beëindigen door het laden te stoppen vanuit de auto maar mijn ervaring daarmee is dat de laadpaal dan niet de kabel vrij geeft en je dan dus een helpdesk moet gaan bellen om de paal te laten resetten.
Gelukkig stond ik bij een laadpaal vlak bij huis want uiteindelijk ben ik terug naar wifi bereik moeten lopen om de sessie te kunnen stoppen.
Aan alles komt een eind.
Uit die infographic blijkt juist dat de tarieven voor kWh's uit je huis extreem uiteenlopen. Het ligt aan of je zonnepanelen hebt, en wat voor contract je hebt.HyperBart schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:58:
[...]
Heb je de infographic niet gezien hier? Laden is gewoon thuis duurder geworden, echt publiek-publiek laden (en niet zoals bij mij semi-publiek op mijn oprit) is nog goedkoper omdat dat volgens mij langere termijn contracten zijn maar reken maar dat die ook hoger gaan liggen binnenkort.
Met mijn huidige energiecontract (Vattenfall, variabel contract) betaal ik 28 cent per kWh, inclusief overheidsheffingen en BTW. Vandaag was in het nieuws dat het naar "23 cent" zal gaan per 1 oktober, oftewel circa 30 cent incl. heffingen. Dat is nog altijd fors onder de 40 cent die Allego rekent aan de laadpaal in de straat. Hoewel het zeker kan zijn dat straatladen goedkoper is dan thuis laden, is dat lang niet voor iedereen zo.
Zelfs met mijn "Advanced"-abonnement van Kia Charge betaal ik iets meer voor een kWh uit de openbare laadpaal dan een kWh uit eigen stopcontact: 32 cent.
(Maar ja... Ik heb dan wel een redelijk leuke energieleverancier met voor de huidige tijd erg nette tarieven, alleen geen mogelijkheid om m'n auto met eigen stroom op te laden... Hoewel de verleiding groot is om een lange vishengel te kopen en onder m'n balkon te parkeren...

[Voor 6% gewijzigd door Juerd op 06-09-2022 04:03]
Ik wilde een fysieke Enel X pas bestellen, maar uiteindelijk bestelde ik er twee. Direct een mailtje achteraan gestuurd of ze de tweede bestelling kunnen annuleren. Nog steeds geen reactie gehad. De twee laadpassen waren binnen twee dagen al binnen. Verzonden via GLS. Ze hebben waarschijnlijk hun verzendproces iets verbeterd. Reactietijd op klantenservice laat nog veel te wensen over helaas...
Dus wie nog op zoek is naar een fysieke Enel X Juicepass, ik kan hem vandaag nog naar je toesturen voor 11 euro (nieuwprijs 16 euro). Stuur maar DM. Edit: < pas is niet meer beschikbaar.
Edit/aanvulling: tot nu toe heb ik altijd met Bonnet en Enel X via de app geladen. Nu dus voor het eerst met een laadpas. Wat een verademing! Geen wachten op verbinding maken, de juiste volgorde van insteken en starten etc.
Dus wie nog op zoek is naar een fysieke Enel X Juicepass, ik kan hem vandaag nog naar je toesturen voor 11 euro (nieuwprijs 16 euro). Stuur maar DM. Edit: < pas is niet meer beschikbaar.
Edit/aanvulling: tot nu toe heb ik altijd met Bonnet en Enel X via de app geladen. Nu dus voor het eerst met een laadpas. Wat een verademing! Geen wachten op verbinding maken, de juiste volgorde van insteken en starten etc.
[Voor 19% gewijzigd door Floris112 op 07-09-2022 21:41]
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Misschien een tip voor sommigen die in de buurt wonen, of Nederlanders op doortocht!
Als je in België in de buurt van 3550 Heusden-Zolder bent, kan je voor 0,20€/kWh laden!
0 euro starttarief, 0 euro per tijdseenheid, en geen gedoe met laadpassen.
Er word maandelijks netjes afgerekend.
Er staan 9 CCS laadpalen van 50.0 kW ter beschikking
Eerste keer moet je wel ff een account aanmaken via qr code en bank gegevens ingeven.
Als dit niet lukt helpen de mensen u graag verder.
Let wel op, Is alleen werkdagen toegankelijk tussen 8h00 en 18h00, dus best uiterlijk rond 16h00 starten met laden.
Week-end gesloten!
Bedrijf ligt op industrie terrein, op een rotonde.
Alleen bord met Movanis te zien , je moet helemaal naar achteren rijden waar de palen zijn.
Google is uw vriend ;-)
Ook even vermelden dat dit nog steeds in testfase is, en er soms een probleempje zou kunnen zijn,
maar dan helpen ze je ook graag verder!
https://movanis.be/nl/ Mijnwerkerslaan 14 3550 Heusden-Zolder België
Als je in België in de buurt van 3550 Heusden-Zolder bent, kan je voor 0,20€/kWh laden!
0 euro starttarief, 0 euro per tijdseenheid, en geen gedoe met laadpassen.
Er word maandelijks netjes afgerekend.
Er staan 9 CCS laadpalen van 50.0 kW ter beschikking
Eerste keer moet je wel ff een account aanmaken via qr code en bank gegevens ingeven.
Als dit niet lukt helpen de mensen u graag verder.
Let wel op, Is alleen werkdagen toegankelijk tussen 8h00 en 18h00, dus best uiterlijk rond 16h00 starten met laden.
Week-end gesloten!
Bedrijf ligt op industrie terrein, op een rotonde.
Alleen bord met Movanis te zien , je moet helemaal naar achteren rijden waar de palen zijn.
Google is uw vriend ;-)
Ook even vermelden dat dit nog steeds in testfase is, en er soms een probleempje zou kunnen zijn,
maar dan helpen ze je ook graag verder!
https://movanis.be/nl/ Mijnwerkerslaan 14 3550 Heusden-Zolder België
Er wordt op dit forum vaak gevraagd naar de beste laadpas om goedkoop te kunnen laden. Op dergelijke vragen kan heel lastig een antwoord worden gegeven. Iedere (woon)plaats kent weer andere laadpaal-aanbieders en soms levert een laadpaal-aanbieder in verschillende plaatsen ook nog eens verschillende tarieven.
Kortom, als je op zoek bent naar de beste pas voor AC-laden, dan kan je het beste zelf even een aantal palen rondom jouw huis/werk op papier zetten en door middel apps als bijv. Chargeprice, Ladefuchs, Pump, Moovility, EVMap, etc. de beste pas(sen) uitzoeken.
Topicstarter Hachy heeft op zijn blog ook een voorbeeld staan. Zie https://goedkoperrijden.blogspot.com/2022/08/
Ik woon zelf in een klein dorp en heb gewoonweg alle AC-palen in een Excel-bestandje gezet en heb de beste pas erbij gezocht. Dat ziet er dan bijv. zo uit:
Als het gaat om snelladen/DC-laden dan kan er natuurlijk wel hulp worden geboden. Ik heb in Excel een matrixje gemaakt met de grootste aanbieders van DC-laders in Nederland. Dat ziet er zo uit:
De groene blokken zijn de goedkoopste passen (zonder abonnement). De oranje blokken zijn de op-één-na goedkoopste passen/apps/sites. Zien jullie hier nog fouten in staan? Geef het door en ik pas het aan. Als er goedkopere passen/apps/sites zijn, laat het weten zodat ik die kan toevoegen. Bij grote tariefwijzigingen zal ik een update plaatsen.
Kortom, als je op zoek bent naar de beste pas voor AC-laden, dan kan je het beste zelf even een aantal palen rondom jouw huis/werk op papier zetten en door middel apps als bijv. Chargeprice, Ladefuchs, Pump, Moovility, EVMap, etc. de beste pas(sen) uitzoeken.
Topicstarter Hachy heeft op zijn blog ook een voorbeeld staan. Zie https://goedkoperrijden.blogspot.com/2022/08/
Ik woon zelf in een klein dorp en heb gewoonweg alle AC-palen in een Excel-bestandje gezet en heb de beste pas erbij gezocht. Dat ziet er dan bijv. zo uit:
Als het gaat om snelladen/DC-laden dan kan er natuurlijk wel hulp worden geboden. Ik heb in Excel een matrixje gemaakt met de grootste aanbieders van DC-laders in Nederland. Dat ziet er zo uit:
De groene blokken zijn de goedkoopste passen (zonder abonnement). De oranje blokken zijn de op-één-na goedkoopste passen/apps/sites. Zien jullie hier nog fouten in staan? Geef het door en ik pas het aan. Als er goedkopere passen/apps/sites zijn, laat het weten zodat ik die kan toevoegen. Bij grote tariefwijzigingen zal ik een update plaatsen.
Mazda MX-30
Ik denk dat dat (teminste in NL) uitkomt op een veel hoger bedrag per kWh. Met alle belasting, ODE, vaste leveringskosten etc. Zat toevallig gisteren nog op gaslicht.com te kijken naar welke tarieven nu aangeboden worden. De goedkoopste was 73 ct/kWh, de een-na-goedkoopste 84 ct. Wel groene stroom.Juerd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 04:01:
Vandaag was in het nieuws dat het naar "23 cent" zal gaan per 1 oktober, oftewel circa 30 cent incl. heffingen.
Voor wie het nog niet wist over opladen in Den Haag.
Groene stroom en dezelfde prijs voor elektriciteit
De stroom voor de laadpalen is groene stroom van Zeeuwse windmolens. In Den Haag betaalt u bij elke laadpaal dezelfde prijs voor de elektriciteit. De prijs is € 0,33 per kWh inclusief btw.
Belangrijke informatie:
Van 1 juli tot en met 31 december 2022 is de btw op elektriciteit verlaagd van 21% naar 9%. Dit geldt ook voor de btw op de elektriciteit voor het laden van auto’s. De prijs is daardoor tijdelijk € 0,30 per kWh inclusief btw.
Let op: om uw auto te laden bij een openbaar laadpunt heeft u een laadpas nodig. Verschillende bedrijven bieden laadpassen aan. De aanbieder van de laadpas kan extra kosten in rekening brengen. Dit hangt af van de pas en het soort abonnement. U kunt dit nakijken bij de aanbieder van uw laadpas.
Groene stroom en dezelfde prijs voor elektriciteit
De stroom voor de laadpalen is groene stroom van Zeeuwse windmolens. In Den Haag betaalt u bij elke laadpaal dezelfde prijs voor de elektriciteit. De prijs is € 0,33 per kWh inclusief btw.
Belangrijke informatie:
Van 1 juli tot en met 31 december 2022 is de btw op elektriciteit verlaagd van 21% naar 9%. Dit geldt ook voor de btw op de elektriciteit voor het laden van auto’s. De prijs is daardoor tijdelijk € 0,30 per kWh inclusief btw.
Let op: om uw auto te laden bij een openbaar laadpunt heeft u een laadpas nodig. Verschillende bedrijven bieden laadpassen aan. De aanbieder van de laadpas kan extra kosten in rekening brengen. Dit hangt af van de pas en het soort abonnement. U kunt dit nakijken bij de aanbieder van uw laadpas.
Een VPN op Spanje zetten. Wat zou je dan tegenhouden om voor 25c te laden met Juicepass?
Ben overigens dit tegengekomen nadat ik een nieuwe account heb moeten maken omdat mijn andere account al 1,5 dag op "updating" staat na het teruggaan naar "pay per use" en het daarna aanvragen van een "flat rate"...
Klantenservice reageerde vrij snel via de mail, maar opgelost is het natuurlijk niet.
"regarding your request, we inform you that we are completing the necessary investigations to provide you with an answer as soon as possible."
Jammer van de aangeschafte laadpas die nu nutteloos is. 🤣
[Voor 35% gewijzigd door gremsems op 07-09-2022 08:26]
NewMotionHyperBart schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:31:
Wie past die 17 EUR bij?
Omdat Newmotion een vast tarief rekent voor alle AC laadpuntenWant ik krijg sowieso 40 EUR, dat is bevestigd door E-Flux.
Hoe komt het dat NewMotion een lager tarief laat zien dan het CPO tarief?
Nee. Aan elke rijder.Is dat omdat er een contract afspraak is dat NewMotion nooit meer aanrekent aan de leaserijder dan xx aantal cent?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dit vind ik het grootste nadeel van die providers die app-only werken. Het zou zo handig zijn als je gewoon beide op hetzelfde account kan gebruiken. Dat je dus hetzelfde ID in de app als in je token gebruikt.Jaapio_B schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:12:
Het laden via een app als Bonnet inderdaad ook z'n ongemakken.
Dus: Wel of niet met app gestart, altijd stoppen met een pas of andersom. (whatever you prefer/comes first)
NewMotion zegt dat E-Flux dit bijpast.
NewMotion geeft daarom aan dat zij voor GASTgebruik op HUN "thuislaadpalen" zij dat nu gecapped hebben op 0.47 EUR, zodat zij niet aan de hand hebben wat E-Flux nu aan de hand heeft: dat ze moeten bijpassen als er gasten komen laden.
Van waar komt jouw info of heb jij een uitgebreider netwerk van mensen waar je dit kan navragen? Want ik hoor heel veel tegenstrijdige info.
Dus, summary, jij zegt dat iedere rijder bij NewMotion een gegarandeerd tarief heeft en nooit meer zal aangerekend krijgen dan het overeengekomen tarief op de laadpas?
Waarom vraag ik dit: ik wil vermijden dat zodadelijk vrienden en familie een boze mail van fleetmanagement krijgen omdat ze zogenaamd aan dure laadpalen staan met hun laadpasje van het werk.
[Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 07-09-2022 12:26]
Vandaag even niets
Je zou toch denken dat het verschil voor rekening van de MSP komt.
Als de CPO er voor kiest om 80ct/kWh in rekening te brengen en de MSP rekent voor AC laden maar 46ct/kWh in rekening bij hun eindklant zal de MSP het verschil moeten betalen.
De andere kant van het verhaal is natuurlijk dan de MSP ook het voordeel heeft als er wordt geladen bij een CPO met laag tarief zoals sommige vattenfal palen.
Zolang er, door alle klanten van de MSP, meer bij de goedkopere palen wordt geladen zal die ene keer bij een extreem dure paal geen probleem zijn.
Als de CPO er voor kiest om 80ct/kWh in rekening te brengen en de MSP rekent voor AC laden maar 46ct/kWh in rekening bij hun eindklant zal de MSP het verschil moeten betalen.
De andere kant van het verhaal is natuurlijk dan de MSP ook het voordeel heeft als er wordt geladen bij een CPO met laag tarief zoals sommige vattenfal palen.
Zolang er, door alle klanten van de MSP, meer bij de goedkopere palen wordt geladen zal die ene keer bij een extreem dure paal geen probleem zijn.
Aan alles komt een eind.
Heeft iemand ervaring met clem.mobi (frankrijk)
Ik zie op de website dat je zelfs vooraf kan reserveren voor 4 euro per uur op een 11 kWh paal. Maar ik kan de palen niet vinden op cargeprice / shellmaps / etc
Je kan niet eens registreren met een buitenlands adres op de site, dus ik heb maar een emailtje gestuurd
Ik zie op de website dat je zelfs vooraf kan reserveren voor 4 euro per uur op een 11 kWh paal. Maar ik kan de palen niet vinden op cargeprice / shellmaps / etc
Je kan niet eens registreren met een buitenlands adres op de site, dus ik heb maar een emailtje gestuurd
[Voor 22% gewijzigd door Brotuck op 07-09-2022 16:42]
Het is niet onmogelijk maar nog steeds onwaarschijnlijk. Newmotion en E-flux hebben een onderling contract waar van alles in kan staan. Normaalgesproken staat in zo'n contract dat het tarief dat de CPO in rekening brengt altijd betaald wordt, ongeacht wat de MSP hun klanten in rekening brengt. Ook als er geen contract is maar dit via een broker gaat is dit de normale gang van zaken.HyperBart schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:25:
[...]
NewMotion zegt dat E-Flux dit bijpast.
NewMotion geeft daarom aan dat zij voor GASTgebruik op HUN "thuislaadpalen" zij dat nu gecapped hebben op 0.47 EUR, zodat zij niet aan de hand hebben wat E-Flux nu aan de hand heeft: dat ze moeten bijpassen als er gasten komen laden.
Het is onwaarschijnlijk dat E-flux hiervan zal afwijken want dit zou E-flux veel geld kosten, net als allerlei andere CPO's waarbij klanten zelf hun tarieven kunnen instellen zoals bijv ev-box. Bij Newmotion ligt het anders, doordat zij een vast tarief rekenen romen ze zowel aan de onderkant af als dat ze aan de bovenkant meer risico nemen.
Praktijkervaring en gesprekken met mensen die zulke contracten maken en tekenen.Van waar komt jouw info of heb jij een uitgebreider netwerk van mensen waar je dit kan navragen? Want ik hoor heel veel tegenstrijdige info.
Correct. Geldt trouwens voor elke laadpas, is ook wettelijk verplicht. Als er een sticker van €2,- op je brood zit kan je niet €5,- voor dat brood in rekening brengen.Dus, summary, jij zegt dat iedere rijder bij NewMotion een gegarandeerd tarief heeft en nooit meer zal aangerekend krijgen dan het overeengekomen tarief op de laadpas?
Dat is dus precies de reden dat het tarief vooraf 100% transparant ergens gepubliceerd moet worden. Niet het probleem van jou, je vrienden of je familie kunnen het tarief raadplegen bij hun MSP's. Als hun fleetmanagement niet wil dat er op te dure laadpalen geladen moet worden dan moeten zij een andere MSP kiezen en daar afspraken over maken. Niet gaan wijzen naar berijders, die hebben zeer weinig invloed op het ingestelde CPO tarief.Waarom vraag ik dit: ik wil vermijden dat zodadelijk vrienden en familie een boze mail van fleetmanagement krijgen omdat ze zogenaamd aan dure laadpalen staan met hun laadpasje van het werk.
Clem kan je bedienen met Kiwhi. Waarschijnlijk staan ze wel op deze kaart https://kiwhipass.fr/#art6Brotuck schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:12:
[Voor 10% gewijzigd door Hachy op 07-09-2022 17:26]
Zou toch leuk zijn als het 'Nederlandse' OCPI aan de andere kant van de oceaan ook de standaard wordt.
https://elaad.nl/nederlan...nnis-over-laadtechnieken/
https://elaad.nl/nederlan...nnis-over-laadtechnieken/
Ik ben ondertussen wel wat gerustgesteld door jouw uitleg. In de app van Newmotion zien we dus idd een afgetopt tarief van 45 cent/kWh, maar we vreesden even dat de surplus/delta bij de klant (zijnde dus werkgever) zou komen te liggen. De werkgever zal dus een contract hebben zoals jij beschrijft (in bold), die afspraken lijken dus gemaakt te zijn.Hachy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:26:
[...]
Dat is dus precies de reden dat het tarief vooraf 100% transparant ergens gepubliceerd moet worden. Niet het probleem van jou, je vrienden of je familie kunnen het tarief raadplegen bij hun MSP's. Als hun fleetmanagement niet wil dat er op te dure laadpalen geladen moet worden dan moeten zij een andere MSP kiezen en daar afspraken over maken. Niet gaan wijzen naar berijders, die hebben zeer weinig invloed op het ingestelde CPO tarief.
Maar de kaarten waar dan bij staat "CPO tarief" bij laadpastop10 bv, tja dat is dan wel uiteraard het door de CPO ingestelde (en mogelijker dure) tarief en dus variabel ga ik van uit...? Dat is dan het zogenaamde kluwen van elektrische laadpasjes en de wildgroei daarvan, toch?
Vandaag even niets
Als je in Parijs rondloopt zie je die Clem wel eens staan. Ergens in 2015 geplaatst ofzo? Helemaal onder het stof, worden niet meer onderhouden en nauwelijks gebruikt. Vaak ook verouderde aansluitingen, Type1 of Type3. Staan soms ook nog verdwaalde Renault Kangoo ZE als deelauto die zijn overgenomen van La Poste, waar gras inmiddels in de banden groeit omdat ze niet meer gehuurd worden.Brotuck schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:12:
Ik zou bij de Clem units weg blijven en gewoon bij BeLib gaan staan; dat zijn allemaal nieuwe units die in laatste paar jaar zijn gekomen.
Tja die snap ik, maar in het dorpje van ons hotel is dit de enige laadpaal die ik kan vinden. Wellicht dat de khiwipas werkt en anders heb ik pech en moet ik naar een snellader in de buurt.nannoe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:31:
[...]
Als je in Parijs rondloopt zie je die Clem wel eens staan. Ergens in 2015 geplaatst ofzo? Helemaal onder het stof, worden niet meer onderhouden en nauwelijks gebruikt. Vaak ook verouderde aansluitingen, Type1 of Type3. Staan soms ook nog verdwaalde Renault Kangoo ZE als deelauto die zijn overgenomen van La Poste, waar gras inmiddels in de banden groeit omdat ze niet meer gehuurd worden.
Ik zou bij de Clem units weg blijven en gewoon bij BeLib gaan staan; dat zijn allemaal nieuwe units die in laatste paar jaar zijn gekomen.
Ik kreeg zowaar wel een emailtje terug dat ik me niet kan aanmelden vanuit nederland voor clem.
Ik heb de Khiwipas op verschillende plekken in Frankrijk gebruikt en werken prima. Voor Zuid-Oost Frankrijk kan ik Reveo aanraden (wel aan te vragen vanuit Nederland), die met een (maand)abonnement aantrekkelijke tarieven heeft op de eigen (meest 22kWh) laadpalen, waaronder tussen 23.00 en 6.00 12ct /kWh (in augustus) zonder boete voor langer aan de laadpaal staan. Zie https://reveocharge.com/fr/tarifs/ Ik heb na twee maanden het abonnement opgezegd.Brotuck schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:55:
[...]
Tja die snap ik, maar in het dorpje van ons hotel is dit de enige laadpaal die ik kan vinden. Wellicht dat de khiwipas werkt en anders heb ik pech en moet ik naar een snellader in de buurt.
Ik kreeg zowaar wel een emailtje terug dat ik me niet kan aanmelden vanuit nederland voor clem.
Als een tarief is gebaseerd op het CPO tarief dan is dat inderdaad in de basis het tarief wat de operator/owner heeft ingesteld. Dat kan voordelig maar ook kostbaar zijn. Zo lang je vooraf dit tarief per laadpunt kunt raadplegen is het prima.HyperBart schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:56:
[...]
Maar de kaarten waar dan bij staat "CPO tarief" bij laadpastop10 bv, tja dat is dan wel uiteraard het door de CPO ingestelde (en mogelijker dure) tarief en dus variabel ga ik van uit...? Dat is dan het zogenaamde kluwen van elektrische laadpasjes en de wildgroei daarvan, toch?
Clem heeft in veel andere Franse regio's wel modernere consessies en modernere laadpunten.nannoe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:31:
[...]
Voor de geinteresserden, ik heb Revéo laatst toevallig toegevoegd.Jan Lelie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:42:
[...]
Voor Zuid-Oost Frankrijk kan ik Reveo aanraden (wel aan te vragen vanuit Nederland), die met een (maand)abonnement aantrekkelijke tarieven heeft op de eigen (meest 22kWh) laadpalen, waaronder tussen 23.00 en 6.00 12ct /kWh (in augustus) zonder boete voor langer aan de laadpaal staan. Zie https://reveocharge.com/fr/tarifs/ Ik heb na twee maanden het abonnement opgezegd.
Gratis laden wordt steeds meer uitgefaseerd:
https://www.sr.de/sr/home..._bei_discountern_100.html
https://www.sr.de/sr/home..._bei_discountern_100.html
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Vandaag weer eens een dag op pad in NL sinds lange tijd. Lange rit naar Maastricht dus wilde wel een paar uur laden op locatie. Vooraf besloten op straat te laden aldaar, en een paar palen in de favoriet gezet in de buurt van waar ik moest zijn. Veel vrij doorgaans en meer kans op vrije palen dan een parkeergarage was mijn idee.
Eerste adres. Palen vrij en beschikbaar volgens Incharge app. Ik kom aanrijden, knipperen de sockets rood. Kreeg ze dus ook niet aan het werk. Lekker dan.
Tweede adres. Palen vrij en beschikbaar volgens de Incharge app. Kreeg beide niet aan de praat met de tag. Steeds error. Ook lekker. Laatste poging dan maar naar derde adres.
Derde adres. Zelfde soort paal, weer van Vattenfall. Eindelijk, hij werkt.
Weg terug bij Echt even naar de Mac, ook omdat er een triple stond van Vattenfall zodat ik de laatste kWhs meteen kon laden. Vrij en beschikbaar in de app maar CCS niet aan het werk te krijgen. Error te weinig capaciteit oid. Maar ff aan de AC gehangen. Ook error maar nog wel 1F32 gekregen.
Zal best allemaal pech zijn maar is toch wel teleurstellend. Heeft het zin om dit soort storingen te melden bij Vattenfall? Of zonde van de moeite?
Eerste adres. Palen vrij en beschikbaar volgens Incharge app. Ik kom aanrijden, knipperen de sockets rood. Kreeg ze dus ook niet aan het werk. Lekker dan.
Tweede adres. Palen vrij en beschikbaar volgens de Incharge app. Kreeg beide niet aan de praat met de tag. Steeds error. Ook lekker. Laatste poging dan maar naar derde adres.
Weg terug bij Echt even naar de Mac, ook omdat er een triple stond van Vattenfall zodat ik de laatste kWhs meteen kon laden. Vrij en beschikbaar in de app maar CCS niet aan het werk te krijgen. Error te weinig capaciteit oid. Maar ff aan de AC gehangen. Ook error maar nog wel 1F32 gekregen.
Zal best allemaal pech zijn maar is toch wel teleurstellend. Heeft het zin om dit soort storingen te melden bij Vattenfall? Of zonde van de moeite?
Hier in het centrum staan ook een aantal Vattenfall palen al aanzienlijke tijd in storing. Volgens een medewerker wachten ze op onderdelen. Sowieso altijd melden.Inspired schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:34:
Vandaag weer eens een dag op pad in NL sinds lange tijd. Lange rit naar Maastricht dus wilde wel een paar uur laden op locatie. Vooraf besloten op straat te laden aldaar, en een paar palen in de favoriet gezet in de buurt van waar ik moest zijn. Veel vrij doorgaans en meer kans op vrije palen dan een parkeergarage was mijn idee.
Ja. Kijk, storing kan natuurlijk altijd. Vind met name ook slecht dat de app dan blijkbaar niet bijgewerkt is. Als palen rood knipperen dan moet dit in de backend toch ook bekend zijn. Zelfde als te weinig capaciteit bij een snellader. Zet dat ding dan op storing en kan ik als klant wat anders plannen.Eiríkr schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:13:
[...]
Hier in het centrum staan ook een aantal Vattenfall palen al aanzienlijke tijd in storing. Volgens een medewerker wachten ze op onderdelen. Sowieso altijd melden.
Ben ik met je eens en vraag me af of je in zo'n geval nog aansprakelijkheid kan overwegen als je hier schade door lijdt. Dat zou ze leren om hun zaakjes op orde te brengen.Inspired schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:20:
[...]
Ja. Kijk, storing kan natuurlijk altijd. Vind met name ook slecht dat de app dan blijkbaar niet bijgewerkt is. Als palen rood knipperen dan moet dit in de backend toch ook bekend zijn. Zelfde als te weinig capaciteit bij een snellader. Zet dat ding dan op storing en kan ik als klant wat anders plannen.
Nou, je kan hem weer aanpassen. Ik krijg zojuist een mail van Shell dat de DC tarieven naar 68 cent gaan per 28 september.nathalia schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:58:
Er wordt op dit forum vaak gevraagd naar de beste laadpas om goedkoop te kunnen laden. Op dergelijke vragen kan heel lastig een antwoord worden gegeven. Iedere (woon)plaats kent weer andere laadpaal-aanbieders en soms levert een laadpaal-aanbieder in verschillende plaatsen ook nog eens verschillende tarieven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook Shell maakte namelijk nog niet genoeg winst, en zijn heel zielig met de stijgende energieprijzen

Ja, gekkenhuis. Vanmiddag worden nog meer aankondigingen van andere partijen verwacht.
DC Shell Recharge +28% van 53 naar 68 cent incl 9% btw
DC overig +30% van 64 naar 83 cent incl 9% btw
AC Shell Recharge variabel
AC overig +11% van 36 cent naar 40 cent incl 9% btw.
DC Shell Recharge +28% van 53 naar 68 cent incl 9% btw
DC overig +30% van 64 naar 83 cent incl 9% btw
AC Shell Recharge variabel
AC overig +11% van 36 cent naar 40 cent incl 9% btw.
[Voor 11% gewijzigd door Hachy op 14-09-2022 11:40]
Dan valt de verhoging van Engie mij nog mee.
"Daarom verhogen wij per 1 oktober 2022 het laadtarief per kWh met 1 eurocent bij alle openbare laadpalen."
"Daarom verhogen wij per 1 oktober 2022 het laadtarief per kWh met 1 eurocent bij alle openbare laadpalen."
Terug van 3 weken Corsica met de Audi Q4 40 etron.
Observaties:
Laadinfra in Frankrijk langs de autoroutes wordt snel beter. Met nieuwe stalls. Wat nadeel blijft is de acceptatie van passen en dat elke kast weer net wat anders werkt. Ook in donker soms zoeken op aires waar ze nu staan. Ter hoogte van Tournus een Fastned die heel snel begint na de pas getagd te hebben meteen volladen. Op andere plekken duurt dit soms even of is een andere pas vereist.
Ook wel regelmatig gezien dat van de beschikbare kasten er een of meerdere in storing stonden.
Geen grote 'gaten' meer in dekking. Je kan vrijwel zonder te plannen gaan rijden. Enkel in Bourgogne-Lorraine beetje opletten maar Tesla (Laxou) als backup.
Ten zuiden van Lyon heeft vrijwel elke aire meerdere laadpunten.
Voor de Corsica gangers: eiland heeft paar DC kasten van 50kW in de grotere plaatsen. Betalen enkel met cc.
AC palen nauwelijks acceptatie van passen of via onduidelijke apps. Eigenlijk niet gebruikt.
Conclusie: ik zou een volgende keer zonder plan gaan rijden. Gewoon gaan en laden wanneer het moet. Op de heenweg had ik een laadplan maar het daadwerkelijke verbruik noopte tot aanpassingen.
Met de Q4 ben ik van Toulon (100%) met 4 laadstops naar huis kunnen rijden!
Franse tarieven prima. Goedkoper dan thuis laden inmiddels
Observaties:
Laadinfra in Frankrijk langs de autoroutes wordt snel beter. Met nieuwe stalls. Wat nadeel blijft is de acceptatie van passen en dat elke kast weer net wat anders werkt. Ook in donker soms zoeken op aires waar ze nu staan. Ter hoogte van Tournus een Fastned die heel snel begint na de pas getagd te hebben meteen volladen. Op andere plekken duurt dit soms even of is een andere pas vereist.
Ook wel regelmatig gezien dat van de beschikbare kasten er een of meerdere in storing stonden.
Geen grote 'gaten' meer in dekking. Je kan vrijwel zonder te plannen gaan rijden. Enkel in Bourgogne-Lorraine beetje opletten maar Tesla (Laxou) als backup.
Voor de Corsica gangers: eiland heeft paar DC kasten van 50kW in de grotere plaatsen. Betalen enkel met cc.
AC palen nauwelijks acceptatie van passen of via onduidelijke apps. Eigenlijk niet gebruikt.
Conclusie: ik zou een volgende keer zonder plan gaan rijden. Gewoon gaan en laden wanneer het moet. Op de heenweg had ik een laadplan maar het daadwerkelijke verbruik noopte tot aanpassingen.

En daar is Allego:Hachy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:39:
Ja, gekkenhuis. Vanmiddag worden nog meer aankondigingen van andere partijen verwacht.
...
https://www.allego.eu/new...ging-tariffs-october-2022
Opel Ampera-e (2020)
Ik vind die prijsstijgingen eigenlijk een beetje raar. Het doet suggereren dat de energie uit grijze stroom komt namelijk. want waarom zou je energie opgewekt uit zon- en windstroom duurder moeten maken
We worden gewoon genept. (de app Charge Assist van Total/Green flux laten ze zien hoe stroom bij een bepaalde paal wordt opgewekt. Bij elke paal die ik checkte was het een combinatie van zon- en windenergie)
Verder dacht ik altijd dat deze prijzen voor langere tijd vast lagen, maar nu voor de tweede keer in korte tijd verhogen kan dus blijkbaar wel (de prijzen bij shell zijn wel verhoogd per 1 juli alleen door de energiekorting kwam het per saldo een cent goedkoper uit)
Nou ja het kan er nog wel bij.
We worden gewoon genept. (de app Charge Assist van Total/Green flux laten ze zien hoe stroom bij een bepaalde paal wordt opgewekt. Bij elke paal die ik checkte was het een combinatie van zon- en windenergie)
Verder dacht ik altijd dat deze prijzen voor langere tijd vast lagen, maar nu voor de tweede keer in korte tijd verhogen kan dus blijkbaar wel (de prijzen bij shell zijn wel verhoogd per 1 juli alleen door de energiekorting kwam het per saldo een cent goedkoper uit)
Nou ja het kan er nog wel bij.

[Voor 54% gewijzigd door RodeStabilo op 14-09-2022 14:38]
Het voelt inderdaad raar, maar het is logisch. Als de prijs van grijze stroom stijgt, stijgt de vraag naar (goedkopere) groene stroom, maar doordat de vraag stijgt, stijgt de prijs van de groene stroom ook verder.RodeStabilo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:33:
Ik vind die prijsstijgingen eigenlijk een beetje raar. Het doet suggereren dat de energie uit grijze stroom komt namelijk. want waarom zou je energie opgewekt uit zon- en windstroom duurder moeten maken
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Hoezo, dit is gewoon hoe de marktprijs voor elektriciteit nog tot stand komt. Die is gebaseerd op de prijs van de duurste opwekmethode en dat is nog altijd de gas-centrale. Ik vind zeker voor AC-laden de verhogingen nog best meevallen. Huishoudens betalen op modelcontracten inmiddels al tussen de 45 en 60 cent per kWh. Openbaar kunnen laden voor 36, en straks 40 cent is dan dus nog goedkoper dan thuisladen.RodeStabilo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:33:
Is het iemand anders trouwens ook opgevallen dat de Shell Recharge app sinds kort voor PitPoint/Total palen €0,55 euro aansluitkosten rekent? Weet iemand of hier de administratiekosten per sessie nog overheen komen? Kan hier nergens een aankondiging van terugvinden. Vind €0,55 wel fors. Dan loont het absoluut niet meer om eventjes een uurtje of 2 ergens te laden (MRA-E gebied gaat het om).
HD4Life @ Full-HD
Ik heb de factuur van augustus nog niet, maar die van juli wel en op 18 juli was het het normale transactietarief bij een paal van Total/Pit PointDavidshadow13 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:57:
Is het iemand anders trouwens ook opgevallen dat de Shell Recharge app sinds kort voor PitPoint/Total palen €0,55 euro aansluitkosten rekent? Weet iemand of hier de administratiekosten per sessie nog overheen komen? Kan hier nergens een aankondiging van terugvinden. Vind €0,55 wel fors. Dan loont het absoluut niet meer om eventjes een uurtje of 2 ergens te laden (MRA-E gebied gaat het om).
In de mail van shell staat ook gewoon de 0,32 euro vermeld, zonder uitzonderingen.
Voor alle laadsessies worden € 0,32 transactiekosten gerekend met een maximum van € 6,32 per maand
Zo moet ik toch maar weer bij Bonnet gaan gluren. Jammer dat ik geen NL BTW facturen van ze kan krijgen..
PSN: Kjujay
0,60 €/kWh voor de AC straatpaal. Aaaaaaa.Wesco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:46:
[...]
En daar is Allego:
https://www.allego.eu/new...ging-tariffs-october-2022
M'n hartstikke variabele (Vattenfall) contract thuis is veel goedkoper (40 cent incl. BTW en overheidsheffingen, vanaf 1 oktober), maar helaas kan ik niet thuis laden.
De flatfee-laadpassen/-apps zullen ook wel heel snel fors duurder moeten worden om dit te kunnen bolwerken, lijkt me

Bijzonder dat bepaalde provincies kennelijk goedkoper zijn:Juerd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:45:
[...]
0,60 €/kWh voor de AC straatpaal. Aaaaaaa.
M'n hartstikke variabele (Vattenfall) contract thuis is veel goedkoper (40 cent incl. BTW en overheidsheffingen, vanaf 1 oktober), maar helaas kan ik niet thuis laden.
De flatfee-laadpassen/-apps zullen ook wel heel snel fors duurder moeten worden om dit te kunnen bolwerken, lijkt me.
Groningen/Drenthe (AC 22kW): 0,476 EUR/ kWh
Overijssel/Gelderland (AC 22kW): 0,374 EUR/ kWh
Arnhem (AC 22kW): 0,374 EUR/ kWh
Als men nu bij Vattenfall aanklopt, komt er een prijs uit van €0,891 uit.Juerd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:45:
[...]
0,60 €/kWh voor de AC straatpaal. Aaaaaaa.
De flatfee-laadpassen/-apps zullen ook wel heel snel fors duurder moeten worden om dit te kunnen bolwerken, lijkt me.
Pffffff.....
Zal niet veel meer schelen tov een benzine auto.pimk schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:07:
[...]
Als men nu bij Vattenfall aanklopt, komt er een prijs uit van €0,891 uit.
Pffffff.....
En dit alles met 9% btw, als we ooit weer eens teruggaan naar 21%....pimk schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:07:
[...]
Pffffff.....
Aan de publieke Vattenfall laadpalen hier in Utrecht betalen we gelukkig vooralsnog € 0,36 / kWh met de Vattenfall laadpas of druppel.pimk schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:07:
[...]
Pffffff.....
En in hun andere concessie-gebieden nog (veel) minder, tot iets onder de € 0,20 / kWh bij een deel van hun palen in Noord-Brabant en Limburg (zie https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven).
Andere goedkopere oplossing is gebruik maken van de Italiaanse Enel-X Juicepass app of laadpas. Met hun maandbundel van 145 kWh voor € 45,00 laad je voor € 0,31 / kWh. Nadeel is dat de app/pas niet met alle laadpalen in Nederland werkt, en dat als je maandbundel op is de rest automatisch tegen het PayAsYouGo-tarief van € 0,70 / kWh wordt afgerekend.
Het is maar goed dat het terugleveren van stroom vanuit je BEV naar je huis (V2H) nog in de kinderschoenen staat. Maar ik voorzie wel dat met de stijgende energieprijzen steeds meer mensen met een eigen EV en laadpaal toch liever voor de publieke laadpaal kiezen om op te laden.
Opel Ampera-e (2020)
Dit is ook vreemd, maar het is wel prima te verklaren omdat de energiemarkt nu eenmaal zo werkt. Er gaan veel stemmen op om het te veranderen, maar dat is een gecompliceerd verhaal.RodeStabilo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:33:
Toch vind ik de prijsstijgingen ook vreemd, maar dan om een andere reden. Ik heb geen toegang tot cijfers om het hard te maken, maar naar mijn inschatting is de prijs van energie een relatief klein deel van de kosten voor uitbaters van laadpalen. Het is in elk geval met zekerheid niet de enige kostenpost. De fysieke installatie, kosten voor gebruik van de locatie, infrastructuur voor de levering van elektriciteit, infrastructuur voor de verbinding met internet, een back office en onderhoudsploegen. Zal toch best optellen bij elkaar. Terwijl daarnaast natuurlijk een zakelijk tarief voor de energie betaald wordt. Zelfs voor een kleinzakelijke aansluiting, afname net boven de consumentengrens, betaal je al veel minder dan het consumententarief. Grotere verbruikers zoals DC snellaadlocaties betalen nog minder.
Het is eigenlijk alleen de prijs van energie die zo sterk stijgt. De andere kosten blijven veel stabieler. Het verbaast mij daarom dat de tarieven zo enorm stijgen. Ik denk dat er geprofiteerd wordt van de situatie om klanten te laten wennen aan de bizarre tarieven om zo de voorheen smalle marges te verbreden. De prijzen zullen wel weer een keer zakken, maar ik vermoed dat het nog een stuk langer zal duren voordat de ruimere marges weer kleiner worden door marktwerking.
Ik kreeg de Lidl laadpalen in Frankrijk aan de gang met een Shell laadpas. De Lidl app werkt niet. Ik kon bij de Lidl erg goedkoop laden. In aug voor 25 cent per kWh snelladen en in sept iets duurder. Ongeveer 35 cent per kWh snelladen.Ricardo schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:44:
Mooi verhaal, misschien ook leuk om te delen in het topic Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europab17b schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:31:
Terug van 3 weken Corsica met de Audi Q4 40 etron.
Observaties:
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
De recharge pas bedoel je dan denk ik gewoon? Ik kreeg hem niet aan de gang daarmee.jhead22 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:22:
[...]
Ik kreeg de Lidl laadpalen in Frankrijk aan de gang met een Shell laadpas. De Lidl app werkt niet. Ik kon bij de Lidl erg goedkoop laden. In aug voor 25 cent per kWh snelladen en in sept iets duurder. Ongeveer 35 cent per kWh snelladen.
Uiteindelijk op 1 paal na alles bij Ionity geladen zonder problemen.
Bij de Ionity net voor calais waren ze aan het uitbereiden van 4 naar 6 palen. En zo te zien zijn er al voorbereidingen voor 12 palen.
Dit was voor ons de eerste grote reis per EV en het is mij enorm meegevallen. 1000km enkele reis was prima te doen ondanks de beperkte range van een DS3. Snelladen in Bretagne is wel enorm beroerd geregeld, maar de camping was voorzien van 4 22kw laadpalen die ook nog gratis waren. Elke dag vol weg heeft veel stress gescheeld, door het gebrek van een werkende paal bij de lidl zat anders de dichtstbijzijnde snellader op een uur rijden.
En uiteindelijk op deze manier voor nog geen 200euro bijna 3000km gereden. Geen slechte deal.
Ik denk inderdaad dat we er voorlopig niet vanaf zijn. Ik was blij dat ik mijn EV kreeg toen de benzineprijs omhoog ging, maar toen betaalde ik nog 0,25 per Kwh. Nu thuis 0,5 en de regio wordt gedomineerd door Allego met 0,60 . Belachelijke prijzen. Laten we hopen dat er bijvoorbeeld partijen opstaan die zich onderscheiden door goedkoop zonne- en windenergie te leverenBasket Kees schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:16:
[...]
Het verbaast mij daarom dat de tarieven zo enorm stijgen. Ik denk dat er geprofiteerd wordt van de situatie om klanten te laten wennen aan de bizarre tarieven om zo de voorheen smalle marges te verbreden. De prijzen zullen wel weer een keer zakken, maar ik vermoed dat het nog een stuk langer zal duren voordat de ruimere marges weer kleiner worden door marktwerking.
Maak je borst maar nat. Dit wordt een hele nare winter.
Zo dan... dat zijn mooie tarieven.nathalia schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:58:
[Afbeelding]
Hier staan Lms en Allego palen. 40 cent of hoger is normaal...

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Ik ben nu toch blij dat ik voor een phev ben gegaan, alles in het dorp (boodschappen etc) doen we volledig EV, en langere ritten doen we gecombineerd.Hachy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:41:
Het geeft onder aan de streep een erg mooi verbruik en het laden/tanken valt allemaal mee.

Ik kan me niet voorstellen dat deze tarieven nog jaren zo hoog blijven. Verder moet er nog wel wat meer gebeuren voordat ik m'n EV op marktplaats zet.Hachy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:41:
Gelukkig de afgelopen maanden bijna gratis gereden d.m.v Bonnet dus dat compenseert gelukkig.
[Voor 13% gewijzigd door RodeStabilo op 15-09-2022 09:10]
Eens.. de prijzen vallen nu relatief nog mee omdat er nog veel zonne-energie opgewekt wordt om te compenseren gedurende de dag. Als in de winter de zon lager staat zullen overdag de gascentrales harder bij moeten stoken om aan de vraag te vol doen. Gevolg: stroomprijzen worden nog (veel) hoger dan ze al zijn.Hachy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:41:
Ioniq 5 Connect+ 73kWh RWD SSG | 5670Wp PV
Vraag het me af. De stroomprijs is nu sowieso al (onterecht) gekoppeld aan de gasprijs. De gasprijs is aan het dalen. Dus je zou zeggen dan de stroomprijs dat ook gaat doen.RobbieB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:28:
[...]
Eens.. de prijzen vallen nu relatief nog mee omdat er nog veel zonne-energie opgewekt wordt om te compenseren gedurende de dag. Als in de winter de zon lager staat zullen overdag de gascentrales harder bij moeten stoken om aan de vraag te vol doen. Gevolg: stroomprijzen worden nog (veel) hoger dan ze al zijn.
Dat gaat toch echt van het verbruik en de opgebouwde voorraad afhangen. Als de voorraden niet groot genoeg blijken te zijn knalt die prijs weer keihard omhoog.Inspired schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:29:
[...]
Vraag het me af. De stroomprijs is nu sowieso al (onterecht) gekoppeld aan de gasprijs. De gasprijs is aan het dalen. Dus je zou zeggen dan de stroomprijs dat ook gaat doen.
En voor het loskoppelen van de gasprijs aan de stroom prijs zijn nog wel wat onderhandelingen en aanpassingen nodig, dat zie ik echt niet binnen een jaar geregeld.
Ioniq 5 Connect+ 73kWh RWD SSG | 5670Wp PV
Als die kerncentrales in Frankrijk terug draaien zal de druk op de electriciteitsprijs toch wat zakken verwacht ik.RobbieB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:11:
[...]
Dat gaat toch echt van het verbruik en de opgebouwde voorraad afhangen. Als de voorraden niet groot genoeg blijken te zijn knalt die prijs weer keihard omhoog.
En voor het loskoppelen van de gasprijs aan de stroom prijs zijn nog wel wat onderhandelingen en aanpassingen nodig, dat zie ik echt niet binnen een jaar geregeld.
Bovendien, zowat elk zonnepaneel wat kan verkocht en geïnstalleerd worden vindt wel een plaats, dat verlaagt ook de druk.
Feit is: hoge prijzen trekken investeringen aan, en dat in versneld tempo.
Ik volg het topic al tijdje met veel plezier, maar ik kan me niet herinneren dat iemand de Engie Zuid-Holland pas noemt. Alleen interessant als je in Zuid-Holland woont/werkt, dat wel..
Wij rijden sinds juli een EV (Mokka e) en ik kan in nagenoeg heel Zuid-Holland (waar we wonen en werken) aan de equans palen laden voor 29 cent incl 9% BTW, zonder start tarief. Wij tanken gemiddeld 5 x per maand voor nog geen 50 euro. Als je thuisladen gewend was tegen 0 of weinig, is 50 euro wellicht duur, maar wij hebben geen thuislaad mogelijkheid, en 29 cent of 36 vind ik nog acceptabel. Met de ICE (Mokka X) tankten we voor zeker 125 eur per maand...
Wij rijden sinds juli een EV (Mokka e) en ik kan in nagenoeg heel Zuid-Holland (waar we wonen en werken) aan de equans palen laden voor 29 cent incl 9% BTW, zonder start tarief. Wij tanken gemiddeld 5 x per maand voor nog geen 50 euro. Als je thuisladen gewend was tegen 0 of weinig, is 50 euro wellicht duur, maar wij hebben geen thuislaad mogelijkheid, en 29 cent of 36 vind ik nog acceptabel. Met de ICE (Mokka X) tankten we voor zeker 125 eur per maand...
Weet t soms wel beter
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72433938basjuh schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:36:
Ik volg het topic al tijdje met veel plezier, maar ik kan me niet herinneren dat iemand de Engie Zuid-Holland pas noemt. Alleen interessant als je in Zuid-Holland woont/werkt, dat wel..
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72433994
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Iemand die de app Laadpaal App gebruikt en weet wat de optie transactie starten inhoudt als je op een laadpaal klikt? Haalt ie dan alleen de gegevens op als je ooit aan die paal hebt geladen of moet je daarmee daadwerkelijk de laad sessie mee beginnen? Ik heb de Zuid Holland pas van Engie en Equans is de beheerder van de laadpassen.
Ik heb het niet geprobeerd, maar ik vermoed dat je op die manier de sessie zou kunnen starten. Bv. als je de pas niet bij je hebt. Het moet zeker niet, ik gebruik gewoon de pas. De app gebruik ik alleen om laadsessies en de kosten ervan terug te kijken, want het is een draak van een app.Ibriboy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:40:
Iemand die de app Laadpaal App gebruikt en weet wat de optie transactie starten inhoudt als je op een laadpaal klikt? Haalt ie dan alleen de gegevens op als je ooit aan die paal hebt geladen of moet je daarmee daadwerkelijk de laad sessie mee beginnen? Ik heb de Zuid Holland pas van Engie en Equans is de beheerder van de laadpassen.
De Bonnet-app was door de tariefwijziging niet meer aantrekkelijk voor AC-laden, maar nu nog minder doordat alle (ex?) EVbox laadpalen van ENGIE-zuid holland niet meer ondersteund worden..
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
Had in 'nederland' het account aangemaakt en via VPN (met spaans IP) een bundle willen afsluiten maar krijg nog steeds de nederlandse bundels. Kan je vertellen hoe we bij de spaanse bundels komen?gremsems schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:32:
[Afbeelding]
Een VPN op Spanje zetten. Wat zou je dan tegenhouden om voor 25c te laden met Juicepass?
Heb geconcludeerd dat je geen vpn nodig hebt. Even de locatie op je gsm uitzetten en de app vraagt in welk land je bent. Spanje aanklikken en that's it.FTL schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:02:
[...]
Had in 'nederland' het account aangemaakt en via VPN (met spaans IP) een bundle willen afsluiten maar krijg nog steeds de nederlandse bundels. Kan je vertellen hoe we bij de spaanse bundels komen?
Heb zelf een bundel voor een tientje gehaald en ben nog aan het uitzoeken of hij via die bundel laad. Als wel, dan werkt het. Als niet, dan was het 't proberen waard, maar helaas ..
We'll see.
Ah kan inderdaad de juiste bundel bestellen! Kan je ons op de hoogte houden of het goed werkt?gremsems schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:10:
[...]
Heb geconcludeerd dat je geen vpn nodig hebt. Even de locatie op je gsm uitzetten en de app vraagt in welk land je bent. Spanje aanklikken en that's it.
Heb zelf een bundel voor een tientje gehaald en ben nog aan het uitzoeken of hij via die bundel laad. Als wel, dan werkt het. Als niet, dan was het 't proberen waard, maar helaas ..
We'll see.
Heb ik goed begrepen dat je voor een werkende Maingau pas bij Fastned moet wachten op de volgende databaseuitwisseling tussen die twee?
Ja, maar bij mij duurt dat wachten inmiddels al bijna 3 jaar...Basket Kees schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:29:
Heb ik goed begrepen dat je voor een werkende Maingau pas bij Fastned moet wachten op de volgende databaseuitwisseling tussen die twee?
Gelukkig is EnbW voordeliger.
Zo te zien was je bij Inforomu in Villenoy. Ik check altijd eerst chargemap voor ik in Frankrijk ergens probeer te laden. De community opmerkingen daar en de openingstijden zijn erg waardevol. En bij deze staat inderdaad gemeld dat hij doordeweeks tot 1600 open is en in het weekend dicht.Brotuck schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:27:
Wel grappig, denk je een snelle laadpaal gevonden te hebben. Zit hij achter een hek. Frankrijk is raar..
[Afbeelding]
(Met de bruikbare passen ben ik wel eens op het verkeerde been gezet, maar gelukkig bood de gewone debit-card daar uitkomst).
Tja dat was een goede les voor de volgende keer. In dit geval was ik op de Shell kaart afgegaan en daar stond onbekend bij de openingstijden. Terwijl er bij andere laadpalen weer wel de openingstijden stonden. Chargemap is lang niet altijd waardevol in Frankrijk. Want er missen heel veel laadpalen op. Vooral die van clem. Gelukkig was de laadpaal waar naar verwezen werd wel bereikbaar. (Helaas maar max 50 kWh)plips schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:38:
[...]
Zo te zien was je bij Inforomu in Villenoy. Ik check altijd eerst chargemap voor ik in Frankrijk ergens probeer te laden. De community opmerkingen daar en de openingstijden zijn erg waardevol. En bij deze staat inderdaad gemeld dat hij doordeweeks tot 1600 open is en in het weekend dicht.
(Met de bruikbare passen ben ik wel eens op het verkeerde been gezet, maar gelukkig bood de gewone debit-card daar uitkomst).
Prijs 23 cent per kWh
We hebben het mee gemaakt met snelladers in Amiens, Chartres en Bourges (3 stuks). Steeds bij autodealers, met name Nissan. Ten Zuid-oosten van Reims zitten de dealers niet achter hekken, maar daar is dan maar weer één snellader en de overige AC-laders. (In de Morvan spraken we hybride rijder uit Normandië die ook een full electric zei te hebben, maar daarmee niet door Frankrijk durfde te rijden).Brotuck schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:27:
Wel grappig, denk je een snelle laadpaal gevonden te hebben. Zit hij achter een hek. Frankrijk is raar..
[Afbeelding]
Nog niet meegemaakt, maar ik gok dat ik dan gewoon de wegenwacht (of, in mijn geval, Hyundai service of verzekering service) zou bellen. En wellicht dat dan de wegenwacht met een mobiele lader komt:Eiríkr schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:29:
Is iemand al eens gestrand zonder stroom en hoe los je dat op?
https://nos.nl/regio/utre...e-auto-s-in-regio-utrecht
Net zoals mensen die stranden zonder brandstof (en dat komt nog wel eens voor): de wegenwacht bellen en ze komen met een mobiele snellader (Bjorn Nyland had daar niet al te lang geleden nog een video van) of ze komen met een sleepauto om je bij de dichtsbijzijne lader te droppen.Eiríkr schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:29:
Is iemand al eens gestrand zonder stroom en hoe los je dat op?
Overigens is stranden zonder brandstof/energie niet goedkoop: In Nederland is het niet perse strafbaar om zonder brandstof of energie te komen staan maar je kan mogelijk een bekeuring krijgen voor 'onnodig stilstaan op de vluchtstrook". In Duitsland is dit zelfs zonder meer strafbaar.
het beste antwoord is dus: gewoon niet doen.
Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine
In Frankrijk is het ook strafbaar op de autostrade (andere wegen weet ik niet).Dutchess_Nicole schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:44:
[...]
Net zoals mensen die stranden zonder brandstof (en dat komt nog wel eens voor): de wegenwacht bellen en ze komen met een mobiele snellader (Bjorn Nyland had daar niet al te lang geleden nog een video van) of ze komen met een sleepauto om je bij de dichtsbijzijne lader te droppen.
Overigens is stranden zonder brandstof/energie niet goedkoop: In Nederland is het niet perse strafbaar om zonder brandstof of energie te komen staan maar je kan mogelijk een bekeuring krijgen voor 'onnodig stilstaan op de vluchtstrook". In Duitsland is dit zelfs zonder meer strafbaar.
het beste antwoord is dus: gewoon niet doen.
En als je op de tolweg in panne valt, dan zijn het enkel de diensten van de tolweg die mogen slepen of helpen, en die zijn duur!
De facturen van laadsessies uit de vakantie druppelen nog wat na. Daar zat een on aangename verrassing tussen: € 138,66 incl voor 26,53 kWh.
Factuur van Energievanons voor roaming op een Allego paal in DK.
Ik heb Energievanons via de klantenservice verantwoordelijk gehouden voor de factuur en om uit te zoeken van hier mis is gegaan. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat Allego € 5,22 rekent voor een kWh-tje.
Backoffice is van evc-net.
Iemand ervaren met het betwisten van facturen? En is dit de juiste weg? Ze begonnen me al door te verwijzen terug in de keten, maar daar heb ik voor gepast. Dan blijf ik waarschijnlijk aan de gang en kom ik uiteindelijk toch weer uit bij pasaanbieder.
PS: ja ik had de Smoov pas moeten gebruiken, maar realiseerde me dat pas toen de sessie al was gestart. Niet wetende dat deze factuur eruit zou rollen.
Factuur van Energievanons voor roaming op een Allego paal in DK.
Ik heb Energievanons via de klantenservice verantwoordelijk gehouden voor de factuur en om uit te zoeken van hier mis is gegaan. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat Allego € 5,22 rekent voor een kWh-tje.
Backoffice is van evc-net.
Iemand ervaren met het betwisten van facturen? En is dit de juiste weg? Ze begonnen me al door te verwijzen terug in de keten, maar daar heb ik voor gepast. Dan blijf ik waarschijnlijk aan de gang en kom ik uiteindelijk toch weer uit bij pasaanbieder.
PS: ja ik had de Smoov pas moeten gebruiken, maar realiseerde me dat pas toen de sessie al was gestart. Niet wetende dat deze factuur eruit zou rollen.
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2