Ik heb een hybride, die rijdt in de winter eerder 3,8km per kwh op de snelweg, 100km, daadwerkelijke kwh's, dus incl spanningverlies. Benzine rijd ik 1 op 17 op de snelweg. Bij een benzine prijs van 1,87 momenteel ligt het omslagpunt voor mij op 42ct of minder per kwh dat het goedkoper begint te worden. Ik kan de palen die goedkoper zijn dan 42 ct maar zeer zelden vinden. De meesten zijn rond de 50 cent. Daarbij, als het dicht bij het omslagpunt ligt maar wel eronder ga ik ook niet laden, teveel moeite voor die paar cent. Wordt pas echt interessant als je zoals bij thuis laden gewoon op de helft van de prijs van benzine zit imho.Stefannn schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:50:
[...]
Nou....
Neem openbare AC palen van 0.40euro/kWh of minder. Die zijn echt wel vrij goed te vinden.
Bij 18kWh/100km is dat 7.20euro per 100km, de wat kleinere EV's zijn nog zuiniger.
Benzine kost tegenwoordig rond de 2 euro/liter in de bebouwde kom. Alleen als je auto 3.6liter/100km oftewel 1 op 27 rijdt ben je op benzine zuiniger. In de meeste gevallen echter 2x duurder.
"vergelijkbaar duur" is alleen als je voor 0.80euro zonder abonnement gaat snelladen langs de snelweg maar dat moet je dan weer vergelijken met benzine van 2.30euro of meer.
Thuis laad ik voor ongeveer 0.20euro/kWh of minder, dan ben ik met EV zelfs 4x voordeliger.
Verder wil ik geen nieuwe enorme prijzen-thread starten, maar "vergelijkbaar duur" is gewoon niet waar
Ik weet niet hoe het komt (heb wel een vermoeden), maar hybride auto's rijden elektrisch altijd een stuk onzuiniger dan volledige EV's. Op de snelweg rijd ik momenteel 5,5 km per kWh (bij 1 graad C). Daardoor gaat het omslagpunt flink omhoog t.o.v. jouw berekening.Snuurtje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:34:
[...]
Ik heb een hybride, die rijdt in de winter eerder 3,8km per kwh op de snelweg, 100km, daadwerkelijke kwh's, dus incl spanningverlies. Benzine rijd ik 1 op 17 op de snelweg. Bij een benzine prijs van 1,87 momenteel ligt het omslagpunt voor mij op 42ct of minder per kwh dat het goedkoper begint te worden. Ik kan de palen die goedkoper zijn dan 42 ct maar zeer zelden vinden. De meesten zijn rond de 50 cent. Daarbij, als het dicht bij het omslagpunt ligt maar wel eronder ga ik ook niet laden, teveel moeite voor die paar cent. Wordt pas echt interessant als je zoals bij thuis laden gewoon op de helft van de prijs van benzine zit imho.
[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 27-01-2026 10:01 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Snuurtje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:34:
[...]
Ik heb een hybride, die rijdt in de winter eerder 3,8km per kwh op de snelweg, 100km, daadwerkelijke kwh's, dus incl spanningverlies. Benzine rijd ik 1 op 17 op de snelweg. Bij een benzine prijs van 1,87 momenteel ligt het omslagpunt voor mij op 42ct of minder per kwh dat het goedkoper begint te worden. Ik kan de palen die goedkoper zijn dan 42 ct maar zeer zelden vinden. De meesten zijn rond de 50 cent. Daarbij, als het dicht bij het omslagpunt ligt maar wel eronder ga ik ook niet laden, teveel moeite voor die paar cent. Wordt pas echt interessant als je zoals bij thuis laden gewoon op de helft van de prijs van benzine zit imho.
Dat wist ik eigenlijk niet,pmiddeld schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:59:
[...]
Ik weet niet hoe het komt (heb wel een vermoeden), maar hybride auto's rijden elektrisch altijd een stuk onzuiniger dan volledige EV's. Op de snelweg rijd ik momenteel 5,5 km per kWh (bij 1 graad C). Daardoor gaat het omslagpunt flink omhoog t.o.v. jouw berekening.
Daarmee trek ik voor mezelf wel de conclusie dat ik "hybride als best of both worlds" (elektrisch woon/werk en brandstof vakantie) niet onderschrijf.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
En daarnaast, als je niet gaat laden ivm teveel moeite of duurder, waarom heb je dan een PHEV?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ook dat is een beetje mijn conclusie van wat ik hier lees...Puppetmaster schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:27:
En daarnaast, als je niet gaat laden ivm teveel moeite of duurder, waarom heb je dan een PHEV?
Mijn zoon heeft een PHEV en heeft een laadpaal op de oprit en op het bedrijf. Dat is geen moeite en niet duur.
Maar als je van publiek laden afhankelijk bent is "elke keer inpluggen voor 30km extra range" en dan ook nog eens tegen bijna dezelfde kosten als benzine niet echt aantrekkelijk.
Anyway... ik houd het hierbij .... >> laadpalen, laadpassen en providers.......
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Klopt, die verlaging was er trouwens al langer dan een week geleden (ik denk minimaal 2 weken).krakendmodem schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:00:
Ik kom er per vandaag achter dat dat tarieven in Friesland bij Total Energies met 4 cent per kwh zijn verlaagd. Ergens in de afgelopen week zal die prijs wel aangepast zijn. De website van total geeft nog 44 cent per kwh aan, dus begrijp even niet waar die 2 cent extra ineens vandaan komt. (die greenflux belasting van 2 cent is ook nooit weer aandacht aan besteed volgens mij). https://totalenergies.nl/elektrisch-rijden/vind-laadpunt
Was 46 cent, is nu 42 cent als ik de prijs omreken door het totaalbedrag (inc btw) te delen door aantal geladen kwh's. MTC tankpas, dus prijs aan de paal zonder opslag per kwh.
In Leeuwarden is weekend-snelladen nog steeds veel goedkoper, maar puur voor het gemak laad ik hier af en toe nog wel in de straat (gelukkig vrij gunstige TotalEnergies-Greenflux paal), dus ben blij met weer eens een verlaging.
Total Energies is in mijn ogen wat verwarrend bezig, misschien kan iemand het uitleggen?
Je hebt bijvoorbeeld in Leeuwarden gewone TotalEnergies palen, maar dus ook TotalEnergies-Greenflux palen. In de officiële app (TotalEnergies Europe) toont hij ook NIET de TE-Greenflux palen. Total Energies noemt op hun eigen site op andere pagina's weer Charge Assist als officiële app. Die heb ik het afgelopen halfjaar dan ook gebruikt, prima app en voor deze paal tot voor kort voordeligste tarief (€0,44) van alle laadapps.
Nu is dat dus weer eens veranderd. Bij de TE-Greenflux palen hier, laadt ik nu met zowel de Electroverse als Tesla app het voordeligst (beide €0,42). De site van TotalEnergies noemt nu voor Friesland echter €0,40/kWh incl BTW, zoals @krakendmodem noemde. Ik vraag me af met welke officiële CPO pas/app het voor dat tarief te vinden is.
PS @krakendmodem de door jouw genoemde kaart https://totalenergies.nl/charge-europe-laadapp toont wel alle laadpalen, maar als je een aanklikt werkt het hier niet (blijft hangen op loading), is dit bij jou ook? Verder toont die kaart meerdere niet bestaande laadpalen in mijn directe omgeving.
Dan hebben ze ook nog deze kaart: https://chargingservices.totalenergies.com/nl/find-a-charger, maar die toont dan weer niet de TotalEnergies-Greenflux palen...
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2