[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 241 ... 244 Laatste
Acties:

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:38
Kameelstok schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:00:
[...]

En dit is dus exact de reden dat de EU laadpaal tarieven moet reguleren, bijvoorbeeld door een prijs API verplicht te stellen. Ik kwam recent bij een hotel nog een 11 kW paal tegen die een schandalige 1,07 euro/kWh + kleefboete na 4 uur bleek te kosten, aldus de gare app van de aanbieder. Wat de prijs was via mijn eigen pasjes (o.a. ANWB) heb ik niet kunnen achterhalen.
Dat zal niet gaan gebeuren
Er is geen enkele reden om dit te reguleren
Hooguit dat de zichtbaarheid van de tarieven wel verder gereguleerd gaat worden maar dat kan nooit gelden voor semi publieke palen zoals die van dat hotel.

In het hotel heeft alles een andere prijs dan daar om de hoek

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 31-12-2025 23:02 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:30
[...]

En dit is dus exact de reden dat de EU laadpaal tarieven moet reguleren, bijvoorbeeld door een prijs API verplicht te stellen. Ik kwam recent bij een hotel nog een 11 kW paal tegen die een schandalige 1,07 euro/kWh + kleefboete na 4 uur bleek te kosten, aldus de gare app van de aanbieder. Wat de prijs was via mijn eigen pasjes (o.a. ANWB) heb ik niet kunnen achterhalen.
Voor de actuele bezetting van een snellader komt er in 2026 wel de verplichting om dit publiek te maken via een app of site, maar de tarieven valt gewoon onder de vrije concurrentie. Misschien dat er ooit iets komt als een maximum prijs net zoals dat voor de brandstof in Belgie geldt, heb ik wel eens gelezen.

Verder is elke aanbieder verplicht de prijs kenbaar te maken, zoniet gewoon klagen bij de ACM en zeker niet laden bij zo'n aanbieder. Laders bij hotels zou ik sowieso altijd voorzichtig zijn.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:57
boyette schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:02:
[...]

Hooguit dat de zichtbaarheid van de tarieven wel verder gereguleerd gaat worden maar dat kan nooit gelden voor semi publieke palen zoals die van dat hotel.

In het hotel heeft alles een andere prijs dan daar om de hoek
Deze paal was geen eigendom van het hotel maar van een kleinere speler. Het hotel kon mij ook niets vertellen over de kosten.

De EU werkt onder het fit for 55 programma al aan regulatie maar dat gaat zoals met alles binnen de EU tergend langzaam. Als de prijs duidelijk op de paal staat / voor aanvang wordt vermeldt is het snel gedaan met de extreem dure palen.

Ik zie de nachtelijke kleeftarieven ook graag verdwijnen. Ik ga om 3 uur snachts echt de auto niet verzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Kameelstok op 31-12-2025 23:21 ]

• boyette
Kameelstok schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:20:
[...]

Deze paal was geen eigendom van het hotel maar van een kleinere speler. Het hotel kon mij ook niets vertellen over de kosten.

De EU werkt onder het fit for 55 programma al aan regulatie maar dat gaat zoals met alles binnen de EU tergend langzaam. Als de prijs duidelijk op de paal staat / voor aanvang wordt vermeldt is het snel gedaan met de extreem dure palen.

Ik zie de nachtelijke kleeftarieven ook graag verdwijnen. Ik ga om 3 uur snachts echt de auto niet verzetten.
Ja dat kan wel zo zijn
Maar het staat op het terrein van het hotel en dat maakt het een semi publieke paal

Anders kan je in elke app gewoon vooraf het tarief zien

Overigens transparantie van tarieven maakt ze nog niet lager

Dit geldt ook bijv voor campings en vakantieparken en bedrijfsterreinen met besloten parkeerterreinen

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 31-12-2025 23:23 ]

• PeterZ(on)
Kameelstok schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:20:
[...]
Als de prijs duidelijk op de paal staat / voor aanvang wordt vermeldt is het snel gedaan met de extreem dure palen.

En welke prijs van de 162 aanbieders moet er dan op komen te staan? Want als je de CPO prijs erop zet en jij laadt met een andere aanbieder klopt het weer niet. Gaat dus niet gebeuren lijkt mij.

Kleeftarieven hebben ook de aandacht van de EU heb ik begrepen want die zijn echt belachelijk in de nacht.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:26
PeterZ(on) schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:24:
[...]

En welke prijs van de 162 aanbieders moet er dan op komen te staan? Want als je de CPO prijs erop zet en jij laadt met een andere aanbieder klopt het weer niet. Gaat dus niet gebeuren lijkt mij.

Kleeftarieven hebben ook de aandacht van de EU heb ik begrepen want die zijn echt belachelijk in de nacht.
Klagen kan in een ander topic: Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Overigens niet specifiek voor jou Peter, meer voor de laatste reacties in dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door RodeVre op 01-01-2026 00:54 ]

• PeterZ(on)
Nou ik ben toch zeker niet degene die klaagt.

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:26
PeterZ(on) schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 00:53:
[...]

Nou ik ben toch zeker niet degene die klaagt.
Eens, ik heb mijn post aangepast

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:53

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Heeft iemand het al eens onderzocht wat er nodig is om een ‘tweakers’ laadpas op te zetten?

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• boyette
BehindCorner schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:57:
Heeft iemand het al eens onderzocht wat er nodig is om een ‘tweakers’ laadpas op te zetten?
daar komt heel wat bij kijken om een MSP op te zetten.
is een complete BV met personeel en je zult ook contracten met CPOs moeten gaan afsluiten

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:27
Snuurtje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:41:
Ben redelijk nieuw in laadpas en laadpaal land. Laatst voor het eerst bij een semi publieke paal geladen. Weet iemand met welke pas je bij overheidsterreinen het goedkoopst kan laden? Mijn werkgever (RWS) zegt dat het laden 45ct incl btw zou zijn. Vattenfall Incharge rekende 53ct incl btw. Heb hen vervolgens gemaild om eens te vragen hoe ik vooraf deze kosten had kunnen weten. Dit is hun reactie:

***members only***

Best belachelijk imho, ik ken eigenlijk geen enkele andere dienst / product die ik kan afnemen waarbij het op geen enkele manier mogelijk is om vooraf te kosten te achterhalen.
Probeer te achterhalen welke cpo/msp de paal geplaatst heeft. Een laadpas daarvan zal normaal het goedkoopst zijn.

Zoals Peter al aangeeft, het tarief op de paal (bij snelladers zie ik dat al) zal van de cpo zijn en niet van de tientallen laadpassen.

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:30
Zjanzjak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:45:
[...]

Die app bestaat eigenlijk niet. Is ook altijd de 1 million dollar question in dit topic.
Go Charge heeft een poging gewaagd, is alleen voor NL trouwens, en zo zijn er meerdere apps die het 'proberen' maar elke keer weer is de conclusie dat het het toch niet is.
Dus... heb meerdere apps op je telefoon. ;)
Ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik binnen 5 minuten wel het goedkoopste tarief kan uitvogelen in een aantal apps die ik dan check.
Ja precies, dus toch nog altijd niets veranderd sinds het item van Hachy in Kassa 5 jaar geleden. Kamerlid die zwaaide met de ACM dreiging. Weinig van terecht gekomen dus.. weer typisch voorbeeld van de hedendaagse slagkracht en competentie van onze overheidsfunctionarissen.. zucht.

Kunnen niets anders doen dan de vraag blijven stellen/terugzien. Dank iig (y)
boyette schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:20:
[...]

je kan paypal kiezen en daar je bankrekening aan koppelen

dan betaal je gewoon direct via de bank uiteindelijk als je geen paypal saldo hebt
Ja idd zag die mogelijkheid ook. Though geen big tech, toch weer een Amerikaanse tussenpartij. Erg jammer geen directe koppeling met banken.

• boyette
IngamerX schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Ja precies, dus toch nog altijd niets veranderd sinds het item van Hachy in Kassa 5 jaar geleden. Kamerlid die zwaaide met de ACM dreiging. Weinig van terecht gekomen dus.. weer typisch voorbeeld van de hedendaagse slagkracht en competentie van onze overheidsfunctionarissen.. zucht.

Kunnen niets anders doen dan de vraag blijven stellen/terugzien. Dank iig (y)

[...]

Ja idd zag die mogelijkheid ook. Though geen big tech, toch weer een Amerikaanse tussenpartij. Erg jammer geen directe koppeling met banken.
Dat is gewoon gemakzucht waarom iets zelf inrichten als dat ook simpel kan zonder kosten

Maar welke bank heb je dan?

Want er is wss nog een directe oplossing via je eigen bank

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-01 10:50
[...]

Heel raar dit soort praktijken. Je moet toch vantevoren weten wat je gaat betalen...

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:25
Snuurtje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:48:

Heel raar dit soort praktijken. Je moet toch vantevoren weten wat je gaat betalen...
Je koopt iets, dan heb je als koper ook een 'onderzoeksplicht', als je daar vanaf ziet, of niet aan kunt voldoen (om welke reden dan ook) is het je eigen keuze (en risico) om daar te laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-01 10:50
Peter-036 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Je koopt iets, dan heb je als koper ook een 'onderzoeksplicht', als je daar vanaf ziet, of niet aan kunt voldoen (om welke reden dan ook) is het je eigen keuze (en risico) om daar te laden.
Ja je kan kiezen om helemaal niet te laden. Maar kan jij andere producten of diensten noemen waarbij hetzelfde geld? Dat je geen enkele optie hebt om vooraf de prijs te achterhalen? Dat dat hierbij niet kan blijft iets aparts.

Je zou toch zeggen: Ik ken de prijs die de semi publieke paal zelf rekent. Vattenfall kan mij hun standaard opslag vertellen, dan kan ik het zelf uitrekenen. Maar zelfs dat kunnen ze niet.

• PeterZ(on)
Snuurtje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Ja je kan kiezen om helemaal niet te laden. Maar kan jij andere producten of diensten noemen waarbij hetzelfde geld? Dat je geen enkele optie hebt om vooraf de prijs te achterhalen? Dat dat hierbij niet kan blijft iets aparts.

Je zou toch zeggen: Ik ken de prijs die de semi publieke paal zelf rekent. Vattenfall kan mij hun standaard opslag vertellen, dan kan ik het zelf uitrekenen. Maar zelfs dat kunnen ze niet.
Dit onderwerp is hier tot vervelens toe besproken, hiervoor is een draadje waar je je ongenoegen kunt uiten. Dus graag daar verder en niet hier. Dank. Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

• janne_nl
Semi publiek...een plek.waar dus niet iedereen kan komen/kopen. Dat zal nooit gereguleerd worden.

Voor elke publieke paal kun je jn de laadpasapp opzoeken wat je betaald.

En reguleren....kunnen we nu helemaal niets alleen? We hebben al regels zat toch.

Een verplichte API zie ik nog wel wat in.

• boyette
Snuurtje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:44:
[...]

dat kan niet want er is niet altijd een standaard opslag

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

boyette schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:02:
[...]

Dat vind ik een vreemde opmerking.
Dus je zou het ook ok vinden dat de prijzen van benzine niet op de pomp staan, dat die online nauwelijks te vinden zijn en dat als je met een ING pas betaalt het opeens 20% meer kost als wanneer je met een Rabobank pas betaalt?

Signatures zijn voor boomers.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PeterZ(on) schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:24:
[...]

Dan moet de aanbieder van de laadpas zijn tarieven openbaar maken. Van elke laadpaal waar hij een contract mee heeft.
Dat is echt niet lastig of teveel gevraagd.

• boyette
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Dat vind ik een vreemde opmerking.
Dus je zou het ook ok vinden dat de prijzen van benzine niet op de pomp staan, dat die online nauwelijks te vinden zijn en dat als je met een ING pas betaalt het opeens 20% meer kost als wanneer je met een Rabobank pas betaalt?
Dat heeft er niets mee te maken.

Pomp = publiek

Dit gaat hier over semi-publiek

Dus een pomp in de haven waar alleen personeel bij kan komen geen passanten

• boyette
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Dan moet de aanbieder van de laadpas zijn tarieven openbaar maken. Van elke laadpaal waar hij een contract mee heeft.
En zelfs dat lost het probleem niet op
Want sommige tarieven wijken daar dus weer van af..

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
boyette schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Dat heeft er niets mee te maken.

Pomp = publiek

Het heeft er inderdaad niets mee te maken, maar het gaat in het beginsel om het verkopen van een dienst (laden) zonder duidelijk kenbaar te maken wat het gaat kosten. Het boeit dus eigenlijk zo niet zo waar die paal staat en wie 'm mag gebruiken.

Neem bijvoorbeeld een hotel. Het laden is enkel toegankelijk voor gasten, maar dan nog lijkt het me vrij normaal dat het hotel ook een plicht heeft om gasten te informeren over de kosten daarvan. Publiek of semi-publiek maakt wat mij betreft niets uit.

En zoals het dan vaker gaat in zo'n opkomende markt waar zaken slecht worden geïmplementeerd door de spelers in die markt, zorgt onze regelgeving er dan maar voor dat het alsnog op een wenselijke manier gebeurt.

Have you tried turning it off and on again?

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:03
Lichte prijsaanpassing bij Vattenfall in de Gelderland concessie. Zit nu op 0,36ct . OVO heeft die prijs correct overgenomen overigens.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fiorano schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:29:
Lichte prijsaanpassing bij Vattenfall in de Gelderland concessie. Zit nu op 0,36ct . OVO heeft die prijs correct overgenomen overigens.
36 cent

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:16
In Noord-Brabant ook een verlaging met iets meer dan één cent. Van 33,8 ct/kWh naar 32,56 ct/kWh voor de oudere palen, en van 47,41 ct/kWh naar 46,13 ct/kWh voor de palen die vanaf 2024 zijn geplaatst.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

boyette schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Dat rijmt niet helemaal met een laadpaal bij een hotel waar ook klanten mogen laden. Klanten zijn derden, geen personeel, daar moet je tarieven voor beschikbaar stellen. En ik vind dat dat wettelijk geregeld moet worden.
Nee, het argument "maar het is semi-publiek" gaat niet op. Datzelfde hotel komt er ook niet mee weg om geen prijzen voor hun kamers te publiceren en bij afrekenen te zeggen "oh, je hebt een ING bankpas? Dan is dat 20% toeslag op de prijs die we je nu communiceren en oh je kamer was om 8 uur nog niet beschikbaar dus dan rekenen we nog bedrag x per minuut extra".

• Peter-036
Maar die hogere kosten bij een laadpaal worden er bij op gezet door de MSP/uitgever van jouw pasje.
Hoe moet de CPO weten met welke pas jij gaat laden?
Overigens weten 'ze' bij de receptie van een hotel meestal niet van wie de laadinfrastructuur is, en wanneer ze dat wel weten, hoeveel extra administratie is er nodig om per MSP te kunnen vertellen wat de eventuele opslag is.
Nog afgezien van het werk om een dergelijke database up to date te houden, dat lukt kennelijk ook niet alle MSP's snel genoeg.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Peter-036
[...]

• janne_nl
Dat doet die ook, alleen waar de eigenaar van de paal zegt dat hij niet zichtbaar mag zijn in de app laat de app niet niet zien wat het tarief is.

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 12:18
Nu bij mijn nieuwe Tesla het jaartje gratis superchargen er op zit, kom ik er achter dat de overdagtarieven fors verhoogd zijn in vergelijking met vorig jaar. Nu laad ik meestal thuis, maar staat er in januari weer een wintersport op de planning.

Zijn er ondertussen alternatieven (al dan niet met een maandabonnement) die ik beter kan gebruiken richting Oostenrijk, of blijft met die prijsverhogingen Tesla alsnog de goedkoopste?

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:18
Heb OVO nu ook geactiveerd, komende maanden ben ik gebonden aan openbare laadpalen in Zuid-Holland en Overijssel en dan is het Light abonnement met 10% korting best oke :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:02
--Christiaan-- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:29:
Nu bij mijn nieuwe Tesla het jaartje gratis superchargen er op zit, kom ik er achter dat de overdagtarieven fors verhoogd zijn in vergelijking met vorig jaar. Nu laad ik meestal thuis, maar staat er in januari weer een wintersport op de planning.

Zijn er ondertussen alternatieven (al dan niet met een maandabonnement) die ik beter kan gebruiken richting Oostenrijk, of blijft met die prijsverhogingen Tesla alsnog de goedkoopste?
Het belangrijkste is om eerst na te gaan welke aanbieders goed vertegenwoordigd zijn langs de route. Met een Tesla (en een Tesla-abonnement neem ik aan?) is Supercharging waarschijnlijk nog steeds goedkoop. Ionity (goedkoop, maar ook populair in het wintersportseizoen), EnBW (vaak rustiger, goede kwaliteit) en Electra (Frankrijk) kun je onderzoeken. Voor Zwitserland, Oostenrijk zit ik niet goed in de materie, daar kom ik nauwelijks tot nooit. TIWAG misschien?

Electra werkt inmiddels samen met FastNed en Ionity. Je krijgt met een abonnement dus soms ook korting bij de andere aanbieders (niet enorm, maar het scheelt zo'n 10 cent).

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 02-01-2026 10:55 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Peter-036
Dat hebben ze (meestal) al wel gedaan, op hun eigen website of in hun eigen app, of het volledig up to date houden (te-)veel moeite is is dan de volgende vraag.
Maar deze 'discussie' is meer op z'n plaats in Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

• boyette
Maasluip schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:32:
[...]

Dat rijmt niet helemaal met een laadpaal bij een hotel waar ook klanten mogen laden. Klanten zijn derden, geen personeel, daar moet je tarieven voor beschikbaar stellen. En ik vind dat dat wettelijk geregeld moet worden.
Nee, het argument "maar het is semi-publiek" gaat niet op. Datzelfde hotel komt er ook niet mee weg om geen prijzen voor hun kamers te publiceren en bij afrekenen te zeggen "oh, je hebt een ING bankpas? Dan is dat 20% toeslag op de prijs die we je nu communiceren en oh je kamer was om 8 uur nog niet beschikbaar dus dan rekenen we nog bedrag x per minuut extra".
Het hotel publiceert die prijzen wel
Die staan vaak aangegeven bij de receptie of in het boekje op de kamer of op de website.

• boyette
In Brabant cent goedkoper nu 28 cent
Ovo issue van 1 januari is ook verholpen

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 12:18
Pr088 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Het belangrijkste is om eerst na te gaan welke aanbieders goed vertegenwoordigd zijn langs de route. Met een Tesla (en een Tesla-abonnement neem ik aan?) is Supercharging waarschijnlijk nog steeds goedkoop. Ionity (goedkoop, maar ook populair in het wintersportseizoen), EnBW (vaak rustiger, goede kwaliteit) en Electra (Frankrijk) kun je onderzoeken. Voor Zwitserland, Oostenrijk zit ik niet goed in de materie, daar kom ik nauwelijks tot nooit. TIWAG misschien?

Electra werkt inmiddels samen met FastNed en Ionity. Je krijgt met een abonnement dus soms ook korting bij de andere aanbieders (niet enorm, maar het scheelt zo'n 10 cent).
Dank! Heb inderdaad een SC-abonnement (die heb je automatisch gratis als je Tesla rijdt), dus in Duitsland zo te zien om en nabij de 50 ct/kWh.

Electra net bekeken, maar bij Ionity en Fastned 64 ct, wel bij hun eigen palen 39 ct, maar die zijn er maar erg weinig op de route, dat is niet handig qua flexibiliteit.

Ionity-abbo van 11,99 per maand is ook 39 ct. Dat lijkt me dan voor nu het goedkoopst, of zijn er nog andere plekken waarmee je Ionity onder de 39 ct krijgt?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
boyette schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Het hotel publiceert die prijzen wel
Die staan vaak aangegeven bij de receptie of in het boekje op de kamer of op de website.
Post hier een link naar een hotel website waarop het laadtarief is aangegeven.
Eéntje maar, dan geloven we je.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Alstu
In samenwerking met Valk Energy beschikt de parkeergarage van Van der Valk Hotel Utrecht over 12 elektrische oplaadpunten.

De kosten zijn €0,60 per KWH

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lastig discussiëren zo als we selectief gaan reageren om toch een punt te maken. Lekker boeiend allemaal of het op de hotelwebsite staat van een willekeurig hotel.

Have you tried turning it off and on again?

• PeterZ(on)
Ik had in oktober in Frankrijk een overnachtingshotel op het oog met een aantal laadpalen, zelfs een popup op de site, maar geen prijzen erbij. Een email verstuurt met de vraag hoe of wat, geen antwoord. Later nog een reminder gestuurd maar is ook nooit beantwoord. Dus niet geboekt maar gekozen voor een ander hotel. Zo simpel kan het zijn, geen prijs/antwoord is dus een andere aanbieder nemen want keus genoeg. :)

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:44
--Christiaan-- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:29:

Check ook even het meer gebruikelijke topic hiervoor; Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:19
ASW1 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:49:
[...]

voor mij persoonlijk boeit het niet; per definitie laad ik niet bij hotel (uitgezonderd waar Tesla laders staan). Ik ga liever laden in de buurt liever via snellader waarvan prijzen bekend zijn. Al 2x meegemaakt dat ondanks de prijs die hotel aangeeft een andere (lees hogere) afrekening uiteindelijk volgt. ook niet altijd duidelijk over kleef tarieven bij hotels

[ Voor 8% gewijzigd door hopiconjo op 02-01-2026 14:23 ]

• krakendmodem
  • Laatst online: 18:34
De energiebelasting op elektricteit is dus verwerkt in de prijzen, deze is namelijk met 1,2 cent gedaald: https://vandebron.nl/blog...asting-en-netbeheerkosten

Totalenergies heeft de website (uiteraard) nog niet aangepast: https://totalenergies.nl/elektrisch-rijden/vind-laadpunt
Er klopt ook weinig van die 0,44 cent (Friesland), ondanks alle greenflux-tax drama zie ik nog steeds 46 cent per kwh afgetikt worden op de laadpas (in 2025). Tsja, zakelijke laadpas; dus m'n werkgever ligt er niet wakker van..

Ik verwacht eigenlijk dat total dan ook de prijzen met grofweg 1,2 cent laat zakken; tot zover is dit nog niet aangepast, dan zou ik de auto vannacht even moeten opladen om te zien of dit is aangepast.

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:03
En dat scheelt je bij OVO nu 2ct, zal in de afronding zitten 👌🏻

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:03

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

IngamerX schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:06:
[...]

Aha

Ik moet zeggen, niet bepaald duidelijk aangegeven, maar moest nog een keer op de pas drukken en toen kon ik alsnog mijn betaalpas selecteren.

Kan dus wel via google pay (en met apple ongetwijfeld ook apple pay). Maar hier gedwongen om mijn betaalinformatie langs big tech te halen en afhankelijkheid van. Vind ik nogal vreemd dat je daartoe gedwongen wordt als je via debet wil betalen.

Heb iig ook alvast de ANWB besteld (y)

Maar wil er nog een paar, kan ze dan gewoon in de auto leggen. Daarover gesproken; welke app gebruiken jullie voor het inzien van de tarieven van verschillende aanbieders voor laadpalen? Is er 1 app aan te raden waarmee gemakkelijk kan worden ingezien wat welke aanbieder in rekening brengt?

Nu verscheidene geprobeerd;
- anwb, shell recharge, charge map; tonen alleen tarieven van eigen netwerk
- tap electric; lijke wel wat vergelijkingsmateriaal te tonen, maar alleen in combinatie met abonnementen bij de verschillende aanbieders
ik had goede ervaringen met charge assist, daar kon ik meerdere passen in zetten, en dan liet hij tarieven zien, helaas werkt dat bij mij niet meer, maar je kunt het proberen, ook vond ik het fijn dat ik daarin de laadsnelheid over tijd kon zien (ampera e dus geen app)

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:02
--Christiaan-- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Dank! Heb inderdaad een SC-abonnement (die heb je automatisch gratis als je Tesla rijdt), dus in Duitsland zo te zien om en nabij de 50 ct/kWh.

Electra net bekeken, maar bij Ionity en Fastned 64 ct, wel bij hun eigen palen 39 ct, maar die zijn er maar erg weinig op de route, dat is niet handig qua flexibiliteit.

Ionity-abbo van 11,99 per maand is ook 39 ct. Dat lijkt me dan voor nu het goedkoopst, of zijn er nog andere plekken waarmee je Ionity onder de 39 ct krijgt?
Electroverse heeft een 11,99 abonnement waarmee je ook 39 ct Ionity haalt in Nederland en in Duitsland (dacht ik) ook 39 ct. Electroverse vermeldt dat je 45% korting krijgt. Voordeel hiervan is dat je ook een laadpas hebt op plaatsen waar de verbinding niet zo lekker is. Bij Ionity moet je altijd de app gebruiken.

Ik zou je ook echt adviseren om naar EnBW te kijken als alternatief voor Ionity. Ionity is zo populair dat je waarschijnlijk in laadfiles komt te staan. EnBW is een grote Duitse speler en heeft een abonnement voor 5,99 (46 cent per kWh) en 11,99 (39 cent per kWh). Als je een abonnement afsluit krijg je ook een gratis laadpas thuisgestuurd in NL.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Electroverse heeft een 11,99 abonnement waarmee je ook 39 ct Ionity haalt in Nederland en in Duitsland (dacht ik) ook 39 ct. Electroverse vermeldt dat je 45% korting krijgt. Voordeel hiervan is dat je ook een laadpas hebt op plaatsen waar de verbinding niet zo lekker is. Bij Ionity moet je altijd de app gebruiken.
Ionity heeft ook een laadpas en zelfs gratis bij een abo.

• JSD00
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:38
Voor de Volvo-rijders onder ons: Volvo heeft een nieuw aanbod waarbij je voor 30% korting kunt laden bij aangesloten laadpartners. Kost 10 euro per maand. Meer info is hier te vinden: https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl/tariffs

Wat vinden jullie? Is dit een aantrekkelijk aanbod?

• Zsub
  • Laatst online: 22:20
JSD00 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:05:
Voor de Volvo-rijders onder ons: Volvo heeft een nieuw aanbod waarbij je voor 30% korting kunt laden bij aangesloten laadpartners. Kost 10 euro per maand. Meer info is hier te vinden: https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl/tariffs

Ja ziet er wel ok uit denk ik? Ik heb een Audi pro abo voor 17/mnd, met de drie vier keer CH-NL en vv halen we dat er makkelijk uit.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Flexiilex schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:24:
[...]

Ik heb exact hetzelfde, je zou gewoon de supercharger moeten kunnen gebruiken. Leasemaatschappij stuurt factuur naar je werkgever. Tenzij je leasemaatschappij dat niet geregeld heeft met de superchargers maar ik heb ook een losse laadpas buiten de leasemaatschappij om en laad alsnog bij de superchargers zonder mn pas te koppelen
Mag in mijn geval niet. SuC's moeten via persoonlijke creditcard betaald worden en dan via MTC gedeclareerd worden. Brandstofkosten gaan niet via LM (zal waarschijnlijk een kostenbesparing zijn, want neem aan dat een LM dat niet gratis doet)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pdidi schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:51:
[...]

Mag in mijn geval niet. SuC's moeten via persoonlijke creditcard betaald worden en dan via MTC gedeclareerd worden. Brandstofkosten gaan niet via LM (zal waarschijnlijk een kostenbesparing zijn, want neem aan dat een LM dat niet gratis doet)
MTC doet het ook niet gratis hoor. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:30
Ik heb een Volvo laadpas zonder abonnement (BE) en die is overal duurder dan andere aanbieders. D’Ieteren laadpas lijkt me de voordeligste te zijn zonder abo. Of je betaalt gewoon het tarief van de aanbieder zelf.

Enkel snelladen:
Fastned
Volvo 80 cent
EDI 73 cent
Fastned 73 cent

Ionity
Volvo 74 cent
EDI 69 cent
Ionity 69 cent

Gabriëls (lokale aanbieder)
Volvo 91 cent
EDI 71 cent
Gabriëls 48 cent

[ Voor 35% gewijzigd door Tomovich op 04-01-2026 08:36 ]

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 20:16
JSD00 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:05:

Als je veel laadt bij een of meerdere van die vier aanbieders kan het aantrekkelijk zijn. Dit zijn de abonnementen die op dit moment een tiental automerken via DCS (Digital charging Solutions) aanbieden voor eigenaars. Gratis in het eerste jaar (althans bij Mini en BMW, ik weet niet of dat bij Volvo ook zo is), en daarna voor rond een tientje per maand korting bij Vattenfall, BP, Shell en Ionity.
Kijk wel eerst of het tarief wel voordelig is voor jou. Vattenfall is via DCS bijvoorbeeld 37ct/kWh, terwijl in sommige provincies het tarief met de eigen laadkaart van Vattenfall lager is.

[ Voor 10% gewijzigd door Of-Aaargh op 04-01-2026 09:25 ]

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:45
[...]

Met resultaat dat iedereen bij Fastned gaat laden ipv bij SuC’s.

Dat lijkt me geen kostenbesparing :)

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
Blommie01 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Klopt, dat doe ik dus ook. Laden bij een snellader is bijna nooit nodig, maar toch...

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
@pdidi heb jij de MTC pas kunnen invoeren in de MTC app?
Ik krijg "onbekend of onjuist kaartnummer".

Of werk dat alleen voor tankpassen en niet voor laadpassen?

• pdidi
  • Niet online
[...]

Bedrijf voorziet in thuis laadpunt. Alleen als je niet thuis kan laden mag er structureel van snelladers gebruik worden gemaakt.

• pdidi
  • Niet online
djiedjee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:11:
@pdidi heb jij de MTC pas kunnen invoeren in de MTC app?
Ik krijg "onbekend of onjuist kaartnummer".

Of werk dat alleen voor tankpassen en niet voor laadpassen?
Ik heb geen MTC pas, maar een Shell Recharge pas beheerd door MTC (een NL-TNM pas, genoemd naar het voormalige New Motion). Ik heb die pas idd wel kunnen toevoegen in de MTC App, maar kan helaas niet in Tesla app

• pdidi
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:47:
[...]

MTC doet het ook niet gratis hoor. ;)
Ik vermoed wel goedkoper

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:35
[...]

Bedankt voor de tip! Dat scheelt veel declaratiegedoe. Nu nog een overzichtje van alle niet-SuC snelladers en als onderdeel van de routeplanning.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:52
[...]

Sorry dat ik het zeg maar dit is echt de grootste onzin die er is. Die mogelijkheid was er niet eens met suC’s en is er pas 3 maanden oid. Niet alle laadpassen kunnen mog
Toegevoegd worden. Kost allemaal zoveel gedoe met handmatig declareren. Blijkbaar willen ze dat je liever duurder laad bij een fastned dan direct via een SuC, want wie laad er nou bij een fastned als je ineen Tesla rijd..

Bij een SuC laden werkt ook helemaal niet? Ik zou persoonlijk zelf gewoon er lekker gaan laden niemand die er naar om kijkt namelijk. Je betaalt tenslotte zelf ook om in de auto te kunne rijden

[ Voor 11% gewijzigd door Flexiilex op 04-01-2026 10:42 ]

• pdidi
  • Niet online
Flexiilex schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Sorry dat ik het zeg maar dit is echt de grootste onzin die er is. Die mogelijkheid was er niet eens met suC’s en is er pas 3 maanden oid. Niet alle laadpassen kunnen mog
Toegevoegd worden. Kost allemaal zoveel gedoe met handmatig declareren. Blijkbaar willen ze dat je liever duurder laad bij een fastned dan direct via een SuC, want wie laad er nou bij een fastned als je ineen Tesla rijd..
Lees mijn post hierboven. Er wordt altijd thuis geladen. En zoals je weet betalen zakelijke MSP's niet de prijs die een consument betaald bij bv Fastned.
Ook geen idee waar je het over hebt dat iets pas 3 maanden kan

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 04-01-2026 10:42 ]

• Blommie01
mv_ak schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Bedankt voor de tip! Dat scheelt veel declaratiegedoe. Nu nog een overzichtje van alle niet-SuC snelladers en als onderdeel van de routeplanning.
Graag gedaan…

En hier nog een: zo goed als alle tankstations langs de snelweg hebben tegenwoordig een of meerdere snelladers. Kun je nog kiezen ook :) Heb je geen navigatie meer nodig…. ;)

• Flexiilex
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Lees mijn post hierboven. Er wordt altijd thuis geladen. En zoals je weet betalen zakelijke MSP's niet de prijs die een consument betaald bij bv Fastned.
Ook geen idee waar je het over hebt dat iets pas 3 maanden kan
Ik snap dat het thuisladen normaal is (logisch) bij mij ook. Maar je gaat mij niet vertellen dat ze met een MTC pas ongeveer 30 cent per pWh korting krijgen want zoveel duurder is fastned ongeveer dacht ik

Edit: SuC hier in de buurt is nu 40 cent per pWh en dat is nog duur (09:00 tot 21:00). De rest van de uren is het 29 cent. Bij dezelfde Fastned hier in de buurt kost het 74 cent en ook als de 400 en 300 kWh snelladers vol zijn dan betaal je dat ook voor de 150 kWh snelladers. Je gaat mij niet vertellen dat ze zoveel korting krijgen

[ Voor 23% gewijzigd door Flexiilex op 04-01-2026 10:48 ]

• pdidi
  • Niet online
Flexiilex schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Ik snap dat het thuisladen normaal is (logisch) bij mij ook. Maar je gaat mij niet vertellen dat ze met een MTC pas ongeveer 30 cent per pWh korting krijgen want zoveel duurder is fastned ongeveer dacht ik
Je hebt mijn post denk ik niet gelezen. Bedrijf staat gebruik van snel laders alleen toe als je niet thuis kan laden. De enige uitzondering zijn SuC's (vanwege prijs), maar die moet je dan handmatig declareren (wat dus eigenlijk nooit hoeft vanwege thuis laadpaal die door bedrijf is geleverd)

• Flexiilex
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Je hebt mijn post denk ik niet gelezen. Bedrijf staat gebruik van snel laders alleen toe als je niet thuis kan laden. De enige uitzondering zijn SuC's (vanwege prijs), maar die moet je dan handmatig declareren (wat dus eigenlijk nooit hoeft vanwege thuis laadpaal die door bedrijf is geleverd)
Heb ik wel gelezen maar vind t bijzonder. Hoe kan je nou verplichten om alleen bij SuC’s te laden en dan alles zelf moeten voorschieten en daarna handmatig declareren

Maak het je medewerkers nog moeilijker om ergens te komen.. Bijzondere regeltjes als je het mij vraagt. Thuisladen gaat voor, snap ik, maar maak het allemaal niet zo moeilijk je betaald er tenslotte zelf ook voor maar goed. Dat is mijn mening

[ Voor 11% gewijzigd door Flexiilex op 04-01-2026 10:52 ]

• pdidi
  • Niet online
Flexiilex schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Heb ik wel gelezen maar vind t bijzonder. Hoe kan je nou verplichten om alleen bij SuC’s te laden en dan alles zelf moeten voorschieten en daarna handmatig declareren

Maak het je medewerkers nog moeilijker om ergens te komen.. Bijzondere regeltjes als je het mij vraagt. Thuisladen gaat voor, snap ik, maar maak het allemaal niet zo moeilijk je betaald er tenslotte zelf ook voor maar goed. Dat is mijn mening
Eens als je idd geen thuis laadpaal hebt. Maar als je die wel hebt en niet meer dan 300km per dag hoeft te rijden, dan kom je toch nooit bij een snellader? Ik kom daar alleen in het buitenland en dan moet ik het zelf betalen, dus pak ik sowieso de goedkopere SuC's wat ook nog eens het beste werkt met Tesla's navi

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 04-01-2026 10:58 ]

• Blommie01
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Eens als je idd geen thuis laadpaal hebt. Maar als je die wel hebt en niet meer dan 300km per dag hoeft te rijden, dan kom je toch nooit bij een snellader? Ik kom daar alleen in het buitenland en dan moet ik het zelf betalen, dus pak ik sowieso de goedkopere SuC's wat ook nog eens het beste werkt met Tesla's navi
Ik laad regelmatig even bij een SuC of andere snellader als ik ruim op tijd op een afspraak ben en er een in de buurt is. Dan is hij weer vol als ik vertrek.
Flexiilex schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Helemaal mee eens. Ik weiger dat soort dingen ook. Ik schiet niets voor wat gewoon op een nette manier geregeld kan worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Blommie01 op 04-01-2026 11:02 ]

• pdidi
  • Niet online
Blommie01 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Ik laad regelmatig even bij een SuC of andere snellader als ik ruim op tijd op een afspraak ben en er een in de buurt is. Dan is hij weer vol als ik vertrek.
Ook als je een thuis laadpaal hebt? Dan maak je denk ik wel veel km's per dag. Zelfs mijn MY SR RWD is genoeg om in deze kou 250km per dag te rijden

• Blommie01
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Ook als je een thuis laadpaal hebt? Dan maak je denk ik wel veel km's per dag. Zelfs mijn MY SR RWD is genoeg om in deze kou 250km per dag te rijden
Ik heb gewoon een laadpaal thuis. Dat is trouwens mijn paal en niet van mijn baas. Hij betaalt alleen de backoffice.

Ik rijd regelmatig 500-600 km per dag. En dan moet ik onderweg wel laden met mijn MY AWD.

Maar als ik soms laat thuis ben en de volgende dag weer vroeg op pad moet laad ik hem onderweg ook nog even tot 80% bij de laatste SuC die ik tegenkom of Fastned voordat ik de snelweg af ga. Dan laad ik ‘s nachts thuis de laatste 20% en kan ik ‘s morgens vroeg weer vol weg.

• pdidi
  • Niet online
Blommie01 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Ik rijd regelmatig 500-600 km per dag.
Wow, dat soort km's komen in ons bedrijf niet voor. Dan is het wel logisch als daar andere snellaad regelingen voor zijn ja

• Flexiilex
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Zeker waar, maar toch.. Toen iedereen benzine reed boeide het niemand wat je deed of waar je tankte als t maar zo min mogelijk bij de snelweg is.
Met een EV kan dat gewoon soms niet anders, zeker als je naar een klant ver weg moet o.i.d.

• pdidi
  • Niet online
Flexiilex schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Zeker waar, maar toch.. Toen iedereen benzine reed boeide het niemand wat je deed of waar je tankte als t maar zo min mogelijk bij de snelweg is.
Met een EV kan dat gewoon soms niet anders, zeker als je naar een klant ver weg moet o.i.d.
Zelfs in het benzine tijdperk: met een Shell pas kun je alleen automatisch declareren bij..... Shell. Andere mocht wel, maar dan gedoe met handmatig declareren

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 04-01-2026 11:17 ]

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:40
De laadpassendiscussie hoort hier natuurlijk niet thuis, al heb ik er wèl moeite mee dat energiemaatschappijen en pasleveranciers ermee wegkomen om zóveel opslag op de kWh prijs te drukken. Dan is het ook makkelijk "korting" geven natuurlijk. En er is natuurlijk geen enkele energiemaatschappij die z'n opslag gaat verlagen als zijn concurrenten dat óók niet doen. Misschien ben ik een zuurpruim, maar er gaat ongetwijfeld wetgeving komen die laadkosten transparanter moet maken, maar nét genoeg schraapruimte biedt aan loopholes voor energiemaatschappijen en pasleveranciers. Ik snap overigens dat apparatuur en real estate terugverdiend moet worden. En dan hebben wij met onze Tesla's nog een gunstig alternatief ...

[ Voor 4% gewijzigd door nerovectra op 04-01-2026 11:21 ]

• Flexiilex
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Zelfs in het benzine tijdperk: met een Shell pas kun je alleen automatisch declareren bij..... Shell. Andere mocht wel, maar dan gedoe met handmatig declareren
Maar dan heb je t weer over bedrijven die 1 pas kiezen en dus 1 tankstation, daar vind ik ook wat van.. Lekker altijd opzoek naar een shell of een tango als je wilt tanken.. maar goed, weinig opties nu dan handmatig declareren dus, vermoed dat tesla wel snel meer pasjes zal toevoegen

• pdidi
  • Niet online
Flexiilex schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:18:
[...]
.. vermoed dat tesla wel snel meer pasjes zal toevoegen
Omdat ik geen ervaring heb met het gebruik van een laadpas als betaalmiddel in de Tesla app: Welke prijs rekent Tesla dan als je met een Tesla bij een SuC laadt?

• Flexiilex
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Omdat ik geen ervaring heb met het gebruik van een laadpas als betaalmiddel in de Tesla app: Welke prijs rekent Tesla dan als je met een Tesla bij een SuC laadt?
Dat verschilt per locatie en tijd dat je aankomt maar zoals ik zei (post hierboven) is een locatie bij mij in de buurt tussen 09:00 en 21:00 40 cent en daar buiten 29 cent. Locatie iets verderop nu 40 cent en anders 28 of 33 cent

• Blommie01
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Dat is variabel. Maximaal 39ct volgens mij op drukke momenten. Er buiten een stuk lager.

• pdidi
  • Niet online
Blommie01 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Dat is variabel. Maximaal 39ct volgens mij op drukke momenten. Er buiten een stuk lager.
Ook voor @Flexiilex Mijn vraag was niet volledig: Tesla rekent dus geen hogere prijs als je met een laadpas betaald?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Ook voor @Flexiilex Mijn vraag was niet volledig: Tesla rekent dus geen hogere prijs als je met een laadpas betaald?
Nee, voor zover ik weet niet, alleen de laadpas(leverancier) kan (en doet waarschijnlijk ook) een toeslag erop zetten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• pdidi
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Nee, voor zover ik weet niet, alleen de laadpas(leverancier) kan (en doet waarschijnlijk ook) een toeslag erop zetten.
Enig idee hoeveel die toeslag is? Andersom is het wel duidelijk. Dit is de prijs die je bij Shell Recharge betaald via Tesla MultiPass
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ez_Y68Xu5MrAYRlky4taIE-L1XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JoBt2YJR9w3fPbQAcu5o5aDB.png?f=fotoalbum_large
En dit is de prijs bij hetzelfde station met een Shell Recharge laadpas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNMN4I21Q17ptO70oiNKT92hR5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5pMEYjr9lj3afopr6jpGvTlo.png?f=fotoalbum_large

• Blommie01
ZeRoC00L schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Dat doen ze denk ik niet hoor. De zakelijk laadpas heeft al een maandelijks abonnement. van een paar euro per maand. Van het laden worden dan de werkelijke kosten doorgerekend.

• ZeRoC00L
  • Niet online
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Enig idee hoeveel die toeslag is? Andersom is het wel duidelijk. Dit is de prijs die je bij Shell Recharge betaald via Tesla MultiPass
Hangt van je laadpasaanbieder af hoeveel die erop zet.
Zie nu bijvoorbeeld bij de Tesla SUC in de buurt in de tesla App 41 cent, en in mijn laadpas app 61 cent. Dus best een flinke opslag. Gebruik het zelf sporadisch. Zoals iemand al eerder aangaf, declareren kost mij, mijn manager en de financiele afdeling ook weer tijd (dus geld) dus in de praktijk denk ik dat het weinig uitmaakt
Blommie01 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Dat doen ze denk ik niet hoor. De zakelijk laadpas heeft al een maandelijks abonnement. van een paar euro per maand. Van het laden worden dan de werkelijke kosten doorgerekend.
Jawel hoor, zie mijn tekst hierboven.

[ Voor 21% gewijzigd door ZeRoC00L op 04-01-2026 11:52 ]

Volg je bankbiljetten

• Blommie01
ZeRoC00L schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Zie nu bijvoorbeeld bij de Tesla SUC in de buurt in de tesla App 41 cent, en in mijn laadpas app 61 cent. Dus best een flinke opslag. Gebruik het zelf sporadisch. Zoals iemand al eerder aangaf, declareren kost mij, mijn manager en de financiele afdeling ook weer tijd (dus geld) dus in de praktijk denk ik dat het weinig uitmaakt

[...]

Jawel hoor, zie mijn tekst hierboven.
Ik las het inderdaad. Apart dat ze dit doen als je ook al een maandelijks abonnement voor een pas hebt. Die zakelijke passen zijn niet gratis.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Blommie01 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Ik las het inderdaad. Apart dat ze dit doen als je ook al een maandelijks abonnement voor een pas hebt. Die zakelijke passen zijn niet gratis.
Er is vaak geen opslag als je gebruik maakt van de 'eigen' laadpalen van de laadpasaanbieder, bij andere laadpalen betaal je eigenlijk altijd wel een roaming toeslag. De laadpasleveranciers eten graag van twee walletjes.....

Volg je bankbiljetten

• pdidi
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Zie nu bijvoorbeeld bij de Tesla SUC in de buurt in de tesla App 41 cent, en in mijn laadpas app 61 cent. Dus best een flinke opslag. Gebruik het zelf sporadisch. Zoals iemand al eerder aangaf, declareren kost mij, mijn manager en de financiele afdeling ook weer tijd (dus geld) dus in de praktijk denk ik dat het weinig uitmaakt.
Ik zie dat het nog veel erger kan met bv de Eneco laadpas. Dan betaal je bij een SuC altijd 69ct, dus ook tijdens daluren. Als de SuC prijs dan 28ct is, is dat dus 246% hoger !

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:11
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Ik zie dat het nog veel erger kan met bv de Eneco laadpas. Dan betaal je bij een SuC altijd 69ct, dus ook tijdens daluren. Als de SuC prijs dan 28ct is, is dat dus 246% hoger !
+ nog een start tarief. Afgelopen zomer in frankrijk kon ik voor 17 a 18 cent laden. Ik gebruik de suc eigenlijk alleen tijdens vakanties en dan declareer ik het 2 keer per jaar ofzo. Ik heb ook eneco pas maar dat rendement gun in ze niet

• Blommie01
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Net gewandeld en nu ff bakkie bij (toevallig) een van der Valk. Ik laad hem dan direct bij de SuC even vol. Hoef ik dat thuis niet meer te doen.

• Zjanzjak
nerovectra schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:16:
De laadpassendiscussie hoort hier natuurlijk niet thuis,
Ehm, jawel.

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
nerovectra schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:16:
al heb ik er wèl moeite mee dat energiemaatschappijen en pasleveranciers ermee wegkomen om zóveel opslag op de kWh prijs te drukken.
Ja? Ik niet. Omdat ik er niets aan kan doen en als ik moet/wil laden dan moet ik de prijs betalen die geldt.
Uiteraard zorg ik er meestal wel voor dat ik zo goedkoop mogelijk laad. Kwestie van 1 minuutje ff uitzoeken.
Vind ik het fijn dat ik dan heel soms best veel moet betalen? Neuh, maar zie mijn levensmotto hieronder.
Jouw woorden. ;) Doe als ik en hanteer mijn levensmotto 'Het is. zoals het is'.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:40
Zjanzjak schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Ehm, jawel.

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

[...]

Ja? Ik niet. Omdat ik er niets aan kan doen en als ik moet/wil laden dan moet ik de prijs betalen die geldt.
Uiteraard zorg ik er meestal wel voor dat ik zo goedkoop mogelijk laad. Kwestie van 1 minuutje ff uitzoeken.
Vind ik het fijn dat ik dan heel soms best veel moet betalen? Neuh, maar zie mijn levensmotto hieronder.

[...]

Jouw woorden. ;) Doe als ik en hanteer mijn levensmotto 'Het is. zoals het is'.
Mijn bijdrage kwam oorspronkelijk uit het Tesla 3/Y forum, vandaar de off-topic melding.

Maar jij checkt prijzen en probeert zo goedkoop mogelijk te laden. Daarmee help je enigszins druk op de prijzen uit te oefenen, en dat is naar mijn idee precies zoals het zou moeten werken. Ik kan gelukkig thuis laden, maar als je afhankelijk bent van openbaar laden en Jan en alleman accepteert "klakkeloos" € 0,85 per kWh, dan heb je indirect behoorlijk nadeel en energiemaatschappijen onnodig voordeel.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
Weekje Zeeland gedaan, huisje met laadpaal genomen en dat werkte prima. Ecotap paal, helaas slecht te zien wat de tarieven her en der zijn, dus lekker met de Shell pas geladen, dan weet je zeker welke prijs je krijgt. In eerste instantie stond laadpaal in storing, maar even simpel de alamat uit en aan en paal deed het weer. Helaas wel na 4 uur blokkeringstarief met de Shell pas, maar er was loadbalancing, dus kon lekker op 13-14kW laden en in die 4 uur zat er weer ruimschoots voldoende in.

Gezien we vandaag weg wilde en ik nog even wilde laden, maar we ook nog wat wasjes te drogen hadden in de condensdroger, de paal gebruikt bij het niet bezette huisje tegenover ons. Daar schoot die meteen naar 22kW, top! Helaas was de LB daar blijkbaar niet goed afgesteld, want na 7kWh klapte die paal eruit en deed niks meer O-) Hopelijk was alleen de Alamat afgeslagen. Dus maar tussen de droogjes door geladen :+

22kW optie is eigenlijk best fijn. Paar dagen terug in Brugge anderhalf uur aan de paal gestaan en dan toch bijna 40% erbij. Ideaal.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 14:36
Hallo,
Ik heb om me een beetje in te lezen en voor te bereiden dit topic (2022 is oud genoeg) en het Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa topic doorgelezen om in ieder geval niet als een kip zonder kop op pad te gaan.

Ik heb sinds juni een elektrische auto ((fat)e-tron 50) en hiermee heb ik in de 15000km die ik gereden heb vooral thuis geladen.
De paar keer dat ik wel ergens anders heb geladen is vooral probleemloos bij snelladers geweest van fastned en tesla. Vooral Tesla is voor de gezichtsuitdrukkingen leuk om te doen, moet regelmatig over varkensruggetjes tussen de palen staan als het geen v4 is waarbij het lijkt alsof ik vooruitschiet tegen de paal :P

Nu is met het koudere weer bestemmingsladen iets wat ik vaker "moet" doen. Dit gaat zolang er niemand mee gaat ook vrij probleemloos. Meestal als ik een 2e keer moet aansluiten zijn er anderen bij die hun eerste elektrisch rijden ervaring meekrijgen, waarbij dat dan wel jammer is voor de eerste indruk.

Nu is er tot dusver 1 plek waar ik constant laadproblemen heb en dat is op de Q-park van wildlands, vanuit groningen(gemeente eemsdelta) naar emmen is niet echt een snellaadplek op de route behalve met een uitstapje op de A7 of een shell recharge halverwege, waarop laden ter plekke wel lekker zou zijn.

Nu heb ik van de 6 keer maar 2 keer het laden gestart gekregen naar een laadpalen shuffle en pasjesdans en dan op maar 3kw (zal wel 1fase 13A zijn geweest, kan ik niet echt terug vinden) de andere keren is het mij niet gelukt. De andere 4 keren is het mij niet gelukt om het laden hier gestart te krijgen. Vaak wordt hij al rood bij het aanbieden van de pasjes (anwb, electroverse en shell recharge). Ik steek de stekkers altijd eerst in de auto, dan de laadpaal en vervolgens houd ik het pasje voor de lezer. SomS knippert hij rood, soms wordt hij blauw (laden) maar geeft de auto aan geen spanning aanwezig (geel lampje).

Nu heb ik voor de grap en om ervaring op de doen een ronde met diverse laadpalen/aanbieders en combinatie van pasjes gedaan. Waarbij ik afgezien van een keer de stekker uit de laadpaal trekken en er weer in stoppen geen problemen ondervonden en start alles normaal en op 11kw.

Nou heb ik hier vaker vragen over een specifieke paal/locatie voorbij zien komen en ben dan elke keer verbaast dat er altijd iemand is die daar ook ervaring mee heeft of tips voor die paal/locatie heeft. Nu ben ik vooral nieuwsgierig of er meer mensen zijn die ervaringen hebben met deze palen en dacht dus ineens ik gooi hem hier eens in het topic

Google map locatie

• Zjanzjak
nerovectra schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:07:
Mijn bijdrage kwam oorspronkelijk uit het Tesla 3/Y forum, vandaar de off-topic melding.
Aha.
Maar jij checkt prijzen en probeert zo goedkoop mogelijk te laden. Daarmee help je enigszins druk op de prijzen uit te oefenen, en dat is naar mijn idee precies zoals het zou moeten werken.
Ik hou van Heinz ketchup en controleer, wanneer ik het weer moet kopen, de AH, Jumbo en PLUS app. Dus als ik dat doe dan komt er druk op de prijs? Excuus maar ik ga niet echt mee in je mening.
maar als je afhankelijk bent van openbaar laden en Jan en alleman accepteert "klakkeloos" € 0,85 per kWh, dan heb je indirect behoorlijk nadeel en energiemaatschappijen onnodig voordeel.
Ehm ja, wat wil je dan? De barricades op? Ik ben lid van de VER, in de hoop dat zij het elektrisch rijden in Nederland nog een stukje beter kunnen maken. Ik stem ook altijd links van het spectrum in de hoop dat daar misschien het verschil kan zitten (maar ik maak mij geen illusies). Ik hoop iig altijd wel maar niet meer dan dat en tot de tijd van verandering er is, of komt, accepteer ik simpelweg de huidige situatie.
Dus... het is, zoals het is.
Ik kan mij er zo NIET druk om maken. :)

• Peter-036
@bassiexp Als je vanuit de Eemsdelte over Stadskanaal rijdt, vind je opzij van de rondweg in Emmen achter de Shell een T-Electric lader die volgens Electroverse tot 300kW gaat.
En volgens Electroverse is er tegenover Wildlands op de parking Willinkweg een Equans 11kW AC lader, maar die is mij (nog) niet opgevallen, dus of die er echt staat?

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:08
Verwijderd. Verkeerde topic.

[ Voor 94% gewijzigd door RemySoeters op 04-01-2026 19:19 ]

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dan kan deze ook weg… :)

[ Voor 50% gewijzigd door Plucky op 04-01-2026 19:23 ]

• boyette
bassiexp schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:38:
Hallo,
Ik heb om me een beetje in te lezen en voor te bereiden dit topic (2022 is oud genoeg) en het Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa topic doorgelezen om in ieder geval niet als een kip zonder kop op pad te gaan.

Ik heb sinds juni een elektrische auto ((fat)e-tron 50) en hiermee heb ik in de 15000km die ik gereden heb vooral thuis geladen.
De paar keer dat ik wel ergens anders heb geladen is vooral probleemloos bij snelladers geweest van fastned en tesla. Vooral Tesla is voor de gezichtsuitdrukkingen leuk om te doen, moet regelmatig over varkensruggetjes tussen de palen staan als het geen v4 is waarbij het lijkt alsof ik vooruitschiet tegen de paal :P

Nu is met het koudere weer bestemmingsladen iets wat ik vaker "moet" doen. Dit gaat zolang er niemand mee gaat ook vrij probleemloos. Meestal als ik een 2e keer moet aansluiten zijn er anderen bij die hun eerste elektrisch rijden ervaring meekrijgen, waarbij dat dan wel jammer is voor de eerste indruk.

Nu is er tot dusver 1 plek waar ik constant laadproblemen heb en dat is op de Q-park van wildlands, vanuit groningen(gemeente eemsdelta) naar emmen is niet echt een snellaadplek op de route behalve met een uitstapje op de A7 of een shell recharge halverwege, waarop laden ter plekke wel lekker zou zijn.

Nu heb ik van de 6 keer maar 2 keer het laden gestart gekregen naar een laadpalen shuffle en pasjesdans en dan op maar 3kw (zal wel 1fase 13A zijn geweest, kan ik niet echt terug vinden) de andere keren is het mij niet gelukt. De andere 4 keren is het mij niet gelukt om het laden hier gestart te krijgen. Vaak wordt hij al rood bij het aanbieden van de pasjes (anwb, electroverse en shell recharge). Ik steek de stekkers altijd eerst in de auto, dan de laadpaal en vervolgens houd ik het pasje voor de lezer. SomS knippert hij rood, soms wordt hij blauw (laden) maar geeft de auto aan geen spanning aanwezig (geel lampje).

Nu heb ik voor de grap en om ervaring op de doen een ronde met diverse laadpalen/aanbieders en combinatie van pasjes gedaan. Waarbij ik afgezien van een keer de stekker uit de laadpaal trekken en er weer in stoppen geen problemen ondervonden en start alles normaal en op 11kw.

Nou heb ik hier vaker vragen over een specifieke paal/locatie voorbij zien komen en ben dan elke keer verbaast dat er altijd iemand is die daar ook ervaring mee heeft of tips voor die paal/locatie heeft. Nu ben ik vooral nieuwsgierig of er meer mensen zijn die ervaringen hebben met deze palen en dacht dus ineens ik gooi hem hier eens in het topic

Google map locatie
Die palen in de dierentuin zijn vaak kapot

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
Ik zie nog nergens (in de laadapps) nieuwe prijzen voor SGZH 1.0 en 2.0. Jullie al wel gezien?
Pagina: 1 ... 241 ... 244 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2