[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 234 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:42
rajackar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:32:
Vorige week heb ik de vraag in het thuis laad topic gesteld maar dat was misschien ook niet de juiste plaats dus ik probeer het even hier.
Ik heb een thuis laadpaal die ik altijd met een pas van de lease maatschappij heb gebruikt. Nu ga ik een eigen auto rijden. Er moet dan dus ook een pas komen maar klopt het dat daar dus ook een abbo bij moet?
Het voelt een beetje gek om een abbo te moeten hebben om aan mijn eigen paal te kunnen laden.
De stroom komt via de VvE en we betalen ook al voor het beheer van de palen.
“Moeten” is in deze een lastig woord.
Als je zelf een thuislaadpaal door een installateur laat installeren heb je geen enkel abonnement nodig.
Echter….
Er zijn handige aanbieder geweest (of nog steeds) die een laadpaal in een soort abonnement constructie aanbieden. Dan zit je inderdaad aan dit soort kosten vast.
Soms is het nog wel te verdedigen, voor lease contracten regelen ze de facturering. Ook dan vind ik het pure uitbuiting want dat is gewoon een automatisch systeem.
Kortom….. het is zeer zeker geen must.
Ik zou flink gaan bellen om er vanaf te komen. Dat zal nog niet makkelijk zijn. De aanhouder wint.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:33
@rajackar Als de VVE 'uitbater' van die laadpalen is, zou je bij hen een laadpas moeten (kunnen) regelen.
Hoe werd tot nog toe de stroom betaald? Als het jouw eigen laadpaal is, was het dan niet ook 'jouw stroom'?
Als de VVE de stroomrekening voor de laadpalen betaalt, kun je daar vragen welke laadpassen geaccepteerd worden, en uit die lijst(?) de goedkoopste kiezen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:33
Vorige week heb ik de vraag in het thuis laad topic gesteld maar dat was misschien ook niet de juiste plaats dus ik probeer het even hier.
Ik heb een thuis laadpaal die ik altijd met een pas van de lease maatschappij heb gebruikt. Nu ga ik een eigen auto rijden. Er moet dan dus ook een pas komen maar klopt het dat daar dus ook een abbo bij moet?
Het voelt een beetje gek om een abbo te moeten hebben om aan mijn eigen paal te kunnen laden.
Navragen bij je VVE-bestuur of -beheerder. Je leasepas was een 'sleutel' c.q. betaalpas voor de laadpaal om te registreren wie laadt en wie betaalt. Hoe doen andere privérijdende VVE-leden (je buren) dit? Waarschijnlijk kun je wel een token of een RFID pas krijgen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-10 15:09
Even wat vragen, heb je de laadpaal zelf betaald?
Staat deze laadpaal op jou eigen parkeerplek of hoort die parkeerplek bij de "openbare" ruimte van het complex?
Of heeft de VVE de installatie in gang gezet en betaald?

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:42
PeterZ(on) schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:19:
[...]

Inmiddels zelf de oplossing gevonden. :) Ben niet zeker wat nu precies de oorzaak was maar waarschijnlijk iets met de rechten of het weergeven van meldingen, die heb ik nu aangepast en de app gedwongen gestopt. Nu is het abo geactiveerd en een bevestiging via de email ontvangen. Benieuwd of het onderweg allemaal blijft werken maar we gaan het zien.
Heb jij hem inmiddels op visa? En werkt dat goed?
Tot nog toe heb ik hem op Mastercard van ing en dat gaat goed.
Voor vakanties probeer ik echter alles op wise te doen. Enerzijds geeft dat goede wisselkoers voor non-euro landen, anderzijds is het dan heel erg makkelijk om te zien “wat de vakantie kost”. Handig dus als de mobilize op de wise-visa zou kunnen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:51
Stefannn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Heb jij hem inmiddels op visa? En werkt dat goed?
Tot nog toe heb ik hem op Mastercard van ing en dat gaat goed.
Voor vakanties probeer ik echter alles op wise te doen. Enerzijds geeft dat goede wisselkoers voor non-euro landen, anderzijds is het dan heel erg makkelijk om te zien “wat de vakantie kost”. Handig dus als de mobilize op de wise-visa zou kunnen.
Ik heb de Visa van de Rabobank gekoppelt staan en het lijkt tot nu toe goed te gaan. Het abo is eraf en ook de laadsessie in Frankrijk van vandaag. Verder nog niet gekeken, ben net bij mijn eerste overnachtingshotel in Frankrijk gearriveerd.

Edit. Net ff gekeken naar de rekening en dat lijkt mij wel goed, afgezien dat het een paar cent meer is dan 35ct. Voorlopig werkt die en dat is wel fijn.

[ Voor 9% gewijzigd door PeterZ(on) op 14-10-2025 18:14 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 234 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2