5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Kun je een aanbieder van AC palen noemen die goedkoper is met eigen app/pas?Pr088 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:35:
[...]
Door het makkelijker te maken vergeten ze je de helft te vertellen. ANWB rekent op AC laadpalen (met Type2 stekker, de doorsnee laadpalen in de straat) het CPO tarief. Op zich prima. Maar kan ook heel duur uitvallen als een laadpaalexploitant een hoog tarief rekent voor laadpasaabieders. Vaak zijn ze met hun eigen laadpas of app goedkoper.
[...]
Sinds de ANWB zijn opslag op het CPO kWh tarief heeft laten vallen voor een hoger starttarief zijn ze voor grotere laadbeurten goedkoper geworden. Tel daar bij op een perfect werkende app. Enige wat je volgens mij kunt besparen is een lager/geen starttarief, waar weer een stuk gemak tegenover staat.
Volgens mij zijn de landelijk toepasbare CPO passen/apps zonder kWh opslag erg zeldzaam geworden.
DC laden is zoals je al noemt een ander verhaal: Ionity biedt bijvoorbeeld via de eigen app een lager kWh tarief, maar dat betaal je met het opgeven van een stukje privacy (laad historie gekoppeld aan een persoon/adres).
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Maar ff een uurtje opladen schiet dan niet echt op want dan worden het dure kWh'tjes, zeker met de alom aanwezige 11kW laders.koboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:44:
[...]
Kun je een aanbieder van AC palen noemen die goedkoper is met eigen app/pas?
Sinds de ANWB zijn opslag op het CPO kWh tarief heeft laten vallen voor een hoger starttarief zijn ze voor grotere laadbeurten goedkoper geworden. Tel daar bij op een perfect werkende app. Enige wat je volgens mij kunt besparen is een lager/geen starttarief, waar weer een stuk gemak tegenover staat.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Vattenfall InCharge, Lidl Plus, Kaufland, Aldi Süd met debitkaart, SGHZ1 en 2 met de Zuid-Holland laadpas... er zijn genoeg laadpalen die goedkoper zijn als je even uitzoekt welke laadpas of app erbij hoort. Vaak is het simpelweg een kwestie van de QR-code op de laadpaal scannen.koboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:44:
[...]
Kun je een aanbieder van AC palen noemen die goedkoper is met eigen app/pas?
Dat je met een trucje zoals OVO Boost Light nog een paar cent goedkoper kunt laden, vind ik persoonlijk minder relevant.
En dat levert ook een korting op op het kWh tarief, met bijvoorbeeld de SGZH1 combinatie?EVMaximizer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:16:
[...]
Vattenfall InCharge, Lidl Plus, Kaufland, Aldi Süd met debitkaart, SGHZ1 en 2 met de Zuid-Holland laadpas... er zijn genoeg laadpalen die goedkoper zijn als je even uitzoekt welke laadpas of app erbij hoort. Vaak is het simpelweg een kwestie van de QR-code op de laadpaal scannen.
Dat je met een trucje zoals OVO Boost Light nog een paar cent goedkoper kunt laden, vind ik persoonlijk minder relevant.
Daarnaast is "simpelweg QR code scannen" ook een risico. Het oplichters gilde heeft deze route al lang geleden ontdekt met een simpel stickertje: geld weg en geen stroom in de auto.....
Nog even een opmerking over de zuid-holland pas: die kun je alleen aanvragen als je in 1 van de deelnemende gemeentes woont/werkt.
Tot slot: even uitzoeken is leuk gezegd. Doe ik ook als ik weet dat ik ergens meerdere malen moet laden, maar voor een enkele laad-sessie besteed ik die tijd liever aan mijn gezin.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Heb een Plugsurf voor int buitenland. En nu een ANWB voor binnen. Ik laad maar een sessie of 10 per jaar, dus die startkosten van 70c accepteer ik wel.
Plugsurf is pay as you go en ANWB werkt met 70c starttarief
We vallen maar meteen met de deur in huis: we hebben besloten om de dienstverlening rond onze laadpassen over te dragen aan EV Company. We gaan dit dus niet meer zelf doen, maar richten al onze energie op dat waar we echt goed in zijn: 100% groene energie in Nederland, zo snel mogelijk.
Wat gebeurt er?
Vanaf 1 oktober 2025 neemt EV Company het beheer van je laadpas van ons over. Dat betekent dat zij gaan zorgen voor het beheer en de service van je laadpas. Waarom we dit doen en wat je hiervan merkt, lees je hieronder.
Waarom we stoppen met onze laadpas
Elektrisch rijden is niet meer weg te denken uit de energietransitie. Maar de markt verandert snel. En wie vooruit wil, moet in de spiegel durven kijken: waar zijn wij goed in, en waar zijn anderen beter in? Onze pas werkt in heel Nederland en op veel plekken in het buitenland, maar steeds meer klanten willen écht overal kunnen laden. Daarom dragen we het beheer van onze laadpassen met een gerust hart over aan EV Company. Dat heeft als voordeel dat je straks bij bijna twee keer zoveel laadpalen kunt laden, dus overal in Nederland en in de rest van Europa. We hebben er alle vertrouwen in dat jij hier als klant alleen maar beter van wordt. En wij? Wij richten ons vol op dat waar we zelf het beste in zijn: onze rol als energieleverancier.
[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 06-08-2025 13:27 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Iedereen in Nederland kan die gewoon aanvragen; er wordt echt niet gecontroleerd of je daadwerkelijk bij IKEA Delft werkt.koboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:54:
[...]
Nog even een opmerking over de zuid-holland pas: die kun je alleen aanvragen als je in 1 van de deelnemende gemeentes woont/werkt.
De proef met kabelgoot tegels is voor de start al omgezet naar "staand beleid". Vanaf het najaar zou je deze aan moeten kunnen vragen.
Gelukkig geeft de gemeente ook de kabelmat gelegaliseerd (dank aan @N3OREJ voor het spotten)
wat is het voordeel van deze app?BarryH schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:51:
En vergeet de bump app niet!
Lagere tarieven bij veel laadpalen wat in de app goed op een kaartje wordt weergegeven
In januari gebruikt in Oostenrijk
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Iedereen in Nederland kan met 140km/h door de bebouwde kom scheuren. Betekent niet dat het mag......EVMaximizer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:26:
[...]
Iedereen in Nederland kan die gewoon aanvragen; er wordt echt niet gecontroleerd of je daadwerkelijk bij IKEA Delft werkt.
Aangeven dan je bij de Ikea in Delft werkt terwijl je dat niet doet is strict genomen fraude.
Laten we er van uit gaan dat de gemeentes een soort van abonnementskosten betalen voor de pas; 50Five is immers niet de laadpaal operator want dat is Equans, en hierdoor zijn er gewoon extra kosten aan de facturatie verbonden. Als die abonnementskosten uit de klauwen lopen kan het zijn dat de gemeentes dit niet meer willen doen met ingang van een nieuwe concessie periode. Door de fraude is dan de boel verstierd voor de mensen die er daadwerkelijk recht op hebben.
Een laadpas alleen verstrekken aan mensen die in een bepaalde regio wonen of werken, komt neer op prijsdiscriminatie. Vergelijk het met meer moeten betalen voor exact dezelfde baguette, alleen omdat je geen Fransman bent. Zo'n constructie zou in andere contexten niet snel geaccepteerd worden.koboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:36:
[...]
Iedereen in Nederland kan met 140km/h door de bebouwde kom scheuren.
Als de voorwaarde is dat je moet wonen of werken in Zuid-Holland, waarom wordt er dan niet gevraagd om een uittreksel van de gemeente of een werkgeversverklaring? Iemand kan bij de aanvraag invullen dat hij bij IKEA werkt, maar dat zegt op zich weinig. Het kan best zijn dat diegene daar op dat moment wél werkte, maar inmiddels niet meer.
En hoe zou jij überhaupt kunnen weten of ik wel of niet bij IKEA Delft heb gewerkt? De betreffende laadpas wordt gewoon gefactureerd op je privé-adres, dus de werkgever staat daar volledig buiten. Als je tante toevallig in een van die deelnemende gemeentes woont, zou het ook niet vreemd zijn dat iemand via haar gebruik probeert te maken van de regeling. Dat hoeft niet per se met kwade bedoelingen te zijn.
Ik vind het daarom wat kort door de bocht om direct over fraude te beginnen. Nergens heb ik gezegd dat mensen actief moeten gaan liegen. Wat ik heb aangegeven, is dat er in de praktijk geen strenge controle lijkt te zijn op het daadwerkelijk wonen of werken in de regio*. Dat kan ook gewoon slaan op iemand die regelmatig naar een klant in die regio moet rijden.
*Dat is precies wat ik bedoel: iedereen kan die laadpas gewoon aanvragen, want hij wordt naar je privé-adres gestuurd, niet naar je werk. Sterker nog, het is niet eens een zakelijke laadpas.
[ Voor 6% gewijzigd door EVMaximizer op 06-08-2025 16:10 ]
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/FraudeFraude is het bedriegen van personen, bedrijven of de overheid. Zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn om een voordeel te behalen ten koste van anderen.
U zei?

Mijn EV (VW ID7) wordt eind november geleverd. Had al een ANWB laadpas voor mijn PHEV, nu heb ik er een Shell laadpas bij besteld. Als ik dit topic zo doorlees moet ik dan vrijwel overal (in NL althans) kunnen laden.
Voor langere ritten ga ik waarschijnlijk het Ionity abbo bij VW zelf afnemen.
Ja, maar om dit direct als fraude te bestempelen, gaat mij echt te kort door de bocht. Wat hier speelt, is in essentie prijsonderscheiding (prijsdiscriminatie): een laadpas die alleen beschikbaar is voor mensen die wonen of werken in een specifieke regio. In Duitsland zijn bedrijven hier in het verleden al eens op aangesproken, als ik me niet vergis.
Of iemand daadwerkelijk in de regio woont of werkt, is op zichzelf niet direct een indicatie van fraude. Er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die een EWE Go-laadpas aanvragen zonder Duits adres, terwijl ze op forums aangeven dat ook gewoon te doen. Zouden we dat dan ook als fraude moeten bestempelen? In beide gevallen gaat het om consumenten die de beperkingen van een aanbod proberen te benutten of omzeilen, maar dat maakt het nog niet automatisch onrechtmatig.
Daarbij is er hier helemaal geen bewijs dat iemand zou hebben gelogen over zijn of haar situatie. Dus om meteen met het vingertje te wijzen, vind ik weinig constructief. Het enige wat ik heb aangegeven, is dat de betreffende laadpas zonder controle gewoon landelijk verzonden wordt. Stel dat je werkt bij IKEA Delft en je zegt de volgende dag je baan op, dan voldeed je op dat moment alsnog formeel aan de voorwaarden. Dat maakt het criterium 'wonen of werken in Zuid-Holland' nogal discutabel en in de praktijk lastig handhaafbaar.
Tot slot: het is niet zo dat gemeenten actief abonnementen betalen. In de meeste gevallen is het de laadpaalexploitant die in ruil voor een concessie laadpalen mag plaatsen. Daarmee probeert de gemeente vooral enige grip te houden op het laadtarief en de spreiding van de infrastructuur, niet om gratis laadpassen te subsidiëren.
Overigens is het Last Mile Solutions die deze laadpas uitgeeft. Dat is ook de MSP achter de EcoTap-laadpas, waarmee je tegen het geldende tarief in Den Haag kunt laden. Die EcoTap-pas rekent het CPO-tarief plus een opslagpercentage. In Den Haag staan de laadtarieven gewoon op de laadpaal vermeld, maar om van dat specifieke tarief gebruik te kunnen maken, heb je dus wel een EcoTap-laadpas nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door EVMaximizer op 06-08-2025 17:45 ]
* Dat er niet gecontroleerd wordt, of dat de pakkans klein is, maakt het niet minder fraude.
* Dat zij iets verkeerds zouden doen, maakt fraude niet opeens verdedigbaar.
Je moet liegen (zaken anders voorstellen dan ze zijn) om de pas aan te kunnen vragen wanneer je eigenlijk niet aan de voorwaarden voldoet. Dat is simpelweg een feit.
Je weet niet waarom deze doelgroep specifiek een lagere prijs krijgt, dat weet ik ook niet. Maar ik weet wel wat commerciële belangen zijn. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een bedrijf, uit de goedheid van hun hart, zomaar korting geeft aan selecte groep mensen op basis van hun werk- of verblijfslocatie. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de betreffende gemeenten de prijs subsidiëren. Inwoners/bedrijven in die gemeenten betalen dan jouw korting. En daar is deel 2 van de definitie: een voordeel behalen ten koste van anderen.
Ik zie niet in waarom dit geen fraude genoemd zou mogen worden.
Dat met die ewe-go passen, net als met de Mobilize Pas is ook gewoon fraude. Er zijn voorwaarden aan een product gesteld, en daar heb je je gewoon aan te houden of er nou actief gecontroleerd wordt of niet. punt.EVMaximizer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:38:
[...]
Ja, maar om dit direct als fraude te bestempelen, gaat mij echt te kort door de bocht. Wat hier speelt, is in essentie prijsonderscheiding (prijsdiscriminatie): een laadpas die alleen beschikbaar is voor mensen die wonen of werken in een specifieke regio. In Duitsland zijn bedrijven hier in het verleden al eens op aangesproken, als ik me niet vergis.
Of iemand daadwerkelijk in de regio woont of werkt, is op zichzelf niet direct een indicatie van fraude. Er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die een EWE Go-laadpas aanvragen zonder Duits adres, terwijl ze op forums aangeven dat ook gewoon te doen. Zouden we dat dan ook als fraude moeten bestempelen? In beide gevallen gaat het om consumenten die de beperkingen van een aanbod proberen te benutten of omzeilen, maar dat maakt het nog niet automatisch onrechtmatig.
Daarbij is er hier helemaal geen bewijs dat iemand zou hebben gelogen over zijn of haar situatie. Dus om meteen met het vingertje te wijzen, vind ik weinig constructief. Het enige wat ik heb aangegeven, is dat de betreffende laadpas zonder controle gewoon landelijk verzonden wordt. Stel dat je werkt bij IKEA Delft en je zegt de volgende dag je baan op, dan voldeed je op dat moment alsnog formeel aan de voorwaarden. Dat maakt het criterium 'wonen of werken in Zuid-Holland' nogal discutabel en in de praktijk lastig handhaafbaar.
Tot slot: het is niet zo dat gemeenten actief abonnementen betalen. In de meeste gevallen is het de laadpaalexploitant die in ruil voor een concessie laadpalen mag plaatsen. Daarmee probeert de gemeente vooral enige grip te houden op het laadtarief en de spreiding van de infrastructuur, niet om gratis laadpassen te subsidiëren.
De Mobilize route is al dichtgezet voor nieuwe klanten (oude komen waarschijnlijk ook nog wel een keer aan de beurt), en wat betreft 50Five wordt er vertrouwd op de eerlijkheid van de klant.
En de pas is trouwens niet voor Zuid Holland inwoners, maar voor die van een specifieke concessie. Den Haag en de Rijn en Bollenstreek vallen er buiten. Ik woon in Leiderdorp, mijn vrouw werkt in den Haag, en we komen dus niet in aanmerking.
Wat betreft het betalen van de abonnementskosten door de gemeentes: ik schreef "stel" om een voorbeeld te geven van hoe een dergelijk iets om zeep geholpen kon worden.
Gemeentes mogen dit gewoon, net zoals ze kortingsbonnen voor LED lampen mogen uitdelen. Niets prijs discriminatie aan.
Daarnaast vind ik het gewoonweg zielig om voor een paar eurocent aan starttarief de situatie anders voor te doen. Als je regelmatig moet laden in de SGZH concessie woon of werk je daar in het algemeen.
Edit:
Wat betreft Last Mile Solutions: dit is een aanbieder van een platform waarop CPO's kunnen aansluiten en biedt ook de mogelijkheid voor een MSP administratie.
Je voorbeeld over den Haag en EcoTap slaat ook als een tang op een varken.
Elke laadpas die het kale CPO tarief rekent brengt de tarieven zoals die op de paal staan in rekening. De gemeente Den Haag heeft GEEN deal met een specifieke laadpas aanbieder, zie ook: https://www.denhaag.nl/nl...n-voor-elektrische-autos/
[ Voor 8% gewijzigd door koboy op 06-08-2025 18:22 ]
Nou ik dacht het niet, ik heb de gegevens bij Mobilze naar waarheid ingevuld. Dat ik geen VIN heb ingevuld is niet frauduleus. Als dat verplicht is hadden ze dat verplicht moeten maken maar dat was niet het geval. Dat het nu wellicht wel verplicht is maakt mijn aanvraag van destijds niet frauduleus.koboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:57:
[...]
Dat met die ewe-go passen, net als met de Mobilize Pas is ook gewoon fraude.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Mooi, maar ik blijf bij mijn standpunt dat er in dit geval sprake is van prijsdiscriminatie. Het is tenslotte niet zo dat mensen met een elektrische auto automatisch tot een financieel kwetsbare groep behoren, zoals bijvoorbeeld bijstandsgerechtigden. Dat er bepaalde fiscale voordelen worden toegekend, is tot daar aan toe. Daar kun je over van mening verschillen.koboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:57:
[...]
Dat met die ewe-go passen, net als met de Mobilize Pas is ook gewoon fraude. Er zijn voorwaarden aan een product gesteld, en daar heb je je gewoon aan te houden of er nou actief gecontroleerd wordt of niet. punt.
Bron Google AI ( Voor de goede orde: ook voor mensen buiten Zuid-Holland biedt LMS alternatieve laadpassen aan. )Prijsdiscriminatie is het vragen van verschillende prijzen voor hetzelfde product of dezelfde dienst aan verschillende klanten, zonder dat er een verschil in kosten is dat die prijsverschillen rechtvaardigt. Dit betekent dat een bedrijf in principe dezelfde service of hetzelfde product aan verschillende klanten aanbiedt, maar toch een andere prijs vraagt, bijvoorbeeld op basis van leeftijd, locatie, of aankoopmoment.
Ik kan goed begrijpen dat sommige mensen ervoor kiezen om een EWE Go-laadpas of een Zuid-Holland-laadpas aan te schaffen, juist om prijsverschillen te vermijden. Een juridische strijd aangaan met een groot bedrijf is voor de meesten simpelweg niet realistisch. Advocatenkosten zijn hoog, en dergelijke bedrijven beschikken zelf vaak over uitgebreide juridische ondersteuning.
Dat mensen daarom via een dienst als 'Huifkar Service' hun laadpas regelen, is wat mij betreft een begrijpelijke reactie.
Wat ik persoonlijk een gemiste kans vind, is dat er in discussies snel wordt geroepen dat iets fraude is, terwijl er nauwelijks wordt stilgestaan bij de kern van het probleem: prijsdiscriminatie bij laadbeurten. Juist daar zou de discussie eigenlijk over moeten gaan, en niet over de vraag of iemand zogenaamd heeft gelogen of een bijbaantje bij de Jumbo in Rotterdam heeft genomen met een nulurencontract, alleen maar om aan een laadpas te komen.
Je had dus een Renault op dat moment?PeterZ(on) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:17:
[...]
Nou ik dacht het niet, ik heb de gegevens bij Mobilze naar waarheid ingevuld. Dat ik geen VIN heb ingevuld is niet frauduleus. Als dat verplicht is hadden ze dat verplicht moeten maken maar dat was niet het geval. Dat het nu wellicht wel verplicht is maakt mijn aanvraag van destijds niet frauduleus.
Nee, was dat verplicht dan?
Zeker weten? Waarom zijn dan de meeste laadpalen in Den Haag van Ecotap?koboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:57:
[...]
De gemeente Den Haag heeft GEEN deal met een specifieke laadpas aanbieder, zie ook: https://www.denhaag.nl/nl...n-voor-elektrische-autos/
Voor mij was het niet meer dan logisch dat ik met een Ecotap-laadpas ook gewoon het laadtarief zou betalen dat op de publieke Ecotap-laadpaal in Den Haag wordt weergegeven.
Als er sprake is van het CPO-tarief plus een opslag, zou ik eigenlijk méér moeten betalen dan het tarief dat op de laadpaal staat vermeld. Dat zou betekenen dat het tarief op de paal zelf al inclusief de opslag is, wat niet strookt met het idee van transparante prijsopbouw. Trouwens wat zijn de laadtarieven in Den Haag duur geworden... € 0,44 per kWh. Vorig jaar was dat nog € 0,30 per kWh ofzo?
[ Voor 7% gewijzigd door EVMaximizer op 06-08-2025 18:36 ]
Op het Duitse forum had iemand melding gemaakt bij de helpdesk dat hij geen nieuwe aanbieding kreeg. Hij gaf daarin ook aan dat hij het VIN uit een Mobilze video had gebruikt. In het antwoord werd daar niet op ingegaan en verklaarde de helpdesk dat er 30 dagen verwerkingstijd zit tussen opzeggen en het opnieuw kunnen boeken van een abo. Dus....
Ik gok volgens de algemene voorwaarden (en omdat je het veld niet blanco kunt houden nu) wel. Een software fout die een bepaalde invoer veld niet forceert betekend niet dat het voor iedereen open staat ....
Dus het al dan niet ondersteunen van niet Renault rijders stond niet in het helpdesk script...PeterZ(on) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:39:
[...]
Op het Duitse forum had iemand melding gemaakt bij de helpdesk dat hij geen nieuwe aanbieding kreeg. Hij gaf daarin ook aan dat hij het VIN uit een Mobilze video had gebruikt. In het antwoord werd daar niet op ingegaan en verklaarde de helpdesk dat er 30 dagen verwerkingstijd zit tussen opzeggen en het opnieuw kunnen boeken van een abo. Dus....
Je gokt, dus je weet het niet. Er zijn zoveel invulformulieren waar alleen vragen met een asterix verplicht zijn en de rest optioneel. Als een winkel iets fout prijst ben ik nog geen dief of fraudeur als ik dat product koop. Het is fraude/diefstal als ik er een sticker met andere prijs op plak. Als Mobilze alleen voor Renault zou zijn hadden ze al lang alle accounts zonder VIN beëindigd, maar het is niet gedaan. Dus.....koboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:43:
[...]
Ik gok volgens de algemene voorwaarden (en omdat je het veld niet blanco kunt houden nu) wel. Een software fout die een bepaalde invoer veld niet forceert betekend niet dat het voor iedereen open staat ....
Dus ik gok omdat ik de algemene voorwaarden niet heb gezien. Jij hebt ze vermoedelijk ook niet gelezen anders had je me er mee om de oren geslagen. Dat de accounts zonder VIN nog niet beëindigd zijn is waarschijnlijk gewoon een kosten/baten analyse. Gebruikers met een Renault maar zonder ingevulde VIN wil je niet tegen de haren instrijken. Kan ook dat er nog gewerkt wordt aan een update mechanisme....PeterZ(on) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:51:
[...]
Je gokt, dus je weet het niet. Er zijn zoveel invulformulieren waar alleen vragen met een asterix verplicht zijn en de rest optioneel. Als een winkel iets fout prijst ben ik nog geen dief of fraudeur als ik dat product koop. Het is fraude/diefstal als ik er een sticker met andere prijs op plak. Als Mobilze alleen voor Renault zou zijn hadden ze al lang alle accounts zonder VIN beëindigd, maar het is niet gedaan. Dus.....
Als iemand zijn laadpunt verkeerd/gratis geconfigureerd heeft mag je daar laden dus.......
Hallo!!
De verschillende opvattingen t.a.v. fraude cq ondeugendheid zijn me zo langzamerhand wel duidelijk. Ik geloof dat alle bijdragers hun zegje gedaan hebben en niet van plan zijn van mening te veranderen.Kunnen we weer leuk over gave trips posten?
[edit]… oeps.. dit is niet het “lange tochten met EV forum”
“Kunnen we het weer over de ondoorgrondelijke logica van laadpalen hebben”?
[ Voor 21% gewijzigd door Stefannn op 06-08-2025 21:48 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Prima, doe ik een aftrap:Stefannn schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:51:Hallo!!
De verschillende opvattingen t.a.v. fraude cq ondeugendheid zijn me zo langzamerhand wel duidelijk. Ik geloof dat alle bijdragers hun zegje gedaan hebben en niet van plan zijn van mening te veranderen.
Kunnen we weer leuk over gave trips posten?
We zijn nu een paar dagen terug uit Denemarken. Prachtig land, maar duur en niet handig voor wie intolerant is voor melk en noten.
Stukje over de grens in Denemarken (Aabenra) staat een hele bak snelladers, zoveel nog nooit gezien
15x double van Clever
5x double van CircleK
1x double van eon
6x Ionity.....
1x raden waar de laad-file staat.....
Ionity.koboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:13:
[...]
Prima, doe ik een aftrap:
We zijn nu een paar dagen terug uit Denemarken. Prachtig land, maar duur en niet handig voor wie intolerant is voor melk en noten.
Stukje over de grens in Denemarken (Aabenra) staat een hele bak snelladers, zoveel nog nooit gezien
15x double van Clever
5x double van CircleK
1x double van eon
6x Ionity.....
1x raden waar de laad-file staat.....
Kijk iets verder naar de andere zijde van de snelweg.
Daar staan ook Uno X palen voor 3,25 DKK (€0,44) die je gewoon met de pinpas kunt inschakelen.
Waren bij mij half bezet toen Ionity vol stond. Uno X stond daar samen met Norlys ook prettig naast de McDonalds. Altijd fijn voor de wc en de koffie. Voor de hamburgers ren ik weg
Norlys kost met hun app 3,49 DKK.
Ik zie nu ook dat je beiden ook gewoon met de Electroverse laadpas kunt pakken. Scheelt een wisselkoersopslag op je pinpas (kostte bij mijn bank toch 0,65
Electroverse is your friend. Scheelt maar paar centen per kWh. Norlys heeft bij Aabenraa 'gewoon' 16 stekkers staan. 8 laadplaatsen bij de McD en 8 bij de BurgerKing 20 meter verderop.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Dat is Aabenra Zuid geweest dan. De ionity's staan op Aabenra Noord......Pr088 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:49:
[...]
Ionity.
Terwijl daar ook Uno X palen staan voor 3,25 DKK (€0,44) die je gewoon met de pinpas kunt inschakelen.
Waren bij mij half bezet toen Ionity vol stond. Uno X stond daar samen met Norlys ook prettig naast de McDonalds. Altijd fijn voor de wc en de koffie. Voor de hamburgers ren ik weg.
Norlys kost met hun app 3,49 DKK.
Ik zie nu ook dat je beiden ook gewoon met de Electroverse laadpas kunt pakken. Scheelt een wisselkoersopslag op je pinpas (kostte bij mijn bank toch 0,65).
Electroverse is your friend. Scheelt maar paar centen per kWh. Norlys heeft bij Aabenraa 'gewoon' 16 stekkers staan. 8 laadplaatsen bij de McD en 8 bij de BurgerKing 20 meter verderop.
Daar geen Norly's gezien binnen zicht afstand van Ionity, net als ik me de gouden bogen niet herinner.
Met Power abbo was het 2,2dkk/€0,29 per kWh. Gelukkig niet lang hoeven wachten.
Die wisselkoers opslag is inderdaad een rare in Denemarken.... Op de pin automaten krijg je vaak 2 keuze's afrekenen in euro met 3,5% toeslag of in DKK (met een toeslag achteraf van 1,5% van de ASN)
Gave trips post ik voornamelijk in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in EuropaStefannn schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:51:
De verschillende opvattingen t.a.v. fraude cq ondeugendheid zijn me zo langzamerhand wel duidelijk. Ik geloof dat alle bijdragers hun zegje gedaan hebben en niet van plan zijn van mening te veranderen.
Kunnen we weer leuk over gave trips posten?
Hier meer over het laden in Nederland/België.
Normaliter heb ik er onwijs maling aan om 2 plaatsen bezet te houden bij een Tesla SuC als het niet anders gaat en ik moet laden, kan mij zo niet boeien.
Wat niet wegneemt dat, als de mogelijkheden er zijn, ik zo min mogelijk hinder wil veroorzaken.
Dat kon vandaag bij Ugchelen (Apeldoorn);
:strip_exif()/f/image/upLFN4YzzgSIU3stcmjDfOzm.jpg?f=fotoalbum_large)
Was niet druk aan de Tesla-zijde maar aan de andere kant van de 'heg' was het helemaal vrij.
Klopt, de gouden bogen en de DC laders van de concurrentie staan aan de andere kant van de snelweg. 2 rotondes verder, zeg 150mkoboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:58:
[...]
Dat is Aabenra Zuid geweest dan. De ionity's staan op Aabenra Noord......
Daar geen Norly's gezien binnen zicht afstand van Ionity, net als ik me de gouden bogen niet herinner.
Met Power abbo was het 2,2dkk/€0,29 per kWh. Gelukkig niet lang hoeven wachten.
Die wisselkoers opslag is inderdaad een rare in Denemarken.... Op de pin automaten krijg je vaak 2 keuze's afrekenen in euro met 3,5% toeslag of in DKK (met een toeslag achteraf van 1,5% van de ASN)
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Duitse aanbieders zijn al er op gewezen door de EU dat het niet opsturen van passen naar het buitenland niet mag. Ze sluiten ook geen klanten uit. Je mag als Nederlander immers prima klant worden bij hen door de app te gebruiken. Het is dan ook vooral kostenbesparing denk ik.koboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:57:
[...]
Dat met die ewe-go passen, net als met de Mobilize Pas is ook gewoon fraude. Er zijn voorwaarden aan een product gesteld, en daar heb je je gewoon aan te houden of er nou actief gecontroleerd wordt of niet. punt.
De Mobilize route is al dichtgezet voor nieuwe klanten (oude komen waarschijnlijk ook nog wel een keer aan de beurt), en wat betreft 50Five wordt er vertrouwd op de eerlijkheid van de klant.
EnWB doet het nu netjes wel. EWE Go nog niet. Dus de 'omweg' via Mailboxde.
Die situatie is anders dan de concessie in Zuid-Holland. En nee. Gemeenten bieden iets aan voor hun eigen inwoners. Die daar zelf voor betalen via belastingen of belastingen via hun bedrijf. Dat riekt wel naar bedrog en fraude.
Hoe zit dat dan met motorrijtuigenbelasting? Dat is per provincie ook anders...EVMaximizer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:52:
[...]
Een laadpas alleen verstrekken aan mensen die in een bepaalde regio wonen of werken, komt neer op prijsdiscriminatie.
Dat is bij wet zo geregeld. Prijsdiscriminatie bij private partijen mag niet.jongetje schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:09:
[...]
Hoe zit dat dan met motorrijtuigenbelasting? Dat is per provincie ook anders...
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Prijsdiscriminatie mag gewoon, zolang het niet op basis is van (verboden) zaken die in art1 van de grondwet staan.daemonix schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:12:
[...]
Dat is bij wet zo geregeld. Prijsdiscriminatie bij private partijen mag niet.
Denk aan studentenkorting, leeftijdskorting of gepersonaliseerde prijzen op websites.
Grtappig dat je leeftijdskorting noemt, volgens het door jou aangehaalde grondwet artikel 1 mag dat namelijk niet.Wolly schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:41:
[...]
Prijsdiscriminatie mag gewoon, zolang het niet op basis is van (verboden) zaken die in art1 van de grondwet staan.
Denk aan studentenkorting, leeftijdskorting of gepersonaliseerde prijzen op websites.
Op bepaalde gronden mag dat gewoon, google (of zo) maar even
[ Voor 41% gewijzigd door janne_nl op 07-08-2025 11:58 ]
Seniorenkorting bij pretparkenjanne_nl schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:43:
Dus dingen als 65+ korting, cjp etc mag niet?
Dus ja, dat mag en leeftijd is ook geen verboden zaak in de grondwet art 1.
Dus iemand bv niet aannemen omdat die persoon te oud is mag dan weer niet.
Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
https://www.denederlandse..._1_gelijke_behandeling_en
Nee dus, eigenlijk niet. Maar er wordt in Nederland niet getoetst aan de grondwet maar aan de wet. In theorie toetst de Eerste Kamer of de wet al dan niet in strijd is met de Grondwet maar dat gebeurt al lang al niet meer.
Van 57 cent naar 48 cent per kwh (in woonwijken tot 22 kw). Dat is fijn nieuws! Ik kon een facebookpost van 3 Juni vinden dat dit gewijzigd is.
Maar nu ben ik opzoek naar de voordeligste pay as you go kaart/app hiervoor.
Ik gebruikte hiervoor eerst de eneco pas vanwege hun vaste tarief wat lager dan het oude CPO agrisnellaad tarief was. Maar nu is het cpo tarief dus lager.
Ik kwam zelf zo snel op de greenchoice pas. CPO tarief met 40 cent starttarief.
De ANWB pas heb ik al en heeft 69 cent starttarief. Zijn er nog andere goede kanshebbers die ik heb gemist?
Zaken die je puur aan een credit card of debit card moet koppelen werken voor mij niet. Want die heb ik niet en kosten geld waardoor dat ook weer zonde is van de paar keer laden per jaar.
(https://agrisnellaad.nl/tarieven/)
Heb je een voorbeeld van zon paalMLPN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:09:
Het is alweer even geleden dat ik in de provincie Zeeland aan het openbare paal heb gestaan, maar het viel mij op dat ze zowaar hun (hoge) tarieven hebben verlaagd!
Van 57 cent naar 48 cent per kwh (in woonwijken tot 22 kw). Dat is fijn nieuws! Ik kon een facebookpost van 3 Juni vinden dat dit gewijzigd is.
Ik gebruikte hiervoor eerst de eneco pas vanwege hun vaste tarief wat lager dan het oude CPO agrisnellaad tarief was. Maar nu is het cpo tarief dus lager.
De ANWB pas heb ik al en heeft 69 cent starttarief. Zijn er nog andere goede kanshebbers die ik heb gemist?
Zaken die je puur aan een credit card of debit card moet koppelen werken voor mij niet. Want die heb ik niet en kosten geld waardoor dat ook weer zonde is van de paar keer laden per jaar.
Met ovo kan je 41 cent laden met aboMLPN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:09:
Het is alweer even geleden dat ik in de provincie Zeeland aan het openbare paal heb gestaan, maar het viel mij op dat ze zowaar hun (hoge) tarieven hebben verlaagd!
Zonder starttarief
/f/image/SO3PG5iq7kESklsLENV3l3rw.png?f=fotoalbum_large)
Het abonnement van OVO kost 8 euro per maand. Je krijgt dan inderdaad 15% korting op het CPO-tarief. Met een abonnement van 2 euro per maand krijg je 10% korting, en kosten de Agri 22 kW-palen in de woonwijken iets meer, 43 ct/kWh.boyette schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:51:
[...]
Met ovo kan je 41 cent laden met abo
Zonder starttarief [Afbeelding]
Fysieke laadpas kost 2,50. Maar er zijn manieren om die beginkosten te verlagen.)
Het is dus 41 cent zoals ik al schreefOf-Aaargh schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:03:
[...]
Het abonnement van OVO kost 8 euro per maand. Je krijgt dan 15% korting op het CPO-tarief. Met een abonnement van 2 euro per maand krijg je 10% korting, en kosten de Agri 22 kW-palen in de woonwijken 43 ct/kWh.
Fysieke laadpas kost 2,50. Maar er zijn manieren om die beginkosten te verlagen.)
En de kosten van die pas krijg je gewoon terug en als je iemand anders als referentie gebruikt krijg je dat abo ook nog terug de eerste maand sowieso
En als je genoeg laadt verdien je het soweios terug en anders nog de helft ivm de rewards en je hebt sowieso geen starttarief wat je ook moet meetellen
[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 08-08-2025 08:17 ]
Huidig gebruik ik de ANWB laadpas, werkt prima.
Wat is een goeie provider om een extra laadpas voor af te sluiten voor een vakantie naar Frankrijk?
Just to be sure om altijd te kunnen laden.
FreshmileLeon1855 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:25:
Dag Tweakers,
Wat is een goeie provider om een extra laadpas voor af te sluiten voor een vakantie naar Frankrijk?
Ik probeer qua stops uit te komen bij Kolding (Tesla), deze stel ik als tussenbestemming in.Pr088 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:49:
[...]
Ionity.
Kijk iets verder naar de andere zijde van de snelweg.
Daar staan ook Uno X palen voor 3,25 DKK (€0,44) die je gewoon met de pinpas kunt inschakelen.
Waren bij mij half bezet toen Ionity vol stond. Uno X stond daar samen met Norlys ook prettig naast de McDonalds. Altijd fijn voor de wc en de koffie. Voor de hamburgers ren ik weg.
Met 40 snelladers altijd plek.
Op het parkeerterrein van een mega shopping mall
2,1DKK kWh (met abo)
Goed en schoon sanitair
Prima horeca, ook een supermarkt wanneer je op de kosten zit
Wij komen standaard tijd te kort omdat de auto te snel laad
Ik probeer Aabenraa te ontlopen, te vaak mee gemaakt dat het te druk is.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa en dan zoeken op Frankrijk.Leon1855 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:25:
Dag Tweakers,
Keuze te over.
Freshmile is trouwens in bepaalde regio's goedkoop, in andere ben je weer beter af met andere laadpassen.
Ik heb toen een paar minuten moeten wachten, en als je verder doorgaat Scandinavië in kom je waarschijnlijk met een Circle K abbo ook heel goed Aabenra door.Appie Heijn schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:17:
[...]
Ik probeer qua stops uit te komen bij Kolding (Tesla), deze stel ik als tussenbestemming in.
Met 40 snelladers altijd plek.
Op het parkeerterrein van een mega shopping mall
2,1DKK kWh (met abo)
Goed en schoon sanitair
Prima horeca, ook een supermarkt wanneer je op de kosten zit
Wij komen standaard tijd te kort omdat de auto te snel laad
Ik probeer Aabenraa te ontlopen, te vaak mee gemaakt dat het te druk is.
Tesla is een prima optie, maar heeft nog steeds een beperkte laadsnelheid op 800V platformen en voor sommigen ook morele problemen. Bij ons geldt beide. Met een Ioniq 6 trek ik 100kW max uit een Tesla lader, terwijl ik tot net onder de 50% 230kW uit (bijvoorbeeld) een Ionity trek. Dan is een paar minuten wachten niet zo erg, en gaat de familie vast plassen.
En voor mensen zoals jij: waarom zou je wachten op de 39ct van Ionity als je 100m verderop bij Norlys en Uno X aan 400KW palen 800V terecht kunt voor 46/44ct?koboy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:28:
[...]
Ik heb toen een paar minuten moeten wachten, en als je verder doorgaat Scandinavië in kom je waarschijnlijk met een Circle K abbo ook heel goed Aabenra door.
Tesla is een prima optie, maar heeft nog steeds een beperkte laadsnelheid op 800V platformen en voor sommigen ook morele problemen. Bij ons geldt beide. Met een Ioniq 6 trek ik 100kW max uit een Tesla lader, terwijl ik tot net onder de 50% 230kW uit (bijvoorbeeld) een Ionity trek. Dan is een paar minuten wachten niet zo erg, en gaat de familie vast plassen.
Toen ik bij Aabenraa kwam was Tesla inderdaad druk, die hebben daar maar 8 stalls (of 6?). Norlys stuk of 16 waarvan minstens 10 vrij en Uno X had 4 van de 6 bezet toen ik langskwam.
Ideaal. Voor die paar euro ga ik niet bij Ionity in de laadfile staan. De Ionity staat daar ook nog eens op een plek veel verder van voorzieningen.
Ionity is 29 cent in Denemarken.....Pr088 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
En voor mensen zoals jij: waarom zou je wachten op de 39ct van Ionity als je 100m verderop bij Norlys en Uno X aan 400KW palen 800V terecht kunt voor 46/44ct?
Toen ik bij Aabenraa kwam was Tesla inderdaad druk, die hebben daar maar 8 stalls (of 6?). Norlys stuk of 16 waarvan minstens 10 vrij en Uno X had 4 van de 6 bezet toen ik langskwam.
Ideaal. Voor die paar euro ga ik niet bij Ionity in de laadfile staan. De Ionity staat daar ook nog eens op een plek veel verder van voorzieningen.
De andere mogelijkheden direct naast de Ionity heb ik uiteraard terwijl ik stond te wachten bekeken, maar waren veel duurder. De Norlys en UnoX waar je het over hebt zijn een stukje verderop. Toen was ik al aan de beurt, en zaten vrouw en kinderen al heerlijk op het toilet.
Edit:
Wat betreft voorzieningen: het tankstation had een schoon en gratis toilet en prima koffie. Voorzieningen genoeg voor ons.
[ Voor 6% gewijzigd door koboy op 08-08-2025 12:09 ]
Je hebt gelijk! 2,20DKK is inderdaad €0,29. De palen naast Ionity van Clever en CirkleK zijn inderdaad veel duurder. Ach, mooi opgelost toch zo?koboy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:52:
[...]
Ionity is 29 cent in Denemarken.....
De andere mogelijkheden direct naast de Ionity heb ik uiteraard terwijl ik stond te wachten bekeken, maar waren veel duurder. De Norlys en UnoX waar je het over hebt zijn een stukje verderop. Toen was ik al aan de beurt, en zaten vrouw en kinderen al heerlijk op het toilet.
Edit:
Wat betreft voorzieningen: het tankstation had een schoon en gratis toilet en prima koffie. Voorzieningen genoeg voor ons.
.
Suc Apeldoorn Oost was bijv vorige maand nog 0,23, maar is nu naar 0,30 euro gegaan, toch +30%..
(Zwolle daltarief "maar" van 0,24 naar 0,29)
[ Voor 31% gewijzigd door Ted038 op 08-08-2025 14:02 ]
Leon1855 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:25:
Dag Tweakers,
:strip_exif()/f/image/IgCYLbaS1gUJRKAXeQvf4GkR.jpg?f=fotoalbum_large)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Alle banken zijn of gaan over op debit Mastercard of Visa. Deze kan je net zoals de creditcard variant koppelen als betaalmethode in de diverse laadapps. Kijken of je een gratis vervangende pas kan krijgen bij je bank.MLPN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:09:
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
koboy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:28:
[...]
Ik heb toen een paar minuten moeten wachten, en als je verder doorgaat Scandinavië in kom je waarschijnlijk met een Circle K abbo ook heel goed Aabenra door.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1C6YnY1F3dEygIli1HP2rHZc.jpg?f=user_large)
Augustus 2022, dat was de laatste keer dat ik daar geladen heb, 2024 ook langs gereden maar toen stond deze laadfile tot aan de weg toe. Maar wel mooi dat er opties bijgekomen zijn. Ik sluit in de vakantie een Mobilize Ionity abo af en wanneer we naar Scandinavië gaan ook een Tesla maandabo.
Die 800V snap ik volledig, helaas hebben wij dit luxeprobleem niet met de Scenic, wel dik tevreden over de laadsnelheid overigens, die ligt zelfs boven de laadcurve die gepubliceerd is. Van max 76kW (Kia) zonder conditionering naar 150kW (Renault Scenic LR) met conditionering is voor ons al een behoorlijke upgrade.
[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 08-08-2025 19:06 ]
Het viel mij ook op dat de Superchargers in Nederland duurder zijn geworden. In Frankrijk had ik nog wel keuze om midden op de dag soms voor €0,28c te laden en daltarieven van €0,15.Ted038 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:57:
Terug van 2 weken vakantie, en valt mij op dat tesla % best duurder is geworden, helemaal in daltarief (welke mij altijd goed uitkomt met wekelijks laden richting werk, qua tijd)
.
Suc Apeldoorn Oost was bijv vorige maand nog 0,23, maar is nu naar 0,30 euro gegaan, toch +30%.., normaal tarief met 0,33 naar "iets" duurder....
(Zwolle daltarief "maar" van 0,24 naar 0,29)
In Nederland ga je dit niet meer voor elkaar krijgen.
Gelukkig gebruik ik de superchargers in Nederland eigenlijk niet!
Naar Scandinavië GEEN mobilize intense als je ionity wil laden. Dat is daar bijna 2x zo duur als ionity power.Appie Heijn schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:02:
[...]
[Afbeelding]
Augustus 2022, dat was de laatste keer dat ik daar geladen heb, 2024 ook langs gereden maar toen stond deze laadfile tot aan de weg toe. Maar wel mooi dat er opties bijgekomen zijn. Ik sluit in de vakantie een Mobilize Ionity abo af en wanneer we naar Scandinavië gaan ook een Tesla maandabo.
Die 800V snap ik volledig, helaas hebben wij dit luxeprobleem niet met de Scenic, wel dik tevreden over de laadsnelheid overigens, die ligt zelfs boven de laadcurve die gepubliceerd is. Van max 76kW (Kia) zonder conditionering naar 150kW (Renault Scenic LR) met conditionering is voor ons al een behoorlijke upgrade.
Krediet gaat uiteraard naar de genen die dit gemaakt hebben!
https://www.google.com/ma...578168749984&z=5&entry=yt
:strip_exif()/f/image/ueUFD4kTXvMoZA53oV33cx0I.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, dit keer ionity power omdat mobilize even niet kan activeren. Staat al sinds juni dat het abo opgezegd wordt. Meer geluk dan wijsheid zeg maar.Stefannn schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:42:
[...]
Naar Scandinavië GEEN mobilize intense als je ionity wil laden. Dat is daar bijna 2x zo duur als ionity power.
Lidl staat er niet tussen. Waarschijnlijk is de lijst opgesteld door iemand die geen gebruik maakt van CHAdeMO. Juist Lidl Duitsland is namelijk het vermelden waard: zij hebben nog veel triple chargers, en zijn dus ook geschikt voor o.a. de Nissan Leaf en Kia Soul.greg-a schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:32:
Hier een Gmaps overzicht van DC laders in Duitsland - minimaal 50kw snelheid en max 0.50 per per kWh. Handig overzichtje
Krediet gaat uiteraard naar de genen die dit gemaakt hebben!
https://www.google.com/ma...578168749984&z=5&entry=yt
[Afbeelding]
De prijzen zijn bij Lidl Duitsland altijd € 0,29/kWh voor AC en € 0,44/kWh voor DC. Verre van compleet dat lijstje op Google Maps, want de 22kW AC laadpalen van Aldi Süd waar ik regelmatig ga laden. Staan er dus ook niet op.
[ Voor 6% gewijzigd door EVMaximizer op 09-08-2025 07:58 ]
Het is wel een compleet lijstje. Zoals er duidelijk staat, is dit een overzicht van CCS-punten met minsten 50 kW. Het is een hobbyproject van iemand, dus ik kan me voorstellen dat het te veel werk zou zijn om alle Chademo laadpunten toe te voegen. Steeds minder auto's kunnen alleen met Chademo laden, zeker relatief gezien gaat het percentage ten opzichte van CCS heel hard achteruit. Zowel qua laadinfrastructuur als qua standaard voor EV's wordt Chademo in Europa langzaam uitgefaseerd.EVMaximizer schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:55:
[...]
Lidl staat er niet tussen. Waarschijnlijk is de lijst opgesteld door iemand die geen gebruik maakt van CHAdeMO. Juist Lidl Duitsland is namelijk het vermelden waard: zij hebben nog veel triple chargers, en zijn dus ook geschikt voor o.a. de Nissan Leaf en Kia Soul.
De prijzen zijn bij Lidl Duitsland altijd € 0,29/kWh voor AC en € 0,44/kWh voor DC. Verre van compleet dat lijstje op Google Maps, want de 22kW AC laadpalen van Aldi Süd waar ik regelmatig ga laden. Staan er dus ook niet op.
Alle lidls McDonalds en Fastned hebben sowieso ook chademoOf-Aaargh schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:35:
[...]
Het is wel een compleet lijstje. Zoals er duidelijk staat, is dit een overzicht van CCS-punten met minsten 50 kW. Het is een hobbyproject van iemand, dus ik kan me voorstellen dat het te veel werk zou zijn om alle Chademo laadpunten toe te voegen. Steeds minder auto's kunnen alleen met Chademo laden, zeker relatief gezien gaat het percentage ten opzichte van CCS heel hard achteruit. Zowel qua laadinfrastructuur als qua standaard voor EV's wordt Chademo in Europa langzaam uitgefaseerd.
Goede toevoeging! Ook in Denemarken is de Lidl voor 30ct beschikbaar op 22kW Type 2 en 60kW DC CCS2. Geen CHAdeMO gezien.EVMaximizer schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:55:
[...]
Lidl staat er niet tussen. Waarschijnlijk is de lijst opgesteld door iemand die geen gebruik maakt van CHAdeMO. Juist Lidl Duitsland is namelijk het vermelden waard: zij hebben nog veel triple chargers, en zijn dus ook geschikt voor o.a. de Nissan Leaf en Kia Soul.
Nee de lijst zijn alle snelladers waar je ad-hoc kan laden dus zonder een app of abbo, maar gewoon met een bankkaart. Bij Lidl moet je de Lidl-plus app of laadpas gebruiken en kan je niet ad-hoc-laden en daarom staan ze niet op de kaart. Tevens is het een lijst van alle snelladers >50 kw dus daarom geen 22kW laders.EVMaximizer schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:55:
[...]
Hij is supercompleet, maar wel volgens de defintie van de kaartmaker ad-hoc < 50 cent en ccs > 50 kW
[ Voor 5% gewijzigd door jouwheld op 09-08-2025 10:16 ]
Chademo is er gewoon bij de Lidl in Denemarken hoorPr088 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:16:
[...]
Goede toevoeging! Ook in Denemarken is de Lidl voor 30ct beschikbaar op 22kW Type 2 en 60kW DC CCS2. Geen CHAdeMO gezien.
/f/image/HoW4F2mxZYbwvapSZK7vdldA.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben dus niet de enige die niet kan activeren.Klopt, dit keer ionity power omdat mobilize even niet kan activeren.
Als ik in de (bij mij werkende) Renault app bij Mobilize charge pass de charge pass aanbiedingen wil bekijken, krijg is steeds de volgende melding: Oeps! Er zijn technische problemen. Probeer het later nog eens.
Ik zou toch wel graag de charge pass willen aanvragen.
Meerdere keren proberen. Op een gegeven moment wil het. Het kan ook helpen de wifi uit te zetten en het op mobiele data te doen.edtbonep schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:54:
[...]
Ik ben dus niet de enige die niet kan activeren.
Als ik in de (bij mij werkende) Renault app bij Mobilize charge pass de charge pass aanbiedingen wil bekijken, krijg is steeds de volgende melding: Oeps! Er zijn technische problemen. Probeer het later nog eens.
Ik zou toch wel graag de charge pass willen aanvragen.
Nb.. lees in ook in het forum: Webfietser in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa", er zijn best wel wat problemen mee. Ik ga het komende tocht niet meer doen.
Mindestens 50kW CCS.EVMaximizer schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:55:
[...]
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
:strip_exif()/f/image/LuLsG5fYcqSVgf7qaemqxPkS.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit bord staat bij de Lidl in Duitsland, slechts 10 minuten van de luchthaven Keulen. Ik sta vaak in de schaduw of blijf even in de auto zitten, omdat het ophalen van passagiers bij de luchthaven meestal gepaard gaat met hoge parkeerkosten. Een alternatief is om de passagiers bij de vertrekhal op te halen, waar je gratis kunt stoppen om af te zetten of op te pikken. Daarom sta ik vaak standby, omdat het lastig is om te voorspellen wanneer ze door de grenscontrole zijn.
De parkeertijd bij deze Lidl is gelimiteerd tot 90 minuten, maar je kunt deze verlengen als je kunt aantonen dat je auto aan het laden was. Er is namelijk een triple charger aanwezig, die ondersteuning biedt voor CCS, Type 2 en CHAdeMO.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik heb het al heel vaak geprobeerd, ook zonder wifi op mobiele data. Tot nu toe zonder succes.Stefannn schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:54:
[...]
Meerdere keren proberen. Op een gegeven moment wil het. Het kan ook helpen de wifi uit te zetten en het op mobiele data te doen.
Nb.. lees in ook in het forum: Webfietser in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa", er zijn best wel wat problemen mee. Ik ga het komende tocht niet meer doen.
Lidl laders zijn 60kW CCS.
[ Voor 88% gewijzigd door MrDirect op 10-08-2025 14:44 ]
Dan zit criterium van niet opnemen Lidl blijkbaar in ad-hoc opladen.
Precies! Dus in die zin snap ik het wel hoor.HansAuutB schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:42:
[...]
Dan zit criterium van niet opnemen Lidl blijkbaar in ad-hoc opladen.
Bij Lidl-laadpalen gaat betalen nét even anders dan bij veel andere aanbieders. Afrekenen verloopt via Lidl Pay: je start de laadsessie met de Lidl Plus-app, en dezelfde dag wordt het bedrag afgeschreven. Landinstellingen aanpassen hoeft niet meer; alleen je betaalkaart eenmalig koppelen. Daarna werkt het vaak betrouwbaarder dan ad-hoc betalen.Pr088 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:08:
[...]
Precies! Dus in die zin snap ik het wel hoor.
/f/image/bhi215K0Z6VzouVuapxbNFqR.png?f=fotoalbum_large)
Handig voor wie vaak in het buitenland laadt: de app wisselt automatisch naar de juiste landinstellingen. Vroeger moest je dat zelf doen, wat nog wel eens tot frustratie leidde bij minder technisch onderlegde gebruikers. Nu is het gewoon inpluggen, starten en klaar.
Bij ad-hoc loop je het risico dat je contactloze limiet vol zit en je de pas moet insteken. Dat gaat bij een laadpaal net zo kansloos als een floppy in een USB-C-poort duwen. Ik heb daardoor ooit de telefoon van mijn partner geleend (gezamenlijke rekening). Google Pay werkt op mijn LineageOS-toestel niet, dus ik sjouw noodgedwongen nog met een fysieke pas.
Kortom: even instellen, nooit meer gedoe bij de paal.
/f/image/WDkoXF3PKo4ZPg1b39yV2kxO.png?f=fotoalbum_large)
Terwijl ik wilde laten zien dat het zelfs in het Frans prima te begrijpen is, ontdekte ik dat je nu 30% korting op laadtarieven bij Lidl Frankrijk kunt activeren.
[ Voor 4% gewijzigd door EVMaximizer op 10-08-2025 11:31 ]
Goede tips! Ik merk in Denemarken dat ik nog wel moet switchen van land om Deense laadpalen te kunnen vinden in de app. Dus het automatisch lijkt niet overal te werken...EVMaximizer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:28:
[...]
Bij Lidl-laadpalen gaat betalen nét even anders dan bij veel andere aanbieders. Afrekenen verloopt via Lidl Pay: je start de laadsessie met de Lidl Plus-app, en dezelfde dag wordt het bedrag afgeschreven. Landinstellingen aanpassen hoeft niet meer; alleen je betaalkaart eenmalig koppelen. Daarna werkt het vaak betrouwbaarder dan ad-hoc betalen.
[Afbeelding]
Handig voor wie vaak in het buitenland laadt: de app wisselt automatisch naar de juiste landinstellingen. Vroeger moest je dat zelf doen, wat nog wel eens tot frustratie leidde bij minder technisch onderlegde gebruikers. Nu is het gewoon inpluggen, starten en klaar.
Bij ad-hoc loop je het risico dat je contactloze limiet vol zit en je de pas moet insteken. Dat gaat bij een laadpaal net zo kansloos als een floppy in een USB-C-poort duwen. Ik heb daardoor ooit de telefoon van mijn partner geleend (gezamenlijke rekening). Google Pay werkt op mijn LineageOS-toestel niet, dus ik sjouw noodgedwongen nog met een fysieke pas.
[Afbeelding]
Terwijl ik wilde laten zien dat het zelfs in het Frans prima te begrijpen is, ontdekte ik dat je nu 30% korting op laadtarieven bij Lidl Frankrijk kunt activeren.
Zou inderdaad fijn zijn als dat nu niet meer hoeft.
Dat hoeft wel maar je hoeft de lidl app niet te gebruikenbarnas schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:57:
Voor laden bij Lidl moest ik enige tijd geleden zowel de app op Duits instellen als een Duits adres invoeren.
Je kan gewoon met je laadpas laden
Laden moet van mijn zakelijke rekening. Boodschappen van privé.EVMaximizer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:28:
[...]
Bij Lidl-laadpalen gaat betalen nét even anders dan bij veel andere aanbieders. Afrekenen verloopt via Lidl Pay: je start de laadsessie met de Lidl Plus-app, en dezelfde dag wordt het bedrag afgeschreven. Landinstellingen aanpassen hoeft niet meer; alleen je betaalkaart eenmalig koppelen. Daarna werkt het vaak betrouwbaarder dan ad-hoc betalen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat werkt dus niet?
Jawel hoor je zakelijke laadpas werkt prima op de Lidl palenHansAuutB schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:25:
[...]
Laden moet van mijn zakelijke rekening. Boodschappen van privé.
Dat werkt dus niet?
Am Zollhaus, toch? Ik heb het destijds zo in de Lidl Plus-app ingesteld, omdat een Nederlands adres toen niet werd geaccepteerd. Inmiddels is de e-mobiliteit-functionaliteit ook uitgerold in Nederland en België. Ik weet alleen niet of je Lidl Pay via de Nederlandse instelling kunt configureren en het dan ook in Duitsland werkt.barnas schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:57:
Voor laden bij Lidl moest ik enige tijd geleden zowel de app op Duits instellen als een Duits adres invoeren.
Tegen welke prijs per kWh? Rekent Lidl dan ook het 'eigen tarief' van 29-30ct?boyette schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:28:
[...]
Jawel hoor je zakelijke laadpas werkt prima op de Lidl palen
Op Duits zetten (qua land) is wel nodig, een Duits adres niet. Had je misschien je Nederlandse adres nog niet ingevuld? Lidl heeft namelijk een factuuradres nodig.barnas schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:57:
Ja natuurlijk mits je eigen provider daar niet nog eens een opslag op doet..Pr088 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:19:
[...]
Tegen welke prijs per kWh? Rekent Lidl dan ook het 'eigen tarief' van 29-30ct?
Maar dat is dan hun verdien model
Ik moest echt een Duits adres invullen, mijn Nederlandse adres werd niet geaccepteerd, als adres heb ik toen de gegevens van het vakantieadres ingevuld (dit was eind april).Pr088 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:22:
Op Duits zetten (qua land) is wel nodig, een Duits adres niet. Had je misschien je Nederlandse adres nog niet ingevuld? Lidl heeft namelijk een factuuradres nodig.
Bij mij is het vergelijkbaar. Ik gebruikte de app al voordat zowel Lidl Nederland als België deze officieel invoerden. In België was het zelfs in 2023 nog mogelijk om gratis te laden, iets wat in Nederland bij enkele Lidl-locaties ook nog voorkwam. Het laadnetwerk van Lidl Nederland is echter niet heel uitgebreid te noemen.barnas schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:04:
[...]
Ik moest echt een Duits adres invullen, mijn Nederlandse adres werd niet geaccepteerd, als adres heb ik toen de gegevens van het vakantieadres ingevuld (dit was eind april).
De Belgische dekking is aanzienlijk beter; ik heb toen bijvoorbeeld reizen naar Zeeland en Barendrecht kunnen maken door gebruik te maken van de gratis laadpunten. Qua snelheid boden de Lidl triple chargers echter beperkte snellaadmogelijkheden. Toen het laden betaalde werd, stegen de kosten weliswaar, maar de ervaring werd er wel beter door. Bij gratis laden zie je namelijk regelmatig dat sommige EV-rijders hun accu’s onnodig lang vol laten staan, zoals bij een Audi e-tron met een 80 kWh-accupakket.
Voor doorreizen vind ik het in mijn ID3 ook geen handige optie. Te langzaam. De 50-kW laadpalen zijn wel handig om tijdens de vakantie de auto steeds wat bij te laden van ritjes die ik in de buurt doe. Mooi tijdens het boodschappen doen.EVMaximizer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:15:
[...]
Bij mij is het vergelijkbaar. Ik gebruikte de app al voordat zowel Lidl Nederland als België deze officieel invoerden. In België was het zelfs in 2023 nog mogelijk om gratis te laden, iets wat in Nederland bij enkele Lidl-locaties ook nog voorkwam. Het laadnetwerk van Lidl Nederland is echter niet heel uitgebreid te noemen.
De Belgische dekking is aanzienlijk beter; ik heb toen bijvoorbeeld reizen naar Zeeland en Barendrecht kunnen maken door gebruik te maken van de gratis laadpunten. Qua snelheid boden de Lidl triple chargers echter beperkte snellaadmogelijkheden. Toen het laden betaalde werd, stegen de kosten weliswaar, maar de ervaring werd er wel beter door. Bij gratis laden zie je namelijk regelmatig dat sommige EV-rijders hun accu’s onnodig lang vol laten staan, zoals bij een Audi e-tron met een 80 kWh-accupakket.
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2