Hier bij de Lidl in ons dorp voor DC 50kw a 0.55 cent en AC 0.49 cent. Dat geeft de Lidl app als ik deze open. Niet echt heel goedkoop.Pr088 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:19:
[...]
Tegen welke prijs per kWh? Rekent Lidl dan ook het 'eigen tarief' van 29-30ct?
Verwijderd
Lidl Nederland weet de prijzen ook steeds beter te vinden… helaas aan de hoge kant. Toch: met een Nissan Leaf is laden zonder abonnement bij een triple charger (mits die werkt) nog steeds goedkoper dan bij Fastned. En ja, Fastned heeft hun tarieven recent weer verhoogd. Verrassend voor wie de afgelopen jaren onder een steen lag.pc1t schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:56:
[...]
Hier bij de Lidl in ons dorp voor DC 50kw a 0.55 cent en AC 0.49 cent. Dat geeft de Lidl app als ik deze open. Niet echt heel goedkoop.
![]() | ![]() |
In Zuid-Limburg zijn weinig Fastned-snelladers, dus soms is het billen knijpen tot Heerlen als je de lader bij Swentibold voorbij bent. Over die plek wordt ook gezegd dat het een ontmoetingslocatie is. Of je daar met je gezin wilt laden, is een persoonlijke afweging. Zelf kies ik liever voor Lidl: het spannendste wat daar kan gebeuren is een winkelwagentje dat tegen een auto rolt.
Afgelopen zaterdag nog: 45 minuten AC aan het laden, rolt er ineens een winkelwagen vol tegen een auto. Veroorzaker loopt door alsof hij level 100 onzichtbaarheid heeft unlocked. Ik heb op de eigenaar gewacht en mijn gegevens gegeven. Het bevestigt wel waar sommige mysterieuze krasjes vandaan komen: kind op fiets tegen auto → ouders doorlopen → achievement unlocked: “Gratis lakschade.” Ik snap dat je meer om je kind geeft dan om een kras, maar netjes is anders.
Ben redelijk nieuw in EV land maar is het normaal dat een Tesla M3 met 6A 1 fase laadt bij een openbare Vattenfall paal als er nog een auto staat te laden? Zie dit namelijk voor het eerst en in eerste instantie wilde die überhaupt niet beginnen met laden. Moest de auto een hard reset geven waarna laden wel mogelijk was, maar dus wel maar 6A 1 fase blijkbaar. Heb verder geen foutmeldingen of iets en de auto geeft ook gewoon aan dat er goed geladen wordt.
Normaal altijd gewoon 3 fase laden bij deze paal dus vandaar dat ik een beetje raar sta te kijken nu
Normaal altijd gewoon 3 fase laden bij deze paal dus vandaar dat ik een beetje raar sta te kijken nu
[ Voor 10% gewijzigd door London op 11-08-2025 15:13 ]
Tesla M3LR '21
Elk tankstation langs de a2 en richting heerlen heeft zo'n beetje fastned laders. Als je met je billen moet knijpen komt dat volgens mij vooral omdat je ze overslaat. En als je uit het noorden komt, ligt swentibold in de andere richting. 😎Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:35:
[...]
Lidl Nederland weet de prijzen ook steeds beter te vinden… helaas aan de hoge kant. Toch: met een Nissan Leaf is laden zonder abonnement bij een triple charger (mits die werkt) nog steeds goedkoper dan bij Fastned. En ja, Fastned heeft hun tarieven recent weer verhoogd. Verrassend voor wie de afgelopen jaren onder een steen lag.In Zuid-Limburg zijn weinig Fastned-snelladers, dus soms is het billen knijpen tot Heerlen als je de lader bij Swentibold voorbij bent. Over die plek wordt ook gezegd dat het een ontmoetingslocatie is. Of je daar met je gezin wilt laden, is een persoonlijke afweging. Zelf kies ik liever voor Lidl: het spannendste wat daar kan gebeuren is een winkelwagentje dat tegen een auto rolt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Afgelopen zaterdag nog: 45 minuten AC aan het laden, rolt er ineens een winkelwagen vol tegen een auto. Veroorzaker loopt door alsof hij level 100 onzichtbaarheid heeft unlocked. Ik heb op de eigenaar gewacht en mijn gegevens gegeven. Het bevestigt wel waar sommige mysterieuze krasjes vandaan komen: kind op fiets tegen auto → ouders doorlopen → achievement unlocked: “Gratis lakschade.” Ik snap dat je meer om je kind geeft dan om een kras, maar netjes is anders.
(Kom niet aan Limburg 😉)
Maar inderdaad, als je Born voorbij bent is er pas weer eentje achter Heerlen. Gewoon tanken kan niet heel veel eerder.
Ik knijp ook wel eens met mijn billen als ik hoognodig moet maar de auto nog niet..janne_nl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:57:
[...]
Als je met je billen moet knijpen komt dat volgens mij vooral omdat je ze overslaat.
Eh, nee dus: Naar het zuiden is de eerste FastNed die je na "Het Anker" (bij Born) vindt aan de A2 "Knuvelkes", en naar het noorden is na "Patiel"de eerste "Vossedal" (bij Beek).janne_nl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:57:
[...]
Elk tankstation langs de a2 en richting heerlen heeft zo'n beetje fastned laders. Als je met je billen moet knijpen komt dat volgens mij vooral omdat je ze overslaat. En als je uit het noorden komt, ligt swentibold in de andere richting. 😎
(Kom niet aan Limburg 😉)
Maar inderdaad, als je Born voorbij bent is er pas weer eentje achter Heerlen. Gewoon tanken kan niet heel veel eerder.
Klopt wel weer dat er ook niet veel tankstations tussen zitten, en daar kun je wellicht ook wel laden, maar het ging even over "FastNed".
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Je had gelezen dat de route naar Heerlen ging?Peter-036 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:32:
[...]
Eh, nee dus: Naar het zuiden is de eerste FastNed die je na "Het Anker" (bij Born) vindt aan de A2 "Knuvelkes", en naar het noorden is na "Patiel"de eerste "Vossedal" (bij Beek).
Klopt wel weer dat er ook niet veel tankstations tussen zitten, en daar kun je wellicht ook wel laden, maar het ging even over "FastNed".
Klopt wel dus.
Ik heb dit de laatste tijd ook wel eens. Zonder enige vorm van onderbouwing heb ik het vermoeden dat op piekmomenten de laadpalen geknepen worden.London schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:11:
Ben redelijk nieuw in EV land maar is het normaal dat een Tesla M3 met 6A 1 fase laadt bij een openbare Vattenfall paal als er nog een auto staat te laden? Zie dit namelijk voor het eerst en in eerste instantie wilde die überhaupt niet beginnen met laden. Moest de auto een hard reset geven waarna laden wel mogelijk was, maar dus wel maar 6A 1 fase blijkbaar. Heb verder geen foutmeldingen of iets en de auto geeft ook gewoon aan dat er goed geladen wordt.
Meestal trekt het bij mij na een uurtje wel weer recht. Houd het even in de gaten, en misschien ook eens testen bij een andere paal in de buurt?
Have you tried turning it off and on again?
Hij laadt waarschijnlijk niet met 1 fase maar met de helft van het vermogen van 3*16 Ampere. Veel Vattenfall palen zijn totaal 11kW-vermogen. Bij 2 auto's wordt het totaalvermogen gesplitst. 3*16 * 50% (voor beide auto's de helft) = 5,5kW.London schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:11:
Of wordt inderdaad geknepen op piekmomenten. Laat jouw Tesla zien op hoeveel fases je auto laadt? Of alleen het totaalvermogen?
[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 11-08-2025 17:56 ]
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Jij bedoelt Nederland? Ik had het over Duitsland en Denemarken. In Nederland is Lidl minder aantrekkelijk en daar vind je (naar mijn idee) minder 50kW DC laders.pc1t schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:56:
[...]
Hier bij de Lidl in ons dorp voor DC 50kw a 0.55 cent en AC 0.49 cent. Dat geeft de Lidl app als ik deze open. Niet echt heel goedkoop.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Die heb ik nog nooit gezien, er zijn wel veel 3*25A laadpalen, die leveren zo'n 17 kW. Met 2 auto's dus nog 8,5 kW.Pr088 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:55:
[...]
Hij laadt waarschijnlijk niet met 1 fase maar met de helft van het vermogen van 3*16 Ampere. Veel Vattenfall palen zijn totaal 11kW-vermogen. Bij 2 auto's wordt het totaalvermogen gesplitst. 3*16 * 50% (voor beide auto's de helft) = 5,5kW.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Bij Vattenfall in Gelderland is het mij een paar keer gebeurd dat ik echt de helft van 8kw kreeg. Die 17kw palen ken ik uit mijn woonplaats van Allego.guido66 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Die heb ik nog nooit gezien, er zijn wel veel 3*25A laadpalen, die leveren zo'n 17 kW. Met 2 auto's dus nog 8,5 kW.
Bij Vattenfall heb ik het vermoeden dat ze sommige palen nog kleiner aansluiten of afknijpen.
Ook bij Vattenfall Brabant krijg ik altijd maar 6kW als er een tweede auto aansluitguido66 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Die heb ik nog nooit gezien, er zijn wel veel 3*25A laadpalen, die leveren zo'n 17 kW. Met 2 auto's dus nog 8,5 kW.
Vattenfall heeft volgens mij ook sommige 22kw palen maar de meeste nietmartinBMW schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:16:
[...]
Ook bij Vattenfall Brabant krijg ik altijd maar 6kW als er een tweede auto aansluit
En sommige zijn ook gewoon lager gezet
[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 11-08-2025 23:13 ]
Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:21:
[...]
Ik heb dit de laatste tijd ook wel eens. Zonder enige vorm van onderbouwing heb ik het vermoeden dat op piekmomenten de laadpalen geknepen worden.
Meestal trekt het bij mij na een uurtje wel weer recht. Houd het even in de gaten, en misschien ook eens testen bij een andere paal in de buurt?
Dank voor de reacties. Het zal een combinatie zijn geweest van 2 auto's, piekmoment en wellicht de warmte denk ik? Zojuist heb ik hem weer teruggezet als enige auto en binnen een minuut ''gewoon'' 16APr088 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:55:
[...]
Hij laadt waarschijnlijk niet met 1 fase maar met de helft van het vermogen van 3*16 Ampere. Veel Vattenfall palen zijn totaal 11kW-vermogen. Bij 2 auto's wordt het totaalvermogen gesplitst. 3*16 * 50% (voor beide auto's de helft) = 5,5kW.
Of wordt inderdaad geknepen op piekmomenten. Laat jouw Tesla zien op hoeveel fases je auto laadt? Of alleen het totaalvermogen?
Tesla M3LR '21
Naar mijn bescheiden mening ligt Fastned Vossedal richting zuiden en niet richting noorden. Echter je komt er niet langs als je vanuit het noorden naar Heerlen gaat.Peter-036 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:32:
[...]
Eh, nee dus: Naar het zuiden is de eerste FastNed die je na "Het Anker" (bij Born) vindt aan de A2 "Knuvelkes", en naar het noorden is na "Patiel"de eerste "Vossedal" (bij Beek).
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Uit persoonlijke ervaring zeg ik: ga niet je EV laden bij IKEA Groningen, tenzij je een laadpas hebt die door je werkgever wordt betaald en de kosten toch niet uitmaken.
Laadpaal Operator: Road. Bij gebruik van mijn E-Flux by Road pas: 23.64 kWh geladen voor €19,74. Oftwel 83,5 cent / kWh. Wat een dure palen daar!
Tijdens mijn hele vakantie naar Oostenrijk met snelladen in Duitsland en Oostenrijk ben ik niet boven de 55 cent / kWh gekomen. En ik dacht dat het MRA-E (Noord Holland, Utrecht en Flevoland) gebied al duur was, maar IKEA Groningen verslaat dat met hoge marge. Pffff!
Laadpaal Operator: Road. Bij gebruik van mijn E-Flux by Road pas: 23.64 kWh geladen voor €19,74. Oftwel 83,5 cent / kWh. Wat een dure palen daar!
Tijdens mijn hele vakantie naar Oostenrijk met snelladen in Duitsland en Oostenrijk ben ik niet boven de 55 cent / kWh gekomen. En ik dacht dat het MRA-E (Noord Holland, Utrecht en Flevoland) gebied al duur was, maar IKEA Groningen verslaat dat met hoge marge. Pffff!
Ik zou het iets willen nuanceren.Haay schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:30:
Uit persoonlijke ervaring zeg ik: ga niet je EV laden bij IKEA Groningen, tenzij je een laadpas hebt die door je werkgever wordt betaald en de kosten toch niet uitmaken.
Kijk eerst wat het kost voordat je zomaar de duurste provider neemt goals eflux by road in dit geval.
Roaming partners hebben soms andere kosten
/f/image/cgtScEXWNxX6c8gvp44iwxyI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lHN6zryIQioIRZoKI8mYKHJP.png?f=fotoalbum_large)
Zomaar je laadpas aanbieden zonder de prijs te checken kan je verassen
Ik zie inderdaad in de MTC app nu €0.72 ex btw staan. Die zijn dus flink duurder geworden, ze waren niet zo duur. Ik dacht dat ze toen op iets van 55 cent zaten.Haay schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:30:
MtC doet de CPO prijs, dus die zal dan wel aardig kloppen.
[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 12-08-2025 09:43 ]
Ikea was heel lang gratis maar men heeft het allemaal aardig commercieel gemaakt.krakendmodem schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:42:
[...]
Ik zie inderdaad in de MTC app nu €0.72 ex btw staan. Die zijn dus flink duurder geworden, ze waren niet zo duur. Ik dacht dat ze toen op iets van 55 cent zaten.
MtC doet de CPO prijs, dus die zal dan wel aardig kloppen.
Staan wel een hele bult 22kw laders.
Mogelijk maken anderen daar ook gebruik van
Je tweede (ANWB?) screenshot laat 1 van de paar goedkopere Shell palen daar zien. De Road palen zijn inderdaad op restaurant/hotel/vakantiepark niveau.....boyette schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:42:
[...]
Ik zou het iets willen nuanceren.
Kijk eerst wat het kost voordat je zomaar de duurste provider neemt goals eflux by road in dit geval.
Roaming partners hebben soms andere kosten[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zomaar je laadpas aanbieden zonder de prijs te checken kan je verassen
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Nu kwam ik regelmatig bij de IKEA in Groningen, maar die Shell palen heb ik dus echt nog nooit kunnen vinden.koboy schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:50:
[...]
Je tweede (ANWB?) screenshot laat 1 van de paar goedkopere Shell palen daar zien. De Road palen zijn inderdaad op restaurant/hotel/vakantiepark niveau.....
De Eflux (Alfen) palen staan buiten, de Shell palen zullen vermoedelijk ergens in de parkeergarage staan, maar na een aantal rondjes rijden (en lopen) heb ik ze niet kunnen ontdekken.
Ikea Zwolle heeft die Shell palen ook, 4 stuks ofzo. Meer waren daar ook niet te vinden.
Precies. Vossedal is bij Beek richting zuiden en Knuvelkes bij Eijsden richting zuiden.Wakkie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:44:
[...]
Naar mijn bescheiden mening ligt Fastned Vossedal richting zuiden en niet richting noorden. Echter je komt er niet langs als je vanuit het noorden naar Heerlen gaat.
Knuvelkes waar de grote zakken aardappels uit overbeladen caravans werden gehaald.....
Ik krijg wel respect voor de active leden hier, die alles uitpluizen en door alle bomen het bos nog zien. Mij lukt dat ondertussen niet meer.
Ik krijg binnenkort weer een nieuwe leaseauto met nieuwe leasepas, waarbij ik kan kiezen tussen MTC/ShellRecharge of MTC/Eneco. Ik had tot nu toe altijd die eerste (TNM versie). Nu maken de tarieven mij niet zoveel uit, aangezien die voor die pas vanuit de lease worden vergoed. Maar puur kijkend naar waar je terecht kan, wat zouden jullie aanbevelen? In NL maak het begrijp ik niet veel uit (klopt dat?) en gebruik ik het ook niet superveel, want meestal laadt ik thuis aan eigen paal. Maar in buitenland vind ik vooral de dekking bij snelladers nogal belangrijk. Vooral in Frankrijk, België, Duitsland, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje (maar eigenlijk zo algemeen mogelijk natuurlijk). Langzame laders in buitenland staan op 2e plaats bij mij, maar ook daar natuurlijk is een zo goed mogelijke dekking gewenst.
Ik had voorheen dus Shell/TNM, en die beviel prima. Maar omdat ik ook vaak laadt bij Tesla SuCs, is het voor mij een groot nadeel dat die pas niet aan Tesla app gekoppeld kan worden. Ik ontdekte laatst dat een Eneco pas dat wel kan, dus daarmee neig ik nu naar die pas. Maar wellicht zijn er nog allerlei mitsen en maren die ik niet zie, vandaar hierbij mijn vraag aan de echte experts. (En bij deze dus ook gelijk de info aan anderen over mogelijke koppeling van deze passen aan de Tesla app, mocht dat nog niet bekend zijn).
Alvast super bedankt voor alle mogelijke adviezen of andere input.
Ik krijg binnenkort weer een nieuwe leaseauto met nieuwe leasepas, waarbij ik kan kiezen tussen MTC/ShellRecharge of MTC/Eneco. Ik had tot nu toe altijd die eerste (TNM versie). Nu maken de tarieven mij niet zoveel uit, aangezien die voor die pas vanuit de lease worden vergoed. Maar puur kijkend naar waar je terecht kan, wat zouden jullie aanbevelen? In NL maak het begrijp ik niet veel uit (klopt dat?) en gebruik ik het ook niet superveel, want meestal laadt ik thuis aan eigen paal. Maar in buitenland vind ik vooral de dekking bij snelladers nogal belangrijk. Vooral in Frankrijk, België, Duitsland, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje (maar eigenlijk zo algemeen mogelijk natuurlijk). Langzame laders in buitenland staan op 2e plaats bij mij, maar ook daar natuurlijk is een zo goed mogelijke dekking gewenst.
Ik had voorheen dus Shell/TNM, en die beviel prima. Maar omdat ik ook vaak laadt bij Tesla SuCs, is het voor mij een groot nadeel dat die pas niet aan Tesla app gekoppeld kan worden. Ik ontdekte laatst dat een Eneco pas dat wel kan, dus daarmee neig ik nu naar die pas. Maar wellicht zijn er nog allerlei mitsen en maren die ik niet zie, vandaar hierbij mijn vraag aan de echte experts. (En bij deze dus ook gelijk de info aan anderen over mogelijke koppeling van deze passen aan de Tesla app, mocht dat nog niet bekend zijn).
De Shell Recharge pas werkt echt perfect voor mij. Ik ben nog geen enkele paal of snellader tegengekomen die de kaart niet accepteert. Dat weegt bij mij wel zwaarder dan die paar keer dat ik noodgedwongen een Supercharger moet gebruiken. Dat declareer ik dan wel apart.Coolname schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:44:
Ik krijg wel respect voor de active leden hier, die alles uitpluizen en door alle bomen het bos nog zien. Mij lukt dat ondertussen niet meer.
Bij veel leasemaatschappijen is het mogelijk om de betaling bij Superchargers via hen te laten verlopen. Heb je al bij jouw leasemaatschappij of wagenparkbeheerder geïnformeerd of dit ook een optie is voor jouw situatie?
En trouwens, waarom wordt aan jou gevraagd een keuze te maken tussen Shell en Eneco?
Ik heb ook de shell pas en die werkt overal (maar is wel erg duur).Coolname schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:44:
Koppelen kan (nog) niet, maar als je een pas wilt koppelen moet de wagenpark beheerder toestemming geven. Dat zou ik eerst controleren.
Bij mij is de declaratie binnen 1 of 2 dagen overgemaakt. En de rekening van Tesla is direct in de mail. Dat kan het probleem niet zijn lijkt me.
Ik ken geen limburger die nog in NL tankt tenzij ze een zakelijke pas hebben.janne_nl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:57:
[...]
(Kom niet aan Limburg 😉)
begrijp niet dat lease maatschappijen / werkgevers maar blijven toestaan bij al die dure stroom leveranciers te laden. Uiteindelijk betaal je het ook in de leaseprijs. Als particulier doe ik wel mijn research qua AC/DC laden.lfah2000 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:30:
[...]
Ik heb ook de shell pas en die werkt overal (maar is wel erg duur).
Koppelen kan (nog) niet, maar als je een pas wilt koppelen moet de wagenpark beheerder toestemming geven. Dat zou ik eerst controleren.
Bij mij is de declaratie binnen 1 of 2 dagen overgemaakt. En de rekening van Tesla is direct in de mail. Dat kan het probleem niet zijn lijkt me.
Ik zie nu weer 5 (dure) shell decharge palen bij de Gamma geplaatst worden. Aan de andere kant wordt het dan file rijden bij de goedkopere leveranciers. Begrijp me niet verkeerd ook Ionity en Tesla zijn zonder abbonnement duur maar met een maandelijkse bedrag veel goedkoper. Moet toch fluitje van een cent zijn voor lease maatschappijen om met die partijen om de tafel te gaan zitten en een korting te bedingen op de maandelijkse bijdrage.
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Tsja, ik krijg een Shell Recharge pas in mijn handen gedrukt en wordt verzocht om een beetje op te letten met snelladers._birdie_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
begrijp niet dat lease maatschappijen / werkgevers maar blijven toestaan bij al die dure stroom leveranciers te laden. Uiteindelijk betaal je het ook in de leaseprijs. Als particulier doe ik wel mijn research qua AC/DC laden.
Ik zie nu weer 5 (dure) shell decharge palen bij de Gamma geplaatst worden. Aan de andere kant wordt het dan file rijden bij de goedkopere leveranciers. Begrijp me niet verkeerd ook Ionity en Tesla zijn zonder abbonnement duur maar met een maandelijkse bedrag veel goedkoper. Moet toch fluitje van een cent zijn voor lease maatschappijen om met die partijen om de tafel te gaan zitten en een korting te bedingen op de maandelijkse bijdrage.
Hartstikke logisch natuurlijk, maar zoals je misschien al aan mijn eerdere reactie kon afleiden kan ik niet ‘gemakkelijk’ laden bij Superchargers. Ook de publieke palen zijn soms nog wel eens duurder of vergelijkbaar met snelladen. Ik ben de beroerdste niet om een beetje op te letten, maar ga er ook geen sport van maken.
Het zal allemaal wel in de marge zitten en onder aan de streep niet genoeg opleveren om die afspraken met de branche te maken.
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen: neem je Shell laadpas mee. Alle 16 laadpalen van Road aldaar voor €0,55 per kWh.Haay schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:30:
Het concessiegebied in Groningen (tot 2024) van Allego zit op €0,46 en de nieuwste laadpalen van het gemeentelijke laadbedrijf (i.s.m. Heijmans) zit ook rond dat tarief, dacht ook 46ct. Altijd even de prijs checken op straat.
(En gebruik hier dan niet je Shell pas voor, anders betaal je ook 55ct. Pak een provider die CPO tarief rekent, bijvoorbeeld ANWB of TAP Electric)
[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 12-08-2025 13:07 ]
Shell snelladers zijn toegevoegd bij EWE GO, althans bij mij waren ze nooit zichtbaar..
Gemak en simpele facturering is denk ik ook veel waard. Ik heb ook zo’n Shell pas maar vraag me ook wel eens af of de prijzen die ik daar zie ook echt door mijn werkgever betaald worden. Bij een bedrijf met honderden auto’s is dat een flinke lading stroom. Ik zou dan denken dat de inkoopafdeling door echt wel wat volume afspraken op heeft gemaakt. Iemand een beeld van hoe dat dan werkt?_birdie_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
begrijp niet dat lease maatschappijen / werkgevers maar blijven toestaan bij al die dure stroom leveranciers te laden. Uiteindelijk betaal je het ook in de leaseprijs. Als particulier doe ik wel mijn research qua AC/DC laden.
Met Tesla om tafel gaan zitten voor betere prijzen? Echt waar? Gaat je niet lukken.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Bij mijn BYD (particulier aangekocht) heb ik een "Shell Recharge X BYD" laadpas gekregen die recht geeft op korting bij Shell laadpalen. Die korting wordt vast niet (of hooguit deels) door BYD betaald.Marko72 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:55:
[...]
Gemak en simpele facturering is denk ik ook veel waard. Ik heb ook zo’n Shell pas maar vraag me ook wel eens af of de prijzen die ik daar zie ook echt door mijn werkgever betaald worden. Bij een bedrijf met honderden auto’s is dat een flinke lading stroom. Ik zou dan denken dat de inkoopafdeling door echt wel wat volume afspraken op heeft gemaakt. Iemand een beeld van hoe dat dan werkt?
Oh ik denk het wel. Dit is echt niet gratis voor BYD. Mogelijk deels, maar de autofabrikant betaalt zeker mee. Eerder deden BMW/Mini/Audi en VW dit ook.martinBMW schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:39:
[...]
Bij mijn BYD (particulier aangekocht) heb ik een "Shell Recharge X BYD" laadpas gekregen die recht geeft op korting bij Shell laadpalen. Die korting wordt vast niet (of hooguit deels) door BYD betaald.
Shell Recharge krijgt er potentieel nieuwe klanten door, en BYD heeft iets leuks om erbij te verkopen. Of de één (in willekeurige volgorde) iets aan de ander betaald heeft weten we niet. Het lijkt me dat er niet persé geld voor deze deal betaald hoeft te worden om er aan beide kanten voordeel uit te halen.martinBMW schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:39:
[...]
Bij mijn BYD (particulier aangekocht) heb ik een "Shell Recharge X BYD" laadpas gekregen die recht geeft op korting bij Shell laadpalen. Die korting wordt vast niet (of hooguit deels) door BYD betaald.
Ik denk dat de leasemaatschappijen ook geen zin hebben in abonnementen die jaren doorlopen voor mensen die maar af en toe snelladen. Eigenlijk moeten we af van die abonnementen en moeten ze iets anders verzinnen als klantenbinding. Sparen voor gratis koffie?_birdie_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
Leasemaatschappijen maakt het niet uit. Die leveren gewoon een laadpas en belasten deze door aan de werkgever._birdie_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
Je krijgt pas echt concurrentie als er een laadpas aanbieder kortingen gaat bedingen bij laadpaaluitbaters. Dan hoef je zelf niet overal een abonnement af te sluiten, de consument of werkgever krijgt wat korting en er blijft vast wat over voor de laadpasaanbieder.
Bijzonder dat zelfs de anwb een van de duurste is dit niet als consumenten organisatie doet.
Goedendag,
Ik heb nu ruim een jaar een laadpaal thuis, zelf aangeschaft, ik laad nagenoeg alleen thuis. Had dus een abbo bij Shell recharge, dat is een maand geleden overgezet naar 50five. Daar begint de ellende, alles zou overgezet worden, dat klopt dus niet, er is helemaal niks overgezet, dus mijn tankpas werkte niet meer thuis. Het nummer op mijn tankpas werd niet herkend, de helpdesk heeft dit uiteindelijk handmatig in het systeem gezet, gebeurde wel vaker dat het niet herkend werd....
Nu blijkt dat ze voor het gemak het tarief ook niet meegenomen hebben, dit hebben ze op € 0,00 gezet, daar kom ik dus achteraf achter. Ik kan dit vervolgens ook niet zelf aanpassen, ik moet dan een verzoek indienen onderbouwd met elektrarekeningen etc. Dat ga ik allemaal niet doen, ik werk voor mijn eigen bv, en ik kon doen en laten met dat tarief wat ik wilde en nu niet meer terwijl er niks zou veranderen voor mij met die overgang. I.c.m. met de sowieso problematische overgang ga ik overstappen, maar kom er niet uit naar wie.
Ik zoek dus een partij waar ik gewoon weer alle vrijheid heb zoals bij Shell recharge het geval was, wie kan een partij aanraden? Voor zover het uitmaakt, ik heb een newmotion home advanced wandmodel. Bij voorbaat dank.
Ik heb nu ruim een jaar een laadpaal thuis, zelf aangeschaft, ik laad nagenoeg alleen thuis. Had dus een abbo bij Shell recharge, dat is een maand geleden overgezet naar 50five. Daar begint de ellende, alles zou overgezet worden, dat klopt dus niet, er is helemaal niks overgezet, dus mijn tankpas werkte niet meer thuis. Het nummer op mijn tankpas werd niet herkend, de helpdesk heeft dit uiteindelijk handmatig in het systeem gezet, gebeurde wel vaker dat het niet herkend werd....
Nu blijkt dat ze voor het gemak het tarief ook niet meegenomen hebben, dit hebben ze op € 0,00 gezet, daar kom ik dus achteraf achter. Ik kan dit vervolgens ook niet zelf aanpassen, ik moet dan een verzoek indienen onderbouwd met elektrarekeningen etc. Dat ga ik allemaal niet doen, ik werk voor mijn eigen bv, en ik kon doen en laten met dat tarief wat ik wilde en nu niet meer terwijl er niks zou veranderen voor mij met die overgang. I.c.m. met de sowieso problematische overgang ga ik overstappen, maar kom er niet uit naar wie.
Ik zoek dus een partij waar ik gewoon weer alle vrijheid heb zoals bij Shell recharge het geval was, wie kan een partij aanraden? Voor zover het uitmaakt, ik heb een newmotion home advanced wandmodel. Bij voorbaat dank.
Terug naar Shell Recharge? Of denk ik dan te simpel.Scuderia110 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:12:
Goedendag,
Dank voor de verschillende reactie vwb mijn vraag over ShellRecharge vs Eneco. Ik moet wel zeggen, dat niet meer hoeven declareren voor laden bij Tesla is me best wel wat waard. Toch een hele admin telkens. Ik ben daarom toch ook nog best geïnteresseerd in reacties/ervaringen over de Eneco laadpas. Net zoveel geaccepteerd of toch beduidend minder?
dank. Betaling va n Tesla SuC’s via leasemaatschappij doen ze bij mij helaas niet. Waarom aan mij de vraag? Wel, ik vermoed dus dat er wel wat verschillen zijn buiten alleen de verschillen in tarieven (met name in waar je allemaal terecht komt). Vandaar dus mijn vraag.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:19:
[...]
De Shell Recharge pas werkt echt perfect voor mij. Ik ben nog geen enkele paal of snellader tegengekomen die de kaart niet accepteert. Dat weegt bij mij wel zwaarder dan die paar keer dat ik noodgedwongen een Supercharger moet gebruiken. Dat declareer ik dan wel apart.
Bij veel leasemaatschappijen is het mogelijk om de betaling bij Superchargers via hen te laten verlopen. Heb je al bij jouw leasemaatschappij of wagenparkbeheerder geïnformeerd of dit ook een optie is voor jouw situatie?
En trouwens, waarom wordt aan jou gevraagd een keuze te maken tussen Shell en Eneco?
Bij mijn werkgever krijg je een pas met 1 tarief. Dus het bedrag wat ik in de fastned app zie (autocharge) komt niet overeen met bedrag in mijn overzicht met "tankbeurten".Marko72 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:55:
[...]
Gemak en simpele facturering is denk ik ook veel waard. Ik heb ook zo’n Shell pas maar vraag me ook wel eens af of de prijzen die ik daar zie ook echt door mijn werkgever betaald worden. Bij een bedrijf met honderden auto’s is dat een flinke lading stroom. Ik zou dan denken dat de inkoopafdeling door echt wel wat volume afspraken op heeft gemaakt. Iemand een beeld van hoe dat dan werkt?
Ik denk dat je je vraag beter in dit topic kan plaatsen:Scuderia110 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:12:
Goedendag,
Thuisladen van je EV deel 2
...thuisladen, ipv openbaar laden.
Door bomen het bos niet zien is heel begrijpelijk.Coolname schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:44:
Eigenlijk is het echter vrij simpel:
- in Nederland heb je geen probleem: je laadt thuis en die enkele keer dat je zo ver weg bent dat je onderweg moet laden doe je dat gewoon bij de eerste de beste fastned. Beide pasjes werken daar wel.
- buitenland is nogal een ruim begrip. Per land krijg je de beste informatie in het lange reizen in Europa forum met beide pasjes gaat je dat ook probleemloos lukken zolang je in west Europa blijft. Goedkoper kan door een ionity of tesla abonnement af te sluiten maar dat zal je werkgever dan wel niet vergoeden omdat dat buiten de aangeboden kaart valt.
Kortom: “eigenlijk heb je geen probleem”
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik kan me ook niet voorstellen dat de hoge prijzen die ik soms zie als ik ga laden met de 50five pas van mijn leaseauto ook echt betaald worden.Marko72 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:55:
[...]
Daar moet toch over onderhandeld worden, of liggen al die aankopers daar te slapen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Verwijderd
Mauw, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mensen die thuis kunnen laden hebben het vaak makkelijker: zij hebben zonnepanelen of een gunstig kWh-tarief. In Limburg begint het daltarief bijvoorbeeld al vanaf 21:00 uur, waardoor je thuis voor een zeer lage prijs kunt laden. Dan maakt het inderdaad minder uit of je € 0,74 per kWh (Fastned) betaalt, of € 0,338 per kWh bij bijvoorbeeld de 11 kW AC-laadpalen van Vattenfall InCharged in Limburg of Brabant.Stefannn schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:46:
[...]
Door bomen het bos niet zien is heel begrijpelijk.
Eigenlijk is het echter vrij simpel:
- in Nederland heb je geen probleem: je laadt thuis en die enkele keer dat je zo ver weg bent dat je onderweg moet laden doe je dat gewoon bij de eerste de beste fastned. Beide pasjes werken daar wel.
Maar als ik besluit naar een attractiepark te gaan, of bijvoorbeeld naar een meer afgelegen plek in Zeeland, wordt het al snel puzzelen: waar ga ik laden? Ga ik in Zeeland laden tegen € 0,57 per kWh, of rijd ik door naar Antwerpen en laad ik daar voor € 0,31 per kWh? Soms is het ook € 0,52 per kWh, afhankelijk van de aanbieder.
Morgen ga ik bijvoorbeeld naar Hoek van Holland. Hopelijk is de SGZH1.0-lader aan de Strandweg vrij, want daar laad ik voor € 0,39 per kWh. Als die bezet is, moet ik uitwijken naar de grotere parkeerplaats iets verderop. Daar staan SGZH2.0-laders, maar die kosten € 0,48 per kWh.
Kortom: niet iedereen kan profiteren van goedkope thuislaadtarieven, en onderweg zijn de prijsverschillen vaak groot genoeg om je laadstrategie bewust te moeten plannen.
Hoe veel ga je daar laden? Pakweg 30 kWh... aan 9ct verschil.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:34:
[...]
Mauw, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mensen die thuis kunnen laden hebben het vaak makkelijker: zij hebben zonnepanelen of een gunstig kWh-tarief. In Limburg begint het daltarief bijvoorbeeld al vanaf 21:00 uur, waardoor je thuis voor een zeer lage prijs kunt laden. Dan maakt het inderdaad minder uit of je € 0,74 per kWh (Fastned) betaalt, of € 0,338 per kWh bij bijvoorbeeld de 11 kW AC-laadpalen van Vattenfall InCharged in Limburg of Brabant.
Maar als ik besluit naar een attractiepark te gaan, of bijvoorbeeld naar een meer afgelegen plek in Zeeland, wordt het al snel puzzelen: waar ga ik laden? Ga ik in Zeeland laden tegen € 0,57 per kWh, of rijd ik door naar Antwerpen en laad ik daar voor € 0,31 per kWh? Soms is het ook € 0,52 per kWh, afhankelijk van de aanbieder.
Morgen ga ik bijvoorbeeld naar Hoek van Holland. Hopelijk is de SGZH1.0-lader aan de Strandweg vrij, want daar laad ik voor € 0,39 per kWh. Als die bezet is, moet ik uitwijken naar de grotere parkeerplaats iets verderop. Daar staan SGZH2.0-laders, maar die kosten € 0,48 per kWh.
Kortom: niet iedereen kan profiteren van goedkope thuislaadtarieven, en onderweg zijn de prijsverschillen vaak groot genoeg om je laadstrategie bewust te moeten plannen.
We spreken over 3€.
Je totale autokost is al snel 50ct per km, dus je mag hiervoor geen 6km om rijden anders verlies je geld.
Ja duh: 47,6 cent ex BTW, daar kun je we publiek voor laden....TDG schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:44:
[...]
Bij mijn werkgever krijg je een pas met 1 tarief. Dus het bedrag wat ik in de fastned app zie (autocharge) komt niet overeen met bedrag in mijn overzicht met "tankbeurten".
Zal ongetwijfeld gebaseerd zijn op een gemiddeld gerealiseerd tarief en zal periodiek worden aangepast.
Lekker makkelijk rekenen voor de baas, maar zoals we allemaal weten kan het goedkoper dan dat (57,5 cent inclusief BTW). Voor particulieren kan dit ook met bijvoorbeeld de Shell pas.
Als een lease maatschappij trouwens slim is (ver)stoppen ze ee Fastned abbo in het maandbedrag, hiermee zal het overgrote deel van de snellaad sessies in NL worden afgedekt.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Verwijderd
Kleine beetjes maken op de lange termijn een groot bedrag. Toch zie ik ’s ochtends rond 6:40 in Susterseel (Duitsland) regelmatig Nederlanders tanken, terwijl de benzineprijs daar op dat moment juist op z’n hoogste punt zit en het prijsverschil met Nederland hooguit €0,10 per liter bedraagt.Tommie12 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Hoe veel ga je daar laden? Pakweg 30 kWh... aan 9ct verschil.
We spreken over 3€.
Je totale autokost is al snel 50ct per km, dus je mag hiervoor geen 6km om rijden anders verlies je geld.
Zo’n verschil lijkt verwaarloosbaar, maar over tienduizenden kilometers kan dat aardig oplopen. Dat principe geldt ook voor elektrisch rijden: consequent de goedkoopste laadpaal kiezen kan op jaarbasis flink schelen in kosten.
Zelf let ik daar scherp op, naast zuinig rijden. Wie bijvoorbeeld thuis laadt en gemiddeld 22 kWh/100 km verbruikt, kan net als mij uitkomen op ongeveer €0,045 per kilometer aan stroomkosten terwijl ik 11kWh/100km doe. Veel mensen hebben daar geen exact beeld van, simpelweg omdat ze hun verbruik en laadkosten niet actief bijhouden. Dat maakt het lastiger om te zien hoeveel er over de lange termijn bespaard kan worden door bewust te kiezen waar en wanneer je laadt.
Snap ik wel, alleen kan je voor een goedkope laadpaal echt niet ver rijden. Als ze een straat verder staan heb je utieraard gelijk.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:32:
[...]
Kleine beetjes maken op de lange termijn een groot bedrag. Toch zie ik ’s ochtends rond 6:40 in Susterseel (Duitsland) regelmatig Nederlanders tanken, terwijl de benzineprijs daar op dat moment juist op z’n hoogste punt zit en het prijsverschil met Nederland hooguit €0,10 per liter bedraagt.
Zo’n verschil lijkt verwaarloosbaar, maar over tienduizenden kilometers kan dat aardig oplopen. Dat principe geldt ook voor elektrisch rijden: consequent de goedkoopste laadpaal kiezen kan op jaarbasis flink schelen in kosten.
Zelf let ik daar scherp op, naast zuinig rijden. Wie bijvoorbeeld thuis laadt en gemiddeld 22 kWh/100 km verbruikt, kan net als mij uitkomen op ongeveer €0,045 per kilometer aan stroomkosten terwijl ik 11kWh/100km doe. Veel mensen hebben daar geen exact beeld van, simpelweg omdat ze hun verbruik en laadkosten niet actief bijhouden. Dat maakt het lastiger om te zien hoeveel er over de lange termijn bespaard kan worden door bewust te kiezen waar en wanneer je laadt.
En ja, ik weet dat er mensen 20 km heen en 20km terug rijden 'omdat de benzine daar zo goedkoop is...
Onderaan de streep verlies je dan geld.
Kijk ook even in Shell Recharge / Newmotion gebruikersplatformScuderia110 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:12:
Goedendag,
Dat kan allemaal best, maar tijd is in het leven het allerbelangrijkste en op jaarbasis vele uren bezig zijn (uitzoeken, omrijden, omlopen, niet uitkomende tijdstippen laden etc etc) om een paar honderd euro te besparen is het me gewoon niet waardVerwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:32:
[...]
Kleine beetjes maken op de lange termijn een groot bedrag. Toch zie ik ’s ochtends rond 6:40 in Susterseel (Duitsland) regelmatig Nederlanders tanken, terwijl de benzineprijs daar op dat moment juist op z’n hoogste punt zit en het prijsverschil met Nederland hooguit €0,10 per liter bedraagt.
Verwijderd
Iedereen bepaalt uiteindelijk zelf waar hij of zij tijd aan besteedt. Laatst zag ik nog een gebruiker die aangaf dat hij twee uur had besteed aan een bijdrage op Tweakers. Prima toch? Daarom vind ik het irritant als anderen blijkbaar de behoefte voelen om te bepalen hoe iemand anders zijn tijd zou moeten besteden. Eerlijk gezegd ben ik daar wel klaar mee.jeroenkb schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:52:
[...]
Dat kan allemaal best, maar tijd is in het leven het allerbelangrijkste en op jaarbasis vele uren bezig zijn (uitzoeken, omrijden, omlopen, niet uitkomende tijdstippen laden etc etc) om een paar honderd euro te besparen is het me gewoon niet waard
Voor de één is tijd inderdaad het belangrijkste, voor de ander is het besparen van kosten en het hele proces eromheen juist een deel van de lol. Wat voor de één voelt als omrijden, omlopen of plannen is voor iemand anders gewoon een leuke bezigheid.
Daarnaast kan het, naast het besparen van bijvoorbeeld €10 parkeerkosten, ook gewoon leuk zijn om iets tot in de puntjes uit te zoeken. En een paar kilometer extra lopen is nog gezond ook: je bespaart en je krijgt beweging.
Ik bepaal helemaal niets voor anderen hoe ze hun tijd moeten besteden. Ik zeg hoe ik me tijd wil besteden en dat ik het zonde vind om me heel druk te maken over de kosten van een kWh.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Iedereen bepaalt uiteindelijk zelf waar hij of zij tijd aan besteedt. Laatst zag ik nog een gebruiker die aangaf dat hij twee uur had besteed aan een bijdrage op Tweakers. Prima toch? Daarom vind ik het irritant als anderen blijkbaar de behoefte voelen om te bepalen hoe iemand anders zijn tijd zou moeten besteden. Eerlijk gezegd ben ik daar wel klaar mee.
Voor de één is tijd inderdaad het belangrijkste, voor de ander is het besparen van kosten en het hele proces eromheen juist een deel van de lol. Wat voor de één voelt als omrijden, omlopen of plannen is voor iemand anders gewoon een leuke bezigheid.
Daarnaast kan het, naast het besparen van bijvoorbeeld €10 parkeerkosten, ook gewoon leuk zijn om iets tot in de puntjes uit te zoeken. En een paar kilometer extra lopen is nog gezond ook: je bespaart en je krijgt beweging.
Net zoals jij uitgebreid vertelt over hoe jij jouw tijd invult met besparen.
snip: laten we het gezellig houden
[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 13-08-2025 21:14 ]
Doet een beetje denken aan boodschappen doen in Duitsland net over de grens. In theorie mooi, maar in de praktijk sta je de ganse dag in de rij bij de kassa. Eerst bij de supermarkt en dan nog bij het tankstation.Tommie12 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:36:
[...]
Snap ik wel, alleen kan je voor een goedkope laadpaal echt niet ver rijden. Als ze een straat verder staan heb je utieraard gelijk.
En ja, ik weet dat er mensen 20 km heen en 20km terug rijden 'omdat de benzine daar zo goedkoop is...
Onderaan de streep verlies je dan geld.
Paar euro’s bespaard maar wel de complete zaterdag kwijt. Iedereen moet het zelf weten, maar ik kies dan toch voor de vrije zaterdag (en dus duurdere boodschappen om de hoek).
snip: offtopic
[ Voor 113% gewijzigd door We Are Borg op 13-08-2025 19:53 ]
Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!
@Paul1987 Heb je gezien hoe het topic heet? Zo nee, het heeft heel weinig zin om met voorbeelden van tanken aan te komen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
reactie op verwijderde reactie
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 13-08-2025 19:54 ]
snip: offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 13-08-2025 19:54 ]
Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!
Even terug on topic?
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Eindelijk komen ze bij Mobilize in beweging met de afrekening van de laadsessies. Kreeg onderstaande in de mailbox.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qxRdcMoXaKgVYCD23L5wa0Uz.jpg?f=user_large)
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik kreeg hem ook net, begrijp ik goed dat er nu geen pre-autorisatie plaatsvindt en je dus achteraf betaalt?PeterZ(on) schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:06:
Eindelijk komen ze bij Mobilize in beweging met de afrekening van de laadsessies. Kreeg onderstaande in de mailbox.
[Afbeelding]
Daar lijkt het op maar op het Duitse forum lees ik ook wisselende ervaringen.ASW1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:17:
[...]
Ik kreeg hem ook net, begrijp ik goed dat er nu geen pre-autorisatie plaatsvindt en je dus achteraf betaalt?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Met mijn shell pas is dat 63 cent per kWh. Ik zou zeggen kijk zelf bij je eigen pas.Pr088 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:44:
[...]
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen: neem je Shell laadpas mee. Alle 16 laadpalen van Road aldaar voor €0,55 per kWh.
:strip_exif()/f/image/DOi7iizKgJdkSUuIMmKhb6MG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door lfah2000 op 13-08-2025 17:20 ]
Heb jij een particuliere Shell Recharge pas? Of een zakelijke?lfah2000 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:20:
[...]
Met mijn shell pas is dat 63 cent per kWh. Ik zou zeggen kijk zelf bij je eigen pas.[Afbeelding]
Dit is in mijn app:
:strip_exif()/f/image/YRJSOFNtbx01JkXpKwQWMGrc.jpg?f=fotoalbum_large)
Brandstof (en stroom) valt buiten de leaseprijs._birdie_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
begrijp niet dat lease maatschappijen / werkgevers maar blijven toestaan bij al die dure stroom leveranciers te laden. Uiteindelijk betaal je het ook in de leaseprijs.
Zakelijk.Pr088 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:38:
[...]
Heb jij een particuliere Shell Recharge pas? Of een zakelijke?
De total laders (spiri) zijn allemaal 99 cent, terwijl ik hier af en toe lees dat ze best goed geprijsd zijn.
Ik heb een BYD Shell Recharge pasPr088 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:38:
[...]
Heb jij een particuliere Shell Recharge pas? Of een zakelijke?
Dit is in mijn app: [Afbeelding]
/f/image/KNN2llj9MuxcHrm0AkVzt37P.png?f=fotoalbum_large)
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
De BYD 15% korting op Shell tarieven geldt volgens mij (als ik hun site goed lees) alleen voor snelladers (DC, met de CCS2 stekker vaak boven 50kW).MichielFRL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:05:
[...]
Ik heb een BYD Shell Recharge pas
[Afbeelding]
Da's behoorlijk fors. Maar in mijn beleving (en ik heb wel wat research gedaan) is Total een dure jongen. Vaak 75-77ct met mijn particuliere Electroverse pas.lfah2000 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:43:
[...]
Zakelijk.
De total laders (spiri) zijn allemaal 99 cent, terwijl ik hier af en toe lees dat ze best goed geprijsd zijn.
KloptPr088 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:09:
[...]
De BYD 15% korting op Shell tarieven geldt volgens mij (als ik hun site goed lees) alleen voor snelladers (DC, met de CCS2 stekker vaak boven 50kW).
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Ligt er toch ook aan wat er afgesproken is? Voor ons is AC en DC even duur en overal waar je ook maar komt kost het een fixed bedrag. Bij tesla laders is het veel hoger en de rest bijv DC bij Fastned of Ionity veel lager. Het was volgens mij fixed 0,50 eurocent overal. Wellicht wat duur. Wel kosten waarvan je weet wat je gaat krijgen._birdie_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Tsja, die brandstof prijzen. Ik heb me altijd verbaasd dat collega's die een lpg tank hadden (en daardoor een lagere leaseprijs) nooit werden aangesproken als ze nagenoeg alleen benzine tankten (want dat reed beter).
Waarom zou dat met stroomprijzen anders zijn.
(Een collega is wel eens aangesproken omdat hij na 12000km nieuwe banden nodig had)
Waarom zou dat met stroomprijzen anders zijn.
(Een collega is wel eens aangesproken omdat hij na 12000km nieuwe banden nodig had)
Hoe kan Tesla dan veel duurder zijn?Oekol schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:20:
[...]
Ligt er toch ook aan wat er afgesproken is? Voor ons is AC en DC even duur en overal waar je ook maar komt kost het een fixed bedrag. Bij tesla laders is het veel hoger en de rest bijv DC bij Fastned of Ionity veel lager. Het was volgens mij fixed 0,50 eurocent overal. Wellicht wat duur. Wel kosten waarvan je weet wat je gaat krijgen.
Ik kan me niet herinneren als gebruiker ooit een prijs boven de 0,5 gezien te hebben.
Tesla Akersloot 53 cent tussen 0900-2300..Tommie12 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:59:
[...]
Hoe kan Tesla dan veel duurder zijn?
Ik kan me niet herinneren als gebruiker ooit een prijs boven de 0,5 gezien te hebben.
Retorische vraag...yannienl schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:07:
[...]
Tesla Akersloot 53 cent tussen 0900-2300..
Is 53 een beetje meer dan 50 of VEEEEEEEEL meer dan 50?
Op een laadbeurt van ca 40 kWh is dat 1, 2€.
Heb je in B en NL geen koffie meer voor.
Zoiets gaat natuurlijk niet over één laadbeurt, maar over de som van talloze laadbeurten.Tommie12 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:13:
[...]
Retorische vraag...
Het blijft natuurlijk in verhouding weinig geld, maar laten we het niet afdoen als iets minuscuuls
Het is 20c per kw in NLPr088 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:09:
[...]
De BYD 15% korting op Shell tarieven geldt volgens mij (als ik hun site goed lees) alleen voor snelladers (DC, met de CCS2 stekker vaak boven 50kW).
GB is het 0.24
Rest is 15c
Dat zonder abo kosten etc!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
3 cent is niet veel, maar doe je dit een aantal keer per week, maand etc. dan loopt het toch wel iets meer op..Tommie12 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:13:
[...]
Retorische vraag...
Maar het was bij Tesla nog niet lang geleden 36 cent en nu 53 cent..
Dan hebben we het opeens over 6,80 per 40kwh..
En hoe dikwijls moet je snelladen per jaar?yannienl schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:43:
[...]
3 cent is niet veel, maar doe je dit een aantal keer per week, maand etc. dan loopt het toch wel iets meer op..
Maar het was bij Tesla nog niet lang geleden 36 cent en nu 53 cent..
Dan hebben we het opeens over 6,80 per 40kwh..
Ik doe 30K per jaar en snelladen is minder dan 10% van mijn behoeftes.
Dan moet je echt niet wakker liggen van een laadsessie aan 50ct/kWh.
Bijna altijd? Ik kan niet thuisladen, de meeste laders binnen 300 meter zijn vaak bezet als ik wil/moet laden en ac laden kost hier 51 cent..Tommie12 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:52:
[...]
En hoe dikwijls moet je snelladen per jaar?
Ik doe 30K per jaar en snelladen is minder dan 10% van mijn behoeftes.
Dan moet je echt niet wakker liggen van een laadsessie aan 50ct/kWh.
Ik doe 25k per jaar en 75% is snelladen..
Er is dus een vast tarief per kWh afgesproken overal voor DC en AC laden. Ongeacht het tarief dat ergens geldt. En met die €0,50 per kWh weet jij als geen ander dat dat een stuk duurder is dan normaal bij de Tesla.Tommie12 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:59:
[...]
Hoe kan Tesla dan veel duurder zijn?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Sinds de recente prijsverhogingen van Tesla zijn de normale prijzen (dus overdag en 's avonds) bij de Tesla laadpleinen die enigszins bij mij in de buurt (Brabant) liggen niet echt veel goedkoper dan 50 cent, namelijk 49ct/kWh.Oekol schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:34:
[...]
Er is dus een vast tarief per kWh afgesproken overal voor DC en AC laden. Ongeacht het tarief dat ergens geldt. En met die €0,50 per kWh weet jij als geen ander dat dat een stuk duurder is dan normaal bij de Tesla.
Ik heb vorig jaar geïnvesteerd in een abbo van 10 euro per maand (Ik laad hoofdzakelijk DC door laadpaalloos apartement en 50 cent Allego/total duopolie aan AC in de buurt) en dat biedt aanzienlijke korting op de prijs.Of-Aaargh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Sinds de recente prijsverhogingen van Tesla zijn de normale prijzen (dus overdag en 's avonds) bij de Tesla laadpleinen die enigszins bij mij in de buurt (Brabant) liggen niet echt veel goedkoper dan 50 cent, namelijk 49ct/kWh.
Voor Brabant zie ik als piektarief 34 tot 36 cent en daltarief 29 cent.
Ik ben er ook zo eentje die er een sport van maakt om zo goedkoop mogelijk te laden dus ik sta om 23 uur paraat om voor 29 cent (was 23) vol te gooien.
Bij een prijsverschil van 14 cent (Breda, overdag) heb je de abonnementsprijs er na 72 kWh uit. De rest van de maand is pure besparing.
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
Dat is met een 3rd party merk denk ik? Het ligt gemiddeld nu op 34 eurocent in NL.Of-Aaargh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Sinds de recente prijsverhogingen van Tesla zijn de normale prijzen (dus overdag en 's avonds) bij de Tesla laadpleinen die enigszins bij mij in de buurt (Brabant) liggen niet echt veel goedkoper dan 50 cent, namelijk 49ct/kWh.
/f/image/Gc4ZjgjChQolVrFxTBSg71rr.png?f=fotoalbum_large)
Als ik kijk naar de locatie hier in Leiderdorp dan zie ik 42/49 cent voor non-Tesla/abbo, en 30/35 cent met Tesla/abbo.Oekol schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:58:
[...]
Dat is met een 3rd party merk denk ik? Het ligt gemiddeld nu op 34 eurocent in NL.
[Afbeelding]
Volgens mij is het verschil tussen beide flink toegenomen. Waarschijnlijk wraak voor de ingestorte auto verkoop....
Misschien ook om het lidmaatschap aantrekkelijk te houden, want dat is pas verhoogd van 10 naar 12 euro per maandkoboy schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:23:
[...]
Als ik kijk naar de locatie hier in Leiderdorp dan zie ik 42/49 cent voor non-Tesla/abbo, en 30/35 cent met Tesla/abbo.
Volgens mij is het verschil tussen beide flink toegenomen. Waarschijnlijk wraak voor de ingestorte auto verkoop....
In Brabant kan je bij Vattenfall palen toch ook altijd voor 29 cent laden ?Opa schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
Ik heb vorig jaar geïnvesteerd in een abbo van 10 euro per maand (Ik laad hoofdzakelijk DC door laadpaalloos apartement en 50 cent Allego/total duopolie aan AC in de buurt) en dat biedt aanzienlijke korting op de prijs.
Voor Brabant zie ik als piektarief 34 tot 36 cent en daltarief 29 cent.
Ik ben er ook zo eentje die er een sport van maakt om zo goedkoop mogelijk te laden dus ik sta om 23 uur paraat om voor 29 cent (was 23) vol te gooien.
Bij een prijsverschil van 14 cent (Breda, overdag) heb je de abonnementsprijs er na 72 kWh uit. De rest van de maand is pure besparing.
Vanwaar de moeite voor deze manier?
Of is er geen Vattenfall paal in je buurt
[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 14-08-2025 15:09 ]
Ik zag het net in de app. Vanaf 14 september wordt het 11,99.martinBMW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:29:
[...]
Misschien ook om het lidmaatschap aantrekkelijk te houden, want dat is pas verhoogd van 10 naar 12 euro per maand
Ik (link as ûn looien deur) klik op Overschakelen naar jaarabonnement. Hoppa! 99,99 euro. Oftewel verlaagd naar 8,33 per maand.
Ik haalde Brabant aan als voorbeeld omdat @Of-Aaargh daar resideert.boyette schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:09:
[...]
In Brabant kan je bij Vattenfall palen toch ook altijd voor 29 cent laden ?
Vanwaar de moeite voor deze manier?
Of is er geen Vattenfall paal in je buurt
Zelf woon ik bij Amersvoorde met het voornoemd duopolie. Ik zit dus regelmatig bij Van de Valk Leusden.
Ah okOpa schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:13:
[...]
Ik haalde Brabant aan als voorbeeld omdat @Of-Aaargh daar resideert.
Zelf woon ik bij Amersvoorde met het voornoemd duopolie. Ik zit dus regelmatig bij Van de Valk Leusden.
Daar liggen de tarieven inderdaad wel wat hoger behalve bij het voetbalveld
/f/image/TbrDFpDBteCykVDHjv0gr2xZ.png?f=fotoalbum_large)
Nee, gewoon via de Tesla app. Tussen 9 uur 's ochtends en 11 uur 's avonds 49 cent. Daarbuiten 35 cent.Oekol schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:58:
[...]
Dat is met een 3rd party merk denk ik? Het ligt gemiddeld nu op 34 eurocent in NL.
[Afbeelding]
Met een tesla auto of een ander merk? Je weet dat je lagere tarieven hebt als je tesla rijder bent of wanneer je een ' member' bent neem ik aan?Of-Aaargh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:18:
[...]
Nee, gewoon via de Tesla app. Tussen 9 uur 's ochtends en 11 uur 's avonds 49 cent. Daarbuiten 35 cent.
Edit;
Ja dus.... Je draaide er een beetje omheen? Ik zie dat ik 3rd party merk zei. Wellicht had ik automerk moeten zeggen.
:strip_exif()/f/image/rFgOi4NM6RZQLYIFlVewazhV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Oekol op 14-08-2025 16:58 ]
Ik snapte "3rd party merk" ook niet helemaal. Maar zal zonder abo zijn inderdaad.Oekol schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:33:
[...]
Met een tesla auto of een ander merk? Je weet dat je lagere tarieven hebt als je tesla rijder bent of wanneer je een ' member' bent neem ik aan?
Edit;
Ja dus.... Je draaide er een beetje omheen? Ik zie dat ik 3rd party merk zei. Wellicht had ik automerk moeten zeggen?
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Sandro! op 14-08-2025 16:47 ]
Da's al een poosje niet meer, nu 33,8 cent.boyette schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:09:
In Brabant kan je bij Vattenfall palen toch ook altijd voor 29 cent laden ?
https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven
Maar goed, nog steeds vrij goedkoop (als publiek laadpunt).
Ja 29 is met abo ..Zjanzjak schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:15:
[...]
Da's al een poosje niet meer, nu 33,8 cent.
https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven
Maar goed, nog steeds vrij goedkoop (als publiek laadpunt).
Maar dat is met een betaald abonnement bij een andere kaartaanbieder. Dus het is niet zo dat je 'altijd' voor 29 cent kunt laden bij Vattenvall.
Wou al zeggen, sinds wanneer heeft Vattenfall abonnementen?Of-Aaargh schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:59:
[...]
Maar dat is met een betaald abonnement bij een andere kaartaanbieder. Dus het is niet zo dat je 'altijd' voor 29 cent kunt laden bij Vattenvall.
Cash is king.
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2