[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 225 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inspired schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:29:
@Zr40 is er al zo’n adapter dan? En de software? Die je ook tussen de CCS poort van de auto en de lader kunt zetten? Zo’n adapter kan ook 500A aan zonder door te branden?
Of het al bestaat, daar heb ik mij niet in verdiept. Maar zo'n adapter hoeft niet in aanraking te komen met de laadstroom, want de data pins staan los van de charging pins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:53
koboy schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Waarom een adapter? Valt veel te veel op, en je kunt ook de data pinnen van het type-2 deel aan de auto zijde onderbreken. Met het populairder worden van electrisch rijden komt er vast een handige Harry die hier een business van gaat maken.
En omdat er geen adapter aan hangt mag JIJ gaan bewijzen dat het MAC adres bij jouw auto hoort en niet bij die andere.....

Er is een reden dat in Europa de magneetstrip op je bankpas min of meer uitgefaseerd is.
Nee. Dit klinkt idd wel als iets dat veel gebruikt gaat worden. Is ook niet dat je een tik van 400/800V wel ff voelt. Een creditcard heeft ook amper beveiliging. Gebruiken toch ook nog best veel. Maar goed, laten we stoppen want anders maakt er iemand weer speciaal een topic voor aan. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 16:11
Ben nu even de weg kwijt autocharge en plug&charge. Zover ik weet ondersteund mijn BMW plug&charge echter ik laad altijd contactloos op bij Fastned. Ik heb mijn bmw-charge card destijds ingevoerd in de fastned app en eigenlijk sindsien altijd contactloos opgeladen (denk al half jaar). Dus ik snap niet waarom fastned plug&charge niet ondersteund. Of BMW moet beide ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09
hopiconjo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:54:
Ben nu even de weg kwijt autocharge en plug&charge. Zover ik weet ondersteund mijn BMW plug&charge echter ik laad altijd contactloos op bij Fastned. Ik heb mijn bmw-charge card destijds ingevoerd in de fastned app en eigenlijk sindsien altijd contactloos opgeladen (denk al half jaar). Dus ik snap niet waarom fastned plug&charge niet ondersteund. Of BMW moet beide ondersteunen
Als je even je BMW-type auto vermeldt kunnen we dat antwoord helpen verschaffen. Je kan het ook zelf opzoeken wat je auto ondersteunt op https://ev-database.org/, scroll dan bij de specifieke auto naar beneden, naar sectie "Fast Charging (10 -> 80%)", daar kan dan bijvoorbeeld staan:
This vehicle supports Autocharge
This vehicle supports Plug & Charge
Het is zeker niet ongebruikelijk dat ze beide worden ondersteund en dat je dezelfde plug-in-en-opladen-start-automatisch-ervaring hebt bij zowel Plug & Charge operators als Autocharge operators, zonder dat je zelf doorhebt welk onderliggend plug-in-en-opladen-start-automatisch-protocol er nou wordt gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 30-07-2025 11:17 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 16:11
Thanx voor de links maar wordt voor mij nu helemaal wazig. Heb een iX1e20. Volgens jouw link support het geen plug&charge maar wel autocharge. Dit zou dus kunnen kloppen waarom ik contactloos kan opladen bij Fastned. https://ev-database.org/car/1996/BMW-iX1-eDrive20

Echter als ik kijk naar BMW supportpagina https://faq.bmw.nl/s/arti...heid-S8vU7?language=nl_NL vanaf model 11/2023 zit dit af fabriek erin

[ Voor 5% gewijzigd door hopiconjo op 30-07-2025 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:49
hopiconjo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:30:
Thanx voor de links maar wordt voor mij nu helemaal wazig. Heb een iX1e20. Volgens jouw link support het geen plug&charge maar wel autocharge. Dit zou dus kunnen kloppen waarom ik contactloos kan opladen bij Fastned. https://ev-database.org/car/1996/BMW-iX1-eDrive20

Echter als ik kijk naar BMW supportpagina https://faq.bmw.nl/s/arti...heid-S8vU7?language=nl_NL vanaf model 11/2023 zit dit af fabriek erin
Op de BMW link die je postte, geeft BMW zelf ook aan dat je Plug & Charge kan controleren. Ik zou dat dus even doen :)

>> Als uw BMW laden via Plug & Charge ondersteunt, vindt u meer informatie in de My BMW App onder "Laden" (in de tab "Voertuig") > "Plug & Charge" (onder "Help") of in BMW iDrive onder "Apps" > "Laden" > "Plug & Charge"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:48
hopiconjo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:30:

Is eigenlijk irrelevant voor je OG vraag. Fastned ondersteund geen Plug&Charge (=feit). Autocharge heeft Fastned dan weer wel (eigen protocol/naamgeving). Jouw auto ondersteund dat en dat staat in z'n geheel los van je laadpas en/of plug&charge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-08 14:18
greg-a schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:39:
[...]
Jouw auto ondersteund dat en dat staat in z'n geheel los van je laadpas en/of plug&charge.
Correctie: de auto ondersteund zoiets niet, de auto heeft gewoon een degelijke implementatie van CCS2-communicatie.

In dit geval stuurt de auto altijd dezelfde gegevens over het voertuig naar de CCS2-stekker van Fastned, waarmee Fastned ziet dat het 'jouw' auto is. Dit gebeurd aan de hand van het MAC-adres van de laadmodule op de auto. Niet elke EV stuurt dit MAC-adres, en er zijn ook EV's die voor elke laadsessie een ander MAC-adres gebruiken.

Het is dus geen ondersteuning van de auto, maar een mogelijkheid van Fastned die aan de hand van het MAC-adres bepaald of het een 'bekende' EV betreft. Afhankelijk van de betaalgegevens bij Fastned wordt daarop gefactureerd. Dat kan een laadpas zijn van een andere pasleverancier, of een directe facuratie door Fastned.

Bron: ik werk zelf met laaddata voor EV's. Wisselende (of geen) MAC-adressen bij EV's zijn ontzettend p**p.

[ Voor 4% gewijzigd door marzman95 op 30-07-2025 11:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

gertvdijk schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:15:
[...]
Het is zeker niet ongebruikelijk dat ze beide worden ondersteund en dat je dezelfde plug-in-en-opladen-start-automatisch-ervaring hebt bij zowel Plug & Charge operators als Autocharge operators, zonder dat je zelf doorhebt welk onderliggend plug-in-en-opladen-start-automatisch-protocol er nou wordt gebruikt.
Er is wel een klein praktisch verschil.

Als je alleen de app van de laadaanbieder (Fastned in dit geval) nodig hebt om na de eerste handmatige laadsessie het automatisch opladen te activeren, dan gebruik je Autocharge. De eerste handmatige laadsessie is nodig zodat Fastned weet met welk MAC adres je auto herkend kan worden. En bij andere aanbieders die Autocharge gebruiken moet je het ook de eerste keer handmatig doen en daarna via hun app activeren.

Als je een laadcontract hebt die je in de auto moet installeren (bijvoorbeeld via een QR code op het display van de auto) om het automatisch opladen te activeren, dan gebruik je Plug&Charge. Dit gaat vervolgens automatisch bij iedere laadaanbieder die Plug&Charge ondersteunt, ook bij de eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:26
Zr40 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Dat het gemakkelijk/prettig in gebruik is dat is zeker waar. Maar dat is niet uniek aan Autocharge; Plug&Charge is even gemakkelijk/prettig in gebruik.

Het probleem van Plug&Charge is:
- Fastned accepteert het (nog) niet
- Fastned biedt zelf (nog) geen installeerbaar Plug&Charge contract aan (benodigd als je het met een abonnement wilt gebruiken)
- Veel bestaande auto's ondersteunen het niet
- Auto's die het wel ondersteunen, zijn soms beperkt tot het contract van de merkgebonden MSP (terwijl technisch gezien dat geen vereiste is, je zou in theorie ieder willekeurig contract moeten kunnen installeren)

Waarschijnlijk is de reden waarom Fastned nog vast blijft houden aan Autocharge, dat zij op dit moment nog niet een gelijkwaardige gebruikerservaring kunnen aanbieden via Plug&Charge. Dat het risico op misbruik dan bestaat, dat nemen ze dan voor lief.

Wat misbruik betreft - wanneer jouw MAC adres wordt gecloned, dan is jouw enige optie het deactiveren van Autocharge en het nooit meer opnieuw te activeren. Je kan namelijk niet kiezen voor een nieuw MAC adres zonder de auto te vervangen. Bij Plug&Charge verloopt de authenticatie middels een cryptografische handshake en dat kan niet gecloned of gespoofed worden. Maar zelfs al kan dat wel, je kan zelf het geinstalleerde contract deactiveren en vervangen met een nieuwe. Eventuele clones zijn dan ook ongeldig geworden.

[...]

Dit argument volg ik niet. Het feit dat er achteraf aan opsporing gedaan kan worden maakt misbruik niet technisch lastiger. Net als dat men bij een benzinestation ook kan wegrijden zonder te betalen ondanks dat er camera's hangen.

Technisch gezien is MAC spoofing echt triviaal, eenvoudiger dan het kopiëren van een laadpas. Bij wijze van spreken zou het al kunnen met een adaptertje op/in de laadpoort. Ik zou graag willen zien dat dat risico technisch niet wordt onderschat. Anders krijg je een vergelijkbare situatie met de eerste versie van de OV-Chipkaart, waarbij iedereen zegt dat het risico zeer klein is, maar uiteindelijk in de praktijk wel werd misbruikt.

Maar ik denk dat de voornaamste reden waarom het nog niet grootschalig gebeurt, is dat het om relatief kleine bedragen per laadsessie gaat. Voor zakelijke rijders maakt het sowieso niet uit, en privé rijders kiezen eerder voor een goedkopere paal wanneer ze krap in het geld zitten.
Het feit dat iets technisch kan (bv de OV chip kopieren) betekend niet dat het op grote schaal gebeurt. Wat niet wegneemt dat het veiliger kan/kon.

Voor de autocharge zal eerst het MAC adres opgezocht te worden voordat je het kunt gebruiken. Random gaan proberen is hopelijk wel geblokkeerd door Fastned. Het is niet zo dat de auto dat draadloos rond bazuind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-08 14:13
marzman95 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:46:
[...]

Correctie: de auto ondersteund zoiets niet, de auto heeft gewoon een degelijke implementatie van CCS2-communicatie.

In dit geval stuurt de auto altijd dezelfde gegevens over het voertuig naar de CCS2-stekker van Fastned, waarmee Fastned ziet dat het 'jouw' auto is. Dit gebeurd aan de hand van het MAC-adres van de laadmodule op de auto. Niet elke EV stuurt dit MAC-adres, en er zijn ook EV's die voor elke laadsessie een ander MAC-adres gebruiken.

Het is dus geen ondersteuning van de auto, maar een mogelijkheid van Fastned die aan de hand van het MAC-adres bepaald of het een 'bekende' EV betreft. Afhankelijk van de betaalgegevens bij Fastned wordt daarop gefactureerd. Dat kan een laadpas zijn van een andere pasleverancier, of een directe facuratie door Fastned.

Bron: ik werk zelf met laaddata voor EV's. Wisselende (of geen) MAC-adressen bij EV's zijn ontzettend p**p.
Hoe werkt dat dan eigenlijk als de auto zowel Autocharge als plug-and-charge ondersteunt? Herkent de auto dan de lader als Autocharge-lader en stuurt-ie een vast MAC-adres? En bij plug-and-charge laders stuurt -e een wisselend MAC-adres?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pmiddeld schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:55:
[...]

Hoe werkt dat dan eigenlijk als de auto zowel Autocharge als plug-and-charge ondersteunt? Herkent de auto dan de lader als Autocharge-lader en stuurt-ie een vast MAC-adres? En bij plug-and-charge laders stuurt -e een wisselend MAC-adres?
Of Autocharge of Plug&Charge als eerste geprobeerd wordt wanneer de lader beiden ondersteunt, dat ligt aan de lader. Maar ik verwacht dat het Plug&Charge zal zijn.

Technisch gezien heeft de auto niets te kiezen wanneer Autocharge gebruikt wordt, want het MAC adres wordt al verstuurd om de communicatie te kunnen starten. Het MAC adres is of overal wisselend of overal vast.

Stel je voor dat het zo werkt bij Autocharge:
Auto: "Hallo, ik ben een EV! Mijn MAC adres is AA:BB:CC:DD:EE:FF, gebruik dat als je met mij wilt communiceren. Ben jij een laadpunt?"
Laadpunt: Hmm, AA:BB:CC:DD:EE:FF die heb ik vaker gezien, even zoeken in mijn database. Hee, die hoort bij Zr40's auto, en Autocharge is geconfigureerd, dus ik start de laadsessie. "Hey auto met MAC adres AA:BB:CC:DD:EE:FF, ik ben inderdaad een laadpunt, en je kan nu starten met laden!"

En bij Plug&Charge:
Auto: "Hallo, ik ben een EV! Mijn MAC adres is AA:BB:CC:DD:EE:FF, gebruik dat als je met mij wilt communiceren. Ben jij een laadpunt?"
Laadpunt: "Hoi auto met MAC adres AA:BB:CC:DD:EE:FF, ik ben inderdaad een laadpunt! Heb jij toevallig een Plug&Charge certificaat?"
Auto: "Jazeker, dit is de public key van dat certificaat"
Laadpunt: "Geweldig, die zoek ik even op. Oke, de MSP bevestigt dat dit certificaat actief is. Kan je de cryptografische handshake even voltooien?"
Auto: *handshake*
Laadpunt: "Prima, je kan nu starten met laden!"

Wanneer geen van beide beschikbaar zijn:
Laadpunt: Hmm, dat MAC adres ken ik niet, maar misschien ondersteunt de auto Plug&Charge. "Hoi auto met MAC adres AA:BB:CC:DD:EE:FF, ik ben inderdaad een laadpunt! Heb jij toevallig een Plug&Charge certificaat?"
Auto: "Nee, die heb ik niet." of "Ik begrijp dit niet."
Laadpunt: "Oke, wacht even totdat de gebruiker een laadpas heeft aangeboden."
Jij: *presenteert laadpas*
Laadpunt: "Je kan nu starten met laden!"

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 31-07-2025 12:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-08 14:18
pmiddeld schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:55:
[...]

De auto doet wat deze altijd doet met laden en kent het concept 'autocharge' niet. De auto communiceert zijn specificaties, inclusief een MAC-adres (in de meeste gevallen). De lader communiceert ook wat details over de specificatie van de lader, en onderhandelt dan met de auto over de stroom die geleverd wordt. Meer niet. De auto weet dus ook niet welke laadpas je hebt gebruikt.

Om communicatie, probleemoplossing, en in dit geval, koppeling, makkelijker te maken sturen sommige modellen dus een MAC-adres mee. Deze implementatie verschilt van merk tot merk, en ook per type stekker of dit kan. Zo zijn er merken die dus MAC-adressen veranderen om tracking te voorkomen, terwijl andere merken dus juist hetzelfde MAC-adres sturen om problemen makkelijker te kunnen achterhalen.

Autocharge staat compleet los van plug-and-charge. Autocharge is namelijk gewoon een naam die Fastned gebruikt voor het koppelen van dat MAC-adres aan een betaalmiddel/account/app. Ook zonder laadpas begint de communicatie tussen de lader en auto al, maar de stroom wordt pas geleverd door de stekker als er een betaalmiddel (laadpas) gebruikt wordt. Bij Autocharge gebruikt Fastned het MAC-adres uit de communicatie om de stekker te voorzien van het betaalmiddel.

Hoe plug-and-charge exact werkt weet ik niet. Voor zover ik heb kunnen achterhalen op de sites van meerdere providers: er wordt bij activatie een betaalmiddel direct gekoppeld aan de auto. De auto communiceert dat dan als betaalmiddel aan de laadpaal, waardoor de paal weet bij welke laadpas gefactureerd moet worden.

Het verschil zit hem dus in de communicatie vanuit de auto, waarbij plug-and-charge een extra stukje communicatie over het betalen tussen de auto en de paal plaats vindt. Bij autocharge wordt alleen de basiscommunicatie gebruikt door de (leverancier van de) paal zelf om een koppeling met betaalmiddel te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:52

Steeffoon

Smartphone-nerd

Steeffoon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Ah helder, top! Zag dat 'ie ook interessant is voor Ionity en Fastned, dus dan komt een pas wel goed uit.

[...]

Ik heb nu de pas besteld via Mailboxde. Las wat wisselende ervaringen hier, maar goed ik wacht het af. Zag dat je voor zo'n pakketpunt/apparaat nog een hele procedure moet doorlopen; dus hoop dat het met Mailbox nu werkt :)

Edit: ik zie nu dat je geen hele procedure meer hoeft te doorlopen bij DHL DE. Die heb ik nu dus doorlopen, mocht het via Mailboxde foutgaan.
Tien minuten geleden een mailtje van Ewe Go dat de laadpas onderweg is! Gebruik gemaakt van Mailboxde, dus dat lijkt goed te gaan :*)

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:49
Steeffoon schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:34:
[...]

Tien minuten geleden een mailtje van Ewe Go dat de laadpas onderweg is! Gebruik gemaakt van Mailboxde, dus dat lijkt goed te gaan :*)
Same here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:28
Ik ga binnenkort vanuit Engeland (London) naar Oost Nederland blijf daar een week. Ik probeer uit te zoeken wat de meest economische optie is. Een Ionity abonnement wordt vaak genoemd maar op de route Calais, Gent, Antwerpen en dan Breda of Eindhoven is het aanbod karig.
Zijn er behalve Ionity andere abonnementen die je kunt afsluiten voor 1 maand? De korting die je krijgt met een Ionity abonnement is aanzienlijk maar volgens mij alleen geldig bij hun eigen laders en niet bij partners.

Ik heb ook naar een Fastned abbo gekeken maar in de app kan ik alleen een "ev charge card" toevoegen als betaaloptie en niet een credit card.

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:45

Oekol

waka waka hey hey

Caeruleus schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:00:
Ik ga binnenkort vanuit Engeland (London) naar Oost Nederland blijf daar een week. Ik probeer uit te zoeken wat de meest economische optie is. Een Ionity abonnement wordt vaak genoemd maar op de route Calais, Gent, Antwerpen en dan Breda of Eindhoven is het aanbod karig.
Zijn er behalve Ionity andere abonnementen die je kunt afsluiten voor 1 maand? De korting die je krijgt met een Ionity abonnement is aanzienlijk maar volgens mij alleen geldig bij hun eigen laders en niet bij partners.

Ik heb ook naar een Fastned abbo gekeken maar in de app kan ik alleen een "ev charge card" toevoegen als betaaloptie en niet een credit card.
Kan je niet bij Tesla laders laden? Daar kan je ook (als je er zelf geen rijdt) abbo afsluiten en dat is mooi goedkoop. Beschikbaarheid ook prima in orde. Ze hebben nog steeds de meeste laders in EU.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online

Is "Electra" niet iets? Snelladen in Frankrijk en België en nu met code "BOOST" krijg je een abbo van 20 euro een maand gratis (p.s. nog even dubbelchecken of dit meteen weer op te zeggen is, ik zag dit zelf pas na afsluiten 5 euro abbo...(die was gewoon meteen op te zeggen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTeYr5tlkGuOWrALf5uYLfVzIWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpM9zjplEAefKGmjeqWqCkG4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door _Guido_ op 31-07-2025 16:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:54
_Guido_ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:03:
Is "Electra" niet iets? Snelladen in Frankrijk en België en nu met code "BOOST" krijg je een abbo van 20 euro een maand gratis
En met de code CHARGEPRICE25 2 maanden gratis abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online

Ik ga over 2 weken naar manchester. Mijn dochter woont in Engeland en derhalve ben ik daar al vaak met de EV geweest. Ionity is wel echt de beste optie voor een UK trip.
Ik rij vanuit Brabant, Calais is zo'n 300km, dat haal ik met mijn ioniq5 zonder onderweg te laden. Is jouw range zoveel minder?
Bij Calais is een ionity maar helaas niet na de douane.
Bij Veurne (volgens mij heb ik daar in november geladen)
Bij Massenhoven (Antwerpen, nooit geweest)
en bij Best (eindhoven)

moet goed lukken lijkt me

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01

OVO kan je ook voor een maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caeruleus
Dankjewel allen :)
Oekol schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:02:
[...]

Kan je niet bij Tesla laders laden? Daar kan je ook (als je er zelf geen rijdt) abbo afsluiten en dat is mooi goedkoop. Beschikbaarheid ook prima in orde. Ze hebben nog steeds de meeste laders in EU.
Is een goede optie inderdaad. Ik heb zelf een Hyundai Ioniq 5 84kw (had ik nog niet vermeld) en Tesla laders kunnen blijkbaar niet de volle capaciteit leveren en ik heb ook gelezen dat je met een niet-Tesla soms meerdere parkeerplaatsen moet blokkeren om met de kabel bij je auto te komen omdat deze bij Tesla linksachter zit tov rechtsachter bij de Ioniq 5.
_Guido_ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:03:
[...]

Is "Electra" niet iets? Snelladen in Frankrijk en België en nu met code "BOOST" krijg je een abbo van 20 euro een maand gratis (p.s. nog even dubbelchecken of dit meteen weer op te zeggen is, ik zag dit zelf pas na afsluiten 5 euro abbo...(die was gewoon meteen op te zeggen)[Afbeelding]
Hmmm, heb de app gedownload maar hij laat mij 1 lader zien met de naam "test location" in Egypte. Geeft niet veel vertrouwen
Stefannn schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:50:
[...]
Ik ga over 2 weken naar manchester. Mijn dochter woont in Engeland en derhalve ben ik daar al vaak met de EV geweest. Ionity is wel echt de beste optie voor een UK trip.
Ik rij vanuit Brabant, Calais is zo'n 300km, dat haal ik met mijn ioniq5 zonder onderweg te laden. Is jouw range zoveel minder?
Bij Calais is een ionity maar helaas niet na de douane.
Bij Veurne (volgens mij heb ik daar in november geladen)
Bij Massenhoven (Antwerpen, nooit geweest)
en bij Best (eindhoven)

moet goed lukken lijkt me
Eindhoven en Veurne zijn inderdaad goede opties. Denk dat ik nog teveel met m'n ICE pet op zit en m'n stops wat anders moet plannen. Met de benzineauto stopten we meestal 1x na Antwerpen (beide richtingen op). Bij Veurne heb ik het idee dat ik net van de boot af kom of dat ik bijna bij de boot ben :D
Er is ook nog een lader op de M20 in Engeland (channel gateway).
Massenhove bij Antwerpen zit aan de weg richting Brussel, dat is uit de richting.
Denk dat het dan toch maar Ionity moet worden want £0.43 (bij het duurste abonnement) scheelt een hoop met de standaard tarieven van snelladers.
boyette schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:05:
[...]

OVO kan je ook voor een maand
Ook niet verkeerd want zo te zien geldt die korting op alle laders binnen de app maar dan is het 15% korting op een standaard/hoge prijs. Denk dat ik toch maar m'n stops wat anders ga plannen en focus op Ionity :)

[ Voor 8% gewijzigd door Caeruleus op 31-07-2025 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
Caeruleus schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:27:

[...]

Hmmm, heb de app gedownload maar hij laat mij 1 lader zien met de naam "test location" in Egypte. Geeft niet veel vertrouwen

[...
Heb je wel de juiste Electra app? Net terug van vakantie in BE en FR en zonder problemen op 5 locaties geladen en in de app staan een heleboel locaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caeruleus
_Guido_ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:33:
[...]

Heb je wel de juiste Electra app? Net terug van vakantie in BE en FR en zonder problemen op 5 locaties geladen en in de app staan een heleboel locaties.
Ik zal het nog ff een keer checken.
Edit: ik had inderdaad de verkeerde app, ben er nu 1 aan het downloaden via een QR code op de website.

Overigens zie ik nu in de Electroverse app dat ik op meerdere plekken voor euro 0.64 kan laden (£0.55) dan wordt het verschil met Ionity al kleiner, £0.43 bij het goedkoopste abonnement... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Caeruleus op 31-07-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Je zal iets verkeerd gedaan hebben, scroll maar een beetje naar beneden om het kaartje met laders te zien;
https://www.go-electra.com/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
Caeruleus schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:36:
[...]

Ik zal het nog ff een keer checken.
Edit: ik had inderdaad de verkeerde app, ben er nu 1 aan het downloaden via een QR code op de website.

Overigens zie ik nu in de Electroverse app dat ik op meerdere plekken voor euro 0.64 kan laden (£0.55) dan wordt het verschil met Ionity al kleiner, £0.43 bij het goedkoopste abonnement... 8)7
In FR betaal je met je 1 maand gratis 20 euro abbo (of 2 maanden, zie andere post) 0.29 en 0.39 in BE bij Electra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
_Guido_ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:51:
[...]

In FR betaal je met je 1 maand gratis 20 euro abbo (of 2 maanden, zie andere post) 0.29 en 0.39 in BE bij Electra
Ok, thanks. Ik heb nu de juiste app, heb m'n gegevens ingevuld en een credit card toegevoegd maar zie niet de "Electra+" tab in het menu waar je blijkbaar de code kunt invullen. Misschien moet ik een adres in Belgie (of Nederland) invullen?
Anyway, bedankt voor alle hulp, ik ga kijken of ik Electra+ via de code aan de praat krijg en anders wordt het denk ik een Ionity abbo en plan ik m'n stops rond Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
Caeruleus schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:56:
[...]

Ok, thanks. Ik heb nu de juiste app, heb m'n gegevens ingevuld en een credit card toegevoegd maar zie niet de "Electra+" tab in het menu waar je blijkbaar de code kunt invullen. Misschien moet ik een adres in Belgie (of Nederland) invullen?
Anyway, bedankt voor alle hulp, ik ga kijken of ik Electra+ via de code aan de praat krijg en anders wordt het denk ik een Ionity abbo en plan ik m'n stops rond Ionity.
Ok onderstaande heb je dus niet in de app? Ik heb inderdaad een NL-adres ingevoerd, maar weet niet of dat het verschil maakt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbI9M76eAbAaqnyW5at074GNwRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwefUt3mZwzujpOavOkc8FP6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:45

Oekol

waka waka hey hey

Dankjewel allen :)

[...]

Is een goede optie inderdaad. Ik heb zelf een Hyundai Ioniq 5 84kw (had ik nog niet vermeld) en Tesla laders kunnen blijkbaar niet de volle capaciteit leveren en ik heb ook gelezen dat je met een niet-Tesla soms meerdere parkeerplaatsen moet blokkeren om met de kabel bij je auto te komen omdat deze bij Tesla linksachter zit tov rechtsachter bij de Ioniq 5.
Met V4 stalls (alle nieuwe) van Tesla is dat geen probleem qua blokkeren van meerdere plekken, want langere kabel. Overigens zou ik mij daar helemaal niet druk over maken. Veel laadpleinen van Tesla hebben veel laadstalls. 20+ of 30+ soms zelfs 50+ is geen uitzondering.

Qua laadsnelheid weet ik het niet, dat heeft met de 800v vs 400v structuur te maken meen ik mij wel eens gelezen te hebben. Is dat een echt echt groot verschil? Ik laad bij Fastned met 170 kW of 150 kW naargelang welke laadstation ik pak. Te overzien.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Oekol schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Met V4 stalls (alle nieuwe) van Tesla is dat geen probleem qua blokkeren van meerdere plekken, want langere kabel. Overigens zou ik mij daar helemaal niet druk over maken. Veel laadpleinen van Tesla hebben veel laadstalls. 20+ of 30+ soms zelfs 50+ is geen uitzondering.

Qua laadsnelheid weet ik het niet, dat heeft met de 800v vs 400v structuur te maken meen ik mij wel eens gelezen te hebben. Is dat een echt echt groot verschil? Ik laad bij Fastned met 170 kW of 150 kW naargelang welke laadstation ik pak. Te overzien.
@Caeruleus heeft een ioniq5, ik ook.
Tesla gaat dan to net onder de 100kW en dat is een beetje jammer want de ioniq5 gaat ruim boven de 200kW.

@Caeruleus: ik heb het idee dat het toch echt wel gaat lukken. Vanuit huis kom je waarschijnlijk zonder laden tot in Calais. Op de terugweg ofwel bij Veurne, Danwel bij Calais laden. Dan kom je waarschijnlijk wel thuis.

Je zit inderdaad denk ik nog wat in de ICU modus. Wat wel handig is: "bedenken wat je tijdens het laden gaat doen". Broodjes meenemen is erg handig. Nespresso apparaat voor op de V2L ook. Bij Veurne was wel "iets" maar ik herinner me dat ik daar in november niks genomen heb omdat ze niet hadden wat ik wilde (vergeten wat). De Ionities in UK blinken over het algemeen ook uit in "niet lekker eten" (maar ik heb ze niet allemaal getest).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
_Guido_ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:01:
[...]

Ok onderstaande heb je dus niet in de app? Ik heb inderdaad een NL-adres ingevoerd, maar weet niet of dat het verschil maakt..

[Afbeelding]
Heb m’n adres aangepast naar een Nederlands adres en de app opnieuw gestart maar helaas. Ik zal proberen of m’n Wise betaalpas een verschil maakt, die is gelunkt aan een Belgische bankrekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_n5lQAG2_nxDSSlXNTjgbCu2v9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqGSrB56IMCyO350lu5vMnVA.jpg?f=fotoalbum_large
Stefannn schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:44:
[...]

@Caeruleus heeft een ioniq5, ik ook.
Tesla gaat dan to net onder de 100kW en dat is een beetje jammer want de ioniq5 gaat ruim boven de 200kW.

@Caeruleus: ik heb het idee dat het toch echt wel gaat lukken. Vanuit huis kom je waarschijnlijk zonder laden tot in Calais. Op de terugweg ofwel bij Veurne, Danwel bij Calais laden. Dan kom je waarschijnlijk wel thuis.

Je zit inderdaad denk ik nog wat in de ICU modus. Wat wel handig is: "bedenken wat je tijdens het laden gaat doen". Broodjes meenemen is erg handig. Nespresso apparaat voor op de V2L ook. Bij Veurne was wel "iets" maar ik herinner me dat ik daar in november niks genomen heb omdat ze niet hadden wat ik wilde (vergeten wat). De Ionities in UK blinken over het algemeen ook uit in "niet lekker eten" (maar ik heb ze niet allemaal getest).
Mijn heen en terugweg zijn andersom maar uiteindelijk dezelfde rit ;)
Denk dat de conclusie is dat ik ga proberen om Electra+ aan de praat te krijgen en anders wordt het Ionity. Beide hebben niet veel “dekking” in Nederland maar daar zal ik waarschijnlijk in het bungalowpark waar we verblijven opladen voor de terugweg. Dat tarief was redelijk schappelijk, 50 eurocent en een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53
Caeruleus schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:22:
[...]

Heb m’n adres aangepast naar een Nederlands adres en de app opnieuw gestart maar helaas. Ik zal proberen of m’n Wise betaalpas een verschil maakt, die is gelunkt aan een Belgische bankrekening.

[Afbeelding]

[...]

Denk dat de conclusie is dat ik ga proberen om Electra+ aan de praat te krijgen en anders wordt het Ionity. Beide hebben niet veel “dekking” in Nederland maar daar zal ik waarschijnlijk in het bungalowpark waar we verblijven opladen voor de terugweg. Dat tarief was redelijk schappelijk, 50 eurocent en een beetje.
Gaat alleen werken met een frans telefoonnummer. Dus advies; ga naar lycamobile.fr neem een eSIM abonnement en je hebt een frans nummer. Let op de sim wordt pas actief als je in Frankrijk bent. En neem geen tijdelijk sms nummer oid , dat kan grote problemen gaan geven

Edit: lijkt nu ook gewoon vanaf een nl nummer te werken *knip*

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 31-07-2025 21:11 . Reden: referal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Caeruleus schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:56:
[...]

Met een Belgisch adres en die code voor 2 maand gratis is het hier vlot gelukt.

Bij mij was het dan wel ff spaak gelopen bij het toekennen van de korting. De eerste sessie was aan 54c, maar na een snelle en behulpzame chatsessie was het 29c tarief actief en heb ik mooi het verschil (zelfs afgerond naar de euro er boven) terug gestort gekregen op men mastercard d:)b
Er loopt blijkbaar wel af en toe wat mis, maar er is tenminste een capabele en snelle helpdesk, dat doet ook al veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:48
Caeruleus schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:22:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Heb je profiel voltooid en auto ingevuld? Na betaalmiddel koppelen werd na een herstart van de app Electra+ zichtbaar.

Je hebt ook nog een Ionity Apeldoorn.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-08 17:19
Binnenkort zal ik mijn BMW iX1 in ontvangst mogen nemen en krijg ik van m'n werkgever een MoveMove laaddruppel /laadpas beschikbaar.

Nu heb ik alvast een reeds apps gedownload om goed voorbereid te zijn dacht ik, echter krijg ik bij de apps Shell Recharge, Fastned, IONITY en Tesla mijn MoveMove nummer (NL-MTE-C********) niet toegevoegd aan deze apps als betaalmiddel.

Doe ik hier nu iets verkeerd, moet ik altijd met de druppel aan de laadpaal kunnen laden, is de MoveMove app voldoende of heb ik pech en kan ik bij al deze aanbieders niet laden?

Had al gezocht in het forum op MoveMove, maar daar kwam ik helaas niet echt verder mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Tijntjuh.eu schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:42:
Binnenkort zal ik mijn BMW iX1 in ontvangst mogen nemen en krijg ik van m'n werkgever een MoveMove laaddruppel /laadpas beschikbaar.

Nu heb ik alvast een reeds apps gedownload om goed voorbereid te zijn dacht ik, echter krijg ik bij de apps Shell Recharge, Fastned, IONITY en Tesla mijn MoveMove nummer (NL-MTE-C********) niet toegevoegd aan deze apps als betaalmiddel.

Doe ik hier nu iets verkeerd, moet ik altijd met de druppel aan de laadpaal kunnen laden, is de MoveMove app voldoende of heb ik pech en kan ik bij al deze aanbieders niet laden?

Had al gezocht in het forum op MoveMove, maar daar kwam ik helaas niet echt verder mee.
Welkom in de wondere wereld van laadpalen / laadpaalaandieders.

Je kunt inderdaad niet overal je laadpas toevoegen, bijvoorbeeld bij Telsa is een beperkt lijstje van laadpassen die je kunt toevoegen. Dan kun je daar niet laden, of je moet het zelf voorschieten via CC en declareren. Bij Shell / Fastned / IONITY kun je volgen mij wel gewoon laden door je laadpas bij de paal aan te bieden, die hebben wel een RFID lezer.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:06
M'n Travelcard heb ik ook nog maar enkel bij Tesla in de app zelf kunnen toevoegen.
Fastned heeft dit uitgeschakeld in samenspraak met Travelcard in verband met fraude.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6IhN6kkfjQ8ouaIBOLqP6QCW2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ns2PikrhFKhAlf3XEi3Aoyf1.png?f=fotoalbum_large

Blijkbaar krijg je via Lidl Duitsland 20% korting bij Shell Recharge. Vraag me niet hoe het precies werkt, want ik laad zelf niet bij via Shell.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greg-a
In Duitsland zijn dit weekend alle Shell Recharge palen afgeprijsd. Laden is voor iedereen voor EUR 0.39 kWh of voor EUR 0.29 als je een abo hebt (EUR 4.99 pm).

Met bovengenoemde Lidl actie krijg je daarbovenop nog 20% korting! Actie geld van 1 aug t/m 3 aug.

https://www.shell.de/laden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
@greg-a Je zou er bijna spontaan een trip naar Movie Park voor plannen of zoiets. Bij een Shell Recharge-snellader kun je voor € 0,29 per kWh laden, en daar komt dan ook nog eens 20% korting bovenop? Klinkt best aantrekkelijk. Helaas is er slecht weer voorspeld en had mijn auto vannacht niet geladen…

Maar goed, gratis is het natuurlijk nog steeds niet. In Oostenrijk heb ik bijvoorbeeld voor € 0,19 per kWh op AC geladen bij Lidl. DC gebruik ik eigenlijk zo min mogelijk. Zeker met een Nissan Leaf, waarbij veelvuldig DC-laden op termijn nadelige gevolgen kan hebben voor het accupakket. Daarom laad ik waar mogelijk gewoon via AC. De laadsnelheid van een DC-paal is bovendien niet omlaag bij te stellen, terwijl AC-laden veel rustiger is voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:33
HandyLumberjack schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:52:
[...]

Volgens mij was dat een chinese EV's die daardoor aan twee snelladers tegelijk gekoppeld konden worden om zo sneller te kunnen laden.

Ik zie het nut er totaal niet van bij een AC lader. Dan kan de fabrikant dat geld beter besteden aan een grotere accu wat mij betreft.
Audi heeft ook een laadpoort voor AC aan beide kanten. DC zit rechts dacht ik.
Ik vind dat een pluspunt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Tommie12 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

Audi heeft ook een laadpoort voor AC aan beide kanten. DC zit rechts dacht ik.
Ik vind dat een pluspunt.
off topic. Maar de DC poort zit links op Audi’s met twee laad poorten. (En AC werkt aan beide kanten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTwjJtCXzLlM-qTMa_bstxOukUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bHu3N2oiSyDY8NnTzf5jN56T.png?f=fotoalbum_large

Blijkbaar stuurt Vattenfall nu een notificatie zodra je accupakket volledig is opgeladen. Interessant, want volgens de schatting van mijn auto zou dat nog 35 minuten langer duren. Ik moet om 13:30 vertrekken en heb de auto vanochtend om 7:00 aangesloten met een SoC van 50%.

Op deze manier kun je die auto-app ook net zo goed overslaan, als je via de laad-app toch al een melding krijgt wanneer het laden klaar is. Mijn Nissan EV-app werkt sowieso niet op LineageOS, vermoedelijk omdat het een custom ROM is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01
EVMaximizer schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:59:
[Afbeelding]

Blijkbaar stuurt Vattenfall nu een notificatie zodra je accupakket volledig is opgeladen. Interessant, want volgens de schatting van mijn auto zou dat nog 35 minuten langer duren. Ik moet om 13:30 vertrekken en heb de auto vanochtend om 7:00 aangesloten met een SoC van 50%.

Op deze manier kun je die auto-app ook net zo goed overslaan, als je via de laad-app toch al een melding krijgt wanneer het laden klaar is. Mijn Nissan EV-app werkt sowieso niet op LineageOS, vermoedelijk omdat het een custom ROM is.
Vattenfall stuurt denk ik een melding wanneer er niet of nauwelijks nog geladen wordt
Niet wanneer je accu vol is. Dat heeft er niets mee te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10
Ik heb sinds kort een hybride auto en maar eens een laadpas aangeschaft.
ANWB laadpas misschien niet de goedkoopste maar wilde even een pas om te kijken hoe het laden gaat hier in de buurt en de kosten.
2 laadsessies aan een openbare paal gedaan en die staan netjes direct in de app.
Maar op mijn werk (autobedrijf) staan ook een aantal laadpunten dus daar maar eens opgeladen met de pas.
Nu het leuke deze telt de laadsessie niet mee, hij is nergens zichtbaar in de geschiedenis van de app.
Al 3x “gratis” geladen.
In de app staat EVbox als naam en op de laadpunten staat Eneco.
Gaat hier iets mis of krijg ik straks in 1x de rekening ?
Kan natuurlijk contact opnemen met de anwb maar dan maak ik misschien slapende honden wakker :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
ComTech schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:57:
ANWB laadpas misschien niet de goedkoopste maar wilde even een pas om te kijken hoe het laden gaat hier in de buurt en de kosten.
2 laadsessies aan een openbare paal gedaan en die staan netjes direct in de app.
Maar op mijn werk (autobedrijf) staan ook een aantal laadpunten dus daar maar eens opgeladen met de pas.
Nu het leuke deze telt de laadsessie niet mee, hij is nergens zichtbaar in de geschiedenis van de app.
Al 3x “gratis” geladen.
Kan natuurlijk contact opnemen met de anwb maar dan maak ik misschien slapende honden wakker :X
Shell Recharge pas is gratis. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:40

kaanmijo

Picobello B.V.

Al 3x “gratis” geladen.
Reken er maar op dat je die rekening gewoon gaat krijgen. Soms duurt het wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
kaanmijo schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:38:
Reken er maar op dat je die rekening gewoon gaat krijgen. Soms duurt het wat langer.
Meestal krijg je de rekening, soms zelf na een half jaar.
Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..... heel soms.... heel soms..... niets.
Keertje met Vattenfall-pas gehad begin 2023, nooit rekening van gezien.
En 2 x geladen bij een vakantiepark in Limburg, met dezelfde pas, 1 keer in eind augustus 2024 (dus nu bijna al een jaar geleden) en 1 keer begin juni dit jaar, tot op heden nog geen rekening van gekregen.
Dus wie weet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:11
[...]

Ik wacht al maanden dat Electroverse laadsessies factureert maar ze kunnen deze niet vinden in hun systemen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10
Zjanzjak schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:54:
[...]

[...]
En 2 x geladen bij een vakantiepark in Limburg, met dezelfde pas, 1 keer in eind augustus 2024 (dus nu bijna al een jaar geleden) en 1 keer begin juni dit jaar, tot op heden nog geen rekening van gekregen.
Dus wie weet. ;)
Welk vakantiepark ik ga morgen een weekje naar Limburg naar een vakantiepark namelijk :)
[...]

Ik denk het ook wel, ga denk ik toch eens contact met anwb zoeken hoe dat kan dat hij niet direct in de app wordt weergegeven.

Is natuurlijk te mooi om waar te zijn gratis opladen, alhoewel naast ons fietsenhok is ook een normaal stopcontact daar kan ik natuurlijk ook gewoon opladen met de 230v lader :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05
2 weken geleden heb ik een account aangemaakt bij Shell Recharge. Ik vroeg een laadpas aan en heb ik adres en CC gegevens ingevuld. Vervolgens in mijn CC app geaccepteerd, maar vervolgens gebeurt er helemaal niets. Als ik het opnieuw aanvraag krijg ik de melding dat het in behandeling is. Hoe lang kan dit duren? Of gaat er iets niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:34
EVMaximizer schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:59:
[
Blijkbaar stuurt Vattenfall nu een notificatie zodra je accupakket volledig is opgeladen.
Waarom laad je niet met OVO Boost? Is (na 50kwh oid) toch veel goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
edtbonep schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:05:
2 weken geleden heb ik een account aangemaakt bij Shell Recharge. Ik vroeg een laadpas aan en heb ik adres en CC gegevens ingevuld. Vervolgens in mijn CC app geaccepteerd, maar vervolgens gebeurt er helemaal niets. Als ik het opnieuw aanvraag krijg ik de melding dat het in behandeling is. Hoe lang kan dit duren? Of gaat er iets niet goed?
Had laadpas na twee dagen binnen.

Pagina: 1 ... 225 226 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2