In auto's zit een BMS die het laden regelt. Daarom gaat het snelladen ook steeds langzamer naarmate de accu voller is.gerwim schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:12:
[...]
Ik ben wel beniewd hoe dat komt. Het schijnt dat de Nissan Leaf bijvoorbeeld wel snellere degradatie had (zie https://www.power-sonic.com/blog/fast-charging-battery-life/), maar bijvoorbeeld een Tesla weer niet. Ik snap dat de techniek verbeterd (en wellicht gewoon een grotere accu waardoor er per cell minder stroom heen gaat) maar ben wel benieuwd waar de "scheiding" ligt.
Montelimar in F aan de autoroute du Soleil is ook een locatie met 56 stalls.PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:39:
Het lijkt wel of zo'n snellader niets kost want Tesla heeft gisteren in Magnant, in de buurt van Troyes, een SuC locatie geopend met maar liefst 56 V4 stalls. Ik kan mij niet voorstellen dat er daar nu zo veel laders nodig zijn. Het is volgens mij ook nu de grootste van Europa.
Wat mij betreft de toekomst voor alle laadpleinen en dus een goed voorbeeld. Laat ionity en de rest van de Sparks dat maar volgen, geeft vertrouwen voor de transitie.
Aanbod schept vraag!
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Helaas, die ligt niet aan de tolweg, wel de SuC locatie die iets noordelijker ligt in Portes les Valence.Puppetmaster schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:02:
[...]
Montelimar in F aan de autoroute du Soleil is ook een locatie met 56 stalls.
Wat mij betreft de toekomst voor alle laadpleinen en dus een goed voorbeeld. Laat ionity en de rest van de Sparks dat maar volgen, geeft vertrouwen voor de transitie.
Aanbod schept vraag!
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Nee, maar dat geldt voor de meeste SuC locaties.
Vind ik ook wel fijn, daardoor rustiger om je benen te strekken. Schijnt ook gunstiger te zijn voor de tol om er zo nu en dan af te gaan.
Vind ik ook wel fijn, daardoor rustiger om je benen te strekken. Schijnt ook gunstiger te zijn voor de tol om er zo nu en dan af te gaan.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik blijf toch liever aan de snelweg/tolweg of hoe je het noemen wilt. Scheelt met de vele laadstops toch een hoop tijd en op de Franse aires kun je prima je benen strekken en een laadstop gaat met de Ioniq erg snel en weer door. En als je meer tijd hebt kun je beter de snelweg/tolweg helemaal mijden.Puppetmaster schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:24:
Nee, maar dat geldt voor de meeste SuC locaties.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Is ewe go de beste optie bij fastned zonder abonnement? Iemand een betere Laadpas? Ik laad niet vaak daar, abo bij fastned kan niet uit
Bonnett ook wel interessant met 15% korting per sessie ik laad echt nooit bij dezelfde laadpaal
Bonnett ook wel interessant met 15% korting per sessie ik laad echt nooit bij dezelfde laadpaal
[ Voor 26% gewijzigd door HenkvdMeijden op 27-07-2025 07:57 ]
Tja, het is zwaar afhankelijk van de aanbieder van de paal wat de prijs isHenkvdMeijden schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:09:
Bonnet / OVO Charge is bij de Ubitricity palen de goedkoopste bij mijn in de buurt.
Wat wel irritant is dat ik al weken een foutmelding krijg en ik er niet met OVO kan laden.
Pasje nemen dan werkt het welhjs schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:19:
[...]
Tja, het is zwaar afhankelijk van de aanbieder van de paal wat de prijs is
Bonnet / OVO Charge is bij de Ubitricity palen de goedkoopste bij mijn in de buurt.
Wat wel irritant is dat ik al weken een foutmelding krijg en ik er niet met OVO kan laden.
Ja, bij alle ondersteunde snelladers waaronder fastned 62 cent..HenkvdMeijden schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:09:
Is ewe go de beste optie bij fastned zonder abonnement? Iemand een betere Laadpas? Ik laad niet vaak daar, abo bij fastned kan niet uit
Paardenweide 3 in Zwaag
Schoumanlaan 1 in Alkmaar.
Heb bij beide de laatste keer geladen met Electroverse omdat hij de Ovo pas niet pakte en de paal rood ging knipperen als ik de app gebruikte.
[edit]
Contact gehad met Karolina en ze waren er druk mee bezig.
[ Voor 9% gewijzigd door hjs op 27-07-2025 09:19 ]
Hmm ging de paal echt rood knipperen via de app..hjs schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:17:
[...]
Paardenweide 3 in Zwaag
Schoumanlaan 1 in Alkmaar.
Heb bij beide de laatste keer geladen met Electroverse omdat hij de Ovo pas niet pakte en de paal rood ging knipperen als ik de app gebruikte.
Dan kon ie de paal dus wel bereiken
Nee sorry, Rood is via de kaart en in de App krijg je een melding om contact op te nemen.boyette schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:18:
[...]
Hmm ging de paal echt rood knipperen via de app..
Dan kon ie de paal dus wel bereiken
(het is nog vroeg)
Ah ok dat maakt een ander probleem want anders zou die sessie wel geregistreerd zijnhjs schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:20:
[...]
Nee sorry, Rood is via de kaart en in de App krijg je een melding om contact op te nemen.
(het is nog vroeg)
In de Cornelis Pronk Laan zie je laatste poging succesvol in januari
Maar als je die via de app probeert te starten of met de pas zie je daar dan geen mislukte sessie op die paal registeren ?
Schoumanlaan kan ik nu niet openen omdat die bezet is
[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 27-07-2025 09:25 ]
Verwijderd
Zoals sommigen misschien al weten, ben ik afgelopen donderdag naar Pretpark Julianatoren geweest. Het probleem met de laadpalen op P1 is dat deze parkeerplaats wordt afgesloten zodra hij vol is. Ik zag nog wel een vrije laadplek, maar heb zelf niet zulke goede ervaringen met laat arriveren bij attractieparken of dierentuinen.
Ik zou mijn vrouw of dochter daar natuurlijk de schuld van kunnen geven, want als ik alleen op pad ga, ben ik eerder een halfuur te vroeg dan dat ik om 12 uur aankom. In dit geval maakte het gelukkig weinig uit, want het park was open tot 20:00 uur.
Voor wie, net als ik, niet terugdeinst voor een beetje wandelen, zijn auto graag krasvrij houdt, de parkeerkosten van € 10 wil vermijden en goedkoper wil laden: P2 is een optie. Houd er dan wel rekening mee dat je daar ruim € 0,77 per kWh betaalt. Vroeg aanwezig zijn is dan wel een vereiste, wat met kinderen soms lastig kan zijn.
Ik had in elk geval een schoolvoorbeeld van een dagtrip van bijna 400 km met de Leaf. Doordat ik heb gekozen voor een publieke laadpaal en een wandeling van een halfuur heen en weer voor lief nam, kon ik uiteindelijk een uurtje langer laden en met een volledig volgeladen accupakket aan de terugreis beginnen. Wat mij betreft helemaal de moeite waard.
Het hele verhaal is terug te lezen in het Nissan Leaf-topic. In het lange-reizen-topic vind je nog wat extra details. Voor wie het liever in grote lijnen leest: mijn bijdrage in het Leaf-topic vat het het beste samen.
Ik zou mijn vrouw of dochter daar natuurlijk de schuld van kunnen geven, want als ik alleen op pad ga, ben ik eerder een halfuur te vroeg dan dat ik om 12 uur aankom. In dit geval maakte het gelukkig weinig uit, want het park was open tot 20:00 uur.
![]() | ![]() |
Voor wie, net als ik, niet terugdeinst voor een beetje wandelen, zijn auto graag krasvrij houdt, de parkeerkosten van € 10 wil vermijden en goedkoper wil laden: P2 is een optie. Houd er dan wel rekening mee dat je daar ruim € 0,77 per kWh betaalt. Vroeg aanwezig zijn is dan wel een vereiste, wat met kinderen soms lastig kan zijn.
Ik had in elk geval een schoolvoorbeeld van een dagtrip van bijna 400 km met de Leaf. Doordat ik heb gekozen voor een publieke laadpaal en een wandeling van een halfuur heen en weer voor lief nam, kon ik uiteindelijk een uurtje langer laden en met een volledig volgeladen accupakket aan de terugreis beginnen. Wat mij betreft helemaal de moeite waard.
Het hele verhaal is terug te lezen in het Nissan Leaf-topic. In het lange-reizen-topic vind je nog wat extra details. Voor wie het liever in grote lijnen leest: mijn bijdrage in het Leaf-topic vat het het beste samen.
Deze kwam ik gisteren tegen. Waarom zorgen al laadpaalproviders niet eens voor een oplossing dat je je laadkabel niet meer over je dak hoeft te leggen…. 😜
(Ook al lijkt het niet zo, deze weg is 2 richtingsverkeer)
:strip_exif()/f/image/CzDxwpaJKpK9htUeVJYXyMeE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door keko12 op 27-07-2025 09:45 ]
Auto 180 graden draaien?keko12 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:44:
Deze kwam ik gisteren tegen. Waarom zorgen al laadpaalproviders niet eens voor een oplossing dat je je laadkabel niet meer over je dak hoeft te leggen…. 😜
[Afbeelding]
[edit] Ah… ik geloof dat dat de grap was…
[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 27-07-2025 09:49 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Verwijderd
Volgens mij is dit gewoon een recept voor kabelbreuk, zeker als je dit standaard zo doet. Even met de laadpoort aan de stoepkant parkeren lijkt me geen hogere wiskunde. Maar goed, blijkbaar is dat voor sommigen al te veel gevraagd. Dit zegt in mijn ogen dus meer over de bestuurder dan over de laadpaal.keko12 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:44:
[Afbeelding]
Bij sommige Volkswagens (ID.3, ID.4, ID.5, enzovoort) zie ik het ook geregeld. Dan wikkelen ze de kabel doodleuk om de hele laadpoort heen alsof het een kerstboom is. Mijn ongezouten mening over bepaalde Duitse merken hou ik maar even voor me....
Bij Aziatische EV’s zie ik dit trouwens zelden. Misschien zijn die bestuurders gewoon net iets beter in logisch nadenken... of in parkeren. Wie zal het zeggen?
Ik krijg de melding dat er 5,- is gereserveerd op mijn creditcard.boyette schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:23:
[...]
Ah ok dat maakt een ander probleem want anders zou die sessie wel geregistreerd zijn
In de Cornelis Pronk Laan zie je laatste poging succesvol in januari
Maar als je die via de app probeert te starten of met de pas zie je daar dan geen mislukte sessie op die paal registeren ?
In de app zie ik Last attempt op 23/7 op de Schoumanlaan en 19/7 op de Paardenweide.
Off topic, hier ook met vrouw en dochter (bijna het huis uit), als vent weet ik inmiddels wel hoe hier mee om te gaan. Vooral als dochterlief (want slapen schijnt een heilig ding te zijn) vraagt hoe laat we weg moeten gaan....Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:31:
ik doe altijd de vertrektijd die ik in mijn hoofd heb MIN een half uur. Lessons learned, al heel lang geleden.
Auto omdraaien of niet, hij/zij/X zal wel een reden hebben gehad, maar kabel OVER de auto heen!?keko12 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:44:

Dan had ik op zijn minst de kabel een zwieper onder de auto gegeven en zodoende was de boel onderlangs gegaan i.p.v. over het dak. Maar goed, niet iedereen is zo (bloed)zuinig op de wagen klaarblijkelijk.
Moet er niet aan denken zeg, brrrrrrr.
Dat krijg je altijd als je op charge drukt ook al bestaat die paal bij wijze van al 2 jaar niet eens meerhjs schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:34:
[...]
Ik krijg de melding dat er 5,- is gereserveerd op mijn creditcard.
In de app zie ik Last attempt op 23/7 op de Schoumanlaan en 19/7 op de Paardenweide.
Dus dat zegt nog niets over het onderliggende probleem
Maar als die sessies niet op de palen worden geregistreerd als failed attempt in de app
Dat wil wel wat zeggen
[ Voor 18% gewijzigd door boyette op 27-07-2025 11:08 ]
Je krijgt niet zoiets als dit wanneer je het via de app probeert te doen?hjs schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:34:
[...]
Ik krijg de melding dat er 5,- is gereserveerd op mijn creditcard.
/f/image/0XW4uONw21pKEaZXqiGuBjHA.png?f=fotoalbum_large)
Dat inderdaad.boyette schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:19:
[...]
Je krijgt niet zoiets als dit wanneer je het via de app probeert te doen?[Afbeelding]
Ah ok die melding krijg je wel?
Dat had je er niet bij gezegd
Ik ben een beetje aan het verdiepen in laadpassen. Lukt prima. Zal ook zo nu en dan in Duitsland laden, en zag dat Ewe Go interessanter is dan Fastned zelf. Maar kan je met Ewe Go altijd via de app laden, of is een pasje dan wel echt aan te raden?
Zo ja, dan ga ik me maar even verdiepen in hoe die pas middels een Duits adres bij mij in Nederland aankomt.
Zo ja, dan ga ik me maar even verdiepen in hoe die pas middels een Duits adres bij mij in Nederland aankomt.
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Verwijderd
Ik had destijds een EWE Go laadpas laten bezorgen bij een pakketpunt van Deutsche Post in Duitsland. Toen werkte dat prima: de laadpas werd daar gewoon afgeleverd en ik kon 'm zonder problemen ophalen. Of dat nu nog steeds zo soepel gaat weet ik niet, het is alweer een tijd geleden dat ik daar iets heb laten bezorgen.Steeffoon schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:58:
Ik zou zeggen "waarom zorgen de auto leveranciers niet voor dat laden standaard aan een kant is".keko12 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:44:
[Afbeelding]
Ik zou eerder zeggen "waarom kunnen BMW rijders geen straatje keren?"; de straat is immers 2 richting.hopiconjo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:05:
[...]
Ik zou zeggen "waarom zorgen de auto leveranciers niet voor dat laden standaard aan een kant is".
* koboy mompelt iets over pakjes boter
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Of zoals ik al op sommige modellen gezien heb: een laadpoort aan beide kanten van de auto, dan is er al helemaal geen gedoe meerhopiconjo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:05:
[...]
Ik zou zeggen "waarom zorgen de auto leveranciers niet voor dat laden standaard aan een kant is".
Lost dan bijvoorbeeld onmiddellijk ook de irritatie op bij ons op de oprit. Nu is het redelijk mikken hoe we parkeren, omdat de kabel vanaf de verkeerde kant moet komen. Laadpoort aan de andere kant zou geen enkel probleem zijn, dan ligt die ook mooi langs de kant en niet zo wat te slingeren
Maar het gebruik van EWE Go kan eigenlijk niet zonder laadpas dus?Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:37:
[...]
Ik had destijds een EWE Go laadpas laten bezorgen bij een pakketpunt van Deutsche Post in Duitsland. Toen werkte dat prima: de laadpas werd daar gewoon afgeleverd en ik kon 'm zonder problemen ophalen. Of dat nu nog steeds zo soepel gaat weet ik niet, het is alweer een tijd geleden dat ik daar iets heb laten bezorgen.
Ik heb even gecheckt, dat werkt helaas (inmiddels) niet (meer). Je moet gelijk een adres invoeren in Duitsland.
Verwijderd
EWE Go heeft volgens mij geen enkele CHAdeMO-snellader, dus die pas is meer eentje “voor de toekomst”. Een beetje in het kader van “gotta catch 'em all”, of zoiets. Op dit moment heb ik er niet zo veel aan, maar als ik straks in een afgedankte Renault 5 of zo rij? Dan heb ik toch gewoon CCS.Steeffoon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:51:
[...]
Maar het gebruik van EWE Go kan eigenlijk niet zonder laadpas dus?
Ik heb even gecheckt, dat werkt helaas (inmiddels) niet (meer). Je moet gelijk een adres invoeren in Duitsland.
Bij het adres moet je het adres van het pakketstation invoeren, als ik het me goed herinner heb ik het destijds zo gedaan.
Wellicht omdat bepaalde autofabrikanten de kostprijs van de auto niet willen laten stijgen?hopiconjo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:05:
[...]
Werkt autocharge net als bij Tesla zo dat als je het eenmaal instelt je vriendin het ook kan gebruiken en je dus geen app meer nodig hebt? Ik bedoel hiermee te zeggen, betaalkaart oid toevoegen aan de app (creditcard/bankrekening), eenmalig instellen dus en als je de stekker erin doet gaat hij laden? Vrouwlief heeft een hekel aan allerlei apps vandaar de vraag. Ik laad veel liever bij Tesla want veel goedkoper maar ligt niet altijd op de route in het hoge noorden.
In Nederland werkt de EWE Go app niet, in Duitsland wel. In Nederland moet je de pas dus gebruiken. In Duitsland kun je zonder pas dus via de app laden.Steeffoon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:51:
[...]
Maar het gebruik van EWE Go kan eigenlijk niet zonder laadpas dus?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ah helder, top! Zag dat 'ie ook interessant is voor Ionity en Fastned, dus dan komt een pas wel goed uit.pmiddeld schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:34:
[...]
In Nederland werkt de EWE Go app niet, in Duitsland wel. In Nederland moet je de pas dus gebruiken. In Duitsland kun je zonder pas dus via de app laden.
Ik heb nu de pas besteld via Mailboxde. Las wat wisselende ervaringen hier, maar goed ik wacht het af. Zag dat je voor zo'n pakketpunt/apparaat nog een hele procedure moet doorlopen; dus hoop dat het met Mailbox nu werktVerwijderd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:02:
[...]
EWE Go heeft volgens mij geen enkele CHAdeMO-snellader, dus die pas is meer eentje “voor de toekomst”. Een beetje in het kader van “gotta catch 'em all”, of zoiets. Op dit moment heb ik er niet zo veel aan, maar als ik straks in een afgedankte Renault 5 of zo rij? Dan heb ik toch gewoon CCS.
Bij het adres moet je het adres van het pakketstation invoeren, als ik het me goed herinner heb ik het destijds zo gedaan.
Edit: ik zie nu dat je geen hele procedure meer hoeft te doorlopen bij DHL DE. Die heb ik nu dus doorlopen, mocht het via Mailboxde foutgaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Steeffoon op 28-07-2025 11:25 ]
Dat is het hele idee van autochage.el flaco schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:23:
Werkt autocharge net als bij Tesla zo dat als je het eenmaal instelt je vriendin het ook kan gebruiken
(Wel handig om dan ook meteen weer los te koppelen als je je auto verkoopt).
Moet je wel eerst activeren via de app met een laadsessie.
Volgens mij was dat een chinese EV's die daardoor aan twee snelladers tegelijk gekoppeld konden worden om zo sneller te kunnen laden.stanny schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:48:
[...]
Of zoals ik al op sommige modellen gezien heb: een laadpoort aan beide kanten van de auto, dan is er al helemaal geen gedoe meer
Lost dan bijvoorbeeld onmiddellijk ook de irritatie op bij ons op de oprit. Nu is het redelijk mikken hoe we parkeren, omdat de kabel vanaf de verkeerde kant moet komen. Laadpoort aan de andere kant zou geen enkel probleem zijn, dan ligt die ook mooi langs de kant en niet zo wat te slingeren
Ik zie het nut er totaal niet van bij een AC lader. Dan kan de fabrikant dat geld beter besteden aan een grotere accu wat mij betreft.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Werkt nog steeds prima! Ik heb mijn laadpas via Mailboxde na vier dagen binnen! Ik heb wel mijn identiteit bevestigd door een bedrag over te maken via mijn IBAN met omschrijving (daar werd om gevraagd), wellicht dat dat het proces versnelt.Steeffoon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:39:
[...]
Ik heb nu de pas besteld via Mailboxde. Las wat wisselende ervaringen hier, maar goed ik wacht het af. Zag dat je voor zo'n pakketpunt/apparaat nog een hele procedure moet doorlopen; dus hoop dat het met Mailbox nu werkt
In Italië scheelt het via EWE Go bij zo’n snellader soms toch bijna 30% of meer in Euro’s.
Audi heeft deze optie ook op de SQ6 (en misschien ook op de normale Q6?) zag ik gisteren in een video van Doug DeMuro. Echter, je kunt niet beide laadpoorten openen. Wanneer je de één opent, sluit de ander automatisch.HandyLumberjack schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Volgens mij was dat een chinese EV's die daardoor aan twee snelladers tegelijk gekoppeld konden worden om zo sneller te kunnen laden.
Ik zie het nut er totaal niet van bij een AC lader. Dan kan de fabrikant dat geld beter besteden aan een grotere accu wat mij betreft.
Maar wel handige feature om in ieder geval flexibel te zijn aan welke kant je kunt laden.
[ Voor 14% gewijzigd door Rivanov op 28-07-2025 11:24 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Het nut zit er hem dan ook niet in te laden via verschillende palen tegelijk, maar gewoon kunnen kiezen welke kant van de auto makkelijker aan te sluiten is.HandyLumberjack schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Volgens mij was dat een chinese EV's die daardoor aan twee snelladers tegelijk gekoppeld konden worden om zo sneller te kunnen laden.
Soms moet je echt toeren uithalen om toch maar op een bepaalde manier geparkeerd te geraken omdat de kabel anders gewoon niet toekomt, dat hoeft dan bijvoorbeeld niet met poorten aan beide kanten.
Oh wauw, dat scheelt heel veel dan!ArtcorePower schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:12:
[...]
Werkt nog steeds prima! Ik heb mijn laadpas via Mailboxde na vier dagen binnen! Ik heb wel mijn identiteit bevestigd door een bedrag over te maken via mijn IBAN met omschrijving (daar werd om gevraagd), wellicht dat dat het proces versnelt.
In Italië scheelt het via EWE Go bij zo’n snellader soms toch bijna 30% of meer in Euro’s.
Ik wacht nog even Mailboxde af, goed om te horen dat het bij jou wel heeft gewerkt
Dan neem je een langere kabel? Stuk economischer dan auto’s standaard uit te rusten met extra laadpoort voor die enkeling die het nodig heeft.stanny schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:27:
[...]
Het nut zit er hem dan ook niet in te laden via verschillende palen tegelijk, maar gewoon kunnen kiezen welke kant van de auto makkelijker aan te sluiten is.
Soms moet je echt toeren uithalen om toch maar op een bepaalde manier geparkeerd te geraken omdat de kabel anders gewoon niet toekomt, dat hoeft dan bijvoorbeeld niet met poorten aan beide kanten.
Dat gaat toch niet aan een paal waar de kabel al aanhangt?Wolly schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:33:
[...]
Dan neem je een langere kabel? Stuk economischer dan auto’s standaard uit te rusten met extra laadpoort voor die enkeling die het nodig heeft.
Voor thuis heb ik nu inderdaad een langere kabel genomen, maar die ligt nu over gans de oprit te slingeren, ipv dat die mooi langs de haag had kunnen liggen als de laadpoort linksachter had gezeten ipv rechts. Lijkt een non-issue, maar mijn 2 kleuters zijn nogal van het lompe verkenningstype en ik kan niet op 2 handen tellen hoeveel die al op hun smikkel gegaan zijn door die kabel. Hoe hard helmpje ook je best doet, die gasten slagen er toch elke keer weer in daar grandioos over te struikelen…
En het klopt, in 95% van de gevallen is dit ook geen issue, maar het maakt het wel gewoon zovele makkelijker soms.
Dit heeft men bij tankstations geprobeerd maar daar hielp het ook nietkeko12 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:44:
[Afbeelding]
Cash is king.
Helemaal in Duitsland, waar je verplicht met de neus in de rijrichting moet parkeren en omgekeerd verboten is (en ja, daar wordt op gehandhaafdstanny schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:27:
[...]
Het nut zit er hem dan ook niet in te laden via verschillende palen tegelijk, maar gewoon kunnen kiezen welke kant van de auto makkelijker aan te sluiten is.

Hoe kom je erachter bij welke netwerken je goedkoper kan laden met EWE Go? Ik weet dat Fastned een partner is, maar hoe weet je het van de anderen die buiten DE staan?ArtcorePower schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:12:
[...]
Werkt nog steeds prima! Ik heb mijn laadpas via Mailboxde na vier dagen binnen! Ik heb wel mijn identiteit bevestigd door een bedrag over te maken via mijn IBAN met omschrijving (daar werd om gevraagd), wellicht dat dat het proces versnelt.
De EweGo app.greg-a schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:53:
[...]
Hoe kom je erachter bij welke netwerken je goedkoper kan laden met EWE Go? Ik weet dat Fastned een partner is, maar hoe weet je het van de anderen die buiten DE staan?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Met de MOOVILITY app kun je prijzen vergelijken.greg-a schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:53:
[...]
Hoe kom je erachter bij welke netwerken je goedkoper kan laden met EWE Go? Ik weet dat Fastned een partner is, maar hoe weet je het van de anderen die buiten DE staan?
En misschien deze app?greg-a schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:53:
[...]
https://ladefuchs.app/
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
EweGo rekent een vast tarief voor roaming. Buiten hun eigen netwerk altijd €0,62 /kWh voor DC laden.greg-a schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:53:
[...]
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
dus dat is bijna nooit interessantMichielFRL schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:30:
[...]
EweGo rekent een vast tarief voor roaming. Buiten hun eigen netwerk altijd €0,62 /kWh voor DC laden.
Verwijderd
Jawel, maar de vraag is of het dan ook werkt bij snelladers die een (fors) hoger tarief rekenen. Mijn laadpas van Stadtwerke Düsseldorf werd bijvoorbeeld simpelweg geweigerd bij Fastned. Dat lijkt geen toeval, want via die Duitse pas was DC-laden daar juist voordeliger geprijsd.
Maar dat is dus ook bij Fastned en daardoor voor incidenteel wel aantrekkelijk.
Wel in Italië bijvoorbeeld bij Free to X snelladers langs de snelweg. Prijs bij Enel X is €0,85
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik heb ook zojuist de Ewe Go aangevraagd (via Mailboxde), juist voor onze vakantie naar Italie. Ben benieuwd of ze hem versturen naar Mailboxde (aangezien de verschillende verhalen die ik hier las over het wel/niet verzenden).pmiddeld schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:52:
[...]
Wel in Italië bijvoorbeeld bij Free to X snelladers langs de snelweg. Prijs bij Enel X is €0,85
Ik vergelijk altijd de prijzen in ABRP. Daar kan je ook snel mee kijken wat de prijzen zijn ivm de laadpassen die je hebt.
Maar die manier van prijzen vergelijken zie ik hier nauwelijks terugkomen. Is er een reden waarom jullie sneller naar een andere dienst grijpen?
Maar die manier van prijzen vergelijken zie ik hier nauwelijks terugkomen. Is er een reden waarom jullie sneller naar een andere dienst grijpen?
Bij mij is dat vorige week gelukt. Gisteren of vandaag wordt de pas doorgestuurd naar mijn huis (Groningen NL).gerwim schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:33:
[...]
Ik heb ook zojuist de Ewe Go aangevraagd (via Mailboxde), juist voor onze vakantie naar Italie. Ben benieuwd of ze hem versturen naar Mailboxde (aangezien de verschillende verhalen die ik hier las over het wel/niet verzenden).
Vergeet niet bij je naam ook je accountnummer van Mailboxde te vermelden.
[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 29-07-2025 10:35 ]
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Even melden dat ik mijn voordeel heb gedaan met WeCharge Pro (elli).
Duurste abo per maand (€18) maar dat heb je met vakantie langs Duitsland, Oostenrijk, Slovenië er na 1 a 2 laadbeurten al uit. Ionity in Slovenie wel zeer beperkt en druk en het is mikken om daar te kunnen laden.
Het bespaarde me 150 EUR op het standaard Ionity tarief (ook Aral is goedkoper).
Let wel: akkefietje gehad doordat ze al na 14 dagen dat je eerste maand loopt, de volgende maand al activeren zonder verwittigen. Ik heb dit aangeklaagd direct en ze wilden het niet ongedaan maken met wat vage uitleg. Gedreigd dat ik het ging aanklagen bij https://www.eccbelgie.be/klachtenformulier (wat ik ook heb gedaan) en toen was het op een dag ineens geregeld en hebben ze die extra maand (die nog moest starten) gecancelled. Maw als je dit niet wil voorhebben: direct na starten abonnement de verlenging deactiveren.
Duurste abo per maand (€18) maar dat heb je met vakantie langs Duitsland, Oostenrijk, Slovenië er na 1 a 2 laadbeurten al uit. Ionity in Slovenie wel zeer beperkt en druk en het is mikken om daar te kunnen laden.
Het bespaarde me 150 EUR op het standaard Ionity tarief (ook Aral is goedkoper).
Let wel: akkefietje gehad doordat ze al na 14 dagen dat je eerste maand loopt, de volgende maand al activeren zonder verwittigen. Ik heb dit aangeklaagd direct en ze wilden het niet ongedaan maken met wat vage uitleg. Gedreigd dat ik het ging aanklagen bij https://www.eccbelgie.be/klachtenformulier (wat ik ook heb gedaan) en toen was het op een dag ineens geregeld en hebben ze die extra maand (die nog moest starten) gecancelled. Maw als je dit niet wil voorhebben: direct na starten abonnement de verlenging deactiveren.
Verwijderd
Ik wist eigenlijk niet dat dit mogelijk was. Bij mij staat ABRP namelijk vooral bekend als een wat eigenwijze routeplanner, die je regelmatig om laat rijden en je vaak uit laat komen bij (onnodig) dure snelladers.Steeffoon schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:30:
Ik vergelijk altijd de prijzen in ABRP. Daar kan je ook snel mee kijken wat de prijzen zijn ivm de laadpassen die je hebt.
/f/image/SXOmxLgFfi0CCd3uHd5OECox.png?f=fotoalbum_large)
Zelf vergelijk ik de tarieven meestal per app. Op een gegeven moment weet je wel welke laadpassen of apps in bepaalde situaties voordeliger zijn. Aan de recensies bij Lidl-laadpalen is overigens duidelijk te zien dat niet iedereen doorheeft dat je hiervoor de Lidl Plus-app nodig hebt.
Je moet je er dus wel een beetje in verdiepen.
Er zijn wel meer apps met dezelfde tarieven of op 1 cent na voor de lidl chargersVerwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:09:
[...]
Ik wist eigenlijk niet dat dit mogelijk was. Bij mij staat ABRP namelijk vooral bekend als een wat eigenwijze routeplanner, die je regelmatig om laat rijden en je vaak uit laat komen bij (onnodig) dure snelladers.
[Afbeelding]
Zelf vergelijk ik de tarieven meestal per app. Op een gegeven moment weet je wel welke laadpassen of apps in bepaalde situaties voordeliger zijn. Aan de recensies bij Lidl-laadpalen is overigens duidelijk te zien dat niet iedereen doorheeft dat je hiervoor de Lidl Plus-app nodig hebt.
Je moet je er dus wel een beetje in verdiepen.
Verwijderd
Die blijken alleen niet altijd te werken, want dit soort recensies bij Lidl-laadpunten kom ik wel vaker tegen...boyette schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:14:
[...]
Er zijn wel meer apps met dezelfde tarieven of op 1 cent na voor de lidl chargers
Om welke Lidl laders gaat dat dan? Ik kan hier in Frankrijk gewoon laden met een MTC druppel. Snap ook niet dat Lidl dit dat niet duidelijk bij de laders laat weten. Tegenwoordig zou je idd verwachten dat je met een beetje pas, of desnoods cc, overal kunt laden. De nieuwe BEV rijders gaan niet meer zoveel onderzoek doen. En blijkbaar geld het dus weer niet voor alle Lidl laders. Wellicht alleen AC?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Specifiek Volkswagen.Gunnassy schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:00:
Even melden dat ik mijn voordeel heb gedaan met WeCharge Pro (elli).
Met ovo kan je voor 43 cent laden bij Lidl dcVerwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:18:
[...]
Die blijken alleen niet altijd te werken, want dit soort recensies bij Lidl-laadpunten kom ik wel vaker tegen...
Paar dagen geleden getest en het functioneert
Wel alleen met pas
klopt, maar ik vermoed dat dit bij Audi en Skoda en abo rechtstreeks bij Elli vrij vergelijkbaar zijn van opzet.
@Verwijderd Welke routeplanner is dan wel aan te raden? Die ook je laadstops inplant
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
ABRP is prima. Je kunt ook zelf voorkeuren opgegeven zoals Tesla & Ionity preferred. Daar abo nemen en de kosten zijn prima.BarryH schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:34:
@Verwijderd Welke routeplanner is dan wel aan te raden? Die ook je laadstops inplant
Ik heb een vraag over het gebruik van mijn Alfen laadpaal in combinatie met mijn E-flux account en de MTC-laadpas die ik via mijn werkgever heb ontvangen.
Wanneer ik mijn voertuig laad, meld ik me aan met de MTC-druppel. De laadpaal wordt dan correct vrijgegeven en het laden start zoals verwacht. In mijn E-flux account zie ik ook keurig de laadsessies terug, en ik heb het kWh-tarief bepaald door werkgever ingesteld.
Wat mij echter opvalt, is dat ik tot op heden nog geen vergoeding op mijn bankrekening heb ontvangen. Wel heeft E-flux zelf ca. 26,63euro eenmalig afgeschreven.
Ik zie dat ik nog niets heb ingevuld bij het onderdeel "Persoonlijke vergoeding informatie" in mijn E-flux account. De laadpaal is op 14 juni door mijzelf in gebruik genomen en sindsdien zijn er al diverse laadsessies geweest.
Mijn vraag is daarom:
*Is het noodzakelijk dat ik nog gegevens invul onder Persoonlijke vergoeding informatie om de vergoedingen te ontvangen?
* Of is het normaal dat de verwerking en uitbetaling van vergoedingen vanuit E-flux/MTC enige tijd in beslag neemt?
Zijn jullie bekend met wat ik eventueel nog moet doen om de vergoedingen te activeren of wanneer ik deze kan verwachten?
Wanneer ik mijn voertuig laad, meld ik me aan met de MTC-druppel. De laadpaal wordt dan correct vrijgegeven en het laden start zoals verwacht. In mijn E-flux account zie ik ook keurig de laadsessies terug, en ik heb het kWh-tarief bepaald door werkgever ingesteld.
Wat mij echter opvalt, is dat ik tot op heden nog geen vergoeding op mijn bankrekening heb ontvangen. Wel heeft E-flux zelf ca. 26,63euro eenmalig afgeschreven.
Ik zie dat ik nog niets heb ingevuld bij het onderdeel "Persoonlijke vergoeding informatie" in mijn E-flux account. De laadpaal is op 14 juni door mijzelf in gebruik genomen en sindsdien zijn er al diverse laadsessies geweest.
Mijn vraag is daarom:
*Is het noodzakelijk dat ik nog gegevens invul onder Persoonlijke vergoeding informatie om de vergoedingen te ontvangen?
* Of is het normaal dat de verwerking en uitbetaling van vergoedingen vanuit E-flux/MTC enige tijd in beslag neemt?
Zijn jullie bekend met wat ik eventueel nog moet doen om de vergoedingen te activeren of wanneer ik deze kan verwachten?
Dat is mijn ervaring ook, maar als er wat beters is ben ik zeker geïnteresseerdInspired schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:37:
[...]
ABRP is prima. Je kunt ook zelf voorkeuren opgegeven zoals Tesla & Ionity preferred. Daar abo nemen en de kosten zijn prima.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Voor het plannen van een route met laadstops volstaat Google Maps vaak al, zeker in combinatie met een beetje gezond verstand.BarryH schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:34:
/f/image/kVVi6NwSEL8OmVIpW0s2uiOp.png?f=fotoalbum_large)
Via 'Extra stops' verschijnt een zoekvenster waarmee je eenvoudig laadpunten langs je route kunt vinden.
/f/image/hSbRLN8hXcA9Krhs9529doOQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2025 12:12 ]
Maingau wijzigt hun prijzen per 13 augustus 2025:
De meeste tarieven, inclusief zowel de laagste als de hoogste prijzen, worden een beetje hoger (minimum van 59 naar 62ct/kWh en maximum van 79 naar 82ct/kWh).
Er gaan ook wat tarieven omlaag: buiten Duitsland voor AC-laden van 69 naar 62ct/kWh (wat natuurlijk nog steeds prijzig is).
https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/autostrom
De meeste tarieven, inclusief zowel de laagste als de hoogste prijzen, worden een beetje hoger (minimum van 59 naar 62ct/kWh en maximum van 79 naar 82ct/kWh).
Er gaan ook wat tarieven omlaag: buiten Duitsland voor AC-laden van 69 naar 62ct/kWh (wat natuurlijk nog steeds prijzig is).
https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/autostrom
:strip_exif()/f/image/nSPTgLdHs9BL1jSN7zmpJJ7O.jpg?f=fotoalbum_large)
Meingau komt met nieuwe tarieven.
Had deze pas altijd vanwege de goede dekking. Was de laatste jaren erg duur, maar nu toch weer een solide alternatief voor DC en AC als je zonder abonnement zeker wilt zijn van niet al te hoge prijzen.
Het blijft natuurlijk een allround kaart, zeker geen prijstopper.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Thuisladen van je EV deel 2BaBoK schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:48:
Ik heb een vraag over het gebruik van mijn Alfen laadpaal in combinatie met mijn E-flux account en de MTC-laadpas die ik via mijn werkgever heb ontvangen.
Mijn vraag is daarom:
Omdat, in the end, geen enkele app accuraat is, daarom is het eigenlijk aan te raden om per CPO en MSP de app van de betreffende MSP te raadplegen. de GO Charge app (voor alleen Nederland) heeft het geprobeerd maar is, volgens mij (want sommige prijzen kloppen niet meer, EN, niet alle MSP's zijn vertegenwoordigd), ook weer een zachte dood gestorven.Steeffoon schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:30:
[ Voor 18% gewijzigd door Zjanzjak op 29-07-2025 12:54 ]
Je kunt in ABRP je favoriete laders aangeven, dus ook de goedkopere voorrang geven in de reisplanning.Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:09:
[...]
Ik wist eigenlijk niet dat dit mogelijk was. Bij mij staat ABRP namelijk vooral bekend als een wat eigenwijze routeplanner, die je regelmatig om laat rijden en je vaak uit laat komen bij (onnodig) dure snelladers.
Ik vind 82 cent bij de mainstream snelladers gewoon duur. Die vallen onder kopje Hochpreise.Pr088 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:25:
[Afbeelding]
Had deze pas altijd vanwege de goede dekking. Was de laatste jaren erg duur, maar nu toch weer een solide alternatief voor DC en AC als je zonder abonnement zeker wilt zijn van niet al te hoge prijzen.
Iemand toevallig iets opmerkelijks met de laadpas van greenchoice meegemaakt vandaag of de afgelopen dagen?
[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 29-07-2025 14:22 ]
Verwijderd
[Centraal topic] De zin en onzin van het gebruiken van ABRP
Laten we de discussie over ABRP in een apart topic voortzetten. De moderators hebben vermoedelijk ook vakantie, dus een beetje eigen initiatief zal vast gewaardeerd worden. In plaats van af te wachten tot @Notna langskomt met de bezem, want de terugkerende ABRP-discussie lijkt inmiddels structureel offtopic te raken.
Laten we de discussie over ABRP in een apart topic voortzetten. De moderators hebben vermoedelijk ook vakantie, dus een beetje eigen initiatief zal vast gewaardeerd worden. In plaats van af te wachten tot @Notna langskomt met de bezem, want de terugkerende ABRP-discussie lijkt inmiddels structureel offtopic te raken.
Ik kreeg ook de mail binnen. Ewe Go staat zowel bij Niedrigpreis als Hochpreis.Pr088 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:25:
[Afbeelding]
Ik laat hem in mijn auto liggen, maar blijft een backup pas.
Je lokt zelf een discussie uit omdat je wederom je eigen affersie tegen ABRP moet ventileren en dan drop je maar even een link naar een ander topic, in meedere topics, omdat jij vindt dat het offtopic is? Begint allemaal wel wat vermoeiend te worden. Zeker dat hele gemiep steeds dat iets offtopic is en zelf maar als mod gaan spelen. Wat maakt een opmerking af en toe over ABRP nou uit in topics met als onderwerp electrisch rijden? Na een dag is er weer een ander onderwerp actueel in een topic. Veel gebruiken het. Prima toch? Scroll verder en reageer er gewoon niet op als je het niks vindt.Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:33:
Mwoah, ook ik reageer op/tegen de ophemeling van ABRP, heb er geen aversie tegen maar elke keer dat geneuzel dat je niet zonder kan, of dat het 'heaven on earth' is daar ga ik tegen in. En zal ik blijven doen.Inspired schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:31:
Je lokt zelf een discussie uit omdat je wederom je eigen affersie tegen ABRP moet ventileren en dan drop je maar even een link naar een ander topic, in meedere topics, omdat jij vindt dat het offtopic is? Begint allemaal wel wat vermoeiend te worden. Zeker dat hele gemiep steeds dat iets offtopic is en zelf maar als mod gaan spelen. Wat maakt een opmerking af en toe over ABRP nou uit in topics met als onderwerp electrisch rijden? Na een dag is er weer een ander onderwerp actueel in een topic. Veel gebruiken het. Prima toch? Scroll verder en reageer er gewoon niet op als je het niks vindt.
Maar ook elke keer die vragen over instellingen en dat soort dingen, wat mij betreft kan dat topic wat aangemaakt is blijven bestaan, misschien alleen dat de titel iets aangepast kan worden. Dat men er ook terecht kan met vragen over ABRP ofzo. Zijn we hier van dat geneuzel af.
O ja, on topic maar weer!
Greenchoice had per ongeluk alle laadpassen geblokkeerd gisteren die een bedrag hadden openstaan en is dat vandaag aan het oplossen..
maar kennelijk weinig mensen hier daar iets van gemerkt, nochtans.
maar kennelijk weinig mensen hier daar iets van gemerkt, nochtans.
[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 29-07-2025 16:34 ]
Ik ben door een reis aan het plannen voor schoonouders achter het bestaan van de spark alliance gekomen. Top. Fastned en Ionity wel bekend. Maar Electra dus, ziet er goedkoop uit maar nergens vind ik hoe interessant met een caravan. Als ik via ABRP plan is het vooral fastned en tesla wat ook prima is.
Maar ging dus voor mijzelf even de app downloaden, veel beschikbaarheid in Frankrijk en autocharge beschikbaar. Mega relaxt.
Zijn andere grote stations zoals Ionity, Total Energies ook al over op autocharge?
Maar ging dus voor mijzelf even de app downloaden, veel beschikbaarheid in Frankrijk en autocharge beschikbaar. Mega relaxt.
Zijn andere grote stations zoals Ionity, Total Energies ook al over op autocharge?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Klinkt alsof je de autocharge van Fastned bedoelt?Oekol schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:32:
Ik ben door een reis aan het plannen voor schoonouders achter het bestaan van de spark alliance gekomen. Top. Fastned en Ionity wel bekend. Maar Electra dus, ziet er goedkoop uit maar nergens vind ik hoe interessant met een caravan. Als ik via ABRP plan is het vooral fastned en tesla wat ook prima is.
Nee die gaat niemand overnemen omdat het een totaal onveilige manier is van verfieren.
Nieuwere autos werken er niet eens mee omdat ze 'resistent' zijn tegen deze hack.
De meeste auto's/snelladers gaan over naar een plug n charge methode.
(De fastned manier gaat zo: CCS communiceert het MAC adres van de auto. Fastned checkt bij welk account die hoort en laad. Dus als ik er hardware tussenstop en jouw mac adres spoof kan ik gratis laden. Nieuwere auto's doen hetzelfde als hedendaagse smartphones; ze communiceren per lader, aka 'wifinetwerk', een ander MAC adres.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ja precies zoals Tesla ook heeft. Vanavond heb ik dit ook ingesteld bij Electra. Dus naast deze drie vroeg ik mij af of andere dit ook hebben. Blijkbaar zijn Tesla, Fastned en Electra dus heel onveilig? Dacht dat de handshake een uniek nummer van de auto was.Kodess schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:31:
[...]
Klinkt alsof je de autocharge van Fastned bedoelt?
Nee die gaat niemand overnemen omdat het een totaal onveilige manier is van verfieren.
Nieuwere autos werken er niet eens mee omdat ze 'resistent' zijn tegen deze hack.
(De fastned manier gaat zo: CCS communiceert het MAC adres van de auto. Fastned checkt bij welk account die hoort en laad. Dus als ik er hardware tussenstop en jouw mac adres spoof kan ik gratis laden. Nieuwere auto's doen hetzelfde als hedendaagse smartphones; ze communiceren per lader, aka 'wifinetwerk', een ander MAC adres.
https://www.go-electra.co...kes-charging-even-easier/
[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 29-07-2025 22:49 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nou dat is nog maar de vraag. Voorlopig doen Fastned, Electra en Tesla (een variant van) Autocharge en Ionity en Allego plus een handjevol nieuwe Duitse en Koreaanse auto’s plug&charge waarbij de Koreaanse auto’s allebei ondersteunen.Kodess schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:31:
[...]
Klinkt alsof je de autocharge van Fastned bedoelt?
Volkswagen/VAG verandert sinds de id.3 expres hun mac adressen omdat zij geld hebben zitten in plug&charge wat al jaren probeert te concurreren met Autocharge maar simpelweg niet lukt om het gebruiksvriendelijk genoeg te maken.
Voor die tijd werkte Autocharge bij Volkswagen ook goed.
Autocharge werkt op vrijwel alle andere merken prima; eenvoudig en gebruiksvriendelijker.
En ja het heeft flaws maar het is geen hack ofzo, gewoon het koppelen van je Mac adres aan je user account.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Het probleem is dat "jouw" MAC adres niet verifieerbaar uniek van jou is, wanneer die aan het laadstation wordt gecommuniceerd. Een MAC adres is een openbaar gegeven, niet een authenticatiesleutel, maar Autocharge gebruikt het wel als zodanig. Het werkt enkel omdat er (nog) geen grootschalig misbruik van is gemaakt. Hopelijk hoef ik op Tweakers niet uit te leggen dat MAC spoofing technisch vrij eenvoudig is.Hachy schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:22:
[...]
Nou dat is nog maar de vraag. Voorlopig doen Fastned, Electra en Tesla (een variant van) Autocharge en Ionity en Allego plus een handjevol nieuwe Duitse en Koreaanse auto’s plug&charge waarbij de Koreaanse auto’s allebei ondersteunen.
Volkswagen/VAG verandert sinds de id.3 expres hun mac adressen omdat zij geld hebben zitten in plug&charge wat al jaren probeert te concurreren met Autocharge maar simpelweg niet lukt om het gebruiksvriendelijk genoeg te maken.
Voor die tijd werkte Autocharge bij Volkswagen ook goed.
Autocharge werkt op vrijwel alle andere merken prima; eenvoudig en gebruiksvriendelijker.
En ja het heeft flaws maar het is geen hack ofzo, gewoon het koppelen van je Mac adres aan je user account.
Maar de eerste keer dat er een rekening binnenkomt die zeker niet van mij is, en de klantenservice gaat daar niet op de juiste (mijn!) manier mee om, dan schakel ik dat autocharge uit.Zr40 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:45:
[...]
Het probleem is dat "jouw" MAC adres niet verifieerbaar uniek van jou is, wanneer die aan het laadstation wordt gecommuniceerd. Een MAC adres is een openbaar gegeven, niet een authenticatiesleutel, maar Autocharge gebruikt het wel als zodanig. Het werkt enkel omdat er (nog) geen grootschalig misbruik van is gemaakt. Hopelijk hoef ik op Tweakers niet uit te leggen dat MAC spoofing technisch vrij eenvoudig is.
Het kan je dan eenmalig geld kosten.
Overigens willen 'ze' steeds vaker naar een tweetraps authenticatie, en dat ondervangt dit probleem ook.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Er is ook grootschalig misbruik van laadpasjes die gewoon gekopieerd worden waar je bij staat. Dat lossen ze nu ook op door met GPS te verifiëren dat je ergens ook echt bent via de app.Zr40 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:45:
[...]
Het probleem is dat "jouw" MAC adres niet verifieerbaar uniek van jou is, wanneer die aan het laadstation wordt gecommuniceerd. Een MAC adres is een openbaar gegeven, niet een authenticatiesleutel, maar Autocharge gebruikt het wel als zodanig. Het werkt enkel omdat er (nog) geen grootschalig misbruik van is gemaakt. Hopelijk hoef ik op Tweakers niet uit te leggen dat MAC spoofing technisch vrij eenvoudig is.
Autocharge gaat idd als het toch een keer mis gaat zo uit. Maar ik hoef nooit mijn laadpas te gebruiken en daardoor de kans om eventueel gekopieerd te worden is ook klein. Waar ik de pas gebruik ken ik de palen en vooral de mensen (bijv. werk).
Zo makkelijk als een laadpas kopieren is het niet. Verder heeft Fastned camera’s hangen. Bij misbruik kunnen ze die vast inzetten. Uiteindelijk zijn veel zaken te kopieren. Het risico op misbruik van deze manier lijkt mij zeer klein.Zr40 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:45:
[...]
Vond de opmerking dat je met deze app prijzen kunt vergelijken van de verschillende laadmogelijkheden wel interessant. Met de vraag er bij hoe anderen dat doen. Dat is toch waar dit hele topic over gaat zo ongeveer.Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:33:
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Thuis kan ik op de oprit laden. Anders zou ik goed zoeken om dicht in de buurt de beste optie te vinden.eltron schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:22:
[...]
Vond de opmerking dat je met deze app prijzen kunt vergelijken van de verschillende laadmogelijkheden wel interessant. Met de vraag er bij hoe anderen dat doen. Dat is toch waar dit hele topic over gaat zo ongeveer.
In Nederland hoef ik bijna nooit te laden. Die enkele keer dat het wel moet gewoon bij fastned.
Voor vakantie zoek ik vooraf in het bestemming land naar 1 of 2 aanbieders die goede dekking hebben en betaalbaar zijn. Rond de 0.40euro is super maar rond de 0.50euro vind ik “ok”.
[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 30-07-2025 08:53 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Zit even te kijken naar die Spark Alliance. Maar wat is daar nu het voordeel van naast dat de leden ervan ook de laders van de concurrenten/collega's opnemen in hun app, maar je vervolgens wel weer voor elke aanbieder een apart abonnementsmodel hebt? Dan zijn er toch genoeg apps die een overzicht tonen van het (totale) laadlandschap.
Het is hopelijk een eerste stap naar later ook elkaars abonnementen erkennen in 1 of andere vorm.ytr81 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:51:
Zit even te kijken naar die Spark Alliance. Maar wat is daar nu het voordeel van naast dat de leden ervan ook de laders van de concurrenten/collega's opnemen in hun app, maar je vervolgens wel weer voor elke aanbieder een apart abonnementsmodel hebt? Dan zijn er toch genoeg apps die een overzicht tonen van het (totale) laadlandschap.
Voorlopig heb ik er alleen maar last van gehad.
Aankondiging van de Spark alliance was een paar dagen voor vertrek op vakantie. Ineens stond de Ionity app vol laders waar mijn abonnement niets doet. Lekker handig plannen waar je even wilt stoppen.
Blijkt nu dat er de dag voor vertrek (18/7) een update is geweest die een filter toevoegt, die vannacht door de auto update van de play store is meegenomen. Check dus voor vertrek even of de app geüpdate is!
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Heeft iemand ervaring met Elli i.c.m. Ionity? Met Ionity kan je alleen laden via de app. Via Elli kan ik ook een abbo afsluiten waardoor ik dezelfde (in Nederland 0,39 EUR per kwh) tarieven betaal bij Ionity. Voordeel dan (met Elli) is dat je een RFID pas hebt én ondersteuning voor Plug & Charge (wat mijn auto ondersteund).
Dus daarover twee vragen:
1. Heeft elke Ionity laadpaal een RFID pas lezer?
2. Werkt plug & charge goed bij Ionity?
Dus daarover twee vragen:
1. Heeft elke Ionity laadpaal een RFID pas lezer?
2. Werkt plug & charge goed bij Ionity?
Dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door Tijntjuh.eu op 01-08-2025 09:43 ]
Dat het gemakkelijk/prettig in gebruik is dat is zeker waar. Maar dat is niet uniek aan Autocharge; Plug&Charge is even gemakkelijk/prettig in gebruik.Oekol schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:40:
[...]
Autocharge gaat idd als het toch een keer mis gaat zo uit. Maar ik hoef nooit mijn laadpas te gebruiken en daardoor de kans om eventueel gekopieerd te worden is ook klein.
Het probleem van Plug&Charge is:
- Fastned accepteert het (nog) niet
- Fastned biedt zelf (nog) geen installeerbaar Plug&Charge contract aan (benodigd als je het met een abonnement wilt gebruiken)
- Veel bestaande auto's ondersteunen het niet
- Auto's die het wel ondersteunen, zijn soms beperkt tot het contract van de merkgebonden MSP (terwijl technisch gezien dat geen vereiste is, je zou in theorie ieder willekeurig contract moeten kunnen installeren)
Waarschijnlijk is de reden waarom Fastned nog vast blijft houden aan Autocharge, dat zij op dit moment nog niet een gelijkwaardige gebruikerservaring kunnen aanbieden via Plug&Charge. Dat het risico op misbruik dan bestaat, dat nemen ze dan voor lief.
Wat misbruik betreft - wanneer jouw MAC adres wordt gecloned, dan is jouw enige optie het deactiveren van Autocharge en het nooit meer opnieuw te activeren. Je kan namelijk niet kiezen voor een nieuw MAC adres zonder de auto te vervangen. Bij Plug&Charge verloopt de authenticatie middels een cryptografische handshake en dat kan niet gecloned of gespoofed worden. Maar zelfs al kan dat wel, je kan zelf het geinstalleerde contract deactiveren en vervangen met een nieuwe. Eventuele clones zijn dan ook ongeldig geworden.
Dit argument volg ik niet. Het feit dat er achteraf aan opsporing gedaan kan worden maakt misbruik niet technisch lastiger. Net als dat men bij een benzinestation ook kan wegrijden zonder te betalen ondanks dat er camera's hangen.Inspired schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:52:
[...]
Zo makkelijk als een laadpas kopieren is het niet. Verder heeft Fastned camera’s hangen. Bij misbruik kunnen ze die vast inzetten. Uiteindelijk zijn veel zaken te kopieren. Het risico op misbruik van deze manier lijkt mij zeer klein.
Technisch gezien is MAC spoofing echt triviaal, eenvoudiger dan het kopiëren van een laadpas. Bij wijze van spreken zou het al kunnen met een adaptertje op/in de laadpoort. Ik zou graag willen zien dat dat risico technisch niet wordt onderschat. Anders krijg je een vergelijkbare situatie met de eerste versie van de OV-Chipkaart, waarbij iedereen zegt dat het risico zeer klein is, maar uiteindelijk in de praktijk wel werd misbruikt.
Maar ik denk dat de voornaamste reden waarom het nog niet grootschalig gebeurt, is dat het om relatief kleine bedragen per laadsessie gaat. Voor zakelijke rijders maakt het sowieso niet uit, en privé rijders kiezen eerder voor een goedkopere paal wanneer ze krap in het geld zitten.
@Zr40 is er al zo’n adapter dan? En de software? Die je ook tussen de CCS poort van de auto en de lader kunt zetten? Zo’n adapter kan ook 500A aan zonder door te branden? Een laadpas kun je gewoon met een flipper op een lege pas zetten. Velen malen makkelijker. Plus, het feit dat het makkelijk op te sporen is maakt het wel degelijk minder interessant.
Waarom een adapter? Valt veel te veel op, en je kunt ook de data pinnen van het type-2 deel aan de auto zijde onderbreken. Met het populairder worden van electrisch rijden komt er vast een handige Harry die hier een business van gaat maken.Inspired schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:29:
@Zr40 is er al zo’n adapter dan? En de software? Die je ook tussen de CCS poort van de auto en de lader kunt zetten? Zo’n adapter kan ook 500A aan zonder door te branden? Een laadpas kun je gewoon met een flipper op een lege pas zetten. Velen malen makkelijker. Plus, het feit dat het makkelijk op te sporen is maakt het wel degelijk minder interessant.
En omdat er geen adapter aan hangt mag JIJ gaan bewijzen dat het MAC adres bij jouw auto hoort en niet bij die andere.....
Er is een reden dat in Europa de magneetstrip op je bankpas min of meer uitgefaseerd is.
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2