[Centraal topic] De zin en onzin van het gebruiken van ABRP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

De zin en onzin van het gebruiken van ABRP bij het reizen met een EV

Het gebruik van A Better Routeplanner (ABRP) komt regelmatig terug in zowel het laadtopic als het lange-afstand-reizentopic. Het is een onderwerp dat vaak opnieuw opduikt en daarmee soms voor irritatie zorgt bij de moderatie en meelezers. Daarom dit aparte topic, zodat we er wél gericht over kunnen discussiëren.
Wat is ABRP ook alweer?
ABRP is een populaire tool onder EV-rijders voor het plannen van langere ritten. Je kunt onder andere voorkeuren instellen voor laadnetwerken, laadsnelheid, het vermijden van tolwegen of juist het kiezen van snelste routes. In theorie erg handig, maar in de praktijk lopen de meningen flink uiteen.
Mijn ervaring:
Ik heb ABRP meerdere keren geprobeerd, maar wijk vaak af van de ‘optimale’ route. Ik kies liever de kortste route, ook als dat betekent dat ik in een dorpje moet laden. Als ik bijvoorbeeld graag bij Ionity wil laden, typ ik dat gewoon in Google Maps. In mijn geval voegt ABRP dan weinig toe.
Doel van dit topic:
Een centrale plek voor ervaringen, kritiek, voorkeuren en tips over ABRP en soortgelijke tools.
Vragen ter discussie:
  • Gebruik jij ABRP of een alternatief?
  • Wat werkt goed, en wat totaal niet?
  • Vertrouw je op apps of plan je liever met Google Maps of de navigatie in je auto?
  • Hoe ga je om met afwijkingen van de route, laadprijzen of bereik?
Laat weten hoe jij plant, wat je handig vindt of juist frustrerend, en of ABRP bij jou echt van meerwaarde is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Hoe goed de ingebouwde navigatie van een EV ook is, voor mij is de meerwaarde van ABRP dat ik rustig binnen op mijn telefoon of PC de route kan plannen. Ik wil in de auto eigenlijk geen verrassingen meer tegenkomen en voorbereid op pad gaan.
Gebruik jij ABRP of een alternatief?
Vertrouw je op apps of plan je liever met Google Maps of de navigatie in je auto?
ABRP bij gebrek aan alternatieven eigenlijk, maar ook alleen maar om de stops te plannen. De navigatie vind ik fijner met Waze via Android Auto; instructies komen iets beter overeen met de werkelijkheid. Ik plan dan naar de volgende stop in Waze en dat is voor mij goed genoeg. Ik heb dan in mijn hoofd dat ik op een bepaald punt wel even de verwachte SoC check.
Wat werkt goed, en wat totaal niet?
Ik gebruik ABRP om een plannetje te kunnen maken qua routes en opties.
Hoe ga je om met afwijkingen van de route, laadprijzen of bereik?
Nog weinig voorgekomen. Wel eens dat het door weersomstandigheden (harde tegenwind) wat eerder moest stoppen voor een laadstop (iets van <20% SoC bij stad X, dan even laden bij punt Y). Daar was ik dus op voorbereid. Ik houd gewoon niet van systemen die mij een verrassing geven halverwege het rijden en houd zelf wat meer de controle.

Helaas kan mijn auto (Kia e-Niro MY21) geen live CarInfo via Android Auto sturen naar ABRP (voor live SoC). Ik heb wel een OBD-dongle om live data erin te krijgen, maar wat gedoe met bluetooth en die dongle vergeten/laten zitten is niet ideaal.

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 29-07-2025 15:02 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:00
Ik gebruik deze app totaal niet. Geen enkele snellader is zo voordelig als Tesla Superchargers, dus ik plan mijn routes altijd rond hun locaties. En daarvoor kijk ik in de Tesla app en navigeer ik via Google Maps.

[ Voor 7% gewijzigd door DeJurist op 29-07-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
DeJurist schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:02:
Ik gebruik deze app totaal niet. Geen enkele snellader is zo voordelig als Tesla Superchargers, dus ik plan mijn routes altijd rond hun locaties. En daarvoor kijk ik in de Tesla app en navigeer ik via Google Maps.
Kan ook prima met ABRP. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
Ik gebruik het vooral om van te voren een beetje te zien wat de laadopties zijn en of een bepaalde voorkeurladers voldoende op de route beschikbaar zijn.
Tijdens de reis gebruik ik de navigatie van mijn Ioniq 5, die weet hoeveel ik SoC ik nog heb en kan ook direct de accu voorverwarmen. (Zou met odb-dongle ook kunnen, maar dan heb ik nog steeds de pre-con niet.)
Ik gebruik voor korte ritjes ook altijd de onboard-navigatie.

[ Voor 10% gewijzigd door jouwheld op 29-07-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:31
Ik gebruik het vooral om de laadstops te plannen aan de hand van mijn voorkeuren (1. Tesla, 2. Electra 3. Ionity) en om dan beeld te hebben bij hoe lang het rijden is, hoe vol ik hem zou moeten laden om de volgende geplande stop te behalen.

Tijdens de rit gebruik ik ABRP niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:50
Tegenwoordig voor mij totaal overbodig met de enorme uitbreiding van snelladers, hooguit interessant voor een nieuwe EV rijder om snel wat inzicht in de laadstops te krijgen. Maar heb je die ervaring eenmaal dan voegt het niets toe. En er 100% op vertrouwen zou ik sowieso niet doen, net zoals je dat niet moet doen op autopiloot/FSD of hoe het ook heten mag.

Wat wel een nuttige optie zou kunnen zijn is dat ABRP je de goedkoopste route kan voorschotelen op basis van al die abo's die de verschillende CPO's/MSP's hebben, want dan heb je zoveel verschillende mogelijkheden dat je dat zelf bijna niet kunt doen. En dan verdient een abo zich ook nog terug.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 11:46
Ik heb het flink gebruikt vorige zomer met me rit naar Kroatië, daar was het echt perfect voor. Ik reed op Apple Maps en elke stop gebruikte ik ABRP om even te kijken wat de volgende stop was, dan klikte ik op dat adres en reed ik er weer heen. Ik had een korting bij Ionity, en kon het goed gebruiken op die manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:22

The Legend

*Plop*

Weet iemand hoe ABRP het verbruik bepaalt als je kiest voor ‘een kleine aanhangwagen’? Ik heb een VW ID7 Tourer 77kWh en rij nu op vakantie met een vouwwagen. Maar ABRP vindt dat ik dan 775wh/km verbruik 8)7 Ik kan nergens vinden hoe dat is aan te passen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij is opgevallen: zodra je bijvoorbeeld een abonnement hebt op een specifieke laadnetwerk, zoals voor Electra, werkt de bijbehorende laad-app vaak verrassend goed. Stel, ik wil naar Duinkerke. Vraag me niet waarom, misschien gewoon omdat het historisch gezien een bijzondere plek is. Het blijft bijzonder dat zoveel Britse soldaten daar ooit wisten over te steken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kxg_mjoV4zNVenJ6YLTqGiBmYIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YYFyZCYBuRDGDwAZXEcXk9Th.png?f=fotoalbum_large

In zo’n geval is het het handigst om met de app van die specifieke aanbieder te plannen, zodat je ook meteen ziet waar je het beste kunt laden. Zonder zo’n app zou ik handmatig hebben uitgezocht waar een handige Lidl staat om even snel te laden, of waar nog AC beschikbaar is. Met een Nissan Leaf moet je nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt, want het aantal CHAdeMO-snelladers neemt helaas steeds verder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
ex87 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:52:
Ik heb het flink gebruikt vorige zomer met me rit naar Kroatië, daar was het echt perfect voor. Ik reed op Apple Maps en elke stop gebruikte ik ABRP om even te kijken wat de volgende stop was, dan klikte ik op dat adres en reed ik er weer heen. Ik had een korting bij Ionity, en kon het goed gebruiken op die manier.
Precies hoe ik het gebruik. Sinds ik een Zeekr X heb gebruik ik ook regelmatig de on-board navigatie, de auto exposed de SoC en het verbruik aan die app, waardoor je dus een geïnformeerde inschatting krijgt van de resterende batterij-inhoud bij aankomst bij de lader.

Dit zou je volgens mij ook wel kunnen bereiken dmv een ODB dongle en ABRP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjandeiro
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Je bedoelt vermoedelijk "in Nederland", maar in Frankrijk heb je IECharge aan 25 cent/kWh.

Juist dankzij ABPR ben ik deze op het spoor gekomen O-)

Volkswagen ID.4 2024 | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
Er is in m'n Tesla steeds minder reden voor ABRP maar 2 zijn er nog wel, en dat is het instellen van je laadpercentage waarmee je bij een SuperCharger wil aankomen. Tesla zelf is daar imho veel te conservatief in wat je op lange afstanden gewoon heel veel tijd scheelt. Daarnaast zijn het allemaal relatief lange laadstops tot een te hoog percentage accu (=traag laden) waardoor het ook niet het snelste is.

Met ABRP stel ik in dat ik op 3% wil aankomen bij een supercharger. Dat in combinatie met wat meer maar kortere stops zorgt er op bv een skivakantie naar Zuid-Frankrijk voor dat ik gewoon minimaal een half uur korter onderweg ben.

Voorbeeld.
Als ik nu van mijn huis naar het centrum van Grenoble plan zijn de verschillen als volgt (aankomst SOC hetzelfde, begin SOC 26%, hij is wat leegjes momenteel :+):

Tesla: 12h10m met vier laadstops
ABRP: 10h10m met vijf laadstops

Dat scheelt gewoon 2 uur. Nou klopt dat nooit want ABRP is wat optimistisch en Tesla zelf wat pessimistisch, maar waarbij ABRP 1h40m laadtijd heeft, zit ik bij de Tesla planner op 2 uur laadtijd. ABRP is wat dat betreft nog onovertroffen.

Ik heb dus EN wat meer stops (nu eentje meer, maar afhankelijk van waar je heen gaat kunnen dat er ook 2 extra zijn) wat fijn is als je zo'n afstand rijdt, EN je komt nog eens eerder aan ook.

[ Voor 34% gewijzigd door Korvaag op 29-07-2025 17:32 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
Dan stel je bij ABRP in dat je alleen bij SuperChargers wilt laden. Staat het bij mij default op. Daarnaast neem ik als ik op vakantie ga even een maandje een abonnement en dan neemt ie wind/persoonlijk verbruik, extra lading etc. allemaal mee in je berekening. Inmiddels weet ABRP mijn verbruik zo goed, dat het eng nauwkeurig is qua aankomstpercentage. Tesla zelf vliegt alle kanten op. Ik heb het wel eens geprobeerd op langere ritten bij vakanties, maar nadat je voor de derde keer met 20% bij een supercharger aankomt ben je wel een beetje klaar met die inefficientie :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
Nee. Ooit naar gekeken maar aangezien de auto (EQE) het zelf allemaal wel goed uit weet te pluizen en dit netjes tijdens de rit bijhoudt en bijstuurt, nul behoefte aan iets anders. Temeer omdat het ook de betrouwbaarste live traffic meeneemt die ik tot m’n beschikking heb staan met een routecalculatie waar Google nog een puntje aan kan zuigen.

Ik vraag me vooral af in hoeverre het nog relevant zal blijven. Wellicht dat het voor de wat kleinere accu’s van meer waarde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cid Highwind schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:08:
Ik vraag me vooral af in hoeverre het nog relevant zal blijven. Wellicht dat het voor de wat kleinere accu’s van meer waarde is?
Juist niet, want in die gevallen wordt er vaak grotendeels AC geladen. En wat ABRP dan juist niet kan, en wat mij eerlijk gezegd behoorlijk stoort, is dat het geen AC-laders kan meenemen in de planning wanneer je ergens wat langer wilt blijven. Als ik bijvoorbeeld 6 uur op een locatie wil doorbrengen, dan zou het logisch zijn om daar ook te laden. Maar voor zover ik weet plant ABRP alleen snellaadstops (DC), wat ik echt een gemis vind.

Er zijn genoeg moderne EV’s die 3-fase laden ondersteunen. Waarom kun je dan geen geplande stop bij een AC-lader toevoegen? Als je met 11 kW laadt, zit je na een uur al op 11 kWh. Bij een uitgebreide lunch of diner van een paar gangen ben je zo een uur of twee verder, en dan heb je toch mooi weer een flink deel bijgeladen, zonder dat het extra tijd kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:05
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:35:
[...]

Juist niet, want in die gevallen wordt er vaak grotendeels AC geladen. En wat ABRP dan juist niet kan, en wat mij eerlijk gezegd behoorlijk stoort, is dat het geen AC-laders kan meenemen in de planning wanneer je ergens wat langer wilt blijven. Als ik bijvoorbeeld 6 uur op een locatie wil doorbrengen, dan zou het logisch zijn om daar ook te laden. Maar voor zover ik weet plant ABRP alleen snellaadstops (DC), wat ik echt een gemis vind.

Er zijn genoeg moderne EV’s die 3-fase laden ondersteunen. Waarom kun je dan geen geplande stop bij een AC-lader toevoegen? Als je met 11 kW laadt, zit je na een uur al op 11 kWh. Bij een uitgebreide lunch of diner van een paar gangen ben je zo een uur of twee verder, en dan heb je toch mooi weer een flink deel bijgeladen, zonder dat het extra tijd kost.
Je kan stops toevoegen bij AC laders en aangeven hoelang je daar van plan bent om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:19
Ik gebruikte ABRP altijd enkel voor de voorpret, en reed dan op de tesla navi. Die deed het bij mij prima, kwam altijd <10% aan bij de SuC.
Nu rij ik echter een ID.7 en die wil niet langs SuC’s routeren helaas. Dan heb je dus een alternatief nodig en dat werd ABRP premium.
Via Enode is de ID.7 gekoppeld aan ABRP met live SoC-data, dat werkt erg goed, geen OBD dongle nodig.
Nu ik geen gereden ben en weet wat me te wachten staat, ga ik zelf weer terug routeren. Verbruik is ongeveer bekend, dus met ABRP al een paar terugrij scenario’s bekeken.
Dat blijft toch erg mooi met ABRP, je hebt zoveel knopjes om aan te draaien dat je van alles kan simuleren.
Wel moet je ABRP zo hier en daar bijsturen, bijvoorbeeld met de Duitsland fetisj.
Maar verder is het gewoon een erg handige, complete app. :) 👍🏼

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
The Legend schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:33:
Weet iemand hoe ABRP het verbruik bepaalt als je kiest voor ‘een kleine aanhangwagen’? Ik heb een VW ID7 Tourer 77kWh en rij nu op vakantie met een vouwwagen. Maar ABRP vindt dat ik dan 775wh/km verbruik 8)7 Ik kan nergens vinden hoe dat is aan te passen.
Ja, dat is echt overdreven wat ABRP dan doet. 8)7
Je weet waarschijnlijk zelf wel wat je verbruik is met vouwwagen, zo’n 22kwh/100km was het toch?
Gewoon daarmee routeren en die optie kleine aanhanger niet gebruiken. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Eerlijk gezegd snap ik de irritatie jegens ABRP tips niet.
Tuurlijk kan het zonder, maar het kan ook met.
Niemand verplicht een ander tot het gebruik van ABRP, noch is het gebruik ervan noodzakelijk in welke situatie dan ook.
Wil je het niet, dan doe je het toch gewoon niet?

Net zoiets als ChargingTime, ook een routeerapp die sommigen handig vinden en aanraden, ik heb het geprobeerd maar bevalt me niet.
Dan ga ik niet lopen zeuren over dat advies, niet benadrukken dat het ook zonder ChargingTime kan of een eigen topic starten voor ChargingTime.
Ik leg het gewoon naast me neer. :)
Zoveel mensen, zoveel wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

4x2

lộn xộn quá

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 29-07-2025 20:47 . Reden: gelieve niet te trollen ]

leeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:33
Ik gebruik ABRP sinds 2017.
Voor trips met meerdere laadstops is het heel handig.
- ABRP gebruik ik altijd in de auto
- met obd2 dongle weet ABRP de actuele SoC
- doordat ik hem altijd gebruik is het verbruik ook goed gecalibreerd op mijn rijstijl
- bij lange ritten wordt automatisch een eerder of later laadpunt gekozen op basis van daadwerkelijk verbruik
- Ik kan zien of ik ga aankomen bij een heel druk laadpunt en dus zelf even alternatieve opties moet zoeken (al dan niet door abrp voorgesteld
- de voorkeurs en afkeurs opties voor laadnetwerken werken bij mij goed (b.v. op zwarte zaterdag niet bij ionity in duitsland ( want allemaal maar 4-6 stalls en dus wachtrij).
- Ik heb premium, dus incl. meenemen weersvoorspelling in de planning.

Kortom: zeker bij een auto met een kleine accu zeer behulpzaam (10 laadstops op 1 dag bij de wintersportvakantie).

Alternatieven zijn minder goed omdat ze de actuele SoC niet meenemen (oa omdat mijn auto geen app en API heeft).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
The Legend schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:33:
Gewoon bij de instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMS4xUgRZjpXy4ddEd4RGSedsNk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NroDZh75YnysqDg9imvKceV3.png?f=user_large

Als de icoontjes blauw zijn is de prognose van ABRP. Als je een blauw icoon aanklikt wordt het grijs en kan je ernaast zelf iets invullen.
Zeker als je een modus (B.v. mijn auto + aanhanger) nog maar kort hebt ingesteld moet het verbruik nog goed calibreren en kan je beter zelf iets inschatten (normaal +50% ofzo denk ik)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Nog een verdere uitleg: zorgen dat ABRP goed gekalibreerd is op je verbruik en verder kan je àlles instellen : voorkeur voor veel of weinig stops, doel% bij laadpunt, evt. Vaste tijd per laadstop voor aankoppelen en afronden etc etc
Maar ook qua laadpaal exploitanten: wie vooral wel en wie niet gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:00

Heimdallr

Asgard

Ik gebruik ABRP niet maar de ingebouwde navigatie van mijn auto waar ik heel tevreden over ben. Zie tot nu toe niet de noodzaak om ABRP te gebruiken.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenC
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-09 19:19
Mijn Smart #3 werkt blijkbaar niet met enode en tronity. Als ik een OBD(2) dongle zou overwegen, dan rijst de vraag welke zijn degelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
2 jr geleden met de Tesla naar Slovenië gereden. Heenweg met ABRP. Terugweg met de Tesla navigatie.

Beide ritten snachts gereden. Heen en terugweg even lang over gedaan.

Dus in dit scenario is abrp zinloos.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik gebruik abrp vooraf om te kijken of er genoeg snelladers zijn van het merk waar ik een abbo voor wil kopen om via die laders de bestemming te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:35
Ik heb ooit in het begin dat ik een EV had het wel een keer gebruikt, maar tegenwoordig ga ik gewoon rijden. Ik pak de route die Apple maps / Waze me geeft en dan gewoon gaan rijden. Wanneer de accu leeg begint te raken ga ik op zoek naar een laadpaal. Tegenwoordig zijn er toch in de meeste landen dusdanig veel te vinden dat dit geen probleem meer is.

Nu moet ik wel zeggen dat ik nooit alleen rij bij een dergelijke lange rit, dus ik kan dan mijn vrouw vragen om een geschikte laadpaal te zoeken, en als zij aan het rijden is doe ik dat.

Op deze manier zijn we al meerdere malen op vakantie geweest (2x Hongarije, 1x Oostenrijk). Geen enkel probleem. (Beide bestemmingen zijn overigens wel door Duitsland en daar is het gewoon goed geregeld)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin0672
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 15:44
BarryH schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:53:
[...]

Gewoon bij de instellingen:

[Afbeelding]

Als de icoontjes blauw zijn is de prognose van ABRP. Als je een blauw icoon aanklikt wordt het grijs en kan je ernaast zelf iets invullen.
Zeker als je een modus (B.v. mijn auto + aanhanger) nog maar kort hebt ingesteld moet het verbruik nog goed calibreren en kan je beter zelf iets inschatten (normaal +50% ofzo denk ik)
Ik heb gemerkt dat dat niet werkt. Mooie slanke vouwwagen achter de auto. Met plannen voor de vakantie.
Icoontje is grijs. Ingesteld op 200Wh/km bij Settings, max. 100 km/h en routeplan komt met 327 W/km en 9 laadstops richting Oostenrijk.

Zet ik het icoontje op blauw verandert het getal naar 175 en routeplan komt met 307W/km en 8 laadstops.

Ik heb hem niet ingeleerd deze vakantie, want de medepassagier was hier niet van gecharmeerd. Zo'n onbekende navigatie die ook nog eens afkoerst op een onnodige laadpaal.

De praktijk heeft uitgewezen net onder de 200W/km met 100km/uur in Duitsland.
En dus maar 5 laadstops nodig voor 1000 km.

Ik heb nu 4 profielen gemaakt (auto, auto + fietsen, EC TakeOff en EC TakeOff + fietsen).
Hopelijk krijg ik ze de komende 12 maanden gecalibreerd.

Wat ik denk te merken is dat ABRP een raar standaard verbruiksprofiel gebruikt voor "een kleine aanhangwagen" waardoor er een slechte correlatie is met het trekkende voertuig.

Oh ja, als ik het grijze getal in 160 (+25% wordt het 200 in de routeplanner?) wil veranderen wordt dit niet geaccepteerd.
Het vakje wordt rood.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin0672 op 05-08-2025 16:31 ]

Ik pak vaak de fiets. Maar zeer graag de Renault Megane iconic EV60 220pk (2023) met daarachter een EasyCaravanning TakeOff (2024). Of de Zoë R40 (2018) met fietsendrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:45

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik ben afgelopen weekend aan de gang gegaan met ABRP in mijn Polestar 2. De pret was van korte duur en het lijkt er toch op dat het gewoon ARP is - van de B is in mijn geval niet veel waar.

Bij het opstarten crasht de app meteen. Na een schone installatie krijg ik de vragen of deze de locatie- en dataservices van de auto mag gebruiken, wat ik bevestig. Daarna start 'ie netjes door. Alle nieuwe keren daarna crasht de app nog voor de map geladen is. Doe ik een reboot van het hele infotainment-systeem, zelfde verhaal. Caches legen; idem. Herinstallatie? Ja, dan wel, maar dan ook weer slechts 1x.

Jammer, ik wilde het een poging geven en had mijn Premium proefperiode al actief, maar het lijkt toch een beetje een domper te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Martin0672 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:28:
[...]

Ik heb gemerkt dat dat niet werkt. Mooie slanke vouwwagen achter de auto. Met plannen voor de vakantie.
Icoontje is grijs. Ingesteld op 200Wh/km bij Settings, max. 100 km/h en routeplan komt met 327 W/km en 9 laadstops richting Oostenrijk.

Zet ik het icoontje op blauw verandert het getal naar 175 en routeplan komt met 307W/km en 8 laadstops.

Ik heb hem niet ingeleerd deze vakantie, want de medepassagier was hier niet van gecharmeerd. Zo'n onbekende navigatie die ook nog eens afkoerst op een onnodige laadpaal.

De praktijk heeft uitgewezen net onder de 200W/km met 100km/uur in Duitsland.
En dus maar 5 laadstops nodig voor 1000 km.

Ik heb nu 4 profielen gemaakt (auto, auto + fietsen, EC TakeOff en EC TakeOff + fietsen).
Hopelijk krijg ik ze de komende 12 maanden gecalibreerd.

Wat ik denk te merken is dat ABRP een raar standaard verbruiksprofiel gebruikt voor "een kleine aanhangwagen" waardoor er een slechte correlatie is met het trekkende voertuig.

Oh ja, als ik het grijze getal in 160 (+25% wordt het 200 in de routeplanner?) wil veranderen wordt dit niet geaccepteerd.
Het vakje wordt rood.
Het verbruik wat je invult is normatief
Op basis van je route en rij instelling (max 150km/u bv??) krijg je een prognose
Je kan ook niets opgeven over de aanhanger en daarmee plannen. Of de optie dakkoffer
Ik denk dat ie rood is omdat de planner het een ongeloofwaardige waarde vind (ter voorkoming van invoer fouten)
Ik gebruik zelf alleen zomer versus winterbanden
Een reële planning is eerst inleren op je verbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin0672
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 15:44
BarryH schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:44:
[...]

Het verbruik wat je invult is normatief
Op basis van je route en rij instelling (max 150km/u bv??) krijg je een prognose
Je kan ook niets opgeven over de aanhanger en daarmee plannen. Of de optie dakkoffer
Ik denk dat ie rood is omdat de planner het een ongeloofwaardige waarde vind (ter voorkoming van invoer fouten)
Ik gebruik zelf alleen zomer versus winterbanden
Een reële planning is eerst inleren op je verbruik
Het inleren had ik al gedaan afgelopen jaar met een "kale" auto.
Je kunt ook meerdere configuraties maken per voertuig.
Ik koos voor de vakantie voor de preset-configuratie "kleine aanhangwagen", omdat dat volgens mij de minste impact zou hebben.
Die heb ik (nog) niet ingeleerd en ik hoop maar dat dat wel zo werkt per configuratie.
Ik vind tot nu toe hun extra verbruik planning schokkend en jammer dat je dat niet zelf bij kunt stellen, want zo vaak rij ik niet met de "kleine aanhangwagen".

Update 19.40
Ik heb configuratie "kleine aanhangwagen" gewijzigd in "iets anders" en nu kan ik wel het grijze vlak veranderen in elk getal dat ik wil. Dus mijn gewenste 200 @110 km/h is ook precies het verbruik door Duitsland met iets extra gewicht in de auto en max. 100 km/uur.

[ Voor 11% gewijzigd door Martin0672 op 05-08-2025 19:44 ]

Ik pak vaak de fiets. Maar zeer graag de Renault Megane iconic EV60 220pk (2023) met daarachter een EasyCaravanning TakeOff (2024). Of de Zoë R40 (2018) met fietsendrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:08
Arjandeiro schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:14:
[...]
Je bedoelt vermoedelijk "in Nederland", maar in Frankrijk heb je IECharge aan 25 cent/kWh.
Juist dankzij ABPR ben ik deze op het spoor gekomen O-)
Goeie tip 👍. Helaas liggen deze precies wel een beetje afgelegen. En ze staan ook niet allemaal op abrp.

Moest je (of iemand anders) nog andere goedkope (snel)laders kennen, je mag het altijd laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:48
sugarcube schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:59:
[...]

Goeie tip 👍. Helaas liggen deze precies wel een beetje afgelegen. En ze staan ook niet allemaal op abrp.

Moest je (of iemand anders) nog andere goedkope (snel)laders kennen, je mag het altijd laten weten.
Kijk hier eens...
Ad-Hoc Map von Move Electric im Apple Store - Günstige Ad-Hoc Preise auf einen Blick
YouTube: Ab sofort: Ad-Hoc Map von Move Electric im Apple Store - Günstige Ad...

[ Voor 13% gewijzigd door SatScan op 27-08-2025 19:32 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:48
Ik gebruik ABRP nu ongeveer een jaar.

Het eerste half jaar omdat er geen laadstopplanning in mijn NAV van de auto zat.
Na een tijdje (3 mnd) niet gebruikt te hebben gebruik ik het nu weer.

De schattingen van energie verbruik zijn met de 2 verschillende profielen die ik gebruik zeer goed! De real-time informatie van de beschikbaarheid laders bij aankomst etc is super handig tijdens het rijden. En als die toch allemaal bezet zijn bij nadering kun je kiezen voor een alternatief... eventueel met adviessnelheid om die lader te halen!

Het niet real-time kunnen selecteren van een lader op het (carplay) scherm is onhandig. Ik had graag gezien dat je in de kaart een lader kunt selecteren, bijbehorende info krijg en eventueel die kun selecteren om naartoe te navigeren. Helaas is dat niet mogelijk.

Ik heb ondertussen besloten om het te blijven gebruiken en met draadloos carplay werkt het verder uitstekend.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Pagina: 1