Er is in m'n Tesla steeds minder reden voor ABRP maar 2 zijn er nog wel, en dat is het instellen van je laadpercentage waarmee je bij een SuperCharger wil aankomen. Tesla zelf is daar imho veel te conservatief in wat je op lange afstanden gewoon heel veel tijd scheelt. Daarnaast zijn het allemaal relatief lange laadstops tot een te hoog percentage accu (=traag laden) waardoor het ook niet het snelste is.
Met ABRP stel ik in dat ik op 3% wil aankomen bij een supercharger. Dat in combinatie met wat meer maar kortere stops zorgt er op bv een skivakantie naar Zuid-Frankrijk voor dat ik gewoon
minimaal een half uur korter onderweg ben.
Voorbeeld.
Als ik nu van mijn huis naar het centrum van Grenoble plan zijn de verschillen als volgt (aankomst SOC hetzelfde, begin SOC 26%, hij is wat leegjes momenteel

):
Tesla: 12h10m met vier laadstops
ABRP: 10h10m met vijf laadstops
Dat scheelt gewoon 2 uur. Nou klopt dat nooit want ABRP is wat optimistisch en Tesla zelf wat pessimistisch, maar waarbij ABRP 1h40m laadtijd heeft, zit ik bij de Tesla planner op 2 uur laadtijd. ABRP is wat dat betreft nog onovertroffen.
Ik heb dus EN wat meer stops (nu eentje meer, maar afhankelijk van waar je heen gaat kunnen dat er ook 2 extra zijn) wat fijn is als je zo'n afstand rijdt, EN je komt nog eens eerder aan ook.
[
Voor 34% gewijzigd door
Korvaag op 29-07-2025 17:32
]