Ik gebruik ABRP sinds 2022, en ben vanaf het begin "Premium" gebruiker. Het gebruik van de app is (was) direct gerelateerd aan het zakelijk gebruik van mijn auto, een Skoda Enyaq iV80, die ik niet prive rijd (dus geen bijtelling). Voor mijn werk moet ik met regelmaat langere ritten maken, naar Duitsland, Belgie of naar het hoge noorden van Nederland

. De standaard navigatie app van de Skoda gaat m.i. nogal onhandig om met laadstops, en veronderstelt dat je altijd vollaadt. dat is misschien nu niet meer zo, maar in 2022 was de software nog niet zo slim. ABRP kon dat stukken slimmer, en met Premium werkte de app ook heel goed in Android Auto. In den beginne gebruikte ik een tweetraps API koppeling via Tronity naar Volkswagen om "realtime" SOC te krijgen. Toen Tronity geld ging vragen voor de accounts was er net op tijd Enode.
Natuurlijk heb ik mijn fair share aan bugs en crashes gehad, maar onder de streep altijd wel een tevreden gebruiker geweest. Als de ritten kort genoeg zijn gebruik ik het liefst Google Maps, die navigeert superieur, vooral in stedelijke gebieden. De eigen Skoda navigatie gebruik ik soms, omdat deze als enige instructies kan weergeven in de AR-HUD.
Ik vind dat ABRP het beste werkt als je meer dan 1 laadstop moet inplannen, en een minimum SOC wil hebben bij aankomst, als je niet zeker kan zijn van laadmogelijkheden bij je bestemming (of zeker bent dat ze er niet zijn

)
Ik erken dat, met name bij middellange ritten, de routekeuze van ABRP soms erg vreemd is. Zo ben ik een keer bij een rit van Zwolle naar Barneveld echt dwars over de Veluwe gestuurd en niet gewoon simpel over de A28. Het was een prachtige rit maar wel onhandig. Ik vermoed dat het te maken heeft met de Zweedse "roots" van ABRP, waar het gebruik van 80-kilometer wegen net zo toepasselijk is als snelwegen, en gelet het verbruik dan eerder een voorkeur krijgt.
De grote verandering komt deze week, als ik de auto over neem van de leasemaatschappij en volledig prive ga rijden. Met name de vakanties vind ik nu een interessant uitzoekklusje en ik wil nu graag uitvogelen hoe ABRP kan meehelpen om de laadkosten zo laag mogelijk te houden. Is dat al ingebakken of moet je dat doen door je voorkeuren qua laadpalen of laadpassen slim in te stellen?