[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 221 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06:19
Volgens mij heb ik gister gratis geladen (10-65%) bij Fastned Ruwiel (langs de A2). Ik heb autocharge geactiveerd, maar toen ik hem aankoppelde zag ik al geen notificatie. Ik dronk een bak koffie en keek in de Fastned app, maar zag ook daar geen lopende sessie. Inmiddels nog steeds niks te zien in de Fastned app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:07
B R M schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:19:
Volgens mij heb ik gister gratis geladen (10-65%) bij Fastned Ruwiel (langs de A2). Ik heb autocharge geactiveerd, maar toen ik hem aankoppelde zag ik al geen notificatie. Ik dronk een bak koffie en keek in de Fastned app, maar zag ook daar geen lopende sessie. Inmiddels nog steeds niks te zien in de Fastned app.
Het is nog te vroeg om te juichen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstuniek
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:31
Karma.

Tja niet zo gek he de plaats voor een ander innemen die ook graag laad.

731 euro: 4,5 dagen aan de lader in een parkeergarage in een Oostenrijks skidorp
719 euro: 2,5 week aan de lader bij Disneyland Parijs
489 euro: 3 dagen aan de lader in een Oostenrijkse parkeergarage
525 euro: 6,5 dagen aan de lader onder een hotel in Düsseldorf
191 euro: 4 dagen aan de lader bij Hof van Saksen (NL)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Was jij dat?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10

koboy

Heb een idee voor een icon

mstuniek schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:32:
Karma.

Tja niet zo gek he de plaats voor een ander innemen die ook graag laad.

731 euro: 4,5 dagen aan de lader in een parkeergarage in een Oostenrijks skidorp
719 euro: 2,5 week aan de lader bij Disneyland Parijs
489 euro: 3 dagen aan de lader in een Oostenrijkse parkeergarage
525 euro: 6,5 dagen aan de lader onder een hotel in Düsseldorf
191 euro: 4 dagen aan de lader bij Hof van Saksen (NL)
Heb dit al langs zien komen in de Telegraaf, topgear magazine, AD......
Heeft niets met karma te maken, maar alles met het afzetten van EV rijders. Vervolgens wordt angst aangejaagd bij de onwetenden.

Als voorbeeld: hof van Saksen: €0,75/kWh + €2/u na 4 uur.

Ook is het tabelletje met oplaad tarieven erg pessimistisch. Denemarken staat op 50 cent, maar Ionity met power abonnement is 29 cent. Ook de tarieven van een euro bij meen ik Oostenrijk kloppen volgens mij voor geen meter.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:58
koboy schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:02:
[...]

Heeft niets met karma te maken, maar alles met het afzetten van EV rijders. Vervolgens wordt angst aangejaagd bij de onwetenden.

Als voorbeeld: hof van Saksen: €0,75/kWh + €2/u na 4 uur.

Ook is het tabelletje met oplaad tarieven erg pessimistisch. Denemarken staat op 50 cent, maar Ionity met power abonnement is 29 cent. Ook de tarieven van een euro bij meen ik Oostenrijk kloppen volgens mij voor geen meter.
Tussen 22:00u en 08:00u zou het wettelijk in de EU verboden moeten worden om bij een AC lader blokkeerkosten te rekenen en ook niet overdag, mits er geladen wordt. Dat je bij niet laden aan een (snel)lader flinke blokkeerkosten moet betalen ben ik het 200% mee eens. Deze blokkeerkosten lijken mij eerder een verdienmodel ten koste van de onwetende (ja ik weet het, erg dom) EV rijder.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

koboy schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:02:
[...]

"Ik heb mijn auto 6,5 dag in Amsterdam geparkeerd en moest € 1.210,56 betalen!!! :-( :(

Zullen we dat eens als ingezonden brief naar de Telegraaf sturen? Als je de parkeertarieven van te voren niet controleert dan krijg je dat soort ongein ja.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

PeterZ(on) schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:20:
[...]

Tussen 22:00u en 08:00u zou het wettelijk in de EU verboden moeten worden om bij een AC lader blokkeerkosten te rekenen en ook niet overdag, mits er geladen wordt. Dat je bij niet laden aan een (snel)lader flinke blokkeerkosten moet betalen ben ik het 200% eens. Deze blokkeerkosten lijken mij eerder een verdienmodel ten koste van de onwetende (ja ik weet het, erg dom) EV rijder.
Eens!

Nog beter zou zijn als een MSP de optie zou bieden om opladen onder bepaalde omstandigheden niet toe te staan. Bijvoorbeeld bij een ongelimiteerd blokkeertarief en/of een te hoog tarief (60 cent+). Net zoals je vroeger (en misschien nog wel) 0900 nummers kon laten blokkeren op je telefoon. Denk dat een hoop werkgevers hier ook blij van zullen worden.

@Hachy : iets om mee te nemen in een oplaad overleg?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:40:
[...]

"Ik heb mijn auto 6,5 dag in Amsterdam geparkeerd en moest € 1.210,56 betalen!!! :-( :(

Zullen we dat eens als ingezonden brief naar de Telegraaf sturen? Als je de parkeertarieven van te voren niet controleert dan krijg je dat soort ongein ja.
Ik zeg doen. Maar controleer je spelling dan ook even van te voren :)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:03
Pr088 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Ik zeg doen. Maar controleer je spelling dan ook even van te voren :)
Als je alle spellingsfouten in dit topic moet corrigeren heb je een dagtaak ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHKXTXrn5TZan1_gNLWO2tjsQ-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UsL5g7jM7oHF8XgjmsdSpskR.png?f=fotoalbum_large

Moest even een collega ophalen bij de Hensgens Autogarage in Nieuwstadt. Voor de grap keek ik daar naar het laadtarief van de EcoTap-laadpaal. Volgens mij zit mijn Zuid-Holland-laadpas aan deze app gekoppeld, of het is die van EcoTap, maar beide zijn van LMS.

Blijkt dat deze laadpaal €1,03 per kWh rekent, plus €0,31 starttarief. Dit is dus precies zo’n voorbeeld waarom je altijd eerst het laadtarief moet controleren. De medewerker van de garage deed er wat laconiek over (hun auto stond zelf aan de paal): “Als je moet laden, moet je laden.” Hij had geen idee wat het tarief was.

Daarna wandelt hij naar binnen en laat de afgekoppelde EV gewoon pontificaal op de toegewezen laadplek staan. Tja, je zou daar maar net willen laden omdat je komt kijken voor een nieuwe Kia EV9… succes ermee. De andere plek daar stond een ICE, die was niet toegewezen als laadplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

EVMaximizer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:55:
[Afbeelding]

Moest even een collega ophalen bij de Hensgens Autogarage in Nieuwstadt. Voor de grap keek ik daar naar het laadtarief van de EcoTap-laadpaal. Volgens mij zit mijn Zuid-Holland-laadpas aan deze app gekoppeld, of het is die van EcoTap, maar beide zijn van LMS.

Blijkt dat deze laadpaal €1,03 per kWh rekent, plus €0,31 starttarief. Dit is dus precies zo’n voorbeeld waarom je altijd eerst het laadtarief moet controleren. De medewerker van de garage deed er wat laconiek over (hun auto stond zelf aan de paal): “Als je moet laden, moet je laden.” Hij had geen idee wat het tarief was.

Daarna wandelt hij naar binnen en laat de afgekoppelde EV gewoon pontificaal op de toegewezen laadplek staan. Tja, je zou daar maar net willen laden omdat je komt kijken voor een nieuwe Kia EV9… succes ermee. De andere plek daar stond een ICE, die was niet toegewezen als laadplaats.
Mijn ervaring: openbare laadpalen bij autobedrijven zijn in 95% van de de gevallen in gebruik of geblokkeerd - door het autobedrijf. En laten we eerlijk zijn, er staan geen snelladers bij autobedrijven (uitzonderingen daargelaten) en na 1 uur ben je echt wel klaar met kijken, met 18kWh/100km is dat 61km range is dat nu echt zo cruciaal om bij te laden - dat zet m.i. geen zoden aan de dijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Nu online
True schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:07:
[...]
met 18kWh/100km is dat 61km range is dat nu echt zo cruciaal om bij te laden - dat zet m.i. geen zoden aan de dijk.
Heel eerlijk? Het was eigenlijk sarcastisch bedoeld. Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die juist wél gebruikmaakt van destination chargers, precies omdat die 61 km die jij noemt het verschil kunnen maken tussen een extra (snel)laadstop of, in lijn met mijn gebruikersnaam, zo efficiënt mogelijk naar huis rijden.

Met de Leaf heb ik dat al vaker gedaan: een uurtje aan een AC lader gehangen, even wat gegeten bij McDonald’s, terwijl de kleine zich daar prima vermaakt. Afhankelijk van of het een 11 of 22 kW lader is, laad ik dan zo’n 20 tot 40 km bij. Mijn gemiddelde verbruik ligt op 11,4 kWh per 100 km, maar in de zomer rijd ik vaak zuiniger, met weken waarin ik rond de 10 kWh per 100 km zit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik persoonlijk belangrijk vind: zeker bedrijven die merken als Kia verkopen, toch een serieuze speler op EV gebied, mogen wat mij betreft ook intern het goede voorbeeld geven. Als medewerkers zelf nauwelijks met EV’s rijden of ze serieus nemen, blijft het lastig om als buitenstaander het gevoel te krijgen dat het een volwaardig product is, en niet alleen iets dat er "moet zijn" vanwege CO₂-doelstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-07 15:21

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
koboy schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:43:
[...]

Eens!

Nog beter zou zijn als een MSP de optie zou bieden om opladen onder bepaalde omstandigheden niet toe te staan. Bijvoorbeeld bij een ongelimiteerd blokkeertarief en/of een te hoog tarief (60 cent+). Net zoals je vroeger (en misschien nog wel) 0900 nummers kon laten blokkeren op je telefoon. Denk dat een hoop werkgevers hier ook blij van zullen worden.

@Hachy : iets om mee te nemen in een oplaad overleg?
Zijn al veel discussies over. En ook veel verschillende meningen. :|

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-07 15:21

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik ben weer eens met Excel bezig geweest. Heb een overzicht gemaakt van de actuele snellaad abonnementen die je af kan nemen. Doe er je voordeel mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOrhHsxKlcmX0iXSxJUvlPhibRg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mZOJrmQVJIWzad7oe93mwYRf.png?f=fotoalbum_large

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Hachy Note bij het Tesla appje: De prijs is tijdafhankelijk. Van 23:00 tot 08:00 is het veel goedkoper, en daarna loopt het tarief op tot de prijs die je aangeefft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

daemonix schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:03:
@Hachy Note bij het Tesla appje: De prijs is tijdafhankelijk. Van 23:00 tot 08:00 is het veel goedkoper, en daarna loopt het tarief op tot de prijs die je aangeefft.
Denk dat er eerder om een tarief gemiddelde/indicatie gaat. Ionity power is bijvoorbeeld 39 cent in NL/DE en 29 cent in DK. Beide lager dan de aangegeven 42 cent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:11
Hachy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:21:
Ik ben weer eens met Excel bezig geweest. Heb een overzicht gemaakt van de actuele snellaad abonnementen die je af kan nemen. Doe er je voordeel mee.

[Afbeelding]
Waarom staat die average discount erbij? Wat doet die ertoe? Het gaat uiteindelijk toch om de KW/h prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:04

Harrie van Til

Doe maar blauw

Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 11-07-2025 21:51 . Reden: Maak dan een TR aan... ]

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:11
Is gewoon een oprechte vraag hoor. Ik probeer de tabel te snappen.

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 11-07-2025 21:52 . Reden: Quote knip ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:18
La1974 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:18:
[...]

Is gewoon een oprechte vraag hoor. Ik probeer de tabel te snappen.
Grappig. Was ook de eerste vraag die bij mij op kwam bij het bekijken van die tabel :) . Benieuwd naar het antwoord (als dat nog komt :X )

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 11-07-2025 21:52 . Reden: Quote knip ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Nu online
La1974 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:14:
[...]

Waarom staat die average discount erbij? Wat doet die ertoe? Het gaat uiteindelijk toch om de KW/h prijs?
Waarschijnlijk omdat je eerst €10 moet betalen om 40% korting te krijgen. Je kunt dit soort abonnementen een beetje vergelijken met de Dal Voordeel-kaart van de NS: je krijgt dan ook zo’n 40% korting, maar moet eerst €50 per jaar betalen. Die korting is dus niet direct gratis; je moet vooraf investeren, en het loont pas als je er vaak genoeg gebruik van maakt.

Dat geldt hier ook: het is alleen rendabel als je regelmatig laadt. Omdat je eerst betaalt voor toegang tot de korting, kom je uiteindelijk op een gemiddelde korting uit die lager ligt dan de beloofde 40%, tenzij je echt vaak bij die aanbieder laadt.

Persoonlijk ben ik geen fan van dit soort constructies. Er zijn inmiddels zoveel aanbieders dat het lastig is om al je laadsessies bij één partij onder te brengen. Zo’n abonnement loont dus alleen als je heel bewust kiest voor één specifieke aanbieder, en dat is in de praktijk vaak niet zo makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het probleem is dat het percentage niet onderling vergelijkbaar is. Het is namelijk gebaseerd op de marketingstructuur van de aanbieder (hoe bont kunnen ze het maken zonder een abonnement) en niet op de voordeligheid ten opzichte van concurrenten.

Stel, je hebt een aanbieder die géén abonnementen verkoopt, en gewoon HPC charging aanbiedt voor € 0,38/kWh. Dat is goedkoper dan alle opties in de tabel, maar er is geen abonnement met korting dus 0% discount.

Stel nu dat je een aanbieder hebt die een abonnement van € 5 aanbiedt om de prijs van € 5 per kWh te verlagen naar € 0,50 per kWh. Dat is duurder dan alle opties in de tabel, maar het discount percentage is het hoogst, 90%.

Het enige dat zo'n percentage zegt, is hoeveel meer je betaalt als je bij dezelfde lader zonder abonnement zou laden, zonder een vergelijking te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 11-07-2025 20:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06:19
B R M schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:19:
boyette schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Het is nog te vroeg om te juichen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-Nvqm7i66sXZymG7b0o4pBpcD8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4XNrdoWAFNvTKFySi86hZBaj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7TJqSZfXrT2MLVM_5idsBZ7OAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YRqJgVOVUMtwAlZXLvvBWe3I.png?f=fotoalbum_large

Bijzonder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:20

[Afbeelding]
Bump en ewego zijn vaak ook goedkoop

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-07 22:38

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

[b]EVMaximizer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:05:[/
Wat ik persoonlijk belangrijk vind: zeker bedrijven die merken als Kia verkopen, toch een serieuze speler op EV gebied, mogen wat mij betreft ook intern het goede voorbeeld geven. Als medewerkers zelf nauwelijks met EV’s rijden of ze serieus nemen, blijft het lastig om als buitenstaander het gevoel te krijgen dat het een volwaardig product is, en niet alleen iets dat er "moet zijn" vanwege CO₂-doelstellingen.
Ik denk dat EV’s een bedreiging zijn voor de bedrijven. Minder onderhoud dus minder omzet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:50

[Afbeelding]
Dank je wel voor je overzicht. Ik wil graag een paar aanvullingen / verbeteringen melden:
Het kortingpercentage is, zoals anderen ook al melden, eigenlijk niet zo interessant. Wat mij nuttiger lijkt is het break-even point: vanaf hoeveel kWh per maand loont het om het betreffende abonnement af te sluiten.

Het member-abonnement van Tesla wordt binnenkort duurder - per 15 juli wordt het €11.99 per maand; het jaar-abonnement blijft €99.99
Daarover gesproken: in je overzicht gebruik je voor Tesla het (oude) abonnementsbedrag bij betaling per maand, bij chargemap gebruik je het maandbedrag bij betaling per jaar (bij betaling per maand is het €8.99), misschien kun je beide opties in je overzicht meenemen? Tot slot mis ik bij OVO het light-abonnement van €2 - dat levert misschien maar 10% korting maar kan juist vanwege het lage maandbedrag wel lonend zijn.
Ik heb met mijn veel beperktere Excel-kennis een soortgelijk staatje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GNitnYKcNfJOQlUDPMUu5j1D3c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mztZ4Aj4OHE8SRmvS3mHjqjG.jpg?f=user_large
Tot mijn verbazing had ik in plaats van het tesla-abo dat ik tot nu toe nam waarschijnlijk beter een ionity-motion of zelfs power kunnen nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 12:18
niki_lauda schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:44:
[...]

Ik denk dat EV’s een bedreiging zijn voor de bedrijven. Minder onderhoud dus minder omzet.
Die bewering wordt niet gestaafd door de realiteit...
'Onderhoud EV niet veel goedkoper dan brandstofauto'
Onderhoud elektrische auto helemaal niet goedkoper

En breder:
Kostenvergelijking: benzine vs. hybride vs. elektrisch
Elektrische auto duurder per kilometer dan benzineauto
Het is officieel: de EV is te duur

Er zal nog flink wat (extra) subsidie nodig zijn om de EV een extra push te geven.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:22
martinBMW schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:32:
[...]

Dank je wel voor je overzicht. Ik wil graag een paar aanvullingen / verbeteringen melden:
Het kortingpercentage is, zoals anderen ook al melden, eigenlijk niet zo interessant. Wat mij nuttiger lijkt is het break-even point: vanaf hoeveel kWh per maand loont het om het betreffende abonnement af te sluiten.

Het member-abonnement van Tesla wordt binnenkort duurder - per 15 juli wordt het €11.99 per maand; het jaar-abonnement blijft €99.99
Daarover gesproken: in je overzicht gebruik je voor Tesla het (oude) abonnementsbedrag bij betaling per maand, bij chargemap gebruik je het maandbedrag bij betaling per jaar (bij betaling per maand is het €8.99), misschien kun je beide opties in je overzicht meenemen? Tot slot mis ik bij OVO het light-abonnement van €2 - dat levert misschien maar 10% korting maar kan juist vanwege het lage maandbedrag wel lonend zijn.
Ik heb met mijn veel beperktere Excel-kennis een soortgelijk staatje gemaakt:
[Afbeelding]
Tot mijn verbazing had ik in plaats van het tesla-abo dat ik tot nu toe nam waarschijnlijk beter een ionity-motion of zelfs power kunnen nemen...
Mooi overzicht.
En eigenlijk laat dit goed zien wat gevoelsmatig al zo was:
- ionity en tesla zijn het voordeligste en heb je er na 1 of 2 laadbeurt en al uit.
- ionity Motion is eigenlijk altijd onzin. Minder korting dan power en net als power moet je 1x laden om het eruit te hebben.

Daarmee is de reden om 1 van de anderen aan te schaffen eigenlijk met name gedreven door “laadpaal beschikbaarheid”. Ionity is dermate voordelig dat beschikbaarheid zeker nu in het hoogseizoen een ding is.

Ik ga in augustus weer naar Engeland. Op zich zou ionity het voordeligste zijn maar beschikbaarheid is erg matig. Misschien toch een andere keus.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:39
niki_lauda schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:44:
[...]

We gaan off-topic, maar: ik denk dat dat wel meevalt. Ik denk dat de bedrijven altijd kijken naar de winstgevendheid. Als de winstmarges in gevaar komen worden die prijzen echt wel gelijkgetrokken met de onderhoudsprijzen van auto's met verbrandingsmotoren.

Als voorbeeld: Mijn elektrische auto kan een onderhoudscontract krijgen voor drie jaar. Voor een vaste prijs per jaar krijg je dan de reguliere onderhoudsbeurten inclusief materialen, zonder verdere kosten.
Kosten EV: 600 euro
Kosten benzinevariant: 900 euro

Dus de onderhoudskosten van EV's zijn niet eens zo radicaal veel minder. Het scheelt ongeveer 1/3. Het is vooral het onderhoud aan de motor en aandrijving dat goedkoper is. Een auto met verbrandingsmotor en het bijbehorende aandrijfsysteem is eenvoudigweg een enorm complex en onderhoudsgevoelig systeem. Maar banden, ophanging, remmen etc. hebben bij een EV gewoon hetzelfde onderhoud nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:17
EVMaximizer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:05:
*knip*

Zal dat niet komen doordat die medewerkers, net als heel veel anderen, er het geld niet voor hebben/willen uitgeven?
Ik, oud vrachtwagenchauffeur, ben pas overgegaan op EV toen bleek dat mijn zonnepanelen zoveel opleverden, dat ik "gratis" kon gaan rijden. De SEPP hielp daarbij ook, en die is inmiddels afgeschaft.
Een monteur met (veel?) kennis van ICE zal niet vlug overgaan naar een EV, omdat hij/zij ook waarschijnlijk het gevoel heeft daaraan niet veel zelf te kunnen doen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
offtopic:
En door wie worden die bladen gesteund?
Daarnaast zorgen de automerken zelf wel dat het onderhoud net zo duur lijkt, maar als je kijkt bij Tesla kost het onderhoud heel veel minder dan bij bijvoorbeeld Hyundai (iedere zoveel 1000 km naar de beurt waar vervolgens de remblokjes worden vervangen (hoezo, je remt bijna niet), gewoon omdat het kan, en iedereen het bij een ICE gewend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-07 22:38

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Off-Topic
Ik hoop dat iedereen de bronnen eens leest. Mijn opmerking ging over garagebedrijven niet over kosten van EV’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:25
Peter-036 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:25:
[...]

Een monteur met (veel?) kennis van ICE zal niet vlug overgaan naar een EV, omdat hij/zij ook waarschijnlijk het gevoel heeft daaraan niet veel zelf te kunnen doen.
Omdat hij zich rot zoekt naar de oliepeilstok of de bougies?

Er moet gewoon heel veel minder onderhouden worden bij een EV.
De beste olie is gewoon geen olie…

Remblokken zijn identiek, alleen gaan ze een half mensenleven mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Is er ergens een website waar je een locatie kunt ingeven en dan kunt zien welke laadpalen een bankkaart accepteert?

De MySkoda app heeft kuren bij mij en kan plug and charge niet activeren en mijn laadpas is nog onderweg :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koboy

koboy

Stefannn schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:53:
[...]

Ik ga in augustus weer naar Engeland. Op zich zou ionity het voordeligste zijn maar beschikbaarheid is erg matig. Misschien toch een andere keus.
Grappig, wij gaan in augustus ook naar Engeland. Geen Ionity abbo, maar wel alles electrisch. ;)
(Stadsbus, trein, underground)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:25
Damic schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:12:
Is er ergens een website waar je een locatie kunt ingeven en dan kunt zien welke laadpalen een bankkaart accepteert?

De MySkoda app heeft kuren bij mij en kan plug and charge niet activeren en mijn laadpas is nog onderweg :(
Je kan de Shell app ook gebruiken zonder kaart, en via de app de sessie starten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Damic schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:12:

AC laadpalen die een betaalpas accepteren zijn vrij zeldzaam in Nederland. Voor DC is het vaak wel mogelijk, of heeft de operator een eigen app die je zonder laadpas kan gebruiken.

Als je 'nu' moet laden en niet kan wachten op een pas, dan zou je bijvoorbeeld de Vattenfall InCharge of ANWB Laadpas apps kunnen gebruiken, die werken op veel locaties ook zonder fysieke pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zr40 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:44:
[...]

AC laadpalen die een betaalpas accepteren zijn vrij zeldzaam in Nederland. Voor DC is het vaak wel mogelijk, of heeft de operator een eigen app die je zonder laadpas kan gebruiken.

Als je 'nu' moet laden en niet kan wachten op een pas, dan zou je bijvoorbeeld de Vattenfall InCharge of ANWB Laadpas apps kunnen gebruiken, die werken op veel locaties ook zonder fysieke pas.
Ben Vlaming ;) maaar q8 is hier in de buurt dus dat maar eens proberen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-07 07:53
De go charge app zegt wat het goedkoopste is. Maar heeft iemand nog tips voor ac (11kwh) ? Ik laad veel in Drenthe. Of is het vooral in de app kijken en dan bepalen wat goedkoopste is? Ik mis een goede vergelijking site

[ Voor 3% gewijzigd door el flaco op 12-07-2025 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:07
el flaco schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:13:
De go charge app zegt wat het goedkoopste is. Maar heeft iemand nog tips voor ac (11kwh) ? Ik laad veel in Drenthe. Of is het vooral in de app kijken en dan bepalen wat goedkoopste is? Ik mis een goede vergelijking site
Drenthe is groot
Kan het iets specifieker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:19
Of is het vooral in de app kijken en dan bepalen wat goedkoopste is?
Yup.
Ik mis een goede vergelijking site
Die is er ook gewoon niet. :)
Redenen te over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-07 07:53
boyette schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:17:
[...]

Drenthe is groot
Kan het iets specifieker
Vooral Coevorden en Hoogeveen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

el flaco schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:07:
[...]

Vooral Coevorden en Hoogeveen
Edisonstraat 6 Hoogeveen. 30 cent inclusief BTW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT_AL9w56yYWYxofvOR9r2FTBeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0jn0YBfEi8vQu4kNmHWHEz8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:54
Tommie12 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:23:
[...]

Je kan de Shell app ook gebruiken zonder kaart, en via de app de sessie starten.
Toevallig vandaag geprobeerd. Je moet eerst de kaart of tag activeren in de app, voordat je de app kan gebruiken. Helaas ervaringsdeskundige met een laadpas onderweg en vanmiddag met geen mogelijkheid de Shell recharge tot laden kunnen overhalen.
Later aan de Allego paal met de ANWB app bleek dat ik die ANWB app (zonder pas) wel had kunnen gebruiken waarschijnlijk, maar die was duurder dan de eigen Shell app en de Allego.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Damic schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:46:
[...]

Ben Vlaming ;) maaar q8 is hier in de buurt dus dat maar eens proberen :)
Lidl palen via de lidl app.

Allego heeft ook een app smoov ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Nu online
Tomsworld schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:05:
[...]

Maar dat is niet hetzelfde, voor de Lidl Plus-app moet je eerst een registratieprocedure doorlopen. Laden met je bankpas betekent: tegen de betaalautomaat tikken en klaar. Niet meer, niet minder. Zodra er een app voor nodig is? Dan is het laden via een app, punt.

Ontkoppelen van de laadpaal doe je door de laadkabel bij je auto te ontgrendelen, het werkt namelijk niet zoals OVpay. Je kunt het laden niet beëindigen met je bankpas.

PS: Gezien de off-topic discussie over de zin en onzin van EV-onderhoud en de gevolgen voor autobedrijven, heb ik de moeite genomen om er een apart topic voor aan te maken.

Zin en onzin van EV-onderhoud en gevolgen voor autobedrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tomsworld schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:05:
[...]

Ik heb de q8 electric app maar die werkt bagger, maar ook de opties om via laad pas of bankkaart/krediet kaart te betalen. He dan maar met de bank kaart betaald zoals je bij een normaal tank station doet. Koste me wel 30.87€ voor 52kW maarja

Ja is iets duurder maar werkt tenminste. O-)

* Damic gaat n u eerst een andere granny lader bestellen, vermits die dat standaard bij de wagen komt zich tegoed voelt om te laden :(

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 12-07-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-07 22:56
Het zal vast aan mijn bias liggen, maar ik zie geregeld berichten van autoblog en autoweek (en mindere mate ANBW) die vol zitten met EV onjuistheden. gemiddelden van 20 kWh / 100 km, prijzen beginnend bij 70 ct bij AC laders etc. Iedereen op dit forum weet dat dit de extremen zijn. En worst case scenario's als "de waarheid" neerzetten is ongeloofwaardig. De getallen zijn dus niet onjuist, ze vormen maar een klein percentage van de realiteit. Kortom (ik ben verre van een complotdenker): ze lijken een missie te hebben.

edit: Dat gezegd hebbend: onderhoud is inderdaad goedkoop... totdat er iets kapot gaat. Dan schik je je echt een hoedje. Een airco repareren voor 1800 euro (!), een electromotor vervangen voor 12.000 Euro (twaalfduizend!). Gelukkig vond ik een adresje die het voor 1/10 van die prijs wilde doen. Maar de prijzen van onderdelen zijn ronduit schandalig

[ Voor 10% gewijzigd door oltk op 13-07-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Nu online
Stomme vraag misschien, maar ik word niet echt wijs uit wat Google vertelt over concessies in België. Het is zomervakantie en aanstaande donderdag ben ik vrij, dus het leek me leuk om een dagje weg te gaan met de EV.

ChatGPT had ik ook nog geraadpleegd, maar die dacht dat Knokke-Heist maar 135 km van Heerlen ligt |:( Doe er gerust 100 km bij, beste servervriend die razendsnel kan typen maar wat minder goed rekent.

Toevallig weet ik wel dat er een Lidl-snellader zit (type 2, 22 kW) waar je voor € 0,38/kWh kunt laden. Klinkt prima, maar het lijkt me geen relaxte plek om de auto uren te laten staan. Kans op schade door openslaande portieren schat ik in België net wat hoger...

Een maat van me kwam met Hoek van Holland als alternatief. Daar zit inderdaad een SGZH-1.0-lader van EQUANS: € 0,39/kWh, twee plekken, fileparkeren dus geen portierrisico. Iets verderop staan nog twee SGZH-2.0-palen op een grote parkeerplaats, maar daar ben je € 0,48/kWh kwijt.

Wat ik eigenlijk zoek is iets als Antwerpen Laadt: € 0,32/kWh, parkeren aan de Linkeroever is gratis in het noordelijke gedeelte en er staan daar genoeg laadpalen. Alleen lijkt Antwerpen daarmee een positieve uitzondering te zijn? € 0,32/kWh vind ik gewoon een heel net tarief.

Er is genoeg te doen in Antwerpen, maar ik dacht eigenlijk meer aan een dagje strand en kuilen graven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:19
oltk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:26:
Het zal vast aan mijn bias liggen, maar ik zie geregeld berichten van autoblog en autoweek (en mindere mate ANBW) die vol zitten met EV onjuistheden. gemiddelden van 20 kWh / 100 km, prijzen beginnend bij 70 ct bij AC laders etc. Iedereen op dit forum weet dat dit de extremen zijn. En worst case scenario's als "de waarheid" neerzetten is ongeloofwaardig. De getallen zijn dus niet onjuist, ze vormen maar een klein percentage van de realiteit.
Eens.

Dus:
alexbl69 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:20:
Die bewering wordt niet gestaafd door de realiteit...
Dat is niet de realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
[message=828612 cf38,noline]SalexSun schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:19[/message]:

Beide passen geactiveerd en werken, ik moet alleen nog testen of er gelijktijdig mee kan worden geladen. Dat zou wel nice zijn want andere auto is een phev
Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb jarenlang een shell recharge pas gehad waar ik zeer regelmatig twee gelijktijdige laadsesssies had op 1 pas, en dat was nooit een probleem.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:03
oltk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:26:
[...]

Het zal vast aan mijn bias liggen, maar ik zie geregeld berichten van autoblog en autoweek (en mindere mate ANBW) die vol zitten met EV onjuistheden. gemiddelden van 20 kWh / 100 km, prijzen beginnend bij 70 ct bij AC laders etc. Iedereen op dit forum weet dat dit de extremen zijn. En worst case scenario's als "de waarheid" neerzetten is ongeloofwaardig. De getallen zijn dus niet onjuist, ze vormen maar een klein percentage van de realiteit. Kortom (ik ben verre van een complotdenker): ze lijken een missie te hebben.

edit: Dat gezegd hebbend: onderhoud is inderdaad goedkoop... totdat er iets kapot gaat. Dan schik je je echt een hoedje. Een airco repareren voor 1800 euro (!), een electromotor vervangen voor 12.000 Euro (twaalfduizend!). Gelukkig vond ik een adresje die het voor 1/10 van die prijs wilde doen. Maar de prijzen van onderdelen zijn ronduit schandalig
Je kan nu bij NN bij de autoverzekering een extra module afsluiten om je batterij te verzekeren, zeker bij occassions een dikke zorg minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:40
martinBMW schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:32:
Beste @martinBMW vanwaar heb je deze info? Want dan sluit ik vandaag al mijn abo af (dat ik pas vanaf volgende week nodig heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:44
EVMaximizer schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:06:

Toevallig weet ik wel dat er een Lidl-snellader zit (type 2, 22 kW) waar je voor € 0,38/kWh kunt laden. Klinkt prima, maar het lijkt me geen relaxte plek om de auto uren te laten staan. Kans op schade door openslaande portieren schat ik in België net wat hoger...
Buiten Ionity en supercharger locaties (ruimer) staan auto's bij alle laadpalen toch ongeveer even ver van elkaar af?

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
mk1992 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:43:
[...]

Buiten Ionity en supercharger locaties staan auto's bij alle laadpalen toch ongeveer even ver van elkaar af?
Voorgaande vergelijkt reguliere parkeerplaatsen met een Lidl 22kW AC laadpaal.
Maar om in te gaan op jouw vraag. Ik heb het idee dat Ionity iets breder is of breder voelt. Tesla voelt wat krapper zeker als je stalls hebt waar je de auto echt tussen moet zetten. Maar ook dan prima te doen. Let wel. Ik heb een Corsa. Geen grote bak zoals een EV9 ofzo :P

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Impstoker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:15:
Ik kwam iets interessants tegen bij deze Fastned lader, een mega accu pack die aan 't laden was.
Voor zover ik kon zien was er geen support vehicle aanwezig, die komt hem wellicht later wel weer op halen ofzo.

[Afbeelding]

Volgens mij is deze unit tegen de 400kWh.
Ik begrijp dat een openbare lader een openbare lader is, maar aan de snelweg 400kWh vol laden (met max 77kW omdat Fastned op dat moment helaas niet meer leverde aan alle autos), duurt wel even.
Dan kunnen er uren lang geen auto's laden aan die stekker.

Ik heb er een foto van naar Fastned gestuurd, vooral omdat ik klaagde over de 77kW laadsnelheid. En ze reageerden vlot dat ze gaan uitzoeken waarom de snelheid zo laag was, en hoe het zit met de Accu trailer unit.

Iemand deze units vaker gezien?
Ik vind deze eigenlijk nog best netjes geparkeerd zonder overlast voor overige auto's.

Recent kwam ik langs de A1 op nieuwe locatie Wilp De Paal de onderstaande situatie tegen. Achter deze vrachtwagen stond nog een vrachtwagen te laden en ik vermoed dat ze achteruit deze laadlocatie zijn opgereden wat een prestatie op zich is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7A8eUY2oRtS8mi0wh9wq8Xn2fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7QuNJgGjJbpOkCXIPQpjzf5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Nu online
mk1992 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:43:
[...]

Buiten Ionity en supercharger locaties (ruimer) staan auto's bij alle laadpalen toch ongeveer even ver van elkaar af?
Ja, maar bij snelladen blijf je meestal bij de auto. Dan kun je tenminste zien wanneer iemand met zijn portier tegen je auto aankomt. Bij AC-laden doe je dat hopelijk niet, dan loop je meestal gewoon weg. In België heb ik één keer bij de Lidl meegemaakt dat een man tegen de auto van een vrouw zat. Zij kreeg ook nog te maken met iemand die, vanuit zijn cultuur of overtuiging, duidelijk moeite had met vrouwen serieus nemen. Die man wilde er gewoon vandoor gaan.

Mijn Leaf stond toen ook aan de laadpaal en ik weet nog dat ik dacht: wat een geluk heb ik gehad, hij had ook tegen mijn auto kunnen zitten. In België lijkt dat risico gewoon groter. Heb je daar ooit een schadevrije auto gezien? De meeste zitten vol met krassen en deuken.

Misschien ga ik nu wat off-topic, maar ik vind het gewoon belangrijk dat de laadplekken ruim genoeg zijn, ver genoeg van gewone parkeerplaatsen afliggen of dat het gewoon fileparkeren is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
EVMaximizer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Ja, maar bij snelladen blijf je meestal bij de auto. Dan kun je tenminste zien wanneer iemand met zijn portier tegen je auto aankomt. Bij AC-laden doe je dat hopelijk niet, dan loop je meestal gewoon weg. In België heb ik één keer bij de Lidl meegemaakt dat een man tegen de auto van een vrouw zat. Zij kreeg ook nog te maken met iemand die, vanuit zijn cultuur of overtuiging, duidelijk moeite had met vrouwen serieus nemen. Die man wilde er gewoon vandoor gaan.

Mijn Leaf stond toen ook aan de laadpaal en ik weet nog dat ik dacht: wat een geluk heb ik gehad, hij had ook tegen mijn auto kunnen zitten. In België lijkt dat risico gewoon groter. Heb je daar ooit een schadevrije auto gezien? De meeste zitten vol met krassen en deuken.

Misschien ga ik nu wat off-topic, maar ik vind het gewoon belangrijk dat de laadplekken ruim genoeg zijn, ver genoeg van gewone parkeerplaatsen afliggen of dat het gewoon fileparkeren is.
Tja. Ik ga bij een snellader echt niet 30-35 minuten in de auto stilzitten en mijn portieren controleren. Ik heb meestal de strategie op gewone parkeerplaatsen te parkeren naast hele dure auto's. Die Mercedes, nieuwe BMW's,-eigenaren zijn meestal ook wel zuinig op hun eigen deuren. >:)

Pagina: 1 ... 221 222 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2