[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 221 ... 224 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Fiorano schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:13:
Ovo app communiceert hier helaas niet met de Vattenfall paal, meer mensen die daar last van hebben?
Klopt. OVO werkt bij Vattenfall palen alleen met de pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:20
Fiorano schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:13:
Ovo app communiceert hier helaas niet met de Vattenfall paal, meer mensen die daar last van hebben?
dit is bekend
met de fysieke pas werkt het wel
die kan je bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Zr40 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:21:
[...]

Klopt. OVO werkt bij Vattenfall palen alleen met de pas.
sorry had deze niet gezien.. stond next page ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:30
SpongeRob schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:01:
[...]

Bij Electra hebben ze momenteel een actie dat je 2 maanden gratis het dure Electra+ abonnement krijgt. Normaal gesproken kost dat abonnement €19,99 per maand en dat is nu dus 2 maanden gratis.
Daarmee kun je in Frankrijk bij Electra laden voor €0,29 per kWh laden en in Italië en België voor €0,39 per kWh.
Dat zal de berekening wellicht wat anders maken?
Ik heb deze actie geactiveerd (met de code: CHARGEPRICE25) en het abonnement direct opgezegd waardoor ik dus aanzienlijk goedkoper kan laden in FR, BE, IT en wel één hele lader in NL. 8)

Overigens werken Electra en IEcharge met plug&charge, dus dat is ook wat makkelijker.
Ik heb Electra app gedownload via android playstore. Maar ik zie helaas geen abonnement opties na het ingeven van mijn nl nummer. De nl website geeft deze actie niet aan en de be e n fr website wel met andere tarieven. Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:58
jongerenchaos schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:29:
[...]

Ik heb Electra app gedownload via android playstore. Maar ik zie helaas geen abonnement opties na het ingeven van mijn nl nummer. De nl website geeft deze actie niet aan en de be e n fr website wel met andere tarieven. Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?
Ik kan in mijn app ook geen Electra+ abbonement selecteren na het invullen van al mijn gegevens. Werkt het alleen met Belgisch of Frans telefoon nummer / adres?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@jongerenchaos @mog__wai Ik woon in Frankrijk, dus dat kan het wel verklaren. ;)
Ik heb een activatie sms ontvangen en dat zou je op kunnen lossen door een virtuele sms service te gebruiken.
Een eventueel postadres is wel te verzinnen en daar trappen ze doorgaans wel in.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Laatst online: 14:30
SpongeRob schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:45:
@jongerenchaos @mog__wai Ik woon in Frankrijk, dus dat kan het wel verklaren. ;)
Ik heb een activatie sms ontvangen en dat zou je op kunnen lossen door een virtuele sms service te gebruiken.
Een eventueel postadres is wel te verzinnen en daar trappen ze doorgaans wel in.
Dat verklaart het inderdaad. Ik zou echter niemand aanraden om een dergelijk openbaar gratis sms nummer te gebruiken. Je kunt namelijk blijven inloggen met sms waardoor iedereen op jouw kosten zou kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Card Nox schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:12:
Wij gaan midden juli met onze EV6 LE naar Oostenrijk (via Duitsland). Wat is nu de 'go-to' oplossing voor goedkoop en probleemloos onderweg te laden?

Ik heb een half jaar terug gekeken en las vooral Ionity Power Abo. Nu lees ik her en der dat sommige een Renault pas (we hebben ook een Zoe ook al is dat niet verplicht lees ik) of Mobilize pas (intense) of en Chargemap pas hebben ivm pas vs app perikelen. Een pasje is altijd handig.

Ik verwacht zo'n 2.000km+ te gaan rijden. Als ik een verbruik reken van 20kWh/100km (lekker makkelijk rekenen) kom ik op 400kWh+ uit.

Ionity €8 + (400kWh * €0,39 =) €156 = €164 totaal
Renault: €5 + (400kWh * €0,49 =) €196 = €201 totaal
Mobilize Intense: €5 + (400kWh * €0,39 =) €156 = €161 totaal
Chargemap: €8 + (400kWh * (€0,69 - 30%) = €0,483 =) €193 = €201 totaal

Mis ik nog bepaalde aanbieders of zijn bovenstaande tarieven/berekeningen niet accuraat?
Nou lekker dan... 13 juni aangevraagd, na het uitblijven van een pasje en contact met de klantenservice nog een keer aangevraagd op 27 juni. 3 dagen geleden een pasje ontvangen en zojuist geactiveerd. Staat er dat het abo al op 13 juni in is gegaan...wtf 3 weken op een pasje moeten wachten en dan is 75% van mijn eerste maand al verstreken, beetje rare gang van zaken.

Het draait maar om een paar euro maar dit vind ik principieel niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Card Nox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Nou lekker dan... 13 juni aangevraagd, na het uitblijven van een pasje en contact met de klantenservice nog een keer aangevraagd op 27 juni. 3 dagen geleden een pasje ontvangen en zojuist geactiveerd. Staat er dat het abo al op 13 juni in is gegaan...wtf 3 weken op een pasje moeten wachten en dan is 75% van mijn eerste maand al verstreken, beetje rare gang van zaken.

kon je het zonder pasje niet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@boyette, niet dat ik weet, ik moest eerst de pas nog activeren in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Card Nox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:39:
@boyette, niet dat ik weet, ik moest eerst de pas nog activeren in de app.
je kan in de tussentijd toch via de app laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@boyette, ik heb de mails even nagezocht:
quote: email van Mobilize
Gefeliciteerd! Je hebt je zojuist aangemeld voor Mobilize Intense . Als u al een geactiveerde Mobilize Charge Pass heeft, kunt u uw abonnement nu gebruiken. Als u geen Mobilize Charge Pass hebt, moet u wachten tot u uw Mobilize Charge Pass ontvangt en deze vervolgens activeren om van de dienst gebruik te kunnen maken.
Het klinkt mij alsof het nog niet kan. Ik zal ze morgen nog eens bellen, hopelijk is de behulpzaamheid en kwaliteit van de feedback beter dan mijn eerste contact met ze.

[ Voor 13% gewijzigd door Card Nox op 06-07-2025 23:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:09
Card Nox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:53:
@boyette, ik heb de mails even nagezocht:

[...]

Het klinkt mij alsof het nog niet kan. Ik zal ze morgen nog eens bellen, hopelijk is de behulpzaamheid en kwaliteit van de feedback beter dan mijn eerste contact met ze.
Het activeren van de laadpas en het afsluiten van het Intens abo zijn twee verschillende zaken en staan los van elkaar. De laadpas kun je pas activeren als je hem hebt. Het abo kun je denk ik direct afsluiten nadat je een account hebt aangemaakt. Je kan dan kiezen voor direct ingaan of na twee weken. Maar je moet natuurlijk pas een abo afsluiten als de laadpas in bezit hebt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:33
Bij Ovo had ik een pas aangevraagd, maar na 2 weken nog niet in huis. De klantenservice gaf aan dat het soms 3 weken kan duren, dus nog even wachten. Een week later kwam idd de pas… en 2 weken later nog een.

Beide passen geactiveerd en werken, ik moet alleen nog testen of er gelijktijdig mee kan worden geladen. Dat zou wel nice zijn want andere auto is een phev

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:17
Card Nox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Je kon de mobilize pas en het intense abbonement apart bestellen. Dat heb ik afgelopen november gedaan. Dan heb je dat probleem niet. Dat gezegd hebbende… als je dit forum goed gevolgd heb zal je al gemerkt hebben dat de mobilize pas veel “gedoe” heeft. Als je inlogt in de app zie je soms wel en soms niet de charge sectie. App starten op mobile data in plaats va; wifi helpt soms. De maps-tool in de app is ook absoluut hopeloos.
Maar… dat gezegd hebbende…
- werkt super handig met ionity chargers. “TAP en go”
- in Frankrijk lager ionity tarief dan bij ionity power zelf
- ik had in Scandinavië volgens mij wel 15% korting op andere merk palen
- werd veel vaker geaccepteerd dan anwb of eflux
Het is daarmee toch mijn favoriete pas.

Nb… als je de pas bij ionity gebruikt ga je nog meemaken:
- werkt bij ongeveer 1 op de 4 laders niet. Laadpaal ernaast gebruiken lost dat op.
- touch screen van de ionity palen werkt ook met regelmaat niet, enige manier om de sessie dan te stoppen is het max-percentage in de auto naar beneden te zetten.
Ik vermoed dat dit problemen van de ionity palen zijn en niet van de pas aangezien je rfid en touchscreen bij gebruik met de ionity app niet nodig hebt. Maar goed… je zit er dan dus maar mee.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:34:
[...]

Je kon de mobilize pas en het intense abbonement apart bestellen.

Daarvoor gebruik ik het, tijdens de vakantie, daarna stop ik het weer aangezien ik altijd thuis kan laden.

EDIT: Vanavond even getest. Stekker erin, pasje ervoor en binnen seconden begon hij met laden. Kreeg binnen seconden na het stoppen direct een factuur op de mail met €0,39 per kWh.

ps. EV6 standard range, laden ging nog met 100KW bij 72%SoC, veel te snel voor ons, dan zijn we nog lang niet klaar met pauze houden.

[ Voor 26% gewijzigd door Card Nox op 07-07-2025 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peunage
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07 22:23
Sinds enkele dagen heb ik een Hyundai Tucson Phev. Daarom zoek ik nu 1 of meerdere laadpassen. Ik heb op laadpastop10 gekeken en daaruit komt voor mij uit dat het meest heb aan Shell Recharge kaart (aangevraagd) en een ANWB laadpas. Maar omdat dit topic al even bestaat en mensen ervaring hebben opgedaan: kan ik hier gewoon van uitgaan? Of zijn er nog bijzonderheden waar laadpastop10.nl geen rekening mee houdt?

Ik ga/kan geen gebruik maken van snelladers. Dus ik zal enkel gebruik maken van AC laders (max 11kW) hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_one007
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-07 21:59
We hebben sinds een tweetal weken een EV (VW ID7 Tourer) en zouden rond de 21ste juli richting Zuid-Frankrijk trekken. Via de laadpas van het werk mag ik enkel in België laden, dus we zoeken nu volop naar een alternatief. Omdat het allemaal vrij dringend is (vertrek binnen 2 weken), even de vraag welke laadpas / laadformule we het beste kiezen voor dit tripje?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Peunage schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:04:
Sinds enkele dagen heb ik een Hyundai Tucson Phev. Daarom zoek ik nu 1 of meerdere laadpassen. Ik heb op laadpastop10 gekeken en daaruit komt voor mij uit dat het meest heb aan Shell Recharge kaart (aangevraagd) en een ANWB laadpas. Maar omdat dit topic al even bestaat en mensen ervaring hebben opgedaan: kan ik hier gewoon van uitgaan? Of zijn er nog bijzonderheden waar laadpastop10.nl geen rekening mee houdt?

Ik ga/kan geen gebruik maken van snelladers. Dus ik zal enkel gebruik maken van AC laders (max 11kW) hier in de buurt.
Shell Recharge is een pas die vaak gemiddeld duur is met €0,50-0,55. Niet te duur maar ook niet echt goedkoop. Wel een goede dekking. ANWB rekent het tarief van de laadpaalaanbieder + 0,02 en is ook prima. Zeer goede dekking: beiden doen het eigenlijk altijd in Nederland.

Tip: kijk welk merk laadpalen in je buurt staan, bij je in de straat. Ga aan de hand van die gegevens nog een keertje zoeken. Als er bijvoorbeeld veel Vattenfall of Eneco palen in je buurt staan is één van deze passen soms goedkoper.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inze
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15
The_one007 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:06:
We hebben sinds een tweetal weken een EV (VW ID7 Tourer) en zouden rond de 21ste juli richting Zuid-Frankrijk trekken. Via de laadpas van het werk mag ik enkel in België laden, dus we zoeken nu volop naar een alternatief. Omdat het allemaal vrij dringend is (vertrek binnen 2 weken), even de vraag welke laadpas / laadformule we het beste kiezen voor dit tripje?

Bedankt!
Voor snelladen zou je Ionity kunnen overwegen, via de app. Heb je geen pas nodig. Ik heb zelf vorig jaar voor een tripje naar Berlijn een maandje abonnement genomen, dat verdiende zich snel terug. Hangt er ook van af waar je wilt laden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online

Bedankt!
Tesla is ruim gezaaid in Frankrijk. Met de Tesla-app (account aanmaken en creditcard koppelen) kun je eenvoudig laden. Daarnaast zou ik de Ionity-app downloaden. Als je je route plant naar Zuid-Frankrijk kijken of je vaak bij Ionity terecht kunt, dan kun je met hun abonnement voor een maand behoorlijk besparen.

Dat zijn twee makkelijke opties. Je kunt overwegen een aantal gratis kaarten aan te vragen, zoals Shell Recharge en E-Flux. Beide passen met goede dekking in het buitenland.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31

Ik zou me niet zo druk maken om laadpassen. Als het een keer niet werkt in het buitenland dan rammel je de tank vol met benzine en kun je verder. Alleen als je echt alleen elektrisch rijd is dat een groter probleem, maar die rijders kunnen dan weer bij DC laders terecht en is een app. en een creditcard al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
jongetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:50:
[...]

Ik zou me niet zo druk maken om laadpassen. Als het een keer niet werkt in het buitenland dan rammel je de tank vol met benzine en kun je verder. Alleen als je echt alleen elektrisch rijd is dat een groter probleem, maar die rijders kunnen dan weer bij DC laders terecht en is een app. en een creditcard al voldoende.
Hij koopt een hybride PHEV om elektrisch te rjiden. Dit gaat -als je zijn bericht goed leest- niet over vakantieritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:51

Het zou verdomde erg handig zijn als je aangeeft waar 'hier in de buurt' ongeveer is.
Adres is echt niet nodig maar de prijzen verschillen nogal per regio en/of stad dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
mog__wai schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:34:
[...]

Ik kan in mijn app ook geen Electra+ abbonement selecteren na het invullen van al mijn gegevens. Werkt het alleen met Belgisch of Frans telefoon nummer / adres?
Navraag gedaan bij de klantenservice: Het electra+ abonnement komt half juli ook voor Nederlandse klanten beschikbaar, met ook 1 maand gratis. Helaas voor mij net te laat, in ieder geval voor de heenweg naar zuid Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:23

koboy

Heb een idee voor een icon

Pr088 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Shell Recharge is een pas die vaak gemiddeld duur is met €0,50-0,55. Niet te duur maar ook niet echt goedkoop. Wel een goede dekking. ANWB rekent het tarief van de laadpaalaanbieder + 0,02 en is ook prima. Zeer goede dekking: beiden doen het eigenlijk altijd in Nederland.

Tip: kijk welk merk laadpalen in je buurt staan, bij je in de straat. Ga aan de hand van die gegevens nog een keertje zoeken. Als er bijvoorbeeld veel Vattenfall of Eneco palen in je buurt staan is één van deze passen soms goedkoper.
Correctie:
ANWB rekent al enige tijd laadpaalaanbieder zonder opslag maar met extra hoog starttarief: €0,69. Voor een volle EV lading goedkoper, maar voor een PHEV duurder. Omslagpunt ligt op 15kWh t.o.v. de oude tarief structuur met opslag maar een starttarief van €0,39.

Aanvulling:
Shell is meestal €0,55 maar let op blokkering kosten bij aanbieders als Allego, Qwello/Park&Charge etc. Even opzoeken in de app.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Reken er ook even op dat bij openbaar laden de stroomsterkte gelimiteerd is op 16A, en je dus maar 3,6kW kunt laden met de 1 fase lader van de Tucson. Sta je met z'n twee aan 1 paal dan wordt dat ook nog eens gelimiteerd naar 12,5A per fase, dus ongeveer 2,8kW.
Als er een EV aan de andere aansluiting hangt gaat die van 11kW naar ongeveer 8,6kW.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peunage
Zjanzjak schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Het zou verdomde erg handig zijn als je aangeeft waar 'hier in de buurt' ongeveer is.
Adres is echt niet nodig maar de prijzen verschillen nogal per regio en/of stad dus vandaar.
Ik woon in Flevoland en werk in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peunage
koboy schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Correctie:
ANWB rekent al enige tijd laadpaalaanbieder zonder opslag maar met extra hoog starttarief: €0,69. Voor een volle EV lading goedkoper, maar voor een PHEV duurder. Omslagpunt ligt op 15kWh t.o.v. de oude tarief structuur met opslag maar een starttarief van €0,39.

Aanvulling:
Shell is meestal €0,55 maar let op blokkering kosten bij aanbieders als Allego, Qwello/Park&Charge etc. Even opzoeken in de app.....
Ik wilde net zeggen, ANWB tarief is mogelijk recent veranderd. Lijkt niet zo voordelig meer t.o.v. Shell Recharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:17

De ANWB pasis voor jouw geval waarschijnlijk niet zo gunstig, want ze rekenen een starttarief van zo'n 60 cent. Als je dan maar 10 kWh of zo laad, dan komt er dus 6 cent/kWh bovenop, dan is een andere pas gauw voordeliger. Zoals @Zjanzjak zei, het maakt uit waar je meestal je auto laad, van welke MSP deze zijn. Dat kan nogal in prijs schelen tussen verschillende plaatsen in Nederland

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Peunage schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:01:
[...]

Ik woon in Flevoland en werk in Amsterdam.
Het gaat erom van welke aanbieder de paal is bij je huis / werk

Ik gebruik OVO meestal en kies dan de Ubitricity palen in de buurt. Dan betaal ik 0,37 per kWh.
Is er geen een vrij en ik moet bij Total laden kost het me 0,45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ook al wel gezegd hierboven let op met start tarieven. M.i. is laadpastop10 vooral vanuit een EV-perspectief, wat prima is. Maar wat anders kan zijn dan jouw visie.
Het punt is simpel, een PHEV heeft meestal een kleinere accu dus starttarieven zijn hierdoor duurder dan als je meer kunt laden (relatief gezien). Je wilt dus geen starttarieven - dan moet je bij ANWB volgens mij een abonnement afnemen. Kijk eens naar https://www.tapelectric.app/nl/laadpas/ bij Tap, zonder abonnement (Light) redelijk geprijsd en de app werkt snel om te controleren hoeveel het gaat kosten. Dekking in NL is prima en voor de uitzonderingen (duur/werkt niet) hoef je niet echt na te denken gezien je toch wel op benzine verder kan als het moet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Peunage schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:04:
[...]

Ik wilde net zeggen, ANWB tarief is mogelijk recent veranderd. Lijkt niet zo voordelig meer t.o.v. Shell Recharge.
Hangt er van af wat je recent noemt: sinds 1 maart.

Het kWh tarief van ANWB is dus 2 cent omlaag gegaan door de opslag die niet meer gerekend wordt. Ik denk eerder dat de tarief verschuiving t.o.v. Shell komt doordat de laadpaal aanbieders hun tarief hebben gewijzigd.

Flevoland en Amsterdam zijn beide MRA concessie geloof ik. Wat de goedkoopste manier van laden wordt kan beter iemand uit de regio vertellen. Ook is het handig te weten wat de laadpaal aanbieder is bij jou dichtbij, daar zijn er daar meerdere van geloof ik.

Goedkoopste oplossing voor jou blijft opladen met eigen stroom. Met een PHEV kan dat zelfs met een buiten stopcontact en de meegeleverde "nood" lader met een normale stekker. Veel gemeentes (o.a.
Almere) die een kabel over de stoep niet toestaan zijn bezig met pilots voor oplossingen. Zoek dat even uit bij je eigen gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31
Pr088 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Hij koopt een hybride PHEV om elektrisch te rjiden. Dit gaat -als je zijn bericht goed leest- niet over vakantieritten.
Met elke algemene laadpas kun je bij (bijna) elke laadpaal wel in Nederland laden. Snap daarom niet zo goed waarom je dan 3 of meer laadpassen moet hebben om anders een probleem te hebben (hoogstens voor de kosten van het laden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

True schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:32:
[...]

Ook al wel gezegd hierboven let op met start tarieven. M.i. is laadpastop10 vooral vanuit een EV-perspectief, wat prima is. Maar wat anders kan zijn dan jouw visie.
Het punt is simpel, een PHEV heeft meestal een kleinere accu dus starttarieven zijn hierdoor duurder dan als je meer kunt laden (relatief gezien). Je wilt dus geen starttarieven - dan moet je bij ANWB volgens mij een abonnement afnemen. Kijk eens naar https://www.tapelectric.app/nl/laadpas/ bij Tap, zonder abonnement (Light) redelijk geprijsd en de app werkt snel om te controleren hoeveel het gaat kosten. Dekking in NL is prima en voor de uitzonderingen (duur/werkt niet) hoef je niet echt na te denken gezien je toch wel op benzine verder kan als het moet.
Tap rekent het tarief van de laadpaal aanbieder, en bij PAYG en Light abonnement 10% resp. 5% transactie kosten.
Met het Roamer abonnement koop je voor €2,50 per maand de transactiekosten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
jongetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Met elke algemene laadpas kun je bij (bijna) elke laadpaal wel in Nederland laden. Snap daarom niet zo goed waarom je dan 3 of meer laadpassen moet hebben om anders een probleem te hebben (hoogstens voor de kosten van het laden).
Dat hoeft ook niet, maar je moet wel even diegene zien te vinden die in jouw buurt, bij de laadpaalaanbieder in jouw wijk het goedkoopste is. Ik heb inmiddels wel een setje passen verzameld, voor bezoekjes door Nederland. Maar met 1 goede pas kun je in heel Nederland wel laden, als je accepteert dat je soms duurder uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
koboy schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Tap rekent het tarief van de laadpaal aanbieder, en bij PAYG en Light abonnement 10% resp. 5% transactie kosten.
Toen ik nog veel openbaar laadde (full EV) gebruikte ik Tap Electric Roamer. Fantastische app en ook betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peunage
True schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:32:
[...]

Tap ziet er erg goed uit. 5% transactiekosten per sessie is acceptabel voor mij. App is wel een beetje langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-07 06:35
Hachy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:53:
[...]

Zojuist ontvangen. Een blauwe tag zonder enig logo of nummer met een paperclipje aan de brief vastgemaakt.
Ziet er echt uit als een temu knockoff. Gelukkig moest je hem nog wel met een code uit de brief activeren maar het oogt nogal knullig uit allemaal. Van de week eens kijken waar hij wel/niet werkt.
Heb je over de transacties in juni al een factuur ontvangen?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

koboy schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Ik ben mij daar bewust van en het staat op de site. Maar denk jij dat de privé PHEV rijder +/- 125 kWh gaat laden per maand om goedkoper te zijn met zo'n abonnement? Die afweging kan hij ook nog wel zelf maken me dunkt. Het ging hier puur om een laadpas die ietwat goed geaccepteerd wordt en vooral geen starttarieven heeft i.v.m. PHEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

True schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:06:
[...]

Ik ben mij daar bewust van en het staat op de site. Maar denk jij dat de privé PHEV rijder +/- 125 kWh gaat laden per maand om goedkoper te zijn met zo'n abonnement? Die afweging kan hij ook nog wel zelf maken me dunkt. Het ging hier puur om een laadpas die ietwat goed geaccepteerd wordt en vooral geen starttarieven heeft i.v.m. PHEV.
Starttarief, opslag, transactiekosten, het zijn allemaal woorden voor hetzelfde. Kosten die de laadpas/app rekent bovenop de kosten van de laadpaal aanbieder.

Zoals je het in eerste instantie verwoordde (prima tarieven meen ik) suggereerde je dat er geen extra kosten zouden zijn. Die zijn er dus wel, en dat wilde ik even verhelderen.

Begrijp me niet verkeerd, tap is een prima optie, zeker voor een PHEV, maar ook de abonnementskosten voor het afkopen van de transactie kosten zijn erg laag. Daardoor ook prima bruikbaar voor wie wat meer oplaadt tegen CPO tarief.

Met een Tucson met een WLTP verbruik van 20kWh/100km electrisch denk ik trouwens dat de vraagsteller beter op zoek kan gaan naar een pas die qua tarief onder CPO zit. Helaas ben ik in MRA gebied daar niet bekend genoeg. Zag rondneuzend in Almere in de ANWB app wel tarieven waar ik niet vrolijk van werd en het gebruik van de Shell pas zin heeft.

Edit: ten aanzien van die 125kWh per maand in een PHEV: de WLTP range van een Tucson electrisch is 60km. Kun je voor heen en weer van Almere naar Amsterdam. Zit je dus met 10 retour ritten per maand al aan. In de praktijk minder omdat het tarief hoger ligt dan 40 cent/kWh en het WLTP verbruik niet gehaald gaat worden.
Ik ben uitgegaan van Almere, de dichtst bij Amsterdam liggende plaats in Flevoland.

[ Voor 12% gewijzigd door koboy op 07-07-2025 23:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

koboy schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:38:
[...]

Starttarief, opslag, transactiekosten, het zijn allemaal woorden voor hetzelfde. Kosten die de laadpas/app rekent bovenop de kosten van de laadpaal aanbieder.

Zoals je het in eerste instantie verwoordde (prima tarieven meen ik) suggereerde je dat er geen extra kosten zouden zijn. Die zijn er dus wel, en dat wilde ik even verhelderen.

Begrijp me niet verkeerd, tap is een prima optie, zeker voor een PHEV, maar ook de abonnementskosten voor het afkopen van de transactie kosten zijn erg laag. Daardoor ook prima bruikbaar voor wie wat meer oplaadt tegen CPO tarief.

Met een Tucson met een WLTP verbruik van 20kWh/100km electrisch denk ik trouwens dat de vraagsteller beter op zoek kan gaan naar een pas die qua tarief onder CPO zit. Helaas ben ik in MRA gebied daar niet bekend genoeg. Zag rondneuzend in Almere in de ANWB app wel tarieven waar ik niet vrolijk van werd en het gebruik van de Shell pas zin heeft.

Edit: ten aanzien van die 125kWh per maand in een PHEV: de WLTP range van een Tucson electrisch is 60km. Kun je voor heen en weer van Almere naar Amsterdam. Zit je dus met 10 retour ritten per maand al aan. In de praktijk minder omdat het tarief hoger ligt dan 40 cent/kWh en het WLTP verbruik niet gehaald gaat worden.
Ik ben uitgegaan van Almere, de dichtst bij Amsterdam liggende plaats in Flevoland.
Maar vooral een flat fee per laadbeurt is duur bij PHEVs, dus wil je liever een percentage over de daadwerkelijk geladen stroom.

Ik zei "zonder abonnement redelijk geprijsd". Wat gelijk impliceert dat er een keuze is voor een abonnement én dat het redelijk is - wat het ook absoluut is. Het voordeel is m.i. dat de dekking goed is en je in de app snel kunt zien wat je moet betalen wat prettig is.

Ik wil niet verder ingaan op de berekening voor een PHEV want dat wordt OT - hoewel interessant.

Het verschil tussen EV en en PHEV is in het kader van dit topic dat je zo goedkoop mogelijk wilt laden maar in ieder geval onder de prijs van benzine. Transactiekosten op een lege accu van 11 kWh gaan niet helpen. De afweging of een abonnement eruit kan kan iedereen zelf wel op een bierviltje maken.

Tap is een uitstekende aanbieder omdat het zonder kosten én zonder gedoe een berijder de mogelijkheid geeft via Tap te laden (en ook nog in een app die snel werkt). Niet altijd het goedkoopst, maar wel redelijk. Komt de berijder boven regelmatig boven de €50/mnd bij Tap is een abonnement het waarschijnlijk waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjandeiro
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online

Bedankt!
Ik ben bezig met dezelfde oefening. Ik rij niet naar het zuiden, maar wel naar Bretagne, Frankrijk.

Via ABRP kwam ik wel iets interessants tegen: https://iecharge.io/pricing/ Snelladen aan 25 cent/kWh. :9~
Bijna te mooi om waar te zijn. Ik ga het waarschijnlijk wel proberen.

Daarnaast ga ik vermoedelijk via de Wecharge-app van Volkswagen laden bij Ionity.
Tesla als backup.
Ook EDI-kaart als backup.

Over de Wecharge-app: het totale gebrek aan transparantie over de prijzen stuit me tegen de borst.
Enkel over Ionity kan ik prijzen vinden. De rest is "flexibel". |:(

Zonder stroom zal ik niet komen stil te staan, dat weet ik zeker.
Mogelijks zal ik niet altijd de allergoedkoopste oplossing vinden.
Opnieuw: dit is mijn voorbereiding. Niet gebaseerd op ervaring.

Ik ben al benieuwd naar jouw ervaringen!

Volkswagen ID.4 2024 | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Arjandeiro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:56:
[...]

Via ABRP kwam ik wel iets interessants tegen: https://iecharge.io/pricing/ Snelladen aan 25 cent/kWh. :9~
Nee hoor, is gewoon zo, en hier of het lange ritten draadje al veel vaker genoemd. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:24
[...]

Ik ben bezig met dezelfde oefening. Ik rij niet naar het zuiden, maar wel naar Bretagne, Frankrijk.

Daarnaast ga ik vermoedelijk via de Wecharge-app van Volkswagen laden bij Ionity.
Tesla als backup.

Over de Wecharge-app: het totale gebrek aan transparantie over de prijzen stuit me tegen de borst.

Ik zou zeggen geef deze informatie eens in AI (co pilot of gemini of chatgpt). Geef je start (thuis) en aankomst SOC (bv 50%) op en geen aan dat je bv niet onder SOX 30% wil laden. Je kunt ook bv opgeven om om de 2 uur een stop te maken (laden of niet) .. en laat aangeven wat de mogelijkheden zijn op de locatie waar je stopt en laad. Natuurlijk ook je auto type opgeven en hoe hard je denkt te gaan rijden (hoeveel km/h).

bij mijn reis naar Oostenrijk aan gehouden .. het klopte behoorlijk goed .. maar ik reed wat zuiniger dan de AI had voorzien ... (lessons learned was eind SOC opgeven omdat er in de buurt niet veel snellaad mogelijkheden waren en A/C laden heel duur was ... ik heb Ionity only gebruikt ... (dus dat ook opgeven met bv alternatief Tesla).

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]
Tesla als backup.

[...]
Flexibel betekent gewoon dat de prijs van de laadpaal aanbieder wordt aangehouden. Hier komt dan afhankelijk van het abonnement in meer of mindere mate een opslag op. De precieze kosten zie je in de app.

Vergelijk ook even de prijzen van WeCharge met die van Ionity zelf. Eerste abonnement bij Ionity zelf geeft korting, en de kWh tarieven kunnen ook afwijken. Een reden om toch voor WeCharge te gaan is de laadpas ipv app-only.

Dacht dat binnen Frankrijk de Freshmile pas goed geaccepteerd wordt. Let wel op, vaak per kWh plus per minuut. Maar ik zeg dit als niet Frankrijk ganger. Meer info kunje waarschijnlijk halen in het lange reizen met een EV forum hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[...]

Tesla als backup.

wel een leuke io charge maar beschikbaarheid is beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24
Gebruiken jullie de betaalde versie van ABRP? Of is het ook goed te gebruiken als gratis versie? Ik kan straks thuis laden, maar voor die enkele keer dat ik een rit naar de andere kant van Nederland moet, lijkt het mij wel handig. Maar om dan bijna 50 euro per jaar te gaan aftikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:40
edtbonep schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:31:
Gebruiken jullie de betaalde versie van ABRP? Of is het ook goed te gebruiken als gratis versie? Ik kan straks thuis laden, maar voor die enkele keer dat ik een rit naar de andere kant van Nederland moet, lijkt het mij wel handig. Maar om dan bijna 50 euro per jaar te gaan aftikken?
Beter van te voren een beetje inplannen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:17
Voor een enkele keer een rit naar de andere kant van Nederland heb je echt helemaal niks nodig.
In Nederland heb je elke 30km een fastned.
Je kan gewoon op stap en als de accu op 20% zit bij de eerste stop van de weg af.
Als je het wat eng vindt zoek je van te voren op Google maps “charging stations”. Of “fastned”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:22
PlayerGoods schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:36:
[...]

Beter van te voren een beetje inplannen.
Nee, binnen landen als NL, B, FR, D... is veel plannen echt niet nodig.
Gewoon even kijken waar je zit als je minder dan 20% hebt en denkt niet meer thuis te geraken.

Meestal is een korte laadsessie dan ook genoeg om een paar tientallen % bij te pompen. De rest doe je dan thuis.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Gebruiken jullie de betaalde versie van ABRP?
Ik wel. Ik vind het gewoon een ontzettend goede app, en wil development supporten. Geen idee hoe jij in de slappe was zit, maar overweeg eens om iets anders op te zeggen, en de app een duwtje in de rug te geven.

[ Voor 21% gewijzigd door TucanoItaly op 08-07-2025 16:54 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb er niks aan. Kan met de auto toch alleen maar laden bij niet snelladers.

Als ik een EV zou hebben die overal kan laden zou ik zeker een betaalde versie overwegen. Het is een mooie app.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Op vakantie in Noorwegen onlangs wel gedaan, vooral ook om de developers te ondersteunen want de app heeft mij enorm geholpen tijdens mijn reis van 4000 km. Ik kreeg alleen de Android Auto versie niet aan de praat. Praktisch gezien zal je aan de gratis versie vaak al genoeg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:17
Ik neem het abonnement voor een maand, als ik een lange rit (vakantie) heb. Voor binnen NL inderdaad niet de moeite waard wat mij betreft.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutarde
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-07 04:24
Kan iemand me vertellen wat het gunstigste is voor de robocharge laadpaal. Alle reacties erg welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Mutarde schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:43:
Kan iemand me vertellen wat het gunstigste is voor de robocharge laadpaal. Alle reacties erg welkom
Het gunstigste is die niet te bestellen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-07 15:04
Ik kwam iets interessants tegen bij deze Fastned lader, een mega accu pack die aan 't laden was.
Voor zover ik kon zien was er geen support vehicle aanwezig, die komt hem wellicht later wel weer op halen ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2aP1VlPZJhVuI55n3LvDrrqTC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cgre48JWvKADvytP3HqhkZ56.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is deze unit tegen de 400kWh.
Ik begrijp dat een openbare lader een openbare lader is, maar aan de snelweg 400kWh vol laden (met max 77kW omdat Fastned op dat moment helaas niet meer leverde aan alle autos), duurt wel even.
Dan kunnen er uren lang geen auto's laden aan die stekker.

Ik heb er een foto van naar Fastned gestuurd, vooral omdat ik klaagde over de 77kW laadsnelheid. En ze reageerden vlot dat ze gaan uitzoeken waarom de snelheid zo laag was, en hoe het zit met de Accu trailer unit.

Iemand deze units vaker gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Gratis versie is in mijn ervaring ook erg nauwkeurig. Op lange ritten is de SOC inschatting soms 1-2% afwijkend, eigenlijk nooit meer. Het enige nadeel is dat je dan ABRP niet kunt gebruiken op Android Auto / Carplay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:54
Ik heb voor mijn vakantie de twee weken gratis proefperiode genomen (beetje stress vanwege de eerste lange vakantie met een EV), maar uiteindelijk ABRP tijdens de vakantie niet gebruikt omdat de Mini-navigatie heel goed werkt, je kunt daarin bv. zelf ook voorkeuren aangeven voor laadpaalaanbieders, en je krijgt live informatie over de bezetting van laadpalen. En de dekking in Frankrijk is zo goed dat je elke 50 km wel een snellader aan de snelweg (of vlakbij) hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-07 06:35
Laden bij Center Parcs Duitsland?
Ik heb niet echt iets gunstigs kunnen vinden. Shell Recharge is het gunstigste wat ik kon vinden. Wel ha 240 minuten je auto van de laadpaal halen anders betaal je blokkeerkosten.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:19
Impstoker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:15:
Ik kwam iets interessants tegen bij deze Fastned lader, een mega accu pack die aan 't laden was.
Voor zover ik kon zien was er geen support vehicle aanwezig, die komt hem wellicht later wel weer op halen ofzo.

[Afbeelding]

Ik heb er een foto van naar Fastned gestuurd, vooral omdat ik klaagde over de 77kW laadsnelheid. En ze reageerden vlot dat ze gaan uitzoeken waarom de snelheid zo laag was, en hoe het zit met de Accu trailer unit.

Wat is eigenlijk het probleem? Ik ga ervan uit dat er correct betaald is. Mogelijk wordt over het hoofd gezien dat door het ontbreken van voldoende laadinfrastructuur voor vrachtwagens zij soms gebruik moeten maken van een reguliere snellader.

Dat enkel de trailer is geplaatst, lijkt mij logisch. Indien dat niet het geval zou zijn, hadden zich waarschijnlijk klachten voorgedaan over het in beslag nemen van twee parkeerplaatsen of over het hinderlijk parkeren van het trekkende voertuig, bijvoorbeeld in een bocht. Ook wat betreft de laadsnelheid zie ik geen bezwaar; het is gebruikelijk dat er aan load balancing wordt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:21
We zijn hier in het forum "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3" dus in tegenstelling tot @boyette ga ik er van uit dat je vraagt met welke pas je bij een robocharge laadpaal het voordeligst kunt laden. Misschien kun je er bij vermelden of het om DC(supersnel) of AC (straat) laden gaat, waarbij een (globale) locatie ook verschil uit kan maken.
Ikzelf heb een paar keer bij de DC-robocharge van GroenGoud Biervliet geladen waarbij ik met de Electroverse pas ook echt het CPO-tarief van €0,59 betaalde (en met de Vattenfall flink meer).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ik heb ABRP 1 a 2 keer gebruikt, de gratis versie, lang gelee in de begindagen toen ik net een ev reed.
Nu nooit meer. Wat er verder hier gezegd wordt, in Nederland compleet nutteloos, ook naar bijvoorbeeld Frankrijk waar er om de 3 centimeter een snellader staat. Kan mij er wel iets bij voorstellen hoor, om het bij verre ritten te gebruiken en wellicht dient gemak de mens maar ik kan makkelijk zonder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online

[Afbeelding]

Ik begrijp dat een openbare lader een openbare lader is, maar aan de snelweg 400kWh vol laden (met max 77kW omdat Fastned op dat moment helaas niet meer leverde aan alle autos), duurt wel even.

Haha, ook wel eens gezien,
een accu die bij een laadpaal was neergezet en daar stond te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEw5R-0R6x2J09spGuIvCOsfPKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OrF2xpU25HZpO9Hry2Aw0W6K.png?f=fotoalbum_large

Dit was volgens mij van een of ander graafmachien die om de hoek bezig was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Het "ABRP geloof" komt voor een flink deel vanuit de tijd dat de interne navigatie van een EV nog niet (goed) routes kon plannen. Tegenwoordig kan eigenlijk elke auto dit zelf, en nog belangrijker: vaak is navigeren op de interne navigatie naar een snellader nodig om het voorverwarmen van de accu te regelen. Veel auto's hebben hier nog geen knop voor.

Ikzelf gebruik alleen de ABRP website versie om een overnachting te plannen na x uur rijden. De door de navigatie ingeplande stops haal ik nooit omdat er voor die tijd naar het toilet gegaan moet worden. Ik liet de navigatie dan een snellader zoeken langs de route op een minuut of 10. Nu plan ik handmatig Ionity stations op een uur of 1,5 a 2 afstand. Tussendoor lekker doortrappen als dat kan/mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette

[Afbeelding]

Ja je ziet ze overal

En die hebben ze dan met spoed ergens nodig op een bouwplaats of zo en dat mag wat kosten

Leuk verdienmodel ook voor Fastned die smullen van dit soort dingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
ASW1 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:05:
[...]

Haha, ook wel eens gezien,
een accu die bij een laadpaal was neergezet en daar stond te laden.
[Afbeelding]

Dit was volgens mij van een of ander graafmachien die om de hoek bezig was.
Dit zou dus formeel niet mogen maar is wel geinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutarde
Ik bedoel een ac paal van robocharge, hier in bv veen nbr. Krijg ik hem niet onder de 50c gevonden. Wie heeft een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 20:25

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
MichielFRL schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:53:
[...]

Heb je over de transacties in juni al een factuur ontvangen?
Nee, ik moet hem nog steeds testen 8)7 beetje druk geweest

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Mutarde schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:32:
Ik bedoel een ac paal van robocharge, hier in bv veen nbr. Krijg ik hem niet onder de 50c gevonden. Wie heeft een tip?
Uhm elektroverse ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLeBuyghJ7CK1ErUYiORXsoIfmw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0k0mPA9LQOxDEMKW9JXWytND.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
martinBMW schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:14:
[...]

We zijn hier in het forum "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3" dus in tegenstelling tot @boyette ga ik er van uit dat je vraagt met welke pas je bij een robocharge laadpaal het voordeligst kunt laden. Misschien kun je er bij vermelden of het om DC(supersnel) of AC (straat) laden gaat, waarbij een (globale) locatie ook verschil uit kan maken.
Ikzelf heb een paar keer bij de DC-robocharge van GroenGoud Biervliet geladen waarbij ik met de Electroverse pas ook echt het CPO-tarief van €0,59 betaalde (en met de Vattenfall flink meer).
Daarom dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutarde
Dankjewel boyette, dat is de locatie idd, electoverse had ik geprobeerd idd, maar omdat mijn auto traag laad kwam ik hiermee op ong 50c. Hoopte op goedkopere alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Mutarde schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 01:08:
Dankjewel boyette, dat is de locatie idd, electoverse had ik geprobeerd idd, maar omdat mijn auto traag laad kwam ik hiermee op ong 50c. Hoopte op goedkopere alternatieven
Huh?

Ik volg het ff niet
Wat heeft de snelheid daarmee te maken

Oh wacht ff
Ik had die idle fee en fee per minute niet gezien

Dat verwacht je ook niet maar dat is denk ik omdat dit bij een winkel is

Die paal is alleen voor bezoekers bedoelt Of zo?

Nee ze staan overal.. Hmm vreemd dorp dat veen

En dan 11 kw palen neerzetten..

Maar dat gaat niemand kunnen fixen op die robocharge
Het is een nogal agressieve manier om te voorkomen dat mensen laadpalen bezet houden

Gemeente vragen er wat meer te zetten en dan op een beetje sociale manier

[ Voor 51% gewijzigd door boyette op 09-07-2025 01:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 20:25

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
mog__wai schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:34:
[...]

Vandaag getest met Nederlands telefoonnummer en mastercard betaalmethode, bij profiel/facturatiegegevens heb ik niets ingevuld. Kon gewoon 2 maanden abo kiezen en meteen weer annuleren.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:27

[Afbeelding]

Snap dat het irritant is, als zo'n box even staat te laden.
384kWh capaciteit en een opgeven 0 naar 100 tijd van 3 uur en 20 minuten...

Maar, ik heb ook medelijden met die aanhanger.
Bandje rechtsachter ziet er niet heel goed uit zo.

Daarbij, die box weegt slechts 3.140kg. Past ook maar net (niet) denk ik achter de bestelbus.
(aanname dat er dus met een bestelbus gereden is en niet met een vrachtwagen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
koboy schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:34:
Het "ABRP geloof" komt voor een flink deel vanuit de tijd dat de interne navigatie van een EV nog niet (goed) routes kon plannen. Tegenwoordig kan eigenlijk elke auto dit zelf, en nog belangrijker: vaak is navigeren op de interne navigatie naar een snellader nodig om het voorverwarmen van de accu te regelen. Veel auto's hebben hier nog geen knop voor.

Ikzelf gebruik alleen de ABRP website versie om een overnachting te plannen na x uur rijden. De door de navigatie ingeplande stops haal ik nooit omdat er voor die tijd naar het toilet gegaan moet worden. Ik liet de navigatie dan een snellader zoeken langs de route op een minuut of 10. Nu plan ik handmatig Ionity stations op een uur of 1,5 a 2 afstand. Tussendoor lekker doortrappen als dat kan/mag.
Zwaar afhankelijk van hoe oud de auto is die je rijdt.
Veel EVs van ongeveer 5 jaar oud hebben echt hulp nodig van ABRP, uitgezonderd Tesla.
En preconditioning kun je wel vergeten.

Als je een tweedehands prive EV rijder ben is ABRP nuttig om achter de hand te hebben.

Uitdaging: jij mag mijn Opel navigatie naar Zuid Frankrijk testen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Pr088 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:57:
Veel EVs van ongeveer 5 jaar oud hebben echt hulp nodig van ABRP, uitgezonderd Tesla.
Echt? Ehm, mwoah, durf er op te wedden dat het ook zonder ABRP kan. ;)
Lekker met het Michelin-boek op schoot, good times.
Maar goed, het zal best een uitdaging zijn maar zeker niet onmogelijk.
Het zal uiteraard wel meer tijd gaan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Zjanzjak schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:12:
[...]

Echt? Ehm, mwoah, durf er op te wedden dat het ook zonder ABRP kan. ;)

[...]

Lekker met het Michelin-boek op schoot, good times.
Maar goed, het zal best een uitdaging zijn maar zeker niet onmogelijk.
Het zal uiteraard wel meer tijd gaan kosten.
ABPR gebruik ik vooral voor het plannen.
- Betere inschatting van mijn verbruik dan mijn VW navigatie (die wordt wel steeds beter), laat staan de Opel, die is echt waardeloos. Heb een rangemeter die structureel 2x zoveel range aangeeft als daadwerkelijk range 8)7.
- Opties voor het uitsluiten van bepaalde snellaadmogelijkheden (looking at Elon) en dure jongens waar ik geen abonnement voor heb in de vakantie.
- Michelin gids voor onderweg is wel een idee. Ik reed vroeger met Shell 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

boyette schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:02:
En die hebben ze dan met spoed ergens nodig op een bouwplaats of zo en dat mag wat kosten
Gaaf, nog nooit gezien. Wat een unit. Lijkt me ook veel schoner en stiller dan een generator op een bouwplaats.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
TucanoItaly schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:15:
[...]

Gaaf, nog nooit gezien. Wat een unit. Lijkt me ook veel schoner en stiller dan een generator op een bouwplaats.
Zeker is het nieuwe normaal
En ze hebben daar niet altijd laadpunten bij de hand

Het is ook vaak maar tijdelijk tot er elektra is dan hangt dat ding standaard aan de voeding zodat die continu bij kan laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Is wat voor een thuisbatterij waarmee je de winter doorkomt. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Is wat voor een thuisbatterij waarmee je de winter doorkomt. :P
Je bedoelt een dag of 10 als je met een WP verwarmt... en af en toe je auto wil opladen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Zwaar afhankelijk van hoe oud de auto is die je rijdt.
En preconditioning kun je wel vergeten.

Als je een tweedehands prive EV rijder ben is ABRP nuttig om achter de hand te hebben.

EV land gaat snel, dus met tegenwoordig bedoel ik de laatste paar jaar, 2021/2022+ zeg maar. Vanaf dat moment hadden nieuw geïntroduceerde auto's over het algemeen een functionerende route planning met laadstops.

Probleem is dat de early adopters de mensen die toen een nieuwe EV kochten/leasten nog steeds wijs maakten dat ABRP absoluut noodzakelijk was. Tuurlijk kon ABRP het soms beter, maar dat was hetzelfde als zeggen dat Windows 11 prut was omdat je niet volledig de kernel kan tweaken en met Linux wel.
Maar er zijn ook gevallen waarin ABRP het niet direct beter kan. We hadden 2 a 3 maanden onze eerste EV nu 2 jaar geleden. Route gepland naar Zell am See met ABRP, en de eerste laadstops zou een stukje over de Duitse grens zijn, en dan laden van meen ik 40 naar 80%. Laadstop overgenomen in de interne navigatie vanwege het voorverwarmen, komen we daar aan met 75% ofzo..... Gelukkig was het tijd om te plassen, maar ABRP vloog het raam uit. Geen zin en geen tijd om alle parameters van de auto die niet klopten te gaan tunen.

Maar dit alles was in de tijd met de Enel pas, boeide qua prijs niet waar je ging laden. Vorig jaar en dit jaar is het reis plannen op de kaart in de Ionity app. Halen we dat een keer niet, jammer betalen we een keer meer, het is vakantie en op het totale budget maakt het eigenlijk niet uit.

Is/was die planning van de id3 zo slecht dat je zonder stroom zou komen staan?

Maar de Michelin/Shell gids tijden waren mooi, hoewel ik de gratis hoofdwegen kaarten van de ANWB onderweg praktischer vond omdat die je meer overzicht gaven. En bij elke aankondiging van een pomp langs de snelweg even naar de brandstofmeter kijken of er nog genoeg in zat om de aangegeven volgende pomp te halen. Mooie tijden waarin je nog zelf na moest denken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
[...]

beetje offtopic

Ik zie de laatste tijd ook wel wat vaker al accu's staan bij panden waar anders niet voldoende energie uit het net geleverd kan worden. Zoals hier bij een (tijdelijke) winkel: https://www.google.nl/map...wNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Het is creatief, dat wel, en je zaak kan doordraaien.

En zeker weten doe ik het niet, maar ik krijg het idee dat er hier ook accu's staan bij een snellader: https://www.google.nl/map...wNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Die zag ik toen ik op de N35 voorbij reed. Kon alleen niet goed zien wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
krakendmodem schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:25:
[...]

beetje offtopic

Ik zie de laatste tijd ook wel wat vaker al accu's staan bij panden waar anders niet voldoende energie uit het net geleverd kan worden. Zoals hier bij een (tijdelijke) winkel: https://www.google.nl/map...wNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Het is creatief, dat wel, en je zaak kan doordraaien.

En zeker weten doe ik het niet, maar ik krijg het idee dat er hier ook accu's staan bij een snellader: https://www.google.nl/map...wNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Die zag ik toen ik op de N35 voorbij reed. Kon alleen niet goed zien wat het was.
Het is gekend dat er batterijen staan bij snelladers. De gemiddelde snellader haalt ca 5-8 laadsessies per dag, dus als je dan pieken van 200kW wil leveren gedurende minuten kan je perfect gedurende uren 20kW per lader trekken en in een batterij op slaan.
Het verklaart ook waarom zwaar bezette laders op bepaalde dagen lopen aan verlaagd vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Je bedoelt een dag of 10 als je met een WP verwarmt... en af en toe je auto wil opladen...
Ja, en dan weer even naar de snellader. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Tommie12 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Het is gekend dat er batterijen staan bij snelladers. De gemiddelde snellader haalt ca 5-8 laadsessies per dag, dus als je dan pieken van 200kW wil leveren gedurende minuten kan je perfect gedurende uren 20kW per lader trekken en in een batterij op slaan.
Het verklaart ook waarom zwaar bezette laders op bepaalde dagen lopen aan verlaagd vermogen...
Tsja, het is de eerste keer dat ik deze kasten direct naast een snellader zie staan. (geen idee of die Tesla Sucs dit ook hebben).

Ik laad zelf tegenwoordig 99% van de tijd AC, dus dan valt het misschien ook minder snel op. En de snelladers waar ik voorheen kwam te laden hadden deze extra accukasten niet. Zal wellicht ook per regio wel verschillen, zo woon ik in Friesland en kan het soms best zoeken zijn naar een snellader als je niet in de buurt van de A7 of A32 bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
krakendmodem schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:34:
[...]

Tsja, het is de eerste keer dat ik deze kasten direct naast een snellader zie staan. (geen idee of die Tesla Sucs dit ook hebben).
Je hebt ze zelfs gecombineerd zoals bij BP Pulse. https://www.bp.com/nl_nl/...pulse_onderweg_laden.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zjanzjak
Pr088 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:57:

ABPR gebruik ik vooral voor het plannen.
Moraal van het verhaal, ABRP is een 'nice to have' maar zeker geen 'need to have'. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-07 22:57
Voor Italie lijkt dit jaar de EVDC app een prima keuze, 56 ct per kWh voor Enel X en 52 ct voor be charge. Geen andere vergoedingen volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
koboy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:19:
[...]

EV land gaat snel, dus met tegenwoordig bedoel ik de laatste paar jaar, 2021/2022+ zeg maar. Vanaf dat moment hadden nieuw geïntroduceerde auto's over het algemeen een functionerende route planning met laadstops.

Probleem is dat de early adopters de mensen die toen een nieuwe EV kochten/leasten nog steeds wijs maakten dat ABRP absoluut noodzakelijk was. Tuurlijk kon ABRP het soms beter, maar dat was hetzelfde als zeggen dat Windows 11 prut was omdat je niet volledig de kernel kan tweaken en met Linux wel.
Maar er zijn ook gevallen waarin ABRP het niet direct beter kan. We hadden 2 a 3 maanden onze eerste EV nu 2 jaar geleden. Route gepland naar Zell am See met ABRP, en de eerste laadstops zou een stukje over de Duitse grens zijn, en dan laden van meen ik 40 naar 80%. Laadstop overgenomen in de interne navigatie vanwege het voorverwarmen, komen we daar aan met 75% ofzo..... Gelukkig was het tijd om te plassen, maar ABRP vloog het raam uit. Geen zin en geen tijd om alle parameters van de auto die niet klopten te gaan tunen.

Maar dit alles was in de tijd met de Enel pas, boeide qua prijs niet waar je ging laden. Vorig jaar en dit jaar is het reis plannen op de kaart in de Ionity app. Halen we dat een keer niet, jammer betalen we een keer meer, het is vakantie en op het totale budget maakt het eigenlijk niet uit.

Is/was die planning van de id3 zo slecht dat je zonder stroom zou komen staan?

Maar de Michelin/Shell gids tijden waren mooi, hoewel ik de gratis hoofdwegen kaarten van de ANWB onderweg praktischer vond omdat die je meer overzicht gaven. En bij elke aankondiging van een pomp langs de snelweg even naar de brandstofmeter kijken of er nog genoeg in zat om de aangegeven volgende pomp te halen. Mooie tijden waarin je nog zelf na moest denken....
EV land gaat inderdaad snel. Maar dan doen alsof nieuwe EV rijders allemaal nieuwe auto's rijden is natuulijk niet zo. Ik schat dat minstens driekwart van de mensen rijdend in een EV van voor 2022-2023 ABRP wel goed kan gebruiken. De ID3 laat je niet staan, als je vertrouwt op mijn Opel navigatie, dan kom je halverwege.

Jij doet eigenlijk ook wat je early adopters verwijt. Je doet als de gemiddelde EV alles wel kan wat ABRP kan. Dat is alleen bij de nieuwere modellen zo.
En je noemt ook pre-conditioning. Ik schat dat minstens de helft van de EV rijdende Nederlanders die niet zakelijk EV rijdt helemaal niet zijn of haar batterij kan voorverwarmen.
Kijk bijvoorbeeld naar 5 jaar oude VW ID3/ID4, Corsa Electrics, Peugeots 208, Kia Niro's, Hyundai Kona's, Ioniq, Nissan Leafs etc.
Auto's gaan 20 jaar mee. Dus er blijven een heleboel mensen die de komende jaren een betaalbare EV zoeken die ABRP prima gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Zjanzjak schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:51:
[...]

Moraal van het verhaal, ABRP is een 'nice to have' maar zeker geen 'need to have'. ;)
Moraal van het verhaal, als ik met mijn Opel fatsoenlijk naar het buitenland wil is het wel need to have.
Hoe kan ik anders DC-laadpalen vinden ('try me' met de Opelnavigatie), snellaadaanbieders kunnen selecteren, aanbieders kunnen kiezen of uitsluiten of mijn range serieus in te schatten anders dan te vertrouwen op mijn eigen inschatting?

Moraal van het verhaal: nodig voor een hele serieuze groep rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De Kia Niro en Hyundai Kona zullen geen probleem hebben gezien de range... Ik haalde 400 (snelweg) tot 500 km (in het lmburgse landschap op de binnenwegen) dus ik was altijd wel in de buurt van een snellader.

O, en als je een Opel hebt gekozen dan heb je de verkeerde beslissing genomen. ;) (geintje, voor de duidelijkheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
daemonix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:31:
De Kia Niro en Hyundai Kona zullen geen probleem hebben gezien de range... Ik haalde 400 (snelweg) tot 500 km (in het lmburgse landschap op de binnenwegen) dus ik was altijd wel in de buurt van een snellader.

O, en als je een Opel hebt gekozen dan heb je de verkeerde beslissing genomen. ;) (geintje, voor de duidelijkheid)
Je komt echt niet stil te staan, nee. Maar zomers op de snelweg is het na 200-250km wel afgelopen als je stints van 80-10% rijdt en weer snel laadt naar 80% (70% accugebruik op een 46kwh accu is 32-33kwh).
Ik plan naar Frankrijk graag een stuk of 2-3 stops vooruit.

Off-topic
De Corsa is overigens een hele prettige auto. ;) Rijdt als een trein. Goede uitstraling. Prima accugrootte voor dagelijks gebruik, goede DC-laadsnelheid bij mooi weer. De minpuntjes zijn de software van de app, kofferbakruimte, geen batterijverwarming en weinig softwareupdates vanuit Opel.

[ Voor 17% gewijzigd door Pr088 op 09-07-2025 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
Hachy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 01:52:
[...]

Vandaag getest met Nederlands telefoonnummer en mastercard betaalmethode, bij profiel/facturatiegegevens heb ik niets ingevuld. Kon gewoon 2 maanden abo kiezen en meteen weer annuleren.
Nu werkt het bij mij ook! Half juli valt blijkbaar vroeg bij electra :) .

Na activering blijken niet alle electra snelladers in Frankrijk de beloofde 0.29 euro/kWh te zijn. Hebben jullie dat ook?

[ Voor 14% gewijzigd door mog__wai op 09-07-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:24
Aurelium schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:31:
Voor Italie lijkt dit jaar de EVDC app een prima keuze, 56 ct per kWh voor Enel X en 52 ct voor be charge. Geen andere vergoedingen volgens mij
Dan heb je het vlgs mij wel over AC-laders.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Pr088 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:25:
[...]

EV land gaat inderdaad snel. Maar dan doen alsof nieuwe EV rijders allemaal nieuwe auto's rijden is natuulijk niet zo. Ik schat dat minstens driekwart van de mensen rijdend in een EV van voor 2022-2023 ABRP wel goed kan gebruiken. De ID3 laat je niet staan, als je vertrouwt op mijn Opel navigatie, dan kom je halverwege.

Jij doet eigenlijk ook wat je early adopters verwijt. Je doet als de gemiddelde EV alles wel kan wat ABRP kan. Dat is alleen bij de nieuwere modellen zo.
En je noemt ook pre-conditioning. Ik schat dat minstens de helft van de EV rijdende Nederlanders die niet zakelijk EV rijdt helemaal niet zijn of haar batterij kan voorverwarmen.
Kijk bijvoorbeeld naar 5 jaar oude VW ID3/ID4, Corsa Electrics, Peugeots 208, Kia Niro's, Hyundai Kona's, Ioniq, Nissan Leafs etc.
Auto's gaan 20 jaar mee. Dus er blijven een heleboel mensen die de komende jaren een betaalbare EV zoeken die ABRP prima gebruiken.
1. Ga me geen woorden in de mond leggen. ABRP is de perfecte tool voor wie niet uit kan met de beperkingen van de interne navigatie. Dat kan liggen aan de beperkingen van de technologie indertijd (leaf), maar ook aan luiheid van fabrikanten (stellantis). De groep die met deze auto's lange reizen maakt wordt rap kleiner omdat de tweedehands EV markt in elkaar gedonderd is, maar ook door uitbreiding/vernieuwing met auto's die het wel goed doen.

2. Wat ik early adopters verwijt is dat ze zelfs mensen die een Ioniq 6, i4 etc kopen/leasen wijsmaken dat ABRP onmisbaar is voor lange reizen (en als ze er zelf 1 hebben blijven hangen in oude gewoontes).
Door het ontbreken van een voorverwarmen knop is het voor mij kiezen tussen:
- niet voorverwarmen en zeker met kouder weer maar 60kW laden ipv 230kW
- laadstops ingeven en wellicht een file ningeduwd worden omdat je naar die vooraf bepaalde laadstop moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
koboy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:50:
[...]

1. Ga me geen woorden in de mond leggen. ABRP is de perfecte tool voor wie niet uit kan met de beperkingen van de interne navigatie. Dat kan liggen aan de beperkingen van de technologie indertijd (leaf), maar ook aan luiheid van fabrikanten (stellantis). De groep die met deze auto's lange reizen maakt wordt rap kleiner omdat de tweedehands EV markt in elkaar gedonderd is, maar ook door uitbreiding/vernieuwing met auto's die het wel goed doen.

2. Wat ik early adopters verwijt is dat ze zelfs mensen die een Ioniq 6, i4 etc kopen/leasen wijsmaken dat ABRP onmisbaar is voor lange reizen (en als ze er zelf 1 hebben blijven hangen in oude gewoontes).
Door het ontbreken van een voorverwarmen knop is het voor mij kiezen tussen:
- niet voorverwarmen en zeker met kouder weer maar 60kW laden ipv 230kW
- laadstops ingeven en wellicht een file ningeduwd worden omdat je naar die vooraf bepaalde laadstop moet.
Sorry als ik je verkeerd heb geciteerd, dat is niet de bedoeling.
We moeten inderdaad allemaal mee in de ontwikkeling van EV's!

Een paar jaar geleden adviseerde ik mensen goed uit te zoeken hoe ze met een EV op vakantie kunnen. Doe ik nu veel minder: je komt er wel met Ionity/FastNed/Tesla/EnBW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-07 22:57
HansAuutB schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:00:
[...]

Dan heb je het vlgs mij wel over AC-laders.
Ja klopt, onderweg gebruik ik Tesla.
Pagina: 1 ... 221 ... 224 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2