[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 222 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:01
Sandro! schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Ik heb deze link in mijn favorieten staan om snel te kijken wat Freshmile-laden kost:
https://evoiture.gitlab.io/ev-calc/nl_eur.html
Baas! Mijne deed hetzelfde maar deze is mooier en online..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:10
yannienl schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:56:
[...]

Baas! Mijne deed hetzelfde maar deze is mooier en online..
Vind hem minder mooi maar wel mooi online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:43

Cordon

Lievelings jankert

Thanks voor de hulp mensen! Ik ga even wat pasjes aanvragen hier en daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
koboy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:33:
[...]

Aanvulling (vuistregels):
- is het tarief boven de €0,50/kWh dan is er waarschijnlijk een tijd/kleef tarief. Houd hier rekening mee, en bij voorkeur helemaal niet opladen.
- de winkel in een vakantiepark rekent een euro voor een toiletrol. Ditzelfde doen ze ook met laadpaal-stroom. Gewoon niet opladen hier, net als bij hotels, restaurants etc. Tenzij er een redelijk tarief wordt gerekend uiteraard.

Door bovenstaande te doen werk je actief mee aan marktwerking. Als iets te duur is wordt het niet verkocht. Over het algemeen genoeg alternatieven, maar het vergt misschien een beetje planning.
Ach, stel je bent op vakantie en laad op het park 40 kWh, dat is dan 20 euro, en misschien 5-10 euro te veel betaald. Moet je daar dan van wakker liggen? Je zit waarschijnlijk ook op een terrasje een drankje te doen voor 3x de prijs in de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
nietorigineel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:16:
[...]

Ach, stel je bent op vakantie en laad op het park 40 kWh, dat is dan 20 euro, en misschien 5-10 euro te veel betaald. Moet je daar dan van wakker liggen?
Ja, want naar mijn mening is het gewoon afzetterij als je €1 per kWh moet betalen, alleen maar omdat je elektrisch rijdt. Je kunt tenslotte niet, zoals iemand met een brandstofauto (ICE), binnen 5 minuten voor €1,50 per liter in België tanken. Vanuit Heerlen rijd je richting Zeeland namelijk vrijwel altijd via België.

Maar ik denk dat dit een breder gevoel is: je wilt simpelweg niet te veel betalen voor een dienst of product. Dat een raketje in een pretpark €3 kost terwijl je bij de supermarkt voor €1,30 tien stuks van het huismerk krijgt, dat begrijp ik dan nog wel. Alleen, stroom heb je gewoon nodig om weer thuis te komen, dus daar zit weinig keuzevrijheid in. Die vakantieparken liggen bovendien vaak in the middle of nowhere, en dan ligt de dichtstbijzijnde publieke laadpaal ineens 5 tot soms wel 10 kilometer verderop, in het volgende dorp.

Bij mij speelt dat gevoel trouwens sterk. Ik wil niet onnodig veel betalen. Ook op vakantie kies ik niet zomaar het eerste het beste restaurant. De prijs moet een beetje redelijk zijn. Voor een biertje wil ik best tot €5 betalen, maar geen €10. Dat vind ik gewoon veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:16
Ben tegenwoordig wat minder actief hier, maar het is weer vakantietijd.
Voorgaande jaren kon ik wel uren bezig zijn met het uitzoeken van pasjes etc, maar daarvan heb ik inmiddels geleerd dat het meestal niet erg zinvol is om dat maanden van te voren te doen. 8)
Ik heb daardoor namelijk echt rond de 30 laadapps en meer dan 10 laadpasjes, waarvan ik het merendeel 1 of 2 keer, of zelfs helemaal niet gebruikt heb.

Dit jaar gaan we naar Oostenrijk, Tirol (in de buurt van Wörgl). Iemand nog goede tips? Ik heb de laatste paar pagina's even doorgenomen.
Ik neem sowieso wel een Ionity-abo en misschien ook een Tesla-abo (ik zag wel dat ik dit beter een paar dagen geleden had kunnen afsluiten).
En voor het lokaal laden, zag ik dat ze bij de Lidl in Wörgl op zich goede prijzen hebben met ChargePoint en Electroverse (45 ct/kWh).

Maar wellicht dat er nog betere laadpas/laadpaal-combi's zijn in die omstreken?

O, en weet iemand hoe precies de Tesla-tarieven in Oostenrijk werken? Ze hebben daar geen kWh-tarief, maar een tijdstarief afhankelijk van het laadvermogen. Maar ronden ze dat af op een gemiddelde per minuut, of rekenen ze op een andere manier? Iemand praktijkervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

EVMaximizer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:34:
[...]

Ja, want naar mijn mening is het gewoon afzetterij als je €1 per kWh moet betalen, alleen maar omdat je elektrisch rijdt. Je kunt tenslotte niet, zoals iemand met een brandstofauto (ICE), binnen 5 minuten voor €1,50 per liter in België tanken. Vanuit Heerlen rijd je richting Zeeland namelijk vrijwel altijd via België.

Maar ik denk dat dit een breder gevoel is: je wilt simpelweg niet te veel betalen voor een dienst of product. Dat een raketje in een pretpark €3 kost terwijl je bij de supermarkt voor €1,30 tien stuks van het huismerk krijgt, dat begrijp ik dan nog wel. Alleen, stroom heb je gewoon nodig om weer thuis te komen, dus daar zit weinig keuzevrijheid in. Die vakantieparken liggen bovendien vaak in the middle of nowhere, en dan ligt de dichtstbijzijnde publieke laadpaal ineens 5 tot soms wel 10 kilometer verderop, in het volgende dorp.

Bij mij speelt dat gevoel trouwens sterk. Ik wil niet onnodig veel betalen. Ook op vakantie kies ik niet zomaar het eerste het beste restaurant. De prijs moet een beetje redelijk zijn. Voor een biertje wil ik best tot €5 betalen, maar geen €10. Dat vind ik gewoon veel te duur.
Even specifiek reageren op:
Die vakantieparken liggen bovendien vaak in the middle of nowhere, en dan ligt de dichtstbijzijnde publieke laadpaal ineens 5 tot soms wel 10 kilometer verderop, in het volgende dorp.
Oh nee toch ..
Tijd geleden was ik naar Brugge en parkeerde ik in een garage in de buurt van het hotel. In die garage waren dure laadmogelijkheden (vooral kleeftarieven) ik had geen zin om nog een keer die avond terug te moeten lopen en een ander plekje te moeten zoeken in de garage. Dus ik heb niet geladen en dat gedaan op de terugweg bij een snellader.
Dit probleem: moeten laden los je op door genoeg SoC te hebben om te kunnen uitwijken naar een ander laadpunt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dextertje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:50:
Voorgaande jaren kon ik wel uren bezig zijn met het uitzoeken van pasjes etc, maar daarvan heb ik inmiddels geleerd dat het meestal niet erg zinvol is om dat maanden van te voren te doen. 8)
Ik heb daardoor namelijk echt rond de 30 laadapps en meer dan 10 laadpasjes, waarvan ik het merendeel 1 of 2 keer, of zelfs helemaal niet gebruikt heb.

Dit jaar gaan we naar Oostenrijk, Tirol (in de buurt van Wörgl). Iemand nog goede tips? Ik heb de laatste paar pagina's even doorgenomen.
Ik neem sowieso wel een Ionity-abo en misschien ook een Tesla-abo (ik zag wel dat ik dit beter een paar dagen geleden had kunnen afsluiten).
En voor het lokaal laden, zag ik dat ze bij de Lidl in Wörgl op zich goede prijzen hebben met ChargePoint en Electroverse (45 ct/kWh).

O, en weet iemand hoe precies de Tesla-tarieven in Oostenrijk werken? Ze hebben daar geen kWh-tarief, maar een tijdstarief afhankelijk van het laadvermogen. Maar ronden ze dat af op een gemiddelde per minuut, of rekenen ze op een andere manier? Iemand praktijkervaring?
Goede vragen waar je met de zoekfunctie in dit topic: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa wellicht al een antwoord op kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:29
dextertje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:50:

tesla oostenrijk (gaat dus om de snelheid vh laden) .. raar model
voor niet pashouders gelden hogere prijzen

Oplaadkosten voor eigenaar van een Tesla
0-60 kW
€ 0,29/min
60-100 kW
€ 0,60/min
100-180 kW
€ 0,93/min
180+ kW
€ 1,57/min
Idle fees (tot)
€1.00/min

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:50
_birdie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:56:
[...]

voor diet pashouders gelden hogere prijzen

0-60 kW
€ 0,29/min
60-100 kW
€ 0,60/min
100-180 kW
€ 0,93/min
180+ kW
€ 1,57/min
Idle fees (tot)
€1.00/min
Heel bijzonder, en dan kijken ze naar het gemiddelde van de sessie? Dan zou iets langer blijven staan (en meer laden) dus goedkoper kunnen zijn 8)7

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:53

koboy

Heb een idee voor een icon

nietorigineel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:16:
[...]

Ach, stel je bent op vakantie en laad op het park 40 kWh, dat is dan 20 euro, en misschien 5-10 euro te veel betaald. Moet je daar dan van wakker liggen? Je zit waarschijnlijk ook op een terrasje een drankje te doen voor 3x de prijs in de supermarkt.
Probleem is dat je vaak zit aan minimaal 75 cent per kWh, en dan ook nog liefst een tijd/kleef tarief. Dan kost die 40kWh je 40 tot 60 euro, en dat is toch al snel 25 euro te veel.
Kun je beter onderweg even een pauze nemen bij een supercharger of Ionity met een abbo. Kun je van het overgebleven geld lekker een paar 0% biertjes op het terras drinken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
HandyLumberjack schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Heel bijzonder, en dan kijken ze naar het gemiddelde van de sessie? Dan zou iets langer blijven staan (en meer laden) dus goedkoper kunnen zijn 8)7
geen idee hoe het precies werkt met laadcuries .. ik had maar 30% nodig (Stumm zillertal) voor het wegrijden

bij aankomst tot 80% ionity geladen .. met mijn LR was dat voldoende voor de vakantie wetende dat ik ook nog naar Zillertal ging. Die 30% was voor zekerheid omdat ik terug via de aachensee ging (had geen zin in extra tolvignet (heb je die al online aangeschaft ??)

[ Voor 3% gewijzigd door _birdie_ op 16-07-2025 17:10 ]

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
_birdie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:07:
[...]

geen idee hoe het zit icm laadcuries .. ik had maar 30% nodig (Stumm zillertal) voor het wegrijden.

bij aankomst tot 80% ionity geladen .. met mijn LR was dat voldoende voor de vakantie wetende dat ik ook nog naar Zillertal ging. Die 30% was voor zekerheid omdat ik terug via de aachensee ging (had geen zin in extra tolvignet (heb je die al online aangeschaft ??)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Nu online
True schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:53:
[...]
Oh nee toch ..
Tijd geleden was ik naar Brugge en parkeerde ik in een garage in de buurt van het hotel. In die garage waren dure laadmogelijkheden (vooral kleeftarieven) ik had geen zin om nog een keer die avond terug te moeten lopen en een ander plekje te moeten zoeken in de garage. Dus ik heb niet geladen en dat gedaan op de terugweg bij een snellader.
Dit probleem: moeten laden los je op door genoeg SoC te hebben om te kunnen uitwijken naar een ander laadpunt.
Ik dacht even dat je ging zeggen dat je op een vakantiepark was geweest dat niet compleet in the middle of nowhere lag. Maar goed, ook hotels kunnen er wat van. Daarom probeer ik altijd een hotel te vinden waar je via de receptie kunt afrekenen, liefst voor een redelijk tarief zoals €0,40 per kWh.

Grappig genoeg had ik in Karlsruhe twee verschillende ervaringen. De ene keer hoefde ik alleen de laadkosten te betalen, terwijl de parkeerkosten van zo'n €10 vervielen. Op de terugreis werd juist alleen parkeren afgerekend en was laden kennelijk gratis. Als ik toen niets had gezegd tegen de dame aan de balie over het feit dat ik ook nog moest betalen voor het laden, dan had ze waarschijnlijk helemaal niets in rekening gebracht. Maar goed, ik ben de eerlijkheid zelve en herinner mensen daar dan gewoon netjes aan.

Wat betreft snelladen: sommige Renault ZOE’s kunnen laden met 43 kW via AC, maar hebben geen CCS of CHAdeMO-aansluiting. De Nissan Leaf heeft wél een snellaadoptie, maar is afhankelijk van het steeds schaarser wordende CHAdeMO-netwerk. Veel van die triple chargers zijn inmiddels buiten werking en worden vaak niet meer gerepareerd, maar vervangen door laders met alleen CCS. Soms zit er nog een type 2-aansluiting op, maar met 6,6 kW ben je dan alsnog lang bezig.

Kortom, snelladen is niet voor iedereen een haalbare optie. Zeker niet voor mensen met een kleinere beurs die een tweedehands EV kopen. En dan kom je al snel uit bij een Renault ZOE of Nissan Leaf. Wat je ook van die auto's vindt, ze zijn destijds in grote aantallen nieuw verkocht en daarom logisch als instap-EV op de tweedehandsmarkt.

De Leaf valt dan vooral op als volwaardige gezinsauto, met relatief veel uitrusting. Denk aan zaken als een 360 graden camera, iets wat je in deze prijsklasse verder nauwelijks tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
True schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Goede vragen waar je met de zoekfunctie in dit topic: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa wellicht al een antwoord op kunt vinden.
Goede, net even gezocht, maar niks beters gevonden dan ik al wist, maar kan natuurlijk iets gemist hebben; had geen zin om alles door een LLM te gooien.
_birdie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:56:
[...]

voor niet pashouders gelden hogere prijzen

0-60 kW
€ 0,29/min
60-100 kW
€ 0,60/min
100-180 kW
€ 0,93/min
180+ kW
€ 1,57/min
Idle fees (tot)
€1.00/min
Ik had de kosten ook in mijn app, maar ik vroeg me af hoe dit nou precies afgerekend wordt. Aangezien de laadsnelheid altijd kan variëren.
Dus: kijken ze per minuut, per seconde, per halve minuut, per 5 minuten?
En nemen ze dan het gemiddelde of het maximale vermogen in die tijdseenheid?
ChatGPT geeft hier overigens een fout antwoord, maar volgens Claude kijken ze elke minuut naar het gemiddelde vermogen, hangen daar een minuutprijs aan en die worden tenslotte bij elkaar opgeteld:
https://claude.ai/share/250b7cff-6519-487b-abd7-9acff656c07b

Iemand die uit eigen ervaring kan vertellen of dat ook echt klopt, zoals Claude.ai zegt?
Edit: het antwoord klopt overigens niet helemaal, want ze hebben het over kWh's i.p.v. minuuttarieven afhankelijk van het gemiddelde vermogen in die minuut (kW dus).

[ Voor 6% gewijzigd door dextertje op 16-07-2025 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
dextertje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:43:
[...]

Goede, net even gezocht, maar niks beters gevonden dan ik al wist, maar kan natuurlijk iets gemist hebben; had geen zin om alles door een LLM te gooien.

[...]

Ik had de kosten ook in mijn app, maar ik vroeg me af hoe dit nou precies afgerekend wordt. Aangezien de laadsnelheid altijd kan variëren.
Dus: kijken ze per minuut, per seconde, per halve minuut, per 5 minuten?
En nemen ze dan het gemiddelde of het maximale vermogen in die tijdseenheid?
ChatGPT geeft hier overigens een fout antwoord, maar volgens Claude kijken ze elke minuut naar het gemiddelde vermogen, hangen daar een minuutprijs aan en die worden tenslotte bij elkaar opgeteld:
https://claude.ai/share/250b7cff-6519-487b-abd7-9acff656c07b

Iemand die uit eigen ervaring kan vertellen of dat ook echt klopt, zoals Claude.ai zegt?
Edit: het antwoord klopt overigens niet helemaal, want ze hebben het over kWh's i.p.v. minuuttarieven afhankelijk van het gemiddelde vermogen in die minuut (kW dus).
als ik jouw was zou ik tesla overslaan in oostenrijk en bij ionity laden. Prijzen veels te ondoorzichtig met die billing methode .. op rekening zie je ook aantal geladen kwh niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
_birdie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:59:
[...]

als ik jouw was zou ik tesla overslaan in oostenrijk en bij ionity laden. Prijzen veels te ondoorzichtig met die billing methode .. op rekening zie je ook aantal geladen kwh niet
Haha, ja, daarom wil ik juist graag antwoord. Anders kan ik het niet laten om zelf uit te zoeken hoe het nou precies werkt! (8>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Laadpas Top 10 nieuwsbrief van Juli

Interessant stukje over laden met korting, buiten de spits, dankzij o.a. Total, Shell en Vattenfall. Linkje naar het kaartje:
https://laadkaart.mrae.nl/
Het hangt wel van je locatie af. Houten doet mee, maar Utrecht is een woestijn terwijl dat een Vattenfall bolwerk is én het netwerk zogenaamd overbelast is. Ik snap er niks van.

Verder nog iets over laadpas fraude, en een bijgewerkt overzichtje van de snellaad abo's (die is veranderd nu SatanTesla duurder is geworden).

[ Voor 22% gewijzigd door TucanoItaly op 16-07-2025 18:53 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:38
TucanoItaly schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:50:
*knip*

Het hangt wel van je locatie af. Houten doet mee, maar Utrecht is een woestijn terwijl dat een Vattenfall bolwerk is én het netwerk zogenaamd overbelast is. Ik snap er niks van.
*knip*
Zal dat niet te maken hebben met de omstandigheid dat Utrecht een proef doet met deel EV's als terugleveraars?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Nu online
TucanoItaly schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:50:

Interessant stukje over laden met korting, buiten de spits, dankzij o.a. Total, Shell en Vattenfall. Linkje naar het kaartje:
https://laadkaart.mrae.nl/
Ik vind het best frappant dat laadpaalkleven op deze manier eigenlijk wordt aangemoedigd. Je elektrische auto houdt dan van 17:00 tot 21:00 uur een laadpaal bezet, terwijl er in die periode niet actief geladen wordt, omdat het laden pas later gestart wordt via slim laden.

Je kunt er namelijk ook gewoon voor kiezen (zoals ik doe) om je auto pas rond 22:00 uur aan de laadpaal te zetten, wanneer je de volgende ochtend een volledig opgeladen accu nodig hebt. Dan houd je de laadpaal niet onnodig bezet op momenten dat anderen misschien juist wél willen laden.

Tegelijk hoor je steeds vaker dat je overdag tegen een lager tarief kunt laden. Mooie initiatieven op zich, maar het blijft vreemd dat je in het kader van slim laden langdurig aan de laadpaal mag blijven staan, ook als er op dat moment niet geladen wordt. Dat voelt toch een beetje krom. Misschien wil iemand anders daar tussen 17:00 en 21:00 uur laden, maar dat lukt niet, omdat jouw auto er al staat en pas later start met laden. Slim laden lijkt zo onbedoeld een vrijbrief om de paal bezet te houden.

Voor mij betekent slim laden iets anders: bijvoorbeeld je auto rond 12:00 uur aan de laadpaal hangen en die rond 15:30 weer verplaatsen, juist op het moment dat de zon volop schijnt en er stroom in overvloed is. Ik laad bewust in kleine beetjes. Zelfs als ik op een dag maar zo’n 64 kilometer heb gereden, plug ik toch bijna dagelijks even in.

Maar goed, ik wil het verder niet te veel hebben over laadpaaletiquette of laadpaalklevers, want ik begrijp dat dat in dit topic niet de bedoeling is om daar lang over te discussiëren. Ik las toevallig wat dit slim laden precies inhield, en dat verbaasde mij op zijn zachtst gezegd. Misschien komt dat ook doordat ik niet in de Randstad woon, maar in een relatief kleine (krimp)gemeente genaamd Heerlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:59
In Utrecht zijn meer dan genoeg laadpalen, voor zover ik weet. Ik werk er, en in het centrum zijn sommige parkeerplaatsen wel vol, maar ook in het centrum zijn op ieder moment van de dag beschikbare laadpalen.

Dus dat men graag wil dat je na 10 uur laadt, lijkt me in Utrecht geen probleem. Als ik daar om 12 uur 's avonds vijf minuten rondfiets, dan zie ik altijd verschillende laadplekken vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:38
Ook dat kan een reden zijn voor gemeente Utrecht om niet mee te doen aan die MRAE test/actie.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:45
TucanoItaly schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Nou ja, sowieso: als je 1 of 2 x in de maand ergens laadt, maakt het ook heel weinig uit welke je pakt.

Soms is er een mogelijk voordeel bijv. als je regelmatig op bezoek bent bij een opdrachtgever in Zuid-Holland, overweeg dan de Zuid-Holland laadpas (50five).

Of stel dat je regelmatig in Engeland te vinden bent, dan kun je Electroverse nemen, die werkt goed in de UK en in Nederland.

Maar mijn shortlist is: E-Flux heeft een laag starttarief en een redelijke app. ANWB heeft een wat hoger starttarief en een goede app. Shell Recharge heeft een hoge, maar eenvoudige tariefstructuur en een uitstekende app.
In Nederland kun je dit rijtje nog aanvullen met de app of kaart van Vattenfall. In sommige regio's is die ook erg voordelig. Met 3-4 passen kom je er echt wel.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:59
Peter-036 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:15:
Ook dat kan een reden zijn voor gemeente Utrecht om niet mee te doen aan die MRAE test/actie.
Dat snap ik niet. Ik kan eigenlijk geen goede reden bedenken waarom Utrecht niet zou meedoen. Ik ben dan ook wel benieuwd. Ik zou nog eerder denken dat de besluitvorming te traag gaat dan dat er een inhoudelijke reden zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:03:
[...]

In Nederland kun je dit rijtje nog aanvullen met de app of kaart van Vattenvall. In sommige regio's is die ook erg voordelig. Met 3-4 passen kom je er echt wel.
In de praktijk doe ik tegenwoordig vrijwel al mijn laadsessies via Vattenfall. In Limburg en Brabant blijken dat namelijk de goedkoopste laadpalen te zijn. Daarnaast vind ik het een stuk relaxter om gewoon binnen de actieradius van de auto te blijven. Tussendoor of op de bestemming laden komt daardoor eigenlijk nauwelijks nog voor bij mij.

Ook laad ik tijdens het boodschappen doen in Duitsland af en toe een paar kWh bij de Aldi Süd. Dat drukt de gemiddelde prijs per kWh helaas maar minimaal, ondanks dat ik daar voor €0,29 per kWh kan laden en gewoon met de debitcard betaal. Met maximaal 4,5 kW die ik daar uit de paal krijg (omdat mijn Leaf slechts 1-fase kan laden), zet het helaas niet echt zoden aan de dijk. Het grootste voordeel is dan ook vooral dat je de auto veilig kunt parkeren, weg van alle andere voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:58
EVMaximizer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:29:
[...]

Ik vind het best frappant dat laadpaalkleven op deze manier eigenlijk wordt aangemoedigd. Je elektrische auto houdt dan van 17:00 tot 21:00 uur een laadpaal bezet, terwijl er in die periode niet actief geladen wordt, omdat het laden pas later gestart wordt via slim laden.
Ik weet niet wat je bedoelt met "actief laden" (bestaat er ook passief laden dan?), maar tussen 17.00 en 21.00 wordt er op een lager vermogen geladen, dus geladen wordt er wel. Daarnaast kun je het systeem overrulen als je haast hebt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:45
EVMaximizer schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:15:
[...]

In de praktijk doe ik tegenwoordig vrijwel al mijn laadsessies via Vattenfall. In Limburg en Brabant blijken dat namelijk de goedkoopste laadpalen te zijn. Daarnaast vind ik het een stuk relaxter om gewoon binnen de actieradius van de auto te blijven. Tussendoor of op de bestemming laden komt daardoor eigenlijk nauwelijks nog voor bij mij.

Ook laad ik tijdens het boodschappen doen in Duitsland af en toe een paar kWh bij de Aldi Süd. Dat drukt de gemiddelde prijs per kWh helaas maar minimaal, ondanks dat ik daar voor €0,29 per kWh kan laden en gewoon met de debitcard betaal. Met maximaal 4,5 kW die ik daar uit de paal krijg (omdat mijn Leaf slechts 1-fase kan laden), zet het helaas niet echt zoden aan de dijk. Het grootste voordeel is dan ook vooral dat je de auto veilig kunt parkeren, weg van alle andere voertuigen.
Als je in een Vattenfall-concessiegebied woont, is het gebruik van Vattenfall een no-brainer.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Nu online
pmiddeld schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt met "actief laden" (bestaat er ook passief laden dan?), maar tussen 17.00 en 21.00 wordt er op een lager vermogen geladen, dus geladen wordt er wel. Daarnaast kun je het systeem overrulen als je haast hebt.
Hier wordt het beter uitgelegd: waar ik over sprak is schijnbaar uitgesteld laden.

nieuws: Duizend publieke laadpalen geven tot 10 procent korting buiten piekuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:34
EVMaximizer schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:10:
[...]

Hier wordt het beter uitgelegd: waar ik over sprak is schijnbaar uitgesteld laden.

Dat is leuk voor mensen zonder lease-auto, maar ik kan dat dus niet met mijn zakelijke laaddruppel. En het zelf betalen en dan voor 30 a 60 cent korting een declaratie doen, laten verwerken door mijn werkgever kost veel meer tijd en kosten dan die paar cent oplevert. Dan moet het hele laden anders georganiseerd worden en met apps gaan, dan wil ik prima mijn auto uitgesteld laden (mag van de gemeente mijn auto niet voor de woning parkeren (en dus laden) terwijl dat prima zou kunnen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
EVMaximizer schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:10:
[...]

Ik stond ooit met mijn Kona bij een 'slimme' laadpaal met als gevolg dat er in een hele nacht wel 2 kWh was bijgeladen. Daar sta je dan met je enkelfase auto waarmee je denkt naar je werk te rijden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:02
jongetje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Dat is leuk voor mensen zonder lease-auto, maar ik kan dat dus niet met mijn zakelijke laaddruppel. En het zelf betalen en dan voor 30 a 60 cent korting een declaratie doen, laten verwerken door mijn werkgever kost veel meer tijd en kosten dan die paar cent oplevert. Dan moet het hele laden anders georganiseerd worden en met apps gaan, dan wil ik prima mijn auto uitgesteld laden (mag van de gemeente mijn auto niet voor de woning parkeren (en dus laden) terwijl dat prima zou kunnen).
Naar mijn idee hebben lease-EV's al meer dan genoeg voordelen, die hoeven zich over het algemeen veel minder zorgen te maken over de verschillen in tarieven tussen laadpalen. De werkgever betaald, en waarschijnlijk met flinke contract- en belastingvoordelen. Particulieren betalen al flink meer dan een zakelijk energietarief, kunnen geen belasting aftrekken en kunnen geen contracten afsluiten waarmee men op bijna elke paal voor hetzelfde tarief mag laden.
Het is inderdaad, gezien de hoeveelheid lease-EV's, waarschijnlijk een druppel op een gloeiende plaat. Maar als particulier vind ik het een welkome stap (ondanks de kleine tariefverschillen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

marzman95 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:46:
[...]

Naar mijn idee hebben lease-EV's al meer dan genoeg voordelen, die hoeven zich over het algemeen veel minder zorgen te maken over de verschillen in tarieven tussen laadpalen. De werkgever betaald, en waarschijnlijk met flinke contract- en belastingvoordelen. Particulieren betalen al flink meer dan een zakelijk energietarief, kunnen geen belasting aftrekken en kunnen geen contracten afsluiten waarmee men op bijna elke paal voor hetzelfde tarief mag laden.
Het is inderdaad, gezien de hoeveelheid lease-EV's, waarschijnlijk een druppel op een gloeiende plaat. Maar als particulier vind ik het een welkome stap (ondanks de kleine tariefverschillen).
Ik lees hier geen voordelen van lease-EV rijders in je post terug, enkel voordelen voor de werkgever. Daarbij komt (zoals op de FP ook al meermaals genoemd wordt) dat de voordelen zo'n factor x5 tot zelfs x10 zijn voor de MSP/CPO. Op de factuur zo'n 1 of 2 ct/ kWh korting geven is echt bizar weinig.
En je werkt hier onnodig kleven mee in de hand.

De volgende stap is dat we gaan werken met ingekochte plekken dat ik €1 kan betalen zodat jij weggebonjourd wordt van een laadpaal omdat ik het niet erg vind om nu te gaan laden i.p.v. te gaan wachten.

Pagina: 1 ... 222 223 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2