Baas! Mijne deed hetzelfde maar deze is mooier en online..Sandro! schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:20:
[...]
Ik heb deze link in mijn favorieten staan om snel te kijken wat Freshmile-laden kost:
https://evoiture.gitlab.io/ev-calc/nl_eur.html
Vind hem minder mooi maar wel mooi onlineyannienl schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:56:
[...]
Baas! Mijne deed hetzelfde maar deze is mooier en online..
Thanks voor de hulp mensen! Ik ga even wat pasjes aanvragen hier en daar.
Ach, stel je bent op vakantie en laad op het park 40 kWh, dat is dan 20 euro, en misschien 5-10 euro te veel betaald. Moet je daar dan van wakker liggen? Je zit waarschijnlijk ook op een terrasje een drankje te doen voor 3x de prijs in de supermarkt.koboy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:33:
[...]
Aanvulling (vuistregels):
- is het tarief boven de €0,50/kWh dan is er waarschijnlijk een tijd/kleef tarief. Houd hier rekening mee, en bij voorkeur helemaal niet opladen.
- de winkel in een vakantiepark rekent een euro voor een toiletrol. Ditzelfde doen ze ook met laadpaal-stroom. Gewoon niet opladen hier, net als bij hotels, restaurants etc. Tenzij er een redelijk tarief wordt gerekend uiteraard.
Door bovenstaande te doen werk je actief mee aan marktwerking. Als iets te duur is wordt het niet verkocht. Over het algemeen genoeg alternatieven, maar het vergt misschien een beetje planning.
Verwijderd
Ja, want naar mijn mening is het gewoon afzetterij als je €1 per kWh moet betalen, alleen maar omdat je elektrisch rijdt. Je kunt tenslotte niet, zoals iemand met een brandstofauto (ICE), binnen 5 minuten voor €1,50 per liter in België tanken. Vanuit Heerlen rijd je richting Zeeland namelijk vrijwel altijd via België.nietorigineel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:16:
[...]
Ach, stel je bent op vakantie en laad op het park 40 kWh, dat is dan 20 euro, en misschien 5-10 euro te veel betaald. Moet je daar dan van wakker liggen?
Maar ik denk dat dit een breder gevoel is: je wilt simpelweg niet te veel betalen voor een dienst of product. Dat een raketje in een pretpark €3 kost terwijl je bij de supermarkt voor €1,30 tien stuks van het huismerk krijgt, dat begrijp ik dan nog wel. Alleen, stroom heb je gewoon nodig om weer thuis te komen, dus daar zit weinig keuzevrijheid in. Die vakantieparken liggen bovendien vaak in the middle of nowhere, en dan ligt de dichtstbijzijnde publieke laadpaal ineens 5 tot soms wel 10 kilometer verderop, in het volgende dorp.
Bij mij speelt dat gevoel trouwens sterk. Ik wil niet onnodig veel betalen. Ook op vakantie kies ik niet zomaar het eerste het beste restaurant. De prijs moet een beetje redelijk zijn. Voor een biertje wil ik best tot €5 betalen, maar geen €10. Dat vind ik gewoon veel te duur.
Ben tegenwoordig wat minder actief hier, maar het is weer vakantietijd.
Voorgaande jaren kon ik wel uren bezig zijn met het uitzoeken van pasjes etc, maar daarvan heb ik inmiddels geleerd dat het meestal niet erg zinvol is om dat maanden van te voren te doen.
Ik heb daardoor namelijk echt rond de 30 laadapps en meer dan 10 laadpasjes, waarvan ik het merendeel 1 of 2 keer, of zelfs helemaal niet gebruikt heb.
Dit jaar gaan we naar Oostenrijk, Tirol (in de buurt van Wörgl). Iemand nog goede tips? Ik heb de laatste paar pagina's even doorgenomen.
Ik neem sowieso wel een Ionity-abo en misschien ook een Tesla-abo (ik zag wel dat ik dit beter een paar dagen geleden had kunnen afsluiten).
En voor het lokaal laden, zag ik dat ze bij de Lidl in Wörgl op zich goede prijzen hebben met ChargePoint en Electroverse (45 ct/kWh).
Maar wellicht dat er nog betere laadpas/laadpaal-combi's zijn in die omstreken?
O, en weet iemand hoe precies de Tesla-tarieven in Oostenrijk werken? Ze hebben daar geen kWh-tarief, maar een tijdstarief afhankelijk van het laadvermogen. Maar ronden ze dat af op een gemiddelde per minuut, of rekenen ze op een andere manier? Iemand praktijkervaring?
Voorgaande jaren kon ik wel uren bezig zijn met het uitzoeken van pasjes etc, maar daarvan heb ik inmiddels geleerd dat het meestal niet erg zinvol is om dat maanden van te voren te doen.
Ik heb daardoor namelijk echt rond de 30 laadapps en meer dan 10 laadpasjes, waarvan ik het merendeel 1 of 2 keer, of zelfs helemaal niet gebruikt heb.
Dit jaar gaan we naar Oostenrijk, Tirol (in de buurt van Wörgl). Iemand nog goede tips? Ik heb de laatste paar pagina's even doorgenomen.
Ik neem sowieso wel een Ionity-abo en misschien ook een Tesla-abo (ik zag wel dat ik dit beter een paar dagen geleden had kunnen afsluiten).
En voor het lokaal laden, zag ik dat ze bij de Lidl in Wörgl op zich goede prijzen hebben met ChargePoint en Electroverse (45 ct/kWh).
O, en weet iemand hoe precies de Tesla-tarieven in Oostenrijk werken? Ze hebben daar geen kWh-tarief, maar een tijdstarief afhankelijk van het laadvermogen. Maar ronden ze dat af op een gemiddelde per minuut, of rekenen ze op een andere manier? Iemand praktijkervaring?
Even specifiek reageren op:Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:34:
[...]
Ja, want naar mijn mening is het gewoon afzetterij als je €1 per kWh moet betalen, alleen maar omdat je elektrisch rijdt. Je kunt tenslotte niet, zoals iemand met een brandstofauto (ICE), binnen 5 minuten voor €1,50 per liter in België tanken. Vanuit Heerlen rijd je richting Zeeland namelijk vrijwel altijd via België.
Maar ik denk dat dit een breder gevoel is: je wilt simpelweg niet te veel betalen voor een dienst of product. Dat een raketje in een pretpark €3 kost terwijl je bij de supermarkt voor €1,30 tien stuks van het huismerk krijgt, dat begrijp ik dan nog wel. Alleen, stroom heb je gewoon nodig om weer thuis te komen, dus daar zit weinig keuzevrijheid in. Die vakantieparken liggen bovendien vaak in the middle of nowhere, en dan ligt de dichtstbijzijnde publieke laadpaal ineens 5 tot soms wel 10 kilometer verderop, in het volgende dorp.
Bij mij speelt dat gevoel trouwens sterk. Ik wil niet onnodig veel betalen. Ook op vakantie kies ik niet zomaar het eerste het beste restaurant. De prijs moet een beetje redelijk zijn. Voor een biertje wil ik best tot €5 betalen, maar geen €10. Dat vind ik gewoon veel te duur.
Oh nee toch ..Die vakantieparken liggen bovendien vaak in the middle of nowhere, en dan ligt de dichtstbijzijnde publieke laadpaal ineens 5 tot soms wel 10 kilometer verderop, in het volgende dorp.
Tijd geleden was ik naar Brugge en parkeerde ik in een garage in de buurt van het hotel. In die garage waren dure laadmogelijkheden (vooral kleeftarieven) ik had geen zin om nog een keer die avond terug te moeten lopen en een ander plekje te moeten zoeken in de garage. Dus ik heb niet geladen en dat gedaan op de terugweg bij een snellader.
Dit probleem: moeten laden los je op door genoeg SoC te hebben om te kunnen uitwijken naar een ander laadpunt.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Goede vragen waar je met de zoekfunctie in dit topic: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa wellicht al een antwoord op kunt vinden.dextertje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:50:
Voorgaande jaren kon ik wel uren bezig zijn met het uitzoeken van pasjes etc, maar daarvan heb ik inmiddels geleerd dat het meestal niet erg zinvol is om dat maanden van te voren te doen.![]()
tesla oostenrijk (gaat dus om de snelheid vh laden) .. raar modeldextertje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:50:
Voorgaande jaren kon ik wel uren bezig zijn met het uitzoeken van pasjes etc, maar daarvan heb ik inmiddels geleerd dat het meestal niet erg zinvol is om dat maanden van te voren te doen.![]()
voor niet pashouders gelden hogere prijzen
Oplaadkosten voor eigenaar van een Tesla
0-60 kW
€ 0,29/min
60-100 kW
€ 0,60/min
100-180 kW
€ 0,93/min
180+ kW
€ 1,57/min
Idle fees (tot)
€1.00/min
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Heel bijzonder, en dan kijken ze naar het gemiddelde van de sessie? Dan zou iets langer blijven staan (en meer laden) dus goedkoper kunnen zijn_birdie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:56:
[...]
tesla oostenrijk (gaat dus om de snelheid vh laden) .. raar model
voor diet pashouders gelden hogere prijzen
0-60 kW
€ 0,29/min
60-100 kW
€ 0,60/min
100-180 kW
€ 0,93/min
180+ kW
€ 1,57/min
Idle fees (tot)
€1.00/min

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Probleem is dat je vaak zit aan minimaal 75 cent per kWh, en dan ook nog liefst een tijd/kleef tarief. Dan kost die 40kWh je 40 tot 60 euro, en dat is toch al snel 25 euro te veel.nietorigineel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:16:
[...]
Ach, stel je bent op vakantie en laad op het park 40 kWh, dat is dan 20 euro, en misschien 5-10 euro te veel betaald. Moet je daar dan van wakker liggen? Je zit waarschijnlijk ook op een terrasje een drankje te doen voor 3x de prijs in de supermarkt.
Kun je beter onderweg even een pauze nemen bij een supercharger of Ionity met een abbo. Kun je van het overgebleven geld lekker een paar 0% biertjes op het terras drinken.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
geen idee hoe het precies werkt met laadcuries .. ik had maar 30% nodig (Stumm zillertal) voor het wegrijdenHandyLumberjack schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:03:
[...]
Heel bijzonder, en dan kijken ze naar het gemiddelde van de sessie? Dan zou iets langer blijven staan (en meer laden) dus goedkoper kunnen zijn
bij aankomst tot 80% ionity geladen .. met mijn LR was dat voldoende voor de vakantie wetende dat ik ook nog naar Zillertal ging. Die 30% was voor zekerheid omdat ik terug via de aachensee ging (had geen zin in extra tolvignet (heb je die al online aangeschaft ??)
[ Voor 3% gewijzigd door _birdie_ op 16-07-2025 17:10 ]
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
_birdie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:07:
[...]
geen idee hoe het zit icm laadcuries .. ik had maar 30% nodig (Stumm zillertal) voor het wegrijden.
bij aankomst tot 80% ionity geladen .. met mijn LR was dat voldoende voor de vakantie wetende dat ik ook nog naar Zillertal ging. Die 30% was voor zekerheid omdat ik terug via de aachensee ging (had geen zin in extra tolvignet (heb je die al online aangeschaft ??)
Verwijderd
Ik dacht even dat je ging zeggen dat je op een vakantiepark was geweest dat niet compleet in the middle of nowhere lag. Maar goed, ook hotels kunnen er wat van. Daarom probeer ik altijd een hotel te vinden waar je via de receptie kunt afrekenen, liefst voor een redelijk tarief zoals €0,40 per kWh.True schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:53:
[...]
Oh nee toch ..
Tijd geleden was ik naar Brugge en parkeerde ik in een garage in de buurt van het hotel. In die garage waren dure laadmogelijkheden (vooral kleeftarieven) ik had geen zin om nog een keer die avond terug te moeten lopen en een ander plekje te moeten zoeken in de garage. Dus ik heb niet geladen en dat gedaan op de terugweg bij een snellader.
Dit probleem: moeten laden los je op door genoeg SoC te hebben om te kunnen uitwijken naar een ander laadpunt.
Grappig genoeg had ik in Karlsruhe twee verschillende ervaringen. De ene keer hoefde ik alleen de laadkosten te betalen, terwijl de parkeerkosten van zo'n €10 vervielen. Op de terugreis werd juist alleen parkeren afgerekend en was laden kennelijk gratis. Als ik toen niets had gezegd tegen de dame aan de balie over het feit dat ik ook nog moest betalen voor het laden, dan had ze waarschijnlijk helemaal niets in rekening gebracht. Maar goed, ik ben de eerlijkheid zelve en herinner mensen daar dan gewoon netjes aan.
Wat betreft snelladen: sommige Renault ZOE’s kunnen laden met 43 kW via AC, maar hebben geen CCS of CHAdeMO-aansluiting. De Nissan Leaf heeft wél een snellaadoptie, maar is afhankelijk van het steeds schaarser wordende CHAdeMO-netwerk. Veel van die triple chargers zijn inmiddels buiten werking en worden vaak niet meer gerepareerd, maar vervangen door laders met alleen CCS. Soms zit er nog een type 2-aansluiting op, maar met 6,6 kW ben je dan alsnog lang bezig.
Kortom, snelladen is niet voor iedereen een haalbare optie. Zeker niet voor mensen met een kleinere beurs die een tweedehands EV kopen. En dan kom je al snel uit bij een Renault ZOE of Nissan Leaf. Wat je ook van die auto's vindt, ze zijn destijds in grote aantallen nieuw verkocht en daarom logisch als instap-EV op de tweedehandsmarkt.
De Leaf valt dan vooral op als volwaardige gezinsauto, met relatief veel uitrusting. Denk aan zaken als een 360 graden camera, iets wat je in deze prijsklasse verder nauwelijks tegenkomt.
Goede, net even gezocht, maar niks beters gevonden dan ik al wist, maar kan natuurlijk iets gemist hebben; had geen zin om alles door een LLM te gooien.True schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:54:
[...]
Goede vragen waar je met de zoekfunctie in dit topic: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa wellicht al een antwoord op kunt vinden.
Ik had de kosten ook in mijn app, maar ik vroeg me af hoe dit nou precies afgerekend wordt. Aangezien de laadsnelheid altijd kan variëren._birdie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:56:
[...]
tesla oostenrijk (gaat dus om de snelheid vh laden) .. raar model
voor niet pashouders gelden hogere prijzen
0-60 kW
€ 0,29/min
60-100 kW
€ 0,60/min
100-180 kW
€ 0,93/min
180+ kW
€ 1,57/min
Idle fees (tot)
€1.00/min
Dus: kijken ze per minuut, per seconde, per halve minuut, per 5 minuten?
En nemen ze dan het gemiddelde of het maximale vermogen in die tijdseenheid?
ChatGPT geeft hier overigens een fout antwoord, maar volgens Claude kijken ze elke minuut naar het gemiddelde vermogen, hangen daar een minuutprijs aan en die worden tenslotte bij elkaar opgeteld:
https://claude.ai/share/250b7cff-6519-487b-abd7-9acff656c07b
Iemand die uit eigen ervaring kan vertellen of dat ook echt klopt, zoals Claude.ai zegt?
Edit: het antwoord klopt overigens niet helemaal, want ze hebben het over kWh's i.p.v. minuuttarieven afhankelijk van het gemiddelde vermogen in die minuut (kW dus).
[ Voor 6% gewijzigd door dextertje op 16-07-2025 17:45 ]
als ik jouw was zou ik tesla overslaan in oostenrijk en bij ionity laden. Prijzen veels te ondoorzichtig met die billing methode .. op rekening zie je ook aantal geladen kwh nietdextertje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:43:
[...]
Goede, net even gezocht, maar niks beters gevonden dan ik al wist, maar kan natuurlijk iets gemist hebben; had geen zin om alles door een LLM te gooien.
[...]
Ik had de kosten ook in mijn app, maar ik vroeg me af hoe dit nou precies afgerekend wordt. Aangezien de laadsnelheid altijd kan variëren.
ChatGPT geeft hier overigens een fout antwoord, maar volgens Claude kijken ze elke minuut naar het gemiddelde vermogen, hangen daar een minuutprijs aan en die worden tenslotte bij elkaar opgeteld:
Iemand die uit eigen ervaring kan vertellen of dat ook echt klopt, zoals Claude.ai zegt?
Edit: het antwoord klopt overigens niet helemaal, want ze hebben het over kWh's i.p.v. minuuttarieven afhankelijk van het gemiddelde vermogen in die minuut (kW dus).
Haha, ja, daarom wil ik juist graag antwoord. Anders kan ik het niet laten om zelf uit te zoeken hoe het nou precies werkt!_birdie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:59:
[...]
als ik jouw was zou ik tesla overslaan in oostenrijk en bij ionity laden. Prijzen veels te ondoorzichtig met die billing methode .. op rekening zie je ook aantal geladen kwh niet
Laadpas Top 10 nieuwsbrief van Juli
Interessant stukje over laden met korting, buiten de spits, dankzij o.a. Total, Shell en Vattenfall. Linkje naar het kaartje:
https://laadkaart.mrae.nl/
Het hangt wel van je locatie af. Houten doet mee, maar Utrecht is een woestijn terwijl dat een Vattenfall bolwerk is én het netwerk zogenaamd overbelast is. Ik snap er niks van.
Verder nog iets over laadpas fraude, en een bijgewerkt overzichtje van de snellaad abo's (die is veranderd nu SatanTesla duurder is geworden).
Interessant stukje over laden met korting, buiten de spits, dankzij o.a. Total, Shell en Vattenfall. Linkje naar het kaartje:
Het hangt wel van je locatie af. Houten doet mee, maar Utrecht is een woestijn terwijl dat een Vattenfall bolwerk is én het netwerk zogenaamd overbelast is. Ik snap er niks van.
Verder nog iets over laadpas fraude, en een bijgewerkt overzichtje van de snellaad abo's (die is veranderd nu SatanTesla duurder is geworden).
[ Voor 22% gewijzigd door TucanoItaly op 16-07-2025 18:53 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Zal dat niet te maken hebben met de omstandigheid dat Utrecht een proef doet met deel EV's als terugleveraars?TucanoItaly schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:50:
*knip*
*knip*
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Verwijderd
Ik vind het best frappant dat laadpaalkleven op deze manier eigenlijk wordt aangemoedigd. Je elektrische auto houdt dan van 17:00 tot 21:00 uur een laadpaal bezet, terwijl er in die periode niet actief geladen wordt, omdat het laden pas later gestart wordt via slim laden.TucanoItaly schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:50:
Je kunt er namelijk ook gewoon voor kiezen (zoals ik doe) om je auto pas rond 22:00 uur aan de laadpaal te zetten, wanneer je de volgende ochtend een volledig opgeladen accu nodig hebt. Dan houd je de laadpaal niet onnodig bezet op momenten dat anderen misschien juist wél willen laden.
Tegelijk hoor je steeds vaker dat je overdag tegen een lager tarief kunt laden. Mooie initiatieven op zich, maar het blijft vreemd dat je in het kader van slim laden langdurig aan de laadpaal mag blijven staan, ook als er op dat moment niet geladen wordt. Dat voelt toch een beetje krom. Misschien wil iemand anders daar tussen 17:00 en 21:00 uur laden, maar dat lukt niet, omdat jouw auto er al staat en pas later start met laden. Slim laden lijkt zo onbedoeld een vrijbrief om de paal bezet te houden.
Voor mij betekent slim laden iets anders: bijvoorbeeld je auto rond 12:00 uur aan de laadpaal hangen en die rond 15:30 weer verplaatsen, juist op het moment dat de zon volop schijnt en er stroom in overvloed is. Ik laad bewust in kleine beetjes. Zelfs als ik op een dag maar zo’n 64 kilometer heb gereden, plug ik toch bijna dagelijks even in.
Maar goed, ik wil het verder niet te veel hebben over laadpaaletiquette of laadpaalklevers, want ik begrijp dat dat in dit topic niet de bedoeling is om daar lang over te discussiëren. Ik las toevallig wat dit slim laden precies inhield, en dat verbaasde mij op zijn zachtst gezegd. Misschien komt dat ook doordat ik niet in de Randstad woon, maar in een relatief kleine (krimp)gemeente genaamd Heerlen.
In Utrecht zijn meer dan genoeg laadpalen, voor zover ik weet. Ik werk er, en in het centrum zijn sommige parkeerplaatsen wel vol, maar ook in het centrum zijn op ieder moment van de dag beschikbare laadpalen.
Dus dat men graag wil dat je na 10 uur laadt, lijkt me in Utrecht geen probleem. Als ik daar om 12 uur 's avonds vijf minuten rondfiets, dan zie ik altijd verschillende laadplekken vrij.
Dus dat men graag wil dat je na 10 uur laadt, lijkt me in Utrecht geen probleem. Als ik daar om 12 uur 's avonds vijf minuten rondfiets, dan zie ik altijd verschillende laadplekken vrij.
Ook dat kan een reden zijn voor gemeente Utrecht om niet mee te doen aan die MRAE test/actie.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
In Nederland kun je dit rijtje nog aanvullen met de app of kaart van Vattenfall. In sommige regio's is die ook erg voordelig. Met 3-4 passen kom je er echt wel.TucanoItaly schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:53:
[...]
Nou ja, sowieso: als je 1 of 2 x in de maand ergens laadt, maakt het ook heel weinig uit welke je pakt.
Soms is er een mogelijk voordeel bijv. als je regelmatig op bezoek bent bij een opdrachtgever in Zuid-Holland, overweeg dan de Zuid-Holland laadpas (50five).
Of stel dat je regelmatig in Engeland te vinden bent, dan kun je Electroverse nemen, die werkt goed in de UK en in Nederland.
Maar mijn shortlist is: E-Flux heeft een laag starttarief en een redelijke app. ANWB heeft een wat hoger starttarief en een goede app. Shell Recharge heeft een hoge, maar eenvoudige tariefstructuur en een uitstekende app.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Dat snap ik niet. Ik kan eigenlijk geen goede reden bedenken waarom Utrecht niet zou meedoen. Ik ben dan ook wel benieuwd. Ik zou nog eerder denken dat de besluitvorming te traag gaat dan dat er een inhoudelijke reden zou zijn.Peter-036 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:15:
Ook dat kan een reden zijn voor gemeente Utrecht om niet mee te doen aan die MRAE test/actie.
Verwijderd
In de praktijk doe ik tegenwoordig vrijwel al mijn laadsessies via Vattenfall. In Limburg en Brabant blijken dat namelijk de goedkoopste laadpalen te zijn. Daarnaast vind ik het een stuk relaxter om gewoon binnen de actieradius van de auto te blijven. Tussendoor of op de bestemming laden komt daardoor eigenlijk nauwelijks nog voor bij mij.Pr088 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:03:
[...]
In Nederland kun je dit rijtje nog aanvullen met de app of kaart van Vattenvall. In sommige regio's is die ook erg voordelig. Met 3-4 passen kom je er echt wel.
Ook laad ik tijdens het boodschappen doen in Duitsland af en toe een paar kWh bij de Aldi Süd. Dat drukt de gemiddelde prijs per kWh helaas maar minimaal, ondanks dat ik daar voor €0,29 per kWh kan laden en gewoon met de debitcard betaal. Met maximaal 4,5 kW die ik daar uit de paal krijg (omdat mijn Leaf slechts 1-fase kan laden), zet het helaas niet echt zoden aan de dijk. Het grootste voordeel is dan ook vooral dat je de auto veilig kunt parkeren, weg van alle andere voertuigen.
Ik weet niet wat je bedoelt met "actief laden" (bestaat er ook passief laden dan?), maar tussen 17.00 en 21.00 wordt er op een lager vermogen geladen, dus geladen wordt er wel. Daarnaast kun je het systeem overrulen als je haast hebt.Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:29:
[...]
Ik vind het best frappant dat laadpaalkleven op deze manier eigenlijk wordt aangemoedigd. Je elektrische auto houdt dan van 17:00 tot 21:00 uur een laadpaal bezet, terwijl er in die periode niet actief geladen wordt, omdat het laden pas later gestart wordt via slim laden.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Als je in een Vattenfall-concessiegebied woont, is het gebruik van Vattenfall een no-brainer.Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:15:
[...]
In de praktijk doe ik tegenwoordig vrijwel al mijn laadsessies via Vattenfall. In Limburg en Brabant blijken dat namelijk de goedkoopste laadpalen te zijn. Daarnaast vind ik het een stuk relaxter om gewoon binnen de actieradius van de auto te blijven. Tussendoor of op de bestemming laden komt daardoor eigenlijk nauwelijks nog voor bij mij.
Ook laad ik tijdens het boodschappen doen in Duitsland af en toe een paar kWh bij de Aldi Süd. Dat drukt de gemiddelde prijs per kWh helaas maar minimaal, ondanks dat ik daar voor €0,29 per kWh kan laden en gewoon met de debitcard betaal. Met maximaal 4,5 kW die ik daar uit de paal krijg (omdat mijn Leaf slechts 1-fase kan laden), zet het helaas niet echt zoden aan de dijk. Het grootste voordeel is dan ook vooral dat je de auto veilig kunt parkeren, weg van alle andere voertuigen.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Verwijderd
Hier wordt het beter uitgelegd: waar ik over sprak is schijnbaar uitgesteld laden.pmiddeld schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:35:
[...]
Ik weet niet wat je bedoelt met "actief laden" (bestaat er ook passief laden dan?), maar tussen 17.00 en 21.00 wordt er op een lager vermogen geladen, dus geladen wordt er wel. Daarnaast kun je het systeem overrulen als je haast hebt.
nieuws: Duizend publieke laadpalen geven tot 10 procent korting buiten piekuren
Dat is leuk voor mensen zonder lease-auto, maar ik kan dat dus niet met mijn zakelijke laaddruppel. En het zelf betalen en dan voor 30 a 60 cent korting een declaratie doen, laten verwerken door mijn werkgever kost veel meer tijd en kosten dan die paar cent oplevert. Dan moet het hele laden anders georganiseerd worden en met apps gaan, dan wil ik prima mijn auto uitgesteld laden (mag van de gemeente mijn auto niet voor de woning parkeren (en dus laden) terwijl dat prima zou kunnen).Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:10:
[...]
Hier wordt het beter uitgelegd: waar ik over sprak is schijnbaar uitgesteld laden.
Ik stond ooit met mijn Kona bij een 'slimme' laadpaal met als gevolg dat er in een hele nacht wel 2 kWh was bijgeladen. Daar sta je dan met je enkelfase auto waarmee je denkt naar je werk te rijden.Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:10:
[...]
Hier wordt het beter uitgelegd: waar ik over sprak is schijnbaar uitgesteld laden.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Naar mijn idee hebben lease-EV's al meer dan genoeg voordelen, die hoeven zich over het algemeen veel minder zorgen te maken over de verschillen in tarieven tussen laadpalen. De werkgever betaald, en waarschijnlijk met flinke contract- en belastingvoordelen. Particulieren betalen al flink meer dan een zakelijk energietarief, kunnen geen belasting aftrekken en kunnen geen contracten afsluiten waarmee men op bijna elke paal voor hetzelfde tarief mag laden.jongetje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:34:
[...]
Dat is leuk voor mensen zonder lease-auto, maar ik kan dat dus niet met mijn zakelijke laaddruppel. En het zelf betalen en dan voor 30 a 60 cent korting een declaratie doen, laten verwerken door mijn werkgever kost veel meer tijd en kosten dan die paar cent oplevert. Dan moet het hele laden anders georganiseerd worden en met apps gaan, dan wil ik prima mijn auto uitgesteld laden (mag van de gemeente mijn auto niet voor de woning parkeren (en dus laden) terwijl dat prima zou kunnen).
Het is inderdaad, gezien de hoeveelheid lease-EV's, waarschijnlijk een druppel op een gloeiende plaat. Maar als particulier vind ik het een welkome stap (ondanks de kleine tariefverschillen).
Ik lees hier geen voordelen van lease-EV rijders in je post terug, enkel voordelen voor de werkgever. Daarbij komt (zoals op de FP ook al meermaals genoemd wordt) dat de voordelen zo'n factor x5 tot zelfs x10 zijn voor de MSP/CPO. Op de factuur zo'n 1 of 2 ct/ kWh korting geven is echt bizar weinig.marzman95 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:46:
[...]
Naar mijn idee hebben lease-EV's al meer dan genoeg voordelen, die hoeven zich over het algemeen veel minder zorgen te maken over de verschillen in tarieven tussen laadpalen. De werkgever betaald, en waarschijnlijk met flinke contract- en belastingvoordelen. Particulieren betalen al flink meer dan een zakelijk energietarief, kunnen geen belasting aftrekken en kunnen geen contracten afsluiten waarmee men op bijna elke paal voor hetzelfde tarief mag laden.
Het is inderdaad, gezien de hoeveelheid lease-EV's, waarschijnlijk een druppel op een gloeiende plaat. Maar als particulier vind ik het een welkome stap (ondanks de kleine tariefverschillen).
En je werkt hier onnodig kleven mee in de hand.
De volgende stap is dat we gaan werken met ingekochte plekken dat ik €1 kan betalen zodat jij weggebonjourd wordt van een laadpaal omdat ik het niet erg vind om nu te gaan laden i.p.v. te gaan wachten.
Indirect is er natuurlijk een groot voordeel voor de zakelijke rijder: de tankpas. Die betaalt zijn de elektriciteit voor zijn leaseauto niet. En de bijtellingsvoordelen natuurlijk.True schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:56:
[...]
Ik lees hier geen voordelen van lease-EV rijders in je post terug, enkel voordelen voor de werkgever. Daarbij komt (zoals op de FP ook al meermaals genoemd wordt) dat de voordelen zo'n factor x5 tot zelfs x10 zijn voor de MSP/CPO. Op de factuur zo'n 1 of 2 ct/ kWh korting geven is echt bizar weinig.
En je werkt hier onnodig kleven mee in de hand.
De volgende stap is dat we gaan werken met ingekochte plekken dat ik €1 kan betalen zodat jij weggebonjourd wordt van een laadpaal omdat ik het niet erg vind om nu te gaan laden i.p.v. te gaan wachten.
Dat staat toch los van of je al dan geen korting op het laadtarief krijgt in de daluren?Pr088 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:40:
[...]
Indirect is er natuurlijk een groot voordeel voor de zakelijke rijder: de tankpas. Die betaalt zijn de elektriciteit voor zijn leaseauto niet. En de bijtellingsvoordelen natuurlijk.
Ik zou, als leaserijders, best uitgesteld wilen laden om het elektriciteitsnet te ontzien. Maar dat is voor mij veel ingewikkelder /lastiger omdat ik niet thuis kan laden. En deze manier van dat nieuwsbericht werkt niet met mijn laaddruppel.
Welke voordelen? Je betaalt, dus het is een nadeel. (En nee, ik rij geen auto van mijn werkgever).
Ik zet het genoemde voordeel wel even op een rijtje:True schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:56:
[...]
Ik lees hier geen voordelen van lease-EV rijders in je post terug, enkel voordelen voor de werkgever.
- Geen zorgen over de tarieven die een laadpaal rekent. Het laden via de werkgever is een kwestie van 'inpluggen en de pas tegen de scanner houden', zonder 20 apps te moeten checken welke de goedkoopste is.
Niemand verplicht je de goedkoopste app te gebruiken, die telt niet. Dus ook die 20 apps checken telt niet.marzman95 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:16:
[...]
Ik zet het genoemde voordeel wel even op een rijtje:
- Geen zorgen over de tarieven die een laadpaal rekent. Het laden via de werkgever is een kwestie van 'inpluggen en de pas tegen de scanner houden', zonder 20 apps te moeten checken welke de goedkoopste is.
Dat is gewoon niet waar. Als zakelijke rijder kan ik je wel zeggen dat als ik mijn EV aan een kleeftariefpaal hang en dit niet door heb (of wel maar het mij niet boeit) ik hier ook gewoon een opmerking van mijn werkgever over krijgt én als ik dit frequent doe ook na opmerkingen dit gewoon kan resulteren in een reprimande.marzman95 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:16:
[...]
Ik zet het genoemde voordeel wel even op een rijtje:
Daarbij HOEF je als particulier ook niet 20 apps te checken of het de goedkoopste is. Je kunt ook accepteren dat het een tijdsinvestering is die op een gegeven moment goed geweest is. In dit geval gaat het om 1ct per kWh dat is zo'n 1 cent per ~6 kilometer verschil.
Als zakelijke rijder is het voor mij:
- ik laad thuis en ik hoef niet na te denken (net zo goed dat voor particuliere rijders ook zo kan zijn)
- ik laad op kantoor en ik hoef niet na te denken
- als ik ergens anders laad check ik persoonlijk nog even Tap of dat goedkoper is dan het Shell tarief zo ja gebruik ik die
- als ik op vakantie ga en ik verwacht met Ionity of Tesla te laden zet ik een abonnement aan (zakelijk) om ook kosten voor mijn WG te besparen
offtopic:
En over die bijtellingsvoordelen van @Pr088 gesproken, mijn lease-EV kost mij afgerond netto 88 ct per kilometer (of 50 ct / km bij een berekening waar het mobiliteitsbudget niet uitbetaald kan worden) - het wordt al snel subjectief, maar een vergelijkbare auto privé rijden kan er al snel uit - so much voor voordelen.
En over die bijtellingsvoordelen van @Pr088 gesproken, mijn lease-EV kost mij afgerond netto 88 ct per kilometer (of 50 ct / km bij een berekening waar het mobiliteitsbudget niet uitbetaald kan worden) - het wordt al snel subjectief, maar een vergelijkbare auto privé rijden kan er al snel uit - so much voor voordelen.
Je wilt als particulier ook niet te veel betalen. Helaas kan ik niet thuis laden, maar het verschil bij mij in de straat is al ruim €0,30 per kWh. En dan neem ik de kleeftarieven nog niet eens mee. De paal voor de deur is bij de goedkoopste die ik heb gevonden, ruim €0,60 per kWh, terwijl de Vattenfall 200m verderop €0,33 per kWh is. Voor wat ik begrijp, van lease-EV rijders in m'n omgeving, en uit jouw opmerking, gaat een werkgever niet kijken of je hem aan die van €0,60 hebt gezet of aan die van €0,30.True schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:40:
[...]
Dat is gewoon niet waar. Als zakelijke rijder kan ik je wel zeggen dat als ik mijn EV aan een kleeftariefpaal hang en dit niet door heb (of wel maar het mij niet boeit) ik hier ook gewoon een opmerking van mijn werkgever over krijgt én als ik dit frequent doe ook na opmerkingen dit gewoon kan resulteren in een reprimande.
Daarbij HOEF je als particulier ook niet 20 apps te checken of het de goedkoopste is. Je kunt ook accepteren dat het een tijdsinvestering is die op een gegeven moment goed geweest is. In dit geval gaat het om 1ct per kWh dat is zo'n 1 cent per ~6 kilometer verschil.
Als zakelijke rijder is het voor mij:
- ik laad thuis en ik hoef niet na te denken (net zo goed dat voor particuliere rijders ook zo kan zijn)
- ik laad op kantoor en ik hoef niet na te denken
- als ik ergens anders laad check ik persoonlijk nog even Tap of dat goedkoper is dan het Shell tarief zo ja gebruik ik die
- als ik op vakantie ga en ik verwacht met Ionity of Tesla te laden zet ik een abonnement aan (zakelijk) om ook kosten voor mijn WG te besparen
Begrijpelijk dat je een werkgever ook grenzen stelt aan bijvoorbeeld het kleven. Maar als je als particulier niet oplet dan betaal je de hoofdprijs: aan kWh-kosten, startkosten en bij de verkeerde paal ook nog een kleeftarief. Kan zo tientallen euro's per keer schelen. Een baas zegt: 'let een beetje op de volgende keer', maar de provider van de pas stuurt zonder pardon gewoon de factuur naar de particuliere klant. Dus ja, een stapel apps checken is helaas nodig als particulier.
Ik ben het met je eens dat ik thuis en op het werk m'n vaste palen heb die het goedkoopste zijn. Het gaat in dit geval juist om de situaties waarbij je niet je gebruikelijke paal hebt en het dus uit moet zoeken.
Maar ik stop wel met reageren, want de opmerking dat met korting laden voor (vooral) particuliere EV-rijders juist een fijne toevoeging is, schiet bij de lease-rijders hier in het verkeerde keelgat.
De crux zit hem vooral in het feit dat door variabele spotprijzen/uurprijzen van stroom (al dan niet veroorzaakt door netcongestie) er veel verschil kan zitten in prijs. Dit verschil wordt nu als 'milieu bewuste keuze en andere greenwashing' als speerpunt gebruikt terwijl het verschil in prijs een factor 5 tot 10 hoger is dan wat de gebruiker aan korting terugziet. Dit terwijl de hele opzet van het uitstellen een grote impact heeft op de beschikbaarheid van de laadpalen en zodoende op het mogelijke gebruik hiervan van derden (mensen die willen laden en de EV op dat moment niet kwijt kunnen).marzman95 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:54:
[...]
Maar ik stop wel met reageren, want de opmerking dat met korting laden voor (vooral) particuliere EV-rijders juist een fijne toevoeging is, schiet bij de lease-rijders hier in het verkeerde keelgat.
En dit alles zodat we het paradepaardje: netcongestie weer uit de la kunnen trekken en elkaar op de borst kunnen kloppen hoe goed we wel niet bezig zijn in dit elektra-klimaat wat door de overheid (en in mindere mate de netbeheerders) wordt gecreëerd.
En dan maakt het m.i. echt geen bal uit of we nu de Shell Recharge pas van werk overal tegenaan drukken of dat we eerst vijf minuten door apps heen scrollen voor een goedkoop tarief. Want laten we eerlijk zijn. Als een particuliere lader bij een laadpaal over 4 uur 1 ct / kWh korting kan krijgen, maar nu ook al een identiek tarief kan krijgen met een andere laadpas/laadapp gaan we gewoon voor de eerste optie die we vinden.
Ik verwacht volgende maand mijn Kia EV3, ben inmiddels lekker bezig geweest met het uitzoeken naar laadpassen en dergelijke. Misschien een simpele vraag; maar kan het kloppen dat je bij dezelfde laadpaal, met bijvoorbeeld Shell ReCharge wel een blokkeertarief betaalt, en met de pas van Tango of Vattenfall niet?
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Ja, dat kan. Uiteindelijk is het de laadpasaanbieder (MSP) die het tarief bepaalt. Wat de MSP aan de CPO betaalt kan, maar hoeft niet, een input te zijn voor het tarief voor de eindgebruiker.
Helder, ik dacht dat het aan mij lag.Zr40 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:11:
Ja, dat kan. Uiteindelijk is het de laadpasaanbieder (MSP) die het tarief bepaalt. Wat de MSP aan de CPO betaalt kan, maar hoeft niet, een input te zijn voor het tarief voor de eindgebruiker.
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Verwijderd
Dat is soms ook de uitdaging: een laadpas vinden waarmee je bij dure laadpalen toch voordeliger uit bent. Meestal duren dat soort feestjes niet lang, en worden de tarieven aangepast zodra de MSP doorheeft dat ze erop toeleggen.
Ik heb het niet real time bijgehouden, maar als ik naar rekening van december kijk is er vier minuten het tarief van <60 kw gerekend en 29 minuten 60-100 kw. Dus zal ongeveer per minuut naar gekeken worden denk ik. Mijn sessie van maart was alleen 23 minuten het 60-100 kw tarief.dextertje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:43:
[...]
Goede, net even gezocht, maar niks beters gevonden dan ik al wist, maar kan natuurlijk iets gemist hebben; had geen zin om alles door een LLM te gooien.
[...]
Ik had de kosten ook in mijn app, maar ik vroeg me af hoe dit nou precies afgerekend wordt. Aangezien de laadsnelheid altijd kan variëren.
Ik zal je er niet teveel druk om maken, je rijdt dacht ik ook een Ioniq 5 dus gaat toch nooit sneller dan 100 kw laden, dus altijd het 60-100 kw tarief tenzij je voorbij de 80% laadt dan zal er ergens naar het <60kW tarief worden geswitched. Aangezien we net onder de 100 kW zitten is het best wel een ok prijs, beter dan als je ergens rond 70kW blijft hangen
Verder lekker Ionity abbo nemen, tesla als backup en inderdaad de Lidl 50 kw laders als je toch boodschappen gaat doen.
Kun je ABRP dwingen slechts 1 laadstation merk te gebruiken, in mijn geval enkel Ionity?
Er zijn voldoende Ionity stations beschikbaar dus ik snap niet waarom hij voor de 3de stop niet gewoon een Ionity kiest.
![]() | ![]() | ![]() |
Er zijn voldoende Ionity stations beschikbaar dus ik snap niet waarom hij voor de 3de stop niet gewoon een Ionity kiest.
[ Voor 86% gewijzigd door Card Nox op 18-07-2025 14:33 ]
Er is geen "gebruik uitsluitend dit merk" instelling, want dan krijg je routes die onmogelijk zijn of flink langer zijn, omdat het gewenste merk daar geen dekking heeft. Wat je kan proberen is de merken of laadpunten die je wilt vermijden op exclude zetten, maar wanneer ik dat probeer bij jouw route dan ziet ABRP geen succesvol plan.Card Nox schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:32:
Kun je ABRP dwingen slechts 1 laadstation merk te gebruiken, in mijn geval enkel Ionity?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
/f/image/3A7vr6bCt2UdJfsWVUGBHDHS.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is het probleem dat je rondom Frankfurt geen IONITY locaties hebt in de richting naar Nederland. Je zou in de andere richting moeten rijden om de IONITY locaties daar te kunnen bereiken. De extra afstand is dusdanig groot dat ABRP dat niet als zinvol alternatief ziet.
Mijn advies: zet je voorkeursmerk op 'like and prefer', de merken die je prima vindt als alternatief op 'prefer' of neutraal, de merken die je liever niet wilt gebruiken op 'avoid', en de merken die je echt nooit wilt gebruiken op 'exclude'.
Doe je het alleen om je route te plannen of gebruik je abrp ook als navi in de auto?Card Nox schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:32:
Anders kan je beter de ionty app of website (https://www.ionity.eu/network/route-planner) gebruiken toch?
@Zr40, dat is dus het vreemde er zijn 9 laders op de route dus er is meer dan genoeg keuze.
@yannienl, ik heb voor nu Google Maps genomen en de laadpunten als tussenstops toegevoegd. Blind rijden op ABRP heeft voor mij in deze situatie weinig meerwaarde want ik rij maar 1 route (naar huis) en wil enkel bij Ionity laden vanwege het Power Abo. Als je veel tijd en verschillende kaders niet erg vind is ABRP wel erg handig. Heb wel een ODB dongle gekocht maar ook die wordt niet echt gebruikt.
Ik heb de Ionity website ook bekeken en die geeft netjes de Ionity tussenstops weer.
@yannienl, ik heb voor nu Google Maps genomen en de laadpunten als tussenstops toegevoegd. Blind rijden op ABRP heeft voor mij in deze situatie weinig meerwaarde want ik rij maar 1 route (naar huis) en wil enkel bij Ionity laden vanwege het Power Abo. Als je veel tijd en verschillende kaders niet erg vind is ABRP wel erg handig. Heb wel een ODB dongle gekocht maar ook die wordt niet echt gebruikt.
Ik heb de Ionity website ook bekeken en die geeft netjes de Ionity tussenstops weer.
Als er echt genoeg Ionity-stations zijn die voldoen aan je voorwaarden, snap ik dat ook niet, maar je kunt het EnBW met het kruisje verwijderen. ABRP zoekt dan een nieuw laadstation. Wellicht wordt dat dan wel een Ionity.Card Nox schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:32:
@Nova163, helaas meermaals geprobeerd maar geen succes, ook niet bij uitzoomen. Het lijkt wel alsof die stations niet bestaan bij ABRP. Nja maakt voor nu weinig uit maar snap niet waarom je niet 1 aanbieder zou kunnen forceren. ABRP kan dan zeggen: "geen route mogelijk" of "extreem langere route vanwege netwerk selectie criteria".
Verwijderd
Hoelang zijn jullie bereid te wachten tot een AC-laadpaal bij bijvoorbeeld de supermarkt weer vrij komt? Waar ik voorheen bijna nooit hoefde te wachten, is het nu al voor de tweede keer op rij raak. Zelf hanteer ik meestal een maximum van 15 minuten, waarbij ik ook op het schermpje kijk hoelang de auto's al aan het laden zijn.
Het lijkt erop dat ook in Duitsland steeds meer mensen overstappen op elektrisch rijden. Ik zie duidelijk dat sommige EV-eigenaren in de buurt lijken te wonen. Logisch ook, want bij een publieke laadpaal betaal je in Duitsland vaak eerder €0,55 dan €0,29 per kWh.
Via Google Maps kun je gelukkig wel zien of een laadpaal inmiddels weer vrij is, maar het ontbreekt nog aan de mogelijkheid om een notificatie te krijgen zodra dat gebeurt. Dat zou echt handig zijn.
PS: bij de meeste Aldi’s in Duitsland mag je zo lang laden als je wilt. Het is dus niet zo dat je er na bijvoorbeeld 1,5 uur verplicht weg moet zijn. Anders zou je op het scherm een inschatting kunnen maken van wanneer de bestuurder uiterlijk zijn auto moet verplaatsen, om een boete te voorkomen.
Het lijkt erop dat ook in Duitsland steeds meer mensen overstappen op elektrisch rijden. Ik zie duidelijk dat sommige EV-eigenaren in de buurt lijken te wonen. Logisch ook, want bij een publieke laadpaal betaal je in Duitsland vaak eerder €0,55 dan €0,29 per kWh.
Via Google Maps kun je gelukkig wel zien of een laadpaal inmiddels weer vrij is, maar het ontbreekt nog aan de mogelijkheid om een notificatie te krijgen zodra dat gebeurt. Dat zou echt handig zijn.
PS: bij de meeste Aldi’s in Duitsland mag je zo lang laden als je wilt. Het is dus niet zo dat je er na bijvoorbeeld 1,5 uur verplicht weg moet zijn. Anders zou je op het scherm een inschatting kunnen maken van wanneer de bestuurder uiterlijk zijn auto moet verplaatsen, om een boete te voorkomen.
dat is toch niet de moeite waard voor dergelijke tarieven om daar op te gaan wachtenVerwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:44:
Hoelang zijn jullie bereid te wachten tot een AC-laadpaal bij bijvoorbeeld de supermarkt weer vrij komt? Waar ik voorheen bijna nooit hoefde te wachten, is het nu al voor de tweede keer op rij raak. Zelf hanteer ik meestal een maximum van 15 minuten, waarbij ik ook op het schermpje kijk hoelang de auto's al aan het laden zijn.
en hoe lang blijf je daar dan laden.. die paar kw voor tijdens het shoppen?
Dan kan je toch beter ff langs een snel lader rijden en later ergens anders verder laden?
Welke lader verwacht je dan bijvoorbeeld te krijgen? Want de Ionity locaties die ik daar zie, zitten niet aan de kant van de weg richting Nederland.Card Nox schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:13:
@Zr40, dat is dus het vreemde er zijn 9 laders op de route dus er is meer dan genoeg keuze.
Vandaag was ik voor het eerst bij een laadpaal in Duitsland. Ik ging even boodschappen halen bij de Rewe in Niederkrüchten. Ik dacht laad ik eens proberen of het lukt in Duitsland nu ik de mogelijkheid heb. Op het parkeerterrein daar waren 2 plekken om te laden maar helaas werkte tap, shell en electoverse niet. Ik had nog een hele lading andere aanbieders kunnen proberen maar na 3 x uitproberen besloot ik de auto te verplaatsen en boodschappen te gaan halen.
Het was een laadpaal van ecotap. Ik vind het maar vreemd, je zou toch verwachten daar gewoon te kunnen laden. Is ecotap een uitzondering waar ik echt een speciale laadpas van ecotap nodig heb?
Het was een laadpaal van ecotap. Ik vind het maar vreemd, je zou toch verwachten daar gewoon te kunnen laden. Is ecotap een uitzondering waar ik echt een speciale laadpas van ecotap nodig heb?
:strip_exif()/f/image/tKy2s9hj8oOB4kTBhnNI5uAR.jpg?f=fotoalbum_large)
De ANWB Laadpas zou het moeten doentormentor1985 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:14:
Vandaag was ik voor het eerst bij een laadpaal in Duitsland. Ik ging even boodschappen halen bij de Rewe in Niederkrüchten. Ik dacht laad ik eens proberen of het lukt in Duitsland nu ik de mogelijkheid heb. Op het parkeerterrein daar waren 2 plekken om te laden maar helaas werkte tap, shell en electoverse niet.
/f/image/IvHPaevmW0nnRhbvMoGovw40.png?f=fotoalbum_large)
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Verwijderd
En stond er geen QR-code op de laadpaal? Want dat is meestal wel het geval in Duitsland. Je scant die, downloadt de bijbehorende app, doorloopt de registratieprocedure en dan kun je gewoon laden.
@boyette
:strip_exif()/f/image/jjvL1voSIJDfsDRYn5DhuO0R.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb daar in totaal 1,519 kWh geladen met een laadsnelheid van ongeveer 4,5 kW. Rond 17:27 kwam de laadpaal vrij, precies toen ik net van McDonald's terugreed naar de Aldi Süd voor de boodschappen.
Je moet begrijpen: voor de Limburger (en andere grensbewoners) is winkelen in Duitsland op zichzelf al een uitje. Soms blijven we daar makkelijk 1,5 tot 3 uur, zeker als we daarna nog ergens in de buurt gaan eten.
Aangezien ik niet thuis kan laden, is voor mij elke kWh die ik tegen een lager tarief kan laden mooi meegenomen. Dus € 0,29 per kWh bij de Aldi Süd.
Rekensommetje:
Met een laadsnelheid van 4,5 kW:
Bij 1,5 uur laden:
→ 4,5 kW × 1,5 uur = 6,75 kWh
→ Bij € 0,55 per kWh: € 1,76 besparing
Bij 3 uur laden:
→ 4,5 kW × 3 uur = 13,5 kWh
→ Bij € 0,55 per kWh: € 3,51 besparing
Disclaimer: Zelf laad ik thuis ( openbare laadpaal ) tegen een tarief van € 0,338 per kWh. In Duitsland liggen de laadtarieven doorgaans hoger; rond de € 0,55 per kWh is daar vrij gebruikelijk, zeker bij openbare laadpunten zonder abonnement. In andere delen van Nederland is dit overigens ook geen vreemd tarief. Daarom heb ik bewust met € 0,55 gerekend voor een realistische vergelijking.
Het lijkt misschien weinig per keer, maar als je dit soort momenten combineert met je wekelijkse boodschappen of een etentje, dan tikt het over de maanden heen toch leuk aan.
Ik sta op dit moment bij het enige Electra laadstation in Nederland (Sliedrecht), €0,39 per kWh met de coupon die eerder hier genoemd werd. Heb zelf ook nog nooit een fastcharger met pinautomaat gezien, ziet er wel goed uit. Beloofd wat voor de toekomst! Wat ook nieuw voor mij was is dat ze die laders (nog steeds?) met chademo uitrusten, dacht dat dat niet meer gebruikt werd op die HPTC dingen. Chargers geven ook nog 50% korting op de eerste lading via de app, mochten jullie dat nog willen 
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 16% gewijzigd door kaanmijo op 18-07-2025 19:19 ]
Verwijderd
Dan is het inderdaad vrij goedkoop als ze ook CHAdeMO aanbieden. Geen idee waar Sliedrecht precies ligt, waarschijnlijk boven de rivieren. Even kijken of ik die kan gebruiken wanneer ik volgende maand terugkom van Hoek van Holland.kaanmijo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:10:
Wat ook nieuw voor mij was is dat ze die laders (nog steeds?) met chademo uitrusten, dacht dat dat niet meer gebruikt werd op die HPTC dingen. Chargers geven ook nog 50% korting op de eerste lading via de app, mochten jullie dat nog willen
Het probleem met CHAdeMO is meestal dat je al snel €0,55 of meer per kWh betaalt. En dan mag je nog hopen dat het überhaupt werkt, want die triple laders zijn vaak al behoorlijk op leeftijd. Als dit een nieuwe lader is, zal die voorlopig in elk geval wel blijven werken.
/f/image/YYFyZCYBuRDGDwAZXEcXk9Th.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb even wat zitten spelen met die app van Electra. Een overtocht met de veerboot is helaas niet te betalen, maar dit was puur als voorbeeld. Wat me opviel: ze hebben best wat Electra-snelladers in België staan, maar lang niet allemaal met CHAdeMO. Het filteren werkt ook niet echt lekker. Ondanks dat ik mijn auto heb ingesteld en alleen CHAdeMO heb aangevinkt, laat hij alsnog laders zien die alleen CCS ondersteunen...
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2025 20:46 ]
Deze is 59cent dus ook meer dan 55 cent. Maar dat is toch sowieso wel de prijs die je betaald bij een snellader?Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:32:
[...]
Het probleem met CHAdeMO is meestal dat je al snel €0,55 of meer per kWh betaalt.
Verwijderd
Nee, dat is verschillend: via de Lidl Plus-app kan ik voor €0,55 per kWh snelladen bij Lidl in België en Nederland. In Duitsland is dat €0,44 per kWh, enzovoorts. Dit lijkt dan ook de enige manier om de snellaadkosten wat te drukken als je gebruikmaakt van CHAdeMO.jongetje schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:35:
[...]
Deze is 59cent dus ook meer dan 55 cent. Maar dat is toch sowieso wel de prijs die je betaald bij een snellader?
Ionity is voor zover ik weet CCS only, net als Tesla.
Tenzij je gebruik wilt maken van abonnementen natuurlijk, maar zelfs dan zou ik niet direct weten welk netwerk, behalve Fastned, nog veel CHAdeMO-snelladers heeft.
Ik zal nooit staan wachten tot een paal vrijkomt, maar ik gebruik de Vattenfall InCharge app puur voor de notificatie die hij kan geven wanneer een paal vrijkomt. Ideaal.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:44:
[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 18-07-2025 20:42 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Je pakt ook niet de meest gangbare laadpassen maar je gebruikt passen die alleen toegang hebben tot aanbieders waar ze overeenkomsten mee hebbentormentor1985 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:14:
Vandaag was ik voor het eerst bij een laadpaal in Duitsland. Ik ging even boodschappen halen bij de Rewe in Niederkrüchten. Ik dacht laad ik eens proberen of het lukt in Duitsland nu ik de mogelijkheid heb. Op het parkeerterrein daar waren 2 plekken om te laden maar helaas werkte tap, shell en electoverse niet. Ik had nog een hele lading andere aanbieders kunnen proberen maar na 3 x uitproberen besloot ik de auto te verplaatsen en boodschappen te gaan halen.
[Afbeelding]
Als je bijv tango of anwb of Greenchoice gebruikt werkt het wel ..
Dat is gek want hij staat wel in de electroverse app..tormentor1985 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:14:
[Afbeelding]
Het is me opgevallen dat je de electroverse pas steeds vaker een stuk of 4 keer moet aanbieden voordat hij hem echt pakt..
Eerst een piepje, duurt even en dan rood lampje, dat een paar keer opnieuw en dan doet hij het bij mij..
Wat je ook had kunnen doen is de app gebruiken en daarmee starten.. Soms werkt de pas gewoon helemaal niet..
Deze toch?
https://electroverse.com/...ef-4d07-aec0-e8877b277f30
Niet. Dan parkeer ik op een normale parkeerplaats en als ik per se moet laden zoek ik een snellader op. Tijd is ook geldVerwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:44:
Hoelang zijn jullie bereid te wachten tot een AC-laadpaal bij bijvoorbeeld de supermarkt weer vrij komt?
Die zouden het idd wel moeten doenyannienl schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:11:
[...]
Dat is gek want hij staat wel in de electroverse app..
Het is me opgevallen dat je de electroverse pas steeds vaker een stuk of 4 keer moet aanbieden voordat hij hem echt pakt..
Eerst een piepje, duurt even en dan rood lampje, dat een paar keer opnieuw en dan doet hij het bij mij..
Wat je ook had kunnen doen is de app gebruiken en daarmee starten.. Soms werkt de pas gewoon helemaal niet..
Deze toch?
AC laadpalen zijn niet geschikt om even snel de accu op te laden en boodschappen doen in een supermarkt duurt nooit langer dan een half uur als je dat al haalt. AC laden heeft alleen zin als je auto uren kan staan, tijdens een werkdag bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:44:
Hoelang zijn jullie bereid te wachten tot een AC-laadpaal bij bijvoorbeeld de supermarkt weer vrij komt?
Dat was hem inderdaad. Ik had zelfs nog geprobeerd met de app maar ook die ging niet van start. Wellicht had die paal gewoon een issue. Dat gebeurt in Nederland natuurlijk ook sporadisch wel eens.yannienl schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:11:
[...]
Dat is gek want hij staat wel in de electroverse app..
Deze toch?
Dat kan maar dan zou die het wss wel doen met de pas. Juist wel..dat zijn die verhalen dat iemand denkt ik heb mooi gratis geladen en dan komt de factuur later wanneer de communicatie met de paal is hersteld alsnogtormentor1985 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:24:
[...]
Dat was hem inderdaad. Ik had zelfs nog geprobeerd met de app maar ook die ging niet van start. Wellicht had die paal gewoon een issue. Dat gebeurt in Nederland natuurlijk ook sporadisch wel eens.
[ Voor 16% gewijzigd door boyette op 18-07-2025 22:52 ]
Wachten op een AC laadpaal doe ik niet, maar overdrijven is ook niet een vak. Met mijn EV krijg ik er in een uurtje bijna 100km range bij. Als ik mijn auto aan de AC laadpaal zet zit die meestal binnen 1,5 uur weer op de gewenste SOC.MichielFRL schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:12:
[...]
AC laadpalen zijn niet geschikt om even snel de accu op te laden en boodschappen doen in een supermarkt duurt nooit langer dan een half uur als je dat al haalt. AC laden heeft alleen zin als je auto uren kan staan, tijdens een werkdag bijvoorbeeld.
Dat kan vanaf volgend jaar wel eens een steeds groter probleem worden. Vrachtwagens zwaarder belast maar electrisch veel minderTheX schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:06:
[...]
Ik vind deze eigenlijk nog best netjes geparkeerd zonder overlast voor overige auto's.
Recent kwam ik langs de A1 op nieuwe locatie Wilp De Paal de onderstaande situatie tegen. Achter deze vrachtwagen stond nog een vrachtwagen te laden en ik vermoed dat ze achteruit deze laadlocatie zijn opgereden wat een prestatie op zich is geweest.
[Afbeelding]
Artikel geeft al aan dat laadpalen een probleem is.
Maar goed… dat zijn ook wel weer opstart/transitie problemen. Je moet “ergens” beginnen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Electroverse (maar ook sommige andere passen hoor) heeft soms idd wel eens kuren.yannienl schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:11:
Zo kon ik op kantoor ineens niet meer laden als ik niet een bepaalde handelingsvolgorde in acht nam.
Was niet bij 1 laadpunt (we hebben er 60 (zestig)) maar bij meerdere daar.
Een keertje ergens anders weer, toen ik wilde snelladen, kreeg ik 'em gewoon helemaal niet aan de praat, terwijl het laadpunt wel in de app zichtbaar was, ook niet als ik de auto bij een ander laadpunt neer had gezet.
Maar goed, sinds de tarieven voor de laadpunten op kantoor flink zijn gestegen, gebruik ik 'em amper nog als ik ergens publiek wil/moet laden.
Verwijderd
Lesje geleerd: geen oplaadtimers gebruiken bij een publieke laadpaal. Of ik heb de dag verkeerd ingesteld, of de laadpaal blijft gewoon op het zandlopertje hangen. Probleem was in elk geval dat 5 uur actief laden resulteert in een te hoge SoC.
Tussendoor dus maar snel de supermarkt uitgerend om de timer uit te zetten, zodat ik alsnog een paar uurtjes kon laden...
Tussendoor dus maar snel de supermarkt uitgerend om de timer uit te zetten, zodat ik alsnog een paar uurtjes kon laden...
SoC van 120%?Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:55:
Lesje geleerd: geen oplaadtimers gebruiken bij een publieke laadpaal. Of ik heb de dag verkeerd ingesteld, of de laadpaal blijft gewoon op het zandlopertje hangen. Probleem was in elk geval dat 5 uur actief laden resulteert in een te hoge SoC.
Jij wilt dus aan de laadpaal hangen zonder te laden? Lijkt me niet heel sociaal. Bovendien waarom zou je SOC te hoog worden?Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:55:
Oef dat is balen, heeft je werkgever geen speciaal tarief voor de palen dan? Bij mij ook echt 60+ palen van eneco, 23 cent per kwh..Zjanzjak schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:03:
[...]
Electroverse (maar ook sommige andere passen hoor) heeft soms idd wel eens kuren.
Zo kon ik op kantoor ineens niet meer laden als ik niet een bepaalde handelingsvolgorde in acht nam.
Was niet bij 1 laadpunt (we hebben er 60 (zestig)) maar bij meerdere daar.
Een keertje ergens anders weer, toen ik wilde snelladen, kreeg ik 'em gewoon helemaal niet aan de praat, terwijl het laadpunt wel in de app zichtbaar was, ook niet als ik de auto bij een ander laadpunt neer had gezet.
Maar goed, sinds de tarieven voor de laadpunten op kantoor flink zijn gestegen, gebruik ik 'em amper nog als ik ergens publiek wil/moet laden.
Voor mij is dat goedkoop komende uit mrae gebied..
Maar electroverse is voor mij niet echt meer voordelig, 50 cent ac en de meeste dc's over de 70 cent..
Blij dat ik dan nog wel een ewe go pas heb voor de mac, bp en fastned!
Verwijderd
Nee de maximum SoC beperken door middel van een laadtimer: op een andere manier gaat dit niet met de Leaf.deejeebv schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:11:
[...]
Jij wilt dus aan de laadpaal hangen zonder te laden? Lijkt me niet heel sociaal. Bovendien waarom zou je SOC te hoog worden?
Dan moet je gewoon de auto van de lader halen als jij vind dat hij vol genoeg zit en niet stoppen met laden terwijl je nog aan de paal hangt. #laadpaalklevenVerwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:19:
[...]
Nee de maximum SoC beperken door middel van een laadtimer: op een andere manier gaat dit niet met de Leaf.
Ik ken EWE Go als een goede manier voor FastNed. Maar zijn de tarieven voor BP (Aral Pulse) ook 62ct?yannienl schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:15:
[...]
Oef dat is balen, heeft je werkgever geen speciaal tarief voor de palen dan? Bij mij ook echt 60+ palen van eneco, 23 cent per kwh..
Maar electroverse is voor mij niet echt meer voordelig, 50 cent ac en de meeste dc's over de 70 cent..
JazekerPr088 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:21:
[...]
Ik ken EWE Go als een goede manier voor FastNed. Maar zijn de tarieven voor BP (Aral Pulse) ook 62ct?
Mwoah, ik hoef eigenlijk niet te laden op kantoor, deed het meer uit gemak soms. Toen Freshmile nog 19 cent en 1 cent per minuut rekende was het zelfs, destijds, voordeliger dan thuis maar dat feest eindigde toen Freshmile de prijzen verhoogde. Ik heb geen functie waarbij mijn werkgever mij van een laadpas voorziet, en de palen in de garage zijn openbaar en geen eigendom van het bedrijf. Met de Electroverse pas betaalde ik 36 cent, ietsies te duur maar... gemak dus, maar goed, heden ten dage laad ik gewoon thuis.yannienl schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:15:
Oef dat is balen, heeft je werkgever geen speciaal tarief voor de palen dan? Bij mij ook echt 60+ palen van eneco, 23 cent per kwh..
Uitzonderingen daargelaten.
Over overdrijven gesproken. 95% van de AC-laadpalen zijn maximaal 11 kW óf zelfs twee aansluitingen voor samen 11 kW. Als je hier dan 1 uur staat voor 100 km range doe je 11 kWh/100km dat is wel een uitzonderlijk laag verbruik. Mijn 86 kWh accu doet er van 0-100% net geen 8 uur over en van 10% naar 80% is dat met een continu 11 kW laadvermogen nog een 5,5 uur.HandyLumberjack schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:40:
[...]
Wachten op een AC laadpaal doe ik niet, maar overdrijven is ook niet een vak. Met mijn EV krijg ik er in een uurtje bijna 100km range bij. Als ik mijn auto aan de AC laadpaal zet zit die meestal binnen 1,5 uur weer op de gewenste SOC.
Maar in de praktijk hang ik de auto alleen aan een AC-laadpaal wanneer ik ook echt uren van de auto weg verwacht te zijn zoals bijv. een bezoek aan een dierentuin of een ander (halve) dag vullend programma. En dan eigenlijk ook alleen maar als ik zonder bijladen het niet terug zou redden tot aan huis/kantoor.
Verwijderd
Nee, dat is naar mijn mening niet uitzonderlijk. Met mijn Nissan Leaf heb ik over een afstand van 20.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 11,4 kWh per 100 kilometer gerealiseerd. Als je daar een geschatte 15% laadtverlies bij optelt, kom je nog steeds op een prima efficiëntie. Uit diverse onderzoeken blijkt bovendien dat laden via één fase doorgaans hogere laadverliezen oplevert dan laden via drie fasen.True schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:11:
[...]
Als je hier dan 1 uur staat voor 100 km range doe je 11 kWh/100km dat is wel een uitzonderlijk laag verbruik.
Wat ik me afvraag, is waar die nadruk op snelladen toch vandaan komt. In de beginjaren van elektrische voertuigen werd juist vaak geadviseerd om elke mogelijkheid voor AC-laden te benutten. Wanneer ik onderweg voldoende energie kan bijladen om de terugreis vanuit bijvoorbeeld een Duitse supermarkt af te leggen, en dat ook nog tegen een gunstiger tarief, dan heb ik mijn doel al bereikt. Ik vertrek dan immers met een voller accupakket dan waarmee ik aankwam, waardoor ik thuis geen gebruik hoef te maken van een publieke laadpaal.
Bovendien zijn veel AC-laadpalen in Duitsland 22 kW. Als je voertuig laden via drie fasen ondersteunt, een gemiddeld verbruik heeft van circa 11 kWh per 100 kilometer, en ook daadwerkelijk met 22 kW op drie fasen kan laden, dan kun je in relatief korte tijd bijna 200 kilometer aan bereik bijladen. Ondertussen kunnen de kinderen rustig spelen of iets eten bij een McDonald's, om maar een voorbeeld te noemen.
Ik neem even onze Dolphin als voorbeeld. AC laden gaat in theorie met 11kW, in de praktijk vaak 7,* omdat er een tweede auto aan de laadpaal hangt en de capaciteit gedeeld moet worden.Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:34:
Wat ik me afvraag, is waar die nadruk op snelladen toch vandaan komt.
De laadcurve van de Dolphin is tot SoC 60% zo’n 88kW. 5 minuten aan de snellader doet dus net zoveel als een uur aan een AC paal. Tel daarbij de startkosten van de laadpasaanbieder dan is AC laden om meerdere reden dus alleen interessant als er lange tijd geladen kan worden.
Het is wél vrij uitzonderlijk zie bijv. https://www.spritmonitor....5&minkm=20000&powerunit=2 waar we 87 individuen treffen die met de Leaf ook die 20k km gereden hebben. Dan kom jij op een gedeelde 4e plek uit van de 87. Jij rijdt uitzonderlijk zuinig en scoort beter dan 95% van de rijders (met 20k+ kilometers (!)). Jij rijdt al 21% zuiniger dan de 10e uit lijst. Waarbij het gemiddelde bij deze set aan rijders uitkomt op 16,32 kWh/100km.Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:34:
[...]
Nee, dat is naar mijn mening niet uitzonderlijk. Met mijn Nissan Leaf heb ik over een afstand van 20.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 11,4 kWh per 100 kilometer gerealiseerd. Als je daar een geschatte 15% laadtverlies bij optelt, kom je nog steeds op een prima efficiëntie. Uit diverse onderzoeken blijkt bovendien dat laden via één fase doorgaans hogere laadverliezen oplevert dan laden via drie fasen.
Wat ik me afvraag, is waar die nadruk op snelladen toch vandaan komt. In de beginjaren van elektrische voertuigen werd juist vaak geadviseerd om elke mogelijkheid voor AC-laden te benutten. Wanneer ik onderweg voldoende energie kan bijladen om de terugreis vanuit bijvoorbeeld een Duitse supermarkt af te leggen, en dat ook nog tegen een gunstiger tarief, dan heb ik mijn doel al bereikt. Ik vertrek dan immers met een voller accupakket dan waarmee ik aankwam, waardoor ik thuis geen gebruik hoef te maken van een publieke laadpaal.
Bovendien zijn veel AC-laadpalen in Duitsland 22 kW. Als je voertuig laden via drie fasen ondersteunt, een gemiddeld verbruik heeft van circa 11 kWh per 100 kilometer, en ook daadwerkelijk met 22 kW op drie fasen kan laden, dan kun je in relatief korte tijd bijna 200 kilometer aan bereik bijladen. Ondertussen kunnen de kinderen rustig spelen of iets eten bij een McDonald's, om maar een voorbeeld te noemen.
Een vergelijkbaar beeld treffen we op autoweek.nl met: https://www.autoweek.nl/a...ssan-leaf-in-de-praktijk/ waar m.i. hetzelfde beeld geschetst wordt: je kunt heel zuinig rijden als je dit wilt. En ik geloof dat jij dit wilt (getuige je posts én je username), maar dit is niet een accuraat beeld voor het gros van de EV-rijders.
Wat een groot verschil is tussen 'vroeger' qua EVs en tegenwoordig is dat we WLTPs van ~300km eigenlijk niet meer zien. Je kunt op één accu gewoon ver komen ABC is ook lang niet meer zo nodig en relevant zeker omdat het snellader netwerk ook een veel betere dekking heeft. Anders moest je wel laden bij een AC-lader omdat je je volgende rit niet zou halen, nu haal je je volgende rit én mocht die rit toch uitzonderlijk ver zijn haal je je rit met 10 min snelladen wel. En in die 13* min snelladen trek je evenveel kWh'tjes in je accupakket als je met een 11 kW lader zou doen in 3 uur (als je geluk hebt met gedeelde laders).
*nu ben ik mij bewust dat ik zeer efficiënte auto heb die slecht vergelijkbaar is met een Nissan Leaf, maar dit soort laadcurves en praktijksituaties worden meer en meer standaard.
In mijn voorbeeld van gisteravond laad net geen 33 kWh in 13 minuten wat mijn bereik van 43 km naar 242 km mag verlengen.
![]() |
Al met al een verschil van €12, maar dat had ook moeten betekenen dat ik voor die €12 wel die 33 kWh had moeten kunnen laden in de tussentijd want op de locatie waar ik mij bevond had ik alleen op loopafstand (3 minuten) drie 65 ct palen tot mijn beschikking en een betaalbare congestie-paal van Vattenfal (ook 37,5 ct) was toch een zekere minuut of 6 lopen.
Daarbij moet ik dan ook eerlijk bekennen dat ik die 12 minuten lopen ook onprettig vind, ik wil gewoon redelijk in de buurt kunnen parkeren van mijn afspraak, want het was gisteren dan wel droog - maar warm was het ook - met zweet op mijn rug aankomen vind ik ook niet fijn. En om 21.00 weer een paar minuten moeten gaan lopen zodat ik daarna naar huis kan heb ik ook geen trek in.
Ik denk dat het mij die paar euro wel waard zal zijn, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik dat enkel denk omdat ik mijn eigen energie niet betaal. Als ik het wel zou moeten betalen had ik dit hele probleem opgelost door vóór mijn afspraak de auto thuis voller te laden waardoor ik niet een goedkope AC-paal zou moeten zoeken óf bij een (dure) snellader zou moeten gaan laden.
Dat komt dan weer terug op het feit dat de hedendaagse EVs gewoon behoorlijk ver kunnen op één accu. Daarbij was deze rit (en andere weekendritten (tot dusver) een totaal van 220 km. Dat is ook te redden met wat oudere EVs zeker als je daarbij meeneemt dat de auto twee nachten gewoon thuis heeft gestaan.
Verwijderd
Dat is puur afhankelijk van de laadpas die je gebruikt. Eerlijk gezegd heb ik vrijwel geen enkele laadpas waarbij een starttarief in rekening wordt gebracht. Die komen er bij mij simpelweg niet in, en dat is met een goede reden.MichielFRL schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:54:
[...]
Tel daarbij de startkosten van de laadpasaanbieder dan is AC laden om meerdere reden dus alleen interessant als er lange tijd geladen kan worden.
/f/image/pVKZNBkkXra3prd7DorOB1Lz.png?f=fotoalbum_large)
Daarom gebruik ik dus geen laadpassen met starttarief: 3 minuten later appte mijn vrouw, ze was in een ander deel van Maastricht

Ik ben eigenlijk nog nauwelijks publieke laadpalen tegengekomen waar daadwerkelijk een starttarief geldt. In mei was ik nog in Antwerpen. Daar hanteren ze wel een rotatietarief. Rond zes uur ’s ochtends liep ik door de uitgestorven binnenstad en door de bekende, compleet verlaten Sint-Annatunnel. Maar ook daar geen starttarief. Het staat wel duidelijk aangegeven dat je je auto binnen een bepaalde tijd van de laadpaal moet halen zodra de accu vol is, anders treedt het rotatietarief in werking.
Bij dit soort laadpalen kom ik juist liever met een zo leeg mogelijk accupakket aan. Zelfs met mijn Leaf laad ik van 20 naar circa 80 procent in ongeveer vijf uur. Zolang er geen tweede auto staat te laden, vind ik dat het met 3,6 kW nog best vlot gaat.
Natuurlijk ligt het anders wanneer je een lange rit maakt. Daarvoor is snelladen ook bedoeld. Niet omdat het misschien een cent goedkoper is per kilowattuur. Als je daarvoor meer accudegradatie op de koop toe neemt, vraag ik me af of dat het waard is.
Je kunt je ook afvragen hoeveel tijd je nu echt wint met die vijf minuten snelladen. De gemiddelde EV is tegenwoordig zo groot als een slagschip. Als je netjes wilt parkeren, moet je vaak een paar keer steken. Dan uitstappen, pasje zoeken of bedenken welke app het ook alweer was. Voor je het weet ben je tien minuten verder.
En als je tijdens het laden iets wilt eten, moet je óf op afstand de laadsessie stoppen óf terug haasten naar je auto om te voorkomen dat je boven de 80 procent uitkomt. Met de snellaadsnelheden van moderne EV’s zit je daar zó aan. In zulke situaties laad ik liever AC. Dan hoef je niet te stressen of halsoverkop je maaltijd te onderbreken om de auto te verplaatsen. Dat ervaar ik persoonlijk als onprettig: na vijf minuten alweer terug moeten naar je auto.
Ik wou dat mijn Leaf 3-fase kon laden, maar helaas is Muxsan inmiddels failliet. Die vijfduizend euro houd ik liever in mijn zak voor een toekomstige EV die het standaard ondersteunt.
Ik heb een Hyundai Inster, die auto is uit zichzelf al vrij zuinig en icm. met dat de meeste wegen hier in de buurt max 60 km/u zijn dan kom ik op een zeer laag verbruik uit.True schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:11:
[...]
Over overdrijven gesproken. 95% van de AC-laadpalen zijn maximaal 11 kW óf zelfs twee aansluitingen voor samen 11 kW. Als je hier dan 1 uur staat voor 100 km range doe je 11 kWh/100km dat is wel een uitzonderlijk laag verbruik. Mijn 86 kWh accu doet er van 0-100% net geen 8 uur over en van 10% naar 80% is dat met een continu 11 kW laadvermogen nog een 5,5 uur.
Maar in de praktijk hang ik de auto alleen aan een AC-laadpaal wanneer ik ook echt uren van de auto weg verwacht te zijn zoals bijv. een bezoek aan een dierentuin of een ander (halve) dag vullend programma. En dan eigenlijk ook alleen maar als ik zonder bijladen het niet terug zou redden tot aan huis/kantoor.
Een uur AC laden staat gelijk aan 10 minuten aan de snellader, dus als dat mogelijk is op een locatie waar ik toch moet zijn heeft dat mijn voorkeur.
Voor auto's die onzuiniger zijn of langzamer laden is het natuurlijk een ander verhaal. Maar er zijn ook auto's die 22kW kunnen AC laden indien beschikbaar.
Wij hebben last minute beslist om op reis te gaan naar de Dordogne in Frankrijk, maar hebben nog geen privé laadpas. Gezien we woensdagochtend al vertrekken (en het maandag nationale feestdag in België is), lijkt me kans dat we nog laadpas per post ontvangen nihil te zijn.
1. Is er een mogelijkheid om ergens fysiek een laadpas te kopen?
2. Kan je in het buitenland aan kleinere laadpalen betalen zonder laadpas of gaat dat enkel bij de grote fast chargers?
2. Kan je in het buitenland aan kleinere laadpalen betalen zonder laadpas of gaat dat enkel bij de grote fast chargers?
The_one007 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:09:
Wij hebben last minute beslist om op reis te gaan naar de Dordogne in Frankrijk, maar hebben nog geen privé laadpas. Gezien we woensdagochtend al vertrekken (en het maandag nationale feestdag in België is), lijkt me kans dat we nog laadpas per post ontvangen nihil te zijn.
- https://laadpastop10.nl/
- >80% dekking in: FRANKRIJK
- sorteren op: DEKKING
- CTRL + F: APP
- Ga door totdat je een 'app' vind in het geel.
- Downloaden, instellen (betaling/account/etc), eventueel testen.
- Repeat 3x
- Installeer ook de Tesla & Ionity app (en stel deze in).
- Ga rustig op vakantie.
Om antwoord te geven op je vragen:
1. niet dat ik weet
2. ja met de diverse apps die werken bij AC-palen (en die specifieke paal ondersteunen).
kijk eens naar de Ionity en Electra app. De laatste heeft nu een aanbieding en met een power-abo is Ionity in Frankrijk ook leuk geprijsd.The_one007 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:09:
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
AC laden gaat zonder pas waarschijnlijk niet echt lukken. [edit, volgens @True dus wel. Maar goed, ook zonder ac gaat je vakantie wel lukken]The_one007 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:09:
DC lader gaan heel vaak ook gewoon met creditcard. Voor nieuw geplaatste DC palen is dat sinds vorig jaar verplicht.
Zoals iemand anders zei: IONITY app, tesla app en Electra app.
De tesla gebruik ik vrijwel nooit maar heeft me een paar keer gered toen de bedoelde laadstop het af liet weten.
[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 20-07-2025 09:28 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Is het iemand gelukt om bij Electra een business account te openen? Volgens de website zou dit mogelijk moeten zijn alleen bij het aanmaken van een account kun je geen Nederlands BTW-nummer invoeren. Dit is met de registratie alleen mogelijk voor België, Frankrijk en Italië.
Zo zie je maar weer hoeveel verschil in beleving je kan hebben met een EV…… In dezelfde use case kom ik aan bij een Fastned, zet mijn auto simpel naast de paal, stop de stekker erin en ga koffie of een broodje halen. Autocharge doet de rest. Boven de 80% boeit niet, de auto zorgt er zelf voor dat de accu niet teveel gestrest wordt. Bij Tesla soortgelijk maar moet je ff 1x in de app klikken om het ding te starten, easy as that.Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:35:
[...]
Dat is puur afhankelijk van de laadpas die je gebruikt. Eerlijk gezegd heb ik vrijwel geen enkele laadpas waarbij een starttarief in rekening wordt gebracht. Die komen er bij mij simpelweg niet in, en dat is met een goede reden.
[Afbeelding]
Daarom gebruik ik dus geen laadpassen met starttarief: 3 minuten later appte mijn vrouw, ze was in een ander deel van Maastricht![]()
Ik ben eigenlijk nog nauwelijks publieke laadpalen tegengekomen waar daadwerkelijk een starttarief geldt. In mei was ik nog in Antwerpen. Daar hanteren ze wel een rotatietarief. Rond zes uur ’s ochtends liep ik door de uitgestorven binnenstad en door de bekende, compleet verlaten Sint-Annatunnel. Maar ook daar geen starttarief. Het staat wel duidelijk aangegeven dat je je auto binnen een bepaalde tijd van de laadpaal moet halen zodra de accu vol is, anders treedt het rotatietarief in werking.
Bij dit soort laadpalen kom ik juist liever met een zo leeg mogelijk accupakket aan. Zelfs met mijn Leaf laad ik van 20 naar circa 80 procent in ongeveer vijf uur. Zolang er geen tweede auto staat te laden, vind ik dat het met 3,6 kW nog best vlot gaat.
Natuurlijk ligt het anders wanneer je een lange rit maakt. Daarvoor is snelladen ook bedoeld. Niet omdat het misschien een cent goedkoper is per kilowattuur. Als je daarvoor meer accudegradatie op de koop toe neemt, vraag ik me af of dat het waard is.
Je kunt je ook afvragen hoeveel tijd je nu echt wint met die vijf minuten snelladen. De gemiddelde EV is tegenwoordig zo groot als een slagschip. Als je netjes wilt parkeren, moet je vaak een paar keer steken. Dan uitstappen, pasje zoeken of bedenken welke app het ook alweer was. Voor je het weet ben je tien minuten verder.
En als je tijdens het laden iets wilt eten, moet je óf op afstand de laadsessie stoppen óf terug haasten naar je auto om te voorkomen dat je boven de 80 procent uitkomt. Met de snellaadsnelheden van moderne EV’s zit je daar zó aan. In zulke situaties laad ik liever AC. Dan hoef je niet te stressen of halsoverkop je maaltijd te onderbreken om de auto te verplaatsen. Dat ervaar ik persoonlijk als onprettig: na vijf minuten alweer terug moeten naar je auto.
Ik wou dat mijn Leaf 3-fase kon laden, maar helaas is Muxsan inmiddels failliet. Die vijfduizend euro houd ik liever in mijn zak voor een toekomstige EV die het standaard ondersteunt.
Verwijderd
Op de meeste publieke AC-laadpalen staat tegenwoordig gewoon een QR-code waarmee je via een app kunt laden. Zelf heb ik geen laadpas voor de TotalEnergies-palen in Antwerpen, dat regel ik gewoon met de app. Ook in Zuid-Holland gebruikte ik een app, toen OVO Charge goedkoper bleek dan de Zuid-Holland-laadpas.Stefannn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:25:
[...]
AC laden gaat zonder pas waarschijnlijk niet echt lukken.
In Gelderland laadde ik aan een Allego-paal via de Smoov-app. En ergens in Duitsland, bij een hotel, had ik de duurste AC-laadbeurt die ik ooit heb gehad, maar ook dat ging gewoon via een app.
Bij een conferentiehotel in de buurt van de Keukenhof werkte het eveneens met een app. Dat Electra in België een behoorlijke dekking heeft, verbaast me eerlijk gezegd niet, zeker in Wallonië, waar veel Franstaligen een toegankelijke oplossing zoeken.
Met het tijdelijke Electra-tarief van € 0,39/kWh zou een rit naar Kent met de Leaf best aantrekkelijk zijn. Alleen heb ik momenteel weinig verlof beschikbaar en is de overtocht helaas vrij prijzig.
Voor Engeland is het trouwens handig om alvast de Electroverse-app of -laadpas aan te vragen. Die is toch gratis, en mocht je ooit die kant op willen, dan heb je hem tenminste al.
Begrijp ik het nu goed dat je geen laadpas met starttarief wil omdat het wel eens voor kan komen dat je er slechts een paar minuten staat en je dan een paar dubbeltjes moet betalen?Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:35:
[...]
Dat is puur afhankelijk van de laadpas die je gebruikt. Eerlijk gezegd heb ik vrijwel geen enkele laadpas waarbij een starttarief in rekening wordt gebracht. Die komen er bij mij simpelweg niet in, en dat is met een goede reden.
[Afbeelding]
Daarom gebruik ik dus geen laadpassen met starttarief: 3 minuten later appte mijn vrouw, ze was in een ander deel van Maastricht![]()
Verwijderd
Dat begrijp je helemaal: ik laad ook weleens kort bij een publieke AC-laadpaal, en dan zijn starttarieven van €0,35 tot zelfs €1 erg nadelig. Terwijl je juist niet onnodig lang een laadplek wilt bezet houden.Roenie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:21:
[...]
Begrijp ik het nu goed dat je geen laadpas met starttarief wil omdat het wel eens voor kan komen dat je er slechts een paar minuten staat en je dan een paar dubbeltjes moet betalen?Of zit er iets anders achter? Niet verkeerd bedoeld, ik begrijp het gewoon echt niet denk ik.
Zo’n starttarief zorgt er eigenlijk voor dat je de auto het liefst van (bijna) leeg naar vol laadt, in plaats van af en toe een beetje bijladen. Want bij elke sessie betaal je opnieuw dat startbedrag. In de telecom zijn starttarieven niet voor niets afgeschaft.
Een concreet voorbeeld: stel je laadt 3 uur aan 3,6 kW, dan krijg je 10,8 kWh binnen. Bij een stroomtarief van €0,338 per kWh betaal je dan €3,65. Met een starttarief van €0,35 erbij kom je uit op precies €4,00, wat neerkomt op zo'n €0,370 per kWh. Dat is dus bijna 10% duurder, puur door het starttarief. En hoe korter je sessie, hoe nadeliger het wordt.
Gelukkig is het vaak wel mogelijk om een laadpas of app te vinden waarmee je hetzelfde (gunstige) kWh-tarief betaalt, maar dan zonder starttarief.
onze geliefde ANWB doet niet anders .. hier in ZH is het zo ongeveer de enigste die start tarief hanteert. ik heb de pas wel maar zal hem als laatste gebruiken. en ze zijn ook nog veel duurder dan de meestenVerwijderd schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:33:
[...]
Dat begrijp je helemaal: ik laad ook weleens kort bij een publieke AC-laadpaal, en dan zijn starttarieven van €0,35 tot zelfs €1 erg nadelig. Terwijl je juist niet onnodig lang een laadplek wilt bezet houden.
Zo’n starttarief zorgt er eigenlijk voor dat je de auto het liefst van (bijna) leeg naar vol laadt, in plaats van af en toe een beetje bijladen. Want bij elke sessie betaal je opnieuw dat startbedrag. In de telecom zijn starttarieven niet voor niets afgeschaft, omdat ze kort gebruik ontmoedigden.
Een concreet voorbeeld: stel je laadt 3 uur aan 3,6 kW, dan krijg je 10,8 kWh binnen. Bij een stroomtarief van €0,338 per kWh betaal je dan €3,65. Met een starttarief van €0,35 erbij kom je uit op precies €4,00, wat neerkomt op zo'n €0,370 per kWh. Dat is dus bijna 10% duurder, puur door het starttarief. En hoe korter je sessie, hoe nadeliger het wordt.
Gelukkig is het vaak wel mogelijk om een laadpas of app te vinden waarmee je hetzelfde (gunstige) kWh-tarief betaalt, maar dan zonder starttarief.
Ow ok. Al lijkt 35 cent besparen bij het rijden van een (elektrische) auto mij niet echt zoden aan de dijk zetten. Maar goed, ik kan uiteraard niet in jouw portemonee kijken.Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:33:
[...]
Dat begrijp je helemaal: ik laad ook weleens kort bij een publieke AC-laadpaal, en dan zijn starttarieven van €0,35 tot zelfs €1 erg nadelig. Terwijl je juist niet onnodig lang een laadplek wilt bezet houden.
Zo’n starttarief zorgt er eigenlijk voor dat je de auto het liefst van (bijna) leeg naar vol laadt, in plaats van af en toe een beetje bijladen. Want bij elke sessie betaal je opnieuw dat startbedrag. In de telecom zijn starttarieven niet voor niets afgeschaft, omdat ze kort gebruik ontmoedigden.
Ik kijk eens in de zoveel tijd wat laden bij verschillende palen waar ik nogal eens kom kost en denk daar in de tussentijd niet teveel bij na. De tijd die het kost om het iedere keer uit te zoeken besteed ik liever aan andere zaken. Maar goed, iedereen is anders.
Verwijderd
Je rijdt zo’n auto misschien 3 tot 5 jaar, of in sommige gevallen zelfs 10 jaar. Laten we voor het gemak uitgaan van maximaal drie laadsessies per week. In vijf jaar tijd komt dat neer op ongeveer €273. Dat is een bedrag waarmee je ook prima een paar keer uit eten had kunnen gaan, of een paar nachten in een hotel had kunnen overnachten. Het slapen in de auto, iets wat onder bepaalde EV-rijders in opkomst lijkt te zijn, is persoonlijk niet helemaal mijn ding.Roenie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:39:
[...]
Ow ok. Al lijkt 35 cent besparen bij het rijden van een (elektrische) auto mij niet echt zoden aan de dijk zetten.
Na 10 jaar loopt dat bedrag op tot zo’n €546. Daar kun je bijvoorbeeld een all-inclusive vakantie van boeken aan Golden Sands in Bulgarije, aan de Zwarte Zee. De initiële kosten kunnen dus op termijn toch een behoorlijke kostenpost vormen. Bovendien kan het telkens opladen tot 100 procent zorgen voor extra accudegradatie. Korte laadsessies zijn over het algemeen wat vriendelijker voor het accupakket.
Maar hoe vaak is 'wel eens' precies? Als het dagelijks gebeurt dan begrijp ik je punt want 365x € 0,35 = € 128 per jaar is een leuk zakcentje. Maar uit je verhaal maak ik op dat dit incidenteel gebeurt. Stel 2x per week, dan komt het uit op 104x € 0,35 = € 36 per jaar. € 3 per maand.Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:33:
[...]
Je kan wel tot op de laatste cent gaan optimizen, maar op een gegeven punt is gemak ook wat waard. Het is aan jou om te bepalen waar dat punt voor jou ligt.
De mini laadbeurt skippen is ook een optie als je nog voldoende SoC hebt. Je hoeft niet op ieder mogelijk moment te laden
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2