PeterZ(on) schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:53:
[...]
Mijn ervaring met mijn Hyundai Ioniq 28kWh naar Spanje is toch heel anders, niks vol, alles werkt en kleeftarieven heb ik nog niet meegemaakt. En €75 aan laadkosten voor 2000km kan ook niet goedkoper.

Kun je nagaan hoe het met een nieuwe EV met veel groter bereik zal zijn, fluitje van een cent.
Welke laadpas heb je gebruikt voor je trip naar Spanje , ik zie hier in Nederland door de bomen het bos al niet meer qua tarieven.
ik heb de Zuid Holland pas , Vattenfall Pas en een ANWB druppel
Sinds kort heb ik geleerd dat er SGZH1 palen bestaan en dat deze met de Zuid Holland pas of met de OVO charge app heel goedkoop zijn ( 31 cent ) dus net zo goedkoop laden als op mijn werk waar ik ook 31 cent betaal wel met 21 cent start tarief waar ik met de Zuid Holland pas niets betaal op alle LMS / EQUANS palen in Zuid Holland
De Vattenfall pas heb ik genomen op aanraden van de Toyota Dealer en omdat ik dan bij alle MC Donalds vestigingen in Nederland 'goedkoper' kan laden , echter toen ik de pas ontving heb ik hem eens getest op mijn werk en ja hoor dat werkte prima !! echter betaalde ik opeens 58 cent per KWH waar ik met mijn zuid Holland pas dus 31 cent betaalde ( Blijken de palen op mijn werk dus ook LMS palen te zijn )
De ANWB druppel lijkt tot nu toe gewoon overal de duurste te zijn , je zou verwachten dat ze concurrerend zijn voor hun leden , maar vergeet dat dus maar de ANWB druppel is dus voor nood en eventueel het buitenland .
Dus voor een ieder die zijn kennis wil delen :
Ik woon In Rotterdam en kan alleen laden op mijn werk en op straat 90% van de tijd rij ik in Nederland maar ik ga bijvoorbeeld graag naar Centro Oberhausen ( ben ik met deze auto nog niet geweest )
En ik zou best wel weer eens een ritje naar Spanje doen ( Figueres , Portligat , Roses , misschien paar dagen Benidorm vanaf Figueres ) en ik wil ook nog eens naar Mont st. Michel
Dus wat is dan een goede laadpas en waar moet ik rekening mee houden in deze landen dus Duitsland , Frankrijk , Spanje met mijn EV?
Ik las afgelopen week op internet dat de CS laadpalen bij Centro ook een behoorlijk tarief per minuut rekenen bovenop het KWH tarief , dat leek zoveel dat je dan dus net zo goed niet CS laad maar beter meteen naar een DC lader rijd