[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 203 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:19
eborn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:35:
Bij Landal Ouddorp kun je verblijven inclusief de luxe van een eigen laadpaal bij de accomodatie. En wel tegen de enorme snelheid van 4kW!
Ach je hebt vakantie of niet. Hopelijk staat je auto dan lang genoeg stil om zelfs met deze "enorme" snelheid voldoende bij te laden.

De netcongestie heb je natuurlijk ook op zo'n park. De energie-infra is nooit berekend op huisjes waar iedereen ongeveer op zelfde tijd de auto begint te laden. En de huisjes zelf mag je ook blij zijn als de inductiekookplaat 2F is. Ik ken de situatie daar niet, maar er zijn parken genoeg waar de huisjes op 1F 25A zijn aangesloten. Dan is 5,7kW de max voor het hele huisje en mag je blij zijn als je auto daar 4 van krijgt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
boyette schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:40:
Ik krijg die 5 euro nooit terug heb er nog een stuk of 20 open staan

Hoe lang duurt dat ?
Als je meer dan €5 hebt geladen: dan nooit.
Als je minder dan €5 hebt geladen wordt het bedrag aangepast.
Als je een fout krijgt: in mijn ervaring met een Wise card is dat ongeveer 2 uur.

Mijn andere ervaring met andere credit cards is dat het bijzonder slecht wordt weergegeven wanneer een reservering weer wordt vrijgegeven. Vaak zie je alleen je bestedingsruimte bewegen terwijl de transactie blijft staan alsof het is afgeboekt. Wise FTW, is daar heel duidelijk in.

Wellicht is er zoiets bij jouw kaart aan de hand en heb je het al wel teruggehad. Ze werken gewoon met Stripe en dat zou echt goed moeten werken, hoor.

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 24-02-2025 22:02 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
gertvdijk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:00:
[...]

Als je meer dan €5 hebt geladen: dan nooit.
Als je minder dan €5 hebt geladen wordt het bedrag aangepast.
Als je een fout krijgt: in mijn ervaring met een Wise card is dat ongeveer 2 uur.

Mijn andere ervaring met andere credit cards is dat het bijzonder slecht wordt weergegeven wanneer een reservering weer wordt vrijgegeven. Vaak zie je alleen je bestedingsruimte bewegen terwijl de transactie blijft staan alsof het is afgeboekt. Wise FTW, is daar heel duidelijk in.

Wellicht is er zoiets bij jouw kaart aan de hand en heb je het al wel teruggehad. Ze werken gewoon met Stripe en dat zou echt goed moeten werken, hoor.
Ik heb al weken dat sessies niet starten en de bedragen gewoon gereserveerd blijven in amex

Normaliter is dat idd binnen een dag weer vrijgegeven

Even nog wat anders er zijn ook laadapps in het verleden hier besproken waar je zelf een laadpas kon creëeren met nfc.. dacht ik me te herinneren.. zegt iemand dat wat welke MSP dat was of waren

Edit
Al gevonden dat was bump denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:01
Klopt. Bump.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Maar dat is gewoon een willekeurige UID die je daar creëert ?
Of gewoon een unieke van een secured tag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 11:47
eltron schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:53:
[...]

Ach je hebt vakantie of niet. Hopelijk staat je auto dan lang genoeg stil om zelfs met deze "enorme" snelheid voldoende bij te laden.

De netcongestie heb je natuurlijk ook op zo'n park. De energie-infra is nooit berekend op huisjes waar iedereen ongeveer op zelfde tijd de auto begint te laden. En de huisjes zelf mag je ook blij zijn als de inductiekookplaat 2F is. Ik ken de situatie daar niet, maar er zijn parken genoeg waar de huisjes op 1F 25A zijn aangesloten. Dan is 5,7kW de max voor het hele huisje en mag je blij zijn als je auto daar 4 van krijgt.
Nieuwe EV rijder hier (binnenkort) maar als ik 81 cent moet betalen, kan ik dan niet beter gewoon de granny charger insteken tussen 22-08 als ik nauwelijks stroom verbruik in de bungalow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:49
Holzschuh schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:02:
[...]

Nieuwe EV rijder hier (binnenkort) maar als ik 81 cent moet betalen, kan ik dan niet beter gewoon de granny charger insteken tussen 22-08 als ik nauwelijks stroom verbruik in de bungalow?
Dat kan technisch gezien vast wel. De vraag is daarna ook of je verhuurder dit toestaat. Kan leiden tot discussies, bijbetalen voor stroom, gedoe over veiligheid (veel mensen zien grannychargers als brandgevaarlijker)...

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30

Zeker! Maar je loopt 2 risico's:
*1 de zekeringen van zo'n huisje zijn vermoedelijk vrij licht,
*2 er kan (zal?) in de avond en nacht wel iemand 'controlerend rondlopen' over dat park.
Dat zou in beide gevallen wel een probleem kunnen gaan opleveren.
Ook is het mogelijk dat de lader 'gewoon' in het huisje is aangesloten, en je de volgens de meter gebruikte stroom toch wel afrekent tegen dezelfde prijs.
Edit: in dit laatste geval zal de elektrische installatie van het huisje natuurlijk daarop berekend zijn, en vervalt *1.

[ Voor 7% gewijzigd door Peter-036 op 25-02-2025 09:12 . Reden: aanvulling ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:16
[...]

In Duisland is dit strafbaar als je dat zonder vragen doet.
Voor alle andere landen is het een gebrek aan fatsoen om op deze manier stroom te stelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
lfah2000 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:27:
[...]

In Duisland is dit strafbaar als je dat zonder vragen doet.
Voor alle andere landen is het een gebrek aan fatsoen om op deze manier stroom te stelen.
Dat wisselt, vaak is de stroom inclusief maar wordt natuurlijk niet verwacht dat je behalve huisgebruik ook de auto oplaadt. Daar moet je dan iets over afspreken. Maar ik heb ook diverse malen meegemaakt dat stroom apart wordt afgerekend, meestal tegen vrij hoog tarief. Dan steel je niets maar betaal je er gewoon voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 11:47
Peter-036 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:10:

[...]

Zeker! Maar je loopt 2 risico's:
*1 de zekeringen van zo'n huisje zijn vermoedelijk vrij licht,
*2 er kan (zal?) in de avond en nacht wel iemand 'controlerend rondlopen' over dat park.
Dat zou in beide gevallen wel een probleem kunnen gaan opleveren.
Ook is het mogelijk dat de lader 'gewoon' in het huisje is aangesloten, en je de volgens de meter gebruikte stroom toch wel afrekent tegen dezelfde prijs.
Edit: in dit laatste geval zal de elektrische installatie van het huisje natuurlijk daarop berekend zijn, en vervalt *1.
Laatste keer bungalowpark is hier alweer een hele tijd geleden, (leeftijd kinderen geeft meer ruimte) maar kan me niet herinneren ooit op het stroomverbruik te zijn afgerekend. Zou me ook alweer niet verbazen dat dit de volgende stap is in het verdienmodel.
lfah2000 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:27:
[...]
In Duitsland is dit strafbaar als je dat zonder vragen doet.
Komende zomer voor het eerst met de EV op vakantie. In het dorp waar we heengaan is geen laadpaal voorhanden. Dus ik ga maandje van tevoren voor de zekerheid eens checken met de hoteluitbater of er als backup een plek is waar ik die zou kunnen insteken. Bij de toeristische plekjes zijn vast laadpalen te vinden.

In de casus over een bungalowpark (waar het hier over gaat) zou ik uit principe in ieder geval niet die 80+ gaan aftikken. Bewust vroeger ook nooit in de zomer gegaan, dat is het niet waard. Gelukkig zul je daar ook genoeg toeristische plekken hebben waar voor een normaal tarief stroom te tappen valt.
Maar als je daar eens aan de stroom zou hangen, zoveel gaat er via een granny ook weer niet in tenzij je er de hele dag aan hangt. En dat zou ik zelf niet aandurven qua veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]
Die 0,81 ga je natuurlijk niet betalen. In zo'n situatie neem je een laadpas/MSP die een flatrate biedt en betaal je het tarief van de MSP en niet van de laadpaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:07
Ik zou het denk ik altijd overleggen. Maar als er laadpalen staan, is er weinig kans dat ze je gratis of goedkoop gaan laten laden bij de bungalow zelf. Dat jij die laadpalen te duur vindt, is natuurlijk op zich gewoon jouw probleem, hard gezegd. Ik zou dan zoeken of er met een andere pas een lager tarief te halen valt, of anders inderdaad gewoon ergens anders laden. Je bent vast wel een keer een (mid)dagje weg en dan staat je auto ook weer ergens toch?

Ik heb t op campings meegemaakt van “sluit maar aan op die ongebruikte campingaanaluiting naast je, als je maar onder de 8A blijft”. Tot “hang maar aan de schuur, ik ben wel benieuwd hoe dat gaat. Nee joh dat kost niks” tot aan “je mag alleen aan de laadpaal” en alles daar tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[...]

Als je dat ongezien kunt doen .. vast wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:01
boyette schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 00:49:
[...]

Maar dat is gewoon een willekeurige UID die je daar creëert ?
Of gewoon een unieke van een secured tag
Ik heb hem op m'n rijbewijs gezet.
Alleen nog nooit gecontroleerd of het ook werkt.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 15:57
ik snap heel die discussie niet om te laden bij een huisje op een vakantiepark.

gewoon niet doen, punt.

infrastuur is er niet op berekend
het is niet wenselijk
duurt rete lang met je granny

Je wilt wel een vakantie in een huisje maar je bent te beroerd om een keer "duur" je EV tank vol te gooien langs de snelweg ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:26

Dennis1812

Amateur prutser

het is niet wenselijk --> voor de verhuurder misschien, voor de huurder juist wel. Net wat er dus afgesproken is in de voorwaarden en of huurcontract.
duurt rete lang met je granny --> dat hoeft niet veel uit te maken in een vakantie woning.

Er is overal iets voor te zeggen. Uiteindelijk moet je simpelweg kijken naar de afspraken die je samen gemaakt hebt. En hoort het ook niet thuis in dit topic maar in het infrastructuur topic waar je op alle sociale normen mag zeuren en zaniken tot je een ons weegt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:22
murky123 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:25:
ik snap heel die discussie niet om te laden bij een huisje op een vakantiepark.
Sowieso is dat eigenlijk geen discussie meer, want alle grote ketens geven tegenwoordig aan dat laden met een granny verboden is. Zelfs bij een kleiner park wat ik via AirBNB huurde stond die al in de voorwaarden.

Zojuist een met mijn OVO pas bij Landal Ouddorp getest, maar die geeft helaas niet thuis. Huisje is wel netjes 3-fase met eigen zonnepanelen, dus qua infra hebben ze het wel aardig voor elkaar. Mag ook wel voor een huisje van krap 7 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:03
Ik heb ook wel eens gelezen dat men in de voorwaarden expliciet vermeld dat het laden van je EV verboden is en als je dit wel doet dat je een dikke boete na krijgt (en terecht natuurlijk).

Het schijnt dat veel vakantieparken ook aan monitoring per woning doen, in dat geval val je zo door de mand (wederom terecht).

Wat is het toch met ons Nederlanders dat we zo krenterig zijn, het laden van je EV terwijl het niet mag is gewoon stelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
Grolsch schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:59:

Wat is het toch met ons Nederlanders dat we zo krenterig zijn, het laden van je EV terwijl het niet mag is gewoon stelen.
Het kan ook gewoon gemak zijn. Als je niet naar die laadpaal hoeft (of hij is bezet).

Blijft staan dat je verder wel gelijk hebt. Als t niet mag, mag t niet. Als t niet duidelijk is of t mag, staat vragen je vrij. Heel veel moeilijker is t niet, lijkt me.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
Zolang het huisje geen openbare laadpaal, laadpas of provider heeft is het wat mij betreft off topic hier ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:45

XanderDrake

Build the future!

Grolsch schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:59:
Het schijnt dat veel vakantieparken ook aan monitoring per woning doen, in dat geval val je zo door de mand (wederom terecht).
Bij de Center Parcsen die ik ken, kan je niet eens parkeren aan je huisje, laat staan opladen. ;)
Als de bewaking sowieso toch al rond liep, kunnen ze ook kijken naar oneigenlijk gebruik ja.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Huh? Ik laad vrijwel uitsluitend met de grannycharger. Nog nooit last van gehad dat dat lang duurde.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
eborn schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:57:
[...]

Sowieso is dat eigenlijk geen discussie meer, want alle grote ketens geven tegenwoordig aan dat laden met een granny verboden is. Zelfs bij een kleiner park wat ik via AirBNB huurde stond die al in de voorwaarden.

Zojuist een met mijn OVO pas bij Landal Ouddorp getest, maar die geeft helaas niet thuis. Huisje is wel netjes 3-fase met eigen zonnepanelen, dus qua infra hebben ze het wel aardig voor elkaar. Mag ook wel voor een huisje van krap 7 jaar oud.
hmm heb je een laadpaal nummer daarvan of qr?

wat doet electroverse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Maasluip schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:28:
[...]

Huh? Ik laad vrijwel uitsluitend met de grannycharger. Nog nooit last van gehad dat dat lang duurde.
Ik thuis ook inderdaad. Zelden een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
boyette schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:30:
[...]

hmm heb je een laadpaal nummer daarvan of qr?

wat doet electroverse?
Eletroverse app ziet hem niet. Sowieso geen enkele app, zelfs die van e-flux zelf niet.

Als je de QR scanned zie je enkel tarief en de paalcode NL*EFL*EV5305122*C1

Overigens zie ik in de directe omgeving wel palen met vergelijkbare nummers in apps staan. Dus het niet zichtbaar zijn zal een keuze zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
eborn schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:49:
[...]

Eletroverse app ziet hem niet. Sowieso geen enkele app, zelfs die van e-flux zelf niet.

Als je de QR scanned zie je enkel tarief en de paalcode NL*EFL*EV5305122*C1

Overigens zie ik in de directe omgeving wel palen met vergelijkbare nummers in apps staan. Dus het niet zichtbaar zijn zal een keuze zijn geweest.
maar met pasje electroverse? doet dat het ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 15:57
Maasluip schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:28:
[...]

dat jij er geen last van hebt, wil niet zeggen dat het niet lang duurt, men noemt het niet zonder reden GRANNY charger.

[ Voor 7% gewijzigd door murky123 op 25-02-2025 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08
murky123 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:15:
dat jij er geen last van hebt, wil niet zeggen dat het niet lang duurt, men noemt het niet zonder reden GRANNY charger.
Mja, is maar net waar je mee vergelijkt. Mijn auto kan enkel 1-fase bij een AC-laadpaal laden, dus dat is max 3.7kW. Een granny charger doet dacht ik iets van 10A, dus 2.3kWh. Langzamer dan aan een AC-laadpaal maar geen factoren langzamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
vanaalten schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Mja, is maar net waar je mee vergelijkt. Mijn auto kan enkel 1-fase bij een AC-laadpaal laden, dus dat is max 3.7kW. Een granny charger doet dacht ik iets van 10A, dus 2.3kWh. Langzamer dan aan een AC-laadpaal maar geen factoren langzamer.
Ik heb er twee. Eentje kan ingesteld worden op 8 of 10 A. En de andere op 6,8,10,12 of 16.

En natuurlijk is het langzaam. Maar thuis ‘s nachts (of als je overdag niet weg hoeft) en op vakantie is t ook best.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:00
Lekker laden zo voor 0,14 euro per kWh !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoxIbivNxTdB3-D7J-zV230ecbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7w2nIbkYUTZGxYJtctL2fLE.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patt2
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:41
Bij de Quick ?, mag ik vragen met welke laadkaart ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Patt2 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:17:
Bij de Quick ?, mag ik vragen met welke laadkaart ?
Met de Tap kaart. Het is trouwens 0.69 officieel. Maar ergens gaat het niet goed in mijn voordeel.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Brotuck schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:32:
Met de Tap kaart. Het is trouwens 0.69 officieel. Maar ergens gaat het niet goed in mijn voordeel.
Nee, staat er met een lagere prijs in, hoor. De 240 kW connectors op die locatie, althans.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgD4uk8uvVXy6jeqVg2_kdqGV0I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/p46u5z1eVpQhiYnYofujVPQf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Lx8NEwNQQWrjleTmieUkzWi5V8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DEjh8aMQ5gXrHAynwgzBUhMe.png?f=fotoalbum_tile

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
gertvdijk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Nee, staat er met een lagere prijs in, hoor. De 240 kW connectors op die locatie, althans.
[Afbeelding][Afbeelding]
Op de paal zelf staat de prijs van 0,69

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
boyette schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:50:
[...]

maar met pasje electroverse? doet dat het ook niet?
Die is helaas nog onderweg, dus kan ik niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
eborn schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:53:
[...]

Die is helaas nog onderweg, dus kan ik niet testen.
dat is een zeer bruikbare pas

heb je tango ook?
die zou ik ook zeker in je achterzak houden

dit is in mijn ogen nog de meest geaccepteerde pas in nederland
die laat mij nooit in de steek
echter qua inzichtelijke tarieven ook het schimmigste maar dat maakt het ook een avontuurlijke pas
maar meestal niet duur

[ Voor 29% gewijzigd door boyette op 26-02-2025 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul413
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-03 10:35
Ik ben woonachtig in Utrecht en las hier op het forum dat Joulz mogelijk het beste laadtarief heeft voor de Equans paal voor de deur. Nu heb ik een pas besteld maar kan ik de laadtarieven niet zien zonder een abonnement af te sluiten. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Raoul413 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:27:
Ik ben woonachtig in Utrecht en las hier op het forum dat Joulz mogelijk het beste laadtarief heeft voor de Equans paal voor de deur. Nu heb ik een pas besteld maar kan ik de laadtarieven niet zien zonder een abonnement af te sluiten. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Om welke paal gaat dit precies ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 23:46
Mijn ervaring in Utrecht is dat de Elektroverse pas het makkelijkst en goedkoopst is (42 ct). Maar idd, hangt erg af van de palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Ik ben woonachtig in Utrecht en las hier op het forum dat Joulz mogelijk het beste laadtarief heeft voor de Equans paal voor de deur.
Waar las je dat precies?
Het enige resultaat dat ik kan vinden met de search is van december 2022 en waarschijnlijk niet meer een courant advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:30
Ben zelf ook woonachtig in de omgeving en heb een en ander vergeleken nadat ANWB aankondigde dat de transactiekosten omhoog gaan van 34 naar 69 cent. Als PHEV rijder met netto een ~10kWh accu, maakt dat publiek laden via hun pas compleet oninteressant. Met prijzen boven de 50 cent/kWh was het al niet interessant, maar nu helemaal.

Het probleem waar ik tegenaan liep: je kunt gewoon nergens de kale CPO-prijs (basistarief) van die palen vinden. Hier staan bijvoorbeeld 2 palen van voormalig Pitpoint, nu TotalEnergies (uitgebaat door GreenFlux... nu dus Joulz). Zelfs in de Total app zijn ze niet eens te vinden.
Tot dusver is de Octopus Electroverse app degene waarin ik de laagste prijzen zie: 42 cent/kWh en geen transactiekosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Propheticus op 26-02-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:11
Als ik hier kijk betaal je bij Joulz naast het maandtarief van € 2,99 ook nog een opslag van € 0,075 ex. btw per kWh, dus dat is denk ik juist een van de duurste laadpassen met deze bizarre opslag.

Het CPO-tarief in Utrecht bij Total Energies en Equans laadpalen lijkt nu op € 0,52 per kWh (incl. btw) te staan. Dus dan zou je bij Joulz op € 0,61 per kWh incl. BTW uitkomen.

Ik woon zelf ook in Utrecht en gebruik sinds dit jaar ook de Electroverse laadpas voor een tarief per kWh van € 0,42 zonder verdere maandkosten. Wel afwachten hoe lang Electroverse dit volhoudt want hier maken ze natuurlijk verlies op.

Maar dan zou bv. de Tap laadpas een beter alternatief zijn dan Joulz, € 2,50 abonnement per maand en dan betaal je verder het kale CPO-tarief zonder opslag.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 23:46
Propheticus schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Ben zelf ook woonachtig in de omgeving en heb een en ander vergeleken nadat ANWB aankondigde dat de transactiekosten omhoog gaan van 34 naar 69 cent. Als PHEV rijder met netto een ~10kWh accu, maakt dat publiek laden via hun pas compleet oninteressant. Met prijzen boven de 50 cent/kWh was het al niet interessant, maar nu helemaal.

Het probleem waar ik tegenaan liep: je kunt gewoon nergens de kale CPO-prijs (basistarief) van die palen vinden. Hier staan bijvoorbeeld 2 palen van voormalig Pitpoint, nu TotalEnergies (uitgebaat door GreenFlux... nu dus Joulz). Zelfs in de Total app zijn ze niet eens te vinden.
Tot dusver is de Octopus Electroverse app degene waarin ik de laagste prijzen zie: 42 cent/kWh en geen transactiekosten.
Leuk om te lezen dat er veel plaats- en lotgenoten zijn: zit in hetzelfde schuitje, ik rijd in Utrecht ook PHEV en laad per sessie ongeveer 10-11kWh. Dus nu met Elektroverse pas betaal ik 42 ct. Maar idd is het nu de vraag voor hoe lang. Als ik boven de 50 ct moet gaan betalen wordt het denk ik weer volledig benzine rijden. Heb ook ooit eens berekend dat het omslagpunt bij 50 ct per kWh ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Prullenbak84 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:58:
[...]

Hoe bedoel je? Kun je de app bij Nederlandse laadpalen gebruiken?
Nee, je kunt de kaart ook als betaalmiddel voor Fastned instellen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stijnbdj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-09 22:23
Ik ben zelf woonachtig in Utrecht en afhankelijk van publieke palen en denk dat ik het enigzins uitgespeeld heb.

Allereerst bovenin de Portomonee: electoverse pas.
0,42€ per KWH bij de total/equans palen en 0,41€ bij we drive solar. Verwacht dat de palen van total nog wel gaan stijgen gezien de prijs eigenlijk hoger is, maar de solar palen zijn wel officieel 0.41€

Als tweede in de portomonee; de monta app. Op het moment zijn de total palen nog 0.37€ per kwh in de Monta app. Het enige nadeel is dat ze goed starten via de app, maar vaak niet stoppen. Je moet dan even bellen naar de total klantenservice en dan koppelen zij je los. Is wel het goedkoopste laden.

Ten derde in de portomonee; de TAP app zonder abbo met een 5% fee. Hier betaal je altijd het CPO tarief en is bij veel palen nog wel goedkoop.

Allerlaatst; eneco mobility flex gratis pas. Deze is bij veel van de laadpalen op de bedrijventerreinen erg goedkoop (0,18€ per kWh).

Verder een tesla abbonement voor de supercharger in Bunnik en Breukelen om te kunnen fast chargen voor 0,27/0.29€ per kwh.

Zover mij bekend, is bovenstaand voor NU de goedkoopste manier om te laden in Utrecht stad en omstreken. Welliswaar verandert dit bijna per week, dus nog maar even afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Stijnbdj schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:17:
Ik ben zelf woonachtig in Utrecht en afhankelijk van publieke palen en denk dat ik het enigzins uitgespeeld heb.
[...]
Verder een tesla abbonement voor de supercharger in Bunnik en Breukelen om te kunnen fast chargen voor 0,27/0.29€ per kwh.

Zover mij bekend, is bovenstaand voor NU de goedkoopste manier om te laden in Utrecht stad en omstreken. Welliswaar verandert dit bijna per week, dus nog maar even afwachten
Als je snelladen in de omgeving van Utrecht er ook bij betrekt zou ik ook niet vergeten Electroverse + Circle K te noemen; zonder abonnement €0,30/kWh.
gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3" (5 snelladers in de omgeving)
nathalia in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Verder is het gewoon jammer dat gemeente Utrecht niet meedoet met MRA-e (Flevoland + Noord-Holland + Utrecht). Er zijn wel gemeentes in de omgeving die meedoen, met een redelijk tarief op de nieuwe palen. gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 26-02-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
[...]

Ik weet niet precies hoe je rekent, maar volgens mij scheelt dat iets van 15ct op 10kWh. Vergeet niet dat het tarief per kWh ook met 2ct omlaag gaat.

Als ik naar de Vattenfall hier in de buurt kijk is het
nu: 10*0,36 + 0,34 = 3.94
wordt: 10*-,335 + 0,69 = 4,04

Aangezien de ANWB overla ongeveer 2ct op het kWh zet, zal het verschil overal ongeveer hetzelfde zijn. Je moet dan alleen niet 1 of 2 kWh gaan laden of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
janne_nl schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Ik weet niet precies hoe je rekent, maar volgens mij scheelt dat iets van 15ct op 10kWh. Vergeet niet dat het tarief per kWh ook met 2ct omlaag gaat.

Als ik naar de Vattenfall hier in de buurt kijk is het
nu: 10*0,36 + 0,34 = 3.94
wordt: 10*-,335 + 0,69 = 4,04

Aangezien de ANWB overla ongeveer 2ct op het kWh zet, zal het verschil overal ongeveer hetzelfde zijn. Je moet dan alleen niet 1 of 2 kWh gaan laden of zo.
Voor de palen in de omgeving, afgaande op de huidige tarieven in de ANWB app:

Equans
van 10*.56 + .34 = 5.94
naar 10*.54 + .69 = 6.09
effectief 61 cent/kWh

TotalEnergies
van 10*.50 +.34 = 5.34
naar 10*.48 +.69= 5.49
effectief 55 cent/kWh

Van niet interessant (break-even op 50 cent/kWh), naar nog minder interessant.
Gelukkig kan ik, als ik op 1 van 3 parkeerplekken achter mijn schuur kan parkeren, thuis laden aan de granny charger. Ofwel 0 cent* van de zon, dan wel 19.5 cent/kWh van het net.

* Nu we nog salderen kost dit netto 6.5 cent/kWh vanwege de 13 cent terugleverboete. Enfin.

[ Voor 13% gewijzigd door Propheticus op 26-02-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hachy schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Nee, je kunt de kaart ook als betaalmiddel voor Fastned instellen.
Ah ja bij fastned wel. Ik dacht dat je het over ook andere laadpalen had.

Vooralsnog werkt het bij mij in de fastned app prima, maar bij andere laadpalen is ewe go dus geen optie. Ben wel benieuwd wat dan de beste is bij sommige aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Propheticus schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:40:
[...]

Voor de palen in de omgeving, afgaande op de huidige tarieven in de ANWB app:

Equans
van 10*.56 + .34 = 5.94
naar 10*.54 + .69 = 6.09
effectief 61 cent/kWh

TotalEnergies
van 10*.50 +.34 = 5.34
naar 10*.48 +.69= 5.49
effectief 55 cent/kWh

Van niet interessant (break-even op 50 cent/kWh), naar nog minder interessant.
Gelukkig kan ik, als ik op 1 van 3 parkeerplekken achter mijn schuur kan parkeren, thuis laden aan de granny charger. Ofwel 0 cent* van de zon, dan wel 19.5 cent/kWh van het net.

* Nu we nog salderen kost dit netto 6.5 cent/kWh vanwege de 13 cent terugleverboete. Enfin.
Los van dat een PHEV sowieso al niet interessant is (vind ik, die er ook 1 had.).

Wat gaat het meer kosten als je alles op benzine gaat rijden? Als ik uitga van 1 op 20 en 2 euro per liter en bij de ev op 20kWh per 100km zit het break even tussen de 65 en 70 ct. En ik denk dat een boel ev's veel zuiniger zijn en bev's minder zuinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
janne_nl schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Los van dat een PHEV sowieso al niet interessant is (vind ik, die er ook 1 had.).

Wat gaat het meer kosten als je alles op benzine gaat rijden? Als ik uitga van 1 op 20 en 2 euro per liter en bij de ev op 20kWh per 100km zit het break even tussen de 65 en 70 ct. En ik denk dat een boel ev's veel zuiniger zijn en bev's minder zuinig.
100 km kost me €11.12 aan benzine (2 euro de liter en 1:18, 5.56 Liter/100km)
Voor 100 km heb ik 20kWh nodig.
Laden kent ~10% laadverliezen.

Dus 11.12 / (20*1.10)= €0.50 /kWh break even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Propheticus schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:28:
[...]

100 km kost me €11.12 aan benzine (2 euro de liter en 1:18, 5.56 Liter/100km)
Voor 100 km heb ik 20kWh nodig.
Laden kent ~10% laadverliezen.

Dus 11.12 / (20*1.10)= €0.50 /kWh break even.
20kw voor 100km is vrij fors

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
boyette schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:34:
[...]

20kw voor 100km is vrij fors
Tjah toch echt waar. In de zomer haalt de netto ~11kWh accu de 55km, in de winter 40. Als ik me beperk tot 80km/u en stadsverkeer is 65km haalbaar.
Het varieert dus nogal met de seizoenen. Aan de andere kant betaal ik ook niet echt 2 euro de liter, maar eerder 1.95

[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 26-02-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Propheticus schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:35:
[...]

Tjah toch echt waar. In de zomer haalt de netto ~11kWh accu de 55km wel, in de winter 35-40.
Het varieert dus nogal met de seizoenen. Aan de andere kant betaal ik ook niet echt 2 euro de liter, maar eerder 1.95
11kw accu dat is een hybride?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Als PHEV rijder met netto een ~10kWh accu[…]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• janne_nl
Ja. Dat gaf hij al aan.

Ik haal met 14kWh de 100 wel in de zomer.

Een PHEV is niet het beste van 2 werelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
janne_nl schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:42:
Ja. Dat gaf hij al aan.

Ik haal met 14kWh de 100 wel in de zomer.

Een PHEV is niet het beste van 2 werelden.
Nee dat is het zeker niet.
Als je netjes op de accu wil rijden ben je ook nog eens vaak aan het stekkeren.

Maarja full battery electric occasion in de juiste maat was er ten tijde van aanschaf enkel in de categorie te duur. + geen eigen oprit met laadmogelijkheid. + (range)anxiety bij de missus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Range anxiety is nergens voor nodig. Zeker niet in West Europa.

Niet kunnen laden op je eigen oprit is wel een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Full EV als 2e auto voor woon/werk en andere afstanden <200km retour werkt perfect. Genoeg goedkope Vattenfall palen.
Diesel ernaast voor vakanties en grotere afstanden.

Volledig elektrisch incl vakanties is (mij) nog veel te duur in aanschaf. Beetje serieus formaat + trekhaak + dakkoffer + forse range is een veel te hoge aanschafwaarde momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Dennis1812 das ook ongeveer onze afweging. Tweede auto is nu benzine, maar die wordt hoogstwaarschijnlijk electrisch.

Liever PHEV dan diesel voor de weinige kilometers die we rijden. Hoewel als ik het hart laat regeren er liever een dikke A8 naast zou hebben :P

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

De Megane station (diesel) draait nu nog ongeveer 40K per jaar.
Er is 20K naar de renault Zoe verschoven ongeveer. Diesel is voor mij nog een betere keus dan benzine.

De renault Zoe rijdt wel heerlijk en de hoge instap is fijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• janne_nl
2 prive EV's hier. Laden gaat prima overal (meestal wel thuis).

Goed lezen wat er bij een laadpaal (met name snellaadpaal) staat, en in die volgorde alles doen. Daarvan afwijken wil wel eens een probleem opleveren. Zonder problemen in november 3000 km gereden (voor 130 euro ongeveer).

Niet met dezelfde mindset als met een ICE op zo'n lange reis gaan, dan kom je geheid gestresst aan. Wij kwamen net heel relaxed aan net wat langere pauzes, wat langzamer gereden,

Als je dat niet ligt, lekker nog een aantal jaren in een ICE blijven rijden.

En de pasjes (Ik heb er ook meerdere) vooral handig als je steeds het goedkoopste tarief wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:05:
De Megane station (diesel) draait nu nog ongeveer 40K per jaar.
Er is 20K naar de renault Zoe verschoven ongeveer. Diesel is voor mij nog een betere keus dan benzine.

De renault Zoe rijdt wel heerlijk en de hoge instap is fijn.
Oh joh, 40k rijden we met twee autos nieteens (meer). Das idd een heel ander verhaal dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:43:
[...]
Heb nu zelf een 20kWh+ PHEV. En rijd 90% elektrisch, elke avond de auto aan de eigen stekker. Zonder het gedonder van full electric. Als er onderweg een stekker vrij is, gooi ik hem aan de lader. Zo niet ook best. Omslagpunt ligt lager dan je denkt. En 20k goedkoper dan een -kwa ruimte- vergelijkbare EV.

Letterlijk al mijn collegas komen furieus terug van de wintersport door volle or kapotte laadpalen, onverwachte tarieven of onverwachte extra stops.
Mijn BEV zijn heel stil hoor, allebei.

En we zijn er ook al keer of 10 mee op wintersport geweest, dakkoffer er op, alles kan mee, probleemloos.
Ben benieuwd wat jouw collega's voor bijzonders hebben gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31

Letterlijk al mijn collegas komen furieus terug van de wintersport door volle or kapotte laadpalen, onverwachte tarieven of onverwachte extra stops.
Grappig ik hoor dan weer louter goede verhalen, apart.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
[...]

Laat me raden. Die collega's moeten verplicht in een EV rijden en willen zo bewijzen dat het helemaal niks is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knip

[ Voor 103% gewijzigd door Notna op 28-02-2025 09:07 . Reden: Onnodige toevoeging ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mijn ervaring met mijn Hyundai Ioniq 28kWh naar Spanje is toch heel anders, niks vol, alles werkt en kleeftarieven heb ik nog niet meegemaakt. En €75 aan laadkosten voor 2000km kan ook niet goedkoper. :) Kun je nagaan hoe het met een nieuwe EV met veel groter bereik zal zijn, fluitje van een cent.

[ Voor 39% gewijzigd door Notna op 28-02-2025 09:06 . Reden: Quote knip ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
Knip

gewoon met elkaar reëele zaken bespreken. En vooral over openbare laadpalen en laadtarieven. Dus hier weer verder? Ik lees dit topic graag omdat ik zo ook pasjes als Electroverse heb ontdekt die mij al tientallen euro's hebben bespaard. Eenvoudiger geld besparen dan door dit topic te scannen, kan bijna niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Notna op 28-02-2025 08:34 . Reden: Quote knip + reactie op quote weg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
alexbl69 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:29:
[...]

Welkom in de echte wereld van echte mensen die er (terecht!) van uit mogen gaan dat iets basaals als het bijvullen van een auto - of dat nu met brandstof of elektronen gebeurt - niet onnodig ingewikkeld hoort te zijn.
Ja klopt, tanken is wel echt eenvoudig. Maar wel vreemd dat er jaarlijks zo'n 10.000 mensen de verkeerde brandstof tanken ondanks dat het er op staat en het vaak niet past. Het ligt dus echt aan de mensen en niet aan het systeem, hoewel het laden natuurlijk altijd beter kan. Bijvoorbeeld overal AutoCharge invoeren om eens wat te noemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Propheticus
PeterZ(on) schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Ja klopt, tanken is wel echt eenvoudig. Maar wel vreemd dat er jaarlijks zo'n 10.000 mensen de verkeerde brandstof tanken ondanks dat het er op staat en het vaak niet past. Het ligt dus echt aan de mensen en niet aan het systeem, hoewel het laden natuurlijk altijd beter kan. Bijvoorbeeld overal AutoCharge invoeren om eens wat te noemen.
Of als overheid/EU gewoon verplichten om wettige betaalmiddelen zoals debit-/creditkaart te accepteren bij laadpalen laadpleinen.
Anders dan vendor lock-in en data-mongering -beide enkel in het voordeel van de aanbieder- snap ik niet waarom je niet gewoon een terminal zou kunnen hebben waar je vooraf 'pint' > reservering op rekening > laden > reservering omzetten naar boeking van het daadwerkelijk verschuldigde bedrag.

[ Voor 1% gewijzigd door Propheticus op 27-02-2025 09:38 . Reden: terechte opmerking over kosten bij palen > veranderd in pleinen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Propheticus schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Of als overheid/EU gewoon verplichten om wettige betaalmiddelen zoals debit-/creditkaart te accepteren bij laadpalen.
Anders dan vendor lock-in en data-mongering -beide enkel in het voordeel van de aanbieder- snap ik niet waarom je niet gewoon een terminal zou kunnen hebben waar je vooraf 'pint' > reservering op rekening > laden > reservering omzetten naar boeking van het daadwerkelijk verschuldigde bedrag.
Liever niet dan wordt alles juist duurder omdat die verplichting heel veel extra kosten met zich meebrengt

Zoals het nu is verhoog je juist de concurrentie omdat je via roaming partners kunt laden dat drukt uiteindelijk de kosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

Of als overheid/EU gewoon verplichten om wettige betaalmiddelen zoals debit-/creditkaart te accepteren bij laadpalen.
Ik denk dat ik het hier alleen mee eens ben als het gaat om DC-laadpalen langs de snelweg (waar het al best vaak zo is). Maar zeker niet bij normale AC-palen in de wijk. Iedere laadpaal een pin-terminal is echt vragen om problemen qua onderhoud en dus zullen de kosten de pan uit rijzen. En drie keer raden wie dat mag betalen uiteindelijk...

• boyette
Prullenbak84 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:17:
[...]

Ik denk dat ik het hier alleen mee eens ben als het gaat om DC-laadpalen langs de snelweg. Maar zeker niet bij normale AC-palen in de wijk. Iedere laadpaal een pin-terminal is echt vragen om problemen qua onderhoud en dus zullen de kosten de pan uit rijzen. En drie keer raden wie dat mag betalen uiteindelijk...
Maar bij dc palen kan dat over het algemeen ook wel al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
boyette schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Maar bij dc palen kan dat over het algemeen ook wel al
Haha ja ik was het net aan het toevoegen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
boyette schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Liever niet dan wordt alles juist duurder omdat die verplichting heel veel extra kosten met zich meebrengt

Zoals het nu is verhoog je juist de concurrentie omdat je via roaming partners kunt laden dat drukt uiteindelijk de kosten
Voor losse openbare palen snap ik dat misschien nog, een payment terminal per paal is misschien wat duur. Maar voor snellaadpleinen...
Anyway, vergelijken met tankstations mag hier niet, dus zal erover ophouden.
Zal het houden op: je helpt een transitie niet door het (gewenste) alternatief meer frictie te laten geven dan het oude (ongewenste) product dat men al gebruikt en gewend is.

• boyette
Propheticus schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Voor losse openbare palen snap ik dat misschien nog, een payment terminal per paal is misschien wat duur. Maar voor snellaadpleinen...
Anyway, vergelijken met tankstations mag hier niet, dus zal erover ophouden.
Zal het houden op: je helpt een transitie niet door het (gewenste) alternatief meer frictie te laten geven dan het oude (ongewenste) product dat men al gebruikt en gewend is.
Niemand was gewend te pinnen bij laadpalen voordat de laadpalen bestonden

Bovendien speelt dit probleem niet bij de snellaadplekken want daar kan je over het algemeen wel gewoon met een creditcard of debit card betalen

[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 27-02-2025 09:27 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Stefannn schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:43:
Met betrekking tot “niet ingelezen” een aardige anekdote die ik afgelopen december in Engeland heb meegemaakt.
Ik was de laadsessie bij een Ionity gestart en liep wat over het laadplein.
Ik kwam bij een Engelsman die duidelijk moeite had om de laadpaal aan de praat te krijgen, ik bood aan te helpen en dat wilde hij wel heel graag. Het was zijn eerste keer publiek laden, tot die tijd had hij het altijd gratis op werk geladen. Ik moest hem dus uitleggen dat hij voor Ionity eerst een app moest downloaden. “Simpel” zou je zeggen maar daarvoor moest hij zijn Apple ID en password kennen en hij had geen flauw idee. Dat duurde zo een kwartiertje en op 1 of andere manier zat de app er toen op.
Vervolgens account aanmaken. Daar ging “adres invullen mis” omdat je een huisnummer moest invullen. Alleen…. Hij had geen huisnummer… hij had een huis met een naam. Aangezien mijn dochter in Engeland woont ken ik wel een en ander van Engeland en dat komt daar inderdaad voor (dat is denk ik van heel vroeger), huizen zonder huisnummer maar met enkel een naam. Dan weet je echter ook wel meteen dat het over een huis van meer dan 5 miljoen gaat. Maar goed… op 1 of andere manier passeerden we ook die hobbel. Vervolgens creditcard koppelen hetgeen ook weer 10 minuten kostte.
Uiteindelijk was het allemaal voor elkaar.
Mijn auto was inmiddels helemaal vol geladen. We hadden er een half uur of zo over gedaan. De man was extreem blij.
Maar goed….. ik heb me hogelijk verbaasd.
Daar staat dus een steenrijke vent.
Met een huis van meer dan 5 miljoen
Met een splinternieuwe electrische porche
En die rijdt dan naar een laadpaal om te laden zonder ook maar iets voor te bereiden en is bovendien nog een absolute nono op telefoon.
Ik vroeg me echt heel hard af “met welke intelligentie” hij dat vermogen verzameld had. Maar goed….

Afijn.. fun experience :)
In dat circuit betaal je 90% met je naam en gezicht en dan wordt het geregeld en krijg je wel een rekening toegestuurd. Voor die andere 10% is er mastercard. Ik snap z'n tegenslag. Recent had ik een rit naar Brugge, 2x een Fastned, 2x een andere snellader overal kon ik óók met creditcard betalen als ik dat zou willen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Of als overheid/EU gewoon verplichten om wettige betaalmiddelen zoals debit-/creditkaart te accepteren bij laadpalen laadpleinen.
Dat is toch al lang geregeld in de AFIR. Alle nieuwe snelladers groter dan 50kW moeten sinds vorig jaar? een betaalterminal hebben, en ik meen dat alle bestaande dat op termijn ook moeten hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 18:16

bert pit

asdasd

[...]

De twee werelden zijn anders ook niet alles.
Al dat gedonder met die laadpassen en palen heeft mij heel snel genezen.

Heb nu zelf een 20kWh+ PHEV. En rijd 90% elektrisch, elke avond de auto aan de eigen stekker. Zonder het gedonder van full electric. Als er onderweg een stekker vrij is, gooi ik hem aan de lader. Zo niet ook best. Omslagpunt ligt lager dan je denkt. En 20k goedkoper dan een -kwa ruimte- vergelijkbare EV.

Ik ben in januari op wintersport geweest en heb nergens last gehad met laden. We hebben wel de luxe dat we niet persé op zaterdag hoeven aankomen. Alles onderweg bij Tesla SuC waar je van te voren kunt zien welke er defect zijn of hoe hoog de bezetting is.

Maar ga je komend weekend, dan wordt het mogelijk een ander verhaal. Ik zou dan ook zeker niet op zaterdag gaan rijden.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:59
Mail van E-flux ontvangen:

Weet iemand hier iets meer van? Ruzie in de tent? Is Total niet ook bij Gireve?
Wij willen je informeren over een aankomende wijziging die van invloed is op gebruikers van de E-Flux laadpas die laden bij laadpunten aangesloten op het Gireve netwerk of het e-clearing netwerk.

Vanaf 1 april 2025 geldt een extra toeslag van €0,40 per laadsessie (excl. btw) wanneer jij je E-Flux laadpas gebruikt bij laadpunten die zijn aangesloten op het Gireve- of het e-clearing netwerk. Dit heeft met name impact op klanten die laden in België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië, inclusief reizigers uit andere landen die deze locaties bezoeken.

Om je laadsessies makkelijker te beheren, voegen we een nieuwe filter toe aan de kaart met openbare laadlocaties.

Deze kaart zal vanaf 15 maart beschikbaar worden in het E-Flux webdashboard en binnenkort ook in de E-Flux mobiele app. Met deze functie kun je eenvoudig laadpunten vinden die aangesloten zijn op het Gireve- en e-clearing netwerk, zodat je zelf kan bepalen of je hier wel of niet wil gaan laden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• boyette
pmiddeld schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:56:
Mail van E-flux ontvangen:

Weet iemand hier iets meer van? Ruzie in de tent? Is Total niet ook bij Gireve?

[...]
Misschien ronden ze daar per kw af of zo en doet eflux dat niet dan krijg je extra kosten tenzij je zoiets doet als dit .. het gaat om een probleem per sessie kennelijk en de hoeveelheid die je laad maakt niet uit vandaar denk ik zoiets

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Even op slot voor het nodige onderhoud

En weer open. Ik heb nou al in meerdere modbreaks aan moeten geven (en in de tw overigens) dat die (vaak op-de-man) discussies omtrent tarieven en het deponeren van opruiende offtopic opmerkingen toch wel écht vervelend zijn. Zeker in een topic waar het vooral gaat om het bespreken van ontwikkelingen van openbare laadpalen en hoe providers hun laadpassen inzetten of omgang met veranderen.

Is het nou echt teveel gevraagd om ontopic te blijven? Kunnen we ook voorkomen dat we in een soort neerwaartse spiraal terechtkomen, omdat men het niet kan helpen om op de man te reageren ipv een bericht te rapporteren en het aan de mods over te laten?

Dat houdt het gezellig voor de gebruikers van dit topic en overzichtelijker voor het mod team om in te grijpen waar nodig.

Graag weer verder met de orde van de dag, die ook ontopic is :Y

P.S Is je post verwijderd en denk je 'maar ik deed niets verkeerd? Neem het niet persoonlijk, maar dan was het onderdeel van een enorme meta discussie die alleen maar meer offtopic gepraat gaat uitlokken.

[ Voor 91% gewijzigd door Notna op 28-02-2025 09:07 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:20

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Het lijkt erop dat mijn werkgever het gunstige tarief wat ik nu betaal bij de prive-laadpaal niet meer zal hanteren. Ik ga van 0,20c naar 0,51c per kWh. Helaas geen thuislaad mogelijkheden dus ik ben aan het kijken wat de openbare alternatieven zijn. In de wijk betaal ik met een e-Flux pas bij een TotalEnergies paal 0,48c per kWh. Niet veel verschil dus.

Bij de lokale Tesla supercharger betaal ik met een abonnement 0,30c per kWh. Dan zou ik van ~€70 naar ~€110 in de maand gaan voor mijn kilometers. Alsnog een betere deal dan de ~€170 euro die ik zou verwachten vanuit mijn werkgever. Maar ik kijk er nou niet echt naar uit om voor mijn lol een half uur bij een supercharger te staan. Of iedere week nog wat resterend werk zittend achter het stuur af te ronden :(

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Yariva schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:25:
Het lijkt erop dat mijn werkgever het gunstige tarief wat ik nu betaal bij de prive-laadpaal niet meer zal hanteren. Ik ga van 0,20c naar 0,51c per kWh. Helaas geen thuislaad mogelijkheden dus ik ben aan het kijken wat de openbare alternatieven zijn. In de wijk betaal ik met een e-Flux pas bij een TotalEnergies paal 0,48c per kWh. Niet veel verschil dus.

Bij de lokale Tesla supercharger betaal ik met een abonnement 0,30c per kWh. Dan zou ik van ~€70 naar ~€110 in de maand gaan voor mijn kilometers. Alsnog een betere deal dan de ~€170 euro die ik zou verwachten vanuit mijn werkgever. Maar ik kijk er nou niet echt naar uit om voor mijn lol een half uur bij een supercharger te staan. Of iedere week nog wat resterend werk zittend achter het stuur af te ronden :(
Het helpt als je aangeeft wat de woonplaats is, dan kunnen we meekijken. Ik schreef laatst iets over TotalEnergies palen in MRA-e gebied, bijvoorbeeld: gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3". Mijn ervaring is dat Electroverse het goedkoopste is bij TotalEnergies palen momenteel.

En dat snellaadtarief kan op veel plekken in het land ook zonder abonnement met Electroverse + Circle K: nathalia in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 28-02-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:20

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

gertvdijk schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Het helpt als je aangeeft wat de woonplaats is, dan kunnen we meekijken. Ik schreef laatst iets over TotalEnergies palen in MRA-e gebied, bijvoorbeeld: gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3". Mijn ervaring is dat Electroverse het goedkoopste is bij TotalEnergies palen momenteel.

En dat snellaadtarief kan op veel plekken in het land ook zonder abonnement met Electroverse + Circle K: nathalia in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Interessant en dank voor je links. Ik ga eens terug bladeren :) Woonplaats is in dit geval Uitgeest, NH.

Edit: ik zie in een van jou vorig geplaatste links dat er mogelijk een nieuwe laadpaal recht voor mijn woning zou komen. Dat zou ook nog kunnen, dan kom ik uit op ~€126 per maand met E-Flux. Alsnog veel meer dan de €70 euro die ik nu aftik. Maar minder dan wat ik op werk zou betalen :)

Bij de mogelijke laadpaal plaats staat ook "De gemeente heeft voor deze locatie een definitief verkeersbesluit genomen". Dat klinkt goed! 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Yariva op 28-02-2025 10:54 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:08
Daarop aanvullend (met het risico dat ik iets schrijf dat voor anderen helemaal vanzelfsprekend is): In de Electroverse app is het mogelijk om te filteren op CPO. Je kan dus bijvoorbeeld eenvoudig de locaties van Circle K achterhalen.

[ Voor 38% gewijzigd door tweakerpip op 01-03-2025 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:49
Yariva schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Bij de mogelijke laadpaal plaats staat ook "De gemeente heeft voor deze locatie een definitief verkeersbesluit genomen". Dat klinkt goed! 8)
Dat is inderdaad goed nieuws. Houd wel rekening met het volgende:
- Sommige gemeenten nemen verzamelverkeersbesluiten voor laadpalen. Dat wil zeggen, ze vergunnen meerdere locaties in één keer en lopen vooruit op plaatsing in de toekomst. Zegt dus niet altijd dat er op korte termijn een laadpaal komt te staan;
- In veel gemeenten of concessiegebieden is hommeles over de aanleg, o.a. door personeelstekorten bij aannemers, meningsverschillen tussen gemeente en concessiehouder en beperkte aansluitmogelijkheden door netcongestie en werkdruk/krapte bij netbeheerders.

Samengevat: het daadwerkelijk plaatsen en aansluiten van de laatpaal kan nog zomaar maanden duren.
Maar ik hoop met je mee! Elke AC-laadpaal in de openbare ruimte is winst!

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 16:27
PeterZ(on) schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:53:
[...]

Mijn ervaring met mijn Hyundai Ioniq 28kWh naar Spanje is toch heel anders, niks vol, alles werkt en kleeftarieven heb ik nog niet meegemaakt. En €75 aan laadkosten voor 2000km kan ook niet goedkoper. :) Kun je nagaan hoe het met een nieuwe EV met veel groter bereik zal zijn, fluitje van een cent.
Welke laadpas heb je gebruikt voor je trip naar Spanje , ik zie hier in Nederland door de bomen het bos al niet meer qua tarieven.

ik heb de Zuid Holland pas , Vattenfall Pas en een ANWB druppel

Sinds kort heb ik geleerd dat er SGZH1 palen bestaan en dat deze met de Zuid Holland pas of met de OVO charge app heel goedkoop zijn ( 31 cent ) dus net zo goedkoop laden als op mijn werk waar ik ook 31 cent betaal wel met 21 cent start tarief waar ik met de Zuid Holland pas niets betaal op alle LMS / EQUANS palen in Zuid Holland

De Vattenfall pas heb ik genomen op aanraden van de Toyota Dealer en omdat ik dan bij alle MC Donalds vestigingen in Nederland 'goedkoper' kan laden , echter toen ik de pas ontving heb ik hem eens getest op mijn werk en ja hoor dat werkte prima !! echter betaalde ik opeens 58 cent per KWH waar ik met mijn zuid Holland pas dus 31 cent betaalde ( Blijken de palen op mijn werk dus ook LMS palen te zijn )

De ANWB druppel lijkt tot nu toe gewoon overal de duurste te zijn , je zou verwachten dat ze concurrerend zijn voor hun leden , maar vergeet dat dus maar de ANWB druppel is dus voor nood en eventueel het buitenland .

Dus voor een ieder die zijn kennis wil delen :

Ik woon In Rotterdam en kan alleen laden op mijn werk en op straat 90% van de tijd rij ik in Nederland maar ik ga bijvoorbeeld graag naar Centro Oberhausen ( ben ik met deze auto nog niet geweest )

En ik zou best wel weer eens een ritje naar Spanje doen ( Figueres , Portligat , Roses , misschien paar dagen Benidorm vanaf Figueres ) en ik wil ook nog eens naar Mont st. Michel

Dus wat is dan een goede laadpas en waar moet ik rekening mee houden in deze landen dus Duitsland , Frankrijk , Spanje met mijn EV?

Ik las afgelopen week op internet dat de CS laadpalen bij Centro ook een behoorlijk tarief per minuut rekenen bovenop het KWH tarief , dat leek zoveel dat je dan dus net zo goed niet CS laad maar beter meteen naar een DC lader rijd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:57:
[...]

Welke laadpas heb je gebruikt voor je trip naar Spanje , ik zie hier in Nederland door de bomen het bos al niet meer qua tarieven.
Ik gebruik over twee weken weer de Mobilize pas van Renault en kan dan met een 5 euro abo in Frankrijk voor 29ct bij Ionity laden. Helaas kun je je daar nu niet meer zonder trucken registreren en een account aanmaken. Voor mij nog even afwachten of ik het abo daadwerkelijk kan afsluiten maar de optie is er bij mij nog steeds. Lukt dat niet dan gebruik ik Chargemap, is iets duurder maar ik wil laden met een rfid card en niet met een app. De rit Spanje kun je dan tot Benidorm bijna volledig doen met Ionity, zeker als je meer bereik hebt dan mijn Ioniq. Verder altijd handig, een Tesla account en een Iberdrola account voor Spanje. Meer heb je niet echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:57:
En ik zou best wel weer eens een ritje naar Spanje doen ( Figueres , Portligat , Roses , misschien paar dagen Benidorm vanaf Figueres ) en ik wil ook nog eens naar Mont st. Michel

Dus wat is dan een goede laadpas en waar moet ik rekening mee houden in deze landen dus Duitsland , Frankrijk , Spanje met mijn EV?
Zo veel landen, zo veel smaken maar veelal is Tesla wel de goedkopere, met of zonder abonnement.

Maar, ik zou deze vraag ook echt even in een ander topic stellen; Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Krijg net een pushbericht van ovo dat alles weer up and running is.

Heb geloof ik geen bericht gehad dat er iets mis was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:24:

Ik wel zag pushbericht met excuses en ook pushbericht dat alles opgelost is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:24:

hmm er was wel iets mis ga meteen eens testen

de app had overigens op 26 februari ook een update

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 28-02-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Ik heb zojuist chargemap geïnstalleerd en zie dat in Duitsland ( Oberhausen ) het blijkbaar 'normaal' is om 0,064 te rekenen voor iedere minuut dat je aan de laadpaal hangt na 2 uur laden (ik zie zelfs soms hogere tarieven) .

Als ik NIET zou laden dan zou ik dat wel juist kunnen waarderen maar als ik naar Centro zou gaan dan zou ik met mijn auto veel langer daar aanwezig kunnen zijn terwijl mijn auto dan vrolijk aan het laden is.
daardoor komen de kosten dan op bijna 0,98 cent per kwh !!!

Dat is eigenliijk best wel belachelijk, dan kun je toch veel beter niet daar laden , maar beter 'normaal' parkeren en dan op de terugweg een snellader pakken?

Aha!! Enercity Oberhausen doet het dus wel 'netjes' dus pas nadat je stopt met laden , dus ik ga dan daar maar laden en loop dat stukje wel want mijn auto kan na zo`n rit makkelijk uren laden en ik vermaak me daar best wel ... 'apart' hoe dat daar werkt alsof ze je willen ontmoedigen om langer als 2 uur daar te blijven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:59:
Ik heb zojuist chargemap geïnstalleerd en zie dat in Duitsland ( Oberhausen ) het blijkbaar 'normaal' is om 0,064 te rekenen voor iedere minuut dat je aan de laadpaal hangt na 2 uur laden (ik zie zelfs soms hogere tarieven) .

Als ik NIET zou laden dan zou ik dat wel juist kunnen waarderen maar als ik naar Centro zou gaan dan zou ik met mijn auto veel langer daar aanwezig kunnen zijn terwijl mijn auto dan vrolijk aan het laden is.

Dat is eigenliijk best wel belachelijk, dan kun je toch veel beter niet daar laden , maar beter 'normaal' parkeren en dan op de terugweg een snellader pakken?

Aha!! Enercity Oberhausen doet het dus wel 'netjes' dus pas nadat je stopt met laden , dus ik ga dan daar maar laden en loop dat stukje wel want mijn auto kan na zo`n rit makkelijk uren laden en ik vermaak me daar best wel ... 'apart' hoe dat daar werkt alsof ze je willen ontmoedigen om langer als 2 uur daar te blijven .
Dat is gewoon wat het commerciële chargemap doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
boyette schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:04:
[...]

Dat is gewoon wat het commerciële chargemap doet
Het kwam naar voren na een Google , dus ik heb gezocht op Google waar en hoe ik daar zou kunnen laden , vervolgens zag ik dus veel klachten van o.a. Nederlanders die pas na de laad sessie erachter kwamen dat er een connectie fee is daar , en met + 4 uur parkeren loopt dat dus behoorlijk op .

Met ABRP zie ik inderdaad dat er ook (Duitse en fabrikants passen van VAG etc etc ) zijn waar een veel lagere connectie fee is of zelfs helemaal geen connectie fee .

Apart weer ..... hoe kom ik er dan achter wat de goedkoopste manier is om daar of waar dan ook te laden?
kan dat dan alleen door je billen te branden zoals ik op Google zag , je komt thuis en ziet een absurd bedrag aan connection fee bijna net zoveel als je kwh .

Heb geduld met mij ik ben dit allemaal nog aan het leren en ik ben een particulier dus wil niet genept worden ( moet alles zelf betalen ) ik rij pas sinds 18-01 in een EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:59
Voor het buitenland, check https://chargeprice.app
Is niet helemaal accuraat maar geeft een goede indicatie.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:59:

maakt het niet uit waar in oberhausen?

of speciek een bepaald gebied?
Pagina: 1 ... 203 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2