Tot nu toe niet. Als ik zo een willekeurige wijk laadpaal bekijk, verschillen de kWh tarieven meer dan 65% per aanbieder. In de meest extreme gevallen wel verdubbelingen gezien onderling. Daarnaast zijn de tarieven per kWh soms het 3-voudige van je kWh prijs thuis via je energiecontract. Ik snap dat er marges nodig zijn voor de laadpaal exploitant, maar al het bovenstaande bij elkaar vind ik vrij bizar. Met name zulke extreme onderlinge verschillen, die zie je bij tankstations ook niet. En dan ook nog bij dezelfde fysieke paal.boyette schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:10:
[...]
ik denk het niet
ik denk dat men hoopt dat concurrentie dit probleem op lost
In China, waar ze op het gebied van elektrisch rijden duidelijk vér voorlopen op Europa, is het bijvoorbeeld verplicht voor laadpunten om de prijzen te specificeren. Je ziet als klant dus vooraf ALTIJD 1) de totaalprijs per kWh, 2) de utility prijs (wat de exploitant zelf betaalt per kWh) en 3) de bijkomende servicekosten per kWh van de exploitant gespecificeerd. Dat geeft al een beter beeld en kan je helpen met je keuze.
In Nederland is het (als ik het goed heb?) verplicht om via een QR-code transparant laadtarieven voor klanten te laten zien. Blijkbaar wordt hier niet op gehandhaafd, veel exploitanten hebben hier lak aan. Ik heb al meerdere gevallen gezien waar tariefinfo via die QR ofwel een dode link had, ofwel een app waarbij je per ongeluk géén tarieven kon zien op dat moment, ofwel een app waarbij je je verplicht moet registreren, om soms daarna te zien: momenteel even géén tarief beschikbaar voor deze laadpaal. Daar waar de QR-code wel werkt, is het nooit het laagste tarief voor die paal.
Transparantie is mijn inziens nu nog ver te zoeken. Als je thuis kunt laden, of het je verder niet uitmaakt (of je baas betaalt de rekening), pak je gewoon één van de gangbare laadpassen en begint met laden, geen probleem. Maar als je geen oprit hebt en je wilt privé laden aan een publieke laadpaal, heb je liefst een gunstige prijs. Je zult dan toch echt een rijtje laad-apps af moeten gaan om alle tarieven te checken. De prijs-vergelijkende apps en sites die ik tot nu toe heb gezien zijn een heel goed initiatief, maar in de praktijk waardeloos vanwege achterhaalde of niet-kloppende prijzen.
Blijkbaar is er momenteel geen verplichte API voor aanbieders om hun tarieven (dus wettelijk verplicht en te allen tijde actueel!) beschikbaar te stellen. Dat zou al een stap in de goede richting zijn. Het zou mijn inziens ook qua concurrentie goed helpen.