[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 202 ... 230 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-07 15:28
boyette schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:10:
[...]

ik denk het niet
ik denk dat men hoopt dat concurrentie dit probleem op lost
Tot nu toe niet. Als ik zo een willekeurige wijk laadpaal bekijk, verschillen de kWh tarieven meer dan 65% per aanbieder. In de meest extreme gevallen wel verdubbelingen gezien onderling. Daarnaast zijn de tarieven per kWh soms het 3-voudige van je kWh prijs thuis via je energiecontract. Ik snap dat er marges nodig zijn voor de laadpaal exploitant, maar al het bovenstaande bij elkaar vind ik vrij bizar. Met name zulke extreme onderlinge verschillen, die zie je bij tankstations ook niet. En dan ook nog bij dezelfde fysieke paal.

In China, waar ze op het gebied van elektrisch rijden duidelijk vér voorlopen op Europa, is het bijvoorbeeld verplicht voor laadpunten om de prijzen te specificeren. Je ziet als klant dus vooraf ALTIJD 1) de totaalprijs per kWh, 2) de utility prijs (wat de exploitant zelf betaalt per kWh) en 3) de bijkomende servicekosten per kWh van de exploitant gespecificeerd. Dat geeft al een beter beeld en kan je helpen met je keuze.

In Nederland is het (als ik het goed heb?) verplicht om via een QR-code transparant laadtarieven voor klanten te laten zien. Blijkbaar wordt hier niet op gehandhaafd, veel exploitanten hebben hier lak aan. Ik heb al meerdere gevallen gezien waar tariefinfo via die QR ofwel een dode link had, ofwel een app waarbij je per ongeluk géén tarieven kon zien op dat moment, ofwel een app waarbij je je verplicht moet registreren, om soms daarna te zien: momenteel even géén tarief beschikbaar voor deze laadpaal. Daar waar de QR-code wel werkt, is het nooit het laagste tarief voor die paal.

Transparantie is mijn inziens nu nog ver te zoeken. Als je thuis kunt laden, of het je verder niet uitmaakt (of je baas betaalt de rekening), pak je gewoon één van de gangbare laadpassen en begint met laden, geen probleem. Maar als je geen oprit hebt en je wilt privé laden aan een publieke laadpaal, heb je liefst een gunstige prijs. Je zult dan toch echt een rijtje laad-apps af moeten gaan om alle tarieven te checken. De prijs-vergelijkende apps en sites die ik tot nu toe heb gezien zijn een heel goed initiatief, maar in de praktijk waardeloos vanwege achterhaalde of niet-kloppende prijzen.

Blijkbaar is er momenteel geen verplichte API voor aanbieders om hun tarieven (dus wettelijk verplicht en te allen tijde actueel!) beschikbaar te stellen. Dat zou al een stap in de goede richting zijn. Het zou mijn inziens ook qua concurrentie goed helpen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-08 11:19
Misschien de discussie over het ongenoegen van de laad-infrastructuur hier doorzetten:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-08 13:10
mcduck schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:00:
[...]
In Nederland is het (als ik het goed heb?) verplicht om via een QR-code transparant laadtarieven voor klanten te laten zien. Blijkbaar wordt hier niet op gehandhaafd, veel exploitanten hebben hier lak aan. Ik heb al meerdere gevallen gezien waar tariefinfo via die QR ofwel een dode link had, ofwel een app waarbij je per ongeluk géén tarieven kon zien op dat moment, ofwel een app waarbij je je verplicht moet registreren, om soms daarna te zien: momenteel even géén tarief beschikbaar voor deze laadpaal. Daar waar de QR-code wel werkt, is het nooit het laagste tarief voor die paal.
En wel voorzichtig zijn met die QR codes. Soms wordt er eentje opgeplakt die leidt naar een fishing site.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:12
mcduck schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Ik las dat er ook oplichting plaats vind door middel van QR codes op openbare plekken.
Met het scannen zou je naar een valse site geleid worden, waar je een groot risico zou lopen om onbedoeld geld te verliezen .
Als dit zo is, lijken de QR codes ongeschikt voor toepassing bij laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
Megat schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:55:
[...]
Ik las dat er ook oplichting plaats vind door middel van QR codes op openbare plekken.
Met het scannen zou je naar een valse site geleid worden, waar je een groot risico zou lopen om onbedoeld geld te verliezen .
Als dit zo is, lijken de QR codes ongeschikt voor toepassing bij laadpalen.
Dus... best laadpas gebruiken, of een app waarin je dan aan geeft aan welke paal je gaat laden.
In het slechtste geval activeer je een verkeerde paal en moet je die laadsessie snel af sluiten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-08 12:07
CecaTriplet schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Ik kan hier wel wat duidelijkheid scheppen, want dit artikel is mede door ons geïnitieerd.

Het ís op veel plekken erg duur geworden. Daarnaast zijn de regionale verschillen soms groot, al is dat inderdaad niet nieuw. Wel ongewenst.

Wel nieuw is dat er actief aan dynamische tarieven wordt gewerkt door publieke laadpaaluitbaters. Dat gaat helpen met de gemiddelde kosten en met het stroomlijnen van de regionale prijzen.

Maar: dat kan dingen ook complexer maken. Dus we moeten keuzes maken. Die discussie proberen we hier op gang te brengen, zodat uiteindelijk ook Jan Modaal vaker elektrisch gaat rijden.

Schrikt dat af als mensen er over lezen? Misschien - maar als we niets doen gaan de prijzen zeker niet vanzelf omlaag. En uiteindelijk kiezen mensen met de portemonnee in de hand, niet met de krant.

Nico van Tap Electric
Ach ja, ik kan je het voordeel van de twijfel geven over de bedoelingen. Maar in dat geval kan ik me niet voorstellen dat je uiteindelijk ook tevreden bent met de toon en strekking van het resultaat (maar aan de andere kant: wat had je dan verwacht). Het helpt in ieder geval totaal niet.

Maar zoals gezegd, verder on topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-08 11:37
Tommie12 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Dus... best laadpas gebruiken, of een app waarin je dan aan geeft aan welke paal je gaat laden.
In het slechtste geval activeer je een verkeerde paal en moet je die laadsessie snel af sluiten.
dat klopt
ik heb ook regelmatig dat ik de verkeerde paal start in de app, dan gaat de teller lopen, er word geen stroom afgenomen, ik hoor ook de vergrendeling aan de paal niet, dat is dan voor mij het signaal dat ik de andere paal moet starten in de app.

omdat er geen stroom word afgenomen word er ook nul gefactureerd, maar zie de sessie wel in mn maandelijks overzicht.

op een gegeven moment word je er wel handig en sneller in.

maar ik zou echt NOOIT een QR scannen op een paal. never

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
murky123 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:33:
[...]

maar ik zou echt NOOIT een QR scannen op een paal. never
Een keer gedaan wel. Maar dat was alleen maar een "download onze app hier" qr code. Zoeken in de app store had ook gekund ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:02
s3n schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Niet te doen is overdreven, maar het is niet te vergelijken met ouderwets tanken. Daar is en de variatie in prijzen tussen locaties minder, en zie je nooit een stijging van 25-30% in een keer gebeuren.
...
Het is in (bijna) niets te vergelijken met ouderwets tanken...

Als je bedenkt dat de tarieven (dynamisch contract hier) in slechts één dag al zo'n 20c€ kunnen variëren, dan kun je wel hevige prijsschommelingen verwachten ingeval er een nieuw contract moet afgesloten worden (zo verschillen de dynamische (en allicht ook de variabele) tarieven al best veel tussen zomer en winter). Ik denk niet dat zo'n hevige schommelingen altijd enkel en alleen kunnen worden teruggebracht op "CPO's die hun zakken aan het vullen zijn".
s3n schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Het is toch niet met droge ogen uit te leggen dat ik 65ct betaal voor een paal naast mijn huis uit een oude concessie. Een paal op 300m kost maar 33ct. Snellader bij Tesla is nog goedkoper, zelfs goedkoper dan mijn stroom thuis. En thuisladen mag niet, want geen eigen oprit.
De reden van die goedkopere Tesla laadtarieven is dan weer terug te brengen op het feit dat Tesla die laadpalen in eigen beheer ontwikkelt, produceert en installeert. Als een Alpitronic in die keten terecht komt (je hoort mij niet zeggen dat die gratis moeten werken), dan scheelt ook dát al een (duurdere) slok op de borrel.

Kortom: het is niet altijd de laadpaaleigenaar of de CPO die zijn zakken vult, hoor.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-08 17:55
boyette schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 00:15:
[...]
Overigens geldt ditzelfde verhaal ook voor de Vattenfall palen waarmee deze goedkoper wordt dan chargepoint en enbw in dat geval
Kan je wellicht uitleggen wat je hiermee bedoelt? Als het nodig is dat ik het overzicht aanpas, dan doe ik dat graag, maar in dit geval begrijp ik het punt niet helemaal :?

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 19:37

koboy

Heb een idee voor een icon

flupp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:59:
[...]

De reden van die goedkopere Tesla laadtarieven is dan weer terug te brengen op het feit dat Tesla die laadpalen in eigen beheer ontwikkelt, produceert en installeert. Als een Alpitronic in die keten terecht komt (je hoort mij niet zeggen dat die gratis moeten werken), dan scheelt ook dát al een (duurdere) slok op de borrel.

[...]
De reden dat Tesla zo veel goedkoper is heeft vrijwel niet te maken met dat de palen in eigen beheer worden ontwikkeld. De kosten van de palen zijn een fractie van de totale kosten van een laadplein. Hoofdmoot is aanleg van de stroomaansluiting, grondwerk/bestrating en arbeid.
Tesla is zo veel goedkoper voornamelijk omdat:
1. Opladen is voor Tesla een service, geen verdien model
2. Tesla kan veel makkelijker financieren met o.a. CO2 certificaten vanuit de auto verkoop, en een totaal andere positie in de investerings markt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:44
Is er iemand wel eens in geslaagd een qr code te scannen met bump

Het lijkt de functionaliteit compleet te missen en gewoon een ordinaire camera te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
koboy schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:51:
[...]
De reden dat Tesla zo veel goedkoper is heeft vrijwel niet te maken met dat de palen in eigen beheer worden ontwikkeld. De kosten van de palen zijn een fractie van de totale kosten van een laadplein. Hoofdmoot is aanleg van de stroomaansluiting, grondwerk/bestrating en arbeid.
2. Tesla kan veel makkelijker financieren met o.a. CO2 certificaten vanuit de auto verkoop, en een totaal andere positie in de investerings markt.
Na installatie kosten hun laadpalen slechts 20% van andere laadpalen. Aldus Electric Viking. Als jij dit eerder toeschrijft aan een makkelijker financiering, dan verklaart dit uiteraard alles.

(enig sarcasme berust op louter toeval 😉)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
koboy schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:51:
[...]
Ja, en nog iets met schaalvoordelen, efficiency, inkoopvoordeel en keuze voor voordelige locaties, die daardoor vaak iets van de snelweg af liggen. Het schaalvoordeel zit zowel op het totale netwerk als op het aantal stalls op een locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

flupp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:15:
[...]

Na installatie kosten hun laadpalen slechts 20% van andere laadpalen. Aldus Electric Viking. Als jij dit eerder toeschrijft aan een makkelijker financiering, dan verklaart dit uiteraard alles.

(enig sarcasme berust op louter toeval 😉)
Electric Viking is een Tesla en China fanboy die er financieel gezien zeer vaak naast zit. Heb je hem ooit iets positiefs horen zeggen over een Europees of Koreaans product?
Mijn bron was een interview een jaar of 2? geleden met een bestuurder van Ionity die een prijsopbouw gaf van een laadplein. Heb ik ooit al eens hier gepost.
Als een Tesla paal inclusief installatie maar 20% kost van bijvoorbeeld een alpitronic dan zou er VEEL meer concurrentie zijn op de laadpaal markt. Dergelijke marges zijn praktijken waar zelfs Nvidia zich (nog) niet aan bezeert.

Was trouwens nog twee factoren vergeten die Tesla goedkoper maken:
3. Tesla plaatst alleen op plekken waarvan ze van te voren weten dat de kosten voor de stroomaansluiting beperkt zijn (dus bij een hotel ofzo, waardoor er geen kabel naar een benzinepomp in the middle of nowhere langs de snelweg gelegd hoeft te worden)
4. Tesla hangt zwaar aan de subsidie tiet in de VS.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

eltron schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:25:
[...]

Ja, en nog iets met schaalvoordelen, efficiency, inkoopvoordeel en keuze voor voordelige locaties, die daardoor vaak iets van de snelweg af liggen. Het schaalvoordeel zit zowel op het totale netwerk als op het aantal stalls op een locatie.
Eens zoals deels ook al aangestipt in mijn reactie hierboven! Maar daarmee kom je niet op die factor 2 in prijs. Fastned haalt bijvoorbeeld geld op met obligaties met 10% rendement, heeft aandeelhouders die geld willen zien en investeert ook veel meer in vervanging/techniek/snelheid van de laders.
Ionity zie je ook meer op wat grotere afstand van de snelweg (bij restaurants), met als gevolg dat de prijs met abbo flink gedaald is.
Fastned kiest volgens mij bewust voor locaties aan de snelweg, en rekent daardoor meer. Dit zie je trouwens ook bij dino-sap. 10 cent prijsverschil is in die situaties ook heel normaal. Vergeet ook niet dat de belastingdruk op dino-sap vele malen hoger is, hierdoor is de impact van het (door kosten gedwongen moeten) nemen van een hogere marge relatief beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
koboy schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:32:
[...]
Electric Viking is een Tesla en China fanboy die er financieel gezien zeer vaak naast zit. Heb je hem ooit iets positiefs horen zeggen over een Europees of Koreaans product?
Mijn bron was een interview een jaar of 2? geleden met een bestuurder van Ionity die een prijsopbouw gaf van een laadplein. Heb ik ooit al eens hier gepost.
Als een Tesla paal inclusief installatie maar 20% kost van bijvoorbeeld een alpitronic dan zou er VEEL meer concurrentie zijn op de laadpaal markt. Dergelijke marges zijn praktijken waar zelfs Nvidia zich (nog) niet aan bezeert.

Was trouwens nog twee factoren vergeten die Tesla goedkoper maken:
3. Tesla plaatst alleen op plekken waarvan ze van te voren weten dat de kosten voor de stroomaansluiting beperkt zijn (dus bij een hotel ofzo, waardoor er geen kabel naar een benzinepomp in the middle of nowhere langs de snelweg gelegd hoeft te worden)
4. Tesla hangt zwaar aan de subsidie tiet in de VS.
Dat Electric Viking een Tesla fanboy is ga je mij niet horen tegenspreken.

Anderzijds geef je nog méér redenen die verklaren waarom de Tesla superchargers dan wel niet (véél) minder kosten dan de concurrentie. Dat ze op méér dan 20% van de kostprijs van de anderen uitkomen, dat lijkt mij behoorlijk aannemelijk. Maar de kost-prijs (d.i. zonder subsidies, en zonder verrekening van subsidies voor andere dingen zoals CO- certificaten - of hoe heten die dingen) zal ongetwijfeld stukken goedkoper uitvallen, daar mag je van op aan.

En ik denk dat ik het goed verstond, zo'n klein jaar geleden, in TessiSupply's YT kanaal (doorgaans toch heel goed geïnformeerd), dat Tesla niet eens (meer) externe schulden heeft, dus financieren hoeven ze (als dat correct is) niet eens te doen. Maar dit heeft uiteraard niets met de ruwe kostprijs van hun laadpalen te maken.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

flupp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Anderzijds geef je nog méér redenen die verklaren waarom de Tesla superchargers dan wel niet (véél) minder kosten dan de concurrentie. Dat ze op méér dan 20% van de kostprijs van de anderen uitkomen, dat lijkt mij behoorlijk aannemelijk. Maar de kost-prijs (d.i. zonder subsidies, en zonder verrekening van subsidies voor andere dingen zoals CO- certificaten - of hoe heten die dingen) zal ongetwijfeld stukken goedkoper uitvallen, daar mag je van op aan.

En ik denk dat ik het goed verstond, zo'n klein jaar geleden, in TessiSupply's YT kanaal (doorgaans toch heel goed geïnformeerd), dat Tesla niet eens (meer) externe schulden heeft, dus financieren hoeven ze (als dat correct is) niet eens te doen. Maar dit heeft uiteraard niets met de ruwe kostprijs van hun laadpalen te maken.
Je gaf als reden dat Tesla zo goedkoop is dat ze de palen in eigen beheer ontwikkelen. De kosten voor de laadpalen zijn echter op een laadplein een procenten kwestie. De andere kosten heeft Tesla (uitgaande van een gelijkwaardige locatie) in gelijke mate; ook stroom kost voor Tesla hetzelfde als voor een ander.
Dan kun je het prijsverschil alleen maar verklaren met de factoren zoals door mij (en @eltron) genoemd, waarbij efficiency en schaalgrootte naar mijn gevoel de minder belangrijke factoren zijn gezien de grootte die de andere operators ondertussen ook hebben.

Het is wel cru om het prijsverschil te zien tussen een Tesla paal en het CPO tarief van een Allego paal die er letterlijk naast staat. Maar Allego heeft naar mijn gevoel niet het leveren tegen een redelijke prijs hoog op het lijstje staan.
Mij zul je door morele-, praktische- en ondertussen ook politieke bezwaren niet bij een Tesla lader vinden. Ik ben hier in Open Markt Model gebied afhankelijk van publiek laden wat mij met wat plannen op dit moment lukt voor minder dan 40 cent AC, en 45 cent of minder DC. Alles zonder abbo, en de volle 230kW tot 50% bij DC laden. Bij Tesla krijg ik door de 800V architectuur maar 100kW.

Edit: Tesla heeft dan wel misschien geen directe schulden bij financiers meer, maar in feite zijn aandelen ook een vorm van schuld. De beurskoers van Tesla ondergaat momenteel een forse correctie. Dit heeft direct invloed op de financierings mogelijkheden van het bedrijf of dat nou is met conventionele leningen of aandelen uitgifte.

[ Voor 7% gewijzigd door koboy op 18-02-2025 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:11
koboy schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:07:
Fastned haalt bijvoorbeeld geld op met obligaties met 10% rendement,
6%

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
idd ik schrok al was het even snel gaan checken want als die nu op 10% zouden staan dan betekent dat dat er een groot probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
flupp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Er is een belangrijk verschil tussen prijs en kosten.
Een bedrijf kiest zelf aan welke prijs ze een dienst willen verkopen.
Tesla kan probleemloos verlies nemen op het laden gezien hun financiële situatie. Fastned kan dat niet.

Maar het kan prima dat Tesla morgen de prijs omhoog duwt…. Zonder dat hun kost omhoog gaat.

Heel veel mensen denken dat bedrijven eerst hun kost berekenen, en dan x% marge er bij tellen en dat is dan de prijs.
Dit werkt al helemaal niet voor software, internetabo’s, toegang tot een pretpark etc. Daar is de marginale kost van een klant meer verwaarloosbaar.
De beste bedrijven kijken naar de marktprijs en zetten hun prijs daar naar. Premium is boven de markt, budget is er onder. En dan ga je kijken of je model nog werkt en of je kosten toe laren die prijs vast te leggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tommie12 op 18-02-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Tommie12 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:21:
[...]
Er is een belangrijk verschil tussen prijs en kosten.
Een bedrijf kiest zelf aan welke prijs ze een dienst willen verkopen.
Tesla kan probleemloos verlies nemen op het laden gezien hun financiële situatie. Fastned kan dat niet.
Da’s helemaal juist. Maar lang kan dat nooit duren, weliswaar, dat verkopen aan (of zelfs ónder) kostprijs. Dat dit met Tesla’s diepe zakken wél kan, is juist. Maar wat is hun belang hierbij, als ze het doen als service, eerder dan om marktaandeel te verwerven?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08 16:23
Toch nog even een vervolg n.a.v. die TotalEnergies palen in MRA-e-gebied (Dronten, Castricum ter sprake gekomen)... want volgens mij is dat niet voorbijgekomen nog hier.

Het blijkt dat er twee type palen zijn in dat MRA-e gebied en die geplaatst na 1 juli 2024 hebben een veel gunstiger tarief. Dus mocht je in zo'n gemeente wonen, dan kan je daar aardig van profiteren (10-20 cent lagere prijzen per kWh).

Operatorgeplaatst vòòr 1-7-2024geplaatst na 1-7-2024verschil
TotalEnergies€0,46/kWh€0,37/kWh-€0,09/kWh
Shell Ubitricity€0,46/kWh (per 1-2-2025)€0,35/kWh (per 1-2-2025)-€0,11/kWh
Vattenfall InCharge€0,56/kWh (per 5-2-2025)€0,36/kWh (per 5-2-2025)-€0,20/kWh

Laadkaart MRA-e: https://laadkaart.mrae.nl/

Helaas kan je daar volgens mij niet filteren op plaatsingsdatum... Wel kan je zien waar nieuwe laadpalen gepland zijn en wellicht alvast goede hoop hebben op wat lagere tarieven. 😃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G0cWoA-96-U3NbMlGkklTrj4Dg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v6sDJ178V7ZYTJPMtvn08iE3.png?f=user_large
van: https://www.mra-e.nl/veelgestelde-vragen-over-opladen/

Lijst van gemeenten binnen MRA-e: Gemeente Aalsmeer, Alkmaar, Almere, Amstelveen, Baarn, Bergen, Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Bunnik, Bunschoten, Castricum, De Bilt, De Ronde Venen, Den Helder, Diemen, Dijk en Waard, Drechterland, Dronten, Edam-Volendam, Eemnes, Enkhuizen, Gooise Meren, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heiloo, Hilversum, Hollands Kroon, Hoorn, Houten, Huizen, IJsselstein, Koggenland, Landsmeer, Laren, Lelystad, Leusden, Lopik, Medemblik, Montfoort, Nieuwegein, Noordoostpolder, Oostzaan, Opmeer, Ouder-Amstel, Oudewater, Purmerend, Renswoude, Rhenen, Schagen, Soest, Stede Broec, Stichtse Vecht, Texel, Uitgeest, Uithoorn, Urk, Utrechtse Heuvelrug, Velsen, Vijfheerenlanden, Waterland, Wijdemeren, Woerden, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort, Zeewolde, Zeist.

Het verbaast mij dat nieuwere palen lagere prijzen hebben, omdat vaak juist oude concessies gunstigere tarieven hebben (zoals SGZH1 vs SGZH2).

Volgens mij heb ik nu één zo'n nieuwe paal gevonden in Dronten (Beursstraat 14) https://electroverse.com/map/location/1989028, want die is €0,36/kWh en van Vattenfall. Of deze in Lelystad van dezelfde aanbieder Vattenfall: Rijnland 301 = €0,56 (vermoedelijk oude paal) en Gondel 16 = €0,36 (vermoedelijk nieuwe paal). Wat mij ook opvalt zijn de oplopende Location IDs in de URL van Electroverse. Daaraan kan je ook zien hoe nieuw hij is relatief :+

[ Voor 21% gewijzigd door gertvdijk op 18-02-2025 22:57 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:58
flupp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:05:
[...]

Da’s helemaal juist. Maar lang kan dat nooit duren, weliswaar, dat verkopen aan (of zelfs ónder) kostprijs. Dat dit met Tesla’s diepe zakken wél kan, is juist. Maar wat is hun belang hierbij, als ze het doen als service, eerder dan om marktaandeel te verwerven?
Wie zegt dat Tesla onder de energieprijs levert? Als je als consument al voor dat tarief energie via een Eneco kunt krijgen, dan krijgt een grootverbruiker nog een vele malen lager tarief. Of dacht je dat bedrijven met een grote aansluiting 50cent per kWh betaalden???

De prijs op de EPEX is voor Nederland momenteel 110euro per Mwh.
Maar zelfs dynamische consumenten prijzen zijn vandaag maximaal 35cent per kWh inclusief belastingen. Tesla is misschien goedkoop, maar ik geloof er niets van dat die verlies maken. Zeker niet op klanten die geen Tesla rijden en er laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
jongetje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:28:
[...]

Wie zegt dat Tesla onder de energieprijs levert? Als je als consument al voor dat tarief energie via een Eneco kunt krijgen, dan krijgt een grootverbruiker nog een vele malen lager tarief. Of dacht je dat bedrijven met een grote aansluiting 50cent per kWh betaalden???

De prijs op de EPEX is voor Nederland momenteel 110euro per Mwh.
Maar zelfs dynamische consumenten prijzen zijn vandaag maximaal 35cent per kWh inclusief belastingen. Tesla is misschien goedkoop, maar ik geloof er niets van dat die verlies maken. Zeker niet op klanten die geen Tesla rijden en er laden.
@flupp heeft het over kostprijs, dat is niet alleen de inkoop van de stroom er komt nog wat meer bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Je reageert hiermee eigenlijk op iemand anders zijn reactie… ;)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-08 23:29
eltron schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:51:
[...]

@flupp heeft het over kostprijs, dat is niet alleen de inkoop van de stroom er komt nog wat meer bij kijken.
Niet zoveel als wat huishoudens kennen.
Zitten op hoogspanning, en dus ook veel lagere netkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-08 13:19
Vandaag mijn BMW 330E in bezit genomen en hoewel ik waarschijnlijk niet/zelden aan een openbare laadpal zal staan, lijkt het mij toch handig om een laadpas te hebben. Ik heb de openingspost gelezen, verschillende andere websites gelezen en ben vooral benieuwd of jullie mijn 'analyse' kunnen bevestigen danwel nog iets bijsturen.

Gezien het feit dat ik een PHEV met een beperkt accupakket(12kWh) welke niet echt vlot kan laden(22 kW) en bovendien waarschijnlijk zelden openbaar zal laden denk ik dat een laadpas zonder abonnement met een zo laag mogelijk starttarief het meest gunstige is.

Nu zijn er verschillende aanbieders en zag ik bijv E Flux en Elbizz maar ook ANWB. Uiteindelijk maakt het niet heel veel uit welke ik kies omdat ik toch maar beperkt laad en ook niet vaak. Klopt deze analyse of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
la_fusion schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:55:
Vandaag mijn BMW 330E in bezit genomen en hoewel ik waarschijnlijk niet/zelden aan een openbare laadpal zal staan, lijkt het mij toch handig om een laadpas te hebben. Ik heb de openingspost gelezen, verschillende andere websites gelezen en ben vooral benieuwd of jullie mijn 'analyse' kunnen bevestigen danwel nog iets bijsturen.

Gezien het feit dat ik een PHEV met een beperkt accupakket(12kWh) welke niet echt vlot kan laden(22 kW) en bovendien waarschijnlijk zelden openbaar zal laden denk ik dat een laadpas zonder abonnement met een zo laag mogelijk starttarief het meest gunstige is.

Nu zijn er verschillende aanbieders en zag ik bijv E Flux en Elbizz maar ook ANWB. Uiteindelijk maakt het niet heel veel uit welke ik kies omdat ik toch maar beperkt laad en ook niet vaak. Klopt deze analyse of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Het hangt allemaal af van waar je gaat laden. Geef eens voorbeelden van laadpalen waar je denkt te gaan laden, zodat we concreet kunnen meekijken. De ene laadpas is nou eenmaal goedkoper bij de ene paal en een andere bij een andere.

Overigens kan je denk ik met een 330e maar met 3.7kW laden aan een AC-paal, dus heb je ongeveer 4u nodig om van 0-100% te gaan. Dan heb je niet snel te maken met blokkeertarieven, maar toch om even te noemen. 22kW zie ik niet staan bij de specs die ik zie. https://www.autoweek.nl/auto/97612/bmw-330e/

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:39

Neuh, je zou kunnen uitvinden wat de goedkoopste laadpas zou kunnen zijn op plaatsen waar je denkt eventueel te gaan laden maar als ik een beetje door mijn oogharen lees zal jou dat wat minder interesseren en dan is ANWB gewoon een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-08 13:19
gertvdijk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Het hangt allemaal af van waar je gaat laden. Geef eens voorbeelden van laadpalen waar je denkt te gaan laden, zodat we concreet kunnen meekijken. De ene laadpas is nou eenmaal goedkoper bij de ene paal en een andere bij een andere.

Overigens kan je denk ik met een 330e maar met 3.7kW laden aan een AC-paal, dus heb je ongeveer 4u nodig om van 0-100% te gaan. Dan heb je niet snel te maken met blokkeertarieven, maar toch om even te noemen. 22kW zie ik niet staan bij de specs die ik zie. https://www.autoweek.nl/auto/97612/bmw-330e/
Dat zal dan verkeerd hebben gestaan op de pagina waar ik snel even keek.

Qua laadpalen heb ik echt geen idee.. dat zal echt sporadisch zijn als ik eens in de stad(waar dan ook in Nederland) ben. De auto wordt met name gebruikt voor woon-werk en wordt thuis of op werk opgeladen. Het is handig om hem bij een bezoek aan een locatie met laadpaal te kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Gezien het feit dat ik een PHEV met een beperkt accupakket(12kWh) welke niet echt vlot kan laden(22 kW)
Huh, 22kW kunnen laden is juist uitzonderlijk snel. Mijn model y doet 11kW. Is opzich niet erg want er zijn bijna geen publieke laadpalen die meer dan 11kW doen en met beide punten in gebruik gaat het nog langzamer.

Daarbij is zo'n 12kWh batterij dan in ruim een uur vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09
Elec2Go lijkt failliet te zijn:
https://www.faillissement...853823/elec-2-go-b-v.aspx

Jammer, op sommige plekken was dit een interessante pas.

Whoop!

• boyette
marccom schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:42:
Elec2Go lijkt failliet te zijn:
https://www.faillissement...853823/elec-2-go-b-v.aspx

Jammer, op sommige plekken was dit een interessante pas.
is gewoon another LMS variant toch..

die zijn er volgens mij nog 20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-08 15:33
Ik kreeg net een mail van Bosch Mobility Services dat zij hun laaddiensten beëindigen per 31 maart. Dit is de app "Charge My EV"

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-08 14:22

Heb je niet een bmw laadpas erbij gekregen?

Ik rijdt een i4M50 en laad net als jij zeer zelden op bij een openbare laadpaal of snellader. Ik heb de bmw laadpas (gratis geen abonnement) en een gratis Shell pas. Ook tevens de app van tesla en Fastned op mijn telefoon staan, mocht dat ooit nodig zijn. Daarmee heb je genoeg gratis opties mocht je ooit ergens komen waar je zou moeten laden.

• boyette
pmiddeld schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:48:
Ik kreeg net een mail van Bosch Mobility Services dat zij hun laaddiensten beëindigen per 31 maart. Dit is de app "Charge My EV"
gebruikte je dat?
werk je bij bosch? of heb je daar een lease auto?

• Tommie12
pmiddeld schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:48:
Ik ook.
Blijkbaar heb ik die app ooit geinstalleerd en een account aan gemaakt, maar nooit gebruikt.

Heb de app terug moeten installeren en dan mijn account verwijderd.

• boyette
Tommie12 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Ik ook.
Blijkbaar heb ik die app ooit geinstalleerd en een account aan gemaakt, maar nooit gebruikt.

Heb de app terug moeten installeren en dan mijn account verwijderd.
dat kan alleen als je bij bosch werkt of een bosch lease car hebt toch?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
boyette schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Nee, dacht van niet. Ik heb ook een accountje en geen professionele relatie met Bosch, ook geen lease.
Na het installeren kom je er gauw achter dat de tarieven echt heel hoog liggen. Dus totaal niet concurrerend.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

• Tommie12
boyette schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Nee, je kan die app 'charge my EV' nog altijd vinden en die is ondersteund door Bosch.

Geen idee wanneer en waarom ik die ooit heb geïnstalleerd, dat kan ca 2 jaar geleden geweest zijn.

• pmiddeld
boyette schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:01:
[...]

gebruikte je dat?
werk je bij bosch? of heb je daar een lease auto?
Jaren geleden een paar keer gebruikt. Ze waren toen goedkoop op Allego snelladers. Je hoefde geen speciale relatie met Bosch te hebben, hoor.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-08 11:19
Ik heb die Bosch 'Charge my EV' destijds ook geinstalleerd - juist in de begintijd hadden ze heel even interessante tarieven voor wat AC-palen vlak bij huis. Denk dat ik die welgeteld 1 keer gebruikt heb - en daar nooit een afrekening voor gekregen, dus goedkoop was het zeker wel. ;)

Maar gezien de tarieven die daarna ingesteld werden door Bosch is het niet heel gek dat ze het niet gered hebben.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:00

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

vanaalten schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:47:
Misschien de discussie over het ongenoegen van de laad-infrastructuur hier doorzetten:
Modbreak:Ik wil deze graag even in de herhaling gooien. Het blijft een thema dat maar terug blijft komen in dit topic, terwijl we juist daartoe bestemde topics hebben.

Voor de TR melders: bedankt en vooral blijven doen. We hopen altijd op zelf corrigerend gedrag op GoT, maar dat is niet altijd mogelijk (en we zien het ook niet altijd zelf).

Xbox Live ID:Notna8310

• Sandervans
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-08 18:27
Allego heeft zo te zien een landelijke storing of iets dergelijks, alle Allego laadpalen in verschillende apps zijn niet beschikbaar.

• gertvdijk
Sandervans schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:28:
Allego heeft zo te zien een landelijke storing of iets dergelijks, alle Allego laadpalen in verschillende apps zijn niet beschikbaar.
Even snel gekeken in 3 apps bij een Allego AC-paal in Leiden. Kia Charge: '?', OVO: status update blijft laden, Electroverse: available. Vreemd ja, bij mij lijkt dus alleen Electroverse te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LREKZS-v_YYyB4bfN-L1rEyDXFY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/o0EJJR4Nqj5wlOSFp1vIJf6s.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5H4w7TEYWcHyyxShE-GzPNpa_s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/P5TCOPWCxRUsEplYy3SwG8XI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqLtmeF6CtjclLAWTkbKz9qeGPg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rinFgIG1uaSgj7WJwSuTX1XG.png?f=fotoalbum_tile

• boyette
gertvdijk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Even snel gekeken in 3 apps bij een Allego AC-paal in Leiden. Kia Charge: '?', OVO: status update blijft laden, Electroverse: available. Vreemd ja, bij mij lijkt dus alleen Electroverse te werken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Die update functie die werkt niet bij ovo op die manier maar die paal kan je toch gewoon gebruiken met ovo ?

Je kan ze wel gewoon starten via de app

Laatste status wijziging van die paal is 18 minuten

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 20-02-2025 19:02 ]

• Kareldebarel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-08 11:27
gertvdijk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:46:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zojuist in Groningen bij allego er sessie gestart met chargenow, ook deze gaven ze in de app aan als status onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

JB

Cédric roelt!

Notna schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:33:
[...]

[Modbreak]Ik wil deze graag even in de herhaling gooien. Het blijft een thema dat maar terug blijft komen in dit topic, terwijl we juist daartoe bestemde topics hebben.

Voor de TR melders: bedankt en vooral blijven doen. We hopen altijd op zelf corrigerend gedrag op GoT, maar dat is niet altijd mogelijk (en we zien het ook niet altijd zelf).[/]
Daar horen dan weer niet de (vage) tariefdiscussies bij :? Of waar voeren we jullie die?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:00

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

JB schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Daar horen dan weer niet de (vage) tariefdiscussies bij :? Of waar voeren we die?
Correct en daar is, afaik, (nog) geen plek voor. Maar realistisch gezien: wat zou het doel van het topic dan zijn afgezien van ranten?

Als daar behoefte aan is (getuige de hoeveelheid posts die we moeten aanpassen/verplaatsen, denk ik zeker dat die er is) nodig ik je uit om een topic daarvoor te maken :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-08 11:37
Sandervans schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:28:
een KPN storing werd er aan mij gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
JB schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Daar horen dan weer niet de (vage) tariefdiscussies bij :? Of waar voeren we die?
Wat wil je daarmee bereiken dan? Gewoon lekker klagen in t luchtledige?

Waar is t topic dat ik kan klagen dat t pijn doet als je je kleine teen stoot?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

JB

Cédric roelt!

Prullenbak84 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:52:
[...]

Wat wil je daarmee bereiken dan? Gewoon lekker klagen in t luchtledige?

Waar is t topic dat ik kan klagen dat t pijn doet als je je kleine teen stoot?!
Ik zie dat ik mijn formulering niet handig heb neergezet. Inmiddels mijn reactie aangepast :>

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
JB schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Ik zie dat ik mijn formulering niet handig heb neergezet. Inmiddels mijn reactie aangepast :>
Haha d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Vandaag bij een EnBW snellader in Kamen (D) geladen. Een heel groot laadstation met 45 CCS aansluitingen. Die was bij lange na natuurlijk niet vol. Tot mijn verbazing werd de sessie bij 90% SoC vanuit de laadpaal afgesloten. Op zich niet erg en bij hogere bezetting wat mij betreft zelfs prima. Maar dit heb ik nog niet eerder gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
pmiddeld schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:37:
Vandaag bij een EnBW snellader in Kamen (D) geladen. Een heel groot laadstation met 45 CCS aansluitingen. Die was bij lange na natuurlijk niet vol. Tot mijn verbazing werd de sessie bij 90% SoC vanuit de laadpaal afgesloten. Op zich niet erg en bij hogere bezetting wat mij betreft zelfs prima. Maar dit heb ik nog niet eerder gezien.
Dat is inderdaad bijzonder. Normaal rekent EnbW een kleeftarief na 240min maar gaat het laden wel door.
en Kamen is een mooie plek om je auto te laden want behalve EnbW kan je nog bij tig anderen terecht. Totaal rond de 100 snelladers binnen een straal van 1km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Grafiekjes in de Monta app laten wel duidelijk zien waarom kleefboetes 3 uur na starttijd (los van of je nog aan het laden bent) echt gewoon niet fijn zijn. 3 uur is echt niet voldoende voor mij (peugeot e-2008). Zeker niet wanneer er een tweede auto aan de paal hangt.

(30.54 kwh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HGT67fWibaDV-3peJRqyPt9sKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ks06F1eKdgx9nUpryjHxIlXE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GateKeaper schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:36:
Grafiekjes in de Monta app laten wel duidelijk zien waarom kleefboetes 3 uur na starttijd (los van of je nog aan het laden bent) echt gewoon niet fijn zijn. 3 uur is echt niet voldoende voor mij (peugeot e-2008). Zeker niet wanneer er een tweede auto aan de paal hangt.

(30.54 kwh)

[Afbeelding]
En hoe snel kan je auto dan maximaal laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Tommie12 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:43:
[...]

En hoe snel kan je auto dan maximaal laden?
AC; 5.8 kW
DC; 101 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
E-2008 kan met 7,4 kW laden, maar de laadpaal moet dan 1x32 A leveren, en dat doet die bewuste paal blijkbaar nooit.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

guido66 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:35:
[...]

E-2008 kan met 7,4 kW laden, maar de laadpaal moet dan 1x32 A leveren, en dat doet die bewuste paal blijkbaar nooit.
Dat is wat ik op meerdere sites lees inderdaad, maar ondertussen is dit mijn laadsnelheid. Ik zou de auto zelf eigenlijk eens moeten onderzoeken, en kijken of het de total palen zijn, of de auto zelf.

Uiteindelijk blijft mijn punt staan. 40 kwh laden met 7.4 kwh duurt nog steeds vijf en half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GateKeaper schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:54:
[...]
Dat is wat ik op meerdere sites lees inderdaad, maar ondertussen is dit mijn laadsnelheid. Ik zou de auto zelf eigenlijk eens moeten onderzoeken, en kijken of het de total palen zijn, of de auto zelf.

Uiteindelijk blijft mijn punt staan. 40 kwh laden met 7.4 kwh duurt nog steeds vijf en half uur.
Maar hoe vaak is het nodig om 40kWh te laden? als je de auto gewoon na iedere rit aan de paal hangt dan zal het meestal toch wel minder zijn? Mijn batterij is 75kWh maar meestal laat ik per keer nog geen 20kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
GateKeaper schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:54:
[...]

5,8 kW komt overeen met 25A, dat is waar de meeste laadpalen die (ten onrechte) als 22kW (3x 7,4) zijn begrensd. Het zijn feitelijk 17 kW palen.

Komt er een 2e auto bij, dan krijgen beide 12,5A. Met een 1 fase auto kom je er dan bekaaid van af. Een 1 fase auto is gewoon verre van optimaal in Nederland.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05:59

Dennis1812

Amateur prutser

Ik laad even niet na elke rit. Meestal als hij ver leeg is. Toch een stukje lopen en ben liever lui natuurlijk

Gemiddeld 30-35 kWh (42kWh accu). Alleen als ik thuis zou kunnen laden zou ik hem er altijd aanhangen denk ik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:34

Harrie van Til

Doe maar blauw

Dennis1812 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:04:
Ik laad even niet na elke rit. Meestal als hij ver leeg is. Toch een stukje lopen en ben liever lui natuurlijk

Gemiddeld 30-35 kWh (42kWh accu). Alleen als ik thuis zou kunnen laden zou ik hem er altijd aanhangen denk ik.
Nou, het antwoord heb je duz zelf net gegeven. Iets minder lui zijn (zoals je het zelf noemt) en je hebt geen kleefboetes. Kiezen of delen, take it or leave it, but stop nagging.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05:59

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb sowieso geen boetes gelukkig.
Doet Vattenfall niet aan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

eltron schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Maar hoe vaak is het nodig om 40kWh te laden? als je de auto gewoon na iedere rit aan de paal hangt dan zal het meestal toch wel minder zijn? Mijn batterij is 75kWh maar meestal laat ik per keer nog geen 20kWh.
- paal is niet altijd beschikbaar, wordt ook regelmatig geblokkeerd/gebruikt door een bepaald taxi bedrijf.
- veel korte ritjes
- 1 total paal, de rest is het ~2x keer zo dure qwello of allego, wat punt 1 versterkt.

Het kan natuurlijk. Even naar de supermarkt en dan opzoek naar een paal in de buurt. Maar dat is gewoon echt niet altijd en overal realistisch.

Overigens is het maar de vraag in hoeverre dat een oplossing zou zijn. Stel ik ben als eerste thuis, en hang mijn auto dan direct altijd aan de paal. Houd ik hem bezet van 17:00 tot 20:00. De rest zou dus in de avond in de gaten moeten houden wanneer de paal weer vrij komt. Dat zou betekenen dat ze - zou iedereen een redelijk vast schema aanhouden - de paal gewoon nooit in dat tijdvak kunnen gebruiken.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat ik de paal minder uren per week bezet houd door ineens 30-40 kwh te laden, dan door iedere dag op te toppen.
Harrie van Til schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:10:
[...]
Kiezen of delen, take it or leave it, but stop nagging.
Klinkt weer gezellig. Je leest de toon die je lezen wil. Ik dacht dat we hier waren om ervaringen te delen.

[ Voor 42% gewijzigd door GateKeaper op 22-02-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-08 16:16
eltron schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Wel, ik ben er achter gekomen met het koude weer tot en met dinsdag laatst dat mijn EV de eerste 3,6kWh gebruikt om enkel de accu op te warmen vooraleer de eerste % in de SOC te stoppen. Weg de efficiëntie waarmee ze zo pronken voor korte laadsessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
guido66 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:35:
[...]

Heeft de E-2008 niet (een optie voor) een 3-fase 11kW boordlader?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Pr088 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Heeft de E-2008 niet (een optie voor) een 3-fase 11kW boordlader?
Die moet je dan wel af-fabriek als optie aanvinken, wat na mijn idee best een prijzige optie was. Zelf heb ik ook een e-2008 maar dan met 3fasen lader, maar die zijn vrij zeldzaam in de zoektocht naar een e-2008 of e-208. Dat maakte de zoektocht naar de juiste match auto toch lastiger. Reden van een 3-fasen voor mij was ook openbaar laden. Dan kan je wel met 11kW laden ipv 3,7 kW bij de palen in mijn omgeving (of 5,8 als je mazzel hebt bij een 17kW paal).

[ Voor 3% gewijzigd door RPiNut op 22-02-2025 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
RPiNut schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Die moet je dan wel af-fabriek als optie aanvinken, wat na mijn idee best een prijzige optie was. Zelf heb ik ook een e-2008 maar dan met 3fasen lader, maar die zijn vrij zeldzaam in de zoektocht naar een e-2008 of e-208. Dat maakte de zoektocht naar de juiste match auto toch lastiger. Reden van een 3-fasen voor mij was ook openbaar laden. Dan kan je wel met 11kW laden ipv 3,7 kW bij de palen in mijn omgeving (of 5,8 als je mazzel hebt bij een 17kW paal).
Zelfs bij een groter model als een e-2008 dus een optie... Ik heb mijn Corsa-e 50kWh - 11kW boordlader ook specifiek gezocht. Was even zoeken (1 op de 10 te koop staande auto's?). Het opvallendste vond ik nog dat verkopers die ik belde meestal niet eens wisten te vertellen of het 1-fase of 3-fase was die in hun showroom stond... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Pr088 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:59:
[...]

Zelfs bij een groter model als een e-2008 dus een optie... Ik heb mijn Corsa-e 50kWh - 11kW boordlader ook specifiek gezocht. Was even zoeken (1 op de 10 te koop staande auto's?). Het opvallendste vond ik nog dat verkopers die ik belde meestal niet eens wisten te vertellen of het 1-fase of 3-fase was die in hun showroom stond... 8)7
Bij het inruilen van een Corsa hetzelfde liedje. Als je dan meldt dat je een dure 3-fasen boordlader als optie hebt (die nog een keer voor veel te veel geld vervangen is met een nieuwe versie, maar dat terzijde), kijken ze vaak alsof ze water zien branden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:04
Pr088 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:59:
[...]

Terwijl je het zo kan zien. Even laadklepje open, 3 pinnetjes = 1F, 5 pinnetjes is 3F. Exclusief de DC pinnen natuurlijk :)

Maar sowieso zou ik bij de Corsa-E en E-208 keihard weg rennen. Been there, done that. Nooit meer Stellantis voor ons.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Wij hebben midweekje de Leistert gehad. Hadden toevallig een laadpaal aan het huisje, uiteraard staat deze nergens in de apps. Maar met de Shell pas was het de gewone 55 cent per kWh. De paal bij de ingang staat wel op de kaart.

Niet meer de ANWB pas geprobeerd gezien de eerdere 80 cent hier in het topic.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Ophidian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:16:
[...]

Terwijl je het zo kan zien. Even laadklepje open, 3 pinnetjes = 1F, 5 pinnetjes is 3F. Exclusief de DC pinnen natuurlijk :)

Maar sowieso zou ik bij de Corsa-E en E-208 keihard weg rennen. Been there, done that. Nooit meer Stellantis voor ons.
Moet je zelf weten. Ik heb inmiddels 22k kilometers op een hele fijne Corsa-E 2020 gezet. _/-\o_
Jij veel problemen gehad met een Corsa of een E-208?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Pr088 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:24:
[...]

Moet je zelf weten. Ik heb inmiddels 22k kilometers op een hele fijne Corsa-E 2020 gezet. _/-\o_
Jij veel problemen gehad met een Corsa of een E-208?
Gemiddeld gezien heb ik ook veel fijne kilometers gereden, maar breek @Ophidian en mij toch de bek maar niet open ;)

Ik hou t erop dat ook ik blij ben er binnen afzienbare tijd vanaf te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Prullenbak84 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Gemiddeld gezien heb ik ook veel fijne kilometers gereden, maar breek @Ophidian en mij toch de bek maar niet open ;)

Ik hou t erop dat ook ik blij ben er binnen afzienbare tijd vanaf te zijn.
Waar heb je de Corsa op ingeruild?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
Pr088 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Waar heb je de Corsa op ingeruild?
We gaan hard off topic, maar Renault 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
pmiddeld schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:37:
Dat moet toch ook je kan toch niet volladen op die snelheid en met ccs dan gaat alles naar de klote

Dan laatste 10 weer op type 2 zetten als je perse vol moet

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 22-02-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:11
boyette schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Dat moet toch ook je kan toch niet volladen op die snelheid en met ccs dan gaat alles naar de klote

Dan laatste 10 weer op type 2 zetten als je perse vol moet
Bij DC laden gaat de laatste 20% een stuk langzamer en bij bijna vol op AC snelheid. Met DC volladen kan geen kwaad.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
MichielFRL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:26:
[...]

Bij DC laden gaat de laatste 20% een stuk langzamer en bij bijna vol op AC snelheid. Met DC volladen kan geen kwaad.
Klopt. Maar het heeft ook meestal geen zin. Want DC laden doe je vaak onderweg, en dan is t echt zonde om op die laatste 20% te gaan staan wachten (tenzij het echt nodig is natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Prullenbak84 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Klopt. Maar het heeft ook meestal geen zin. Want DC laden doe je vaak onderweg, en dan is t echt zonde om op die laatste 20% te gaan staan wachten (tenzij het echt nodig is natuurlijk)
Als je een langere lunchpauze hebt en je zit over de 80 procent en er moet nog iemand zijn lunch op eten en daarna naar het toilet zou ik hem ook graag zo vol mogelijk hebben, ook al gaat dat langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
jongetje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:55:
[...]

Als je een langere lunchpauze hebt en je zit over de 80 procent en er moet nog iemand zijn lunch op eten en daarna naar het toilet zou ik hem ook graag zo vol mogelijk hebben, ook al gaat dat langzamer.
Het is open-deuren-dag vandaag? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Prullenbak84 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:59:
[...]

Het is open-deuren-dag vandaag? ;)
Dan is het toch zonde als de lader beslist dat je niet verder mag laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
jongetje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Dat was bij 90, in dit verhaal. Ervan uitgaande dat dit niet een technisch ding was wat gewoon mis ging.

Ik vind dat eigenlijk op veel plekken best ok. Want je staat een laadplek bezet te houden. Ik zou echt balen als ik ergens langs de snelweg sta, en alle snellaadplekken zijn bezet en er staat een auto daar met 95% vol te druppelen omdat de eigenaar nog even lekker zit te lunchen.

Het probleem is natuurlijk, dat het stoppen van die laadsessie niet helpt om die auto daar weg te krijgen…

Maar goed. We schurken hier tegen het onderwerp van laadpaaletiquetten aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 22-02-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MichielFRL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:26:
[...]

Idd dan kan je net zo goed type2 gaan dat werkt dan beter
Maar veel autos stoppen de sessie bij 80 of 90% ook

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 22-02-2025 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
jongetje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Dat doet de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Prullenbak84 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Of je zit lekker in her zonnetje, hebt geen haast en er zijn genoeg vrije stalls 😎

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pmiddeld
Daar zeg je zo wat. Nu realiseer ik me opeens dat ik jaren geleden DC laden in de auto op 90% heb begrensd. Zover heb ik het nooit laten komen, tot een paar dagen geleden dus. Het was dus inderdaad de auto, niet de paal, excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
nathalia schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:20:
[...]

Als ik het goed begrijp, wordt het dus een pas waarbij je het CPO-tarief + een starttarief/transactiekosten betaalt. Daar zijn er natuurlijk meer van. Voorheen deed E-Flux by Road dit ook, maar tegenwoordig betaal je daar ook nog eens een opslag van € 0,024 per kWh.

De bekendste passen waarbij je het CPO-tarief betaalt:
  • Tap Electric Light: CPO-tarief + 5% transactiekosten per sessie
  • Tango Electric: CPO-tarief + € 0,35 transactiekosten per sessie met een maximum van € 7,- transactiekosten per maand
Ook kan je met Tap Electric Roamer kiezen voor een maandabonnement van € 2,50 per maand. Daarmee betaal je het CPO-tarief en heb je geen transactiekosten per sessie!

Kortom, is de ANWB pas dan aantrekkelijk? Naar mijn idee niet...
Eflux doet dat nog steeds behalve als je geen abonnement neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ophidian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:20:
Wij hebben midweekje de Leistert gehad. Hadden toevallig een laadpaal aan het huisje, uiteraard staat deze nergens in de apps. Maar met de Shell pas was het de gewone 55 cent per kWh. De paal bij de ingang staat wel op de kaart.

Niet meer de ANWB pas geprobeerd gezien de eerdere 80 cent hier in het topic.
47 met elektroverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ook de laadpaal aan de huisjes? Die zie ik niet op de kaart nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 17:27
Bij Landal Ouddorp kun je verblijven inclusief de luxe van een eigen laadpaal bij de accomodatie. En wel tegen de enorme snelheid van 4kW!

https://chargestation.road.io/evse/5305122

Grappig genoeg kon ik deze palen verder nergens terugvinden. Het cpo tarief van 81 cent is natuurlijk absurd, maar ik denk dat ik nog eens ga testen wat OVO bijvoorbeeld rekent. Als de pas uberhaubt wat doet 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
eborn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:35:
Bij Landal Ouddorp kun je verblijven inclusief de luxe van een eigen laadpaal bij de accomodatie. En wel tegen de enorme snelheid van 4kW!

https://chargestation.road.io/evse/5305122

Grappig genoeg kon ik deze palen verder nergens terugvinden. Het cpo tarief van 81 cent is natuurlijk absurd, maar ik denk dat ik nog eens ga testen wat OVO bijvoorbeeld rekent. Als de pas uberhaubt wat doet 😄
Ovo heeft daar vaak ook goede tarieven zeker met de boost alleen zijn dat niet altijd dezelfde palen bij de verschillende landals

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
Dit weekend weer een bijzondere ervaring met OVO gehad. Wat is dat technisch toch vaak een brakke zooi daar. In elk geval hier een datapunt voor hoe het misgaat.

Ik gebruikte zaterdag een SGZH1-paal waar ik wel vaker aan hang, en gebruikte de RFID-pas zoals altijd. Er ging gewoon €5 van de credit card af via een Stripe payment/reservering, de paal/auto startte het laden, maar volgens de app was ik niet aan het laden. Vreemd. Twee uur later was mijn auto nog aan het laden maar kreeg ik de €5 terug (Wise bericht: merchant didn't claim the money). Toen ik even later de auto loskoppelde (dat lukte normaal met de RFID-pas) was er nog steeds niets te zien in de OVO-app en werd er nog steeds niet in rekening gebracht.

Zondagochtend kreeg ik een rekening van OVO voor €7,66 en werd er €2,66 in rekening gebracht op mijn kaart alsof die €5 prepayment niet was gecanceld. De 'charging history' in de app is ook weer bijgewerkt. Nog altijd heb ik dus maar €2,66 van de €7,66 betaald. Als ze een grotere storing hadden dan hebben ze hier voor elke lopende sessie zo'n €5 mee verloren. 😂

Verder ook nog even lèkkâh voor €0,30/kWh kunnen sneltappen bij Circle K met Electroverse! (dank nog @boeha, volgens mij was jij de eerste die het noemde in het topic)
Wel echt bijzonder luidruchtige technische kasten van ABB op zo'n 10m van de laadpaal zelf. Ik stond daar even om wat foto's te maken, maar ik werd er gewoon misselijk van eigenlijk. Zo'n indringende scherpe elektrische zoem, het had op mij een effect van met je nagels over een schoolbord gaan, brrrrr. Binnen in de auto nergens last van, gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik vind het tarief van Kia Charge Plus bij de concessie-vrije palen van Allego (€0.31/kWh) toch wel interessant. Het nadeel was het blokkeertarief na 299 minuten.

Afgelopen weekend dus even gekeken wat er gebeurt als ik mijn auto op de niet-gereserveerde plek naast de paal zette, de sessie na 4 uur stopte via de app, en dan wachtte tot hij er uiteindelijk 330 minuten stond voor ik hem loskoppelde en verplaatste.

Resultaat was gewoon een rekening van de geladen stroom, en het starttarief (Plus nog niet afgesloten). Geen blokkeertarief in rekening gebracht. Het lijkt erop dat je dus, als het 's avonds te laat is om de auto nog te gaan verplaatsen, gewoon de sessie kunt stoppen en de auto aangekoppeld kunt laten. Mijn auto geeft de kabel niet vrij behalve net na het ontgrendelen, dus verlies van de kabel is geen risico.

Ik heb bij Kia ook nog even nagevraagd of ze dat blokkeertarief niet kunnen heroverwegen omdat het zonder nachtpauze onhandig is. De helpdesk gaf aan dat ze het meenamen, maar dat zegt natuurlijk niets. Misschien dat het landt als meer mensen een mailtje sturen?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
marcieking schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:06:
Ik vind het tarief van Kia Charge Plus bij de concessie-vrije palen van Allego (€0.31/kWh) toch wel interessant. Het nadeel was het blokkeertarief na 299 minuten.

Afgelopen weekend dus even gekeken wat er gebeurt als ik mijn auto op de niet-gereserveerde plek naast de paal zette, de sessie na 4 uur stopte via de app, en dan wachtte tot hij er uiteindelijk 330 minuten stond voor ik hem loskoppelde en verplaatste.

Resultaat was gewoon een rekening van de geladen stroom, en het starttarief (Plus nog niet afgesloten). Geen blokkeertarief in rekening gebracht. Het lijkt erop dat je dus, als het 's avonds te laat is om de auto nog te gaan verplaatsen, gewoon de sessie kunt stoppen en de auto aangekoppeld kunt laten. Mijn auto geeft de kabel niet vrij behalve net na het ontgrendelen, dus verlies van de kabel is geen risico.

Ik heb bij Kia ook nog even nagevraagd of ze dat blokkeertarief niet kunnen heroverwegen omdat het zonder nachtpauze onhandig is. De helpdesk gaf aan dat ze het meenamen, maar dat zegt natuurlijk niets. Misschien dat het landt als meer mensen een mailtje sturen?
Maar dan kan je ook weer een nieuwe sessie starten vanuit de app en zo in het geheel de blokkeertarieven omzeilen? 😂💩

(maar daar was vast al eens iemand op gekomen toch?)

Ik visualiseer al een Home Assistant automation 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:15
gertvdijk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:06:
Dit weekend weer een bijzondere ervaring met OVO gehad. Wat is dat technisch toch vaak een brakke zooi daar. In elk geval hier een datapunt voor hoe het misgaat.

Ik gebruikte zaterdag een SGZH1-paal waar ik wel vaker aan hang, en gebruikte de RFID-pas zoals altijd. Er ging gewoon €5 van de credit card af via een Stripe payment/reservering, de paal/auto startte het laden, maar volgens de app was ik niet aan het laden. Vreemd. Twee uur later was mijn auto nog aan het laden maar kreeg ik de €5 terug (Wise bericht: merchant didn't claim the money). Toen ik even later de auto loskoppelde (dat lukte normaal met de RFID-pas) was er nog steeds niets te zien in de OVO-app en werd er nog steeds niet in rekening gebracht.

Zondagochtend kreeg ik een rekening van OVO voor €7,66 en werd er €2,66 in rekening gebracht op mijn kaart alsof die €5 prepayment niet was gecanceld. De 'charging history' in de app is ook weer bijgewerkt. Nog altijd heb ik dus maar €2,66 van de €7,66 betaald. Als ze een grotere storing hadden dan hebben ze hier voor elke lopende sessie zo'n €5 mee verloren. 😂

Verder ook nog even lèkkâh voor €0,30/kWh kunnen sneltappen bij Circle K met Electroverse! (dank nog @boeha, volgens mij was jij de eerste die het noemde in het topic)
Wel echt bijzonder luidruchtige technische kasten van ABB op zo'n 10m van de laadpaal zelf. Ik stond daar even om wat foto's te maken, maar ik werd er gewoon misselijk van eigenlijk. Zo'n indringende scherpe elektrische zoem, het had op mij een effect van met je nagels over een schoolbord gaan, brrrrr. Binnen in de auto nergens last van, gelukkig.
Zelfde ervaring hier met OVO afgelopen zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Eboera schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:35:
[...]

Zelfde ervaring hier met OVO afgelopen zaterdag.
Ik krijg die 5 euro nooit terug heb er nog een stuk of 20 open staan

Hoe lang duurt dat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:15
boyette schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:40:
[...]

Ik krijg die 5 euro nooit terug heb er nog een stuk of 20 open staan

Hoe lang duurt dat ?
Ik heb na zaterdag niet meer geladen, ik denk dat ze een technisch issue hebben gehad. Voor hun eigen bedrijfsvoering hoop ik dat ze het probleem opgelost hebben.
Pagina: 1 ... 202 ... 230 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2