.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Raar. Ik krijg het maar niet goedkoper zichtbaar. Alle palen hier in de buurt zijn duurder volgens hun app.
vanpeers schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:34:
[...]
https://chargefinder.com/nl/laadpaal-traben-trarbach-charging-station-westenergie-metering-gmbh/qkqep2
Er staan nog enkele andere palen in de buurt ook van E-on.
- Allego app €0,70/kWh + €5,00/uur na 120 minuten laden tussen 06:00 - 22:00
- Electra app €0,70/kWh + €0,08/min na 120 minuten laden
- Electroverse app €0,67/kWh
- Shell app €0,54/kWh + €0,10/min na 240 minuten + €0,35 transactiekosten
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Interessant ik dacht dat het buitenland tarief van Shell 0,79 cent plus 0,35 cent was. Maar dat klopt dus niet helemaal. Eneco is 0,65 cent op deze paal.MichielFRL schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:49:
[...]Shell is dus de beste keus (uit dit rijtje) en voor Duitsland ook geen rare prijs.
- Allego app €0,70/kWh + €5,00/uur na 120 minuten laden tussen 06:00 - 22:00
- Electra app €0,70/kWh + €0,08/min na 120 minuten laden
- Electroverse app €0,67/kWh
- Shell app €0,54/kWh + €0,10/min na 240 minuten + €0,35 transactiekosten
Staat hier wel voor 0.27 in de app zie ik, dus lijkt geen foutje. Aan de overkant zie ik 2 staan, 1 van ook 0.27 en 1 van 0.38thomvh schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:38:
[...]
Raar. Ik krijg het maar niet goedkoper zichtbaar. Alle palen hier in de buurt zijn duurder volgens hun app.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
In Enschede zag ik de afgelopen dagen vaak dat de connectors buiten dienst waren en dat er toch nog iemand aan het laden was. Vandaag reed ik daar langs om te laden en zag eerst nog geen problemen (alle zes de connectors available), maar net toen ik klaar was met laden kreeg ik antwoord op mijn vraag wat er aan de hand was afgelopen dagen (vermoedelijk). Er is onderhoud en een techneut met hesje en laptop in de arm ging alle mensen informeren dat het station zometeen uit de lucht zou gaan voor onderhoud. Als je toch ging laden zou je alleen "langzaam" kunnen laden. Helaas moest ik er net weer vandoor, maar had graag even verder willen kijken. Alle technische kasten werden net opengemaakt... en ik vind het een tamelijk grote hoeveelheid technische kasten daar op die locatie voor 6x150kW. (Batterijen?)
[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 14-07-2026 23:43 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Voor Lidl moet je in de Lidl-app de taalinstellingen naar het desbetreffende land zetten, nadat je eerst je betaalinstellingen hebt gefikst (creditcard toevoegen). Dus daarna de taal op Duits zetten en het zou gewoon moeten werken in Duitsland. Profiteer van de € 0,44.vanpeers schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:29:
Ik ben nog tamelijk nieuw in EV-land, in Belgie laad ik 90% thuis en overig enkel via de Engie app/palen.
Nu ga ik een lang weekend naar Duitsland en was ik aan het kijken waar ik kon laden ik zag enkele laadpalen dichtbij; van Lidl en E.ON drive.
Voor Lidl zag ik volgende prijzen:AC: €0.29 per kWh, DC: €0.44 per kWh dus best goedkoop. Alleen kon ik deze lader (wel andere in Duitsland) niet in mijn Lidl app terugvinden?
De E.ON laapdaal ben ik er nog niet helemaal uit, ik kan de paal (of tarieven van deze paal) niet op hun eigen website E-on terugvinden.
Via mijn Q8 en Shell app kan ik deze wel terugvinden maar 22kW lader aan +€0.8/kWh + extra kosten...
Iemand een tip om betaalbaar via de E-on lader te laden?
E.On zou ik via EWE GO app pakken. EWE GO rekent voor eigen DC-palen 52 cent en voor alle andere aanbieders een vast tarief van 62 cent per kWh. Ik denk dat je in Duitsland de E.On snellader wel met de app kunt aanvragen. Anders wordt het een laadpas aanvragen, maar dat kan alleen met een (fictief) Duits adres. Pro tip: mailboxde.com
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Mailboxde is ook geen garantie. Ik wacht al iets meer dan twee weken terwijl ik toch echt netjes het id achter m'n naam heb gezetPr088 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:37:
[...]
Voor Lidl moet je in de Lidl-app de taalinstellingen naar het desbetreffende land zetten, nadat je eerst je betaalinstellingen hebt gefikst (creditcard toevoegen). Dus daarna de taal op Duits zetten en het zou gewoon moeten werken in Duitsland. Profiteer van de € 0,44.
E.On zou ik via EWE GO app pakken. EWE GO rekent voor eigen DC-palen 52 cent en voor alle andere aanbieders een vast tarief van 62 cent per kWh. Ik denk dat je in Duitsland de E.On snellader wel met de app kunt aanvragen. Anders wordt het een laadpas aanvragen, maar dat kan alleen met een (fictief) Duits adres. Pro tip: mailboxde.com
Zero compensation
Zoiets duurde het bij mij ook. Kijk op EWE Go of afleveradres echt klopt met Mailboxde account. zag inverleden hier op forum dat mensen ander aflveradres. en idd id achter je naamInternet Janny schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:27:
[...]
Mailboxde is ook geen garantie. Ik wacht al iets meer dan twee weken terwijl ik toch echt netjes het id achter m'n naam heb gezet
mijn EWE GO was kwijtgeraakt in de post (kwam maar niet aan op onze duitse vestiging), dus na contact te hebben opgenomen werd een nieuwe kaart gestuurd en was deze 2 dagen later binnen (en weer 2 dagen door een collega meegenomen naar ons NL kantoorhopiconjo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:49:
[...]
Zoiets duurde het bij mij ook. Kijk op EWE Go of afleveradres echt klopt met Mailboxde account. zag inverleden hier op forum dat mensen ander aflveradres. en idd id achter je naam
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Bij het openen van de Lidl app krijg je direct de vraag of je wil wisselen naar de Duitse versie.Pr088 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:37:
[...]
Voor Lidl moet je in de Lidl-app de taalinstellingen naar het desbetreffende land zetten, nadat je eerst je betaalinstellingen hebt gefikst (creditcard toevoegen). Dus daarna de taal op Duits zetten en het zou gewoon moeten werken in Duitsland. Profiteer van de € 0,44.
Zo ver zo goed. In NL gebruik ik altijd Lidl Pay (via creditcard) maar dat wil in Duitsland niet. Betaling moet via automatische incasso. Vervolgens loopt het vast op een Duits adres. Ben er maar mee gestopt.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Hmm. Ik had de pas binnen 2 weken in huis. Heb je wel een berichtje gekregen dat de pas bij Mailboxde is binnengekomen?Internet Janny schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:27:
[...]
Mailboxde is ook geen garantie. Ik wacht al iets meer dan twee weken terwijl ik toch echt netjes het id achter m'n naam heb gezet
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Nee nog niet ook.Pr088 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Hmm. Ik had de pas binnen 2 weken in huis. Heb je wel een berichtje gekregen dat de pas bij Mailboxde is binnengekomen?
Zero compensation
[ Voor 33% gewijzigd door marcieking op 16-07-2026 10:37 ]
Zolang het duurt.marcieking schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:05:
Electroverse blijft de beste optie met 48ct.
Heb bij andere laadpunten gezien dat Electroverse op een gegeven moment toch de prijzen verhoogd richting de gangbare tarieven. Toegegeven, bij de ene CPO duurt het soms langer dan bij de andere CPO. Zal denk ik aan het gebruik (de hoeveelheid) liggen.
Bedoel je AC of DC? Allego AC hier in de straat (Tilburg, grotendeels Vattenfall concessie) is met Electroverse idd 48ct maar met ANWB 62ct; Allego DC zie ik voor resp 79 en 66 ct... ANWB noem ik hier omdat die cpo+opslag rekent. In beide gevallen herken ik je prijsverhoging niet.marcieking schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:05:
Allego heeft de prijzen weer verhoogd naar 75ct/kWh (was 69). Electroverse blijft de beste optie met 48ct.
Van Allego heb ik nu een gratis abo voor twee maanden dus ik kan hun eigen cpo-tarieven even niet opzoeken
Edit: Locatie toegevoegd
[ Voor 7% gewijzigd door martinBMW op 16-07-2026 14:01 ]
[ Voor 7% gewijzigd door marcieking op 16-07-2026 21:55 ]
Altijd bellen en ook het bedrijf dat hun aso parkeerder kan opdragen die auto weg te halen.Meestermaas schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:19:
Snelheid kan ik niks over zeggen, maar hier in Gouda wel de etiquette. Staan 2 ICE op de laad plekken geparkeerd. Naast het wegsleepbordje. Gelukkig kon ik nog wel laden.
Wat zeggen jullie? 0800-tuig bellen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het wegsleepbordje heeft geen juridische betekenis.Meestermaas schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:19:
Snelheid kan ik niks over zeggen, maar hier in Gouda wel de etiquette. Staan 2 ICE op de laad plekken geparkeerd. Naast het wegsleepbordje. Gelukkig kon ik nog wel laden.
Wat zeggen jullie? 0800-tuig bellen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie geen borden dat de parkeerplaats bedoeld is voor het uitsluitend opladen van elektrische voertuigen?
bord E08c RVV of vergelijkbaar
Juridisch valt er m.i. in deze situatie niet te handhaven, dus politie bellen heeft geen zin.
Bij een tankstation staan ook geen borden 'verboden te parkeren' bij de pomp maar als iedereen daar gaat parkeren zal dat toch ook niet worden getolereerd lijkt mij. Asociaal is het i.i.g..Wally2002 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:36:
[...]
Het wegsleepbordje heeft geen juridische betekenis.
Ik zie geen borden dat de parkeerplaats bedoeld is voor het uitsluitend opladen van elektrische voertuigen?
bord E08c RVV of vergelijkbaar
Juridisch valt er m.i. in deze situatie niet te handhaven, dus politie bellen heeft geen zin.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Eens hoor dat het asociaal is.PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:50:
[...]
Bij een tankstation staan ook geen borden 'verboden te parkeren' bij de pomp maar als iedereen daar gaat parkeren zal dat toch ook niet worden getolereerd lijkt mij. Asociaal is het i.i.g..
De vraag werd gesteld of politie gebeld moet worden.
Het zijn hier, voor zover ik op de foto kan zien, als zodanig ingerichte en herkenbare parkeervakken.
Tenzij er met borden wordt aangegeven dat deze alleen voor een bepaalde doelgroep zijn, mag iedereen hier parkeren. De politie kan hier dus niet zo veel mee. Hooguit de eigenaar via kenteken achterhalen, in contact komen en verzoeken weg te halen.
Ik ben sinds afgelopen maand een elektrische rijder en heb een Zaptec lader voor de deur staan.
De auto is zakelijk en ik heb nu via E-flux een abonnement genomen waarmee ik mijn zakelijke laadpas van MTC (MoveMove) wil gebruiken.
Mijn doel is om eind van de maand mijn laadkosten vergoed te krijgen en de werkgever te ontlasten met de administratie van declraties.
Nu heb ik mijn Eneco tarief ingegeven in de E-Flux portal van 34 cent per KwH.
Een laadsessie wordt ook netjes geregistreerd wanneer ik de MoveMove pas gebruik en ik zie ook de laadsessie terug in de portal van MoveMove.
Maar hier zit een verschil in qua bedrag per KwH.
Als voorbeeld heb ik vandaag 48,26 KwH geladen en zie in de E-FLux portal een bedrag van EUR 16,41 staan.
In de MoveMove portal staat een doorbelast bedrag van EUR 23,37 voor deze sessie, wat neerkomt op 48 cent per KwH.
Ik heb gisteren contact gehad met zowel E-Flux als MTC maar wordt er niet wijzer van,
E-Flux geeft aan dat MTC dat doorbelast en MTC geeft aan dat zij dat bedrag ontvangen
(iets met zoek het zelf maar uit...)
Het is redelijk nieuw voor me, moet ik nog ergens iets instellen of is dit " normaal" ?
Je vraag hoort meer hier thuis: Thuisladen van je EV deel 2FZ6 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:22:
Iemand die mij hiermee op weg kan helpen?:
Ik ben sinds afgelopen maand een elektrische rijder en heb een Zaptec lader voor de deur staan.
De auto is zakelijk en ik heb nu via E-flux een abonnement genomen waarmee ik mijn zakelijke laadpas van MTC (MoveMove) wil gebruiken.
Mijn doel is om eind van de maand mijn laadkosten vergoed te krijgen en de werkgever te ontlasten met de administratie van declraties.
Een laadsessie wordt ook netjes geregistreerd wanneer ik de MoveMove pas gebruik en ik zie ook de laadsessie terug in de portal van MoveMove.
Als voorbeeld heb ik vandaag 48,26 KwH geladen en zie in de E-FLux portal een bedrag van EUR 16,41 staan.
In de MoveMove portal staat een doorbelast bedrag van EUR 23,37 voor deze sessie, wat neerkomt op 48 cent per KwH.
Ik heb gisteren contact gehad met zowel E-Flux als MTC maar wordt er niet wijzer van,
E-Flux geeft aan dat MTC dat doorbelast en MTC geeft aan dat zij dat bedrag ontvangen
Het is redelijk nieuw voor me, moet ik nog ergens iets instellen of is dit " normaal" ?
Als er geen juridische grondslag is, op basis waarvan worden ze dan weggesleept? Of is dit dan een loos dreigement?
Ik ben wel blij met deze 2 paaltjes, erg noodzakelijk op mijn retour Enschede - Den Haag.
In Amersfoort hebben ze ook nog 2 snelladers, en daar staan gelukkig nooit auto's geparkeerd, want het is een industrie terreinMeestermaas schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:43:
Ik ben wel blij met deze 2 paaltjes, erg noodzakelijk op mijn retour Enschede - Den Haag.
Hoort hier niet thuis maar: 0,34 cent per kWh + 0,03 cent per kWh die E-Flux voor niet eigen passen rekent + 21% (Want jij bent geen Bedrijf). De rest van het verschil durf ik niet te zeggen.FZ6 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:22:
Iemand die mij hiermee op weg kan helpen?:
Die wegsleepregeling is misschien omdat er regelmatig auto's de parkeervakken blokkeren? Ik zie daar althans een zilvergrijze auto zodanig voor die bus staan dat die er nog maar moeilijk uit kan. Maar de situatie ter plekke is lastig te beoordelen. Misschien de locatie in Google Maps aangeven?Meestermaas schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:43:
Ik heb niet gebeld, want kon toch laden. Busje staat er nog, rode auto is nu weg. Sta er dus weer te laden voor de terugweg.
Als er geen juridische grondslag is, op basis waarvan worden ze dan weggesleept? Of is dit dan een loos dreigement?
[ Voor 3% gewijzigd door Of-Aaargh op 19-07-2026 07:46 ]
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Als het openbaar terrein is, van de gemeente, is het m.i. een loos dreigement. De juiste bebording ontbreekt.Meestermaas schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:43:
daar was ook mijn eerdere reactie op gebaseerd.
Is dit wellicht eigen terrein? En is dat ook bij het betreden/inrijden duidelijk aangegeven?
Lijkt terrein van een VVE te zijn, parkeerplekken hebben allemaal klaphekjes. Sowieso een hele maffe plek voor een snellader.Wally2002 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:23:
[...]
Als het openbaar terrein is, van de gemeente, is het m.i. een loos dreigement. De juiste bebording ontbreekt.
daar was ook mijn eerdere reactie op gebaseerd.
Is dit wellicht eigen terrein? En is dat ook bij het betreden/inrijden duidelijk aangegeven?
It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!
Op de Leap24 locatie erbij staan 3 dubbele AC laadpalen van Leap24. Lijkt gewoon openbare weg, ik ben in ieder geval geen slagboom of poort doorgereden.
Ik ga volgende week weer checken of ik erbij kan en/of er ICE geparkeerd staan, moet dan toch weer die kant op en die week erna weer, dus komende weken zien we het.
Leap24 staat vaak op rare plekken. C locaties, maar lekker goedkoop en dit is heel dichtbij station en dus wat winkeltjes. Ik rij 7 minuten naar de snelweg van deze locatie en 3/4 minuten meer dan het laadplein met Tesla. Dat vind ik het prijsverschil (en het principe) wel waard.
Beugels in de vakken suggereren eigendom van VvE.
Dit wordt ondersteund door (volgens Streetview) een begin/einde parkeerzone bord op de grens met gemeentegrond, daar beginnen ook de vakken met parkeerbeugels.
maar het is, gebaseerd op streetview, niet onderscheidend qua uitstraling.
De verdere uitstraling van bestrating is hetzelfde als openbaar gebied.
Het is openbaar toegankelijk.
Er staat nergens 'eigen terrein' o.i.d.
Ik zie ook een rond bord verboden te parkeren, onderbord uitgezonderd bewoners maar dat is verkeerd toegepast, want dit bord geldt niet voor de parkeervakken.
Ik zie ook een apart gedeelte met slagboom, dat maakt het nog verwarrender want suggereert dat het gedeelte achter slagboom privé is, daarvoor zou dan openbaar zijn.
Alles bij elkaar is het dus erg vaag.
Als het eigen terrein VvE is zie ik niet zo snel een juridische basis waarop de VvE auto's mag wegslepen.
En als het openbaar terrein/gemeentegrond is, ontbreken sowieso de juiste borden.
Toegankelijk betekent niet dat het grond in openbaar bezit is. Het lijkt mij particulier terrein. Leap24 zie ik nooit op openbaar terrein staan, maar inderdaad op C-locaties, bij bedrijven of in een loos hoekje op een bedrijventerrein.Meestermaas schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:22:
Locatie: 52.019426, 4.708181 en de officiële Google locatie.
Op de Leap24 locatie erbij staan 3 dubbele AC laadpalen van Leap24. Lijkt gewoon openbare weg, ik ben in ieder geval geen slagboom of poort doorgereden.
Ik ga volgende week weer checken of ik erbij kan en/of er ICE geparkeerd staan, moet dan toch weer die kant op en die week erna weer, dus komende weken zien we het.
Leap24 staat vaak op rare plekken. C locaties, maar lekker goedkoop en dit is heel dichtbij station en dus wat winkeltjes. Ik rij 7 minuten naar de snelweg van deze locatie en 3/4 minuten meer dan het laadplein met Tesla. Dat vind ik het prijsverschil (en het principe) wel waard.
Gelukkig is het bij de andere Leap24 locaties geen probleem en ik parkeer mijn auto wel zoals op de foto als ik wil laden, maar fraai is anders.
Kan me voorstellen dat men hier niet blij mee is op alle fronten: Leap24, de VVE en wij als klant.
Als het goed is staat daarvan wat in het VVE reglement dat je moet ondertekenen bij koop.Meestermaas schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:56:
Dat is wel interessant. Dan heb je dus een laadlocatie en palen en kan je deze als mede eigenaar (lid van de VVE) blokkeren zonder enig gevolg..
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
De app koppelt zelf je actieve laadpas (waarmee ik op dat moment aan het laden was) aan het account en als welkomsbonus meteen de eerste 1000 punten cadeau.
Je krijgt er geen direct geld voor maar opladen moet ik toch dus dan zijn extra oplaadairmiles altijd welkom ;-)
Snel ff gegoogled en meer info op https://rewards.powergoodies.com/nl
Aanvulling : blijkbaar heel oud nieuws. Tweakers melde het in 2024 al nieuws: App PowerGoodies beloont EV-rijders in Zeeland voor 'milieuvriendelijk laden'
[ Voor 17% gewijzigd door Gonger op 20-07-2026 10:10 ]
Ik heb een leaseauto met een MultiTankcard (NL-ENE-...)
In het dorp waar we zitten staat een Ionity snellader en onderweg heb ik ook goede ervaringen met deze laders. Nu wil ik mijn mtc kaart in de Ionity app toevoegen als betaalmethode. Dit zou volgens de Google (AI) resultaten moeten kunnen, maar ik zie alleen de optie om een Ionity Charging Card aan te schaffen... heeft iemand enig idee of je uberhaupt een MTC kaart kan toevoegen, en zo ja, hoe?
Je kan toch gewoon je laaddruppel tegen elke willekeurige laadpaal houden.DeFeCt schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:27:
Voor een vakantie naar Kroatië ben ik me aan het orienteren op een (tijdelijk) abonnement.
In het dorp waar we zitten staat een Ionity snellader en onderweg heb ik ook goede ervaringen met deze laders. Nu wil ik mijn mtc kaart in de Ionity app toevoegen als betaalmethode. Dit zou volgens de Google (AI) resultaten moeten kunnen, maar ik zie alleen de optie om een Ionity Charging Card aan te schaffen... heeft iemand enig idee of je uberhaupt een MTC kaart kan toevoegen, en zo ja, hoe?
Dat klopt, maar dan betaal ik het hoge tarief en dat heeft direct invloed op mijn winstdeling aan het eind van het jaar, dus ik denk graag met mijn werkgever mee.MichielFRL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:33:
[...]
Je kan toch gewoon je laaddruppel tegen elke willekeurige laadpaal houden.
Ik vermoed dat je de laaddruppel niet kan koppelen aan een Ionity abonnement omdat de voor die laaddruppel ook prijsafspraken zijn gemaakt.DeFeCt schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:35:
[...]
Dat klopt, maar dan betaal ik het hoge tarief en dat heeft direct invloed op mijn winstdeling aan het eind van het jaar, dus ik denk graag met mijn werkgever mee.
Kan me niet voorstellen dat je werkgever zich druk maakt om die paar euro laadkosten.
Het scheelt ongeveer €100,- maar die discussie wil ik hier niet voeren, ik ga kijken of ik mag declareren bij de leasemaatschappij. Dank!MichielFRL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:41:
[...]
Ik vermoed dat je de laaddruppel niet kan koppelen aan een Ionity abonnement omdat de voor die laaddruppel ook prijsafspraken zijn gemaakt.
Kan me niet voorstellen dat je werkgever zich druk maakt om die paar euro laadkosten.
Enphase topic • Jeroen.nl • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Dat gaat niet, net als bij Fastned zegmaar. De goedkopere tarieven krijg je alleen als je via de app of met hun pas betaald. Je kunt wel proberen de "bonnetjes" los te uploaden naar je leasemaatschapij.DeFeCt schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:27:
Voor een vakantie naar Kroatië ben ik me aan het orienteren op een (tijdelijk) abonnement.
Daar zal de leasemaatschappij blij mee zijn als vakantiegangers allemaal hun bonnetjes gaan uploaden. Wordt een dure geschiedenis.thomvh schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:02:
[...]
Je kunt wel proberen de "bonnetjes" los te uploaden naar je leasemaatschapij.
Is denk ik beter op z’n plaats in het Ervaringen met lange ritten in Europa met EV - topic?
[ Voor 81% gewijzigd door Notna op 21-07-2026 09:57 . Reden: Quote weg en dus deel reactie ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Tsjah... Ik denk dat we allemaal wel zouden willen dat we gewoon met een laadpas overal de goedkope prijzen konden krijgen. Maar helaas...MichielFRL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:42:
[...]
Daar zal de leasemaatschappij blij mee zijn als vakantiegangers allemaal hun bonnetjes gaan uploaden. Wordt een dure geschiedenis.
Wie denk je dat die bonnetjes gaat betalen... Kun je net zo goed direct declareren bij je werkgever.MichielFRL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:42:
[...]
Daar zal de leasemaatschappij blij mee zijn als vakantiegangers allemaal hun bonnetjes gaan uploaden. Wordt een dure geschiedenis.
En als de winst van die werkgever afhankelijk is van 100 euro meer of minder laadkosten per jaar...
Hoe lang duurt het laden met deze snelheden?Pazo schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:55:
Vandaag onderweg naar Zweden en voor de eerste stint van vandaag 2x in Duitsland bij Ionity geladen (Power abo van een maand genomen). Eerste keer voor Bremen ca 5 minuten moet wachten en tweede keer (voorbij Hamburg) kon ik meteen. Beide keren begon het laden met ca 90kWh en liep dan langzaam terug naar verloop van tijd tot ca 25kWh boven de 80%. App werkt goed. Fijn om te zien of er plaatsen vrij zijn en op hoeveel % de auto's zitten die eraan hangen. Morgen is de planning 1x in DK en 1x in SE. Qua afstanden liggen die prima. Tot nu toe bevalt dat goed (eerste keer met EV op vakantie).
[Afbeelding]
Arme finance afdeling van je werkgever... Laat die leasemaatschappij ook eens werken voor iets van hun centen 😜jongetje schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:34:
[...]
Wie denk je dat die bonnetjes gaat betalen... Kun je net zo goed direct declareren bij je werkgever.
En als de winst van die werkgever afhankelijk is van 100 euro meer of minder laadkosten per jaar...
Bij mijn werkgever mag dit gewoon en wordt automagisch geaccordeerdthomvh schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:42:
[...]
Arme finance afdeling van je werkgever... Laat die leasemaatschappij ook eens werken voor iets van hun centen 😜
Ik zelf als werkgever zou niet om al die bonnetjes staan te springen. Maar klein bedrijf etc etcmarteltor schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:56:
[...]
Bij mijn werkgever mag dit gewoon en wordt automagisch geaccordeerd
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Dat is wat anders. Dat is een soort van eigen bijdrage op je bijtelling.elsinga schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:13:
Ik mag buitenlandse kosten voor de lease auto gewoon insturen naar onze administratie en dan brengen ze dat in mindering brengen op de bijtelling. Ik lever dat aan als pakketje met een totaalbedrag, dus weinig werk.
Wij vergoeden gewoon alle laadkosten in Europa voor onze medewerkers. Ik wil dan niet met losse bonnetjes gaan dealen. Want zo moet ik ze dan wel inboeken (elk bonnetje los) dan betaling aan het personeel doen etc, waarbij dat van jou niet door de werkgever betaald wordt dus niet in hun normale boekhouding komt te staan maar gewoon in jouw "dossier" dat je die kosten hebt gemaakt.
P.s. het kost jouw werkgever ook niks behalve de administratieve handeling. Daar zit het verschil voornamelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door thomvh op 21-07-2026 11:21 ]
Ik stond er meestal ca 40 min
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
De Enyaq (2020/2021 bouwjaar?) moet toch wel 100+ kW kunnen halen op het eerste gedeelte van de curve? Ik dacht dat de techniek vergelijkbaar was met VW ID3 2020. Die van mij haalt het eerste deel echt wel 110-120kW, onder voorwaarde dat het accupercentage flink onder de 20% zit, optimaal tussen 5-15%.
Als jij maar 90kW haalt en 40 minuten staat, rij je de accu wel helemaal leeg tot circa 5%?
Ik denk dat het de werkgever wel geld kost.thomvh schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:19:
[...]
Dat is wat anders. Dat is een soort van eigen bijdrage op je bijtelling.
Wij vergoeden gewoon alle laadkosten in Europa voor onze medewerkers. Ik wil dan niet met losse bonnetjes gaan dealen. Want zo moet ik ze dan wel inboeken (elk bonnetje los) dan betaling aan het personeel doen etc, waarbij dat van jou niet door de werkgever betaald wordt dus niet in hun normale boekhouding komt te staan maar gewoon in jouw "dossier" dat je die kosten hebt gemaakt.
P.s. het kost jouw werkgever ook niks behalve de administratieve handeling. Daar zit het verschil voornamelijk.
Brandstof-/laadkosten worden meestal uiteindelijk obv werkelijke kosten afgerekend door de LM met de klant. Maandtermijnen zijn slechts voorschotten.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Als jij persoonlijk de bonnetjes inlevert voor je buitenland KM's en die van je bijtelling afgaan. Zijn dat geen kosten voor het bedrijf. Dat is puur mindering van belasting.HansAuutB schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:47:
[...]
Ik denk dat het de werkgever wel geld kost.
Brandstof-/laadkosten worden meestal uiteindelijk obv werkelijke kosten afgerekend door de LM met de klant. Maandtermijnen zijn slechts voorschotten.
Als jij de bonnetjes inlevert bij je werkgever omdat de werkgever er voor betaald zijn het wel kosten ja. Maar dan mogen ze het gewoon via de leasemaatschappij doen scheelt mij weer werk, want ik krijg het gewoon op een factuur.
Het verschil zit hem in of het bedrijf de kosten moet vergoeden of of het voor een soort eigen bijdrage voor je bijtelling is. Als de werkgever de kosten betaald kun je het ook niet van de bijtelling afhalen.
[ Voor 5% gewijzigd door thomvh op 21-07-2026 15:12 ]
We zitten hier in --> Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Niet in in het bonnetjes, werkgever, wagen van de zaak, tankpas van de zaak en ga zo maar door topic.
Volgens mij heeft hij een iV60, laden die DC niet langzamer dan een iV80? Ik heb zelf een iV80 uit 2021 en ga over een maand zien wat die aan de DC lader gaat doen als die redelijk leeg is. (tot nu toe vrijwel altijd nog AC geladen)Pr088 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:47:
[...]
De Enyaq (2020/2021 bouwjaar?) moet toch wel 100+ kW kunnen halen op het eerste gedeelte van de curve?
Nee, het laagste dat ik heb gehad is 22%. Ik rij van Ionity naar Ionity lader, omdat ik daarbij een abo heb afgesloten, dus niet zo ver mogelijk.Pr088 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:47:
[...]
De Enyaq (2020/2021 bouwjaar?) moet toch wel 100+ kW kunnen halen op het eerste gedeelte van de curve? Ik dacht dat de techniek vergelijkbaar was met VW ID3 2020. Die van mij haalt het eerste deel echt wel 110-120kW, onder voorwaarde dat het accupercentage flink onder de 20% zit, optimaal tussen 5-15%.
Als jij maar 90kW haalt en 40 minuten staat, rij je de accu wel helemaal leeg tot circa 5%?
En we rijden met 3 kids, die willen na 2,5 uur toch uit de auto
Ik heb iV60 MY2022
Ik heb zelf nu Electra in gebruik. Voor 5 euro per maand €0,20 korting bij Fastned ionity en atlante. Bij electra zelf echt goeie korting. Onlangs al 2 x bij KFC langs de a2 geladen voor €0,39. In Frankrijk zie ik af en toe zelfs €0,19 per kWh in de nachtelijke uren bij electa.DeFeCt schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:27:
[ Voor 5% gewijzigd door tormentor1985 op 21-07-2026 19:07 ]
Als het niet uit maakt is het goed, maar onder de 15% wordt het behoorlijk beter. Dus van 10-70% laden kan je soms wel 5 minuten schelen op een laadstop. Als je met de kinderen er toch wel uit wilt en niet staat te wachten, dan maakt het niet uitPazo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:16:
[...]
Nee, het laagste dat ik heb gehad is 22%. Ik rij van Ionity naar Ionity lader, omdat ik daarbij een abo heb afgesloten, dus niet zo ver mogelijk.
En we rijden met 3 kids, die willen na 2,5 uur toch uit de auto
Ik heb iV60 MY2022
Zelf moet ik vaker de wagen gaan verzetten dan dat ik moet wachten op de wagen... .Pr088 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:17:
[...]
Als het niet uit maakt is het goed, maar onder de 15% wordt het behoorlijk beter. Dus van 10-70% laden kan je soms wel 5 minuten schelen op een laadstop. Als je met de kinderen er toch wel uit wilt en niet staat te wachten, dan maakt het niet uit
Momenteel lukt het mij niet.
In 2022/2023 is het me gelukt om mijn MultiTankcard-laaddruppel te activeren in wat toen nog de NewMotion/Shell Recharge-omgeving was.
Dus worden de laaddruppels van MTC nog herkend, of is dat pad dicht?
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
Die € 0,20 korting bij Fastned, Ionity en Atlante zie ik niet. Als ik kijk naar het abonnement staat er € 0,20 korting 'on every charge', maar daaronder staat:tormentor1985 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:05:
[...]
Ik heb zelf nu Electra in gebruik. Voor 5 euro per maand €0,20 korting bij Fastned ionity en atlante. Bij electra zelf echt goeie korting. Onlangs al 2 x bij KFC langs de a2 geladen voor €0,39. In Frankrijk zie ik af en toe zelfs €0,19 per kWh in de nachtelijke uren bij electa.
als ik Duitsland, Nederland of Italië selecteer. Selecteer ik Frankrijk wordt het € 0,49.Charge at 0.64€/kWh on our partners' networks : Atlante, Fastned, and Ionity.
Het is inderdaad per land verschillend, maar vaak wel enige korting ten opzichte van Ionity / FastNed zonder abbo. Zo rekenen ze in België 59 cent terwijl FastNed Gold Member 54 cent rekent en zonder abbo 69 cent (via app). Dus met de Electra Smart+ pak je bijna hetzelfde tarief als FastNed Gold.Sandro! schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Die € 0,20 korting bij Fastned, Ionity en Atlante zie ik niet. Als ik kijk naar het abonnement staat er € 0,20 korting 'on every charge', maar daaronder staat:
[...]
als ik Duitsland, Nederland of Italië selecteer. Selecteer ik Frankrijk wordt het € 0,49.
FastNed in Duitsland niet goedkoper, in Zwitserland dan weer wel. Maar als je niet direct op je reis bij Electra kunt laden zou ik het niet doen. Voor de Duitssprekende landen is Ionity of EnBW (in DE) interessanter.
Dan is dat verkeerd omschreven of verkeerd gelezen. Je krijgt daar € 0,20 korting per kWh niet per charge. Hieronder een screenshot van een random charge bij fastnet waar het reguliere € 0,84 kWh tarief verlaagd is naar € 0,64 per kWh.Sandro! schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Die € 0,20 korting bij Fastned, Ionity en Atlante zie ik niet. Als ik kijk naar het abonnement staat er € 0,20 korting 'on every charge', maar daaronder staat:
[...]
als ik Duitsland, Nederland of Italië selecteer. Selecteer ik Frankrijk wordt het € 0,49.
.
:strip_exif()/f/image/lcSvhmLCYWf25axFRCjzoCJ7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook hier staat duidelijk de korting.
:strip_exif()/f/image/Y881g8ne9EBwjw7WYSMqEhNj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok correctie, 0,20 euro per kWh on electra's prijs. Echter is bij de partners (in ieder geval in Nederland) is het ook 0,20 euro per kWh korting maar dat omschrijven ze heel slim niet vast dus dat zou kunnen veranderen.
Je kan wel op de main website per land kijken wat je bij de partners betaald. Het zou me ergens niets verbazen als dat overal gewoon 0,20 euro per kWh is voor de prijs die je daar normaal gesproken betaald. Hier in Nederland is het natuurlijk erg kostbaar om te laden.
[ Voor 32% gewijzigd door tormentor1985 op 22-07-2026 16:26 ]
Ik zeg ook niet dat de korting € 0,20 is op het totaalbedrag. Ik zeg dat die € 0,20 korting bij Fastned niet klopt. Als ik via de app bij Fastned Akermaat (of een andere locatie) ga laden, kost me dat € 0,69/kWh, de standaardprijs is € 0,77. Met Electra+ is dat € 0,64, dat is geen € 0,20 korting.tormentor1985 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:20:
[...]
Dan is dat verkeerd omschreven of verkeerd gelezen. Je krijgt daar € 0,20 korting per kWh niet per charge. Hieronder een screenshot van een random charge bij fastnet waar het reguliere € 0,84 kWh tarief verlaagd is naar € 0,64 per kWh.
.[Afbeelding]
Ja, je krijgt korting. Nee, het is geen € 0,20/kWh.
Via de app wel ja, standaardprijs zonder app is gewoon € 0,84 bij fastnet. Maar ik heb hierboven ook snel nog wat andere bevindingen toegevoegd ^^Sandro! schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:26:
[...]
Ik zeg ook niet dat de korting € 0,20 is op het totaalbedrag. Ik zeg dat die € 0,20 korting bij Fastned niet klopt. Als ik via de app bij Fastned Akermaat (of een andere locatie) ga laden, kost me dat € 0,69/kWh, de standaardprijs is € 0,77. Met Electra+ is dat € 0,64, dat is geen € 0,20 korting.
Fastned is 0,77 via de app is het 0,69.tormentor1985 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:28:
[...]
Via de app wel ja, standaardprijs zonder app is gewoon € 0,84 bij fastnet. Maar ik heb hierboven ook snel nog wat andere bevindingen toegevoegd ^^
Er staat ook op de website dat je 20 cent korting krijgt op de prijs van de 'eigen' Electra-laadpalen. Niet bij de anderen toch?Sandro! schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:26:
[...]
Ik zeg ook niet dat de korting € 0,20 is op het totaalbedrag. Ik zeg dat die € 0,20 korting bij Fastned niet klopt. Als ik via de app bij Fastned Akermaat (of een andere locatie) ga laden, kost me dat € 0,69/kWh, de standaardprijs is € 0,77. Met Electra+ is dat € 0,64, dat is geen € 0,20 korting.
Klopt. Maar dat schreef @tormentor1985 niet. Ik probeer alleen te zeggen dat er geen korting van € 0,20/kWh geldt bij Fastned, Ionity en Atlante.Pr088 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:45:
[...]
Er staat ook op de website dat je 20 cent korting krijgt op de prijs van de 'eigen' Electra-laadpalen. Niet bij de anderen toch?
Krankzinnige prijzen , dat gaat toch niemand betalen ? Riekt naar uitbuiting. Tijd voor ACM om eens een onderzoek te starten naar dit soort woeker tarieven .marcieking schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:05:
Allego heeft de prijzen voor AC-laden in Leiderdorp, Leiden en Oegstgeest (en daarmee misschien op meer plekken zonder concessies) weer verhoogd naar 75ct/kWh (was 69). Electroverse blijft de beste optie met 48ct.
Ja! Uitbuiting! Kom de barricaden op!karel_G_1981 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:07:
Krankzinnige prijzen , dat gaat toch niemand betalen ? Riekt naar uitbuiting. Tijd voor ACM om eens een onderzoek te starten naar dit soort woeker tarieven .
Maar.... wat werd er tegen je gezegd toen jij de ACM mailde/belde hierover!?
Bij mij zeiden ze:Zjanzjak schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:10:
[...]
Maar.... wat werd er tegen je gezegd toen jij de ACM mailde/belde hierover!?
Dus dat heb ik dan maar gedaan. Ik ben benieuwd of hier iets op terugkomt.Bedankt voor uw melding aan ACM ConsuWijzer.
Klik op deze link om uw melding te bevestigen
Ik zie het, ik zou gezworen hebben dat fastnet zonder app € 0,84 vroeg. Is dat onlangs verlaagd?
Desalniettemin moet ik zeggen dat het voor een vakantie een goede deal is om bij een aantal partijen met electra korting te kunnen krijgen voor slecht 5 euro. Fastned gold is aanzienlijk duurder en een abonnement bij ionity is ook flink duurder. Wel voor meer korting maar dan ben je ook wel beperkter in waar je kan laden.
Zeker weten! Ik denk dat de boel verlaagd gaat worden tot zeker 20 cent.marcieking schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:41:
Dus dat heb ik dan maar gedaan. Ik ben benieuwd of hier iets op terugkomt.
Ben benieuwd welk antwoord @karel_G_1981 heeft gekregen.
Denk dat hij onderhand genoeg heeft voor de ACM om maatregelen te nemen;
karel_G_1981 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:28:
Hoi je moet toch nog wel goed op je hoede zijn in Nederland voor malafide laadpalen.
karel_G_1981 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:30:
Je zou hem maar op goed vertrouwen gebruiken. Dan voel je je toch opgelicht? Niemand gebruikt deze paal die het tarief controleert. Dus ze maken misbruik van mensen die niet zo handig zijn hiermee.
karel_G_1981 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:30:
Toch wordt het sneaky steeds maar duurder.
karel_G_1981 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:30:
Parkeren is blijkbaar toch niet gratis dan , wel bizar als je met zo’n rekening geconfronteerd wordt , ook weer iets om rekening mee te houden, eigeblijk is het oplichterij
Hmmm, ik zie trouwens ineens een patroon in zijn posts, maar dat terzijde.karel_G_1981 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:15:
Het is een malafide paal zoveel is wel duidelijk. Als tarieven zo weinig transparant zijn en je wordt geconfronteerd met dit soort rekeningen dan is het crimineel
Go go go karel_G_1981!
Ik erger me aan die hoge tarieven en verzet me met hand en tand daartegen vandaar mijn posts. Als ik dergelijke woekertarieven zien word ik pissig. Natuurlijk is het aan de gebruiker om je te verdiepen maar hoe kan het dat er zulke tarieven zijn welke in feite hoger zijn dan een liter benzine. Excuses voor mijn. “Patroon”Zjanzjak schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:48:
[...]
Zeker weten! Ik denk dat de boel verlaagd gaat worden tot zeker 20 cent.
Ben benieuwd welk antwoord @karel_G_1981 heeft gekregen.
Denk dat hij onderhand genoeg heeft voor de ACM om maatregelen te nemen;
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Hmmm, ik zie trouwens ineens een patroon in zijn posts, maar dat terzijde.
Go go go karel_G_1981!
Hebben meer mensen hier last van (gehad)?
De meeste palen van Vattenfall zijn ook nog steeds onzichtbaar. Heb sindsdien elders geladen, maar ik las hier eerder dat het laden nog wel steeds zou moeten werken met de OVO pas. Ben wel benieuwd wat er met het tarief gebeurt.
Dat komt wel is gewoon vertraagdNokiaFan schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:54:
Ik heb bijna twee geleden bij een Vattenfall paal geladen met m’n OVO pas. Deze is op dit moment nog steeds niet afgeschreven. Als ik op de details krijg ik een interne server error.
De meeste palen van Vattenfall zijn ook nog steeds onzichtbaar. Heb sindsdien elders geladen, maar ik las hier eerder dat het laden nog wel steeds zou moeten werken met de OVO pas. Ben wel benieuwd wat er met het tarief gebeurt.
Er staat bij mij nog een laadsessie van 21 juli open, inderdaad een Vattenfall paal. En de reservering van €30,- staat ook nog open…NokiaFan schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:54:
Ik heb bijna twee geleden bij een Vattenfall paal geladen met m’n OVO pas. Deze is op dit moment nog steeds niet afgeschreven. Als ik op de details krijg ik een interne server error.
[ Voor 4% gewijzigd door NaN op 23-07-2026 09:07 ]
Punt dat ik wil maken is dat we ons niet neer moeten leggen bij dat soort hoge tarieven. Probleem is dat de overheid zegt dat elektrische rijders “niet bijdragen” omdat er geen accijnzen zitten op Electra en ze daarom auto’s anders willen belasten. Met de huidige prijzen aan de openbare laadpaal (waarbij je per km vaak duurder uit komt dan met benzine) wordt dat dus gewoon een extra belasting.karel_G_1981 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:36:
[...]
Ik erger me aan die hoge tarieven en verzet me met hand en tand daartegen vandaar mijn posts. Als ik dergelijke woekertarieven zien word ik pissig. Natuurlijk is het aan de gebruiker om je te verdiepen maar hoe kan het dat er zulke tarieven zijn welke in feite hoger zijn dan een liter benzine. Excuses voor mijn. “Patroon”
Het is de vraag hoe die kwh prijs wordt opgebouwd, ik denk dat dat vaak niet eerlijk is en iig niet transparant . Natuurlijk moeten bedrijven geld verdienen en hun investeringen eruit halen maar >70 cent per kwh lijkt me gewoon excessief .
Wat me wel een goede ontwikkeling lijkt is als je gewoon prijzen per kwartier krijgt. (Net als bij een dynamisch energiecontract) dus kale energieprijzen+een vaste opslag
[ Voor 7% gewijzigd door karel_G_1981 op 23-07-2026 09:16 ]
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!
Exact, of gewoon helemaal niet op GoT en direct bij de aanbieder beklag doen en ons alleen een screenshot delen van de gerealiseerde aanpassingen door jouw feedback.Peter-036 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:29:
@karel_G_1981 Dit topic is waarschijnlijk beter voor dergelijke uitingen:
Nee die zijn vorig jaar zelfs verhoogd. nieuws: Fastned verhoogt laadtarieven in Nederland en België met 4 tot 5 cent...tormentor1985 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:03:
[...]
Ik zie het, ik zou gezworen hebben dat fastnet zonder app € 0,84 vroeg. Is dat onlangs verlaagd?
Desalniettemin moet ik zeggen dat het voor een vakantie een goede deal is om bij een aantal partijen met electra korting te kunnen krijgen voor slecht 5 euro. Fastned gold is aanzienlijk duurder en een abonnement bij ionity is ook flink duurder. Wel voor meer korting maar dan ben je ook wel beperkter in waar je kan laden.
Joh!? Dat was mij nog niet opgevallen....karel_G_1981 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:36:
Ik erger me aan die hoge tarieven
Ik kan mij ook ergeren maar ik zie mij niet op fora mijn beklag doen of zeggen dat 'ze' er wat aan moeten doen. Want dat zet geen zoden aan de dijk, buiten dat, we kunnen er niets mee.
So, what's the point buiten dat je in dit topic zit te fulmineren?
Hebben we inderdaad een ander topic voor en sluit ik mij verder ook aan bij onderstaande;
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------stormfly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:32:
Exact, of gewoon helemaal niet op GoT en direct bij de aanbieder beklag doen en ons alleen een screenshot delen van de gerealiseerde aanpassingen door jouw feedback.
En wens ik je verder oprecht succes met je queeste.
Hou ons op de hoogte.
Ik denk dan: "Put your money where your mouth is" of iets in die trend.Zjanzjak schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:35:
[...]
Joh!? Dat was mij nog niet opgevallen....
Ik kan mij ook ergeren maar ik zie mij niet op fora mijn beklag doen of zeggen dat 'ze' er wat aan moeten doen. Want dat zet geen zoden aan de dijk, buiten dat, we kunnen er niets mee.
So, what's the point buiten dat je in dit topic zit te fulmineren?
Hebben we inderdaad een ander topic voor en sluit ik mij verder ook aan bij onderstaande;
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[...]
En wens ik je verder oprecht succes met je queeste.
Hou ons op de hoogte.
De oplossing is simpel, gewoon daar niet gaan laden. Net als met andere zaken die je niet bevalt, negeer deze aanbieders en tegenwoordig zijn er genoeg andere aanbieders.karel_G_1981 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:14:
[...]
Punt dat ik wil maken is dat we ons niet neer moeten leggen bij dat soort hoge tarieven.
Hier mist wel een essentieel stuk van je vraag. Twee uur, dagen, weken, maanden, jaar? DecenniaNokiaFan schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:54:
bijna twee geleden
Ik heb eerder in dit topic onderbouwd dat 45-50 cent per kWh voor een openbare laadpaal helemaal niet gek is. Bij 70 cent is wel een forse marge ingebouwd, maar de 48 cent van Electroverse is dan niet zo gek. Het plaatsen van laadpalen is door forse prijsstijgingen in aansluitkosten bij netbeheerders echt over de kop gegaan. Daarnaast stijgende prijzen voor arbeid. Ook denken veel mensen dat groot inkopen van energie voor de Allego's van deze wereld veel goedkoper kan dan particulier. Dat is (helaas) ook niet zo, dikke kans dat ze ook gewoon 18-20 cent per kWh aftikken bij hun leverancier.karel_G_1981 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:14:
[...]
Punt dat ik wil maken is dat we ons niet neer moeten leggen bij dat soort hoge tarieven. Probleem is dat de overheid zegt dat elektrische rijders “niet bijdragen” omdat er geen accijnzen zitten op Electra en ze daarom auto’s anders willen belasten. Met de huidige prijzen aan de openbare laadpaal (waarbij je per km vaak duurder uit komt dan met benzine) wordt dat dus gewoon een extra belasting.
Het is de vraag hoe die kwh prijs wordt opgebouwd, ik denk dat dat vaak niet eerlijk is en iig niet transparant . Natuurlijk moeten bedrijven geld verdienen en hun investeringen eruit halen maar >70 cent per kwh lijkt me gewoon excessief .
Wat me wel een goede ontwikkeling lijkt is als je gewoon prijzen per kwartier krijgt. (Net als bij een dynamisch energiecontract) dus kale energieprijzen+een vaste opslag
En de leaserijder is deels het probleem, die blijft gewoon doorladen voor 70 cent (baas betaalt). Dus zelfs met die hoge prijzen, zakt de vraag niet zo snel.
Inmiddels zijn 46% van de EVs in particulier bezit en zie je dat men beuwster omgaat met waar geladen gaat worden. Ik vermoed dat de markt voor publiek laden meer concurrentie kan gaan verwachten. Ik heb mijn lader beschikbaar gemaakt voor een laag tarief en daar wordt best gebruik van gemaakt. Er zijn inmiddels voldoende mensen waar het uitmaakt wat het kost.Pr088 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:40:
[...]
En de leaserijder is deels het probleem, die blijft gewoon doorladen voor 70 cent (baas betaalt). Dus zelfs met die hoge prijzen, zakt de vraag niet zo snel.
Die 46% bevat niet de mensen met een eigen zaak waar de auto zakelijk is maar de kosten uiteraard alsnog van belang zijn.
Oeps. Twee weken had het moeten zijn.Sandro! schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:30:
[...]
Hier mist wel een essentieel stuk van je vraag. Twee uur, dagen, weken, maanden, jaar? Decennia? Het antwoord zal waarschijnlijk wel hetzelfde zijn, uiteindelijk mist er iemand geld en dan komen ze bij jou uit
ANWB daarentegen... Wat een drama is dat zeg. Heb nu 3x een andere lader dan Ionity moeten gebruiken, dus daarvoor had ik de ANWB laadpas app in gebruik. Maar werkt echt slecht. App loopt vaak vast. De actuele status klopt meestal niet, en het aanmelden / autoriseren werkt ook zeer slecht. Krijg meestal de melding dat het niet lukt. Heb 1x via de app het laden kunnen starten, maar na afloop zag ik dat ik maar 0,1kW had geladen (wel gewoon volgeladen). De andere twee keer niet gelukt en maar handmatig met de creditcard gestart.
Dit is interessant. Ik denk dat als we meer kleine aanbieders krijgen die de concurrentie aangaan met de grote jongens de prijzen wel naar beneden moeten. Ook mijn buurman en ik zitten eraan te denken om onze laadplekken openbaar te maken en tegen scherpe tarieven aan te bieden. We moeten tenslotte toch onze zonnestroom kwijt nu we zometeen niet meer salderen. We wonen naast een groot park waar veel mensen komen zwemmen (betaald parkeren) en dan is gratis parkeren en goedkoop laden een leuke optie.denneappel schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:52:
[...]
Ik heb mijn lader beschikbaar gemaakt voor een laag tarief en daar wordt best gebruik van gemaakt. Er zijn inmiddels voldoende mensen waar het uitmaakt wat het kost.
Ik heb net een post geschreven in het lange EV ritten topic over goedkoop laden en als een beetje creatieve en zuinige Tweaker moet je toch wel wegkomen met andere prijzen dan 70+ cent per kWh. Dat anderen het niet boeit vind ik eigenlijk alleen maar fijn, des te meer ruimte bij de goedkope palen. Ik bereken graag wat ik bespaar aan mijn laadactiviteiten om het vervolgens uit te geven aan dingen die ik leuk/lekker vind. Een lekkere Flat White betaald doordat ik goedkoper kan laden is extra genieten!
"The technical team has just noticed an issue with our locations database. They have raised incident and this afternoon resolved the problem. The nightly syncs are running now so tomorrow hopefully the issue will be resolved."
Dat was gisterenavond. Op dit moment zie ik de 33ct. laadpalen nog niet in de OVO-app, nog steeds alleen de duurdere nieuwe concessie (11 van de 23 Vattenfall-laadpalen in de buurt).
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
?karel_G_1981 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:14:
[...]
Punt dat ik wil maken is dat we ons niet neer moeten leggen bij dat soort hoge tarieven. Probleem is dat de overheid zegt dat elektrische rijders “niet bijdragen” omdat er geen accijnzen zitten op Electra en ze daarom auto’s anders willen belasten. Met de huidige prijzen aan de openbare laadpaal (waarbij je per km vaak duurder uit komt dan met benzine) wordt dat dus gewoon een extra belasting.
Voor elke Kwh die ik hier thuis gebruik betaal ik ruim 11 cent per kwh belasting. En geldt ook voor de openbare laadpalen, die betalen sinds begin 2025 ook meer energiebelasting.
Nederlandse kWh-belastingkorting op laadpalen loopt definitief begin 2025 af - Tweakers
Ik let wel scherp op de tarieven (meer om er een sport van te maken dan die paar euro extra die het de baas kost, laadpas). Maar laden bij Allego zou ik dan minder snel doen, tenzij het een concessie is (Groningen/Drenthe in het verleden).
Momenteel zijn de openbare laadpalen van Total Energies in Friesland zo rond de 42 cent bij een Greenflux paal en 40 cent als het een eigen Total paal is. Vind ik netjes. Zeker als ik die 11 cent belasting meenemen en de kosten per kwh. Dan blijft er weinig marge meer over.
Verder wel eens dat die tarieven van Allego nergens op slaan. Snelladen is goedkoper wat dat betreft
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
:strip_exif()/f/image/1N5CQkD2Ulqu4ngj3QVAInPT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/elpx0hJytxhTzC37guWtLkdt.jpg?f=fotoalbum_large)