[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 201 ... 213 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:52
Of-Aaargh schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:44:
[...]Dat zijn de abonnementstarieven. De gewone gebruiker betaalt 28-30ct/kWh, alleen bij Tesla Nieuwerkerk a/d Ijssel. Deze nieuwe Supercharger is op dit moment ongewoon goedkoop. Een paar kilometer verderop, in Gouda, betaal je bij Tesla tot 39 cent, wat momenteel ongeveer het gemiddelde tarief van Tesla in Nederland is (meestal 40-41ct/kWh spitstarief).
Voor de helderheid, voor niet Tesla's is er inderdaad een hoger tarief, dat je kunt verlagen door abonnement te sluiten. Voor onze Tesla heb ik geen abo nodig voor het lage tarief en met onze Kia e-Niro laad ik daar niet, dat duurt me te lang.
En Nieuwerkerk a/d Ijssel is goedkoper dan andere SuC's maar of dat een soort start actie is of gewoon goedkoper energiecontract, dat wordt doorgegeven, geen idee.

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 15-02-2025 11:30 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:26
nathalia schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:20:
[...]

Als ik het goed begrijp, wordt het dus een pas waarbij je het CPO-tarief + een starttarief/transactiekosten betaalt. Daar zijn er natuurlijk meer van. Voorheen deed E-Flux by Road dit ook, maar tegenwoordig betaal je daar ook nog eens een opslag van € 0,024 per kWh.

De bekendste passen waarbij je het CPO-tarief betaalt:
  • Tap Electric Light: CPO-tarief + 5% transactiekosten per sessie
  • Tango Electric: CPO-tarief + € 0,35 transactiekosten per sessie met een maximum van € 7,- transactiekosten per maand
Ook kan je met Tap Electric Roamer kiezen voor een maandabonnement van € 2,50 per maand. Daarmee betaal je het CPO-tarief en heb je geen transactiekosten per sessie!

Kortom, is de ANWB pas dan aantrekkelijk? Naar mijn idee niet...
Tap Electric Roamer is echt een aanrader als je publiek laadt. Top app. _/-\o_

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 17:23
PeterZ(on) schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Je bedoelt andersom, 12kWh geladen met 9,7kW?
Grrr, ja, gaat lekker zo 😄

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:47
Stefannn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:28:
[...]

En… werkt hij?
Ik vertrek zaterdag, pas zou nog tot 26/2 moeten werken.
Hij zit nog in de app
Ik kan bevestigen: my Renault mobilize pas met intense abbonnement werkt nog steeds. Zonder vin. Met ioniq5.
Nu 2 x geladen. Ik krijg netjes meteen de factuur en de prijs klopt, 0.39euro/kWh

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:41
Met een BMW active abonnement laden bij Allego palen is nog steeds erg prettig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eayzbZjKU8-uzVCxN_5VH9IVoqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cExjBfUTMtHUFkyecUl6kZ3B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Auke 325ci schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:36:
Met een BMW active abonnement laden bij Allego palen is nog steeds erg prettig.
[Afbeelding]
Tarief wel prettig ja, maar waarom zo traag?
Als ik het goed zie een kleine 7u over bijna 21kWh. Gemiddeld ca. 3kW.
Raak je dan je prijsvoordeel niet voor een groot deel weer kwijt aan laadverliezen?
(laadverliezen zijn relatief hoog bij lage laadsnelheid)

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 15-02-2025 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:36
Pr088 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Tap Electric Roamer is echt een aanrader als je publiek laadt. Top app. _/-\o_
Mja, ik zou daar als kanttekening bij noemen: afhankelijk van de laadpaal die je gebruikt.

Mijn favoriet: Oranjelaan 16, De Meern.
Als ik het goed zie bij Tap Electric: 43 cent/kWh + 21% BTW = 52 cent/kWh. Dat is met Roamer abonnent, dus komt nog een maand-prijs bij.
Maar ik gebruik dan Electroverse: 42 cent/kWh (incl BTW).

Dus mijn aanrader: heb je een favoriete laadpaal, kijk dan even een aantal apps door voor wat voor jou de goedkoopste is. Kan TAP zijn, of OVO, of Electroverse, of...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auke 325ci
eltron schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:54:
[...]

Tarief wel prettig ja, maar waarom zo traag?
Als ik het goed zie een kleine 7u over bijna 21kWh. Gemiddeld ca. 3kW.
Raak je dan je prijsvoordeel niet voor een groot deel weer kwijt aan laadverliezen?
(laadverliezen zijn relatief hoog bij lage laadsnelheid)
Haha nee! Die 2:59 is het aantal laaduren en niet het stop tijdstip 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Auke 325ci schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Haha nee! Die 2:59 is het aantal laaduren en niet het stop tijdstip 😀
Ah, foute interpretatie van mijn kant.
Maar.. dan zit je op 7kW wat al een stuk beter is, maar waarom niet ca. 11kW?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auke 325ci
eltron schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:40:
[...]

Ah, foute interpretatie van mijn kant.
Maar.. dan zit je op 7kW wat al een stuk beter is, maar waarom niet ca. 11kW?
Hybride BMW G60. Die doet max 7.4kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:26
vanaalten schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Mja, ik zou daar als kanttekening bij noemen: afhankelijk van de laadpaal die je gebruikt.

Mijn favoriet: Oranjelaan 16, De Meern.
Als ik het goed zie bij Tap Electric: 43 cent/kWh + 21% BTW = 52 cent/kWh. Dat is met Roamer abonnent, dus komt nog een maand-prijs bij.
Maar ik gebruik dan Electroverse: 42 cent/kWh (incl BTW).

Dus mijn aanrader: heb je een favoriete laadpaal, kijk dan even een aantal apps door voor wat voor jou de goedkoopste is. Kan TAP zijn, of OVO, of Electroverse, of...
Eens. Ik laadde toen in een Allego-concessiegebied in Groningen. CPO-tarief. Toen € 0,36-0,40. Sinds 1 januari €0,46.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 21:17

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
<knip>

Ook kan je met Tap Electric Roamer kiezen voor een maandabonnement van € 2,50 per maand. Daarmee betaal je het CPO-tarief en heb je geen transactiekosten per sessie!

Tot je een laadpas voor Luxemburg nodig hebt. Er zijn meer dingen dan alleen prijs om je keuzes op te baseren.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:59
Vattenfall komt met korting voor elektrische rijders die laden tijdens daluren

https://www.fleet-mobilit...ie-laden-tijdens-daluren/

Is dit al iemand tegengekomen?

[ Voor 19% gewijzigd door boyette op 16-02-2025 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:38
Nee, maar klinkt heel logisch. Zou voor mij ook prima zijn om het laden zo in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:24
[...]

Als ik het goed begrijp, wordt het dus een pas waarbij je het CPO-tarief + een starttarief/transactiekosten betaalt. Daar zijn er natuurlijk meer van. Voorheen deed E-Flux by Road dit ook, maar tegenwoordig betaal je daar ook nog eens een opslag van € 0,024 per kWh.

De bekendste passen waarbij je het CPO-tarief betaalt:
  • Tap Electric Light: CPO-tarief + 5% transactiekosten per sessie
  • Tango Electric: CPO-tarief + € 0,35 transactiekosten per sessie met een maximum van € 7,- transactiekosten per maand

Aangezien ik hooguit 2 x per maand de laadpas gebruik is een abonnement voor mij niet interessant volgens mij.

Het zal vast en zeker goedkoper kunnen, maar ik denk dat de ANWB laadpas voor mij goed genoeg is en dat ik geen serieuze besparingen kan maken aangezien ik maar 2 x per maand publiek laad.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:57
boyette schreef op zondag 16 februari 2025 @ 07:14:

Hoe gaan ze dat dan doen voor leaserijders die met een druppel van de zaak laden? Ik wil namelijk best, als het uitkomt, langer aan de paal hangen en zo het net ontlasten (en mijn werkgever daardoor wat korting geven op de laadsessie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 15:38
jongetje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:30:
[...]

Hoe gaan ze dat dan doen voor leaserijders die met een druppel van de zaak laden? Ik wil namelijk best, als het uitkomt, langer aan de paal hangen en zo het net ontlasten (en mijn werkgever daardoor wat korting geven op de laadsessie).
Zoals met veel milieu maatregelen, financiële prikkels zijn de enige maatregelen om mensen massaal in beweging te krijgen.

Ik gok dat dat nog een brug te ver is en dan zal het wel weer uitdraaien op een tooltje waarin de leaserijders kunnen zien hoe goed ze het doen tov anderen, etc oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 19:54
jongetje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:30:
[...]

Als je zakelijk een Vattenfall Incharge pas hebt dan zal het werken. Anders niet lijkt me.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:40

"Nieuws" van 8 januari, en het zou gaan om 'enkele honderden laadpalen', zonder enige verdere info aangaande locaties, datum aanvang proef.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Nog niet tegen gekomen, zou wel fijn zijn voor mij denk ik. Aangezien ik meestal in de nacht of ochtend laad. (Na 23:30 of na 8:30)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:13

“Bij het piek-dalurentarief gaan we ervan uit dat iemand minstens 6 uur aan onze laadpaal staat en in die tijd 30 kWh wil laden. We zoeken dan de goedkoopste uren binnen die 6 uur uit om de 30kWh te laden."

Dus je gaat bewust een laadpaal 6 uur bezet houden om 30 kWh te laden? Klinkt beetje suf? Misschien beter om andere "oplossingen" te bedenken om overbelasting van het net tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Met 11kWh duurt het normaal net geen 4 uur. Die 2 extra uurtjes maken op de daluren zoals nachten het verschil niet.
Meeste mensen halen hem sowieso niet midden in de nacht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:35
_Guido_ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:40:
[...]

“Bij het piek-dalurentarief gaan we ervan uit dat iemand minstens 6 uur aan onze laadpaal staat en in die tijd 30 kWh wil laden. We zoeken dan de goedkoopste uren binnen die 6 uur uit om de 30kWh te laden."

Dus je gaat bewust een laadpaal 6 uur bezet houden om 30 kWh te laden? Klinkt beetje suf? Misschien beter om andere "oplossingen" te bedenken om overbelasting van het net tegen te gaan?
Inderdaad, bijvoorbeeld dennis1812 hierboven. Ik laad bijna altijd bij Vattenfall en als er twee auto's aan dezelfde paal staan levert die maar 6kW. En hoevaak kom jij 's nachts, zeg tussen 23 en 08 uur, je auto verzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:13
martinBMW schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:51:
[...]

Inderdaad, bijvoorbeeld dennis1812 hierboven. Ik laad bijna altijd bij Vattenfall en als er twee auto's aan dezelfde paal staan levert die maar 6kW. En hoevaak kom jij 's nachts, zeg tussen 23 en 08 uur, je auto verzetten?
Ok ik ging er niet vanuit dat de daluren alleen maar in de nacht waren en ook niet dat het dan nodig is om het net te ontlasten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Piekuren zijn van 16:00 tot 21:00? En tussen 7:00 en 9:00 misschien?
De rest zal dal zijn dan?

Klassieke daluren voor stroom waren wel alleen avond/nacht. Maar die tijden zijn wat achterhaald volgens mij. Ookal gelden ze nog bij sommige contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-04 21:54
Dennis1812 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:22:
Piekuren zijn van 16:00 tot 21:00? En tussen 7:00 en 9:00 misschien?
De rest zal dal zijn dan?

Klassieke daluren voor stroom waren wel alleen avond/nacht. Maar die tijden zijn wat achterhaald volgens mij. Ookal gelden ze nog bij sommige contracten.
Mijn vermoeden is dat het hier mede gaat over de onbalansmarkt. Dus bijvoorbeeld standaard laden met 3x8A en op- of afschalen om het net te balanceren. Daar is een markt voor waarop gehandeld wordt. Op zich lijkt me dat een mooie oplossing. Enkele energieleveranciers bieden dit ook al aan voor thuislaten voor ondersteunde laders.

We hebben dus de piek- en dalmomenten op de day ahead markt met uurprijzen, maar ook piek en dalmomenten op die onbalansmarkt. Zijn twee verschillende markten.

[ Voor 21% gewijzigd door tweakerpip op 16-02-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-04 22:21
_Guido_ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Wat is daar suf aan? Lijkt me een uitstekende ontwikkeling in de richting van een laadpaal voor iedere auto. Dat is toch al nodig voor bidirectioneel laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17
zippie58 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:23:
Zojuist vernomen dat per 1 maart het starttarief van de ANWB Laadpas van 34 cent naar 69 cent gaat.
Hiermee gaat de ANWB helaas voorbij aan de PHEV rijders. Pas gaat de prullenbak in. :(
Het is inderdaad een forste stijging voor kleinverbruikers.

Wij rijden een PHEV en laden voornamelijk thuis via het stopcontact. Onderweg laden we misschien zo’n 6 keer per maand maximaal 7-8 KwH. De tarieven in onze omgeving zijn ongunstig, rond de €0,71 per kWh. Uit mijn berekeningen blijkt dat rijden op benzine dan aanzienlijk goedkoper is. Ik laad enkel publiekelijk op als de tarieven rond de €0,50 per kWh liggen, maar misschien dat met de prijsverhoging benzine goedkoper is. Ook tijdens het rijden kun je prima opladen, het verbruik is niet eens zoveel extra.

Specs van pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
Peter-036 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:31:
[...]

"Nieuws" van 8 januari, en het zou gaan om 'enkele honderden laadpalen', zonder enige verdere info aangaande locaties, datum aanvang proef.
Vandaar dat ik een maand later eens informeer of iemand er al iets van heeft gemerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
pmiddeld schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Net even met de OVO app geprobeerd te laden op dezelfde Vattenfall paal als eergisteren. Krijg dezelfde melding als jij. Daarna laadpas gebruikt, werkt wel. Dus vooralsnog werkt het alleen met de laadpas.
Ik keek toevallig nog eens naar de Vattenfall paal bij jou.. maar je kunt toch nog een cent goedkoper laden bij de equans paal ernaast ?

Edit
Ah wacht eens even die is overgenomen door quello maar nog niet geupdate in de ovo app?

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 16-02-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:35
boyette schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:42:
[...]

Ik keek toevallig nog eens naar de Vattenfall paal bij jou.. maar je kunt toch nog een cent goedkoper laden bij de equans paal ernaast ?

Edit
Ah wacht eens even die is overgenomen door quello maar nog niet geupdate in de ovo app?
Klopt, is geen Equans meer. Staat ook als niet beschikbaar in de OVO app. Maar ze laten die palen wel al maanden op de kaart staan 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
pmiddeld schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:37:
[...]

Klopt, is geen Equans meer. Staat ook als niet beschikbaar in de OVO app. Maar ze laten die palen wel al maanden op de kaart staan 8)7
Ja ik zag het
Als je bij elektroverse de paal aanklikt krijg je de ene keer equans maar de ander keer quello

Probeer maar eens een aantal keer

Heb jij trouwens ook wel eens het idee gekregen dat laden via incharge direct sneller gaat dan via roaming partners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:04
nathalia schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:39:
Het overzicht nogmaals aangepast. Met alle input komen we er wel!

[Afbeelding]
Momenteel zie ik €0,58 (of €0,53 met LIGHT boost, -10%) met OVO bij Ionity. Weet niet hoe accuraat het is. De laatste keer dat ik laadde bij Ionity is het nooit in rekening gebracht en bij deze lader in Delft zie ik maar 4 stalls terwijl deze locatie er 6 heeft. Maar mocht het werken voor je, doe er je voordeel mee. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93XvLJUZgrm9-23qt0VzZ7RY6Io=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vCwcJkeJTttcgn7KA75V5oJp.png?f=fotoalbum_large

(nog steeds het caching-probleem bij OVO in de app, je MOET doorklikken voor je deze prijs ziet.)

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 16-02-2025 21:42 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
boyette schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:29:
[...]

Ja ik zag het
Als je bij elektroverse de paal aanklikt krijg je de ene keer equans maar de ander keer quello

Probeer maar eens een aantal keer
Geprobeerd. Als je op de kaart heel ver inzoomt, blijken er twee laadpaalicoontjes half over elkaar te staan. De ene is Equans, de andere Qwello. In mijn geval stond er 1 auto te laden en dat gaf alleen de Equans paal correct weer in de app. Voor wat het waard is.... Maar de Equans prijs is lager dan die van Qwello dus hier ligt misschien een voordeeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
pmiddeld schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:49:
[...]

Geprobeerd. Als je op de kaart heel ver inzoomt, blijken er twee laadpaalicoontjes half over elkaar te staan. De ene is Equans, de andere Qwello. In mijn geval stond er 1 auto te laden en dat gaf alleen de Equans paal correct weer in de app. Voor wat het waard is.... Maar de Equans prijs is lager dan die van Qwello dus hier ligt misschien een voordeeltje.
die equans zijn volgens mij allemaal overgenomen door quello
bij elektroverse komen ze ook allebei willekeurig op maar ik denk dat je niet meer via equans kunt laden maar uitsluitend quello

ik dacht dat die quello overigens bij OVO niet eens weergegeven werden

is je dat gelukt? of niet daadwerkelijk geprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 16-02-2025 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
@boyette Ik had het over de Electroverse app. Daar komen ze dus niet willekeurig op maar het zijn 2 icoontjes over elkaar heen.

[ Voor 47% gewijzigd door pmiddeld op 16-02-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
pmiddeld schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:26:
@boyette Ik had het over de Electroverse app. Daar komen ze dus niet willekeurig op maar het zijn 2 icoontjes over elkaar heen.
okok

met electroverse kan je overigens wel gewoon via de app laden bij de vattenfall palen
dus moet toch iets zijn met de api koppeling van ovo

[ Voor 22% gewijzigd door boyette op 16-02-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
gertvdijk schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:39:
[...]

Momenteel zie ik €0,58 (of €0,53 met LIGHT boost, -10%) met OVO bij Ionity. Weet niet hoe accuraat het is. De laatste keer dat ik laadde bij Ionity is het nooit in rekening gebracht en bij deze lader in Delft zie ik maar 4 stalls terwijl deze locatie er 6 heeft. Maar mocht het werken voor je, doe er je voordeel mee. :)

[Afbeelding]

(nog steeds het caching-probleem bij OVO in de app, je MOET doorklikken voor je deze prijs ziet.)
klopt dat is met veel vattenfall palen ook die lijken 0.64 maar in werkelijkheid lager
maar andersom komt ook voor daarom werkt de filter eigenlijk niet goed

je kan hier zelfs 15% op krijgen met de turbo boost
dat heb je zo terugverdiend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:11
Smurf schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:10:
Ik zoek me scheel, maar heb nergens een FAQ of instructies kunnen vinden voor het volgende: Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe leaseauto (EV) en daarbij heb ik een MTC laaddruppel (NL-MTE) en laadpas gekregen.
Voor buitenland geven ze aan dat je de EU Laadpas app kan gebruiken, maar hoe registreer je die? Als je op registreren klikt vraagt hij om een kaartnummer xx-xxx-xxxx, maar welk van de nummers, en met of zonder streepjes, hoofdletters of niet, ik ook invul, alles geeft de melding "registratie mislukt".

Het lijkt me dat ik toch zal moeten registreren voor ik de qr-scan optie kan gebruiken in deze app? Doe ik iets fout?
Laaddruppel heb ik geen ervaring mee, maar bij de laadpas moest ik mijn tankpas nummer invullen en het laadpas nummer kwam er automatisch bij. Alleen laadpas nummer invoeren, gaf mij geen optie tot declareren (vandaar ik verder ben gaan snuffelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-04 22:24
Afgelopen december raakte ik mijn laadpas van Kia kwijt. Ik heb een Kia Plus abonnement en dat was voor mij op de palen in de buurt (Greenflux en Vattenfal) veruit de goedkoopste optie.
Nieuwe kaart aangevraagd via de app (de oude wordt dan geblokkeerd) en gewacht op de nieuwe kaart. Die kwam pas na een belletje met de helpdesk. En toen begon de ellende. Ik kon de kaart niet activeren, niet via de app en niet via de website. We zijn nu halverwege februari, meerdere telefoontjes met de helpdesk en enkele tientallen mailtjes verder en de kaart is nog steeds niet geactiveerd.
De helpdesk is een absoluut drama. Niet geinteresseerd, niet kundig, er komt geen terugkoppeling, ze kijken steeds opnieuw naar het probleem, escaleren het naar de technische dienst, weer geen terugkoppeling.
Ik heb al gedreigd de abonnementskosten te laten storneren, ik heb al gedreigd de meerkosten van het laden met een andere kaart te declareren. Het is een klucht geworden, maar wel eentje waar ik geen uitweg uit zie.
Iemand dezelfde ervaring met Kia Charge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
multikoe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 07:57:
Afgelopen december raakte ik mijn laadpas van Kia kwijt. Ik heb een Kia Plus abonnement en dat was voor mij op de palen in de buurt (Greenflux en Vattenfal) veruit de goedkoopste optie.
Nieuwe kaart aangevraagd via de app (de oude wordt dan geblokkeerd) en gewacht op de nieuwe kaart. Die kwam pas na een belletje met de helpdesk. En toen begon de ellende. Ik kon de kaart niet activeren, niet via de app en niet via de website. We zijn nu halverwege februari, meerdere telefoontjes met de helpdesk en enkele tientallen mailtjes verder en de kaart is nog steeds niet geactiveerd.
De helpdesk is een absoluut drama. Niet geinteresseerd, niet kundig, er komt geen terugkoppeling, ze kijken steeds opnieuw naar het probleem, escaleren het naar de technische dienst, weer geen terugkoppeling.
Ik heb al gedreigd de abonnementskosten te laten storneren, ik heb al gedreigd de meerkosten van het laden met een andere kaart te declareren. Het is een klucht geworden, maar wel eentje waar ik geen uitweg uit zie.
Iemand dezelfde ervaring met Kia Charge?
Kan je niet gewoon een totaal nieuwe account openen ?

Anders is ovo met boost misschien een goed alternatief 15% korting op Vattenfall palen

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 17-02-2025 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-04 08:51
boyette schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Kan je niet gewoon een totaal nieuwe account openen ?

Anders is ovo met boost misschien een goed alternatief 15% korting op Vattenfall palen
ik heb hun help desk ook al meermaals aan de telefoon gehad.
krijg dan altijd het gevoel dat het zon nul uren contract werknemer met de laptop op schoot thuis is met geen enkel affiniteit met de materie

maar je hebt de pas niet nodig , je kan ook het laden starten en stoppen vanuit de KIA charge app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
boyette schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:55:
[...]

die equans zijn volgens mij allemaal overgenomen door quello
bij elektroverse komen ze ook allebei willekeurig op maar ik denk dat je niet meer via equans kunt laden maar uitsluitend quello

ik dacht dat die quello overigens bij OVO niet eens weergegeven werden

is je dat gelukt? of niet daadwerkelijk geprobeerd?
Deze specifieke paal wordt bij Electroverse als Equans paal voor 42 ct/kWh aangeboden. Als Qwello paal kost-ie 62 ct/kWh. Echter in Tap staat-ie voor 37ct/kWh (CPO-prijs, dus met gratis abonnement +5% = 39 ct/kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc1t
  • Laatst online: 20:06
Pr088 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:20:
[...]

Ik heb gisteren nog geladen bij FastNed, met mijn (digitale) EWE GO pas gekoppeld. Rekent keurig € 0,62 per kWh af. Dus -volgens mij- nog steeds de goedkoopste. Geen RFID pas, geen abbonement.

De kunst is om de EWE GO pas als betaalmiddel toe te voegen in de FastNed app. Bestel er gratis 1 in de EWE GO app. Waarschijnlijk krijg je de fysieke pas niet, maar wel een rekening van € 0,00 met daarop een laadpasnummer.
Dit heb ik net ook gedaan en dat werkt goed. 0.62 cent i.p.v. 0.74 cent. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:10
Mijn vrouw haar Citigo laadt ze vrijwel volledig op aan een Total paal in NH (Castricum), iemand al uitgevogeld wat daar de goedkoopste is?

We hebben nu Greenchoice met per sessie 0,36 en 0,48 per KWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
Spekkie99 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:29:
Mijn vrouw haar Citigo laadt ze vrijwel volledig op aan een Total paal in NH (Castricum), iemand al uitgevogeld wat daar de goedkoopste is?

TotalEnergies palen zijn echt meerdere keren voorbijgekomen in het topic. Afgelopen vrijdag noemde ik het zelf nog (gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3", kevertje1977 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3", gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3") en hoewel dat over een andere plaats gaat, geldt daarvoor hetzelfde zo lijkt het; Electroverse €0,42 per kWh. Link naar een van die palen daar: https://electroverse.com/map/location/552374

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-04 01:17
Electroverse is niet gunstis bij die palen.

Bij mij ook een Total/Greenflux paal. Vele aanbieders bekeken. Bekijk je paal eens Tango Electric app; waarschijnlijk is ie daar €0,34/kWh.

Ik wacht zelf nog op de gratis laadpas van Tango, via de app laden mij nog niet gelukt… Hopelijk werkt de pas wel soepel, want de tarieven zijn gunstig voor deze palen.

[ Voor 3% gewijzigd door mcduck op 17-02-2025 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk

mcduck schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:50:
Electroverse is niet gunstis bij die palen.
[...]
Bij mij ook een Total/Greenflux paal. Vele aanbieders bekeken. Bekijk je paal eens Tango Electric app; waarschijnlijk is ie daar €0,34/kWh.
Voordat je dat roept, heb je al eens een TotalEnergies paal aangeklikt in Castricum in de Tango app?
Prijs onbekend. (Ook voor alle palen in Dronten.) En als ik de prijs niet weet ga ik niet laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-lkDoYoMeJJ7amZqcEWm0fNDrg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZzGtKLOj5JCRKK7LExG8Pijx.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vas1nqQ3DlCMqS2rX7zmRhXhjN0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/wJ4fXaGSMHf3t7xFvpvcPkTz.png?f=fotoalbum_medium

(Ik stel voor dat je met een concreet voorbeeld komt waar het €0,34/kWh is als je dat stelt.)

[ Voor 24% gewijzigd door gertvdijk op 17-02-2025 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:04
Stefannn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:28:
[...]

En… werkt hij?
Ik vertrek zaterdag, pas zou nog tot 26/2 moeten werken.
Hij zit nog in de app
Stefannn schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:02:
[...]

Ik kan bevestigen: my Renault mobilize pas met intense abbonnement werkt nog steeds. Zonder vin. Met ioniq5.
Nu 2 x geladen. Ik krijg netjes meteen de factuur en de prijs klopt, 0.39euro/kWh
Ik stond lekker op een board ipv achter een laptop, maar zoals je zelf ook aangeeft werkte de pas nog steeds. Abbo is ondertussen wel verlopen, nu hopen dat ik die over twee weken weer kan afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eborn
Gisteren weer een leuk akkefietje met laden. We stonden bij de Efteling en ik laad daar altijd met mijn OVO app, omdat deze goedkoper is dan Eneco zelf (44 vs 60 cent). Mijn auto wilde echter niet lekker laden, dus had ik de kabel losgetrokken. Dit doe ik eigenlijk standaard op de sessie te stoppen, maar dat moet je bij deze Eneco/FLOW palen dus niet doen... De kabel aan de paal wordt dan namelijk geblokkeerd en je moet je pas tegen de paal houden om te ontkoppelen. Echter, aangezien ik via de app gestart was, had ik geen pas :+ Mijn fysieke OVO pas werd logischerwijs gezien als nieuwe pas, dus dat werkte ook niet.

Zit een sticker van Eneco eMobility op het apparaat, dus even de QR gescand voor het storingsnummer: "dit nummer is niet in gebruik". Toen maar via het hoofdnummer en dan kom je via via bij Allianz die blijkbaar in het weekend de storingsdienst op zich neemt.

Lang verhaal kort: na 45 minuten gebeld te hebben heeft de dame aan de telefoon de paal niet in hun systeem kunnen vinden. En kon ze de paal dus ook niet resetten. Dus de vraag was of ik de dag erna tijdens kantooruren opnieuw wilde bellen 8)7

Uiteindelijk ben ik maar naar de klantenservice van het park gelopen. Die hebben een medewerker laten langskomen en die heeft uiteindelijk weer een technici ingeschakeld. Drie uur later had ik mijn laadkabel weer terug :O

Blijkbaar is het een bekend probleem. En ik moest ook wel lachen dat de medewerker van de Efteling tegen zijn collega zei: "we hebben ook maar 196 palen, dus dan zijn ze natuurlijk lastig te vinden" :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gertvdijk
eborn schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:43:
Gisteren weer een leuk akkefietje met laden. [...]
Dat klinkt wel een beetje als mijn nachtmerrie. Ja, ik blijf erbij dat laden via een RFID-kaartje beter is. Zeker omdat OVO altijd als "tip" heeft staan in het charging screen "You can always stop the session by disconnecting your car"; mijn gedachten: JA MAAR MIJN KABEL DAN, stelletje onbenullen.

Misschien dat palen in de UK (OVO = Bonnet = UK) je kabel ook vrijgeven als je auto stopt met laden, maar dat is helemaal geen garantie hier in elk geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
Gisteren weer een leuk akkefietje met laden. We stonden bij de Efteling en ik laad daar altijd met mijn OVO app, omdat deze goedkoper is dan Eneco zelf (44 vs 60 cent). Mijn auto wilde echter niet lekker laden, dus had ik de kabel losgetrokken. Dit doe ik eigenlijk standaard op de sessie te stoppen, maar dat moet je bij deze Eneco/FLOW palen dus niet doen... De kabel aan de paal wordt dan namelijk geblokkeerd en je moet je pas tegen de paal houden om te ontkoppelen. Echter, aangezien ik via de app gestart was, had ik geen pas :+ Mijn fysieke OVO pas werd logischerwijs gezien als nieuwe pas, dus dat werkte ook niet.

Zit een sticker van Eneco eMobility op het apparaat, dus even de QR gescand voor het storingsnummer: "dit nummer is niet in gebruik". Toen maar via het hoofdnummer en dan kom je via via bij Allianz die blijkbaar in het weekend de storingsdienst op zich neemt.

Lang verhaal kort: na 45 minuten gebeld te hebben heeft de dame aan de telefoon de paal niet in hun systeem kunnen vinden. En kon ze de paal dus ook niet resetten. Dus de vraag was of ik de dag erna tijdens kantooruren opnieuw wilde bellen 8)7

Uiteindelijk ben ik maar naar de klantenservice van het park gelopen. Die hebben een medewerker laten langskomen en die heeft uiteindelijk weer een technici ingeschakeld. Drie uur later had ik mijn laadkabel weer terug :O

Blijkbaar is het een bekend probleem. En ik moest ook wel lachen dat de medewerker van de Efteling tegen zijn collega zei: "we hebben ook maar 196 palen, dus dan zijn ze natuurlijk lastig te vinden" :+
Als je die pas hebt waarom gebruik je dan niet altijd de pas .. dan heeft de app toch geen voordeel ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
gertvdijk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:49:
[...]

Dat klinkt wel een beetje als mijn nachtmerrie. Ja, ik blijf erbij dat laden via een RFID-kaartje beter is. Zeker omdat OVO altijd als "tip" heeft staan in het charging screen "You can always stop the session by disconnecting your car"; mijn gedachten: JA MAAR MIJN KABEL DAN, stelletje onbenullen.

Misschien dat palen in de UK (OVO = Bonnet = UK) je kabel ook vrijgeven als je auto stopt met laden, maar dat is helemaal geen garantie hier in elk geval.
Nou in wezen is dat wel zo ik heb ook een keer zon akkefietje gehad .. en toen liep er toevallig zon laadpaal monteur op de parkeerplaats rond en die vertelde me dat de auto ook het signaal kan geven om de kabel vrij te geven..

Hij zei vergrendel en ontgrendel maar eens drie keer je kabel vanuit de auto of sluit je auto en ontgrendel die drie keer ..
Ik dat met ongeloof gedaan.. en warempel het werkte nog ook.. na een aantal keer gaf de paal de kabel opeens vrij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
dus even de QR gescand voor het storingsnummer:
dat is voor mij al een no go : ik scan geen enkele QR op laadpalen of openbaar in het algemeen .
lees en hoor toch net iets te vaak "ik ben opgelicht"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
boyette schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Als je die pas hebt waarom gebruik je dan niet altijd de pas .. dan heeft de app toch geen voordeel ?
Omdat ik graag altijd nog even dubbel-check of de tarieven hetzelfde zijn gebleven. In dit geval had ik dat vooraf nog niet gedaan. En ik merk ook regelmatig dat palen mijn OVO pas niet pakken, terwijl ze via de app wel netjes werken. Het blijft allemaal natuurlijk maar speelgoed voor early adopters, dat EV gebeuren :P
boyette schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:13:
[...]
Hij zei vergrendel en ontgrendel maar eens drie keer je kabel vanuit de auto of sluit je auto en ontgrendel die drie keer ..
Ik dat met ongeloof gedaan.. en warempel het werkte nog ook.. na een aantal keer gaf de paal de kabel opeens vrij
Grappig, dat advies gaf OVO zelf ook. Helaas had dat bij mij geen effect (iig auto op slot en weer van het slot). In- en uitpluggen heb ik niet gecheckt vlak achter elkaar.

[ Voor 33% gewijzigd door eborn op 17-02-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:45
pmiddeld schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:55:
[...]

Vattenfall wordt tegenwoordig ook ondersteund door OVO (vml. Bonnet) Met een Light Boost à 2 euro/maand betaal je 32 ct/kWh zonder startkosten.
Ja blijft raar dat je moet doorklikken voor juiste bedrag. Ik mis hier ook een paal van Vattenfal in de OVO app, heb dit aangegeven aan de support ze gaan hem toevoegen zeggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
eborn schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Omdat ik graag altijd nog even dubbel-check of de tarieven hetzelfde zijn gebleven. In dit geval had ik dat vooraf nog niet gedaan. En ik merk ook regelmatig dat palen mijn OVO pas niet pakken, terwijl ze via de app wel netjes werken. Het blijft allemaal natuurlijk maar speelgoed voor early adopters, dat EV gebeuren :P

[...]

Grappig, dat advies gaf OVO zelf ook. Helaas had dat bij mij geen effect (iig auto op slot en weer van het slot). In- en uitpluggen heb ik niet gecheckt vlak achter elkaar.
hmm dat is interessant dat de pas niet altijd werkt en de app wel
ik heb de pas besteld en die is nog onderweg.. hoe lang duurde dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
hikhakhok schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Ja blijft raar dat je moet doorklikken voor juiste bedrag. Ik mis hier ook een paal van Vattenfal in de OVO app, heb dit aangegeven aan de support ze gaan hem toevoegen zeggen ze.
is ook niet altijd maar bij sommige palen
sommige palen staat er ook maar 1 poort in
ben ook benieuwd hoe dat in de praktijk uit pakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
boyette schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:32:
[...]

hmm dat is interessant dat de pas niet altijd werkt en de app wel
ik heb de pas besteld en die is nog onderweg.. hoe lang duurde dat bij jou?
Ik dacht een week of 2-3, maar kan me vergissen. Ik heb hem toen meteen genomen op het moment dat ze er mee kwamen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcduck
gertvdijk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:34:
[...]

[...]

Voordat je dat roept, heb je al eens een TotalEnergies paal aangeklikt in Castricum in de Tango app?
Prijs onbekend. (Ook voor alle palen in Dronten.) En als ik de prijs niet weet ga ik niet laden.
Ik had inderdaad met Tango in Castricum gekeken. Bij het eerste total punt wat ik tegenkwam kon ook zelf ook geen prijs zien. Toen heb ik in lijstweergave de eerstvolgende “in de buurt” aangeklikt. Hier stond €0,34/kWh dus die prijs hier gepost. Daar ging het mis, want die laadpaal in de de lijst bleek onbewust een laadpaal letterlijk bij mij in de buurt te zijn (Leeuwarden), dus niet in de buurt van de geselecteerde laadpaal in Castricum. Sorry voor de verwarring.

Van de apps die ik op mijn telefoon heb, is het ook hier Electroverse met de laagste prijs (0,42/kWh) voor Castricum.

[ Voor 4% gewijzigd door mcduck op 17-02-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
eborn schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:42:
[...]

Ik dacht een week of 2-3, maar kan me vergissen. Ik heb hem toen meteen genomen op het moment dat ze er mee kwamen.
zo das fors
komt ook van buiten de Europese Unie natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
mcduck schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:48:
[...]

Ik had inderdaad met Tango in Castricum gekeken. Bij het eerste total punt wat ik tegenkwam kon ook zelf ook geen prijs zien. Toen heb ik in lijstweergave de eerstvolgende “in de buurt” aangeklikt. Hier stond €0,34/kWh dus die prijs hier gepost. Daar ging het mis, want die laadpaal in de de lijst bleek onbewust een laadpaal letterlijk bij mij in de buurt te zijn (Leeuwarden), dus niet in de buurt van de geselecteerde laadpaal in Castricum. Sorry voor de verwarring.

Van de apps die ik op mijn telefoon heb, is het ook hier Electroverse met de laagste prijs (0,42/kWh) voor Castricum.
welke paal is dat precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
boyette schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:58:
zo das fors
komt ook van buiten de Europese Unie natuurlijk
Dat kwam omdat @eborn (en ik) hem bestelde ten tijde van de introductie van die kaart. En toen was het niet alleen een technische puinzooi maar ook een administratieve puinzooi bij OVO.

aangevraagd: 6 augustus: gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
gevraagd waar de pas bleef op 16 augustus: gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
geleverd gekregen 6 september: gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

De reden van de vertraging was voornamelijk een onjuist format voor adressering denk ik (zie laatste post).

Daarna kon ik hem niet zonder customer service activeren omdat er een tweede kaart onderweg bleek te zijn door mijn vraag op 16 augustus. Die tweede kaart ontving ik later in september. Gevraagd of ik die kaart nog kon gebruiken of aan een ander kon geven voor gebruik bij een ander account: antwoord was nee. 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-04 22:24
murky123 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:30:
[...]

ik heb hun help desk ook al meermaals aan de telefoon gehad.
krijg dan altijd het gevoel dat het zon nul uren contract werknemer met de laptop op schoot thuis is met geen enkel affiniteit met de materie

maar je hebt de pas niet nodig , je kan ook het laden starten en stoppen vanuit de KIA charge app.
Da's een goede tip, ga ik proberen. Maar ondertussen gun ik het ze eigenlijk helemaal niet meer :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
gertvdijk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:40:
[...]

Dat kwam omdat @eborn (en ik) hem bestelde ten tijde van de introductie van die kaart. En toen was het niet alleen een technische puinzooi maar ook een administratieve puinzooi bij OVO.

aangevraagd: 6 augustus: gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
gevraagd waar de pas bleef op 16 augustus: gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
geleverd gekregen 6 september: gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

De reden van de vertraging was voornamelijk een onjuist format voor adressering denk ik (zie laatste post).

Daarna kon ik hem niet zonder customer service activeren omdat er een tweede kaart onderweg bleek te zijn door mijn vraag op 16 augustus. Die tweede kaart ontving ik later in september. Gevraagd of ik die kaart nog kon gebruiken of aan een ander kon geven voor gebruik bij een ander account: antwoord was nee. 🤷
ja dan koppelen ze die kaart al en die is fixed alleen moet je hem zelf nog even bevestigen..
chargepoint doet ook zoiets
verwijder je een kaart van je account kun je hem meteen weggooien wordt nooit meer opnieuw geactiveerd

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
gertvdijk schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:39:
[...]
Dat is een mooie tip. Het overzicht nogmaals aangepast. Met alle input komen we er wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udsgCPR9YXbn_LZttUznn1DFiYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DIPRa3BertONhFZs0viiy9ax.png?f=fotoalbum_large

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
pc1t schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Dit heb ik net ook gedaan en dat werkt goed. 0.62 cent i.p.v. 0.74 cent. Bedankt voor de tip.
Getest en bevestigd, werkt ook goed met fysieke EWE-Go kaart.

Helaas is de BTW terugvorderen zakelijk nog wel een dingetje met buitenlandse kaarten dus voor de zakelijke rijder die af en toe bij Fastned komt is een NL laadpas interessanter, maar voor particulieren (en voor Fastned) is dit toch een leuke manier om 12 cent per kWh te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hachy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:13:
[...]
Getest en bevestigd, werkt ook goed met fysieke EWE-Go kaart.

Helaas is de BTW terugvorderen zakelijk nog wel een dingetje met buitenlandse kaarten dus voor de zakelijke rijder die af en toe bij Fastned komt is een NL laadpas interessanter, maar voor particulieren (en voor Fastned) is dit toch een leuke manier om 12 cent per kWh te besparen.
Die zakelijke BTW is wel te doen. 1x per jaar even voor gaan zitten als je per land meer dan € 50 BTW kan verrekenen binnen de EU. Je moet het ook maar een beetje als een sport zien.
Vorig jaar de Italiaanse BTW teruggevraagd die ik in 2023 via Enel-X had betaald, kost wat moeite en doorlooptijd maar wel keurig terug gekregen. Maar goed fiscaliteit is wellicht weer ander topic. Maar als je BTW op dergelijke voordelige MSP's ook terug kunt halen is het ook voor de zakelijke rijder echt voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
boyette schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:58:
[...]

welke paal is dat precies?
Niet één specifieke, de meeste Total palen die ik aanklik in Electroverse in Castricum zitten zo te zien op 0,42. Of dat daadwerkelijk de beste deal is, geen idee.

Ik hoop echt dat het hele gedoe rondom publieke laadpaal tarieven in de nabije toekomst (gedwongen) een stuk transparanter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
nathalia schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:09:
[...]

Dat is een mooie tip. Het overzicht nogmaals aangepast. Met alle input komen we er wel!

[Afbeelding]
geeft de turbo boost van ovo niet nog meer korting bij ionity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
mcduck schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:02:
[...]

Niet één specifieke, de meeste Total palen die ik aanklik in Electroverse in Castricum zitten zo te zien op 0,42. Of dat daadwerkelijk de beste deal is, geen idee.

Ik hoop echt dat het hele gedoe rondom publieke laadpaal tarieven in de nabije toekomst (gedwongen) een stuk transparanter wordt.
ik denk het niet
ik denk dat men hoopt dat concurrentie dit probleem op lost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-04 18:47
nathalia schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:09:
[...]

[Afbeelding]
Met de ENBW laadpas laad je bij Vattenfall MacDonalds voor 59 cent ipv 65 cent met Chargepoint, vandaag ff getest en werkt perfect. Of het alleen met de app werkt weet ik niet, ik heb een ENBW fysieke pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:47

@boyette @gertvdijk
Ter info, kabel uit auto trekken om laden te stoppen is niet goed voor de auto. Dan onderbreek je de stroom namelijk heel bruuks en dat geeft een flinke belasting piek op de electronica. Bij mijn auto kan dat overigens niet eens.
Geëigende methode is eerst het laden stoppen datverschilt per auto, via afstandsbediening “deur open”, of handmatig deur van het slot werkt vaak. Dan doen paal en auto een “beheerste afsluiting”. Meestal krijg je dan maar 10 secondes om de kabel eruit te trekken, daarna start hij weer.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:20:
[...]

@boyette @gertvdijk
Ter info, kabel uit auto trekken om laden te stoppen is niet goed voor de auto. Dan onderbreek je de stroom namelijk heel bruuks en dat geeft een flinke belasting piek op de electronica. Bij mijn auto kan dat overigens niet eens.
Geëigende methode is eerst het laden stoppen datverschilt per auto, via afstandsbediening “deur open”, of handmatig deur van het slot werkt vaak. Dan doen paal en auto een “beheerste afsluiting”. Meestal krijg je dan maar 10 secondes om de kabel eruit te trekken, daarna start hij weer.
Onnodige waarschuwing, kabel eruit trekken kan nooit zonder eerst het laden te stoppen. Mijn beide EV's hebben een knop bij de laadpoort om het laden te stoppen, welke uiteraard alleen werkt al de auto van het slot is.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
eltron schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:29:
[...]

Die zakelijke BTW is wel te doen. 1x per jaar even voor gaan zitten als je per land meer dan € 50 BTW kan verrekenen binnen de EU. Je moet het ook maar een beetje als een sport zien.
Vorig jaar de Italiaanse BTW teruggevraagd die ik in 2023 via Enel-X had betaald, kost wat moeite en doorlooptijd maar wel keurig terug gekregen. Maar goed fiscaliteit is wellicht weer ander topic. Maar als je BTW op dergelijke voordelige MSP's ook terug kunt halen is het ook voor de zakelijke rijder echt voordelig.
Daarvoor moet je echt wel effe serieus geladen hebben bij zo'n partij. Zo'n 250 euro, dat halen de meeste ondernemers met zo'n buitenlandse bonuskaart niet. (/offtopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Nou weet u waarom... rfidamon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
[...]

@boyette @gertvdijk
Dat weet ik. Volgens mij zeg ik ook nergens dat je het laden bruut moet onderbreken met de noodontgrendeling.

Het normaal stoppen kan in mijn e-Niro niet heel logisch. Ten eerste heb je de terugval naar 0.5 kW door het ontgrendelen van de deuren. En kan je de kabel lostrekken eventueel terwijl de paal nog op blauw/laden staat. Wellicht veilig, maar geen initiatief van de auto om het laden echt te stoppen. Om het wel echt te stoppen moet je ofwel het laadlimiet bereiken (kan niet lager dan 50%) ofwel de Kia Connect app gebruiken. In de auto is er geen knopje om het te stoppen gek genoeg. 🤷 Als je met een lading onder de 50% en zonder bereik met Kia Connect staat kan je het laden niet stoppen vanuit de auto. 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nadat ik een accountje maak in de EWE Go, zegt de app dat ze de kaart alleen naar Duitse adressen versturen. Is er een geëigende route naar Nederland? Of gebruiken jullie puur de app?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
TucanoItaly schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:16:
Nadat ik een accountje maak in de EWE Go, zegt de app dat ze de kaart alleen naar Duitse adressen versturen. Is er een geëigende route naar Nederland? Of gebruiken jullie puur de app?
Geen idee, maar het werkt allebei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:44
Gewoon een doorstuurservice gebruiken, bijvoorbeeld https://www.huifkarverzendservice.nl/ maar er zijn er meer.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[...]

@boyette @gertvdijk
Ik zei niet kabel eruit trekken
Maar ontgrendelen/ beëindigen vanuit de auto

Je kan de sessie ook vanuit daar stoppen

Dat is niet zomaar eruit trekken dat kan niet eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
guido66 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:32:
[...]

Onnodige waarschuwing, kabel eruit trekken kan nooit zonder eerst het laden te stoppen. Mijn beide EV's hebben een knop bij de laadpoort om het laden te stoppen, welke uiteraard alleen werkt al de auto van het slot is.
Lees het nu pas

Idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
Ik heb de pas aangevraagd, en bij het adres gewoon mijn volledige adres + postcode + land ingevuld. Na een dag kreeg ik een mail dat de pas verstuurd was. Ik hem m nog niet binnen, maar vanaf dat moment stond er een nieuwe factuur in de app met daarin een laadpasnummer. Dat nummer werkt in de fastned-app. Of die pas ooit nog komt, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hachy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:24:
[...]

Geen idee, maar het werkt allebei.
Hoe bedoel je? Kun je de app bij Nederlandse laadpalen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Nu online
boyette schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:10:
[...]

geeft de turbo boost van ovo niet nog meer korting bij ionity?
Yep, de Light Boost geeft 10% en de Turbo Boost geeft 15% korting. In principe laat mijn overzicht de tarieven zien bij gratis passen/apps zonder abonnementen e.d. maar ik zal het laagste tarief met Turbo Boost in kleine lettertjes erbij zetten.

Mazda MX-30

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nathalia
  • Nu online
boeha schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:16:
[...]
Met de ENBW laadpas laad je bij Vattenfall MacDonalds voor 59 cent ipv 65 cent met Chargepoint, vandaag ff getest en werkt perfect. Of het alleen met de app werkt weet ik niet, ik heb een ENBW fysieke pas.
Volgens de app werkt het niet alleen met de pas, maar ook met de app. Ik voeg deze tip meteen toe. Bedankt voor al jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNIVmq5ZOsROVWRfBmJWxFzsJJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mkxVaYrZfRqWSyk8SPwssw9U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door nathalia op 18-02-2025 18:23 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
nathalia schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:05:
[...]

Yep, de Light Boost geeft 10% en de Turbo Boost geeft 15% korting. In principe laat mijn overzicht de tarieven zien bij gratis passen/apps zonder abonnementen e.d. maar ik zal het laagste tarief met Turbo Boost in kleine lettertjes erbij zetten.
Aangezien u de light boost wel vermeld dat is ook een betaald abonnement zal u de turbo ook moeten vermelden anders wordt het helemaal een raar verhaal..

Overigens geldt ditzelfde verhaal ook voor de Vattenfall palen waarmee deze goedkoper wordt dan chargepoint en enbw in dat geval

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:34
Artikel in het AD over de onoverzichtelijkheid van de laadtarieven: Wirwar aan laadtarieven stekkerauto: ‘Soms dure en goedkope laadpunten in dezelfde straat’

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:29

Red Boll

Kick Ass!

Stekkerauto 😑

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Wat een bijzonder conclusie:
De belastingverhoging voor het opladen van elektrische auto’s zorgt voor een wirwar aan tarieven.
Dus volgens het artikel is de belastingverhoging, die voor elke paal geldt, de oorzaak dat het tarief overal anders is??? Die belasting is toch overal en voor elke paal en aanbieder hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 18:52
jongetje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:34:
[...]

Wat een bijzonder conclusie:

[...]

Dus volgens het artikel is de belastingverhoging, die voor elke paal geldt, de oorzaak dat het tarief overal anders is??? Die belasting is toch overal en voor elke paal en aanbieder hetzelfde.
In het artikel staat toch juist dat dit niet zo is... 🤦🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ja, taal doet iets. En zowel het beleid als de berichtgeving helpen niet. We raken wat weg van de gedachte dat een auto een milieuvriendelijk vervoermiddel is dat door middel van electriciteit wordt voortbewogen.
Dan heb je daarnaast ook nog fossiele auto's, die zich voortbewegen mbv fossiele brandstof, het was de bedoeling dat die zouden uitsterven, maar dit soort dingen helpen niet. Off topic, Ik weet het, al hopen we natuurlijk dat men aan deze situatie iets gaat doen om publiek laden en EV-rijden aantrekkelijker te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ach ja, we zijn er weer. Artikeltje op ad.nl. Het idee gepropageerd dat het allemaal niet te doen én onverwacht duur is. Op deze manier een self fulfilling prophecy. De clicks zullen wel binnen stromen, en daar is het tenslotte allemaal om te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, 'FEV en PHEV' of iets van die strekking bekt niet zo lekker.

Dat gezegd hebbende; er is wat mij betreft echt meer standaardisering nodig wil dit voor het grote publiek houdbaar zijn. Ik laad om deze reden ook niet op publieke plekken.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 18-02-2025 10:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CecaTriplet
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-04 09:13
Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:03:
Ach ja, we zijn er weer. Artikeltje op ad.nl. Het idee gepropageerd dat het allemaal niet te doen én onverwacht duur is. Op deze manier een self fulfilling prophecy. De clicks zullen wel binnen stromen, en daar is het tenslotte allemaal om te doen.
Ik kan hier wel wat duidelijkheid scheppen, want dit artikel is mede door ons geïnitieerd.

Het ís op veel plekken erg duur geworden. Daarnaast zijn de regionale verschillen soms groot, al is dat inderdaad niet nieuw. Wel ongewenst.

Wel nieuw is dat er actief aan dynamische tarieven wordt gewerkt door publieke laadpaaluitbaters. Dat gaat helpen met de gemiddelde kosten en met het stroomlijnen van de regionale prijzen.

Maar: dat kan dingen ook complexer maken. Dus we moeten keuzes maken. Die discussie proberen we hier op gang te brengen, zodat uiteindelijk ook Jan Modaal vaker elektrisch gaat rijden.

Schrikt dat af als mensen er over lezen? Misschien - maar als we niets doen gaan de prijzen zeker niet vanzelf omlaag. En uiteindelijk kiezen mensen met de portemonnee in de hand, niet met de krant.

Nico van Tap Electric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 07:56
CecaTriplet schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Ik kan hier wel wat duidelijkheid scheppen, want dit artikel is mede door ons geïnitieerd.

Het ís op veel plekken erg duur geworden. Daarnaast zijn de regionale verschillen soms groot, al is dat inderdaad niet nieuw. Wel ongewenst.

Wel nieuw is dat er actief aan dynamische tarieven wordt gewerkt door publieke laadpaaluitbaters. Dat gaat helpen met de gemiddelde kosten en met het stroomlijnen van de regionale prijzen.

Maar: dat kan dingen ook complexer maken. Dus we moeten keuzes maken. Die discussie proberen we hier op gang te brengen, zodat uiteindelijk ook Jan Modaal vaker elektrisch gaat rijden.

Schrikt dat af als mensen er over lezen? Misschien - maar als we niets doen gaan de prijzen zeker niet vanzelf omlaag. En uiteindelijk kiezen mensen met de portemonnee in de hand, niet met de krant.

Nico van Tap Electric
Het is ook duur bij mij voor de deur. 64 cent per kWh. Het is absurd dat dit toegestaan wordt. Geen enkel moment in het jaar kost stroom 64 cent per kWh. Vaak minder dan de helft. Tevens kan je bij partijen als ionity zelfs snelladen voor 39 cent als je een abo van paar euro per maand betaalt. Maar waarom zou de AC laadpaal aanbieder dat gunstige tarief matchen? Ik moet tenslotte toch laden voor de deur. Het is dus een soort monopolie, en dat komt omdat de laadpaal eigenaar ook het tarief van de paal bepaalt. Het is alsof er glasvezel internet aangelegd wordt maar je kan alleen glasvezel krijgen (geen kabel of adsl) en op die glasvezel kan je dan alleen odido krijgen als aanbieder. Reken maar dat het basisabonnement dan 80 euro per maand gaat kosten ipv de huidige 35 euro. Er is tenslotte geen concurrentie.

Ik vind dat er 2 dingen moeten gebeuren:

1. Overheid zou eigenaarschap van de paal los moeten koppelen van de stroomprijs. Dus, het tarief voor laden is wat je laadpas aanbieder vraagt, + 10% voor de laadpaal eigenaar.
2. Je moet kunnen laden met een pas die gekoppeld is aan je stroomcontract thuis. Het is nu gewoon niet interessant voor mensen zonder opritje. Alternatief is dynamische prijzen zoals tibber en Frank energie. Dit zou ook geweldig zijn voor stabilisatie van het stroomnet en het gebruik van groene energie, aangezien particuliere ev bezitters zonder oprit dan gaan laden als er veel zon/wind is omdat de prijs dan lager is.

[ Voor 6% gewijzigd door marteltor op 18-02-2025 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
[...]

Nico van Tap Electric
ik lees niets in het artikel over dynamische tarieven waaraan gewerkt zou worden door publieke laadpaaluitbaters. dat had waarschijnlijk wel een positieve noot kunnen zijn voor het artikel

mensen kiezen idd met de portomonee in de hand en niet de krant, maar de krant schept wel een beeld, en als ik het artikel zo lees is dat een negatief beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007

Harrie van Til

Doe maar blauw

[...]

Nico van Tap Electric
Als jullie dit geïnitieerd hebben met de bedoeling om, zoals je zelf zegt, de discussie hier ((??) op gang te brengen dan is dat jammerlijk mislukt. Want ik ben het geheel eens met @Prullenbak84 dat de strekking van dit razend slechte artikel is dat het allemaal niet te doen én onverwacht duur is. Op deze manier een self fulfilling prophecy. De clicks zullen wel binnen stromen, en daar is het tenslotte allemaal om te doen.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33

s3n

Harrie van Til schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:30:
[...]

Als jullie dit geïnitieerd hebben met de bedoeling om, zoals je zelf zegt, de discussie hier ((??) op gang te brengen dan is dat jammerlijk mislukt. Want ik ben het geheel eens met @Prullenbak84 dat de strekking van dit razend slechte artikel is dat het allemaal niet te doen én onverwacht duur is. Op deze manier een self fulfilling prophecy. De clicks zullen wel binnen stromen, en daar is het tenslotte allemaal om te doen.
Niet te doen is overdreven, maar het is niet te vergelijken met ouderwets tanken. Daar is en de variatie in prijzen tussen locaties minder, en zie je nooit een stijging van 25-30% in een keer gebeuren.

Het is toch niet met droge ogen uit te leggen dat ik 65ct betaal voor een paal naast mijn huis uit een oude concessie. Een paal op 300m kost maar 33ct. Snellader bij Tesla is nog goedkoper, zelfs goedkoper dan mijn stroom thuis. En thuisladen mag niet, want geen eigen oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007

Harrie van Til

Doe maar blauw

s3n schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Niet te doen is overdreven, maar het is niet te vergelijken met ouderwets tanken. Daar is en de variatie in prijzen tussen locaties minder, en zie je nooit een stijging van 25-30% in een keer gebeuren.

Het is toch niet met droge ogen uit te leggen dat ik 65ct betaal voor een paal naast mijn huis uit een oude concessie. Een paal op 300m kost maar 33ct. Snellader bij Tesla is nog goedkoper, zelfs goedkoper dan mijn stroom thuis. En thuisladen mag niet, want geen eigen oprit.
Maar commentaar gaat over de inhoud en strekking van het artikel, niet over de onwenselijke situatie van de openbare laadpalen.
En nu weer on topic.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Pagina: 1 ... 201 ... 213 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2