VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ze hebben o.a. ledenvoordelen, geven informatie over de stand van zaken en nieuws over EV's en EV-rijden, organiseren tripjes. Verder, als je elektrisch rijden een warm hart toedraagt, kun je ook iets inbrengen, zoals "sturen bij de buren", meehelpen op stands van beurzen en eigen initiatieven. Er is ook een gratis lidmaatschap, dus daar kun je je geen buil aan vallenTrue schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:07:
[...]
Ik lees: "VER bestaat 10 jaar" tijdje terug had ik gevraagd of er enig nut is voor een VER lidmaatschap als zakelijke BEV-rijder in True in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5" maar ik kreeg daar nul op rekest.
Iemand hier die mij wilt zeggen of het enig nut heeft als zakelijke EV rijder die technisch onderlegd is en internet bekwaam is?
Kijk eens op hun website https://www.evrijders.nl/
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Misschien moeten we kWh's gaan uitdrukken in equivalent liters benzine... En dan og equivalent in de tank of afgegeven aan het wiel...PeterZ(on) schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:02:
[...]
Ja inderdaad, en zo moeilijk is het toch niet. Een kW is wat vroeger een pk was bij een auto, en een auto verbruikt dus geen pk net als de genoemde warmtepomp.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja snap ik ik stelde destijds ook:pmiddeld schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Ze hebben o.a. ledenvoordelen, geven informatie over de stand van zaken en nieuws over EV's en EV-rijden, organiseren tripjes. Verder, als je elektrisch rijden een warm hart toedraagt, kun je ook iets inbrengen, zoals "sturen bij de buren", meehelpen op stands van beurzen en eigen initiatieven. Er is ook een gratis lidmaatschap, dus daar kun je je geen buil aan vallen![]()
Kijk eens op hun website https://www.evrijders.nl/
Ik zie er echt geen (of zeer zeer weinig) voordelen in.Iemand nog lid van VER (Vereniging Elektrische Rijders) evrijders.nl en kan oordelen of dit het (nog) waard is? Aan de ene kant vind ik 35€ niet bijzonder duur, maar ik vraag mij af wat de toegevoegde waarde is voor mij persoonlijk als je al wel technisch onderlegd bent en internet bekwaam bent en gerust zelf zaken wilt onderzoeken/uitzoeken en bespreken (zoals op GoT) om je eigen kennis te verbreden. Als ik daarnaast kijk naar de agenda/events die gepland staan of geweest zijn, kan ik ze ook niet bijster interessant noemen als je niet een bovengemiddelde interesse hebt in landelijk of regionaal EV-beleid óf als je nog een (particulier) EV-twijfelaar bent.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
is het niet zo, dat uw suggestie ook mank gaat ?PeterZ(on) schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:02:
[...]
Ja inderdaad, en zo moeilijk is het toch niet. Een kW is wat vroeger een pk was bij een auto, en een auto verbruikt dus geen pk net als de genoemde warmtepomp.
Je laadt aan een laadpaal volgens mij kW en geen kW/h en als ik correct ben, laad je dus geen PK’s.
Misschien moeten we het gewoon zo laten, omdat ik denk dat de bedoeling meestal wel duidelijk is😏
Je laadt met een bepaald vermogen (in kW).Megat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:03:
[...]
is het niet zo, dat uw suggestie ook mank gaat ?
Je laadt aan een laadpaal volgens mij kW en geen kW/h en als ik correct ben, laad je dus geen PK’s.
Misschien moeten we het gewoon zo laten, omdat ik denk dat de bedoeling meestal wel duidelijk is😏
Je laadt in die tijd een bepaalde hoeveelheid (kWh)
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Er bestaat geen kW/h.Megat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:03:
[...]
kW is vermogen. En dat is wat er in de batterij gaat (dus hoe snel je kunt tanken met een benzineauto) en hoe snel het weer uit de batterij gaat (de pk's).
Hoeveel er in totaal in die batterij zit, dat is kWh. Dat is geen vermogen, dat is energie (de grootte van je benzinetank).
Je laadt aan een laadpaal met kW, dat is de snelheid waarmee je laadt. Je laadt ook kWh, dat is de hoeveelheid die je laadt. Als je een uur lang met 11 kW laadt, heb je 11 kWh geladen. Want kW x uur.
Punctuality is the politeness of kings
@Pr088 heeft het al goed uitgelegd, dus daar hoef ik niet meer op in te gaan.Megat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:03:
[...]
Dat het meestal wel duidelijk is mag vaak zo zijn maar het is gewoon fout gebruik van eenheden. Bovendien zijn er genoeg situaties waarin het niet duidelijk is wat er wordt bedoelt. En als ik het dan al niet snap, hoe moet iemand die nieuw is met deze materie het dan snappen. Dus om dit weer eens te benoemen kan dus zeker geen kwaad.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ook al maakt t allemaal niet duidelijker, er gaat niks “mank”, want pk is net als kW een eenheid voor vermogen. Een kW is ongeveer 1,36 pk.Megat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:03:
[...]
Een 136pk motor gebruikt dus ook 100kW, en zo’n motor een half uur laten draaien op vol vermogen verbruikt 50kWh
Je laadt aan een laadpaal inderdaad kW (als je t over het vermogen of in de volksmond laadsnelheid hebt), oftewel - de eenheden verklappen het zelf al - kWh/h
[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 13-02-2025 17:52 ]
Ik vind het een goede zet van ANWB om de prijzen voor EnBW laadpalen te verlagen (waarschijnlijk heeft slechts een klein deel van de anwb gebruikers ook een EnBW account), maar om het een korting te noemen zou misleidend zijn. Voor Ionity bieden ze wel korting: 66c (via ANWB) versus 69c (via Ionity) in NL/DE.markjanssen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:24:
[...]
Lolz, de ANWB met hun 'korting' bij EnBW ... nee, ik pak de EnBW app wel, zelfs zonder abbo zit je dan op 59ct (en met op 39 of 49). Bij de 1e keer laden auto-charge aanzetten, en niet meer over nadenken (en de app niet meer nodig).
:strip_exif()/f/image/XIztxFgRQoBELPcFd21fkazN.jpg?f=fotoalbum_large)
Speciaal voor @PeterZ(on) 😉
Komt dus een nieuwe Ionity app aan. Hoop op verbetering voor dr mensen, die issues hadden.
Ik heb even gekeken bij ChargeNow en ze hebben inderdaad best aantrekkelijke laadtarieven. Beetje jammer dat een pas dan weer € 9,95 kost. Het is me te vaak gebeurd dat ik een pas aanschafte en dat de tarieven daarna dusdanig omhoog gingen, dat de pas niet meer interessant was.True schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:53:
[...]
Ik zie bij straatladen 11kW dat freshmile en chargenow veruit de goedkoopste zijn, dat scheelt op ~55 kWh al snel 25% (!).
Kan je bij ChargeNow ook kiezen om geen pas aan te schaffen en gewoonweg een creditcard te koppelen en de app te gebruiken bij het laden?
Mazda MX-30
Kan ook direct via de app staat ook in beeld wanneer je de app Startnathalia schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:35:
[...]
Ik heb even gekeken bij ChargeNow en ze hebben inderdaad best aantrekkelijke laadtarieven. Beetje jammer dat een pas dan weer € 9,95 kost. Het is me te vaak gebeurd dat ik een pas aanschafte en dat de tarieven daarna dusdanig omhoog gingen, dat de pas niet meer interessant was.
Kan je bij ChargeNow ook kiezen om geen pas aan te schaffen en gewoonweg een creditcard te koppelen en de app te gebruiken bij het laden?
Ovo heeft nog een boost met 15% kortingkoboy schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:18:
[...]
Denk dat je Enel-X bedoelt..... Die hebben zich teruggetrokken in thuisland Italië voor zover ik weet.
Moet je wel net gebruik maken van een paal die dan ook nog laag geprijsd is met ovo
Is er nog iets soortgelijks als dat?
Dank dat je aan mij denkt.Azqi schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:55:
[Afbeelding]
Speciaal voor @PeterZ(on) 😉
Komt dus een nieuwe Ionity app aan. Hoop op verbetering voor dr mensen, die issues hadden.
Ze geven iig nu wel aan dat de app toch niet optimaal werkt want anders hadden ze geen nieuwe hoeven maken. Maar hoe dan ook, ik gebruik 100 keer liever een rfid card dan een app want een app kost mij gewoon te veel tijd en gedoe. Het is misschien anders als je 1 of 2 twee moet laden, maar met 15 keer voor mijn Spanje reis is het een ander verhaal. Ze kunnen beter AutoCharge voor iedereen implementeren, daar heb ik wel wat aan.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Volgens mij moet je eerst 9.95 betalen om de prijzen te zien en krijg je een pasje. Ik kom niet verder zonder.nathalia schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:35:
[...]
Ik heb even gekeken bij ChargeNow en ze hebben inderdaad best aantrekkelijke laadtarieven. Beetje jammer dat een pas dan weer € 9,95 kost. Het is me te vaak gebeurd dat ik een pas aanschafte en dat de tarieven daarna dusdanig omhoog gingen, dat de pas niet meer interessant was.
Het is wel dezelfde layout als Kia Charge en Charge my Hyundai. Volgens mij ook soortgelijke tarieven en beleid. Je kunt bij Kia Charge ook de tarieven niet zien zonder in te loggen.
Kia Charge is voor mij regio Utrecht in ieder geval niet interessant.
Ik kan de tarieven gewoon zien als ik de app installeer niet eens een account gemaaktFCTW schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:44:
[...]
Volgens mij moet je eerst 9.95 betalen om de prijzen te zien en krijg je een pasje. Ik kom niet verder zonder.
Het is wel dezelfde layout als Kia Charge en Charge my Hyundai. Volgens mij ook soortgelijke tarieven en beleid. Je kunt bij Kia Charge ook de tarieven niet zien zonder in te loggen.
Kia Charge is voor mij regio Utrecht in ieder geval niet interessant.
Heb je het over chargenow.com /Charge now app van digital charging solutions gmbh.boyette schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:54:
[...]
Ik kan de tarieven gewoon zien als ik de app installeer niet eens een account gemaakt
Heb je android of iphone? Op android en website is het mij niet gelukt zonder een pakket te kiezen.
https://play.google.com/s...italchargingsolutions.b2cFCTW schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:07:
[...]
Heb je het over chargenow.com /Charge now app van digital charging solutions gmbh.
Heb je android of iphone? Op android en website is het mij niet gelukt zonder een pakket te kiezen.
Dit is niet de juiste ?
[ Voor 14% gewijzigd door boyette op 13-02-2025 23:16 ]
Bij deze moet ik dus registreren en de plan met 9.95 startkosten betalen.boyette schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:16:
[...]
https://play.google.com/s...italchargingsolutions.b2c
Dit is niet de juiste ?
Ik heb ze een mail gestuurd of het inzichtelijk is zonder een pakket te kiezen
Nee, dit waren echte bundels. Uit mijn hoofd 250 kWh voor 60 euro ofzo. Mooiste was dat dat ook geldig was op heel veel snelladers (Ionity, Allego en nog meer).boyette schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:08:
[...]
Ovo heeft nog een boost met 15% korting
Moet je wel net gebruik maken van een paal die dan ook nog laag geprijsd is met ovo
Is er nog iets soortgelijks als dat?
Was te goedkoop, dus na een poosje was het feestje over. Heb er nog net in Juni 2023 mee heen en weer naar Oostenrijk kunnen rijden.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik kon dat gewoon omzeilenFCTW schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:33:
[...]
Bij deze moet ik dus registreren en de plan met 9.95 startkosten betalen.
Ik heb ze een mail gestuurd of het inzichtelijk is zonder een pakket te kiezen
/f/image/S8iwtDynSn5sGuGIakCTJZfM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JAZCcdED4DSlYljK9Ek7sQaO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door boyette op 13-02-2025 23:43 ]
Ik zag dat elektromaps ook nog een korting systeem heeft met abo alleen is het in het Spaanskoboy schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:37:
[...]
Nee, dit waren echte bundels. Uit mijn hoofd 250 kWh voor 60 euro ofzo. Mooiste was dat dat ook geldig was op heel veel snelladers (Ionity, Allego en nog meer).
Was te goedkoop, dus na een poosje was het feestje over. Heb er nog net in Juni 2023 mee heen en weer naar Oostenrijk kunnen rijden.
Dat stuk is niet vertaald..
Verder zie ik niet veel meer in die zin
Vraag:
Bij de Greenflux/TotalEnergies paal in onze wijk kon ik afgelopen tijd altijd voor €0,38/kWh laden via mijn Vattenfall laadpas (gek genoeg goedkoper dan via de Charge Assist app van TotalEnergies/Greenflux zelf).
De prijs via Vattenfall is nu ineens omhoog gegaan naar €0,50/kWh. Ik weet dat er sinds 1 januari een behoorlijke prijsverhoging is geweest, maar zijn dit soort tussentijdse prijsveranderingen normaal? Op een random dag in februari? Schommelen de prijzen of gaan ze in de praktijk alleen maar omhoog?
Ik kan nu overschakelen aar de Charge Assist app, daar is deze paal momenteel €0,44/kWh. Maar Charge Assist heeft weer geen laadpas en kan alleen met Apple Pay in de app, wat toch een stukje omslachtiger is dan een laadpas/druppel.
Die prijs van €0,38 /kWh was juist een zeer recente daling. Je zegt niet over welke plaats/paal het gaat bij "in onze wijk", maar Vattenfall was voor mij in elk geval bij TotalEnergies in Dronten waar ik soms wat moet laden nooit een aantrekkelijke pas (uit mijn hoofd rond de 50 cent). Mogelijk was het een foutje, het was namelijk een wat vreemde uitzondering.mcduck schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 01:37:
Vrij nieuwe EV rijder hier. Bekend met de chaos rondom laadpassen. Heb veel aan dit topic doorlezen gehad en daardoor goed voorbereid voor ik de auto had al meerdere laadpassen in huis. En een dozijn laad apps geïnstalleerd (inmiddels nog veel meer denk ik).
Vraag:
Bij de Greenflux/TotalEnergies paal in onze wijk kon ik afgelopen tijd altijd voor €0,38/kWh laden via mijn Vattenfall laadpas (gek genoeg goedkoper dan via de Charge Assist app van TotalEnergies/Greenflux zelf).
De prijs via Vattenfall is nu ineens omhoog gegaan naar €0,50/kWh. Ik weet dat er sinds 1 januari een behoorlijke prijsverhoging is geweest, maar zijn dit soort tussentijdse prijsveranderingen normaal? Op een random dag in februari? Schommelen de prijzen of gaan ze in de praktijk alleen maar omhoog?
Ik kan nu overschakelen aar de Charge Assist app, daar is deze paal momenteel €0,44/kWh. Maar Charge Assist heeft weer geen laadpas en kan alleen met Apple Pay in de app, wat toch een stukje omslachtiger is dan een laadpas/druppel.
Bij diezelfde palen in Dronten zijn nu voor mij Electroverse (€0,42) en daarna Kia Charge (€0,43) het aantrekkelijkst. (Kia Charge ook beschikbaar als ChargeNow als niet-Kia rijder.) Beide met kaart.
Mijn ervaring is dat prijzen vooral vaak schommelen bij snelladers en bij laadpasaanbieders zoals Electroverse en OVO. Die hebben ook vaak genoeg foutjes, overigens, zoals nu het 2024-tarief van SGZH1-palen in OVO waar ik dankbaar in 2025 ook nog gebruik van maak zolang het werkt. Ik zie het maar als een sport om niet te veel te betalen.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Het was geen foutje of uitzondering, ik houd de prijzen al geruime tijd in de gaten (ook vorig jaar voordat ik de auto had). Dit is in Friesland, wij wonen in oude binnenstad zonder oprit en dus kan ik thuis momenteel alleen publiek laden. Prijzen van deze paal zaten vorig naar december rond de €0,35 via Vattenfall. Toen is het in de eerste week van januari omhoog gegaan naar 0,38. Maar goed, de prijzen hier in Friesland zijn trouwens per aanbieder weer totaal anders dan elders in het land. En per paal ook totaal anders. Allego is hier bijvoorbeeld extreem duur (lees: bijna het dubbele per kWh), terwijl die in andere provincies juist tot de goedkopere behoren. Total/Greenflux is hier een stuk schappelijker, maar niet via hun eigen apps, om de chaos maar compleet te maken.gertvdijk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 01:57:
[...]
Die prijs van €0,38 /kWh was juist een zeer recente daling. Je zegt niet over welke plaats/paal het gaat bij "in onze wijk", maar Vattenfall was voor mij in elk geval bij TotalEnergies in Dronten waar ik soms wat moet laden nooit een aantrekkelijke pas (uit mijn hoofd rond de 50 cent). Mogelijk was het een foutje, het was namelijk een wat vreemde uitzondering.
Deze paal via Charge NOW is ook 0,43. Niet erg gunstig. Ik zag net overigens dat hij via eSolutions Charging app op 0,36/kWh zit, maar dan wel met minder aantrekkelijk starttarief of zonder starttarief met abo. Misschien toch die eSolutions eens proberen.Bij diezelfde palen in Dronten zijn nu voor mij Electroverse (€0,42) en daarna Kia Charge (€0,43) het aantrekkelijkst. (Kia Charge ook beschikbaar als ChargeNow als niet-Kia rijder.) Beide met kaart.
[ Voor 9% gewijzigd door mcduck op 14-02-2025 02:26 ]
Welkom in de wondere wereld van het wilde westen van laadpalen! Ja, helaas is het geen uitzondering dat prijzen zonder aankondiging flink schommelen, en dan de laatste tijd vooral naar boven.mcduck schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 01:37:
Vrij nieuwe EV rijder hier. Bekend met de chaos rondom laadpassen. Heb veel aan dit topic doorlezen gehad en daardoor goed voorbereid voor ik de auto had al meerdere laadpassen in huis. En een dozijn laad apps geïnstalleerd (inmiddels nog veel meer denk ik).
Vraag:
Het verdient aanbeveling altijd vlak voor het laden de prijzen te controleren in de app van je laadpas.
Situatie, eigen bedrijf, 1 laadpaal op de zaak, 1 laadpaal thuis (betaald door de zaak) en 1 EV rijder, ik zelf
Qua kosten valt het me mee, bij E-flux 5,50 per maand, zou dus 11,00 per maand zijn.
Voordelen:
- Laadpaal aan de zaak publiek toegankelijk voor leveranciers/klanten
- "eenvoudig" de privé laadkosten door factureren aan de zaak
Nadelen:
- 11 euro per maand
- Moet dan wel verplicht een E-flux laadpas aanschaffen om privé laden te kunnen gebruiken
Mis ik nog iets in dit verhaal
En als ik E-flux koppel aan mijn Alfen laadpalen ben ik dan het eigen beheer kwijt, of kan ik dan zelf nog steeds in mijn laadpaal via HA, app's, etc.
Ik zou deze vraag in het grote thuisladen topic stellen. Thuisladen van je EV deel 2Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:48:
Ik zit nog te twijfelen om voor een backoffice te gaan.
Situatie, eigen bedrijf, 1 laadpaal op de zaak, 1 laadpaal thuis (betaald door de zaak) en 1 EV rijder, ik zelf
Qua kosten valt het me mee, bij E-flux 5,50 per maand, zou dus 11,00 per maand zijn.
Voordelen:
- Laadpaal aan de zaak publiek toegankelijk voor leveranciers/klanten
- "eenvoudig" de privé laadkosten door factureren aan de zaak
Nadelen:
- 11 euro per maand
- Moet dan wel verplicht een E-flux laadpas aanschaffen om privé laden te kunnen gebruiken
Mis ik nog iets in dit verhaal
En als ik E-flux koppel aan mijn Alfen laadpalen ben ik dan het eigen beheer kwijt, of kan ik dan zelf nog steeds in mijn laadpaal via HA, app's, etc.
(zie link onderin dit draadje)
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Beetje oplettende privérijder zal die palen mijden want bij de andere (stuk of 20) Vattenfall laadpalen is de prijs 33,8 eurocent de kWh. Nou zijn ze vast niet arm bij Vattenfall, snoepen ze wellicht wat mee van bepaalde regelingen/subsidies en zullen de prijzen vast wel in de toekomst gelijk getrokken worden me dunkt maar voor nu beetje zonde van de investering lijkt mij.
Voor buitenland geven ze aan dat je de EU Laadpas app kan gebruiken, maar hoe registreer je die? Als je op registreren klikt vraagt hij om een kaartnummer xx-xxx-xxxx, maar welk van de nummers, en met of zonder streepjes, hoofdletters of niet, ik ook invul, alles geeft de melding "registratie mislukt".
Het lijkt me dat ik toch zal moeten registreren voor ik de qr-scan optie kan gebruiken in deze app? Doe ik iets fout?
)
Ja Charge Now van die gmbh. Is hetzelfde ui als KIA Charge.FCTW schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:07:
[...]
Heb je het over chargenow.com /Charge now app van digital charging solutions gmbh.
Bij de laatste moet ik inloggen om tarieven te zien.
Bij Charge Now zie ik tarieven zonder inloggen.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Leasemij vragen?Smurf schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:10:
Ik zoek me scheel, maar heb nergens een FAQ of instructies kunnen vinden voor het volgende: Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe leaseauto (EV) en daarbij heb ik een MTC laaddruppel (NL-MTE) en laadpas gekregen.
Voor buitenland geven ze aan dat je de EU Laadpas app kan gebruiken, maar hoe registreer je die? Als je op registreren klikt vraagt hij om een kaartnummer xx-xxx-xxxx, maar welk van de nummers, en met of zonder streepjes, hoofdletters of niet, ik ook invul, alles geeft de melding "registratie mislukt".
Het lijkt me dat ik toch zal moeten registreren voor ik de qr-scan optie kan gebruiken in deze app? Doe ik iets fout?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Maar mij viel ook op dat vrijwel alle AC-laders bij Lidl filialen op 'gratis' staan. Een complete lijst van Lidl laadpalen is hier te vinden: https://www.lidl.nl/stati...palen-01-2024-1352942.pdf
Verder is misschien ook interessant dat via Electroverse alle laadpalen van Abel&Co op 0,36 EUR per kWh staan, waaronder drie snelladers Amsterdam, IJsselstein, en iets boven Groningen (https://electroverse.com/map/location/590942). De Abel&Co laders lijken allemaal te staan bij Kia dealers.
Zie hieronder de voorbeelden:
![]() | ![]() | ![]() |
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Inderdaad is het tarief in Brabant en Limburg voor Vattenvall-palen die vanaf 2024 worden geplaatst verhoogd. Ik ga er ook van uit dat zodra de concessies uit 2017 en 2020 verlopen, ook de prijzen van de oudere palen zullen wijzigen (lees: stijgen).Zjanzjak schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:41:
Zijn 2 nieuwe Vattenfall laadpalen bij gekomen hier in mijn dorp te Brabant, 46,43 eurocent de kWh.
Beetje oplettende privérijder zal die palen mijden want bij de andere (stuk of 20) Vattenfall laadpalen is de prijs 33,8 eurocent de kWh. Nou zijn ze vast niet arm bij Vattenfall, snoepen ze wellicht wat mee van bepaalde regelingen/subsidies en zullen de prijzen vast wel in de toekomst gelijk getrokken worden me dunkt maar voor nu beetje zonde van de investering lijkt mij.
Bij chargepoint werkt dat allemaal niet meer dan krijg je een red lightFloris112 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:42:
Ik zat net even rond te kijken in de app van ChargePoint met filter 'free' aan. Er zijn dan een hoop laadpunten die dan op de kaart nog verschijnen. Eigenlijk allemaal EV-Box en voor zover ik kan inschatten zijn dat voornamelijk privé laadpunten in woonwijken of bedrijventerreinen.
Maar mij viel ook op dat vrijwel alle AC-laders bij Lidl filialen op 'gratis' staan. Een complete lijst van Lidl laadpalen is hier te vinden: https://www.lidl.nl/stati...palen-01-2024-1352942.pdf
Verder is misschien ook interessant dat via Electroverse alle laadpalen van Abel&Co op 0,36 EUR per kWh staan, waaronder drie snelladers Amsterdam, IJsselstein, en iets boven Groningen (https://electroverse.com/map/location/590942). De Abel&Co laders lijken allemaal te staan bij Kia dealers.
Zie hieronder de voorbeelden:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bij de Kia dealer boven Groningen laadde ik rond 18:00 en was geen kip te bekennen, dus dat is waarschijnlijk waarom ik niet ben weggestuurdHachy schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:49:
Bij de snelladers van Kia wordt je weggestuurd, die zijn min of meer privé. EV-box bij Lidl is bijna altijd 3,7kW dus erg veel heb je daar niet aan, maar toch leuk gevonden 👍🏼
Een groot deel van de Lidl laders is gewoon 22kW hoor. Ik zie wel dat het in Gelderland vooral slechts 3.7kW is. Op deze lijst staan ook de vermogens erbij: https://www.lidl.nl/stati...palen-01-2024-1352942.pdf
Ah, dat is jammer. En dat is zowel met de laadpas én de app het geval?boyette schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Bij chargepoint werkt dat allemaal niet meer dan krijg je een red light
Ik heb al drie jaren een tegoed bij ChargePont, dat ik gebruik in Italië. Afgelopen jaar wilde het laden met ChargePoint in de buurt van Venetië niet starten op stations waar ik eerder wel had kunnen laden, hoewel alles tot op de laatste stap goed leek te gaan. Het telefoonnummer op de paal nam niet op en op mijn mail kreeg ik dagen later pas een excuus en geen verklaring. Uitgeweken naar Tesla (een eindje omrijden).boyette schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Bij chargepoint werkt dat allemaal niet meer dan krijg je een red light
Ik heb op basis van dit bericht vandaag een boost genomen echter het laden lukt niet .. heb je dit wel eens geprobeerd ?pmiddeld schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:55:
[...]
Vattenfall wordt tegenwoordig ook ondersteund door OVO (vml. Bonnet) Met een Light Boost à 2 euro/maand betaal je 32 ct/kWh zonder startkosten.
Volgens ovo support functioneert het ook nog niet
/f/image/k4ibvvV1Aw3JjQKpsrD2eG7y.png?f=fotoalbum_large)
Heb je hier ook last van ?
Chargepoint is laatste jaren echt achteruit gegaanJan Lelie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Ik heb al drie jaren een tegoed bij ChargePont, dat ik gebruik in Italië. Afgelopen jaar wilde het laden met ChargePoint in de buurt van Venetië niet starten op stations waar ik eerder wel had kunnen laden, hoewel alles tot op de laatste stap goed leek te gaan. Het telefoonnummer op de paal nam niet op en op mijn mail kreeg ik dagen later pas een excuus en geen verklaring. Uitgeweken naar Tesla (een eindje omrijden).
Krijgt nooit antwoord op tickets tenzij je er zelf achteraan gaat en iets echt oplossen heb ik ze nog nooit zien doen
Enige oplossing is strooien met geld
Gisteren geprobeerd met succes. Geen kosten omdat ik nog wat geld in mijn wallet had.boyette schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:28:
[...]
Ik heb op basis van dit bericht vandaag een boost genomen echter het laden lukt niet .. heb je dit wel eens geprobeerd ?
Volgens ovo support functioneert het ook nog niet [Afbeelding]
Heb je hier ook last van ?
:strip_exif()/f/image/LSsaMXDXAPbjUqV0abLWK6cf.jpg?f=fotoalbum_large)
Je doet dat ook via de app of heb je een card ?pmiddeld schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:36:
[...]
Gisteren geprobeerd met succes. Geen kosten omdat ik nog wat geld in mijn wallet had.
[Afbeelding]
Hmm die heb ik nog niet .. dat zou dan een verschil kunnen maken .. moet je toevallig vandaag nog laden ?pmiddeld schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:39:
Ik heb de laadpas gebruikt
Anders zou je me een deugd doen als je het via de app kan testen..als dat dan niet werkt en het pasje wel dan zou dat wel een verklaring kunnen zijn
Ervaringen na één test laadsessie:
+ Het laden werkt
- Tarieven totaal niet transparant; er staan random drie kWh prijzen in de app voor een laadpaal, je weet niet welke van die drie je krijgt
- Géén van de getoonde tarieven is wat er is afgerekend (in de app getoond drie tarieven naar elkaar: €0,36, €0,36 en €0,38, zonder omschrijving of wat dan ook. Afgerekend: €0,384.
- Afrekening lijkt te worden afgerond naar hele kWh’s.
- Trage status updates in de app (je staat meer dan 30 sec te wachten na start/stoppen etc)
- Geen keurige factuur maar een slordig engels/Italiaans receipt mailtje met alleen een totaalbedrag en gerekende kWh (ook daar geen duidelijk tarief)
- Hun RFID kaart is veel te duur (€25). Dus afhankelijk van de app.
+ Tarief alsnog wat gunstiger dan andere aanbieders in dit geval
+ Account snel aangemaakt en laden daarna ook gelijk mogelijk.
Nogal wat minnetjes/nadelen dus, maar vooralsnog wel gunstige prijzen. De app kan wel wat verbetering gebruiken…
Net even met de OVO app geprobeerd te laden op dezelfde Vattenfall paal als eergisteren. Krijg dezelfde melding als jij. Daarna laadpas gebruikt, werkt wel. Dus vooralsnog werkt het alleen met de laadpas.boyette schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:40:
[...]
Hmm die heb ik nog niet .. dat zou dan een verschil kunnen maken .. moet je toevallig vandaag nog laden ?
Anders zou je me een deugd doen als je het via de app kan testen..als dat dan niet werkt en het pasje wel dan zou dat wel een verklaring kunnen zijn
[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 14-02-2025 13:17 ]
Zelfde ervaring met SGZH1-palen. OVO 'Charge Anywhere card' is wat mij betreft een must vanwege communicatieproblemen met sommige aanbieders.pmiddeld schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:59:
[...]
Net even met de OVO app geprobeerd te laden op dezelfde Vattenfall paal als eergisteren. Krijg dezelfde melding als jij. Daarna laadpas gebruikt, werkt wel. Dus vooralsnog werkt het alleen met de laadpas.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Ah met vermogen, zitten inderdaad wel wat 22kW paaltjes bijFloris112 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:01:
[...]
Bij de Kia dealer boven Groningen laadde ik rond 18:00 en was geen kip te bekennen, dus dat is waarschijnlijk waarom ik niet ben weggestuurd![]()
Een groot deel van de Lidl laders is gewoon 22kW hoor. Ik zie wel dat het in Gelderland vooral slechts 3.7kW is. Op deze lijst staan ook de vermogens erbij: https://www.lidl.nl/stati...palen-01-2024-1352942.pdf
Boel losgekoppeld en nu werkt alles normaal.
Maar hoe kan het dat zowel de auto en laadpaal aangeven dat er goed geladen wordt, terwijl de auto er niets mee doet? Die stroom kan toch niet magisch verdwijnen?
Verwarmen...eborn schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:28:
Net een heel raar ding: auto aangesloten bij een lokale paal waar ik regelmatig laadt. Pas ervoor en sessie netjes gestart. Kijk ik na een uur in de app van mijn auto, en zie ik dat er maar 1% bij is gekomen. Raar... helemaal omdat de auto aangeeft dat er met 9.7kWh geladen wordt. De OVO app geeft ook aan dat er inmiddels 12kWh geladen is.
Maar hoe kan het dat zowel de auto en laadpaal aangeven dat er goed geladen wordt, terwijl de auto er niets mee doet? Die stroom kan toch niet magisch verdwijnen?
Wat bedoel je met "nu werkt alles normaal"?eborn schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:28:
Net een heel raar ding: auto aangesloten bij een lokale paal waar ik regelmatig laadt. Pas ervoor en sessie netjes gestart. Kijk ik na een uur in de app van mijn auto, en zie ik dat er maar 1% bij is gekomen. Raar... helemaal omdat de auto aangeeft dat er met 9.7kWh geladen wordt. De OVO app geeft ook aan dat er inmiddels 12kWh geladen is.
Zijn de procenten SoC toch weer opgedoken of ging je tweede laadsessie wel gewoon normaal, of...?
Wat voor auto gaat het om? Wellicht gaat het om een bekend euvel. Bijvoorbeeld BMS'en van LFP batterijen hebben moeite met het inschatten van het werkelijke SoC wanneer je niet regelmatig tot 100% laadt, ivm een vlakkere curve van spanning.
12 kWh aan energie waarvan het grootste deel voor het verwarmen is gebruikt? in iets meer dan een uur. is echt heel veel, hoor. 🤨Tommie12 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:30:
Verwarmen...
een heel koude batterij, daar kan wat energie in, maar dan nog is het idd veel.gertvdijk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:36:
[...]
12 kWh aan energie waarvan het grootste deel voor het verwarmen is gebruikt? in iets meer dan een uur. is echt heel veel, hoor. 🤨
Is er nou 9,7 of 12kWh geladen? Of wordt er hier weer met eenheden gestoeid? Bedoelde je dat er met 9,7 kW geladen werd?eborn schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:28:
Klopt, h-tje te veel. 12 kW geladen met 9.7kWh. Hij hing er ruim een uur aan, dus dat klopt wel.Prullenbak84 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:43:
[...]
Is er nou 9,7 of 12kWh geladen? Of wordt er hier weer met eenheden gestoeid? Bedoelde je dat er met 9,7 kW geladen werd?
Je bedoelt andersom, 12kWh geladen met 9,7kW?eborn schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:45:
[...]
Klopt, h-tje te veel. 12 kW geladen met 9.7kWh. Hij hing er ruim een uur aan, dus dat klopt wel.
Niet toevallig de climat control nog aan staan of zoeborn schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:28:
En wat lag er vandaag in de brievenbus? De EWE Go LadekarteTheone098 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:05:
[...]
Chips.... hmm, ben ik te snel geweest. Laadpas besteld maar PC van kleve gebruikt en land Germany. Die zal wel niet aankomen, tenzij iemand oplet en ziet dat het een plaats in NL is.
Ik heb dit gemeld aan ovo en men gaat dit meenemen in het onderzoek naar het probleempmiddeld schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:59:
[...]
Net even met de OVO app geprobeerd te laden op dezelfde Vattenfall paal als eergisteren. Krijg dezelfde melding als jij. Daarna laadpas gebruikt, werkt wel. Dus vooralsnog werkt het alleen met de laadpas.
Ook maar meteen een laadpas besteld voor 5.50 euro
Kreeg wel meteen 2 euro boost gratis dus die kost uiteindelijk maar 3.50 of eigenlijk minder omdat die boost meer waard is
Vanaf 1 maart veranderen de tarieven van de ANWB Laadpas. Je betaalt voortaan precies het tarief van de laadpaalaanbieder, wat in de meeste gevallen neerkomt op 2 cent per kWh minder dan je nu betaalt. Daarentegen gaat het starttarief omhoog van €0,34 naar €0,69. Je bent goedkoper uit als je gemiddeld meer dan 17,5 kWh per sessie laadt. Een kleine laadsessie van bijvoorbeeld 12 kWh (60 km) wordt iets duurder, namelijk 11 cent.
Sneller besparen met een abonnement
De prijs van een ANWB Laadpas-abonnement blijft met €3,99 per maand gelijk. Je betaalt dan geen starttarief, maar de tarieven gaan nog steeds met zo’n 2 cent per kWh omlaag. Je bent dan al goedkoper uit als je 6 keer per maand laadt. Het ANWB Laadpas-abonnement is maandelijks opzegbaar en kan worden afgesloten én worden stopgezet via de Laadpas app.
[ Voor 3% gewijzigd door mk1992 op 14-02-2025 17:44 ]
Cash is king.
eborn schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:45:
[...]
Klopt, h-tje te veel. 12 kW geladen met 9.7kWh. Hij hing er ruim een uur aan, dus dat klopt wel.
Hahaha classicPeterZ(on) schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:46:
[...]
Je bedoelt andersom, 12kWh geladen met 9,7kW?
O. Dat stemt hoopvolTheone098 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:00:
[...]
En wat lag er vandaag in de brievenbus? De EWE Go Ladekarte![]()
.
Hiermee gaat de ANWB helaas voorbij aan de PHEV rijders. Pas gaat de prullenbak in.
Dit is een mooie optie. Maar wat ik mij afvraag is hoe je er achterkomt dat deze combi die prijs heeft.boeha schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:27:
Gisteren snel geladen met octopus electroverse bij cirkel k snel lader voor 30 cent per kWh dat is momenteel goedkoper dan Tesla, doe er je voordeel mee[Afbeelding]
[Afbeelding]
PS ik laadt bij Tesla voor 29 cent
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
abo nemen ben je nog goedkoper uit dan voorheenzippie58 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:23:
Zojuist vernomen dat per 1 maart het starttarief van de ANWB Laadpas van 34 cent naar 69 cent gaat.
Hiermee gaat de ANWB helaas voorbij aan de PHEV rijders. Pas gaat de prullenbak in.
Hier het hele verhaal.zippie58 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:23:
Zojuist vernomen dat per 1 maart het starttarief van de ANWB Laadpas van 34 cent naar 69 cent gaat.
Vanaf 1 maart veranderen de tarieven van de ANWB Laadpas. Je betaalt voortaan precies het tarief van de laadpaalaanbieder, wat in de meeste gevallen neerkomt op 2 cent per kWh minder dan je nu betaalt. Daarentegen gaat het starttarief omhoog van €0,34 naar €0,69. Je bent goedkoper uit als je gemiddeld meer dan 17,5 kWh per sessie laadt. Een kleine laadsessie van bijvoorbeeld 12 kWh (60 km) wordt iets duurder, namelijk 11 cent.
De prijs van een ANWB Laadpas-abonnement blijft met €3,99 per maand gelijk. Je betaalt dan geen starttarief, maar de tarieven gaan nog steeds met zo’n 2 cent per kWh omlaag. Je bent dan al goedkoper uit als je 6 keer per maand laadt. Het ANWB Laadpas-abonnement is maandelijks opzegbaar en kan worden afgesloten én worden stopgezet via de Laadpas app.
Dat inderdaad, dan verdwijnt het starttarief (maar is natuurlijk pas interessant als je de pas vaak gebruikt).boyette schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:29:
[...]
abo nemen ben je nog goedkoper uit dan voorheen
Maar ook: geen toeslag meer op het CPO tarief.
Dus op zich een interessante wijziging.

Tot nu toe max. 2 x per maand, dus voor mij geen slechte ontwikkeling.
[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2025 19:24 ]
nou ja of heel veel laadt in 1 keer of 2 keervanaalten schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:16:
[...]
Dat inderdaad, dan verdwijnt het starttarief (maar is natuurlijk pas interessant als je de pas vaak gebruikt).
Maar ook: geen toeslag meer op het CPO tarief.
Dus op zich een interessante wijziging.
Bij SuC Nieuwerkerk a/d IJssel laad ik voor 23 ct (met Tesla).bert pit schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:25:
[...]
Dit is een mooie optie. Maar wat ik mij afvraag is hoe je er achterkomt dat deze combi die prijs heeft.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
dat zijn dynamische tarieven toch?eltron schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:56:
[...]
Bij SuC Nieuwerkerk a/d IJssel laad ik voor 23 ct (met Tesla).
Nee hoor, alleen tijdens "rush hour" van 16.00 tot 20.00 uur betaal je 2 cent meer.
Het mooie van Tesla is dat deze door de jaren heen goedkoop is. Terwijl een aantal van die kaart-uitgevers een tijdje goedkoop zijn, ze hengelen veel nieuwe klanten binnen en verhogen dan de prijs.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Toen ze nog rond de 40 ct per kWh zaten was het mijn eerste keuze. Zelfs een abo geactiveerd toen, maar dat heb ik nu weer gecanceld. Wacht nu al een aantal dagen met smart op mn Electroverse pas. Hier om de hoek zijn de palen waar je zonder pas kan laden duurder dan de palen waar je niet zonder pas kan laden. Oftewel ik heb echt een pasje nodig... Wacht al ruim een week, maar er staat dat het 10 werkdagen kan durenGrolsch schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:15:
[...]
Hier het hele verhaal.

Met een phev sta je na elke rit toch al aan de laadpaal dus kan een abonnement toch uit?MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:21:
Op zich fijne ontwikkeling voor de kleinverbruikers onder ons...
Mwoh, woon-werk red ik wel.jongetje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:47:
[...]
Met een phev sta je na elke rit toch al aan de laadpaal dus kan een abonnement toch uit?
Heb 90km range met dit weer.
Of het met de wintersport loont om een abbo te nemen en zo ja welke is vraag twee.
En met de huidige stroomprijzen bij publieke laadpalen wil benzine weleens goedkoper zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2025 22:28 ]
Door zo nu en dan laadpalen in mijn omgeving met mijn. Diverse apps ff te checken wat ze berekenen per kWh, je ziet dan dat er zo nu en dan wat veranderd, dit 30 cent tarief meteen getest, en gedeeld hier zodat meer mensen er voordeel van kunnen hebben....bert pit schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:25:
[...]
Dit is een mooie optie. Maar wat ik mij afvraag is hoe je er achterkomt dat deze combi die prijs heeft.
Als ik het goed begrijp, wordt het dus een pas waarbij je het CPO-tarief + een starttarief/transactiekosten betaalt. Daar zijn er natuurlijk meer van. Voorheen deed E-Flux by Road dit ook, maar tegenwoordig betaal je daar ook nog eens een opslag van € 0,024 per kWh.Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:15:
[...]
De bekendste passen waarbij je het CPO-tarief betaalt:
- Tap Electric Light: CPO-tarief + 5% transactiekosten per sessie
- Tango Electric: CPO-tarief + € 0,35 transactiekosten per sessie met een maximum van € 7,- transactiekosten per maand
Kortom, is de ANWB pas dan aantrekkelijk? Naar mijn idee niet...
Mazda MX-30
Die naam hebben ze mee.
Tap electric kennen alleen mensen die zelf wat opzoeken.
Garages zullen ook sneller zeggen; vraag een ANWB pas aan je kunt overal laden.
90% van de bestuurders doet geen enkele moeite om de goedkoopste te zoeken.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Heb de ANWB pas alleen voor het zeldzame geval waar mijn tap electric druppel niet werkt.
't is maar de vraag hoe vaak ik goedkoper uit ben met deze nieuwe tarieven
In dat geval zijn er toch genoeg andere optiessmiba schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:29:
Vind de nieuwe start tarieven van €0,69 ct bij de ANWB wel echt schrofteig veel eigenlijk.
Heb de ANWB pas alleen voor het zeldzame geval waar mijn tap electric druppel niet werkt.
Tap rekent toch CPO + 5%? Beetje afhankelijk van tarief, maar het omslagpunt zal op een 30-40kWh liggen. Maar hoe je het ook bekijkt, op een beetje laad-sessie is het een centenkwestie.smiba schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:29:
Vind de nieuwe start tarieven van €0,69 ct bij de ANWB wel echt schrofteig veel eigenlijk.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
90 km met dit weer? welke heb je dan?MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:26:
[...]
Mwoh, woon-werk red ik wel.
Heb 90km range met dit weer.
Of het met de wintersport loont om een abbo te nemen en zo ja welke is vraag twee.
En met de huidige stroomprijzen bij publieke laadpalen wil benzine weleens goedkoper zijn.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Skoda Kodiaq
Maar moet eerlijk zeggen dat ie nu op 88 staat
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 15-02-2025 08:41 ]
Dat zijn de abonnementstarieven. De gewone gebruiker betaalt 28-30ct/kWh, alleen bij Tesla Nieuwerkerk a/d Ijssel. Deze nieuwe Supercharger is op dit moment ongewoon goedkoop. Een paar kilometer verderop, in Gouda, betaal je bij Tesla tot 39 cent, wat momenteel ongeveer het gemiddelde tarief van Tesla in Nederland is (meestal 40-41ct/kWh spitstarief).
[ Voor 22% gewijzigd door Of-Aaargh op 15-02-2025 08:57 ]
ik lees bruto/netto 25/20kWh.MikeyMan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:38:
[...]
Skoda Kodiaq
Maar moet eerlijk zeggen dat ie nu op 88 staat
Je hebt 20kWh ter beschikking? en doet 90km dus 1:4,5 (222Wh/km) en dat is netjes met dit weer.
(ligt ook een beetje of je het in 1-of-2 delen gaat rijden..en het traject/ snelweg/provincie wegen).
Doe je dit met 25kWh(?) dan zou het puur slecht zijn, dus ga ik uit van 20kWh écht beschikbaar
[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 15-02-2025 09:23 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
De grootste laadsessie die ik heb gehad was 21,3kWh aldus de Zaptec. Met wat laadverlies uiteraard.Hansieo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:22:
[...]
ik lees bruto/netto 25/20kWh.
Je hebt 20kWh ter beschikking? en doet 90km dus 1:4,5 (222Wh/km) en dat is netjes met dit weer.
(ligt ook een beetje of je het in 1-of-2 delen gaat rijden..).
Doe je dit met 25kWh(?) dan zou het puur slecht zijn, dus ga ik uit van 20kWh écht beschikbaar
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 15-02-2025 09:24 ]
Of een pas aantrekkelijk is hangt erg af van de regio en het aanbod van laadpalen. Voorlopig is Electroverse het goedkoopst op de concessie palen in Fryslân.[b]nathalia schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:20:[/
Kortom, is de ANWB pas dan aantrekkelijk? Naar mijn idee niet...
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Ik deed ook altijd graag laden bij tesla. Ook een keer op vakantie met abonnement was dat lachen geblazen.Of-Aaargh schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:44:
[...]
Dat zijn de abonnementstarieven. De gewone gebruiker betaalt 28-30ct/kWh, alleen bij Tesla Nieuwerkerk a/d Ijssel. Deze nieuwe Supercharger is op dit moment ongewoon goedkoop. Een paar kilometer verderop, in Gouda, betaal je bij Tesla tot 39 cent, wat momenteel ongeveer het gemiddelde tarief van Tesla in Nederland is (meestal 40-41ct/kWh spitstarief).
Momenteel is iedere cent die van mij richting dat bedrijf gaat, er 1 teveel. Maar dat is persoonlijk.
Laten we niet doen alsof het die 90% makkelijk wordt gemaakt, zelfs hier is het voor velen een puzzel.Dennis1812 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:39:
Garages zullen ook sneller zeggen; vraag een ANWB pas aan je kunt overal laden.
90% van de bestuurders doet geen enkele moeite om de goedkoopste te zoeken.
ANWB heeft als voordeel dat het een betrouwbare partij is, misschien wat duurder maar het werkt gewoon als je peut nodig hebt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Volgens mij is de notitie onderaan deze pagina duidelijk, maar toch: het is helemaal geen puzzel. Het is alleen een puzzel als je een paar cent wil besparen en/of daar een sport van maakt.hoevenpe schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:07:
[...]
Laten we niet doen alsof het die 90% makkelijk wordt gemaakt, zelfs hier is het voor velen een puzzel.
[ Voor 13% gewijzigd door Prullenbak84 op 15-02-2025 10:10 ]
Ging me vooral om de kritiek op de ANWB, dat lijkt me bij uitstek een goede laadpas voor de meeste mensen die geen gedoe willen. Het zal vast een paar cent goedkoper kunnen maar de gemiddelde ICE rijder die EV overweegt is imo niet de doelgroep.Prullenbak84 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:10:
Volgens mij is de notitie onderaan deze pagina duidelijk, maar toch: het is helemaal geen puzzel.
Dat gezegd hebbende is het leuk om hier mee te lezen, jullie buitenkansjes en ervaringen te volgen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Is dat alleen voor promotie-doeleinden? Ik snap dat niet helemaal, want bijna alle routeplanners kiezen toch op basis van actuele informatie waar ze je naartoe verwijzen? Dan is een afwijkend tarief niet echt nodig. En de locatie is bijna gelijk naast de snelweg, dus daar zit ook geen probleem.Of-Aaargh schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:44:
[...]
Die wordt het ook niet moeilijk gemaakt.hoevenpe schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:07:
[...]
Laten we niet doen alsof het die 90% makkelijk wordt gemaakt, zelfs hier is het voor velen een puzzel.
ANWB heeft als voordeel dat het een betrouwbare partij is, misschien wat duurder maar het werkt gewoon als je peut nodig hebt.
Bij aanschaf vragen ze advies bij de garage hoe dat allemaal werkt met dat laden.
Die (meestal) meneer zegt, u moet een pas aanvragen. Dat kan bij ons automerk! (Renault, vast anderen) Of bij een losse partij zoals ANWB.
Heel makkelijk via de site. Dan wordt het vervolgens 1x per maand afgeschreven.
Die mensen vragen het pasje aan wat de verkoper adviseert en kijken nergens meer naar.
Ken zo al 3 voorbeelden uit mijn regio waar het exact zo gegaan is. Gelukkig is daar Vattenfall aangeraden (alle palen in onze regio). En 1 iemand heeft er ANWB bij aangeraden gekregen voor vakanties.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nou, ik ben eruit!mcduck schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:38:
Heb nav mijn vorige post toch maar even een abo op eSolutions Charging gedaan om eens te proberen (gunstig tarief voor de laadpaal dichtst bij ons huis).
Ervaringen na één test laadsessie:
+ Het laden werkt
- Tarieven totaal niet transparant; er staan random drie kWh prijzen in de app voor een laadpaal, je weet niet welke van die drie je krijgt
- Géén van de getoonde tarieven is wat er is afgerekend (in de app getoond drie tarieven naar elkaar: €0,36, €0,36 en €0,38, zonder omschrijving of wat dan ook. Afgerekend: €0,384.
- Afrekening lijkt te worden afgerond naar hele kWh’s.
- Trage status updates in de app (je staat meer dan 30 sec te wachten na start/stoppen etc)
- Geen keurige factuur maar een slordig engels/Italiaans receipt mailtje met alleen een totaalbedrag en gerekende kWh (ook daar geen duidelijk tarief)
- Hun RFID kaart is veel te duur (€25). Dus afhankelijk van de app.
+ Tarief alsnog wat gunstiger dan andere aanbieders in dit geval
+ Account snel aangemaakt en laden daarna ook gelijk mogelijk.
Nogal wat minnetjes/nadelen dus, maar vooralsnog wel gunstige prijzen. De app kan wel wat verbetering gebruiken…
eSolutions Charging gaat de deur uit! Iets te snel gekozen voor een abonnement. Je kan dit abonnement trouwens niet eens stopzetten vanuit de app?! Echt slecht.
Iemand hier noemde Tango Electric, laat dat nou een van de weinige laad apps zijn die ik nog niet geprobeerd!
Die blijkt hier dus op €0,34/kWh te zitten, icm met een gunstig starttarief en gratis fysieke laadpas.
Dat wordt ‘m dus (voor nu!).
Toch is dit kennelijk niet altijd het geval. Een laadpaal hier heeft bij Tap Electric een tarief van €0,506/kWh en met Tango €0,34/kWh.nathalia schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:20:
De bekendste passen waarbij je het CPO-tarief betaalt:
- Tap Electric Light: CPO-tarief + 5% transactiekosten per sessie
- Tango Electric: CPO-tarief + € 0,35 transactiekosten per sessie met een maximum van € 7,- transactiekosten per maand
Tap electric had ik al vaker bekeken en is bijna nergens gunstig voor de laadpalen in mijn omgevig. Tango had ik dus nog niet eerder bekeken dus bedankt voor de tip!
Ah dan zijn we t gewoon eenshoevenpe schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:27:
[...]
Ging me vooral om de kritiek op de ANWB, dat lijkt me bij uitstek een goede laadpas voor de meeste mensen die geen gedoe willen. Het zal vast een paar cent goedkoper kunnen maar de gemiddelde ICE rijder die EV overweegt is imo niet de doelgroep.
Dat gezegd hebbende is het leuk om hier mee te lezen, jullie buitenkansjes en ervaringen te volgen.
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2