[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 189 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Devke schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:10:
[...]

Eens met je. Een auto er neer plempen en de hele dag wachten tot het tarief zich aanbiedt kan natuurlijk niet.
Oh dat kan wel: ik heb net ook mijn Leaf bij de laadpaal gezet zonder te laden en dat is volledig legaal, want de plaats is niet voorzien voor een pijl. Dus tot maandagochtend blijft mijn auto daar mooi staan.

Voor mij is dat praktisch: want als ik spontaan besluit morgen toch nog weg te gaan? Dagje Efteling ofzo? Dan kan ik avonds naar de auto lopen, kabel aansluiten op laadpaal en klaar. Inplaats van eerst de voorruit vrij van ijs te maken....

Ja hier in zuiden vriest het wel soms avonds ;)

[ Voor 24% gewijzigd door MathiasMetzger op 04-01-2025 19:03 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:42:
[...]

Oh dat kan wel: ik heb net ook mijn Leaf bij de laadpaal gezet zonder te laden en dat is volledig legaal, want de plaats is niet voorzien voor een pijl. Dus tot maandagochtend blijft mijn auto daar mooi staan.
Legaal misschien wel…..

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
gvg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:34:
[...]

Electroverse (Brits) zend passen gratis naar NL. Northe (Zweeds) stuurt passen alleen naar Scandinavische landen.
Ik heb een Northe pasje, ik heb familie wonen in Denemarken, die hebben het doorgestuurd. Ik kom zelf enkele keren per jaar in Denemarken, Zweden en Noorwegen, dus daar heb ik hem primair voor.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
davidov2008 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:06:
[...]

Er is geen goedkoper alternatief in de wijde omtrek, behalve de Tesla Supercharger, maar dan ga ik inleveren op levensduur van m’n accu én sta ik 2 uur per week te nietsen aan de laadpaal …
Die 2 uur ben je inderdaad kwijt, maar recente onderzoeken tonen nochtans aan dat (veelvuldig) snelladen geen hogere degradatie oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:00
DDDikkiedik schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Zolang er maar genoeg laadpalen staan, zie ik niet in wat er mis mee is. Het gaat om een compleet pakket van maatregelen. Uiteindelijk zou het ook moeten leiden tot teruglevering tussen vijf en negen, en daarvoor zal de auto toch ook aan de laadpaal moeten staan.
Mits de financiële voordelen groot genoeg zijn. Een EV kost een paar centen. Hem voor een eurotje laten staan voor teruglevering zullen niet veel mensen doen. Daarnaast zal het denk ik ook meer locatie gebonden zijn. Landelijk kan er onbalans zijn maar lokaal bv niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 20:32
Devke schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Mits de financiële voordelen groot genoeg zijn. Een EV kost een paar centen. Hem voor een eurotje laten staan voor teruglevering zullen niet veel mensen doen. Daarnaast zal het denk ik ook meer locatie gebonden zijn. Landelijk kan er onbalans zijn maar lokaal bv niet.
Ik hoop dat er genoeg mensen zijn die niet alleen naar hun eigen, maar ook naar het algemene belang kijken. Ik ben daar niet zo pessimistisch over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De phev heeft me al een paar keer een heel eind lopen vanaf de parkeerplaats gescheeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Ik niet, want die ICE heeft net zoveel recht om daar te parkeren als mij. Soms zet ik mijn auto simpelweg in het vak ( er zijn geen markeringen ) direct achter de toegewezen laadplaats. Als ik wil laden? De auto simpelweg een vak naar voren rijden, ben ik klaar met laden? Een vak achteruit rijden.

Staat mijn auto op de niet toegewezen plaats voor het opladen? Dan kan de auto gewoon blijven staan, nadat in de laadkabel afgekoppeld heb. En zo doe ik dat eigenlijk bijna wekelijks, wanneer ik overdag een paar uurtjes de auto bij doe laden. Bij voorkeur verplaatst ik de auto na het laden dus niet.
Rare situatie.
Zet er maar eens foto’s bij, want ik ben niet echt meer mee, en ik lijk niet alleen te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Nieuw jaar niewe kansen dachten sommige hier, met het negeren van de topicwarning? Als je post verwijderd is, lees dan de topicwarning nog een keer en zie daar de reden.

Graag weer verder ontopic :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:48
eltron schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Ben benieuwd wat de randvoorwaarden gaan zijn. Er zitten nog best wel ingewikkeldheden aan vast.
Kan ik zelf kiezen bij welk prijspeil ik wil laden? Geld toe graag :)
En hoe lang mag ik er dan staan als dat prijspeil niet snel voorbij komt? 2 of 3 dagen? Bij wijze van spreken dan. Kan ik instellen dat, ongeacht prijspeil, tenminste een bepaalde hoeveelheid wordt geladen voor een bepaald tijdstip?
Etc. etc.

En als Vattenfall hierin de lead neemt, gaan anderen dan volgen? En mag dat wel van al die verschillende concessies?

Het mooiste zou natuurlijk zijn als door dit soort maatregelen de windmolens en zonnepanelen niet meer uitgezet hoeven te worden en het stroomoverschot voordelig kan worden geabsorbeerd.
Nog even het net verzwaren en er breken mooie tijden aan.

De thuisladers met dynamische contracten hebben hier natuurlijk al enige ervaring mee... Maar of dat helemaal te vergelijken is?
(zie jouw BOLD quote)
Dat zie ik niet gaan gebeuren, als mensen dan batterijen (op wielen??) gaan laden
en dus absorberen, gaan ze (e-boeren) de uren /dagen daarna NIKS verdienen.. ofwel NOGO

Voor de rest heb je goede punten.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 08-01-2025 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hansieo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:26:
[...]

(zie jouw BOLD quote)
Dat zie ik niet gaan gebeuren, als mensen dan batterijen (op wielen??) gaan laden
en dus absorberen, gaan ze (e-boeren) de uren /dagen daarna NIKS verdienen.. ofwel NOGO

Voor de rest heb je goede punten.
Wie zijn de e-boeren?

Natuurlijk gaan ze dat laten gebeuren. Maar, naarmate er meer batterijen op het net aangesloten worden zullen de prijsverschillen kleiner worden omdat de onbalans kleiner wordt.
Beetje wet van vraag en aanbod.
En het doel blijft zo weinig mogelijk gas gaan verstoken voor electriciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
zeker offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 06-01-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:43

Dennis1812

Amateur prutser

reactie op verwijderde reactie

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 06-01-2025 20:12 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Mijn favoriete laadpaal wordt al een hele week door auto's van een bepaald taxi bedrijf bezet gehouden. :|

Kan niet wachten tot ik volgend jaar mijn eigen paal heb.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
De tarieven bij Fastned zijn zojuist gewijzigd.
In Nederland stijgt het reguliere tarief met 5 cent per kWh naar 74 cent per kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07w2woc2ihZRdl-HtpC1DH_4fWc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/N6FQ250Ruxu9nMiOePZR7PKX.png?f=user_large

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:56

Wokschotel

Op 6 wielen

Misschien een domme vraag maar ik heb sinds kort een PHEV en wilde deze als test een keer opladen in de parkeergarage Zwijssen in Tilburg. Daar staan 150 laadpalen van Cube die ze zelf trots hebben aangekondigd: https://cubecharging.com/...ergarage-zwijsen-tilburg/

Ik kreeg het echter op geen enkele manier voor elkaar om met mijn Tap-laadpas bij deze palen te laden (lampje werd rood) en ze staan ook op geen enkele map/plattegrond. Doe ik iets verkeerd of zijn deze palen nog niet aangesloten? @tapelectric

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Hachy schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:00:
In Nederland stijgt het reguliere tarief met 5 cent per kWh naar 74 cent per kWh.

[Afbeelding]
In de Fastned app checkte ik een paar locaties en alles staat nog op €0,69 voor mij. 🤔

OVO geeft me ook nog korting 0,69->0,62 (Light abo).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wokschotel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:51:
Misschien een domme vraag maar ik heb sinds kort een PHEV en wilde deze als test een keer opladen in de parkeergarage Zwijssen in Tilburg. Daar staan 150 laadpalen van Cube die ze zelf trots hebben aangekondigd: https://cubecharging.com/...ergarage-zwijsen-tilburg/

Ik kreeg het echter op geen enkele manier voor elkaar om met mijn Tap-laadpas bij deze palen te laden (lampje werd rood) en ze staan ook op geen enkele map/plattegrond. Doe ik iets verkeerd of zijn deze palen nog niet aangesloten? @tapelectric
Ze doen het wel hoor, kijk maar naar de groene lampjes bij auto's die aan het laden zijn. Het kan goed zijn dat jouw pas niet werkt met deze laadpalen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:43
Volgens de website van equans zou het tarief voor de SGZH-2 palen per jan 2025 €0,48 kWh zijn. Bij OVO met light-boost vandaag €0,348 betaald.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:37
Misschien een domme vraag: waarom 7% prijsstijging als kWh prijzen voor je thuisaansluiting eerder dalen dan stijgen. Hoe komt het dat daar geen ophef over is, alsof zonder reden 15ct op benzine gedaan wordt?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Misschien omdat ze (Fastned dus) nu de 'smoes' hebben dat het belastingvoordeel, eigenlijk een beeindiging van een belastingkorting, op openbare laadvoorzieningen er af is?
En je kunt ophef veroorzaken over een (ruim tevoren aangekondigde) belasting wijziging, maar dat gaat niet heel veel helpen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:32
hoevenpe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Misschien een domme vraag: waarom 7% prijsstijging als kWh prijzen voor je thuisaansluiting eerder dalen dan stijgen. Hoe komt het dat daar geen ophef over is, alsof zonder reden 15ct op benzine gedaan wordt?
Fastned geeft op hun site de volgende verklaring:
Op 6 januari 2025 hebben we onze prijzen in Nederland en België aangepast in reactie op inflatie, toegenomen belasting en toegenomen kosten. In lijn met onze missie om de transitie naar duurzaam rijden te versnellen, hebben we besloten om slechts een deel van de kostenverhoging door te voeren in onze prijs. De aangepaste prijs stelt ons in staat om de beste laadervaring te kunnen blijven bieden.
Het gaat dus ook om inflatie en hogere kosten. Denk aan de salarissen van het personeel, kantoorkosten, aankoopkosten van snelladers, bouwkosten van nieuwe stations etc. Die zullen de afgelopen jaren zijn meegestegen met de inflatie. Dus het is niet raar dat Fastned (een deel van) die gestegen kosten moet doorberekenen.

De tijdelijke korting op de energiebelasting voor laadpaalaanbieders was vrij beperkt voor grotere aansluitingen dus daar zal niet de bulk van de prijsverhoging vandaan komen. Volgens mij is het tarief ook een aantal jaren op € 0,69 per kWh gebleven.

De prijs van jouw energie thuis is minder relevant omdat grote afnemers andere contracten en prijzen hebben, en bijv. wel of niet het risico van prijsstijgingen incalculeren of afdekken. Ik denk dat bij snelladers de kosten van de stroom slechts een beperkt deel van de totale kosten zullen zijn.

Neemt niet weg dat ik ook niet blij ben met deze prijsstijging, al hoef ik gelukkig niet heel veel gebruik van snelladers te maken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 19:46
grunaubaby schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:27:
Volgens de website van equans zou het tarief voor de SGZH-2 palen per jan 2025 €0,48 kWh zijn. Bij OVO met light-boost vandaag €0,348 betaald.
OVO past de tarieven vertraagd aan en soms ook naar de onjuiste tarieven. De laatste tijd is dat meestal in het voordeel van de gebruiker, dus geniet ervan zolang ze het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
Wokschotel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:51:

daemonix schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:04:
Ze doen het wel hoor, kijk maar naar de groene lampjes bij auto's die aan het laden zijn. Het kan goed zijn dat jouw pas niet werkt met deze laadpalen.
Ik ben benieuwd met welke pas dan.
Zie mijn post hieronder van vorig jaar zomer;
Zjanzjak schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:43:
150 laadpunten en geen 1 die werkt in parkeergarage Spoorzone Zwijsen te Tilburg. 8)7
Tenminste niet voor mij, alle truukjes geprobeerd qua laadkabel, laadpas, etc.
E-Flux, Vattenfall, Shell Recharge, GreenChoice, Freshmile, Chargemap, Engie en ANWB-pas geprobeerd maar nada. Uiteraard ook bij 3 andere willekeurige laadpunten gestaan maar niets.

Of het moet aan mijn wagen liggen (Renault Megane E Tech) maar een korte check bij andere wagens zag ik wel wagens die gekoppeld waren maar niet 1 die echt aan het laden was. Denk al met al dat er een wagen of 10 stond die electrisch waren en ongeveer net zo veel die dachten dat ze electrisch waren (laten we het daar maar op houden...),maar goed, dan nog,150 laadpunten. Nu de boel nog werkend krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:56

Wokschotel

Op 6 wielen

daemonix schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Nee, ze doen het echt niet, net zoals @Zjanzjak ook al aangeeft. Dus blijkbaar sinds juli 2023 staan er daar laadpalen maar je kunt er niet laden. Ik zal het eens aan P1 (de exploitant) en Cube doorgeven maar of dat zin heeft...

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
En nog meer prijswijzigingen:

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/v2/D4D22AQGtn7JKIFDtCA/feedshare-shrink_1280/B4DZQ8jVBiHYAw-/0/1736182682334?e=1738800000&v=beta&t=drAcHcITYiRI3A30T1abq2gjqeQAe5IxMOLAQ3Fq2VA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kareldebarel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 08:20
Alle gaan dus richting de 20 procent duurder. Uitschieters daar gelaten (zowel meer als minder).
Best fors als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
grunaubaby schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:27:
Ja, zelfde hier, reeds opgemerkt (gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"). SGZH1 nog mooier geprijsd.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
<knipperdeknip>

[ Voor 27% gewijzigd door Hachy op 06-01-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:31
Enig idee waarom Rotterdam juist goedkoper wordt, doet de gemeente water bij de wijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
LigeTRy schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:34:
[...]

Enig idee waarom Rotterdam juist goedkoper wordt, doet de gemeente water bij de wijn?
Nee, die zaten lange tijd vast aan een heel duur energiecontract wat eindelijk afliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Hachy schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:30:
[...]

Die sgzh tarieven had ik ook al in de nieuwsbrief van 17 december gezet maar nu zijn ook de andere Equans en Allego tarieven bekend, vandaar.
Ik reageerde op het extra lage (onjuiste) tarief bij OVO bij die palen. Kan elk moment gecorrigeerd worden natuurlijk.

Zie laatste zin in de quote en klik op de link naar mijn bericht. Je nieuwsbrief gaat over de CPO-prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 06-01-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
gertvdijk schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Ik reageerde op het extra lage (onjuiste) tarief bij OVO bij die palen. Kan elk moment gecorrigeerd worden natuurlijk.
Oh sorry, I stand corrected.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke

[Afbeelding]
🤣🤣🤣 als ik dit soort tarieven moet gaan betalen dan gaat de EV er echt uit. Maloten.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
kevertje1977 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:31:
Amsterdam Equans is nu dus 0,35 maar via Seety 0,32
Is dat logisch ? of wellicht moet seety het nog aanpassen ?
Heb nog geen ervaring met seety.
Heb vandaag de Seety app geprobeerd bij een Equans paal van 35 cent.

De Seety app zegt 32 cent; de eindafrekening 43 cent. App is weer verwijderd; stelletje boeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
jeroenkb schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:28:
[...]

De Seety app zegt 32 cent; de eindafrekening 43 cent. App is weer verwijderd; stelletje boeven
Het wordt tijd voor de tarieven gewoon op een scherm. Vattenfall verkoopt vattenfall stroom op zn eigen paal. Equans equans stroom op zn eigen paal. Bij de Esso kon ik ook nooit dinosap scoren met korting door een shell pas te gebruiken. Maakt het een stuk overzichtelijker. Zo raar is deze gedachte gang toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
N.a.v. de post van gister van Vattenfall om Slim Laden in 2025 in te voeren in verschillende provincies maar eens een mail eraan gewaagd wat dit gaat inhouden. Eerlijk gezegd vond ik de aankondiging spannender dan het uiteindelijke resultaat.

Hieronder een deel uit de mail die ik terug kreeg:

De beste wensen voor 2025! Ik kreeg jouw bericht doorgestuurd van onze collega's uit het westen van het land. Ook in de provincies Gelderland en Overijssel zijn we in samenwerking met de netbeheerders (Liander en Enexis) gestart met de voorbereidingen om EV's slimmer te gaan laden en daarmee het elektriciteitsnet niet onnodig te gaan belasten op de drukke momenten, het zogenaamde Netbewust Laden. Door de wijze waarop we Netbewust Laden zullen gaan toepassen, is onze verwachting dat de EV-rijder er weinig tot niets van zal merken. We 'verplaatsen' het laden van de elektrische auto's van de drukke avond naar de rustige nacht. Dit heeft vooralsnog geen invloed op de tarieven voor het laden, die blijven gelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
Devke schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:48:
Het wordt tijd voor de tarieven gewoon op een scherm. Vattenfall verkoopt vattenfall stroom op zn eigen paal. Equans equans stroom op zn eigen paal. Bij de Esso kon ik ook nooit dinosap scoren met korting door een shell pas te gebruiken. Maakt het een stuk overzichtelijker. Zo raar is deze gedachte gang toch niet?
Nee hoor, helemaal niet.
Het, enigszins, vervelende is dat dit al 10 miljoen miljard keer gezegd is in dit topic. ;)

Ook de vele vergelijkingen met benzine/diesel, of dinosap zoals u wilt, begint een beetje een baard te krijgen.

Dus, helemaal gelijk maar we schieten niet zo veel op met zulke posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Zjanzjak schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Nee hoor, helemaal niet.
Het, enigszins, vervelende is dat dit al 10 miljoen miljard keer gezegd is in dit topic. ;)

Ook de vele vergelijkingen met benzine/diesel, of dinosap zoals u wilt, begint een beetje een baard te krijgen.

Dus, helemaal gelijk maar we schieten niet zo veel op met zulke posts.
Oh was meer een reactie op de boeven en ondoorzichtige praktijken benoemd door eerdere post van andere poster.... i rest my case. 👍

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 06-01-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 22:42
bert pit schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:37:
[...]

Ik ben twee keer in een hotel geweest met een destination charger, beide keren kon er niet geladen worden, het werkte gewoon niet. Dit was twee jaar geleden toen de elektriciteitsprijzen de pan uit rezen. In beide gevallen was het een gratis service, je betaalde voor het stallen in de hotel garage.

Ofwel ik zou er niet op plannen, de supercharger is een ander verhaal: betrouwbaar en goedkoop.
Ik ben net terug uit Oostennrijk. Vlakbij mijn hotel was ook een destination charger. Tesla ingeplugd en inderdaad: nada. Toen mijn Shell Recharge Pas gepakt en toen deed hij het wel! Intussen is het een week later en heb ik nog steeds geen rekening gezien in mijn Shell App. Toch gratis?? :)

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 20:45
[...]

Zegt die app niet gewoon zonder BTW en was uw eindafrekening met BTW ?

Als ik in België bij DATS oplaad vermeld die ook 0.37€ excl BTW wat dan 0.45€ incl. BTW is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
RenegadexRIPxx schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:34:
[...]

Nee want het btw tarief in Nederland is geen 34 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 20:45
ASW1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:44:
[...]

Nee want het btw tarief in Nederland is geen 34 procent.
Lap, had 0.35 * 1.21 gedaan. Ipv die 0.32 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zjanzjak schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:33:
[...]

[...]

Ik ben benieuwd met welke pas dan.
Zie mijn post hieronder van vorig jaar zomer;

[...]
Geen idee met welke pas ze werken (ik laad thuis), maar ik zie daar bij behoorlijk wat auto's dat er wordt geladen, inclusief de auto's van de gemeente. Als die niet geladen zouden worden kunnen ze ook niet meer rijden tenslotte, het zijn EV's. Kom regelmatig in die garage.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 12-09 07:44
[...]

Kan je seety benaderen ? In de app staat email-adres laura@seety.co

Bij electroverse werkt dit altijd, ze crediteren het en passen de tarieven aan. Heb nog geen ervaring met seety maar zodra ik gratis kan parkeren (zondag) ga ik het toch proberen hier.

[ Voor 4% gewijzigd door kevertje1977 op 07-01-2025 06:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30
[...]

Ik had iets vergelijkbaars met de tap-app op de Quello-palen bij mij in de straat. Daar moest ik aan tap electric maar liefst 50 cent per kWh meer afrekenen dan wat de kosten volgens de tap-app waren. Ik heb contact opgenomen met support@tapelectric.app, maar behalve een autoreply nog niets gehoord.
De kosten van de Quello-palen staan trouwens nog steeds verkeerd in de app. Ze zijn nu wel op 'onbeschikbaar' gezet.
[edit: de klantenservice van Tap heeft inmiddels contact met me opgenomen, het teveel in rekening gebrachte wordt kwijtgescholden. Helemaal top, Tap!]

[ Voor 9% gewijzigd door Of-Aaargh op 07-01-2025 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Misschien een rare vraag: is dit draadje bedoeld voor de laadpaal tweaker die op creatieve manieren zo goedkoop mogelijk wil laden, of is dit gedoe met vage apps en onbetrouwbare rekeningen exemplarisch voor iedereen die geen eigen oprit heeft en op openbaar laden aangewezen is?

Probeer een beeld te vormen wat allemaal bij EV bezit komt kijken, wil tzt gewoon geen gedoe en dat het ding vol is als ik hen nodig heb tegen een reële vooraf bekende prijs zodat de businesscase goed te maken is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:51:
Misschien een rare vraag: is dit draadje bedoeld voor de laadpaal tweaker die op creatieve manieren zo goedkoop mogelijk wil laden, of is dit gedoe met vage apps en onbetrouwbare rekeningen exemplarisch voor iedereen die geen eigen oprit heeft en op openbaar laden aangewezen is?

Probeer een beeld te vormen wat allemaal bij EV bezit komt kijken, wil tzt gewoon geen gedoe en dat het ding vol is als ik hen nodig heb tegen een reële vooraf bekende prijs zodat de businesscase goed te maken is.
Het topic is wat breder uiteraard... Maar mijn ervaring na een maand phev is dat je je het ongans zoekt naar een beetje fatsoenlijke prijzen. En dat zelfs als een aanbieder (lees, mn baas) de prijs vast zet op een bepaald bedrag, er door de laadpas aanbieders nog van alles bovenop wordt gezet. Het is een grote ondoorzichtige chaos. Waar dit topic dan soms weer een beetje in helpt.

Dus ik beperk me tot thuis laden. Of het moet me een mooie parkeerplek opleveren die ik anders niet mag gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2025 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
hoevenpe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:51:

Het topic is gericht op beide aspecten. Sommige hobbyisten duiken de details in voor de allerlaagste prijs, met als gevolg soms meerwerk.

Als je een businesscase voor EV rijden wilt maken, dan zou ik de volgende route bewandelen:
- Wat is de meerprijs in aanschaf EV t.o.v. vergelijkbare benzineauto die je hebt of wilt?
- Kun je thuisladen?
- Ja: wat kost installatie laadpaal en gemiddelde kWh? (Vast/variabel/dynamisch)
- Nee: zoek uit welke aanbieder/concessie in jouw regio of gemeente leidend is en wat deze kost. Grofweg is de laadpas van de laadpaal exploitant het voordeligste op de eigen laadpalen.
-Reken dan een € per km-prijs en terugverdientijd uit.
- Persoonlijke touch: calculeer ook on dat EV soepel rijden, stil zijn, maar vaak niet on een rit 800km naar de Alpen knallen op skivakantie.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
MikeyMan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:03:
[...]

Het topic is wat breder uiteraard... Maar mijn ervaring na een maand phev is dat je je het ongans zoekt naar een beetje fatsoenlijke prijzen. En dat zelfs als een aanbieder (lees, mn baas) de prijs vast zet op een bepaald bedrag, er door de laadpas aanbieders nog van alles bovenop wordt gezet. Het is een grote ondoorzichtige chaos. Waar dit topic dan soms weer een beetje in helpt.

Dus ik beperk me tot thuis laden. Of het moet me een mooie parkeerplek opleveren die ik anders niet mag gebruiken.
De zoektocht is in de Randstad vaak veel ingewikkelder dan in de provincies daarbuiten.
Groningen/Drenthe, Overijssel/Gelderland en Brabant en Limburg (?) hebben grote concessies met partijen zoals Vattenfall, Equans en Allego. Met die 3 apps kom je in 70% van Nederland simpel uit. Even de prijs checken, meestal is er dan een laadpaal te vinden voor €0,35-0,47 per kWh (na die zure €0,07 stijging door wegvallen korting op energiebelasting op laadpalen. Dank kabinet PVV 1)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
@Pr088
Ik snap de businesscase berekening, het probleem is dat zonder eigen laadpaal en/of tankpas van de baas variabele kosten amper te berekenen zijn.

Zeg voor het gemak 20.000 km per jaar en 20 kWh per 100 km. Met eigen oprit zal dat rond de 1.000 euro zijn, met wat ik hier lees kan dat zomaar 2.000-3.000 worden. Maakt voor het omslagpunt nogal wat uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
hoevenpe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:16:
@Pr088
Ik snap de businesscase berekening, het probleem is dat zonder eigen laadpaal en/of tankpas van de baas variabele kosten amper te berekenen zijn.

Zeg voor het gemak 20.000 km per jaar en 20 kWh per 100 km. Met eigen oprit zal dat rond de 1.000 euro zijn, met wat ik hier lees kan dat zomaar 2.000-3.000 worden. Maakt voor het omslagpunt nogal wat uit.
Dat is niet waar bedoel ik te beargumenteren.
De laadpalen in jouw buurt bepalen jouw businesscase. Ik heb een jaar openbaar geladen en de tarieven verschillen niet zoveel. Ik had een businesscase gemaakt op €0,50 per kWh, laadpaal tarieven waren 0,40/0,36/0,39 en na 1 januari €0,47 ( niet duurder door de aanbieder maar dus door de 7-8 cent extra belasting).

Dus dat je prijs per kWh ineens x3 gaat is niet heel aannemelijk. Check vooral de concessie in jouw buurt. Binnen de concessie zijn vaak afspraken over prijsstijgingen en daling gemaakt a.d.h.v. marktprijzen voor elektriciteit.

Dat kan zelfs soms voordeel hebben. In de €0,36 periode in Groningen betaalde ik minder op straat dan mijn vaste contract thuis (€0,37).

Thuisladen is misschien wel afhankelijk van meer variabelen. Elektriciteitcontractprijzen schommelen, meterkastuitbreiding, ga je wel of niet dynamisch etc...

Trouwens, ik maakte toen ik diesel reed ook 1x per jaar een sommetje. Niet elke maand als de prijs aan de pomp weer 5-10 cent bewoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
kevertje1977 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 06:40:
[...]

Kan je seety benaderen ? In de app staat email-adres laura@seety.co

Bij electroverse werkt dit altijd, ze crediteren het en passen de tarieven aan. Heb nog geen ervaring met seety maar zodra ik gratis kan parkeren (zondag) ga ik het toch proberen hier.
Ik heb net een email gestuurd. Zal de reactie (als die komt) hier ook plaatsen.
RenegadexRIPxx schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:34:
[...]

Als ik in België bij DATS oplaad vermeld die ook 0.37€ excl BTW wat dan 0.45€ incl. BTW is
Al zou dit zo zijn dan is dat nog niet netjes. De app meldt gewoon een tarief van 32 cent. Je zou dan verwachten dat er ex BTW bij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
Pr088 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Dat is niet waar bedoel ik te beargumenteren.
De laadpalen in jouw buurt bepalen jouw businesscase. Ik heb een jaar openbaar geladen en de tarieven verschillen niet zoveel. Ik had een businesscase gemaakt op €0,50 per kWh, laadpaal tarieven waren 0,40/0,36/0,39 en na 1 januari €0,47 ( niet duurder door de aanbieder maar dus door de 7-8 cent extra belasting).

Dus dat je prijs per kWh ineens x3 gaat is niet heel aannemelijk. Check vooral de concessie in jouw buurt. Binnen de concessie zijn vaak afspraken over prijsstijgingen en daling gemaakt a.d.h.v. marktprijzen voor elektriciteit.

Dat kan zelfs soms voordeel hebben. In de €0,36 periode in Groningen betaalde ik minder op straat dan mijn vaste contract thuis (€0,37).

Thuisladen is misschien wel afhankelijk van meer variabelen. Elektriciteitcontractprijzen schommelen, meterkastuitbreiding, ga je wel of niet dynamisch etc...

Trouwens, ik maakte toen ik diesel reed ook 1x per jaar een sommetje. Niet elke maand als de prijs aan de pomp weer 5-10 cent bewoog.
Wellicht helpen wat cijfers :

2024 , totaal 5669 kW geladen voor gemiddelde prijs van 0,2452 per kWh.
2023 , totaal 1853 kW geladen voor gemiddelde prijs van 0,30 per kWh. Geen volledig jaar EV.

Ik heb hierbij ook Tesla en Ionity abbo's meegerekend en ook de gratis laadsessies die ik zo nu en dan had.

Ik heb een eigen laadpaal maar in de garage van de VVE met een tarief van 0,37 in 2024 en 0,39 in 2025. Dus die gebruik ik tot op heden niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
jeroenkb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Al zou dit zo zijn dan is dat nog niet netjes. De app meldt gewoon een tarief van 32 cent. Je zou dan verwachten dat er ex BTW bij staat.
Sterker nog. In Nederland is het verplicht inclusief btw te communiceren naar particuliere klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
kevertje1977 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:37:
[...]

Wellicht helpen wat cijfers :

2024 , totaal 5669 kW geladen voor gemiddelde prijs van 0,2452 per kWh.
2023 , totaal 1853 kW geladen voor gemiddelde prijs van 0,30 per kWh. Geen volledig jaar EV.

Ik heb hierbij ook Tesla en Ionity abbo's meegerekend en ook de gratis laadsessies die ik zo nu en dan had.

Ik heb een eigen laadpaal maar in de garage van de VVE met een tarief van 0,37 in 2024 en 0,39 in 2025. Dus die gebruik ik tot op heden niet.
€ 0,24 gemiddeld openbaar vind ik heel erg knap! Goed gedaan! Welke regio/aanbieder gebruik jij meestal voor AC-laden? Of doe je veel DC met je Tesla abbonement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
Pr088 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:41:
[...]

€ 0,24 gemiddeld openbaar vind ik heel erg knap! Goed gedaan! Welke regio/aanbieder gebruik jij meestal voor AC-laden? Of doe je veel DC met je Tesla abbonement?
Begin 2024 op straat laden voor 0,252. (Equans AMS)
2e helft 2024 op straat laden voor 0,278. (Equans AMS)
En veel gratis laden bij een klant in Belgie
Ik heb eigenlijk nooit voor meer dan 35 cent per kWh geladen afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 14:20
Ik ben op zoek naar een dunne laadkabel van ongeveer 5 meter voor mijn Ford Kuga 2.5 Plug-in Hybrid uit 2020. Volgens mij heb ik voldoende aan een 1-fase kabel, aangezien mijn auto toch maar 1-fase laden ondersteunt, en een dikkere 3-fase kabel dus niet nodig is.

Ik had eerder een kabel besteld, maar die blijkt toch vrij dik en minder handig in gebruik. Op Amazon kan ik geen echt dunne laadkabels vinden. Heeft iemand tips waar ik een compacte laadkabel kan kopen die geschikt is voor publieke laadpalen en wat makkelijker hanteerbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BrokenRules schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:07:
Ik ben op zoek naar een dunne laadkabel van ongeveer 5 meter voor mijn Ford Kuga 2.5 Plug-in Hybrid uit 2020. Volgens mij heb ik voldoende aan een 1-fase kabel, aangezien mijn auto toch maar 1-fase laden ondersteunt, en een dikkere 3-fase kabel dus niet nodig is.

Ik had eerder een kabel besteld, maar die blijkt toch vrij dik en minder handig in gebruik. Op Amazon kan ik geen echt dunne laadkabels vinden. Heeft iemand tips waar ik een compacte laadkabel kan kopen die geschikt is voor publieke laadpalen en wat makkelijker hanteerbaar is?
https://www.autolaadkabel...se-16a-3-7kw/#description

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou eens bij ome Ali kijken, daar heb je zo voor rond de 70 piek een 1 fase laadkabel

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Marktplaats staat ook vol met laadkabels.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tommie12
-tom-562 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:17:
[...]

Ik zou eens bij ome Ali kijken, daar heb je zo voor rond de 70 piek een 1 fase laadkabel
Echt?

Ome Ali is goed voor meuk die niks met veiligheid te maken heeft.
Maar een laadkabel waar uren vrij grote stromen door moeten zou ik nooit bij Ali kopen.
Een slechte krimp van een kabel of een versleten contact kan al voor het smelten van je stekker zorgen.

Zelfs een telefoonlader zou ik niet bij Ali kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 16:28
Ik krijg over iets meer dan 1 week mijn nieuwe (& eerste volledige) EV via Athlon lease (van de baas).
Hierbij staat; incl. MTC Standaard, incl. ANWB - MTC laadpas Internationaal
Volgens Athlon, zal deze voor de levering van de auto op de mat liggen - zolang het kenteken bekend is. Echter ga ik een paar dagen daarna weg en vroeg mij af wat ik aan extra passen moet aanvragen.

Ik zat te kijken naar:
- Tesla app met CC
- Shell Recharge
- Fastned gekoppeld aan MTC

Is dat normaliter voldoende om uit de voeten te komen voor Frankrijk en bijv Denemarken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 14:20
Bedankt maar vind 220,- wat duur. Zou liefst eentje op amazon kopen. Ali gaat hem qua tijd en veiligheid niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Echt?

Maar een laadkabel waar uren vrij grote stromen door moeten zou ik nooit bij Ali kopen.
Een slechte krimp van een kabel of een versleten contact kan al voor het smelten van je stekker zorgen.

Tja,

Gebruik al 4 jaar paar keer per week een grannycharger van 10 meter van ome Ali. Nog nooit problemen mee gehad.

Niet alles van Aliexpress is bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Echt?

Ja, echt. Ieder voor zich natuurlijk, maar ik zou ook niet de goedkoopste kopen of met weinig reviews. China loopt best wel voor op EV gebied, dus van een 'merk' (b.v. Feyree of Vevor) durf ik best te kopen. Sterker nog, ik heb een Chinese granny charger van Aliexpress (past wel goed bij mijn Chinese auto 8))
BrokenRules schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Bedankt maar vind 220,- wat duur. Zou liefst eentje op amazon kopen. Ali gaat hem qua tijd en veiligheid niet worden.
Het spul wat op Amazon te koop is, is ook vaak gewoon Chinees. Qua levertijd is het er vaak ook wel met 1 week tegenwoordig.

[ Voor 19% gewijzigd door -tom-562 op 07-01-2025 09:43 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Pr088 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:11:
De zoektocht is in de Randstad vaak veel ingewikkelder dan in de provincies daarbuiten.
Mwoah, het vergt je iets meer tijd, in het begin misschien lastig maar als je dat stadium voorbij bent is het vrij simpel en is het uitzoeken van de goedkoopste prijs bij bepaalde laadpaal binnen 1 minuut gedaan.
Dat sommigen dat dan als 'gedoe' kwantificeren is een beetje beyond me.
Pr088 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:32:
Spijker op zijn kop.
StephanN93 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:41:
Ik krijg over iets meer dan 1 week mijn nieuwe (& eerste volledige) EV via Athlon lease (van de baas).
Hierbij staat; incl. MTC Standaard, incl. ANWB - MTC laadpas Internationaal
Volgens Athlon, zal deze voor de levering van de auto op de mat liggen - zolang het kenteken bekend is. Echter ga ik een paar dagen daarna weg en vroeg mij af wat ik aan extra passen moet aanvragen.

Ik zat te kijken naar:
- Tesla app met CC
- Shell Recharge
- Fastned gekoppeld aan MTC

Is dat normaliter voldoende om uit de voeten te komen voor Frankrijk en bijv Denemarken?
Qua Frankrijk is de Tesla app een no-brainer, Denemarken vast ook maar ben ik nog nooit met de ev geweest dus kan ik verder niets over zeggen. Tesla app heb je binnen 5 minuten gedaan trouwens.
De app zelf werkt erg fijn en is vrij duidelijk. Shell Recharge pas is ook wel gangbaar in Europa.
In Frankrijk kan je bij een paar laadpaalaanbieders ook met een creditcard terecht, daar kom je vast een eind mee. Meer over Frankrijk en Denemarken kan je ook vast in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa vinden.

Wat anders, je zal maar in de Maassluise Vertobuurt wonen met je ev.....
Voor de mensen met een abo op het AD; ‘Laadpaal-lijmer’ is de schrik van de buurt na twintig vernielingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zjanzjak schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Mwoah, het vergt je iets meer tijd, in het begin misschien lastig maar als je dat stadium voorbij bent is het vrij simpel en is het uitzoeken van de goedkoopste prijs bij bepaalde laadpaal binnen 1 minuut gedaan.
Dat sommigen dat dan als 'gedoe' kwantificeren is een beetje beyond me.
Ik snap dan weer niet dat je dit niet als gedoe kunt kwalificeren.

Om een voorbeeld te nemen; ik zoek een laadpaal en het bijbehorende tarief op de Berkelstroom in Zoetermeer.

Ik kan dan kijken in de Go-Charge app. Van de passen die ik heb toegevoegd is ANWB dan de goedkoopste met 0,51. Vattenfall, Shell en Eneco zijn duurder. Er staan wat goedkopere in met 0,48. Die ik dan eerst weer moet gaan aanvragen. Goed, tis vlak bij huis, dus wellicht de moeite waard. Skoda card staat er niet in en OVO ook niet.

Nu zou ik voor 0,51 kunnen gaan laden. Of een nieuwe pas aanvragen voor 0,48.
In de ANWB app staat 0,50.

Ovo is 0,38. Dus goedkoper. Maar hoe weet ik dat ik dan de goedkoopste pas heb? Of de goedkoopste paal? Nog 15 passen en apps af?

Kan aan mij liggen dat ik iets mis, maar ik vind het gekloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:42:
[...]

Tja,

Gebruik al 4 jaar paar keer per week een grannycharger van 10 meter van ome Ali. Nog nooit problemen mee gehad.

Niet alles van Aliexpress is bagger.
Niet alles, maar je weet het nooit vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BrokenRules schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Ik ben niet gaan zoeken naar de goedkoopste, gewoon effe gegoogled naar een 16a monofase type 2 kabel.

Deze zit onder de 100€.

https://www.vevor.nl/draa...4597-b063-bcdf3a58e26c%5D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik heb een BMW laadpas (geen idee of dat 'openbaar' is of binnen het bmw ecosysteem zit) en ik zat eens te kijken naar tarieven van ionity. De site van bmw charging zegt daarover het volgende:

IONITY Plus
Basistarief
5,99 EUR / maand
Tot 14.01.2025
-0,15 EUR / kWh korting (starttarief wordt kwijtgescholden)

Vanaf 15.01.2025
0,22 EUR / kWh (starttarief wordt kwijtgescholden)

Mogelijk hebben ze het verkeerd geformuleerd en bedoelen ze 22 cent korting op het tarief, maar ik lees hier nu dat ionity 22 cent per kWh kost vanaf 15-1. Of zou ik dat wat overoptimistisch lezen?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
MikeyMan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Om een voorbeeld te nemen; ik zoek een laadpaal en het bijbehorende tarief op de Berkelstroom in Zoetermeer.

Ik kan dan kijken in de Go-Charge app. Van de passen die ik heb toegevoegd is ANWB dan de goedkoopste met 0,51. Vattenfall, Shell en Eneco zijn duurder. Er staan wat goedkopere in met 0,48. Die ik dan eerst weer moet gaan aanvragen. Goed, tis vlak bij huis, dus wellicht de moeite waard. Skoda card staat er niet in en OVO ook niet.

Ovo is 0,38. Dus goedkoper. Maar hoe weet ik dat ik dan de goedkoopste pas heb? Of de goedkoopste paal? Nog 15 passen en apps af?

Volgens mij is zoeken naar het goedkoopste tankstation ook gedoe, en dan moet je er elke keer ook nog een stuk voor omrijden als je pech hebt. Voor die laadpaal bij huis hoef je alleen maar eenmalig de goedkoopste aanbieder te zoeken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Beginnen bij het begin: woon je in concessie gebied, en zo ja welke. Zo nee, wat is de dominante laadpaal uitbater in jouw buurt. Voor buurt reken ik dan huis, werk en eventueel een andere plek waarvan je nu weet dat je er vaak zult zijn.
Zoetermeer is SGZH concessie, met vrijwel allemaal palen uit het tweede duurdere contract. Prijs van de leverancier zelf is 48ct/kWh. Dit is dus de prijs waar je mee gaat rekenen. (N.B. de goedkopere passen betalen dit tarief ook, alleen brengen ze jou minder in rekening)
Zelfde doe je voor je werk, etc en dan ga je kijken waar het voor jou het makkelijkste en goedkoopste is om te laden.
Voor mijzelf is dat thuis Allego zonder concessie (63ct/kWh?) en bij mijn schoonmoeder waar we 1x per week zijn SGZH met een paal uit het eerste contract (40ct/kWh?). We laden dus de auto elke week vol bij mijn schoonmoeder, en daar komen we eigenlijk mee uit.

Goedkope (eigenlijk altijd buitenlandse passen) zijn dan de kers op de taart. Leuk voor zo lang het werkt, maar het kan elk moment afgelopen zijn. Hier heb ik er ook al een paar van versleten, maar helaas op dit moment geen mogelijkheden meer om de dure Allego echt betaalbaar te maken. Soms ontdekt iemand wat, en hoor je dat hier.
Dat go-charge duurdere passen laat zien komt door de opslag die de laadpas uitbater rekent, die moet immers ook wat verdienen, en die paar duppies starttarief zijn niet genoeg. ANWB rekent bijvoorbeeld 2ct/kWh. Anderen zoals Eneco en Shell rekenen een vast (relatief hoog) kWh tarief.

Maar goed, het basis tarief van de laadpaal uitbater is het getal waar je mee gaat rekenen voor de kostenberekening. Dit is immers waar je een redelijke zekerheid op hebt. Hoe je de rest van de autokosten bepaalt hangt af van je use case, je kunt de autokosten calculator van AutoWeek gebruiken, maar ook (private-)lease tarieven....
Handig is om zowiezo een Shell en ANWB pas te hebben, hiermee kun je altijd wel laden, al is het dan niet tegen het laagste tarief.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Volgens mij is zoeken naar het goedkoopste tankstation ook gedoe, en dan moet je er elke keer ook nog een stuk voor omrijden als je pech hebt. Voor die laadpaal bij huis hoef je alleen maar eenmalig de goedkoopste aanbieder te zoeken.
Een stuk minder; aangezien ik daar met elke pas hetzelfde betaal. Dat scheelt een jas ;)

@koboy De vraag was of het lastig was. Je moet blijkbaar weten welke consessies er gegund zijn, en welke aanbieders en tarieven hier dan vervolgens bij horen. Als je inderdaad uit gaat van dat standaardtarief en de rest als meevaller ziet is daarmee de kous af.

Maar als je zoals @hoevenpe een berekening wilt maken levert het wel hele forse verschillen in je business case op.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
koboy schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Beginnen bij het begin: woon je in concessie gebied, en zo ja welke. Zo nee, wat is de dominante laadpaal uitbater in jouw buurt. Voor buurt reken ik dan huis, werk en eventueel een andere plek waarvan je nu weet dat je er vaak zult zijn.
Zoetermeer is SGZH concessie, met vrijwel allemaal palen uit het tweede duurdere contract. Prijs van de leverancier zelf is 48ct/kWh. Dit is dus de prijs waar je mee gaat rekenen. (N.B. de goedkopere passen betalen dit tarief ook, alleen brengen ze jou minder in rekening)
Zelfde doe je voor je werk, etc en dan ga je kijken waar het voor jou het makkelijkste en goedkoopste is om te laden.
Voor mijzelf is dat thuis Allego zonder concessie (63ct/kWh?) en bij mijn schoonmoeder waar we 1x per week zijn SGZH met een paal uit het eerste contract (40ct/kWh?). We laden dus de auto elke week vol bij mijn schoonmoeder, en daar komen we eigenlijk mee uit.

Goedkope (eigenlijk altijd buitenlandse passen) zijn dan de kers op de taart. Leuk voor zo lang het werkt, maar het kan elk moment afgelopen zijn. Hier heb ik er ook al een paar van versleten, maar helaas op dit moment geen mogelijkheden meer om de dure Allego echt betaalbaar te maken. Soms ontdekt iemand wat, en hoor je dat hier.
Dat go-charge duurdere passen laat zien komt door de opslag die de laadpas uitbater rekent, die moet immers ook wat verdienen, en die paar duppies starttarief zijn niet genoeg. ANWB rekent bijvoorbeeld 2ct/kWh. Anderen zoals Eneco en Shell rekenen een vast (relatief hoog) kWh tarief.

Maar goed, het basis tarief van de laadpaal uitbater is het getal waar je mee gaat rekenen voor de kostenberekening. Dit is immers waar je een redelijke zekerheid op hebt. Hoe je de rest van de autokosten bepaalt hangt af van je use case, je kunt de autokosten calculator van AutoWeek gebruiken, maar ook (private-)lease tarieven....
Handig is om zowiezo een Shell en ANWB pas te hebben, hiermee kun je altijd wel laden, al is het dan niet tegen het laagste tarief.
Vraagje. Hier is het Vattenfall die de leidende partij is en recent heeft gewonnen. Zitten nu op 36 ct/kWh. Denk dat ik mezelf dan best gelukkig nog mag prijzen. De rest zijn andere aanbieders die van 45 ct tot wel 60 ct / kWh komen.

Met de Vattenfall pas is het dus 36ct. In de go charge app zie ik voor die paal geen goedkopere aanbieders. Dan mag ik er alvanuit gaan dus dat ik het laagste betaal? Btw de paal is zelf ook van Vattenfall. Of is er toch een manier om snel een goedkopere laadpas te vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:43

Dennis1812

Amateur prutser

@hoevenpe als je met name in je omgeving laad is het niet moeilijk. 1x kijken welke palen er in de straten bij jou staan en welke dan het goedkoopste is.
Dat is bij mij Vattenfall. Dus ik laad 99% van de tijd met een Vattenfall pas.

Ga je ergens heen en denk je daar te moeten laden kijk je even welke pas het goedkoopste is daar.

Ik heb enkele passen aangevraagd destijds:
- Vattenfall
- anwb
- e-tap electric
- shell

En heb van bovenstaande ANWB eens gebruikt en e tap.
En ja, soms heb je de goedkoopste pas niet en betaal je een paar ct meer. Maar je kan met bovenstaande combinatie nagenoeg overal laden.

Doe je ook aan snelladen moet je Tesla app en FastNed nog even downloaden. Dan is Tesla vaak het goedkoopste meen ik. Maar ik kan niet snelladen (renault Zoe)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:03:
Met de Vattenfall pas is het dus 36ct. In de go charge app zie ik voor die paal geen goedkopere aanbieders. Dan mag ik er alvanuit gaan dus dat ik het laagste betaal?
Ja qua het leeuwendeel van de Nederlandse laadpassen wel.
Electroverse (UK) is daarnaast een MSP om in de gaten te houden, die is soms, zeer minimaal, goedkoper bij Vattenfall zoals boeha laatst achter kwam;
boeha schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:19:
Zojuist bij een Vattenfall paal in Brabant geladen met octopus Elektroverse

0.3352 euro...in de app staat 0.34 als je de pdf download na de laadsessies zie je dat je 0.3352 betaald hebt... Das dus minder dan Vattenfall zelf, het enorme verschil van 0.0008 cent 😂 en ook geen starttarief...
Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:03:
Of is er toch een manier om snel een goedkopere laadpas te vinden?
Snel, nee, maar ik hou o.a. dit topic dagelijks in de gaten voor de wat exotere laadpassen.
Dat er bijv. iemand achter komt dat een laadpas uit Swahili een stuk goedkoper is bij een bepaalde laadpaal en het hier mededeelt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wij gaan binnenkort verhuizen naar Middelharnis en daar hebben ze Allego en Agri-charge. Beide verre van de goedkoopste. Hebben jullie nog tips voor een bepaalde pas?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Zjanzjak schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Ja qua het leeuwendeel van de Nederlandse laadpassen wel.
Electroverse (UK) is daarnaast een MSP om in de gaten te houden, die is soms, zeer minimaal, goedkoper bij Vattenfall zoals boeha laatst achter kwam;

[...]

[...]

Snel, nee, maar ik hou o.a. dit topic dagelijks in de gaten voor de wat exotere laadpassen.
Dat er bijv. iemand achter komt dat een laadpas uit Swahili een stuk goedkoper is bij een bepaalde laadpaal en het hier mededeelt. ;)
Top. Dankje. Duidelijk verhaal. Ik blijf meelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:19
Pr088 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:06:
[...]
- Persoonlijke touch: calculeer ook on dat EV soepel rijden, stil zijn, maar vaak niet on een rit 800km naar de Alpen knallen op skivakantie.
Nee een rit naar de alpen voor ski-vakantie is meestal meer dan 1.000 km, althans voor mij.
En dat gaat prima, als je netjes om de +/- 2u een korte pauze neemt en gelijk de auto even aan de lader hangt. Even plassen, kopje koffie en weer door. Ga je een hapje eten dan moet je wel de auto tussendoor verzetten om weer plek te maken voor een ander die de paal wellicht nodig heeft. Maar dat is eigenlijk het enige nadeel en ook wel te overzien.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
[...]

OVO is volgens mij de goedkoopste voor Zoetermeer bij een Equans laadpaal. Kost rond de €0,38 of €0,34 als je een light boost abonnement hebt (a €2 per maand). Je hebt niet echt een laadpas nodig. Na registratie en toevoegen van je CC aan je account kan je gelijk gaan laden met de app.

Andere optie is de laadpas van 50five als je in Zoetermeer werkt of woont. Dan betaal je bij Equans het netto tarief zonder opslag. Wet iets duurder dan OVO (voorlopig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

MikeyMan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Een stuk minder; aangezien ik daar met elke pas hetzelfde betaal. Dat scheelt een jas ;)

@koboy De vraag was of het lastig was. Je moet blijkbaar weten welke consessies er gegund zijn, en welke aanbieders en tarieven hier dan vervolgens bij horen. Als je inderdaad uit gaat van dat standaardtarief en de rest als meevaller ziet is daarmee de kous af.

Maar als je zoals @hoevenpe een berekening wilt maken levert het wel hele forse verschillen in je business case op.
Maar ook met een tankstation kan het een jas schelen. Esso hier heeft aan de Willem de Zwijgerlaan in Leiden twee locaties tegenover elkaar. Stad in is 4 cent goedkoper dan stad uit..... De Tango op het bedrijventerrein daar om de hoek is op donderdag nog weer een paar cent goedkoper dan de andere dagen.....

Makkelijkste is gewoon kijken wat op de laadpaal zelf voor "merk" staat, en dat als startpunt gebruiken, maar het overgrote deel van Nederland kan voor rond de 45 cent of minder opladen. Grote uitzondering zijn Zeeland en de Rijn en Bollenstreek die open markt model hanteren en daarmee veel te duur zijn (naast nog een paar kleine vlekjes op de kaart van Nederland).
Woon ik toevallig in de Rijn en Bollenstreek, dus weet er alles van, en ook van de tarieven in de rest van Zuid Holland.....

Persoonlijk zou ik een particulier rijder in Open Markt Model gebied niet aanraden om zonder eigen laadpunt elektrisch te gaan rijden. Het kan, maar is erg afhankelijk van welke auto je gaat rijden, en hoeveel ongemak je bereid bent te accepteren (snelladen bij Tesla bijvoorbeeld).
Nu het goedkope buitenlandse passen feest op de Allego palen (tijdelijk) over is komen wij gelukkig goed uit doordat er elke week kunnen laden bij mijn schoonmoeder. Eventuele noodgevallen vangen we op met een korte sessie aan de Allego snellader. (Doordat onze Ioniq 6 erg snel kan laden komen we dan met Freshmile op ongeveer 40-45 cent uit. De Tesla ernaast is goedkoper, maar duurt ook 2x zo lang, en ik heb Tesla net als Apple hier liever niet in huis..... Maar goed dan kom je op het puntje te accepteren al dan niet financiële ongemakken)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
Devke schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:48:
[...]Het wordt tijd voor de tarieven gewoon op een scherm. Vattenfall verkoopt vattenfall stroom op zn eigen paal. Equans equans stroom op zn eigen paal. Bij de Esso kon ik ook nooit dinosap scoren met korting door een shell pas te gebruiken. Maakt het een stuk overzichtelijker. Zo raar is deze gedachte gang toch niet?
Ik droom nog wel eens van een nog simpeler oplossing voor AC laden.
Met ongeveer de volgende denklijn:
=> Alle laadpalen/laadinfra naar de netbeheerders
=> Als EV eigenaar betaal je een abotarief voor netbeheerkosten (zoals thuis, of een opslag op het thuistarief voor netbeheer).
=> Als je gebruik maakt van een AC paal dan reken je gewoon met je energieleverancier af op basis van het contract dat je thuis hebt.

En ja er zitten ook haken en ogen aan, vooral in de overgangssituatie. Maar het eindplaatje kan enorm simpel zijn. En je weet altijd precies wat het kost.

En omdat netbeheer regionaal is geregeld zal het een combinatie/samenwerkingsverband van netbeheerders moeten zijn om de landelijke dekking te regelen. maar zij zijn toch al verantwoordelijk voor het net en de aansluitingen, inclusief de netcongestie dus moeten dit prima kunnen regelen.

En zakelijke kosten via werkgever moet ook te automatiseren zijn. Een vinkje bij de instellingen van jouw energieleverancier + factuuradres werkgever en het kan in één moeite door, factuur laadbeurten rechtstreeks naar werkgever, hoef je niet eens zelf tussen te zitten. Alternatief en wellicht nog beter, koppel het direct aan de energieleverancier van je werkgever.

Houdt je alleen nog het DC laden over, maar ook dat zou je met wat creativiteit op een vergelijkbare manier kunnen regelen, alleen zal het abo dan wat hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:17:
[...]

=> Als EV eigenaar betaal je een abotarief voor netbeheerkosten (zoals thuis, of een opslag op het thuistarief voor netbeheer).
=> Als je gebruik maakt van een AC paal dan reken je gewoon met je energieleverancier af op basis van het contract dat je thuis hebt.

En ja er zitten ook haken en ogen aan, vooral in de overgangssituatie. Maar het eindplaatje kan enorm simpel zijn. En je weet altijd precies wat het kost.

En omdat netbeheer regionaal is geregeld zal het een combinatie/samenwerkingsverband van netbeheerders moeten zijn om de landelijke dekking te regelen. maar zij zijn toch al verantwoordelijk voor het net en de aansluitingen, inclusief de netcongestie dus moeten dit prima kunnen regelen.

En zakelijke kosten via werkgever moet ook te automatiseren zijn. Een vinkje bij de instellingen van jouw energieleverancier + factuuradres werkgever en het kan in één moeite door, factuur laadbeurten rechtstreeks naar werkgever, hoef je niet eens zelf tussen te zitten. Alternatief en wellicht nog beter, koppel het direct aan de energieleverancier van je werkgever.

Houdt je alleen nog het DC laden over, maar ook dat zou je met wat creativiteit op een vergelijkbare manier kunnen regelen, alleen zal het abo dan wat hoger zijn.
Wat jij benoemt heeft men al in Duitsland dan wel is er mee bezig, het zgn. durchleitingsmodel waarbij je afrekent op basis van je contract wat je thuis hebt plus een toeslag voor de infra, zeg maar de laadpaal. Maar of dat echt goedkoper gaat zijn is nog maar de vraag, want weer een partij ertussen die dat allemaal moet bijhouden en verrekenen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Wat jij benoemt heeft men al in Duitsland dan wel is er mee bezig, het zgn. durchleitingsmodel waarbij je afrekent op basis van je contract wat je thuis hebt plus een toeslag voor de infra, zeg maar de laadpaal. Maar of dat echt goedkoper gaat zijn is nog maar de vraag, want weer een partij ertussen die dat allemaal moet bijhouden en verrekenen.
Die partij zit er al tussen, netbeheerder zit ook nu al aan de laadpaal gekoppeld, en komt in de plaats van alle partijen die er nu extra tussen zitten (CPO, MSP en afgeleiden daarvan).

Feitelijk haal je er een aantal schakels tussenuit en standaardiseert bovendien alles.
Daar wordt het vast niet duurder van>

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 07-01-2025 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Mad-Matt schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:05:
Wij gaan binnenkort verhuizen naar Middelharnis en daar hebben ze Allego en Agri-charge. Beide verre van de goedkoopste. Hebben jullie nog tips voor een bepaalde pas?
@CosmicTX en @driel24 komen uit die buurt, wie weet dat zij nog tips hebben.
Ik geloof dat Bump wel wat goedkoper was en dat CosmicTX een app van EDVC gevonden had waarbij het goedkoper was. Er werd wel gewaarschuwd dat EDVC in het verleden wat dubieuze dingen had gedaan.

Even zoeken op wat sleutelwoorden (o.a. Middelharnis) en je zult vast al wat vinden.
koboy schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:51:
Persoonlijk zou ik een particulier rijder in Open Markt Model gebied niet aanraden om zonder eigen laadpunt elektrisch te gaan rijden. Het kan, maar is erg afhankelijk van welke auto je gaat rijden, en hoeveel ongemak je bereid bent te accepteren (snelladen bij Tesla bijvoorbeeld).
Mja, het kan verkeren, woon je zoals de mensen hierboven in Zeeland of Zeelandse contreien dan kan het nadelig uitpakken. En wat je zegt, het is afhankelijk van een aantal factoren maar ik denk dat je gewoon met een niet al te moeilijk rekensommetje al uit kan vinden of het goedkoper voor je is.
Of dat het iets duurder is maar zodanig dat je uit enigszins principe toch wat groener gaat rijden, kan ook.

Ik vind het rekensommetje van Martin Kleinman hierin wel een goed voorbeeld; Elektrisch of benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Die partij zit er al tussen, netbeheerder zit ook nu al aan de laadpaal gekoppeld, en komt in de plaats van alle partijen die er nu extra tussen zitten (CPO, MSP en afgeleiden daarvan).
Ik vertel ook alleen maar wat ik hoor van iemand die daar beroepshalve meer van weet en hij had zo zijn twijfel. Maar op zich is het wel een transparant systeem, i.i.g. voor het energie gedeelte weet je waar je aan toe bent. Wat de laadpaal beheerder gaat rekenen is afwachten en je moet het weer bij elkaar optellen en dat zal voor sommige wel weer lastig zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:40:
[...]Ik vertel ook alleen maar wat ik hoor van iemand die daar beroepshalve meer van weet en hij had zo zijn twijfel. Maar op zich is het wel een transparant systeem, i.i.g. voor het energie gedeelte weet je waar je aan toe bent. Wat de laadpaal beheerder gaat rekenen is afwachten en je moet het weer bij elkaar optellen en dat zal voor sommige wel weer lastig zijn. :+
Volgens mij houdt de overheid gewoon toezicht op de netbeheerders die niet meer dan een kostprijsdekkend tarief mogen rekenen.
Een nadeel daarvan was dat ze te weinig ruimte hadden om tijdig te investeren in verzwaring van het net. Dus dat moet nog wat slimmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Zjanzjak schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Mja, het kan verkeren, woon je zoals de mensen hierboven in Zeeland of Zeelandse contreien dan kan het nadelig uitpakken. En wat je zegt, het is afhankelijk van een aantal factoren maar ik denk dat je gewoon met een niet al te moeilijk rekensommetje al uit kan vinden of het goedkoper voor je is.
Of dat het iets duurder is maar zodanig dat je uit enigszins principe toch wat groener gaat rijden, kan ook.

Ik vind het rekensommetje van Martin Kleinman hierin wel een goed voorbeeld; Elektrisch of benzine?
Zeeland en dus de omgeving Leiden/Katwijk/Noordwijk.....
Met veel EV's ga je met 60+ct/kWh gewoon heel hard richting omslagpunt vergeleken met een ICE, zeker met de wegenbelasting meegerekend straks. Dan wordt het een stevig rekensommetje, en kijken hoeveel je om wilt rijden voor een Tesla etc.....
Maar ik ben het ook eens met Martin Kleinman, en de ANWB heeft weer eens een volledig overtrokken vergelijk getrokken, zoals wel vaker. Over de Ioniq 6 schreven ze "stroomlijn poeha" omdat ze geen verschil zagen qua verbruik met andere EV's, die ze op een andere manier hadden getest.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:24
[...]

Zou dat werkelijk veel uitmaken? De laadpaaleigenaar zal nog steeds kosten hebben die het in rekening brengt. Stel dat energie met belasting 25 cent kost. Dan ga jij in die situatie 25 cent betalen aan jouw energieleverancier en het huidige tarief minus 25 cent (de CPO zal een vergelijkbaar tarief betalen) aan de CPO. Want de laadpaal kost nog steeds geld om te gebruiken. Uiteindelijk betaal jij dan precies hetzelfde. Wat schiet je ermee op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12
[...]

Mag ik hier nog 1 wens aan toevoegen?

Dat de laadkabel standaard aan de lader zit, en je dus niet zelf met vieze kabels hoeft te zeulen?

Bij ICE's hebben/hadden we ook geen brandstofslang in de kofferbak liggen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
tweakerpip schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Zou dat werkelijk veel uitmaken? De laadpaaleigenaar zal nog steeds kosten hebben die het in rekening brengt. Stel dat energie met belasting 25 cent kost. Dan ga jij in die situatie 25 cent betalen aan jouw energieleverancier en het huidige tarief minus 25 cent (de CPO zal een vergelijkbaar tarief betalen) aan de CPO. Want de laadpaal kost nog steeds geld om te gebruiken. Uiteindelijk betaal jij dan precies hetzelfde. Wat schiet je ermee op?
Het gaat i.i.g. duidelijk maken wat zo'n (snel)lader nu echt kost om te exploiteren wat dat is nu wat in nevelen gehuld door de totaalprijs. En misschien komt er meer concurrentie als er meerdere aanbieders op één locatie zitten want hun kosten zijn duidelijk en zij hebben geen wisselende stroomcontracten. De uitgaven zijn gedaan en die kun je alleen terugverdienen als er geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

[...]

Dan zou je het huidige energietarief betalen dat je nu thuis betaald, plus een toeslag aan de netbeheerder voor het gebruik van de paal.

Of het precies hetzelfde is, hangt er vanaf hoeveel je thuis betaald. Maar dat zou dus ook betekenen dat je in hartje centrum kan laden, en dat het verbruik verekent wordt (minus netbeheerder toeslag) met je zonnepanelen thuis.

Ik ben er redelijk zeker van dat de prijs dan omlaag gaat, want van echte concurrentie / marktwerking is nu weinig tot geen sprake.

Wat je er sowieso mee opschiet, is duidelijkheid. Ik weet wat mijn energie thuis kost. Wat ik bij de paal betaal is elke keer weer een verassing. Zoals we allemaal weten, verschilt het per paal, en ook nog eens per pas. Dat gezeik ben je dan kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Want de laadpaal kost nog steeds geld om te gebruiken. Uiteindelijk betaal jij dan precies hetzelfde. Wat schiet je ermee op?
Neem aan dat zo'n grote verbruiker minder of hetzelfde betaald per kWh als 'wij' eenvoudige particulieren. Ze moeten wat palen neerzetten, onderhouden en terugverdienen, verder hoeven ze niets te doen.

Wat zou de terugverdientijd van zo'n paal zijn, met 5 tot 10 cent bovenop de inkoopsprijs moet je imo uit de kosten zijn. Alles daarboven is imo excessieve winst, je moet EV rijden ook voor niet thuisladers aantrekkelijk maken anders lukt die transitie nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]
Nee, het gaat er om dat de CPO en de MSP worden uitgeschakeld. Dus je hebt geen "laadpaaleigenaar" vegelijkbaar met de huidige situatie. Je hebt alleen de netbeheerder die verantwoordelijk is voor de hele infra inclusief voldoende aansluitpunten voor het laden.

Je betaalt alleen een maandelijks abo tarief aan de netbeheerder voor het beheer van het net inclusief de palen. die kan dat dan ook veel simpeler, meer gebalanceerd en meer gestandaardiseerd gaan doen. Kunnen alle palen gewoon naar 22kW waar het net het aan kan c.q. op momenten dat het net het aankan en op andere momenten desnoods iets minder.

De meeste dromen zijn bedrog, maar deze blijf ik nog even dromen. Vooral voor de collega EV rijders zonder oprit, die nu onnodig op hoge kosten worden gejaagd in een onoverzichtelijk aanbodveld.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 07-01-2025 16:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:34
[...]

Dat probeert @eltron nou juist uit te leggen. In de benelux zijn al 257 (huh?!? hoeveel?!?, ja tweehonderdzevenenvijftig) CPO's/MSP's actief. (Bron: https://www.benelux-idro.eu/nl/id-register ). Haal je die er tussenuit ben je ook meteen af van dat gezeur dat je met pasje 'x' bij paal 'y' 47% meer voor een kWh betaald dan met pasje 'z' bij paal 'y'. Dan ook nog meteen af van verschillen bij palen in dezelfde straat.

Gewoon 1 pas van je energie leverancier en 1 prijs per kWh ongeacht waar in NL of welke paal je gebruikt (uitgezonderd DC laders). Wellicht een klein verschil per netbeheerder.

Een utopie? : Ik denk het wel, maar af en toe mag je als EV rijder best wel een beetje dromen zoals @eltron ook schrijft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Alleen zullen de MSP's en CPO's wel een probleem hebben met de hier voorgestelde wijzigingen.
Dat zijn nu veelal aparte entiteiten, en wanneer die er tussen uit moeten, zullen die toch uitgekocht moeten worden.
Verder leidt dit tot regionale monopolisten (de netbeheerders) dus consumentenorganisaties en de AFM zullen er ook wel iets op te zeggen hebben.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Volgens mij is het in Portugal zo geregeld, in ieder geval het deel dat je de kWh's met je eigen energieleverancier onder je bestaande contract afrekent. Leuk systeem weet eigenlijk niet hoe dat dan werkt als je uit een ander land komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:34
Peter-036 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:17:
Alleen zullen de MSP's en CPO's wel een probleem hebben met de hier voorgestelde wijzigingen.
Dat zijn nu veelal aparte entiteiten, en wanneer die er tussen uit moeten, zullen die toch uitgekocht moeten worden.
Die zullen zeker niet blij zijn. Het feit alleen al dat er 257 CPO's zijn betekent maar één ding. en dat is dat ze geld aan ons verdienen.
Verder leidt dit tot regionale monopolisten (de netbeheerders) dus consumentenorganisaties en de AFM zullen er ook wel iets op te zeggen hebben.
Dat valt wel mee, de concurrentie voor de consument zit bij de energie leveranciers (net zoals nu voor stroom thuis). De overheid zou de relatie 'netbeheerder' <-> 'energieleverancier' kunnen reguleren
Pagina: 1 ... 189 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2