MikeyMan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:15:
[...]
Ik snap dan weer niet dat je dit niet als gedoe kunt kwalificeren.
Om een voorbeeld te nemen; ik zoek een laadpaal en het bijbehorende tarief op de Berkelstroom in Zoetermeer.
Ik kan dan kijken in de Go-Charge app. Van de passen die ik heb toegevoegd is ANWB dan de goedkoopste met 0,51. Vattenfall, Shell en Eneco zijn duurder. Er staan wat goedkopere in met 0,48. Die ik dan eerst weer moet gaan aanvragen. Goed, tis vlak bij huis, dus wellicht de moeite waard. Skoda card staat er niet in en OVO ook niet.
Nu zou ik voor 0,51 kunnen gaan laden. Of een nieuwe pas aanvragen voor 0,48.
In de ANWB app staat 0,50.
Ovo is 0,38. Dus goedkoper. Maar hoe weet ik dat ik dan de goedkoopste pas heb? Of de goedkoopste paal? Nog 15 passen en apps af?
Kan aan mij liggen dat ik iets mis, maar ik vind het gekloot.
Beginnen bij het begin: woon je in concessie gebied, en zo ja welke. Zo nee, wat is de dominante laadpaal uitbater in jouw buurt. Voor buurt reken ik dan huis, werk en eventueel een andere plek waarvan je nu weet dat je er vaak zult zijn.
Zoetermeer is SGZH concessie, met vrijwel allemaal palen uit het tweede duurdere contract. Prijs van de leverancier zelf is 48ct/kWh. Dit is dus de prijs waar je mee gaat rekenen. (N.B. de goedkopere passen betalen dit tarief ook, alleen brengen ze jou minder in rekening)
Zelfde doe je voor je werk, etc en dan ga je kijken waar het voor jou het makkelijkste en goedkoopste is om te laden.
Voor mijzelf is dat thuis Allego zonder concessie (63ct/kWh?) en bij mijn schoonmoeder waar we 1x per week zijn SGZH met een paal uit het eerste contract (40ct/kWh?). We laden dus de auto elke week vol bij mijn schoonmoeder, en daar komen we eigenlijk mee uit.
Goedkope (eigenlijk altijd buitenlandse passen) zijn dan de kers op de taart. Leuk voor zo lang het werkt, maar het kan elk moment afgelopen zijn. Hier heb ik er ook al een paar van versleten, maar helaas op dit moment geen mogelijkheden meer om de dure Allego echt betaalbaar te maken. Soms ontdekt iemand wat, en hoor je dat hier.
Dat go-charge duurdere passen laat zien komt door de opslag die de laadpas uitbater rekent, die moet immers ook wat verdienen, en die paar duppies starttarief zijn niet genoeg. ANWB rekent bijvoorbeeld 2ct/kWh. Anderen zoals Eneco en Shell rekenen een vast (relatief hoog) kWh tarief.
Maar goed, het basis tarief van de laadpaal uitbater is het getal waar je mee gaat rekenen voor de kostenberekening. Dit is immers waar je een redelijke zekerheid op hebt. Hoe je de rest van de autokosten bepaalt hangt af van je use case, je kunt de autokosten calculator van AutoWeek gebruiken, maar ook (private-)lease tarieven....
Handig is om zowiezo een Shell en ANWB pas te hebben, hiermee kun je altijd wel laden, al is het dan niet tegen het laagste tarief.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!