[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 188 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:49
MathiasMetzger schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:39:
Naja ik ga toch niet naar Barendrecht, want geen winterbanden en dus ga ik het niet riskeren.
Welke winter? :?
Ik loop nog net niet in m'n bikini.
MathiasMetzger schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:57:
Dus wie goedkope laadpaal in Barendrecht zoekt? Bij die restaurant keten genaamd Beren?
Ik ken het daar (mijn vrouw komt uit Barendrecht) maar ik vind dat, toch wel iets afgelegene, de Beren toch niet echt Barendrecht. Tis aardig eindje lopen als je echt naar het 'centrum' (Middenbaan enzo) wilt gaan.

Goedkoop is het daar wel daar niet van, en je spaart iets van een goede 5 euro uit in jouw geval (in vergelijk met de laadpalen in Barendrecht a 52... 53 cent) maar ik weet niet of dat mij 5 euro waard is om een half uur ofzo te moeten lopen (mits 'centrum' Barendrecht). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07 16:40
Zjanzjak schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:28:
[...]

DIEVEN! RAPALJE!
Het was 0,336 !
Afleggers.
Zojuist bij een Vattenfall paal in Brabant geladen met octopus Elektroverse

0.3352 euro...in de app staat 0.34 als je de pdf download na de laadsessies zie je dat je 0.3352 betaald hebt... Das dus minder dan Vattenfall zelf, het enorme verschil van 0.0008 cent 😂 en ook geen starttarief...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
boeha schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:19:

0.3352 euro...in de app staat 0.34 als je de pdf download na de laadsessies zie je dat je 0.3352 betaald hebt... Das dus minder dan Vattenfall zelf, het enorme verschil van 0.0008 cent 😂 en ook geen starttarief...
Aha, even in de gaten houden als ik aan de Vattenfall paal ga hier int durp, of ergens anders in Brabant/Limburg, heb beide passen altijd bij me, Vattenfall en Electroverse (plus nog wat andere).
Brabant en Limburg zijn wel de goedkopere provincies, dat dan weer wel.
In Zeeland is het bijvoorbeeld een stuk minder leuk qua laadtarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-07 08:35
MathiasMetzger schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:39:
[...]

Ik dacht dat de Zuid-Holland laadpas geen startkosten had aan die laadpalen? Naja ik ga toch niet naar Barendrecht, want geen winterbanden en dus ga ik het niet riskeren. Overigens heb ik de EcoTap laadpas ingesteld in die app, dus de tarieven die bij de Zuid-Holland laadpas horen kan ik niet zien.
Heeft ie ook niet. Maar als je een andere pas gebruikt heb je een andere prijs en dus (vaak) wel startkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-07 08:35
Zjanzjak schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:37:
[...]

Aha, even in de gaten houden als ik aan de Vattenfall paal ga hier int durp, of ergens anders in Brabant/Limburg, heb beide passen altijd bij me, Vattenfall en Electroverse (plus nog wat andere).
Brabant en Limburg zijn wel de goedkopere provincies, dat dan weer wel.
In Zeeland is het bijvoorbeeld een stuk minder leuk qua laadtarieven.
Vattenfall heeft de nieuwe prijzen toch bekend gemaakt? Je hoeft dat niet af te wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07 16:40
Ik vind het een beetje een krom verhaal dat er laadpalen zijn die ff 8 cent er bovenop gooien omdat de energiebelasting voor laadpalen omhoog gegaan is.

In 2024 was de energiebelasting per kWh op een laadpaal namelijk 0.04089 euro per kWh deze is nu naar 0,12286 euro gegaan een verschil van 0.08197.

Echter krijgt elke stroomaansluiting een korting van 635,19 euro per jaar dus 4891 kWh zijn eigenlijk belasting vrij en boven de 10000kWh verbruik daalt de energiebelasting weer naar 0.09037 euro om vanaf 50000 kWh naar 0.03943 euro te gaan…

Dus laag verbruik palen die minder dan 5000 kWh per jaar doen betalen eigenlijk geen belasting, een paal die veel gebruikt wordt , hier staat er een die zeker 30000 per jaar doet ( eigenlijk 80% van de dag bezet met minimaal 4 autos ( busjes die 50 kWh per laadbeurt doen) zou gemiddeld ongeveer een verhoging van net 4 cent zijn

Wat dan exact overeen komt met de verhoging van Allego van 5 cent.. 4 cent + btw

Bij snelladers die dus al snel per aansluiting nog meer stroom verbruiken is het dus helemaal een druppel op de gloeiende plaat en berekenen niks door …Tesla zit nog steeds op 0.35 euro per kWh bijvoorbeeld, wat dus voor de prive rijder een goed alternatief is in bijvoorbeeld het sgzh gebied ik ga in ieder geval daar wat meer laden als het uitkomt, de andere sessies zijn in brabant waar er eigenlijk geen verhoging is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
De korting op de stroomaansluiting (verlaging energiebelasting) is er alleen voor huishoudens c.q. onroerende zaken met een verblijfsfunctie. Daarmee gaat de redenatie niet op voor laadpalen.

Niettemin vind ik het schofterig duur geworden om publiek te laden, je betaalt nu op straat bijna wat je een aantal jaar geleden voor snelladen betaalde terwijl de stroomprijs inmiddels weer redelijk genormaliseerd lijkt. Waar zijn de laadpasaanbieders die met dynamische tarieven werken???

Ben benieuwd hoeveel er voor de concessies betaald moet worden en wat er dus naast stroom+exploitatie laadpaal (backoffice, storingsdienst, afschrijving etc) nog meer terugverdiend moet worden.

Zou helemaal slim zijn als de laadpaalexploitanten het zonder slimme meter mogen doen en alle MID-metingen van de palen (die ze toch al moesten hebben voor de laadtransacties) mochten samenvoegen voor de afrekening, als ware het een geüpgradede onbemeterde 6A aansluiting zoals voor straatverlichting. Scheelt de netbeheerders een hoop kosten voor de slimme meters per paal en drukt daarmee hopelijk de laadkosten op straat.

[ Voor 23% gewijzigd door Emacee op 02-01-2025 08:10 ]

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-07 09:05
Emacee schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:07:
De korting op de stroomaansluiting (verlaging energiebelasting) is er alleen voor huishoudens c.q. onroerende zaken met een verblijfsfunctie. Daarmee gaat de redenatie niet op voor laadpalen.

Niettemin vind ik het schofterig duur geworden om publiek te laden, je betaalt nu op straat bijna wat je een aantal jaar geleden voor snelladen betaalde terwijl de stroomprijs inmiddels weer redelijk genormaliseerd lijkt. Waar zijn de laadpasaanbieders die met dynamische tarieven werken???

Ben benieuwd hoeveel er voor de concessies betaald moet worden en wat er dus naast stroom+exploitatie laadpaal (backoffice, storingsdienst, afschrijving etc) nog meer terugverdiend moet worden.

Zou helemaal slim zijn als de laadpaalexploitanten het zonder slimme meter mogen doen en alle MID-metingen van de palen (die ze toch al moesten hebben voor de laadtransacties) mochten samenvoegen voor de afrekening, als ware het een geüpgradede onbemeterde 6A aansluiting zoals voor straatverlichting. Scheelt de netbeheerders een hoop kosten voor de slimme meters per paal en drukt daarmee hopelijk de laadkosten op straat.
Er zit volgens mij iets geks in de wijze waarop de vaste kosten worden toegerekend aan het kWh tarief.
De stroom kost bijna niets. gemiddeld 5ct of minder. Maar de laadtarieven zijn tot een factor 10 of meer hoger.

Dat heeft te maken met belastingen en vaste kosten, zoals de kapitaalslasten van de investering en de beheerkosten van het laadpalennetwerk (administratie en onderhoud) Dan nog wat kosten van de aansluiting die per punt vast zijn.
Die kosten zijn op jaarbasis min of meer vast en moeten worden terugverdiend in de kWh prijs.
Het maakt dan nogal uit van welke normale bezetting je uit gaat. is dat 2.500kWh/jaar of 10.000kWh/jaar of iets daar tussen in.
Ik denk dat daar ook rare verouderde normen een rol spelen. En dat er zelfs een self fullfilling profhecy effect in zit.
Voor mij is het simpel. Als de publieke paal voordeliger is dan thuis dan laad ik publiek en anders thuis.
Er staan 6 publieke palen voor de deur. die heb ik in 2022/3 intensief gebruikt en inmiddels al 2 jaar niet meer. En gezien het feit dat er nog zelden iemand staat te laden ben ik niet de enige.
(Ik woon in zo'n straat waar meer (PH)EV zijn dan ICE.)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
lfah2000 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:27:
Vattenfall heeft de nieuwe prijzen toch bekend gemaakt? Je hoeft dat niet af te wachten.
I know. Ik wacht ook niets af.

Onderstaande was meer bedoeld dat ik zelf in de gaten moet houden welke pas ik moet gebruiken om goedkoper uit te zijn als ik ga laden in mijn woonplaats (te Brabant);
Zjanzjak schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:37:
Aha, even in de gaten houden als ik aan de Vattenfall paal ga hier int durp,
Een soort note to self.

En dat schijnt dus nu Electroverse te zijn volgens @boeha;

En als je dat dan weet, wat dan?

Mij (privé-rijder) boeit het totaal niet hoe en wat een prijs tot stand komt, wat het verdienmodel is, etc.., enige wat ik wil weten is wat de huidige, en indien mogelijk, de toekomstige prijs is. Moet/wil ik publiek laden dan wil ik wel vooraf de prijs weten namelijk. Ik kan er voor de rest toch weinig aan doen en dan hanteer ik mijn levensmotto: Het is, zoals het is. Ik ga toch niet meer terug naar fossiele brandstof, alhoewel ik mij misschien wel op mijn achterhoofd zal krabben als de boel meer dan 1 euro de kWh gaat kosten en de benzine/diesel goedkoper zijn geworden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eltron
Zjanzjak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:30:
En als je dat dan weet, wat dan?

Mij (privé-rijder) boeit het totaal niet hoe en wat een prijs tot stand komt, wat het verdienmodel is, etc.., enige wat ik wil weten is wat de huidige, en indien mogelijk, de toekomstige prijs is. Moet/wil ik publiek laden dan wil ik wel vooraf de prijs weten namelijk. Ik kan er voor de rest toch weinig aan doen en dan hanteer ik mijn levensmotto: Het is, zoals het is. Ik ga toch niet meer terug naar fossiele brandstof, alhoewel ik mij misschien wel op mijn achterhoofd zal krabben als de boel meer dan 1 euro de kWh gaat kosten en de benzine/diesel goedkoper zijn geworden.
Ik zit er hetzelfde in, maar met één aanvulling. Ik heb er om een of andere reden altijd een hekel aan gehad om mij te laten afzetten. Als ik iets wil kopen ben ik bereid daarvoor een redelijke prijs te betalen waarmee de kosten en een redelijke marge worden gedekt. Maar als het daar ver boven uit gaat heb ik er moeite mee om voor een ander de "gouden schoenen" te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:54
Na alle berichten over prijsverhogingen voor het laden zie ik bij Shell nog steeds 53ct p/kWh. Dus dat valt dan weer mee, wat overigens nog te hoog is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-07 13:16
Mijn laadpaal om de hoek is gelukkig maar een paar centen duurder geworden, was 41 cent en is nu 44 cent. Ben best gelukkig met deze prijzen (in Utrecht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Sjoerd001 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:25:
Mijn laadpaal om de hoek is gelukkig maar een paar centen duurder geworden, was 41 cent en is nu 44 cent. Ben best gelukkig met deze prijzen (in Utrecht).
Dat is dan waarschijnlijk een saldo van gedaalde energieprijzen en gestegen energiebelasting. Per saldo nog steeds een hoog tarief. Maar in vergelijking met anderen valt het nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:26

Lagune

Its time for warp

nieuwe palen van ubitricity (MRA hoofddorp) zijn ook interessant, via web 0,30 0,35 ct, via shell recharge app of pasje 0,44 0,40

ah, tarieven alweer aangepast, nu 5 cent verschil ipv 14

[ Voor 25% gewijzigd door Lagune op 02-01-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Dat is dan waarschijnlijk een saldo van gedaalde energieprijzen en gestegen energiebelasting. Per saldo nog steeds een hoog tarief. Maar in vergelijking met anderen valt het nog mee.
Dat zal vast. Is via een ANWB laadpas. Was een goedkope combi en ANWB voelt vertrouwd. Verder ben ik (nog) niet heel erg thuis in openbaar laden, heb pas sinds halverwege december mijn eerste hybride auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-07 16:17
PlayerGoods schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:50:
Welke laadpas/app is nu het goedkoopst voor de Equans SGZH 2 palen? OVO heeft de prijzen nog niet upgedate.
De SGZH 2.0 palen zijn sinds vandaag in Rijswijk, Delft weer 0,34 cent (met Light abonnement). :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlyEn-HSLwWtjvGAS2_-k-Lcq4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4KXQlT9JsKJDc1ssJGRBHjv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:30:
Ik zit er hetzelfde in, maar met één aanvulling. Ik heb er om een of andere reden altijd een hekel aan gehad om mij te laten afzetten. Als ik iets wil kopen ben ik bereid daarvoor een redelijke prijs te betalen waarmee de kosten en een redelijke marge worden gedekt. Maar als het daar ver boven uit gaat heb ik er moeite mee om voor een ander de "gouden schoenen" te betalen.
Is ook, en niemand wil afgezet worden, en zal, indien een laadpaal een stukje verderop goedkoper is, dan daar gaan laden. Maar stel dat in jouw hele omgeving dat niet te doen is en je weet dat je afgezet wordt, wat dan?
Sjoerd001 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:34:
Is via een ANWB laadpas. Was een goedkope combi en ANWB voelt vertrouwd.
Denk dat er wellicht wat andere passen zijn waar het dan nog goedkoper is.
Er zijn zat gratis passen, nationaal en internationaal, aan te vragen die niets kosten en waar je dan wat goedkoper mee zou kunnen laden. Vertrouwd of niet, het is toch zonde om geld te laten liggen als het niet perse hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
Zjanzjak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Is ook, en niemand wil afgezet worden, en zal, indien een laadpaal een stukje verderop goedkoper is, dan daar gaan laden. Maar stel dat in jouw hele omgeving dat niet te doen is en je weet dat je afgezet wordt, wat dan?

[...]

Denk dat er wellicht wat andere passen zijn waar het dan nog goedkoper is.
Er zijn zat gratis passen, nationaal en internationaal, aan te vragen die niets kosten en waar je dan wat goedkoper mee zou kunnen laden. Vertrouwd of niet, het is toch zonde om geld te laten liggen als het niet perse hoeft.
Ik heb een paar apps gecheckt maar geen was goedkoper op die palen om de hoek dan ANWB. Zal nog eens beter zoeken als ik m'n laad draai meer gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brundle010
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-07 19:57
Khallouki schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:43:
[...]

De SGZH 2.0 palen zijn sinds vandaag in Rijswijk, Delft weer 0,34 cent (met Light abonnement). :)

[Afbeelding]
Bij mij in de straat zijn de SGZH 2.0 palen bij OVO nog altijd 0,58 cent (zonder abonnement) en ik zie die prijs ook nu terug als ik in Rijswijk kijk. Kortom: OVO heeft de prijzen helaas nog altijd niet aangepast. Easy Charging is met 0,48 cent nu het goedkoopste tarief voor de SGZH 2.0 palen. Iemand betere tarieven gezien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-MDzpxTFZEUtJTPB1xq1cQVFf4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hebwfLv9yQNkAIM7biG57nyF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Brundle010 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:36:
[...]

Bij mij in de straat zijn de SGZH 2.0 palen bij OVO nog altijd 0,58 cent (zonder abonnement) en ik zie die prijs ook nu terug als ik in Rijswijk kijk. Kortom: OVO heeft de prijzen helaas nog altijd niet aangepast. Easy Charging is met 0,48 cent nu het goedkoopste tarief voor de SGZH 2.0 palen. Iemand betere tarieven gezien?
[Afbeelding]
Even erop klikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMDk7rg97QwtU_v9suGKMeeIWJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1E2kgSGgkxo3pus3L5pd6jMW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtS2MpvL13qZw9LAVy6vysdKHOg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3P49C77woDjrAufDjxACrRAe.jpg?f=fotoalbum_tile

Dan zie je dat het inderdaad weer € 0,38 per kWh is. Ik vond dat zelf ook een beetje verwarrend, maar het zal wel kloppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 23:31
Khallouki schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:43:

[Afbeelding]
Ja, je moet wel even zelf verversen merk ik.

Sterker nog, de SGZH1.0-palen zijn nog de oude lage prijs. In plaats van €0,39 (CPO tarief en verwacht tarief zonder abonnement bij OVO) is het nog steeds €0,31. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZY1hyA3UJR5ZZQ5tfkLjbKUglY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5V8i0JNNFjRXeIlX3pTq2aTQ.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xjx77AjyvwPxjqNgAgjNA9YDtBQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JYHrf6fPrg0jArU7wtBVaAUq.png?f=fotoalbum_medium
Bij mij in de straat zijn de SGZH 2.0 palen bij OVO nog altijd 0,58 cent (zonder abonnement) en ik zie die prijs ook nu terug als ik in Rijswijk kijk. Kortom: OVO heeft de prijzen helaas nog altijd niet aangepast.
Druk even op de laadpaal (met meer informatie), dan ververst het wel. Heb ik nu bij elke paal hier in de omgeving, lijkt een cache-issue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GXI-adoXt4JOl7JPEhQMr9Eh9E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/yHqiwgT1go8hEZe3uqRXGcau.png?f=fotoalbum_medium

Tadaa:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w_s3AQYDZS9QvJSQCmzx-2l1ww=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/wH2MtvGYoXssuyC2weQhL6ec.png?f=fotoalbum_medium

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sjoerd001 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:05:
Ik heb een paar apps gecheckt maar geen was goedkoper op die palen om de hoek dan ANWB. Zal nog eens beter zoeken als ik m'n laad draai meer gevonden heb.
Om welke lokatie gaat het precies?

Go-Charge app is soms niet up to date maar geeft vaak wel een redelijk goed beeld aangaande wat de goedkopere prijs voor specifieke laadpassen is bij laadpunten, is ook een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 17:29
Zo, in het nieuwe jaar maar even de laadpalen in mijn buurt (Flevoland, dus MRA-E gebied) nagekeken..
  • Er is een Shell / ubitricity paal in de buurt die in de Shell laadapp €0,40 per kWh kost.
  • Er is een Vattenfall paal die bij Vattenfall in app zelf €0,5648 per kWh kost.
  • Er is een TotalE / Greenflux paal die bij E-Flux/Road €0,45 per kWh kost.
  • Diezelfde TotalE/Greenflux paal kost in de Vattenfall app €0,3872 per kWh + €0,3509 per sessie.
  • Bij Almere Stad is er ook een Tesla snellaadstation waar het in de daluren €0,37 per kWh kost.
Voor zover ik kan zien is het voor mij dus het meest gunstig om met de Vattenfall pas te laden op de TotalE paal, behalve als ik zin heb om even te rijden naar het Tesla snellaadplein in Almere Stad. Tenzij iemand nog een betere optie weet voor bovengenoemde palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brundle010
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-07 19:57
gertvdijk schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:58:
[...]

[...]

Druk even op de laadpaal (met meer informatie), dan ververst het wel. Heb ik nu bij elke paal hier in de omgeving, lijkt een cache-issue.

[Afbeelding]

Tadaa:

[Afbeelding]
OK dan, thanks! 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Zjanzjak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:50:
[...]
Ik ook, en niemand wil afgezet worden, en zal, indien een laadpaal een stukje verderop goedkoper is, dan daar gaan laden. Maar stel dat in jouw hele omgeving dat niet te doen is en je weet dat je afgezet wordt, wat dan?
Is voor mij een wat onvoorstelbaar scenario, omdat mijn omgeving nogal groot is.
Maar stel dat het de enige optie is om je te laten afzetten. Dan wordt het kiezen uit het ergste van twee kwaden.

Ik ben wel bereid om ver te gaan en ook dingen te overwegen die desnoods meer kosten.
Wellicht dan maar laden met een eigen generator op biobrandstof of zo.

Vroeger had je zelfs auto's die zoiets als ingebouwde range extender aan boord hadden (opel Ampera en BMW i3 geloof ik)

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 02-01-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-07 16:17
[...]

[Afbeelding]
Je moet op de paal drukken, dan zie je de bijgewerkte prijs.

edit: Ik zie dat een aantal mij voor zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Khallouki op 02-01-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-07 10:16
Haay schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:30:
Zo, in het nieuwe jaar maar even de laadpalen in mijn buurt (Flevoland, dus MRA-E gebied) nagekeken..
  • Er is een Shell / ubitricity paal in de buurt die in de Shell laadapp €0,40 per kWh kost.
  • Er is een Vattenfall paal die bij Vattenfall in app zelf €0,5648 per kWh kost.
  • Er is een TotalE / Greenflux paal die bij E-Flux/Road €0,45 per kWh kost.
  • Diezelfde TotalE/Greenflux paal kost in de Vattenfall app €0,3872 per kWh + €0,3509 per sessie.
  • Bij Almere Stad is er ook een Tesla snellaadstation waar het in de daluren €0,37 per kWh kost.
Voor zover ik kan zien is het voor mij dus het meest gunstig om met de Vattenfall pas te laden op de TotalE paal, behalve als ik zin heb om even te rijden naar het Tesla snellaadplein in Almere Stad. Tenzij iemand nog een betere optie weet voor bovengenoemde palen?
Komt die Ubricity met de Seety-app niet op 34 cent? Die combi bij mij wel in ieder geval. Is ook MRA. In 2024 was het zelfs 29 cent. Was een mooie tip van Nathalia!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
Heeft hier iemand ook de ervaring dat e-flux een factuur stuurt voor 6,65 abonnement en vervolgens 6,66 afschrijft? Dit zou komen door een afrondingsverschil tussen hun factuurprogramma en het incasso programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Haay schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:30:

[/list]
Volgens mijn Tesla app is het in de daluren 0,29(?)

(dan moet je wellicht wel een Tesla of abo hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
Peejeehuu schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:16:
Komt die Ubricity met de Seety-app niet op 34 cent? Die combi bij mij wel in ieder geval. Is ook MRA. In 2024 was het zelfs 29 cent. Was een mooie tip van Nathalia!
Ik heb zojuist de Seet app (die ik nog niet kende) geïnstalleerd, maar zie in de app geen laadpalen, of een optie om een laadsessie te starten? Voor zover ik in de app kan zien is het alleen voor goedkoop pakeren bij betaald parkeren?
eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:40:
Volgens mijn Tesla app is het in de daluren 0,29(?)
(dan moet je wellicht wel een Tesla of abo hebben).
Ja, die €0,37 per kWh is in de Tesla app zonder abonnement. Met abonnement dus €0,29 per kWh in de daluren. Maar zo veel laad ik niet per maand om die €10 per maand abonnementskosten terug te verdienen. :P
dencoupe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:29:
Heeft hier iemand ook de ervaring dat e-flux een factuur stuurt voor 6,65 abonnement en vervolgens 6,66 afschrijft? Dit zou komen door een afrondingsverschil tussen hun factuurprogramma en het incasso programma.
Ja, die afrondingsverschillen in de E-Flux (Road) facturen heb ik ook elke maand wel.

[ Voor 46% gewijzigd door Haay op 02-01-2025 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37
Komt bij E-Flux wel vaker voor dat er €0,01 afrondingsverschil is. Bij mij eigenlijk altijd in mijn voordeel.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:17

De laadprijs aan publieke palen icm wegbelasting maakt EVs onbetaalbaar. (Dit is nog los van de enorme afschrijving voor mensen die nieuw gekocht hebben 4-5 jaar geleden, hier heb je natuurlijk minder last van tweedehands maar ook die auto moet je ooit weer verkopen.)

Ik rij met veel plezier al jaren elektrisch, eerst een e Up en nu een ID3, maar als deze auto vervangen moet worden zie ik nu al dat ik goedkoper een (plug in) hybride kan rijden. Zelfs een bakbeest als Kodiaq is per km goedkoper door lagere wegenbelasting en lagere brandstofkosten per km (en dan reken nog met Nederlandse benzineprijzen, terwijl ik meestal in Duitsland zou kunnen tanken). Ik ben helaas afhankelijk van publieke palen, Allego concessie Groningen dus overal is 8 cent bijgekomen, 47ct. Er is geen goedkoper alternatief in de wijde omtrek, behalve de Tesla Supercharger, maar dan ga ik inleveren op levensduur van m’n accu én sta ik 2 uur per week te nietsen aan de laadpaal …

Het is idd tijd voor dynamische prijzen, daar zou ik geen enkel probleem mee hebben. Waarom dan toch een plug in? In de hoop dat de prijzen ooit nog iets dalen, en als er ooit een ander huis komt met oprit, dan kan je wel iets goedkoper uitzijn na einde van de salderingsregeling.

Elektrisch rijdt heerlijk al komt het met kleine ongemakken (met name in winter qua range), maar wie gaat daar nu méér voor betalen in TCO dan een gewone (gewilde) benzine auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
Zjanzjak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:28:
[...]

Om welke lokatie gaat het precies?

Go-Charge app is soms niet up to date maar geeft vaak wel een redelijk goed beeld aangaande wat de goedkopere prijs voor specifieke laadpassen is bij laadpunten, is ook een optie.
Gaat om deze:
https://maps.app.goo.gl/psgeEhzGfM5h537e8

Of deze:
https://maps.app.goo.gl/uC8pFxYuQA7GATmDA

Go charge is paar cent goedkoper, maar die 2e set aan laadpalen (daar staan er 4), staan niet op de kaart..?

[ Voor 46% gewijzigd door Sjoerd001 op 03-01-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:26

Lagune

Its time for warp

Haay schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:16:
[...]

Ik heb zojuist de Seet app (die ik nog niet kende) geïnstalleerd, maar zie in de app geen laadpalen, of een optie om een laadsessie te starten? Voor zover ik in de app kan zien is het alleen voor goedkoop pakeren bij betaald parkeren?
zelf ook even gekeken, je kan bij settings --> map customization --> EV chargers aanzetten

met de Northe App kan je trouwens op die vattenfal paal voor 0,36 laden? of Ubitricity web op die ubitricity paal voor 0,35 (iig dat zijn de prijzen in MRA hoofddorp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sjoerd001 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:09:
Gaat om deze:
https://maps.app.goo.gl/psgeEhzGfM5h537e8

Of deze:
https://maps.app.goo.gl/uC8pFxYuQA7GATmDA

Go charge is paar cent goedkoper, maar die 2e set aan laadpalen (daar staan er 4), staan niet op de kaart..?
Go Charge is meer een app, voor Nederland, om prijzen per laadpunt per verschillende laadpassen in te zien. Niet altijd up to date maar voor mij, en velen hier, een startpunt om even quick n dirty te bekijken.

Ik zie dat bij de laadpunten die jij aangeeft Vattenfall 0,3872 euro de kWh rekent (zie Vattenfall laad app).
Vattenfall pas is gratis aan te vragen, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Wel opletten, bij die 4 laadpunten in de Raiffeisenlaan zit er een klein verschil in prijzen.
Bij Raiffeisenlaan 1 rekent Vattenfall 0,4126 euro, en bij Raiffeisenlaan 1b 0,3872 euro.
Waarschijnlijk de reden dat er nu iemand staat te laden bij 1b en niet bij 1. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Laatst online: 15:08
davidov2008 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:06:
[...]
De laadprijs aan publieke palen icm wegbelasting maakt EVs onbetaalbaar. (Dit is nog los van de enorme afschrijving voor mensen die nieuw gekocht hebben 4-5 jaar geleden, hier heb je natuurlijk minder last van tweedehands maar ook die auto moet je ooit weer verkopen.)
Tja, rijkelui hebben het beter...

Ik (of beter gezegd: De baas) laad(t) voor ongeveer 25 cent/kWh aan het laadpunt in m'n garage.

Een tweedehands EV wordt dan wel extra aantrekkelijk als de prijzen door deze ontwikkelingen gedrukt gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-07 12:41
gertvdijk schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:58:
[...]

Sterker nog, de SGZH1.0-palen zijn nog de oude lage prijs. In plaats van €0,39 (CPO tarief en verwacht tarief zonder abonnement bij OVO) is het nog steeds €0,31. :)
Je vraagt je af wat daar elk jaar mis gaat hè? Of zouden ze het gewoon als een soort lokkertje doen? Het lijkt me dat dit toch opvalt als je statistieken draait over je in- en verkoop per CPO aanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
Zjanzjak schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Go Charge is meer een app, voor Nederland, om prijzen per laadpunt per verschillende laadpassen in te zien. Niet altijd up to date maar voor mij, en velen hier, een startpunt om even quick n dirty te bekijken.

Ik zie dat bij de laadpunten die jij aangeeft Vattenfall 0,3872 euro de kWh rekent (zie Vattenfall laad app).
Vattenfall pas is gratis aan te vragen, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Wel opletten, bij die 4 laadpunten in de Raiffeisenlaan zit er een klein verschil in prijzen.
Bij Raiffeisenlaan 1 rekent Vattenfall 0,4126 euro, en bij Raiffeisenlaan 1b 0,3872 euro.
Waarschijnlijk de reden dat er nu iemand staat te laden bij 1b en niet bij 1. ;)
Ja ik zag toevallig net ook dat het met Vattenfall iets goedkoper kan. Is er een site waarbij je per laadpaal de laagste (actuele) tarieven kan zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:52
[...]

Ik rij met veel plezier al jaren elektrisch, eerst een e Up en nu een ID3, maar als deze auto vervangen moet worden zie ik nu al dat ik goedkoper een (plug in) hybride kan rijden. Zelfs een bakbeest als Kodiaq is per km goedkoper door lagere wegenbelasting en lagere brandstofkosten per km (en dan reken nog met Nederlandse benzineprijzen, terwijl ik meestal in Duitsland zou kunnen tanken). Ik ben helaas afhankelijk van publieke palen, Allego concessie Groningen dus overal is 8 cent bijgekomen, 47ct. Er is geen goedkoper alternatief in de wijde omtrek, behalve de Tesla Supercharger, maar dan ga ik inleveren op levensduur van m’n accu én sta ik 2 uur per week te nietsen aan de laadpaal …

Het is idd tijd voor dynamische prijzen, daar zou ik geen enkel probleem mee hebben. Waarom dan toch een plug in? In de hoop dat de prijzen ooit nog iets dalen, en als er ooit een ander huis komt met oprit, dan kan je wel iets goedkoper uitzijn na einde van de salderingsregeling.

Elektrisch rijdt heerlijk al komt het met kleine ongemakken (met name in winter qua range), maar wie gaat daar nu méér voor betalen in TCO dan een gewone (gewilde) benzine auto.
De kosten van hybride- en brandstofauto's zullen de komende jaren ook flink omhoog gaan. Op een gegeven moment houden de subsidies daarvoor ook op. Dus ik zou goed nadenken voordat ik een auto met brandstofmotor zou kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
De laadprijs aan publieke palen icm wegbelasting maakt EVs onbetaalbaar.
Overdrijven is ook een vak. ;)
Uiteraard is het laden in sommige regio's aan de prijs daar niet van maar zo heet wordt de soep niet gegeten.

Ook interessant; Elektrisch of benzine?
Gewoon wat feiten opgesomd, en ben mij er van bewust dat het niet voor iedereen geldt, maar toch....
Sjoerd001 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:12:
[Ja ik zag toevallig net ook dat het met Vattenfall iets goedkoper kan. Is er een site waarbij je per laadpaal de laagste (actuele) tarieven kan zien?
Dat was 1 van mijn eerste vragen ooit in dit topic. ;)
Antwoord, nee niet echt. Daarom de Go-Charge app, het komt redelijk in de buurt.
Maar zoals gezegd, niet altijd up to date en app zou beter kunnen plus, alleen NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-07 18:24
Amsterdam Equans is nu dus 0,35 maar via Seety 0,32
Is dat logisch ? of wellicht moet seety het nog aanpassen ?
Heb nog geen ervaring met seety.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:58

Freak187

geen

[...]

Ik betaal meer (private lease), maar doe dat bewust om een klein steentje bij te dragen tegen het klimaatprobleem.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Freak187 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Ik betaal meer (private lease), maar doe dat bewust om een klein steentje bij te dragen tegen het klimaatprobleem.
Idem, en dat zelfs voor 2 EV's. Het is maar de vraag of de TCO van benzine auto's lager is gezien de leaseprijs.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Lagune schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:30:
zelf ook even gekeken, je kan bij settings --> map customization --> EV chargers aanzetten

met de Northe App kan je trouwens op die vattenfal paal voor 0,36 laden? of Ubitricity web op die ubitricity paal voor 0,35 (iig dat zijn de prijzen in MRA hoofddorp)
Ahhh, bedankt voor de hulp. EV chargers nu aangezet op de kaart en nu zie ik ze wel. :)
Inderdaad, Ubitricity paal met Seety app is €0,34 per kWh, dus dat is een gunstige voor mij.

Ik heb vorig jaar geprobeerd op die Vattenfall paal te laden met de Northe app, maar Northe kreeg geen verbinding met die specifieke paal en kon de laadsessie dus niet starten. Heb toen al contact gezocht met Northe support en hun conclusie was dat het probleem bij die paal zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:08
Haay schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Ik heb vorig jaar geprobeerd op die Vattenfall paal te laden met de Northe app, maar Northe kreeg geen verbinding met die specifieke paal en kon de laadsessie dus niet starten. Heb toen al contact gezocht met Northe support en hun conclusie was dat het probleem bij die paal zit.
Gewoon blijven proberen 😊
Voor de vattenfall paal bij mij in de buurt moet ik in de Northe app soms vijfmaal de sessie starten en stoppen voor hij een goede connectie maakt.

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-07 14:00

gvg

[...]

......Allego concessie Groningen dus overal is 8 cent bijgekomen, 47ct. Er is geen goedkoper alternatief in de wijde omtrek, behalve de Tesla Supercharger, maar dan ga ik inleveren op levensduur van m’n accu én sta ik 2 uur per week te nietsen aan de laadpaal …
......
De Allego palen die ik heb gecheckt in Groningen en Drenthe zijn 0,38 met Bump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Laatst online: 19:43
Kan een Vattenfall laadpaal openbaar evt goedkoper laden dan met eigen pas van Vattenfall? Misschien een rare vraag maar zie wel meer rare dingen in deze wereld 😜

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Jaapio_B schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:51:
[...]

Komt bij E-Flux wel vaker voor dat er €0,01 afrondingsverschil is. Bij mij eigenlijk altijd in mijn voordeel.
waarschijnlijk compenseren ze jouw €0,01 bij mij ;)

Het is vervelend, want ik moet dit steeds handmatig in mijn administratie verwerken en als ze nu het exacte bedrag afschrijven gaat het automatisch en hoef ik er niet eens naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
Zjanzjak schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Overdrijven is ook een vak. ;)
Uiteraard is het laden in sommige regio's aan de prijs daar niet van maar zo heet wordt de soep niet gegeten.

Ook interessant; Elektrisch of benzine?
Gewoon wat feiten opgesomd, en ben mij er van bewust dat het niet voor iedereen geldt, maar toch....

[...]

Dat was 1 van mijn eerste vragen ooit in dit topic. ;)
Antwoord, nee niet echt. Daarom de Go-Charge app, het komt redelijk in de buurt.
Maar zoals gezegd, niet altijd up to date en app zou beter kunnen plus, alleen NL.
Haha, ik deed er iets langer over ;)

Maar die Go-Charge app laat toch geen tarieven zien, of moet ik toch echt een betaalmethode toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:56
Zal waarschijnlijk te maken hebben dat hun systeem met exclusief btw prijzen werkt. En aan het eind van de facturatie de 21% btw bepaald, dan kun je afronding issues krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Laatst online: 15:08
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 03-01-2025 17:18 . Reden: Reageer dan gewoon niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Ik heb een vraag. Ik sta geparkeerd bij Landal Hof van Saksen. Daar staat het volgende bord bij de laadpaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNsEpQiqQBa1CiBJ1w-e-Po8cnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cr0loYi7wX0IVSzygSRgg2k.jpg?f=fotoalbum_large

Het gekke is echter dat Electroverse de volgende kosten weergeeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LbFtuloD0fpNVNIxxRi8eR_asE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwVZqfqS1dzxITpd09pwRqsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie daar alleen een prijs met kWh. Niet de genoemde 2 euro. Hoe werkt dit nu precies? Wordt deze wel of niet in rekening gebracht en hoe kan ik dat zien in de app van de laadpas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 19:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Spixo die twee euro is geen energie prijs. Dus dat kan kloppen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
MikeyMan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:42:
@Spixo die twee euro is geen energie prijs. Dus dat kan kloppen. ;)
Dank voor je snelle reactie. In de ANWB Laadpas app zie ik dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6Op-Too4a_7-K_P0E7NMbjNLaw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rBMfAPc8OfZQE1VAZ8v5WiyT.jpg?f=user_large

Daar wordt die 2 euro/uur dus wel genoemd.

De Electroverse en Shell Recharge app benoemen die kosten niet. Ik ben redelijk nieuw in EV-land en dit is wel wat onduidelijk. Als de kosten niet genoemd worden.. zijn ze er dan ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Spixo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:50:
[...]
Als de kosten niet genoemd worden.. zijn ze er dan ook niet?
Zo is het, je betaald aan de aanbieder van pas of app. Wat anderen rekenen is niet van toepassing.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Ga ik ook eens snelladen met mijn Leaf bij de Lidl in Geel België: volgens de app 24/7 beschikbaar, dus geen vuiltje aan de lucht? Ik wil beginnen met laden, wandelen twee medewerkers langs. De poort gaat om 20:30 dicht... nog geeneens 2kWh geladen en ik rij uit de poort, ben in paniek mijn vrouw.

Tot ik een vrachtwagen naar de Lidl binnen zie rijden en op de klok kijk? En tot de conclusie kom? Volgens mij gaat die poort nog niet dicht en het zou ook niet echt een optie zijn om elders te laden. Wie moet je in zo'n moment geloven? Echt een serieus stress moment net en met 16kW, schiet het ook niet bepaald op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Spixo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Dank voor je snelle reactie. In de ANWB Laadpas app zie ik dit staan:

[Afbeelding]

Daar wordt die 2 euro/uur dus wel genoemd.

De Electroverse en Shell Recharge app benoemen die kosten niet. Ik ben redelijk nieuw in EV-land en dit is wel wat onduidelijk. Als de kosten niet genoemd worden.. zijn ze er dan ook niet?
Hier wil je niet laden toch? Belachelijke prijzen. Hier betaal je de helft minder. Dit soort woekeraars moeten we massaal links laten liggen 😜

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinnenb
Devke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:29:
Kan een Vattenfall laadpaal openbaar evt goedkoper laden dan met eigen pas van Vattenfall? Misschien een rare vraag maar zie wel meer rare dingen in deze wereld 😜
Geen rare vraag 😉
Het antwoord is Ja. Met Northe en Electroverse laad ik in Utrecht ongeveer €0,06 per kwh goedkoper bij Vattenfall palen. Zal te maken hebben met collectieve afspraken voor heel Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Slinnenb schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Geen rare vraag 😉
Het antwoord is Ja. Met Northe en Electroverse laad ik in Utrecht ongeveer €0,06 per kwh goedkoper bij Vattenfall palen. Zal te maken hebben met collectieve afspraken voor heel Nederland.
Heb je daar een aparte pas voor? Alleen een app?
Edit: ik zie dat beide dezelfde prijs hanteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 03-01-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58
Spixo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:39:
Het gekke is echter dat Electroverse de volgende kosten weergeeft:

[Afbeelding]

Ik zie daar alleen een prijs met kWh. Niet de genoemde 2 euro. Hoe werkt dit nu precies? Wordt deze wel of niet in rekening gebracht en hoe kan ik dat zien in de app van de laadpas?
In mijn apps (anwb en travelcard) staat dat 2euro tarief gewoon. Die palen zijn idd vrij stevig aan de prijs en duurder/even duur als een snellader.
Ik snap het wel, anders laten mensen hun auto er het hele weekend/week aanhangen en kan de rest niet laden. Wel zo sociaal om hem even te verplaatsen als je auto vol is. Daarbij netjes dat er ook een bord bij staat. Al denk ik dat het een goed verdienmodel is want ik zie dat nu alle palen bezet zijn en verwacht niet dat binnen 6 uur alle auto's verplaatst zijn.

Je kunt natuurlijk ook de klantenservice van jouw laadpas even vragen hoe dat zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-07 14:00

gvg

Devke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Electroverse (Brits) zend passen gratis naar NL. Northe (Zweeds) stuurt passen alleen naar Scandinavische landen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:50
Devke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Hier wil je niet laden toch? Belachelijke prijzen. Hier betaal je de helft minder. Dit soort woekeraars moeten we massaal links laten liggen 😜
Inderdaad, en ‘s avonds gaan laden lijkt me dan nog onzinniger. Om 20h inpluggen en dan om 2h de wekker om de auto te verplaatsen… denk het niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Tommie12 op 03-01-2025 21:51 . Reden: Typo ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Tommie12 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Inderdaad, en ‘s avonds gaan laden lijkt me dan nog onzinniger. Om 20h inpluggen en dan om 2h de wekker om de auto te verplaatsen… denk het niet.
Zijn wat cowboys actief. Als je laad bij dit soort plekken dan kun je beter die auto op dinosap weer gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sjoerd001 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:54:
Maar die Go-Charge app laat toch geen tarieven zien, of moet ik toch echt een betaalmethode toevoegen?
Ehm, misschien dat je je eerst moet registreren?
Maar weet dat eerlijk gezegd niet meer.
Ik heb iig geen betaalmethode toegevoegd, wel een aantal van mijn passen ingevoerd maar dat is niet echt benodigd volgens mij want ik zie meerdere laadpassen vernoemd in het overzicht als ik eenmaal een laadpunt aanklik. Wel moet ik altijd eerst 'locatie' aanzetten bij deze app anders verdomdtie het te werken.

Dan open ik de app. zoek ik via de kaart naar een bepaalde laadpunt, of tik de straatnaam in het zoekgedeelte bovenin en dan zie ik dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyRdQfuPCOnRoJopTUWWP0SURfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7wggeB8DB1wOVcXgYq6UkKs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had hier al het laadpunt dus aangeklikt en onderin zie je gelijk een prijs tevoorschijn komen.
Daar klik ik op 'more prices' en ontvouwt zich dit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0-RJRMlft5-U_XfyqSHEquO4aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ohx7rSRZHZp8TmFlgZfVRdiF.jpg?f=fotoalbum_large

Daar klikt op het fly outje met de tekst 'Type 2 11 kW' en dan zie ik dit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WIlXlRlznDUNp1tkS8Hwt5vkSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOT0WTpWlgPanoa01F0Q8RnO.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kan ik naar beneden scrollen maat zie ik als eerste mijn ingevoerde kaarten (alleen de naam van de laadpassen dus geen persoonlijke gegevens) en als ik dan verder naar beneden scroll kom ik ook andere laadpassen tegen, die ik niet in bezit heb. De prijs gaat van het goedkoopste naar steeds duurder.

En zo zie ik dus quick n dirty snel alle prijzen, daarna kies ik een app van een laadpas die mij goedkoop lijkt.
Dat was in dit geval Vattenfall (de Greenchoice pas heb ik nog nooit gebruikt).
Op die manier kwam ik erachter dat Vattenfall dus nog iets goedkoper was dan Go-Charge aangaf.

Klinkt als een heel gedoe maar dit kost mij nog geen minuut, je krijgt er ook handigheid in. ;)

En is de Go Charge voor mij, een klein beetje, het antwoord op jouw eerdere onderstaande vraag;
Sjoerd001 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:12:
Is er een site waarbij je per laadpaal de laagste (actuele) tarieven kan zien?
Voor mij is de Go-Charge app dus puur een app om even snel snel te zien welke laadpas het goedkoopst is.
Ik doe er voor de rest niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:26
Tommie12 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:47:
[...]

ANWB heeft een tijdje terug in zo’n nieuwsbrief gemeld dat ze in de nachtelijke uren GEEN blokkeertarief in rekening brengen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinnenb
Devke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Northe gebruik ik de app (pas niet beschikbaar buiten de nordics). Electroverse gebruik ik een pas maar via de app kan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinnenb
Slinnenb schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:31:
[...]

Northe gebruik ik de app (pas niet beschikbaar buiten de nordics). Electroverse gebruik ik een pas maar via de app kan ook
Northe is by far de goedkoopste op Vattenfall hier in Utrecht. Electroverse scheelt sinds dit jaar nog maar 1-2 cent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

MathiasMetzger schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:50:
Ga ik ook eens snelladen met mijn Leaf bij de Lidl
Yup, ik had iets soortgelijks ook bij de Lidl in Nieuw-Amsterdam. Alleen als de winkel open was, stond de laadpaal aan. Da's al een paar jaar terug, misschien dat het nu veranderd is. Maar sindsdien reken ik niet meer op dat soort punten.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
TucanoItaly schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:46:
[...]

Yup, ik had iets soortgelijks ook bij de Lidl in Nieuw-Amsterdam. Alleen als de winkel open was, stond de laadpaal aan. Da's al een paar jaar terug, misschien dat het nu veranderd is. Maar sindsdien reken ik niet meer op dat soort punten.
Ik meen eens op een zondag bij Lidl Geel geladen te hebben, dus ik was mij eigenlijk zeker dat die poort gewoon open zou blijven. Hij is ook open gebleven en ik bij 42% ben ik maar vertrokken, want de vrachtwagen die was ookal weggereden. Van tegenstrijdige informatie, daar wordt ik in ieder geval niet blij van.

Want ik had mijn dochtertje ook nog voorgesteld, om frietjes te gaan eten. Ik had namelijk al twee fritures gespot dicht in de buurt. Dan had ik met 6.6kW geladen, maar toen twee Lidl medewerkers beweerde die poort zou dicht gaan? Toen ontstond bij mij letterlijk en figuurlijk paniek, want deze Lidl snelladers zijn ook nog beperkt op 22kW.

Ik heb het echt maar nauwelijks thuis gered en enorm kou geleden, aanzien ik de verwarming uitgezet had. Anders had ik het denk ik niet tot thuis gered. Dus dat was mij weer een hele ervaring en helaas doen dit soort ervaringen het goed bij de anti-EV club, maar dat zij dan zo. Op de bestemming had ik in ieder geval tot 65% geladen. Maar het meerverbruik in de winter, is echt een niet te onderschatten iets.

In de zomer had ik het makkelijk gered zonder een laadstop en zou die 5u30m op de bestemming laden ruim voldoende geweest zijn, alleen ik kwam al aan met 9% dus had niet veel keuze.

PS laadpaal staat gewoon aan: in Lidl app staat winkel sluit om 20 uur, maar de laadpaal die zou je 24/7 kunnen gebruiken. Extra vervelend als van medewerkers tegenstrijdig informatie krijgt, want grote kans dat die poort open blijft i.v.m. de snelladers. Anders zou je niet in de app zetten, dat ze beschikbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door MathiasMetzger op 03-01-2025 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ga ik ook eens snelladen met mijn Leaf bij de Lidl in Geel België: volgens de app 24/7 beschikbaar, dus geen vuiltje aan de lucht? Ik wil beginnen met laden, wandelen twee medewerkers langs. De poort gaat om 20:30 dicht... nog geeneens 2kWh geladen en ik rij uit de poort, ben in paniek mijn vrouw.

Tot ik een vrachtwagen naar de Lidl binnen zie rijden en op de klok kijk? En tot de conclusie kom? Volgens mij gaat die poort nog niet dicht en het zou ook niet echt een optie zijn om elders te laden. Wie moet je in zo'n moment geloven? Echt een serieus stress moment net en met 16kW, schiet het ook niet bepaald op.
Volgens Chargemap alleen beschikbaar tijdens openingstijden, dus vreemd dat de app 24/7 beschikbaar aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipkluif
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 18:49
Weet iemand hoer toevallig hoe de app van Tap Electric aan de prijzen van de andere aanbieders komt?

De Total paal hier is sinds 1 januari in de Tap app 0,448 per kwh geworden (incl abbo van 2,50 per maand)

Echter rekent Vattenfall sinds kort minder en zit die op 0,387 per kwh, wel met 0,35 transactiekosten er nog bovenop.

Met een vrij eenvoudige rekensom wordt Vattenfall dan al vrij snel de goedkopere optie.
Toch is volgens de “Prijs Intel” in de Tap app, Tap zelf de goedkoopste naast E-Flux die ook rond de 0,44 zit.

Ik heb deze app inclusief abbo juist genomen omdat ik het idee had dat zij wel transparant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
PeterZ(on) schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:42:
[...]

Volgens Chargemap alleen beschikbaar tijdens openingstijden, dus vreemd dat de app 24/7 beschikbaar aangeeft.
Chargemap heeft het wel vaker bij het foute eind: ik gebruik de app ook regelmatig, maar gezien de inactiviteit in die app? Zo'n app als Chargemap moet het hebben van de bijdrages van gebruikers en grote kans dat de informatie in Chargemap niet up to date is. Want ik ben al bij meerdere Lidl triple chargers geweest, welke buiten de openingsuren van de supermarkt gewoon beschikbaar zijn. Je mag er als gebruiker ook wel vanuit gaan, wanneer de Lidl app zegt dat die laadpalen beschikbaar zijn? Dat dit dan ook zo is en je niet voor een gesloten poort komt te staan.

Veel andere Lidl's hebben de laadpalen inderdaad alleen tijdens de openingsuren van de winkel beschikbaar. Maar het staat in de Lidl app zelf en tot nu toe is dat goed gegaan, alleen vandaag ontstond lichte paniek. Ze zullen het vast goed bedoeld hebben? Maar als ik mij niet vergis, heb ik op dezelfde locatie ook 1x op een zondag geladen. Toen was het ookal betalend. Dus grote kans dat die poort sinds het 24/7 beschikbaar stellen van de snelladers, gewoon niet meer dicht gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Slinnenb schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Northe is by far de goedkoopste op Vattenfall hier in Utrecht. Electroverse scheelt sinds dit jaar nog maar 1-2 cent
Voor hier maakt het helaas niks uit. Vattenfall en beide genoemden rekenen 36 ct/kWh. Toch bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spixo
PeterZ(on) schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:59:
[...]

Zo is het, je betaald aan de aanbieder van pas of app. Wat anderen rekenen is niet van toepassing.
Je had helemaal gelijk. Ik heb gisteravond de auto eraan gehangen, en zojuist om 07.00 hem er weer afgehaald. Via Electroverse heb ik alleen hoeven betalen voor de afgenomen kWh en niet voor de 2 euro/uur kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Kipkluif schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:11:
Weet iemand hoer toevallig hoe de app van Tap Electric aan de prijzen van de andere aanbieders komt?

De Total paal hier is sinds 1 januari in de Tap app 0,448 per kwh geworden (incl abbo van 2,50 per maand)

Echter rekent Vattenfall sinds kort minder en zit die op 0,387 per kwh, wel met 0,35 transactiekosten er nog bovenop.

Met een vrij eenvoudige rekensom wordt Vattenfall dan al vrij snel de goedkopere optie.
Toch is volgens de “Prijs Intel” in de Tap app, Tap zelf de goedkoopste naast E-Flux die ook rond de 0,44 zit.

Ik heb deze app inclusief abbo juist genomen omdat ik het idee had dat zij wel transparant zijn.
Ik ben geen sekswerker, maar ik denk dat ik je vraag wel kan beantwoorden. :P
Tap gaat uit van de prijzen die de exploitant bepaalt. Dus is jouw geval de prijs die Total berekent op die Total-paal, zijnde 44,8 ct/kWh. Dat is het bedrag wat je daar ook met een Total-kaart betaalt.
Soms zijn andere kaarten goedkoper op laadpalen, maar Tap gaat uit van de prijs die officieel door de laadpaal-aabieder is vastgesteld.
Daarom is het belangrijk om te kijken of bij de laadpalen waar je regelmatig laadt andere kaarten goedkoper zijn dan de prijs van de exploitant. Bij mij in de straat bijvoorbeeld rekent Quello bij hun laadpalen zo'n 70 ct/kWh, en dan heeft het weinig zin om een abonnement op Tap te nemen als ik met Electroverse voor 40 cent kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
Heb vaak Northe voorbij zien komen en de app ook geïnstalleerd.
Ik mis echter heel veel laadpalen, o.a. die van TotalEnergies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 19:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Zjanzjak ik dacht met de go charge app de beste oplossing gevonden te hebben voor de brei aan tarieven per paal en per laadpas. Maar het klopt eerlijk gezegd vaker niet dan wel. En er missen ook een hoop passen helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 04-01-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MichielFRL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:08:
[...]

ANWB heeft een tijdje terug in zo’n nieuwsbrief gemeld dat ze in de nachtelijke uren GEEN blokkeertarief in rekening brengen.
Maar dat staat niet bij deze paal…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:35

Als het gebruik van jouw auto zo veel laadstress oplevert is het dan niet een reden om daar actie op te gaan doen. Ik las ergens dat ook een Leaf omgebouwd kan worden naar CCS. Dat zal eern investering zijn, maar als dat het gebruik van je auto kan bevorderen is dat een overweging. In het achterhoofd houdende dat een Leaf die omgebouwd is ook voor een hogere prijs ingeruild kan worden.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
MikeyMan schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:12:
@Zjanzjak ik dacht met de go charge app de beste oplossing gevonden te hebben voor de brei aan tarieven per paal en per laadpas. Maar het klopt eerlijk gezegd vaker niet dan wel. En er missen ook een hoop passen helaas.
De beste oplossing? Die bestaat (nog) niet helaas.
Een tip voor iets wat dichtbij de beste oplossing zit kan ik je wel geven.... dat ben je zelf!

Geldt voor iedereen en ook mij uiteraard.

De Go-Charge app laat mij vaak wel zien welke pas de goedkoopste is, of de prijs dan klopt of niet boeit mij niet want ik ga vrijwel direct nadat ik zie wat de goedkoopste passen zijn, de apps af van die passen om te zien welk tarief er daadwerkelijk gevraagd wordt.
Kost mij nog geen minuut.

Go-Charge vind ik retehandig, voor Nederland, beter dan eerst alle laadapps seperaat af te moeten gaan om te zien wat het goedkoopst is. Dat alle passen er niet in staan is bekend, de meest gangbare staan er in.

Anyways, er bestaat helaas (nog) geen oplossing om in 1 oogopslag de accurate prijzen van alle laadpassen in de wereld bij alle laadpunten in de wereld te zien. Sommmige apps zijn ietwat bruikbaar maar daar is ook alles mee gezegd en daarmee kom ik tot de conclusie dat jijzelf de beste oplossing bent. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Gerardus1956 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Als het gebruik van jouw auto zo veel laadstress oplevert is het dan niet een reden om daar actie op te gaan doen. Ik las ergens dat ook een Leaf omgebouwd kan worden naar CCS. Dat zal eern investering zijn, maar als dat het gebruik van je auto kan bevorderen is dat een overweging. In het achterhoofd houdende dat een Leaf die omgebouwd is ook voor een hogere prijs ingeruild kan worden.
offtopic:
Het is volledig offtopic: maar voor de kosten die het kost om CCS in te bouwen, waarmee je nog steeds dezelfde beperkingen hebt. Kan ik ook mijn Leaf tegen bijvoorbeeld een Hyundai Kona of Ioniq Electric inruilen. Het accupakket wordt namelijk niet actief gekoeld, dus zelfs de Nissan dealer raad snelladen af en het zo snel mogelijk te vermijden.

Maar het mijden van snelladen is enerzijds ook vanwege de tarieven: dus dan zijn wij weer ontopic. Ik denk dat het beter is om hem in te ruilen voor een EV die op zijn minst 3 fase kan laden, want het grootste probleem is het langzaam laden. Aangezien bijna alle laadpalen 11kW zijn in Nederland en dan haal je maar 3.3kW, terwijl ik Duitsland meestal aan een 22kW laadpaal sta en dan 6.6kW haal.

offtopic:
De Leaf heeft echter teveel afgeschreven: het is ook echt een centenkwestie, want een Tesla model 3 kost weleens waar nog maar € 16.000 voor een exemplaar uit 2019. Echter de Leaf levert inruil nog maar € 10.000 op, terwijl ik hem voor meer dan € 20.000 te boek heb staan. Het liefste wil ik dus helemaal niet moeten snelladen, maar in 1x kunnen doorrijden vanaf de bestemming en daar is drie fase laden essentieel voor.

Overigens gaat zo'n inbouw je niets extras aan inruil opleveren: handelaren zijn daar niet in geïnteresseerd en misschien, stoten ze de ingeruilde EV's direct af naar de export. In het Leaf topic, kun je ook de meest recente bijdrage van @budi lezen dat het niet bepaald zonder problemen allemaal verlopen is.

[ Voor 11% gewijzigd door MathiasMetzger op 04-01-2025 12:10 . Reden: Offtopic tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Eboera schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Zal waarschijnlijk te maken hebben dat hun systeem met exclusief btw prijzen werkt. En aan het eind van de facturatie de 21% btw bepaald, dan kun je afronding issues krijgen.
Het zit hem in het feit dat ze 2 systemen gebruiken. De Facturatie en daarnaast nog een incasso systeem. En wat doen ze heel slim, ze laten het incasso systeem vullen met hun ex btw bedragen en vervolgens gaat dat systeem weer btw berekenen. Een incasso systeem is niets anders als het incasseren van het factuurbedrag. Dus als ze de factuurbedragen incl btw importeren in het incasso systeem dan klopt het altijd.

Ik verwacht dat er nog een verdienmodel inzit, genoeg x €0,01 is op jaarbasis een mooi personeelsfeest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slinnenb
MichielFRL schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:06:
Heb vaak Northe voorbij zien komen en de app ook geïnstalleerd.
Ik mis echter heel veel laadpalen, o.a. die van TotalEnergies.
Northe heeft maar met een beperkt aantal leveranciers in Nederland contracten. In iedergeval werkt Northe op alle Vattenfall palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:35
MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:41:
[...]

offtopic:
Het is volledig offtopic: maar voor de kosten die het kost om CCS in te bouwen, waarmee je nog steeds dezelfde beperkingen hebt. Kan ik ook mijn Leaf tegen bijvoorbeeld een Hyundai Kona of Ioniq Electric inruilen. Het accupakket wordt namelijk niet actief gekoeld, dus zelfs de Nissan dealer raad snelladen af en het zo snel mogelijk te vermijden.

Maar het mijden van snelladen is enerzijds ook vanwege de tarieven: dus dan zijn wij weer ontopic. Ik denk dat het beter is om hem in te ruilen voor een EV die op zijn minst 3 fase kan laden, want het grootste probleem is het langzaam laden. Aangezien bijna alle laadpalen 11kW zijn in Nederland en dan haal je maar 3.3kW, terwijl ik Duitsland meestal aan een 22kW laadpaal sta en dan 6.6kW haal.

offtopic:
De Leaf heeft echter teveel afgeschreven: het is ook echt een centenkwestie, want een Tesla model 3 kost weleens waar nog maar € 16.000 voor een exemplaar uit 2019. Echter de Leaf levert inruil nog maar € 10.000 op, terwijl ik hem voor meer dan € 20.000 te boek heb staan. Het liefste wil ik dus helemaal niet moeten snelladen, maar in 1x kunnen doorrijden vanaf de bestemming en daar is drie fase laden essentieel voor.

Overigens gaat zo'n inbouw je niets extras aan inruil opleveren: handelaren zijn daar niet in geïnteresseerd en misschien, stoten ze de ingeruilde EV's direct af naar de export. In het Leaf topic, kun je ook de meest recente bijdrage van @budi lezen dat het niet bepaald zonder problemen allemaal verlopen is.
Jij ziet openbare laadpalen alleen maar als snelladen. Er zijn plenty openbare laadpalen 11 en 22 kW.
Als je daar zou kunnen laden zou dat een enorme verbetering zijn. Jouw auto is relatief nieuw (2019). Dat chademo systeem is over enkele jaren er niet meer. Of bijna niet meer. Jouw auto wordt dan onverkoopbaar. Of alleen maar geschikt voor mensen die alleen maar rondjes om de kerk doen.
Ik zie in mijn navigatie toch wel veel 22 kW laadpalen in mijn omgeving. Zelf heb ik in 2 jaar tijd nog nooit aan een snellader gestaan. Altijd laden met 2,3 of 7 kW. Hele lange reizen maak ik dan ook niet.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Gerardus1956 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:50:
[...]

Jij ziet openbare laadpalen alleen maar als snelladen. Er zijn plenty openbare laadpalen 11 en 22 kW.
Nee die zijn er in Nederland dus niet of nauwelijks: ik kan makkelijk een 11kW laadpaal vinden, maar een 22kW laadpaal is het zoeken naar een speld in de hooiberg. Als ik denk eentje gevonden te hebben, wordt er alsnog niet met 6.6kW geladen en blijkt het met gewoon 3.3kW te zijn. Dus ik zet hem gewoon aan de dichtstbijzijnde laadpaal.

Met een 22kW laadpaal had ik dus met 6.6kW geladen en was mijn accupakket na 5u30m allang weer vol, waardoor ik dus zonder laadstop naar huis had kunnen rijden.

offtopic:
Ik zit overigens ook gewoon nog vast aan de voorwaarde van de SEPP subsidie: nu inruilen, betekent naar rato terugbetalen. Maar ik moet sowieso eerst eens rust gaan inventariseren, wat zou ik willen kopen? Want het moet wel toekomstbestendig zijn.

Dan neig ik naar een Tesla model 3 alleen ik heb misschien liever Hyundai of Kia. Dus ik overweeg het wel, maar de afschrijving is al enorm en een Hyundai Kona van hetzelfde bouwjaar. Is ook gewoon uiteindelijk een oude EV

[ Voor 7% gewijzigd door MathiasMetzger op 04-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Ik zag net in de TAP-app dat de Quello-laadpaal in mijn straat gratis is (eur 0,00/kWh). dus snel even geprobeerd. Helaas werd er toch 50ct/kWh in rekening gebracht. Ik heb er maal een mail aan gewaagd naar de TAP-helpdesk. Ik ga er vanuit dat ik het teveel betaalde weer terugkrijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 01-07 18:24
MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:59:
[...]

Nee die zijn er in Nederland dus niet of nauwelijks: ik kan makkelijk een 11kW laadpaal vinden, maar een 22kW laadpaal is het zoeken naar een speld in de hooiberg. Als ik denk eentje gevonden te hebben, wordt er alsnog niet met 6.6kW geladen en blijkt het met gewoon 3.3kW te zijn. Dus ik zet hem gewoon aan de dichtstbijzijnde laadpaal.

Met een 22kW laadpaal had ik dus met 6.6kW geladen en was mijn accupakket na 5u30m allang weer vol, waardoor ik dus zonder laadstop naar huis had kunnen rijden.
Vraag me af waar je deze laadpalen niet kan vinden ?
Mijn ervaring is dat de meeste laadpalen 11kW zijn en hier in Amsterdam zijn de TotalEnergies palen vaak 17kW.
https://totalenergies.nl/elektrisch-rijden/vind-laadpunt
(de eigen laadpalen : 17.3kW)
De laadsnelheid is bij mij altijd minimaal 8kW en als ik er alleen aan sta net iets boven de 10kW.

[ Voor 4% gewijzigd door kevertje1977 op 04-01-2025 13:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:05
MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:59:
[...]

Als Ioniq-rijder (1-fase ~6.6kW) kan ik dit beamen. Veel palen die als 22kW in de apps staan zijn eigenlijk 11kW. Daarnaast, ik merk dat zelfs 11kW palen regelmatig 'geknepen' worden ivm netcongestie. Vattenfall in Brabant bijvoorbeeld, daar haal ik maar ~2.6kW. Op drie fase was dat beperkte laadvermogen nog te overzien, maar met een lege Ioniq 38 is dat bijna 15 uur laden. Ga maar na met een 'connectietarief'...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Vattenfall komt met dynamische tarieven voor laadpalen. Benieuwd hoe dit uit gaat werken. Hoeveel variatie in de tarieven er echt is.

https://www.bnr.nl/nieuws...e-tarieven-voor-laadpalen

[ Voor 10% gewijzigd door Azqi op 04-01-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-07 23:08
Slinnenb schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Northe heeft maar met een beperkt aantal leveranciers in Nederland contracten. In iedergeval werkt Northe op alle Vattenfall palen.
... #hamvraag : En/maar is Northe dan goedkoper dan Vattenfall zelf, bijv in Overijssel rekent Vattenfall incharge nu 0,3614....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOg_azfkUS_uzQk6TE7Xvi6vfUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CiBw5eGFLXa6lNGacVCWRQqi.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd, want de Vattenfall palen gebruik ik normaal, maar dan ga ik ook Northe opzoeken/installeren etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Vanmorgen hoorde ik de directeur van Vattenfall laadpalen op BNR:
Vattenfall komt met dynamische tarieven voor laadpalen

Interessante ontwikkeling, uiteraard afhankelijk van de wijze waarop zij dit denken in te voeren.

[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 04-01-2025 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
Ted038 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:56:
[...]

... #hamvraag : En/maar is Northe dan goedkoper dan Vattenfall zelf, bijv in Overijssel rekent Vattenfall incharge nu 0,3614....

[Afbeelding]

Ben benieuwd, want de Vattenfall palen gebruik ik normaal, maar dan ga ik ook Northe opzoeken/installeren etc
Zelfde dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egY1iYvPgJueAXUyJAYKD0sxlFs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfIaikfWzCHTHXE74TlOH1DS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB03lmAhMhuXyL8ShR6B8BddOhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iM3GlFfPXNC0tIunyzBg7UtB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
eltron schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:04:

Interessante ontwikkeling, uiteraard afhankelijk van de wijze waarop zij dit denken in te voeren.
Had het hier vanmorgen nog over met iemand. Gebeden worden gehoord dus haha. Vindt dit een interessante ontwikkeling. Benieuwd naar de uitvoering. Kans dat iedereen die niet thuis kan laden dan gaat rennen naar de paal? Uhh rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
eltron schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:04:

En Vattenvall gaat veel nieuwe laadpalen plaatsen. Fijn, maar wel lastig, want de nieuwe palen zijn (in Brabant en Limburg) een stuk duurder (47ct/kWh tegen 34ct/kWh) dan de 'oude' palen), dus dan moet je elke keer als je wil laden goed kijken bij welke soort Vattenpaal je staat. Een beetje vergelijkbaar met SGZH-palen in Rotterdam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
Devke schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Had het hier vanmorgen nog over met iemand. Gebeden worden gehoord dus haha. Vindt dit een interessante ontwikkeling. Benieuwd naar de uitvoering. Kans dat iedereen die niet thuis kan laden dan gaat rennen naar de paal? Uhh rijden.
Ben benieuwd wat de randvoorwaarden gaan zijn. Er zitten nog best wel ingewikkeldheden aan vast.
Kan ik zelf kiezen bij welk prijspeil ik wil laden? Geld toe graag :)
En hoe lang mag ik er dan staan als dat prijspeil niet snel voorbij komt? 2 of 3 dagen? Bij wijze van spreken dan. Kan ik instellen dat, ongeacht prijspeil, tenminste een bepaalde hoeveelheid wordt geladen voor een bepaald tijdstip?
Etc. etc.

En als Vattenfall hierin de lead neemt, gaan anderen dan volgen? En mag dat wel van al die verschillende concessies?

Het mooiste zou natuurlijk zijn als door dit soort maatregelen de windmolens en zonnepanelen niet meer uitgezet hoeven te worden en het stroomoverschot voordelig kan worden geabsorbeerd.
Nog even het net verzwaren en er breken mooie tijden aan.

De thuisladers met dynamische contracten hebben hier natuurlijk al enige ervaring mee... Maar of dat helemaal te vergelijken is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinnenb
Ted038 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding]

In Utrecht scheelt het €0,06 per kwh. Maar Vattenfall is hier €0,42 tegen Northe €0,36

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
eltron schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Ben benieuwd wat de randvoorwaarden gaan zijn. Er zitten nog best wel ingewikkeldheden aan vast.
Kan ik zelf kiezen bij welk prijspeil ik wil laden? Geld toe graag :)
En hoe lang mag ik er dan staan als dat prijspeil niet snel voorbij komt? 2 of 3 dagen? Bij wijze van spreken dan. Kan ik instellen dat, ongeacht prijspeil, tenminste een bepaalde hoeveelheid wordt geladen voor een bepaald tijdstip?
Etc. etc.

En als Vattenfall hierin de lead neemt, gaan anderen dan volgen? En mag dat wel van al die verschillende concessies?

Het mooiste zou natuurlijk zijn als door dit soort maatregelen de windmolens en zonnepanelen niet meer uitgezet hoeven te worden en het stroomoverschot voordelig kan worden geabsorbeerd.
Nog even het net verzwaren en er breken mooie tijden aan.

De thuisladers met dynamische contracten hebben hier natuurlijk al enige ervaring mee... Maar of dat helemaal te vergelijken is?
Eens met je. Een auto er neer plempen en de hele dag wachten tot het tarief zich aanbiedt kan natuurlijk niet. Dat is de plek blokkeren voor andere mensen met EV. Er zal dus e.a. aan randvoorwaardes idd moeten zijn. Wij hebben dan nog het geluk dat we eigenlijk altijd wel de auto kunnen laden. Overdag bestaat veel mogelijkheid daartoe.

Ik denk dat de meeste pijn zit in hoe voorkom je dat mensen weten dat ze bijvoorbeeld kunnen laden a 15 ct/kWh van 13 uur tot 16 uur en dan al in de ochtend de auto aan de paal hangen. Het bekende handdoekje leggen op vakantie's.

Ga je werken met reserveringssysteem? Ik las dat de klant zelf voor dynamisch dan moet kiezen. Dus ook dit zal het niet zijn. Ben reuze benieuwd. Ze hebben er al ervaring mee. Maar waar dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:41:
[...]

offtopic:

offtopic:

Je maakt keuzes, niks mis daarmee.
Maar die keuzes impliceren dat je heel weinig wil betalen voor laden, en dus vrede moet nemen met traag laden omdat je een goedkope oudere EV wil op rijden.
Maar dat je dan nog overal wil laden aan tarieven die vandaag bij de laagste van de markt zitten, dan doe je jezelf wat aan.
Kijk eens naar wat je per jaar betaalt aan laden, en kijk dan eens hoe zwaar dat snelladen door weegt…
Ik kan je in elk geval zeggen dat een autowissel om die reden nooit gaat opwegen. Dat zijn euro’s uit geven om centen te besparen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
Kennelijk heeft Vattenfall een pilot gedaan met 80 palen in MRA gebied.
https://www.mra-e.nl/vattenfall/
Daar staat ook uitgebreider beschreven hoe het werkt.

of niet werkt, want de laatste zin op de pagina is:
"NB De slim laden proef van Vattenfall is tijdelijk gestopt in verband met een technisch probleem."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Laatst online: 11:59
Devke schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:10:
[...]

Eens met je. Een auto er neer plempen en de hele dag wachten tot het tarief zich aanbiedt kan natuurlijk niet. Dat is de plek blokkeren voor andere mensen met EV. Er zal dus e.a. aan randvoorwaardes idd moeten zijn. Wij hebben dan nog het geluk dat we eigenlijk altijd wel de auto kunnen laden. Overdag bestaat veel mogelijkheid daartoe.

Ik denk dat de meeste pijn zit in hoe voorkom je dat mensen weten dat ze bijvoorbeeld kunnen laden a 15 ct/kWh van 13 uur tot 16 uur en dan al in de ochtend de auto aan de paal hangen. Het bekende handdoekje leggen op vakantie's.

Ga je werken met reserveringssysteem? Ik las dat de klant zelf voor dynamisch dan moet kiezen. Dus ook dit zal het niet zijn. Ben reuze benieuwd. Ze hebben er al ervaring mee. Maar waar dan?
Zolang er maar genoeg laadpalen staan, zie ik niet in wat er mis mee is. Het gaat om een compleet pakket van maatregelen. Uiteindelijk zou het ook moeten leiden tot teruglevering tussen vijf en negen, en daarvoor zal de auto toch ook aan de laadpaal moeten staan.
Pagina: 1 ... 188 ... 222 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2