markjanssen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:58:
PHEV's hebben ook niet zoveel te zoeken bij een snellader, op lange ritten zal je toch gewoon de benzine-tank gebruiken, en op de dagelijkse woon-werk verkeer kan je prima 2-4kw laden op de thuis-aansluiting en in enkele uurtjes vol zitten.
Daar ben ik het niet mee eens. Ja uiteraard kun je thuis laden. De meeste mensen gebruiken hier het gangbare stopcontact voor maar dat duurt al gauw 5 tot 7 uur (afhankelijk van het type auto en de capaciteit).
Als je thuis de luxe hebt dat je sneller kunt laden (7kW, 11kW zijn de meest gebruikelijke opties) dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Laden met 3 fasen op 22kW is redelijk niche voor thuisladers.
Als je een publieke lader tegen komt die bijv. 7kW kan laden en je auto ondersteunt dat dan kun je prima bij een winkelcentrum, bioscoop of horecagelegenheid waar wat uurtjes worden doorgebracht je auto laden terwijl je je vermaakt en vervolgens terug komen met een volle accu. Daarmee valt redelijk wat brandstof uit te sparen.
Dat is met de standaard OBU maar het PSE model heeft een max laadvermogen van 7kW (en nog wat)
Weet je heel erg zeker dat het een CCS2 aansluiting is? Is het geen CHAdeMO aansluiting? Of heb je 2 aansluitingen op de auto zitten (lijkt me heel sterk, want een gewone CCS aansluiting kan zowel AC als DC)? Is het niet gewoon een Type 2 aansluiting?
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt zoals ik zei heeft de auto enkel Type 2.
MathiasMetzger schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:00:
[...]
Mauw dat is in Europa niet anders: met uitzonderingen daargelaten, hebben PHEV's meestal geen CCS aanboord, maar kunnen ze uitsluitend met type 2 laden. Ik denk dat publieke laadpalen in die laden maar dun bezaaid zijn, want in China kom ik bijvoorbeeld ook nergens een publieke laadpaal tegen. Die vindt je hooguit in een parkeergarage....
Ik heb in een 10km radius rond mijn huis 2 snelladers waar ik met 7kW terecht kan. Daar kan ik mijn accu dus twee keer zo snel opladen dan thuis en om maar op het tweede punt te reageren....
En ik weet dat ik kampioen klagen ben over de laadtarieven..
het is volledig gratis! Er zijn geen laadtarieven voor deze AC laders.
Op 20km afstand heb ik een AC 22kW lader waar wél voor betaald moet worden maar dat heeft voor mij geen zin omdat de max. laadsnelheid toch bij 7kW stokt.
Maar ik heb de mazzel dat ik in stedelijk gebied woon waar er toevallig een paar Type 2 laadpalen staan. Als je landelijker kijkt zijn het met name laders met CCS2 en ChaDeMo stekkers die ik dus niet kan gebruiken
Carman1971 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:28:
Is zie dat er meer en meer publieke laadpalen zijn die 22kW kunnen laden.
Ik veronderstel dat je wagen dan ook moet een AC laadpoort hebben die tot 22kW kan gaan?
Is er een manier om snel terug te vinden welkke wagens al met 22kW Ac kunnen laden?
Klopt het dat een Ionig 5 dat kan?
Loont het verder de moeite om er de meerprijs voor te betalen.
Ja dit dus, omdat de nieuwste generatie PHEVs op het 22kW systeem gebaseerd zijn.
O.a. de Mitsubishi Outlander, Renault Megane E-tech, enkele modellen van Nissan en de BMW iX1 kunnen 22kW laden.
Voor zover ik heb gezien hebben alle PHEVs die AC 22kW aan kunnen ook een CCS2 poort voor DC