[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 187 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:22
ScuL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:09:
[...]

Naar wat ik begrepen heb heeft CCS2 zowel AC als DC in de pinnen van de plug. Of de laadpaal alleen DC of zowel DC als AC levert hangt af van de paal. De kabel die je gelinkt hebt is overigens goedbedoeld maar verkeerd om :) Ziet er uit als type 1 aan de auto kant en type 2 aan de laadpaal
Dat klopt. Maar de AC-pinnen van de CCS2-stekker, zitten in het deel van de stekker die jij op je auto hebt zitten. Het DC-deel zit in de CCS2 die eronder zit.

Er bestaat voor zover ik weet geen manier om die DC-stroom (snelladen dus) via een verloop in je AC-stekker te krijgen. Je ziet trouwens ook in de foto hierboven dat in het Type2-deel van de stekker een aantal pinnen ontbreken, dat zijn de AC-pinnen die niet nodig zijn, omdat het laden via de grotere DC-pinnen eronder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:29
ScuL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:20:

Daarom vroeg ik me af of er zoiets is als een CCS2 naar Type2 adapter? Er van uitgaande dat de CCS2 lader zowel AC als DC aanbiedt natuurlijk.
Ik denk van niet, waarom zou een CCS2 plug ook AC leveren. Als je DC kan laden heb je die AC niet nodig en als je AC wil laden past het niet. Enige oplossing is een soort mobiele lader die DC omzet in AC maar dan praat niet over een eenvoudige converter. Andersom heb ik wel eens zoiets gezien die AC omzet in DC en dat was ook een behoorlijke kast.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterZ(on) op 27-12-2024 11:28 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:58
Stolpert schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:25:
[...]

Dat klopt. Maar de AC-pinnen van de CCS2-stekker, zitten in het deel van de stekker die jij op je auto hebt zitten. Het DC-deel zit in de CCS2 die eronder zit.
Ja dat klopt daardoor passen de CCS2 stekkers van de laadpalen niet in miin auto
Er bestaat voor zover ik weet geen manier om die DC-stroom (snelladen dus) via een verloop in je AC-stekker te krijgen.
Het is een misverstand dat snelladen alleen met DC kan. Je kunt ook met AC snelladen, wat ik al zei nieuwere PHEVs doen het met 7kW en sommige zelfs met mode3 (22kW). Die laatste categorie heeft vaak echter wel een volledige female CCS2 connector aan de kant van de wagen.
PeterZ(on) schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:26:
[...]

Ik denk van niet, waarom zou een CCS2 plug ook AC leveren.
Misschien dat dat in Nederland niet gebruikelijk is maar hier wel. Er zijn bepaalde type autos die ook AC laden via CCS2.
Als je DC kan laden heb je die AC niet nodig en als je AC wil laden past het niet. Enige oplossing is een soort mobiele lader die DC omzet in AC maar dan praat niet over een eenvoudige converter. Andersom heb ik wel eens zoiets gezien die AC omzet in DC en dat was ook een behoorlijke kast.
Ben niet zo zeer op zoek naar DC->AC conversie. Meer naar iets waarmee een CCS2 plug die ook AC kan leveren in een Type2 female socket past :P

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ScuL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:34:
[...]

Ja dat klopt daardoor passen de CCS2 stekkers van de laadpalen niet in miin auto

[...]

Het is een misverstand dat snelladen alleen met DC kan. Je kunt ook met AC snelladen, wat ik al zei nieuwere PHEVs doen het met 7kW en sommige zelfs met mode3 (22kW). Die laatste categorie heeft vaak echter wel een volledige female CCS2 connector aan de kant van de wagen.
Onjuist. 7 kW of 22 kW is geen snelladen. Snelladen is altijd DC en boven de 50 kW.
[...]

Misschien dat dat in Nederland niet gebruikelijk is maar hier wel. Er zijn bepaalde type autos die ook AC laden via CCS2.
Dat begrijp je verkeerd. Dat is geen snelladen. Wikipedia: Combined Charging System
[...]

Ben niet zo zeer op zoek naar DC->AC conversie. Meer naar iets waarmee een CCS2 plug die ook AC kan leveren in een Type2 female socket past :P
Die bestaan niet, want het AC deel zit al in je auto. Jouw auto kan geen DC laden, dat is ook niet nodig vanwege de kleine batterij.

Misschien ben je in de war met CHAdeMO, die zowel AC (tot 42 kW) kan als, DC tot veel meer.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Hoe wordt er dan bepaald of er AC dan wel DC geladen moet worden als de CCS connector beide levert?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
[...]

[...]
Mogelijk is het iets wat in Australië of Nieuw-Zeeland wel voorkomt, maar voor zover ik weet zijn er in NL geen auto's die via een CCS2-stekker AC snelladen. Heb je een voorbeeld van een auto die dat doet?

In NL zul je dus ook niks aan zo'n theoretisch verloopje hebben want in de CCS2-stekkers hier zitten geen pinnen dus stroom leveren. Slechts pinnen die worden gebruikt om te communiceren met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:19
Ik ben hier een vreemde eend in de bijt omdat mijn woonsituatie wat exotischer is; ik woon in Nieuw-Zeeland.
Sinds kort heb ik een gloednieuwe Peugeot 508 PHEV en daar zit een mooie Type2 aansluiting op. Deze auto's zijn hier redelijk uniek en net als andere Europese wagens zoals Skoda, VW, Cupra, etc. kan er tot 7kW geladen worden.

Het feit wil dat bijna alle publieke laadpalen hier ChaDeMo of CCS2 zijn en er bijna geen Type2 laders beschikbaar zijn.

CCS2 past op de Peugeot niet. De laadpoort op de auto ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Daarom vroeg ik me af of er zoiets is als een CCS2 naar Type2 adapter? Er van uitgaande dat de CCS2 lader zowel AC als DC aanbiedt natuurlijk.

Het alternatief is gewoon de stekker in het stopcontact steken maar dat duurt minstens 2x zo lang.
Verkopende dealer vragen naar de oplossing.
Zij verkopen je een auto waar je blijkbaar niet zoveel mee kunt.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 18:59
daemonix schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:47:
[...]

Onjuist. 7 kW of 22 kW is geen snelladen. Snelladen is altijd DC en boven de 50 kW.

[/URL]

[...]

Die bestaan niet, want het AC deel zit al in je auto. Jouw auto kan geen DC laden, dat is ook niet nodig vanwege de kleine batterij.

Misschien ben je in de war met CHAdeMO, die zowel AC (tot 42 kW) kan als, DC tot veel meer.
Een kleinigheid, maar er zijn ook andere auto's, zoals de e-Golf en de Zoë, die snelladen met 40/43.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
[...]

Dat is de BEV definitie. Voor een PHEV is alles boven de 3.7kW snelladen (= sneller dan een stopcontact).
PeterZ(on) schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:04:
[...]

Hoe wordt er dan bepaald of er AC dan wel DC geladen moet worden als de CCS connector beide levert?
Als de auto DC aan kan wordt AC uitgeschakeld omdat AC dan overbodig is
Stolpert schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:07:
[...]

Mogelijk is het iets wat in Australië of Nieuw-Zeeland wel voorkomt, maar voor zover ik weet zijn er in NL geen auto's die via een CCS2-stekker AC snelladen. Heb je een voorbeeld van een auto die dat doet?

In NL zul je dus ook niks aan zo'n theoretisch verloopje hebben want in de CCS2-stekkers hier zitten geen pinnen dus stroom leveren. Slechts pinnen die worden gebruikt om te communiceren met de auto.
Dat laatste klopt inderdaad. Volgens mij doen een aantal BYD wagens het op die manier, ik zal eens zoeken als ik tijd heb.
HansAuutB schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:14:
[...]

Mwa, dat is ook weer overdreven. Het exacte model dat ik heb is hier officieel niet verkrijgbaar, dit was een speciale import uit Australië waar hij wel verkrijgbaar is. Je kunt hem prima gebruiken als je thuis (of op het werk) op laadt. Mijn zoektocht was meer begonnen omdat het me handig leek op meer openbare plekken bij te kunnen "tanken". Dat blijkt dus niet zo eenvoudig te zijn omdat de Type2 infrastructuur er nagenoeg niet is.

Dit is trouwens niet een opzichzelfstaand probleem waar ik alleen last van heb. Vrijwel alle nieuwe PHEVs van merken zoals Volkswagen, Renault, Cupra (Seat), Skoda enz. hebben allemaal Type 2 connectoren zonder DC (waardoor CCS2 dus niet past). Het is meer zo dat de auto's voorlopen op de infrastructuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ScuL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:49:
[...]
Dit is trouwens niet een opzichzelfstaand probleem waar ik alleen last van heb. Vrijwel alle nieuwe PHEVs van merken zoals Volkswagen, Renault, Cupra (Seat), Skoda enz. hebben allemaal Type 2 connectoren zonder DC (waardoor CCS2 dus niet past). Het is meer zo dat de auto's voorlopen op de infrastructuur.
Nee, dat is niet auto's die voorlopen op infra... dat zijn auto's die alleen AC laden ondersteunen, en dus 0 behoefte hebben aan een plug die CCS2 kan accepteren (wat altijd alleen DC is).

Je auto pakt een Type-2 Plug, die altijd AC is (van 3.7 tot 43kw). (Hoewel het aantal auto's dat 22kw of meer kan zeeeeer beperkt is)

PHEV's hebben ook niet zoveel te zoeken bij een snellader, op lange ritten zal je toch gewoon de benzine-tank gebruiken, en op de dagelijkse woon-werk verkeer kan je prima 2-4kw laden op de thuis-aansluiting en in enkele uurtjes vol zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door markjanssen op 27-12-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Laatst online: 09:10
[...]

Naar wat ik begrepen heb heeft CCS2 zowel AC als DC in de pinnen van de plug. Of de laadpaal alleen DC of zowel DC als AC levert hangt af van de paal.
CCS2 is in Europa alleen DC, zie voor pinlayout

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
HansAuutB schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:14:
[...]

Dit is een plugin hybride, snel"laden" gaat dan bij de benzine pomp en lokale ritjes doe je elektrisch met een (langzamere) AC laadpaal, net zoals in Nederland. Je kunt toch prima een eigen laadpaal plaatsen waarmee je 16A kunt laden, daarmee is zo'n kleine accu prima een nachtje te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Maar bieden snelladers met CCS aansluiting in Nieuw Zeeland dan ook AC? Dat is de vraag, indien nee en dat lijkt mij ook zo, dan hoef helemaal niet verder te kijken. Als ik kijk op https://charge.net.nz/map/ dan staat er nergens bij dat ze ook AC leveren, zo ja dan had dat er vast bij gestaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:56

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Onzin. Een Mini Cooper SE/I3/E-UP etc kan via CCS juist tot maximaal 50 kW snelladen
Waarom zou dat geen snelladen zijn?

Oude model Zoe kan enkel snelladen op AC 43kW. Dus Snelladen is niet alleen DC.

Er is een hele generatie auto's waarbij dit snelladen is. Super snel is het niet nee, maar wel degelijk snelladen.

Er bestaan zelfs nog fastned locaties die maximaal 50 kW kunnen zoals bij de N57 bij Tussenhoek/Coosenhoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:38:
[...]

Onzin. Een Mini Cooper SE/I3/E-UP etc kan via CCS juist tot maximaal 50 kW snelladen
Waarom zou dat geen snelladen zijn?

Oude model Zoe kan enkel snelladen op AC 43kW. Dus Snelladen is niet alleen DC.
Dat is geen snelladen. Ik had moeten schrijven >= 50 kW.
Er is een hele generatie auto's waarbij dit snelladen is. Super snel is het niet nee, maar wel degelijk snelladen.

Er bestaan zelfs nog fastned locaties die maximaal 50 kW kunnen zoals bij de N57 bij Tussenhoek/Coosenhoek.
Dat is jouw definitie, niet de algemeen geldende. Vanaf 50 kW is het snelladen, en alleen DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Om verdere discussie kort te sluitenL een Peugeot 508 PHEV heeft een batterij van 12,4 kWh. Bij 0,5C kun je die dus met max 6 kW laden. Zelfs dat haalt hij niet: max. laadvermogen AC 3.7 kW

https://www.autoweek.nl/a...eugeot-508-gt-hybrid-180/

Bron: https://www.autoweek.nl/a...eugeot-508-gt-hybrid-180/

Ze liegen ook nog over 'snelladen op 22 kW', reken maar na

gem. laadtijd snellader 20% naar 80% 00:33

60% (7.2 kWh) laden in 33 minuten is geen 22kW maar 13 kW. Dat is ongezond voor de accu.

Weet je heel erg zeker dat het een CCS2 aansluiting is? Is het geen CHAdeMO aansluiting? Of heb je 2 aansluitingen op de auto zitten (lijkt me heel sterk, want een gewone CCS aansluiting kan zowel AC als DC)? Is het niet gewoon een Type 2 aansluiting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@ScuL Dat ziet er dus uit als een (voor Europa) normale Type 2 connector. Omdat op je foto niet alle pinnen zichtbaar zijn, is niet te zeggen of het 1 of 3 fase kan laden. Als alle pinnen (5) bezet zijn is het 3 fasen,
Maar altijd AC.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Ik ben hier een vreemde eend in de bijt omdat mijn woonsituatie wat exotischer is; ik woon in Nieuw-Zeeland.
Sinds kort heb ik een gloednieuwe Peugeot 508 PHEV en daar zit een mooie Type2 aansluiting op. Deze auto's zijn hier redelijk uniek en net als andere Europese wagens zoals Skoda, VW, Cupra, etc. kan er tot 7kW geladen worden.

Het feit wil dat bijna alle publieke laadpalen hier ChaDeMo of CCS2 zijn en er bijna geen Type2 laders beschikbaar zijn.

CCS2 past op de Peugeot niet. De laadpoort op de auto ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Het alternatief is gewoon de stekker in het stopcontact steken maar dat duurt minstens 2x zo lang.
Mauw dat is in Europa niet anders: met uitzonderingen daargelaten, hebben PHEV's meestal geen CCS aanboord, maar kunnen ze uitsluitend met type 2 laden. Ik denk dat publieke laadpalen in die laden maar dun bezaaid zijn, want in China kom ik bijvoorbeeld ook nergens een publieke laadpaal tegen. Die vindt je hooguit in een parkeergarage....

Onze Amerikaanse vrienden, schijnen bijvoorbeeld ook geen driefase stroom te hebben bij reguliere laadpalen. Als je daar niet thuis kunt laden, ben je schijnbaar in grotere mate afhankelijk van snelladers. In Europa is op enkele landen na, eigenlijk best netjes geregeld. En ik weet dat ik kampioen klagen ben over de laadtarieven, maar het kan dus vele erger. In China moet je wel voor een EV kiezen, want volgens mij mag je met een benzineauto niet zomaar de grote steden in rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:56

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

daemonix schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:23:
[...]

Dat is geen snelladen. Ik had moeten schrijven >= 50 kW.

[...]

Dat is jouw definitie, niet de algemeen geldende. Vanaf 50 kW is het snelladen, en alleen DC.
Jawel, maar jij bedoeld rapid-chargers.

Zoals het hier omschreven wordt mag je het van 8kW al snel noemen:
Afbeeldingslocatie: https://www.petalite.io/media/filer_public_thumbnails/filer_public/4d/a0/4da0de63-c43d-413e-a924-5163dcafceed/ev_charging_speeds_-_ac-dc_comparison_5_png.png__3480x2040_q50_progressive_subsampling-2_upscale.jpg

Op z'n Nederlands vertaald dit naar Snel, Snel, ultrasnel.
Dus vanaf 8 kW mag je het al snelladen noemen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:42:
[...]

Jawel, maar jij bedoeld rapid-chargers.

Zoals het hier omschreven wordt mag je het van 8kW al snel noemen:
[Afbeelding]

Op z'n Nederlands vertaald dit naar Snel, Snel, ultrasnel.
Dus vanaf 8 kW mag je het al snelladen noemen :+
@daemonix en @Psycho_Mantis

Volgens het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur is de definitie van snelladen als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiZC-0TmhcPevVsEhL8GWKMszvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jdvp0SnRQTYFQjt9brMQqbD8.jpg?f=fotoalbum_large

Bron:
https://nklnederland.nl/w...vingswet_def_02042024.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:13
markjanssen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:58:
[...]
PHEV's hebben ook niet zoveel te zoeken bij een snellader, op lange ritten zal je toch gewoon de benzine-tank gebruiken, en op de dagelijkse woon-werk verkeer kan je prima 2-4kw laden op de thuis-aansluiting en in enkele uurtjes vol zitten.
Dat niet alleen. Snel DC laden is alleen geschikt voor grote batterijen en niet voor de kleine PHEV batterijen.
Bij snelladen van mijn BEV gebruik ik ook die laatste 15kWh van de batterij niet omdat die anders te snel degenereert c.q. het laadvermogen tot een minimum wordt afgeknepen door het BMS.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:48
Voor alle mede Tesla MTC laadpas klagers/pechhebbenden!

Ik heb mijn Tesla-MTC declaratie tool geupdatet.

✨ Nieuw spul:
- Support voor meerdere laadsessies in één keer
- Detectie van dubbele declaraties via session IDs
- DRY-run mode

Find the code here:
https://github.com/WesSec/tesla_mtc

Het kostte me flink wat uur, en ik bespaar er per sessie misschien 2 minuten mee, maar hopelijk hebben jullie een hogere ROI :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:50
[...]

Naar wat ik begrepen heb heeft CCS2 zowel AC als DC in de pinnen van de plug. Of de laadpaal alleen DC of zowel DC als AC levert hangt af van de paal. De kabel die je gelinkt hebt is overigens goedbedoeld maar verkeerd om :) Ziet er uit als type 1 aan de auto kant en type 2 aan de laadpaal
Volgens mij heb je dat fout begrepen. Een DC snellader heeft onderaan extra pinnen die voor het snelladen gebruikt worden. De 3 fases op een snellader stekker zijn leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-09 20:41
Is zie dat er meer en meer publieke laadpalen zijn die 22kW kunnen laden.
Ik veronderstel dat je wagen dan ook moet een AC laadpoort hebben die tot 22kW kan gaan?
Is er een manier om snel terug te vinden welkke wagens al met 22kW Ac kunnen laden?
Klopt het dat een Ionig 5 dat kan?
Loont het verder de moeite om er de meerprijs voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Carman1971 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:28:
Ik veronderstel dat je wagen dan ook moet een AC laadpoort hebben die tot 22kW kan gaan?
Is er een manier om snel terug te vinden welkke wagens al met 22kW Ac kunnen laden?
Vlgs mij kan de Ioniq5 dat niet; max 11kW bij 3 fasen. Althans het 1e model Ioniq5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 23:02
De on-board charger / omvormer in de auto moet hier voor geschikt zijn. Dit zou je terug moeten kunnen vinden in de specs van je specifieke auto. Voor de Kia EV3 staat dit bijvoorbeeld in de prijslijst:

“On-board charger, 11kW 3-fase inclusief V2X voorbereiding”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:10
Audi heeft het in optie (wat had je gedacht) op een paar modellen. Als je weet welk model je wil, dan kan je hier de specs makkelijk vinden.
Als je een eigen oprit hebt, dan zie ik echt het nut niet in. Zelf laad ik thuis met 3,5 kW.
Moet je altijd op straat laden, dan kan het nuttig zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:41
Ev database heeft een filter.

https://ev-database.org/n...rs-y=2010_2030&s=1&p=0-10

Wij hebben sinds kort een Smart #1 pro+ met 22kw lader en al jaren een 22kw paal van Agrisnellaad voor de deur.
Dure paal, goedkoopste is nu 52 cent per kWh.
Maar de auto is wel binnen 3 uur helemaal vol.
Wat een verschil met onze eerste ev.
E-niro met 1 fase. Duurde toen 20 uren.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Op ev-database kan je filteren op AC 22kw, je kunt daar ook de ioniq 5 opzoeken en zien waar de begrenzende factor zit. De auto of de laadpaal.

Edit: dit was al verteld. Ik had een pagina nieuwe comments overgeslagen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door RPiNut op 28-12-2024 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:26
Wat ik mij afvraag: (en dit schuurt een beetje tegen energiecontracten vast-dyn-dayAhead)

Zou het niet mogelijk zijn (is al? maar zie dit niet in een forum topic) om bv een E-leverancier te kiezen die een laadpas afgeeft die "geïntregeerd" is met je contract?

En dan bedoel ik niet, ja ze hebben een laadpas.

Ik bedoel écht geïntregeerd in de zin van:
je hebt bv zonnepanelen en wekt aardig wat op (veel EV rijders hebben dat)
en dat opgewekte vermogen kan je gewoon ergens in NL opnemen tegen een extra toeslag.
Daar je bv zomers meer op de weg zit, help je dan gelijk "jouw" provider van de overcapaciteit af
en die voorkomt daarmee onbalanskosten.

klinkt dat gek?
Ik snap dat het soms? voordeliger? kan zijn met dit gescheiden houden,
maar zie óók duidelijke synergie voor zulke providers.
Wellicht dat @Hachy iets meer kan vertellen/toelichten?

Zou deze mogelijkheid (toekomst???) dan een apart topic moeten hebben in de trant van:

Het volledig geïntregreerde Electra-Provider met Laadpas topic

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Hansieo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:36:
Wat ik mij afvraag: (en dit schuurt een beetje tegen energiecontracten vast-dyn-dayAhead)

Zou het niet mogelijk zijn (is al? maar zie dit niet in een forum topic) om bv een E-leverancier te kiezen die een laadpas afgeeft die "geïntregeerd" is met je contract?
In Duitsland is dit een ding: wanneer je bij een bepaalde Stadtwerke je stroom afneemt, kun je tegen gereduceerd tarief laden aan de laadpalen van die Stadtwerke. Maar in Nederland? Ik zat bij Vattenfall en kreeg echt geen extra korting bij de laadpalen van hun.

Dat is in Nederland in de regel niet echt zo geregeld: laadpalen en energieleverancier voor thuis, zijn echt volledig van elkaar gescheiden. Zelfs wanneer het dezelfde partij is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
markjanssen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:58:

Daar ben ik het niet mee eens. Ja uiteraard kun je thuis laden. De meeste mensen gebruiken hier het gangbare stopcontact voor maar dat duurt al gauw 5 tot 7 uur (afhankelijk van het type auto en de capaciteit).
Als je thuis de luxe hebt dat je sneller kunt laden (7kW, 11kW zijn de meest gebruikelijke opties) dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Laden met 3 fasen op 22kW is redelijk niche voor thuisladers.

Als je een publieke lader tegen komt die bijv. 7kW kan laden en je auto ondersteunt dat dan kun je prima bij een winkelcentrum, bioscoop of horecagelegenheid waar wat uurtjes worden doorgebracht je auto laden terwijl je je vermaakt en vervolgens terug komen met een volle accu. Daarmee valt redelijk wat brandstof uit te sparen.
daemonix schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:41:
Zelfs dat haalt hij niet: max. laadvermogen AC 3.7 kW
Dat is met de standaard OBU maar het PSE model heeft een max laadvermogen van 7kW (en nog wat)
Weet je heel erg zeker dat het een CCS2 aansluiting is? Is het geen CHAdeMO aansluiting? Of heb je 2 aansluitingen op de auto zitten (lijkt me heel sterk, want een gewone CCS aansluiting kan zowel AC als DC)? Is het niet gewoon een Type 2 aansluiting?
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt zoals ik zei heeft de auto enkel Type 2.
MathiasMetzger schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:00:
[...]

Mauw dat is in Europa niet anders: met uitzonderingen daargelaten, hebben PHEV's meestal geen CCS aanboord, maar kunnen ze uitsluitend met type 2 laden. Ik denk dat publieke laadpalen in die laden maar dun bezaaid zijn, want in China kom ik bijvoorbeeld ook nergens een publieke laadpaal tegen. Die vindt je hooguit in een parkeergarage....
Ik heb in een 10km radius rond mijn huis 2 snelladers waar ik met 7kW terecht kan. Daar kan ik mijn accu dus twee keer zo snel opladen dan thuis en om maar op het tweede punt te reageren....
En ik weet dat ik kampioen klagen ben over de laadtarieven..
het is volledig gratis! Er zijn geen laadtarieven voor deze AC laders.

Op 20km afstand heb ik een AC 22kW lader waar wél voor betaald moet worden maar dat heeft voor mij geen zin omdat de max. laadsnelheid toch bij 7kW stokt.

Maar ik heb de mazzel dat ik in stedelijk gebied woon waar er toevallig een paar Type 2 laadpalen staan. Als je landelijker kijkt zijn het met name laders met CCS2 en ChaDeMo stekkers die ik dus niet kan gebruiken
Ja dit dus, omdat de nieuwste generatie PHEVs op het 22kW systeem gebaseerd zijn.
O.a. de Mitsubishi Outlander, Renault Megane E-tech, enkele modellen van Nissan en de BMW iX1 kunnen 22kW laden.

Voor zover ik heb gezien hebben alle PHEVs die AC 22kW aan kunnen ook een CCS2 poort voor DC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
7kW is geen snelladen 8)7 Dat is simpelweg de snelste laadsnelheid, welke met 1 fase kan behalen. Mijn Leaf behaalt dat enkel wanneer ik aan een 22kW laadpaal laad, maar in Groot Brittannië hebben ze bijvoorbeeld allemaal 7kW publieke laadpalen. Dat zijn echt geen snelladers, want snelladers doen minimaal 43kW AC/DC. En alleen de Zoë kan met sommige uitvoeringen 43kW AC laden.

Gratis DC laders die zijn dan vaak juist op 22kW beperkt: maar dat is meer om te ontmoedigen, dat Jan en alleman daar hun gehele accupakket van 64kWh vol proberen te laden. Nu die gratis DC laders betaald zijn, doen ze gewoon 50kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScuL
MathiasMetzger schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:33:
7kW is geen snelladen 8)7 Dat is simpelweg de snelste laadsnelheid, welke met 1 fase kan behalen.
Voor een BEV niet nee, voor een PHEV is alles dat sneller gaat dan een standaard stopcontact snel.]
Het maakt een behoorlijk verschil of je 5.5 uur op je volle accu moet wachten of dat je met twee uur film kijken nagenoeg klaar bent. Maar goed over definities kun je uren debatteren, dit verschilt ook per land welke terminologie standaard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:26
Mwoah.
Mijn (de) Renault Megane E Tech kan het, waar ik wel eens gebruik van maak op kantoor, daar staan 60 22 kW-laders in de betaalde (maar niet voor mij want kantoorpersoneel) openbare parkeergarage.
Ja, hij zit dan zo'n 2x sneller 'vol' dan bij andere AC-laadpunten maar ik denk niet dat, als het een optie voor mij was, er meer voor zou betalen. Denk dat het trouwens gewoon persoonsafhankelijk is of het 'loont'.

In mijn geval als 1 voorbeeld;
Als ik op kantoor aankom met minder dan 30% en laadt 'em vol tot 80% dan duurt dat rond de anderhalf uur maar ik zit langer dan anderhalf uur op kantoor. ;) Dat vind ik, in dit specifieke geval, dus totaal niet lonen.

Maar zoals gezegd, er zullen vast situatie's zijn waar het wel loont. Zou je voor jezelf na moeten gaan.
En dan nagaan hoe vaak die situatie voor jou van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
Zjanzjak schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:53:
[...]

Mwoah.
Mijn (de) Renault Megane E Tech kan het, waar ik wel eens gebruik van maak op kantoor, daar staan 60 22 kW-laders in de betaalde (maar niet voor mij want kantoorpersoneel) openbare parkeergarage.
Ja, hij zit dan zo'n 2x sneller 'vol' dan bij andere AC-laadpunten maar ik denk niet dat, als het een optie voor mij was, er meer voor zou betalen. Denk dat het trouwens gewoon persoonsafhankelijk is of het 'loont'.

In mijn geval als 1 voorbeeld;
Als ik op kantoor aankom met minder dan 30% en laadt 'em vol tot 80% dan duurt dat rond de anderhalf uur maar ik zit langer dan anderhalf uur op kantoor. ;) Dat vind ik, in dit specifieke geval, dus totaal niet lonen.

Maar zoals gezegd, er zullen vast situatie's zijn waar het wel loont. Zou je voor jezelf na moeten gaan.
En dan nagaan hoe vaak die situatie voor jou van toepassing is.
Wel ik kan volgend jaar via het werk leasen. Budget is natuurlijk niet onbeperkt. Ik mag 50% thuiswerken heb dan de kans om 2 a 3 keer de week op het werk te laden aan 22kW. Verschil zit hem in wat ik lease. Een model Y kan met laadkaart en laadpaal thuis in het budget. Ik kan ook gaan voor een Audi A6 of een Polestar 4 maar dan kan ik geen laadpaal meer via het leasebudget plaatsen. Werk afstand is maar 80km per dag dus is de vraag of ik wel een laadpaal thuis nodig heb want aan het grootwarenhuis en werk kan ik laden met 22 kW. Zonder laadpaal lijkt me wel haalbaar om met 22kW + 20 x snelladen per jaar aan snellader. Fastned heb ik beschikbaar op 3km van mijn woning. Dan zou ik eerder voor een A6 gaan in basistrim of een Polestar 4 dan voor een Model Y of Xpeng G60 bvb. Geeft me ook nog verder de tijd om te wachten op een laadpaal die dan ook de stroom van de auto kan terugsturen naar de woning.

[ Voor 3% gewijzigd door Carman1971 op 28-12-2024 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 22:48

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Hansieo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:36:

En dan bedoel ik niet, ja ze hebben een laadpas.

Ik bedoel écht geïntregeerd in de zin van:
je hebt bv zonnepanelen en wekt aardig wat op (veel EV rijders hebben dat)
en dat opgewekte vermogen kan je gewoon ergens in NL opnemen tegen een extra toeslag.
Daar je bv zomers meer op de weg zit, help je dan gelijk "jouw" provider van de overcapaciteit af
en die voorkomt daarmee onbalanskosten.

klinkt dat gek?
Ik snap dat het soms? voordeliger? kan zijn met dit gescheiden houden,
maar zie óók duidelijke synergie voor zulke providers.
Wellicht dat @Hachy iets meer kan vertellen/toelichten?

Zou deze mogelijkheid (toekomst???) dan een apart topic moeten hebben in de trant van:

Het volledig geïntregreerde Electra-Provider met Laadpas topic
Ben ik het mee eens. Zeg ik al jaren. Elektriciteit is een van de weinige 100 % overal hetzelfde product. Alleen het stopcontact verschilt en de infrastructuur zou toch betaald zijn/worden via het vastrecht.

Daarbij zouden we gemeenschapsvoorzieningen (riool, water, gas, electra) nooit aan marktpartijen moeten overlaten, dat is per saldo alleen in het belang van de reclamebureaus en aandeelhouders. Aan de voorwaarden voor “marktwerking” is nog nooit voldaan. (Klassiek is winst een beloning voor het nemen van risico en zouden er bij winsten meer aanbieders moeten komen, waardoor de winsten uiteindelijk naar 0 gaan. Circulaire markteconomie is een oxymoron, innerlijke tegenstrijdigheid).

Het komt omdat de meeste organisaties, inclusief overheden, een beperkte rationaliteit hanteren en elk probleem lokaal proberen op te lossen in plaats van een systeemverandering door te voeren. Daarbij optimaliseren we binnen de eigen regels alsof het natuurwetten zijn vanuit een incrementele benadering. Ergens gaat een partij er met de “winst” van door.

We gaan van (elektriciteit)centrale distributie naar netwerken van lokale productie. Ook zouden we EV’s ook als accu’s op wielen moeten kunnen benaderen, waarbij het niet uitmaakt of ik thuis oplaad op (mijn) zonnepanelen of aan een laadpaal tien meter verder op. In ons deel van de wijk zijn er zoveel zonnepanelen en zo weinig thuisladers, dat in de afgelopen zomer soms de panelen afschakelen omdat de spanning te hoog oploopt.

Ik heb overigens wel begrepen dat nieuwe wetgeving het mogelijk zou moeten maken om energie collectieven te vormen. Je zou daarin gezamenlijk energie en warmte kunnen opwekken en verdelen in buurten en gemeentes. Dat zou vooral voor warmtenetwerken kunnen werken, maar ook voor elektriciteit. Ben benieuwd of het zover komt. Want de software is er niet op ingericht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
Carman1971 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:28:
[....]
op het werk te laden aan 22kW.
Je hebt het maar over 22kW maar een Tesla Y en een A6 gaan echt niet sneller dan 11kW AC (niet erg want binnen een werkdag is de batterij van 0 naar 100). Daarbij hangt het wel vaak af of er een andere auto aan hetzelfde station/paal hangt. Hier een 11kW in de straat, maar als de buurman zijn auto ook inplugt blijft de helft over. Nog niet erg want je rijd je auto toch niet leeg en in een nacht is deze allang vol.

En waarom fastned, die is enorm duur, staan er geen publieke palen in de wijk waar je woont? Hoef je ook niet een half uur te wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 28-12-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
ScuL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:28:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Ja uiteraard kun je thuis laden. De meeste mensen gebruiken hier het gangbare stopcontact voor maar dat duurt al gauw 5 tot 7 uur (afhankelijk van het type auto en de capaciteit).
Als je thuis de luxe hebt dat je sneller kunt laden (7kW, 11kW zijn de meest gebruikelijke opties) dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Laden met 3 fasen op 22kW is redelijk niche voor thuisladers.

Als je een publieke lader tegen komt die bijv. 7kW kan laden en je auto ondersteunt dat dan kun je prima bij een winkelcentrum, bioscoop of horecagelegenheid waar wat uurtjes worden doorgebracht je auto laden terwijl je je vermaakt en vervolgens terug komen met een volle accu. Daarmee valt redelijk wat brandstof uit te sparen.

[...]
Normaal gesproken laad je als je slaapt. Dan maakt het niet uit of je 3 of 6 uur laadt. Een PHEV is the worst of two worlds, je wordt geacht op benzine verder te rijden. Overigens is die PHEV al met 4 uur vol met 3 kW laden, je zoekt een probleem bij een oplossing.
Dat is met de standaard OBU maar het PSE model heeft een max laadvermogen van 7kW (en nog wat)

[...]

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt zoals ik zei heeft de auto enkel Type 2.
Nee dat schreef je niet, je schreef dat je een CCS type 2 lader hebt. Dat is uitsluitend een snellader, en daar geloven we met z'n allen hier niets van.
[...]

Ik heb in een 10km radius rond mijn huis 2 snelladers waar ik met 7kW terecht kan. Daar kan ik mijn accu dus twee keer zo snel opladen dan thuis en om maar op het tweede punt te reageren....

[...]

het is volledig gratis! Er zijn geen laadtarieven voor deze AC laders.

Op 20km afstand heb ik een AC 22kW lader waar wél voor betaald moet worden maar dat heeft voor mij geen zin omdat de max. laadsnelheid toch bij 7kW stokt.

Maar ik heb de mazzel dat ik in stedelijk gebied woon waar er toevallig een paar Type 2 laadpalen staan. Als je landelijker kijkt zijn het met name laders met CCS2 en ChaDeMo stekkers die ik dus niet kan gebruiken

[...]
Ah, daar zit je denkfout. Snelladers ze;f zijn altijd alleen maar DC, dus wat jij CCS 2 noemt. Dat is de standaard voor snelladers!. CCS2 is bij alle auto's die kunnen snelladen het geval, want die hebben die 2 DC pinnen! De 3 fase stekker delen worden dan niet aangesloten, alleen de communicatie pinnen zijn aangesloten van de stekker.
Ja dit dus, omdat de nieuwste generatie PHEVs op het 22kW systeem gebaseerd zijn.
O.a. de Mitsubishi Outlander, Renault Megane E-tech, enkele modellen van Nissan en de BMW iX1 kunnen 22kW laden.

Voor zover ik heb gezien hebben alle PHEVs die AC 22kW aan kunnen ook een CCS2 poort voor DC
Met uitzondering van de Outlander zijn dat allemaal BEV modellen met grote accu's. Je wilt zo'n kleine accu als bij niet snelladen, daar gaat hij kapot van.
Overigens kan het best zijn dat die 22 kW niet wordt gehaald, alleen in piek zoals ik je al voorrekende. Daarnaast kan je auto ipv op 3 fasen op 1 fase laden, en hoera: dan haalt hij de 7 kW. Je doet te veel aanames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-stoel
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik rij in een Renault Scenic e-tech welke met 22kW AC kan laden. Althans ik weet dat dit volgens de specificaties mogelijk is. Ik heb in de praktijk echter helaas in de buurt nog geen publieke laadpaal gevonden die dit ook werkelijk levert. Er staan, wederom "volgens de specificaties", weldegelijk veel publieke laadpalen in de buurt die 22kW zouden moeten kunnen leveren. Dit is echter meestal onjuist. De laadpaal heeft in dat geval meestal 2 connectoren en levert effectief per connector slechts max. 11kWh (is ook door Equans bevestigd).

Vind het weldegelijk jammer dat ik vooralsnog in de buurt geen 22kW AC kan laden.
Aangezien ik de auto zodra deze weer is volgeladen ook weer direct van de oplaad parkeerplaats verwijder is dat nu soms rond 03:00u 's nachts en dat zou met 22kW dan +/- rond 0:00u zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Carman1971 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:28:
Ik mag 50% thuiswerken heb dan de kans om 2 a 3 keer de week op het werk te laden aan 22kW.
Je weet dat je met elke huidige elektrische wagen daar gewoon kan laden hè?
Het hoeft dus niet perse een wagen te zijn die die snelheid dan ook kan halen.
De meeste EV's halen max 11 kW, die kunnen daar net zo goed laden, ze doen er alleen 2x langer over.

Dus wat ik zei, op kantoor doe ik er nu ongeveer anderhalf uur over om van 30% naar 80% te gaan, de volgende wagen die ik op het oog heb kan maar maximaal 11 kW per uur (AC) laden, en die kan daar net zo goed laden, ik doe er alleen dan 3 uur over, wat totaal niet boeit want ik zit toch een stuk langer op kantoor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:02

Dennis1812

Amateur prutser

GT-stoel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:03:
[...]

Ik rij in een Renault Scenic e-tech welke met 22kW AC kan laden. Althans ik weet dat dit volgens de specificaties mogelijk is. Ik heb in de praktijk echter helaas in de buurt nog geen publieke laadpaal gevonden die dit ook werkelijk levert. Er staan, wederom "volgens de specificaties", weldegelijk veel publieke laadpalen in de buurt die 22kW zouden moeten kunnen leveren. Dit is echter meestal onjuist. De laadpaal heeft in dat geval meestal 2 connectoren en levert effectief per connector slechts max. 11kWh (is ook door Equans bevestigd).

Vind het weldegelijk jammer dat ik vooralsnog in de buurt geen 22kW AC kan laden.
Aangezien ik de auto zodra deze weer is volgeladen ook weer direct van de oplaad parkeerplaats verwijder is dat nu soms rond 03:00u 's nachts en dat zou met 22kW dan +/- rond 0:00u zijn.
Zet je er echt je wekker voor?
Ik haal hem in de ochtend vroeg weer wel weg dan hoor..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
jongetje schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:45:
[...]

Je hebt het maar over 22kW maar een Tesla Y en een A6 gaan echt niet sneller dan 11kW AC (niet erg want binnen een werkdag is de batterij van 0 naar 100). Daarbij hangt het wel vaak af of er een andere auto aan hetzelfde station/paal hangt. Hier een 11kW in de straat, maar als de buurman zijn auto ook inplugt blijft de helft over. Nog niet erg want je rijd je auto toch niet leeg en in een nacht is deze allang vol.

En waarom fastned, die is enorm duur, staan er geen publieke palen in de wijk waar je woont? Hoef je ook niet een half uur te wachten.
Ja dat wil nu net uitklaren want ik rij nu nog ICE, maar volgens de app tap electric zijn er wel wat punten met 22.1 kW, zijn er mensen die bvb ervaring hebben met de lader bij het grootwarenhuis Colruyt ? Hoe snel gaan ze inderdaad. Ander heeft het geen zin om extra te betalen voor een 22kW optie bij bepaalde wagens zoals Renault. Dan investeer ik beter in een laadpaal thuis.

In mijn Leasecontract zitten 20 laadbeurten per jaar bij Fastned inbegrepen maar werkgever vraag om het te beperken en zoveel mogelijk op het werk te laden. We hebben wel 60 laadpunten maar het aantal EV groeit enorm en dan is met 22kW kunnen laden collegiaal en kan je je wagen na 3 uur verplaatsen voor een andere collega.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Carman1971 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:47:
Ja dat wil nu net uitklaren want ik rij nu nog ICE, maar volgens de app tap electric zijn er wel wat punten met 22.1 kW, zijn er mensen die bvb ervaring hebben met de lader bij het grootwarenhuis Colruyt ? Hoe snel gaan ze inderdaad. Ander heeft het geen zin om extra te betalen voor een 22kW optie bij bepaalde wagens zoals Renault. Dan investeer ik beter in een laadpaal thuis.

In mijn Leasecontract zitten 20 laadbeurten per jaar bij Fastned inbegrepen maar werkgever vraag om het te beperken en zoveel mogelijk op het werk te laden. We hebben wel 60 laadpunten maar het aantal EV groeit enorm en dan is met 22kW kunnen laden collegiaal en kan je je wagen na 3 uur verplaatsen voor een andere collega.
Volgens Colruyt zelf is het 3,7 kW tot 11 kW (bron)

De 60 laadpunten bij mij op kantoor staan te boek als 59 x 11 kW en 1 x 22 kW, in elke app.
Maar toch doen ze alle 60 22 kW weet ik inmiddels na 2 jaar. ;)
Kortom, soms klopt de info in de app niet en buiten dat, wat hier gezegd werd, vaak is het zo dat als je met 2 aan 1 laadpunt staat, de laadsnelheid zakt.

Het zou voor mij echt een NON reden zijn om een wagen te nemen die de 22 kW haalt zodat ik 'em eerder weg kan halen. No way in hell haha. Ja ik haal de wagen weg, maar als dat 6 uur duurt, dan duurt dat 6 uur.
Trouwens, op kantoor haal ik altijd netjes mijn wagen weg maar zeker 80% doet dat niet, just so you know.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
daemonix schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:42:

Nee dat schreef je niet, je schreef dat je een CCS type 2 lader hebt. Dat is uitsluitend een snellader, en daar geloven we met z'n allen hier niets van.
Spreek aub namens jezelf. Hij heeft het hier over de kant van de auto, niet over de laadpaal.

[ Voor 10% gewijzigd door pmiddeld op 28-12-2024 18:29 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09

koboy

Heb een idee voor een icon

GT-stoel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:03:
[...]

Ja, want 2 aansluitingen keer 11kW is 22kW.....
Echte 22kW palen zul je bijna niet tegenkomen als losse publieke paal in de stad. De daarvoor benodigde 3x35A aansluiting is vergeleken met 3x25A vreselijk duur in netbeheer kosten.
Als je mazzel hebt haal je 17kW als je alleen aan een 3x25A paal hangt.....
Gaat het om palen in een parkeergarage of bij een bedrijf dan kan het natuurlijk prima, die liften mee op de mega zware aansluiting van het bedrijf/garage.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:41
koboy schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:10:
[...]

Ja, want 2 aansluitingen keer 11kW is 22kW.....
Echte 22kW palen zul je bijna niet tegenkomen als losse publieke paal in de stad. De daarvoor benodigde 3x35A aansluiting is vergeleken met 3x25A vreselijk duur in netbeheer kosten.
Als je mazzel hebt haal je 17kW als je alleen aan een 3x25A paal hangt.....
Gaat het om palen in een parkeergarage of bij een bedrijf dan kan het natuurlijk prima, die liften mee op de mega zware aansluiting van het bedrijf/garage.
Behalve in Zeeland en omstreken. Agrisnellaad plaatst echte 2x 22kw palen.

https://agrisnellaad.nl/locaties/

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Mogelijk een vraag voor de Tesla rijders onder ons. Ik stond laatst met mijn E208 te laden naast een Tesla toen de bestuurder ineens zijn auto loskoppelde en een stukje verderop weer inprikte. Ik heb kennelijk zeer verbaasd gekeken, want even later tikte hij toch op mijn raam. Bleek dat ik zijn laadsessie in de war gooide door naast hem te gaan staan. Uiteraard wil ik daar graag rekening mee houden, maar hoe weet ik welke palen dezelfde charger delen? Kan ik dat ergens aan zien? Dan weet ik tenminste welke paal ik wel moet pakken om andere niet te "verstoren" met hun laadsessie.

Signature van nature

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 11:35
Sircuri schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:46:
Mogelijk een vraag voor de Tesla rijders onder ons. Ik stond laatst met mijn E208 te laden naast een Tesla toen de bestuurder ineens zijn auto loskoppelde en een stukje verderop weer inprikte. Ik heb kennelijk zeer verbaasd gekeken, want even later tikte hij toch op mijn raam. Bleek dat ik zijn laadsessie in de war gooide door naast hem te gaan staan. Uiteraard wil ik daar graag rekening mee houden, maar hoe weet ik welke palen dezelfde charger delen? Kan ik dat ergens aan zien? Dan weet ik tenminste welke paal ik wel moet pakken om andere niet te "verstoren" met hun laadsessie.
Bij v2 palen deel je capaciteit (±150kW) tussen de A en B stall van een nummer. Bv 1A &1B. Dus als er veel palen vrij zijn is het prettig als je niet de tweede paal van een paar pakt. Bij v3 & v4 deel je de capaciteit over alle palen op een site. Dus daar maakt het niet uit.

v2 stalls hebben twee kabels. v3 & v4 hebben er 1. Zo kun je ze vrij makkelijk herkennen.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 28-12-2024 22:10 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Sircuri schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:46:
Dat was waarschijnlijk een Tweaker: normale automobilisten houden zich hier niet mee bezig, die weten dan niet beter dat de laadsnelheid kan variëren. Laadsessie in de war gegooid 8)7

Ik ga dan denk ik maar een barrel kopen en zet ik die bij de publieke laadpaal, zodat er maar een aansluiting beschikbaar is? Want als een tweede auto komt laden, dan wordt inderdaad de laadsnelheid gehalveerd bij mijn auto. Echter zelf zet ik mijn auto ook gewoon aan de publieke laadpaal, als er al eentje aan verbonden is. Die laadpaal heeft puur mijn voorkeur, dus dan ga ik niet naar een andere locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 11:35
MathiasMetzger schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:31:
[...]

Dat was waarschijnlijk een Tweaker: normale automobilisten houden zich hier niet mee bezig, die weten dan niet beter dat de laadsnelheid kan variëren. Laadsessie in de war gegooid 8)7

Ik ga dan denk ik maar een barrel kopen en zet ik die bij de publieke laadpaal, zodat er maar een aansluiting beschikbaar is? Want als een tweede auto komt laden, dan wordt inderdaad de laadsnelheid gehalveerd bij mijn auto. Echter zelf zet ik mijn auto ook gewoon aan de publieke laadpaal, als er al eentje aan verbonden is. Die laadpaal heeft puur mijn voorkeur, dus dan ga ik niet naar een andere locatie.
Doorgaans heb je bij AC laden de tijd wel. Verder is het (bij Tesla rijders) redelijk bekend dat je op v2 de capaciteit deelt op een stall paar.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
MathiasMetzger schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:31:
Echter zelf zet ik mijn auto ook gewoon aan de publieke laadpaal, als er al eentje aan verbonden is. Die laadpaal heeft puur mijn voorkeur, dus dan ga ik niet naar een andere locatie.
Ja maar dit gaat over de snellaad-punten van Tesla, waar in de regel tussen de 12 en 24 laadpunten zijn.
Als er dan iemand aan het laden is dan ga ik er niet naast staan. ;)
Tenzij de boel druk bezet is, dan is het niet anders maar dat was waarschijnlijk bij @Sircuri niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
jongetje schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:30:
[...]

Ik ken juist mensen die het enorm irritant vinden om op hun werk en thuis elke keer te moeten laden vanwege het kleine elektrische bereik. Juist met een volledig elektrische auto hoef je veel minder te stekkeren. Alleen die 1 of 2 keer vakantie moet je onderweg extra stoppen om te laden (als je dat al niet met een koffie/plas/lunch/benenstrek pauze kunt combineren).
Ik stekker afhankelijk van hoeveel ik rij best regelmatig: want het is voor een accupakket beter als je hem niet helemaal vol laadt, dus ik doe vaak maar tot 50% a 60% opladen. Nooit tot 100% als dat niet nodig is.

Dus als ik veel ritjes moet ondernemen: ik breng mijn vrouw naar werk als het gaat, haal haar op en dan heen en weer naar mijn eigen werk. Dat zijn toch 40km op een dag en ik heb hooguit 130km rijbereik, wanneer ik tot max 60% opgeladen heb.

Dan gaat de EV rond 20% gewoon weer een de lader voor een paar uurtjes: daarna afkoppelen en afhankelijk van het verkeersbord, mag de auto gewoon staan bij de publieke laadpaal. Zou niet handig zijn, als je eerst de voorruit moet ontdooien omdat je verplicht bent je auto te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:30:
[...]

Ik ken juist mensen die het enorm irritant vinden om op hun werk en thuis elke keer te moeten laden vanwege het kleine elektrische bereik. Juist met een volledig elektrische auto hoef je veel minder te stekkeren. Alleen die 1 of 2 keer vakantie moet je onderweg extra stoppen om te laden (als je dat al niet met een koffie/plas/lunch/benenstrek pauze kunt combineren).
Ik heb dan vaak het argument, "Als ik vertrek van huis of werk heb ik wel een 'volle tank' " of "Ik hoef er niet voor omrijden of nog erger, omdat je 20km van de Duitse grens woont en de benzine daar 15ct goedkoper is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
RPiNut schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:52:
[...]

Ik heb dan vaak het argument, "Als ik vertrek van huis of werk heb ik wel een 'volle tank' " of "Ik hoef er niet voor omrijden of nog erger, omdat je 20km van de Duitse grens woont en de benzine daar 15ct goedkoper is 8)7
Voor Duitsland weet ik het nog beter te vertellen: die hebben dynamische benzineprijzen, dus ik vertrok destijds rond 20:00 in het donker in de kou helemaal naar Herzogenrath. Alleen ik reed vervolgens nog een stukje verder, want daar was het altijd een paar cent goedkoper dan aan de grens.

Als iemand zich afvraagt waar mijn bespaardrang vandaan komt en de grote frustraties, dat laadtarieven niet hooguit 10% van elkaar verschillen. Maar in het ene deel van Nederland 100% zoveel kosten? Oftewel het dubbele? Dat komt van mijn tijd dat ik benzine reed, aangezien benzineprijzen nooit zulke sterke prijsverschillen hadden.

Maar ik reed wel hooguit slechts 1x a 2x per maand naar Duitsland om te tanken: soms deed ik dat terwijl ik er toch naartoe reed en wanneer ik naar zuid-holland reed, deed ik altijd in België bij Kinrooi tanken. Ik moet wel zeggen dat ik tanken nooit een leuke bezigheid gevonden heb, want als het druk is bij zo'n tankstation. Kun je geeneens de km-stand rustig op het bonnetje schrijven... dan beginnen ze al te gebaren of te claxonneren.

Nu met de EV: neem ik altijd in alle rust een screenshot in de app, dan heb ik de km-stand en de geladen kWh's en de kosten daarvan vind ik terug in de laadapp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RPiNut
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:59:
[...]

Nu met de EV: neem ik altijd in alle rust een screenshot in de app, dan heb ik de km-stand en de geladen kWh's en de kosten daarvan vind ik terug in de laadapp.
Precies dit en je hebt een overzicht van alle kosten die gemaakt zijn per maand. Ik weet alleen niet hoe ik het goed moet praten in mijn situatie tov van iemand die benzine rijd, waarom ik 600-900m moet lopen naar de dichtst bijzijnde laadpaal. Wat ik dan meestal zeg, of ik loop een rondje in de pauze op het werk of ik loop naar de laadpaal, doel of geen doel ik ben aan het wandelen en heb weer wat beweging gehad.

Ik mag zelf geen paal aanvragen omdat ik een eigen parkeerplaats heb en de kosten om thuis een paal heen te laten zetten ook meer dan €3000 zullen bedragen maar dat gaat verder off-topic.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De bezemwagen is langs geweest, het is weer tijd om het over "Openbare laadpalen, laadpassen en providers" te hebben. PHEV vs BEV is hier gewoon offtopic.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 29-12-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Laatst online: 09:10
Ben nu aan het laden bij een TotalEnergies laadpaal en bij de start van het laden stond alleen onze Dolphin aan de paal. Laden ging met 10kW. Nu is er een tweede auto op de laadpaal ingeplugd en dan daalt de laadsnelheid naar 7,6kW. Een Zoë is dit type laadpaal zo vol (helaas laat de Zoë niet zien met hoeveel kW geladen wordt) dus je zou denken dat er capaciteit genoeg moet zijn.
Waarom stort die laadsnelheid zo in zodra er een tweede auto wordt ingeplugd?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MichielFRL schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:09:
Ben nu aan het laden bij een TotalEnergies laadpaal en bij de start van het laden stond alleen onze Dolphin aan de paal. Laden ging met 10kW. Nu is er een tweede auto op de laadpaal ingeplugd en dan daalt de laadsnelheid naar 7,4kW. Een Zoë is dit type laadpaal zo vol (helaas laat de Zoë niet zien met hoeveel kW geladen wordt) dus je zou denken dat er capaciteit genoeg moet zijn.
Waarschijnlijk is er niet genoeg netcapaciteit beschikbaar en wordt er slim gebalanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Zjanzjak schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:34:
[...]

Ja maar dit gaat over de snellaad-punten van Tesla, waar in de regel tussen de 12 en 24 laadpunten zijn.
Als er dan iemand aan het laden is dan ga ik er niet naast staan. ;)
Tenzij de boel druk bezet is, dan is het niet anders maar dat was waarschijnlijk bij @Sircuri niet het geval.
Inderdaad ging dit om een Tesla laadplein. Er was ruimte zat, maar had gewoon een plekje gepakt omdat die het meest makkelijk bereikbaar was. Verder geen kwade bedoelingen, maar gewoon onwetendheid.

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

MichielFRL schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:09:
Ben nu aan het laden bij een TotalEnergies laadpaal en bij de start van het laden stond alleen onze Dolphin aan de paal. Laden ging met 10kW. Nu is er een tweede auto op de laadpaal ingeplugd en dan daalt de laadsnelheid naar 7,6kW. Een Zoë is dit type laadpaal zo vol (helaas laat de Zoë niet zien met hoeveel kW geladen wordt) dus je zou denken dat er capaciteit genoeg moet zijn.
Bijna elke laadpaal (behalve agrisnellaad in Zeeland) is maar met 3x25A aangesloten. Ben je solo ingeplugd krijg je 11kW, met z'n tweeën de helft van de totale ruim 17kW.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sircuri schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:37:
Inderdaad ging dit om een Tesla laadplein. Er was ruimte zat, maar had gewoon een plekje gepakt omdat die het meest makkelijk bereikbaar was. Verder geen kwade bedoelingen, maar gewoon onwetendheid.
Maak je geen zorgen, de meeste ev-rijders zijn sympathiek en wijzen je hier op.
Het is uiteraard wel de toon die de muziek maakt, als iemand op je afstevent en briesend iets zegt, is heel wat anders dan dat iemand met een glimlach aan komt en de boel rustig uit legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sircuri schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:37:
[...]

Niet er naast staan geldt alleen voor de V2 laders, de V3 en V4 laders hebben er geen last van. Je kunt de V2 laders herkennen aan de 2 laadkabels per lader, 1 voor Model S en 1 voor de rest. De V3 en V4 laders hebben maar 1 kabel per lader (niets voor Model S, die wordt met een hilpstuk aangesloten).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Laadpalen zijn als urinoirs, je zorgt altijd dat er een plekje tussenin vrij blijft ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Roenie op 29-12-2024 17:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:28
Ik gebruik de app Seety.co om mijn parkeersessies af te rekenen. Nu zie ik toevallig dat de app ook als laadapp kan fungeren. Je krijgt op alle laadpalen in de app € 0,05 korting per kWh. Voor veel laadpalen nog steeds niet heel aantrekkelijk, omdat het standaard tarief niet heel oké is, maar er zitten wel een paar aantrekkelijke tarieven tussen!

Bijvoorbeeld bij Ubitricity laadpalen betaal ik nu nog maar € 0,29 per kWh. Wellicht zit er bij jou in de regio toevallig ook een pareltje tussen!

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
nathalia schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:37:
Ik gebruik de app Seety.co om mijn parkeersessies af te rekenen. Nu zie ik toevallig dat de app ook als laadapp kan fungeren. Je krijgt op alle laadpalen in de app € 0,05 korting per kWh. Voor veel laadpalen nog steeds niet heel aantrekkelijk, omdat het standaard tarief niet heel oké is, maar er zitten wel een paar aantrekkelijke tarieven tussen!

Bijvoorbeeld bij Ubitricity laadpalen betaal ik nu nog maar € 0,29 per kWh. Wellicht zit er bij jou in de regio toevallig ook een pareltje tussen!
Wat is het verdienmodel van Seety?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-09 23:09
HansAuutB schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:20:
[...]

Wat is het verdienmodel van Seety?
Het is een parkeerapp. Kosten in NL 15 cent voor parkeeracties. Belgisch bedrijf.

Tarief is CPO + 5 cent - 5 cent korting= CPO tarief, wat ik in mijn buurt zag.

Heb het verder nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:14
Iemand ook ervaring met vertraagd binnenkomen van sessie-gegevens na een Vattenval laadsessie? Ik heb in de afgelopen twee jaar al twee keer een accu volgeladen aan een Vattenval paal, met een Kia Charge pas, en de laadsessie is nooit verrekend. En waar andere aanbieders altijd vrijwel meteen hun sessiegegevens doorgeven doet Vattenval dat dagen, soms zelfs weken later.
Voorbeeld: ik laad aan een Greenflux paal, koppel mijn auto los, rij naar huis (twee minuten) en kan dan thuis meteen de sessie, inclusief bedragen zien in mijn Kia Charge app. Ik heb twee dagen geleden geladen aan een Vattenval paal (nota bene met een Vattenval pas) en ik zie nog niets. Het is allemaal niet zo'n ramp (zeker de niet-verrekende sessies....), maar het is wel erg opvallend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Ik heb wel eens een rekening over bijna een jaar gekregen. Ze hebben denk ik een minimumbedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik laad 99% van de tijd met een Vattenfall pas. En aan Vattenfall palen.
Dat is altijd instant verwerkt. Nog nooit enige vertraging gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Heel soms zit er gewoon een vertraging tussen: geen reden om direct in paniek te schieten en als ze geld tegoed van je hebben? Dan weten ze je uiteindelijk toch wel te vinden, of eigenlijk houden ze het toch automatisch van je rekening af.

Slechts 1x had ik ook vertraging, met een laadsessie in het overzicht bij Vattenfall: heel soms krijg je al lichtelijk paniek, omdat de voortgang van het laden zelf niet realtime is. Want als een laadpaal kaduk is, kom ik er vaak pas 20 minuten later achter. Want dan zou er al een update van de laadvoortgang moeten zijn....

Ik zie dat niet in de auto of er daadwerkelijk geladen wordt: pas na een paar minuten ofzo, als het percentage omhoog gaat. Er wordt ja met 10% per uur geladen, wat betekent dat het zeker 6 minuten duurt dat het percentage met 1% gestegen is. Daarom blijf ik altijd even wachten bij de laadpaal, want als ze kaduk zijn springen ze meestal zandloper.

[ Voor 23% gewijzigd door MathiasMetzger op 30-12-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
nathalia schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:37:

Dank voor de tip @nathalia, ik heb hem toegevoegd. Aantal netwerken gechecked, de meesten zijn CPO tarief + 7 cent dus ik vraag me af of het een blijvertje is, verder ontbreken ook diverse netwerken zoals Fastned, Shell Recharge en lukte het starten van sessies bij o.a Vattenfall mij niet.

Maargoed als je toevallig iets ontdekt dan kan het altijd interessant zijn, en daar zijn we tweakers voor toch?

https://laadpastop10.nl/chargecard/335/Seety

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:21
MathiasMetzger schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:26:
Heel soms zit er gewoon een vertraging tussen: geen reden om direct in paniek te schieten en als ze geld tegoed van je hebben? Dan weten ze je uiteindelijk toch wel te vinden, of eigenlijk houden ze het toch automatisch van je rekening af.
Heb niet de indruk dat @multikoe hier nou direct over in paniek schiet :).

Dat gezegd hebbende; zou het zelf geen fijne gedachte vinden dat ik weken- of zelfs maandenlang van een dienst gebruik maak zonder dat ik overzicht had over de gemaakte kosten. Gelukkig voorziet de wet hierin, want die verplicht bedrijven om uiterlijk op de 15e dag die volgt op de maand waarin er geleverd werd een factuur te sturen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 10:13
alexbl69 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:56:
[...]

Dat gezegd hebbende; zou het zelf geen fijne gedachte vinden dat ik weken- of zelfs maandenlang van een dienst gebruik maak zonder dat ik overzicht had over de gemaakte kosten. Gelukkig voorziet de wet hierin, want die verplicht bedrijven om uiterlijk op de 15e dag die volgt op de maand waarin er geleverd werd een factuur te sturen.
Ja en ook in een verjaringstermijn als je geen factuur stuurt; (5 jaar zakelijk en 2 jaar particulier).
Dus het kan wat oplopen voor je definitief zekerheid hebt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kom net bij de auto aan. Nog niet vol, stond aan publieke paal.
Is er iemand die de laadsessie heeft kunnen stoppen (hoe dan?) en de stekker eruit getrokken heeft.
Hij heeft 18kWh bijgeladen. Is pas op de helft ofzo gevuld nu.
En de stekker ligt los op de grond.

Wist niet dat dat kon. Betreft Vattenfall en een Zoë overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Vattenfall eens bellen? Het zou niet mogelijk moeten zijn om iemand anders zijn/haar laadsessie te onderbreken/beeindigen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Dennis1812 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:11:
Kom net bij de auto aan. Nog niet vol, stond aan publieke paal.
Is er iemand die de laadsessie heeft kunnen stoppen (hoe dan?) en de stekker eruit getrokken heeft.
Hij heeft 18kWh bijgeladen. Is pas op de helft ofzo gevuld nu.
En de stekker ligt los op de grond.

Wist niet dat dat kon. Betreft Vattenfall en een Zoë overigens.
Je kan in de regel de laadpaal-eigenaar altijd bellen, en dan zeggen dat je stekker niet los komt oid.
Dan zal, Vattenfall in dit geval, er vast gezegd worden dat het laden nog bezig maar als jij volhoudt dat het jouw auto is en aan jouw kant de boel wel gestopt is dan kunnen ze de boel deblokkeren.
En zo komt de stekker aan de laadpaal 'los'. Wel lekker aso daar niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Nah, hard aan de stekker rukken en de laadpaal gaat ook in noodstand en laat hem los. Idem aan de auto kant.....
Schade aan auto/paal is duurder dan een gestolen kabel, dat is de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als het vaker gebeurd maar een dashcam erop richten ofzo.
Er lag helaas geen geëlektrocuteerd persoon naast. Anders was de dader gelijk duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
alexbl69 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:56:
[...]

Dit is niet bij wet geregeld en geldt bovendien niet voor doorlopende levering van goederen of diensten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:14
MathiasMetzger schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:26:
Ik raak niet in paniek, ik wordt zelfs niet zenuwachtig. Ik vind het alleen opvallend dat een bedrijf zo lang geld laat liggen. Ik heb nu al twee sessies helemaal niet hoeven betalen en de laatste is al weer van 28 december en ik zie nog steeds niets in de Vattenfall app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

multikoe schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:10:
[...]

Ik raak niet in paniek, ik wordt zelfs niet zenuwachtig. Ik vind het alleen opvallend dat een bedrijf zo lang geld laat liggen. Ik heb nu al twee sessies helemaal niet hoeven betalen en de laatste is al weer van 28 december en ik zie nog steeds niets in de Vattenfall app.
Vattenfall laat helemaal niets liggen. De communicatie keten tussen laadpaal en factuur is best wel complex met veel partijen. Daardoor zijn er heel veel plekken waar een laadsessie kan "blijven hangen". Dit soort plekken worden zo nu en dan handmatig gecontroleerd en dan gaat je sessie verder het proces in.
De laadpaal hier op de hoek gaf mijn sessies met Maingau en EnelX niet door de hele keten heen. Na een maand of 9 kreeg ik de rekening van EnelX, nog wat later de (niet gespecificeerde) aankondiging van Maingau die uiteindelijk niets in rekening heeft gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
[...]

Soms heb je geluk en komt het nooit door. Maar dat ga je de aankomende tijd wel merken. Is mij ook weleens overkomen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ik vind het alleen opvallend dat een bedrijf zo lang geld laat liggen.
koboy schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:12:
Vattenfall laat helemaal niets liggen.
Stolpert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:12:
Soms heb je geluk en komt het nooit door.
Al paar keer meegemaakt dat de factuur niet gelijk zichtbaar was voor mij;
3 keer met Vattenfall, 1 keer met E-Flux, en 1 keer met Freshmile.
1 factuur van Vattenfall kreeg ik na een maand of 3, de andere na een maand of 6, die van E-Flux na een maand of 4. Freshmile heeft 1 sessie een maand of 8 geleden nooit/nog niet afgeschreven van mijn saldo.
Dan blijft er 1 over, die van Vattenfall, is van februari 2023, dus bijna 2 jaar geleden.
Ik denk dat die nooit afgeschreven gaat worden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kareldebarel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 08:20
Allereerst; de beste wensen.

Zijn er al mensen geweest die (net als ik) zijn geschrokken van de nieuwe prijs bij allego palen?

In september betaalde ik 0,36 per kWh, in november steeg dit naar 0,39 per kWh en sinds vandaag is dezelfde paal naar 0,47 per kWh gegaan.
Dit is allemaal bij dezelfde paal (11kw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Kareldebarel och... Hier in de buurt was het al minimaal 0,52. Das nu naar 0,60.

Dus ik laad lekker thuis :P

Edit: oh ik zie dat Zoetermeer gewoon achterlijk duur is :X

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 01-01-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
De Equans palen die ik in Amsterdam gebruik zijn alleen maar gestegen met de verwachte door te berekenen energiebelasting per 1-1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_yvpyFj40WYemuT_r9ZpnwGFTI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G47J3Eu04sytvoV945B9A0cE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kareldebarel schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:35:

Zijn er al mensen geweest die (net als ik) zijn geschrokken van de nieuwe prijs bij allego palen?

In september betaalde ik 0,36 per kWh, in november steeg dit naar 0,39 per kWh en sinds vandaag is dezelfde paal naar 0,47 per kWh gegaan.
Sinds vandaag is een energiebelasting korting voor laadpalen gestopt.

https://equans.nl/experti...zigen-per-1-januari-2025/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 10:35
(jarig!)

Flinke verhogingen, maar je kan ook blij zijn dat je niet in Nieuwegein woont, hier zijn alle (allego) palen al ruim 1 jaar 0.57...wat dus vanaf vandaag nog wel verder omhoog zal gaan...
Het blijft bizar die verschillen per plaats/plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-07 14:00

gvg

Viel me vanochtend ook al op.

Vattenfall (InCharge) en Bump laten nog steeds dezelfde prijs zien als gisteren. Namelijk 0,4326 en 0,38.
Zo lang het duurt, waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:15
Vattenfall laat hier in Geleen nog steeds 0.338 zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 17:13
Welke laadpas/app is nu het goedkoopst voor de Equans SGZH 2 palen? OVO heeft de prijzen nog niet upgedate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
PlayerGoods schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:50:
Welke laadpas/app is nu het goedkoopst voor de Equans SGZH 2 palen? OVO heeft de prijzen nog niet upgedate.
Volgens mij de Zuid-Holland laadpas: ik heb die pas echt al een jaar niet meer gebruikt om inderdaad eerst OVO lagere tarieven had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
janne_nl schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:45:
Vattenfall laat hier in Geleen nog steeds 0.338 zien.
DIEVEN! RAPALJE!
Het was 0,336 !
Afleggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Laatst online: 10-09 22:13
PlayerGoods schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:50:
Easy Charging Quality (de nieuwe app van de Zuid-Holland passen sinds de 50five kaarten volgens mij) is geüpdate en nu 48 ct per kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door Bokkiej op 01-01-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corvi
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-01 12:38
Bokkiej schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Easy Charging Quality (de nieuwe app van de Zuid-Holland passen sinds de 50five kaarten volgens mij) is geüpdate en nu 48 ct per kWh.
Zo te zien komt er nog 0,908 per sessie bij.
Staat wel een min voor, maar lijkt me niet dat dit een korting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Corvi schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:34:
[...]

Zo te zien komt er nog 0,908 per sessie bij.
Staat wel een min voor, maar lijkt me niet dat dit een korting is.
Ik dacht dat de Zuid-Holland laadpas geen startkosten had aan die laadpalen? Naja ik ga toch niet naar Barendrecht, want geen winterbanden en dus ga ik het niet riskeren. Overigens heb ik de EcoTap laadpas ingesteld in die app, dus de tarieven die bij de Zuid-Holland laadpas horen kan ik niet zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Axel Moonshine
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 17:43
MathiasMetzger schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:39:
[...]

Ik dacht dat de Zuid-Holland laadpas geen startkosten had aan die laadpalen? Naja ik ga toch niet naar Barendrecht, want geen winterbanden en dus ga ik het niet riskeren. Overigens heb ik de EcoTap laadpas ingesteld in die app, dus de tarieven die bij de Zuid-Holland laadpas horen kan ik niet zien.
met de Engie50five laadpas betaal je geen starttarief bij ZH1 en ZH2 palen. De nieuwe tarieven zijn dan ook 0,39 en 0, 48 met deze pas bij deze laadpalen. (was 0,31 en 0,58)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Axel Moonshine schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:42:
[...]

met de Engie50five laadpas betaal je geen starttarief bij ZH1 en ZH2 palen. De nieuwe tarieven zijn dan ook 0,39 en 0, 48 met deze pas bij deze laadpalen. (was 0,31 en 0,58)
Gelukkig: ik wou net zeggen, want het is mij te omslachtig om de Easy Charging app weer in te stellen op de Engie50five laadpas, want mijn Ecotap laadpas heeft bij Beren in Barendrecht een tarief van € 0,30 per kWh.

Dus wie goedkope laadpaal in Barendrecht zoekt? Bij die restaurant keten genaamd Beren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel Moonshine
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 17:43
MathiasMetzger schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:57:
[...]

Gelukkig: ik wou net zeggen, want het is mij te omslachtig om de Easy Charging app weer in te stellen op de Engie50five laadpas, want mijn Ecotap laadpas heeft bij Beren in Barendrecht een tarief van € 0,30 per kWh.

Dus wie goedkope laadpaal in Barendrecht zoekt? Bij die restaurant keten genaamd Beren?
Volgens de Easy Charging app betaal ik daar met mijn Engie50five laadpas, ook €0,30 per kWh, en een startarief van € 0,31

Bedankt voor de tip, helaas woon ik in Ommoord.. maar als ik een keer trek heb in een sate... 8)
Pagina: 1 ... 187 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2