[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 186 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:03
hoevenpe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:23:
[...]

Alle laadpalen hier in de wijk zijn van Total Energies, volgens de site is dat nu 42ct per kWh. Is bekend of dat straks richting 55-57ct gaat of begrijp ik het nieuwsartikel verkeerd? Als rijtjeshuis bewoner twee keer zoveel betalen voor mobiliteit dan iemand met eigen oprit voelt op z'n zachts gezegd apart.
Voor wat het waard is, in mijn laad-app staat voor deze laadpalen een nieuw tarief van 45ct per kWh per 1 januari 2025.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:26
Hansieo schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:21:

-is in jouw geval AC/DC laden/100km maar een paar dubbeltjes verschil? ook voor iedereen zijn situatie?
Nee, maar dat zei ik ook niet.
Waar ik dus mijn punt mee wil maken;
Het is voor iedereen anders en het KAN dus anders, zo ook jouw bierviltje.
Hansieo schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:21:
-is die 57,= per maand van het afgelopen jaar? of voor je komende periode? (hint: flinke verhoging)
Afgelopen jaar en aankomend jaar.
Zodra een verzekeringsmaatschappij mij informeert dat het duurder gaat worden zit ik 3 seconden later op de diverse vergelijkingssites en stap ik over indien nodig. Was deze keer dus niet nodig.
Wel nodig bij mijn zorgverzekering.
Als privérijder moet ik echt wel een beetje op de centjes letten. ;)
hoevenpe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:14:
maar op straat betaal je vanaf volgend jaar blijkbaar 55 cent
Voor mijn beeldvorming, over welke straat hebben we het hier? Welke stad en/of dorp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:18
Zjanzjak schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:53:
Voor mijn beeldvorming, over welke straat hebben we het hier? Welke stad en/of dorp?
Houten, allemaal palen van TotalEnergies.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Wesco schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:39:
[...]

Ik krijg de indruk dat niet iedereen zich realiseert dat het aansluiten van een nieuwe publieke laadpaal wel wat ingewikkelder en duurder is dan een nieuwe lantarenpaal. Elke losstaande publieke laadpaal heeft een eigen kleinverbruikersaansluiting (3x25A of soms 3x35A) op het electriciteitsnetwerk met een eigen electriciteitsmeter.
Toch kun je van dat probleem ook een oplossing maken: https://cubecharging.com/unieke-lantaarnpalen-met-twee-geintegreerde-cube-laadpunten/

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Zjanzjak schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:53:
[...]
Zodra een verzekeringsmaatschappij mij informeert dat het duurder gaat worden zit ik 3 seconden later op de diverse vergelijkingssites en stap ik over indien nodig.
Ja dat deed ik ook: tot ik geweigerd werd door een verzekeraar, omdat zij mijn schadeverloop bovengemiddeld vonden. Het kon natuurlijk ook zo zijn, dat de verzekeraar naar waar ik wilde overstappen? Goedkoop was voor een reden? Hoe dan ook, de komende jaren is overstappen absoluut geen optie.

Ik heb mij dat voorheen nooit gerealiseerd: maar ik claimde waar ik recht op had in de WA+ dekking, ook als het uiteindelijk slechts een schade van een kleine duizend euro was. Hoe dan ook, omdat ik in een paar jaar tijd twee keer ruitschade gehad heb. Hagelschade, aangereden door een andere partij waarbij ik geen schuld had. Blijk ik dus een bovengemiddeld schadeverloop te hebben.

Toen kwam ik tot de conclusie: dan blijf ik wel zitten waar ik zit, wat dus Lancry is. Maar ik zet wel de dekking omlaag van WA+ naar WA, zodat ik minder premie betaal. Mijn 9 schadevrije jaren behoudt en ik heb een potje gemaakt, waar ik maandelijks € 50 inleg voor onvoorziene uitgaven aan de auto. In tegenstelling tot de verzekeringsmaatschappij, dekt mijn potje ook lekke banden :+

Moraal van het verhaal is: op een gegeven moment is overstappen ook geen optie meer, dan kun je alleen nog op de dekking besparen. Dus de rek zit er wel een beetje uit, waar ik nog op kan besparen. Bedoel een simpele reisverzekering, werd mij ook geweigerd nadat ik plotseling de vraag met JA moest beantwoorden of ik weleens geweigerd was voor een verzekering.

Gelukkig is dit bij de zorgverzekering niet mogelijk: die hebben zover ik weet een acceptatieplicht, want ik claim daar ook gewoon hoor. Daar zijn verzekeringen ook voor bedoeld, anders kan ik mij net zo goed niet verzekeren. Nu ben ik mentaal ook niet in staat, om hier bijvoorbeeld bezwaarschrift tegen in te dienen. Dus ik zit het wel uit, tot de registraties uit het register zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:12
Psycho_Mantis schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:02:
Weet iemand hoe je het beste benzine auto's die laadpalen blokkeren kan melden?
In gemeente Rotterdam heb ik de laatste tijd er veel last van dat ik niet kan laden door dat iemand de laadpaal blokkeert.

Via de MeldR app aanmelden heeft geen zin, want dan krijg je na 3-5 dagen het bericht dat ze zijn langs geweest, maar niets hebben geconstateerd. 8)7
Kaart dit aan bij de wijknetwerk van dit gebied. Die heeft korte lijntjes met handhaving. En komen ze er niet uit dan kan diegene het ook hoger in de ambtelijke boom aankaarten. https://www.rotterdam.nl/wijkregisseurs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Psycho_Mantis schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:36:
Kan ook inderdaad een idee zijn. Ik zie dat er zelfs kabels van 40 meter verkocht worden :+
_O-
Gewoon als een baas een straat verderop laden :+

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
HansAuutB schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:39:
[...]

De oprit en laadpaal moeten ook betaald worden. Hoeveel is dat per km?
Ik heb mijn wallbox al 8 jaar aan de muur hangen. Kostte destijds 1100 euro all-in. Voldoet nog steeds prima. Ik rijd 35000 km per jaar. Dus reken maar uit. €0.004/km en hij blijft voorlopig nog wel even.

[ Voor 6% gewijzigd door pmiddeld op 22-12-2024 11:42 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
MathiasMetzger schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:32:
Moraal van het verhaal is: op een gegeven moment is overstappen ook geen optie meer,
Mwoah, jij beschrijft de situatie voor jou zelf persoonlijk, zo is het natuurlijk niet voor de rest. ;)
Dit jaar is voor mij het eerste jaar dat ik niet overstap qua autoverzekering en dat na tientallen jaren.
In de regel valt er altijd wel een paar euro te 'verdienen', mits je schadevrij rijdt.
Bij ruitschade is het dan gewoon de afweging om het te claimen of zelf te betalen, wel gewoon pech.

Maar goed, '[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3', on topic maar weer.
hoevenpe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:01:
Houten, allemaal palen van TotalEnergies.
Aha, 42 cent dus, en straks ergens tussen de 49 en 55 cent.
Enige goedkope laden daar is bij het toekomstige laadpunt van Tesla in Houten-west bij van der Valk.

Of zoek die tweekapper in het mooie Brabant.
En dan 33,6 cent betalen per kWh. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:57

koboy

Heb een idee voor een icon

Zjanzjak schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:24:
[...]

Aha, 42 cent dus, en straks ergens tussen de 49 en 55 cent.
Enige goedkope laden daar is bij het toekomstige laadpunt van Tesla in Houten-west bij van der Valk.

Of zoek die tweekapper in het mooie Brabant.
En dan 33,6 cent betalen per kWh. 8)
Bij @Almerian gaan de total energies palen per 1/1 van 42 naar 45 cent. Lijkt er op dat er ook een verlaging van de kale energie prijs in zit.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Ik merk wel, dat ik nu 3x overleg of ik iemand bijvoorbeeld in Barendrecht wil bezoeken: het heeft wel een afschrikwekkend werking, als daar de publieke laadpalen ruim € 0,59 per kWh rekenen. Zelf wordt ik ook een beetje moe van het telkens uit moeten zoeken, welke laadpas dan wel goedkoper is? Want OVO heeft als verwacht de tarieven gewoon bijgesteld.

Ging het volgende jaar dan wel omlaag? Ik heb het eventjes allemaal gemist, omdat de discussies wel verder gaan dan enkel het laadtarief. Maar ik merk aan mij zelf: dat het laadtarief bepalend kan zijn, of ik ergens naartoe rij of niet? Wanneer het rijbereik niet toereikend is om retour te rijden op een volle acculading.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-09 17:07
MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:30:
Ik merk wel, dat ik nu 3x overleg of ik iemand bijvoorbeeld in Barendrecht wil bezoeken: het heeft wel een afschrikwekkend werking, als daar de publieke laadpalen ruim € 0,59 per kWh rekenen. Zelf wordt ik ook een beetje moe van het telkens uit moeten zoeken, welke laadpas dan wel goedkoper is? Want OVO heeft als verwacht de tarieven gewoon bijgesteld.

Ging het volgende jaar dan wel omlaag? Ik heb het eventjes allemaal gemist, omdat de discussies wel verder gaan dan enkel het laadtarief. Maar ik merk aan mij zelf: dat het laadtarief bepalend kan zijn, of ik ergens naartoe rij of niet? Wanneer het rijbereik niet toereikend is om retour te rijden op een volle acculading.
Tja, als ik op een rij zet wat autorijden me (inclusief afschrijving en financieringskosten) kost dan kost het me minimaal 2 tientjes per dag om dat ding te hebben en de ritjes te maken die ik maak. Als ik dat al betaald heb om mobiel te zijn denk ik er niet meer over na of ik ergens incidenteel een paar euro meer betaal voor een laadbeurt. Ik laat het zeker niet bepalen waar ik wel of niet heen ga. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-09 16:44

Even een route kiezen via Tesla Ridderkerk (A15) Hotel Van der Valk? € 0,34-€0,39.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:10
Maar ik merk aan mij zelf: dat het laadtarief bepalend kan zijn, of ik ergens naartoe rij of niet? Wanneer het rijbereik niet toereikend is om retour te rijden op een volle acculading.
Op de prijzen letten is goed en het is vervelend dat er extreme prijsverschillen zijn tussen AC laadpalen. In Leeuwarden (rond het centrum) liggen de AC laadtarieven tussen de €0,39 en €0,80. Dan kan een laadbeurt zomaar het dubbele gaan kosten.

Op langere afstanden ben je snel afhankelijk van DC laadpalen en dan is Tesla de goedkoopste. En je hoeft niet helemaal vol te laden, zolang er maar voldoende in de accu zit om thuis te komen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Meubelmaker schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:41:
[...]

Even een route kiezen via Tesla Ridderkerk (A15) Hotel Van der Valk? € 0,34-€0,39.
Met een Leaf? Ik weet dat het goed bedoeld is, waarvoor dank: maar ik heb CHAdeMO en dan moet je het echt hebben van de publieke laadpalen. Als ik goedkoper wil snelladen, dan moet ik bij de overgebleven triple chargers van Lidl zijn. Waarbij zelfs via België zou moeten rijden, want die zijn goedkoper dan in Nederland.

Het klinkt misschien gek dat ik 3x nadenk of een bepaalde rit onderneem of niet: maar dat is puur, omdat ik het van de zotte vind dat ik in Limburg € 0,336 per kWh betaald en dan in Barendrecht bijna het dubbele |:( Als het tarief in nieuwe jaar omlaag gaat, dan overweeg ik het bezoek uit te stellen tot het nieuwe jaar.
Equans SGZH2 van €0,58/kWh naar €0,48/kWh (-10 cent)
Toch handig die nieuwsbrief van @Hachy als ik in het nieuwe jaar naar Barendrecht ga, dan betaal ik geen € 0,58/kWh maar € 0,48/kWh ondanks de verhoging van energiebelasting.

Dit is ook een van grootste problemen van de transitie naar electrische rijden: niet iedereen kan zich een EV veroorloven, met 600km rijbereik of hoe ver die auto ook komt. Met de benzineauto is dit nooit een probleem geweest: ik tankte vol in Kinrooi België en reed met gemak heen en weer, waarbij ik na 450km nog steeds een halve tank over had. Het ergste is eigenlijk, dat ik mij bij zo'n laadtarief van € 0,59 in Nederland simpelweg bestolen voel.

Ik wil gewoon een situatie zoals in Luxemburg: in heel het land hetzelfde laadtarief, zonder dat ik tig laadpassen nodig heb. In Duitsland gaan nu bijvoorbeeld de laadtarieven weer omlaag. Onlangs kreeg ik een mailtje, dat in Heidelberg de tarieven van Heidelberg Stadtwerke naar € 0,36 er kWh gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door MathiasMetzger op 22-12-2024 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:58:
Het klinkt misschien gek dat ik 3x nadenk of een bepaalde rit onderneem of niet: maar dat is puur, omdat ik het van de zotte vind dat ik in Limburg € 0,336 per kWh betaald en dan in Barendrecht bijna het dubbele |:( Als het tarief in nieuwe jaar omlaag gaat, dan overweeg ik het bezoek uit te stellen tot het nieuwe jaar.

Toch handig die nieuwsbrief van @Hachy als ik in het nieuwe jaar naar Barendrecht ga, dan betaal ik geen € 0,58/kWh maar € 0,48/kWh ondanks de verhoging van energiebelasting.
Ik weet niet van waar je precies uit Limburg komt maar als ik er gemakshalve vanuit gaat dat je 200 km moet rijden a 20 kWh per 100 km (maar je zal waarschijnlijk iets zuiniger rijden) dan betekent dat je voor (0,58 - 0,48 = 0,10 x 40 (want 200km en geen 100km) =) 4 euro extra niet de rit wil gaan maken naar Barendrecht?

Heen ben je dan uiteraard volgeladen dus geldt de 4 euro extra alleen voor de terugweg, eenmaal thuis kan je weer bij Vattenfall terecht. Nou ben ik niet arm maar het geld klotst hier ook niet tegen de plinten maar voor die (nog minder dan) 4 euro extra zou dat voor mij geen issue zijn.
En kan ik altijd nog overwegen om die week dan maar geen onsje ham te kopen. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:42

-tom-562

Oliesjeik

MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:58:
[...]

Met een Leaf? Ik weet dat het goed bedoeld is, waarvoor dank: maar ik heb CHAdeMO en dan moet je het echt hebben van de publieke laadpalen. Als ik goedkoper wil snelladen, dan moet ik bij de overgebleven triple chargers van Lidl zijn. Waarbij zelfs via België zou moeten rijden, want die zijn goedkoper dan in Nederland.

[...]

Dit is ook een van grootste problemen van de transitie naar electrische rijden: niet iedereen kan zich een EV veroorloven, met 600km rijbereik of hoe ver die auto ook komt. Met de benzineauto is dit nooit een probleem geweest: ik tankte vol in Kinrooi België en reed met gemak heen en weer, waarbij ik na 450km nog steeds een halve tank over had. Het ergste is eigenlijk, dat ik mij bij zo'n laadtarief van € 0,59 in Nederland simpelweg bestolen voel.

Ik wil gewoon een situatie zoals in Luxemburg: in heel het land hetzelfde laadtarief, zonder dat ik tig laadpassen nodig heb. In Duitsland gaan nu bijvoorbeeld de laadtarieven weer omlaag. Onlangs kreeg ik een mailtje, dat in Heidelberg de tarieven van Heidelberg Stadtwerke naar € 0,36 er kWh gaan.
Is een EV dan wel iets voor jou, als je je er zo mee bezig moet houden (reed jij ook niet zonder verwarming?). Kan je dan niet beter een Dacia op LPG o.i.d. kopen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
-tom-562 schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:55:
[...]

Is een EV dan wel iets voor jou, als je je er zo mee bezig moet houden (reed jij ook niet zonder verwarming?). Kan je dan niet beter een Dacia op LPG o.i.d. kopen
Heb je enig idee hoeveel EV's de afgelopen jaren afgeschreven hebben? Mede dankzij het negatieve sentiment, wat door de media in de wereld geholpen wordt. Maar ook ons kabinet wat met een sneltrein de fiscale voordelen van EV's aan het afschaffen is, terwijl de transitie nog niet eens goed op gang gekomen is.

Die subsidie regeling SEPP was bedoeld, om de aanschaf te stimuleren: alleen uiteindelijk niets meer gebleken, dan een doekje voor het bloeden. En voordat je roept, dat is omdat ik een Leaf gekozen hebt? Tesla Model 3's die in 2019 € 50.000 nieuw kosten, leveren nu net € 20.000 op. Terug naar ICE is geen optie! Inruilwaarde, van mijn netjes onderhouden benzineauto is allang verdampt :-(

Dan hebben wij nog de Duitse auto industrie welke heeft zitten slapen: voorsprong door techniek? Nou achterstand, doordat je nog met fax werkt _O-

Nee ik rij graag in mijn Nissan Leaf: maar wij worden door onze overheid, zowel op landelijk en regionaal niveau gestraft omdat wij een bijdrage willen leveren aan een beter milieu. Leuk voor de leaserijders, maar die verwarming blijft dus uit en gaat pas aan als het echt moet. Omdat ik anders nooit tot een acceptabele TCO ga komen, als de auto volledig afgeschreven is.

Ik moet sparen, waar ik kan om tot een redelijke TCO te komen. En wellicht de Leaf langer blijven rijden dan ik oorspronkelijk van plan was, om de afschrijving over meerdere jaren te kunnen spreiden. Maar dat is iets wat ik nog niet weet: want andere EV's schrijven immers net zo hard af. Dus misschien valt dat nog wel mee.

Als dan ook nog de laadtarieven door het dak schieten, dan zie ik steeds minder inzetbaarheid voor de EV. Dan krijg je dus situaties, dat een EV enkel als tweede auto ingezet wordt en met de ICE lange reizen te ondernemen, omdat dit met de absurde laadtarieven voor een EV te duur en onpraktisch wordt.

offtopic:
Wel leuk dat jij fan van mij bent: want wie onthoudt nou zoiets persoonlijks, van een wild vreemd persoon op het wereldwijde web. Ik zou echt niet onthouden hebben, dat pietje in het laad forum zonder verwarming rijdt om de autokosten te drukken.

[ Voor 5% gewijzigd door MathiasMetzger op 22-12-2024 18:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
@MathiasMetzger Ik ben ook fan van jou ;) maar je bent te negatief. Zeker jij die in Limburg woont zou niet moeten klagen over de laadtarieven. En het was al jaren bekend dat de MRB vanaf 1-1-2025 niet meer gratis zou zijn. Dus je had het moeten zien aankomen. Alleen was toen nog niet bekend hoeveel de MRB in 2025 precies zou worden.

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 22-12-2024 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
pmiddeld schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:11:
@MathiasMetzger Ik ben ook fan van jou ;) maar je bent te negatief. Zeker jij die in Limburg woont zou niet moeten klagen over de laadtarieven. En het was al jaren bekend dat de MRB vanaf 1-1-2025 niet meer gratis zou zijn. Dus je had het moeten zien aankomen. Alleen was toen nog niet bekend hoeveel de MRB in 2025 precies zou worden.
Dat is het hem juist: de laadtarieven in Limburg zijn mijn benchmark :+ Ik probeer wel positief te zijn soms, zo zie ik het zeker als positief dat de laadtarieven in Limburg gelijk blijven. De rekensom die @Zjanzjak maakte, is geen slechte. Maar zo werkt mijn autistische brein niet, tevens is rekenen een van mijn zwaktes. Het zijn echter niet alleen de laadtarieven die mij tegenhouden om naar Barendrecht te gaan, ook het feit dat het rijbereik in de winter een stuk minder is.

Mijn brein werkt als volgt: ik heb een maximaal laadtarief wat ik bereid ben te betalen voor AC laden, wat € 0,50 per kWh is. Het liefst € 0,49 want toen ik op mijn werk zelf producten in de aanbieding mocht zetten, deed ik ook altijd eindigen met bijvoorbeeld € 0,79 omdat het dan goedkoper lijkt. Alleen feitelijk maakt een cent geen verschil, die betaal je zelfs als je contant betaald. Alles boven de € 0,50 beschouw ik als afzetterij en weet wat ik eigenlijk het ergste vindt? Telkens die discussies met collegas, allemaal anti-EV en dan moet ik ze ook nog gelijk geven ook op bepaalde gebieden.

Maar het verschil in je verbruik uitgedrukt in centen is immens: wanneer ik 15kWh/100km verbruik, ja ik rij wel wat zuiniger dan de gemiddelde automobilist. Ik doe dit echter constant en rij niet normaalgesproken 20kWh/100km en zou dus ook niet bij een hoger laadtarief kunnen zeggen, nou dan rij wel zuiniger naar huis. In theorie zou dat de kosten compenseren: wanneer je bij een laadtarief van € 0,336 lekker stevig doorrijdt. Laten we zeggen dat je dan maximaal 20kWh/100km doet bij 100km/u GPS snelheid. Dan betaal je dus € 6,72 per 100km, dat is dan nog wel redelijk. Bij een laad tarief van € 0,57 ben je dan € 11,40 kwijt voor 100km. Ik vind dit een groot verschil en voor dat bedrag, kan ik als zuinige rijder ook wel 100km in een benzineauto halen. Okay toegeven, dan zou ik in Kinrooi in België getankt hebben. Ik ben er echter van overtuigd, dat wanneer nog benzine gereden had? Dan zou ik als zuinige rijder, alsnog onder de € 10 per 100km gezeten hebben. Een ICE is ja efficiënter op de autosnelweg!

Het heeft echter ook geleid dat ik dit jaar ruim 4x gevlogen heb: ik ben naar Pula in Kroatië gevlogen voor een paar tientjes met Ryanair, ook ben ik naar Bristol in Groot Brittannië gevlogen. Per persoon was dit retour € 30 vanaf Charleroi België, toegeven verschrikkelijke luchthaven. Maar wel een van de vele luchthavens die ik met het rijbereik van de Nissan Leaf kan bereiken. Okay onlangs toen ik terugkwam van Brussels Airport, heb ik het op 8km na net niet thuis gehaald en ben ik onaangekondigd koffie gaan drinken bij mijn anti-EV zus. Die zag daar direct haar vooroordelen weer mee bevestigd. Ik ben alleen niet naar Oostenrijk gevlogen, maar heb de reis wel in twee dagen gedaan. Als ik dan was gaan snelladen aan de Duitse laadtarieven, inplaats bij de Aldi-Sud laden. Dan was dat nog een duur reisje geworden ook. Ik denk dat je met de benzineauto al snel goedkoper uit bent en minder ongemak ervaart. Dit ongemak zou ik voor lief nemen, als de laadtarieven een beetje redelijk waren.

Okay misschien heb ik wel last van infobesitas, omdat de grote hoeveelheid informatie die ik dagelijks verwerkt door mijn internet/smartphone verslaving immens is. Dus afentoe probeer ik wel eventjes af te schakelen en ik heb al tegen Google gezegd, dat ik geen EV gerelateerd nieuws meer wil zien. Want daar kreeg ik meestal slechte zin door, wanneer er weer eens negatief gesproken werd over de EV of laadtarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:10

kaanmijo

Picobello B.V.

MathiasMetzger schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:19:
[...]

Dat is het hem juist: de laadtarieven in Limburg zijn mijn benchmark :+ Ik probeer wel positief te zijn soms, zo zie ik het zeker als positief dat de laadtarieven in Limburg gelijk blijven. De rekensom die @Zjanzjak maakte, is geen slechte. Maar zo werkt mijn autistische brein niet, tevens is rekenen een van mijn zwaktes. Het zijn echter niet alleen de laadtarieven die mij tegenhouden om naar Barendrecht te gaan, ook het feit dat het rijbereik in de winter een stuk minder is.

Mijn brein werkt als volgt: ik heb een maximaal laadtarief wat ik bereid ben te betalen voor AC laden, wat € 0,50 per kWh is. Het liefst € 0,49 want toen ik op mijn werk zelf producten in de aanbieding mocht zetten, deed ik ook altijd eindigen met bijvoorbeeld € 0,79 omdat het dan goedkoper lijkt. Alleen feitelijk maakt een cent geen verschil, die betaal je zelfs als je contant betaald. Alles boven de € 0,50 beschouw ik als afzetterij en weet wat ik eigenlijk het ergste vindt? Telkens die discussies met collegas, allemaal anti-EV en dan moet ik ze ook nog gelijk geven ook op bepaalde gebieden.

Maar het verschil in je verbruik uitgedrukt in centen is immens: wanneer ik 15kWh/100km verbruik, ja ik rij wel wat zuiniger dan de gemiddelde automobilist. Ik doe dit echter constant en rij niet normaalgesproken 20kWh/100km en zou dus ook niet bij een hoger laadtarief kunnen zeggen, nou dan rij wel zuiniger naar huis. In theorie zou dat de kosten compenseren: wanneer je bij een laadtarief van € 0,336 lekker stevig doorrijdt. Laten we zeggen dat je dan maximaal 20kWh/100km doet bij 100km/u GPS snelheid. Dan betaal je dus € 6,72 per 100km, dat is dan nog wel redelijk. Bij een laad tarief van € 0,57 ben je dan € 11,40 kwijt voor 100km. Ik vind dit een groot verschil en voor dat bedrag, kan ik als zuinige rijder ook wel 100km in een benzineauto halen. Okay toegeven, dan zou ik in Kinrooi in België getankt hebben. Ik ben er echter van overtuigd, dat wanneer nog benzine gereden had? Dan zou ik als zuinige rijder, alsnog onder de € 10 per 100km gezeten hebben. Een ICE is ja efficiënter op de autosnelweg!

Het heeft echter ook geleid dat ik dit jaar ruim 4x gevlogen heb: ik ben naar Pula in Kroatië gevlogen voor een paar tientjes met Ryanair, ook ben ik naar Bristol in Groot Brittannië gevlogen. Per persoon was dit retour € 30 vanaf Charleroi België, toegeven verschrikkelijke luchthaven. Maar wel een van de vele luchthavens die ik met het rijbereik van de Nissan Leaf kan bereiken. Okay onlangs toen ik terugkwam van Brussels Airport, heb ik het op 8km na net niet thuis gehaald en ben ik onaangekondigd koffie gaan drinken bij mijn anti-EV zus. Die zag daar direct haar vooroordelen weer mee bevestigd. Ik ben alleen niet naar Oostenrijk gevlogen, maar heb de reis wel in twee dagen gedaan. Als ik dan was gaan snelladen aan de Duitse laadtarieven, inplaats bij de Aldi-Sud laden. Dan was dat nog een duur reisje geworden ook. Ik denk dat je met de benzineauto al snel goedkoper uit bent en minder ongemak ervaart. Dit ongemak zou ik voor lief nemen, als de laadtarieven een beetje redelijk waren.

Okay misschien heb ik wel last van infobesitas, omdat de grote hoeveelheid informatie die ik dagelijks verwerkt door mijn internet/smartphone verslaving immens is. Dus afentoe probeer ik wel eventjes af te schakelen en ik heb al tegen Google gezegd, dat ik geen EV gerelateerd nieuws meer wil zien. Want daar kreeg ik meestal slechte zin door, wanneer er weer eens negatief gesproken werd over de EV of laadtarieven.
Hoewel ik wel snap waar je vandaan komt, is jouw Oostenrijk-reis qua kosten niet helemaal representatief voor EV-rijden. Aangezien je met een Leaf alleen chademo kunt laden ben je inderdaad vrij duur uit als je onderweg moet laden bij Ionity (als die al chademo aanbieden). Mijn tripje naar Oostenrijk was juist uitermate betaalbaar; mijn auto heeft een CCS aansluiting en alles laden bij Tesla en het uitzoeken van een 'goedkope' aanbieder heeft ervoor gezorgd dat ik voor 211 euro heen, terug en 2 weken daar rond heb gereden. Zal er verder niet uitgebreid hier op in gaan, maar dat verslagje kan je hier lezen. Het kan dus echt wel voor veel minder dan benzine. Je moet er alleen geen auto met chademo voor hebben :+.

Ik denk ook dat we met z'n allen die vergelijking met ICE eens los moeten gaan laten. EV rijden kan veel efficiënter en goedkoper zijn, maar als je alleen maar publiek kunt laden ben je gewoon overgelaten aan de grillen van die markt. Je kunt jezelf dan dingen blijven ontnemen om 'goedkoper' te zijn, maar als je uiteindelijk reisjes of bezoekjes aan vrienden/familie/kennissen niet gaat doen omdat het duurder gaat zijn dan een ICE denk ik niet dat je de komende tijd nog heel veel leuke uitstapjes gaat kunnen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door kaanmijo op 23-12-2024 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Telkens die discussies met collegas, allemaal anti-EV en dan moet ik ze ook nog gelijk geven ook op bepaalde gebieden.
Discussies met mensen die blijven hangen in hun argumenten versus mijn argumenten kap ik vrij snel af, nutteloos. Ik eindig altijd met de woorden: jouw waarheid wijkt af van mijn waarheid, hier gaan we niet uitkomen dus laten we houden op 'Let's agree to disagree'. Even goeie vrienden verder.
Maar, als iemand gelijk heeft dan heeft iemand gelijk, boeit me niet om mensen gelijk te geven.
Als dat een anti EV-feit is dan nog zal het mijn keuze niet beïnvloeden, ik hoef mij immers aan niemand te verantwoorden, ja aan vrouwlief, maar dat is normaal, het zijn ook haar centen. ;)
Infobesitas, weer een nieuw woord geleerd. _/-\o_
Een verslaving heb ik niet maar ik vind alles aangaande EV's reuze interessant en slurp het nieuws daarover aan alle kanten op. Ik kan mij er aardig mee vermaken. Als dat nou positief is of negatief boeit me niet zo.

Maar goed, [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3, wat kaanmijo hieronder zegt;
kaanmijo schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:42:
EV rijden kan veel efficiënter en goedkoper zijn, maar als je alleen maar publiek kunt laden ben je gewoon overgelaten aan de grillen van die markt.
Hier ontkom je voorlopig gewoon niet aan en dan heb ik al snel, het is, zoals het is.
Pas als de prijs structureel boven de 1 euro komt per kWh dan zal ik mij eens achter de oren krabben om sommige ritjes dan toch uit te stellen. :P

Vooralsnog vind ik het allemaal wel meevallen. Uitzonderingen daargelaten.
Paar keer in de week een minuut of 5 wat laadapps even checken of de prijzen niet veranderd zijn is voor mij meer een leuke sport dan dat ik het vervelend vind. Je krijgt er ook handigheid in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:37
Ben afgelopen oktober naar Spanje geweest met de Ioniq, ongeveer een 4500km uit en thuis, en heb voor iets van €174 openbaar geladen, met een ICE ondenkbaar. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Het is perceptie probleem, waarvan het lastig is een goede methode te vinden hoe daar mee om te gaan.
Als de prijs ineens het dubbele is van wat je gewend bent te betalen gaan alarmbellen af, zeker bij een product dat je in grote hoeveelheden gewend bent te verbruiken.
Als de stofzuigerzakken ineens 2x zo duur zijn zal je dat niet boeien (als je al weet wat je de vorige keer betaalde), maar bij de melk is het een ander geval. Probleem met de laadtarieven is om je hoofd te vertellen wanneer het om een stofzuigerzak gaat en wanneer om melk.

Ik snap het helemaal als je een bezoekje een paar dagen uitstelt om goedkoper te laden, kans is dat ik dat zelf ook zou doen, maar als ik dan eenmaal ga accepteer ik de prijs. Eventuele extra laadkosten reken ik tot de kosten van het bezoek net als de bloemen, kado etc.

Ik weet dat het mogelijk is om een Leaf om te bouwen naar CCS. Is het geen idee om dit te overwegen, puur voor de gemoedsrust en gemak onderweg?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
koboy schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:38:

Ik weet dat het mogelijk is om een Leaf om te bouwen naar CCS. Is het geen idee om dit te overwegen, puur voor de gemoedsrust en gemak onderweg?
Muxsan is helaas failliet maar een converter is ook een optie en goedkoper dan ombouwen en de auto blijft origineel.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nieuwe Allego tarieven voor volgend jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYE00Ulb3wMn3vq-t5Gd0wrEj6s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YCT3dN77aVGLlQr2SmKNsMDC.png?f=user_large

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
koboy schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:38:
Ik heb mij voorgenomen om geen geld meer in de Leaf te steken: bandjes daar kan ik ook niet omheen, als dat op een gegeven moment nodig is. Maar ik probeer heel bewust de kosten zo laag mogelijk te houden, zodat ik over een jaar of twee? Een modernere EV kan kopen, welke dan ook uitgerust is met CCS en tenminste actief gekoeld is.

Zodra je CCS hebt, zijn er inderdaad veel alternatieve mogelijkheden: lokaal laden duur? Dan maar halfuurtje bij de Tesla Supercharger? In Duitsland bij Aldi Süd voor € 0,39 en als je toch een type 2 gebruikt? Dan laad je tenminste met drie phase, want een ander probleem is: ik kom in Barendrecht met bijna leeg accupakket aan, dus dan heb ik circa 8 uur nodig om bijna vol te laden.

Als iemand dat besluit aan dezelfde laadpaal als mij te laden? Dan gaat de laadsnelheid van 3kW naar 1.5kW, afgelopen zaterdag ook in Duitsland bij de 22kW laadpaal van Aldi Süd gemerkt dat het laadvermogen geknepen werd. Misschien niet zo gek, want iets zegt mij dat de winkels op deze drukke dagen bovengemiddeld veel stroom verbruiken. Na 2 uur had ik geeneens 10kWh geladen, waar dat normaalgesproken toch echt minimaal 12kWh was geweest.

Ik denk dat ik in het nieuwe jaar dus naar Barendrecht ga: dan liggen de tarieven op € 0,48 per kWh en dat vind ik wel acceptabel. Maar goed deze struggles heb ik ook in de supermarkt: heel veel is prijs verdubbeld of zelfs verdrievoudigd, terwijl mijn salaris echt niet zo sterk gestegen is. In de toekomst hoop ik gewoon, dat laadtarieven min of meer gelijk zijn in het hele land.

Een liter benzine kost in Heerlen waarschijnlijk ongeveer evenveel als in Rotterdam: omrijden naar een andere tankstation, is eigenlijk nooit de moeite waard. Want procentueel zijn de prijsverschillen niet zo groot, als wat wij bij de laadtarieven zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:32
Hachy schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:01:
Nieuwe Allego tarieven voor volgend jaar:

[Afbeelding]
€ 0,62 per kWh. Goeiendag zeg wat een tarieven. Elektrisch rijden wordt zo voor heel veel mensen een heel dure hobby.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:02
Naafkap schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:02:
[...]

€ 0,62 per kWh. Goeiendag zeg wat een tarieven. Elektrisch rijden wordt zo voor heel veel mensen een heel dure hobby.
De kWh-prijs is denk ik niet het grote probleem hier:
Mijn Kona uit 2018 doet ruwweg 15kWh/100km, dus met die 0,62 kom ik op 9,30 euro/100km
Een benzineauto doet ongeveer 1 liter/15km ofzo? Landelijke adviesprijs is nu 2,15 euro, dus 14,33 euro/100km. Dus nog flink duurder.

Nou is dat een bierviltjesberekening - sommige EV's zullen meer gebruiken, sommige benzineauto's zijn zuiniger. Als je je best doet kan je benzine goedkoper vinden, maar als je je best doet kan je vast ook goedkoper laden.

Probleem is vooral, denk ik, dat de overheid hier niet z'n best doet om EV's te stimuleren. De aanschafprijs is denk ik nog steeds veel t.o.v. een benzineauto. Wegenbelasting is nog wat voordeliger, maar dat gaat veranderen. Dus als ik NU een elektrische auto zou overwegen, dan zou ik hier nog wel wat meer over nadenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:32
vanaalten schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:14:
[...]

Mijn Kona uit 2018 doet ruwweg 15kWh/100km, dus met die 0,62 kom ik op 9,30 euro/100km
Een benzineauto doet ongeveer 1 liter/15km ofzo? Landelijke adviesprijs is nu 2,15 euro, dus 14,33 euro/100km. Dus nog flink duurder.

Nou is dat een bierviltjesberekening - sommige EV's zullen meer gebruiken, sommige benzineauto's zijn zuiniger. Als je je best doet kan je benzine goedkoper vinden, maar als je je best doet kan je vast ook goedkoper laden.

Probleem is vooral, denk ik, dat de overheid hier niet z'n best doet om EV's te stimuleren. De aanschafprijs is denk ik nog steeds veel t.o.v. een benzineauto. Wegenbelasting is nog wat voordeliger, maar dat gaat veranderen. Dus als ik NU een elektrische auto zou overwegen, dan zou ik hier nog wel wat meer over nadenken.
Ik vind je vergelijking niet helemaal eerlijk. Als je laadverliezen meerekent dan is een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km realistischer. Een vergelijkbare benzinewagen rijdt makkelijk 1 op 17 a 1 op 18 tegenwoordig. Dan ziet het plaatje er al heel anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:46
Naafkap schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:38:
[...]

Ik vind je vergelijking niet helemaal eerlijk. Als je laadverliezen meerekent dan is een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km realistischer. Een vergelijkbare benzinewagen rijdt makkelijk 1 op 17 a 1 op 18 tegenwoordig. Dan ziet het plaatje er al heel anders uit.
Mijn Tesla Y verbruikt inclusief laadverliezen gemiddeld 20 kWh/100km.
En dan ben ik benieuwd welke benzineauto je daar tegenover zet die 1/17 haalt….
Onze. VW Polo doet 1op 14 op korte ritten, en en 1 op 16 op langere ritten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]

Een Model 3 doet 13,7kWh op 100km. Dat is de bestverkochte EV. Het is maar net welke vergelijking je pakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:01
vanaalten schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:14:
[...]

Kijk uit met de bierviltjes. Benzine-adviesprijs is € 2,15, maar ik heb gisteren bij de pomp om de hoek nog getankt voor € 1,83.

Desalniettemin kan een fatsoenlijke rijder nog steeds wel competatief EV rijden op basis van brandstof per kilometer. Vooral de aanschafprijs hakt er voor veel mensen in. Te duur, dus dan maar weer een benzine.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ahum......
Uurtje geleden de Fiat 500 volgegooid met euro 98 bij de pomp met de hoogste korting (17 cent).
72 euro voor 450km.
Voor de azijnpissers: de twinair turbo draait het mooist op ethanol vrije premium. Kwa kosten per km maakt het niet veel uit omdat het ook zuiniger rijdt. En ook een benzine auto is in de winter een stuk onzuiniger, scheelt 10% minimaal, want had deze keer aardig wat langere ritten. Heeft iets te maken met dikkere olie en zo.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:47
Hachy schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:54:
[...]
Een Model 3 doet 13,7kWh op 100km. Dat is de bestverkochte EV. Het is maar net welke vergelijking je pakt
Op papier ja. Ik kan na 5 jaar en 140k km rijden je vertellen dat inclusief laadverlies het op 16,4kWh/100km komt. Voor een SR+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
72E voor 450km. Dat kost mij met thuis laden 18E. Nogal een verschil zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Caelorum schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:29:
72E voor 450km. Dat kost mij met thuis laden 18E. Nogal een verschil zeg.
Precies, en onze Ioniq 6 doet het voor ongeveer hetzelfde...... ICE rijden is DUUR! Gelukkig maar 7 a 8k km per jaar, en hij blijft tot hij uit elkaar valt; heb hem aan mijn dochter beloofd voor als ze hier rijbewijs heeft wat nog wel een jaar of 10 zeker duurt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:54

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Mogen we weer ontopic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ja hoor, ga je gang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik ga per februari volgend jaar naar elektrisch rijden overstappen en wel een Kia EV3.

In maart gaan we skieen in Zwitserland en ben me aan het inlezen wat handig is voor onderweg die kant op. En dat lijkt toch wel het Tesla abonnement voor de Tesla Superchargers die tegenwoordig grotendeels ook beschikbaar zijn voor andere automerken. Ideaal, 9,99 euro per maand en echt hele redelijke kwh tarieven.

Maar: ik zie ook dat Tesla heel veel Destination Chargers heeft, vaak bij hotels. Kun je daar ook terecht met je niet-Tesla voertuig? En, wat zijn dan de tarieven? Want die zijn echt nergens terug te vinden. Ik kan hierover weinig vinden online of in dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
BBKing schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:52:
Maar: ik zie ook dat Tesla heel veel Destination Chargers heeft, vaak bij hotels. Kun je daar ook terecht met je niet-Tesla voertuig? En, wat zijn dan de tarieven? Want die zijn echt nergens terug te vinden. Ik kan hierover weinig vinden online of in dit forum.
Niet altijd: ik kwam in Oostenrijk ook zo'n Tesla destination charger tegen, gewoon type 2 en kon ook daadwerkelijk inpluggen. Maar hij ging toen niet laden, dat terwijl het laden gratis was.

Online op de website van Tesla, staat als het goed is of de destination charger ook opengesteld is voor niet Tesla's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:06:
[...]

Online op de website van Tesla, staat als het goed is of de destination charger ook opengesteld is voor niet Tesla's.
Op de Tesla website kun je bij het kopje Superchargers idd filteren op wel/niet Tesla voertuig. Maar bij de destination chargers dus niet helaas. Je kunt het blijkbaar zien aan een rood of wit bordje bij de laders of je er mag staan met een niet-Tesla, maar daar heb je vooraf niet zoveel aan.

Bijv bij dit hotel net voor de Zwitserse grens https://www.tesla.com/nl_...Call_destination_chargers staan 3 destination chargers en dat zou toch wel perfect zijn qua overnachting en dan 's ochtends met een (gratis?) volgeladen auto weer wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BBKing schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:15:
[...]

Op de Tesla website kun je bij het kopje Superchargers idd filteren op wel/niet Tesla voertuig. Maar bij de destination chargers dus niet helaas. Je kunt het blijkbaar zien aan een rood of wit bordje bij de laders of je er mag staan met een niet-Tesla, maar daar heb je vooraf niet zoveel aan.

Bijv bij dit hotel net voor de Zwitserse grens https://www.tesla.com/nl_...Call_destination_chargers staan 3 destination chargers en dat zou toch wel perfect zijn qua overnachting en dan 's ochtends met een (gratis?) volgeladen auto weer wegrijden.
Dat gratis laden is wel zo'n beetje voorbij denk ik met de hoge stroomprijzen. Er zullen er vast nog zijn maar ik zou er niet vanuit gaan. Goedkoper laden gaat meestal met een abo. Voor lange reizen met de EV is Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:21:
[...]

Dat gratis laden is wel zo'n beetje voorbij denk ik met de hoge stroomprijzen. Er zullen er vast nog zijn maar ik zou er niet vanuit gaan. Goedkoper laden gaat meestal met een abo. Voor lange reizen met de EV is Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa beter geschikt.
Ok, zoals ik hierboven schreef ga ik inderdaad een Tesla abonnement nemen (voor de vakantie periodes). Werkt dat dan ook op de Destination Chargers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BBKing schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:59:
[...]

Ok, zoals ik hierboven schreef ga ik inderdaad een Tesla abonnement nemen (voor de vakantie periodes). Werkt dat dan ook op de Destination Chargers?
Nee, de prijs bepaald de hoteleigenaar. Dus even navragen als je een hotel op het oog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Destination chargers zijn toch altijd gewone type 2 AC laders? Dat bestaat volgens mij niet in een tesla-only versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:43:
Destination chargers zijn toch altijd gewone type 2 AC laders? Dat bestaat volgens mij niet in een tesla-only versie.
Klopt, maar afhankelijk van het bordje kun je er wel of niet met een niet-Tesla laden. Is dan intern geblokkeerd voor niet-Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:46

Harrie van Til

Doe maar blauw

Ik ga per februari volgend jaar naar elektrisch rijden overstappen en wel een Kia EV3.

In maart gaan we skieen in Zwitserland en ben me aan het inlezen wat handig is voor onderweg die kant op. En dat lijkt toch wel het Tesla abonnement voor de Tesla Superchargers die tegenwoordig grotendeels ook beschikbaar zijn voor andere automerken. Ideaal, 9,99 euro per maand en echt hele redelijke kwh tarieven.

Waarom geen abo bij Ionity (of nog goedkoper bij Mobilize)? Dan laad je direkt aan de snelweg (in tegenstelling tot de Teslaladers) voor €0,39

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Weet iemand hoe je kunt zien of een Tesla supercharger wel of niet open is voor andere merken?
Er is hier in de buurt een supercharger die vreemd genoeg niet op de Tesla website of in de app zichtbaar is, maar hij bestaat echt. Iemand anders die hem wel kan zien bij Tesla zelf, of een idee heeft waarom ik hem niet zie?
https://supercharge.info/map?siteID=2442
https://maps.app.goo.gl/wqNHauPYWQTPXN3RA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 10-09 18:22

bert pit

asdasd

Ik ben twee keer in een hotel geweest met een destination charger, beide keren kon er niet geladen worden, het werkte gewoon niet. Dit was twee jaar geleden toen de elektriciteitsprijzen de pan uit rezen. In beide gevallen was het een gratis service, je betaalde voor het stallen in de hotel garage.

Ofwel ik zou er niet op plannen, de supercharger is een ander verhaal: betrouwbaar en goedkoop.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:35:
Weet iemand hoe je kunt zien of een Tesla supercharger wel of niet open is voor andere merken?
Er is hier in de buurt een supercharger die vreemd genoeg niet op de Tesla website of in de app zichtbaar is, maar hij bestaat echt. Iemand anders die hem wel kan zien bij Tesla zelf, of een idee heeft waarom ik hem niet zie?
Hij is gewoon alleen voor Tesla only neem ik aan, staat ook niet op op de supercharge info open voor niet-Tesla. En in de app staat die ook niet open, dus daar laden gaat dan sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVSCN
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07-09 20:27
Iemand hier bekend met de tarieven van Travelcard bij Tesla Superchargers?
Zat eens rond te neuzen in de app en viel me op dat de Tesla Superchargers een aantrekkelijke prijs hebben. Ca. 20 cent goedkoper dan de AC laders hier in de wijk…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcspxK6jfiXPfcT2JtVh4_2BOAM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BMZuEre8YEa0kHc8iejOJWfo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:35:
Tesla only, het is ook een 'Tesla Centre'.

https://www.tesla.com/nl_...0902%2C0.2627975537109517

Wil je alleen de non Tesla laadpunten zien, gebruik het filter en vink de optie 'Ook voor elektrische voertuigen van andere merken' aan.
TVSCN schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:46:
Iemand hier bekend met de tarieven van Travelcard bij Tesla Superchargers?
Waarom niet gewoon met de Tesla-app?

[ Voor 8% gewijzigd door Zjanzjak op 24-12-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVSCN
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07-09 20:27
Ik laad ook via de Tesla app, maar die staat gekoppeld met de Travelcard.
Vond de tarieven in de app gewoon erg scherp voor de Tesla Superchargers in vergelijking met AC laders in de wijk.

De Travelcard is overigens van de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:28
Eneco laadpas word ook weer duurder en is daarmee niet meer de goedkoopste voor park’n charge

Nieuwe tarieven

Per 1 januari 2025 wordt het tarief voor normaal laden bij een niet-Eneco eMobility laadpaal met 3 cent verhoogd. Het tarief voor normaal laden bij een Allego laadpaal wordt met 5 cent verhoogd. De nieuwe tarieven zijn:

€0,63 per kWh op Allego laadpunten
€0,54 per kWh op de overige laadpunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Zjanzjak schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:48:
[...]

Tesla only, het is ook een 'Tesla Centre'.

https://www.tesla.com/nl_...0902%2C0.2627975537109517

Wil je alleen de non Tesla laadpunten zien, gebruik het filter en vink de optie 'Ook voor elektrische voertuigen van andere merken' aan.
Die optie ken ik, maar in dit geval staat op de kaart de supercharger ook niet aangegeven wanneer je kiest voor tesla-only superchargers.
Ja het service center staat erop. Of betekent een service center dat er altijd ook een supercharger is?

Maar lijkt me aannemelijk dat dit idd een tesla-only locatie is, ook al is dat nergens gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
TVSCN schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:54:
Vond de tarieven in de app gewoon erg scherp voor de Tesla Superchargers in vergelijking met AC laders in de wijk.

De superchargers zijn ook gewoon goed geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:12:
[...]

Ja het service center staat erop. Of betekent een service center dat er altijd ook een supercharger is?

Maar lijkt me aannemelijk dat dit idd een tesla-only locatie is, ook al is dat nergens gespecificeerd.
Meestal is een Tesla service center altijd uitgerust met Supercharger, voor de reparatiewagens op te laden.
Officieel staan die niet open voor Tesla bestuurders, maar je kan natuurlijk daar altijd laden indien er vrij zijn.
Voor andere wagens schat ik de kans onbestaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bottom line schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:28:
[...]

Meestal is een Tesla service center altijd uitgerust met Supercharger, voor de reparatiewagens op te laden.
Officieel staan die niet open voor Tesla bestuurders, maar je kan natuurlijk daar altijd laden indien er vrij zijn.
Tsja, 8 stalls in dit geval. Lijkt me niet dat die daar allemaal voor de lokale dealer staan.
Maar hoe komt de klandizie daar dan terecht, spreekt het zich dan plaatselijk rond dat je daar met je tesla kunt laden, of komt zo'n locatie ook naar boven bij het gebruiken van de navigatie? Want in de app zie je hem dus niet als je naar laadlocaties zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:44:
[...]

Tsja, 8 stalls in dit geval. Lijkt me niet dat die daar allemaal voor de lokale dealer staan.
Maar hoe komt de klandizie daar dan terecht, spreekt het zich dan plaatselijk rond dat je daar met je tesla kunt laden, of komt zo'n locatie ook naar boven bij het gebruiken van de navigatie? Want in de app zie je hem dus niet als je naar laadlocaties zoekt.
Wel hoor. Alleen is het ook niet officieel de bedoeling dat Tesla rijders er komen raden.
Tesla rijders mogen het, alleen gaan ze het niet publiek bekend maken. Dus je moet het zelf weten.

In Aartselaar in Antwerpen is het exact hetzelfde. 8 laadpalen. Buiten werkuren afgesloten door een poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bottom line schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:49:
[...]

Wel hoor. Alleen is het ook niet officieel de bedoeling dat Tesla rijders er komen raden.
Tesla rijders mogen het, alleen gaan ze het niet publiek bekend maken. Dus je moet het zelf weten.

In Aartselaar in Antwerpen is het exact hetzelfde. 8 laadpalen. Buiten werkuren afgesloten door een poort.
Deze is 24/7 open en niet achter een hek. Misschien ga ik toch eens kijken of hij ook credit cards lust, dat is in de UK sowieso veel gebruikelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online

Ik zou me niet druk maken.
Met EV3 hoef je naar Zwitserland maar een keer of 2 te laden.
In Duitsland heb je bij nagenoeg iedere afrit en tankstation laadmogelijkheden. Vaak keuze uit meerdere aanbieders.
Tesla laders zitten vaak op onhandige plekken waar je wat verder de snelweg af moet en weinig te beleven is. (en ik spreek sinds zaterdag uit ervaring aangezien ik toen via Zwitserland met onze Tesla naar Portes du Soleil\Chatel ben gereden). Voor Duitsland gebruik ik anders de EnbW pas. Kun je ook maandabo nemen voor redelijke tarieven (maandabo € 5,99 en dan op EnbW laders 49ct/kWh paar cent meer dan Tesla maar hoef niet om te rijden dus dat scheelt dan weer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:54
TVSCN schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:54:

In de Tesla app heeft de Travelcard toch alleen maar een betaalfunctie? Net als een creditcard. Dus gewoon Tesla tarieven.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:53:
[...]

Deze is 24/7 open en niet achter een hek. Misschien ga ik toch eens kijken of hij ook credit cards lust, dat is in de UK sowieso veel gebruikelijker.
Ik geef je weinig kans, zijn V3 laders en alleen V4 laders hebben de mogelijkheid voor pin of CC.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
bert pit schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:37:
[...]

Ik ben twee keer in een hotel geweest met een destination charger, beide keren kon er niet geladen worden, het werkte gewoon niet. Dit was twee jaar geleden toen de elektriciteitsprijzen de pan uit rezen. In beide gevallen was het een gratis service, je betaalde voor het stallen in de hotel garage.

Ofwel ik zou er niet op plannen, de supercharger is een ander verhaal: betrouwbaar en goedkoop.
Ja, ook ooit gehad.

Aangekomen met een Tesla en dan ingeplugd. Er gebeurde niks. Stekker laten steken en gaan inchecken.

Op de vraag of ik stroom kreeg: Jazeker, dan zet ik even de zekering op.
En… toen werd er op 1 fase geladen met 6 A.
Doe dan niks hé. Ik kwam aan om 22h en vertrok al om 7h. Er was nog geen 15% bij geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 08:34
Die lantaarnpalen met geïntegreerde laadpunten zijn een creatief idee, maar in de praktijk is het nog niet zo simpel als het lijkt:
- de standaard stroomaansluiting van een laadpaal is niet geschikt voor de extra belasting van 1 of 2 laadaansluitingen (1 fase en te weinig vermogen).
- de stroomaansluiting wordt geschakeld voor de verlichting, dus als de lantaarpaal niet brandt kun je niet opladen.
- de laadpunten moeten apart bemeterd worden om de energiekosten aan de laadpaalbeheerder door te rekenen. Die electriciteitsmeter past niet in een lantaarnpaal.

In de praktijk heb je dus aparte parallele bekabeling nodig voor het laadgedeelte, die bv. in een schakelkast van de lantaarnpalen op een aparte electriciteitsmeter wordt aangesloten. In een nieuwbouw-situatie kun je hier rekening mee houden maar in bestaande woonwijken moet dus alsnog de straat open.

In Utrecht is vorig jaar een proef gedaan met een laadaansluiting op twee bestaande lantaarnpalen. Hierbij werd gebruik gemaakt van 1 ongebruikte ader om een laadpunt op 1 fase (max. 16A dacht ik) aan te sluiten via een electriciteitsmeter in de verdeelkast van de lantaarnpalen. In dit geval hoefde de straat dan niet open maar dan ben je wel flink beperkt in de capaciteit van de laadpaal.

https://www.duic.nl/algem...-maken-van-lantaarnpalen/

Maar sindsdien heb ik er niks meer van gehoord, dus ik vermoed dat de proef geen vervolg heeft gekregen. Misschien vanwege technische belemmeringen (te lage laadstroom) of omdat het commercieel minder aantrekkelijk is? De destijds betrokken laadpaalbeheerder We Drive Solar doet tegenwoordig alleen nog laadpalen voor deelauto’s van MyWheels op gereserveerde parkeerplaatsen, hun publieke laadpalen zijn overgegaan naar Total Energies.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:56
Wesco schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:04:
[...]

Die lantaarnpalen met geïntegreerde laadpunten zijn een creatief idee, maar in de praktijk is het nog niet zo simpel als het lijkt:
- de standaard stroomaansluiting van een laadpaal is niet geschikt voor de extra belasting van 1 of 2 laadaansluitingen (1 fase en te weinig vermogen).
- de stroomaansluiting wordt geschakeld voor de verlichting, dus als de lantaarpaal niet brandt kun je niet opladen.
- de laadpunten moeten apart bemeterd worden om de energiekosten aan de laadpaalbeheerder door te rekenen. Die electriciteitsmeter past niet in een lantaarnpaal.

In de praktijk heb je dus aparte parallele bekabeling nodig voor het laadgedeelte, die bv. in een schakelkast van de lantaarnpalen op een aparte electriciteitsmeter wordt aangesloten. In een nieuwbouw-situatie kun je hier rekening mee houden maar in bestaande woonwijken moet dus alsnog de straat open.

In Utrecht is vorig jaar een proef gedaan met een laadaansluiting op twee bestaande lantaarnpalen. Hierbij werd gebruik gemaakt van 1 ongebruikte ader om een laadpunt op 1 fase (max. 16A dacht ik) aan te sluiten via een electriciteitsmeter in de verdeelkast van de lantaarnpalen. In dit geval hoefde de straat dan niet open maar dan ben je wel flink beperkt in de capaciteit van de laadpaal.

https://www.duic.nl/algem...-maken-van-lantaarnpalen/

Maar sindsdien heb ik er niks meer van gehoord, dus ik vermoed dat de proef geen vervolg heeft gekregen. Misschien vanwege technische belemmeringen (te lage laadstroom) of omdat het commercieel minder aantrekkelijk is? De destijds betrokken laadpaalbeheerder We Drive Solar doet tegenwoordig alleen nog laadpalen voor deelauto’s van MyWheels op gereserveerde parkeerplaatsen, hun publieke laadpalen zijn overgegaan naar Total Energies.
Lijkt nu net alsof we het hier over ‘rocket science’ hebbben. Dit is technisch helemaal niet complex. Dit is simpelweg een ‘willen’ kwestie dan een ‘kunnen’ kwestie. Kortom gaat over de centen die er voor nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
eltron schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:30:
[...]
Tesla laders zitten vaak op onhandige plekken waar je wat verder de snelweg af moet en weinig te beleven is. (en ik spreek sinds zaterdag uit ervaring aangezien ik toen via Zwitserland met onze Tesla naar Portes du Soleil\Chatel ben gereden). [....]
Dat is daar inderdaad zo, maar in bijv. Frankrijk zitten ze echt altijd op 1 of 2 minuten lopen van eetgelegenheid (en vrijwel altijd is dat een McDonalds), geen idee waarom, maar het was handig met de kinderen.
Ze zitten wel altijd op een relatief goedkope plek, dus zelden aan of dichtbij een snelweg. Maar ok, dat is ook waarom ze minder dan de helft van de standaardprijs van bijv Fastned kunnen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:52
GM15 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:06:
[...]

Lijkt nu net alsof we het hier over ‘rocket science’ hebbben. Dit is technisch helemaal niet complex. Dit is simpelweg een ‘willen’ kwestie dan een ‘kunnen’ kwestie. Kortom gaat over de centen die er voor nodig zijn.
Tsja, dat is het vaak he. Als je op de 10de verdieping woont kun je ook een laadpaal beneden (laten) maken....

De lantaarnpalen in een straat zitten meestal op dezelfde 230 aansluiting. Als je elke paal een laadaansluiting wil geven die 11kW kan geven zul je elke paal moeten voorzien van een extra aansluiting. Zeker, het kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Die optie ken ik, maar in dit geval staat op de kaart de supercharger ook niet aangegeven wanneer je kiest voor tesla-only superchargers.
Dat boeit niet, zolang ik niets te zien krijg als ik 'Ook voor elektrische voertuigen van andere merken' aanvink dan is het voor mij klontjes.
En hanteer ik ook mijn simpele logica. Jij zegt 'aannemelijk', ik zeg zeker weten.
Of het nou wel of niet gespecificeerd is.
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:53:
Misschien ga ik toch eens kijken of hij ook credit cards lust, dat is in de UK sowieso veel gebruikelijker.
Dan wens ik je veel succes!
En vernoem ik mijn 5 eerstvolgende kinderen naar jou als dit werkt voor een non Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Zjanzjak schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:55:

Dan wens ik je veel succes!
En vernoem ik mijn 5 eerstvolgende kinderen naar jou als dit werkt voor een non Tesla.
How do I start a Supercharging session if I don't own a Tesla vehicle?
If you have added a Supercharging payment method in your Tesla Account, use the Tesla app. If you’re using a V4 Supercharger, you can also initiate a charge session directly from the Supercharger post.
If you do not have a Tesla Account, you can still charge by finding the Supercharger site online. Once you locate the site, tap the ‘Superchargers Open to Other EVs’ button.

Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]
Tesla laders zitten vaak op onhandige plekken waar je wat verder de snelweg af moet en weinig te beleven is.
Langs de snelweg is anders ook niets te beleven: integendeel, vaak gebeuren daar dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Maar daar af van gezien: toen ik benzine reed, ben ik in Oostenrijk zodanig omgereden omdat in een bepaalde regio de benzine flink duurder was. Dus ik heb getankt in de regio, waar het goedkoper was en nog vlak voor de grensovergang naar Duitsland.

Met de benzineauto vinden wij het als gauw normaal, dat je omrijdt om te tanken: maar als je dat met de electrische auto doet, dan is het van onhandige plekken waar niets te beleven is. Nee alsof dat bij het tankstation in het dorpje, buiten de snelweg wel iets te beleven is. Tevens laden de meeste EV's bliksemsnel, dus je hebt geeneens tijd om rustig een broodham te eten.

Ik vond het dit jaar heel leuk, om heel bewust te laden op plekken waar ik ook iets kon ondernemen. Leukste was eigenlijk Tentang, in Baden Württemberg. Spotgoedkoop AC ( max 22kW dus 1 fase 6.6kW ) geladen voor € 0,29 kWh en in de binnenstad getuige geweest, hoe het verlies leidende Volkswagen Groep zijn autos met flinke kortingen aan de man probeerde te krijgen :+

Weet je als ik CCS had, dan had ik onlangs bij terugkomst uit Shanghai ook nog even snel bij de Supercharger bij Brussels Zaventem Airport kunnen opladen. Want ik had mijn auto bij Holiday Inn Airport Hotel geparkeerd, voor ruim 17 dagen en een selling point was echt de laadvoorzieningen. Ze hadden ook gewoon AC laadpalen, echter dan moet je € 10 betalen en mag je de hele dag laden.

Ik kwam uiteindelijk hooguit een paar kWh tekort: maar heel eigenwijs, dacht ik het wel te halen. Het zou eigenlijk ideaal geweest zijn, om 10 minuten aan die supercharger te hangen terwijl je de koffers in de auto deed laden. Tesla Supercharger locaties zijn dus nog niet zo slecht: staan veel al bij hotels, dus dan heb je ook facilitaire voorzieningen. Je zou er ook kunnen eten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
MathiasMetzger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:48:
Met de benzineauto vinden wij het als gauw normaal, dat je omrijdt om te tanken: maar als je dat met de electrische auto doet, dan is het van onhandige plekken waar niets te beleven is. Nee alsof dat bij het tankstation in het dorpje, buiten de snelweg wel iets te beleven is.
Even van de autobahn af om een tientje te besparen is niets mis mee, zeker als er een goede konditorei naast zit.
Heb een vaste lijst pins in maps, ideaal op de BAB3, BAB9, BAB61 etc. Meesten kan je ook laden, DM voor info

Ergens in het donker in de middle of nowhere een half uur of langer wachten zal een benzinerijder ook niet doen... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
MichielFRL schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:34:
tap the ‘Superchargers Open to Other EVs’ button.
Dat zei ik dus, en dan zie je die locatie niet verschijnen in de Tesla app. :)
Tesla laders zitten vaak op onhandige plekken waar je wat verder de snelweg af moet en weinig te beleven is.
MathiasMetzger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:48:
Langs de snelweg is anders ook niets te beleven:
Het sleutelwoord hier is 'beleven'. En wat jullie persoonlijke definitie daar van is.
De 1 wil dit, de ander totaal weer niet en wil dat.
Voor mij geldt dan weer, 'Is er een toilet?', de rest boeit me geen sikkepit.
Zo 'beleef' ik een snellaad-punt.

Moraal van het verhaal; ieder zijn meug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
hoevenpe schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:57:
[...]

Even van de autobahn af om een tientje te besparen is niets mis mee, zeker als er een goede konditorei naast zit.
Heb een vaste lijst pins in maps, ideaal op de BAB3, BAB9, BAB61 etc. Meesten kan je ook laden, DM voor info

Ergens in het donker in de middle of nowhere een half uur of langer wachten zal een benzinerijder ook niet doen... ;)
Die lijstjes heb ik ook: met vaste plekken om boodschappen te doen in Duitsland zijn, Ubach Palenberg am Wasserturm. Daar laad ik dan op bij de Aldi-Süd, maar op 5 minuten lopen heb je ook een C&A, DM Drogisterij en vele Duitse supermarktketens. Rewe, Lidl en Aldi, liggen daar zo dicht bij elkaar dat de auto mooi aan de laadpaal bij Aldi Süd kan staan.

Andere plaats is: Roermonder Straße in Herzogenrath bij de McDonalds, daar ligt een DM tegenover en op 5 minuutjes lopen heb je de Aldi-Süd aan de Honigmann-Straße. Daar staat ook een laadpaal, waar je net als in Ubach-Palenberg voor € 0,29 per kWh kan laden.

In-principe heb je veel van dit soort locaties in Duitsland: alleen het vergt wat uitzoekwerk, want navigatie apps zijn te dom om dit volledig automatisch te zoeken. Mijn mensen brein houdt namelijk met veel meer rekening, dan wat zo'n domme app kan doen. Enige wat zo'n app interesseert, is of je er kan laden. En als er al filters zijn voor eet voorzieningen, dan kan het zijn dat er niet veel meer te krijgen valt dan een droog oud broodje.

Waar ik ook weleens geweest ben: Kaufland Vaalserstraße in Aachen, daar staan twee ABB triple chargers. Daar ben je ook echt wel een heel uur zoet, alleen al in de Kaufland zelf. Kans bestaat wel dat je daarna overspannen bent, want een vreselijke chaotische winkel is dat. Maar ze hebben wel alles en zijn erg goedkoop, al helemaal als je Nederlandse prijzen gewend bent.

In Nederland is dit echt aanzienlijk minder: ik werk bij een supermarkt en het is echt om te huilen, hoe weinig moeite er gedaan wordt om laadvoorzieningen op de enorme parkeerplaats te installeren. Dan zegt de ondernemer, dat het niet zijn pakje aan is. Maar die van de eigenaar van het winkelgebouw: echter daar zou makkelijk een snellader, of gewoon AC lader neergezet kunnen worden.

De enige reden dat er eentje bij mijn huidige werkplaats tegenover de supermarkt staat, is omdat het publieke laadpalen zijn. Ook bevind de supermarkt zich gewoon letterlijk in het dorpscentrum, dus die laadpalen zijn meer voor de omwonenden bedoeld. Bij mijn toekomstige werkgever, ook een supermarkt staat er wel eentje op de supermarkt parkeerplaats. Eentje van Vattenfall, alleen die is kapot: heb ik onlangs aan de lijve ondervonden.

[ Voor 17% gewijzigd door MathiasMetzger op 25-12-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ben aan het avontuur weer begonnen (laatste keer was 2020 met hybride, was al drama) maar dan volledig elektrisch rijden in een bestelbus.
Had nog een laadpas van Shell recharge via Sixt gehad, doet het tot op heden eigenlijk perfect.
In de Shell Recharge app worden helaas niet alle laadpalen getoond welke wel wel bij Plug Surfing worden getoond en kan alsnog laden met de Shell pas. Mijn prehistorische bus met Apple Carplay is het bijna niet te doen om via de app een laadpaal te zoeken door het "te kleine" scherm.
Bij Shell kan ik laden op rekening en één keer per maand wordt het afgeschreven, prima zo.
Voordat ik Plug Surfing app gebruikte om "snellaadpalen" te vinden in Amstelveen, ging ik maar naar Schiphol Oost om bij Shell te laden, gezellig daar zo alleen vaak te staan, gelukkig wel nog pompbediening waar ik dan even koffie kan drinken.
De tragere laders zijn vaak drama, hoe vaak je dan de pas er tegenaan moet houden (in de app kan ik ook niet zien of mijn bus laadt, prehistorisch die gehele bus maar dat terzijde) en zie wel een "stekker" in de display maar uiteindelijk na 3 uur is niets geladen. Of laadt hier voor 3 uur en heb 20 km range erbij. Helaas kan ik dat niet zien tijdens het laden behalve als ik steeds naar de bus ga.
Ik ga eigenlijk alleen maar naar snelladers, hoewel dat duurder is, maar dan kan ik tijdens het half uurtje nog even werken/boodschappen doen en dan on the road en gaan weer.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
MathiasMetzger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:11:
In-principe heb je veel van dit soort locaties in Duitsland: alleen het vergt wat uitzoekwerk, want navigatie apps zijn te dom om dit volledig automatisch te zoeken.
Mijn wintersport lijstje eens met een EV blik bekeken:

BAB3 Limburg: Schafer Backer naast Tesla supercharger (en KFC/McD)
BAB3 Idstein: Schafer Backer op loopafstand van Total Energies (en BK en McD)
BAB3 Hochstadt: Burkard Backerei naast ARAL laadpunt (en BK)
BAB8 Irschenberg: Dinzler kaffee naast ESB lader (en KFC en McD)
BAB61 Rudesheim: Grunewald backerei op loopafstand van Total Energies (en KFC en McD)

En mijn ICE favoriet, halverwege en goed te doen op een volle tank:
BAB3 Wurzburg-Kist: Maxl Back naast Shell zonder lader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
hoevenpe schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:35:
[...]

BAB8 Irschenberg: Dinzler kaffee naast ESB lader (en KFC en McD)
Ook één van mijn favorieten. Op 5 min lopen zit ook een Tesla SuC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 08:15
@hoevenpe mooie tips!

Aanvulling:
A8 Stuttgart - München: Tesla Merklingen, bakker en Burger King.
A8 Augsburg - München: Tesla Dasing, Bauernmarkt (niet zozeer een bakker, maar meer voor de lunch), met speeltuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@schumacher
Dank, BAB8 was nog een redelijk blinde vlek.

Zo'n supercharger met bakker of fastfood keten lijkt me heel goed te doen. Moet ik in de praktijk denken aan 350km per 130/140 kmh stint of is dat te optimistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Ik maak wel wat los met mijn Tesla supercharger plan richting Wintersport haha!

Voordeel aan die Tesla locaties is wel dat het eigenlijk altijd goed werkt, zo heb ik ervaren door met een vriend met Tesla mee te rijden afgelopen jaren. En ja, ze liggen soms 1 of 2 km van de snelweg af. Maar eigenlijk altijd bij een toilet en/of restaurant. Met onze benzine auto tankte ik eigenlijk ook nooit aan de snelweg maar altijd even iets er vanaf, scheelt aanzienlijk in de kosten.

Ik ben benieuwd, de Kia EV3 heeft een officiële range van 600 km maar dat zal in de winter wel meer iets van 450 km zijn. En als je dan slechts het stuk van je batterij tussen 10 en 80% gebruikt, dan blijft er zo'n 300 km tussen de laadstops over. Zo lang houdt de blaas van mijn vriendin het niet eens uit ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

hoevenpe schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:38:
@schumacher
Dank, BAB8 was nog een redelijk blinde vlek.

Zo'n supercharger met bakker of fastfood keten lijkt me heel goed te doen. Moet ik in de praktijk denken aan 350km per 130/140 kmh stint of is dat te optimistisch?
Voor de winter is dat optimistisch, uitgaand van laden tot 80%. Voor de zomer is het ook heel afhankelijk van welke auto je rijdt. Met een aerodynamisch en efficiënt apparaat als een Ioniq 6 of model 3 zeker haalbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

BBKing schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:22:
Zo lang houdt de blaas van mijn vriendin het niet eens uit ;-)
LOL, herkenbaar. :D Als ik bij elke plaspauze de stekker erin duw, kunnen we de wereld rond rijden zonder dat zij ooit op de lader wacht.

• MathiasMetzger
GateKeaper schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:57:
[...]

LOL, herkenbaar. :D Als ik bij elke plaspauze de stekker erin duw, kunnen we de wereld rond rijden zonder dat zij ooit op de lader wacht.
Helaas is dit in de praktijk niet mogelijk: niet elke stopplaats heeft (snel) laders, ook kan het flink in de papieren lopen. Want sommige zijn schokkend duur, dus dan wil je alsnog ergens anders gaan laden.

Toen ik voornamelijk bij de Aldi Süd AC geladen heb tijdens de reis naar Oostenrijk: toen heb ik gewoon in de bosjes geplast achter de Aldi en mijn dochtertje, die laat ik dan naar het personeels toilet van Aldi gaan. Want als supermarkt medewerker, weet ik dat het een ongeschreven regel is om kleine kindjes altijd het toilet te laten gebruiken. Ook wanneer je officieel geen klanten toilet heb. Aangezien je als volwassene dan je kind moet begeleiden, kun je zelf ook eventjes een plasje doen.

Sommige supermarkt medewerkers gaan dan misschien nee zeggen: maar uiteindelijk kiezen ze toch eieren voor hun geld, want anders mogen ze plas op gaan dweilen in de winkel. PS DM Drogisterijen die hebben meestal wel klanten toiletten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:46

Harrie van Til

Doe maar blauw

maak dan een tr

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 26-12-2024 15:31 ]

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
maak dan een tr

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 26-12-2024 15:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:05:
[...]

Helaas is dit in de praktijk niet mogelijk: niet elke stopplaats heeft (snel) laders, ook kan het flink in de papieren lopen. Want sommige zijn schokkend duur, dus dan wil je alsnog ergens anders gaan laden.

Toen ik voornamelijk bij de Aldi Süd AC geladen heb tijdens de reis naar Oostenrijk: toen heb ik gewoon in de bosjes geplast achter de Aldi en mijn dochtertje, die laat ik dan naar het personeels toilet van Aldi gaan. Want als supermarkt medewerker, weet ik dat het een ongeschreven regel is om kleine kindjes altijd het toilet te laten gebruiken. Ook wanneer je officieel geen klanten toilet heb. Aangezien je als volwassene dan je kind moet begeleiden, kun je zelf ook eventjes een plasje doen.

Sommige supermarkt medewerkers gaan dan misschien nee zeggen: maar uiteindelijk kiezen ze toch eieren voor hun geld, want anders mogen ze plas op gaan dweilen in de winkel. PS DM Drogisterijen die hebben meestal wel klanten toiletten.
Schokkend duur….
Omdat je Chademo hebt kan je niet bij een Tesla Suc, maar met een abo bij Ionity is het toch betaalbaar. En met een beetje planning lukt dat wel.
En ja, reizen kost geld….

Ik vind well dat je nogal ver gaat in je besparingsdrift. Gelukkig gaan weinig mensen achter de Aldi plassen. Het zou wat worden.

• MathiasMetzger
Tommie12 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:31:
[...]

Schokkend duur….
Omdat je Chademo hebt kan je niet bij een Tesla Suc, maar met een abo bij Ionity is het toch betaalbaar. En met een beetje planning lukt dat wel.
En ja, reizen kost geld….

Ik vind well dat je nogal ver gaat in je besparingsdrift. Gelukkig gaan weinig mensen achter de Aldi plassen. Het zou wat worden.
En als je nu nou strand bij een snellader die niet van Ionity of Tesla is? Het is een illusie om te denken, dat alleen CHAdeMO snelladers schokkend duur zijn. Zat CCS snelladers, die € 1 per kWh vragen en als jij dan niet je appje geopend hebt, dan zit je thuis te koekeloeren dat je zo'n dure laadrekening krijgt.

Maar ik heb midden in de nacht eens bij een Triple charger van Lidl België gestaan, toen was het harstikke koud en ik moest bijna 45 minuten snelladen. Ik zal je de details maar besparen, wat voor boodschap ik toen in een hoekje bij de lospoort achtergelaten heb.

Echter dat geeft wel een groot probleem aan met veel snelladers: er zijn geen facilitaire voorzieningen aanwezig, of ze staan in een hoekje en je moet 500m tot het nabijgelegen tankstation lopen. Je zult toch je behoefte moeten doen, wanneer je hoognodig moet. Keuze van Tesla om snelladers bij Van der Valk te plaatsen, is nog niet zo verkeerd. Misschien gaan al die mensen dan ook nog eventjes een hapje eten in het Van der Valk restaurant?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:03:
[...]

Ik zal je de details maar besparen, wat voor boodschap ik toen in een hoekje bij de lospoort achtergelaten heb.

[...] en je moet 500m tot het nabijgelegen tankstation lopen. Je zult toch je behoefte moeten doen, wanneer je hoognodig moet.
Sorry hoor, maar als je zo nodig naar het toilet moet dat je geen 500 meter kunt lopen, had je eerst ergens anders een tussenstop moeten maken.

Ergens buiten je behoefte doen heb ik, tenzij medische problemen en/of jonger dan 2 jaar, nul begrip voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

En als je nu nou strand bij een snellader die niet van Ionity of Tesla is? Het is een illusie om te denken, dat alleen CHAdeMO snelladers schokkend duur zijn. Zat CCS snelladers, die € 1 per kWh vragen en als jij dan niet je appje geopend hebt, dan zit je thuis te koekeloeren dat je zo'n dure laadrekening krijgt.

Maar ik heb midden in de nacht eens bij een Triple charger van Lidl België gestaan, toen was het harstikke koud en ik moest bijna 45 minuten snelladen. Ik zal je de details maar besparen, wat voor boodschap ik toen in een hoekje bij de lospoort achtergelaten heb.

Echter dat geeft wel een groot probleem aan met veel snelladers: er zijn geen facilitaire voorzieningen aanwezig, of ze staan in een hoekje en je moet 500m tot het nabijgelegen tankstation lopen. Je zult toch je behoefte moeten doen, wanneer je hoognodig moet. Keuze van Tesla om snelladers bij Van der Valk te plaatsen, is nog niet zo verkeerd. Misschien gaan al die mensen dan ook nog eventjes een hapje eten in het Van der Valk restaurant?
Als je plat valt op 20 of 30 km voor zo’n Ionity, dan laad je toch gewoon 5 kWh, dan kom je er wel. Of je zet je er even over en betaalt eens 20€ te veel.

Ik doe bijna 30.000 km per jaar, en daar zijn wel wat werkverplaatsingen bij. Maar als ik dan zie hoe weinig ik eigenlijk aan een snellader sta, en hoe weinig impact dat heeft op de totale rekening, dan lig ik wel wakker van iets anders.
Trouwens… nog nooit meer dan 1€ op de rekening gezien, wel 0,9€.

En ook je toiletbezoek kan je in 99% van de tijd mooi plannen. Een plasje tegen een boom, daarvoor pleiy ik schuldig, maar de laatste ‘wilde’ drol is decennia geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
BBKing schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:22:
Ik ben benieuwd, de Kia EV3 heeft een officiële range van 600 km maar dat zal in de winter wel meer iets van 450 km zijn. En als je dan slechts het stuk van je batterij tussen 10 en 80% gebruikt, dan blijft er zo'n 300 km tussen de laadstops over. Zo lang houdt de blaas van mijn vriendin het niet eens uit ;-)
Je vertrekt op 100%. Afhankelijk van rijstijl en omstandigheden haal je daar makkelijk 450km mee, Dan nog 2x 300km er bij laden zit je met 1.050km al ver in Zwitserland of er doorheen, afhankelijk van je vertrekpunt in NL.

Maar gezien de blaas van je vriendin kun je natuurlijk ook een strategie kiezen om bij de plaspauzes te laden. Dat zal dan vaker zijn, maar kost vrijwel geen extra tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Keuze van Tesla om snelladers bij Van der Valk te plaatsen, is nog niet zo verkeerd. Misschien gaan al die mensen dan ook nog eventjes een hapje eten in het Van der Valk restaurant?
Bij Van der Valk heb je een zelfbediening kiosk (en natuurlijk toilet) om snel wat te eten/drinken. In Duitsland al een paar keer Tesla supercharges gehad die ergens zonder voorzieningen op een industrieterrein staan. Dan kan de natuur wel eens uitkomst bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MichielFRL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 07:20:
[...]
Dan kan de natuur wel eens uitkomst bieden.
Lol andere woordkeuze: maar feitelijk zeg je hetzelfde als wat ik zei _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:58
Ik ben hier een vreemde eend in de bijt omdat mijn woonsituatie wat exotischer is; ik woon in Nieuw-Zeeland.
Sinds kort heb ik een gloednieuwe Peugeot 508 PHEV en daar zit een mooie Type2 aansluiting op. Deze auto's zijn hier redelijk uniek en net als andere Europese wagens zoals Skoda, VW, Cupra, etc. kan er tot 7kW geladen worden.

Het feit wil dat bijna alle publieke laadpalen hier ChaDeMo of CCS2 zijn en er bijna geen Type2 laders beschikbaar zijn.

CCS2 past op de Peugeot niet. De laadpoort op de auto ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03YVxDOoH6mT1m_C9M9G2mTtKkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SvR2EYVLMLTfxDJW08rzCOMT.png?f=fotoalbum_large

Daarom vroeg ik me af of er zoiets is als een CCS2 naar Type2 adapter? Er van uitgaande dat de CCS2 lader zowel AC als DC aanbiedt natuurlijk.

Het alternatief is gewoon de stekker in het stopcontact steken maar dat duurt minstens 2x zo lang.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:22
ScuL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:20:

Daarom vroeg ik me af of er zoiets is als een CCS2 naar Type2 adapter? Er van uitgaande dat de CCS2 lader zowel AC als DC aanbiedt natuurlijk.

Het alternatief is gewoon de stekker in het stopcontact steken maar dat duurt minstens 2x zo lang.
Als ik je vraag goed begrijp, ben je op zoek naar een manier waarop je met je auto kan snelladen? Voor zo ver ik kan zien, ondersteunen de Peugeots plugin hybrids geen snelladen. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden er onder je type2 stekker nog twee grotere pinnen zitten voor DC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
@MikeyMan misschien krijg ik hier andere zoekresultaten dan in Nederland maar ik vind bijna alleen maar omgekeerde adapters, dus van een Type2 laadpaal naar een CCS2 auto
Stolpert schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:32:
[...]

Als ik je vraag goed begrijp, ben je op zoek naar een manier waarop je met je auto kan snelladen? Voor zo ver ik kan zien, ondersteunen de Peugeots plugin hybrids geen snelladen. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden er onder je type2 stekker nog twee grotere pinnen zitten voor DC laden.
Het hangt van de OBU af. Standaard is het 3.7kW uit het stopcontact maar veel nieuwe modellen hebben een 7kW OBU die dus met een Type2 plug sneller kan laden dan uit een stopcontact. Dat is puur AC en daar heb je geen DC voor nodig

[ Voor 65% gewijzigd door ScuL op 27-12-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ScuL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:20:
Ik ben hier een vreemde eend in de bijt omdat mijn woonsituatie wat exotischer is; ik woon in Nieuw-Zeeland.
Sinds kort heb ik een gloednieuwe Peugeot 508 PHEV en daar zit een mooie Type2 aansluiting op. Deze auto's zijn hier redelijk uniek en net als andere Europese wagens zoals Skoda, VW, Cupra, etc. kan er tot 7kW geladen worden.

Het feit wil dat bijna alle publieke laadpalen hier ChaDeMo of CCS2 zijn en er bijna geen Type2 laders beschikbaar zijn.

CCS2 past op de Peugeot niet. De laadpoort op de auto ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Je Type2 aansluiting in de Peugeot werkt met AC-input. De omvormer in de auto zet het om naar DC-spanning en stuurt de stroom in je accu. Van CCS naar Type2 zou nog een keer omvormen betekenen. Dus ik vrees dat je met deze hybride 'veroordeeld' bent tot Type2 laadpalen, of thuisladen.
Als er veel ChaDeMo in je buurt staat is zo'n kabel een idee? https://voldt.nl/products...-fase-32a-7-4kw-laadkabel

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Pr088 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:06:
[...]

Je Type2 aansluiting in de Peugeot werkt met AC-input. De omvormer in de auto zet het om naar DC-spanning en stuurt de stroom in je accu. Van CCS naar Type2 zou nog een keer omvormen betekenen. Dus ik vrees dat je met deze hybride 'veroordeeld' bent tot Type2 laadpalen, of thuisladen.
Als er veel ChaDeMo in je buurt staat is zo'n kabel een idee? https://voldt.nl/products...-fase-32a-7-4kw-laadkabel
Naar wat ik begrepen heb heeft CCS2 zowel AC als DC in de pinnen van de plug. Of de laadpaal alleen DC of zowel DC als AC levert hangt af van de paal. De kabel die je gelinkt hebt is overigens goedbedoeld maar verkeerd om :) Ziet er uit als type 1 aan de auto kant en type 2 aan de laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ScuL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:09:
[...]

Naar wat ik begrepen heb heeft CCS2 zowel AC als DC in de pinnen van de plug. Of de laadpaal alleen DC of zowel DC als AC levert hangt af van de paal. De kabel die je gelinkt hebt is overigens goedbedoeld maar verkeerd om :) Ziet er uit als type 1 aan de auto kant en type 2 aan de laadpaal
Weer wat geleerd. Ik zie inderdaad dat ik de verkeerde kabel heb gelinkt. Heb je ze nog niet andersom gevonden?

Pagina: 1 ... 186 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2