[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 185 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-07 09:05
jongetje schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:38:
Hoe kan het zijn dat de tarieven bij laadpalen zo hoog zijn? Als ik als simpele consument nu een contractafsluit bij Eneco ben ik 26cent per kWh kwijt. Nu snap ik wel dat er wat verdient moet worden, maar daarmee hoeven deze tarieven toch niet bijna verdubbelt te worden? (en zo'n laadpaalboer zou groot kunnen inkopen).
Ik kan het je nog sterker vertellen. Eneco verdient ook nog aan die 26 cent :)
(maar je betaalt nog wel apart voor netbeheer etc.)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Hoe kan het zijn dat de tarieven bij laadpalen zo hoog zijn? Als ik als simpele consument nu een contractafsluit bij Eneco ben ik 26cent per kWh kwijt. Nu snap ik wel dat er wat verdient moet worden, maar daarmee hoeven deze tarieven toch niet bijna verdubbelt te worden? (en zo'n laadpaalboer zou groot kunnen inkopen).
Ik vind dat in de regio Zuid-Limburg nog wel mee vallen: voor die € 0,05 per kWh die Vattenfall extra rekent, heb je niet de investering terugverdiend door zelf een laadpaal thuis te installeren. Met een granny charger laden, dat levert weer een hoger laadverlies op. Dus misschien heb je dan wel een lager daltarief? Onder aan de streep, ben je misschien even duur uit als aan de publieke laadpaal.

Stja en misschien willen ze autogebruik in bepaalde regio's gewoon ontmoedigen? In de grote steden heb je waarschijnlijk ook een parkeervergunning nodig? In ieder geval is ons huidige kabinet overduidelijk anti-EV. Maar ik zou het wel logisch vinden, dat publieke laadpalen een tarief zouden hebben wat vergelijkbaar is met thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Zjanzjak schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:51:
Elke keer als je wakker wordt in de app kijken terwijl je filter bij 'Connector price / kWh' op €0,00 staat.
markjanssen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 01:44:
Zoeken op prijs 0 werkt niet want dat gaat om de normale prijs, dus de nu-gratis palen vind je dan niet.
I stand corrected.
Zag daardoor wel laadpunten die niets rekende maar dat bleken private laadpunten te zijn.
Tommie12 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:39:
En jullie kabinet heeft niet de slimste keuzes gemaakt. De vraag is hoe lang dat kabinet nog leeft…
Ja maar dan nog, als het valt ziet het er naar uit dat een clown met gek haar nog meer stemmen krijgt.
Laten we dan hopen dat de andere partijen zo wijs zijn om 'em te negeren, zoals voorheen.
MathiasMetzger schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:03:
Met een granny charger laden, dat levert weer een hoger laadverlies op. Dus misschien heb je dan wel een lager daltarief? Onder aan de streep, ben je misschien even duur uit als aan de publieke laadpaal.
Grannycharger gebruik ik nu al een jaartje of 2.
Met laadverlies ben ik nog steeds goedkoper uit dan de plaatselijke Vattenfall laadpunten in mijn dorp.
Vast contract bij Greenchoice met dal tarief a 22 cent de kWh, na laadverlies rond de 25 cent.
Zelfs bij normaal tarief blijf ik een stuk onder de 33,6 cent die Vattenfall rekent.
Mensen met dynamisch tarief zijn nog goedkoper uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-07 18:15
Water uit mijn kraan is ook goedkoper dan water bij de kiosk op het station.
Ze maken gewoon wat meer kosten bij publieke palen. Als je kijkt naar aanbestedingen (waarvan je uit mag gaan door de transparante procedure dat er echt weinig verdiend wordt) zie je tarieven van ca. 28-33ct/kWh. Zo’n 8 cent per kWh duurder dan wat je thuis als voordeligste tarief kon krijgen. Publiek laden had dan ook nog 8 cent per kWh energiebelastingvoordeel tot 1 januari 2025. Ik schat dus dat men zo’n 16 ct per kWh aan extra kosten maakt in vergelijking met hergebruik thuisaansluiting. Ik zie dat verschil niet snel veranderen. Het is wat het is. De meerprijs van mijn huis met oprit was overigens ook niet nul.
Het prijsverschil kan zelfs nog iets oplopen omdat je bij laden met een huisaansluiting gebruik kan maken van laden op dynamische tarieven. Dat gaat om praktische redenen bij een laadpaal voor gemeenschappelijk gebruik niet. Het verschil tussen thuisladen en publiek laden kan daarmee nog wat verder oplopen van die 16 cent per kWh naar zo'n 20-25 cent per kWh.

EDIT: overigens kunnen de kosten voor een laadpaal thuis per kWh ook oplopen. Afhankelijk van hoeveel je laadt kan het ook zo 5-20 cent per kWh zijn gedurende de verwachtte levensduur van de laadpaal.

[ Voor 18% gewijzigd door tweakerpip op 18-12-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46

koboy

Heb een idee voor een icon

Meestermaas schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:49:
Laden thuis wordt naar mijn inschatting ook duurder met dynamische tarieven. Het valt mij op de laatste maanden dat in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar er minder dal momenten zijn en deze dalen minder diep zijn. Bij stevig gebruik en een enkele fase red je het niet om alles goedkoop te laden. Daarnaast ben ik geschrokken van de afschrijving op mijn Ioniq EV. In 1,5 jaar tijd zie ik toch een kleine €6000 verdampen na aftrek subsidie. Laden onderweg doe ik weinig, maar is qua verbruik even duur als tanken. Zo lang mogelijk doen zorgt voor een lagere km prijs en gelukkig kan ik deze factureren grotendeels. Toch wordt met de wegenbelasting erbij de rekensom steeds minder aantrekkelijk voor de EV. Mijn vrouw en ik gaan komend jaar weer in loondienst op fiets afstand en dan kan er een auto uit. Mogelijk gaat de Ioniq weg en onze Clio ook, maar komt er weer een ouderwetse ICE voor terug. We willen toch een aanhanger trekken en niet teveel maandelijkse lasten betalen gezien de geringe km's die we gaan maken. Voelt als terug in de tijd dankzij onze overheid.
@Tommie12 noemde al een paar goede punten, maar even als aanvulling:
Het is een prut jaar qua zon en wind, zie ik ook aan de opbrengst van mijn zonnepanelen.

Specifiek over de Ioniq:
Afschrijving weet ik niet van hoe je daar aan komt. Opgezocht op internet? Je hebt het over 6000 subsidie, dus nieuw gekocht. Zodra je een auto bij de dealer naar buiten rijdt ben je 10% kwijt.
Gaat het om de originele Ioniq (of de Ioniq 6), dat zijn efficiëntie monsters, dat kan geen ICE tegenop, zelfs niet met Fastned tarieven. Hoe het met de wegenbelasting gaat uitvallen is uitrekenen. Sommige EV's komen 3 treden hoger, anderen 1 in vergelijking met de ICE broer. In vergelijking met het PHEV zusje is het verschil meestal nul.
Die alle gedoe rondom wegenbelasting en zo zijn EVs nu niet zo gewild, een juist de ICE's wel. Als het gaat om het minimaliseren van de maandelijkse kosten zou ik juist de Clio de deur uit doen, die brengt nu een hoop meer op. Die enkele keer een aanhanger men je dan voor lief qua kosten.
Ook wordt vaak vergeten dat ook de ICE met stijgende kosten te maken heeft. Accijnsverhoging o.a., brandstofprijzen die ook naar door stijgen....

Heb zelf nu ruim 1½ jaar en Ioniq 6 prive voor de deur staan. Geen oprit, die openbaar laden (vanaf 1 januari minimaal 38 cent voor ons, in ons eigen dorp waarschijnlijk 70). Die rijden we helemaal op tot de laatste draad, een gaat echt niet weg.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
De Polestar Charge card bij Tesla gebruiken is een martelgang geworden. Om de x aantal dagen wordt de laadpas niet meer herkend door Tesla, je moet de kaart dan verwijderen in de app en terug toevoegen en dan wordt die terug gebruikt om af te rekenen (tot de volgende random sessie waar de kaart weer niet meer geaccepteerd wordt). Wie een subscription heeft bij de PCc, is bij zo'n laadbeurt wel z'n 30% korting kwijt, aangezien er afgerekend wordt via Tesla zelf...
Bij Tesla is de support nergens (die weten zelfs niet dat de PCc als betaalmiddel kan worden gebruikt), gelukkig zijn ze bij Polestar Charge wel bij de pinken en proberen ze zoveel mogelijk alles recht te zetten.
Nog mensen hier met dit probleem?

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roelst1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-07 15:32
Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:46:
[...]

Alles valt of staat bij de restwaarde omdat ze uitgaan van 4 jaar rijden met een nieuwe auto en 15k per jaar.

En dan nemen ze waarschijnlijk de prijzen van publiek laden aan 50 of 60ct /kWh.

Ik zou ze eens willen uitdagen om mensen te vinden die passen binnen dat gebruiksprofiel die hun auto privé gekocht hebben.
Als je 15k per jaar rijdt, dan zal de helft het doen met een 2dehands auto, of de auto een pak langer houden.

Voor de restwaardes kijken ze nu naar 4-5 jaar terug.
Toen waren er geen EV's onder de pakweg 50k, en ondertussen is het aanbod sterk gestegen, en zijn de verkoopsprijzen van nieuwe EV's sterk gedaald...
En ze gaan er van uit dat ICE's wel hun waarde langer gaan houden... dat valt nog dik af te wachten.

Ik rij met een lease van mijn werkgever, en daarnaast hebben we nog een privé auto. Typisch is dat een stadsauto (Polo, Clio,..) die we kopen als bijna nieuw of recent tweedehands en dan ca 10 jaar houden.
Dan speelt de restwaarde gewoon een véél kleinere rol in de kostenberekening.
Als ik binnen 1-2 jaar die auto zou moeten vervangen, dan zou een Renault 5 of Kia EV2 (in 2026?) wel eens een kanshebber zijn, maar meer dan 25k zou ik zeker niet op tafel willen leggen.
Daar moeten we probleemloos 10 jaar mee kunnen rijden aan ca 10k km per jaar, en dan vermoed ik dat de restwaarde nog in de buurt van de 10k kan zitten. Maar als die auto na 10 jaar het nog prima doet, en er geen grote onderhoudskosten aan komen, dan zie ik geen reden om die dan te vervangen.

Onze Polo is nu 6,5 jaar oud, en is véél te goed om nu al te vervangen.
Mijn situatie is misschien een extreem voorbeeld, maar voor mij was de privé aanschaf van een nieuwe Model 3 LR na twee jaar overduidelijk goedkoper dan het alternatief dat ik in gedachten had (een tweedehands BMW 5-serie van 5-8 jaar oud en een prijskaartje van €30.000).

Ik rij ongeveer 45.000km/jaar en heb een gemiddeld laadtarief van ongeveer 25ct/kWh (dynamisch contract thuis en 31ct op de lokaties waar ik voor werk meestal moet zijn). De afschrijving op mijn Model 3 is weliswaar veel hoger, maar ik bespaar duizenden euros per jaar aan brandstof. De totale energiekosten voor mijn Tesla zijn ongeveer €1500/jaar, terwijl de BMW al snel richting de €4500 tot €5000 per jaar gaat aan enkel de brandstof. Daar komt bij dat de BMW hogere onderhoudskosten zou hebben en uiteraard de nu nog hogere belasting. Alles bij elkaar is dat al snel een verschil van €5000 per jaar (excl afschrijving).

Mijn vorige auto reed ik 10 jaar mee (een tweedehands gekochte E-klasse die ik met 480.000km op de teller weg deed). Als ik net zo lang doe met mijn Model 3, dan is het volledige aankoopbedrag "terugbetaald" met de besparing. Daar zitten nogal wat aannames bij, maar het geeft wel een indicatie van het kostenverschil voor de mensen die veel kilometers maken.

(Indien iemand zich afvraagt waarom ik geen lease auto heb: ik krijg een zeer royale km vergoeding, waardoor dit veruit de goedkoopste en makkelijkste oplossing is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

roelst1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:15:
[...]

Mijn situatie is misschien een extreem voorbeeld, maar voor mij was de privé aanschaf van een nieuwe Model 3 LR na twee jaar overduidelijk goedkoper dan het alternatief dat ik in gedachten had (een tweedehands BMW 5-serie van 5-8 jaar oud en een prijskaartje van €30.000).

Ik rij ongeveer 45.000km/jaar en heb een gemiddeld laadtarief van ongeveer 25ct/kWh (dynamisch contract thuis en 31ct op de lokaties waar ik voor werk meestal moet zijn). De afschrijving op mijn Model 3 is weliswaar veel hoger, maar ik bespaar duizenden euros per jaar aan brandstof. De totale energiekosten voor mijn Tesla zijn ongeveer €1500/jaar, terwijl de BMW al snel richting de €4500 tot €5000 per jaar gaat aan enkel de brandstof. Daar komt bij dat de BMW hogere onderhoudskosten zou hebben en uiteraard de nu nog hogere belasting. Alles bij elkaar is dat al snel een verschil van €5000 per jaar (excl afschrijving).

Mijn vorige auto reed ik 10 jaar mee (een tweedehands gekochte E-klasse die ik met 480.000km op de teller weg deed). Als ik net zo lang doe met mijn Model 3, dan is het volledige aankoopbedrag "terugbetaald" met de besparing. Daar zitten nogal wat aannames bij, maar het geeft wel een indicatie van het kostenverschil voor de mensen die veel kilometers maken.

(Indien iemand zich afvraagt waarom ik geen lease auto heb: ik krijg een zeer royale km vergoeding, waardoor dit veruit de goedkoopste en makkelijkste oplossing is.)
Ik vind dit soort sommetjes moeilijk, vanwege de door jou zelf benoemde aannames in combinatie met het feit, dat een BMW 5 of Mercedes E echt wel een hogere categorie auto betreft.

Jij kan het voor jezelf in elk geval prima verantwoorden en dat is het enige dat telt. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelst1
Azqi schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:54:
[...]

Ik vind dit soort sommetjes moeilijk, vanwege de door jou zelf benoemde aannames in combinatie met het feit, dat een BMW 5 of Mercedes E echt wel een hogere categorie auto betreft.

Jij kan het voor jezelf in elk geval prima verantwoorden en dat is het enige dat telt. 👍
Ik vind dat categorieën verhaal lastig. Het is volledig afhankelijk van het motorblok en de gekozen opties. Met mijn budget voor een tweedehands auto viel het eigenlijk wel mee en ik denk dat ik met de Model 3 uiteindelijk een luxere auto te pakken heb. De BMWs hadden vooral een hoop plastic en lege knopjes. Toen ik de keuze maakte had ik verwacht om (incl afschrijving) ongeveer even veel kwijt te zijn voor de twee opties, maar maar de Tesla was leuker om te rijden, beter uitgerust, handiger en ook nog splinternieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelst1
Beter on-topic: weet iemand wanneer de 2025 tarieven voor SGZH2.0 laadpalen bekend worden gemaakt? Vorig jaar werd ik verrast door de prijsverhoging, dus ik ben benieuwd of ze het nieuwe tarief ergens aankondigen of dat ik gewoon op 1 januari de app moet checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:33
roelst1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:15:
Beter on-topic: weet iemand wanneer de 2025 tarieven voor SGZH2.0 laadpalen bekend worden gemaakt? Vorig jaar werd ik verrast door de prijsverhoging, dus ik ben benieuwd of ze het nieuwe tarief ergens aankondigen of dat ik gewoon op 1 januari de app moet checken.
https://www.laad-elektris...elichting-tariefwijziging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelst1
Dank! Belachelijk dat de prijzen nog zo hoog liggen. Dat betekent waarschijnlijk dat de helft van de laadpalen in de buurt ongebruikt blijven en de paar oude 1.0 palen nog altijd continue bezet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05:58
roelst1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:44:
Dank! Belachelijk dat de prijzen nog zo hoog liggen. Dat betekent waarschijnlijk dat de helft van de laadpalen in de buurt ongebruikt blijven en de paar oude 1.0 palen nog altijd continue bezet zijn.
Er is geen leaserijder die inzicht heeft in wat de werkgever moet betalen bij welke laadpaal en dus laadt de leaserijder wanneer het nodig is tegen onbekende prijs.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-07 18:51
[...]

Eens, maar het verschil neemt wel sterk af. Het verschil is nu 27 ct en wordt 9 ct.

Wel balen van die stijging met 7 ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:33
[...]

Beter dan in Zoetermeer waar alleen sgzh2 palen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Hier stond OT.

[ Voor 97% gewijzigd door Tommie12 op 18-12-2024 21:26 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
MichielFRL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:54:
[...]

Er is geen leaserijder die inzicht heeft in wat de werkgever moet betalen bij welke laadpaal en dus laadt de leaserijder wanneer het nodig is tegen onbekende prijs.
In de app van Ayvens icm Travelcard zie ik dat gewoon terug hoor. Ik probeer mijn werkgever hierin wel wat te ontzien door bewust de goedkopere paal te kiezen. Niet dat ik er een kilometer voor om ga rijden maar als er opties zijn dan kijk ik er naar. En behalve om autocharge bij Fastned te activeren ben ik nog nooit aan een snellader geweest.
Gaat meer om het idee dat ik niet onnodig kosten maak dan dat ik in de illusie ben dat het ooit iemand op zal vallen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelst1
MichielFRL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:54:
[...]

Dan vermoed ik dat er hier relatief veel privé eigenaren of private leasers zijn. De 2.0 palen worden slechts beperkt gebruikt, terwijl de 1.0 palen vrijwel continu bezet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07 16:40
Er moet behoorlijk wat geladen worden om de plaatsings kosten van zo een laadpaal + onderhoud + netaansluiting er uit te hebben en dan nog wat te verdienen …

Paal die bijvoorbeeld Vattenfall laadt kost 3272,72 euro (bron https://laadstationinstal...aadpaal-25-ampere-type-2/ )

Daar komt nog bij plaatsings kosten ga maar vlot uit van 1500 euro
Netaansluiting Enexis € 1.363,67 en voor elke meter meer dan 25 meter kabel leggen nog eens 30.61 euro er bij….

Al snel zit je aan de 6000 euro kosten.. voor een laadpaal… dat moet dan met 8 cent verschil per kWh terug verdiend worden … dan heb je de aanleg pas na 75000 kWh terug verdiend …. Bij een gemiddelde van 30 kWh is dat dus na 2500 laadsessies…

Niet meegeteld is onderhoud als er wat stuk gaat…

Wat ik gevonden heb over de concessie van Vattenfall in Noord Brabant was dat als er minder dan 3500 kWh geladen wordt per jaar, Vattenfall 1500 euro onkostenvergoeding krijgt voor de betreffende paal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-07 18:00

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Omdat het kan.

Kostprijsberekening bestaat uit berekening waarbij de uitgaven (echt geld) - ook wel bekend als “kosten” in diverse categorieën, zoals “prijs” maal aantal van grondstof, loon, afschrijvingen,… - worden toegerekend aan de inkomsten (echt geld) van een verkocht producten maal een prijs, in dit geval “kWh maal tarief”.

Complicaties zijn dat veel kosten bij de gemeenschap blijven en dat afvalverwerking niet wordt meegenomen. En belangrijke variabele daarbij is “tijd”: de periode waarover je afschrijft. Zo kan uit de ene berekening een kerncentrale “goedkoop” zijn, en in een andere “duurkoop”.

Normaal gesproken hebben verschillende eindproducten een verschillende waarde voor een klant. Maar bij elektriciteit is alleen de stekker verschillend. En kan het niet of nauwelijks worden opgeslagen.

Het doel van de berekening is tegenwoordig de som van de inkomsten (tarief maal aantal) hoger te maken dan de kosten (categorie “prijs” maal aantal) en zo de “winst” te maken, waarover zo min mogelijk belasting betaald wordt, die als dividend wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. En vervolgens de hoge prijs te wijten aan de belastingen.

Er is maar één eis aan de berekening: je moet het van de fiscus altijd op dezelfde manier doen.

Wanneer we dan ook een gemeenschapsvoorziening privatiseerde, kunnen bedrijven verdienen aan een infrastructuur waarvoor ze zelf de kosten niet gemaakt hebben.

Bovendien moeten we natuurlijk betalen voor die mooie filmpjes die ons vertellen hoe “groen” ze wel niet zijn.

Tenslotte: we gaan naar een andere structuur toe (netwerk met lokaal opwekken en gebruiken ipv “centrales”), waarbij we de oude structuur toepassen op de nieuwe. Daaruit volgt bijvoorbeeld de “salderingsproblematiek”. En dat we denken in EV’s en niet in accu’s op wielen.

• eltron
boeha schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:36:
[...]

Er moet behoorlijk wat geladen worden om de plaatsings kosten van zo een laadpaal + onderhoud + netaansluiting er uit te hebben en dan nog wat te verdienen …

Paal die bijvoorbeeld Vattenfall laadt kost 3272,72 euro (bron https://laadstationinstal...aadpaal-25-ampere-type-2/ )
Netaansluiting Enexis € 1.363,67 en voor elke meter meer dan 25 meter kabel leggen nog eens 30.61 euro er bij….

Al snel zit je aan de 6000 euro kosten.. voor een laadpaal… dat moet dan met 8 cent verschil per kWh terug verdiend worden … dan heb je de aanleg pas na 75000 kWh terug verdiend …. Bij een gemiddelde van 30 kWh is dat dus na 2500 laadsessies…

Wat ik gevonden heb over de concessie van Vattenfall in Noord Brabant was dat als er minder dan 3500 kWh geladen wordt per jaar, Vattenfall 1500 euro onkostenvergoeding krijgt voor de betreffende paal...
Zoals @Jan Lelie al aangeeft kunnen er nogal wat verschillen zitten in aannames en perspectieven.
Ter nuancering op jouw verhaal:
- zo'n paal van (bijvoorbeeld) € 6.000 bevat meestal twee laadaansluitingen. Dus per aansluiting dan 1250 laadbeurten (bijvoorbeeld)
- in de door jou genoemde kosten zitten nog niet de kosten van de parkeerplek. daar wordt meestal ook niet voor betaald. Is al collectief gefinancierd.
- behalve de kosten van de investering zijn er ook beheer en administratiekosten die ook terugverdiend moeten worden.
- een belangrijke variabele is i.d.d. het aantal kWh omdat daar de vergoeding aan is opgehangen. Maar die is ook complex; bezettingsgraad en (gemiddelde) laadsnelheid zijn belangrijke factoren,
- en interessant is dat de bezettingsgraad en laadsnelheid nogal in ontwikkeling is. Er komen steeds meer EV (hoewel dat nu door anti-EV beleid dreigt te stagneren) die ook steeds vaker vrij vlot kunnen laden. Dus als je de voorloopfase van een markt in ontwikkeling even vergeet, dan kan bij een volwassen markt, die 75.000kWh in vrij korte tijd bereikt worden. Even heel extreem; bij volcontinue op beide aansluiting maximaal laden dan is dat bij 3x25A aansluiting 75.000kWh/17kW=4.412uur ofwel afgerond 185 dagen. Dat zal natuurlijk nooit voorkomen, maar als je dit halveert of door 4 deelt komt het bij een goed bezette paal al aardig in de buurt. Ben je toch in 2 jaar al uit de investering.
- Eén maar: als de prijsstelling te hoog is dan staat de paal gewoon te wachten of er ooit nog iemand komt laden en verdien je die dus nooit terug.

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Vergeet niet dat er veel palen ook in minder stedelijke gebieden staan, waar niet iedere avond geladen wordt. Die verdienen zich laat of nooit terug en moeten worden gecompenseerd door druk bezette palen.

Gemiddelde TVT gaat daardoor omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 16:37
roelst1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:12:
[...]
Ik vind dat categorieën verhaal lastig. Het is volledig afhankelijk van het motorblok en de gekozen opties.
Ben ik ook helemaal mee eens. Welke categorieën auto's heb je dan? Ik heb van alles gereden en de Mercedes SLK die ik had was inderdaad een andere "categorie" dan de Citroën Cactus die ik tegelijk had. Maar is Peugeot minder dan een BMW? Ik had een BMW 3 serie touring en die reed inderdaad als een trein maar dat deed de Peugeot 5008 ook.. Nu rij ik een ZEEKR en die is vrijwel 1-op-1 de zelfde als de Polestar 4 maar dan mét achterruit. Een ander zal misschien roepen dat het een Chinees is, zelf rij ik er heerlijk in.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
boeha schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:36:
[...]

Als ik 2 van die laadpalen koop, dan zal ik de kosten betalen die jij hier neer pent, maar niet als ik er 2000 koop. Ik schat de installatiekosten in elk geval een heel pak lager, ook voor die netaansluitingen en plaatsingskosten.
En er zal wel een akkoord zijn met de stroomleverancier en netwerkbeheerder dat de stroom een pak goedkoper kan dan wat we als particulieren voor ons huis betalen.

Zo'n paal moet binnen maximaal 2-3 jaar terug verdiend zijn.

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:43:
[...]
Laadpaal exploitanten snijden zich zelf in de vingers denk ik. Bij ons in de wijk, staan 5 laadpalen (zelfde aanbieder), waarvan 3 een tarief hebben van 39 ct per kWh en 2 een tarief van 57ct per kWh. De palen staan allemaal aan de zelfde straat en zit slechts 150m tussen elke paal. Ik zie een duidelijke trend. Mensen met eigen EV willen schijnbaar hier toch wel 150m verder voor lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Check ook dit commentaar van Hachy, dan krijg je een idee van de opbouw:
Hachy in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:02
@RPiNut toevallig een deel van die palen via een concessie van de gemeente geplaatst? Hier zijn vrijwel alle palen 38c/kWh omdat deze in opdracht van de gemeente zijn geplaatst en bij aanbesteding er prijsafspraken zijn gemaakt. In ruil voor de prijsafspraak werd de laadpaal leverancier geholpen met een grid van palen uit te rollen in de gemeente van 350 laadpalen. In 2022 is toen nog besloten dat er nog eens 500 bij moesten komen in 2.5 jaar tijd. En onlangs besloten dat er eigenlijk 700 in totaal moesten komen. Deze leverancier heeft straks met medewerking van de gemeente dus een aardig aantal palen staan waarbij schaalvergroting toch wel een ding wordt. Ik durf wel te zeggen dat er minstens 1 ambtenaar full time bezig is geweest alles administratief zo makkelijk mogelijk te maken.
Ik kan mij ook niet anders voorstellen dan dat deze leverancier er genoeg aan verdient momenteel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-07 14:02

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Weet iemand hoe je het beste benzine auto's die laadpalen blokkeren kan melden?
In gemeente Rotterdam heb ik de laatste tijd er veel last van dat ik niet kan laden door dat iemand de laadpaal blokkeert.

Via de MeldR app aanmelden heeft geen zin, want dan krijg je na 3-5 dagen het bericht dat ze zijn langs geweest, maar niets hebben geconstateerd. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:36

Dennis1812

Amateur prutser

Psycho_Mantis schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:02:
In gemeente Rotterdam heb ik de laatste tijd er veel last van dat ik niet kan laden door dat iemand de laadpaal blokkeert.

Via de MeldR app aanmelden heeft geen zin, want dan krijg je na 3-5 dagen het bericht dat ze zijn langs geweest, maar niets hebben geconstateerd. 8)7
14010 bellen? Krijg je handhaving. Die kunnen handhaven

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• RPiNut
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:51:
@RPiNut toevallig een deel van die palen via een concessie van de gemeente geplaatst?
Dat zou goed kunnen. Maar dat gaat in dit geval om alle palen van Allego in Groningen. Al zijn de duurdere palen de oudste palen. Allego plaatst nu zelf geen palen meer en weet trouwens ook niet hoelang de afspraken geldig zijn van zo'n concessie.
Ik vraag me dan alleen af, als ik moet gaan rekenen met die hogere prijzen, dan is het voor mij helemaal niet intressant om electrisch te gaan rijden. Voor sommige mensen kan het natuurlijk nog steeds uit, afhankelijk van het scenario.

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-07 16:19

Zelf in een buurgemeente van Rotterdam goede ervaring met bellen van handhaving. 1x boete uitgeschreven, en de auto daarna nooit meer gezien. En zelf net briefje onder de ruitenwisser v/d dader dat hij/zij een laadplek blokkeert, waardoor een buurtgenoot niet naar z'n werk kan gaan ivm lege accu.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

BaSsDruM schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:27:
[...]

Zelf in een buurgemeente van Rotterdam goede ervaring met bellen van handhaving. 1x boete uitgeschreven, en de auto daarna nooit meer gezien. En zelf net briefje onder de ruitenwisser v/d dader dat hij/zij een laadplek blokkeert, waardoor een buurtgenoot niet naar z'n werk kan gaan ivm lege accu.
Hoe kom je daar dan mee in contact? Want bij 14010 geven ze mij aan dat ik beter de politie kon bellen op het algemene nummer. Dat lijkt mij wel weer overdreven.

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-07 16:19
Psycho_Mantis schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:29:
[...]

Hoe kom je daar dan mee in contact? Want bij 14010 geven ze mij aan dat ik beter de politie kon bellen op het algemene nummer. Dat lijkt mij wel weer overdreven.
Ik woon zelf in Capelle, en daar heeft handhaving gewoon een eigen 010 nummer. Reageren altijd snel en adequaat, blijkbaar is dat in Rotterdam zelf helaas anders.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Psycho_Mantis schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:29:
[...]

Dan bel je 0900-8844 en sturen zei de BOA aan.

• roelst1
Ik ben benieuwd waar dat overzicht vandaan komt, want de CPO kosten lijken rijkelijk overdreven. Mijn vader heeft bij zijn bedrijf een viertal palen laten plaatsen door een CPO waarbij de CPO enkel wordt betaald via het laadtarief (op voorwaarde dat de benodigde kabels al in de buurt lagen). De kosten die de CPO rekent bovenop het doorgegeven stroomtarief zijn 9.5ct/kWh. Er van uitgaande dat de CPO winstgevend wil zijn, zou die 9.5 cent de laadpaal, het onderhoud, de service en de winst moeten dekken.

Nu zal de aansluiting bij een openbare parkeerplaats niet zo voor de hand liggend zijn, maar het lijkt me sterk dat die extra kosten dermate hoog zijn dat het CPO tarief moet verdubbelen.

• Zjanzjak
  • Nu online
RPiNut schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:11:

Ik vraag me dan alleen af, als ik moet gaan rekenen met die hogere prijzen, dan is het voor mij helemaal niet intressant om electrisch te gaan rijden.
Je vraagt je iets af maar je antwoordt al op jezelf? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:38
Dennis1812 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:41:
[...]

Dan bel je 0900-8844 en sturen zei de BOA aan.
Daar doen ze toch niet aan?

Jaren geleden heb ik ook eens de politie gebeld omdat er al een paar dagen een benzine auto bij een laadpaal stond. “Nee meneer, daar komt de politie niet voor. Daarvoor moet u bij de gemeente zijn. Die handhaven dat”.

Goed, melding gedaan bij de gemeente. Toen werd ik drie weken later teruggebeld dat ze waren kijken en dat de auto er niet meer stond 8)7

Gelukkig staan er tegenwoordig zoveel laadpalen bij mij in het dorp dat de volgende nooit ver weg is mocht er eens een paal bezet zijn.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De media doet er echt alles aan, om de EV in een slecht daglicht te zetten. Gelukkig was @Hachy sneller met zijn nieuwbrief, dan de mainstream media die het nu ook oppikt. Want mijn zus heeft zich allang laten hersenspoelen, dat de EV's niet deugen en straks heel duur worden om te rijden... maar heeft wel een Mazda gekocht die 10km/l doet _O-

Maar ik heb het direct weten te ontkrachten: althans hier in Zuid-Limburg is het puur een klein verschil achter de komma. Het tarief gaat van € 0,336 naar € 0,338 per kWh, dus dat is echt geen 20 tot 30% waarvan de mainstream media over berichten. Het verschilt erg per regio.

Wel grappig dat nu Zuid-Limburg en Brabant in een klap goedkoper zijn dan Gelderland en Overijssel, die voorheen een laadtarief van € 0,28 hadden en vanaf volgende jaar € 0,36 per kWh uit mijn hoofd? Is het laadtarief in Zuid-Limburg dan niet feitelijk omlaag gegaan, wanneer Vattenfall meer belasting moet betalen? Maar nog steeds hetzelfde tarief hanteert voor de gebruikers?
Jeroen O schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:18:
[...]

Jaren geleden heb ik ook eens de politie gebeld omdat er al een paar dagen een benzine auto bij een laadpaal stond. “Nee meneer, daar komt de politie niet voor. Daarvoor moet u bij de gemeente zijn. Die handhaven dat”.

Goed, melding gedaan bij de gemeente. Toen werd ik drie weken later teruggebeld dat ze waren kijken en dat de auto er niet meer stond 8)7

Gelukkig staan er tegenwoordig zoveel laadpalen bij mij in het dorp dat de volgende nooit ver weg is mocht er eens een paal bezet zijn.
Je zou bijna geneigd zijn om te liegen tegen de politie: tijdens corona was het al net zo erg. Toen kwamen ze ook niet. Zou je zo'n eigenaar van een benzineauto trouwens kunnen aanklagen? Aangifte doen, of kosten verhalen omdat je een taxi hebt moeten nemen? Omdat je niet gebruik kon maken van de publieke laadpaal?

Mijn ervaringen zijn trouwens hetzelfde: melding maken bij handhaving van de gemeente, om dan bericht te krijgen dat ze geen auto hebben aangetroffen. Ja duh.... als ergens ingebroken wordt, dan gaan de inbrekers ook niet een week wachten tot de politie eens langs komt.

Dus ik doe eigenlijk de moeite niet meer om meldingen aan te maken: behalve wanneer ik dus zoveel moeite heb moeten doen, om een andere laadpaal te vinden. Maar dan doe ik ook nog wel de moeite, om een boos briefje onder de ruitenwisser te leggen. Want ik weet gewoon, de handhaving komt pas als die meneer of mevrouw allang met hun auto naar werk is de volgende ochtend.

[ Voor 37% gewijzigd door MathiasMetzger op 19-12-2024 20:26 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Jeroen O schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:18:
[...]

Wisselt per gemeente en veiligheidsregio.
In Eindhoven en Helmond gebeurd het wel kan ik beloven.

Ik ken niet in heel Nederland de afspraken. Een poging is het altijd waard.

In Eindhoven is samenwerking politie en handhaving erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:44
Amsterdam en Rotterdam hebben iig 24/7 een eigen afsleepdienst beschikbaar. Als je een melding maakt van een voertuig dat een laadplek blokkeert dan komen ze in principe wel als er verder niets dringends te doen is.
Maar vaak zijn er natuurlijk ook andere klussen, of teveel tegelijk en ze kunnen niet voor iedere melding slepen.
Toch zou ik het gewoon altijd melden omdat er soms wel wat mee gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07 16:40
MathiasMetzger schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:18:
***members only***

De media doet er echt alles aan, om de EV in een slecht daglicht te zetten. Gelukkig was @Hachy sneller met zijn nieuwbrief, dan de mainstream media die het nu ook oppikt. Want mijn zus heeft zich allang laten hersenspoelen, dat de EV's niet deugen en straks heel duur worden om te rijden... maar heeft wel een Mazda gekocht die 10km/l doet _O-

Maar ik heb het direct weten te ontkrachten: althans hier in Zuid-Limburg is het puur een klein verschil achter de komma. Het tarief gaat van € 0,336 naar € 0,338 per kWh, dus dat is echt geen 20 tot 30% waarvan de mainstream media over berichten. Het verschilt erg per regio.

Wel grappig dat nu Zuid-Limburg en Brabant in een klap goedkoper zijn dan Gelderland en Overijssel, die voorheen een laadtarief van € 0,28 hadden en vanaf volgende jaar € 0,36 per kWh uit mijn hoofd? Is het laadtarief in Zuid-Limburg dan niet feitelijk omlaag gegaan, wanneer Vattenfall meer belasting moet betalen? Maar nog steeds hetzelfde tarief hanteert voor de gebruikers?

[...]

Je zou bijna geneigd zijn om te liegen tegen de politie: tijdens corona was het al net zo erg. Toen kwamen ze ook niet. Zou je zo'n eigenaar van een benzineauto trouwens kunnen aanklagen? Aangifte doen, of kosten verhalen omdat je een taxi hebt moeten nemen? Omdat je niet gebruik kon maken van de publieke laadpaal?

Mijn ervaringen zijn trouwens hetzelfde: melding maken bij handhaving van de gemeente, om dan bericht te krijgen dat ze geen auto hebben aangetroffen. Ja duh.... als ergens ingebroken wordt, dan gaan de inbrekers ook niet een week wachten tot de politie eens langs komt.

Dus ik doe eigenlijk de moeite niet meer om meldingen aan te maken: behalve wanneer ik dus zoveel moeite heb moeten doen, om een andere laadpaal te vinden. Maar dan doe ik ook nog wel de moeite, om een boos briefje onder de ruitenwisser te leggen. Want ik weet gewoon, de handhaving komt pas als die meneer of mevrouw allang met hun auto naar werk is de volgende ochtend.
Het is altijd heel typisch, die mensen die een elektrische auto helemaal niks vinden, de meest grote onzin verzinnen om recht te praten dat benzine de juiste keuze is… totale bullshit artikelen uit de mainstream media die alles klakkeloos over nemen zonder zelf ff te rekenen, accus die na 100000 KM stuk zijn volgens diezelfde benzine rijders… lekker benzine blijven rijden … des te meer plek bij de laadpaal heb ik ..
stel ze 1 vraag heb je al ooit in een elektrische auto gereden? Het antwoord is nagenoeg altijd nee.. het rijdt fijner, sneller stiller comfortabeler..

Benzine wordt ook duurder door een door de eu opgelegd co2 taks is dat over een paar jaar niet meer te betalen… dan zit je met je benzine auto te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

***members only***

Wel opletten zo te zien. De palen uit 2024 worden wel stevig duurder. Dus voortaan als je bij een andere dan je standaard paal gaat laden even checken hoelang hij er al staat.

• MathiasMetzger
Dennis1812 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:44:
[...]

Wel opletten zo te zien. De palen uit 2024 worden wel stevig duurder. Dus voortaan als je bij een andere dan je standaard paal gaat laden even checken hoelang hij er al staat.
Waar staan die palen dan? Echt ik ben er nog nooit eentje tegen gekomen? Die zullen wel in de nieuwbouwwijken staan, daar kom ik toch niet: want ik kan mij überhaupt geen huis veroorloven, laat staan in een nieuwbouwwijk.

Nee ik laad regelmatig in Zuid-Limburg: letterlijk voor de deur van mijn werk, staat ook een Vattenfall laadpaal. Alleen ik ben te panisch om daar te laden, omdat ik bang ben dat ik dan schades aan mijn auto krijg. Door openslaande portiers van klanten, die bij ons in de winkel komen.

In Maastricht heb ik ook weleens aan de laadpaal gehangen: overal tot nu toe echt hetzelfde tarief betaald, dus de dekkingsgraad van die 2017 en 2020 concessie laadpalen is vele malen groter. Dan die paar laadpalen uit de nieuwe 2024 concessie.

Edit

Ik heb in Vattenfall app proberen te zoeken, maar echt allemaal laadpalen uit de 2020 of 2017 concessie. Want ze hebben allemaal € 0,336 per kWh als tarief. Dus dit is echt zoeken naar een speld in een hooiberg: maar je tip is toch wel goed, want het is toch raadzaam om ook altijd het tarief te controleren.

[ Voor 13% gewijzigd door MathiasMetzger op 19-12-2024 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MathiasMetzger schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:53:
[...]

Waar staan die palen dan? Echt ik ben er nog nooit eentje tegen gekomen? Die zullen wel in de nieuwbouwwijken staan, daar kom ik toch niet: want ik kan mij überhaupt geen huis veroorloven, laat staan in een nieuwbouwwijk.

Nee ik laad regelmatig in Zuid-Limburg: letterlijk voor de deur van mijn werk, staat ook een Vattenfall laadpaal. Alleen ik ben te panisch om daar te laden, omdat ik bang ben dat ik dan schades aan mijn auto krijg. Door openslaande portiers van klanten, die bij ons in de winkel komen.

In Maastricht heb ik ook weleens aan de laadpaal gehangen: overal tot nu toe echt hetzelfde tarief betaald, dus de dekkingsgraad van die 2017 en 2020 concessie laadpalen is vele malen groter. Dan die paar laadpalen uit de nieuwe 2024 concessie.
Ik laad 99% in Gemert aan dezelfde paal. Maar ik zou niet weten waar ik kan vinden wanneer die geplaatst is. In de app staat het niet in elk geval.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:39
Dennis1812 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:44:
[...]

En dan gaat het om palen uit een concessie van 2024, niet zomaar alle palen die in 2024 zijn neergezet. Bij mijn ouders voor de deur stond al een hele tijd een paal van Vattenfall met schappelijke tarieven. Zo'n paal die per 1-1 dus 0,002 euro duurder wordt...

Pas geleden is er een tweede paal naast gezet. Ik dacht 'wacht even, dat zal wel zo'n Vattenfall 2024-paal zijn', maar nee, daarvoor geldt hetzelfde tarief.

But... ervaringen uit mijn verleden bieden geen garantie voor andermans toekomst... ;)

Punctuality is the politeness of kings

• eltron
Waarom niet gewoon een fotootje aan de melding toevoegen?
Dan hoeft handhaving helemaal niet meer langs te komen, hoeven ze alleen maar de boete uit te schrijven.

• MathiasMetzger
eltron schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:11:
[...]

Waarom niet gewoon een fotootje aan de melding toevoegen?
Dan hoeft handhaving helemaal niet meer langs te komen, hoeven ze alleen maar de boete uit te schrijven.
Ja dat is wat ik letterlijk en figuurlijk iedere keer gedaan heb: in Nederland mogen ze geen boete uitschrijven, aan de hand van een aangeleverde foto. In Duitsland schijnbaar wel.... daar is zelfs iemand, die er zijn hobby van gemaakt heeft foutparkeerders aan te geven.

Maar in Nederland mag dit dus niet: wellicht maar goed ook? Want anders zou je ook vanaf je balkon, automobilisten kunnen gaan fotograferen die hun telefoon gebruiken tijdens het rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
MathiasMetzger schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:14:
[...]
Maar in Nederland mag dit dus niet: wellicht maar goed ook? Want anders zou je ook vanaf je balkon, automobilisten kunnen gaan fotograferen die hun telefoon gebruiken tijdens het rijden.
Goed idee. Komt de veiligheid ten goede :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
Tommie12 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:43:
[...]
En er zal wel een akkoord zijn met de stroomleverancier en netwerkbeheerder dat de stroom een pak goedkoper kan dan wat we als particulieren voor ons huis betalen.

Ik krijg de indruk dat niet iedereen zich realiseert dat het aansluiten van een nieuwe publieke laadpaal wel wat ingewikkelder en duurder is dan een nieuwe lantarenpaal. Elke losstaande publieke laadpaal heeft een eigen kleinverbruikersaansluiting (3x25A of soms 3x35A) op het electriciteitsnetwerk met een eigen electriciteitsmeter.

En met het vervallen van het energiebelastingsvoordeel van € 0,08 per kWh per 1 januari 2025 is er dus geen voordeel meer voor CPO's ten opzichte van een gewone huisaansluiting maar moeten ze juist het vastrecht doorrekenen puur in laadkosten terwijl de thuislader dat vastrecht toch al heeft, en eventueel ook nog gebruik kan maken van dynamische tarieven en zonnepanelen.

Het vervelende van het afschaffen van dat energiebelastingsvoordeel is dat de hogere laadkosten hierdoor vooral belanden bij de specifieke groep EV-rijders die én geen lease-auto rijden én die aangewezen zijn op publieke laadpalen. En die groep wordt ook direct getroffen door het afschaffen van de aanschafsubsidies en het verlagen van de korting op de MRB. Wel zullen de hogere publieke laadkosten en MRB (op termijn) worden doorberekend in de lease-tarieven.

Dus dan snap ik wel dat de nieuwe TCO-berekeningen veel minder stimulerend werken dan voorheen. Al zijn de publieke laadkosten maar een deel daarvan, en is de discussie over TCO van benzine vs. electrisch nogal off-topic hier.

Opel Ampera-e (2020)

• RPiNut
  • Niet online
Zjanzjak schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:49:
[...]

Je vraagt je iets af maar je antwoordt al op jezelf? :?
Als ik de zin nu ook zelf zo lees, was ik weer met 2 dingen tegelijk bezig. 8)7

• Tommie12
  • Nu online
Wesco schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:39:
[...]

Ik krijg de indruk dat niet iedereen zich realiseert dat het aansluiten van een nieuwe publieke laadpaal wel wat ingewikkelder en duurder is dan een nieuwe lantarenpaal. Elke losstaande publieke laadpaal heeft een eigen kleinverbruikersaansluiting (3x25A of soms 3x35A) op het electriciteitsnetwerk met een eigen electriciteitsmeter.

En met het vervallen van het energiebelastingsvoordeel van € 0,08 per kWh per 1 januari 2025 is er dus geen voordeel meer voor CPO's ten opzichte van een gewone huisaansluiting maar moeten ze juist het vastrecht doorrekenen puur in laadkosten terwijl de thuislader dat vastrecht toch al heeft, en eventueel ook nog gebruik kan maken van dynamische tarieven en zonnepanelen.

Het vervelende van het afschaffen van dat energiebelastingsvoordeel is dat de hogere laadkosten hierdoor vooral belanden bij de specifieke groep EV-rijders die én geen lease-auto rijden én die aangewezen zijn op publieke laadpalen. En die groep wordt ook direct getroffen door het afschaffen van de aanschafsubsidies en het verlagen van de korting op de MRB. Wel zullen de hogere publieke laadkosten en MRB (op termijn) worden doorberekend in de lease-tarieven.

Dus dan snap ik wel dat de nieuwe TCO-berekeningen veel minder stimulerend werken dan voorheen. Al zijn de publieke laadkosten maar een deel daarvan, en is de discussie over TCO van benzine vs. electrisch nogal off-topic hier.
Tot Nederland zijn doelstellingen niet haalt, en ze moeten bijsturen….

Wel geloof ik niet dat een laadpaalaanbieder per paal aansluitkosten moet betalen en dat elke paal een aparte meter heeft.
Ik zou niet weten waar die meters zitten. Zou dat niet lopen via het meetsysteem van de paal wat dan kan geaudit worden door de netbeheerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:00
Tommie12 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:04:
[...]

Tot Nederland zijn doelstellingen niet haalt, en ze moeten bijsturen….

Wel geloof ik niet dat een laadpaalaanbieder per paal aansluitkosten moet betalen en dat elke paal een aparte meter heeft.
Ik zou niet weten waar die meters zitten. Zou dat niet lopen via het meetsysteem van de paal wat dan kan geaudit worden door de netbeheerder?
Er zit gewoon een standaard kWh-meter in elke laadpaal in NL, vergelijkbaar met je meter in huis. Heb dat weleens gezien. Gewoon in de voet van de paal zelf zit ie.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
Tommie12 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:04:
[...]
Is bv. duidelijk beschreven in de officiële aansluitspecificaties:
https://elaad.nl/wp-conte...cten-3x25A-3x80A-v3.0.pdf

Hier kun je ook lezen dat er twee delen in een laadpaal zijn: een deel voor de netbeheerder en een deel voor de CPO. En beide partijen zijn dus ook nodig voor het realiseren van een werkende publieke laadpaal, plus aansturing/afstemming vanuit de gemeente.

Opel Ampera-e (2020)

• Tommie12
  • Nu online
Naafkap schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:09:
[...]

Er zit gewoon een standaard kWh-meter in elke laadpaal in NL, vergelijkbaar met je meter in huis. Heb dat weleens gezien. Gewoon in de voet van de paal zelf zit ie.
Wesco schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:38:
[...]

Is bv. duidelijk beschreven in de officiële aansluitspecificaties:
https://elaad.nl/wp-conte...cten-3x25A-3x80A-v3.0.pdf

Hier kun je ook lezen dat er twee delen in een laadpaal zijn: een deel voor de netbeheerder en een deel voor de CPO. En beide partijen zijn dus ook nodig voor het realiseren van een werkende publieke laadpaal, plus aansturing/afstemming vanuit de gemeente.
Ok, ik ben blijkbaar mis. Dan kan ik alleen hopen dat ze wat minder kosten moeten betalen voor vast recht, anders is het idd. niet makkelijk om winst te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-07 18:13

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
***members only***

Natuurlijk weet RTL dat het per regio verschilt; ze hebben alleen dat voorbeeld niet genoemd in hun item. De mainstream media gebruikt bijna allemaal de nieuwsbrief als bron dus dat is dan wel weer fijn.

<knip>
Nee, in deze concessie is de correctie simpelweg niet verwerkt. Dat kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld omdat dat binnen de afgesproken kaders niet kan.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@Wesco in de meeste leasecontracten staat al een behoorlijke tijd dat het leasebedrag tussentijds mag worden verhoogd indien belastingen enz wijzigen. Die MRB gaat dus echt wel meteen doorberekend worden. Geen LM die zin heeft daar op in te teren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-07 11:40
daemonix schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:53:
[...]

O jawel hoor, gewoon geen dynamische tarieven en al helemaal geen zonneplan gebruiken.
Afgelopen zondag was het tussen 22 en 7 uur rond de 15 cent...Mooi de auto opgeladen.
Die hoge prijs van vorige week donderdag was maar een paar uur.
Het is net als al die mensen die in de auto naar hun werk gaan omdat ze bang zijn dat je op de fiets natregend.
Op jaarbasis moet ik een keer of 4 een regenpak aantrekken.
Het aantal keren dat het droog is, is vele malen groter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:55

-tom-562

Oliesjeik

boeha schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:39:
[...]

Het is altijd heel typisch, die mensen die een elektrische auto helemaal niks vinden, de meest grote onzin verzinnen om recht te praten dat benzine de juiste keuze is… totale bullshit artikelen uit de mainstream media die alles klakkeloos over nemen zonder zelf ff te rekenen, accus die na 100000 KM stuk zijn volgens diezelfde benzine rijders… lekker benzine blijven rijden … des te meer plek bij de laadpaal heb ik ..
stel ze 1 vraag heb je al ooit in een elektrische auto gereden? Het antwoord is nagenoeg altijd nee.. het rijdt fijner, sneller stiller comfortabeler..

Benzine wordt ook duurder door een door de eu opgelegd co2 taks is dat over een paar jaar niet meer te betalen… dan zit je met je benzine auto te kijken.
Ik maak mij er inmiddels niet druk meer om. Soms lees/hoor ik domme reacties en zou ik het liefste meteen reageren. Maar het is mijn tijd en frustratie niet waard. Laat ze maar denken dat het allemaal klote en duur is, des te goedkoper de EV's worden uiteindelijk.
Voorlopig betaal ik 20ct/kWh met thuis laden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakerpip
Hachy schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:21:
Nee, in deze concessie is de correctie simpelweg niet verwerkt. Dat kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld omdat dat binnen de afgesproken kaders niet kan.
Ik heb de aanbestedingsdocumenten gevonden op https://ralzuid.nl/bibliotheek-de-concessie/
Er is inderdaad sprake van een aanbesteding met een all-in prijs voor energie, inclusief energiebelasting en overige heffingen en exclusief BTW. Er is alleen een indexatie afgesproken op basis van de CBS consumentenprijsindex (CPI).

Het is zakelijk gezien bizar dat Vattenfall hiermee akkoord gegaan is, maar ze zijn akkoord gegaan. Ik ben niet bekend met andere aanbestedingen waar een vaste all-in prijs is afgesproken. Meestal wordt afgesproken kosten van de aansluiting en energiebelasting en overige overheidsheffingen er buiten te laten omdat de inschrijver hier geen invloed op heeft. Dit is dus voordelig voor inwoners van Limburg en NB die zo'n paal uit de concessie van 2016 of 2020 voor de deur hebben staan. De exploitatieperiode die afgesproken is is 10 jaar vanaf moment van definitieve gunning/ tekening contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-07 23:08
Al bekend of, en zo ja in welke mate, de tesla superchargers gaan stijgen in kosten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-07 17:28
Wat denk je zelf? Zo'n beetje elke Tesla supercharger heeft andere tarieven, die ook nog eens regelmatig veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ted038 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:10:
Al bekend of, en zo ja in welke mate, de tesla superchargers gaan stijgen in kosten ?
Van Tesla zelf weten we het natuurlijk niet en er is niets aangekondigd.

Maar je kunt wel inschatten dat het weinig impact zal hebben op de snelladers in de daadwerkelijke kosten.

Zij hebben 1 aansluiting voor alle snelladers tezamen (ipv een aansluiting per laadpaal, zoals bij publieke laders op straat). En voor meer dan 50.000kWh per jaar per aansluiting is de energiebelasting zeer laag.
Dat is ongeveer 137kWh per dag, en de meeste Tesla-locaties zullen een stuk meer kWhs per dag verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
da_Mastah schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:25:
[...]

Maar je kunt wel inschatten dat het weinig impact zal hebben op de snelladers in de daadwerkelijke kosten.

Zij hebben 1 aansluiting voor alle snelladers tezamen (ipv een aansluiting per laadpaal, zoals bij publieke laders op straat). En voor meer dan 50.000kWh per jaar per aansluiting is de energiebelasting zeer laag.
Dat is ongeveer 137kWh per dag, en de meeste Tesla-locaties zullen een stuk meer kWhs per dag verkopen.
Precies, Een gemiddelde supercharger site zal meer energie afnemen in 1 dag dan een gemiddelde AC laadpaal site in 1 jaar. De afschaffing van het gereduceerde tarief voor energiebelasting zal niet meer dan een tiende cent per kWh kostenverhoging zijn voor supercharger sites. Misschien voor de hele kleine sites iets meer. Het gaat om ongeveer 3 cent per kWh inclusief BTW. Er was ook een verlaagd tarief voor energie tussen 50MWh en 10GWh.

[ Voor 7% gewijzigd door tweakerpip op 20-12-2024 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:27
EV straks alleen nog betaalbaar voor mensen met eigen oprit?
Laadtarieven schieten omhoog per 1 januari, 'kosten stijgen gemiddeld 30 procent'

Door het wegvallen van een belastingkorting voor laadpaalexploitanten schieten de kosten voor het laden in het nieuwe jaar omhoog. 'Dit betekent dat laadpaalexploitanten meer belasting per kWh moeten afdragen aan de schatkist. En dat gaan we merken aan de laadtarieven op straat', zegt Maarten Hachmang van LaadpasTop10.

De verwachting is dat publiek laden van een elektrische auto gemiddeld 30 procent duurder wordt. Dat resulteert in een verhoging van gemiddeld 7 cent per kWh. 'Dat is afhankelijk van de energieprijzen, stijgende netbeheerkosten en de indexatie die 1 januari plaats gaat vinden.'
Alsof benzine op 1 januari 50 cent duurder wordt...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:41:
Neehoor... ook nog prima betaalbaar voor mensen die een tesla supercharger op de route of in de buurt hebben, of op hun werk kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
Welkom in dit topic hoevenpe!

Antwoord op je eerste post hier:
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online

[...]
Alsof benzine op 1 januari 50 cent duurder wordt...
Als 7ct 30% is, dan gaat de prijs voor publiek laden van 22 naar 29ct/kWh. (Kleine afronding)

Ik denk dat heel veel privé rijders die aangewezen zijn op publiek laden dan nog altijd heel tevreden gaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Als ICE rijder die twijfelt over EV (zonder oprit) vind ik het allemaal erg onoverzichtelijk. Bij mij in de buurt is gewoon laden (als ik het goed begrijp) 0,42ct per kWh incl. BTW. 30% erbij is echt niet leuk meer maar wellicht vergelijk ik appels en peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het is niet antwoord op je vraag, maar meer een workaround: er zijn zeer lange (15m) laadkabels te koop. Als je er persoonlijk last van hebt, is dat nog een oplossing.

Ik kan het weten, want op mijn werk heb ik zo'n kabel en die heb ik ook nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door TucanoItaly op 20-12-2024 18:41 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-07 23:08
da_Mastah schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:25:
[...]

Kijk, dat scheelt dan toch weer voor deze tesla privé rijder zonder eigen laadpaal, die echt geen idee had en zou ook niet durven inschatten.

Wel begrepen dat laadpalen stijgen ivm afschaffing belastingkorting, effect soms maar tienden van cent, normaal cent of 7 a 8, maar lees tot soms wel 15 cent, dus was echt benieuwd wat tesla zou gaan bijplussen, naast de bekende variabele prijzen tussen dagdeel, tesla/abonnementhouders en andere merk-rijders zonder abbo.

Normaal gebruik ik altijd de Vattenfall palen in Zwolle/Hattem a 28,8 cent, maar die stijgen dus in verhouding best wel in 2025....

[ Voor 9% gewijzigd door Ted038 op 20-12-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 14-07 17:30
De korting op de benzineprijs gaat er volgend jaar toch ook af? Is dat niet een even groot, zo niet groter prijsstijging voor benzine en diesel als die paar cent voor stroom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brundle010
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-07 19:57
Tommie12 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:46:
[...]

Als 7ct 30% is, dan gaat de prijs voor publiek laden van 22 naar 29ct/kWh. (Kleine afronding)

Ik denk dat heel veel privé rijders die aangewezen zijn op publiek laden dan nog altijd heel tevreden gaan zijn.
Nergens maar dan ook nergens ken ik nu publieke palen die 22 pct/kWh doen. Als nieuwe particuliere bezitter van een PHEV zonder eigen oprit ben ik blij dat ik niet voor een EV heb gekozen. Zo voordelig is dat elektrisch rijden als particulier echt niet. Waarschijnlijk vaart vooral de zakelijke gebruiker er wel bij. Ik weet wel dat met deze tarieven het elektrisch rijden nooit populair zal worden bij de gewone man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:55
engelbertus schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:53:
De korting op de benzineprijs gaat er volgend jaar toch ook af? Is dat niet een even groot, zo niet groter prijsstijging voor benzine en diesel als die paar cent voor stroom?
Nee.
Beetje afhankelijk van verbruik, maar
8ct/kWh = +/- 1,3 tot 2 ct/km
8ct/liter = +/- 0,4 tot 0,8 ct/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zo is dit het topic om even te klagen over de MTC-app? Kijk deze gare interface anders even:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XrIhxBv5xDKOvrh2kiDN8e1ufE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TAqgt3fwnk7IewOYMrogId4r.png?f=fotoalbum_large

Dat beloofde al niet veel goeds en zie nu ook dat deze pas niet te koppelen is in de Tesla app als betaalmiddel.

Daarnaast wel kunnen koppelen aan de Fastned app maar loop er nu tegenaan dat wij 2 lease EV’s hebben met verschillende laadpassen en ik bij Fastned autocharge zou willen gebruiken maar het niet mogelijk is om een laadpas aan een specifieke auto te koppelen. De oplossing vanuit Fastned is om telkens de standaard betaalkaart te wijzigen voor opladen.

Zo ver mijn firstworldproblems…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:19
Brundle010 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:05:
[...]

Nergens maar dan ook nergens ken ik nu publieke palen die 22 pct/kWh doen. Als nieuwe particuliere bezitter van een PHEV zonder eigen oprit ben ik blij dat ik niet voor een EV heb gekozen. Zo voordelig is dat elektrisch rijden als particulier echt niet. Waarschijnlijk vaart vooral de zakelijke gebruiker er wel bij. Ik weet wel dat met deze tarieven het elektrisch rijden nooit populair zal worden bij de gewone man.
Die laadpaal bij je woning kost ook minimaal een paar honderd euro als je die zelf monteert. En laten plaatsen kost zo ruim duizend euro. Dan is dit 22ct, ook gemiddeld geen 22ct meer....
(En dan moet je als je hem open wilt stellen voor gasten of je lease auto nog een abonnement nemen op een backoffice van rond de 5 euro per maand voor de facturatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Sommige laadpalen kan je ook gewoon met een offline whitelist van laadpassen inregelen. Dus je hoeft niet te kiezen tussen open te stellen of een maandelijks bedrag.

[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 21-12-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Brundle010 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:05:
[...]

Dat was mijn punt. De man die het artikel schreef kan niet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:25
Caelorum schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:43:
@Wesco in de meeste leasecontracten staat al een behoorlijke tijd dat het leasebedrag tussentijds mag worden verhoogd indien belastingen enz wijzigen. Die MRB gaat dus echt wel meteen doorberekend worden. Geen LM die zin heeft daar op in te teren.
De leasemaatschappij rekent het door aan het bedrijf, maar dan ligt het aan het contract tussen de werkgever en werknemer of het wordt doorberekend. In 90%+ is dit dus niet het geval. Ook mijn bedrijf rekent dit niet door, dus tot 2028 kost de auto mij hetzelfde als vandaag.
Bij privé lease, dan ga je die verhoging direct voelen in je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Voor lopende contracten heb je gelijk, maar voor nieuwe contracten ga je het sowieso wel merken.
Overigens zelfs als je werkgever het gaat betalen, dan nog gaat het van een ander budget af. We hebben het over een volledig maandtermijn meer per jaar voor elke EV. Dat zijn best dure grapjes voor een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:25
Caelorum schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:14:
Voor lopende contracten heb je gelijk, maar voor nieuwe contracten ga je het sowieso wel merken.
Overigens zelfs als je werkgever het gaat betalen, dan nog gaat het van een ander budget af. We hebben het over een volledig maandtermijn meer per jaar voor elke EV. Dat zijn best dure grapjes voor een bedrijf.
Klopt, het moet uit de lengte of de breedte komen ... Dus indirect kan je het wel gaan merken (dat je werkgever meer geld kwijt is en andere dingen niet kan doen). Bij nieuwe contracten gaan mensen weer nadenken over EV of dinosap (mijn baas laat de keuze aan ons).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
engelbertus schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:53:
even een bierviltje pakken:
Verbruik benzine: 7L /100km (middenklasser)
Verbruik EV: 20kWh/100km (er zijn zuiniger middenklasse auto's maar ook veel mínder zuinig)

Zet ik de prijzen (2025) ernaast:
benzine /100km > á € 2,15 (?) = € 15,05
EV /100km (AC) > á € 0.47(?) = € 9,40
EV /100km (DC) > á € 0.79(?) = € 15,80

en dan een paar aandachtspunten:
EV is duizenden dúúrder in aanschaf
EV is straks hónderden duurder in MRB
EV ben je overgeleverd aan de (niet!) handhaving laadplekken
EV verzekering stukken duurder ivm veel zwaarder gewicht (veroorzaakt grotere schade..)
EV verzekering stukken duurder ivm veel hogere eigen reparatie kosten na klapper

* het rijden is supergaaf :9~

daarbij kom je dan op:
Hoeveel km maak je?
betaald de baas je auto?
wat is evt je bijtelling
en nog wat overpeinzingen, slapeloze nachten... en je weet wat je gaat doen.. 8)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
jongetje schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 07:54:
Die laadpaal bij je woning kost ook minimaal een paar honderd euro als je die zelf monteert. En laten plaatsen kost zo ruim duizend euro. Dan is dit 22ct, ook gemiddeld geen 22ct meer....
Toch zie ik die laadpaal thuis als een 'one-off', een bedrag dat je gevoelsmatig in één keer afschrijft. Daarna is het gewoon je energiecontract, momenteel (afhankelijk van het contract) rond de 25ct per kWh.

Alle laadpalen hier in de wijk zijn van Total Energies, volgens de site is dat nu 42ct per kWh. Is bekend of dat straks richting 55-57ct gaat of begrijp ik het nieuwsartikel verkeerd? Als rijtjeshuis bewoner twee keer zoveel betalen voor mobiliteit dan iemand met eigen oprit voelt op z'n zachts gezegd apart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Hansieo schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:22:
[...]

Verbruik benzine: 7L /100km (middenklasser)
Verbruik EV: 20kWh/100km (er zijn zuiniger middenklasse auto's maar ook veel mínder zuinig)

EV is duizenden dúúrder in aanschaf
EV is straks hónderden duurder in MRB
EV ben je overgeleverd aan de (niet!) handhaving laadplekken
EV verzekering stukken duurder ivm veel zwaarder gewicht (veroorzaakt grotere schade..)
EV verzekering stukken duurder ivm veel hogere eigen reparatie kosten na klapper

* het rijden is supergaaf

daarbij kom je dan op:
Hoeveel km maak je?
betaald de baas je auto?
wat is evt je bijtelling
en nog wat overpeinzingen, slapeloze nachten... en je weet wat je gaat doen.. 8)
Als je hier over moet blijven nadenken, kun je beter met een electrische step ofzo naar je werk gaan. Ja er komt wegenbelasting aan: een paar tientjes per maand voor 2025 en 2026 is hopen, dat ze wederom last minute de plannen veranderen? Want het is wel frappant dat EV's dan duurder zouden zijn in de wegenbelasting dan ICE's, vooral wanneer benzine slurpende autos nog steeds een accijnskorting krijgen.

Die verlengt het kabinet wel keer op keer, wat laat zien dat wij toch beter op die Bourgondische Limburger hadden kunnen stemmen? Ookal staat die ook heel ver van de realiteit, want zelf heeft die wel een kast van huis. Weet je maar die man spreekt mij totaal niet aan, dus op wie je dan wel zou moeten stemmen?

Daarnaast je energieverbruik of benzineverbruik hangt ook heel veel af van je eigen rijstijl: EV's zijn het efficiëntste wanneer je binnendoor rijdt, terwijl een benzineauto veel efficiënter is wanneer je met 90km/u achter een vrachtwagen rijdt. Terwijl de benzineauto binnendoor benzine zuipt en bij kleine stukjes, je eigenlijk een schuldgevoel zou moeten hebben naar mijn mening. Want vooral in de winter zorgt dit voor de meeste luchtvervuiling, omdat benzineauto's dan het meeste uitstoten.

Ik pakte dus nooit de benzineauto voor kleine stukjes: slecht voor het milieu, slecht voor de auto en eer er warmte uit de verwarming komt? Ben je al bij je bestemming, terwijl wanneer je een warmtepomp in een EV hebt: je vrijwel direct warme lucht uit ventilatieroosters komt. Desondanks rij ik vrijwel altijd met verwarming uit bij kleine stukjes, omdat het wel tot een hoger energieverbruik leidt.

Nu hoef ik mij dus niet meer schuldig te voelen wanneer ik de auto voor een klein stukje pak: want mijn Nissan Leaf heeft geen lokale uitstoot. En stja die hoge afschrijving heeft een groot voordeel. Dan kun je het risico wel nemen hem WA te verzekeren, want de restwaarde verdampt toch binnen enkele jaren. Terwijl je verzekeringspremie voor allrisk niet omlaag gaat. Echter je krijgt alleen de restwaarde uitgekeerd bij Total loss.

Ik wil niet weten hoeveel waarde mijn Nissan Leaf verloren heeft: maar dat betekent wel, dat het bedrag wat een verzekering bij Total loss zou uitkeren? Steeds minder wordt en dat risico kan ik ook wel zelf dragen, dus bespaar ik de verzekeringspremie. WA verzekeren is namelijk helemaal niet zo duur, ook een Tesla valt dan voor drie a vier tientjes per maand te verzekeren.

[ Voor 5% gewijzigd door MathiasMetzger op 21-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
[...]

[...]
Totdat je huis kan laden á 0.25 (huidige energietarief) en onderweg bij een Tesla Supercharger á 0.30 (prijs van een willekeurige supercharger op het duurste moment van de dag in Nederland)

Dan heb je echt ineens over 5E en 6E per 100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tesla supercharger is toch alleen voor Tesla's?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

hoevenpe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:19:
Onder welke steen heb jij gezeten :+

https://www.tesla.com/nl_...g/supercharging-other-evs

[ Voor 15% gewijzigd door hjs op 21-12-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:44
Caelorum schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:59:
[...]

Totdat je huis kan laden á 0.25 (huidige energietarief) en onderweg bij een Tesla Supercharger á 0.30 (prijs van een willekeurige supercharger op het duurste moment van de dag in Nederland)

Dat zou een mooie aanvulling zijn op @Hansieo zijn post.
Kan het nog wel een keer aanvullen. Zonnepanelen, dynamisch contract en (voor mij deels) terugkrijgen van energiebelasting kom ik nog gemiddeld onder die € 5 per 100 km.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
hjs schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:26:
Onder welke steen heb jij gezeten :+
De oriëntatiefase ICE rijder steen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
hoevenpe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:19:
Nouja voor Tesla's en EV's met CCS aansluiting: wel is het zo dat sommige superchargers erg korte laadkabels hebben, dus dan kan niet iedere EV met CCS er laden. Of je moet gaan foutparkeren. Vooral bij de oudere Superchargers wellicht het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:34
hoevenpe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:23:
[...]

Toch zie ik die laadpaal thuis als een 'one-off', een bedrag dat je gevoelsmatig in één keer afschrijft. Daarna is het gewoon je energiecontract, momenteel (afhankelijk van het contract) rond de 25ct per kWh.

Alle laadpalen hier in de wijk zijn van Total Energies, volgens de site is dat nu 42ct per kWh. Is bekend of dat straks richting 55-57ct gaat of begrijp ik het nieuwsartikel verkeerd? Als rijtjeshuis bewoner twee keer zoveel betalen voor mobiliteit dan iemand met eigen oprit voelt op z'n zachts gezegd apart.
De oprit en laadpaal moeten ook betaald worden. Hoeveel is dat per km?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Caelorum schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:59:
[...]

klopt (bijna) helemaal, maar volgens mij ging het om "openbaar" laden, dus een flinke groep die gaat (is) afgehaakt.

Kijk, als je zélf (flink?) opwekt is de kWh prijs nog veel lager dan jouw € 0.25ct.

zomermaanden... nihil (je ontloopt zelfs TLB)
in de winter (2 maanden?? 10 weken??) betaal je dan iid het normaal tarief,
maar zelfs dán kan je nog met "grid-awards" wat besparen.

Kijk je naar het totaal plaatje van alle EV prospects,
dan zal dat aantal aspirant EV kopers ab-so-luut omlaag gaan,
en de transitie /doelen door het afvalputje.

vergeet niet:
vertrouwen komt te voet en gaat te paard...

en daar werkt onze regering heuuuul hard aan... maar helaas in z'n achteruit....
zónder spiegels te controleren...... of achteruitrij camera's.... blind dus

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
HansAuutB schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:39:
[...]

De oprit is flauw, want veelal willen mensen die toch al of ligt die er zelfs al. Weinig uniek aan een EV.
Een laadpaal moet je denken aan minimum 250E elke 5 jaar. Super duur dus. Minder dan een benzinetank per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Hansieo schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:53:
[...]

klopt (bijna) helemaal, maar volgens mij ging het om "openbaar" laden, dus een flinke groep de gaat (is) afgehaakt.

Kijk, als je zélf (flink?) opwekt is de kWh prijs nog veel lager dan jouw € 0.25ct.

zomermaanden... nihil (je ontloopt zelfs TLB)
in de winter (2 maanden?? 10 weken??) betaal je dan iid het normaal tarief,
maar zelfs dán kan je nog met "gridawards" wat besparen.

Kijk je naar het totaal plaatje van alle EV prospects,
dan zal dat aantal aspirant EV kopers ab-so-luut omlaag gaan,
en de transitie /doelen door het afvalputje.

vergeet niet:
vertrouwen komt te voet en gaat te paard...

en daar werkt onze regering heuuuul hard aan... maar helaas in z'n achteruit....
zónder spiegels te controleren...... of achteruitrij camera's.... blind dus
Klopt.

Maar je hebt altijd mensen die denken. EV rijden komt er aan, dat is de toekomst, dus als het betaalbaar wordt, dan doe ik mee. Ik kan best begrijpen dat iemand die nu het budget heeft om met een Kia Picanto te rijden nog even wacht. Meestal is de vaste kost belangrijker dan verbruik omdat ze weinig rijden.
Die gaan nu ook even wachten.

En dan zijn er mensen die alle mogelijke excuses inroepen om toch maar niet te veranderen. En die krijgen er van dit kabinet een pak argumenten bij.

Resultaat zal zijn dat NL de CO2 normen niet haalt en boetes zal moeten betalen. Dat geld hadden ze beter gestoken in investeringen in laadinfra of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

TucanoItaly schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:40:
[...]

Het is niet antwoord op je vraag, maar meer een workaround: er zijn zeer lange (15m) laadkabels te koop. Als je er persoonlijk last van hebt, is dat nog een oplossing.

Ik kan het weten, want op mijn werk heb ik zo'n kabel en die heb ik ook nodig.
Kan ook inderdaad een idee zijn. Ik zie dat er zelfs kabels van 40 meter verkocht worden :+
https://voldt.nl/products...el?variant=48557455475022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Caelorum schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:26:
[...]

De oprit is flauw, want veelal willen mensen die toch al of ligt die er zelfs al. Weinig uniek aan een EV.
Een laadpaal moet je denken aan minimum 250E elke 5 jaar. Super duur dus. Minder dan een benzinetank per jaar.
Ik weet niet op dit flauw is.
Naarmate elektrisch rijden meer gemeengoed wordt, verwacht ik dat woningen mèt eigen oprit meer gewaardeerd gaan worden dan woningen zonder.
Wij hebben er 3 jaar geleden bij de zoektocht naar een andere woning al wel rekening mee gehouden, de EV is er dit jaar gekomen. Laden op de eigen oprit is naast goedkoop ook ontzettend makkelijk/praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
Apart, mijn bierviltje ziet er toch echt anders uit;

EV /100km (AC) > á € 0.47(?) = € 9,40 0.41 = € 8,20
EV /100km (DC) > á € 0.79(?) = € 15,80 0.44 = € 8,80
Oh enne;
\
\
Verzekering 'all risk' voor mijn Renault Megane E Tech voor nog geen 57 euro per maand beschouw ik echt niet als stukken duurder. Ik denk dat qua deze bewering de soep niet zo heet gegeten wordt. ;)
MathiasMetzger schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:38:
Weet je maar die man spreekt mij totaal niet aan, dus op wie je dan wel zou moeten stemmen?
Ik stem niet op personen die mij wel of niet aanspreken, ik stem op die partij waar ik mij het best kan vereenzelvigen. Dat het soms lastig is om wie je moet stemmen kan ik mij voorstellen, in de tig jaar dat ik al mag stemmen is er nog nooit een partij geweest waar ik 100% achter sta/stond. Ik kan mij, in de regel, zo ongeveer voor 55% a 60% vinden in de programma's van de partijen waar ik op gestemd heb.
Mijn stem zit wel vaak links van het midden.
P.S. je hoeft niet op de nummer 1 van een partij te stemmen. ;)
HansAuutB schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:39:

Laadpaal? Waarom? Grannycharger was voor mij nog geen 200 euro, werkt prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zjanzjak schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:29:
Voor 200,- kan je ook een 3-fase 11kw laadpaal/mobiele lader hebben, dus laat die granny maar lekker in de kofferbak liggen voor bij het vakantiehuisje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Zjanzjak schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:29:
Apart, mijn bierviltje ziet er toch echt anders uit;

[...]

Oh enne;

[...]

Verzekering 'all risk' voor mijn Renault Megane E Tech voor nog geen 57 euro per maand beschouw ik echt niet als stukken duurder. Ik denk dat qua deze bewering de soep niet zo heet gegeten wordt. ;)

[...]

Ik stem niet op personen die mij wel of niet aanspreken, ik stem op die partij waar ik mij het best kan vereenzelvigen. Dat het soms lastig is om wie je moet stemmen kan ik mij voorstellen, in de tig jaar dat ik al mag stemmen is er nog nooit een partij geweest waar ik 100% achter sta/stond. Ik kan mij, in de regel, zo ongeveer voor 55% a 60% vinden in de programma's van de partijen waar ik op gestemd heb.
Mijn stem zit wel vaak links van het midden.
P.S. je hoeft niet op de nummer 1 van een partij te stemmen. ;)

[...]

-is in jouw geval AC/DC laden/100km maar een paar dubbeltjes verschil? ook voor iedereen zijn situatie?
-is die 57,= per maand van het afgelopen jaar? of voor je komende periode? (hint: flinke verhoging)
- Granny charger, wederom niet voor een ieder geschikt. Ja voor veel lokaal en Dacia Spring etc prima.
maar dan moet in veel gevallen de kabel nog over de stoep... kanmag óók niet zomaar, extra hindernis EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
ASW1 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:24:
Naarmate elektrisch rijden meer gemeengoed wordt, verwacht ik dat woningen mèt eigen oprit meer gewaardeerd gaan worden dan woningen zonder.
Wij hebben er 3 jaar geleden bij de zoektocht naar een andere woning al wel rekening mee gehouden, de EV is er dit jaar gekomen. Laden op de eigen oprit is naast goedkoop ook ontzettend makkelijk/praktisch.
Natuurlijk is dat handig, ben een paar jaar geleden mede daarom op zoek gegaan naar een leuke tweekapper. Probleem is wel dat die in de randstad inmiddels het miljoen aantikken, als er al iets leuks te koop komt.

Dus maar gaan verbouwen en in de toekomst aangewezen op openbare laadpalen, vanuit die gedachte ICE en EV financieel met elkaar aan het vergelijken. Met een eigen oprit is het inderdaad een stuk goedkoper, maar op straat betaal je vanaf volgend jaar blijkbaar 55 cent en dan is 100km ook gewoon een tientje (net als benzine).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
hoevenpe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:14:
[...]

Natuurlijk is dat handig, ben een paar jaar geleden mede daarom op zoek gegaan naar een leuke tweekapper. Probleem is wel dat die in de randstad inmiddels het miljoen aantikken, als er al iets leuks te koop komt.
Er zijn toch ook hoekwoningen en rijtjeswoningen met eigen oprit voor veel minder te koop?

Heb zelf een rijtjeswoning in Amsterdam noord met een dubbele oprit aan de straat aangeschaft.
3 jaar terug zag je daar nog niets van terug in de vraagprijs, die 2 PP kreeg je er bij wijze van spreken gratis bij.
Volgend jaar wordt het hier ook nog betaald parkeren, ik heb goede hoop dat wanneer we in de toekomst ooit verkopen die twee parkeerplaatsen op de oprit een aanzienlijke meerwaarde vertegenwoordigen.

Grappig is wel dat er een heel goedkope openbare lader in de straat staat voor 28 ct/kWh en veel EV en PHEV bezitters in de straat hebben daarom geen eigen oplader, ondanks de eigen oprit.
Ik vermoed dat dat zal veranderen wanneer het betaald parkeren wordt ;)
Pagina: 1 ... 185 ... 222 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2