[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 184 ... 220 Laatste
Acties:

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18
Wesco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:19:
Weer allerlei ontwikkelingen bij de publieke laadpalen in Utrecht: De Vattenfall-laadpaal in mijn buurt blijkt vervangen te zijn door een geheel nieuw exemplaar van Total Energies. Eerder al was een laadpaal van We Drive Solar omgezet naar Total Energies, al is die laadpaal inclusief zonnetjes daar hetzelfde gebleven.

Vervelender is dat deze Total Energies-laadpalen bij OVO nu opeens een tarief hebben van € 0,53 per kWh, waar dat vorige week nog € 0,38 per kWh was (zonder Turbo boost- of Light boost-korting). Met sommige andere laadpassen zie ik nog wel een tarief van € 0,38 per kWh staan, dus ik vraag me nu af of deze OVO nog gaan volgen, of dat OVO opeens een opslag is gaan rekenen bovenop het CPO-tarief?

De naastgelegen paal van Equans heeft nog steeds hetzelfde tarief van € 0,40 per kWh als voorheen, dus dat wordt dan nu maar mijn voorkeurslaadpaal met OVO; met mijn Turbo boost-abonnement betaal ik dan € 0,34 per kWh.
Total Energies via bv ANWB is 41 cent, prima toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:53

kaanmijo

Picobello B.V.

Wesco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:47:
[...]

Ik zie het ook in bv. Leeuwarden en Oldenzaal bij Allego maar ik heb die ‘CPO discount’ van 100% nog nooit gezien.

Ik denk dat het een fout is die vast snel hersteld zal worden. Maar het is natuurlijk altijd te proberen om te kijken wat er in rekening gebracht wordt…
De prijzen zijn weer ondertussen normaal, maar kon het gisterenavond niet laten om het toch te proberen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4n4KZVW6ybbNe5Df8rdwSAkNZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TRFO958XtEKSkzbjAuehbO3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:08
kaanmijo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:05:
[...]

De prijzen zijn weer ondertussen normaal, maar kon het gisterenavond niet laten om het toch te proberen :)

[Afbeelding]
Netjes hoor.
Die 25 cent per uur, is dat een tarief dat wel vaker wordt gehanteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:41
kaanmijo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:11:
Ik gebruik regelmatig OVO voor het laden, en nu zijn alle Allego palen hier in de buurt met 100% korting te gebruiken. Is dit iets wat vaker gebeurd?
OVO doet 1 of andere actie waarbij ze soms een CPO aanwijzen waar je gratis kan laden voor 1 dag.
Is al geweest bij FastNed, Allego, etc.. OVO zelf geeft er geen ruchtbaarheid aan trouwens.
Dus kwestie van de OVO app in de gaten houden. 8)

Vandaag dus gratis bij Ionity laden met OVO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19
Zjanzjak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:37:
[...]
OVO doet 1 of andere actie waarbij ze soms een CPO aanwijzen waar je gratis kan laden voor 1 dag.
Is al geweest bij FastNed, Allego, etc.. OVO zelf geeft er geen ruchtbaarheid aan trouwens.

Vage actie hoor, ik vraag me af wat ze daar mee willen bereiken. Verwarring bij klanten die er tegenaan lopen, frustratie bij klanten die het niet kunnen gebruiken of niet op de hoogte waren, etc.

Maar in het kader van "vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van": Laten we hier vooral delen waar er tijdelijk gratis geladen kan worden met OVO als we het zien. _/-\o_

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:07
Zjanzjak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:37:
[...]

Helaas, Ionity Apeldoorn is nu 0,69.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik heb nu ook een OVO account gemaakt lijkt interessant - nu even wachten of ze mijn btw nummer toevoegen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
HansAuutB schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:32:
[...]
Ionity Steenwijk is ook gewoon € 0,69 per kWh dus als er een tijdelijke discount loopt is het zeker niet voor alle Ionity's (Ionities :? )

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:44
Als ik met OVO Charge wil laden op adres Kerkelaan 3 te Benningbroek, dan lijkt het alsof ik € 0,44 per kWh moet betalen (€ 0,39 met een Light Boost). Echter, als ik dan doorklik, dan staat er dat ik € 0,64 per kWh (€ 0,58 met een Light Boost) moet betalen.

Het is me dus niet duidelijk wat ik moet betalen bij deze Ubitricity paal. Ik heb contact gezocht met OVO. Zij geven aan het ook niet te weten en de vraag doorgezet te hebben naar de technische afdeling. Na een week gevraagd of ze al meer wisten, maar ze zijn er nog mee bezig. Daar wordt je dus niet wijzer van....

Ik kan het niet even proberen, want het is bij een familielid elders in het land die ik binnenkort ga bezoeken. Ik wil graag vooraf weten waar ik m'n auto tegen een net tarief kan opladen.

Is er iemand die wel eens bij een Ubitricity laadpaal laadt met de OVO Charge app/pas? Zo ja, wat betaal je dan per kWh?

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-07 18:24
Wesco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:19:
Weer allerlei ontwikkelingen bij de publieke laadpalen in Utrecht: De Vattenfall-laadpaal in mijn buurt blijkt vervangen te zijn door een geheel nieuw exemplaar van Total Energies. Eerder al was een laadpaal van We Drive Solar omgezet naar Total Energies, al is die laadpaal inclusief zonnetjes daar hetzelfde gebleven.

Vervelender is dat deze Total Energies-laadpalen bij OVO nu opeens een tarief hebben van € 0,53 per kWh, waar dat vorige week nog € 0,38 per kWh was (zonder Turbo boost- of Light boost-korting). Met sommige andere laadpassen zie ik nog wel een tarief van € 0,38 per kWh staan, dus ik vraag me nu af of deze OVO nog gaan volgen, of dat OVO opeens een opslag is gaan rekenen bovenop het CPO-tarief?

De naastgelegen paal van Equans heeft nog steeds hetzelfde tarief van € 0,40 per kWh als voorheen, dus dat wordt dan nu maar mijn voorkeurslaadpaal met OVO; met mijn Turbo boost-abonnement betaal ik dan € 0,34 per kWh.
Bij mij in amsterdam zijn de Equans palen bij Equans zelf 0,28 (0,2781) maar bij OVO maar liefst 0,64.
Leuk zo'n turbo-boost dan maar dat schiet niet op.
Electroverse is opeens 0,30 op dezelfde paal, dat was voorheen het Equans tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
kevertje1977 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:08:
[...]

Bij mij in amsterdam zijn de Equans palen bij Equans zelf 0,28 (0,2781) maar bij OVO maar liefst 0,64.
Ik ben benieuwd hoe lang die goedkope tarieven nog blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:35
ASW1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:39:
[...]

Ik ben benieuwd hoe lang die goedkope tarieven nog blijven.
Ik ken alleen de prijzen bij mij in de buurt

Prijzen Equans Amsterdam
nu 0,28 /kWh (11 kW)
2025 0,30 kWh

Prijzen Totalenergies Amsterdam
nu 0,35 kWh (17kW)
2025 0,38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Tomsworld schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:33:
Ik heb nu ook een OVO account gemaakt lijkt interessant - nu even wachten of ze mijn btw nummer toevoegen.
Ovo kan / wil geen BTW nummer toevoegen. Op zoek naar de volgende app - spijtig wel want met hun app waren ze scherp.

Allego paal via allego -> 50 cent
Via ovo 49 cent ( en dan -10 of -15% met subscription - had nog niets goedkopers gezien ).

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-07 19:08

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Wesco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:14:
[...]

Je gebruikt deze pagina: https://laadpastop10.nl/goedkoperladen ?

Ik weet niet hoe up to date die pagina is, ik zie er een aantal twijfelachtige opties tussen staan.
Is al een tijdje niet bijgewerkt, ga ik binnenkort even doen.
Als je nog suggesties hebt dan hoor ik ze graag :-)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Wesco schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:28:
Maar in het kader van "vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van": Laten we hier vooral delen waar er tijdelijk gratis geladen kan worden met OVO als we het zien. _/-\o_
Dat. ;)
HansAuutB schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:32:
Aha, geldt dus niet voor een hele dag, jammer.
Toen ik vanochtend checkte zag ik bijv. dat het gratis was bij Ionity Ridderkerk en Oosterhout.
Maar zie nu idd weer de 'normale' prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-06 11:14
Rond middernacht reset de teller en geeft OVO 100 gratis laadbeurten per gekozen aanbieder/locatie weg. Deze kan je in de app herkennen met een % icoontje. Elke dag een andere aanbieder! Duurt nog tot 24 december.

Wat is nu de beste keuze voor de 0,53 cent total laadpalen? Aangezien MRA-e CPO tarief juist net naar 42 cent is gezet.

[ Voor 22% gewijzigd door MisterX op 13-12-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MisterX schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:46:
Rond middernacht reset de teller en geeft OVO 100 gratis laadbeurten per gekozen aanbieder/locatie weg. Deze kan je in de app herkennen met een % icoontje. Elke dag een andere aanbieder! Duurt nog tot 24 december.
Handig om te weten... ben regelmatig rond middernacht onderweg, dus even checken of er hits zijn op de route ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-07 18:34
Ligt het aan de Tesla Superchargers of aan mijn voertuig? Vandaag geprobeerd te laden bij een Supercharger met 9% acculading, maar de maximale snelheid die werd aangegeven was slechts 44 kWh. Nog niet zo lang geleden kon ik opladen met 100 kWh. Zijn deze laders in de winter aanzienlijk langzamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
DeJurist schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:10:
Ligt het aan de Tesla Superchargers of aan mijn voertuig? Vandaag geprobeerd te laden bij een Supercharger met 9% acculading, maar de maximale snelheid die werd aangegeven was slechts 44 kWh. Nog niet zo lang geleden kon ik opladen met 100 kWh. Zijn deze laders in de winter aanzienlijk langzamer?
Het vriest bijna... vermoedelijk is je accu te koud voor sneller laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-07 18:34
markjanssen schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:13:
[...]

Het vriest bijna... vermoedelijk is je accu te koud voor sneller laden?
I don't know. Dit is de eerste winter die ik meemaak met een EV, en voordat ik begon met laden, heeft de motor minstens een uur gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Voor mij ook eerste winter met EV.
Het toegenomen verbruik valt mij echt enorm op bij kou.

Nu is de EV ook niet nieuw. Maar toch, valt enigzins tegen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:59
DeJurist schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:10:
Ik had vandaag eenzelfde ervaring. Het was me al opgevallen dat de acceleratie ook minder was en ben na een kilometer of 5 gaan snelladen en dat begon traag. Pas na een minuut of 20 zat ie op normale laadsnelheid.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
DeJurist schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:15:
[...]
I don't know. Dit is de eerste winter die ik meemaak met een EV, en voordat ik begon met laden, heeft de motor minstens een uur gedraaid.
Dat maakt weinig uit... afhankelijk van je auto (en of je instelt dat je naar een snellader gaat) kunnen auto's voorverwarmen, maar als je ad-hoc aan komt rijden, dan is er niet voorverwarmd, en als je accu te leeg is, dan kan pre-heating ook overgeslagen worden.

Van laden wordt je accu wel warmer, maar van (rustig) autorijden niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 19:39
nathalia schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:48:
Als ik met OVO Charge wil laden op adres Kerkelaan 3 te Benningbroek, dan lijkt het alsof ik € 0,44 per kWh moet betalen (€ 0,39 met een Light Boost). Echter, als ik dan doorklik, dan staat er dat ik € 0,64 per kWh (€ 0,58 met een Light Boost) moet betalen.

Het is me dus niet duidelijk wat ik moet betalen bij deze Ubitricity paal. Ik heb contact gezocht met OVO. Zij geven aan het ook niet te weten en de vraag doorgezet te hebben naar de technische afdeling. Na een week gevraagd of ze al meer wisten, maar ze zijn er nog mee bezig. Daar wordt je dus niet wijzer van....

Ik kan het niet even proberen, want het is bij een familielid elders in het land die ik binnenkort ga bezoeken. Ik wil graag vooraf weten waar ik m'n auto tegen een net tarief kan opladen.

Is er iemand die wel eens bij een Ubitricity laadpaal laadt met de OVO Charge app/pas? Zo ja, wat betaal je dan per kWh?
Daar ben ik ook een keer ingetrapt, was ook OVO met Ubricity. Toen ik erover klaagde, zeiden ze: er staat toch “from €…”. Lager kan dus niet, hoger wel. Lekker duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-07 00:12
[...]

Als je je accu niet voorverwarmd ga je niet snel laden. Je draaiende elektromotor geeft geen warmte af.
Je moet echt de snellader (HPC Lader) als bestemming opgeven om de accu voor te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterX
En met thuis/straatladen zorgen dat je met uitgesteld laden ongeveer 100% vol bent op je geplande vertrektijd. Niet al om 8 uur savonds gelijk aan de paal knallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GT-stoel
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-12-2024
Gisteravond de Scenic met nog 22% geparkeerd en dacht opladen (openbaar) doe ik in het weekend wel.
Stap ik vandaag weer in de Scenic is het percentage tot mijn verbazing nog maar 16% :?
Ik ga er vanuit dat dit door de kou komt maar het was wel even een verrassing.
Gelukkig heeft het rijden zelf vandaag niet heel veel meer verbruikt dan in de afgelopen weken
en is er bij het geparkeerd staan gedurende de werkdag ook geen extra electriciteit verloren gegaan.
Ben wel benieuwd met welke regelmaat en grootte zo'n elektriciteit afname tijdens het geparkeerd staan gedurende de winter plaats vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:13
GT-stoel schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:37:
Gisteravond de Scenic met nog 22% geparkeerd en dacht opladen (openbaar) doe ik in het weekend wel.
Stap ik vandaag weer in de Scenic is het percentage tot mijn verbazing nog maar 16% :?
Ik ga er vanuit dat dit door de kou komt maar het was wel even een verrassing.
Gelukkig heeft het rijden zelf vandaag niet heel veel meer verbruikt dan in de afgelopen weken
en is er bij het geparkeerd staan gedurende de werkdag ook geen extra electriciteit verloren gegaan.
Ben wel benieuwd met welke regelmaat en grootte zo'n elektriciteit afname tijdens het geparkeerd staan gedurende de winter plaats vind.
Tenzij er wat aan stond in de auto, is het is waarschijnlijk niet de hoeveelheid energie in de accu die veranderd is in de nacht, het is de schatting van de BMS die veranderd is door de lagere temperatuur. De temperatuur kan best wat invloed hebben op de schatting. Overigens is die 6%-punt wel een groot verschil. Zo groot ben ik ze met mijn auto nog niet tegengekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakerpip op 14-12-2024 01:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Rond middernacht reset de teller en geeft OVO 100 gratis laadbeurten per gekozen aanbieder/locatie weg.
01:00, want uk middernacht, en vandaag de bp dus, sta nu te laden in rijswijk 😁 Een 5,- reservering op de creditcard, die werd vrijgegeven na het laden. En omdat ik daarmee ook weer een reward-level scoorde bij Ovo, met meer geld in mijn account en een volle accu weer weg bij de laadpaal >:)

[ Voor 26% gewijzigd door markjanssen op 14-12-2024 02:49 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
markjanssen schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 01:26:
[...]

01:00, want uk middernacht, en vandaag de bp dus, sta nu te laden in rijswijk 😁 Een 5,- reservering op de creditcard, die werd vrijgegeven na het laden. En omdat ik daarmee ook weer een reward-level scoorde bij Ovo, met meer geld in mijn account en een volle accu weer weg bij de laadpaal >:)
Ah top tip, vertrek zo richting Duitsland voor kerstmarkt. Voor €0 per kWh wil ik wel mijn route aanpassen xD. Merk je dat de laadsessies snel verbruikt zijn of valt dat mee?

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-stoel
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-12-2024
tweakerpip schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 01:05:
[...]

Tenzij er wat aan stond in de auto, is het is waarschijnlijk niet de hoeveelheid energie in de accu die veranderd is in de nacht, het is de schatting van de BMS die veranderd is door de lagere temperatuur. De temperatuur kan best wat invloed hebben op de schatting. Overigens is die 6%-punt wel een groot verschil. Zo groot ben ik ze met mijn auto nog niet tegengekomen.
Nee, er stond niets aan in de auto. En je hebt een punt wat betreft de schatting.
Ik heb echter vannacht de Scenic weer vanaf 9% t/m 81% (in totaal 72%) geladen.
72% van max 87kWh = 62,64kWh
En er is (volgens de factuur van OVO) 60kWh geladen.
Dan komt de uitkomst van het geschatte weergegeven percentage toch zo goed als overeen met het werkelijke aantal kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:01

The Wizard

Moderator Mobile
GT-stoel schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 06:22:
[...]

Nee, er stond niets aan in de auto. En je hebt een punt wat betreft de schatting.
Ik heb echter vannacht de Scenic weer vanaf 9% t/m 81% (in totaal 72%) geladen.
72% van max 87kWh = 62,64kWh
En er is (volgens de factuur van OVO) 60kWh geladen.
Dan komt de uitkomst van het geschatte weergegeven percentage toch zo goed als overeen met het werkelijke aantal kWh.
De Renaults zijn gevoelig voor temperatuur dalingen in het accupakket, de BMS corrigeert niet voldoende op voorhand zoals andere merken wel doen. Is normaal dus.

Die 87 kWh is volgens mij de bruto capaciteit, zou daar niet mee rekenen. Als je 60 kWh geladen hebt dan is er hooguit 58 kWh in de accu gekomen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:01
[...]

01:00, want uk middernacht, en vandaag de bp dus, sta nu te laden in rijswijk 😁 Een 5,- reservering op de creditcard, die werd vrijgegeven na het laden.
Veel dank voor de tip! Meteen even naar de BP-lader hier verderop gereden. Had meer auto’s hier op het laadplein verwacht, maar ik was 40 minuten lang de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Wizard schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:00:
[...]

De Renaults zijn gevoelig voor temperatuur dalingen in het accupakket, de BMS corrigeert niet voldoende op voorhand zoals andere merken wel doen. Is normaal dus.

Die 87 kWh is volgens mij de bruto capaciteit, zou daar niet mee rekenen. Als je 60 kWh geladen hebt dan is er hooguit 58 kWh in de accu gekomen.
Laadverlies over een laadpaal is normaliter tussen de 6 en 9%.

Dat zou dus iets van 3,6kWh tot 5,4kWh zijn. Hoe kom jij aan die 2kWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:01

The Wizard

Moderator Mobile
Wolly schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:15:
[...]

Laadverlies over een laadpaal is normaliter tussen de 6 en 9%.

Dat zou dus iets van 3,6kWh tot 5,4kWh zijn. Hoe kom jij aan die 2kWh?
Oh, was meer om aan te geven dat die 60 kWh sowieso niet in de accu is gekomen, in de meest ideale omstandigheden zou je niet meer dan 58 kWh in de accu hebben gekregen. Bij de Renaults kan je op 22 kW laden, laadverlies is dan iets minder dan bij 11 kW.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak

dekoningterijk schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:12:
Veel dank voor de tip! Meteen even naar de BP-lader hier verderop gereden. Had meer auto’s hier op het laadplein verwacht, maar ik was 40 minuten lang de enige.
Ik zie ook dat de Lidl chargers nu gratis zijn.

Edit: En de pret is nu weer voorbij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:48:
Is al een tijdje niet bijgewerkt, ga ik binnenkort even doen.
Als je nog suggesties hebt dan hoor ik ze graag :-)
Dat verklaart: wilde je al vragen hoe je aan het Vandebron tarief voor Total kwam, want in de Vandebron App staat al een hele tijd "Geen tariefdata beschikbaar". :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Ik lees toevallig op de vandebron site dat je in december 250 km gratis laden krijgt bij aanschaf hun pas. https://vandebron.nl/elektrisch-rijden/laadpas 3,50 per maand (1,50 als klant), plus 2 ct per kWh “roaming kosten” (?). Dat laatste was vroeger niet. “Gelukkig” zijn de prijzen aan de laadpaal gestegen, dus procentueel maakt dat minder uit.

Ben benieuwd welk tarief en verbruik ze hanteren voor die 250 km. Ik kan het nergens vinden. Op hun site staat https://vandebron.nl/elektrisch-rijden/kosten-per-km “Openbaar laden kost gemiddeld € 0,45 per kWh.” (Ik neem maar aan, dat dat inclusief die 2ct is). Dat zou dan zo’n 16 euro besparing (15kWh per 100 km, 37,50 kWh) moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Lelie op 14-12-2024 17:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:01
Vandaag de palen van Total gratis bij OVO. Grijp uw kans! :)

Aanvulling: ik zie ook de Equans-palen als gratis nu.

[ Voor 32% gewijzigd door dekoningterijk op 15-12-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
dekoningterijk schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:48:

Dank voor de tip. En ook Equans hier in Amsterdam is gratis. Bijzonder. Dus snel de auto even aan de TotalEnergies 17.3 paal gehangen. Helaas doet ie maar "10kW". Had hoger verwacht. De andere auto staat er al 15 uur aan dus ik had gedacht het max vermogen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak

kevertje1977 schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:32:
En ook Equans hier in Amsterdam is gratis. Bijzonder. Dus snel de auto even aan de TotalEnergies 17.3 paal gehangen. Helaas doet ie maar "10kW". Had hoger verwacht. De andere auto staat er al 15 uur aan dus ik had gedacht het max vermogen te krijgen.
Maf, ik zit bij Equans in Rotterdam te kijken en zie de gangbare prijzen, wel gratis laden bij een of andere CPO genaamd 'Mobilitics'. En daar zijn er niet zo veel van in den lande.

Edit: Oh en een Joulz snellader in Amsterdam. Ik ken een paar AC-laadpunten van Joulz, daar dan weer de gangbare prijs. Het houdt je allemaal wel lekker bezig zo op de zondagochtend. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Zjanzjak op 15-12-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvb002
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-12-2024
Kan iemand mij helpen? Ik moet verplicht parkeren in de parkeergarage van Qpark. Daar staan Shell recharge laadpalen. Mijn auto: Volvo V90 T8 Twin engine. Mijn vragen:

1. Wat is de goedkoopste oplossing om op te laden ervan uitgaan dat ik de auto zeker 25x per maand aan de oplader zet?

2. Ik kom ‘s avonds thuis van werk en wil de auto dan aan oplader hangen en pas de volgende ochtend van oplader afhalen. Zit ik dan aan boete vast na 4 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
jvb002 schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:05:
Kan iemand mij helpen? Ik moet verplicht parkeren in de parkeergarage van Qpark. Daar staan Shell recharge laadpalen. Mijn auto: Volvo V90 T8 Twin engine. Mijn vragen:

1. Wat is de goedkoopste oplossing om op te laden ervan uitgaan dat ik de auto zeker 25x per maand aan de oplader zet?

2. Ik kom ‘s avonds thuis van werk en wil de auto dan aan oplader hangen en pas de volgende ochtend van oplader afhalen. Zit ik dan aan boete vast na 4 uur?
Adres garage?
Zit je vast aan een bepaalde laadpas?
Dat er een Shell Recharge laadpunt is wil niet zeggen dat je ook met de Shell laadpas moet laden namelijk.

Bij sommige laadpunten is er idd soms een kleeftarief van toepassing, vandaar de vraag naar het adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 22:03
MichielFRL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:16:
[...]

Ik had vandaag eenzelfde ervaring. Het was me al opgevallen dat de acceleratie ook minder was en ben na een kilometer of 5 gaan snelladen en dat begon traag. Pas na een minuut of 20 zat ie op normale laadsnelheid.
Met koude accu is niet maximaal vermogen, niet maximale range en NIET echt snel laden.

Je kunt dat van te voren opvangen (met een Tesla) om te navigeren naar een Supercharger locatie (gaat de accu verwarming automatisch aan, afhankelijk van de afstand. Ook als je niet naar een SC gaat kan je dat doen.

Je kunt met de app de auto en accu opwarmen.

Of je doet het goed en je koopt de Enhance commander + Knob en je kunt met de druk op 1 knop de accu verwarming aan zetten en ten alle tijden de accu temperatuur zien (en nog 300 andere zaken regelen).

Op dagen zoals vandaag is het heel normaal dat de accu een graad op 5 tot 8 is.
Voor optimaal laden moet dat meer richting de 30-35 graden zijn.

Hard optrekken en flink remmen op de motoren zorgen overigens ook dat de accu wat warmer wordt. Maar beiden zijn afhankelijk van de accu temp voor max. versnellen/regenereren.

P.s. Niet geheel onbelangrijk, de Tesla SC werkt niet altijd supersnel als hij helemaal vol staat en je dus ook vermogen met de andere stalls moet delen.
Oftewel, je kunt dus aankomen met een warme accu bij de SC waar je eerst 172KW/H laadsnelheden had en de andere keer ervaar je veel minder snelheid omdat hij volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurpanda
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:46
Dank voor de tips over OVO, ook hier in Nijmegen was er één om de hoek gratis!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vraAUb5Y4pQIz8UbKYggW287Pb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqieeRzJeE8s6sJsLh6HTOlu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
MichielFRL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:16:
Bomberman71 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:14:
Of je doet het goed en je koopt de Enhance commander + Knob en je kunt met de druk op 1 knop de accu verwarming aan zetten en ten alle tijden de accu temperatuur zien (en nog 300 andere zaken regelen).
Beetje lastig aangezien Michiel een BYD Dolphin heeft. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Laatst online: 09:14
Ik lees op internet dat AC-laden boven de 80 procent ook langzamer zou gaan dan onder de 80 procent. Klopt dat (bij sommige auto's)? Ik heb in dit draadje gezocht op laadsnelheid maar kan er niets over vinden en het staat ook niet in de openingsbijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:56
DDDikkiedik schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:38:
Ik lees op internet dat AC-laden boven de 80 procent ook langzamer zou gaan dan onder de 80 procent. Klopt dat (bij sommige auto's)? Ik heb in dit draadje gezocht op laadsnelheid maar kan er niets over vinden en het staat ook niet in de openingsbijdrage.
Ik heb een Corsa Electric 2020 (kopie van Peugeot 208, motorisch /accu). Ik merk wel een afvlakking boven de 95%, dan moet het laatste beetje er ingedrukt worden. Daarvoor is de afvlakking niet noemenswaardig. Hier in de buurt zijn wel laadpalen die 2 aangesloten auto's afschakelen naar 2x 8kWh.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Frituurpanda schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:49:
Dank voor de tips over OVO, ook hier in Nijmegen was er één om de hoek gratis!

[Afbeelding]
Deel van Hoorn lijkt gratis vandaag, helaas vrijdagavond al vol geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
DDDikkiedik schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:38:
Van 0 - 80 gaat vaak net zo snel als van 80 - 100.
Dat is natuurkunde en daar kunnen ze vrij weinig aan doen. Zien we ook bij smartphones en andere zaken die snel opladen.

Elon Musk gebruikte de analogie van een grote lege parkeerplaats. De eerste auto's zullen mega snel een plek vinden en parkeren. Naar mate hij voller raakt is het moeilijker een plek te vinden en daadwerkelijk te parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Zjanzjak schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:14:
[...]

[...]

Beetje lastig aangezien Michiel een BYD Dolphin heeft. ;)
Okay, dat was me niet duidelijk.
Neem aan dat die BYD ook een accu verwarming systeem heeft teneinde de accu te conditioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Bomberman71 schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:12:
[...]

Okay, dat was me niet duidelijk.
Neem aan dat die BYD ook een accu verwarming systeem heeft teneinde de accu te conditioneren.
Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat elke auto beschikt over een accuverwarmingsysteem, zeker niet bij tweedehands modellen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online

Vandaag Joulz o.a. maar alleen AC palen, en een zeer beperkt aanbod. Vond 't al bijzonder dat ik om 14:30 nog een % symbooltje zag staan.
Maar vannacht is thuisladen ook weer betaalbaar met 15ct.

In amersfoort pas 2 plekken gevonden, waarvan 1 achter een hek op een bedrijfsterrein :)

[ Voor 9% gewijzigd door markjanssen op 15-12-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Pr088 schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:18:
[...]

Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat elke auto beschikt over een accuverwarmingsysteem, zeker niet bij tweedehands modellen.
De Dolphin is verre van oud. Ik ga er dus vanuit dat die ook dergelijke zaken heeft gezien het feit dat natuurkunde ook voor BYD geld en die accu's dus ook baat hebben bij verwarming/koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Bomberman71 schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:12:
[...]

Van 0 - 80 gaat vaak net zo snel als van 80 - 100.
Dat is natuurkunde en daar kunnen ze vrij weinig aan doen. Zien we ook bij smartphones en andere zaken die snel opladen.

Elon Musk gebruikte de analogie van een grote lege parkeerplaats. De eerste auto's zullen mega snel een plek vinden en parkeren. Naar mate hij voller raakt is het moeilijker een plek te vinden en daadwerkelijk te parkeren.
Gek dat ik -terwijl ik toch al jaren geïnteresseerd ben als leek- dit niet eerder begrepen heb (wel voor snelladen uiteraard). Ook niet in de openingsbijdrage. Maar dat zou dan toch een aanvullende reden zijn om ook via AC-laden niet verder dan 80 procent te laden. En dat zou ook betekenen dat ik korter zou moeten pauzeren bij langere reizen met de e-golf. Wordt het daarmee ook onzuiniger laden? Dat zou nog een reden te meer zijn.

Ik ben dan wel benieuwd hoe lang het duurt om een e-golf van 10 tot 80 procent op te laden. Dat ga ik eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
DDDikkiedik schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:28:
[...]

Gek dat ik -terwijl ik toch al jaren geïnteresseerd ben als leek- dit niet eerder begrepen heb (wel voor snelladen uiteraard). Ook niet in de openingsbijdrage. Maar dat zou dan toch een aanvullende reden zijn om ook via AC-laden niet verder dan 80 procent te laden. En dat zou ook betekenen dat ik korter zou moeten pauzeren bij langere reizen met de e-golf. Wordt het daarmee ook onzuiniger laden? Dat zou nog een reden te meer zijn.

Ik ben dan wel benieuwd hoe lang het duurt om een e-golf van 10 tot 80 procent op te laden. Dat ga ik eens proberen.
De strekking dat 0-80 AC net zo snel gaat als 80-100 is onzin.
Bij DC laden (snelladen / Superchargers / CCS stekker) is het wel zo dat bij de meeste auto's na 80% de snellaadsnelheid drastisch afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Ik geloof niet dat je op de juiste reageert. Maar ik ben benieuwd wie er gelijk heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Laatst online: 19:59
De Dolphin blijft aan een AC laadpaal met 11kW laden tot 99,xx% en de laatste 0,xx% gaat steeds langzamer. Verwacht niet dat er nog verschil zit tussen NMC/NCA/LFP AC-laden kwa snelheid.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm. Ik heb bij zo'n lader geladen, er stond een % icoontje bij en de prijs was ook 0 euro. Nu kijk ik net, is dat % icoontje weg dus voor de zekerheid maar het laden gestopt.
Wordt ik € 17,38 in rekening gebracht voor 37 kWh. Normale prijs is € 0,53 dus ik heb in feite goed 4 kWh voor niks gekregen.

Dat is geen goede ervaring.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:23
Pr088 schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:18:
[...]Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat elke auto beschikt over een accuverwarmingsysteem, zeker niet bij tweedehands modellen.
Accuverwarming dat zal nog wel in veel gevallen. Maar voorverwarmen in aanloop naar DC laden is ander verhaal. Dat doen ze lang niet allemaal. bij de e-niro zie ik aan de snellader dat hij de eerste ca. 10 min langzaam laadt en ondertussen de batterijtemperatuur oploopt naar ca 25graden. Zodra dat is bereikt gaat hij direct naar max (dat overigens ook niet erg hoog ligt).
Bij de Tesla kom ik aan met voorverwarmde batterij en begint hij direct max te laden.
In beide gevallen natuurlijk afhankelijk van hoe leeg de batterij is in relatie tot laadcurve, en beschikbaar laadvermogen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:53:
[...]

bij de e-niro zie ik aan de snellader dat hij de eerste ca. 10 min langzaam laadt en ondertussen de batterijtemperatuur oploopt naar ca 25graden. Zodra dat is bereikt gaat hij direct naar max (dat overigens ook niet erg hoog ligt).
Interessant.
Heb je al eens geëxperimenteerd met de wintermodus aanzetten voorafgaand aan dc laden?
Ga binnenkort een eerste winterrit met de e-niro maken waarbij dc geladen moet worden, vroeg me af of ik daarmee de laadsnelheid beter kan maken bij lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:23
ASW1 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:57:
[...]Interessant.
Heb je al eens geëxperimenteerd met de wintermodus aanzetten voorafgaand aan dc laden?
Ga binnenkort een eerste winterrit met de e-niro maken waarbij dc geladen moet worden, vroeg me af of ik daarmee de laadsnelheid beter kan maken bij lage temperaturen.
Nee, niet gebruikt, maar zou voor het laden wel moeten schelen. Echter ook hoger verbruik waardoor je vaker/eerder moet laden. de handleiding geeft aan: "De Wintermodus is efficiënt in de winterperiode wanneer de temperatuur van de hoogspanningsbatterij laag is. Deze modus wordt aanbevolen om de rijprestaties en het DC-laden in de winter te verbeteren door de batterijtemperatuur tot een geschikt niveau te verhogen. Dit kan
echter de actieradius aanzienlijk verminderen, aangezien de hoogspanningsbatterij veel meer elektriciteit
verbruikt."

Wellicht werkt het ook als je 10 min voor het laden aanzet en dus maar kort extra verbruik hebt(?) Moet je natuurlijk wel zeker weten dat je kunt laden aangezien het batterijniveau dan al laag is.

Is overigens meer voor het e-Niro topic. Maar andere auto's hebben wellicht vergelijkbare opties.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco

Hmm, vannacht om 00.16 uur mijn EV aan een Equans-laadpaal gezet met de OVO-laadpas. Vanwege de start van de discounts om 00.00 uur Engelse tijd net te vroeg dus :N .
Ik zag vanochtend de 100% discount hier staan maar had even geen tijd om voor de rest van de laadsessie opnieuw te starten (Mijn Ampera-e laadt op 1 fase). Jammer dan.

Wat wel vreemd is: Mijn laatste twee laadsessies met de OVO-laadpas van donderdag en vandaag zijn voltooid maar nog niet gefactureerd. Normaal heb je binnen een paar minuten na afkoppelen de factuur in je mail maar nu niet. Op mijn creditcard zie ik ook alleen de twee reserveringen van € 5,00.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Wesco schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:53:
[...]

Hmm, vannacht om 00.16 uur mijn EV aan een Equans-laadpaal gezet met de OVO-laadpas. Vanwege de start van de discounts om 00.00 uur Engelse tijd net te vroeg dus :N .
Ik zag vanochtend de 100% discount hier staan maar had even geen tijd om voor de rest van de laadsessie opnieuw te starten (Mijn Ampera-e laadt op 1 fase). Jammer dan.

Wat wel vreemd is: Mijn laatste twee laadsessies met de OVO-laadpas van donderdag en vandaag zijn voltooid maar nog niet gefactureerd. Normaal heb je binnen een paar minuten na afkoppelen de factuur in je mail maar nu niet. Op mijn creditcard zie ik ook alleen de twee reserveringen van € 5,00.
In de voorwaarden staat dat de promotie enkel op de UK van toepassing is: https://intercom.help/bon...-do-charging-rewards-work

Best kans dat dat de reden is dat het niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Yaay schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:00:
[...]
In de voorwaarden staat dat de promotie enkel op de UK van toepassing is: https://intercom.help/bon...-do-charging-rewards-work

Best kans dat dat de reden is dat het niet werkt.
Jouw link gaat over de gewone charging rewards (punten die je krijgt voor sommige laadsessies en bij 8 punten meestal een laadtegoed van een kleine € 2 opleveren), dat is iets anders dan deze tijdelijke promotie-discounts.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Total vannacht weer, net alweer 30kwh geladen voor noppes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-07 14:19
[...]

Ik zou ook even het oliepeil checken. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 19:39
markjanssen schreef op maandag 16 december 2024 @ 01:49:
Total vannacht weer, net alweer 30kwh geladen voor noppes
Bijzonder, ik moest gewoon betalen. Net even via de chat om refund gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Waar precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-07 21:11
Greenchoice stapt over naar Deftpower (zelfde als ANWB).

Ik kreeg een mailtje van ze dat ze een nieuwe app hebben, dat ik een nieuwe laadpas van ze krijg en dat ze een mogelijkheid hebben voor een laadpasabonnement van EUR 2,99 per maand.

Oude laadpassen zijn nog tot 1 maart 2025 te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TDHS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-04 15:11
GT-stoel schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:17:
[...]

ik zag per gisteren in de OVO app helaas bij de SGZH 2 palen onderstaand tarief vermeld staan.
Oftwel zo'n 52% er bovenop :'(
[Afbeelding]
Hangende besluitvorming in de Eerste Kamer over beëindiging belastingkorting voor laadpalen, is de meest waarschijnlijk situatie voor 2025 als volgt.

SGZH1: 39 cent (incl. BTW) en dat is 8 cent meer dan in 2024.
SGZH2: 48 cent (incl. BTW) en dat is 10 cent minder dan in 2024.

Bron: https://www.laad-elektris...elichting-tariefwijziging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX
Peejeehuu schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:13:
[...]

Bijzonder, ik moest gewoon betalen. Net even via de chat om refund gevraagd.
Ook al 3 gratis ladingen binnen deze actieperiode!
Ookal zijn we geen UK.
Lijkt erop dat er iets vreemd gelopen is bij je laadbeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
hsb85 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:18:
Greenchoice stapt over naar Deftpower (zelfde als ANWB).

Ik kreeg een mailtje van ze dat ze een nieuwe app hebben, dat ik een nieuwe laadpas van ze krijg en dat ze een mogelijkheid hebben voor een laadpasabonnement van EUR 2,99 per maand.

Oude laadpassen zijn nog tot 1 maart 2025 te gebruiken.
Slechte ervaringen uit het verleden zorgen er bij mij voor dat ik al een jaar geen greenchoice pas meer heb gebruikt
Ik zie ook nergens het voordeel om ze te gebruiken. Hopelijk is de nieuwe app transparanter dan de vorige oude vage app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Zo te zien zijn de 100 sessies nog niet op: Hier stond ik vannacht te laden, en die is nu nog met korting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7YRuFbdouoaewCccXW0OlE1E3Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WA2O6LO3S4dNufMJWxEcnrxw.png?f=fotoalbum_large

Net als de vorige keer, 5,- reservation op de card, die direct na 't beindigen van 't laden gerefund is.
Leuke actie, alweer 2x 20,- aan gratis snelladen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door markjanssen op 16-12-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-07 15:04
markjanssen schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:31:
Zo te zien zijn de 100 sessies nog niet op: Hier stond ik vannacht te laden, en die is nu nog met korting:
[Afbeelding]

Net als de vorige keer, 5,- reservation op de card, die direct na 't beindigen van 't laden gerefund is.
Leuke actie, alweer 2x 20,- aan gratis snelladen ;)
Zeker mooie actie. Alleen op de map bij Total Fijnaart en Barendrecht geeft hij aan dat deze defect zijn waar wel het % teken staat. Betekend dit dat deze niet werkt of dat de actie voorbij is bij die palen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
CosmicTX schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:54:
Alleen op de map bij Total Fijnaart en Barendrecht geeft hij aan dat deze defect zijn waar wel het % teken staat. Betekend dit dat deze niet werkt of dat de actie voorbij is bij die palen?
Ik durf met 90% zekerheid te zeggen dat ze op dit moment buiten werking zijn.
Heb ze gecheckt in wat andere apps en in de meeste zie ik zo ook grijs 'kleuren' als in niet werkend.

Was gister trouwens niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
TDHS schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:19:
[...]
Hangende besluitvorming in de Eerste Kamer over beëindiging belastingkorting voor laadpalen, is de meest waarschijnlijk situatie voor 2025 als volgt.

SGZH1: 39 cent (incl. BTW) en dat is 8 cent meer dan in 2024.
SGZH2: 48 cent (incl. BTW) en dat is 10 cent minder dan in 2024.

Bron: https://www.laad-elektris...elichting-tariefwijziging
In tegenstelling tot wat er op die website staat maakt het helemaal niet uit wat de eerste kamer doet. Ook al stemmen ze de wet weg dan nog vervalt de belastingkorting. In de wet staat namelijk nu al dat de belastingkorting verdwijnt. Het wel of niet aannemen van de nieuwe belastingwet wijzigt niets.

Zie https://wetten.overheid.n...ukVI_Afdeling4_Artikel60a
Daar staat al een einddatum van de regeling per 1 januari 2025 in de wet.

EDIT: Ook Vattenfall communiceert inmiddels voor de meeste regio’s de nieuw tarieven inclusief 8 cent extra belasting. Zie https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven

EDIT2: op een of andere manier blijft het tarief in NB en Limburg min of meer gelijk. Vreemd. Maar fijn voor de klanten daar. Foutje? Of er gelden andere afspraken dat het pas laten berekend mag worden.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakerpip op 16-12-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:11
tweakerpip schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:51:

EDIT: Ook Vattenfall communiceert inmiddels voor de meeste regio’s de nieuw tarieven inclusief 8 cent extra belasting. Zie https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven
Noordwijk +15 cent.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.bndestem.nl/a...7a-a038f38d2b32&auth_rd=1

Dit soort berichten helpt echt mee met de klimaatdoelen en meer EVs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:10

koboy

Heb een idee voor een icon

En zie daar het bewijs dat open markt model ongunstig is voor de consument. Vrees dat Allego en Qwello richting 70 cent gaan.
Maakt die paar palen in Noordwijk van Vattenfall nog steeds de goedkoopste optie.......

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World2022
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-06 08:46
Is het mogelijk om vandaag weer gratis te laden met de OVO app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
World2022 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:34:
Ik heb nog geen lokaties gezien... zouden ze gefixed hebben dat het alleen voor UK klanten werkt nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:07
Als je dat nou eens fijn uitzoekt en het ons hier laat weten.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Wel een bijzonder nieuwsbericht. Er worden cijfers genoemd over hoe duur elektrisch rijden is versus rijden op benzine en er wordt verwezen naar een rapport van de ANWB. Maar als je dat rapport doorbladert zijn die kostenberekeningen nergens te vinden. Ze lijken het verzonnen te hebben. Maar misschien kijk ik erover heen en hebben jullie meer succes. Het rapport van de ANWB waar volgens het nieuwsbericht in zou moeten staan dat elektrisch rijden bijna 76 cent per km kost is hier te vinden.

EDIT: Oh, die cijfers staan in de samenvatting en niet in het volledige rapport. Welke @%$%@ zet er nou informatie in een samenvatting die niet in het oorspronkelijke rapport staat??? |:(

[ Voor 55% gewijzigd door tweakerpip op 17-12-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18
Is hier een dagelijks overzicht van? Is er bv. een slimme manier voor om in de app te kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:25
tweakerpip schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:33:
[...]

Wel een bijzonder nieuwsbericht. Er worden cijfers genoemd over hoe duur elektrisch rijden is versus rijden op benzine en er wordt verwezen naar een rapport van de ANWB. Maar als je dat rapport doorbladert zijn die kostenberekeningen nergens te vinden. Ze lijken het verzonnen te hebben. Maar misschien kijk ik erover heen en hebben jullie meer succes. Het rapport van de ANWB is hier te vinden.
Alles valt of staat bij de restwaarde omdat ze uitgaan van 4 jaar rijden met een nieuwe auto en 15k per jaar.

En dan nemen ze waarschijnlijk de prijzen van publiek laden aan 50 of 60ct /kWh.

Ik zou ze eens willen uitdagen om mensen te vinden die passen binnen dat gebruiksprofiel die hun auto privé gekocht hebben.
Als je 15k per jaar rijdt, dan zal de helft het doen met een 2dehands auto, of de auto een pak langer houden.

Voor de restwaardes kijken ze nu naar 4-5 jaar terug.
Toen waren er geen EV's onder de pakweg 50k, en ondertussen is het aanbod sterk gestegen, en zijn de verkoopsprijzen van nieuwe EV's sterk gedaald...
En ze gaan er van uit dat ICE's wel hun waarde langer gaan houden... dat valt nog dik af te wachten.

Ik rij met een lease van mijn werkgever, en daarnaast hebben we nog een privé auto. Typisch is dat een stadsauto (Polo, Clio,..) die we kopen als bijna nieuw of recent tweedehands en dan ca 10 jaar houden.
Dan speelt de restwaarde gewoon een véél kleinere rol in de kostenberekening.
Als ik binnen 1-2 jaar die auto zou moeten vervangen, dan zou een Renault 5 of Kia EV2 (in 2026?) wel eens een kanshebber zijn, maar meer dan 25k zou ik zeker niet op tafel willen leggen.
Daar moeten we probleemloos 10 jaar mee kunnen rijden aan ca 10k km per jaar, en dan vermoed ik dat de restwaarde nog in de buurt van de 10k kan zitten. Maar als die auto na 10 jaar het nog prima doet, en er geen grote onderhoudskosten aan komen, dan zie ik geen reden om die dan te vervangen.

Onze Polo is nu 6,5 jaar oud, en is véél te goed om nu al te vervangen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
markjanssen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:51:
Ik heb nog geen lokaties gezien... zouden ze gefixed hebben dat het alleen voor UK klanten werkt nu?
Nee hoor, geldt ook voor Nederland, tis alleen zeer beperkt nu.
Ik zie er eentje bij Fijnaart maar ik vermoed dat dat een privé-laadpunt is.
Weer van Mobilitics zoals ik laatst ook al tegenkwam.

In Engeland is het dus, net als Nederland vandaag, zeer beperkt, ik vind er een paar van Blink electrics.

Morgen weer een dag!
Sjoerd001 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:38:
Is hier een dagelijks overzicht van?
Nee, want random.
Is er bv. een slimme manier voor om in de app te kijken?
Elke keer als je wakker wordt in de app kijken terwijl je filter bij 'Connector price / kWh' op €0,00 staat.
En zoeken maar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:42
tweakerpip schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:33:
[...]

Wel een bijzonder nieuwsbericht. Er worden cijfers genoemd over hoe duur elektrisch rijden is versus rijden op benzine en er wordt verwezen naar een rapport van de ANWB. Maar als je dat rapport doorbladert zijn die kostenberekeningen nergens te vinden. Ze lijken het verzonnen te hebben. Maar misschien kijk ik erover heen en hebben jullie meer succes. Het rapport van de ANWB waar volgens het nieuwsbericht in zou moeten staan dat elektrisch rijden bijna 76 cent per km kost is hier te vinden.

EDIT: Oh, die cijfers staan in de samenvatting en niet in het volledige rapport. Welke @%$%@ zet er nou informatie in een samenvatting die niet in het oorspronkelijke rapport staat??? |:(
Je zou het ook positief kunnen bekijken. Want als men/de overheid de mensen wil overhalen om over te stappen naar een EV is dit natuurlijk geen goed nieuws voor wie die overstap wil/moet maken en dat zullen ze in Den Haag ook wel snappen na dit bericht.

Dus misschien gaan ze dan toch eens echt stimuleren om mensen die overstap te laten maken. Te beginnen met een aparte MRB groep voor EVs met gewichtscompensatie en duidelijke regels voor laden zonder een oerwoud aan verschillende borden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:46:
[...]
Alles valt of staat bij de restwaarde omdat ze uitgaan van 4 jaar rijden met een nieuwe auto en 15k per jaar.
Yuh, ik heb mijn EV dan misschien niet prive gekocht, maar zo beschouw ik 't wel (als ZZP-er). Vroeger veel lease gereden toen ik in loondienst was, maar nu 15 jaar mijn eigen bedrijf, en begonnen met een oude diesel van 4k, toen iedere keer 4 jaar een nieuwe auto gehad (Twingo, (10k), Yaris-hybrid (20k) en nu ev Niro (47k)). Die twingo en yaris waren vervangen omdat het iedere keer het laatste jaar was waarin de vervanging tegen lage bijtelling te kopen was.
De bijtelling van de Niro gaat volgend jaar ook weer omhoog, maar deze wil ik toch echt nog wel wat langer houden, mede omdat de garantie toch 7 jaar is, en ik sinds corona zoveel meer thuiswerk dat ik qua kilometers nu in ruim 4 jaar, nog onder mijn normale 2-jaar kilometerstand zit. Dan maar wat meer bijtelling gaan betalen, het loont zeker niet om weer 40-50k aan een nieuwe auto te gaan uitgeven als deze nog prima voldoet, en ik ben er zeer tevreden mee, nooit meer een niet-EV :)

Ik doe practisch al mijn laden thuis, met dynamische tarieven, dus meestal voor <25ct/kwh, veel zelfs rond de 15-18ct/kwh. Alleen voor de vakantie-ritten is het buiten de deur laden, en ik maak erg graag een sport van om zo goedkoop mogelijk (liefst gratis :P) te laden.

Nu de auto zo goed als afgeschreven is (voor de administratie/belastingdienst tenminste), zijn de autokosten na dit jaar minimaal (verzekering, wat nieuwe wegenbelasting, beperkt onderhoud en een beetje stroomkosten. Daar wil ik dan best ook nog 22% (toch?) bijtelling voor moeten betalen. (Die is maximised op de daadwerkelijke autokosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 23:39
Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:46:
[...]

Ik had voor mn zelf berekend voor een e208. (2 jr geleden)
Toen kwam ik op een kantelpunt van 5jr met min. 20.000km/jr voor het omslagpunt om de meerprijs terug te verdienen.
Dus ik geloof wel dat je met 15.000 km duurder uit bent.

Maar goed alles wordt continu anders.
2025 +8ct/kw en BPM op EV van €667
Maar BPM op benzine en hybride gaat ook flink omhoog
En voor benzine in 2026 +8ct/liter en 2027 misschien weer zoiets (EU co2 tax)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-07 19:08

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Wat een geluk: blijft het tarief van Vattenfall in Limburg bij de oudere palen echt na januari 2025 op € 0,336 per kWh staan? Ondanks dat er meer belasting betaald moet worden? Daar ben ik erg blij mee, want voor mij is het echt niet mogelijk om thuis te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Inderdaad goed te lezen dat het in Brabant vooralsnog gelijk lijkt te blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 17-12-2024 21:34 . Reden: Auto correct was dom ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo positief over die chique laadpalen-met-display. Ik wil gewoon zo goedkoop mogelijk laden. Maar misschien maakt het per saldo heel weinig uit, iemand een idee daarover?

[ Voor 24% gewijzigd door TucanoItaly op 17-12-2024 21:31 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
TucanoItaly schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:31:
Ik ben eigenlijk helemaal niet zo positief over die chique laadpalen-met-display. Ik wil gewoon zo goedkoop mogelijk laden. Maar misschien maakt het per saldo heel weinig uit, iemand een idee daarover?
Of die stroom door een Alfen pro gaat of door een granny… maakt allemaal niks uit voor de auto.

Je kan ook een 3f stopcontact plaatsen en dan met een juice booster laden. Of een Tesla wall connector, die zijn ook vrij goedkoop.

Die laders met display zijn meestal enkel nodig omdat je dan via een backoffice moet kunnen gecompenseerd worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-07 18:27
Laden thuis wordt naar mijn inschatting ook duurder met dynamische tarieven. Het valt mij op de laatste maanden dat in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar er minder dal momenten zijn en deze dalen minder diep zijn. Bij stevig gebruik en een enkele fase red je het niet om alles goedkoop te laden. Daarnaast ben ik geschrokken van de afschrijving op mijn Ioniq EV. In 1,5 jaar tijd zie ik toch een kleine €6000 verdampen na aftrek subsidie. Laden onderweg doe ik weinig, maar is qua verbruik even duur als tanken. Zo lang mogelijk doen zorgt voor een lagere km prijs en gelukkig kan ik deze factureren grotendeels. Toch wordt met de wegenbelasting erbij de rekensom steeds minder aantrekkelijk voor de EV. Mijn vrouw en ik gaan komend jaar weer in loondienst op fiets afstand en dan kan er een auto uit. Mogelijk gaat de Ioniq weg en onze Clio ook, maar komt er weer een ouderwetse ICE voor terug. We willen toch een aanhanger trekken en niet teveel maandelijkse lasten betalen gezien de geringe km's die we gaan maken. Voelt als terug in de tijd dankzij onze overheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
[...]
Is hier een dagelijks overzicht van? Is er bv. een slimme manier voor om in de app te kijken?
In de app zoeken maar % icoontje, eerst met alleen 150kw laders zodat je snel ziet welk netwerk.

Vandaag (woensdag) Osprey, dus uk only. Edit: En donderdag ESB Energy, ook UK only

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1qlyick7yz71LOxoT_kApZEfl0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4s5pdrV49LNUjD5OuAljWv21.png?f=fotoalbum_large

Zoeken op prijs 0 werkt niet want dat gaat om de normale prijs, dus de nu-gratis palen vind je dan niet.

[ Voor 29% gewijzigd door markjanssen op 19-12-2024 01:08 . Reden: netwerk van donderdag toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:24
Hoe kan het zijn dat de tarieven bij laadpalen zo hoog zijn? Als ik als simpele consument nu een contractafsluit bij Eneco ben ik 26cent per kWh kwijt. Nu snap ik wel dat er wat verdient moet worden, maar daarmee hoeven deze tarieven toch niet bijna verdubbelt te worden? (en zo'n laadpaalboer zou groot kunnen inkopen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Meestermaas schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:49:
Laden thuis wordt naar mijn inschatting ook duurder met dynamische tarieven. Het valt mij op de laatste maanden dat in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar er minder dal momenten zijn en deze dalen minder diep zijn. Bij stevig gebruik en een enkele fase red je het niet om alles goedkoop te laden. Daarnaast ben ik geschrokken van de afschrijving op mijn Ioniq EV. In 1,5 jaar tijd zie ik toch een kleine €6000 verdampen na aftrek subsidie. Laden onderweg doe ik weinig, maar is qua verbruik even duur als tanken. Zo lang mogelijk doen zorgt voor een lagere km prijs en gelukkig kan ik deze factureren grotendeels. Toch wordt met de wegenbelasting erbij de rekensom steeds minder aantrekkelijk voor de EV. Mijn vrouw en ik gaan komend jaar weer in loondienst op fiets afstand en dan kan er een auto uit. Mogelijk gaat de Ioniq weg en onze Clio ook, maar komt er weer een ouderwetse ICE voor terug. We willen toch een aanhanger trekken en niet teveel maandelijkse lasten betalen gezien de geringe km's die we gaan maken. Voelt als terug in de tijd dankzij onze overheid.
De laatste maanden was er geen zon, en het waaide heel weinig. Dan zijn de prijzen hoog.

Je bekijkt je afschrijving op een veel te korte tijd. En waarom zou je 2 auto’s verkopen om er één nieuwe te kopen. Daarmee sponsor je alleen de marge van de garage.

Nu ja, als je heel weinig rijdt, dan moet je de vaste kosten verlagen en de investering naar beneden duwen.
En jullie kabinet heeft niet de slimste keuzes gemaakt. De vraag is hoe lang dat kabinet nog leeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

jongetje schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:38:
Hoe kan het zijn dat de tarieven bij laadpalen zo hoog zijn? Als ik als simpele consument nu een contractafsluit bij Eneco ben ik 26cent per kWh kwijt. Nu snap ik wel dat er wat verdient moet worden, maar daarmee hoeven deze tarieven toch niet bijna verdubbelt te worden? (en zo'n laadpaalboer zou groot kunnen inkopen).
Naast de elektriciteitsprijs heb je:
- vastrecht
- plaatsing kosten
- servicedesk
- administratie
- vandalisme

En dan kom je dus blijkbaar op nog wat erbij.

De betere vraag is: hoe kan de ene ac laadpaal 60 cent en de andere 35 cent kosten..

Het antwoord ligt in de keuze van de gemeente om zich aan te sluiten bij een concessie of niet.

PVoutput

Pagina: 1 ... 184 ... 220 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2