Om eens even een ander perspectief op de deelauto-discussie te bieden

(is deels al gebeurd, maar hier en daar nog wat aanvullingen...)
Er is een betere oplossing. Dit is een mywheels auto (en het speelt sowieso alleen voor mywheels afaik, aangezien die "zone"-auto's hebben, greenwheels en lokale aanbieders hebben vaak een vaste/gereserveerde laadplek die niet tot de wijk-capaciteit wordt gerekend).
MyWheels rekent op z'n rijders om die auto weg te halen - als ze te lang op een plek staan worden ze beschikbaar om te "
ontladen". Ik heb het zelf opgelost door een aantal keer met zo'n auto te rijden toen ik 'm toch nodig had/kon gebruiken - en kan de auto nu dus zelf aan de kant zetten als het me irriteert.
En zal in geval van melding zal de klantenservice waarschijnlijk een berichtje sturen naar de "
sleutelfiguur", dus als die 'm dan vervolgens niet weghaalt weet je ook wie je er op moet aankijken. Opnieuw: als je je aanmeld, kun je in de app zelf ook een berichtje sturen naar de sleutelfiguur.
Daarmee probeer ik het probleem niet goed te praten en ik zal echt niet ontkennen dat er geen betere oplossingen mogelijk zijn, maar ik bedoel dit meer als: als je je er echt aan ergert, zijn er andere/betere oplossingen mogelijk.
jeroenkb schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:23:
Vooral een probleem van het bedrijfsmodel van deelauto's. Dat is het namelijk.
Een deelnemer hangt zijn deel-EV aan de laadpaal en loopt weg. Als niemand hem daarna nodig heeft kan hij zo dagen blijven staan. heb je er een paar in de buurt rondrijden dan kan je zo de situatie hebben dat alle laadpalen in de buurt voor langere periodes bezet zijn.
Gaan andere EV rijders niet leuk vinden, de laadpaal eigenaar niet en uiteindelijk de EV eigenaar ook niet, want je kunt dan wachten op niet gewenste acties van anderen
Specifiek van MyWheels dus. Omdat die vaak niet met "vaste plekken" werken en dus afhankelijk zijn van een bereider/vrijwilliger om 'm van de paal te halen als 'ie niet gebruikt wordt.
Overigens is beleid by Mywheels wel ook dat de auto alleen aan de paal hoeft te worden gehangen als 'ie minder dan 80% vol is. Hier in de wijk staat 'ie daardoor vaak genoeg aan de straat.
Ik snap de irritatie volledig. Die deelnemers zal het worst wezen en gaan zeker niet die deelauto verplaatsen. Dat bedrijf zal het ook weinig interesseren, die zien liever een volle auto klaarstaan.
Dat is dus beide niet waar.

En als er geen kleeftarief is heeft het deelbedrijf ook geen prikkel om hem zelf dan maar te verplaatsen.
Blijkbaar toch wel, want ze hebben er dus een regeling voor en ze besteden er zelfs een kleine incentive aan.
Exact - zie gelinkte regeling van mywheels.
nlboy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:33:
Mywheels biedt aan leden de mogelijkheid om de auto's te gaan
ontladen voor een rijtegoed vergoeding van 2,50 euro. De gebruikers 'zien' de ontlaad mogelijkheid zodra de auto vanaf 80% en dan 6 uur aan de paal zit. Behalve als een rit eerder begint.
Eventueel kan je je aanmelden als 'vrijwilliger' om de auto van zijn plaats te halen.
Waar ik woon ontlaad ik regelmatig auto's hier in de buurt tijdens het hardlopen/wandeling en zo krijg ik een leuk zakcentje als rijtegoed voor terug en maak ik EV mederijders blij.
Precies dit dus.
jeroenkb schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:41:
Probleem van deze is (voor zover ik kan zien) dat de auto maar tot 50% is geladen en de laadkabel los in de auto zit en niet aan het laden. Dus komt er nooit een melding. Vermoed dat deze persoon zo lekker een persoonlijke parkeerplaats denkt te hebben
Daar moet gewoon één of twee keer een andere huurder over klagen, want daar staat een boete op. Houdt diegene er vanzelf mee op.

Precies, exact wat ik gedaan heb.

(en toen bleek het als tweede auto nog best handig, dus ondertussen ook afentoe gewoon mee gereden ook

)
Maar je kunt wèl de auto weghalen, als dat is waar je je aan ergert, ipv er uit machteloosheid een briefje onder de ruitewisser stoppen.