[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 182 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:38:
[...]

Die €23.500,00 is al met de subsidie eraf getrokken (https://www.nissan.nl/nis...el=LEAFZE1A&offerId=NL011), dus met een adapter wordt het €24.690,00. Ik weet niet of het voor die prijs hard loopt met de LEAF. Voldoende keuze tegenwoordig uit goedkope CCS modellen
En de SEPP is bijna op, dat duurt geen 2 weken meer. Een Leaf heeft nog steeds veel last van kinderziektes die je niet meer terug vindt in nieuwere modellen van andere merken. Bereik is ook belabberd.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:32
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:53:
[...]

Wat ik al schreef, in Frankrijk worden ze wel geplaatst zoals op de onlangs geopende locatie in Toul, daar staat gewoon een nieuwe 50kW triple. Maar het zal vast niet zo blijven denk ik, Chademo is vervangen door CCS, dus ooit stopt het. Maar dat is geen reden om te roepen dat niemand van een 50kW lader gebruik maakt, en ze dus eigenlijk wel kunnen verdwijnen. Een beetje makkelijke uitspraak als je er zelf geen gebruik van maakt.
1. Frankrijk is hier minstens 250km vandaan, dus daar ga ik niet mijn woorden op aanpassen.
2. Ik zeg niet dat er niemand van die 50kW laders gebruik maken, wel dat niemand er op zit te wachten. 99% van de auto's die rondrijden kunnen sneller dan 50kW laden en die paar die dat niet kunnen kunnen ook aan snellere laders hangen, met uitzondering van het uitstervende chademo, maar die mensen zullen hetzelfde pad als de oude model S'en moeten bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
DemivanGool schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:15:
Ben inmiddels eindelijk in het bezit van m'n Fiat 500e en ben al tegen twee dingen aangelopen haha. Ten eerste: klopt het nu dat Electroverse (zonder abonnement, met de gratis laadpas) geen starttarief hanteert? Ik kan er nergens meer iets over terugvinden en m'n geheugen laat me een beetje in de steek na al die laadpasaanbieders die ik in de afgelopen dagen bekeken heb.

Ten tweede: ik stond gister enthousiast bij een Tesla Supercharger om er vervolgens achter te komen dat de laadkabel zó kort is dat ik dacht dat hij niet in mijn laadpoort zou passen en ik onverrichter zake weggereden ben :') Iemand tips hiervoor? De Superchargers staan ook al dusdanig ver op de stoep en achter van die lage balkjes waar ik met mijn auto niet overheen kan, dat ik volgens mij de lader niet kan gebruiken zonder in het verkeerde vak te parkeren of een of andere asociale actie uit te halen. Weet nu niet of dit hier op dit topic gewenst is (indien niet, sorry! Maar er is ook geen specifiek topic voor mijn auto oid), maar heeft iemand tips of betekent dit gewoon dat laden bij de Superchargers in de buurt geen optie voor mij is?
Ik zou zeggen gefeliciteerd met je nieuwe auto, altijd leuk!

Electroverse heeft voor zover ik het nu gebruikt heb, geen starttarief.
De supercharger is een wat lastiger verhaal omdat de laadpoort aan de 'verkeerde' kant zit..
Je moet hem dus op de andere laadplek zetten waardoor je helaas 2 plekken bezet houdt..
Wat je ook kunt doen en dat doe ik ook, ik pak alleen de V4 superchargers, die kabel is veel langer en geschikt voor de 500e..
Die herken je aan de kleur en soort paal, zwart/wit ipv rood/wit en er zit geen gat in het midden..
Op onderstaande site kan je filteren op V4 palen en dan zie welke Tesla locatie ze heeft..

https://supercharge.info/map

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 15:30
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:53:
[...]

Wat ik al schreef, in Frankrijk worden ze wel geplaatst zoals op de onlangs geopende locatie in Toul, daar staat gewoon een nieuwe 50kW triple. Maar het zal vast niet zo blijven denk ik, Chademo is vervangen door CCS, dus ooit stopt het. Maar dat is geen reden om te roepen dat niemand van een 50kW lader gebruik maakt, en ze dus eigenlijk wel kunnen verdwijnen. Een beetje makkelijke uitspraak als je er zelf geen gebruik van maakt.
Voor zo ver ik weet is het in Frankrijk verplicht ook een triple-charger te plaatsen ten gerieve van de 10.000en zoe-rijders..

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
grunaubaby schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:08:
[...]

Voor zo ver ik weet is het in Frankrijk verplicht ook een triple-charger te plaatsen ten gerieve van de 10.000en zoe-rijders..
Of het echt een verplichting is weet ik niet, misschien op bepaalde locaties. IE-Charge heeft in Frankrijk iig alleen maar CCS laders staan, dus voor hen geldt die verplichting kennelijk niet.

Verder heeft Fastned (bijna?) overal nog Chademo laders staan, die als ik even vlug op Chargefinder kijk heel vaak bezet zijn. Dus dat niemand er op zit te wachten, zoals werd beweerd, zie ik dus niet. Gaat het verdwijnen? Vast wel, want nieuwe EV's met Chademo komen er niet meer bij, dus is het een kwestie van tijd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
grunaubaby schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:08:

Het is voor zover ik weet wel een verplichting, maar alleen(?) voor laders aan de autoroute.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja verplicht bij wet. Niet speciaal voor de Zoé's, ook voor motorrijders bijv.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Vorige week zag ik iemand langs de autoweg in Frankrijk een Outlander laden. Die hebben ook een Chademo aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
janne_nl schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:31:
Vorige week zag ik iemand langs de autoweg in Frankrijk een Outlander laden. Die hebben ook een Chademo aansluiting.
Klopt! En de nieuwe 2025 uitvoering heeft nog steeds zo'n Chademo aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:34
yannienl schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:51:
[...]

De supercharger is een wat lastiger verhaal omdat de laadpoort aan de 'verkeerde' kant zit..
Je moet hem dus op de andere laadplek zetten
[...]
Kun je dat uitleggen? Je kunt een auto toch vooruit en achteruit parkeren, dan is laadpoort toch altijd op 1 manier aan de goede kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:34
jongetje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:58:
[...]

Kun je dat uitleggen? Je kunt een auto toch vooruit en achteruit parkeren, dan is laadpoort toch altijd op 1 manier aan de goede kant?
Tesla heeft laadpoort links achterin.
Dat is vooruit parkerend hetzelfde als rechtsvoor.

Maar rechts achter of links voor is dan altijd aan de andere kant

Als je een auto hebt met rechts achter of links voor moet je dus altijd op de 'verkeerde' plaats staan voor de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De kabel sommige versie van een SuC is zo kort dat als je bijvoorbeeld een e-niro netjes vooruit in het vak zet je het net niet haalt met de kabel. Ietsie over de lijn aan de rechterkant en een beetje scheef haal ik het net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Ik heb hem ook links achter in mijn peugeot e-2008, en toch red de kabel het net niet als ik normaal in het vak ga staan. Het past net als ik hem strak in de linkerkant van mijn vak zet.

Ik denk dat de kont van Tesla's wat verder over de rand heen hangt?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:26
GateKeaper schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:58:
Ik heb hem ook links achter in mijn peugeot e-2008, en toch red de kabel het net niet als ik normaal in het vak ga staan. Het past net als ik hem strak in de linkerkant van mijn vak zet.

Ik denk dat de kont van Tesla's wat verder over de rand heen hangt?
Bij Tesla zit de aansluiting zo ongeveer bij het achterlicht. Bij jouw e-2008 (en bij mijn e-208) zit hij boven het achterwiel. Dat scheelt nogal. Al moet ik zeggen dat ik het met de mijne eigenlijk altijd wel kan redden. Strak tegen dat betonblok aan parkeren, dan lukt het. Maar de 2008 is natuurlijk net iets groter...

Punctuality is the politeness of kings

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:06
jongetje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:58:

Als je laadpoort linksvoor (bestuurderskant) zit dan kan je laden maar bezet je 2 plekken, zelfde geldt voor laadpoort rechtsachter. Dan is het nog dat de wat oudere Tesla-laadpunten hele korte kabels hebben, dus dan kan je laadpoort wel een de goede kant uitkomen maar dan red je het niet qua lengte kabel.
Bij Tesla Breda red ik het met mijn Megane niet omdat er betonblokken op de parkeerplekken zijn, en kan ik alleen met dwars parkeren laden , dus 2 plekken bezet houden, bij Tesla Ugchelen moet ik met mijn neus zowat een halve meter de bosjes inrijden zodat ik het NET haal met de kabel.
BIj de nieuwste V4 laders staat de boel zo dat bijna iedereen wel kan laden, maar daar zijn er nog niet zo veel van helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
hsb85 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:20:
[...]

Tesla heeft laadpoort links achterin.
Dat is vooruit parkerend hetzelfde als rechtsvoor.

Maar rechts achter of links voor is dan altijd aan de andere kant

Als je een auto hebt met rechts achter of links voor moet je dus altijd op de 'verkeerde' plaats staan voor de lader.
Of ondersteboven :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:40
1)Klopt het dat je bij de allego kleef boete van 5 cent pm de tijd niet begint te lopen tussen 23 en 7uur. Dus stel ik sluit om 23uur aan dan kan ik tot 12uur de auto laten staan?

Zo lees ik het op de eneco site. Maar op de allego site zie ik geen voorbeelden

2)Stel dat ik vanuit een app van de auto stop met laden. Daarna laadkabel ontgrendel,daarna weer laadkabel vergrendel. Kan ik dan oneindig blijven staan zonder kosten?

[ Voor 43% gewijzigd door wootahH op 21-11-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeeSharpDev
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-09 11:50
wootahH schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:09:
1)Klopt het dat je bij de allego kleef boete van 5 cent pm de tijd niet begint te lopen tussen 23 en 7uur. Dus stel ik sluit om 23uur aan dan kan ik tot 12uur de auto laten staan?

Zo lees ik het op de eneco site. Maar op de allego site zie ik geen voorbeelden

2)Stel dat ik vanuit een app van de auto stop met laden. Daarna laadkabel ontgrendel,daarna weer laadkabel vergrendel. Kan ik dan oneindig blijven staan zonder kosten?
Zover ik heb gelezen loopt de tijd (5 uur) gewoon door in de nacht.
Je zult echter pas de 5 cent pm gaan betalen vanaf 7u (aangezien je dan al 5+ uur staat).

Hou er echter rekening mee dat de regels van Allego niet perse worden doorgevoerd bij de laadpassen.
Shell gebruikt momenteel nog steeds de 'oude' 4 uur regel en blijft ook door rekenen in de nacht.
Laatst vanaf 22:00 t/m 07:00 geladen bij Allego via Shell en kon vervolgens 12 euro extra aftikken ivm blokkeren.

Ondanks dat ik graag elektrisch zou willen blijven rijden is het nu goedkoper en veel minder gedoe om weer een benzine wagen te hebben. (Als private lease elektrisch rijder afhankelijk van openbaar laden).

• wootahH
  • Laatst online: 23:40
SeeSharpDev schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:16:
[...]

Zover ik heb gelezen loopt de tijd (5 uur) gewoon door in de nacht.
Je zult echter pas de 5 cent pm gaan betalen vanaf 7u (aangezien je dan al 5+ uur staat).

Hou er echter rekening mee dat de regels van Allego niet perse worden doorgevoerd bij de laadpassen.
Shell gebruikt momenteel nog steeds de 'oude' 4 uur regel en blijft ook door rekenen in de nacht.
Laatst vanaf 22:00 t/m 07:00 geladen bij Allego via Shell en kon vervolgens 12 euro extra aftikken ivm blokkeren.

Ondanks dat ik graag elektrisch zou willen blijven rijden is het nu goedkoper en veel minder gedoe om weer een benzine wagen te hebben. (Als private lease elektrisch rijder afhankelijk van openbaar laden).
ja kom er nu ook pas achter dat ze dit ingevoerd hebben. Al tijden niet meer in een app gekeken naar die palen.. dit staat er bij eneco website(waar ik sinds kort een pas van heb). Uit t voorbeeld haal ik dus dat die tijden niet zouden meetellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zr44HFnU_N00zljaLpz0E1TqdJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSDhmcRXhq5wvVOvi9M2R5Om.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door wootahH op 21-11-2024 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Grappig, lees net de laadpas top 10 nieuwbrief van november, waarin zij schrijven dat Total 1 cent goedkoper is geworden in Friesland, terwijl ze in Leeuwarden van € 0,35 naar € 0,53 / kwh zijn gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
wootahH schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:09:
Klinkt plausibel, ik zou iig denken van wel dus.
Probeer het uit, en dan horen wij graag of het gelukt is. ;)
SeeSharpDev schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:16:
Ondanks dat ik graag elektrisch zou willen blijven rijden is het nu goedkoper
Nu ja? Dus puur de kosten per km, en dan is benzine (met eerlijk vergelijkbare auto) rijden goedkoper dan elektrisch rijden? Ik kom er bij mijlenver niet in de buurt namelijk als privérijder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zjanzjak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:43:

[...]

Nu ja? Dus puur de kosten per km, en dan is benzine (met eerlijk vergelijkbare auto) rijden goedkoper dan elektrisch rijden? Ik kom er bij mijlenver niet in de buurt namelijk als privérijder.
Kwestie van jezelf rijk rekenen blijkbaar. ;) Hij wil niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 12:48
Freshmile heeft de laadprijzen wederom verhoogd. Was 0,23 per kWh en 0,04 per minuut naar 0,25 en 0,05 per minuut aan de laadpaal.
Beetje rekenen kom ik op ongeveer 0,54 per kWh. Net Electroverse weer gepakt voor 0,50 per kWh. North is helaas ook flink verhoogd en niet interessant meer. Zijn er nog andere alternatieven die wat voordeliger zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

CosmicTX schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:33:
Zijn er nog andere alternatieven die wat voordeliger zijn?
Zonder info bij welke palen je meestal staat is dat niet te zeggen 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
CosmicTX schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:33:
Zijn er nog andere alternatieven die wat voordeliger zijn?
Wat ik mij nog meen te herinneren kwam jij ergens uit de contreien van Goeree-Overflakkee en daar kom je volgens mij niet meer onder de 50 cent uit met AC-laden.
Blijft over snelladen bij Ooltgensplaat, daar kom je nog wel makkelijk onder de 50 cent uit met Freshmile.

Ik krijg alleen de laatste tijd de Freshmile-pas niet meer aan de praat, maar heb het nog niet daar geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmicTX
Zjanzjak schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:38:
[...]

Wat ik mij nog meen te herinneren kwam jij ergens uit de contreien van Goeree-Overflakkee en daar kom je volgens mij niet meer onder de 50 cent uit met AC-laden.
Blijft over snelladen bij Ooltgensplaat, daar kom je nog wel makkelijk onder de 50 cent uit met Freshmile.

Ik krijg alleen de laatste tijd de Freshmile-pas niet meer aan de praat, maar heb het nog niet daar geprobeerd.
Ja dat klopt inderdaad. Die allego palen zijn echt duur aan het worden zo. Soms werkt die freshmile ook niet op de snellader bij ooltgensplaat. Dan ging ik als ik wat nodig had nog even bij fastned wat snelladen want dan zat je rond de 0,50 alleen die hebben ze nu ook verhoogd naar 0,85.
Bij Jumbo in Middelharnis staan ook snelladers maar die zijn ook €0,67 per kWh dus niet interessant. Freshmile werkt trouwens niet bij deze palen.
Wordt tijd dat Tesla met palen komt op het eiland 😋.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-09 07:17

gvg

CosmicTX schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:59:
[...]

Ja dat klopt inderdaad. Die allego palen zijn echt duur aan het worden zo. Soms werkt die freshmile ook niet op de snellader bij ooltgensplaat. Dan ging ik als ik wat nodig had nog even bij fastned wat snelladen want dan zat je rond de 0,50 alleen die hebben ze nu ook verhoogd naar 0,85.
Bij Jumbo in Middelharnis staan ook snelladers maar die zijn ook €0,67 per kWh dus niet interessant. Freshmile werkt trouwens niet bij deze palen.
Wordt tijd dat Tesla met palen komt op het eiland 😋.
Het enige wat ik kan vinden zit op het bedrijventerrein (Oostplaat?), met Bump (franse app).
Bij bouwcenter Esselink 33ct/kWh. Bij slagerij Vleis kan ik niet op google maps zien hoe openbaar het terrein is, maar daar zou Bump 40ct/kWh+0,17 starttarief moeten zijn.
(Bump levert geen pasjes, maar je kan een eigen pas met rfid koppelen. Iphones zijn heel kieskeurig welke rfid pasjes ze wel en niet kunnen koppelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmicTX
gvg schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:15:
[...]

Het enige wat ik kan vinden zit op het bedrijventerrein (Oostplaat?), met Bump (franse app).
Bij bouwcenter Esselink 33ct/kWh. Bij slagerij Vleis kan ik niet op google maps zien hoe openbaar het terrein is, maar daar zou Bump 40ct/kWh+0,17 starttarief moeten zijn.
(Bump levert geen pasjes, maar je kan een eigen pas met rfid koppelen. Iphones zijn heel kieskeurig welke rfid pasjes ze wel en niet kunnen koppelen.)
Ooh top! Ik heb de bump app maar bij mij in de buurt zijn ze veel hoger. Goed gevonden! Is wel interessant. Weet je toevallig of dat deze altijd bereikbaar zijn of dat het alleen met openingstijden kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-09 07:17

gvg

CosmicTX schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:24:
[...]

Ooh top! Ik heb de bump app maar bij mij in de buurt zijn ze veel hoger. Goed gevonden! Is wel interessant. Weet je toevallig of dat deze altijd bereikbaar zijn of dat het alleen met openingstijden kan komen?
Geen idee. Bouwcenter lijkt wel altijd toegankelijk te zijn, als ik naar google maps (streetview) kijk.
Die slagerij kan ik niet zien, dichtstbijzijnde beelden op google maps zijn 10 jaar oud.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CosmicTX
gvg schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:51:
[...]

Geen idee. Bouwcenter lijkt wel altijd toegankelijk te zijn, als ik naar google maps (streetview) kijk.
Die slagerij kan ik niet zien, dichtstbijzijnde beelden op google maps zijn 10 jaar oud.
Heb nu een nieuwe app geïnstalleerd EVDC. Hierop zag ik een laadpaal bij mij in de straat voor €0,38 per kWh. Wel goed opletten want staan ook duurdere in de buurt. Ben gaan laden en via de app gestart. Wordt €50.- van je bankrekening gereserveerd.
Is nu aan het laden. Ga straks even kijken of het echt voor 0,38 is geweest. Hou jullie op de hoogte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:49
CosmicTX schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:29:
[...]

Heb nu een nieuwe app geïnstalleerd EVDC. Hierop zag ik een laadpaal bij mij in de straat voor €0,38 per kWh. Wel goed opletten want staan ook duurdere in de buurt. Ben gaan laden en via de app gestart. Wordt €50.- van je bankrekening gereserveerd.
Is nu aan het laden. Ga straks even kijken of het echt voor 0,38 is geweest. Hou jullie op de hoogte
Dat ziet er aardig uit (al is het volgens Nexis Dossier een vorig jaar opgestart eenmansbedrijf uit Manchester met weinig omzet). De app toont de Quello-palen in mijn straat voor 41 ct/kWh, dat zijn ouderwetse Electroverse/Bump/Northe/Thüga-prijzen. Ben benieuwd of het werkt en hoe lang het lage tarief standhoudt voordat ook zij ontdekken dat ze op deze manier geld toeleggen op roaming in Nederland.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CosmicTX
[...]

Goed nieuws. Heb net mijn afrekening binnen gekregen. Er was nog een keer €10,16 gereserveerd van m’n bank dus werd een beetje huiverig maar kreeg daarna die gereserveerde €50.- weer terug.
Omgerekend ben ik precies €0,38 per kWh kwijt geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTzGg0rCIw3L9ak17lGqxjlMEGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuXPYb7irTkFZrYnGpelHe4s.jpg?f=fotoalbum_large
Dus voor zolang het duurt is dit de nieuwe laadapp 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandervans
  • Laatst online: 11-09 00:41
CosmicTX schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:42:
[...]

Goed nieuws. Heb net mijn afrekening binnen gekregen. Er was nog een keer €10,16 gereserveerd van m’n bank dus werd een beetje huiverig maar kreeg daarna die gereserveerde €50.- weer terug.
Omgerekend ben ik precies €0,38 per kWh kwijt geweest.
[Afbeelding]
Dus voor zolang het duurt is dit de nieuwe laadapp 😉
Top, dankjewel voor de tip! Wij zijn sinds verleden week in het bezit van een Hyundai Kona (2019). Allego staat bij ons in de straat maar is normaal gesproken behoorlijk duur. Dit scheelt toch een flinke hap. En zo te zien ook geen kleefboete, dat is toch prettig met een 1-fase lader, kan ik gewoon blijven staan tot die vol is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]

Pas op met EVDC. Ze hebben meerdere Nederlandse e-mobility bedrijven benaderd voor diverse diensten, waaronder wij, maar ze hebben nog nooit hun facturen betaald. Ik zou er ver weg van blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 24-11-2024 18:04 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mail van ANWB over wijzigingen in de app. Ze zeggen: "In de nieuwe versie van de app gaan we voor de weergegeven kWh-prijs uit van een gemiddelde laadsessie. We nemen daarbij alle kosten mee in de berekening, dus ook een eventueel startarief of blokkeertarief."

Afbeeldingslocatie: https://energiemail.anwb.nl/mailings/2/367/211124_Laadpas_vernieuwd_app_dubbel.png

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
@TucanoItaly Ziet er verwarrend uit. Dit moet dan een niet-concessie Allego paal zijn.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Hachy schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:33:
[...]

Pas op met EVDC. Ze hebben meerdere Nederlandse e-mobility bedrijven benaderd voor diverse diensten, waaronder wij, maar ze hebben nog nooit hun facturen betaald. Ik zou er ver weg van blijven.
Zowiezo vind ik het hele crypto gebeuren dat ze er ook omheen hebben hangen een rode vlag....
Als ze inderdaad hun facturen niet betalen zal het feestje waarschijnlijk snel afgelopen zijn omdat ze uit de schakelpunten worden gegooid. Aan de andere kant zet het misschien de CPO's in open markt model gebied eens aan het nadenken over hun tarieven......

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

pmiddeld schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:35:
@TucanoItaly Ziet er verwarrend uit. Dit moet dan een niet-concessie Allego paal zijn.
Het verwarrende is dat dit eigenlijk 2 plaatjes zijn, uit twee verschillende delen van de nieuwsbrief.

Niet handig van de ANWB dat ze voor de voorbeelden verschillende palen/tarieven gebruiken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Over die ANWB app: de cijfers die daarin genoemd worden, gelden alleen (?) voor laden met de ANWB laadpas.
En die is niet altijd (!) de voordeligste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
De ANWB screenshots zijn van een fictieve, niet-bestaande paal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Leuk grafiekje, 1 openbaar laadpunt per 5 ev's, wel mooie verhouding;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTstH7TOkuLeACOpnfYA6ZuKIFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4xJKNHIsVTroz9S6cGVapVc.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: Martien Visser op X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
Zjanzjak schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:44:
Leuk grafiekje, 1 openbaar laadpunt per 5 ev's, wel mooie verhouding
Interessant gegeven en inderdaad mooie grafiek. Dank daarvoor. Je kan ook mooi zien dat het aantal EV's in Nederland heel gestaag stijgt in tegenstelling tot wat er in de pers geroepen wordt.

Overigens ben ik van mening dat het aantal laadpalen nog te krap is. Jan en alleman ziet in zijn/haar eigen wijk hooguit een enkele laadpaal staan, en als je toch al niet voor de deur kan laden dan kan je het allemaal zomaar somber inzien. Komen er ook nog van die types die roepen dat er toch al teveel auto's zijn en de teneur wordt gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door HDoc op 26-11-2024 11:10 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:33
HDoc schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:10:
[...]

Interessant gegeven en inderdaad mooie grafiek. Dank daarvoor. Je kan ook mooi zien dat het aantal EV's in Nederland heel gestaag stijgt in tegenstelling tot wat er in de pers geroepen wordt.

Overigens ben ik van mening dat het aantal laadpalen nog te krap is. Jan en alleman ziet in zijn/haar eigen wijk hooguit een enkele laadpaal staan, en als je toch al niet voor de deur kan laden dan kan je het allemaal zomaar somber inzien. Komen er ook nog van die types die roepen dat er toch al teveel auto's zijn en de teneur wordt gezet.
Voor sommige mensen zal het nooit genoeg zijn....

Ik vind een laadpaal per 5 auto's al heel behoorlijk.
Nu durf ik aan te nemen dat ca 20% van de EV eigenaars op eigen terrein kan laden (in België is het waarschijnlijk meer), dan komen we op 1:4.
En als we dan rekenen met 15000km per jaar gemiddeld, en een verbruik van 20kWh/100km (laadverliezen inbegrepen), dan moet je over een heel jaar ca 3000kWh geladen krijgen, of iets van 10 kWh per dag.
Als je dan aan neemt dat je zowat om de 3 dagen aan de paal moet voor ca 4-5 uur (laden met 7-11kW), dan moet dat eigenlijk volstaan, zeker als er dan af en toe nog wat snelladen bij komt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 21:46
Algemen feitjes zoals 1 ladpaal per 5 EVs zegt niet zoveel. Bij mij in het dorp kan >80% aan huis laden en worden de laadpalen enkel in de zomer gebruikt door toeristen of als thuisladen weer duurder is dan bij Allego.

Tegelijk zal er vast in veel woonwijken in de randstad een gebrek zijn aan publieke laadinfrastructuur.

Het zou veel interessanter zijn om te zien wat de bezettingsgraad is zodat nieuwe laders geplaatst worden op plekken waar ze nuttig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GT-stoel
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-12-2024
Het aantal laadpalen zou vooralsnog genoeg moeten zijn.
Daarbij moet er dan echter ook wel rekening met elkaar worden gehouden.
Helaas zijn er mensen die zich daar totaal niet druk om maken
en met regelmaat de auto 2 dagen of langer aangesloten laten staan.
Dan heb je snel laadpalen te weinig.

In de OVO app wordt ook weergegeven hoelang een auto reeds aan de laadpaal aangesloten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqZs2SUY2Nej5Cce62mLMtuIau4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Kyf5CavyV8FbTQiwG48pG3U9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 21:46
GT-stoel schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:49:

[Afbeelding]
Ik heb met name zeer slechte ervaringen met deel auto's die een laadpoort bezet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
GT-stoel schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:49:
Het aantal laadpalen zou vooralsnog genoeg moeten zijn.
Daarbij moet er dan echter ook wel rekening met elkaar worden gehouden.
Dan heb je snel laadpalen te weinig.

In de OVO app wordt ook weergegeven hoelang een auto reeds aan de laadpaal aangesloten is.

[Afbeelding]
Deze staat bij ons in de buurt :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdR8Z9a2_ZpC2VE18xDLZrkaOqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32QlFvbZu1uETaTej3sDwAx0.jpg?f=fotoalbum_large

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:26
Ik merk dat de ene laadpaal app (ANWB of Google Maps) minder laadpalen laat zien dan bijvoorbeeld Chargemap. Maar met chargemap laten ze ook laadpalen zien die niet publiekelijk zijn als dit niet goed is ingevoerd. Zo staat er vaak eentje bij iemand particulier thuis op de kaart of bij een bedrijf waar ik niet mag komen. Plugshare gaat het helemaal mis, want die denkt dat sommige laadpalen meer/minder aansluitingen hebben en zien niet dat een laadpaal stuk is itt andere apps.

Ik zie door alle laadpaal apps bomen het bos niet meer. Ik zoek eigenlijk gewoon een app die alles goed toont. Ik hoef er niet mee te betalen, want ik heb een laadpas van de leasemaatschappij. Een signaaltje als een laadpaal vrij komt bij favoriete laadpalen zou ik bijv. ook wel een prettige functie vinden, omdat de laadpalen in de straat vaak vol zijn.

De ANWB lijkt goed, maar mist regelmatig een laadpaal die er wel staat.

[ Voor 27% gewijzigd door Belecthor op 26-11-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Staat deze auto daadwerkelijk al bijna 2 jaar onafgebroken aan die paal? Of is het een glitch in de status?
Dan zou je toch ondertussen de gemeente moeten inschakelen?

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
Kodess schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:21:
[...]
Deze staat bij ons in de buurt :+
Ze moeten zo'n laadpaal ook niet bij een wietkwekerij plaatsen :+

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
denneappel schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:52:
[...]

Ik heb met name zeer slechte ervaringen met deel auto's die een laadpoort bezet houden.
onze buurt is er ook klaar mee. foto van vandaag.

Melden bij het bedrijf leidt tot klant en klare nietszeggende antwoorden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaEpbuJyXb3EudRIp1P9bw0ne3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyvNp5zfDBAip1ziCS1voxie.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:21

Dennis1812

Amateur prutser

jeroenkb schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:36:
[...]

[Afbeelding]
Kan je beter bij de handhaving melden.

Laadpaal bedrijf heeft geen mandaat tot handhaving.

En eerlijk, die briefjes voegen niets toe behalve uitlokken tot vandalisme of het vaker doen.
Bewandel gewoon de wegen die hiervoor zijn. Handhaving/0900-8844/gemeente.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennis1812 op 26-11-2024 18:49 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:36
De particulier zal vanwege de prijs sneller naar Tesla SUC rijden dan naar Fastned.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Met een paar man de voorkant midden op staat zetten. Dan wordt de auto door handhaving weggehaald. Als een deur niet op slot is wordt deze ook door handhaving "veilig" opgeborgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Dennis1812 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:48:
[...]

Dat is verspilde moeite: ik heb weet ik hoe vaak meldingen bij de handhaving gedaan, om vervolgens pas na een paar weken antwoord te krijgen. Dus het is weleens waar de correcte weg om te bewandelen. Maar helaas, rukt de handhaving niet direct uit met een afsleepwagen.

Want feitelijk worden andere electrische rijders benadeeld en naar mijn mening, zou naast een boete zo'n auto op kosten van de kentekenhouder gewoon afgesleept moeten worden. En eigenlijk zou de laadpaal beheerder, ook gecompenseerd moeten worden. Aangezien die ook inkomsten mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:27
MathiasMetzger schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:06:
[...]

Dat is verspilde moeite: ik heb weet ik hoe vaak meldingen bij de handhaving gedaan, om vervolgens pas na een paar weken antwoord te krijgen. Dus het is weleens waar de correcte weg om te bewandelen. Maar helaas, rukt de handhaving niet direct uit met een afsleepwagen.

Want feitelijk worden andere electrische rijders benadeeld en naar mijn mening, zou naast een boete zo'n auto op kosten van de kentekenhouder gewoon afgesleept moeten worden. En eigenlijk zou de laadpaal beheerder, ook gecompenseerd moeten worden. Aangezien die ook inkomsten mislopen.
Ik snap de frustratie helemaal maar zolang er geen bord met een max tijd onder het laadpaalbord hangt is hier niets illegaals aan. Melden bij handhaving heeft dan ook weinig zin. Ik zou me er ook scheel aan ergeren maar dan meer omdat dit gewoon mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
GM15 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:57:
[...]

Ik snap de frustratie helemaal maar zolang er geen bord met een max tijd onder het laadpaalbord hangt is hier niets illegaals aan. [....]
Hoeft geen max tijd te zijn. Gewoon een laadplek-bord met onderschrift "Alleen bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen". Dan dek je ook meteen die tokkies af die de kabel aansluiten maar niet laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:48:
[...]

Laadpaal bedrijf heeft geen mandaat tot handhaving.

En eerlijk, die briefjes voegen niets toe behalve uitlokken tot vandalisme of het vaker doen.
Bewandel gewoon de wegen die hiervoor zijn. Handhaving/0900-8844/gemeente.
Briefjes zijn niet van mij.

Ik heb melding gedaan bij het bedrijf van de auto. Kwam een melding terug dat ze tegenwoordig een incentive geven aan deelnemers om hem weg te halen als hij er langer dan 24 uur staat.

Dus ze laten hem minimaal 24 uur staan en dan hopen ze dat een deelnemer hem wil verplaatsen. Deze staat er al 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
Caelorum schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:02:
[...]

Hoeft geen max tijd te zijn. Gewoon een laadplek-bord met onderschrift "Alleen bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen". Dan dek je ook meteen die tokkies af die de kabel aansluiten maar niet laden.
De Skoda is een EV. Dus die mag daar gewoon staan als ie aan de stekker hangt.

Illegaal: nee
Irritant: ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
GM15 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:20:
[...]

Vooral een probleem van het bedrijfsmodel van deelauto's. Dat is het namelijk.

Een deelnemer hangt zijn deel-EV aan de laadpaal en loopt weg. Als niemand hem daarna nodig heeft kan hij zo dagen blijven staan. heb je er een paar in de buurt rondrijden dan kan je zo de situatie hebben dat alle laadpalen in de buurt voor langere periodes bezet zijn.

Gaan andere EV rijders niet leuk vinden, de laadpaal eigenaar niet en uiteindelijk de EV eigenaar ook niet, want je kunt dan wachten op niet gewenste acties van anderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
jeroenkb schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:23:
[...]

Een deelnemer hangt zijn deel-EV aan de laadpaal en loopt weg. Als niemand hem daarna nodig heeft kan hij zou dagen blijven staan. heb je er een paar in de buurt rondrijden dan kan je zo de situatie hebben dat alle laadpalen in de buurt voor lange periodes bezet zijn.

Gaan andere EV rijders niet leuk vinden, de laadpaal eigenaar niet en uiteindelijk de EV eigenaar ook niet, want je kunt dan wachten op niet gewenste acties van anderen
Ik snap de irritatie volledig. Die deelnemers zal het worst wezen en gaan zeker niet die deelauto verplaatsen. Dat bedrijf zal het ook weinig interesseren, die zien liever een volle auto klaarstaan.

Probleem is dat dit gewoon mag tenzij er een onderbord hangt met een max tijd. En als er geen kleeftarief is heeft het deelbedrijf ook geen prikkel om hem zelf dan maar te verplaatsen.

Er valt dan ook niets te handhaven als er geen regels worden overtreden dat is het punt en dat is behoorlijk kl*te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
jeroenkb schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:23:
[...]

Een deelnemer hangt zijn deel-EV aan de laadpaal en loopt weg. Als niemand hem daarna nodig heeft kan hij zo dagen blijven staan. heb je er een paar in de buurt rondrijden dan kan je zo de situatie hebben dat alle laadpalen in de buurt voor langere periodes bezet zijn.

Er zijn deelauto bedrijven die het toelaten om een account bij ze aan te maken in de app speciaal om de EV te verplaatsten. Volgens mij krijg je bij sommige dan zelfs geld toe.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
GM15 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:32:
[...]

Ik snap de irritatie volledig. Die deelnemers zal het worst wezen en gaan zeker niet die deelauto verplaatsen. Dat bedrijf zal het ook weinig interesseren, die zien liever een volle auto klaarstaan.

Probleem is dat dit gewoon mag tenzij er een onderbord hangt met een max tijd. En als er geen kleeftarief is heeft het deelbedrijf ook geen prikkel om hem zelf dan maar te verplaatsen.

Er valt dan ook niets te handhaven als er geen regels worden overtreden dat is het punt en dat is behoorlijk kl*te
Ben er nog eens langs gelopen. Hangt dit bord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF_bjyiZBzkIdh51Evm-Iqsn5O8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DAWSo3HkVn4h09XnpUFV6Ff.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
GM15 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:20:
[...]

Als die laad ja, volgens het bord. Gewoon de stekker eraan hangen en dan met de accu vol paar uur laten staan is dus niet de bedoeling. En in dit specifieke geval is er zelfs nog een directe aanwijzing dat ze kunnen slepen.

Waarom ze het dan niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
Caelorum schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:32:
[...]

Als die laad ja, volgens het bord. Gewoon de stekker eraan hangen en dan met de accu vol paar uur laten staan is dus niet de bedoeling. En in dit specifieke geval is er zelfs nog een directe aanwijzing dat ze kunnen slepen.

Waarom ze het dan niet doen...
Omdat ‘ze’ (wie is ‘ze’ eigenlijk in dit geval, ik vermoed de gemeente) dit helemaal niet mogen doen. Bovendien heeft het sleepbord betrekking op een niet elektrisch voertuig wat daar parkeert en niet op een voertuig wat aan een kabel hangt ( laden of niet doet er niet toe ) Dit artikel geeft een redelijk overzicht. https://www.auto.nl/blog/...adpaal-dit-zijn-de-regels

Echter loont het in dit geval wellicht de moeite om eens op de site van de gemeente te kijken of daar specifieke bepalingen zijn gedefinieerd mbt het het laden op een laadplek en op basis daarvan een handhavingsverzoek doen.

Wordt er idd gehandhaafd dan heeft het deelauto bedrijf wel een sterke zaak wanneer ze dat laten voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door GM15 op 26-11-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

GM15 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:56:
[...]

Omdat ‘ze’ (wie is ‘ze’ eigenlijk in dit geval, ik vermoed de gemeente) dit helemaal niet mogen doen. Bovendien heeft het sleepbord betrekking op een niet elektrisch voertuig wat daar parkeert en niet op een voertuig wat aan een kabel hangt ( laden of niet doet er niet toe ) Dit artikel geeft een redelijk overzicht. https://www.auto.nl/blog/...adpaal-dit-zijn-de-regels

Echter loont het in dit geval wellicht de moeite om eens op de site van de gemeente te kijken of daar specifieke bepalingen zijn gedefinieerd mbt het het laden op een laadplek en op basis daarvan een handhavingsverzoek doen.

Wordt er idd gehandhaafd dan heeft het deelauto bedrijf wel een sterke zaak wanneer ze dat laten voorkomen.
Dat is wel een dramatisch slecht artikel.
Ze beroepen zich niet op bronnen* en zeggen niets over onderborden bij een laadpaalbord. Dit had AI nog beter kunnen schrijven.

*met enige referentie.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@GM15 https://www.verkeerskunde...ng-voor-gebruik-laadpalen
Dat onderbord met tekst is wel geldig. Ze mogen dus wel degelijk wegslepen daar als je niet laad

Of deze:
[...]Blijkens de bij het besluit gevoegde foto’s stond bij het parkeervak waar het voertuig van [appellant] stond het verkeersbord E8 met onderbord ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’. Tussen partijen is niet in geschil dat de auto van [appellant] in een parkeervak voor het opladen van elektrische voertuigen stond, terwijl de auto niet was gekoppeld aan de laadpaal. Ingevolge artikel 24, eerste lid, aanhef en onder d, onder 2°, van het RVV 1990 mag de bestuurder zijn voertuig niet parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven. [appellant] was daarom in overtreding door zijn auto in het parkeervak te laten staan, terwijl de auto op dat moment niet werd opgeladen aan de laadpaal.[...]

[ Voor 68% gewijzigd door Caelorum op 27-11-2024 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
MichielFRL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:26:
[...]

De particulier zal vanwege de prijs sneller naar Tesla SUC rijden dan naar Fastned.
Deze particulier niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Haha deze ook niet. Die paar minuten die ik in NL soms bij Fastned sta wegen voor mij niet op tegen de extra kilometers die voor een Tesla Suc moet rijden. (Ondanks dat het dan nog goedkoper is].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:04
Hier stond een bus al weken te "laden".
Handhaving ingeschakeld, hadden direct gekeken en idd geconstateerd dat de bus er stond, maar konden niks want de bus stond aan de paal.....
Uiteindelijk het bedrijf maar is aangeschreven.
Het bedrijf van wie de bus is nam direct contact op.
Wat blijkt, werknemer werkte al even niet meer bij ze.
Excuses werden gemaakt en er werd beloofd de bus de volgende dag weg te halen.
De volgende dag was de bus inderdaad weg d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ErpkBLQB7vr_0r-ktkkyXn0c1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWGEGX9D3vGtAVVPUOcK0mNj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Rdestructo op 27-11-2024 14:40 ]

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 08:01
MathiasMetzger schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:06:
[...]

Ik heb 2x een melding gedaan in Amsterdam voor, een keer benzine voertuig op (laatste) oplaadplek en andere keer voertuig die er al 2 dagen stond. In beide gevallen was handhaving er binnen 2 uur en werd er actie ondernomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
hopiconjo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:42:
[...]

Ik heb 2x een melding gedaan in Amsterdam voor, een keer benzine voertuig op (laatste) oplaadplek en andere keer voertuig die er al 2 dagen stond. In beide gevallen was handhaving er binnen 2 uur en werd er actie ondernomen
Was dat maar zo in Heerlen: hier is 1x per jaar zo'n festival, genaamd Parkcity Live en ik woon precies in de aangrenzende wijk waar je gratis parkeren kunt. Dat zijn van die dagen dat ik aan het raam gekluisterd zit, want naast dat er geparkeerd wordt op plaatsen waar dat niet mag. Ben ik ook nog bang dat mijn auto beschadigd wordt.

Vorig jaar werd er vrijwel niet gehandhaafd: dit jaar gelukkig wel. Maar ik heb de pech, dat wanneer ik een benzineauto tegenkom die op de plaats staat voor het opladen van electrische autos. Dat het dan avonds is en dan komt de handhaving echt niet opdagen hoor: als je dan dubbel parkeert, dus je auto naast de fout geparkeerde auto op de weg. Je bent dan zelf fout bezig.

Het zal wel per gemeente verschillen? Echter hier in Heerlen, hoef je er niet op te rekenen dat de handhaving snel ter plaatse is. Ik zoek dan wel een andere laadpaal, maar alle meldingen bij de handhaving zijn afgedaan met: ze troffen de auto niet meer aan. Nee natuurlijk niet, die blijven geen hele dag daar staan tot de handhaving eens langs komt. Als ze snel ter plaatse zijn, dan kan er ook effectief gehandhaafd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
Caelorum schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:24:
@GM15 https://www.verkeerskunde...ng-voor-gebruik-laadpalen
Dat onderbord met tekst is wel geldig. Ze mogen dus wel degelijk wegslepen daar als je niet laad
Het cruciale (wettelijke) verschil is dat het uitmaakt of je aan de laadpaal hangt of niet. (ongeacht of er ook daadwerkelijk geladen wordt.
Of deze:

[...]
Precies dat dus zoals in het arrest duidelijjk staat, deze hing niet aan de laadpaal. En dat is exact het probleem en ook de rede dat 'kleeftarieven / boetes' zijn geintroduceert en de ANWB als reactie daarop weer via hun app het laden kunnen stoppen. Zolang je bent aangesloten op de laadpaal doe je niets wat niet mag, ook niet als je daar 6 dagen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Er staat duidelijk laden bij het onderschrift. De wettekst is ook duidelijk dat je aan het onderschrift moet houden. Mag jij mij vertellen waarom jij het duidelijk vind en een cruciaal verschil dat een auto die is aangesloten en niet laad daar dan wel mag staan. Ik zie het niet.

Laden is laden.

En die kleeftarieven zijn er uit economische voordeel. De hebben niets aan een auto die er maar wat staat en ze kunnen niet afdwingen dat er gehandhaafd wordt en al helemaal niet rendabel afdwingen.

En dan heb ik het niet over 5 minuten laten staan of een half uur zoals wat toen in 2022 is gezegd in een rechtzaak over dat het ondoenlijk is elke 5 minuten te moeten controleren. Dat argument vervalt wel als je er een dag aan staat laat staan 5 of langer.

[ Voor 48% gewijzigd door Caelorum op 27-11-2024 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:30
hopiconjo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:42:
[...]

Dat is het schaalvoordeel van grote steden; in Amsterdam is 24/7 een gemeentelijke afsleepdienst beschikbaar.
Ik weet ook niet wat de oplossing zou zijn maar het mag geen verbazing wekken dat kleinere gemeenten daar niet over beschikken, als er überhaupt al iemand is om 24/7 de telefoon op te nemen of meldingen te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Hier hadden ze overigens een andere tactiek. Er lag eerst een maand een grote hoop zand voor de laadpaal en daarna een maand lang een stapel stenen. Toen dat uitgewerkt was is er iemand tegen de laadpaal aangereden (die stond scheef). Inmiddels hebben ze de tactiek om aan beide kanten van de laadplekken de auto zo dicht mogelijk bij te zetten waardoor er niet fatsoenlijk meer twee auto's tussen passen.

Je moet toch wat als huurder in een rijtjeswoning waarbij je geen eigen parkeerplaats hebt gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Met alle berichten hierboven over deelauto's die aan laadpalen geparkeerd zijn en blijven, zal dit nieuws:
https://www.nu.nl/klimaat...roomnet-te-ontlasten.html
ook wel wat discussie losmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
Caelorum schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:54:
Er staat duidelijk laden bij het onderschrift. De wettekst is ook duidelijk dat je aan het onderschrift moet houden. Mag jij mij vertellen waarom jij het duidelijk vind en een cruciaal verschil dat een auto die is aangesloten en niet laad daar dan wel mag staan. Ik zie het niet.

Laden is laden.

En die kleeftarieven zijn er uit economische voordeel. De hebben niets aan een auto die er maar wat staat en ze kunnen niet afdwingen dat er gehandhaafd wordt en al helemaal niet rendabel afdwingen.

En dan heb ik het niet over 5 minuten laten staan of een half uur zoals wat toen in 2022 is gezegd in een rechtzaak over dat het ondoenlijk is elke 5 minuten te moeten controleren. Dat argument vervalt wel als je er een dag aan staat laat staan 5 of langer.
We zitten er allebei hetzelfde in hoor :) we irriteren ons mateloos aan de 'klevers' feit blijft dat het geen overtreding is. De wijjziging op het rvv benoemd ook specifiek dat het om een 'parkeerplek' gaat ten behoeve van het opladen. (E8c inmiddels) https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-413.html Er is geen definitie wat 'opladen' is. Het onderbord in je voorbeeld (wegsleep regeling) heeft betrekking op het hoofdbord parkeren. Een sleepdienst zal dan ook niet met een kniptang je kabel mogen doorknippen (ook niet zo verstandig trouwens ;)). Staat er een voertuig wat niet is aangesloten op de laadpaal (EV of niet maakt niet uit) dan zou hij zo maar eens achter een takelwagen kunnen hangen.

Een ander verhaal wordt het als het onderbord bij dit 'parkeerbord' een maximale tjjd aangeeft (bv max 4 uur) Dit heeft dan geen betrekking op het wel of niet laden als je aangesloten bent op de paal maar op de duur van het 'parkeren' in dat geval zou er wel gehandhaafd kunnen worden middels een boete.

[ Voor 4% gewijzigd door GM15 op 27-11-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Caelorum schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:27:
Inmiddels hebben ze de tactiek om aan beide kanten van de laadplekken de auto zo dicht mogelijk bij te zetten waardoor er niet fatsoenlijk meer twee auto's tussen passen.
Dan moeten die eigenaren van die autos niet raar opkijken als hun autos plotseling beschadigd zijn: vanmorgen mijn dochtertje naar de peuterspeelzaal gebracht en sinds gisteren, staat een auto scheef geparkeerd. Nou nu heeft die auto mooi schade links achter aan zijn bumper.....

Nu ben ik enorm zuinig op mijn auto, dus ik zou mijn Leaf er niet tussen proppen. Maar genoeg automobilisten die daar maling aan hebben. Dus willens en wetens zodanig parkeren, dat je het voor andere lastig maakt? Is alleen maar vragen voor schades aan je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MathiasMetzger schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:04:
[...]

Dan moeten die eigenaren van die autos niet raar opkijken als hun autos plotseling beschadigd zijn: vanmorgen mijn dochtertje naar de peuterspeelzaal gebracht en sinds gisteren, staat een auto scheef geparkeerd. Nou nu heeft die auto mooi schade links achter aan zijn bumper.....

Nu ben ik enorm zuinig op mijn auto, dus ik zou mijn Leaf er niet tussen proppen. Maar genoeg automobilisten die daar maling aan hebben. Dus willens en wetens zodanig parkeren, dat je het voor andere lastig maakt? Is alleen maar vragen voor schades aan je auto.
Heel veel parkeerplekken zijn gewoon te smal.
Op het werk passen mijn banden aan beide kanten net tussen de lijnen met 3cm overschot. Als een gelijkaardige auto naast mij staat, dan moet je je door de deuren wringen.

Maar nooit is dit een excuus om een auto te beschadigen, en nee, je vraagt daar niet om omdat je nooit weet wie wanneer zich daar geparkeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Tommie12 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:16:
[...]

Heel veel parkeerplekken zijn gewoon te smal.
Op het werk passen mijn banden aan beide kanten net tussen de lijnen met 3cm overschot. Als een gelijkaardige auto naast mij staat, dan moet je je door de deuren wringen.

Maar nooit is dit een excuus om een auto te beschadigen, en nee, je vraagt daar niet om omdat je nooit weet wie wanneer zich daar geparkeerd heeft.
Als je willens en wetens je auto schots en scheef in een parkeervak zet, omdat het rijders van een electrische auto moeilijk te maken hun auto op te laden? Dan moet je ook niet raar opkijken dat je schades aan benzine bolide aantreft.

Wanneer je gewoon netjes in vak parkeert, bij voorkeur zo dicht mogelijk tegen stoeprand? De auto die ik noemde, stond in rechts naast de stoeprand. Echter hij stond er scheef in, dus dat maakt het parkeren voor andere natuurlijk lastig. Gisterenavond was een sinterklaas activiteit op school, eerst was de peuterspeelzaal aan de buurt.

Dus een van de ouders zal vast en zeker bij het uitparkeren, die scheef geparkeerde auto beschadigd hebben. Dan ben je het naar mijn mening gewoon zelf schuld, want als hij netjes geparkeerd had. Dan was het waarschijnlijk niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MathiasMetzger schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:22:
[...]

Als je willens en wetens je auto schots en scheef in een parkeervak zet, omdat het rijders van een electrische auto moeilijk te maken hun auto op te laden? Dan moet je ook niet raar opkijken dat je schades aan benzine bolide aantreft.

Wanneer je gewoon netjes in vak parkeert, bij voorkeur zo dicht mogelijk tegen stoeprand? De auto die ik noemde, stond in rechts naast de stoeprand. Echter hij stond er scheef in, dus dat maakt het parkeren voor andere natuurlijk lastig. Gisterenavond was een sinterklaas activiteit op school, eerst was de peuterspeelzaal aan de buurt.

Dus een van de ouders zal vast en zeker bij het uitparkeren, die scheef geparkeerde auto beschadigd hebben. Dan ben je het naar mijn mening gewoon zelf schuld, want als hij netjes geparkeerd had. Dan was het waarschijnlijk niet gebeurd.
Jouw mening is hier wel degelijk verschillend van de wet, en niet echt relevant.
Er bestaat geen absoluut parkeerrecht, en je hebt NOOIT het recht om andermans spullen te beschadigen, zelfs niet als ze midden op de weg staan, of als ik mijn auto voor jouw oprit zou zetten. Dan moet handhaving ingrijpen, en die mogen verwijderen zonder te beschadigen. Een auto beschadigen zal enkel gebeuren in geval van leven of dood (bv als je een brandkraan blokkeert.

Maar nu gaan we helemaal OT.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nlboy
  • Laatst online: 03:03

nlboy

Alles kitz?

jeroenkb schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:18:
[...]

Briefjes zijn niet van mij.

Ik heb melding gedaan bij het bedrijf van de auto. Kwam een melding terug dat ze tegenwoordig een incentive geven aan deelnemers om hem weg te halen als hij er langer dan 24 uur staat.

Dus ze laten hem minimaal 24 uur staan en dan hopen ze dat een deelnemer hem wil verplaatsen. Deze staat er al 3 dagen.
Mywheels biedt aan leden de mogelijkheid om de auto's te gaan ontladen voor een rijtegoed vergoeding van 2,50 euro. De gebruikers 'zien' de ontlaad mogelijkheid zodra de auto vanaf 80% en dan 6 uur aan de paal zit. Behalve als een rit eerder begint.

Eventueel kan je je aanmelden als 'vrijwilliger' om de auto van zijn plaats te halen.

Waar ik woon ontlaad ik regelmatig auto's hier in de buurt tijdens het hardlopen/wandeling en zo krijg ik een leuk zakcentje als rijtegoed voor terug en maak ik EV mederijders blij.

[ Voor 3% gewijzigd door nlboy op 27-11-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Peter-036 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:30:
Met alle berichten hierboven over deelauto's die aan laadpalen geparkeerd zijn en blijven, zal dit nieuws:
https://www.nu.nl/klimaat...roomnet-te-ontlasten.html
ook wel wat discussie losmaken.
Grote kans dat deze auto's een eigen plek krijgen, omdat ze zowel stroom moeten krijgen als terugleveren. Dat gebeurd nu al bij We Drive Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

[...]

[Afbeelding]
Helaas woon ik daar (Europaboulevard?) niet meer, want regelmatig ontlade ik die auto van de foto :D Ik weet dat deze auto een sleutelfiguur (een vrijwilliger die in de buurt woont) heeft en eigenlijk zou hij/zij daar beter op moeten letten.

[ Voor 3% gewijzigd door nlboy op 27-11-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
nlboy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:33:
[...]
Mywheels biedt aan leden de mogelijkheid om de auto's te gaan ontladen voor een rijtegoed vergoeding van 2,50 euro. De gebruikers 'zien' de ontlaad mogelijkheid zodra de auto vanaf 80% en dan 6 uur aan de paal zit. Behalve als een rit eerder begint.

Eventueel kan je je aanmelden als 'vrijwilliger' om de auto van zijn plaats te halen.

Waar ik woon ontlaad ik regelmatig auto's hier in de buurt tijdens het hardlopen/wandeling en zo krijg ik een leuk zakcentje als rijtegoed voor terug en maak ik EV mederijders blij.
Probleem van deze is (voor zover ik kan zien) dat de auto maar tot 50% is geladen en de laadkabel los in de auto zit en niet aan het laden. Dus komt er nooit een melding. Vermoed dat deze persoon zo lekker een persoonlijke parkeerplaats denkt te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
MathiasMetzger schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:22:
[...]

Absoluut niet. Vandalisme is nooit te rechtvaardigen. Ik heb een diepe afkeer van mensen die zich daartoe verlagen onder het mom van hun "rechten." Blijf gewoon van andermans eigendommen af, punt.

In plaats daarvan kun je contact opnemen met de juiste instanties die wél iets kunnen betekenen. Door vandalisme in dit soort situaties goed te keuren, plaats je jezelf op hetzelfde lage niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
MichielFRL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:26:
[...]

Precies wat ik ook doe. Fastned is te duur, en die paar extra kilometers die ik moet rijden om een Tesla Supercharger te gebruiken, neem ik graag voor lief. Dat is voor mij geen reden om het duurdere tarief van Fastned te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DeJurist schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:44:
[...]
Precies wat ik ook doe. Fastned is te duur, en die paar extra kilometers die ik moet rijden om een Tesla Supercharger te gebruiken, neem ik graag voor lief. Dat is voor mij geen reden om het duurdere tarief van Fastned te betalen.
Yup, ik heb hier op ~500 meter van elkaar:
- 2x Shell 150kw (76/85ct)
- 4x Fastned (49ct met eflux?, 71ct anders)
- 2x TotalEnergies snellader (geen idee, duur)
- 20x Tesla (en 3km verderop nog 12?) (31/35ct)

De tesla is het verste bij mij vandaan, maar heeft ruim de voorkeur gezien de prijs. Zelfs AC-laden hier in mijn eigen straat (36ct/kwh) is eigenlijk altijd duurder, en thuis-laden in de winter komt akelig in de buurt.

[ Voor 6% gewijzigd door markjanssen op 27-11-2024 11:00 . Reden: prijzen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
nlboy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:33:
[...]

Hmm jammer je moet eerst vijf keer een auto geleend hebben, daar ga ik niet aankomen met een eigen auto. Leek mij ook wel leuk om tijdens lunchwandeling wat auto's te verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jouwheld schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:56:
[...]

Hmm jammer je moet eerst vijf keer een auto geleend hebben, daar ga ik niet aankomen met een eigen auto. Leek mij ook wel leuk om tijdens lunchwandeling wat auto's te verplaatsen.
Gewoon een beetje investeren. 5x een auto huren en er 5 km mee rijden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
jouwheld schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:56:
[...]

Had me ook aangemeld om die reden (en om die irritante skoda te verplaatsen).

Alleen je krijgt tegoed voor ritten en ik gebruik nooit een deelauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

jeroenkb schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:20:
[...]

Had me ook aangemeld om die reden (en om die irritante skoda te verplaatsen).

Alleen je krijgt tegoed voor ritten en ik gebruik nooit een deelauto.
Ik gebruik 'm heel af en toe voor bijv. vakanties (winterbanden!) of grote dingen vervoeren (Opel Astra Tourer (station) met trekhaak). Dus het kan soms wel handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

jeroenkb schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:41:
[...]

Probleem van deze is (voor zover ik kan zien) dat de auto maar tot 50% is geladen en de laadkabel los in de auto zit en niet aan het laden. Dus komt er nooit een melding. Vermoed dat deze persoon zo lekker een persoonlijke parkeerplaats denkt te hebben
Zowel de huurder als sleutelfiguur krijgen een melding (sms) dat de auto niet goed is aangesloten en dat je dat alsnog wel wilt doen.

Ik merk wel dat de Zoë's bij sommige laadpalen problemen geven (niet willen opgeladen worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DeJurist schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:42:
[...]

Absoluut niet. Vandalisme is nooit te rechtvaardigen. Ik heb een diepe afkeer van mensen die zich daartoe verlagen onder het mom van hun "rechten." Blijf gewoon van andermans eigendommen af, punt.

In plaats daarvan kun je contact opnemen met de juiste instanties die wél iets kunnen betekenen. Door vandalisme in dit soort situaties goed te keuren, plaats je jezelf op hetzelfde lage niveau.
Ik doe het natuurlijk niet zelf hoor: maar afgelopen maandag ben ik met de auto gestrand bij de enige publieke laadpaal, welke ik uit mijn hoofd wist te vinden. Tijdens het rijden ben ik simpelweg niet zo goed in het vinden van een laadpaal, dus reed ik naar eentje die ik wist te liggen.

Daar aangekomen in schildpad modus, zie ik een ID4 welke rechts zijn laadklep heeft uitsteken. Wie bedenkt zoiets? De laadpoort aan de zijkant? Aan de voorkant is in deze parkeersituatie veel handiger! Maar goed de luxe om een ander laadplaats te zoeken had ik niet, want misschien had ik het dan niet meer gehaald.

Rechts stond ook nog een gewone benzineauto geparkeerd, dus ik heb hem zo goed als mogelijk tussen deze twee autos in geparkeerd. Mijn vrouw die had een jetlag en weigerde uit de auto te komen, dus ik ging alleen naar mijn zus. In de tussentijd was ik doodsbang, dat mijn vrouw alsnog zou besluiten om uit te stappen. En daarmee de deur tegen de laadklep, van die VW ID4 zou open gooien.

Het is geen vandalisme, als jij je bolide schots en scheef parkeert en je laadklep ook nog eens uitsteekt. Weet je wat wel vandalisme is? Die VW Golf petjes auto, waarvan plotseling de tankklep van open staat. Sinds de auto van petjes meneer niet meer starte en al wekenlang, op dezelfde plaats geparkeerd staat. Wel lachen om petjes meneer nu op de fiets naar de supermarkt te zien gaan.

Nee parkeer gewoon netjes, dan is de kans op schade aan je bolide ook een stuk kleiner. En dan kun je wel de moraalridder online gaan uithangen, maar ik heb geen medelijden met automobilisten die zelf hun auto schots en scheef parkeren. Ik blijf dan bij mijn mening dat je hetzelf schuld ben. Natuurlijk is het niet netjes als je dan geen briefje achterlaat, wanneer je perongeluk schade aan een auto veroorzaakt. Maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeJurist
MathiasMetzger schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:09:
[...]

Ik doe het natuurlijk niet zelf hoor: maar afgelopen maandag ben ik met de auto gestrand bij de enige publieke laadpaal, welke ik uit mijn hoofd wist te vinden. Tijdens het rijden ben ik simpelweg niet zo goed in het vinden van een laadpaal, dus reed ik naar eentje die ik wist te liggen.

Daar aangekomen in schildpad modus, zie ik een ID4 welke rechts zijn laadklep heeft uitsteken. Wie bedenkt zoiets? De laadpoort aan de zijkant? Aan de voorkant is in deze parkeersituatie veel handiger! Maar goed de luxe om een ander laadplaats te zoeken had ik niet, want misschien had ik het dan niet meer gehaald.

Rechts stond ook nog een gewone benzineauto geparkeerd, dus ik heb hem zo goed als mogelijk tussen deze twee autos in geparkeerd. Mijn vrouw die had een jetlag en weigerde uit de auto te komen, dus ik ging alleen naar mijn zus. In de tussentijd was ik doodsbang, dat mijn vrouw alsnog zou besluiten om uit te stappen. En daarmee de deur tegen de laadklep, van die VW ID4 zou open gooien.

Het is geen vandalisme, als jij je bolide schots en scheef parkeert en je laadklep ook nog eens uitsteekt. Weet je wat wel vandalisme is? Die VW Golf petjes auto, waarvan plotseling de tankklep van open staat. Sinds de auto van petjes meneer niet meer starte en al wekenlang, op dezelfde plaats geparkeerd staat. Wel lachen om petjes meneer nu op de fiets naar de supermarkt te zien gaan.

Nee parkeer gewoon netjes, dan is de kans op schade aan je bolide ook een stuk kleiner. En dan kun je wel de moraalridder online gaan uithangen, maar ik heb geen medelijden met automobilisten die zelf hun auto schots en scheef parkeren. Ik blijf dan bij mijn mening dat je hetzelf schuld ben. Natuurlijk is het niet netjes als je dan geen briefje achterlaat, wanneer je perongeluk schade aan een auto veroorzaakt. Maar dat is een andere discussie.
Het is uiteraard vervelend wanneer mensen niet netjes binnen de lijntjes parkeren of bewust een plek innemen waar ze niet horen te staan. Toch heeft een autobezitter geen invloed op de locatie van de laadklep of hoe ver deze uitsteekt.

Maar om dan de bumpers of deuren van andermans auto te beschadigen, gaat voor mij te ver. In jouw voorbeeld, waarin beschadigde bumpers worden genoemd als een rechtvaardiging voor verkeerd geparkeerde auto's, kan ik me absoluut niet vinden.

Ik zou zoiets nooit overwegen, omdat ik heel goed weet welke financiële en emotionele gevolgen het heeft voor iemand, als men zich niet kan beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
markjanssen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:53:
[...]

Yup, ik heb hier op ~500 meter van elkaar:
- 2x Shell 150kw (76/85ct)
- 4x Fastned (49ct met eflux?, 71ct anders)
- 2x TotalEnergies snellader (geen idee, duur)
- 20x Tesla (en 3km verderop nog 12?) (31/35ct)

De tesla is het verste bij mij vandaan, maar heeft ruim de voorkeur gezien de prijs. Zelfs AC-laden hier in mijn eigen straat (36ct/kwh) is eigenlijk altijd duurder, en thuis-laden in de winter komt akelig in de buurt.
Precies dit. Zelfs DC-laden is in 9 van de 10 gevallen duurder dan snelladen bij Tesla. Waarom zou ik dan onnodig meer betalen? Ik laad vrijwel nooit via DC vanwege de hoge kosten.

Twee keer per week ga ik naar een Tesla Supercharger, en dat kost me ongeveer €25 per week. Voor mij is een laadbeurt van 10-80% meer dan voldoende om mijn bestemming te bereiken en weer thuis te komen.

Er staat bovendien een Tesla Supercharger op ongeveer 10 kilometer van mijn huis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:57:
[...]

Ben er nog eens langs gelopen. Hangt dit bord

[Afbeelding]
Kleine update:

kreeg net deze melding van de gemeente:
U hebt ons gemeld dat u in de Betuwestraat overlast hebt van een auto bij een laadpaal. Wat vervelend dat u hier last van hebt.

Wij zijn op de plek gaan kijken waar de parkeeroverlast is geweest en hebben de auto bekeurd. Wij hebben dit ook aangemeld bij de wegsleep.

Als de overlast hiermee toch niet is opgelost, meld het dan alstublieft weer bij ons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
GM15 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:54:
[...]
Het onderbord in je voorbeeld (wegsleep regeling) heeft betrekking op het hoofdbord parkeren.[...]
Wat maakt het uit waar het op van toepassing is. Het is gewoon een aankondiging dat er een wegsleepregeling van kracht is. Dus als je de regels overtreed ben je gewoon de lul.
[...] Een sleepdienst zal dan ook niet met een kniptang je kabel mogen doorknippen (ook niet zo verstandig trouwens ;)). [...]
Die sleepdienst gaat sowieso niets uit zichzelf doen. Hooguit in opdracht van een BOA en als die BOA belt met de laadpaaluitbater is die kabel zo los hoor. Overigens ook als je er twee/drie keer hard aan trekt bij de meeste palen, en dat beschadigt de kabel niet, maar dat terzijde.
[....]
Een ander verhaal wordt het als het onderbord bij dit 'parkeerbord' een maximale tjjd aangeeft (bv max 4 uur) Dit heeft dan geen betrekking op het wel of niet laden als je aangesloten bent op de paal maar op de duur van het 'parkeren' in dat geval zou er wel gehandhaafd kunnen worden middels een boete.
Ehm nee, niet laden is ook gewoon beboetbaar want je parkeert er fout. Er zit nu verschil in. Voor beide moet je er minstens twee keer langs om te controleren dat die redelijke tijd is overschreven. Dat de rechter heeft bepaald dat je niet van een bestuurder kan verwachten dat die elke 5 minuten gaat controleren of de auto al klaar is met laden, doet niets af aan het feit dat je moet laden als je op die parkeerplek staat. Als jij een dag lang (of in sommige gevallen weken lang) niet controleert of je auto geladen is (en dat mag je in die tijdspanne echt wel verwachten) dan vervalt die argumentatie van de rechter echt wel. Die BOA kan gewoon die boete uitschrijven en als de eigenaar het er niet mee eens is, mag die uitleggen voor de rechter waarom die dan wel niet zo lang tegen al het gezond verstand in niet heeft kunnen controleren of de auto klaar was met laden.
En dat gaat lastig worden, want de rechter heeft AFAIK niets gezegd over de geldigheid van het onderbord (kan ook niet, die is gewoon geldig), maar alleen over de redelijkheid. En ik verwacht dat die rechter echt wel mee gaat in dat 24 uur een redelijk termijn is om te controleren of je auto, die op de langzaamste stand in 18 uur echt wel geladen is, vol is en dus gestopt met laden.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 27-11-2024 15:21 ]

Pagina: 1 ... 182 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2